Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cyberpunk 2077 is uitgesteld tot 10 december

CD Projekt Red stelt de release van Cyberpunk 2077 uit met 21 dagen. Het spel komt dus niet op 19 november uit, maar pas op 10 december. Volgens de studio is er meer tijd nodig om alle verschillende versies van de game soepel te laten lopen.

Begin oktober zei CD Projekt Red dat de game de gold-status had bereikt. Dat wil zeggen dat de game klaar is en alle inhoud aanwezig is. Toch is er meer tijd nodig om alle verschillende versies goed te laten draaien, zegt de studio nu. De studio wil met een day 0-patch verbeteringen doorvoeren en had daar niet genoeg tijd voor ingecalculeerd, blijkt nu.

De ontwikkelaar stelt dat het optimaliseren van de negen verschillende versies van de game veel tijd kost. Het gaat om de versies voor de Xbox One en One X, PlayStation 4 en 4 Pro, pc en Google Stadia. Naast deze zes versies, moet de game ook compatibel worden gemaakt met de Xbox Series X en S en de PlayStation 5. Een next-genupdate voor het spel volgt pas ergens volgend jaar.

Eind september kwam naar buiten dat medewerkers van de studio verplicht werden om zes dagen per week te werken. Daaruit bleek al dat er hard gewerkt moest worden om de deadline te halen. Cyberpunk 2077 is meerdere malen uitgesteld. De releasedatum stond eerst op 16 april, dat werd 17 september en vervolgens 19 november. Nu staat de verschijningsdatum op 10 december.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-10-2020 • 17:50

295 Linkedin

Reacties (295)

Wijzig sortering
Voordat het wordt weg gehaald, hier nog even ter bevestiging dat ze zelfs gisteren(!) nog hebben gezegd dat ze hebben bevestigd het spel NIET uit te stellen:

https://i.imgur.com/YqeOlq0.png
https://i.imgur.com/Wlx3zJD.png
https://i.imgur.com/3UwlFj4.png
https://i.imgur.com/753NLC8.png

Er gaat iets niet goed daar volgens mij...

*Edit: spelling.

[Reactie gewijzigd door MrV op 27 oktober 2020 18:11]

Dit zijn uitspraken van een social media team en dienen ook als zodanig behandeld te worden. Dit soort mensen zijn (helaas) vaak de laatsten die op de hoogte worden gesteld van dit soort veranderingen, dus zolang er bij hen in de antwoordendatabank staat dat de releasedatum 19 november is, dan zullen zij dat op die manier communiceren.
Ik weet natuurlijk niet hoe het specifiek bij het social media team van Cyberpunk eraan toegaat, maar als ik even kijk naar de social media teams waar ik persoonlijk ervaring mee heb, dan wordt het meestal ergens in de ochtend gecommuniceerd naar het social media team, zodat zij voorbereid zijn als de officiële aankondiging er in de middag komt, dus slechts een paar uur van tevoren. Zo kan er nog een strategie uitgedacht worden in die paar uur ervoor over de social media communicatie.

tl;dr: Het is helemaal niet vreemd dat een social media team de dag ervoor nog beweert dat het spel op 19 november uitkomt. Zij worden meestal pas als een van de laatsten op de hoogte gebracht van dit soort beslissingen.
+2Anoniem: 1409490
@EDIT27 oktober 2020 18:54
Dit zijn uitspraken van een social media team en dienen ook als zodanig behandeld te worden. Dit soort mensen zijn (helaas) vaak de laatsten die op de hoogte worden gesteld van dit soort veranderingen, dus zolang er bij hen in de antwoordendatabank staat dat de releasedatum 19 november is, dan zullen zij dat op die manier communiceren.
Niet relevant. Dat social media team is zo goed als het enige medium waarop het laatste nieuws over CyberPunk te volgen is, dus zijn dit niet zomaar uitspraken van een account, maar de officiele uitspraken van de PR van CDPR zelf. Zij zijn het officiele kanaal. De mensen hogerop weten dit ook dondersgoed. Het is hun eigen keuze geweest om het social media team zo laat te informeren, en CDPR mag ook hier gewoon op worden afgerekend. Ik ben in ieder geval blij nog niet te hebben ge-preordered.
Waarom zou je tegenwoordig überhaupt pre-orderen, slaat nergens op. Daarnaast weet CDPR echt wel wat ze doen, als ze meer tijd nodig hebben om wat moois neer te zetten dan mogen ze van mij alle tijd nemen die nodig is. Dat leidt tot meesterwerkjes zoals The Witcher 3.
Slecht internet en willen preloaden bijvoorbeeld? Stel het zou nu vandaag uitkomen dan heb ik met mijn prut internet hier nog wel een paar dagen nodig om zo'n spel binnen te halen. Gelukkig zal ik in December glasvezel hebben, dus nu heb ik geen reden meet om te pre-orderen (had het ook nog niet gedaan, maar overwoog het dus wel serieus om die reden)
Preloaden kan toch ook zonder license key? Die license key komt pas binnen op de dag dat het uitkomt. Hoef je het niet voor te preorderen.
Preloaden kan toch ook zonder license key? Die license key komt pas binnen op de dag dat het uitkomt. Hoef je het niet voor te preorderen.
Euh, nee? Een uitgever/ontwikkelaar wil zeker zijn van de inkomsten voordat je kan preloaden. Kunnen preloaden voordat je een licentie/gebruiksrecht op de software hebt is vragen om problemen (dan wordt het immers interessant om het te kraken). Ik heb het in elk geval nog nooit gezien, dat je een game kon preloaden zonder licentie. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 oktober 2020 21:00]

