Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeelding toont Radeon RX 6700-videokaart met 6GB vram

Afbeeldingen tonen een Radeon RX 6700-videokaart van PowerColor met 6GB vram. Daarmee heeft de kaart de helft minder videogeheugen dan de RX 6700 XT. AMD heeft de variant officieel nog niet aangekondigd.

De afbeeldingen van de PowerColor Radeon RX 6700 Fighter zijn per ongeluk te vroeg vrijgegeven, schrijft TechPowerUp. Op de doos staat dat de kaart 6GB vram heeft. Eerder dit jaar verscheen er al een registratie van een RX 6700-videokaart met diezelfde hoeveelheid vram, maar volgens VideoCardz zijn er ook registraties die varianten met 12GB tonen. Het is mogelijk dat AMD zowel 6GB- als 12GB-versies van de RX 6700 uitbrengt, maar dat is nog niet zeker.

In een recente AMD-driver verscheen al ondersteuning voor de RX 6700-serie. AMD bracht eerder deze maand al de RX 6700 XT uit, maar over de non-XT-variant is officieel nog niets bekendgemaakt. De verwachting is dat die goedkopere versie dezelfde Navi 22-gpu gebruikt, maar hoeveel cores er actief zijn, is nog niet duidelijk. De geheugenbus van 192bit zou gelijk zijn aan die van de RX 6700 XT.

AMD's RX 6000-line-up
Model Compute units Gameclock Boostclock Geheugen Total board power Adviesprijs
RX 6700 ? ? ? 6GB (en 12GB?) ? ?
RX 6700 XT 40 2424MHz 2581MHz 12GB (96MB cache) 230W 479 dollar
RX 6800 60 1815MHz 2105MHz 16GB (128MB cache) 250W 579 dollar
RX 6800 XT 72 2015MHz 2250MHz 16GB (128MB cache) 300W 649 dollar
RX 6900 XT 80 2015MHz 2250MHz 16GB (128MB cache) 300W 999 dollar

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-03-2021 • 11:46

113 Linkedin

Reacties (113)

Wijzig sortering
eer dat kaarten normaal te verkrijgen voor de normale prijs zal amd alweer de volgende generatie klaar hebben
kom op AMD... Wat is dit voor onzin? zorg er alsjeblieft gewoon voor dat eerst de kaarten die al bekend zijn verkocht kunnen worden. Er kunnen nog zoveel producten gereleased worden, maar als je ze nergens kan kopen...
Volgens mij is dit juist logisch en goed; geenzins onzin. Allereerst is het aantal 6700XT's op de markt veel groter dan welk model dan ook. De verwachting is dat dit model over een tijdje als eerste op voorraad zal blijven. De 6700XT heeft een eigen "die" (Navi 22). Bij de productie komen imperfecte voor, die niet geschikt zijn voor de 6700XT. AMD gaat deze niet weggooien, maar met 32 compute units (het exacte aantal is een aanname) in de 6700 verkopen. Dus geen verspilling van chips en meer kaarten op de markt die nog goedkoper zijn ook. Dat is toch juist heel positief?
Klopt, maar ik frustreer me al vanaf het moment dat ze aan kwamen zetten met de 6700XT. De productie capaciteit voor Navi 22 had ook gewoon gebruikt kunnen worden voor het produceren van Navi 21 die's. Dan waren we in ieder geval weer een klein stapje dichterbij een markt waar je wel een kaart kan kopen voor een redelijke prijs.

Zoals ik al zei, je kunt nog zoveel nieuwe producten releasen, maar als ze nergens gekocht kunnen worden...

[Reactie gewijzigd door glennoo op 22 maart 2021 12:07]

Ja, het is voor iedereen frustrerend. AMD koopt de capaciteit lang vooraf in. Dat was voordat ze doorhadden dat er zulke grote tekorten zouden zijn. Daarna is bijsturen niet echt meer een optie. Als TSMC dit wist, dan hadden ze hun capaciteiten uitgebreid. Maar dat is ook een traject van jaren.

Wat de markt betreft helpt de 6700(XT) eigenlijk. Want "productie" gaat met waferaantallen. En per wafer halen ze veel meer Navi 22 chips dan Navi 21 chips. Dus als ze hadden gedaan wat jij voorstelt, dan zou het juist nog langer duren. De mensen die een 6700XT kopen, gaan niet meer op zoek naar een hoger model. AMD doet wat ze kan. Er zijn ook mensen die op release een 3080 hebben besteld en nu (een half jaar later!) nog niks binnen hebben.
Uhm, zolang de basisprijs van een 6000 series in de 500+ Euro loopt (en netto bij winkels dus op 1000+ Euro uit komt, bedankt miners en scalpers!) helpt het niet echt. Er is momenteel geen 'budget' 6000 serie GPU van AMD.
Een scalper is niet oorzaak van hogere prijzen natuurlijk. Die kunnen alleen gedijen als de vraag hoger is dan aanbod.
Een scalper is niet oorzaak van hogere prijzen natuurlijk. Die kunnen alleen gedijen als de vraag hoger is dan aanbod.
Scalpers kopen kaarten op, wat het aanbod verder vermindert en de prijs opdrijft. Zij dragen actief bij aan de huidige markt doordat de gemiddelde prijs van de wel beschikbare kaarten veel hoger is als wat het normaliter zou zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2021 12:56]

