Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD Radeon RX 6700 XT-videokaart komt 18 maart uit voor 479 dollar

AMD introduceert zijn Radeon RX 6700 XT. Deze videokaart is gericht op gamers met een 1440p-scherm en beschikt over 12GB GDDR6-geheugen en 96MB Infinity Cache. De RX 6700 XT komt 18 maart uit en krijgt een adviesprijs van 479 dollar.

AMD presenteerde zijn Radeon RX 6700 XT tijdens zijn derde Where Gamings Begins-presentatie. De nieuwe videokaart is gebaseerd op AMD's RDNA 2-architectuur, die vorig jaar werd geïntroduceerd in de RX 6800-videokaarten en RX 6900 XT. AMD produceert zijn RX 6700 XT wederom op een 7nm-procedé van TSMC, net als voorgaande RX 6000-videokaarten en AMD's RX 5000-serie uit 2019.

De nieuwe RX 6700 XT-videokaart heeft minder cores, maar hogere kloksnelheden dan de voorgaande, hoger gepositioneerde RX 6000-videokaarten. De nieuwe gpu biedt een kloksnelheid van 2321MHz met een gameclock van 2424MHz en een turbofrequentie tot 2581MHz. Ter illustratie: RX 6800 XT en RX 6900 XT hebben ieder een gameclock van 2015MHz met een boostclock van maximaal 2250MHz.

AMD's RX 6000-line-up
Model Compute units Gameclock Boostclock Geheugen Total board power Adviesprijs
RX 6700 XT 40 2424MHz 2581MHz 12GB (96MB cache) 230W 479 dollar
RX 6800 60 1815MHz 2105MHz 16GB (128MB cache) 250W 579 dollar
RX 6800 XT 72 2015MHz 2250MHz 16GB (128MB cache) 300W 649 dollar
RX 6900 XT 80 2015MHz 2250MHz 16GB (128MB cache) 300W 999 dollar
AMD's eigen gamebenchmarks voor de RX 6700 XT, ten opzichte van de Nvidia GeForce RTX 3070 en 3060 Ti.
Afbeelding via AMD

De gpu-fabrikant voorziet de RX 6700 XT van 40 compute units, die ieder over een ray accelerator voor raytracing beschikken. De gpu heeft 2560 streaming processors, 64 ROPs en 160 texture units. De total board power bedraagt volgens de fabrikant 230W. Volgens AMD is de nieuwe videokaart gericht op gamers met een 1440-scherm. Het bedrijf positioneert zijn nieuwe videokaart tegenover de GeForce RTX 3070 en 3060 Ti van Nvidia. Het bedrijf presenteert daarbij eigen benchmarks, waarin de gameprestaties van deze drie videokaarten worden vergeleken. Er zijn nog geen onafhankelijke reviews of benchmarks beschikbaar.

De RX 6700 XT heeft 12GB GDDR6-geheugen met een 192bit-geheugenbus en een bandbreedte van 384GB/s. De gpu beschikt daarnaast over 96MB aan Infinity Cache. AMD introduceerde dit type cache vorig jaar al. Dit is een soort on-die cache die de effectieve bandbreedte moet ophogen. Het bedrijf meldde vorig jaar dat Infinity Cache is gebaseerd op de L3-cache die wordt gebruikt in AMD's Zen-cpu's.

Het referentiemodel van de RX 6700 XT heeft ontwerp dat vergelijkbaar is met de huidige RX 6800- en RX 6900 XT-kaarten. De nieuwe variant heeft echter twee fans, terwijl de voorgaande modellen over drie ventilatoren beschikken. De RX 6700 XT-referentiekaart is met 267mm wel even lang als de overige RX 6000-kaarten. De gpu heeft standaard een 8-pinsconnector en 6-pinsaansluiting voor de stroomvoorziening en beschikt over een PCIe 4.0-interface.

AMD brengt zijn RX 6700 XT op 18 maart uit. Op die datum komen referentiekaarten en aangepaste modellen van andere fabrikanten uit. Bij de RX 6800-serie was dit niet het geval. Het bedrijf hoopt hiermee op betere beschikbaarheid, in vergelijking met de voorgaande RX 6000-releases. De beschikbaarheid van de gpu's in de praktijk moet nog blijken. De RX 6700 XT krijgt een adviesprijs van 479 dollar.

Komende partnermodellen van de RX 6700 XT. Afbeelding via AMD

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

03-03-2021 • 18:01

146 Linkedin

Submitter: sybro

Lees meer

Reacties (146)

Wijzig sortering
Al het nieuws over grafische kaarten wordt terecht overschaduwd door commentaar over de afwezige beschikbaarheid, scalpers en adviesprijzen die simpelweg niet gelden. Vraag/aanbod compleet gestoord. Al zijn technische specificaties natuurlijk erg interessant voor Tweakers en is dat een artikel waardig. Ik denk dat ik voor velen spreek als ik met name gewoon iets van de nieuwe generatie wil kunnen kopen. De enige zin die hierover rept in het artikel stelt mij dan ook erg teleur.
Het bedrijf hoopt hiermee op betere beschikbaarheid, in vergelijking met de voorgaande RX 6000-releases.
Het verhaal van chip-tekorten is mij inmiddels na maanden wachten wel duidelijk maar ik zou graag in dit soort journalistieke items meer willen weten. Hoeveel wordt er geleverd bij launch, gaan ze bots nu actief bestrijden, wat is de verwachting qua productie per maand, hoe ziet AMD in op produceren voor de komende maanden?

De hoop uitspreken dat iets beter leverbaar is, ken ik. Dat heet een ''paper launch''.

[Reactie gewijzigd door Blackboard op 3 maart 2021 18:12]

Ik denk dat t niet alleen vervelend is voor de 'gewone' klanten maar tevens voor de hele industrie, en dan bedoel ik hardware producenten èn software developers.
Wat heb je aan de "nieuwe Crysis" als je toch geen hardware kan kopen waar 't op draait?
En dus ook "waarom zou je de "nieuwe Crysis" ontwikkelen als toch niemand het koopt omdat de hardware niet te krijgen is?
Etcetera.

[Reactie gewijzigd door Pt4h op 3 maart 2021 18:19]

Wat heb je aan de "nieuwe Crysis" als je toch geen hardware kan kopen waar 't op draait?
En dus ook "waarom zou je de "nieuwe Crysis" ontwikkelen als toch niemand het koopt omdat de hardware niet te krijgen is?
Dit is een beetje overdreven. Je gaat nu enkel uit van graphics, terwijl er ook zat spellen zijn die er beeldschoon uitzien en lekker wegspelen zonder het beste van het beste te hebben.

