Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD haalt recordomzet door goede verkopen Ryzen- en Epyc-processors

AMD heeft in het afgelopen kwartaal een recordomzet behaald van 2,8 miljard dollar. Dat is volgens de fabrikant te danken aan goede verkopen van Ryzen- en Epyc-processors. Ook doet AMD goede zaken met zijn semi-custom-socs voor consoles.

Het Computing and Graphics-segment, waar Ryzen-processors en Radeon-videokaarten onder vallen, was goed voor een kwartaalomzet van 1,67 miljard dollar. Dat is 31 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens AMD komt dat door een significante stijging van het aantal verkochte Ryzen-processors. Ten opzichte van vorig jaar was er minder omzet uit Radeon-videokaarten.

De Enterprise, Embedded and Semi-Custom-divisie, waar Epyc-processors en socs voor consoles onder vallen, behaalde een kwartaalomzet van 1,13 miljard dollar. Dat is 116 procent meer dan een jaar geleden. AMD zegt dat de grote omzetstijging zowel te danken is aan goede verkopen van Epyc-processors voor servers als de chips die in de PlayStation 5 en Xbox Series X en S terechtkomen.

In een teleconferentie met toelichting over de kwartaalcijfers, zegt AMD-ceo Lisa Su dat dit kwartaal de eerste Milan-serverprocessors met Zen 3-cores naar klanten gestuurd zullen worden. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 zouden die nieuwe Epyc-processors breder beschikbaar moeten zijn. Volgens AMD is er zeer veel vraag naar de cpu's.

De totale kwartaalomzet van 2,8 miljard dollar is 56 procent hoger dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. In het volgende kwartaal verwacht AMD ook weer goede cijfers te kunnen noteren, onder andere vanwege een verwachte hoge vraag naar chips voor consoles.

AMD maakte 449 miljoen dollar operationele winst in het kwartaal. Een jaar geleden was dat in hetzelfde kwartaal minder dan de helft, namelijk 186 miljoen dollar. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers kondigde AMD dinsdag ook aan dat het Xilinx gaat overnemen. AMD betaalt 35 miljard dollar voor de fpga-fabrikant. De overname wordt betaald met aandelen en is naar verwachting eind 2021 afgerond.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-10-2020 • 18:19

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Als ze nu nog de laptop Ryzens goed leverbaar kunnen maken, wil ik zeker mijn steentje bijdragen voor de Q4 resultaten!
Yoga slim 7 voor 800 euries, beestje van een laptop hoor!
4500u, 16gb lpddr4x, 512gb nvme, batterij die hele dag meegaat (en zelfs nog een stukje van de andere dag). Scherm is ook nog goede kwaliteit. Ik heb niets te klagen.
Inderdaad goede laptop, zeker voor die prijs!
Ik wil resolutie > FHD, 32GB RAM, 2TB SSD , 4800 en goede batterij.
Het kan, maar is nog niet beschikbaar. Lenovo Legion Slim 7 komt goed in de buurt.
Ja dan moet je nog wat verder zoeken vrees ik. Maar idd, voor de prijs echt een beest.
Deze tongfang komt in de buurt misschien?

https://youtu.be/JsRPYFGWeFs
Net niet, scherm is FHD.
Ik zoek geen gaming laptop, maar een development laptop. Videokaart interesseert me niet veel, gewicht wel voor op het vliegtuig.
Er tot nu toe telkens 1 dingetje dat niet goed is, meestal gaming laptop met FHD scherm, ofwel business laptop beperkt tot 16GB.
Maar bedankt voor de tip!

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 28 oktober 2020 09:41]

ja dat klopt is is ook heel erg jammer dat die behuizing niet de TongFang behuizing die ik heb (Max 17)

Ik snap het niet waarom ze zulke mooie kleine magnesium behuizingen maken voor Intel

Maar dan niet gewoon dezelfde behuizing gebruiken voor amd..

