Gerucht: AMD brengt Ryzen 7000-cpu's voor desktops op 15 september uit

AMD brengt zijn Ryzen 7000-desktopprocessors mogelijk op 15 september uit. Dat schrijft Wccftech op basis van eigen bronnen. De Zen 4-processors zouden op 30 augustus al worden aangekondigd.

AMD houdt volgens bronnen van Wccftech op 30 augustus om 02.00 uur Nederlandse tijd een productevenement voor zijn komende desktopprocessors. Het bedrijf zou daar zijn Ryzen 7000-line-up onthullen en zich richten op de specificaties en prijzen van de cpu's. Tegelijkertijd zouden de eerste AM5-moederborden aangekondigd worden. Een daadwerkelijke release moet twee weken later volgen. Het reviewembargo verloopt volgens bronnen van Wccftech op 13 september om 15.00 uur Nederlandse tijd, en de processors zouden twee dagen daarna uitkomen.

Er verschenen eerder al details over de komende Ryzen 7000-serie. AMD bevestigde eerder al dat de processors gebruikmaken van een nieuwe Zen 4-architectuur op een AM5-platform met een lga-socket. De processors krijgen naar verwachting weer maximaal twee cpu-chiplets, die worden geproduceerd op TSMC's N5-node. De processors krijgen daarnaast allemaal een geïntegreerde RDNA2-gpu en ondersteuning voor PCIe 5.0 en DDR5. AMD claimt verder dat Zen 4 goed is voor ipc-verbeteringen tot tien procent.

Naar verwachting komt AMD eerst met vier Ryzen 7000-processors. Op de AMD-website werden onlangs enkele modelnamen vermeld: een Ryzen 9 7950X, Ryzen 9 7900X, Ryzen 7 7700X en Ryzen 5 7600X. Eerder werd verwacht dat AMD ook met een Ryzen 7 7800X zou komen, maar die stond niet op de website van de chipontwerper.

Mogelijke line-up AMD Ryzen 7000-processors
Model Cores/Threads
Ryzen 9 7950X 16C/32T
Ryzen 9 7900X 12C/24T
Ryzen 7 7700X 8C/16T
Ryzen 5 7600X 6C/12T

Door Daan van Monsjou

Redacteur

03-08-2022 • 11:01

110 Linkedin

Reacties (110)

Wijzig sortering
Omdat het toch écht de hoogste tijd wordt om mijn niet meer stabiele 4790K build te vervangen, heb ik zojuist een 5900X build gemaakt.

Ik verwacht dat ik hier gewoon prima tevreden mee zal zijn de komende jaren (gezien ik nu nog op die 4790K draai) maar toch ben ik erg benieuwd naar wat deze 7000 serie zal brengen. Vooral als je kijkt naar de interessante ontwikkelingen van de 5800X3D enz.

Ik vraag me vooral ook af of deze nieuwe Ryzen serie een generatie gaat zijn welke de vorige generaties uit het water blaast (zoals de RTX 3000's vs de 2000's) of dat het meer een incrementele update is. Ivm de nieuwe generatie en DDR5 zou ik denken dat deze de oude architectuur uit het water moet blazen, maar de 5000 series was al zo een succes en gewoonlijk is het vaak 1 generatie 'mwah' en 1 generatie 'wow', toch?

En vaak zijn early DDR-upgrades enz nog redelijk onderontwikkeld. DDR2 naar 3 duurde een paar jaar voor het eigenlijk ergens op sloeg er je geld in te steken. 3 naar 4 hetzelfde... Altijd van dat trage RAM en lage snelheden mobo-support in het begin, voor een best flinke prijs.

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 3 augustus 2022 11:11]

Reageer
De grootste verbeteringen/wijzigingen zitten vooral in het platform AM5.
- PCI-E 5.0
- DDR5
- USB 4 (daar zit Thunderbolt in, sort of speak)
- Standaard igpu

Ik ben wel benieuwd naar de prestaties, gelukkig zijn de prijzen van DDR5 flink gezakt zodat een nieuwe set niet extreem duur wordt.

Edit: blijkbaar dus geen USB4 op de desktop.

[Reactie gewijzigd door White Feather op 3 augustus 2022 13:41]

Reageer
Hen je een bron dat Ryzen 7000 usb4 bevat?

Zover ik het begreep heeft enkel de laptop reeks van Ryzen 6000 chips USB4, maar blijft de desktop Ryzen 7000 serie dom genoeg steken op 20 Gbps USB 3.2 gen 2x2. USB4 heeft een bandbreedte van 40Gbps.

[Reactie gewijzigd door kiang op 3 augustus 2022 17:41]

Reageer
wat niet native via CPU is kan nog steeds met extra chip en link op mobo...
Reageer
Dat neemt dan dus pcie lanes in, echt superstom.
Reageer
Uiteraard kost alle I/O je bandbreedte vanuit de CPU. Het voordeel van PCI-e lanes vanuit je CPU is dat ze flexibel inzetbaar zijn. Je kunt als fabrikant c.q. consument nog kiezen waar je de lanes voor gebruikt. Als AMD die keuze al zou maken, en sommige pinnen van de CPU dedicated voor USB4 zou maken, dan kun je daar niet zo makkelijk meer een GPU of SSD op aansluiten. Ja, het kan wel, maar PCIe is efficienter.
Reageer
Shit ja:

https://nl.hardware.info/...dt-amds-volgende-platform

Er zit wel native USB 3.2 2x2 met Alternate Mode op, dus een Displayport-signaal kan er wel uit komen.

