Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony's 55" X90J-4k-lcd-tv met HDMI 2.1 krijgt adviesprijs van 1399 euro

Sony heeft de europrijzen bekendgemaakt van zijn X90J. Dit is een 4k-lcd-tv die Sony dit jaar op de markt brengt en te beschouwen is als de opvolger van de XH90. Het nieuwe model heeft HDMI 2.1 en de 55"-versie krijgt een prijs van 1399 euro.

Op zijn Duitse website heeft Sony de adviesprijzen van de X90J-versies met diagonalen van 55 en 65 inch weergegeven. Die zijn respectievelijk 1399 en 1599 euro en de tv's komen in dat land vanaf 3 mei beschikbaar. Er komt ook nog een 50"-versie, maar dat model volgt in ieder geval in Duitsland pas vanaf 17 mei. De Franse afdeling van Sony meldt dat deze kleinste versie 1299 euro gaat kosten. Ook komt dit jaar nog een 75"-variant van de X90J uit. Wanneer dat gebeurt, is nog onduidelijk, maar de europrijs wordt 2299 euro.

De X90J-televisies beschikken net als Sony's nieuwe oledtelevisies en bijvoorbeeld de Z9J, een 8k-lcd-tv die dit jaar uitkomt, over HDMI 2.1 en Sony's nieuwe beeldprocessor, genaamd Cognitive Processor XR. De X90J is de opvolger van de XH90, een 4k-lcd-tv die Sony vorig jaar uitbracht en waarbij de HDMI 2.1-implementatie niet vlekkeloos is verlopen.

Begin maart maakte Sony de prijzen van zijn A90J-oledtelevisie bekend, dat is het topmodel van de oledtelevisies die de fabrikant dit jaar uitbrengt. Deze televisie kost 2599 en 3499 euro voor de 55"- en 65"-versie. Direct daaronder komt de A80J, eveneens een oledtelevisie. De 55"-versie van de A80J krijgt een adviesprijs van 1999 euro en de 65"-versie kost 2699 euro. De verschillen tussen de twee modellen zijn niet heel groot, maar het belangrijkste verschil is dat de A90J met een nieuwer oledpaneel komt en daarmee een hogere piekhelderheid moet halen.

Sony X90J

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-04-2021 • 15:47

107 Linkedin

Reacties (107)

Wijzig sortering
Ik kijk al een tijd uit naar dit model vanwege de XR processor en Google TV. Maar Sony heeft een slechte naam de laatste tijd vanwege het ontbreken van VRR zoals wel beloofd was en dat staat ook in het artikel bij HDMI 2.1 missers maar dat is met name interessant voor gamers.

De laatste weken twijfel ik dus tussen de x90j en de C1 OLED van LG. Daar zit sowiezo nog wel 300 euro prijsverschil tussen maar dat vind ik geen probleem die mijn keuze bepaalt.

Zaken als reflectie en lichtopbrengst en de panel lottery van OLED versus de XR processor en Google TV op Sony die qua kleur altijd wel goed is moet ik dus iets mee. Misschien overdenk ik het wel teveel en moet ik gewoon de C1 bestellen die al uit is :-)

[Reactie gewijzigd door jeffrey-nl op 7 april 2021 16:44]

Sony blijft de beste videoprocessor hebben en ook de beste beeldverwerking. Let goed op de review op Google van hdtvtest die test altijd alles grondig en sluit er ook vaak een console op aan. Hij geeft ook altijd aan dat de beeldverwerking van Sony het beste is.