Een belangrijker probleem voor de industrie is het gebrek aan vers bloed. Om een beetje mee te komen heb je een redelijke videokaart nodig. Die zijn nu slecht verkrijgbaar. Een GTX 1650 is in een half jaar tijd verdubbeld in prijs, en dat is een budgetkaart. Betere videokaarten tot twee generaties geleden zijn slecht of duur verkrijgbaar. Nieuwe gamers wachten de kat wel uit de boom, bestaande gamers met een overleden videokaart hebben een probleem, en bestaande gamers met een redelijke videokaart van de afgelopen twee generaties zullen voorlopig niet upgraden. Het gevolg is dat de markt vastloopt.

Ik zit in de laatste categorie. Graag had ik mijn GTX 1080 vervangen met iets dat meer levert voor een vergelijkbaar energieverbruik en een vriendelijk prijsje, bijvoorbeeld een RTX 3060 Ti. Voor mijn oude kaart ken ik iemand die interesse heeft om in te stappen in de PC gaming markt, en waarschijnlijk had ik die goedkoop verkocht of zelfs cadeau gedaan (waar zijn vrienden anders voor?). Nu blijf ik op deze kaart zitten en blijft de ander voorlopig uit de markt. Het gevolg? Slechts 1 gamer in de PC gaming markt, waar dat er twee hadden kunnen zijn.

En dan zijn wij nog niet eens geïnteresseerd in top-of-the-line spellen. Het mag ook een tandje minder zijn (Valheim :>), maar je wilt toch dat zoiets een beetje soepel speelt.

Het grootste deel van de markt zijn niet degenen die de beste videokaart hebben. Zie Steam. De meest populaire kaarten zijn mid-range en budgetkaarten van de vorige twee generaties. Dat is waar de meeste spelers zijn, waar het meeste geld voor spellen zit, en het deel van de markt met potentieel het meeste verloop. Dat wordt nu een halt toegeroepen.

De nieuwe allerbeste videokaarten en de beste toekomstige graphics? Doe eerst maar verkrijgbare, betaalbare middenmotors met redelijke graphics, zodat men tenminste überhaupt kan spelen (en consumeren).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 maart 2021 21:56]

Eind vorig jaar heb ik een nieuwe PC samengesteld. Alles nieuw, op de GPU na. De 3000-serie was nauwelijks leverbaar en in mijn ogen te duur. Ik heb altijd ~300 euro voor een GPU betaald dus wilde wachten op de 3060. Die werd uiteindelijk eerder dit jaar aangekondigd voor zo'n 330 euro. Nieuw kost een 3060 momenteel ~600 euro en is ie vrijwel nergens leverbaar. Via V&A kun je er aan komen voor 600+ euro.

Mooi man ;( Dat wordt nog wat langer gebruikmaken van m'n 1060 die eigenlijk naar een vriendin zou gaan (gratis) om haar AMD R9 280X te vervangen.

Ik hoef niet de beste graphics en hoogste resoluties, of framerates van ver boven de 100. Mijn beide schermen zijn 1080p op 60hz dus niet fancy ofzo, maar mijn 1060 is momenteel gewoon een bottleneck voor de rest van het systeem in sommige games en da's zonde.
Ik ben sinds December overgestapt naar PC
En heb een pre built asus rog strix gehaald met als specs een AMD Ryzen 5 3600X
En een GTX 1650 heb zelf de standaard cooler vervangen door een Wraith prism en heb me 1x 8 ram vervangen naar 2x8 G.skill ram . Nu wou ik ook asap mijn 1650 vervangen naar een 3060ti of 70 . Maar ik zie steeds meer dat ik mijn 1650 moet waarderen . Ben blij dat ik deze aankoop heb gedaan .
Vergeet ook niet dat er veel mensen zoals ik zijn die een compleet nieuw systeem niet kopen omdat ik er dan ook direct een nieuwe GPU bij wil hebben en aangezien die niet beschikbaar zijn ik de hele aankoop maar uitstel. Als het zo aan blijft houden kan ik meteen naar Zen4 (als die wel goed beschikbaar komen).
Ja hier nog zo een die wacht met het bouwen en samenstellen van een nieuw systeem totdat een redelijke videokaart voor een redelijke prijs beschikbaar is. Ik ben er ook bang voor dat dat pas met de komst van Zen4 zal gaan gebeuren.
ik heb nu een beetje spijt van mijn plan van aanpak.

eerst had ik een systeem wat prima gamede, maar ik wou toch naar 4k gaming, dus plan van aanpak opgesteld

1: koop een 4k tv / scherm, want dan ziet het bestaande er toch al beter uit, want scherper, en dat was zo.
2: koop nieuwe cpu/ram/mobo/psu
3: koop nieuwe videokaart

ik wou dat ik stap 2 en 3 had omgedraaid, dan had ik afgelopen zomer een 5700XT gehad en had ik nu gaan shoppen voor de rest, maar helaas.......dat wordt nog een tijdje wachten voor ik al mijn spellen op 4k zal kunnen spelen :(
4k gaming op een 5700XT was m toch niet geworden, ben ik bang.
nee inderdaad, voor een x aantal spellen zeker niet, maar voor een aantal favorieten van me toch zeker wel, zoals diablo3, Elite Dangerous en wat oudere spellen.

het zou hoe dan ook een major upgrade geweest zijn van waar ik nu nog mee zit, een R9 280x :)
Ik krijg 50fps+ in euro truck op 4k en ik heb een gtx960 (Asus strix, dat wel)

Ik zit in hetzelfde schuitje, een 43" 4k scherm op een gtx 960.
Voorlopig moet het maar even zo, ik ben toch al wel een beetje uit gegamed na 30 jaar.
Ik game op 4k en 1080ti. Scheelt niet zoveel qua prestaties met een 5700xt.
Tja wat dat betreft is het echt een kak-tijd als je nu iets nieuws wil. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt dat het zo slecht was om een nieuw systeem te gaan bouwen en dat zijn de afgelopen 25 jaar best wat systeempjes geweest.

....oef nu klink ik wel heel erg oud 8)7
Ik heb pcies dezelfde aanpak gedaan, gelijk op release dag een 3080 besteld en alles nu perfect.
Count me in!
Wil een nieuwe build maar zonder een nieuwe rtx heeft mijn hele build geen zin. (Renderen in vRay)
Wacht nu opdat de markt weer normaal is. Grootste probleem wat mij betreft is dat de kaarten nu naar die debiele bitcoin miners gaan, enige wat zij bijdragen aan de wereld is het verkwanselen van stroom en daarmee de wereld nog een stukje verder de afgrond induwen!
Als het zo aan blijft houden kan ik meteen naar Zen4 (als die wel goed beschikbaar komen).
Ik koop geen complete systemen, maar die optie ben ik voor het samenstellen van mijn nieuwe PC inmiddels ook gewoon serieus aan het overwegen. Ik was van plan om een systeem te bouwen rond een 5950x, maar die is zo slecht leverbaar, en als ie wel leverbaar is, dan is dat voor minimaal 200 boven de winkelprijs (winkels die hem af en toe goedkoper aanbieden zijn winkels met een hele slechte reputatie qua betrouwbaarheid, dus daar ga ik sowieso niet winkelen). Dan denk ik, nou, zo erg nodig hoef ik hem nou ook weer niet te hebben. Dan zing ik het nog wel een jaartje uit met deze antieke PC. Ga niet meedoen aan op hol geslagen prijzen betalen iig.

