Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Sony XH90 met HDMI 2.1 geeft 4k120 onscherp weer doordat soc het niet aankan'

Onlangs bleek dat de Sony XH90, een 4k-lcd-televisie, beelden bij 4k en 120Hz weergeeft met een vervaging, waarbij het lijkt alsof er sprake is van minder scherpte of een lagere resolutie. Er zijn speculaties dat dit te maken heeft met onvoldoende rekenkracht bij de Mediatek-soc van de tv.

Er wordt op het internet veel geklaagd over dit issue, waarbij Adam Fairclough, een hdr-expert, een afbeelding heeft geplaatst om weer te geven hoe de weergave van beelden in 4k-resolutie met 120Hz eruit ziet op de Sony XH90. De televisie geeft een testsymbool een stuk scherper weer op 4k met 60Hz dan dezelfde afbeelding op 4k met 120Hz. Het probleem is niet verdwenen als een lagere resolutie zoals 1080p met 120Hz wordt gekozen. Bij 1080p120 is beduidend minder bandbreedte nodig, maar ook hierbij is er sprake van blur, waardoor het niet waarschijnlijk lijkt dat het probleem volledig te maken heeft met de bandbreedte.

De soc als boosdoener?

Fairclough denkt dat een deel van de beeldverwerking niet overweg kan met de benodigde bandbreedte voor 120Hz, waardoor het wordt beperkt tot een bandbreedte die binnen het bereik van HDMI 2.0 komt en wat de processors aankunnen, waarna dat naar het beeldscherm wordt uitgestuurd. Hij voegt eraan toe dat er vermoedelijk sprake is van downsampling naar 1080p voordat de data bij de beeldprocessors komt. Hij stelt dat dit een verklaring kan zijn, omdat de televisie 'een processor heeft met onvoldoende kracht om 4k120 te doen'.

Die processor betreft de MediaTek MT5895-soc. In een video van de website HDTVTest meldde televisiereviewer Vincent Teoh dat alle videoverwerkingstaken volledig door deze soc worden afgehandeld, en dat dat niet gebeurt in samenwerking met de X1-videoprocessor. Deze X1-chip zou volgens officiële specificaties wel aanwezig zijn in de televisie, maar een forumgebruiker speculeert dat Sony geen aparte X1-chip in de televisie heeft verwerkt en dat alle software op de MT5895-soc wordt geladen.

Verklaring van Sony

Sony heeft al gereageerd en het probleem bevestigd. In een andere video van HDTVTest constateerde Teoh al dat er in vergelijking met 4k60 bij 4k120 sprake lijkt te zijn van 'extra beeldverwerking', wat volgens hem leidt tot 'een verlies van resolutie'. Hij deelde deze bevindingen met Sony. Het bedrijf gaf hem een verklaring, waaruit blijkt dat de geconstateerde weergave de bedoeling is, en dus geen bug.

Sony zegt dat 4k120 betekent dat er heel veel data moet worden verwerkt, wat soms leidt tot een 'beperking van de bandbreedte'. "In dit geval geven we prioriteit aan de 'vloeiendheid' van 4k120, omdat we geloven dat klanten deze vloeiende weergave verwachten." Sony zegt ook dat het verschil in clarity minder zichtbaar is bij bewegende beelden, waardoor de fabrikant heeft besloten om de signaalverwerking en de beeldkwaliteit aan te passen, zodat de nettoresultaten op het scherm dusdanig zijn dat er geen issue is om van 4k120 te kunnen genieten, in welke omstandigheid dan ook. Sony zegt hiermee dat het issue geen obstakel moet vormen voor gebruikers die de XH90 gebruiken in combinatie met een PlayStation 5 en op een normale kijkafstand van de televisie zitten.

Minder scherpte bij 120Hz

Dit probleem lijkt vooral naar voren te komen bij het gebruik van een pc-monitor en de weergave van statische elementen, met name bij tekst en symbolen. Zo meldt een gebruiker dat de combinatie van een Nvidia RTX 3090-videokaart met de Sony XH90 er heel slecht uitziet bij 4k120. "Je kan 4k120 op 200 procent schalen, maar dat komt overeen met de scherpte van 1080p120 op 100 procent, dus dat is zinloos. En 1440p120 werkt, maar is slechts marginaal beter dan 1080p120 en lang niet zo scherp als 4k60. Ook geeft 1440p120 additionele vervaging in vergelijking met 1440p60."