Ik zoek ook altijd een dev laptop. en met AMD is het gewoon niet te doen
Want ik wil wel zo licht en klein mogelijk 17" laptop..
dus dan krijg je dit: https://www.eluktronics.com/MAX-17

blijft jammer dat als je dan voor AMD kiest: https://www.eluktronics.com/RP-17/ dat je dan dat soort behuizingen krijgt..

Maar ja meer dan FHD is gewoon bijna niet te vinden in 17" zeker niet voor AMD

als je intel wilt en je wilt een hogere resolutie en een hele mooie laptop
https://www.dell.com/nl-n...lectionState=&cartItemId=

dan is dat wel creme de creme..

voor zo ver ik weet is dat er gewoon niet in AMD.. erg jammer
Ik heb sinds een paar weken de Lenovo IdeaPad S540-13ARE.
Ryzen 7 4800U, 16Gb, 512 Gb, 13.3" (2560x1600) voor een prijs van 999
Heb hier ook absoluut geen spijt van, snelste en meest stille laptop die ik tot nu toe heb gehad.

[Reactie gewijzigd door dgb op 28 oktober 2020 15:47]

Ja, was ik nog vergeten te vermelden, stilte. Een genot waar je niet zonder kan.
Ik lees net negatieve reviews ivm fans en kwaliteit van de speakers. Wat vind jij?
Kwaliteit van de speakers is niet fantastisch maar voor een laptop ook niet slecht.
Ik heb overigens 9 van de 10 keer een koptelefoon op, voor mij zijn de speakers van ondergeschikt belang.

Voor wat betreft fan geluid, ik hoor de fan meer niet dan wel, en als je de fan hoort is het minimaal.
Nu zal dit ook erg te maken hebben met wat je voor werkzaamheden doet.
Hiervoor had ik een surface laptop (gen 1) I7 en 8 Gb maar die fan maakte veel meer lawaai.
(de speakers van de surface laptop waren wel beter)
Een Flex 5 met 16gb ram is dan weer nergens te krijgen.
Als ze nu nog de slim 7 pro kunnen releasen... Dat is basically een 16:10 versie van de slim 7, dat is echt alles wat ik wil.
Een 4700u en een 2070 zou echt hemels zijn geweest!

Ik kijk uit naar wat de volgende generatie laptops gaan doen op game gebied
Terecht verdient net als Lisa su opgenomen is in de Hall of fame en ik verwacht nog betere verkoop cijfers met de aankomende cpu's en gpu's en apu's in 2021! op welk platform je ook speelt of gebruikt AMD kan gewaardeerd worden _/-\o_ alvast bedankt voor de prachtige ervaringen op Series SX en PS5!
Goed voor AMD. Jammer dat ze Intel prijzen hanteren.
eeehm introdcutie prijzen die 50 euro hoger liggen in vergelijk met 3 jaar geleden? (gemiddeld genomen) Ik vind niet dat AMD ineens hoge prijzen hanteerd. Of de zogenaamde intel prijzen. Ik denk dat het reel is. Al is het wel wat lastig om alles direct te vergelijkt. De 1000 serie had geen ryzen 9 serie. Dat was de treadripper 1900 en de 1950x. Dus tja, helemaal 1 op 1 vergelijk gaat wat mank. Maar gemiddeld genomen zijn de introductie prijzen rond de 50 a 75 euro omhoog gegaan.

Toen de 1000 serie gelanceerd werd, was het pompen of verzuipen voor AMD. Volgens geruchten had AMD nog minder dan een maand te "leven". En als Ryzen geflopt was, was het over en uit. Dat de introductie prijs dan misschien wat lager was dan dat ze hadden kunnen rekenen, om beter over te komen is dan wel te verklaren. Hun track-record was erg slecht met de bulldozer en excavator series...
Niet alleen liggen de introductieprijzen 50 euro hoger, ze hebben ook besloten geen non-X CPUs uit te brengen, welke voorheen geweldige value waren. Waar je eerst een 3600 voor 200 euro kocht, koop je nu een 5600X voor 300 euro. Hoewel volledig logisch en te verwachten, ik denk dat dat wel degelijk jammer is te noemen (al zijn het niet helemaal Intel prijzen), en het laat wel zien dat niemand blij hoeft te worden van een duopolie waarbij een van de spelers niet eens zo goed meekomt.
De non x versies komen later, net als bij de 1000, 2000 en 3000 series. En daarna krijg je ook nog een keer een xt versie
Er is al nieuws dat ze de 5600 voor 220 usd willen uitbrengen.
Komt hier voor 250-260 euros denk ik.
Heb je je smaak maker weer. :)