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 3 maart 2021 19:59]

Jeb hier nog een (wel zelfbouw). Gaat waarschijnlijk zeker anderhalf jaar later worden dan gepland.
Klopt! En niet alleen de 'nieuwe Crysis" maar ook dat op deze tempo het nóg langer kan duren voor ray tracing aardig de standaard wordt. Gamedevs krijgen hun spellen maar moeilijk verkocht omdat veel gpu's worden opgekocht door miners en scalpers en blijven de gewone klanten zitten met hun "verouderde gpu's".
Denk dat dit laatste wel meevalt. Van het moment dat je besluit een nieuwe "Crysis" te ontwikkelen tot dat deze in de winkel ligt ben je minimaal 3 jaar maar eerder rap 5 jaar verder.
Het is ook overduidelijk dat mensen gewoon boos zijn en die emotie willen ze uiten met verhalen hoe slecht gamers het wel niet hebben, alsof miners hun kaartjes uit medelijden weer verkopen.

Ik heb een 5900X en later een 5950X gekocht, en iets meer dan een maand terug mijn 2080TI vervangen met een 3080 en deze heb ik sinds een paar dagen dan weer vervangen met een 6900XT en de 3080 zit nu in de PC van mijn vriendin.

Je moet er wel meer boven op zitten dan 6 maanden geleden maar het kan gewoon, als het die moeite niet waard is dan moet je gewoon wachten tot het je aangereikt wordt en ja dan kan je lang wachten maar dat geeft niet want die afweging en de gevolgen daarvan zijn gewoon voor jezelf...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2021 08:45]

In een ander bericht over de komende AMD 6700XT had ik gelezen dat de beschikbaarheid veel beter zou zijn dan de afgelopen kaarten. Nou is het woord veel, hier ook maar subjectief want de afgelopen aantallen was zo dramatisch dat je het inderdaad geen waardige product launch kon noemen.

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de kaart, probleem is alleen dat wanneer men reviews wil gaan lezen van de kaart voordat men deze aanschaft dat deze toch niet meer beschikbaar is. De scalpers of miners kopen de kaarten sowieso op, want de kans dat men deze voor meer kan verkopen is wel groot. Daar ligt dan ook het grote probleem, door de schaarste zijn deze kaarten binnen paar minuten ook allemaal verkocht. Maar laten we hopen dat dit niet zo is.

Het probleem ligt trouwens ook bij AMD, waarom mag men de reviews niet op voorhand publiceren? Dan kunnen gamers van te voren beslissen of ze de kaart willen of niet. Ik vind de huidige manier van werken zo belachelijk, alles voor de maximale coverage. Alsof dat nog nodig is in deze tijd.

Ik ben het helemaal met je eens qua informatie. Op elke site lees je dezelfde 'crap' wat betreft launches en er is maar weinig journalistieks aan. Alleen ter verdediging, AMD en ook andere fabrikanten geven waarschijnlijk gewoon geen informatie, ik neem aan dat journalisten deze vragen wel stellen.

Edit: Als de slides kloppen qua frames, dan vind ik het nog wel magertjes voor de prijs. Een 1440p resolutie met 70-90fps op max settings. Dit is dus geen kaart waar je de komende 2 generaties mee vooruit kunt, dit zijn allemaal huidige games en nog geen enkele echte next-gen. Voor de prijs die men wil gaan vragen vind ik het wel duur voor 1440p gaming.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 3 maart 2021 22:00]

Gamers Nexus geeft aan dat de reviews online komen de dag voor de kaarten in de verkoop gaan. Het is dus gewoon mogelijk een beslissing te maken op basis van 3rd party reviews.

Als je de prestaties nu al vindt tegenvallen wil ik je er graag op wijzen dat deze benchmarks met Smart Access Memory aan zijn gedaan.

Wat betreft de levering hoop ik dat ze vooral op deze kaart inzetten. Hier kunnen ze veel meer van maken met dezelfde capaciteit. Aangezien er nu toch een tekort is kunnen ze hiermee makkelijk een groot marktaandeel krijgen.
Het is voor deze kaart inderdaad wat anders dan afgelopen kaarten, maar 1 dag van te voren is nou niet erg veel om verschillende kaarten met elkaar te vergelijken.

Voor dit type kaart heeft AMD er voor gekozen om naast de referentiekaarten ook gelijk de aangepaste modellen uit te brengen. Op deze manier hoopt men dat er op de dag zelf meer kaarten beschikbaar is. Om scalpers tegen te gaan hebben ze ook veel kaarten geleverd aan leveranciers van kant en klaar systemen, omdat scalpers en miners minder snel een compleet systeem willen aanschaffen. Grote nadeel is natuurlijk dat er genoeg gamers of hobbyisten zijn die dat ook niet willen. En de aantallen die nu naar die complete systemen gaan is niet beschikbaar voor de vrije markt.

Volgens Hardware Unboxed heeft AMD aangegeven significant meer kaarten te kunnen leveren dan voorgaande modellen. Maar zoals ik hierboven ook heb aangegeven is het nog de vraag wat dat betekend qua echte aantallen.
Het probleem ligt trouwens ook bij AMD, waarom mag men de reviews niet op voorhand publiceren?
Omdat sites dan over elkaar heen buitelen om in 5 minuten een eerste beroerde review online te zetten en zo clicks te verzamelen. Op deze manier heeft iedereen de tijd om een goede review te schrijven.
Dat slaat natuurlijk nergens op, paar dagen van te voren moet voor geen enkele reviewer een probleem zijn. De eerste productiekaarten zijn al zeker een maand of langer klaar, en hoeveel mensen krijgen uiteindelijk een kaart om te reviewen? Dit zijn vast geen duizenden.