Maar nog steeds net niet dus. Want Thunderbold kan gewoon de 40 GBit/s verdelen over data en video. USB kan dat niet en je bent dus de helft van je datadoorvoer kwijt als je een videosignaal gebruikt.
Reageer
Ik vind het zo een domme er van AMD, gezien Ryzen 6000 dus WEL volledige support voor USB4 heeft.

Ok, dat is belangrijker in laptops, dus in de 6000 serie (die enkel laptop chips betreft) was het het belangrijkste om in te bouwen, maar wat bespaart qmd nu toch met deze zet? Het voelt echt aan alsof ze nu klanten de helft van de performance afpakken om 5 cent uit te sparen per chip
Reageer
Ja, zijn ze eindelijk gelijk met Intel op mobiel gebied, en ze hadden op de desktop een sprong kunnen maken (Intel voorbij) met USB4, zodat thuiswerkers gemakkelijker zowel hun desktop als laptop met al hun apparatuur kunnen gebruiken.
Reageer
Dat is ook wel logisch. Laptops hebben geen PCI-e sloten; USB4 is daar de enige I/O connector.
Reageer
Op een van Asus motherboard zit 2x usb c 40 gb/s had ik gelezen
Reageer
Oh, dat van USB 4 had ik gemist! Damn, dat lijkt me wel een belangrijke... Hoewel USB 3 nog steeds sneller kan dan mijn harde schijven, dus eh... Met iets als een laptop (en gelimiteerde USB poorten, dus hub) kan ik me dan wel weer inbeelden dat USB 4 een hele grote winst geeft. Op een PC met 12 USB poorten, mwah.

Betreft DDR5, tsjah, als je een enthousiast bent kan het vast uitmaken, maar voor mijn 1080p 144hz gaming, compiler werk en lightweight grafische zaken zal DDR4 vast nog wel even mee kunnen... toch? Tenslotte draai ik nu nog steeds mee op first-gen DDR3. En PCI-E 5.0... We zitten pas nét aan de grenzen van PCI-E 3.0 met de 3090TI, toch? Dus de PCI-E 4.0 zal vast nog wel een aantal jaren meegaan?

De standaard IGPU heb je toch ook al in de 5000 series?

Maar dat neemt niet weg dat ik ook erg benieuwd ben naar de prestaties. Er gebeuren echt vet veel gekke dingen met de nieuwste dingetjes.
Ik hoop vooral gewoon dat mijn nieuwe build ook wel zeker een jaar of 5 mee zal gaan. De 10 jaar van mijn 4790K is al absurd eigenlijk.
Ik wilde er ook wel een beetje op tijd bij zijn omdat alles m.b.t. de chipindustrie op dit moment nogal fluctueert.
Reageer
De verwachting is dat Zen 5 weer een grote stap zal zijn (opvolger van deze chips).

In de 5000 reeks heb je een aantal APU's met ingebouwde igpu, nu wordt de normale cpu altijd met een igpu geleverd. Wel een stuk trager in 3D dan de Apu's, maar genoeg om er gewoon monitoren aan te hangen, video te encoderen en decoderen en te troubleshooten als je losse gpu niet werkt.

Net als bij Intel dus (op de non-F-varianten. Op de F-varianten is de igpu weer uitgeschakeld.

Er is geen enkele reden dat deze generatie niet 5 jaar mee zou gaan, tenzij het kapot gaat. Gezien de 10 jaar gebruik van de 4790K stel je geen hoge eisen (het is overigens 8 jaar, want de 4790K kwam uit in juni 2014).
Het mooie van USB 4 is dat het ook Thunderbolt ondersteunt en je dus eindelijk een desktop en een laptop (als die Thunderbolt ondersteunt) via een switch aan monitoren en usb kunt hangen met 1 kabel. Hiervoor moest je een heel duur moederbord kopen, een Thunderbolt-kaart of een insteekkaart die het Displayport-signaal op een USB-C-uitgang kon zetten.

Het is overigens de vraag of puur de performance de meerprijs waard is.
Ik zit zelf op een 3900X en voor mij is dat de komende jaren plenty. Voor mij is de business-case dus vooral het platform, minder de performance, maar van een 4790K naar een 7700X is natuurlijk gigantisch. (Naar een 5800X is al 1,4x zo snel (single core) en 3,5x zo snel (multicore)
Reageer
de latere usb c 3.2 had toch ook al native displaylink support? Daar kon je iig al video overheen trekken zonder extra drivers
Reageer
Dat het kan, wil niet zeggen dat het standaard is. Bij USB is alles optioneel |:(

Maar bij USB 4 zit Thunderbolt (4 volgens mij) ingebouwd en dus is er ook standaard ondersteuning voor Displayport.
Reageer
hier een i5 4430 van 2013. Ga ook voor Ryzen 7000, en hopelijk een RTX4000 of iets nieuws van AMD (huidige: R9 270x :X )
Of misschien nog een half jaar wachten en 10 kaarsjes uitblazen :D
Zal misschien moeten als ik een RTX4000 wil...
Reageer
De 10 jaar van mijn 4790K is al absurd eigenlijk.
8 jaar zul je bedoelen, de 4790K kwam uit in het tweede kwartaal van 2014.
Reageer
Als Tweaker rond je de leeftijd van iets dat je wil vervangen altijd een beetje af naar boven