Er zijn voorbeelden van gebruikers die aantonen dat het verlies van scherpte ook in games zichtbaar is. Inmiddels heeft een andere bezitter van deze televisie een petitie opgestart om het probleem op te lossen. Als hardwarebeperkingen daadwerkelijk aan de problemen ten grondslag liggen, ligt het voor de hand dat Sony weinig tot niets aan de klachten kan doen en dat bijvoorbeeld een toekomstige firmware-update geen soelaas zal bieden.

Een PS5-televisie?

De XH90 is een belangrijke televisie voor Sony, aangezien het apparaat samen met de ZH8-8k-tv onderdeel is van een Sony-campagne met de 'Ready for PlayStation 5'-aanduiding. Daarmee prijst Sony de tv's specifiek aan als geschikte televisies voor de next-genspeelervaring waarbij 4k en 120fps specifiek worden genoemd. Het zijn de enige twee televisies van Sony die dat ondersteunen. De XH90 ondersteunt HDMI 2.1 en is sinds deze zomer al op de markt, maar pas recent kreeg de televisie de firmware-update die 4k120 ook daadwerkelijk mogelijk maakt. Twee optionele andere features van HDMI 2.1, te weten allm en vrr, komen volgens Sony op een later moment beschikbaar voor de XH90 via een update.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-11-2020 • 15:37

108 Linkedin

Reacties (108)

Wijzig sortering
Krijg een flashback naar Philips, in de opkomst van de 1080p televisies, vlak na de 720p en zgn. 'HD ready' televisies, bleek die Philips dus ook niet genoeg kracht te hebben om een 1080p input signaal te verwerken, dus input werd eerst intern omgezet naar 1080i en dan pas op het scherm gegooid. Daar zit je dan met je 'FullHD' televisie die de rekenkracht mist.

Maar ze impliceren dat het bandbreedte is, maar het is dus de chip die de binnenkomende signalen moet verwerken?
Die hele HDMI 2.1 implementatie is waardeloos. Als je 1 of 2 eigenschappen van HDMI 2.1 ondersteunt mag je het label al dragen. Voor consumenten is het totaal onduidelijk welke HDMI 2.1 feature de tv ondersteunt.

Hier een mooi overzicht welke tv's wat ondersteunt:

https://www.homecinemamag...-welke-hdmi-2-1-features/

LG lijkt toch de fabrikant te zijn die het meeste ondersteunt. Philips en Panasonic moet je dit jaar volledig vermijden.

Bij Sony lijkt het er op dat ze niet op tijd nieuwe tv's hadden en softwarematig truukjes hebben toegepast om bepaalde dingen te laten functioneren.
Daarom dus nooit eerste generatie spul kopen dan ben je ook geen early adopter.

Ik doe het bij alles.
De TV kan dus gewoon geen 2160p120 weergeven en maakt er dan maar 1080p120 van?
Gelukkig zijn consumenten goed beschermd in de Nederlandse wet (snap dat het soms te wensen overlaat, maar in vergelijking tot andere landen).

Dit is wel een geval waarin je gewoon het recht hebt om de koopovereenkomst te ontbinden.
Het product voldoet niet aan de redelijke verwachtingen die je mag hebben door de geadverteerde specificaties.
Zo starten we dus aan de nieuwe generatie consoles met Sony die hun TV's niet next gen klaar heeft en Microsoft de games nog niet ;)
Sony maakt toch al rare keuzes in mijn ogen. Je weet dat je in 2020 komt met de PS5, maar je eigen 2020 oled-televisies breng je uit zonder HDMI 2.1. Ben blij dat ik dit jaar geen nieuwe televisie heb gekocht, want nagenoeg iedere fabrikant lijkt problemen te hebben met de implementatie.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 november 2020 15:43]