Zolang niemand van scalpers koopt, houdt dat vanzelf op. Scalpers voorzien in een vraag, ze maken misbruik van de situatie. Maar de schuld ligt bij alle mensen die het van scalpers blijven kopen.
Scalpers zijn een symptoom van de schaarste, niet de oorzaak. Scalpers zie je alleen wanneer vraag significant en structureel hoger is dan de vraag. Zodra die schaarste wegvalt, houdt het scalpen op en zie je ze de voorraad dumpen.
Scalper is een probleem op de Console markt waar de winkel er 499 voor vraagt(en er snel door heen is door scalpers en die verkopen het gewoon voor 699. dan heb je een probleem ja.

GPU's zijn gewoon duur. ook nieuw in de winkel zijn ze duur. tuurlijk zal een scalper er af en toe een paar tepakken krijgen. Maar de meeste gaan direct naar miners. En dat icm met minder product soort voor extreem hoge prijzen.
"Af en toe een paar"

Ik denk dat je onderschat hoe massaal er via discord, twitch en andere kanalen/bots de verkoop van videokaarten gemonitord wordt. Als er een videokaart beschikbaar komt die ook maar een heel klein beetje redelijk geprijsd is, dan beland deze binnen luttele seconden in de handen van een scalper of miner.

Megekko, Alternate en Azerty hebben dit door en kunnen ook bij lange na niet meer leveren dan de zakken van de Scalpers/Miners diep zijn. Elke paar weken wordt de prijs weer meer naar boven bijgesteld, totdat ze op het punt komen dat de scalpers denken dat ze er weinig tot niks aan kunnen verdienen en voor de miners de ROI (return of investment) te lang zal duren.

Als je kijkt naar iets als de Ryzen 5600X, dan is het 'scalping' direct gestopt toen er massale voorraad bij Meggeko en Azerty was.
Ik bedoel met af en toe een paar in vergelijking met Miners.

Als er geen scalpers waren maar wel miners had het er net zo beroert uitgezien. Had je af en toe een kaart kunnen kopen voor dubbel de advies prijs.

Hadden we nu geen miners gehad maar wel scalpers. Had je normale winkel prijzen waarbij je geluk moet hebben. En een marktplaats/V&A "vol" veel te duren kaarten.
Scalpers zorgen alleen voor extra schaarste in traditionele verkoop kanalen, veel mensen kopen niet via de scalper verkoop kanalen. Scalpers zorgen zeer zeker voor een hogere prijs, zij zijn gebaad bij een hogere prijs en hebben geen moeite met hogere prijzen vragen. Tov. traditionele verkoop kanalen die normaal gesproken dat liever niet doen omdat het reputatieschade oplevert.
AMD verkoopt anders iedere week op donderdag kaarten via hun eigen website voor MRSP prijzen. Beschikbaarheid is veel lager dan de vraag, maar ze zijn voor normale prijzen te krijgen.
Dat is zeker niet iedere week trouwens, toevallig de laatste paar weken wel, maar tussen release in november en eind februari was het aantal drops op AMD gemiddeld genomen zeer karig en zeker niet wekelijk, ook lijken de aantal enorm laag (zo was er een gerucht, ik geloof de donderdag 2 weken geleden, dat er bij die drop 16 6800XT kaarten beschikbaar zouden zijn geweest). Met dat soort aantallen kan je amper spreken van 'verkrijgbaar'.

En dat terwijl AMD meermalen, o.a. tegen Hardware Unboxed beweerd heeft dat binnen 8 weken na release (in November) de AIB kaarten tegen normale prijzen beschikbaar zouden moeten zijn, iets dat AMD zeer duidelijk niet heeft kunnen waarmaken.
Ik ben het met je eens dat de vraag het aanbod heel ver overstijgt. Nu is de vraag ook wel buitenproportioneel hoog op dit moment door zowel de pandemie als de mining hype.

Dus ja, AMD heeft beloftes gedaan die ze, in een situatie die ze niet goed in hebben geschat, niet waar kunnen maken. Maar daar staat wel tegenover dat ik bij AMD, met heel veel geluk, wel een kaart kan kopen tegen MRSP. Iets wat je bij Megekko allang niet meer gaat lukken.... Waar ik bij AMD een 6900xt kan kopen voor 1030 euro koop ik daar elders als geen RTX3070 meer voor.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 maart 2021 13:51]

Dat is zeker niet iedere week trouwens, toevallig de laatste paar weken wel, maar tussen release in november en eind februari was het aantal drops op AMD gemiddeld genomen zeer karig en zeker niet wekelijk,
Heeft AMD ook niet gezegd dat ze dit alleen bij de 6700XT zouden doen?