Naar welk review kanaal je ook kijkt of leest, iedereen heeft de kaart vaak een week van te voren al liggen en is aan het testen. Ze wachten alleen op de datum wanneer ze hun video of bericht mogen posten. Meestal posten ze een week van te voren een preview video waarbij ze alleen de kaart laten zien.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 4 maart 2021 09:10]

Het is gewoon een 200$ kaart, net zoals de 3060 is, totaal over the top prijzen..
je koopt een midrange kaart en je verwacht dat je er 2 generaties verder mee kan? mooie veronderstelling, voldoet geen enkele kaart aan.
Zelfs een vorige generatie 2080Ti kan amper 144p aan 144hz ultra en die was op intro 1000$... wat verwacht je dan van deze midrange dat hij beter is dan beste kaart vorige generatie?

de 3070 is een 20-25% sneller dan een 5700XT als je dan ziet dat de 6700XT gemiddeld nog sneller is dan een 3070 voor deze prijsklasse dan lijkt mij dit een juiste positionering tov nvidia kaarten.
Ik heb nog steeds een i7 930 (gekocht in 2010) met een Asus GTX 970 die ik aangeschaft heb bij release voor €360,- en ik speel nog steeds games op 1440p op medium tot low settings, afhankelijk van de game. De grafische kaart en de processor zijn beide niet overgeclocked. Daarbij gebruik ik mijn computer niet alleen voor gamen, maar ook voor video en fotobewerking en ook 3d progrmama's als 3ds max en blender.

Ik bedoel natuurlijk ook niet dat je de kaart voor de komende generaties kunt gebruiken op ultra of max instellingen. Maar zoals ik zeg ik kan nu nog steeds mijn GTX 970 gebruiken met een processor van 11 jaar oud en games spelen op 1440p en low settings. En dat is een 3 generaties oude kaart uit 2014.

We praten hier over een mid-range kaart die zeker €480,- gaat kosten voor de referentie kaarten en waarschijnlijk €500+ voor de overige modellen. Dit zijn nog lage prijzen gezien de huidige gekte. Maar als ik 70-90 fps kan behalen op 1440p voor die prijs en een videokaart die 7 jaar nieuwer is, dan vindt ik dat inderdaad magertjes. We praten nog niet eens over raytracing of functies zoals dlss 2.0 die Nvidia op dit moment wel heeft.

De MSRP prijs van de RTX3070 was trouwens ook $499,- dus AMD heeft er wel veel vertrouwen in, of men doet dit in verband met de huidige tekorten en prijzen.
De info in de presentatie gaat over ULTRA settings... zelfs met med settings haal ik geen 144fps op 1440p met mijn 5700XT. Low is hier geen referentie want dan heb je amper nog een beeld dat deftig is in veel van de huidige games en de GTX was dan ook een kaart die een echte vooruitgang had kwa performance tov 1000-2000 serie..

RT en DLSS is een gimmick, niche en iets dat je sowieso niet op zet op een midrange kaart want dan heb je geen fps meer.

je GTX had toen dan ook al een prijs van 400eur wat in die tijd niet niks was.... idem voor de 900 intel series maar beide zijn nu echt wel ver achter tov huidige generaties performance.
Ten eerste ik praat over ultra settings, alleen als je over de levensduur van een kaart praat kun je er van uit gaan dat men niet 2 generaties lang de ultra settings kan gebruiken op dezelfde resolutie. Games worden ook steeds zwaarder en vragen meer van een GPU.

Raytracing en DLSS zijn geen gimmick meer, dat was misschien bij de RTX 2xxx serie. Raytracing is gewoon de toekomst en zal binnen 2 tot 4 jaar in alle game te vinden zijn. AMD heeft trouwens ook gewoon hardware matige ondersteuning voor raytracing bij de 6800 en 6800XT.
AMD is ook bezig met een DLSS tegenhanger, deze functie is wat mij betreft nog het meest interessant en zal vooral in combinatie met raytarcing interessant zijn. Dit is echt geen gimmick of niche en juist DLSS is heel interessant voor de low en mid-range kaarten. Ik heb het idee dat je niet weet waar je over praat.

€360,- is geen €400,- , dit scheelt al snel 40 Euro. Als je de inflatie berekend van 2014 tot nu dan zou de mid-range kaart zoals de GTX970 nu in 2021 €393,22 kosten. Echter de msrp van de RTX3070 is €519,- voor een referentiekaart. Wat al snel €560,- of meer is voor een Asus OC versie. Dat is dus €160,- hoger dan wat de prijs met alleen de inflatie zou zijn.
En nog zijn er mensen die de prijs blijven verdedigen. De extra R&D kosten, de hogere productiekosten, maar wat het eerder is zijn de hogere marketingkosten. De afzetmarkt en aantallen zijn ook veel hoger, waardoor de R&D over een groter aantal uitgesmeerd kan worden. Maar vooral massaal de kaarten blijven kopen, helemaal met de huidige prijzen. dat laat alleen maar zien dat men de prijzen nog wel hoger kan maken en dat gamers zo wanhopig zijn dat ze het toch wel betalen.
Het verhaal van chip-tekorten is mij inmiddels na maanden wachten wel duidelijk maar ik zou graag in dit soort journalistieke items meer willen weten. Hoeveel wordt er geleverd bij launch, gaan ze bots nu actief bestrijden, wat is de verwachting qua productie per maand, hoe ziet AMD in op produceren voor de komende maanden?
Het specificaties waar ik vooral bij zowel AMD als NVIDIA naar "op zoek" ben vanwege deze shortages is de die size.
Bij navi 21 is dit 520 mm² op het moment van schrijven volgens techpowerup.
Bij navi 22 is dit 335 mm²op het moment van schrijven volgens techpowerup.

Ik gebruik de caly tech die yield calculator: https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/

Dit zou betekenen dat navi 21 ongeveer 22.8mm bij 22.8mm is op een 300mm wafer (geen idee welke wager size ze echt gebruiken) zou dit bij een yield van 0.1 (geen idee wat de echte yield is) zou dit maximaal 97 dies (bij 100% yield) opleveren, waarvan 59 goed zijn (allemaal aannames, maar het is om te vergelijken)

Dit zou betekenen dat navi 22 ongeveer 18.3mm bij 18.3mm is op een 300mm wafer (geen idee welke wager size ze echt gebruiken) zou dit bij een yield van 0.1 (geen idee wat de echte yield is) zou dit maximaal 164 dies (bij 100% yield) opleveren, waarvan 118 goed zijn (allemaal aannames, maar het is om te vergelijken).

Dit zou kunnen betekenen dat je mogelijk 2x zoveel navi 21 gpu dies kunt maken uit dezelfde wafer als navi 22 dies.
Ik vind het vooral jammer dat AMD niet ook de 6700 non-xt versie heeft uitgebracht.
Misschien omdat de hield dusdanig goed. Ze verkopen voorlopig de volledige chip, wanneer er uiteindelijk voldoende afgekeurde chips op de stappel loggen gaan ze een 6700 oid uitbrengen.

Anders krijg je het phenom X3 verhaal dat je een 3 core kan unlocken naar een 4 core.
En minder GDDR6 chips nodig/kaart.
Als AMD en Nvidia gamers belangrijker vonden dan miners, dan zouden ze een aantal kaarten exclusief online verkopen met maximum 1 kaart per adres.