Ik heb het in elk geval nog nooit gezien, dat je een game kon preloaden zonder licentie.
Bij Microsoft zijn ze bezig om dit op de Xbox mogelijk te maken.
Dan nog kan je iniedergeval wachten tot het preloaden begint. Mogelijk is er ook wat tijd tussen de eerste reviews en de release zodat je ook daar op kan wachten en alsnog kan preloaden daarna. Ik snap het ook wel hoor, als je vertrouwen hebt in de ontwikkelaar dan is het risico niet zo groot natuurlijk, maar de winst met zo vroeg pre-orderen is ook minimaal.
Het is irrelevant hoeveel tijd er genomen gaat worden. Ze hadden nog wel een jaar extra mogen nemen van mij. Punt is dat ze niet om de twee of drie maanden uit hadden moeten stellen. Gewoon 1 keer en dan een jaar, zo moeilijk is het niet Microsoft kan het ook met Halo en Techland kan het ook met Dying Light 2, sterker nog die laatste heeft helemaal geen datum gegeven.

Dit is gewoon prutswerk met kontexcuusjes, die sorries van die lui onderaan dat bericht, daar koop ik niks voor, ik heb mijn zolderkamer vol liggen met sorries. Ik stel voor dat ze de naam van dat bedrijf veranderen naar CD Project Postponement.
Alhoewel ik het misschien niet eens ben met de naam te veranderen naar CD Project Postponement :+ Vind ik wel dat je gelijk hebt.

Ik vind het ook vervelend om te zien dat mensen dit blijven goedkeuren. Als je je al zo vaak niet aan deadlines kan houden moet je toch echt even intern gaan kijken wat er mis gaat.
Ze willen een geweldig product afleveren. Ze kiezen er voor om Een hele moeilijke stap te nemen met in het achterhoofd dat het ons allen ten goede gaat komen wanneer we de game eindelijk mogen spelen. Ik vind het ook kloten maar tegelijkertijd ben ik wel bekend met deadlines halen en achteraf nog van alles moeten doen om het echt goed te krijgen. Dat willen ze niet ze willen gewoon de beste game van de komende lange tijd neerzetten en ik vind het niet erg om daar 21 dagen langer op te wachten.

Had bioware met anthem ook wel mogen doen om maar een game te noemen die het anders om heeft gedaan met een total rework van de game als update ergens in de toekomst
Dan nemen ze goch beter direct wat extra tijd ipv altijd maar kort uitstellen en weer de deadline niet halen. Komt amateuristisch over imo.
Het komt juist amateuristisch over als ze een product afleveren wat niet volledig gepolished is, en dat proberen ze te voorkomen. En kom op mensen. Het is een videogame. Het is niet alsof ons leven ervanaf hangt dat de deadline gehaald wordt.

Ik zou willen dat devs dit vaker zouden doen, i.p.v. een half-gebakken product afleveren op launch en daarna alles moeten rechtzetten. Zie wat er laatst aan de hand was met Guerilla en Horizon Zero Dawn op PC, waar bleek dat er nog genoeg patchwerk aan toe moest komen om de game uberhaupt speelbaar te maken voor veel mensen. In die eerste tijd stond de review status op Steam ook op mixed, en dat lag hoofdzakelijk aan de technische problemen en niet aan de content. Staat natuurlijk ook niet echt mooi, een +/- 54% rating op Steam...

De eerste launch van een game, dát is wanneer die hoofdzakelijk media aandacht krijgt in de vorm van reviews, en als je de game van het decennium wilt neerzetten, dan wil je dat die zo positief is als maar kan.

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 28 oktober 2020 02:51]