Verder FALD vs oled. Mijn voorkeur gaat toch uit naar FALD, ik heb zelf een erg licht huis en daar word je met oled niet heel blij van. Dus dat is echt een persoonlijk keuze.
Kan geen kwaad om te wachten op bijv. reviews maar dat zal nog wel zeker een maand ofzo duren alvorens die X90J beschikbaar is.
Je kan ook de CX bestellen nu die flink afgeprijsd is en nog op voorraad. Qua features is hij nagenoeg gelijk aan de C1.
Ik zou eerlijk gezegd voor de LG gaan: betere prijs, betere features, LG had volgens HDMI 2.1 al heel wat langer.
Daarnaast: de software/processor/remote combo heeft mij totaal verrast!
Ik was vast van plan er een Shield o.i.d. aan te hangen, maar heb die plannen opgegeven vanwege de indrukkende ervaring die de LG biedt. Wellicht zal ik dat over een paar jaar alsnog doen als de updates ophouden, maar voorlopig even nog niet...
Bij Sony hoor je zo af en toe een vuile truuc over te zwakke processoren en zo... ik was ten tijde van Triniton zeker een Sony liefhebber, maar die liefde is wat bekoeld... ik zou eens bladeren in de user ervaringen op de Tweaker fora.
LG heeft de beste prijsverhouding, Panasonic is het duurste maar de premium tv s zijn gewoon de beste in het veld, ik werk voor een grote provider en zie ongeveer 10 tv s per dag maar de Panasonic top modellen zijn echt klasse, de middenmoot van Panasonic zijn allemaal ips panelen ipv VA en niet bijzonder.
Sony zit daar tussen in, heb veel Sony producten maar geen Sony tv.
Heb zelf 3 Pana's, 2x 2013 plasma uit de VT serie (laatste top serie) en een 2014 50 inch 4K VA lcd met 1.2 displayport aansluiting waar ik een 3060ti aan heb hangen.
Eens, ik had een Pana Th42PZ uit 2007, geen goede serie qua instellingen, maar toch fijn apparaat. Weggegeven waar hij nu nog trouwe dienst bewijst omdat ik OLED wilde... 55GX heel gelukkig mee, had achteraf gezien toch beter voor de 65" kunnen gaan.
Ik heb is de Panasonic 42 PV60 gehad die ik bij switch naar Pioneer KRP-500 aan mijn broer heb gegeven en nog lang goed zijn werk heeft gedaan. De Pioneer was destijds die beste, waar Panasonic juist wat achteruit was gegaan. Die Pioneer was jarenlang de allerbeste, heb LED nooit een natuurlijk beeld gevonden. Stilletjes aan als OLED een wat stabieler en beter product werd en bij de LG 77 C8 al met grote ogen gekeken hoe dat beeld enorm vooruitgegaan is, vooral het kleurenspectrum was ik van onder de indruk. Natuurlijk op al die you tube'r , vooral Duitse tvfindr en website vind je er echt op 2 minuten alles terug want ik stond op het punt voor de Panasonic 65"HZ2000 te gaan maar net gezien dat de 65"JZ2000 of zelfs de JZ1500 meer Nits heeft en minder verbruikt. Want Panasonic had in Nederland en Duitsland on de HZ2004 een cashback van 300€ en bij de dealer VideoSmtihs in Haarlem kwam ik zo op 2500€ uit!
Maar die JZ2000 komt in Juni uit maar je kan 800€ besparen om de belachelijk boxen, iedereen heeft een veel beter surround installatie en met die 800€ kan je de allerbeste 4K blu-ray player van Panasonic de BP-UB 9000 kopen. De JZ1500 zonder boxen zou wel pas in Augustus uitkomen. Als ik bij Expert Geronica die HZ2000 zie die overal meteen verkocht is, dat is uitzonderlijk dat die daar blijft hangen moet ik altijd het beeld bewonderen, gewoon zalig dat beeld.
Maar U werkt voor een grote provider, ik kan niet zien of u van België bent maar als het Telenet is zou ik is zeggen om eindelijk werkt te maken om die koperen coaxkabel te vervangen naar het laatste stukje glasvezelkabel zodat die streamers is eindelijk hun Bitrate naar boven kunnen schieten. Ander onderaannemers zijn er mee bezig maar dat is weer een meerjarenplan Want die lobbyisten van Telenet houden dat tegen bij die mannen in het Europees Barleymontgebouw opdat ze zelf nog hun Playmore pakket kunnen uitpakken via de coax en die streamers het moeten doen met een zeer triestige Bitrate. Ze begrijpen nog altijd niet dat we naar een streamingoorlog gaan en als ze met internet via satelliet komen dan hebben ze het spelletje verloren dan kan die Amerikaanse investeringsmaatschappij dat ook Ziggi heeft naar iets anders gaan investeren.