[Reactie gewijzigd door Orky Rulez op 3 augustus 2022 16:41]

Reageer
De eerste die het begrijpt ahahaha --- Maar ik was vergeten dat mijn 4790K een standalone upgrade is geweest samen met het mobo. De rest van mijn PC was al prima, maar was ontevreden over mijn AMD mobo en cpu =)

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 3 augustus 2022 17:47]

Reageer
USB 4 (daar zit Thunderbolt in, sort of speak)
USB 4 = Thunderbolt 3 = Thunderbolt 4 (semi)

W11 zet bepaalde eisen op USB 4, wat de specs van USB 4 zijn Thunderbolt 3 op dezelfde bandbreedte en feature set zet als Thunderbolt 4. Met als gevolg, dat de meeste laptop en desktop makers als ze dat W11 logo'tje willen, USB4 TB zullen spekken op de Thunderbolt 4 standaard. In de praktijk krijg je TB4 zonder de certificate van Intel.

Thunderbolt 4 is voor het meeste, niets anders dan Thunderbolt 3 met verplichte minimum bandbreedte eisen ( want in het verleden had je echt een mix van bandbreedte implementaties en mensen moesten uitzoeken of ze 2 lanes of 4 lanes hadden op hun laptops ).
Reageer
- PCI-E 5.0
In welk opzicht vindt jij dit een grote verbetering? Tussen PCI-E 3.0 en PCI-E 4.0 zit veel verbetering in bandbreedte, maar er zijn weinig builds/GPUs hier daadwerkelijk profijt van hebben. De vergelijking laat zien dat de dikste GPU varieert tussen -5 t/m 5 FPS behalen.

Soortgelijke geldt voor DDR5, je betaald zoveel meer dan je er daadwerkelijk ervoor terug krijgt in percentage gezien. Zoals je aangeeft is de prijs gedaald en zou hier sneller voordeel in prijs/performance gaan zien.
Reageer
[...]
In welk opzicht vindt jij dit een grote verbetering?
Niet, het is een verandering, eentje die wat toekomst-proofheid met zich meebrengt, maar dat doet PCI-E 4.0 ook al genoeg.

Voor GPU’s Is het niet nodig (tenzij je met een topkaart over een aantal jaren nog SLI/Crossfire gaat doen. Voor ssd’s is het handig omdat er dan meer ssd’s aan een systeem kunnen hangen (als je de lanes/snelheid verdeeld over meerdere tragere 3.0 of 4.0-ssd’s.

Maar op zich is 4.0 al prima, 3.0 ook, al ondersteunt die geen direct schrijven naar het gpu-geheugen geloof ik.

Maar het is de vraag wanneer dat eens van de grond komt.

Dus nee, het is meer up-to-date brengen van de features.
Reageer
USB4 zit wel op de high-end x670e borden van asus

de extreme en de hero. (op hun site is er al wat over te vinden)
Reageer
Ik vraag me vooral ook af of deze nieuwe Ryzen serie een generatie gaat zijn welke de vorige generaties uit het water blaast (zoals de RTX 3000's vs de 2000's) of dat het meer een incrementele update is.
Deze generatie is meer incrementeel, al lijken de kloksnelheden wel een stevige verhoging te krijgen. En je krijgt nu een iGPU. Bij Zen 5 krijgen we pas een echt nieuwe architectuur.
En vaak zijn early DDR-upgrades enz nog redelijk onderontwikkeld. DDR2 naar 3 duurde een paar jaar voor het eigenlijk ergens op sloeg er je geld in te steken. 3 naar 4 hetzelfde... Altijd van dat trage RAM en lage snelheden mobo-support in het begin, voor een best flinke prijs.
Voorlopig zien we hetzelfde. Eigenlijk moet je minimaal DDR5-5200 of 5600 hebben om echt voordelen te zien.
Reageer
Verwachting is dat de 7000 serie een flink stuk sneller gaat zijn dan de 5000.

Lijkt wel dat je ons ervan probeert te overtuigen dat je er goed aan hebt gedaan een 5000 serie systeem te bouwen, helemaal nergens voor nodig, geniet van je systeem, er komt altijd sneller spul uit, al had ik geen am4 systeem meer gebouwd als am5 en paar maanden later uit komt, je hebt geen upgrade path meer nu
Reageer
Nou, nee hoor. Toen ik mijn 4790K kocht was dit ook al een dode upgrade path (vrij normaal met Intel).
Als deze build 5 jaar meegaat was die upgrade path al niet bepaald interessant. Tegen die tijd komt AM6 namelijk alweer uit ;). Met Intel builds had je deze upgrade paths al nooit.

Ik wilde gewoon wel weer eens een gesprekje voeren over hardware op Tweakers, waar ik enigszins wat mee te maken heb, i.p.v. over politiek of agenda's van big-tech of hardware welke ik nooit in mijn leven zal gebruiken ^^. Lang geleden.
Reageer
Inderdaad. En 4790k/haswell was zelfs het laatste platform met DDR3 (broadwell telt niet echt), beetje zoals AM4 met DDR4.. Nooit echt last van gehad
Reageer
Nee hoor er was nog een generatie erna, alleen werd niet vol op verkocht omdat het nauwlijks sneller was.