Alleen 1 model heeft HDMI 2.1, TV prijzen zijn +1000 tot 1500 euro meer dan LG TV's welk meer features heeft en/of geschikter is voor gaming. Een SoC en/of TV van 2019 dat niet eens Android 10 kan draaien omdat Sony zo gierig is om geld te besparen, ze naaien klanten gewoon links en rechts, hetzelfde met PS5, minder voor meer i.p.v. meer voor minder.
Tja, LG heeft dan wel de beste kaarten op tafel qua specs echter blijven zij weer dik achter bij de garantie en software updates en ondersteuning. Want die is ronduit slecht. Heb je een TV met goede specs, kan je hem niet meer goed inzetten omdat de software niet meer wordt bijgewerkt. Bummerrrrr.
Deze takken zijn gewoon gesplits. Sony is helemaal gesegmenteerd in verschillende bedrijven. Het is niet onwaarschijnlijk dat de Playstation divisie niet of nauwelijks praat met de TV Divisie.

Als je als bedrijf op formaat Sony komt is het enorm moeilijk om overzicht te houden en al deze takken met elkaar te laten communiceren, laat staan product roadmaps op elkaar af te stemmen over meerdere jaren.
Het is niet onwaarschijnlijk dat de Playstation divisie niet of nauwelijks praat met de TV Divisie.
Het zou me niets verbazen als dat het geval is inderdaad, maar dan alsnog zit de gehele marketing afdeling van de TV Divisie te slapen. Er komen in de nabije toekomst zeer populaire apparaten op de markt die HDMI 2.1 nodig hebben en daar moet je als marketing afdeling op inspelen, ongeacht of het een PS5, XBXS of een GPU is.
Een PS5 met 36cus reken ik ook niet op veel spellen die acceptabel op 4k120 draaien. Dat gaat qua performance onder een RTX2070 en die vereist ook het nodige terugschroeven van instellingen voor ie überhaupt al boven de 60 uitkomt op 4k. Een Xbox series x zal het iets beter doen maar 4k 120fps lijkt mij een zeldzaamheid.

Ik vermoed dus dat deze Sony niet zo'n groot probleem zou zijn. Al hoort het natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 5 november 2020 20:27]

In dit geval heb je helemaal gelijk, veel first party games zullen weer alle pracht en praal eruit halen incl. raytracing wat dan draait op 4K30. 4K120 zal wel voorkomen, maar niet heel veel. Indies kunnen het aan en wellicht een paar andere games. Maar bij geen enkele console is de FPS de prioriteit geweest, maar eerder de graphics.
Dat snap ik, maar dat maakt het voor mij niet minder knullig. Je komt nu met een campagne 'Ready for PlayStation 5' en daar vallen dan je high-end oled-televisies niet onder.
Sony is een enorm bedrijf, maar er is wel een overleg tussen een aantal R&D afdelingen. Een overleg betekend dat men van elkaars doelen en vorderingen op de hoogte is, maar niet noodzakelijker wijs dat de diverse divisies zich ook op elkaar afstemmen.
Dat is bepaald niet nieuw. Ik kwam in 2002 een paar mensen van Sony Entertainment of America tegen bij een C++ conferentie in Seattle, en die lieten zich daar al ontvallen dat zij standaard Philips beeldschermen gebruikten. Die vonden ze een stuk beter dat hun "eigen" Sony beeldschermen.
Deze takken zijn gewoon gesplits. Sony is helemaal gesegmenteerd in verschillende bedrijven. Het is niet onwaarschijnlijk dat de Playstation divisie niet of nauwelijks praat met de TV Divisie.
Dat zou je anders niet zeggen op basis van hun nieuwste smartphones, waarbij de smartphone- en cameradivisies wél met elkaar samenwerken.
Goed om weten, ik had gelezen op rting.com dat ze het ondermatigs presteerde t.o.v. Samsung of LG afwachtende op de 120hz update. Maar nu dat er hardware matige limitaties zijn is mijn beslissing genomen.
Ze hebben wel een ready for PlayStation 5 programma bedacht dus misschien hebben ze elkaar bij de koffieautomaat toch even gesproken?

Er zal echt wel communicatie tussen divisies zijn hoor, maar dat wil niet zeggen dat de tv divisie geen stomme keuzes kan maken.
Dat is dan wel echt een idiote fout om te maken. Maar ik geloof het zo. Laat ze maar lekker marktaandeel verliezen. LG is koning van de TVs op het moment.
In de link hierboven zie ik mijn C9 niet terug dat is wel jammer. Je moet echt zoeken om iets te vinden wat in je C9 straatje past mbt de hdmi 2.1 ondersteuning.