[Reactie gewijzigd door KefRef69 op 9 april 2021 00:31]

De nieuwe Panasonic oled 2021 staat boven aan mijn lijstje aangezien daar nu eindelijk hdmi 2.1 op zit.
Wat betreft uw vraag over Telnet en Ziggo...er zitten hele grote upgrades aan te komen, eerst moeten alle analoge diensten 100% zijn afgeschakeld dat zal dit jaar waarschijnlijk rond zijn.

HFC netwerk wat Ziggo en Telnet gebruiken is plus minus maximaal de laatste 500 meter koper de rest is glas, dat laatste stuk verglazen heeft voor nu geen zin aangezien dat waanzinnig veel geld kost en er betere oplossingen zijn zoals eerst analoog uit faseren en nieuwe communicatie technieken.
Analoge tv afschakelen van ongeveer 30 zenders geeft voor nu ruwweg 30x 52mbit bandbreedte...
Analoge radio afschakelen geeft de upload ruimte om uit te breiden en fors ook, om technische redenen moet upload zo laag mogelijk in het HFC netwerk dat is wereldwijd zo vastgesteld.
HFC is voor nu 5 tot 865 mhz en gaat binnenkort naar 1218mhz en later mogelijk weer verder dat is weer wereldwijd zo afgesproken.

Plan is 10gbit up en down zie Wikipedia docsis 3.1, docsis 4.0.
Dit zijn dus adviesprijzen, die zullen heel heel snel naar beneden gaan.

Dit zijn zo'n beetje de gemiddelde van de aanbiedingen tegenwoordig:
Een actuele/goede 55 inch LCD televisie met HDR, HDMI 2.1 en 120Hz ~ € 850,00.
Een actuele/goede 55 inch OLED televisie met HDR, HDMI 2.1 en 120Hz ~ € 1100,00.

Dus met deze adviesprijzen zal Sony zich behoorlijk uit de markt prijzen en daarom worden deze door retailers zelden gehanteerd.

Het mooie van Sony TV's vind ik altijd het materiaal gebruik, het mooie en minimalistische design (smaak) en dat het op Android TV (love it or hate it) draait. Apps ondersteuning is redelijk lang vergeleken met Tizen of WebOS, update beleid en het fixen van bugs door Sony is dan weer relatief traag. Grote voordeel is ook dat Kodi direct op de TV is te installeren, dus één afstandsbediening en je kan al je eigen audio en video zo van je NAS of gedeelde disk bekijken of beluisteren met een goed onderhouden App.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 7 april 2021 16:03]

Is de chip voor het Smart deel dan een beetje snel genoeg om ook toekomst bestendig te zijn? Android TV werkt inderdaad goed, maar als het over 3 jaar te traag is om te gebruiken maakt het mij weinig uit wat erop zit....
Ik heb zelf de XH9505 en is 2 tot 3x zo snel als de XE9305 die ik had. Alles reageert instant en de Android TV ervaring voelt sneller als bij een Mi Box S. De Nvidia Shield is sneller maar het verschil is klein.

UI en menu wordt wel getoond in 1080p maar zolang het beeldmateriaal 4K is maakt dat voor mij niet veel uit.

De X90J heeft nog hogere kloksnelheden en presteert nog beter. Zie anders ook de A90J review van digital trends waar een stuk over Google TV gaat: https://www.youtube.com/watch?v=5yPWMpeCU6Q
Is inmiddels bij Sony de HDMI 2.1 issue met 4K@120fps al opgelost?
Naar het schijnt is dat inderdaad opgelost volgens de reviews. Volledige resolutie op 4:4:4 in Hdr10 is mogelijk op 120hz. Volgensmij enkel 60hz bij Dolby Vision maar ben niet zeker.

