Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CD Projekt Red toont fotomodus van Cyberpunk 2077

Ontwikkelaar CD Projekt Red toont de fotomodus van Cyberpunk 2077. In een twee minuten durende trailer gaat de ontwikkelaar in op de verschillende functies van deze modus, waaronder verschillende effecten. De game komt donderdag 10 december uit.

In de trailer worden andere verschillende poses en gezichtsuitdrukkingen voor hoofdpersonage V getoond, die gebruikers in de fotomodus kunnen aanpassen. Gebruikers kunnen hun eigen personage in de fotomodus ook vrij herpositioneren, om vervolgens vanuit third-person-perspectief een foto te nemen. De fotomodus biedt ook verschillende verlichtingsopties, filters, stickers, frames en andere effecten.

Community lead Marcin Momot meldde enkele weken geleden al dat de game een fotomodus krijgt, maar ontwikkelaar CD Projekt Red deelde toen nog geen beelden van de werking hiervan. In 2019 plaatste het Twitter-account van de game al een korte teaser, die de komst van een fotomodus insinueerde.

Hoewel de game nog niet uit is, hebben enkele gebruikers de game inmiddels al in huis, zo bleek recentelijk. Zo lekten al vorige week gameplaybeelden van het spel uit. Op social media roept CD Projekt Red gebruikers die de game te vroeg in handen hebben gekregen op om geen beelden van de game te delen tot 9 december 12:00 uur Nederlandse tijd. Dat vraagt het bedrijf naar eigen zeggen omwille van het voorkomen van spoilers. Tot die tijd laat CD Projekt Red de video's verwijderen van videoplatforms.

De game komt op 10 december uit voor de Playstation 4, Xbox One, pc en Google Stadia. Bij release werkt de game ook op de Playstation 5- en Xbox Series X en S, hoewel een volwaardige next-genpatch in 2021 volgt. Aanvankelijk zou de game in april al uitkomen, maar later werd de game nog tweemaal uitgesteld tot respectievelijk 17 september en 19 november, voordat de huidige releasedatum van 10 december werd aangekondigd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

02-12-2020 • 20:53

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Ik snap de nieuwswaarde niet echt van een foto modus.
De game gebruikt zo te zien Ansel van Nvidia die je bij meerdere 3rd person games vind waaronder: The witcher 3, Horizon zero dawn, Metro exodus, Hellblade etc.

Hier vind je meer informatie over de techmiek: https://www.nvidia.com/nl...geforce-experience/ansel/
Ik hou mezelf helemaal niet bezig met games maar zelfs ik ben bewust van de ongelofelijke hype rondom deze game. Ik vraag me af hoe het gaat lopen dadelijk, kan me voorstellen dat CDPR zich gespannen afvraagt of ze de torenhoge verwachtingen waar kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Tweaker7334 op 2 december 2020 21:23]

De hype komt mede door de passie die de studio stopt in alles wat ze maken.
Hun vorige quasi vergelijkbare RPG, the Witcher 3 was een pareltje. De expansies hiervoor waren ook wederom goud. Je ziet duidelijke groei van hun producten over de jaren.

Hetzelfde was eigenlijk te zien bij Bioware. Voor hun overname door EA. Die maakte ook heel typische games met veel charme, ongeacht de setting.

CD Project Red wist zelfs met Gwent, hun Witcher card game, de juiste balans te raken en de goede snaar bij veel spelers. Sinds jaar en dag zijn dat soort spellen pay-to-win, fysieke kaarten of niet, maar deze game bied diepgang die Blizzard niet kan bieden en een gulheid die ook gratis spelers opties bied om serieus mee te doen.

Als zo'n studio met cult-heden zoals Keano Reves een écht next gen spel maakt (met raytracing en moioe graphics), met uuuuren verhaal, vrijheid voor de speler en zonder de typische taboo's en dooddoeners die je veel games tegen komt, staan veel mensen te popelen.

