AMD brengt Ryzen 5000-processors uit met iets hogere europrijzen dan voorgangers

AMD heeft zijn Ryzen 5000-processors uitgebracht en de europrijzen bekendgemaakt. De duurste Ryzen 9 5950X gaat 829 euro kosten, de goedkoopste processor in de line-up moet over de toonbank gaan voor 309 euro. Dat is zo'n 40 euro duurder dan de voorgangers.

De processors komen donderdag uit en er zullen vier varianten bij release beschikbaar zijn, zo blijkt uit de Ryzen 5000-review van Tweakers. De goedkoopste is de Ryzen 5 5600X van 309 euro, terwijl voorganger 3600X nog 269 euro kostte. Dat is een introductieprijs die 40 euro hoger ligt. Inmiddels zijn de Ryzen 3000-processors al verkrijgbaar voor minder geld.

Bovendien was er in de vorige generatie bij de introductie een Ryzen 5 3600, dus zonder X, beschikbaar die voor minder geld te verkrijgen was. Het is onbekend of AMD op een later moment nog goedkopere modellen gaat uitbrengen en zo ja, wanneer dat zal zijn. AMD kondigde de Zen 3-processors vorige maand aan tijdens een eigen evenement.

Processor Cores / threads Kloksnelheid
base / boost
L2-cache L3-cache Tdp Adviesprijs Koeler
Ryzen 9 5950X 16 / 32 3,4 / 4,9GHz 8MB 64MB 105W € 829 Geen
Ryzen 9 5900X 12 / 24 3,7 / 4,8GHz 6MB 64MB 105W € 569 Geen
Ryzen 7 5800X 8 / 16 3,8 / 4,7GHz 4MB 32MB 105W € 469 Geen
Ryzen 5 5600X 6 / 12 3,7 / 4,6GHz 3MB 32MB 65W € 309 Wraith Stealth

Door Arnoud Wokke

Redacteur

05-11-2020 • 15:01

148 Linkedin

Reacties (148)

Wijzig sortering
De goedkoopste is de Ryzen 5 5600X van 309 euro, terwijl voorganger 3600X nog 269 euro kostte.
Vanuit marketing oogpunt wil AMD natuurlijk graag dat mensen met de 3600X vergelijken. Maar geen hond kocht een 3600X. Net als dat ze graag willen dat de 5800X tegenover de 3800X wordt gezet, en ook geen hond kocht die. Want de 3600 en de 3700X waren gewoon altijd de betere keuze.

Oftewel, wie zegt dat de voorganger van de 5600X de 3600X is? Omdat ze allebei een X'je hebben?

(Uiteraard begrijp ik dat het gedaan wordt, maar onder de streep heb je significant betere prestaties deze generatie, voor een significant hogere prijs).

[Reactie gewijzigd door Sissors op 5 november 2020 15:10]

Ik heb een 3600X. Toegegeven ik ben geen hond...

Was op moment dat ik hem kocht toch wat goedkoper dan 3700X, en ik had liever iets meer GHz ipv meer cores.
Ik was ook erg aan het twijfelen toch een X in huis te halen, uiteindelijk zijn de hogere TDP het gewoon niet waard (meer warmte, hoger gebruik).

Je kunt versies zonder X ook vaak overclocken, dan neem ik toch liever die extra core(s) en minder kloksnelheid voor lief. :)
Maakt niet echt uit he, hij verbruikt in lage powerstates evenveel, alleen bij zware load piekt hij wat hoger, maar dan istie ook sneller klaar..
Het lijkt erop dat AMD ook een niet-x versie van de 5600 gaat lanceren. Ook de 3600x kam voor de 3600 op de markt. Waarschijnlijk een kwestie van geduld voordat die gaat komen.

[Reactie gewijzigd door woetz op 6 november 2020 13:45]

Ook de 3600x kam voor de 3600 op de markt.
Dat klopt niet, ze kwamen allebei gewoon op dezelfde dag uit.

3600 7/7/2019 https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600
3600x 7/7/2019 https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600x
Eens! Daarnaast heeft AMD nu de prestatie voorsprong en dus kunnen zij het zich veroorloven om hun line-up duurder te maken. Ik vraag mij af of we nu niet weer intel praktijk gaan krijgen, maar van het andere kamp. Ik vind deze flinke prijs "jump" zonder echt wereld veranderende performance een slecht teken.

Even wel de 3600X en 5600X vergelijken, voor het gemak: Een nieuwe generatie met ongeveer 15% performance gain voor een 15% hogere prijs is eigenlijk gewoon bagger.