AMD zou er wel goed aandoen geen beloftes meer te maken die ze niet na kunnen komen, kunnen ze beter niks zeggen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 maart 2021 15:49]

Het beroerde daar in is. Personen die daar in tegen voor de huidige veel hogere prijzen een kaart hebben besteld krijgen ze wel geleverd. Persoonlijk vraag ik mij af of dit wel mag. Latere bestellingen eerder uitleveren, omdat de prijs niet is zoals men verwachte, alhoewel... de prijsstijging zit voornamelijk in het tussen trajcet niet zozeer bij AMD of Nvidia.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 maart 2021 16:24]

Tuurlijk. Ze kunnen ook gewoon overeenkomst opzeggen en geld terug storten.
Dat kan alleen een optie zijn als men niet kan leveren, daarnaast mag de leverancier (wettelijk) nooit zomaar eenzijdig een overkomst opzeggen. Dat veel mensen daar intrappen, maakt het helaas dat dergelijke webwinkels deze praktijken blijven uitvoeren.

Zo'n geintje heb een paar maanden geleden met LEnovo nog gehad bij de bestelling van een laptop, uiteindelijk hebben zij gewoon moeten leveren. Tegen de overeengekomen voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 maart 2021 13:07]

Hoe is het vastgesteld voor het tijdsbestek waarin geleverd wordt? Is er ergens wettelijk vastgesteld dat de eerste bestelling ook daadwerkelijk als eerste geleverd moet worden? Zou men 2 jaar de bestelling niet kunnen leveren totdat er geen wachtlijsten meer zijn?
Het probleem is dat men de wachtlijst niet netjes afloopt, omdat de pre-orders of de eerste bestellingen tegen nog relatief nette prijzen gedaan zijn, echter kan men nu veel meer voor zo'n kaart vangen.
Je hebt een inspanningsplicht als verkoper. Dus je zal je moeten inspannen om alsnog X of Y te leveren. Dan lijkt het mij niet meer als redelijk(iets waar een rechter ook naar kijkt). Dat je de oudste koopovereenkomst zo snel mogelijk nakomt. En niet die financieel het gunstigst voor je is.
"Het beroerde daar in is"; Ik vind dat het beroerde is van het kopen van een (prive) scalper niet verstandig is. Men vergeet ook dat ze bij latere verkoop, ook een bak geld verliezen bij tweedehandse (door)verkoop. Ik denk dat men hier ook (letterlijk en figuurlijk) geen rekening mee houdt.
En per wafer halen ze veel meer Navi 22 chips dan Navi 21 chips. Dus als ze hadden gedaan wat jij voorstelt, dan zou het juist nog langer duren. De mensen die een 6700XT kopen, gaan niet meer op zoek naar een hoger model.
wat ik zeg, de productie voor die Navi 22 chips had ook gewoon ingezet kunnen worden voor het produceren van Navi 22. En de mensen die nu denken "hey laat ik een 6700XT kopen voor 1100 euro" zijn er maar weinig gok ik. Als er voldoende Navi 21 chips waren gemaakt dan hadden ze namelijk 2x een 6800 voor die prijs kunnen kopen. Er bestaat op dit moment geen budget kaart bij AMD. 1100 euro is GEEN budget. leuk die MSRP maar daar houdt geen enkele webshop zich aan behalve AMD zelf en daar zijn ze elke keer binnen enkele seconden uitverkocht ivm bots, miners en scalpers.
Je snapt het niet. De vraag is op dit moment zoveel maal groter dan het aanbod, dat je altijd kaarten tekort komt, maakt niet uit hoe je het productieprocess opdeelt.
Bijsturen is tot zekere hoogte zeker mogelijk. Als we even kijken naar Nvidia tijdens de vorige crypto hype dan zie je dat die in staat zijn geweest om hun productie systematisch énorm op te krikken. Dat was ook ongepland en die zie zaten toen ook bij TSMC. Ondertussen zie je daar de kwartaalomzet weer met 50, 57 en 61% groeien.

AMD doet ondertussen ook al twee kwartalen +52%, maar bij AMD schijnt de focus op de consoles te liggen. Voor AMD zelf is dat logisch, er zijn ongetwijfeld contractuele verplichtingen én de ryzen verkoop loopt ook lekker. Als pc gamer is dat natuurlijk jammer dat Radeon geen onafhankelijk bedrijf is dat haar eigen belangen voorop zet. Met de huidige gpu prijzen mogen we daar best even over mopperen toch?
Er kunnen uit dezelfde wafer mogelijk 2x zoveel Navi 21 dies gemaakt worden als Navi 22 dies. Ik heb liever liever dat mensen die genoeg hebben aan een RX 6700 XT (en dat zijn veel mensen verwacht ik) niet een RX 6800 (XT) of RX 6900 XT proberen te kopen. Meer produceren gaat AMD niets veel aan kunnen doen (aangezien ze niet zelf dies maken). TSMC gaat hier ook niet echt iets aan kunnen doen binnen maanden en het is ook moeilijk om in te schatten hoe lang deze piek vraag nog aan houd, iets wat wel nodig is om de kosten hiervoor te rechtvaardigen. Ik hoop dat ze ook snel een nog kleinere die maken (Navi 23), zodat ze nog meer GPU's de deur uit kunnen doen om de hoge vraag tegemoet te komen.