Ben ik helemaal met je eens. Maar goed, als ik mijn geld er al had uitgegeven zou ik ook niet blij zijn. Daar moet ik dan wel weer bij toevoegen dat ik niet snap dat mensen in 2020 nog steeds een game pre-orderen. Ik heb ondertussen al zoveel hypes meegemaakt dat ik echt wel een tijd kan wachten totdat wat mensen echte gameplay laten zien. 0-day patches vind ik een enorm schadelijk concept en gelukkig worden publishers daar ook direct voor gestraft op Steam. Het is MVP, niet BVP (Barely Viable Product).
Ligt eraan wat de reden is. Als het is omdat het niet aan de kwaliteitseisen voldoet van bijvoorbeeld Microsoft op de eerste originele Xbox One dan moeten ze die game daarop gewoon schrappen wat mij betreft. Ik heb zo'n gevoel dat het die eerste consoles van de ps4 en xbox one zijn die de boel problemen geeft.
Waarom langer uitstellen dan nodig? Met de kerstperiode lijkt dit niet verstandig. Ook de covid zal geen windeieren leggen voor de game-industrie. Verder chapeau dat ze het lef hebben te durven uitstellen, hadden ze met challenger ook beter gedaan...
Software op tijd leveren, hahahahaha, doe normaal.
Het is amateuristisch als je denkt dat deadlines in softwareproductie leidend moet zijn.
Deadlines zijn richtlijnen in software, zeker op het niveau van CD Project RED.
Laat hun nu maar lekker modderen in de code als ze dat nodig achten.
en ik vind het niet erg om daar 21 dagen langer op te wachten.
Ik vind het ook niet erg om te wachten, maar de game had eigenlijk al in April moeten uitkomen, vergeet dat niet.
Dat vergeet ik zeker niet. Ik ben gek genoeg blij dat het gebeurt. Dit geeft me nog meer het idee dat dit een van die milestone games zal zijn waar we het over 20 jaar nog steeds over gaan hebben zoals met de eerste halo of any Mario game of gta 1 tm 5 en terug. Het lijstje is wel iets groter dan dat maar echt memorabel ben je niet zo 123
Asking for a friend. Wat is er voor de gebruiker erg aan dat je even iets langer moet wachten?
Ik wordt er persoonlijk niet heel anders van. Hou de release dates ook niet echt bij. Koop pas een game als ik daadwerkelijk een beetje tijd heb om te gamen.
Toen ik student was en nog tijd had om op die release dates met smart te wachten heb ik SimCity meegemaakt en dan kan ik ook begrijpen dat mensen zeggen liever iets goeds dan een spel wat nauwelijks speelbaar is op de release datum.

Elke planning wordt ook gemaakt om bij te stellen in mijn ervaring. Zie dat op werk niet anders gebeuren. Is ook best moeilijk een goede planning maken.
Asking for a friend. Wat is er voor de gebruiker erg aan dat je even iets langer moet wachten?
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld begin dit jaar een 2070 gekocht (voor 600 euro) speciaal voor dit spel. Ondertussen niet echt gebruikt, en als ik toen had geweten dat het niet in april uit zou komen maar in december had ik wel even gewacht om voor hetzelfde geld een 3070 te kopen of voor de helft van het geld een tweedehands 2070.
ja een koe in de kont kijken is makkelijker natuurlijk , en jij hebt nu de wijze levens les geleerd dat je niet uit moet gaan van glazen bol voorspellingen. zuur maar gaat je in de toekomst veel geld schelen gewoon niet meer kopen voordat iets er is en goed getest is :) laat iemand anders maar de early adopter zijn :)
Dan kan ik je frustratie wel begrijpen.
Je doet het nu overkomen alsof ze er om bekend staan om dingen uit te stellen en deadlines niet na komen maar volgens mij valt dat bij CDPR wel mee. En als ik toch moet kiezen tussen een half gare game kopen of nog even wachten dan wacht ik wel. Dat mensen dit pikken van CDPR zegt ook wat over CDPR, namelijk dat ze aardig wat krediet hebben bij veel RPG fans omdat ze in het verleden pareltjes hebben uitgebracht.
Vind wel dat als 10 dec ook niet word gehaald ze volgende keer beter wat ruimer uitstellen zodat ze mensen niet 2 of meer keer teleur hoeven te stellen.
Wat moet er zoal bekeken worden? Mijn inziens gaat het niet zozeer mis bij de developers, maar bij de PR/marketing afdeling. Zij is immers verantwoordelijk voor het hypen van de game, en niemand anders.
Wat wij als consumenten moeten "goedkeuren" is de kwaliteit van het eindresultaat, en had de hype niet geweest wat ze is, was lang niet iedereen zo reikhalzend naar een game aan het uitkijken geweest als nu.
Het is de commerciële kant van de zaak die dit veroorzaakt, geen organisatorisch mankement binnen het development team. Als het van hen zou afhangen, was een release in 2021 waarschijnlijker geweest... maar ja... kwartaalcijfers he.
Misschien een rare gedachte, maar komt dat niet omdat ze hiermee al geld voor verdienen? Ikzelf ben ook tegen pre-orderen trouwens.
Eh, The Witcher 3 zat bomvol met bugs bij release. Daar hadden ze ook prima even wat meer tijd voor mogen nemen. En dat is helemaal prima, het probleem ligt dan ook bij het feit dat ze meermaals een datum hebben geroepen die ze duidelijk niet na gaan komen. Dit keer weer..

Zeg gewoon 'het is af als het af is' en hou op met loze beloftes te maken.
ik neem aan dat je meesterwerk er al moet zijn als je een game gold laat gaan.
Sorry maar dit soort nieuws wil je gewoon niet via je social media team naar buiten brengen op het moment dat een random persoon er naar vraagt. Dit leidt tot een niet te managen shitstorm en duizenden vragen die CDPR veel meer werk oplevert dan wat ze nu doen middels een press release sturen naar alle belangrijke media. In 1 klap is er duidelijkheid.
Dit soort slecht nieuws moet je gewoon fatsoenlijk managen en niet door je social media team laten oplossen
Het socialmedia team dat gewoon onderdeel is van de marketing? Dat zijn echt geen aparte teams hoor. ;)
Behalve dat ze waarschijnlijk honderden kilometers bij elkaar vandaan zitten (en thuiswerken) en communicatie in alle bedrijven (eigenlijk alle situaties) nog steeds een dingetje is.
CDPR heeft drie kantoren, alle drie in Polen, dus die honderden kilometers zal ook wel meevallen. :)
Bron: https://en.cdprojektred.com/our-locations/
Warsaw en Wroclaw liggen meer dan 300 km bij elkaar vandaan, Warsaw - Cracow net geen 300 :+