(broadwell volgens mij)
Reageer
2700x hier en die is imho nog zat snel genoeg voor waar ik die voor gebruik (4k gaming).
Reageer
8700k hier, doet het perfect met 4k gaming.
Reageer
Ik heb ook een 5900X en die draait als een trein. Die gaat zeker nog een paar jaar mee.
Als ik echt rekenkracht nodig heb kan ik wel iets draaien op het cluster van mijn werkgever.
Reageer
maar waarom zou je juist nu, op de spreekwoordelijke vooravond van een nieuwe release, een build gaan bouwen op een platform dat over 2 weken een upgrade krijgt?!

had je dan niet beter die 2 weken kunnen wachten, zodat je een nieuw systeem kan bouwen gebaseerd op de nieuwe socket + ram, zodat je nog jaren aan upgrade mogelijkheden zal hebben??
Tuurlijk, het zal behoorlijk wat sneller zijn dan het systeem dat je upgrade, maar je zet jezelf in een soort van deadlock wat upgrade mogelijkheden betreft aan cpu en ram.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 3 augustus 2022 23:47]

Reageer
Maar maakt dat echt uit?

Nu heb ik voor minder geld in principe nog steeds sneller RAM en een moederbord waar alle kinderziektes e.d. al uit zijn. Goed doorgetest hardware, zeg maar.

Als ik nu per direct alles van de nieuwe generatie zou kopen voor een meerprijs, zou ik voor een upgrade zeer waarschijnlijk alsnog nieuw RAM moeten kopen wat sneller is, daar komt dan waarschijnlijk weer een nieuw mobo bij welke dit snellere ram ook ondersteunt. Dan is tegen die tijd de upgrade dus eigenlijk gewoon net zo duur, maar heb ik in de eerste instantie véél meer betaald voor de originele build.

Daarnaast heb ik gewoon met enige spoed een nieuw systeem nodig. Ik wilde er eigenlijk net een builden toen de corona crisis aanbrak. Toen zat ik ook "nog even te wachten" op de release van de 3060TI. Nou, die fout gaan we niet meer maken... Mogelijk niet helemaal rationeel, maar wel begrijpelijk, toch?

Het nieuwste van het nieuwste hoeft het duidelijk ook niet te zijn. Tenslotte draai ik nu nog steeds op een 4790K.

Edit: Hier mag bij gezegd worden dat sinds ik de onderdelen afgelopen weekend heb besteld, ze bij elkaar al 80 euro duurder zijn vandaag.

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 4 augustus 2022 20:23]

Reageer
hmm mischien tijd om van een I7 7700k .. te upgraden naar een Ryzen 7 7700X ? :D
Reageer
mischien tijd om van een I7 7700k .. te upgraden
Die CPU is pas 5 jaar oud, is er een reden waarom die niet meer voldoet?
Reageer
Er zijn games waar Quadcores moeite krijgen. 4c4T is in ieder geval een probleem. 6c6t of 4c8t werkt vaak nog wel maar ook die zitten tegen de grensen aan en dat zie je vooral bij de 1% en 0.1% lows ze hebben veel meer last van stotters. Voor huis tuin en keuken gebruik zijn ze prima voor oudere games ook. Maar als je graag de nieuwste games speelt en je een prima GPU hebt kan het veel schelen. Consoles hebben nu immers 8c16t dus games zullen ook wat meer geoptimaliseerd gaan worden voor hogere core counts. De oude consoles hadden 8 zwakke cores en dan kan een 4c8t cpu met snelle cores dat makkelijk afhandelen.
Reageer
Handig om wat data erbij te pakken. Hier een paar "recente", technisch gezien van 1 bron, maar volgens mij best redelijk uitgevoerd.
https://www.techspot.com/...-pc-gaming-quad-core-cpu/ (2021)
https://www.techspot.com/review/2488-pc-gaming-6-vs-8-cores/ (van juni 2022)
https://www.techspot.com/...pu-gpu-scaling-benchmark/ (2021)

In principe lijkt een 4c8t nog prima. Het feit dat het kritiek lijkt is denk ik voor een groot deel ook omdat eigenlijk vaak echt budget processoren zijn, met relatief weinig cache, lagere clocksnelheden etc. Dat oudere generaties 4c8t langzaam lijken, lijkt mij simpelweg omdat de prestaties met elke generatie toch elke keer wat toeneemt. Niet zozeer een limitatie van het aantal cores. Zo presteert een i3-12100F presteert gemiddeld beter in spellen. dan een AMD 3600 of 3700 (https://www.techspot.com/review/2409-intel-core-i3-12100f/). Echte voordelen van meer cores is niet overduidelijk. Ook niet dat het nodig zou zijn een 8c16t te hanteren.
Reageer
Om je eerste link even als voorbeeld te nemen zie je toch duidelijk dat games als CP 2077, WD Legions, Shadow of the Tombraider en nog een aantal andere behoorlijke dips laten zien met de 1% low meestal nog prima speelbaar maar zeker geen high FPS gaming meer. Voor 60FPS als target allemaal nog prima. Maar de meeste gamers willen tegenwoordig toch wel 100-120 hebben en daar schieten die CPU's tekort waar de 6core CPU's dat wel trekken.

Dus het ligt ook een beetje aan wat je wensen zijn. Maar budget gaming met niet alles vol uit en 60FPS als target kan prima.