Ik denk dat sommige mensen met mega verwachtingen teleurgesteld gaan worden. Je ziet sommige mensen compleet doorslaan en absurde dingen verwachten. Met name de mensen die een complete datingsim lijken te verwachten. Maar ik denk dat deze titel z'n verwachtingen wel waar zal gaan maken, mits ze een buggy rotzooi uitbrengen, ondanks het herhaaldelijk uitstellen.
Dit spel is een flinke tijd in ontwikkeling dus ik weet niet hoe next-gen het gaat zijn. Ik heb ongeveer 40min naar gameplay beelden zitten kijken maar Ik ben niet onder de indruk. De keuzes in een dialoog lijken beperkt. De storytelling goedkoop door focus te leggen op drugs/geweld/sex. RPG elementen zoals uitrusting met eigenschappen en de attributen van je personage ogen erg geforceerd. Heel het spel lijkt slechts één sfeer neer te zetten waar het continue om conflicten gaat alsof je naar een goedkope soap kijkt.

Hopelijk hebben ze echt iets bijzonders neergezet, met een stad die levendig aanvoelt en waarin elk individue zijn eigen verhaal en routines heeft. Een omgeving waar je acties vergaande gevolgen hebben.

Het is dat ik het spel gratis bij mijn controller krijg. Maar misschien zit ik er helemaal naast en wordt ik positief verrast. Ik geef het zeker een kans.
Mja, de setting dicteert natuurlijk wel een beetje wat clichés. Als je het zo plat slaat, ging de Witcher natuurlijk ook om machtspelletjes, monsters, middeleeuws eten & lust en magie. Dat is hier vervangen door gang wars, body mods, dope & sex en digitale zooi zoals brain hacks.

Witcher moest het uiteindelijk van de plotwendingen en personages hebben. Maar je kon in hele passages terecht komen waar je even niet zoveel aan vond. De hoofdstad kon je leuk vinden of niet. Er zijn mensen die het hele Gaunter o'Dimm stuk oninteressant vonden om maar wat te noemen.

Van de stukken die ik heb gezien leek het inderdaad levendig, maar je kunt lang niet alle gebouwen in. Ook niet iedereen die op straat loopt heeft werkelijk een gesimuleerd leven, maar dat is ook wel prima. Ik wil het vooral spelen voor de content die ze er wél in hebben gestopt, niet om willekeurige NPC's te stalken.

Maar inderdaad, misschien gaat de story telling vervelen. De mensen die mochten previewen hadden die indruk niet. En gaven zelfs aan, op meerdere sites, dat ze eigenlijk in de eerste tien uur weinig geweld en doodslag tegen kwamen. En dat je werkelijk de hele game zou moeten kunnen uitspelen zonder één NPC om te leggen.

Juist voor hoe lang het al in ontwikkeling is geweest, valt het mij op dat ze toch de moeite hebben genomen om het naar een aardig niveau te tillen. Het ziet er b.v. beter uit dan Control (mening) en vooral de animaties van de personages zien er goed uit. Hier en daar lijkt het wat lage kwaliteit texturen te bevatten, maar niets dramatisch. Het is niet in 8 jaar geleden blijven hangen met enkel een shader update sausje erover ofzo.

Gratis bij een controller? Klinkt als een heel goede deal? Dat zal wel een dure controller zijn dan vermoed ik.
Als je de game preordert bij Google Stadia (59,99), dan krijg je de première edition erbij. Controller en Chromecast ultra twv 100, dus best wel leuke deal.
Als je een game koopt daar krijg je hem dan ook of moet je altijd via stadia spelen?

De deal klinkt namelijk goed, maar net bij dit spel wil ik mijn eigen PC gebruiken, met veel betere hardware dan stadia.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 december 2020 07:40]

Google Stadia is zijn eigen platform wat los staat van bijvoorbeeld steam.