En deze x serie van de 5000 serie krijg je geen cooler meer mee. Wat waren die grote amd koelers toch mooi. Jammer.
Definieer 'intel prijzen'.

Want volgens mij hanteert intel niet eens meer intel prijzen (door de concurrentie van AMD)

Intel vroeg tot begin vorig jaar nog 380 dollar voor hun snelste 6 core (8700k (die kost dat nog steeds bijna overigens). Dat is nu 250 euro voor de (10600k). AMD gaat 300 euro vragen voor een snellere en zuinigere 6 core. Dat is nog best een eind van 380.
Terecht, Intel zal met de prijs moeten gaan zakken, dus voor de budget optie hebben we dan straks Intel, en AMD is voor als je het snelste van het snelste wil.
Door AMD ziet Intel 4 cores niet meer als de max voor de consument en heeft 8 cores nu dezelfde prijs als 4 cores. Gezonde concurrentie heeft ervoor gezorgd dat de hele markt is verschoven ipv stil blijven staan. Of een premium betalen voor een minimale upgrade.
Er zijn een hoop intel based servers die straks ook aan vervanging to zijn. Intel had natuurlijk (een) processor(s) gemaakt die compatible met de oude socket was van Intel based servers (correct me if i'm wrong). Daar zal de rek ook uit zijn.

Dit zal AMD nog een verdere boost geven vermoed ik.
Ironisch genoeg, de oudere Intel CPU's zijn bij veel intel based servers al vervangen door Intel CPU's.....

Noodgedwongen door de ontelbare en kritische beveiligingslekken in de vorige generaties. Servers zijn al traag met vervanging, laat staan compleet ander platform zoals naar AMD. Wat is dan makkelijker als je in korte bestek de kritische beveiligingslekken wilt verhelpen? Patchen, Hyper-Threading uitschakelen en tevreden zijn met 40% performance verlies? Of makkelijk nieuwe verbeterde beveiligings hardware-fixed CPU's in je langer dan 10 jaar bestaande intel platform prikken? En ook nog eens "fikse korting" van Intel voor je trouwheid aan Intel. Fikse korting natuurlijk tussen aanhalingstekens want Intel verteld niet dat het eigenlijk komt door de waanzinnige prijsconcurentie van AMD.

De Intel beveiligingslekken wordt bij conumenten en reviewers makkelijk weggewuifd als lekker niet belangrijk. 15 extra fps for the win! En in zekere zin valt dat wel te begrijpen. Maar in serverland heeft beveiligingslekken hoog prioriteit!
Ik snap je punt, wij hebben zelf een private cloud draaien en gekeken naar de verschillende spectre en meltdown vulernabilities.

Probleem zit hem in dat wanneer gebruikers in kunnen loggen op een VM dat ze het gehele geheugen kunnen dumpen van de hypervisor naar een file.

Onze nodes hebben 768gb geheugen. Dus het dumpen van het geheugen vraagt nogal wat disk space.

Dus de terminal servers waar de gebruikers op werken kunnen nooit het geheugen kwijt van de hipervisor.

Hoe groot is het risico echt?

Wij hebben besloten om er niets mee te doen behalve de Windows patches te installeren.