Zie ook deze video van een eigenaar van de A90J: https://youtu.be/we4M4t0vecA

[Reactie gewijzigd door Elazz op 7 april 2021 20:55]

Ik zou graag willen zien dat een Sony/Philips Oled Android TV met dezelfde chip als de Nvidia Shield pro uitkomt met dezelfde mogelijkheden. Nu heb ik een LG Oled met een Nvidia Shield, waarbij het toch een beetje zonde is in mijn ogen dat dit een los apparaat moet zijn. LG heeft dan wel weer WebOS wat ik zelf wel heel fijn vind werken, maar een tv met ingebouwde Nvidia Shield zou ik helemaal top vinden.
Deze 65" monitor heeft een ingebouwde Shield TV maar heeft veel zaken niet wat je wel van een televisie kan verwachten (bepaalde tuners, HDMI CEC, beeldverwerking)
https://www.hp.com/us-en/shop/cv/omen-x-emperium65

Aan de andere kant. De processor in de XR Sony televisies is dezelfde als in de X900H. Dat is een MediaTek MT5895 - ARMv7 quad core op 1.8GHz. Deze scoort in geekbench: ST: 1200 MT: 3000

Een Nvidia Shield met Tegra X1 zit aan ST: 1400 en MT: 4200

Ik denk niet dat je een groot performance verschil gaat merken op basis van de kracht van de soc.
Voor een volledig vergelijk moet je ook de GPU meenemen, helemaal als die zoals bij Nvidia wordt ingezet voor upscaling.
Smart-tv-functies zijn nooit echt toekomstbestendig eigenlijk. Je kunt geluk hebben met een aantal jaren aan software-updates, en dat het daarna ook nog een tijd blijft werken zonder updates, zij het misschien minder veilig en zonder de nieuwste functies/apps. Ongeveer zoals de smartphones dus, wat gaat van een jaar tot een handvol jaren meestal.

Maar uiteindelijk zit je altijd met verouderde software en bovendien hardware in je tv, omdat een tv vaak behoorlijk wat jaartjes gebruikt wordt. Ik zie de tv-makers geen software-ondersteuning bieden voor 5, 10 of 15 jaar, en de hardware staat sowieso vast en gaat vroeg of laat onvoldoende zijn voor de toepassingen in 20XX.

Dan is de beste optie meestal om de tv aan te sluiten op een externe mediaspeler, pc of ander apparaat dat wél actueel is en updates krijgt, en de smartfuncties niet meer te gebruiken.
Momenteel heb ik een Sony TV van +/- 5 jaar jong. ( KDL-50W755C ) zelfs nu vindt ik de TV nog aardig vlot draaien ook al heeft ie lang geen update meer mogen ontvangen. over het algemeen loopt het allemaal wel goed bij Sony, ben inmiddels wel in de markt voor een nieuwe omdat ik de stap naar 4K wil maken. Verwacht dat deze TV van Sony ook wel weer lang genoeg kan meedraaien.
Ik heb deze toevallig ook. Ik ga dit jaar de a90j (55") aanschaffen :)
ik zal waarschijnlijk de vorige halen, de Xh90, wil naar de 75'' toe maar wil niet te diep in de buidel te hoeven tasten, ik ben bekend met de minder goede HWMI 2.1 implementatie maar kijk toch voornamelijk films en game niet online dus heb de framerate niet nodig. als deze oke geprijsd wordt heeft deze ook weer een goede kans!
Ik heb mijn huidige Sony X940E 4 jaar en werkt nog steeds prima. Heeft nog redelijk recent een update gehad naar Android TV 9.0 dat is al de 2e grote android upgrade die ik voor dit toestel gekregen heb. Qua software ondersteuning heb ik tot nu toe niets te klagen gehad.