[Reactie gewijzigd door Atilim op 3 december 2020 08:18]

Ik snap dat en met die kennis heb ik die vraag toch gesteld, het 1 sluit het ander niet (perse) uit ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 december 2020 08:29]

Als je op stadia een spel koopt, hoe wil je anders spelen dan via stadia?
De vraag was dus of je de game dan echt krijgt, of dat die dus alleen via Stadia te spelen is. Bij Stadia is het dus alleen via het platform zelf, en niet op eigen hardware. Dit is gelijk een nadeel van Stadia, je koopt de game, en betaald maandelijks voor het abonnement, maar als je abonnement niet meer actief is, kun je je gekochte game ook niet meer spelen. Je kunt dus wel blijven spelen zonder abonnement, maar in mindere kwaliteit.

-edit om verdere reacties voor te zijn-

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 4 december 2020 14:17]

Het is zeker waar dat je het spel bij Stadia niet fysiek in je bezit hebt. Dus wanneer Stadia stopt sta je met legen handen. Dat is een risico.

Maaaaar, het is niet waar dat je maandelijks moet betalen om je gekochte games te spelen! Het betaalde 'Stadia Pro' abonnement is volledig optioneel. Je kunt aangeschafte games altijd spelen, daarvoor hoef je nooit een maandelijks bedrag neer te leggen. Dan praat je over 'Stadia Base'.

Met Stadia Base heb je echter geen 4K (slechts 1080P) en geen surround.
Ah, op die manier. Heb ik verkeerd begrepen, mijn fout.
Dit is gelijk een nadeel van Stadia, je koopt de game, en betaald maandelijks voor het abonnement, maar als je abonnement niet meer actief is, kun je je gekochte game ook niet meer spelen.
Dit is niet waar. Je kan gekochte games altijd spelen, met of zonder abbonnement.
Het enige nadeel zonder abbonnement is dat je gelimiteerd bent tot max 1080p (HD resolutie). Met abbonnement kan je tot 4K en HDR streamen, mits je monitor dat aankan.

Zie ook:
What happens to the games I purchased if my Stadia Pro subscription or trial subscription ends?
You'll still be able to access and play the games you purchased when you no longer have an active Stadia Pro subscription. Note that non-subscribers can stream games only up to 1080p resolution and 60 FPS.
Bron: https://support.google.com/stadia/answer/9338946?hl=en
Ik las het in een andere reactie inderdaad, zal mijn oorspronkelijke reactie even aanpassen.
Volgens mij kan je de game nog wel spelen maar met mindere kwaliteit, 1080p ipv 4k oid.
Dit geval wel, je koopt de software direct bij google en je speelt het op de platform van google.
De deal klinkt namelijk goed, maar net bij dit spel wil ik mijn eigen PC gebruiken, met veel betere hardware dan stadia.
Jij hebt betere hardware dan een cloud centre?

Als je gewoon graag je gaming rig wil laten shinen en rekenen begrijp ik je wel, maar een groot veschil in graphics levert het denk ik niet op. Zie ook deze vergelijking met Red Dead Redemption: https://www.youtube.com/watch?v=N8Z7pPxmjA0
Jammer dat je wordt gedownmod. Misschien omdat je het een leuke ipv een geweldige deal noemt? :+

Voor iedereen met een last-gen console of een niet-capabele pc is het een geweldige deal. Ook als je geen interesse hebt in een controller. Of als je geen interesse hebt in een CCU. Of als je geen interesse hebt in Cyberpunk. Elk van de 3 is los al duurder dan de 59 euro die je nu betaalt voor het hele pakket, dus je doet er sowieso geen miskoop aan.

Bovendien staan fora nu al vol met verhalen van gamers die sceptisch over Stadia waren, maar zich door de actie alsnog hebben aangemeld en in afwachting van het pakket alvast aan de slag zijn gegaan met Stadia. En de ervaringen zijn overwegen positief. Van reacties die stellen dat ze aangenaam verrast zijn door de dienst tot reacties van gamers die hun reservering op een PS5 of XSX hebben geannuleerd omdat ze ervan overtuigd zijn dat Stadia en cloud gaming in het algemeen de toekomst zijn..