De 5600X heeft tevens nog steeds 6 cores en 12 threads, dat is al zo sinds de 1600X. Ik had 3 generaties later met de push/reputatie van AMD op corecount, eigenlijk wel minimaal 8 cores verwacht voor een processor van een bijna 25% hogere adviesprijs. Daarbij komt dan ook nog dat de non-X variant, welke typisch een betere prijs/prestatie verhouding heeft weg is.
Precies, ik zie de 5600X ook meer als een tegenhanger van de 3600. Aangezien de 3600 ook 65W TDP had (net zoals de 5600X) en de 3600X had 95W. Het was eigenlijk gewoon een 3600 die je officieel mocht overklokken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 5 november 2020 23:38]

Ik heb toch een 3800X gekocht destijds, hogere baseclock dan de 3700X.
En ja, prijstechnisch was de 3700X beter geprijsd en kon goed geklokt worden, had ook een lagere TDP dus dat maakte die porcessor aantrekkelijker.
Maar als je verder niet (veel) aan overklokken doet is de 3800X in principe de snelste processor, in elk geval op base clock snelheden.
Vorige maand na de aankondiging heb ik gewoon de 3600 gekocht. Zodra ik de prijs hoorde en het ontbreken van de 5600 heb ik besloten niet meer te wachten. Paar maanden geleden nog te koop vanaf 160€, nu helaas wegens populariteit vermoed ik 182€ betaald, maar toch nog een behoorlijk verschil met het eerste alternatief van 309€. Op de 5600 wachten zag ik al helemaal niet zitten, komt ten vroegste volgend jaar blijkbaar en prijs zal ook wel hoger liggen. Vond het jammer dat de 3600 niet zakte in prijs na de aankondiging, maar door het ontbreken van de 5600 niet echt abnormaal.

In ieder geval geen spijt van m'n aankoop, ding werkt top!
Heb een 3600x voor mijn vriendin aangeschaft, kostte precies hetzelfde als de 3600 in een combo deal met een moederbord. En voor vijf cent extra een Wraith Prisma koeler erbij. De koeler is ondertussen vervangen met een BeQuiete Darm Rock pro4 want het oor wil ook wat.
Ik heb toch echt wel een 3800X gekocht. Die was toen ietsjes duurder dan een 3700X, maar het verschil was minimaal. Leek me een betere performer.

En nee, ik ben geen hond!
De prijs van een 3700X en 5600 zijn vrijwel gelijk. Iemand die al wat meer kan roepen wat de 'verstandige' keus is?
Ik heb zelf een 3700X en heb die met 1.325v in 1usmus' Clock Tuner overgeklokt op 4.25 (CCX1) en 4.225 (CCX2) GHZ draaien. Haal een CineBench R20 score van +/- 5125. Zou ik niks overklokken maar 'm met Precision Boost Overdrive en wat BIOS settings aangepast, op 1.325v draaien en het moederbord de kloksnelheid laten bepalen dan haal ik 5050-5080 in R20.

Een Britse Youtuber die al een 5600X heeft kunnen bemachtigen haalde met een 4.825ghz overklok op waterkoeling ca. 4750 in dezelfde benchmark - maar wel met 1.5v ofzo. De voor dagelijks gebruik (en op een 65 euro AIO van 240mm) geschikt getunede 3700X van mij, is dus zo'n 8% krachtiger in multi core workloads dan een extreem overgeklokte 5600X met 3 360mm radiatoren en custom loop waterkoeling.

In single thread workloads is een 5600X 15 tot 20% sneller zonder dit soort extreme overkloks en heeft die een lagere latency omdat er één cache per CPU is ipv dat, zoals bij de 3700X, een chip uit 2 CCX bestaat met ieder hun eigen cache. Wil jij op hoge FPS gamen in 1080p? Dan ben je met de 5600X beter af. Idem met Photoshop bijvoorbeeld. Doe je aan videobewerking, dan lijkt me de 3700X een betere keuze, al zal het voordeel van 2 extra cores de komende jaren wel meer gaan wegen in games, zeker met allemaal die Battle Royal games met tig spelers per map.

Is het per se geen optie om gewoon 150 euro meer uit te geven aan een 5800X?
Wachten op een eventuele 5700X denk ik, die zullen ze vast ooit wel een keer gaan uitbrengen.
Als die een tdp biedt vergelijkbaar met de 5600X lijkt mij dat erg interessant. Rest de vraag of je niet (te) veel inboet op single core performance en natuurlijk wanneer die dan op de markt komt :p
Ik heb destijds een R7 3700X gekocht. Met de dag van vandaag nog steeds geen spijt van.
Overweeg wel een upgrade naar de R9 5900X. Maar dit zit er momenteel er nog niet in.
Wacht wel liever tot volgend jaar als Intels Rocket lake word gelanceerd. Tegen die tijd zullen de prijzen toch nog wel wat zakken. Misschien wacht ik nog wel wat langer als Zen3 Plus ook op de markt word gezet tegenover rocket lake.

Denk dat een 3700X op de moment een betere keuze is dan een 5600X.. Laatste is wel sneller.. Maar toekomst gaat meer cores gebruiken.. Dus straks lopen ze gelijk of doet een 8 core het net iets beter.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 5 november 2020 16:14]

Mijn 3700X doet het nog zodanig goed dat ik het komende jaar niet aan upgraden hoef te denken. Die extra cores zijn erg prettig als je teveel dingen tegelijkertijd wilt doen :)
Ligt deels aan de workload. Voor gaming: ongetwijfeld 5600x maar als je meer productivity doet kan een 3700x een betere keuze zijn
Ik zou als je nu de keuze hebt voor een 5600x gaan als je vooral games speelt. Als je meer cpu intensieve taken doet kan je voor de 3700x gaan. Web browsing en zo is ook sneller met de 5600x door de hoge single thread score.