TV is met de nieuwere software sneller dan dat hij met de originele firmware was. Geen extreem groot verschil maar het is in ieder geval niet slechter geworden. De X1 Ultimate en vooral deze nieuwe XR Processor zijn heel veel sneller dan wat ik heb dus denk dat het qua snelheid wel goed zit ook over 3 jaar. UI wordt niet veel zwaarder door de jaren heen en de apps die ik gebruik tot nu toe ook niet. Ik speel geen games op die SOC of zo daar heb ik een Xbox voor.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 april 2021 19:47]

Is de chip voor het Smart deel dan een beetje snel genoeg om ook toekomst bestendig te zijn? Android TV werkt inderdaad goed, maar als het over 3 jaar te traag is om te gebruiken maakt het mij weinig uit wat erop zit....
De nieuwere TVs bevatten een chipset die doorgaans wel wat meer oomph heeft om apps redelijk vlot te draaien. Doet wat dat betreft nog maar weinig onder voor, zeg, een Nvidia Shield.

Het grote probleem is en blijft dat het MediaTek troep is en je dus allerlei irritante bugs en incompatibiliteiten met hardware-assisted video-decoding en audio-passthrough mogelijkheden mag blijven verwachten.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 8 april 2021 10:35]

MediaTek.... laat maar dan :)
Sorry maar volgens mij zit je scheef.

"Een actuele/goede 55 inch OLED televisie met HDR, HDMI 2.1 en 120Hz ~ € 1100,00 "
Dat is geen actuele OLED, maar een model van vorig jaar (LG CX = ~ €1150) denk ik.

Je kan denk ik beter kijken naar de nieuwe 2021 modellen LG C1= €1800 en LG G1= €2100
De Sony A90J kost nu €2800 en wordt door sommigen gezien als DE OLED TV van het jaar.

https://www.youtube.com/results?search_query=a90j+vs+g1
Als 'de beste tv' wordt bepaald ongeacht budget dan is het logisch dat de duurste TVs dergelijke labels krijgen. Al zou een TV 16K beeld hebben.. Met zo'n adviesprijs is het lastig iets 'dé tv van het jaar' te noemen. Het moet ook nog betaalbaar zijn. Dan is een prijscategorie van €1000 realistischer om iets een topper te noemen. Met een prijs van 2800 euro's noem ik het eerder de markt voor early adopters, dan een main stream product.

Ik ga met je mee dat het beter is om nieuwe producten ook te vergelijken met recentere producten, maar feit is wel dat de LG CX nog steeds als referentiemodel wordt gebruikt en vooralsnog een absolute topper is.
De adviesprijzen van de A80J zijn inmiddels ook op de Nederlandse en Belgische Sony site gepubliceerd en is €2.150 MSRP voor de 55". Naar verwachting ook met een Evo paneel maar dan zonder heatsink als de grote broer. Dan lijkt het inderdaad dat de concurrent de LG G1 is.
En de continuïteit in updates, onze KD-65XD7505 krijgt nog steeds met enige regelmaat updates en dit terwijl het model ál weer van 2016 is. Eens een Sony, altijd een Sony :)
Valt mee hoor.
Er zijn zat mensen die weer voor een Sony gaan als de oude kapot is of aan vervanging toe is.
Precies de redenen dus dat ik ook weer een Sony wil. Heb nu LED 47, wil over naar een 55, ook voor de PS5. MAar twijfel heel erg tussen de OLED en deze LED. Ik heb nl. toch wel lichtopval van buiten vanaf de middag al.
Design en materiaal is idd erg strak, dunne bezels, metaal, heb zelf de KDL-W805B, prachtig design en voet en was toen een van de betere FullHD LED tv's. Ben er nog steeds erg blij mee, prijs was toen ook 1100 euro ofzo, dus deze prijzen zijn zeer schappelijk.
Alle nieuwe modellen draaien op Google tv, geen Android!
Zijn er nog echt redenen om een LCD tv te kopen rond die prijs?
Wij zelf hebben een tijd geleden voor onder de 600,- een QLED tv kunnen kopen, en gezien OLED toen al begon rond 900-1000 zie ik niet waarom je nog voor LCD zou gaan rond deze prijs.