Tuurlijk zitten er nog wat haken en ogen aan, zoals de noodzaak van een stabiele internetverbinding en is de bibliotheek nog niet heel groot (maar wordt deze bijna dagelijks uitgebreid), maar de veel negativiteit rond Stadia is op niets anders dan een onderbuikgevoel gebaseerd.
hoe lang krijg je toegang tot Stedia Premiere want dan heb je toch 4K aan gamen?
maar moet je dan maandelijks betalen
als je dat niet doet kan je dan nog steeds spelen maar tot max 1080P?
1e maand 'Stadia Pro' is gratis.

Zonder Pro speel je via 'Stadia Base'. Het kost je dan niets per maand, maar inderdaad max 1080P en geen surround.
Het is 5 december, de actie liep tot 1 december OF zolang de voorraad strekt, weet iemand of de premiere pro deal er nu nog bij zit als je cyberpunk reserveert bij stadia? Het is echt een hele goede deal (mening).
Toevallig heeft een maatje van mij gisteren nog gebruik gemaakt van de preorder actie en hij kreeg het nog. Maar wat de huidige status van de voorraden is, durf ik niet te zeggen 🤷‍♂️

De preorder kan je altijd plaatsen, er wordt pas geld afgeschreven op de releasedag zelf

[Reactie gewijzigd door purrple op 5 december 2020 09:07]

Dankjewel! :-) ik ga ervoor!
Wanneer heb je voor het laatst gespeeld? gister nog sniper elite gespeeld via de ipad pro en draadloze controller. 0 delay.
Het werkt wat mij betreft echt als een zonnetje op dit moment
Input-lag is niet merkbaar. Of de verwachtingen zijn waargemaakt, hangt af van jouw verwachtingen. Mijn verwachtingen zijn zelfs overtroffen. Bovendien worden er bijna wekelijks nieuwe opties toegevoegd.

Ik krijg het idee dat je Stadia nooit geprobeerd hebt, laat staan in de afgelopen weken/maanden. Maar zoals je zelf al zegt: Eerst zien, dan geloven. Dus ga je gang. Het is gratis te proberen.
Als je een trage of instabiele internetverbinding hebt wel ja. Maar dit klinkt alsof je het nooit gebruikt hebt.
Zelf totaal geen last van input lag gehad. Met wat voor internet heb jij op Stadia gespeeld dan?
Bijna alles wat je zegt is zwaar subjectief/persoonlijk. Na 40 minuten (gelimiteerde) gameplay beelden gezien te hebben de storytelling al "door hebben" is ook erg knap.

Grafisch gezien, ziet de game er ongelofelijk goed uit. Volgens vele behoort TW3 (uit 2015 geloof ik?) nog steeds tot de mooiste games ooit. Zal niet anders zijn dat Cyberpunk dat zal evenaren/overtreffen (en van de beelden die ik heb gezien lijkt dat waar te zijn).

Hoe jij op de storytelling komt, dialogen enz, heb ik geen flauw idee. Dit waren juist de sterkste punten van TW serie, dus ik heb daar alle vertrouwen in. Wat ik tot nu toe heb gezien stelt mij juist gerust ook.

Ook je punten waar je hoopt waar de game op moet voldoen is toch een beetje raar. Elk individu (bedoel je dus random npcs hiermee ook?!) een eigen routine en verhaal? "Een omgeving waar je acties vergaande gevolgen hebben"? Klinkt meer dat je opzoek bent naar een next gen GTA/Sandbox achting spel. Cyperpunk zal veel meer gericht zijn op story telling dan dat het een diepe Sandbox/open game ervaring zal geven. Misschien anders iets meer verdiepen in het spel en mogelijk TW3 spelen zodat je een beter idee hebt wat je kan verwachten.
Ik heb TW3 gespeeld. Niet uitgespeeld overigens.