Het klopt dat als de cores veel krachtiger worden een 4c8t nog wel prima mee kan. Consoles hebben slechts Zen2 cores op 3.8GHz dus een stuk trager dan de desktop CPU's van AMD uit die tijd die 4.3GHz turbo konden halen dus dan is het niet raar dat een state of the art Alderlake, Raptor lake of Zen4 met 4c8t geen problemen zal hebben. De multi core prestaties van die CPU's liggen waarschijnlijk ook hoger dan de 6c12t cpu's uit die generatie.

Echter heeft de persoon waar ik op reageerde een 7700K. Welke nog geen hardware mitigations heeft voor een aantal vulnerability's wat de 10th gen CPU's uit de review die je aanhaalde al wel hebben. Dus ookal is de architectuur hetzelfde (skylake) zal de 7700K een stukje trager zijn dan de 10th gen CPU's met even veel cores en dezelfde clocksnelheden. Daarnaast heeft de 7700K maar 8mb cache. Dus komt die dichter in de buurt van de 10105F met 6MB dan de 10600K welke 12MB cache beschikbaar heeft.

Maar wat ik ook al zei het zijn vooral de 4c4t cpu's die nu issues hebben. De modernere HT cpu's kunnen er nog wel goed doorheen komen met 8 thread.
Echter als je bv nog een 2600K of 3770K hebt wordt het al lastiger. Die schaalde een stuk minder goed met hyperthreading dan de nieuwere architecturen die bredere pipelines hebben. SB heeft 6 ports waar Skylake er 8 heeft. En Alder Lake heeft er (volgens mij) 12:

SB: https://en.wikichip.org/w...sandy_bridge_%28client%29
Sky: https://en.wikichip.org/w...tectures/skylake_(client)
ADL: https://www.anandtech.com...lake-microarchitectures/3

Dat verklaart ook wel het verschil in prestaties. Niet alleen de hogere clocks helpen daar mee maar ook de architectuur er achter is in staat veel meer te verwerken als de snelheden en aantal cores en threads gelijk zijn.

Als je naar het aantal ALU, AGU's en andere units in Golden cove kijkt vergeleken met Sandby bridge kan de CPU in een core meer dan twee keer zo veel verwerken als de clocksnelheden gelijk zijn.
Reageer
Een i3 12100F 4c/8t is natuurlijk wel wat anders dan bijv. een 7700k of 4790k 4c/8t. De 12100F scoort bijv. (van je link) 8500 punten in CB23. Ter vergelijking mijn 4790k @ 4.8ghz haalt 5700 en een 7700k stock zal niet veel meer halen.
Reageer
Ik heb zelf een 7700hq en ik snap de upgrade wel. De zevende generatie van Intel mist een aantal belangrijke features zoals tpm 2.0. Ook is de zevende generatie een beetje verloren gegaan vanwege de grote stap die alleen al is gemaakt bij de achtste generatie. Een vijf jaar oude cpu is voor de "powerusers" toch wel redelijk richting zijn einde aan het gaan.

Zelfs een budget cpu als de 12100 loopt spreekwoordelijke rondjes om de 7700

[Reactie gewijzigd door kevints op 3 augustus 2022 11:34]

Reageer
oei dan is mijn i7 3770k zeker niet meer adequaat ;)

Begint te kriebelen om een nieuwe PC te bouwen.
Reageer
Ik heb mijzelf in het verleden beloofd niet een nieuwe PC te bouwen voordat mijn huidige defect was. Mijn inmiddels antieke 3770k heeft het altijd geweldig gedaan, maar toch heb ik vorige maand een nieuw systeem met 5950X gebouwd en het verschil is toch wel bijzonder groot, al is dat natuurlijk niet raar of zo.
Reageer
8 jaar nieuwere CPU met 4x zoveel cores... Nope, zeker niet verbazingwekkend dat het verschil bijzonder groot is... ;-)
Reageer
Games zijn de afgelopen 5 jaar redelijk vooruit gegaan in gebruik van rekenkracht, vaak door beter gebruik van meerdere rekenkernen. Dat komt deels ook door de nieuwe generatie aan consoles. Ik merk dat mijn i5 6500 ook steeds meer een bottleneck begint te worden.

Overigens gaat het niet alleen om rekenkracht. Met de Intel core iX 12000 series is er een media encoder op de CPU aangebracht, waardoor ze encoden van H264 en een aantal andere formaten kunnen offloaden van de CPU en nog eens sneller kunnen doen ook. Als je nieuwe CPU dat soort dingen kan, is dat zeker een upgrade het overwegen waard.
Reageer
>Overigens gaat het niet alleen om rekenkracht. Met de Intel core iX 12000 series is er een media encoder op de CPU aangebracht, waardoor ze encoden van H264 en een aantal andere formaten kunnen offloaden van de CPU en nog eens sneller kunnen doen ook. Als je nieuwe CPU dat soort dingen kan, is dat zeker een upgrade het overwegen waard.

Intel QuickSync (en zijn voorganger Intel Clear Video) zijn al aanwezig op chips sinds de 6de generatie, tenzij ik iets gemist heb dat nog nieuwer is? Ik zou het in ieder geval nooit gebruiken; ik zag onlangs een test van EposVox geloof ik die de 3 encoders van AMD, Nvidia en Intel naast elkaar legde en bleek dat QuickSync in geen jaren meer geupdate is.
Reageer
Met Alderlake hebben ze een nieuwe encoder geintroduceerd die enorm veel sneller is, wat er bijvoorbeeld toe leidt dat je veel meer fps overhoud in games tijdens het streamen.
Reageer
Maar die x264 en x265 is toch een software encoder? Dus je test toch niet de CPU offloading?
Reageer
Ik had ook de i5-6500 in 2015, overstap naar 2700x gemaakt in 2018, en daarna de 5600x in 2020, en nu de 5700x in 2022.