Maar ze hebben natuurlijk liever dat alles zo snel mogelijk uitverkocht geraakt door miners.
Alleen moeten ze de OEMs ook tevreden stellen. Als ze zelf alle kaarten gaan fabriceren en zelf verkopen dan ga je in de toekomst de OIEMs niet meer meekrijgen als de markt opnieuw normaal is. En moet je dat willen? En moet je dat als klant willen? Wat als ik een kaart rechtstreek van Nvidia of AMD koop en ik zit volgend jaar met een defect. Moet ik dan ineens mijn kaart gaan opsturen naar de VS ipv binnen te brengen bij de lokale handelaar? Dat zie ik niet zitten.
Nvidia en AMD verkopen al rechtstreeks hun kaarten als een founders edition.

Ze hoeven niet alle kaarten te reserveren voor hun eigen online verkoop he. Ik zei zelfs 'een aantal kaarten reserveren' ;)

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 4 maart 2021 15:30]

Ik heb hier op mijn werk nu 30 stuks 3070 kaarten, die op dit moment allemaal in computers staan en aan staan. Geen van allen word gebruikt om spelletjes te spelen. Ook niet om te minen.

Daarnaast, wat maakt het uit waar een kaart voor gebruikt word? Beide bedrijven willen graag zo veel mogelijk kaarten verkopen. Als er een run is door groep X vinden ze dat fantastisch. Als er een run is op groep Y vinden ze dat ook fantastisch. Als beide een run op die kaarten hebben dan zijn ze helemaal gelukkig.
Daarom dat ik ook zei 'een aantal kaarten reserveren', niet de hele voorraad. Ik ben me er wel van bewust hoor dat deze kaarten ook voor ML e.d. gebruikt worden.

Ze kunnen bijvoorbeeld perfect een voorraadje RTX 3060 enkel online verkopen met max 1 stuk per adres. Daarmee geven ze gamers de ruimte om een kaart te bestellen en vechten ze tegelijkertijd tegen scalpers.
Want GPU’s zijn alleen bedoeld voor gamers? Volgens mij mag iedereen GPU’s kopen ook al doe je er niets mee.
Eh, ik heb niet gezegd dat miners niks mogen kopen. Ik zei maximum 1 kaart per adres, dus ook miners.

Als Nvidia beloftes maakt richting gamers en zich ook market richting gamers, maar het niet voorkomt dat andere mensen voor andere doeleinde het hele voorraad leegkopen, dan moeten ze gewoon eerlijk zijn.
Alles mag. Maar het is niet zo efficient (financieel gezien) om een high-end videokaart te kopen en er vervolgens op te gaan Patiencen.
Dat klopt, maar wat ik meer bedoel te zeggen is dat GPU`s niet alleen bedoelt zijn en of gemaakt zijn voor gamers/games.

De laatste tijd (of eigenlijk al veel langer) is de toon van veel mensen (gamers vooral) dat minners geen GPU`s mogen of moeten kopen en dat AMD en NVIDIA hier iets tegen zouden moeten doen. Maar ik snap niet zo goed waarom? Je kan veel meer met een GPU doen dan alleen gamen en minners zijn net zo goed consumenten dus ook die hebben alle recht om GPU`s te kopen. En dat de prijzen stijgen is simpelweg de marktwerking, veel vraag, weinig aanbod = hoge prijzen, dat is al zolang er geld bestaat.

Gamers vallen nu even buiten de boot en dat is simpelweg pech hebben.
Dat het momenteel de situatie is is nog iets anders dan in vraag stellen of het wel goed is. Stel dat ik heel de voedselproductie van een land ga opkopen omdat het lucratiever is om het op te stoken voor energie om coins mee te minen. Krijgen we zo een betere wereld? Of een slechtere?
daar heb je zeker gelijk in, ik heb er ook geen problemen mee dat miners de kaarten opkopen, waar ik wel een probleem mee heb, als je het al zo wil noemen, dan zijn dan scalpers, die massas opkopen om ze vervolgens tegen woekerprijzen te verkopen, dat is mijn inziens hetzelfde als die figuren die voor concerten de kaarten opkopen en ze dan tegen achterlijke prijzen aan gaan bieden op marktplaats en zo.

maar ja, het probleem hier in is, dat er altijd mensen zullen zijn, die koste wat kost die kaart moeten hebben en er geen probleem mee hebben om er meer voor te betalen, dat werkt dat scalpen gewoon in de hand.

als niemand die kaarten zou kopen voor die woekerprijzen, dan zouden die scalpers ze ook niet opkopen, want niks aan te verdienen, beetje kip - ei verhaal.
Ach een vriend van een vriend kocht destijds een Nvidia 8800GTX/Ultra met toen al 16 of 32gb DDR3 en een VR-Bril icm een i7 940 "want dat heb ik nodig" en veel meer dan wat browsen deed hij niet
Een 8800 voor VR? Heb je daar niet meer voor nodig?
Dat was een soort 3d bril. De voorloper van wat we nu als VR kennen.
Het was niet echt VR, maar toen was het nog niet zoals nu.
Dat ligt aan de winkeliers en de board leveranciers.
Voor mij is het probleem nu vooral: Als ik er 1 bestel, hoe lang duurt het dan voordat die order wordt ingevuld? Bij Azerty hebben ze het over 'ten minste 10 dagen', maar dat geeft mij als consument weinig houvast. Ik heb nu een GTX 970 dus ik ben in de markt voor een nieuwe kaart, maar voor nu zit ik nog even stil want ik kan in die onzekerheid beter de hand op de knip houden en wachten tot er meer bekend is omtrent specs en levertijden.
Ik zal pas komende zomer nog eens rondkijken om mijn eigen 970 te vervangen. Op dit moment is het gewoon te belachelijk.
Denk het ja. Azerty is zo transparant om aan te geven wanneer ze bestellingen binnen krijgen en in februari zijn er 83 leveringen binnen gekomen die 'klein' waren. Daarbij verwacht ik niet meer dan 20 kaarten gemiddeld. Dit zou betekenen dat Azerty, 1 van de grootste voor PC onderdelen, maar ~1600 kaarten heeft kunnen leveren. Al zou je klein kunnen oprekken naar 50 (wat al een hele pallet is), dan is dat nog steeds maar ~4000 videokaarten. Kan mij niet voorstellen dat het genoeg is voor de vraag.

https://azerty.nl/wachtrij

Daarnaast bouwt Azerty ook nog PC's en daarop zit natuurlijk een betere marge, dus ik denk dat die aankopen ook voorrang krijgen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 3 maart 2021 18:58]

Zit ook nog op een 970, en het bloed voor vervanging kriebelt mij mij ook al weer een tijdje, maar mijn huidige PC (2015) zal nog verder moeten op deze manier. Deze prijzen zijn mij echt te gortig.