(QLED als lichtinval of prijs een probleem is, LCD als het heel goedkoop moet en OLED als ideaal)
Ik heb nu een oled tv maar die lichtinval is echt vervelend nuja gelukkig bestaan er oplossingen
Gordijnen? ;)

Geen grap. Dit onderwerp komt ook vaak genoeg langs op GoT:

[LG OLED] Ervaringen & Discussie

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 april 2021 16:11]

Ik heb nu een oled tv maar die lichtinval is echt vervelend nuja gelukkig bestaan er oplossingen
Ja bij mij bestaat er ook meerdere oplossingen, niet overdag TV kijken, of je gordijn dicht doen als je middags of begin van de avond (vooral zomers) TV kijk, heeft altijd goed gewerkt, al VELE jaren met mijn TV's.
Of gewoon een FALD lcd kopen, dan heb je dit probleem niet.
Voor de woonkamer hebben wij gewoon een FALD gekocht net om die reden.
OLED op de slaapkamer is prima, en de beamer is dan weer ideaal voor in de hobby kamer.

OLED in de woonkamer heb ik na een tijdje weg gedaan, dat werkt gewoon niet in een ruimte met daglicht
Niet iedereen zit te wachten op OLED (inbranden, licht inval) en daarom heb je dus de keuze uit LCD. Samsung noemt het QLED in zijn dure lijn maar dat is zo ver ik weet ook nog LCD.
Die van ons is van TCL (zal wel samsung panelen gebruiken oid), maar het geeft daadwerkelijk veel diepere zwart waardes dan LCD. Ik vind het soms wat lastig om te zeggen of het 100% zwart is, maar het is zeker merkbaar.

En inbranden schijnt (als ik andere tweakers mag geloven) tegenwoordig een veel kleiner probleem te zijn.
Je weet dat lcd staat voor liquid crystal display? En dat led, in deze context, refereert naar de manier van het lcd scherm 'verlichten'. tn, ips, va zijn allemaal verschillende manieren van opbouw van een lcd.

Qled is gewoon lcd met een aantal toevoegingen.
Kijk dat is informatie die ik niet wist inderdaad. Thanks
de kans op inbranden is tegenwoordig veel kleiner maar helaas is het er nog wel als je pech hebt....
Zonlicht (schade) zal een groter probleem zijn (tegenwoordig) Vooral omdat veel mensen natuurlijk de tv in de woonkamer hebben en daar naast vaak een groot raam zit.
En 'gordijnen' maar dicht doen is ook niet voor iedereen een (realistische) oplossing.
Internet. Genoeg te vinden. Gewoon een probleem wat bij OLED hoort door de gebruikte techniek.
(in theorie ook een risico bij LCD's)

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 7 april 2021 16:58]

Niet omdat het probleem groter is geworden, omdat het burn in risico lager is geworden.

En bewijs? OLED werkt gewoon zo, dat is het organische LED component. (gevalletje duh -> oled)
Lees het boekje dat bij de TV zit. "don't put in direct sunlight" of hoe ze het ook opschrijven.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 7 april 2021 20:04]

En inbranden schijnt (als ik andere tweakers mag geloven) tegenwoordig een veel kleiner probleem te zijn.
Inbranden van (relatief) moderne OLED panelen kan, maar het is ietwat theoretisch en je moet de extremen opzoeken. 24/7 per dag CNN op hebben staan voor twee jaar is niet goed, maar dat is dan ook niet realistisch. ;)

Ik heb vroeger ook een LCD scherm ingebrand gehad, dus mij meer of minder zorgen maken daarover ga ik niet doen met mijn OLED schermen (TV, notebook, ...).
Heb zelf een OLED dus ben bekend met de nadelen, ging mij meer om het gegeven dat @Byron010 net doet alsof QLED anders is dan LCD en dat klopt niet want QLED = LCD.
Wat noem je precies lcd? Want diepere zwart waarde kan nog steeds lcd zijn. Alleen een ander soort lcd paneel. Lcd panelen heb je er in veel verschillende soorten, zoals ips, va, tn etc. Va geeft diepere zwart waarde als een ips.

Qled is alleen een marketing/merk naam. Maar zegt niks over het paneel.