De verwachting (niemand weet het zeker) is ook niet dat de hoge prijzen niet zorgen voor meer inkomsten bij AMD, de GPU die, die blijft (ongeveer) dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op 22 maart 2021 15:00]

ze zijn nog steeds vlot beschikbaar in de winkels de 6700 XT wel aan wacko prijzen, maar dat is enkel door distri en retail te danken die er extreme winstmarges op willen plakken.

https://www.alternate.be/Grafische-kaarten/RX-6700-XT
Die prijzen gaan vanzelf wel omlaag als de kaarten niet verkocht worden, daarbij vraagt AMD zelf al veel te veel voor hun reference kaarten. Ik blijf graag weg van deze videokaarten, helemaal een met 6gb vram.

Het probleem is dat de prijzen die je post geen reference kaarten van AMD zelf zijn, dus de inkoopprijzen of de adviesprijzen zijn ook niet bekend van deze kaarten. Zowel de fabrikanten als de Retail denkt dat het op deze manier normaal is om mensen op te lichten.

Ik begrijp dat er door de huidige situatie en ook door de grondstoffen, productie en transport de prijzen iets hoger liggen dan gemiddeld, maar dit hoeft niet eens meer dan paar tientjes te zijn. Alles wat hoger is is ronduit belachelijk en afzetterij.
De adviesprijs van alle AMD kaarten zijn gewoon na te gaan. Hier worden ze door AMD zelf op de Donderdagen ook voor verkocht, wat bijna een fractie is wat de retailers er op dit moment voor vragen. Overigens is het bij Nvidia niet anders.

Het probleem is niet alleen grondstoffen, maar ook een veel hogere vraag door mining en COVID. De laatste doordat mensen geld nu anders besteden, lees niet met vakantie gaan bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 maart 2021 13:34]

Ik weet wel waarom de prijzen zo hoog zijn.

Marktwerking of niet, wanneer er genoeg videokaarten te verkrijgen zijn dan dalen de prijzen ook niet de eerste weken of maanden. Dit wordt ook door retailers en de fabrikanten hoog gehouden, Nvidia voert bijna nooit prijsverlaging door, maar komt liever met een nieuwe kaart variant die net wat meer bied voor bijna dezelfde prijs, zie bijv. de super varianten in de 2xxx serie.

Alleen omdat mensen meer geld te besteden hebben gaan producten niet in prijs omhoog 8)7 Het tekort zorgt daarvoor, door de corona zijn de producties lager en de vraag hoger, omdat mensen meer thuis werken. Daarbij de cryptogekte er nog bij en de vraag is extreem hoog. Uiteindelijk zijn deze prijzen er alleen maar omdat er gekken rondlopen die dit soort bedragen neertellen om de kaarten te kopen.
Daarnaast rekenen ook veel (web)winkels zulke hoge bedragen om niet te veel backorders en ontevreden klanten te krijgen. Niemand wil namelijk de goedkoopste zijn want het kan maanden duren voordat men voorraad heeft en kan leveren.

Maar dan nog steeds worden de mensen afgezet, alleen zijn ze hier zelf verantwoordelijk voor. Zolang niemand ze koopt, gaan ze van zelf in prijs omlaag.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 22 maart 2021 15:21]

6700XT zijn allemaal 12GB...

Als je het niet eens bent met de price setting van Nvidia en AMD dan zijn er enkele oplossingen, of je zoekt op 2dehands (succes daarmee momenteel) of je gaat voor een APU nog meer succes daarmee als je wat degelijk wil gamen of je wacht op de Intel GPU, ergens ooit in de toekomst.
Ik weet dat de uitgekomen 6700XT allemaal 12Gb zijn... waarvoor is anders dit nieuwsbericht.