Ook de zorg van andere mensen die in dit topic reageren herken ik. Als dit te lang gaat duren kan het de hele ketting van hardware en software structureel gaan afremmen. Games worden (nog) niet ontwikkeld met de nieuwste GPU's in gedachten. De verkoop van alle desktop hardware wordt negatief beïnvloed omdat de vraag zonder grafische kaarten wegvalt.

Zoals het zich nu laat aanzien gaat de huidige generatie Pc's nog langer doordraaien dan ze toch al deden (8+ jaar voor niet-game PC's, 5+ jaar voor game PC's (?)) wat simpelweg een verlies van omzet betekend. De vraag is in hoeverre de industrie dit op langere termijn kan incasseren.
Ach, ik heb een jaar geleden een nieuwe pc gebouwd, kast gemod voor waterkoeling alles klaar enkel nog een nieuwe CPU en GPU erin, maar met die maffe prijzen van vandaag de dag, die prijzen ga ik echt niet betalen, jij je 970 en ik doe nog wel even met een HD6970 Radion… :+
ik houdt het persoonlijk op kerst om m'n 1060 te vervangen, kan het misschien nog meevallen :Y)
AMD probeerd zeker wel wat te doen aan de Scalpers, en pakt dat wat anders aan als Nvidia, of het allemaal effect gaat hebben is afwachten

Helaas geven ze niet op hoeveel ze zullen leveren, behalve dat het meer is als bij de 6800 en 6900 serie kaarten

https://youtu.be/qYlQO0uZlMA?t=629

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 maart 2021 10:00]

Ligt t aan mij of is t gat tussen de 6700XT en de 6800 best groot nog? Verschil van 20 compute units maakt t volgens mij nog wel mogelijk een kaart ertussen te positioneren wanneer de Chip niet voldoet voor de 6800 maar te goed is voor de 6700XT.
Daar zat ik dus ook gelijk naar te kijken. Het verschil RTX3070 - 6700XT - 6800 is misschien 10-12%. Dat maakt het niet makkelijk voor de consument; zeker met de wilde prijzen die je online vind.
Ik denk dat de 6700XT juist wat sneller is dan velen hadden verwacht. Hij is in ieder geval zeer gunstig geprijst tov de RTX3070. De 3060Ti is in ieder geval helemaal gezien; en die is doorgaans duurder als $480.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 3 maart 2021 18:14]

Vgm zie je iets over het hoofd, de msrp van de 3060Ti is 399 en die van de 3070 is 499. Het is al bekend dat Nvidia beter RT performance biedt en met DLSS zullen beide kaarten ook veel betere Rasterization performance kunnen leveren. Er is met deze prijs 0 reden op een 6700XT aan te schaffen.
Het is al bekend dat Nvidia beter RT performance biedt en met DLSS zullen beide kaarten ook veel betere Rasterization performance kunnen leveren
Beide kaarten zijn te traag voor echt lekkere Raytracing en DLSS is echt een prachtige techniek, maar zolang het nog maar op een handje vol games beschikbaar is zou het voor mij geen reden zijn

Dus in andere woorden voor minder geld dan de 3070 krijg je meer performance... hoezo geen reden om deze aan te schaffen?? 8)7
Omdat je in general gelijkwaardige performance hebt, volgens rumors is de performance eerder in lijn met de 3060 Ti en zijn er in dit geval voornamelijk AMD games gebruikt. Maar zelfs al waren ze gewoon gelijkwaardig, dan heb je door DLSS en RT nog wel een bonus voor wanneer een game het support, dat zal de komende jaren alleen nog maar meer worden. Op games met zowel RT als DLSS enabled behaald de RTX 3070 4K Ultra op 60 FPS.(de 3070 met RT behaald zelfs 55 FPS zonder DLSS in MW). Al met al kan je met de RTX 3070 gewoon 4K draaien mits er DLSS is, terwijl AMD ondanks de belofte nog geen alternatief heeft(hadden ze die wel, zouden ze er al mee wezen pronken) en dus een 1440P kaart levert voor dezelfde prijs.
Omdat je in general gelijkwaardige performance hebt, volgens rumors is de performance eerder in lijn met de 3060 Ti en zijn er in dit geval voornamelijk AMD games gebruikt
Eh ja de rumors, zelfde als de rumors dat de 6800XT net zo snel was als de 2080TI zeker
En wat betreft de benchmarks van AMD, die klopte met de 6800 en 6900 series ook aardig.

Het is altijd afwachten op de reviews wat gaat komen uiteraard, daarom vind ik het nogal voorbarig om te stellen dat er 0 reden is om deze kaart aan te schaffen
Wellicht heb je een punt, maar de benchmarks van AMD gebruikte wel SAM terwijl die bij Nvidia nog niet enabled is. Maar we zullen de onafhankelijke benchmarks wel afwachten. Ben zelf enorm teleurgesteld in AMD dat ze deze keuze hebben gemaakt. Dan hebben ze nog geluk dat er nu een absurde vraag is naar videokaarten.
Hier zijn alle videokaarten in de Pricewatch die tussen de 390 en 550 kosten. Wijs maar even de 3060Tis en 3070s aan in de lijst: https://tweakers.net/vide...kxO9U2sAPIQ3Mw8JStjS4NaAA

Je kan voor 'slechts' 549 Euro een 3060 (niet Ti) pre-orderen, en of en wanneer je die dan krijgt is niet duidelijk.
Het gaat niet om wat ze nu kosten, maar wat de adviesprijs is, deze kaart zal ongetwijfeld ook minstens €800 kosten in de huidige markt. Maar zo gauw de markt weer stabiliseert, is de MSRP toch wel waar naar gekeken wordt en daar is AMD totaal niet competief in.
Welke prijs je moet betalen hangt erg af van hoeveel kaarten ze op de markt kunnen zetten. Als dat er 10.000 zijn dan zal die prijs omhoog schieten. Als dat er bij wijze van spreken 10 miljard zijn dan zal de prijs niet erg hoog worden, want dan verkopen winkels die een te hoge prijs vragen niets.
MSRP maakt weinig uit op het moment. Elke kaart verkoopt op het momenttoch wel.
Er is wel een reden: beschikbaarheid. :)
0 reden? lager verbruik, hogere algemene fps, meer geheugen.

Je gaat een midrange kaart kopen en dan spreken over RT en DLSS :) nice one
Het is een alternatief tov nvidia, het is prijsconcurrentie goed voor de consument. Vroeger was er geen alternatief voor iets in de 3070 - 3080 range en dan was iedereen aan het zagen en klagen. Nu is er gewoon een alternatief en dan gaan de fanboys **** geven over wat niche features en 0 reden om te kopen terwijl dat ze er toch nooit anders over zullen denken, maar ze moeten het toch weer even kunnen uiten want dit is internet.
Ik denk dat AMD de 6700XT bewust iets krachtiger gemaakt heeft dan voorzien omdat ze verwachten dat die chip beter verkrijgbaar zal zijn dan de 6800(XT) maar toch niet veel moet onderdoen qua prestaties. Zo kunnen ze er toch nog veel van verkopen. TDP ts 6700XT en 6800 scheelt ook maar 20 W. Maar wat een hoge klokfrequenties van de gpu! De hoogste ooit gehaald op een standaard gpu denk ik.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 4 maart 2021 01:51]

Kijkend naar de clockspeed, denk ik dat dat het gat met de compute units redelijk compenseert.
Een 6800 is al een chip waarvan slechts 60 van de 80 compute units aan staan, dus het zal niet zo snel gebeuren dat een chip niet voldoet voor de 6800.