Ik zou ditmaals direct voor AMD gaan voor slot in socket upgrades met AM4/AM5 support, zo hoef je niet op een verouderde socket 1151 te blijven en kun je tussentijds zonder een flinke investering toch upgraden :)

[Reactie gewijzigd door Idree op 3 augustus 2022 14:31]

Reageer
Geen typo's aangezien Ik en Google geen Ryzen 6500x en 6700x kennen :?
Reageer
denk 5600x , dus wel typo ;)
Reageer
Haha, heb t aangepast.
Zat denk ik te slapen :z
Reageer
Hoezo verouderde socket? De 13gen intel past er toch ook in?
Reageer
de 13gen intel past niet in socket 1151
Reageer
Wel in de LGA 1700
(Socket V) is an Intel microprocessor compatible socket for Alder Lake and Raptor Lake desktop CPUs
Reageer
Hangt er sterk vanaf wat de rest van je setup is en op welke resolutie/framerate je gamed.
Het kan zijn dat die 7700k de bottleneck is, kan ook zijn van niet.
Reageer
Quadcore voldoet niet altijd meer in games. Dat is de grootste beperking denk ik als je op hogere resoluties speel.
Reageer
In welke games voledoet het niet meer en op welke resoluties? Ik merk weinig problemen met mijn i6-6600K
Reageer
Ik merkte in de tijd dat mijn 4790k (met overclock) het moeilijk kreeg in Battlefield 1. Overgestapt naar een 9900k en het draaide als een zonnetje.
Reageer
Even ter bevestiging;
Ik draai ook op een 4790K en mijn CPU begint ook oprecht moeite te krijgen met moderne games. Niet enkel dat, maar ook met streaming en dat soort zaken. De architectuur is gewoon dusdanig oud dat decoding/encoding onnodig veel rekenkracht kost. Ook zaken als Discord trekken er wat meer van.
Om deze reden kun je dus al eigenlijk niets doen naast het gamen tegenwoordig. Echter, merkte ik ook al dat mijn CPU de bottleneck was met zaken als de tomb-raider games. Hierbij draaide mijn CPU al gauw op 100% en veroorzaakte met regelmaat framedrops of een seconde of 10 aan de helft van mijn FPS.

Ook met games als GTA V was mijn CPU de bottleneck in het systeem. Ondanks dat hij het in theorie allemaal prima kan draaien, merk je in de praktijk toch wel moeizame zaken. Zo ook dat, als er iets gebeurt op mijn pc buiten de game om (zoals een auto-refresh van een website oid) mijn game ook direct gaat laggen.

Één ding tegelijk komt de 4790K nog nét mee nu, maar ook echt nog maar net. Met de nieuwste games ga je echter al die 100% aantikken op lage quality settings op 60fps.
Reageer
Ik merk met flink wat games vooral problemen wanneer ik applicaties niet sluit. Laat ik Steam open (store of chats) op de voorgrond dan boet ik zwaar in aan FPS. Wellicht een bug in Steam, gezond oogt het in ieder geval niet dat m'n GPU haast idle draait.

Verder is het wat lastig bepalen, maar het hangt natuurlijk ook vooral van je GPU af. Heb je recent een GPU gekocht die flink sneller is dan het RX580 / 1060 performance niveau, zou het zonde zijn om CPU-bound te zijn en een mindere ervaring te hebben.

Heb zelf een R9 Fury, dus geloof het nog wel even. M'n 6600k snort nog wel ff door op 4.5 GHz :)
Reageer
Zeker, slechte frametimes in games door zijn slechte performance vergeleken de snelle cpus die we nu hebben. Een ryzen 5 5600 is geen dure cpu, maar immens veel sneller dan een 7700k.
Reageer
Neuh .. , ik vond de naam wel grappig.
maar voor die paar games, zoals cities skylines , en recentelijk stray , is een i7700k met een gtx1070 nog goed genoeg.. zeker voor mn VM's _/-\o_

Voor de rest koop ik wel mn games op mn PS5, dan hoef ik me ook niet druk te maken om DRM :Y)
Reageer
Waarom zou je dat doen voor alleen een andere letter? :+
Reageer
Het is ook nog eens een hoofdletter! :+
Reageer
Je snapt toch wel dat de letter X veel sneller is dan de letter k ;)
Reageer
Maar als je -zoals ik- CPU in je computer naam hebt en je altijd je oude een 'server' maakt. (Gewoon desktop OS) Dan heb je een 7700k en een 7700X :)
Beetje verwarrend.. gelukkig heb ik nu een 3900x O-)