Honderden kilometers is correct, Polen is wat groter dan je denkt :P

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 28 oktober 2020 09:40]

Ik denk dat bedoelt, 'Ik interpreteerde het onjuist en dacht dat je aan het overdrijven was'.
Hij zei letterlijk honderden kilometers. Probeer dit nu niet om te draaien zodat je gelijk krijgt door het in jouw context te zetten. Dankje
Nee. Je zei zelf: "die honderden kilometers zouden wel meevallen." Het zijn 300 kilometers. Iemand wees je daarop. Hij heeft gelijk daarin. In plaats van te zeggen: klopt. Correctie, ga je het zoals jij het maakt "nuanceren". Dat is alles wat ik zeg. Als je het nadat twee mensen je erop wijzen niet snapt dat is jammer dan. Ik ga hierna niet meer antwoorden maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Niet relevant. Dat social media team is zo goed als het enige medium waarop het laatste nieuws over CyberPunk te volgen is, dus zijn dit niet zomaar uitspraken van een account, maar de officiele uitspraken van de PR van CDPR zelf. Zij zijn het officiele kanaal. De mensen hogerop weten dit ook dondersgoed. Het is hun eigen keuze geweest om het social media team zo laat te informeren, en CDPR mag ook hier gewoon op worden afgerekend.
Precies, maar het is CDPR en die zijn nu eenmaal heilig verklaard door sommigen.
ach dat zie je bij zovele bedrijven en natuurlijk weten de personen van hoger op dit maar dan nog blijft het vaak geheim voor personeel tot het laatste moment dus ik geloof best dat diegene het nog niet wist.
Oh ja, nu herinner ik het me weer waarom. Er was een tijdje geleden een artikel over dat de medewerkers extra uren moeten maken en maar één dag vrij per week hebben. CDPR zou belooft hebben dat dat niet zal gebeuren maar blijkbaar hielden ze toch niet aan hun belofte.
Ik vraag me af of, nu het uitgesteld is, de werknemers nog steeds zo worden ingezet. Ik vrees van wel.
Ik wil het spel graag hebben, maar ik wil liever geen geld uitgeven aan bedrijven die zo omgaan met hun personeel. Dus dan maar wachten tot het in de aanbieding komt?
Precies. Ik support geen ceo's die zo hun personeel gaan uitbuiten. Overuren draaien en maar één dag vrij per week?! Nee, dat gaat echt te ver en op den duur is het niet alleen fysiek uitputting maar ook mentaal. Op lange termijn werkt het averechts.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 27 oktober 2020 22:10]

Denken aan lange termijn effecten. Tegenwoordig is dat echt het laatste waar management in bedrijven aan denken. Vakkundig weggemoffeld in management jargon, en zo focussen ze zich puur op het halen van bullshit kwartaal/jaar doelen. Wat interesseert het hun nu om extra geld te pompen in iets dat wellicht over een jaar een probleem gaat zijn. Want hun bonus wordt uitgekeerd op basis van de korte termijn doelen.

Alle lange termijn zaken worden op de achtergrond geschoven, met excuses als "dat komt dan wel in een v2 of in een opvolg traject", waarvan elke werknemer weet dat dat project er nooit gaat komen.

Maar het is wel die zelfde manager die vervolgens moord in brand schreeuwt als er iets mis gaat als gevolg van afgeraffelde projecten van een half jaar geleden.
Een artikel? Welk artikel, namen en rugnummers, want je presenteert een zeer lage resolutie versie van het echte verhaal. Ook heerst in Polen geen slavernij, werken mensen op vrijwillige basis, en worden overuren bij wet rijkelijk vergoed.

Oftewel, je zegt maar wat.
Het zal echt geen feest zijn om daar nu te werken . Het meest belangrijk is vermoedelijk dat het spel voor de kerstdagen te koop is. Die deadline zal vast heel hard zijn. Brrr...
De vorige deadline (17 september) lag voor de US feestdagen in oktober.

19 november is vlak voor Black Friday/Cyber Monday, een moment die je niet wilt missen, ook al verkoop je je product niet met korting. Elke euro van de consument kan maar 1x uitgegeven worden dus je wilt je product dan gewoon in het schap hebben liggen.

Dat ze de datum nu verschuiven geeft gewoon aan dat ze ondanks alle druk die erop staat de deadline niet halen, en de game dus niet af is. Om meteen een nieuwe strakke deadline aan te houden, 10 december is namelijk net voor de feestdagen. Als je die mist heb je eigenlijk het hele seizoen gemist.