Je lijkt ook te suggereren dat de 6700XT dezelfde chip is als de 6800 maar dat is dus niet zo, hij is half zo groot.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 maart 2021 18:12]

De 6800 is al een flinke cutdown Navi 21 chip, is namelijk dezelfde chip als die ook in de 6900XT en 80 compute units (volle chip) en 6800XT 72 CU's (eerste cutdown) zit, verdere cutdowns daarvan verwacht ik eigenlijk niet zo snel voor de consumentenmarkt. Er lijkt ook niet echt een prijspunt voor de zijn, daarnaast moet er wel heel veel stuk zijn op zo'n Navi 21 die om er niet minimaal een 6800 van te maken. Ik verwacht eigenlijk niet dat de yields zo slecht zijn.

Deze 6700XT is gebaseerd op een andere die (Navi 22) en lijkt de volle chip te zijn, het is dus wel waarschijnlijk dat over enige tijd er een 6700 komt die gebruik maakt van een cutdown Navi 22 die.
Het is gewoon geen tijd om een pc-gamer te zijn als je nog geen systeem heb staan. Alles is echt overpiced. Waar je twee jaar geleden echt een goeie build kon maken voor 600-800 euro, kan je nu beter voor de console gaan.
De consoles zijn echter ook enorm slecht verkrijgbaar. Ik denk dat de tweedehands markt momenteel de beste keuze is.
Ook de 3de handsmarkt is volledig dol gedraaid lijkt het, ik zag laatste oude Radeon 5xx's 2de hands aangeboden worden voor zo'n beetje de nieuwprijs jaren geleden.
Je ziet mensen die proberen hun radeon 270 te verkopen voor 70 euro, te schandalig voor woorden.
Vorig jaar (voordat dit allemaal begon) nog de RX 580 met enige moeite voor 120 euro verkocht (men probeerde steeds rond de 80 euro te komen, maar ik vond dat minder eerlijk voor een 8gb model die 1 jaar oud was, 100 had ik nog wel prima gevonden maar uiteindelijk bood iemand de vraagprijs)

Dan te bedenken als ik zou wachten ik deze voor 200 euro binnen 5 tellen kwijt was op dit moment, nou vind ik dat helemaal niet erg maar het toont een beetje aan in welke situatie de markt nu zit.

een vriend van mij zus verkocht een GTX 960 voor 90 euro gisteren, te gek voor woorden dat men nu zo makkelijk zoveel geld neersmijt voor zo'n oude kaart...

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 3 maart 2021 18:23]

Ik heb eind vorig jaar mijn RTX2070 verkocht voor €400,- Gemiddelde prijs lijkt nu rond de €600 te hangen tweedehands 8)7
Ik zag een rtx2080 voor 1400 staan 8)7
Het is snel gegaan inderdaad, paar maanden geleden nog een msi radeon rx570 gaming 4gb voor 50 euro gekocht hier op tweakers en een rx470 zelfde versie voor 60 euro, dat gaat voorlopig niet meer gebeuren vrees ik.
Zaken als marktplaats prijzen moet je niet zoveel om geven ik heb het wel eens in de gaten gehouden, opeens is de videokaart weg en 2a 3 weken later staat dezelfde videokaart er weer op met exact dezelfde foto,s en dit gebeurd veel vaker.

Dan vermoede ik al die gaan ze nooit verkopen en het klopt ook, er zijn ook genoeg mensen dat het gewoon constant opnieuw proberen maar ze komen het niet kwijt hoor, is maar een enkeling die erin trapt.

De hoge prijzen hoeft niet te betekenen dat spullen ook daadwerkelijk verkocht worden als ze eraf gehaald worden.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 maart 2021 18:25]

Ze worden nu wel voor die prijzen verkocht, kijk maar naar de reactie op mijn comment boven jou comment, een gtx960 voor 90 euro verkocht en wel, veel gekker dan dat heb ik het nog niet gezien.
Bizar, inderdaad. Ik zie zelfs 5700XT’s voor 150% van de nieuwprijs van eigenaar wisselen. Nog nooit meegemaakt! :/
Ik had vanochtend een paar R9 390's online gezet, binnen 1 minuut de eerste reactie, binnen 5 minuten al circa 5-6 reacties. Het is echt gekkenwerk inderdaad.
Voor hoeveel?
Ik heb nog een nier nodig "voor een vriend" en heb er wel een r9 290 voor over. O-)
2e hands voor nieuw prijs ja :)
Zelfs op tweakers proberen mensen 2e hands artikelen aan te bieden voor nieuwprijs en gelijk aan winkel prijs onder het mom van vraag en aanbod.
Geef ze ongelijk. Als het verkoopt verkoopt het. Dit zijn oude producten waar mensen blijkbaar nu weer geld voor over hebben. Heb je er nog één liggen en iemand wil daar de nieuwprijs voor betalen, dan mag je dat wat mij betreft prima verkopen.
Dat betekend nog niet dat mensen er ook altijd in trappen vaak genoeg gezien dat de advertentie even later weer opnieuw op staat.
Precies dat. Lekker een “oude” PS4 Pro of X box halen. Lekker genieten en later updaten naar de 5 of xsx zodra de prijzen en verkrijgbaarheid beter worden.
Oudere console ja

Want een Xbox Series X (S is een ander verhaal, maar S is ook zwakker dan de X) of een PS5 kopen is ook geen makkie (in feite hetzelfde issue als met de GPUs, zo goed als geen voorraad tenzij je bij scalpers aanklopt, of geluk hebt en iets weet te bemachtigen)

Tenzij je de PS4, Xbox One of de Switch bedoelt, die kun je makkelijker kopen plus alle 3 hebben inmiddels een hele nette library aan games.

wat ben ik blij dat ik nooit ging wachten op de nieuwe GPUs, maar gewoon mijn systeem met de toen beschikbare GPUs samenstelde, achteraf geen slecht idee geweest
Niks mis met de Series S, plus ze zijn goed beschikbaar.
Het begon inderdaad met de GTX1080 toen ik die gekocht had paar weken later de prijzen opeens over de kop, ik kan er zo de nieuwprijs wat ik er voor gegeven heb terugkrijgen mocht ik de kaart willen verkopen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 maart 2021 20:27]

Toch een prijsverhoging van 80 USD tov de 5700XT. Ben benieuwd naar de benchmarks.
30 dollar, 5700 XT had een launch prijs van $449

Bron: PCGamer
Ik ging uit van onderstaande bron met de quote
"Nvidia beantwoordde het offensief van AMD nog voordat de kaarten op de markt kwamen, met het uitbrengen van snellere Super-versies van zijn RTX 2060 en 2070.