Ik wacht al sinds September/November op een upgraden. Nvidia kaarten waren vanaf het begin niet beschikbaar en hetzelfde geldt voor de Zen 3 processoren. Ik wacht inderdaad nog lekker tot de prijzen weer een beetje normaal zijn. Ik werk al bijna een jaar van huis, via een beveiligde verbinding kan ik mijn werk computer gebruiken, die gelukkig vorig jaar nog geüpgraded is.
Mijn eigen computer red ik het nog wel een half jaar langer mee, mijn I7 930 en GTX970 zijn aan vervanging toe, maar het is niet anders. Ik ga deze belachelijke bedragen niet betalen. Scheelt ook weer, dan is me vriendin ook blij dat ik bijna niet meer game.
Allereerst is het aantal 6700XT's op de markt veel groter dan welk model dan ook.
Kan je dat staven met feiten? Want daar geloof ik weinig van.
Behalve dat je ze nergens kan kopen..
Tuurlijk kan je ze kopen, je bent alleen steeds te laat... ;-)

Het is niet alsof de producten niet uitkomen, maar dat het aanbod ver, ver onder de vraag zit waardoor het lijkt alsof je ze nergens kan kopen.
Niet iedereen die iets wil kopen moet daarvoor een week vrij hoeven nemen zodat je de voorraad van 30 winkels tegelijk in de gaten kan houden. Daarnaast zou het ook leuk zijn als je niet het twee of drie dubbele hoeft te betalen van wat de kaart eigenlijk kost.
Het punt van Cergorach is denk ik dat dat niet aan AMD of NVidia ligt. De vraag is gewoon explosief gestegen, geen fabrikant die daar rekening mee kan houden. Door een kaart uit te brengen die eigenlijk gewoon wat dingetjes mist en daardoor niet verkocht kan worden als reguliere "XT" kaart verhoogt AMD de productie capaciteit.

En inderdaad: van die verhoging zul je vast weinig merken als alle miners de kaarten al opkopen voor ze in het schap liggen. Maar dat is simpele marktwerking, niets met AMD of NVidia te doen.

Klein voordeel: over een tijdje zullen sommige crypto currencies niet meer genoeg hebben aan 4 of 6GB geheugen. Die kaarten worden dan massaal op de 2e hands markt gedumpt voor, ik neem aan, spotprijzen. Ik ken nog niet heel veel spellen die heel veel baat hebben bij meer dan 6GB ram. Wel bij snel geheugen en een snelle GPU.
6gb is leuk voor huidige games op 1440p en klein beetje toekomstbestendig voor 1080p. Meer dan dat is een 6gb kaart niet. 8gb is echt het minimale als je een paar kaar vooruit wilt.
Jawel hoor. Nu op voorraad voor 999 euro bij Alternate. Niet dat ik dat zou doen overigens. Zodra de beschikbaarheid beter wordt, zullen de prijzen dalen.
Ok, te koop voor normále prijzen dan ;)
Als ze enkel te krijgen zijn voor 999, is dit helaas de normale prijs.

Dat amd wou stunten met een lagere adviesprijs, of winkels die toch geen stock hebben een lage prijs tonen, waar je het niet voor kan kopen, maakt het nog geen normale prijzen.

(Doet niets af dat ik het ook te duur vind en niet koop).
Wat GPU's betreft is niks te koop voor normale prijzen op het moment.
Voor die prijs heb ik afgelopen augustus m'n compléte game-PC gekocht.. incl. Gefore 1660 Super, AMD Ryzen 5 3600, alles erop en eraan incl. monitor :P (Marktplaats, dat dan weer wel).
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1733842

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1730743

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1723391

Ik zou zeggen ga je gang, hoewel voor deze prijs ik ze nog maar even laat liggen... ik ga deze zomer denk ik maar voor nieuwe vloer bedekking :)
Vloerbedekking? Lekker ouderwets :*)
Hout beneden hoor heheh
En dan is er straks weer voorraad, en dan zit je weer te zeuren dat ze niet verder ontwikkelen.. 8)7
Navi 22 is een stap terug vanaf Navi 22. Ik zie niet in hoe dit "verder ontwikkelen" is.
Slaat nergens op, alsof een lagere kaart niet uitbrengen plots de productie van die hogere kaart wonderbaarlijk zal verhogen?
Ja helaas dat alle miners de kaarten wel snel voor een hoge prijs opkopen, helaas gaat de prijs voor gamers daardoor niet omlaag. Levertijd is inderdaad ook een dingetje...
Een aantal rx varianten zijn beroerd voor mining en ruim voorhanden bij o.a. megekko.

De RX 6700 XT is bij iedereen gewoon leverbaar. maar het is niet het goede moment om de RTX3090 te bestellen, nee.
Een aantal rx varianten zijn beroerd voor mining en ruim voorhanden bij o.a. megekko.

De RX 6700 XT is bij iedereen gewoon leverbaar. maar het is niet het goede moment om de RTX3090 te bestellen, nee.
Het is voor eender welke kaart niet het goede moment, want de prijzen zijn voor alle kaarten gigantisch opgeblazen. RX6700XT is leverbaar, tuurlijk. Goedkoopste listing bij Megekko (gezien je hen toch specifiek vernoemt): €1099.