Ik ga er vanuit dat mijn C9 de series x niet volledig zal ondersteunen wat wel jammer is voor een vrij nieuwe tv.
Lijkt mij dat ze bij Sony playstation toch wel eerst testen met een Sony TV. De vraag is echter hoe kan er een soc in komen die niet krachtig genoeg is .Je weet de specs van de soc toch al voor dat je ze in de tv verwerkt.Je hebt natuurlijk wel HDMI2.1 kabels nodig !
Dat vond ik ook wel een vreemde move inderdaad.. Ach tja, meeste mensen hebben toch een LG als ze voor OLED kiezen, beste 'bang for your buck'..
Die beste 'bang for bucks' hangt in grote mate af waarvoor je de tv gebruikt. Als je zoals ik geen gamer bent en alleen films e/o series kijkt dan hoef je niet per sé HDMI 2.1 te hebben en heeft een iets oudere Panasonic uit 2019 wat mij betreft een streepje voor. Vaak goedkoper en qua beeld net wat mooier...
Panasonic uit 2019 wat mij betreft een streepje voor. Qua beeld net wat mooier...
Dat is bij de verschillende merken OLED's wel zo in de marge dat je dat met het blote oog niet eens op zal merken.

Of je moet doelen op motion handling, daar zit wel wat verschil in, maar ook dat is marginaal.
Er zijn natuurlijk nog meer mooie tv's maar Panasonics 'Absoluut Zwart-filter' geeft net een beetje meer contrast dan sommige anderen.
Mja... een oled gaat daadwerkelijk uit bij zwart weergave. Daar heb je geen filter meer voor nodig.
Aha, een ervaringsdeskundige? Neem nog eens een goed kijkje... 8-)
Zit zeker wat in maar een overjarige Pana is vaak nog duurder dan een huidige LG.. Zeker als je het prijstopic hier in de gaten houd kun je goede deals scoren (niet alleen LG overigens).
Ik heb laatst de Panasonic GZW954 gescoord voor €1777,- bij Plattetv.nl. Zeer content mee!
Mooi, sowieso genieten die OLED 's _/-\o_
Dan kies je toch een Tv die de HDMI 2.1 implementatie al wel goed geregeld heeft?
Oh, dit wist ik niet.. Lekker dan!
Raar artikel trouwens, hier is het origineel van Forbes, waar er helemaal niet wordt gesproken van het (evt. onware) feit dat LG dit niet kan fixen met een software update. LG zegt zelf:
LG Electronics is aware there can be situations when luminance changes in dark scenes with gaming content in VRR mode. The changes may look more visible than they are on LCD panel devices because the OLED black is basically deeper, which makes brightness differences seen to the eyes in the low grey area appear greater. As an early adopter of VRR in the TV market, despite the challenges of implementing advanced gaming features in the current panel technology, we always look to best integrate new technology and improve the experience for our customers.
En geef hier als kanttekening bij dat mijn 4 jaar oude LG E6 een ruime maand geleden nog een update kreeg met bugfixes.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 6 november 2020 00:46]

Je haalt een artikel aan van september, we zitten inmiddels in november. Maar als jij denkt dat de OLED Association (waar LG Display onderdeel vanuit maakt) niet de waarheid spreekt, dan weet ik niet wat ik er nog meer van moet zeggen. Verder staat in het artikel van Forbes helemaal nergens dat ze het zouden oplossen met een update, er wordt in mijn ogen juist eerder gesuggereerd dat je het maar moeten slikken omdat de techniek nog nieuw is. Wat updates voor jouw LG E6 er verder mee hebben te doen is mij overigens een raadsel en staat volledig los van dit probleem. Niet ieder probleem is op te lossen door middel van software.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 6 november 2020 02:33]