Daar heeft AMD weer op gereageerd door vlak voor de release van zijn RX 5700-kaarten de adviesprijzen naar beneden bij te stellen. De kaarten werden aangekondigd voor 449 en 399 dollar, maar dat is nu 399 en 349 dollar geworden."
reviews: Radeon RX 5700 en 5700XT - Serieuze concurrent in het middensegment
Helemaal vergeten, interessant dat ik dit niet te zien kreeg in de Google search.
Best gek een verhoging met 79$ in MSRP terwijl AMD het de afgelopen jaren moest hebben van goedkoper dan de concurrent, zolang je zelf niet de betere tech hebt. Die heeft AMD bij lange na nog niet, ze lopen op zowel RT en DLSS achter. met Rasterization lopen ze net op. AMD heeft ook nog het nadeel dat Nvidia een betere naam heeft en dat ze met deze price point, totaal niet concurrent zijn met Nvidia(Nvidia is op elk gebied beter). Heel gekke keuze van AMD, tenzij ze de MSRP verhoogd hebben naar de huidige markt.

Ook het feit dat ze het positioneren als een kaart tussen de 3060Ti en 3070 in, vind ik best gek(er zit een 99 dollar verschil in msrp, realistisch gezien is het een concurrent voor de 3070, maar daar is de 3070 in elk gebied beter in(op rasterization in sommige games na), met DLSS en RT inachtneming brengt AMD dus nu niks competiefs uit. Zonde.
het is een midrange kaart... je gaat met 20-30 fps achteruit voor die niche functie, amper speelbare framerates in die range tenzij je op 1080p gaat spelen je koopt dus liever een kaart met minder geheugen, minder algemene fps want ze hebben DLSS...

het fanboisme loopt hoog op de laatste tijd sinds AMD eindelijk een alternatief heeft in alle prijs ranges

psst: niemand houd je tegen om de nvidia kaart te kopen hoor, laat je bias mening gewoon achterwegen want je DLSS en RT is gewoon *****

toch zo grappig dat je games moet spelen en RT - DLSS moet hebben voor dezelfde ervaring van gaming waar fps je rond je oren vliegen en waar het vooral gaat om de actie zelf... wil je iets moois hebben ga dan wat 4k-8k tv kijken daar kan je genieten en relaxed kijken en niet freaken op wat gaming waar je toch met je verstand nergens bezig bent hoe mooi dat hoekje wel is dankzij RT en DLSS

[Reactie gewijzigd door d3x op 4 maart 2021 10:42]

Ik was juist een grote fan van wat Lisa Su gedaan heeft met Ryzen en volgde AMD de afgelopen 2 jaar continu. Maar dit is wel echt een aderlating voor hun GPU afdeling, het is namelijk geen alternatief.

De 5700 was voor zijn prijs de beste GPU(dacht €350 destijds, kon je flashen naar een 5700XT en dan was de performance richting die van de 2070 die een stuk duurder was). Nu hebben ze de prijs verhoogd, komen ze in de buurt van de rasterization performance van Nvidia maar zijn ze niet overtuigend beter en hebben ze ook nog geen DLSS alternatief of gelijkwaardige RT performance. Volgens Tom's hardware kan je gemiddeld over 15 games op 4K Ultra RT DLSS spelen op 60FPS, dat zijn best speelbare framerates.

Bovendien is RT gewoon de toekomst, alleen is het jaren lang zo goed als onmogelijk geweest om dat goed te renderen. Nu is dat eindelijk mogelijk, was mooi geweest als AMD daar ook in mee was gegaan. Maar het zat er niet in deze generatie, dat is prima maar zorg er dan voor dat je nog steeds competitief bent in prijs.
60FPS speelbaar? je wil toch gamen? of wil je naar een 4k-8k TV film kijken? RT en DLSS is een niche een hype, het is alsof je binnenkomt in een TV winkel waar al die schermen op speciaal contrast staan met specifieke beelden... het gaat hier over gaming ervaring waar de focus ligt op de gmae niet hoe mooi het hoekje wel is van een item....

kijk even naar die details van Toms review, er is 1 game bij dat meer als 100fps als score geeft al de rest zit mid 40-50, algemeen gemiddelde is dan scheef getrokken door ene game.
Komen in tegenstelling tot de Nvidia kaarten de AMD reference kaarten wel uit in NL?

Want we weten allemaal hoe dicht de niet reference kaarten bij de adviesprijs zaten, kuch kuch
https://www.amd.com/en/direct-buy/nl
Hier kun je ze gewoon kopen (als er voorraad is).

En reference kaarten van AMD worden ook verkocht door de partners van AMD.
Die mogen er alleen hun eigen merknaampje op zetten zoals ASUS, MSI, XFX enz enz enz.
Dit in tegenstelling tot Nvidia die hun referentie kaarten alleen op hun eigen site verkoopt en waar je hier in NL niks aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 4 maart 2021 11:44]

adviesprijs van 479 dollar, instant Ebay prijs 800 -1000 dollar
Dit gaat toch weer precies hetzelfde zijn als alle andere nieuwe kaarten. De eerste exemplaren zijn meteen uitverkocht en daarna zijn ze niet meer verkrijgbaar.
Wie niet wil wachten, print de afbeelding van de kaart uit en dan heb je tenminste iets (want als er überhaupt wat beschikbaar is 18 maart, is het binnen no time weg)

Sarcasme terzijde, ik vraag mij af waarom alleen de MSI kaart zoveel kleiner is, dat is goed want huidige GPUs zijn best fors maar ik vraag mij af of MSI hun kaart voldoende koeling heeft, of dat de concurrentie gewoon overdrijft met de maat van hun koelers.

Daarnaast vind ik de verschil in stroom verbruik best wel tegenvallen, dan mis je onder andere 20 compute units en de kaart verbruikt maar 20 watt minder?

Aan de andere kant de clocks zijn ook wel fors hoger, vraag mij af waarom als de kaart zwakker is (enige waar ik op kom is compensatie vanwege minder compute units)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 3 maart 2021 18:15]

Of de rest heeft goedkopere VRMs en compenseert dat met wat groter oppervlak van de kaart.
Vergeet niet dat dit een compleet andere chip is, niet een 6800 chip met nog meer uitgeschakelde units.
Nu hopen dat deze kaart door het kleinere aantal compute units redelijk kansloos is voor mining doeleinden. Dan komt het heel misschien nog een beetje goed met de beschikbaarheid.