Founders editions van Nvidia en rechtstreeks bij AMD kopen, dan krijg je nog waar voor je geld. Maar maak je borst nat als je daarvoor gaat want echt gemakkelijk is dat niet.
Megekko : € 1099,-

AMD: € 494,61 € (RX6700XT)

Op donderdag rond 17:00u is er een 'drop' bij AMD, en als je gelukt hebt, kan je er dus een kopen voor de retail prijs. Dat Megekko 'm voor ruim 't dubbele kan leveren, wil nog niet zeggen dat je zoveel geld kwijt wilt zijn aan een videokaart.

* JayPe doet heet voorzichtig mijn zijn GTX 1050.
Megekko : € 1099,-

AMD: € 494,61 € (RX6700XT)

Op donderdag rond 17:00u is er een 'drop' bij AMD, en als je gelukt hebt, kan je er dus een kopen voor de retail prijs. Dat Megekko 'm voor ruim 't dubbele kan leveren, wil nog niet zeggen dat je zoveel geld kwijt wilt zijn aan een videokaart.

* JayPe doet heet voorzichtig mijn zijn GTX 1050.
Ja dat zei ik dus letterlijk ook al:
Founders editions van Nvidia en rechtstreeks bij AMD kopen, dan krijg je nog waar voor je geld. Maar maak je borst nat als je daarvoor gaat want echt gemakkelijk is dat niet.
Nu weet ik niet of je de AMD drops volgt, maar slechts een klein percentage van wie meedoet krijgt die dingen ook echt te pakken. Zelfs wanneer je het ogenblik van drop ervoor gaat is het bijlange niet zeker dat je er eentje vasthebt, laat staan wanneer je het een halve minuut te laat ziet.

In elk geval, mijn stelling was niet "je kan geen videokaart meer kopen aan normale prijzen", wat ik zei was:
  • Je kan het wel (FE & AMD.com), maar dat is heel erg lastig.
  • Niet enkel voor de 3090 is het geen goed moment, het is voor alle kaarten een slecht moment gezien de gigantisch opgeblazen prijzen (uitzondering, zie vorige bullet). Dat de RX6700XT vrijuit beschikbaar is verandert daar eigenlijk weinig aan, en daarom gaf ik dat prijsvoorbeeld, net omdat Megekko als voorbeeld werd gegeven van een winkel met vrije beschikbaarheid.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 22 maart 2021 12:32]

Tuurlijk kan het goedkoper dan Megekko. Blijft toch veel geld voor een kaart met adviesprijs van <500 euro?
absoluut en vooral te danken aan winstmarge van distri en retail.
Natuurlijk ligt mogelijks de prijs van de boardpartners ook hoger aangezien deze lagere aantal binnenkrijgen....

effe week of 2 wachten en als er nog steeds stock is eens zien wat deze prijzen doen..
Het is overal bagger, ook voor oude types. Zelfs de tweedehands markt is momenteel een drama

GTX 760's zitten nu op €75, terwijl ik 2 jaar geleden nog 1 kocht voor €30
GTX 970's rond €150, vorig jaar nog ~€80
RX 480's voor €250+, vorig jaar nog ~€100

Ook degenen die geen top-of-the-line kaart hoeven voelen de gevolgen, zelfs een casual gaming systeem is nu fors duurder doordat de tekorten bij de nieuwe kaarten doorwerken naar de tweedehands markt.
RX580 8GB - normaal 250, nu 499
GTX1650 4GB -normaal 150, nu 300-350

(Nieuwprijzen)

Etc. De markt is voor alle kaarten compleet gek geworden.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 22 maart 2021 16:38]

Er staan 0 leverbare 6700XT in de pricewatch.
Nu ben ik niet echt mee met de hele huidige gpu situatie, maar letterlijk de eerste 2 winkels die ik bekeek (alternate en megekko) claimen een resem verschillende 6700XT kaarten in stock te hebben. Dat de pricewatch niet up to date is niet het probleem van de persoon boven je lijkt me.
Wellicht dat we ons niet blind moeten staren op alleen Pricewatch... Google it!

Echter prijzen van €1000-€1300 voor een 6700XT... Welke normaal een adviesprijs heeft van € 489... Daar gaat niet mijn voorkeur naar uit...

@icecreamfarmer
Alternate, Megekko, CDromland, etc.
Ik zie het nu ja.
Worden die sinds kort geweerd door de pricewatch?
Eerste google hit geeft alternate aan, op voorraad.
Ze zijn er wel: https://www.gputracker.eu...chip=AMD%20RX%206700%20XT