Servers waar niet overcommit wordt schakelen we het wel uit.
Cpu’s in servers worden zelden vervangen en/of geüpgrade. Machine wordt in een rack gehangen en aan het einde van de lifecycle vervangen.
bijplaatsen in lege sockets gebeurt wel vaker, maar vervangen amper
ook maar weinig, men wil altijd een matched pair hebben wat het al weer lastiger maakt een paar jaar oudere cpu te vinden van dezelfde spec.
2 tot 3 jaar oude CPU's kan je nog redelijk vlot krijgen, veel langer ga je niet in servers investeren omdat ze dan te veel zijn afgeschreven en er betere investeringen te doen zijn. Situaties waarin je dit zou doen heb je meestal al bij de aanschaf van je originele server bekeken en komen dan niet ongepland.
Intel heeft speciale aanbiedingen voor grote data centers met off roadmap processor's die voor speciale prijzen verkocht worden . eBay staat vol xeons die vervangen zijn door deze speciale 24of28 core CPUs van Intel en nee daar hebben ze geen 10 k voor neer moeten leggen maar een speciale lage prijs. En daar door gaan ze allemaal overstag , want ze kunnen de bestaande hardware en omgeving een jaar of 2 langer gebruiken tegen minimale kosten.
De Ryzens zijn dan ook gewoon goede CPU's: snel, zuinig, stil en goedkoop. Misschien net wat goedkopere moederborden, of net wat consistentere boostclocks, of nog net iets meer single core-kracht, maar perfectie is natuurlijk geen must.
Wel nog even mobiel voet aan de grond krijgen, hopen dat Intel geen nare trucjes uithaalt en een antwoord op het high-end-segment van Nvidia en dan komt het helemaal goed met AMD.
Ze zijn zeker stil, heb mijn CPU nog nooit gehoord O-)
Perfectie is geen must, maar waar het om te doen valt is latency en schaling van cores.
Die van Intel zijn niet stil? ;) ;)
Die van Intel moeten op 14/10nm en 5GHz en draaien om bij te blijven. Dat verschil zal je zeker merken.
Maar de cpu is gewoon stil, is de koeling die het niet is.
En ze hebben het verdiend ook! En vanaf november zal het enkel beter worden met de nieuwe lineup. :)
De nieuwe line-up zit vooralsnog op een lagere performance/dollar als dan de vorige dus die zal niet gek veel impact hebben vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 27 oktober 2020 19:19]

tja, dat zat er natuurlijk aan te komen he?? tot voor kort, relatief gezien, moest AMD het hebben van prijsvechten, omdat ze op absolute performance gewoon niet mee konden komen.

Nou heeft AMD een echt vette line-up....die niet alleen op IPC, maar bijna ook op pure kloksnelheid, Intel bijhoudt, zo niet voorbijgaat, dus ze hoeven geen prijsvechter meer te zijn op het niveau dat ze eerst waren met bijvoorbeeld de FX series.

de FX series was performance genoeg voor een heleboel mensen, maar degenen die absolute top prestaties zochten, moesten uitwijken naar het Intel kamp, daar kwam AMD gewoon niet in de buurt, maar nu met de Zen architectuur, elke dollar die ze meer vragen per core of zelfs quadcore, haalt hun performance per dollar ratio omlaag, zo werkt dat nou eenmaal, maar als je je performance met minimaal 40% opkrikt en de prijs maar 20% opdrijft, dan is je performance to dolar ratio echt niet slechter geworden.

hoe de huidige line-up van AMD staat in prijs en prestatie ten opzichte van de best of the best van de FX series, dat weet ik niet, moet ik nakijken, maar nu geen zin in, maar feit is dat voor hetzelfde bedrag je op dit moment gewoon meer performance en/of meer cores krijgt voor hetzelfde geld bij AMD ten opzichte van Intel.
Dus jij will liever Intels 3-4% ipc uplift per generatie?

Edit:
Even uitleggen
Mijn eerste ryzen was een b450+2600x. (kwam van 3570k)
Daarna cpu vervangen voor een 3600x. Deze upgrade zorgde voor mij tussen 15 en 20% betere performance.
Als ze hierna nog een keer tussen 15 en 19% sneller zijn zou ik zo nog een keer upgraden op dezelfde moederbord.