Ligt er dus echt aan wat je doet. Ik heb op 2 sites de 5600x besteld om er hopelijk morgen 1 te hebben, en als het goed is 2. Had de 5900x willen kopen, maar is me niet gelukt.

Heb nu een 3900x, maar eerlijk gezegd gebruik ik eigenlijk voornamelijk mijn pc voor gamen. Veel zware taken doe ik niet. Dus wellicht tot de 5900x goed leverbaar is dan maar de 5600x gebruiken.

Maar als je zelf nu een 5600x voor een goede prijs kan kopen, zou ik persoonlijk voor die gaan, moet je wel een b550 of x570 mobo hebben, anders heeft het momenteel niet eens zin.
Ligt eraan wat je met je PC doet.. Als dat hoofdzakelijk gamen is heb je meer aan de 5600X die een stuk sneller is per core.. Anders de 3700X kopen voor meer multicore prestaties door de 2 extra cores..
Is er gewoon zo veel vraag naar computer hardware tegenwoordig, of brand het geld bij veel mensen gewoon in de portemonnee. Als ik zie hoe de releases van grafische kaarten en cpu's tegenwoordig gaan lijkt het wel een gekkenhuis.

Zit al geruime tijd naar een nieuwe pc te kijken en wilde wachten op de nieuwe processoren van AMD, maar als ik zie hoe populair alles is ben ik benieuwd hoe het met de voorraden gaat zijn. Ik vertik het om €50,- of meer te betalen op de adviesprijzen of zelfs meer puur omdat de winkels geen voorraad hebben. Dan wacht ik wel lekker tot begin volgend jaar. Misschien dat men dan ook grafische kaarten weer op voorraad heeft :)

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 5 november 2020 15:13]

Het zijn flinke snelheidsupgrades t.o.v. de vorige generatie. En ik denk dat het vele thuis zijn vanwege de coronapandemie, waardoor je misschien wat meer met je hobby bezig bent, ook een rol speelt.
En al een half jaar geen geld uit kunnen geven aan zaken als vakantie, etentjes, etc etc. Bij het deel van Nederland dat wel nog werk heeft klotst het bij wijze van spreken tegen de plinten, je houdt zo 100den euro's per maand over.
Dan moet je wel een computer liefhebber zijn, want er zijn nog genoeg zaken waar je je geld gewoon aan kwijt kunt hoor ;)
Wat dan bijvoorbeeld? Ik merk echt een groot verschil in mijn uitgaven patroon, ik ging eerst elke week wel uit eten en zomaar even de stad in en dan kocht ik ook altijd wel wat.
Opknappen van de woning (waar heel veel onder valt), nieuwe meubel(s), bureau, bureaustoel voor het thuiswerken. En nog genoeg andere elektronica te verzinnen voor in of rond het huis.
Mijn cpu is al 9 jaar oud en begint nu wel echt tegen zijn einde aan te lopen, maar elke generatie een nieuwe cpu kopen lijkt mij persoonlijk wel de grootste geld verspilling die er is. Die 10 of 20 frames die je meer haalt doen het hem ook niet. Dat geldt kun je dan beter in de grafische kaart steken als je een cpu hebt van een generatie terug.

Daarbij heeft de coronapandemie ook genoeg nadelige gevolgen, mensen verliezen hun werk. Zo rooskleurig ziet het er de komende tijd ook nog niet uit. Dus ja ik kan mij voor stellen dat er mensen zijn die inderdaad meer geld te besteden hebben, maar er zijn er ook genoeg waarbij het minder rooskleurig er uit ziet.
Dat geldt kun je dan beter in de grafische kaart steken als je een cpu hebt van een generatie terug.
Zeker met deze generatie ;) :D
ik draai nog op een i5-4670 :P hoog tijd voor een upgrade voor mij tenminste
i3-540 GTX750 -> 5 3600 - GTX1660, was het zeker waard :)
toch baal ik nu een klein beetje :p
Waarom? Heb je toch al een tijdje lol van vermoed ik. Je kan altijd wel wachten.
Klopt, maar die stap die Zen 3 is... ;-)

Het is niet zo dat mijn oude pc echt slecht was.
Hij liep nog op W7, en dat was toch echt einde oefening per begin dit jaar.
Tsja, om dat beestje nog naar W10 te zetten met alle mogelijke ellende zag ik niet zitten, dan maar een nieuwe pc.
Ik heb er geen spijt van ;) maar ik baal wel dat Zen 3 weer zo'n stap in een zevenmijlslaars is.
2500K hier, tijd voor een upgrade inderdaad.
Maar twijfel tussen de 3700x of 5800x...
als je aan de 5800 kan komen (prob pas in jan) anders gewoon voor een 3700 of 3800 gaan en die dan doorverkopen als zen 3 weer op voorraad is, dan raak je hooguit 40-60€ kwijt schat ik
Wil eind december/begin januari upgraden dus dat zien we dan wel. Eerst maar eens wat benchmarks kijken zo of het verschil echt zo groot is.
Sterker nog het verschil dat ie in prijs zakt is ook nog een voordeel, ik had een "gratis" 3600 omdat ik na te lang wachten een 3950x geretourneerd heb verschil met Februari was al € 169,- mja nu even andere prioriteiten, volgend jaar wel weer 10 cores erbij prikken!
ligt eraan wat je uit te geven hebt. R7 3700x is een hele goede fallback optie
Ik heb nog wel een 3750K als upgrade voor je ;)
Ik zou altijd voor de 5800x gaan, of zelfs de 5800x.