Maar ze verkopen niet best zo te zien, de aantallen blijven vrij gelijk want de mensen die een 6700 voor 1000+ willen zijn er niet veel meer. De 6800 kan je nergens meer vinden en de 6800XT hetzelfde. De 6900XT's staan ook al 3 weken dezelfde kaarten op want ja niemand gaat 2000+ voor zo'n kaart meer neer tellen, de gekken die dat deden hebben er al 1.
Mooi zo, hopen dat het gaat zakken nu dan, dit is echt idioot.
ik ben bang, dat we daar niet al te veel op meoten rekenen, de basis kaart bij AMD kost immers al 494, board partners gooien daar nu nog 100 euro bij, (was 50) zit je al op 594, vervolgens gooit een distribiteur er nog 9% bij zit je al op 650 euro dan doet de winkel er nog een slok bij, dus ook al zouden ze zakken dan verwacht ik nooit onder de 700 euro en dat is sowieso een veel te hoog bedrag voor de laagste kaart in het segment. Neem daar dan nog eens bij dat de winkels nu veel minder verkopen vanwege alle tekorten van videokaarten, CPU's, monitoren, webcams etc. verwwacht ik niet dat ze de marges veel kleiner willen gaan maken. prijs zal pas dalen zodra dat aan de bron gebeurt.
Ik denk dat je nog ergens de BTW vergeten bent, dat is wel meer dan die 9%.
Ik denk dat je nog ergens de BTW vergeten bent, dat is wel meer dan die 9%.
De BTW zit al in de basis bij AMD gerekend. Wil je dus correct rekenen moet je die beginprijs dus ontdoen van BTW en hem er op het einde bijtellen.

Dan nog is het een nogal overdreven berekening.
wellicht overdreven, maar bekijk het in persepctief, de vorige top Kaart van AMD (5700XT) ging voor 550 euro. Momenteel gaat er geen 1, 6700XT meer voor onder de 1000, we weten nu al dat winkels als snel tegen de 700 eurio betalen voor een kaart bij de leverancier, prijzen zijn dus af fabriek al te hoog en de kans dat ze veel dalen is niet heel reeel op dit moment.
Je gooit er veel teveel bovenop. Het gaat al mis bij de premisse dat AIB's dezelfde 494 betalen als waaraan AMD ze verkoopt aan het publiek, en de marges voor distrib en winkels zijn ook een pak te hoog gerekend. Distributeurs heb ik geen eerstehands ervaring maar winkels (zeker de grote webshops) werken vaak met flinterdunne marges en rekenen op volume.

Historisch gezien zijn producten (zeker als het niet die modellen zijn met extra lichtjes en schermpjes etc) in normale omstandigheden rond MSRP te krijgen, of zelfs lager.

Maar snel zal het inderdaad niet gaan zakken. Daar ben ik het wel mee eens.
Die flinterdunne marges haal je alleen bij een hoge omzet snelheid. Nu moeten alle delen in de keten hetzelfde verdienen op 1 GPU als ze eerst op 20 (of meer?) deden om dezelfde omzet te halen.
Fuck 6700 voor hetzelfde geld als ik een 3080kon kopen. Ergens zijn de mensen die wachten slechter uit.
de gekken die dat deden hebben er al 1.
Totdat andere gekken gaan rekenen en zich realiseren dat ze hun GPU met een jaar terug kunnen verdienen door crypto mining...

Het is dat de zomer er aan komt, maar als we in dezelfde situatie zitten aan het begin van het najaar, dan wordt er tenminste 1 kaart aangeschaft. De warmte die het genereert kan prima gebruikt worden om m'n zolder te verwarmen (in de zomer moet m'n zolder juist gekoeld worden). Vervolgens kan je er af en toe mee gamen... ;-)

Natuurlijk is het gevaar dat na aanschaf de rendabiliteit inkakt...
Mijn RX 570 4GB gaat op een dag dood. Wil ik binnenkort misschien een nieuwe gpu kopen, kost de budget versión van de nieuwere meer dan 300. Lekker dan die miners...
Leuk voor miners. Ben intussen maar gewoon gestopt met gamen.
Haha. Ik heb hier de gitaar ook maar weer opgepakt. Doet het ook beter bij de vrouwen, heb ik horen zeggen.. :+ Maar even serieus, die mining gekte verdwijnt vanzelf weer als het niet meer rendabel is. En dan wordt de markt overspoeld met tweedehands videokaarten zodat de prijs flink zal zakken. Ik wacht lekker een jaartje, of mijn RX580 moet zoveel geld gemined hebben dat ik me er een voor 1.200 euro kan veroorloven. ;) Hoewel ik die prijs niet te rechtvaardigen vind.
Maar even serieus, die mining gekte verdwijnt vanzelf weer als het niet meer rendabel is. En dan wordt de markt overspoeld met tweedehands videokaarten zodat de prijs flink zal zakken.
Dat hebben we ook geroepen met de GTX 1070/1080(Ti) en heel eerlijk gezegd heb ik weinig gemerkt van dat overspelen met videokaarten...
Dat was het geval met de R9 290's een aantal jaren geleden, toen kwamen ze voor bodemprijzen op de markt.