Er zal op dit moment alles behalve een relaxe werksfeer hangen daarzo met deze druk erop.
Oh ik begrijp ze ook wel, daar niet van. Maar dan moet je niet keer op keer beloftes maken, dan verpest je je eigen doel eigenlijk alleen maar.
Idd, en daarbij kan ik wéér mijn verlof gaan verplaatsen.
Lekker slecht dit. De game was toch gold en zou zeker niet meer uitgesteld worden. Ik had 16 april vrij genomen. Heb mijn les wel geleerd.
Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen zou je denken :+
Je hebt wel een punt ivm met die beloftes. Maar een factor zal ook wel Corona zijn, waardoor ze wss ook in Polen (en waar developen ze nog) meer moeten thuiswerken. Of meer worden afgeleid: dat is wss daar ook pas de laatste weken serieus aan het mislopen. https://www.reddit.com/r/...aces_in_the_hospital_the/
Black Friday / Cyber Monday zijn voor aanbiedingen, ik heb nog nooit gezien dat een AAA-game bij release direct in de aanbieding gaat met Black Friday / Cyber Monday. Dan hadden ze net zo goed direct de game een stuk goedkoper kunnen verkopen.
Ik moet wel zeggen dat diegene die dat account doet, wel heel goed dit oppakt.

Bedoel ipv radio stilte of er omheen draaien, geeft hij bevestiging over het gevoel wat er leeft, zonder hier een heel correct verhaal van te maken.

Dit is een PR nachtmerrie, zeker wanneer ze je niet op de hoogte houden, om er dan nog iets oke van te maken, is erg knap.
Heel goed, beter goed en je personeel wat vrije tijd gunnen dan overhaast vasthouden aan een deadline die niet om leven of dood gaat.
Een tijd terug kwam nog maar buiten dat ze juist een agressieve manier van overwerken hanteerden om de game op tijd af te krijgen, lijkt me niet dat ze nu dan ineens aan vrije tijd kunnen denken omdat de game een maand vooruit geschoven wordt. Dat zal nog steeds een flinke uitdaging worden om alles op tijd af te krijgen.
Ik wil het niet goed praten maar waar CDPR het over had was zes weken lang een zaterdag (8 uur) extra werken. Hoewel absoluut geen positief iets is het ver van agressief. En ze betalen die uren gewoon uit zoals het hoort. (in tegenstelling tot verhalen van EA en Ubisoft waar het 16 uur dagen zijn zonder extra salaris etc.)

Ik ben zeer benieuwd of die zes weken nu instant blijven of dat die ook worden verlengd. Zes week lang een dag inleveren... Daar hoort meer dan alleen een geld beloning op te staan maar ook extra vakantiedagen in mijn opinie; en niet in 1:1 verhouding.
+1Anoniem: 1409490
@EXos27 oktober 2020 20:28
Het feit dat het verplicht (mandatory) was maakt dat al aggressief. Als jouw baas uit het niets tegen jou zegt dat je voor onbepaalde tijd (want daar komt dit met al die uitstellingen nu op neer) bovenop een fulltime werkweek even een hele dag extra per week mag inleveren, en anders je biezen mag pakken, zou je dat ook gewoon normaal vinden? CDPR bewijst simpelweg niet anders te zijn dan andere corporations.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1409490 op 27 oktober 2020 20:30]

Het kan, nogmaals kan, zijn dat de medewerkers alsnog overwerken. Vooral nu ze dus weer blijkbaar weer meer werken aan de game.
Denk toch dat de achterliggende redenen wat anders liggen 💶
Dus geloof maar dat het personeel nu echt geen extra vrije tijd gegund wordt ;)

[Reactie gewijzigd door evmmb op 27 oktober 2020 18:06]

De crunch is gewoon met 3 weken verlengd, die devs krijgen het er echt niet makkelijker onder..
Apart, 4x uitgesteld? tot hoever wil je gaan..
Beter 4 keer uitstellen ipv een onaf product afleveren. Done when it’s done.
Dat is ook het probleem niet. Het probleem zit er meer in dat ze aangaven dat de game 100% op de vorige datum zou worden uitgebracht in meerdere tweets. Het zou beter geweest zijn om vanaf de originele release datum in april dat ze gewoon meteen een jaar uitstel hadden gepakt.
Goed, maar in April dachten ze vast dat een jaar uitstel niet nodig was.
Maarja tegelijkertijd hebben ze ook e.e.a. laten vallen (zoals wallrunnen en third person).

Jammer dat deze studio's allemaal zo belachelijk slecht zijn in projectmanagement, dat zou toch echt ruim van tevoren bekend moeten zijn, wanneer het nog opgevangen kan worden of wanneer er nog geen releasedatum bekend is
Dan heb jij vast nog niet zoveel development projecten meegemaakt? Zeker als een deel van de functionaliteit volledig nieuw is, dan valt er altijd wat tegen, gebeurd er iets onverwachts (uitval van de belangrijkste developer, kind van de projectmanager wordt ernstig ziek, een van de lead desginers heeft een andere baan aangenomen, etc.) of de inschatting van de ontwikkelblokken blijkt gewoon fout.