Zo te zien hou je lang je cpu bij, en dan wil je er 1 die gewoon een stuk beter is dan de vorige. Als je games speelt kan het verschil met de 3000 serie enorm oplopen tot dik 40% in sommige spellen.

Dan ken je langer door met je videokaart...zijn gratis fps. De 3700x is zeker een zeer goede cpu, en nu leverbaar...maar ik denk dat als straks de 5000 serie begin volgend jaar fatsoenlijk leverbaar is de prijs nog wat zakt, en je dan beter af bent met de nieuwe serie.

Die is zuiniger en vooral beter voor gaming. Maar beide keuzes zijn goede...zolang je maar AMD koopt ;)
Wat is de toegevoegde waarde van een 5800X over een 5600X? Dat 6-cores straks misschien niet meer genoeg is voor gaming? Ik denk dat voordat het zover is dat we alweer flink wat jaren en CPU generaties verder zijn en dat het sowieso beter is om dan pas een 8-core te kopen die dan ook per core weer een stuk sneller zal zijn dan de 5800X nu.. Zelfde geldt voor de 5900X nog meer natuurlijk, 12 core is voor gaming echte pure overkill en niet nodig.. Ik denk dat als het puur om een gaming PC gaat dat de 5600X de beste keuze is op dit moment.. Die paar honderd euro die je daarmee bespaart kan je beter in een snellere videokaart stoppen..
Ik doe inderdaad wel even met mijn cpu, maar begin nu toch wel te merken dat hij dingen niet aankan, ondanks de overclock naar 4.5Ghz. Dat komt misschien ook omdat ik nu weer meer begin te gamen wat ik best een tijd amper heb gedaan.

Het plan was sowieso om pas eind dit jaar, begin volgend jaar te upgraden, dus eens kijken wat de prijzen dan doen, neig toch eerder naar de 5800x dan de 5600x. Als ze dan nog niet goed leverbaar zijn kan ik altijd nog tijdelijk met een 3700x vooruit.

Qua productiviteit, heb ik er nog niet zo'n last van, al begint hij steeds meer moeite met youtube te krijgen :P
ik draai nog een i7 930 ;)
Ik heb dat een half jaar geleden opgegeven met de i7 860. Wereld van verschil, de upgrade was er veel te laat. RAM staat (stond?) heel laag, dus ga zeker niet onder de 32GB met deze processorprijzen in verhouding..

Nadat die bottleneck weg was ging ik weer experimenteren met dingen als Unreal Engine. Heel tevreden van m'n aankoop!
:) hier draait m'n i7 860 nog steeds.
dan is het voor jou ook hoogtijd :D
ik nog op een i7 920 :+
Respect socket 1366 for life zei ik altijd heb het 9 jaar volgehouden met de 920
i7 930
Opschepper! Mijn i3 4160 doet het prima *kuch* met maar 2 cores. :Y)
wow...enkel als ik echt geen keuze zou hebben zou ik zo een cpu hebben.

Tenzij je weinig gebruik maakt van je pc, zou ik altijd een moderne cpu hebben, met ssd en een goede videokaart.

Zelf zit ik veel achter mijn pc, en dan is een langzame pc echt een drama. Ik draaide vroeger al raid 0 met gewone, en daarna WD raptor schijven...

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Het is zeker geen must, en computers gaan heel lang mee vaak. Maar 2 cores...oef...ik game best veel, dan wordt het echt een drama...
Zo traag is het allemaal niet hoor. Alleen games die streng 4+ cores eisen lopen voor geen meter, maar anders is het best te doen. Zo draai ik met gemak GTA V en alle Tomb Raider games (om waar wat te noemen), maar Battlefield 1/5 hebben veel moeite om boven de 40fps te blijven - puur een CPU bottleneck. Ligt maar net aan het spel. En voor een beetje browsen/media is het allemaal prima.
Mijn zoon had een I3-6300 en is naar een Ryzen r 3600 gegaan. In alle spellen een flinke fps boost.
2 cores is gewoon veel te weinig je zou nu bv op een 5600x testen, met dezelfde videokaart, zeker weten dat je fps gemiddeld meer dan verdubbeld, tenzij je een videokaart van niks hebt.

Maar alles vanaf een 1070 gaat een wereld van verschil maken, zeker in 1080 en 1440p.
Sorry te zeggen, maar ik bouw en test veel systemen, je hebt geen vergelijking helaas, waardoor je denkt het valt wel mee...nou nee.

Maar als je heel oude spellen speelt en weinig waarde hecht aan snelheid is het wellicht te doen.
De laatste dual-core die ik zelf had was een core2duo..ergens rond 2007 of 2008...

Het is niet alleen dat games met 4cores of meer...je IPC van een 4160 is zo laag...zo een 5600x is meer dan dubbel zo snel single core...en dan heb ik het niet eens over geheugen en verder...