Naast lcd heb je ook nog oled.
OLED is 100% zwart, ze zetten de pixel namelijk uit bij zwart beeld (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/OLED).
Maar als het paneel de omgeving reflecteert, dan voelt het nog steeds niet als zwart. Dat vind ik nog steeds grootste nadeel van dit soort schermen. Glanzend oppervlak en bij een donkere scene zit je vervolgens naar je eigen huiskamer te kijken. En om nou altijd in een verduisterde kamer te gaan zitten...
Mee eens, alleen in een donkere kamer heb je perfect zwart. Ik heb zelf een OLED en dit is wel echt een nadeel t.o.v. Samsung QLEDs die wel echt een goede anti-reflective coating hebben en daardoor overdag misschien eigenlijk wel mooiere zwartwaardes hebben.
Dat begrijp ik, maar ik kan met mijn ogen niet bepalen of dat echt zo is. Het zou in principe een pixel kunnen zijn die aan staat met 99,5% zwart zwaarde.
Ik weet nog goed het inbranden op mijn groen beeld monitor..... man, man, man.
Tja, inbranden bestaat kennelijk. Eerst ook geaarzeld met mijn plasma uit 2007. Nooit problemen gehad, genoten van het uitmuntende beeld. En dat was nog een vrij slecht Panasonic model.
vorig jaar een OLED TV gekocht, Pana weggegeven, want hij wilde maar niet kapot, maar onderhand is er veel te winnen qua beeldkwaliteit.
Nu dan de OLED met, oh je, oh je - inbrandgevaar! Vast wel als je alle opties uitzet om statische beelden wat te verzwakken (logootjes e.d.), dat ding op maximale helderheid draait en niet de tijd geeft om uit te gaan. Ik verwacht met deze TV nog vele jaren plezier te hebben, zonder inbranden, maar heb dat ding dan wel fatsoenlijk afgesteld. Bij mij is het licht in de kamer uit als ik een echte film wil kijken.
Wil je overdag TV kijken, staat dat ding de hele dag aan en met statische beeldelementen, dan is LCD te overwegen.
Inbranden is alleen als je heel de dag zit te gamen.
Jij bent ook niet de markt waar dit soort toestellen voor zijn. Als je voor 600 euro een budget tv koopt heb je andere eisen dan de meer eisende tweaker ;)
Ik zou persoonlijk nooit een toestel kopen van 600 euro die echt niet goed is qua kleur, dimming, contrast etc. Ik spendeer best wat tijd films en series kijken en dat mag best wat kosten.

Een QLED van Samsung is ook in geen vergelijking met de betere lijn van Sony.
OLED is voor mij geen doen, in mijn woning heb ik dusdanig veel lichtinval dat ik niks meer kan zien op mijn scherm, FALD is bij mij de beste oplossing. beetje afhankelijk van de situatie in de woning.
Vertel! In welke opzicht dan?

De enige die ik weet is dat de lichtopbrengst wat minder is. Al kan ik me ook daar niks meer bij voorstellen, want een OLED scherm doet op maximale helderheid ook pijn aan je ogen. Het hogere contrast daarentegen is zoveel mooier dan die "grijze waas" LCD schermen....

Daarnaast, de verschillen tussen "goedkope" en dure OLED schermen is zo minimaal, dat de goedkoopste optie vaak de beste keus is. Nog wel een nadeel, OLED schermen zijn allemaal duur, want €1.000 is nog steeds best veel geld....

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 7 april 2021 17:44]