Die quote komt dus direct van LG, die later geparafraseerd wordt door de OLED Association als:
According to LGD, the cause is the OLED Panel not the OLED TV set. Gamma for OLED is optimized and fixed for 120Hz by establishing a fixed charging time for OLED sub-pixels. VRR is used when the frame rate is less than 120 Hz. When the OLED TV uses framerates less than 120Hz, the gamma curve is inconsistent with the frame rate. For example, a 40Hz frame rate is longer than 120Hz frame rate. Therefore, the lower frame rates results in sub pixels that are overcharged, causing flickering of dark gray images, which is noticeable for dark images rather than bright ones, because human eyes are more sensitive to low gray colors. LGD will likely solve this problem establishing multiple gamma curves optimized for lower frame rates.
Dat een of ander hardware.info journalist 2 maanden achter loopt en er verder van maakt dat het niet met software gefixed kan worden voor commotie en kliks, zonder verdere aanleiding, is irrelevant.

De hele commotie is bij het Forbes artikel begonnen, en naar aanleiding daarvan heeft LG gereageerd. Jij komt hier met nieuws uit september aanzetten, laten we dan ook de originele bronnen gebruiken.

De gamma curves kan je gewoon met software veranderend dus het feit dat LG 4 jaar oude TVs updates geeft, moet met het oog op de belofte van LG, hoop bieden voor hen die een OLED met VRR gebruiken. Ook voor hen met een C9 of E9 OLED.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 6 november 2020 18:23]

Ik dacht dat er een beestje in mijn scherm zat. 8)7 :9~
Heel veel fabrikanten hebben hun TV's en/of monitoren niet op orde voor de next-gen.
Onlangs eens gezocht naar 4k120, HDR monitoren en schrok me rot hoe weinig er dan beschikbaar is.

Ik vraag me dan af hebben die fabrikanten zitten slapen (want voor de NextGen console wil je wel een scherm dat het maximale er uit haalt) of is het zo moeilijk om die schermen te maken?

[Reactie gewijzigd door geishin op 5 november 2020 18:06]

Tja, geen idee eigenlijk hoe dat zo is ontstaan.. Het lijkt niet interessant te zijn voor ze?
Begrijp me niet verkeerd (er staat hier dinsdag een Series X naast de tv) maar Sony heeft het qua launch games net iets beter op orde.. Dat zie je ook terug in de eerste reviews die vanmiddag online zijn gekomen van de Series X..

Overigens heb ik daar geen probleem mee aangezien ik met Gamepass en een aantal andere first party 'optimized voor Series X' games goed uit de voeten kan maar een MSFS had wel bij de launch mogen zitten wat mij betreft :)
Ja fair, eens. Hier overigens ook de Series X dinsdag naast de televisie :)
Noem eens 3 launch titels voor de Series X zover ik weet is alles geannuleerd op 1 game na (The Falconeer)

[Reactie gewijzigd door Rerder op 5 november 2020 19:12]

Assassin's Creed Valhalla
Watch Dogs Legion
Dirt 5
Call of Duty: Black Ops Cold War (1 dag erna)
Yakuza 7: Like a Dragon

En nog een hele rits :) Overigens is ook backwards compatability al volledig up and running dus je kan ook door met je One X games waar je nog mee bezig bent :)
Je lijstje bestaat uit games die op alle consoles uit komen :P maar misschien had ik in de eerst post duidelijker moeten zijn en moeten vragen naar de exclusives. Geen van beide consoles heeft echt een lineup klaar staan waar je wow tegen zegt.
Het hele idee van Microsoft is dat de games ook op de oude generatie draaien.
De Series SX only games komen pas vanaf 2022 uit.
Dirt 5 en Watch Dogs zijn geen echte launchgames, die eerste komt deze vrijdag officiëel uit en Watch Dogs kwam vorige week al uit.

Maar in principe heb je Gears Tactics ook nog.

De vraag is alleen, in hoeverre is er naast 3rd party nog echt plek voor een grote launchtitel. Het is dat Cyberpunk weer is uitgesteld, maar dat was anders de game geweest die mensen wilden spelen.

Hier de hele lijst: https://www.ign.com/wikis...box_Series_X_Launch_Games

Overigens komt Sony met Spider-Man: Miles Morales en hoewel het volgens mij geen volledige game meer genoemd kan worden (meer een DLC als ik de laatste verhalen geloof), is dat toch wel een betere publiekstrekker.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 november 2020 22:50]

Als Sony XH90 eigenaar van het eerste uur doet dit toch pijn. Je verwacht zeker met de "ready for PS5" een complete zorgeloze ervaring voor de next gen consoles. Dus geen limiet of beperking in de hardware van de TV.