Maar nogmaals als jij dat prima vindt, wie ben ik dan om te zeggen je moet anders?
Ik zeg alleen dat het voor mij niet te doen zou zijn. Heb nog een pentium 440G liggen geloof ik voor testen...gewoon browsen is wel okay...maar de rest is een drama. Ook als ik bv testen doe(heb wel eens een partij videokaarten moeten testen) dan is de cpu usage gewoon extreem....

Ik kan met mijn pc zo zonder enige problemen 100 pagina's openen spellen spelen en alles meer wat ik wil zonder haperingen...

Wacht maar tot je ooit snelle hardware hebt...wil je nooit meer terug naar wat je had :*)
Nog meer old school i7's: i7 950 hier nog steeds trouw aan het werk (maar wil hem nu wel vervangen voor een 5900X).
Ik draai ook op een I5-4670K en ben ook opzoek naar een nieuwe.
De nerds zijn gewoon wat ouder geworden met goedbetaalde banen.
Toen ik inmiddels bijna vijftien jaar geleden een nieuwe PC bijeengespaard had (zakgeld, verjaardagen en sinterklaas, bijbaan, ouders en grootouders die wat bijlegden, je kent het verhaal :+ ) Kostte de e6600 daarin ook €299. Dat was geen budget-CPU, maar ook zeker geen uitzonderlijk duur model - dat was dé sweetspot-CPU van het moment.
8800GTS640 was ook bijna vierhonderd euro.

Doe over die prijzen eventjes vijftien jaar aan inflatie heen, en opeens is die processor van pakweg driehonderd euro bepaald geen prijsstijging te noemen. Ja, videokaarten zijn wel stevig omhoog gegaan in prijs, maar zelfs voor de ruim €600 die die 8800GTS640 na inflatie nu zou kosten kom je écht een heel eind voor een high-ish end videokaart. En guess what? die 800GTS640 moest zelfs toen al de - nog aanzienlijk duurdere - 8800GTX boven zich dulden.

Het enige wat er écht bijgekomen is, zijn de "Titan"-achtige videokaarten (...en daar nemen we de 3090 dan maar even in mee). En ja, die zijn gericht op 10% profi gebruik en 90% gamertjes met meer geld dan verstand, da's zeker waar. Maar dat is echt niet de hele markt.

Zo erg is het op zich helemaal niet gesteld met wat hardware tegenwoordig kost - en da's voordat we kijken naar zaken als geheugen, waar je vroeger honderden euro's aan RAM in je PC steken moest om een béétje vlot mee te kunnen komen, kun je nu met <€60 aan 16GB vlot DDR4 komen - wat nog jaren genoeg is. SSD's zijn goedkoop genoeg geworden om vanzelfsprekend te zijn.

En het belangrijkste: hardware gaat _veel_ langer mee dan dat het deed. Ik werk en game nog steeds tevreden(-ish :+ ) op een socket 1155 systeem. Oké, dat is inmiddels behoorlijk aan vervanging toe - maar als je tien jaar geleden met merendeels negen jaar oude hardware had gezeten, had je zelfs met office- en internetgebruik problemen ondervonden, laat staan dat je nog moderne games kon draaien.

Dat roze brilletje altijd... Sorry maar de werkelijkheid is écht anders.
Amen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik sluit me helemaal aan bij dit betoog.

<< en 90% gamertjes met meer geld dan verstand >> :P :P :P => ik vind ze tof want ik ontfutsel ze die mooie hw 6 maanden later voor een zacht prijsje O-)

Ik zit ook nog op het 1155 platform met een 3770K. Ik heb ook net dezelfde achtergrond ( e6600 en idem video kaart ) en het klopt volledig. Als windows vroeger al maar werd geupdate was je verplicht om je hw te upgraden en het koste handen vol geld, laat staan games proberen te volgen.

Ik koop nu high end 2 de hands. Heb bijvoorbeeld nu een 1080ti lopen met zelfgebouwde hybride waterkoeling. Idem voor mijn 3770k op 5ghz. En dan wordt het gat heel heel heel heel klein met de huidige hw. Ik zie het nut ook totaal niet meer om een processor vaak te upgraden. Het is de grafische kaart die het vandaag allemaal moet doen. Ik heb totaal geen bottleneck door CPU. en mss heel mss zou dan kunnen de kop op steken wanneer ik naar een RTX 2080ti zou upgraden. Maar waarom? om 10fps meer te kunnen draaien boven op de 80fps die ik al heb ? tis dat ik naar een 144hz monitor ben gewisseld ( meer omdat ik thuis werk nu en 144hz iets prettiger voelt aan mijn ogen dan 60hz) dat ik het zou overwegen. Maar eerst maar weer een gamertje met teveel geld vinden om dan die mooie hardware afhandig te maken.
Moet dat gamertje toch echt ff geen last meer hebben van brakke levertijden. ;)

Vroeger waren een hoop dingen toch echt beter hoor! :+

Maar helemaal eens, de tijd dat een update je pc onbruikbaar maakte ligt ver achter ons gelukkig.
Van mijn upgrade (komend vanaf een i3-540) eind vorig jaar merk ik zeker wel verschil, maar of dat lag aan de 4 ontbrekende cores (factor 3 verschil), of aan de 10 jaar oude hardware, het voelt een beetje als 50/50.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 6 november 2020 11:49]

Maar er waren er genoeg die aan pre order deden en om het geld alvast te hebben verkochten ze toch wel hele mooi kaarten flink laag onder de markt prijs (natuurlijk moet je ze daar een beetje bij helpen) Ik was in feite opzoek naar een 1650 super of iets dergelijks.