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 27 oktober 2020 20:19]

Bij AMD zijn adviesprijzen toch altijd veel hoger dan de daadwerkelijke prijzen later? Dat is het voordeel van een ouder model kopen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 oktober 2020 19:32]

Dat maakt dit voorlopig wel tot een papieren launch.. totdat ze daadwerkelijk op een goede prijs komen, dan pas speelt de 0.1GHZ extra een rol.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 27 oktober 2020 19:55]

Ja dat zei je al, maar hoezo nog lager?
Ik denk dat hij het volgende bedoelt:
(Nu) nog op een lagere performance/doller

En niet:
Op een nog lagere performance/dollar

Ik had in eerste instantie dezelfde verwarring toen ik er vluchtig overheen las

[Reactie gewijzigd door erik_97 op 27 oktober 2020 20:12]

Vooralsnog was misschien duidelijker geweest :9
En de aandelenmarkt volgt braaf de stelregel : "buy the rumour, sell the news", waardoor het aandeel 6% lager staat.
AMD "kelderde" de seconde nadat de livestream van zen 3 voorbij was... want de aandelen markt i guess :?
Tuurlijk, iedereen verkoopt nu (zodat iedereen verkoopt) om dan weer in te kopen op het laagste punt, mogen/overmorgen komt het in het nieuws en heb je weer een paar % extra winst dankzij mensen die denken "oh AMD doet het goed, laat ik daar maar wat van nemen"
Wat TNJ dus zei... Als het nieuws uitkomt verkoop je...
Xilinx zit er vooral tussen denk ik.
De markt is niet logisch. Als het wel zo was, dan zat er geen risico aan handelen in aandelen. Nu zou men ook kunnen verwachten dat deze investering de toekomstverwachting voor AMD verbeterd, maar door allerlei omstandigheden wordt het op dit moment als ongunstig beoordeeld. Misschien dat de markt er morgen weer anders over denkt. :D
Dan zat er ook nog wel risico aan vast, want je weet niet hoe een bedrijf in de toekomst zal gaan doen. Dat moet je inschatten. Alleen handelen mensen vaak irrationeel. Maar als je daar doorheen kunt kijken én handelen, zoals Warren Buffet, dan ben je spekkoper.
En hopelijk morgen meer goed nieuws met de RX6000 launch. 'Vingers gekruist'
Moet wel goed zijn anders hadden ze de nieuwe GPU wel stiekum samen met de CPU`s gepresenteerd als kleine/aardige speedboost op de 5700XT.
Ik ben vrijwel zeker dat op Hardware niveau ze een 3080 rivaal kunnen laten zien. (RT niet meegerekend.)
Maar ik ben zeer benieuwd naar prijs en energie verbruik.
Meerdere keren in het centrum van de belangstelling staan is goede marketing. Dus 2 verschillende produkten op verschillende dagen lanceren.

Intel doet niet anders.
Uitstekend voor de gehele markt dat AMD het goed doet.
En terecht! Luisteren naar de klant, innoveren en kwaliteit leveren werkt!
Ik ben aan het uitkijken naar een goede laptop met ryzen 6 of 8 core , ik vind er alleen geen lol. In mediamarkt alleen een paar laptops met oudere ryzen cpu’s.... Wanneer zal er meer keuze zijn?
Inderdaad, hopelijk toch snel wat meer keuze voor ryzen 4000 laptops.

Dat gezegd zijnde, AMD verkoopt 9/10 gewoon al de laptop chips momenteel, maar denk dat merendeel naar bedrijflaptops gaat momenteel en de vraag gewoon zo groot is dat mediamarkt er gewoon geen te pakken kan krijgen.
Hoewel vraag (of gebrek aan aanbod) zeker een factor zal zijn, denk ik dat mediamarkt ook niet heel erg zijn best zal doen. Hun gemiddelde laptop klant heeft beperkte kennis en zal dus prima tevreden zijn met een Intel.