Zal die hier niet gewoon XJ90 heten dan ? In het verleden was het al vaker dat we hier een Xy90 kregen terwijl die in andere regios dan X90y heette. De y slaat dan ook op modeljaar. Heb zelf een XE90 (die ook gekend is als X90E) uit 2017, 2018 was XF, 2019 was XG, en 2020 XH. Vermoedelijk hebben ze XI overgeslagen omdat I te verwarrend kan zijn in vergelijking met een 1.
Als ik de Nederlandse Sony website moet geloven is het hier dit jaar ook X90J (bron: https://www.sony.nl/electronics/televisies/x90j-series).
Sinds dit jaar hanteert Sony, eindelijk, wereldwijd dezelfde type benaming. X90J is correct.
sony a90j heeft probleem vrr en maar twee hdmi werkt er maar 1 goed, er moet eerste update komen maar die wordt pas 2022 verwacht
Klopt! Sony belooft een hoop maar op Reddit staan veel boze reacties van mensen die al een jaar wachten op VRR. Dat is nu ook weer niet mogelijk bij de release. De voorloper van deze tv ondersteunt trouwens ook geen 100% 4k beeld want de processor kan dat niet aan.(verticale resolutie). Dat zou met de XR processor opgelost moeten zijn maar ik wil de reviews toch afwachten ;)
De A90J review volgens RTINGS: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a90j-oled
The Sony A90J supports most common resolutions, including proper 4k @ 120Hz
Ik ben is benieuwd wat de Panasonic JZ 2000 of JZ1500 gaat krijgen. De HZ 2000 was de allerbeste OLED
Heeft ook een input lag van 8.5 ms in de 4k/120FPS mode volgens Sony. Dat is dus een heel interessante TV voor gaming!
Volgens PCmag is dat 9.9ms, volgens RTINGS is dat 12ms. Niet zo snel als de CX (6.7ms) maar dat verschil ga je moeilijk merken.
Iemand die toevallig weet of de X90j Dolby vision Tv led gaan ondersteunen? Want dat zou een goede upgrade zijn.
Alle TV's met de nieuwe XR Processor hebben zo ver ik weet TV led Dolvy Vision.
Dus ik ga er van uit van wel.

Ik ben heel benieuwd naar de reviews van de 2021 Sony TV's.

Er komt als het goed is ook nog een 100" X92J ben benieuwd wat die gaat kosten. De afgelopen 98 en 100" modellen waren onbetaalbaar. Deze zou beter betaalbaar moeten zijn. Nu verwacht ik nog steeds een stevig prijs kaartje maar in ieder geval een heel stuk beter dan de 80k van de 98ZG9

[Reactie gewijzigd door Astennu op 7 april 2021 19:44]

Hmm dat is wel een goede reden om toch voor de LED te gaan..
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 65A90J en de 65X90J als opvolger van mijn 50w828. Waar ik tot nog toe alleen twijfelde over de helderheid van OLED(mijn woonkamer is redelijk verlicht) vind ik dit prijsverschil ook best aantrekkelijk..
Ik twijfel dus ook. Wil een PS5 kopen en een nieuwe 55-tv. Maar heb idd ook last van invallend licht. Dus nu weer twijfel tussen deze en een OLED van Sony of philips.
Ik zou dan eerder voor een OLED gaan. Ja er is kans op burn-in, maar dan nog is het beeld superieur en het waard.
Ik mis zoals bij elke nieuwe Sony televisie met FALD aankondiging hoeveel dimming zones er beschikbaar zijn. Volgens mij zitten ze al 5 generaties op 50 dimming zones inmiddels. Overigens geen commentaar op Tweakers, want die informatie over dimming zones deelt Sony simpelweg niet.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 7 april 2021 16:15]

Uit de eerste Chinese reviews 32 zones (4*8) voor 65''. Ongewijzigd dus en dat betekent 32 voor 75'' en 24 voor 55''. Los van HDMI 2.1 was de XH90 m.i. ook niet echt een vooruitgang. T.o.v. van de XF90 ingeleverd op dimming zones, helderheid en reflectiefilter. Al moet ik toegeven dat het dimming algoritme van Sony het goed doet, waarschijnlijk heeft het terugschroeven van de piekhelderheid hier ook bij geholpen. De X90J lijkt op het eerste gezicht enkel 4K120 te fixen en met de XR-processor betere kleurgradaties en kalibratie te bieden. De adviesprijs ligt dit jaar wel (min.) 100 euro lager. De X95J heeft naar het schijnt wel een 'upgrade' gehad en gaat van circa 60 naar 144 zones, maar begint pas bij 65''.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.