En dan ben ik alleen nog maar klant, maar ik kan me voorstellen dat wat personen hier op Tnet nog wel wat voorbeelden kunnen bedenken waarom de oplevering later, niet volledig of duurder is uitgevallen, dan initieel gepland.
Ik ben al 15 jaar werkzaam in softwaredevelopment, waarvan 5 als projectmanager. Er zijn zeker dingen die voor vertraging zorgen, maar als het op dit niveau gebeurt spreek je toch echt van gebrek aan een effectieve managementstructuur. Je bouwt altijd wat speling in om kleine dingen op te vangen, en gaat er vanuit dat het gehele project iets langer duurt dan verwacht, maar als je meerdere keren de release uit moet stellen en dan ook nog eens content geschrapt hebt dan is er iets heel anders aan de hand.
En dan heb je ook al je mensen tot 6-dagige werkdagen gedreven, iets wat je in het normale bedrijfsleven echt wel kan vergeten (als je crunch time noemt denken ze dat ze pinda's mogen eten in de kroeg :D ) maar je in de gamesector al een hoop speling geeft.

Helemaal mee eens. Al heb ik wel het idee dat ze best laat in de ontwikkeling geconfronteerd zijn met wat eigenaardigheden van de aankomende consoles.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 oktober 2020 21:05]

Ja, die projectmanagers kennen we van andere uitgevers/ontwikkelaars. Het project komt redelijk op tijd uit, maar is buggy, brengt ook niet wat er beloofd werd, start niet op op sommige configuraties (*kuch* Red Dead Redemption 2),... ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het gebeurt bij game development erg vaak wel zo, meestal bij de grote uitgevers (EA en consorten)

Ik begrijp wel dat ze extra marge moeten voorzien en een project tot op zekere hoogte redelijk exact moeten kunnen plannen. Ik blijf er echter bij dat het, zeker bij game development, niet altijd mogelijk is. Zeker niet wanneer je een product als dit wil afleveren.
Gozer, ontspan. Het is niet het einde van de wereld. Op dit moment heb je gewoon een ongezonde houding.
Eens, maar zoals ik de tekst lees, zal om alles goed te laten lopen er een day 0 patch uit komen en juist het maken van die patch duurt dus langer.
Beter goed leren plannen en 0 keer uitstellen
Nou ehh, ik geef je wel een dev team, wat artists en een aantal designers, zeg me maar hoe lang het duurt om een open world rpg met online features te maken voor 9 platformen.

-antwoord:

Het kan niet, bugs komen opdagen, platformen zijn nieuw en hebben weer nieuwe eisen. optimalisaties moeten gedaan worden (nadat 99% van het werk gedaan is). Er zijn ZOVEEL factoren in game development die het precies voorspellen van hoe lang de totale development duurt basically onmogelijk maken..

[Reactie gewijzigd door Themperror op 27 oktober 2020 18:44]

Dan moet je er toch gewoon meer geld tegenaan gooien en dan kan het alsnog volgens de originele planning, toch? toch?

/s
Nee dan moeit je het natuurlijk gewoon uitbrengen, wat boeien die bugs/glitches nou! :+

(on topic: ik bergrijp dat mensen verwachten/willen vertrouwen in meldingen maar het beste is toch gewoon afstand nemen en afwachten? Maar soms gaat de hypetrain gewoon te snel om het station te halen...)
je bedoelt een game maken met oneindig budget?
Het is erg lastig om snel wat programmeurs even in te werken in een game die al meer dan een jaar in ontwikkeling is. Geld kan vaak geen kennis goedmaken :)
Star Citizen enters the chat.. :X

(disclaimer: dit is een slechte grap!)
Als je het niet kunt zeggen moet je geen releasedatum zeggen, dan hoef je ook niet elke keer uit te stellen.
Met het aankondigen van een releasedatum staat het in ieder geval voor veel geïnteresseerden vast dat het spel er daadwerkelijk komt. Hierdoor kunnen alvast pre-orders gedaan worden waardoor het bedrijf ook tijdens development geld kan harken. Ik kan deze manier van werken wel begrijpen.
Zo werkt het alleen niet in de echte wereld. Je moet nou eenmaal een beetje een leidraad hebben van wat je doelen zijn en hoe je die denkt te gaan bereiken. Vaak heb je ook investeerders en managers die willen weten hoe je je financiële doelstellingen denkt te gaan halen, want hoe weet je anders of een project rendabel gaat zijn? En hoe weet je zonder releasedatum wanneer je (al) details en dergelijke naar buiten kunt brengen om wat momentum op te bouwen?

Er zijn overigens genoeg projecten waar pas heel laat of nooit echt in het openbaar over werd gesproken en die na revaluatie in de ijskast zijn beland omdat ze simpelweg niet levensvatbaar of rendabel bleken te zijn. Hetzelfde had ik ook op kleinere schaal bij een vorige werkgever waar ik video's maakte. Genoeg ideeën (en uitgewerkte concepten) die echt heel vet waren en waar het team enthousiast over was. Ik wist op voorhand echter niet hoe lang het zou duren om dergelijke content te maken, buiten wat natte vingerwerk waar je toch altijd naast zit, dus werd het vrijwel nooit goedgekeurd. Bedrijven willen zekerheid en een releasedatum is min of meer een zekerheid, zelfs als die een paar keer verschuift.
Ja, maar al die onvoorziene dingen, dat zijn dus juist de factoren waar je rekening mee moet houden. Oftewel, maak je oorspronkelijke releasedatum gewoon wat later bekend, dat voorkomt dat je hem maarliefst drie keer moet uitstellen. Dat is gewoon best wel een faal hoor, hoe bijzonder dit product dan ook mag zijn. Vraag me trouwens echt af of ze dit dan nog gaan halen, als ik die boodschap lees en dan 21 dagen, lijkt me aan de krappe kant.