Verder ben ik uiteraard erg tevreden maar deze TV heb ik juist gekocht voor 4k120hz i.c.m. HDMI 2.1.

Hopelijk neemt Sony actie in goede richting.
anders retour naar Sony, dat zouden alle XH90 eigenaars moeten doen. Het zou Sony leren van zo'n dingen niet onder het tapijt te proberen vegen. Ik heb de 65" XG85, ik denk dat deze zowiezo 120FPS niet aankan op 4K, slechts 60, maar ik heb ze natuurlijk hiervoor niet speciaal gekocht.

In PC monitor markt zou deze zet van Sony zowiezo not done zijn. Benieuwd of ze er weer mee weg komen.
Edit : typo

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 6 november 2020 11:19]

Volgens mij kan ik niet terug naar Sony met het scherm. Of heb je andere ervaringen?

Twijfel of ik met dit nieuws wel optimaal kan genieten van mijn TV van 2500euro.
Ik zou ook actie ondernemen. 2500 euro en dan heb je dit. Dat is gewoon valse reclame.

Voor 1300 euro heb je een LG.
In België en NL heb je iets als " verkoop onder valse voorwendselen", maar de juridische details ken ik niet. Maar ik denk wel dat je er aanspraak kan op maken als de vermelde specificaties niet gehaald worden.
Correct, maar dan nog steeds is het aan de verkoper om deze terug te nemen, niet Sony zelf.
Met deze wet heeft Sony zelf ook direct ervaring, met het verdwijnen van Linux op de PS3.
Je zou in NL de TV kunnen terugsturen en de de koopovk laten ontbinden onder "non-conformiteit"/voldoet niet aan de verwachtingen die je redelijkerwijs van de TV zou mogen verwachten.

Sowieso hanteren veel (web) winkels een retourtermijn
Hier nog iemand, dacht ik mooi klaar te zijn voor de PS5, komt dit de hoek om..

En ja, je kan inderdaad de boel terug gaan sturen onder non-conformiteit, maar dat is ook een hoop gedoe en frustratie vaak.
Tijd dus voor TV fabrikanten om fatsoenlijke SoC's te gaan gebruiken in plaats van Doritos.
Nou, het verbaasd me dat dit nog steeds niet zo is. Jaren terug, toen SoC's net in TV's zaten, was het nog "new tech", maar tegenwoordig had ik gedacht dat dit wel wat beter zou zijn.

Ik bedoel, die paar tientjes voor een fatsoenlijke SoC die wat langer meegaat zou toch niet een issue moeten zijn bij aanschaf.
Zeker wel, want dan gaat je tv langer mee waardoor ze op de lange termijn minder verkopen. Typisch weer een gevalletje waar de hele markt het accepteerd van elkaar om meer winst te maken op deze manier.
Helemaal eens, ik heb ooit onder een review van tweakers het commentaar gegeven dat een TV zonder behoorlijke SoC nooit een voldoende zou moeten krijgen (tv kreeg toentertijd nog een 8 ofzo).

Het begint bij tech-journalisten die dit soort mistanden gewoon keihard behoren af te straffen in reviews, dat zorgt voor gedragsverandering bij consumenten en uitendelijk bij de fabrikanten.
Wat een paar tientjes voor een fabrikant is gaat uiteindelijk voor de eindgebruiker 8 keer over de kop.
Dan word een tv voor de klant toch wel (te) duur.

Iets met marge ofzo O-) _/-\o_
Het verbaast mij telkens weer dat TV fabrikanten maar die 'goedkope' MediaTek SoCs blijven gebruiken. Terwijl telefoon fabrikanten die alleen in budgetmodellen drukken.

Waarom wordt er in de tv wereld niet zoveel gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Qualcomm SoCs?
Bij een budget TV waar ook minder CPU power voor nodig is zou het nog kunnen.

Sony doet er goed aan om zich met hun premium en niet-budget TV's eindelijk eens fatsoenlijke SoC's te gebruiken. Heb je mooie panelen en technieken, is de hele aansturing ondermaats.