Hetzelfde was in mindere mate zichtbaar bij de RX 400 series en Vega, maar de prijsdaling was niet zo dramatisch. Veel miners berekenen tegenwoordig de doorverkoop in bij hun winst, in plaats van alles snel weg te doen voor erg lage prijzen proberen ze nog wat extra te verdienen door meer te vragen.
Ze weten dat ze er door de schaarste meer voor kunnen krijgen en dat het toch wel wordt verkocht.
Klopt, bij de tweede crypto "golf" was er tweedehands niet zo heel veel te merken behalve dat de videokaarten terug beschikbaar werden. Dat er nu geroepen wordt dat er bij het opnieuw barsten van de bubbel een groot tweedehands aanbod gaat zijn, komt vooral door wat er de eerste keer gebeurd is (toen Bitcoin niet meer rendabel te minen werd met GPU's, in 2015). Ik heb toen een R9 290 voor een prikje kunnen kopen, die doet het nu nog steeds, maar is nu wel meer een 1080p kaart geworden.
Je hebt toch niet de laatste GPU nodig om goed te kunnen gamen?
Het is alleen jammer als je graka kapot is of je hebt een hele oude kaart (600 of 700 series) je geen keus hebt. Het is niet zo dat 20/10 kaarten nog produceerd worden. Dus dan moet je wel een 30 serie kopen.

Eventueel zou je nog een 2e hands 700/900 kaart kunnen kopen, maar ook de prijzen van die kaarten liggen 2e hands flink hoger dan zou moeten.
Laatst dacht ik: laat ik eens de website van AMD F5'en op het tijdstip van release van de 6700 XT. Gedaan, en van het ene op het andere moment verscheen de kaart. Maar er stond direct 'uitverkocht' bij. Geen moment was er de mogelijkheid om hem te kopen. Sindsdien kan ik van elk nieuws over videokaarten niet meer enthousiast worden.
Hier ook probeerde de 6700xt te bestellen bij amd.com kon ook op add drukken maar verder kwam ik niet(afentoe een blanke pagina of een foutmelding) na een half uur proberen en F5en was het ineens out of stock....
Een reguliere bij de normale shops kan maar die zijn ontzettend duur, het wordt helaas wachten tot volgend jaar ofzo vrees ik....

[Reactie gewijzigd door nervwrecker op 22 maart 2021 12:01]

Vraag me af of de huidige nvidia en amd generatie überhaupt normaal beschikbaar gaat worden voordat de volgende generatie er is.
jeeeeee....alweer een videokaart die we niet zullen kunnen kopen :)

dit is ook de laatste keer dat ik een artikel over de release van een videokaart ga openen.

de hele discussie dat dat nieuws gemeld moet worden, zodat mensen, wanneer het zover is, geinformeerd zullen zijn over hoe en wat....nou, dat zit er voorlopig niet in denk ik zo, dus....ik laat voortaan nieuws over videokaarten links liggen.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 22 maart 2021 11:57]

oké. Dit is officieel de laatste keer dat ik nog een bericht bekijk over aankondigingen van videokaarten die toch niet verkrijgbaar zijn binnen redelijke termijn.

Het eerst volgende bericht dat ik lees zal iets in de kop moeten hebben dat de prijzen van videokaarten in een vrije val zijn geraakt wegens overproductie en dalende vraag.
Zal er wel op neerkomen dat ik aangaande het onderwerp niet veel meer hoef te lezen :)
Ja... ik voel met je mee... het is een beetje zoals op Funda kijken naar luxe woningen van 1.5 miljoen. Leuk om naar te kijken, maar voor veel mensen onbereikbaar! O-)
6gb vind ik toch wel aan de krappe kant voor zo'n snelle videokaart die op 1440p games aardig goed draait.

Fijn dat de videokaarten van AMD niet zo fantastisch zijn voor het minen. Straks zijn er ook voldoende Xboxen en Playstations geleverd en kan de productie voor de videokaarten omhoog. Aangezien er maar 40 compute units worden gebruikt voor deze videokaart verwacht ik dat deze videokaart de eerste zal zijn waarvan het aanbod voldoende gaat worden.

Gewoon even geduld. 1000 euro betalen voor deze videokaart is uiteraard een NO-GO maar voor adviesprijs: take my money
Deze kaart komt zwaar te kort voor 1440P, instap model ala de 3060. Leuk voor 1080P maar ook niet meer dan dat :)
Ja eens. Ik refereerde eigenlijk naar de 6700XT die is prima voor 1440p ;-)
Fijn dat de videokaarten van AMD niet zo fantastisch zijn voor het minen
RDNA 2 dan. Polaris en RDNA1 zijn fantastische mining kaarten, RDNA2 inderdaad een stuk minder.
Goed nieuws voor de gamers, aan de andere kant, een verkochte kaart is gewoon winst voor een bedrijf, ongeacht voor wel doel het gebruikt word.
Hieronder ook een afbeelding van de 6700:


Zie helemaal leeg
Ja, plaatjes van videokaarten zijn wel te vinden, de kaarten zelf is een heel ander verhaal... :+
Mag hopen dat de crypro bubbel heel snel uit elkaar klapt, want het gaat helemaal nergens meer over...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.