@24hourpartypal
Misschien is het een chocolade letter. Dan is zo'n X wel de moeite.
Reageer
De magic 5 generatie? 5Ghz+, 5nm, PCI-e 5, DDR5 op AM5. Nu alleen hopen dat de prijs meevalt.
Reageer
ik hoop geen 555 euro voor de R5 hoor, is een beetje duur :+
Reageer
Ik heb €489 betaald voor mijn Ryzen 7 5800X
Reageer
Zou me niks verbazen voor bijv. de 7800X3D
Reageer
Het enige wat 'jammer' is aan het rijtje is dat er 'Zen4' staat en niet 'Zen5' :P
Reageer
Zit met smacht te wachten! Het vuur begint goed te branden bij beide teams en ik kan niet wachten op wat goeie competitie deze generatie. En natuurlijk hoop ik op de prijsdaling van vorige generatie zodat mijn 2600 vervangen kan worden :P
Reageer
De 5000-series zit nu toch wel op een laag niveau als je kijkt naar de historie? Of aas je op 2de hands zodra men gaat upgraden naar de 7000 serie?
Reageer
5600's originele prijs is niet veel gedaald nog :)
Reageer
Van €209 naar €165 is toch een daling van 21%. Maar ja, de 5600 is nog niet zo lang uit, dus daar zakken de prijzen niet zo snel als bij de andere.
Reageer
Laat staan wat ik heb betaald bij de Ryzen 7 5800X €489! Op de eerste dag dat hij op de markt kwam. Moest toen nog eens 26 dagen wachten oplevering.

Ik zie het zo, ik heb bijna 2 jaar plezier van gehad (7 november 2020)

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 3 augustus 2022 13:11]

Reageer
Beetje off-topic: Ik ben bang dat dit een paper release gaat worden. Ik ben in de markt voor een nieuwe laptop en kan nauwelijks systemen met een Ryzen 6xxx vinden. Voor zover ik weet worden die chips nog op 7nm gemaakt. Ergo, voorrang voor de Ryzen 7xxx serie (op 5nm) zou geen bottleneck moeten vormen.
Reageer
Nee, 6nm. Nu weet ik niet naar wat voor laptop je op zoek bent, maar het verschil tussen Ryzen 5xxx en 6xxx zit hem voornamelijk in de graphics, niet zozeer in de algemene prestaties. Dus als je van plan bent een aparte grafische kaart te nemen, kan je eigenlijk net zo goed Ryzen 5xxx nemen.
Reageer
6nm komt neer op een geoptimalizeerde versie van 7nm. Dus de productiecapaciteit van de Ryzen 5000's/6000's staan inderdaad los van die van de 7000's.
Reageer
My bad, en ja, daar ben ik me van bewust :). Ik doe zelf niet echt aan gamen, dus een systeem zonder externe graka geniet de voorkeur. Gezien mijn huidige laptop ook al meer dan 10 jaar meegaat, heb ik toch liever de RDNA2 graphics met oog op de toekomst :).
Reageer
Alhoewel ik niet van plan ben te upgraden, kijk ik toch uit naar mijn opvolger van de Ryzen 7 7700X. Ik heb bijna 2 jaar de Ryzen 7 5800X 8C/16T (7 november 2020) en verwacht niet veel verschil en mijn 5800X kan nog jaren mee. Mijn eerstvolgende upgrade is mijn videokaart.

Wel PCI-E 5.0 maar dus geen DDR5 ondersteuning?

Bij de Ryzen 7 3700X, kwam eerst ook geen 3800X en deze kwam pas later. Dus misschien komt later als nog een Ryzen 7 7800X.

Ik ben benieuwd of deze keer wel alles op voorraad is. Ik herinner mij bij de Ryzen 5000 generatie moest ik 26 dagen wachten voordat ik de 5800X kreeg en er was een wachtlijst

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 3 augustus 2022 12:40]

Reageer
Wel degelijk DDR5 : "De processors krijgen daarnaast allemaal een geïntegreerde RDNA2-gpu en ondersteuning voor PCIe 5.0 en DDR5."
Reageer
Ik houd het tegenwoordig niet echt meer bij zoals vroeger. Maar met de aanduidingen van AMD begrijp ik er echt niets meer van.

Je hebt het verschil tussen laptop en desktop chips. Vervolgens nog verschillen of er een geïntegreerde GPU in zit en dus een APU genoemd wordt?

Ik ben een beetje lost....

[Reactie gewijzigd door BestevaerNL op 3 augustus 2022 11:27]

Reageer
De 7000X serie (desktop) Ryzens krijgen allemaal een integrated GPU. Dus ik verwacht dat je straks nog slechts 3 modellen krijgt:

U serie: Laag verbruik voor ultrabooks
H serie: Top mobile performance (waarschijnlijk met integrated graphics)
X serie: Top desktop performance (met integrated RDNA2 graphics)

Ik gok dat als er nog een APU komt, dat deze later en met een RDNA3-gpu komt en interessant gaat zijn voor handhelds (zoals een Steamdeck).
Reageer
@Burns Standaard zit er straks een GPU in, maar met +- 3 compute-units, voor office gebruik. Daar komen mogelijk nog varianten van met weer een G in de naam, die zullen meer CU's hebben, voor eenvoudige gaming. Deze processoren worden niet verwacht bij de eerste release, maar mogelijk in 2023.
Beiden bedankt voor de uitleg!

[Reactie gewijzigd door BestevaerNL op 3 augustus 2022 11:44]

Reageer
Standaard zit er straks een GPU in, maar met +- 3 compute-units, voor office gebruik. Daar komen mogelijk nog varianten van met weer een G in de naam, die zullen meer CU's hebben, voor eenvoudige gaming. Deze processoren worden niet verwacht bij de eerste release, maar mogelijk in 2023.
Reageer
Alle AMD CPU's van de volgende generatie krijgen een iGPU. Ik vind de line-up van AMD ook helemaal niet zo complex als die van Intel, die alleen al voor de desktop veel meer varianten uitbrengt. Met/zonder iGPU. Met/zonder unlocked multiplier. En dan per niveau veel varianten. Zo heeft alleen al de i5 tier deze versies: 12400F, 12400, 12500, 12500T, 12600KF, 12600K.
Reageer
Ik zit ongeduldig te wachten op deze release. Ik zit nog op een i7 6700K en die begint nu toch eindelijk een beetje een probleem te worden voor mijn taken.