[Reactie gewijzigd door piekema op 27 oktober 2020 19:58]

Gaat mij wel lukken. Ik kondig de game dan een dag voor de release aan. :)
En dan zit je er mee dat geen mens af weet van het bestaan van de game. Een grote studio zou het nog wel kunnen maken denk ik, maar grote kans dat ook in dat soort gevallen er in eerste instantie véél minder omzet gedraaid wordt met die game. Buiten dat, waarom zo lang wachten met aankondigen? Heb je geen vertrouwen in je game? Ben je bang voor negatieve berichtgeving die mogelijk de verkopen kunnen hinderen?
Welke staat we nu in verkeren dat games uitkomen; Ze worden uitgesteld of ze zijn nog niet af en/of vol bugs.

Beste is gewoon de releasedatum niet opgeven en als het echt klaar is gewoon uitbrengen. Wel met regelmaat wat spoilen natuurlijk om hype te creëren. :)
Beter geef je geen releasedatum tot kort voor de release als je zeker bent dat e.e.a. af gaat zijn. Voor veel games wordt veel te vroeg al een datum genoemd en publiek gemaakt, is gewoon niet verstandig. Maar zelfs als je wacht tot 6 maanden voor release is er uiteraard nog risico, maar dan stel je de game 1x uit en niet 4x zoals nu. Maar goed, ik kan er zelf prima meeleven maar sommige dingen roepen ze beetje over zichzelf af.
De Cyberpunk 2077 Teaser trailer is op 10 januari 2013 online gezet (en ja, dat is belachelijk vroeg). De eerste releasedatum was 16 april 2020 en dat is nu uitgesteld tot 10 december 2020. 'We' hebben dus al 87 maanden moeten wachten tot april 2020. Wat zijn dan nog 8 maanden extra? Zo kun je 't ook zien :+
denk niet dat je daar veel investeerders in mee krijgt
Mja ok, voor Covid mogen ze best een keer uitstellen, maar 2x daarna is gewoon slecht plannen idd.
Dat is wat Valve doet dus. Niets meer zeggen :p
Dat is wat jij ervaart. Ze zijn je niets verschuldigd. Je hebt geen contract met hen ivm een verplichte leverdatum en anders een schadevergoeding ofzo... Ik heb nooit problemen dat iets uitgesteld wordt. Spijtig soms? Ja, maar boeit me verder niets. Het komt er wel!
Zeg DAT dan.

Roep geen data die je toch niet gaat halen, dan hoef je ook maar 1x uit te stellen ipv 4x.
Daar ben ik het ergens wel mee eens. Alleen moet je in deze tijden een hype creëren, actief zijn op social media om je gale te promoten, een massa-advertentie campagne opzetten... dat kan je niet zonder release datum. Gamers zijn niet meer geduldig :)
*mompelt iets over één of ander ruimtespelletje*

O-)
Ik weet welk spel je bedoelt, maar wat is de naam ook alweer? :D
Star Citizen, leek me geweldig, maar ben blij dat ik niet geinvesteerd heb, duurt eeuwen, kijk wel als het klaar is.
Mijn kleinkinderen zullen genieten van m'n account!
Haha ik hoop dat je erg jong bent en een heel lang leven voor de boeg hebt dan is er een kleine kans dat je t mee gaat maken :P
Heh in de 40, dus het wordt kiele kiele :D
Ja dat is zo lang geleden, iets met Robert
Het gaat mij niet eens om de hoeveelheid, maar de lengte van het uitstellen. Vorige keer twee maanden, nu weer een maand. Gaat het over een maand dan wel opeens helemaal klaar zijn?
Ik zie een patroon...

Misschien wel 2 weken uitstel volgende keer. En dan nog een weekje.. en dan nog 3 dagen.. En dan is het 2021 😊
Als het elke keer halveert, komt het in principe nooit af ;(
Jawel hoor, som von 0.5 + 0.25 + 0.125 + ... is gewoon 1.
Ik denk niet tot 4x. Het is namelijk 3x uitgesteld:

- Van 16 april naar 17 september
- van 17 september naar 19 november
- van 19 november naar 10 december.
Jammer maar gelukkig een paar weken ipv maanden (of langer). Gaat vast een toffe game worden!
Nou ja, het is de derde keer. In totaal is het nu 8 maanden uitgesteld.

Hoop dat het geen teken aan de wand is dat als het uit komt het nog steeds een bugfest is.
Derde keer uitgesteld en zelfs dan zit de next-gen patch er niet in. Ik wacht wel een half jaar op die patch en hopelijk is de game dan ook écht af.
16 april 2020 was de eerste geplande release date :+
pre-corona toch? dus die dag was niet echt eerlijk maar dat neemt niks weg van het feit dat het wel telkens langer duurt natuurlijk.
Van april naar september naar november naar december. Een omgekeerde exponentiële curve als ik dat mag zeggen nu in Corona tijdperk.
Eerst zien dan geloven.
Haha waarschijnlijk heb ik dan pas net mijn 3080 dus komt mij wel goed uit 🙃
Hehe, zat net hetzelfde te denken.
Het zal mij niets verbazen dat ze dit ook naar achteren drukken vanwege de slechte levering van de nieuwe 3000 serie van en zaken als Black Friday o.i.d.
Ja idd nu je het zegt, NVidia is release partner en Cyberpunk zou toch ook Tracing abilities krijgen... misschien ka het ook komen daar dat AMD dit nu ook kan/wil. we zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten.
Als ze een contract met Nvidia hebben gesloten kunnen ze nu niet ineens overspringen naar AMD.