Ik heb een AORUS GTX 1080 TI voor 250 euro kunnen bemachtigen.

Ze gingen er natuurlijk van uit dat die leveringen van die grafische kaarten vanzelf zouden gaan. Vlak na de release van de RTX 30 serie zag je de 2de hands prijzen dan ook weer meteen de lucht in schieten want ze zouden maar eens een maand niet kunnen gamen.
Ook binnen de webshops zie je grove prijsverschillen, zoals je ook bij de videokaarten zag. Lijkt mij dat webshops gewoon extra winst ontvangen door de prijs te verhogen: "omdat het toch wel wordt verkocht."
Dat is toch het hele punt van winkel spelen? Vraag - aanbod - winst?
Ook binnen de webshops zie je grove prijsverschillen, zoals je ook bij de videokaarten zag. Lijkt mij dat webshops gewoon extra winst ontvangen door de prijs te verhogen: "omdat het toch wel wordt verkocht."
De eerste wet van de economie.
Aanbod schept behoefte!
Schaarsheid doet de prijs rijzen. }>
Is er gewoon zo veel vraag naar computer hardware tegenwoordig, of brand het geld bij veel mensen gewoon in de portemonnee?
Ja en ja, uiteraard heeft het ook met elkaar te maken. Na jaren van weinig tot geen (al naar gelang budget en wensen natuurlijk) 'interessante upgrade mogelijkheden', de huidige gelimiteerde aanvoer en de steeds sterker wordende trend van 'moeten hebben op dag 1' (lees: pre-order bij eerste gelegenheid want FOMO) is dit mijns inziens alles behalve verrassend.
Ik denk dat het een combinatie is tussen eindelijk flinke vooruitgang op cpu en gpu gebied. Dusdanig groot dat het nieuwe toepassingen mogelijk maakt. En daarnaast zitten veel mensen thuis en geld wat anders aan bios / kroeg / vakantie wordt uitgegeven wordt nu maar aan gadgets / elektronica uitgegeven.
Wat voor mij de doorslag geeft om het nu te willen is dat er redelijke grote stappen zijn gemaakt op CPU/GPU gebied.

Ik zit nog op Zen1 en dan is Zen2 toch net ff wat te weinig om te upgraden.
En qua GPU's: De RTX 2000 serie was behoorlijk middelmatig omdat er zo hard ingezet werd op RTX terwijl je er nog niet veel mee kon. De 3000 is een veel betere allround oplossing (ik heb nu een 1080Ti).

Ook denk ik dat het wel mee helpt dat veel mensen veel meer thuis zitten dit jaar.
Zo ging het in het verleden ook hoor, de 1e paar leveringen waren altijd vrijwel meteen uitverkocht.. Alleen komt er nu in relatief korte tijd wel heel veel nieuwe hardware uit en hebben Nvidia en vooral AMD een flinke hype gecreëerd door met flinke verbeteringen te komen t.o.v. de vorige generatie CPU's en GPU's.. De vraag is niet alleen daardoor erg hoog, maar ook door alle toestanden in de wereld dit jaar waardoor heel veel mensen gedwongen thuis zitten en ook nergens anders geld aan uit kunnen geven..
de webshops zijn vrijwel allemaal dikke stroop (op moment van schrijven) dus er zal genoeg animo voor zijn. geen reden om met goedkopere versies te komen.

[Reactie gewijzigd door flippy op 5 november 2020 15:02]

Was inderdaad hopeloos. Azerty en Alternate waren in een oogwenk uitverkocht.
Megekko lag lang te hakkelen, maar daar heb ik gelukkig een 5900X kunnen bemachtigen.

Maar het aanbod is erg beperkt en kreeg het gevoel dat er veel bots aan het werk waren. Hoewel we allemaal door Corona ook thuis zitten op de F5 knop te rammen natuurlijk.

Hopelijk heb je nog een gekregen.
megekko heeft na 20 min de stekker eruit getrokken.
Ik zag bij Azerty dat ze maar 3 stuks 5950X op voorraad hadden en die waren inderdaad bij de eerste refresh al weg. Alternate ging van niet te bestellen naar leverbaar in 2021. En Megekko kon je wel wat selecteren, maar duurde het vervolgens enorm lang voor de betalingspagina goed laadde.

In andere woorden, precies eenzelfde shitshow als me de nvidia kaarten
Ik heb bij Megekko dus wel besteld, maar blijkt nu dat ik in de wachtrij sta op positie 178 van de 600+.

Dus ook ik vis achter het botnet zullen we maar zeggen.