Maakt me niet uit of ze het geld waard zijn ja of nee. Als ze de prijzen van 5000 nog maar een stukje omlaag drukken. Dan kan ik rustig uitwerken of ik een dure 7000 neem of een goedkope 5000
Reageer
Ik zit nog op een i7 6700K en die begint nu toch eindelijk een beetje een probleem te worden voor mijn taken.
Wat voor taken? Ik heb mijn i7-5820k een stukje rust gegeven (en gaat nog even langer mee voordat ik deze vervang) door een zuinige 8 core laptop cpu in te zetten (alsnog twee keer zo krachtig als de 5820k, voor heel weinig verbruik) in een mini PC formfactor waar ik oa. mijn VMs op draai.
Reageer
Niets bijzonders. Gewoon gamen en code compilation. Maar tijdens het gamen staat mijn cpu stijf op 100% tenzij ik een frame limiter aanzet en tijdens het compileren staat mijn cpu op alle threads stijf voor twee minuten als ik het project schoon bouw. 8 cores HT zou voor mij letterlijk performance verdubbeling zijn

Ik heb er al naar gekeken mbt gamen. Er is niets mis, i just need more power

en ik draai al 4.6 core en 4.4 uncore, dus wat betreft performance is mijn exemplaar al een top 1% contender voor een 6700K

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 3 augustus 2022 12:45]

Reageer
i5 3350p hier haha. Geduldig aan het wachten op AM5, maar begint wel echt tijd voor een upgrade te worden :+. Mooi dat het waarschijnlijk in september al komt, had het later verwacht.

[Reactie gewijzigd door thescorpi0n op 3 augustus 2022 11:40]

Reageer
Tijd voor een mooi R5je inderdaad. En ik maar klagen met mijn 6700K. Je hebt je geld er in ieder geval wel mooi uit.
Reageer
hmmmmmmmmmmm ik heb nu nog een AMD 3600x in mijn systeem zitten.
Denk dat ik wel ga upgraden ja, alleen dan wacht ik nog gewoon even tot de 7000 serie er is en dan worden de 5000 serie hopelijk wat goedkoper :D
Reageer
Ja, idem. Je hoeft, nee moet, niet altijd de eerste zijn. En dat tegen de hoofdprijs.
Reageer
De 5000-serie is op een laag punt op dit moment, als je kijkt naar de prijshistorie.
Reageer
Of de 5000 serie nou nog zoveel goedkoper worden weten we niet, de 5600 is al de snelste cpu voor zijn prijs op dit moment.
Reageer
hmm lastig, wou net een am4 systeem bouwen, misschien toch maar even een maandje uitstellen.
Reageer
En met AM4 kan je haast niks meer gezien de toekomst. Met een AM5 kan je nog in de toekomst wellicht nog een upgrade uitvoeren, als AMD hetzelfde in gedachten heeft als AM4 dat heel lang is meegegaan.

Ik zou nu als ik op het punt stond te upgraden zeker voor AM5 hebben gekozen met een Ryzen 7 7700X voor gamen.

Straks denk je had ik toch maar AM5 genomen en bijna zelfde prijs

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 3 augustus 2022 13:09]

Reageer
Een AM4-systeem is niet beter of slechter te upgraden dan een Intel 1700 systeem. Heel veel mensen upgraden hun CPU toch nooit.

En AM5 gaat op korte termijn vast meer kosten. Zo kost DDR5 nog meer en ben je ook min of meer verplicht om 32GB te installeren ipv 16GB. Je upgrade pad wordt door de onvolwassen DDR5 ook nog beperkt, want DDR5 wordt straks vast een stuk sneller, dus als je daarvan wil profiteren moet je dat alsnog vervangen en vermoedelijk ook het moederbord.

Het kan ook interessant zijn om even te wachten en tweedehands AM4 componenten over te nemen van iemand die naar AM5 gaat. Dan kun je relatief goedkoop nog wat jaren mee en dan upgraden naar AM5 + DDR5 wanneer beide een beetje volwassen zijn.
Reageer
Daarentegen is AM4 wel flink afgeprijst, en DDR4 wordt ook voor dumpprijzen verkocht. Nee, het is straks niet meer het nieuwste van het nieuwste maar het is echt niet verkeerd en daarmee is de prijs/kwaliteit prima.

Als je nu voor een nieuwe PC met een high-end CPU aan het kijken bent (zoals een 5800X3D of een 5950X) is even wachten misschien wel zinniger, als je toch veel geld uitgeeft, doe het dan goed.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 augustus 2022 15:26]

Reageer
Vind je? Een X570S bordje is nog steeds >200 euro.
B550 is uiteraard goedkoper maar ook die zijn bijna niet gezak. Bijv. Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 is al bijna 2 jaar 125euro.

Ook DDR4 is op hetzelfde prijsniveau als december 2020.

Hopelijk daalt de prijs van de 5800X3D bij komst van de 7000 serie. Voor 300 euro lijkt me dat zeker interessant.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 3 augustus 2022 15:39]