Zomaar een stukje tekst uit een Cyberpunt video:

We've greatly enchanced our crowd and community system to create the most believable city in any open-world game to date. The city's streets are bustling with crowds of people from all facets of life, all living their lives, with a full day and night cycle.

En dan noem je het vreemd dat ik verwacht een geloofwaardige stad te zien waarin elk individu een eigen routine en verhaal heeft. Ik krijg het gevoel dat je door een heel grote 'The witcher 3' bril aan het kijken bent naar dit spel. Ik kijk er meer naar als een Mass-Effect/GTA combi.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 3 december 2020 14:27]

Ik zou geen GTA pur-sang verwachten, het zal echt geen sandbox game worden namelijk. Vanuit de IGN previews werd aangegeven dat ze soms uren lang de game speelden zonder maar 1x een kogel te hebben geschoten; het is veel meer een RPG dan een action game. Mass-Effect zal er dichterbij komen ja, maar eerder gecombineerd met Deus-Ex zou ik zeggen. Verwacht sterke storylines, sterke dialogen, een prachtige gedetalieerde wereld maar verwacht geen sandbox game, nergens wordt de game zo verkocht namelijk. Het is een echte RPG zoals ik het hoor.
Dit is precies de tegenovergestelde vibe die ik krijg van de getoonde beelden. De keuzes in dialogen lijken juist erg veel gevolgen te hebben. Zo kan je bij de missie van de 2018 gameplay demo ervoor kiezen om de Maelstrom baas direct door z'n kop te schieten bij de eerste ontmoeting. Je kan een virus uploaden en het systeem platleggen, je kan z'n voorganger bevrijden en terug aan de macht helpen, je kan jou Militech opdrachtgever (Meredith Stout) verraden en de Maelstrom gang helpen maar je kan gewoon iedereen neerknallen en de hele gang hideout leegroven.

De wereld van Cyberpunk is een dystopie waarin bedrijven net zoveel macht hebben gekregen als overheden, consumeren staat voorop en in sommige delen van de stad zijn er nauwelijks wetten. CDPR heeft aangegeven dat er weinig conflicten zijn in verhouding tot de gebruikelijke first-person shooters, veel tijd zal gaan zitten in reizen, gesprekken voeren en onderzoeken. Het doet mij denken aan een combinatie van The Witcher, Fallout New Vegas en GTA wat ik stuk voor stuk hele toffe games vond!
Dit spel is een flinke tijd in ontwikkeling dus ik weet niet hoe next-gen het gaat zijn. Ik heb ongeveer 40min naar gameplay beelden zitten kijken maar Ik ben niet onder de indruk.
Bij het zien van de (auto) straat scenes had ik soms een PlayStation 3 gevoel, het zag er allemaal wat houterig en niet vloeiend uit.

Ik had hem 'gratis' bij mijn Xbox One X Cyberpunk editie, maar ik zou hem niet zo maar kopen op dag 1
Ik heb zoveel goeds gehoord over de Witcher serie.. En the Witcher 3 zelfs gekocht. Maar ik kan er niet inkomen, het hele middeleeuwen/fantasy genre trekt me gewoon 0 komma niks :'( Niettemin weet ik wel van anderen dat de Witcher een fenomenaal spel is, en ik ben dan ook heel erg benieuwd. Daarom was ik ook zo blij dat er een sci-fi game van ze kwam.

Tot nu toe is HL:Alyx voor mij Game of the Year. Ik ben benieuwd of deze dat gaat overtreffen, en ik heb een idee dat dat wel eens zou kunnen gebeuren. Helemaal als er VR voor komt, dit schijnt nog niet zeker te zijn. Alyx is geweldig in VR en de aandacht voor detail uitmuntend, maar het blijft een lineaire game die je 1 a 2 keer speelt en dan heb je het wel gezien. CP2077 is wat dat betreft veel breder.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 december 2020 02:49]

Niet zeker dat CP2077 VR ondersteuning krijgt? Ze hebben er een beetje mee geëxperimenteerd, maar op basis van dit citaat lijkt het me uitgesloten:

“We tried. We were thinking about VR but, yeah, we’re not doing anything with VR”.