Wil graag weer een Sony TV, maar dit is toch écht wel een punt waar ik goed op ga letten (al jaren trouwens het punt van aandacht...)
Maar het is nog nooit gebeurd. Omdat ze liever planned obsolescence doen zo lang niemand op dit gebied concurreert. Hoewel ik LG redelijk oké vindt op SOC gebied
Jammer, ik houd deze tv namelijk al een tijdje in de gaten (inderdaad vanwege de PS5). Wat Sony ook al aangeeft, vraag ik me af hoe merkbaar dit probleem zal zijn in de praktijk. Het zullen denk ik toch de wat simpelere games zijn die überhaupt op 120 FPS gedraaid kunnen worden. Voor de AAA-titels met alle pracht en praal is de target nog steeds 30 FPS waarbij dit dus geen issue is. Desalniettemin wel erg jammer en het blijkt erg moeilijk te zijn om tv's probleemloos op 4k120 te laten lopen. Had LG hier niet ook problemen mee of is dat alleen met de nieuwe nVidia-kaarten?
target op de ps5 is eerder 4k60fps. een ps4 pro draait ook al op 4k30fps.
Met mijn PC haal ik anders meestal richting de 120fps in Wreckfest op 4K@120Hz op mijn LG CX (en 1080ti van inmiddels 3 jaar oud). Daarvoor moest ik overigens wel een paar instellingen terug schroeven(niet eens heel veel). Ziet er nog erg mooi uit en het loopt heerlijk soepel.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 5 november 2020 16:07]

Als hardwarebeperkingen daadwerkelijk aan de problemen ten grondslag liggen, ligt het niet voor de hand dat Sony weinig tot niets aan de klachten kan doen en dat bijvoorbeeld een toekomstige firmware-update geen soelaas zal bieden.
Beetje in de war met drie negatieven die gebruikt worden in deze zin. Ik denk dat die eerste 'niet' er niet hoort te staan, anders betekent het dat Sony wél iets kan doen aan de hardwarebeperkingen dmv een firmwareupdate.
Ik snap sowieso niet waarom Tweakers daar nog vraagtekens bij zet, aangezien Sony het zelf toegeeft.
Sony zegt dat 4k120 betekent dat er heel veel data moet worden verwerkt, wat soms leidt tot een 'beperking van de bandbreedte'. "In dit geval geven we prioriteit aan de 'vloeiendheid' van 4k120, omdat we geloven dat klanten deze vloeiende weergave verwachten." Sony zegt ook dat het verschil in clarity minder zichtbaar is bij bewegende beelden, waardoor de fabrikant heeft besloten om de signaalverwerking en de beeldkwaliteit aan te passen, zodat de nettoresultaten op het scherm dusdanig zijn dat er geen issue is om van 4k120 te kunnen genieten, in welke omstandigheid dan ook. Sony zegt hiermee dat het issue geen obstakel moet vormen voor gebruikers die de XH90 gebruiken in combinatie met een PlayStation 5 en op een normale kijkafstand van de televisie zitten.
Hij voegt eraan toe dat er vermoedelijk sprake is van downsampling naar 1080p voordat de data bij de beeldprocessors komt. Hij stelt dat dit een verklaring kan zijn, omdat de televisie 'een processor heeft met onvoldoende kracht om 4k120 te doen'.

(...)

Sony zegt ook dat het verschil in clarity minder zichtbaar is bij bewegende beelden, waardoor de fabrikant heeft besloten om de signaalverwerking en de beeldkwaliteit aan te passen, zodat de nettoresultaten op het scherm dusdanig zijn dat er geen issue is om van 4k120 te kunnen genieten, in welke omstandigheid dan ook.
Behalve dat het beeld geen 4k 120z is, omdat er effectief een lagere resolutie wordt gebruikt. Zie ook de foto's. Dat is niet pixel perfect, dus geen 2160p ('4k').

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 november 2020 15:47]

Als hardwarebeperkingen daadwerkelijk aan de problemen ten grondslag liggen, ligt het niet voor de hand dat Sony weinig tot niets aan de klachten kan doen en dat bijvoorbeeld een toekomstige firmware-update geen soelaas zal bieden.
Class Action Lawsuit in de toekomst? Ziet er naar uit.