Nvidia was/is nogal "daadkrachtig" geweest in partijen aan zich te laten binden.
Die ray tracing dingen zullen ook gewoon op de nieuwe AMD kaarten gaan werken. Die features zijn sinds de mei versie van windows toegevoegt aan direct x 12.
In de comment waar ik op reageerde stond specifiek aangegeven dat Nvidia "release partner" is. Het ging niet om functioneel te kunnen testen.
Ja verrot he... Het ding is echt nergens te krijgen. Ik heb er geen gepreorderd dus dat zal het dit jaar wel niet meer worden :'(
Haha waarschijnlijk heb ik dan pas net mijn 3080 dus komt mij wel goed uit 🙃
In 2077?
Nog meer uitstel, zul je zien dat het straks alsnog tegen gaat vallen.

Wacht de reviews wel af.
Is idd vaak het geval met meervoudig uitgestelde games.
Hopen dat deze een uitzondering is.
Witcher 3 werd ook uitgesteld, ik zou dus eerder verwachten dat het gewoon weer goed wordt
Witcher 3 was ook een bugfest bij release.
Zeg niet dat het slechte games zijn, maar wachten lijkt me zeker wijs.
Geeft me de gelegenheid Assassins Creed Valhala helemaal uit te spelen ;-) tegen die tijd zullen de grootste bugs wel verholpen zijn
Liever een goede game uitbrengen dan 1 met problemen.

Arkham Knight pc anyone |:( |:( |:(
no mans sky, andromeda, anthem, battlefield, ect... haha!
Op zich had no man sky niet echt problemen mee niet de content wat ze belooft hadden.
Anthem is wel een legendarische topper in dat opzicht!
Battlefield 4 was een drama inderdaad. Het duurde een jaar voordat het lekker speelbaar was.
Zitten ook wel aardig wat titels omheen geplakt, legions, Valhalla en dan cyberpunk.

Denk dat ze de winsten willen maximaliseren.
Ook vreemd dat het al “goud” is gegaan laatst.. klopt dan ook niet helemaal.
Nou dan denk ik dat je het goed mis hebt, men heeft het al vaker uitgesteld en zou niet ten kosten van alles voorkomen. Helemaal gezien ze al hun werknemers verplicht hebben om overuren te maken, terwijl ze van te voren hebben aangegeven dit niet te verplichten.

Wat mij betreft stellen ze de game nog een half jaar uit. De game is toch behoorlijk complex en ik denk dat men zich verkeken heeft op de complexiteit ervan. Ik verwacht dat men nog wel belangrijke aanpassingen moet doen anders had men de game niet weer uitgesteld.
Waar ik een beetje over val is dat letterlijk gisteren iemand nog vroeg of het echt 19de uit komt en dan die tweet van cdpr : full confirmation!!!

Binnen 24 uur : delay

Kom op dat is echt slecht.
'Goud' slaat alleen op het feit dat de game van begin to eind uit is te spelen.
Zegt vrij weinig over de staat van de game dus.

[Reactie gewijzigd door Daikirai op 28 oktober 2020 11:45]

Ja ik weet wat het betekent, maar in 30 jaar gamen, nog nooit meegemaakt dat een aaa titel na “gold” toch nog uitstel kreeg.

Cdpr heeft gewoon teveel tegelijk proberen te doen.
Schrap bijv dat stadia, niemand speelt via stadia.

Ook hadden ze kunnen kiezen voor de current gen consoles niet langer uit te brengen voor die platformen, dat is niet geheel ongehoord en heb ik wel vaker gezien.

Maar ook zonder mijn mening, is het gewoon erg raar en ronduit slecht als je letterlijk binnen 1 dag bevestigd dat er geen uitstel meer zal plaatsvinden en dat het echt de 19de uit komt.. om vervolgens de volgende dag te roepen dat er 3 weken uitstel zal zijn.
Nee goud betekend het volgende :

It means that the game is finished and has been copied into a master disk, to be copied for mass production. ... So when a game "goes gold", it means that development on the game is done, and the game is ready to be sold.

Dus ze kunnen het gewoon uitbrengen wat ze ook wel gaan doen , die masterdisc is wat we gaan krijgen. Dan een super size day 0 patch daar is waar ze aan werken. En wat ik begrijp , de enige reden is dat de game " niet lekker " loopt op current gen consoles.. Who gives a ...... . Breng het gewoon uit zoals het is. Ik speel de game op PC en die versie is al laaaaaaaaang klaar..

Die console versie alleen had best wel alleen maar uitgesteld worden , who gives a flying xxxxxx
Erg jammer dat het weer vertraging op loopt, ben benieuwd naar het product wat straks wordt afgeleverd. Is dat dan perfect?
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True