Overigens, áls het VR ondersteuning krijgt dan gaat mijn interesse in dit spel van 0 naar 100. Pancake gaming boeit gewoon niet meer als je VR gewend bent.
Oh okee, jammer :'( Dat had ik gemist. I dacht dat het nog in de pijplijn zat maar nog niet officieel was aangekondigd.

En inderdaad, VR is zo geweldig! Het is moeilijk uit te leggen aan mensen die het niet geprobeerd hebben (of alleen maar 5 minuten beat saber hebben gespeeld).
Idem hier. Het fantasy thema met monsters en grotten... blegh. Kingdome come deliverance daarentegen vond ik wel heel tof.

Ben benieuwd naar cyberpunk vanwege de hype, maar de sfeer en de gameplay trekt mij tot zover niet.
Ik heb de pre order aangedurfd gebaseerd op mijn ervaringen met deze studio, maar ergens ben ik wel een beetje bang dat het een gigantische tegenvaller wordt.

Als de game maar in de buurt komt van de kwaliteit van The Witcher 3 denk ik dat je al een toffe ervaring gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door merauder op 2 december 2020 23:50]

Wat dingetjes die ik toch even wil op merken,

voorop gezegd --> Ik heb een pre order gedaan.


Verwachting is niet zo hoog. --> ik had No Man's Sky ook in mijn pre order staan ( en dat was ook een hele hype)

maar ik ben het 100% eens met wat je opmerkt.
NMS heeft het uiteindelijk dik waargemaakt, vergeet dat niet! Daar heb ik echt respect voor, je fouten toegeven en rechtzetten _O_
heb witcher 3 niet gespeeld - cyberpunk lijkt me qua setting meer in 'mijn straatje vallen'. Is de titel enkel SP of zit er ook MP in?

//edit; lees zojusit dat MP een 'losse game wordt', beetje vergelijkbaar met GTA? 2 'versies' van de game.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 december 2020 10:37]

Passie... Crunch time!
De hype komt mede door de passie die de studio stopt in alles wat ze maken.
nieuws: Cyberpunk 2077-ontwikkelaars zijn verplicht tot zesdaagse werkweek - ...
Ja, dat is toch ook wel echt te betreuren.

Vooral omdat ze eerst aangaven dat ze als studio tegen Crunchtime waren en het hun devs niet wilde aandoen. Maar "het personeel wil eigenlijk liever 6 dagen dan 5 langere dagen / meer delays". Tja, wat de waarheid is gaan we niet achter komen, maar ik ben toch wel bang dat je er iets van gaat merken in het eindresultaat.

Moet een hele opluchting zijn dat ze de release nu gewoon hebben staan en ik hoop dat ze binnenkort weer terug kunnen naar een normaal werkschema.

https://www.forbes.com/si...er-cyberpunk-2077-crunch/
Inderdaad, .. Gevaarlijk een hype zijn voor release. Als de verwachtingen zo hoog zijn, moet het spel echt TOP zijn...zeer gevaarlijk.. Riep er iemand no man sky?
Ik heb er helemaal zin in! Klopt het overigens dat de PS5 versie later komt? (disc)
Een 'next-gen' upgrade voor de PS5 / Xbox Series X|S komt inderdaad pas ergens in 2021; tot die tijd speel je dus de 'current-gen' variant (met eventueel wat kleine verbeteringen).
We are happy to confirm that Cyberpunk 2077 will be backwards compatible with both next-gen consoles! Your PS4 copy of the game will work on PS5 on launch day. Anyone who buys the game on Xbox One will be able to play their copy on Xbox Series X when the console launches too!.