Niet normaal! In de winkel willen ze je niet hebben want Corona en online is er geen reCaptcha controle bij de bestelling waardoor bots dus de boel leeg plunderen voordat jij ook maar de kans krijgt.
Werd tijd dat ze eens iets doen aan die bots. Vroeger waren het de miners waardoor de gewone consument niet aan een videokaart geraakte en de prijzen steil de hoogte in gingen. Nu zijn het bots. De gewone consument die maar een cpu of videokaart bestelt wordt altijd maar weer genaaid door geen beschikbaarheid en bijgevolg veel te hoge prijzen.
Inderdaad, en dat zijn vaak bot gebruiken scalpers.

Daarnaast zullen de PS5 verkopen ook alleen online worden verkocht op de dag van release.
Dat word dus geen PS5 als Sinterklaas of Kerst cadeau dit jaar, omdat het goed aan te nemen is dat de bevoorrading van al het belangrijke siliconen materiaal ook hier niet geweldig zal zijn.
Oftewel het zal in lijn liggen met de RTX 3000 en Ryzen 5000 series van siliconen chips wat productie snelheid en voorraad betreft. Dus als daar uiteindelijke de bots op los gelaten worden dan vist de gewone man weer achter het net.
Niet alleen dat, hier in België zitten we momenteel weer in lock down met alleen de essentiële winkels die open zijn. PS5/Xbox kan dus niet gekocht worden id gewone winkels want zijn dicht ook niet id supermarkten om geen concurrentievoordeel tov gewone winkels toe te laten. Corona gaat ook een grote invloed hebben op de console verkopen. Jammer voor AMD. Iedereen in België en wellicht ook andere landen gaat zijn console online moeten kopen met alle gevolgen vandien.
reCaptcha is al lang geen belemering meer voor een bot.
Er zitten een paar miljoen Pakistani en Indiers thuis niets anders te doen dan op reCaptcha's te klikken voor botnets voor 0,1 cent per click, hele lucratieve buisiness als je 100% of meer marge kan maken op je sales..
Het is mij gelukkig gelukt om redelijk hoog te eindigen (14 van 109) voor de 5950x. Maar daar gingen wel dik 20 minuten van refreshes en foutpagina's aan vooraf.

Daarnaast kreeg ik 's middags een mailtje van AMD over beschikbaarheid terwijl ze niet eens via hun website beschikbaar waren, en daar heb ik ze ook nog niet op gezien. Dus helaas ook niet eens via de producent zijn webshop te bestellen.

[Reactie gewijzigd door fwprive op 6 november 2020 12:00]

Gefeliciteerd met die hoge plaatsing.

Ik ben voor de 5900x de nacht over iets gezakt door annuleringen (174 van 600, komende van 178 van 606 gisteren).

De 5950x lijkt minder gewild mede door de prijs. Maar voor zover ik heb gelezen hebben webshops wereldwijd tussen de 10-30 van de 5900x en 5950x respectievelijk binnen gekregen, en dus lang niet iedere webshop.
Dus goede kans dat je wellicht de komende week wel een gaat krijgen. Ik zal daarintegen moeten hopen dat ik voor de kerst nog wat krijg.
Succes alvast!

Voor mij is het nu ook wachten, maar dat komt vanzelf wel. Maar het gaat voorlopig nog wel even spannend worden aangezien ik voor mijn aankomende build allemaal nieuwe release items of pas gereleasete items geselecteerd heb.
Zo moet mijn moederbord nog uitkomen, al heb ik daar goede hoop voor aangezien de specs deze week ineens op de website van de fabrikant vermeld staan. Die zal dus wel snel komen.
De videokaart zal de 6900XT moeten worden en zal dus ook wel een uitdaging zijn. Net als de speciale CPU en GPU EKWB AMD waterblokken die nog uitgebracht moeten worden.

Al met al nog een paar spannende weken voor de boeg.
Jij ook succes zou ik zeggen, want dat klinkt als een mooi boodschappen lijstje zo te zien.

Ik had zelf voor twee week terug als moederbord en geheugen bestel. Een Asus ROG X570-E met Vengeance LPX 32GB 3600mhz CL18. Daardoor al bij Noctua de AM4 kit kunnen bestellen voor mijn 10 jaar oude NH-D14. Ding is niet kapot te krijgen, want de fans voelen nog als nieuw aan.

Dus met de CPU heb ik nog wat extra Noctua case fans meebesteld. In mijn ouwe HAF-X begonnen de Megaflow Red 200mm fans aardig te rabbelen. Die zijn de laatste 10 jaar dus minder door gekomen blijkbaar.

Heb erover gedacht om voor water te gaan, maar ik heb liever een zorgeloos computer gebruik. Dus tenzij luchtkoeling geen optie meer is stap ik niet zo gauw over.