A later upgrade to Cyberpunk 2077, taking full advantage of the next-gen hardware, will be available for free.
https://twitter.com/CyberpunkGame/status/1273963818113216513
Top! bedankt! Dan kan ik met gerust hart de ps4 versie kopen :)
Helaas nog even wachten dus. Voordat ik een ps5 of xbox series x koop. Ik wil het spel wel onder maximale prestaties van de nieuwe consoles kunnen spelen
Een 'next-gen' upgrade voor de PS5 / Xbox Series X|S komt inderdaad pas ergens in 2021; tot die tijd speel je dus de 'current-gen' variant (met eventueel wat kleine verbeteringen).
Aangezien we nu dus de PS5 en de Xbox Series Whatever ook officieel kunnen kopen, wordt dat:
Een 'current-gen' upgrade voor de PS5 / Xbox Series X|S komt inderdaad pas ergens in 2021; tot die tijd speel je dus de 'last-gen' variant (met eventueel wat kleine verbeteringen).
Waar koop je die officieel? Ik zie ze alleen op V&A voor 900+ Euro.
Ze zullen wellicht uitverkocht zijn, maar je kon ze wel degelijk kopen.
Ze zijn officieel "launched and available for purchase". Dat er te weinig stock is om aan de vraag te voldoen door o.a corona (zowel aan de supply als aan de demand-kant) en omdat de generational leap in performance best indrukwekkend is er ook nog eens extra vraag naar is, doet niets af aan het feit dat de 5 en de Series X nu de "huidige generatie" van consoles is, en dus "current gen"
Als je de webshops een beetje in de gaten houd kan je prima een Series X scoren naar het schijnt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 december 2020 16:27]

Eventjes wachten nog, de Kerstman heeft vertraging doordat de rendieren corona hebben. Met de kerst liggen ze in de schappen.
Ik wacht wel lekker tot de update voor de Series X (current-gen ;) ) er is.
Ik wil het spel op zijn mooist spelen en dat ga ik, met de beperkte tijd welke ik tot mijn beschikking heb, niet twee keer achter elkaar doen.
Dat maakt toch niets uit? De PS5 en de Series X zijn er nu, op dit moment. Wat is dat anders dan "current-gen"?
Het zal dus blijkbaar aan mij liggen (aan de minnetjes te zien) maar ik vind nog steeds dat (op dit moment ieder geval) de ps4 meer de current-gen is dan de ps5 omdat de ps4 gebruikers nog veel groter is dan de ps5. Als voorbeeld Warhammer: Chaosbane Slayer Edition is alleen voor de ps5 en xbox series x. Zou je hier dus tegen zeggen dat het uit komt voor de current-gen kunnen mensen ook denken dat die dus komt voor de ps4 en xbox1 komt. Zeg je next-gen game zal bijna niemand dat denken.
Dat mensen verstrooid geraken door termen die ze niet begrijpen is niet ons probleem, ze kunnen net zo goed vragen wat je bedoelt. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid.

Dat "last gen op dit moment nog veel meer gebruikt wordt dan current gen" is gewoon eigen aan de levenscyclus van een (technologie)product en heeft niets, en echt helemaal niets met de termen last/current/next gen te maken.

Toen kleurtelevisie begon met uitzenden en de eerste kleurenTV's stonden in de winkels, was dat ook "current-gen" TV. Het feit dat het gros van de bevolking toen misschien zelfs nog niet eens een TV had doet daar niets van af.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 3 december 2020 14:57]

Je kunt hem al meteen spelen op de PS5, maar een next-gen update komt pas later.
De game zelf niet maar de update voor next gen wel. Dit gaat ook op voor de Xbox.
Nee nee en nee... Ik heb nog totaal niks van trailers of wat dan ook gezien van Cyberpunk. Maar wel een RTX3080 in mijn kast hangen speciaal voor dit spel. Ik laat me compleet verassen.
Ik laat me compleet verassen.
Ik denk niet dat je 3080 daar genoeg power voor heeft.
Aan de specs te zien zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. 2000 reeks gaat dat perfect oplossen...
Iemand verassen gaat je niet lukken met ~ 300W.

(Verrassen waarschijnlijk wel.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 3 december 2020 00:41]

Slecht!! maar wel grappig...
Niet iedereen geeft alleen om de beste graphics. Zolang de RTX3080 goed genoeg is om (vloeiend) te spelen kan de game je evengoed verrassen.
Guys 't is een taalgrap. Ver-assen. Da's iets anders dan verrassen.
Sorry verkeerd begrepen. Had die typefout niet gezien.
Dat is toch ook een verrassing? :D
Aan de specs te zien moet ik het kunnen draaien in 4K. Dit spel zal support hebben van DLSS 2.0, zal zekers wat schelen. Als ik rond de 50fps haal ben ik al tevreden zijn. We shall see.
Jaloers! Ik kijk al jaren uit naar deze game maar ik wil eerst upgraden naar de Ryzen en 1440p scherm halen, dan pas ga ik 'm spelen. Met m'n huidige pc zal het vast aardig speelbaar zijn maar ik heb nog zoveel games te spelen dat ik liever wacht. Nog weinig gezien verder.
Ik ook eigenlijk, wil voor die tijd de single player van Red Dead Redemption 2 helemaal afronden en de DLC van Metro Exodus+ nog werken tussendoor.. Druk weekje nog :9

[Reactie gewijzigd door miknic op 3 december 2020 08:45]

God, geen eens tijd om deze game straks te spelen. Character creation en photomode for hours :D
Hahaha, vroegah in Gran Turismo, was meer bezig met mega mooie foto's te maken dan daadwerkelijk te racen :+ :D

Dit ziet er wel erg vet uit trouwens.
Vind het wel leuk dat ze dat soort dingen er in doen altijd. Maar persoonlijk ben ik waarschijnlijk na 2 minuten door de character creation heen. En zal ik nul komma niks aan 'photomode' doen. Ik heb wel een lang weekend vrij genomen om me helemaal in het verhaal te kunnen storten. Vandaag komt mijn 3060TI binnen, dus helemaal zin in.
Eind van de maand vrij, hopelijk kan ik losgaan met deze game! De hype loopt toch wel erg op momenteel...
Ik ben echt enorm gevat door de Hype, mede door Witcher 3.

De laatste keer dat ik zo gehyped was voor een Game was Fallout-76.. Maar heb er nu alle vertrouwen in dat het deze keer wel goed zit :D

[Reactie gewijzigd door Berktoppie op 2 december 2020 22:42]

Wat mooi zou zijn is dat de exportfunctie grote formaten kan toepassen om eventueel dan deze uit te kunnen printen als posters. Leuk voor je Gameroom of slaapkamer... Digital game art.
zou je dat ook kunnen schalen naar een 2x 1920x1080 display ? dus 2 monitoren uitgebreid tot 1 ?
ALS deze game nog uitkomt dit jaar.
Nahjah, mensen hebben de DVD's voor de "vorige gen" consoles al in handen en spelen al.

Ook in NL hebben mensen de media al in ontvangst genomen. De Steam DB heeft alle files al staan en de preload datum is al bekend.

Toen ze vorige keer aangaven dat deze versie live kon gaan, was dat geen grap en hebben ze bijpassende stappen genomen die nu niet meer eenvoudig terug te draaien zijn. Wellicht dat ze de boel nog even op slot gooien om de day 1 patch verder uit te breiden in het geval dat er toch game breaking bugs ergens in de eerste 24 uur van het spel kunnen optreden, maar het zou mij verbazen.
Sssst! 10 december. Ik heb gegokt en vandaag nog vrij genomen voor twee weken. :+

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 3 december 2020 09:06]

ik heb 10 december vrij genomen. die dag zijn de kinderen naar school en opvang en is de vrouw werken :+
Moet je denk ik eerder bij Post NL zijn ;)
Heel benieuwd naar deze game. Assassin’s Creed Valhalla moest een zoethoudertje zijn tot deze uit komt, maar wat een slechte game is dat. Nu maar weer Fortnite en Overwatch doen tot deze er is. 10 december ga ik los (mits ie er dan is natuurlijk).