Veel sterkte met het bouwen van je nieuwe systeem in elk geval, al zal dat vast goed komen. Hopelijk voor de kerstvakantie in elk geval.
Heb zelf een 5900x bij megekko gescoort, ben benieuwd of ik hem snel opgestuurd krijg :)
Pagina is ook verwijderd als ik het zo zie
https://www.megekko.nl/pr...D-Ryzen-9-5900X-processor

edit
zie ondertussen dat de pagina's weer bereikbaar zijn met een minimale levertijd van 10dagen
edit2 :9
ze hebben ook een statement toegevoegd mbt de ryzen cpu's
https://www.megekko.nl/info/RTX-3080

[Reactie gewijzigd door Furrwin op 5 november 2020 16:45]

Met mijn ervaring bij Megekko mag je blij zijn als je überhaupt een mail van ze krijgt gezien ze de pagina hebben verwijderd (en dus het product niet hebben). Pas als je zelf mailt nadat je paar dagen niks hoort komt de: we hebben een storing gehad in ons systeem, het geld wordt zsm terug gestort. Uiteraard gaat daar ook de nodige tijd overheen per mail, aangezien ze geen telefoonnummer hebben.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 5 november 2020 16:00]

Ja de tijd zal het leren :9
Vorige week al een order gecanceled omdat een product al 3 weken niet leverbaar was, in de mail legden ze uit dat ze met een automatisch systeem werken waarbij je telkens een update zou moeten krijgen als de verzenddatum wordt aangepast.
Wel dezelfde dag me geld nog terug gehad!
Maar ik wacht wel even af hoe het allemaal verloopt, heb in ieder geval de mail dat ze mijn bestelling ontvangen hebben, maar dat zal wel nietszeggend zijn :)
ikzelf heb zojuist bericht dat het morgen komt.. ik hoop dat je ook geluk hebt!
rechtsbovenin op de website staat een linkje. Als je vervolgens helemaal naar beneden scroll kan je met jouw ordernummer en postcode zien hoeveelste jouw order is kwa volgorde
309 - 269 = 40 euro toch? Niet dat het veel uit maakt, maar stoorde mij er aan :p
logica is soms moeilijk hier ;)
Hij is inmiddels aangepast zie ik :p
Zojuist de AMD 5900X bij Alternate besteld, hopelijk komt ie snel want dan kan ik eindelijk mijn pc gaan bouwen :P
Kan enkel een preorder plaatsen met een levering in 2021.
Daar heb ik niet zo'n zin in. Ik wacht wel tot ze in-stock zijn.
eeen alles is weg, en megekko is dood :P dat duurde nog geen 20 seconden na 15:00

Ik haal wel een 3900x en wacht tot de 5900 weer op voorraad is

overigens bij de grote 3 megekko, alternate en azerty zijn de prijzen 10-20 boven de advies prijs(voor de 5900 teminste

[Reactie gewijzigd door dakka op 5 november 2020 15:18]

ja dat is de 5600 6 core, ik heb de extra cores nodig voor het werk dat ik doe
shit, pagina was nog niet goed geladen, excuus
5900x en 5950x staan ook op leverbaar bij ze
https://www.megekko.nl/pr...D-Ryzen-9-5900X-processor

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 5 november 2020 15:15]

ik krijg de hele tijd 502 errors bij gekko
hmm bijzonder.
Hij's traag hier, maar doet t wel gewoon
mijn wineklmandje was kapot, maar ik denk dat nu de voorraad wel op is
Ik heb een 5900X besteld met wat moeite (ook na problemen met het winkelmandje).
Zie morgen wel of ik mail heb dat er teveel besteld zijn en hier ook een wachtrij voor komt :) .
bij de statement bovenaan de pagina geven ze info over hoe je je wachtrij nr kan achterhalen :)
ben zelf nr 195 :'(
Nou dat wordt weer Q1/2 2021 gok ik. P 347
Letterlijk door de mand gevallen. :+ }>
Stond eerst op nalevering, maar nu is de 9-5900x van de site verdwenen. Nalevering duurt waarschijnlijk te lang (meer dan 2 weken)
Azerty heeft nog 29 st 5800x

Edit:
Dank voor reactie hieronder. Zie het nu pas ;)

[Reactie gewijzigd door jdjeasy op 5 november 2020 15:14]

Ik geloof niet helemaal dat de voorraad snel update, ze hadden er 29st op de 5900 toen ik om 15:00:05 keek :P
Ik kon der oom 3 uur nog een in mijn mandje stoppen maar toen ik in mijn winkelmandje keek was der oppeens 10+dagen levertijd
Precies. Ga ik ook doen. 3900x halen. Zal in prijs zakken en is voldoende voor de komende jaren.
Neuj dat gaat op volgorde van order nummer, en jouw nummer zal waarschijnlijk vrij hoog zijn dus dat duurt nog wel even.
Heb je wel eens op Google naar Google reviews van dit bedrijf gekeken ?
Bij alternate.nl is de 5600X leverbaar geworden. Andere modellen staan op pre order.
Gelijk besteld ben benieuwd of hij daadwerkelijk morgen geleverd word:)
Ik vraag het me ook af. Ik heb daar ook een 5600x kunnen scoren voor de status naar pre-order ging en de prijs met 10 EUR verhoogd werd. Status is wel nog steeds in behandeling.
De status van mijn bestelling is gesprongen naar uitgeleverd aan PostNL.
Voor deze bedragen twijfel ik toch ernstig tussen op black friday een afgeprijsde 3600 op te kop te tikken en over een jaar of 2-3 te upgraden als het nodig is of om direct voor de 5600x te gaan...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee