Intel heeft DG2-chip voor 'enthousiast'-gpu aangezet in lab

Intels komende DG2-gpu is gericht op gamers in het enthousiast-segment. De fabrikant heeft een eerste versie van de chip gemaakt en aangezet in zijn lab. Het is nog niet bekend of de chip terechtkomt op een videokaart voor desktops, of bedoeld is voor laptops.

Intel-ceo Bob Swan meldt dat de DG2-gpu succesvol is aangezet. Het gaat om een chip die gebaseerd is op de Xe HPG-microarchitectuur. Die variant is bedoeld voor videokaarten voor gamers. Swan zegt dat deze komende gpu gericht is op het enthousiast-segment.

Het is mogelijk dat Intel de DG2-chip gaat inzetten in laptops, bijvoorbeeld in combinatie met de 45W-processors. Ook zou de chip op een losse videokaart voor desktops gezet kunnen worden. Met welke Nvidia- en AMD-gpu's de DG2 zal concurreren, is nog niet bekend. Ook is nog onduidelijk wanneer producten met de DG2-gpu verschijnen. Vermoedelijk is dat ergens volgend jaar.

Intel werkt sinds 2017 onder leiding van voormalig AMD Radeon-topman Raja Koduri aan de Xe-gpu-architectuur. In augustus gaf Intel meer details over de verschillende uitvoeringen van de Xe-architectuur. Er komen varianten voor in laptops, desktops, datacenters en supercomputers.

Intel DG1 eind dit jaar in laptops als Xe Max

Eind dit jaar komen de eerste laptops uit met een Intel-gpu die losstaat van de processor. Dat gaat om de Xe Max, die gebaseerd is op de Intel DG1-chip met de Xe LP-microarchitectuur. Asus en Acer hebben laptops aangekondigd met deze Xe Max-gpu. Tom's Hardware merkt op dat fabrikanten de Xe Max kunnen configureren met Lpddr4x of het snellere GDDR6.

Begin dit jaar toonde Intel een ontwikkelaarsversie van de DG1-gpu. Dat ging om een losse videokaart, maar die komt niet als zodanig uit. De DG1-chip is gebaseerd op 96 execution units. Die chip komt nu dus in laptops terecht. De snelste Tiger Lake-processors hebben een geïntegreerde gpu met ook 96 eu's, maar die zijn maximaal op 1,35GHz geklokt, terwijl dat bij de DG1-variant volgens uitgelekte benchmarks 1,55GHz zou zijn. Ook kan de DG1 sneller zijn dan de geïntegreerde gpu door het gebruik van dedicated vram. Intel positioneert de DG1-gpu tegenover Nvidia's GeForce MX350.

Acer Swift 3X-laptop met Intel Xe Max-gpu op basis van DG1-chip

Eerste Alder Lake-samples

De Intel-ceo meldt ook dat de eerste samples van Alder Lake-processors zijn uitgestuurd. Dit zijn 10nm-desktopprocessors die in de loop van 2021 uit moeten komen. Volgens geruchten gaat het om chips met een big.Little-ontwerp, die snelle Golden Cove-cores combineren met zuinige Gracemont-cores. Mogelijk krijgt het bijbehorende platform ook DDR5- en PCIe 5.0-ondersteuning. Intel heeft zelf nog geen details losgelaten over Alder Lake.

In het vierde kwartaal gaat Intel samples uitsturen van zijn Sapphire Rapids-processors. Dat zijn serverprocessors die op 10nm worden gemaakt en in 2021 op de markt zullen komen. Verder stelt ceo Bob Swan er vertrouwen in te hebben dat Intel in 2023 'leidende' producten zal leveren die gemaakt zijn op Intels 7nm-procedé, of op procedés van derden.

Bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers, in juli, maakte Intel bekend dat er vertragingen waren opgelopen bij het 7nm-procedé. Aanvankelijk was het plan om de productie daarop in 2021 te beginnen, maar de yields bleken twaalf maanden achter te lopen op de verwachtingen.

Uitgelekte foto van Alder Lake-processor

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-10-2020 • 12:03

67 Linkedin

Lees meer

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe video chips. Vooral omdat de huidige Intel HD IGP's ook dingen ondersteunen als SR-IOV (of GVT zoals het bij Intel heet). Daarmee kan je 1 videokaart in meerdere virtuele machines gebruiken. Bij Nvidia en AMD krijg je dergelijke functies niet zomaar. Een consumentenmodel met dergelijke functies zou perfect zijn voor home labs en thuisservers.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 oktober 2020 12:38]

Distributed desktops voor thuis... zonder citrix <3
Ik hoop ook dat ze een losse videokaart maken en niet alleen onboard voor laptops en onboard cpu gpu chips.Ik hoop dat deze chip zo goed is dat het daadwerkelijk kunnen gaan concurreren met amd en nvidia.
Ik had wel begrepen dat losse kaarten de bedoeling zijn. Of deze specifieke chip dat gaat zijn weet ik niet, maar ik dacht dat ze wel zouden komen.
Leuk dat ze die functies hebben, maar ik bepaald mijn gaming gpu (enthousiast segment) niet op die gronden. Als raterizarion en raytracing performance ondermaats is (prijs prestatie tav NV en AMD) zullen ze niet verkopen.

Een aantal tech YouTubers geven wat geruchten dat Intel mikt op de 3080, maar dat het pas halverwege volgend jaar zal zijn. (Mooreslawisdead b.v.) -too little too late- alles hangt dan af van prijs. Maar het gaat interessante gpu tijd worden en eindelijk weer groei en mooie prijzen. Win win voor ons
Tja, de doorsneeconsument zal inderdaad minder geïnteresseerd zijn in virtualisatie, maar er zijn zat tweakers die er wél profijt van zullen hebben. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun PC virtualiseren en tegelijkertijd een Plex installatie op diezelfde hypervisor willen draaien. Misschien niet geheel alledaags, maar ook zéker niet een absurditeit.
Maar daar is een dg1 ook voldoende voor (igp met komende i7 b.v.). Het marktaandeel voor deze kaart wordt niet bepaald door die features voor o.a. virtualisatie want daar zijn de ontwikkelingskosten gewoon te hoog voor. Het aantal mensen die een Intel xe HP (dg2) specifiek hier voor kopen -ook onder tweakers- zullen extreem klein zijn.
Dat ligt er maar net aan hoe hard je Plex aan het werk zet en welke spellen je op je gevirtualiseerde PC speelt. Voor mij is is een secundaire overweging, maar het speelt wel mee in wat ik koop.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 23 oktober 2020 18:53]

De grootste marges zitten misschien wel op de grootste kaarten, maar als je er in slaagt een redelijke performance aan aantrekkelijke kost en minimaal powerbudget te produceren heeft dat ook héél wat aantrek. Zie ook alle computers verkocht met enkel een GPU in de CPU. Intel is en blijft de grootste GPU-leverancier.
Ja igp, maar dat loopt snel achteruit als AMD aan de weg blijft timmeren. Ik heb ook gezegd dat de kaart aanslaat als prijs prestatie klopt, ik zeg alleen dat virtualisatie geen groot verschil zal uitmaken voor veel kopers 95+%
Ik hoop vooral zo dat Intel goede open drivers uitgeeft. Nvidia heeft redelijk goede maar grotendeels closed-source drivers voor alternatieve besturingssystemen zoals gnu/linux. AMD weet ik momenteel eigenlijk niet, maar voor zover ik weet is dat ongeveer hetzelfde verhaal. Bovendien vind ik een groot nadeel van AMD hardware dat er beduidend minder (lange) support is.
Op Linux is AMD samen met Intel het brave jongetje van de klas, prima opensource drivers. Nvidia daarintegen...
Probleem is dat nvidia zeer veel techniek ook in de drivers verwerkt. Als zij het open source maken geven ze veel van hun technologie en werking daarvan prijs. AMD lijkt dit minder te doen.
Dat is echter totaal irrelevant als het gaat om bijvoorbeeld het verschaffen van documentatie over hoe de hardware aangesproken dient te worden.
Met die documentatie kan de gemeenschap zelf drivers ontwikkelen die misschien niet met alles zo snel zijn als nvidia's binary blob's maar wel altijd werken, en meegeleverd kunnen worden met de kernel.
Alleen dat al zou een enorme verbetering zijn in vergelijking met de reverse engineerd nouveau drivers die we nu hebben.

AMD heeft ook niet zomaar de broncode van hun drivers opensource gemaakt. Dat konden ze niet eens al zouden ze dat willen want ze zijn niet van alle IP zelf eigenaar. Maar toch zijn de drivers die we nu hebben dankzei de documenten en AMD's eigen ontwikkelaars, een verademing met hoe het hiervoor was en met nvidia's nu.
Documentatie verschaffen is tevens les materiaal voor reverse engineering, iets wat zij dus willen tegenwerken. Het met AMD vergelijken is niet helemaal fair als je beseft dat er meer van de functionaliteit op driver niveau wordt afgehandelt en dus gewoon meteen een open deur is betreft technologie waar je van kan leren als concurrent. Nvidia is de leading partij op dit moment en wilt dit vasthouden. AMD moet nog op dit moment zo toegankelijk mogelijk blijven om goodwill te creeeren. Snap het probleem sowieso niet want de officiele Nvidia drivers zijn prima en vrijwel net zo goed als de windows varianten. Waarom moet dit nou anders?
Snap het probleem sowieso niet want de officiele Nvidia drivers zijn prima en vrijwel net zo goed als de windows varianten. Waarom moet dit nou anders?
Dan snap je het hele idee achter linux niet.
Documentatie verschaffen is tevens les materiaal voor reverse engineering, iets wat zij dus willen tegenwerken. Het met AMD vergelijken is niet helemaal fair als je beseft dat er meer van de functionaliteit op driver niveau wordt afgehandelt en dus gewoon meteen een open deur is betreft technologie waar je van kan leren als concurrent.
Dit is echt onzin.
Dan snap je het hele idee achter linux niet.
Linux is opensource, betekent niet dat de drivers dit ook hoeven te zijn.
Dit is echt onzin.
Dat is het niet.
Decompileren gaat niet zomaar 1-op-1 source geven in een klik. De namen van alle functies en variabelen worden zelden behouden bij het compileren, dat wordt er allemaal uit geoptimaliseerd.
Nee, tuurlijk gaat het niet 1-op-1 source geven in een klik, dat beweer ik ook niet, daarom dus ook dat ik 'de' tussen haakjes zette. Maar decompileren levert wel de exacte code op waarmee de driver werkt.. Dat er blijkbaar een hoop mensen allemaal naampjes etc nodig hebben om een hoop te begrijpen wil nog niet zeggen dat het dan geen code oplevert.
En al helemaal bv met .NET applicaties, veel developers hebben helemaal niet door dat hun code standaard compleet fatsoenlijk gedecompileerd kan worden, tenzij je met een obfuscator gaat werken, wat een hoop dus helemaal niet doen.
Vroeger (80/90) schreef ik mn eigen (2d) game-engine nog in assembly omdat ik dat eigenlijk net zo makkelijk toen vond.

De meeste lekken in closed source software wordt juist puur op die manier gevonden, door de DLL's en EXE's te decompileren..
Afhankelijk van de hardware. De nieuwste Nvidia hardware werkt voor geen meter of zelfs niet op Nouveau (de open source community-made Nvidia driver). Maar Nvidia heeft ook de meest vrije moderne GPUs in hun lineup zitten zoals de GT710 dat nog steeds een van de populairdere basic displaykaartjes is. De genoemde GT710 die draait beter op Nouveau dan op de proprietary Nvidia drivers en heeft ook geen niet-vrije firmware nodig wat Intel en AMD GPUs wel nodig zijn. Dus de GT710 zal enorm goed draaien op een volledige vrije Linux distributie en ook op de BSD familie als zij deze Linux drivers porten naar hun kernel.

Dit hebben wij niet te danken aan Nvidia maar aan de community. Nvidia is in het afgelopen jaar begonnen met het ondersteunen van Nouveau ontwikkeling met kleine patches en documentatie. De grootste problemen waar de Nouveau ontwikkelaars tegenaan lopen hebben zij nog geen antwoord op en Nvidia lijkt niet van plan om hun hier ondersteuning mee te bieden.

Ik als Linux gamer kijk enorm uit naar de Intel GPUs gezien Intel vrijwel zeker deze hardware zal ondersteunen met open source drivers die in de Linux kernel zitten. Dus het zal een geval zijn van kaartje erin pluggen en het werkt gewoon.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 oktober 2020 14:28]

Ik had een GT630 (is net als GT710 ook een Kepler), na crashes was mijn grootste issue met Nouveau de power management. Bij de closed driver was dat wel acceptabel.
Het is mss 1-2 jaar geleden dat ik dat had geprobeerd, maar als ik hier kijk, heeft Kepler (NVE0) nog steeds geen engine/memory reclocking.
Kan nog steeds zo zijn dat Nouveau sneller is dan de closed driver (mss bedoel je dat), maar voor mij is performance niet zo belangrijk, iig niet belangrijker dan pm dus.
Bij open source AMD nergens last van, al heb ik niet de nieuwste GPU (de eerste GCN dacht ik), en heb ik de performance ook niet onderzocht (het is iig snel genoeg).
Nouja tot zover mijn ervaring.

@Omega, vanzelfsprekend (helaas) loopt oss achter bij beide, maar mijn punt was juist dat er iig wat PM betreft wel degelijk een groot verschil zit tussen AMD en Nvidia.
Bij mij gebruikt AMD met oss driver, grofweg evenveel als Nvidia met closed driver (gemeten bij stopcontact), en de temperatuur is ook normaal.
Of zie anders hier, energiebeheer is gewoon "Done".
Ik heb het nooit met Windows vergeleken, maar beide combi's doen het in Linux duidelijk beter dan Nouveau destijds, waarmee mn PC iets van 20% meer verbruikte.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 oktober 2020 19:01]

Powermanagement is iets dan vaak bij de open source drivers achterloopt op de proprietary drivers of zelfs helemaal afwezig is. Bij AMD is dat ongeveer het zelfde verhaal, een AMD kaart zal veel meer stroom gebruiken wanneer idle op een Linux machine met vrije drivers dan op een Windows machine met de proprietary drivers. Maar er word wel werk in gestopt, elke kernel release zien we kleine verbeteringen.

Ik heb het puur over de bruikbaarheid van de hardware extra functionaliteit zoals reclocking is iets dat daar apart van staat gezien het wel mooi is om te hebben maar niet nodig is on de hardware volledige te benutten en een goede gebruikservaring te hebben bij normaal gebruik.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 oktober 2020 17:47]

De closed source AMD driver is eigenlijk al sinds jaar en dag ruk, in ieder geval op Linux. Hij presteert beduidend slechter dan de Windows driver en is niet erg stabiel. De closed source Linux driver van nVidia is gebaseerd op dezelfde code-base als hun Windows driver en presteert dus vergelijkbaar, waardoor gamers op Linux eigenlijk al jaren nVidia kaarten kopen voor fatsoenlijke prestaties. De graphics driver van Intel is voor zover ik weet altijd al open source geweest alleen presteerden hun graphics chips niet goed genoeg om echt mee te gamen, misschien dat dat met Xe gaat veranderen.

De open source driver voor nVidia graphics (Nouveau) loopt erg achter qua prestaties en ook hardware support. Dit komt omdat nVidia het project maar mondjesmaat ondersteunt met specificaties en (encrypted) code blobs die nodig zijn om nieuwe kaarten aan te sturen, ondanks meerdere toezeggingen om dit te verbeteren. Vandaar de beruchte en wat mij betreft welverdiende middelvinger die ze ooit van Linus Torvalds hebben gekregen.

De niet-officiële open source driver voor AMD hardware wordt voor zover ik weet nauwelijks nog gebruikt. Dat komt omdat AMD een paar jaar geleden heeft besloten om hun nieuwste graphics hardware op Linux te gaan ondersteunen met een nieuwe open source driver, AMDGPU. Alleen voor enterprise gebruik voor Linux hebben ze nog de AMDGPU-Pro driver, wat volgens mij gewoon de open source driver is met wat extra proprietary onderdelen. Ook ondersteunt AMD zijn oudere hardware prima met deze driver, beter dan met de vroegere gesloten driver. Dus wat mij betreft zit het bij Team Rood wel snor inmiddels.

edit: inderdaad ook nog wat @mdgf zegt in zijn reactie op deze en meteen ook de reden dat mijn volgende pc 100% Team Rood wordt.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 23 oktober 2020 14:00]

Ook altijd nuttig om het wayland probleem van Nvidia te vermelden, ipv de, de facto, default (GBM, gebruikt door iedereen behalve nvidia) api te ondersteunen zijn zij indertijd afgekomen met hun eigen implementatie (EGLStreams) en verwachten nu dat elke wayland compositor support gaat inbouwen.

In de praktijk is de 2 apis ondersteunen enkel haalbaar voor de grote projecten, dus hang je vast aan Gnome en KDE.

Voor mij is dit een simpele blocker om een nvidia kaart te kopen, aangezien ik een tiling window manager vereis en geen ervan ooit eglstreams gaat supporten.
Zou je een tiling WM icm DE kunnen overwegen? Bijvoorbeeld i3 plus KDE.
i3 is x server only, sway is de wayland tegenhanger (en wat ik wil gebruiken) en die vereist GBM. Tot zover ik versta is het effectieve WM gedeelte de blocker dus je hang vast aan de KDE WM.
Ik gebruik al erg lang de OSS driver voor AMD, en omdat AMD gewoon vrijgeeft hoe hun kaarten ongeveer werken (de interface, hoe je hem aanstuurt) is die prima
De AMD drivers zijn tegenwoordig wel redelijk meen ik. In 2016 werd het gedrocht fglrx depricated. Toen was het nog een paar jaar chaos met verschillende AMD drivers. Soms werkte de ene driver goed voor een spel, maar de andere niet, soms werkte de andere beter. Maar dat is ondertussen ook over. Tegenwoordig schijnen ze best redelijk te zijn. Ik dacht dat er nog enkele punten waren waarop de Nvidia drivers wel beter zijn (weet alleen niet meer exacte welke punten), maar tegenover die enkele minpunten staat wel dat AMD beter in het OS integreert.
Dat zeg ik toch ook? De closed source "fglrx" driver was inderdaad slecht, de huidige open source driver is prima. Qua performance doet de nVidia het nog wel iets beter met OpenGL vermoed ik, maar voor Vulkan ontloopt het elkaar niet veel. En de open source drivers van AMD en Intel zijn inderdaad keurig geïntegreerd in de Mesa graphics stack.
Er zit verschil tussen AMDGPU+MESA en AMDGPU-pro en beide hebben een legitieme use-case. De OpenGL, OpenCL en Vulkan implementaties op MESA conformeren niet met de standaarden.

De focus van MESA ligt meer op het bruikbaar maken van de drivers en daarna streven ze naar conformiteit. Bij AMDGPU-pro is conformiteit hun eerste doelstelling, stabiliteit en prestaties komt later.

AMDGPU+MESA is geschikt voor gaming maar niet voor computationele workloads wat AMDGPU-pro en de open source componenten van het pakket zoals AMDVLK wel zijn.

[Reactie gewijzigd door Omega op 23 oktober 2020 15:07]

Leuk weetje, dat wist ik niet. Ik dacht heel simpel "een API is een API", maar blijkbaar is er dus een verschil in implementatie om bepaalde performance doelstellingen te halen, waarbij je je niet volledig aan de standaard houdt. Is AMDVLK eigenlijk wel geschikt voor Vulkan games én standaard-conform, of laat dat qua performance te wensen over?
Ik snap niet waar je op baseert dat AMD drivers minder lange support bieden. Ik heb nu nog een R9 390x en de drivers worden nog steeds geupdate, en werken prima. Tuurlijk zitten er wat flaws in de drivers, maar daar heeft NVIDIA ook last van, kijk maar naar de nieuwsberichten van de laatste tijd.
Vroeger was het wel zo. Dan had je bij AMD eventjes hele slechte support, en daarna werkte je kaart helemaal niet meer. Maar dan heb ik het over de fglrx tijd. Dat stamt nog uit de tijd voor de overname van ATi door AMD.
Anoniem: 1463186
@Amanoo23 oktober 2020 12:54
Dus dan was het niet AMD met slechte support, maar ATI, in jouw verhaal in ieder geval :)
Het was ook een tijd lang AMD, aangezien zij nog jaren lang verder gingen met fglrx. AMD heeft ATi overgekocht in 2006, en stopte met de naam ATi in 2010. Pas in 2016 werd fglrx depricated. Dat is dus een vol decennium na de overname. Daarna heeft AMD nog een tijd lang in driver hell gezeten met kwalitatief slechte drivers. Het is pas sinds een paar jaar dat AMD een beetje degelijke drivers heeft.
-

[Reactie gewijzigd door Username3457829 op 23 oktober 2020 13:02]

AMD doet het echt prima de laatste jaren. Voorheen was het net zo belabberd (lees ONTIECHELIJK slecht) als nvidia, maar nu is het prima
Nvidia is nooit ontiegelijk slecht geweest. Het heeft altijd best aardig gewerkt. Probleem is dat het bij Nvidia op "best aardig" blijft. Integratie in het OS laat te wensen over, en als je rare shit uithaalt met je kernel kan de driver vervelend gaan doen. Maar bedenk wel dat AMD nog de fglrx driver heeft geërfd van ATi. Fglrx was nagenoeg onbruikbaar. Performance van dikke stront en compatibiliteit die er nauwelijks is. OpenGL liep hopeloos achter en support voor je kaart werd in no-time gedropt.

Uiteraard is AMD ondertussen veel verder. Het integreert nu beter dan Nvidia, en de drivers zijn van redelijk goede kwaliteit. Misschien dat het nog een stapje beter kan, en ze moeten eens echte high end kaarten zien te maken, maar als ze dat hebben is er ook gewoon geen reden meer om Nvidia te overwegen.
Jawel, nvidia heeft GEEN ENKELE documentatie voor drivers. De nouveau drivers zijn dus volledig ge reverse Engineers. De proprietaire drivers zijn redelijk, maar dat is niet waar het hier over gaat
Ja, de open source meuk is bij Nvidia inderdaad wel bagger.
Volgens de archlinux wiki zijn Intel graphics drivers open source. Dus ik verwacht geen problemen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 23 oktober 2020 12:19]

Beduidend minder lange support? Zover ik weet is de situatie voor Linux ook wel erg in het voordeel van AMD. Er is een closed-source driver en diverse open-source varianten waar AMD aan meewerkt. Zover ik weet kan je gewoon kiezen dewelke je gebruikt en presteren ze gelijkaardig. Gewoon in de kernel, geen gezeik met binaries of reverse engineering zoals bij Nvidia.
Ik begrijp niet waarom driver zo nodig opensource moeten zijn. In Android-land wordt daar ook omheen gewerkt met de bijna-exclusiviteit van closed-source drivers (die je niet eens los kunt downloaden, dus vast zit aan binary blobs).

In de pc-wereld doet het Nvidia het wat mij betreft dikke prima. Support voor oudere kaarten is subliem - daar kunnen veel fabrikanten een puntje aan zuigen. En ze supporten de belangrijkste OS'en gewoon. Wat maakt het nou uit of je wel of niet de sourcecode van je drivers kunt inzien? Je kunt de source van je kernel ook zien, maar ga me niet vertellen dat je dat kunt lezen.

Bovendien zorgt opensource niet voor betere drivers of betere support. Als je de tools niet hebt om het te compileren, of het zich niet laat compileren voor platform X, of wijzigingen maken door de licentie niet toegestaan is, dan heeft opensource al geen effect meer.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 oktober 2020 13:56]

Je kunt de source van je kernel ook zien, maar ga me niet vertellen dat je dat kunt lezen.
Jawel hoor, maar dat doet niet ter zaken.
Bovendien zorgt opensource niet voor betere drivers of betere support.
Ik denk inderdaad dat het zeer lastig wordt om een extreem complexe GPU zonder documentatie goed te ondersteunen, en met goed bedoel ik hoge performance, efficient.
Ik denk inderdaad dat het zeer lastig wordt om een extreem complexe GPU zonder documentatie goed te ondersteunen, en met goed bedoel ik hoge performance, efficient.
Precies, en die GPU is gewoon IP van een commercieel bedrijf, dus ik snap wel dat ze huiverig zijn.
In Android-land wordt daar ook omheen gewerkt met de bijna-exclusiviteit van closed-source drivers (die je niet eens los kunt downloaden, dus vast zit aan binary blobs).
Het is juist een enorm probleem voor de Custom-rom gemeenschap op android. Bij elke wijziging moet je maar weer hopen dat het goed gaat met de binary blob. En als er een probleem is kan er vaak niks aan gedaan worden. Zelfs het uitzoeken van wat het probleem is velen male moeilijker.
Support voor oudere kaarten is subliem
Maar nog steeds tijdelijk. Ergens houdt dat op, en dan kan je niks meer. Met open source drivers ben je helemaal onafhankelijk van nvidia.
Stel, Linux introduceert een nieuw driver model. dan ben je geheel afhankelijk van nviida's good will om daar ondersteuning voor te bieden aan oudere hardware. Met open source drivers gaat de drivers gewoon mee met de driver-model veranderingen.
Iedereen heeft er profijt van wanneer een driver open source is. Zowel de fabrikant als de community.

Valve (Het bedrijf achter Steam, Half-Life etc..) heeft een al een aantal jaren een team dat werkt aan de open source AMD drivers. Valve heeft MESA drivers klaar voor de nieuwste AMD hardware voordat AMD dat zelf heeft, met de release van Navi 10 bijvoorbeeld had Valve de hardware werkend gekregen onder RADV een aantal dagen voordat AMD hun eigen AMDVLK driver had released.

Nog iets dat Valve heeft gedaan is het ontwikkelen van ACO (Amd COmpiler) als vervanger voor LLVM dat diende als shader compiler op de MESA implementatie van Vulkan. ACO presteerd vele malen beter dan LLVM wat shader compile tijden enorm verminderd en prestaties verbeterd. In de nieuwste release van MESA dat een aantal weken geleden stabiel werd verklaard is ACO als de default shader compiler voor RADV ingeschakeld gezien het nu feature parity heeft met LLVM. En iedereen heeft er profijt van want het wiel hoeft niet steeds opnieuw te worden uitgevonden, Intel heeft ACO verwerkt in hun drivers wat op hun hardware ook weer zorgt voor verbeterde prestaties.

Nog een leuk voorbeeld; FreeBSD die port de vrije- AMD drivers over naar hun kernel, dit betekend dat AMD hardware kei goed werkt op FreeBSD terwijl AMD zelf geen enkele ondersteuning bied voor hun hardware op dit besturingssysteem.

Wij moeten ons focussen op open standaarden en weg doen met de ze proprietary zooi. Proprietary software is niks meer dan vieze spelletjes om de concurrentie te hinderen, het zit technologische ontwikkeling, vooruitgang en mogelijkheden alleen maar in de weg.
Ik hoop vooral zo dat Intel goede open drivers uitgeeft. Nvidia heeft redelijk goede maar grotendeels closed-source drivers voor alternatieve besturingssystemen zoals gnu/linux. AMD weet ik momenteel eigenlijk niet, maar voor zover ik weet is dat ongeveer hetzelfde verhaal. Bovendien vind ik een groot nadeel van AMD hardware dat er beduidend minder (lange) support is.
Nvidia drivers en hardware leunen heel zwaar op SGI intellectueel eigendom wat Nvidia in licentie heeft. Daarom kunnen ze het juridisch niet eens. Misschien, omdat je langzaam een shift ziet, gaat dat IP van SGI er uit en wordt het daardoor wel mogelijk. (Hoewel je altijd vraagtekens kunt zetten of ze dat willen)

AMD had die handicap minder, en kon de code elimineren. Intel begon van scratch en had dat hele probleem niet.
AMD weet ik momenteel eigenlijk niet, maar voor zover ik weet is dat ongeveer hetzelfde verhaal.
Dat weet je dan verkeerd. AMD heeft uitstekende FOSS drivers en uitstekende closed source drivers voor Linux. Intel ook, maar helaas is die hardware op 3D gebied nooit competitief geweest. Er is overigens meer dan die 3 smaakjes. 2D heb je nog Matrox, en embedded (bijv samen met een ARM SOC) heb je ook vanalles. Support doet er niet toe wanneer je FOSS drivers hebt. Hoogstens voor firmware.
Wat word er met de volgende zinnnen bedoelt? "De fabrikant heeft een eerste versie van de chip gemaakt en aangezet in zijn lab", "Intel-ceo Bob Swan meldt dat de DG2-gpu succesvol is aangezet"? Iets meer context zou fijn zijn.
Verder lijkt het me een goede investering van Intel om zich ook op GPU's te richten. zeker nu hun CPUdivisie zoveel concurrentie heeft.
Bij NXP noemde we dit een "smoke test". Dus je prikt de eerste samples uit de fab en assembly op een evaluatie board en kijkt of er niets uitfikt. Dus of je low level debug kan doen. Neem aan dat ze eerste samples al door een industrial tester heen gehaald hebben om te kijken er in ieder geval test patronen door de logica kan heen halen en of de RAM (en ROM) modules geen rare interconnectie problemen hebben. Test patronen schuif je door flipflops heen die de tussen de logica zitten.
Dank u voor de uitleg! Dat van die test patronen doet me denken aan software unit tests om bijvoorbeeld edge cases te testen, maar dan voor hardware logic.
Dus intel laat nu basically hun gpu's op een workbench lopen tot ze de geest geven? Zodat ze kunnen analyseren waar de zwakke plekken zitten en die misschien met firmware fixen? Of is in dit stadium nog significante kans dat ze nog problemen in de hardware vinden?

edit: nogmaals dank, deze 2 reacties maken het debug process van dit soort hardware iets duidelijker, heel interessant.

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 23 oktober 2020 16:51]

Firmware kan. Soms zet je extra spare logica op de chip zodat je met een snelle interconnect fix (kost paar maskers, meestal zet je paar wafers on hold voordat de metaal lagen erop gaan) dingen kan oplossen.

Of je fixed dingen met een focused ion-beam (spoortjes "doorkrassen" of als het waren aanbrengen via soort sputtering) op een sample, maar geen idee of dat nog kan bij 10nm of kleiner.

Maar ik neem aan dat ze dit soort chips al in FPGA of met emulatie (vroeger had je Quickturn, nu Synopsys) uitgebreid getest hebben.
Bij NXP noemde we dit een "smoke test".
Psh, iedereen weet toch dat Computers op magische rook werken en als de rook uit de computer ontsnapt deze het niet meer doen? :+
Wat word er precies bedoeld met "aangezet" ?

( :X B :9 :9 😝lijkbaar niet de enige) :9

[Reactie gewijzigd door JoeCool op 23 oktober 2020 12:28]

Ik voorzie in de nabije toekomst nieuwsposts als:

"Intel heeft de stekker van de voeding van het moederbord waarin de nieuwe GPU zit, in het stopcontact gedaan".

Wellicht daarvoor nog:

"Gerucht: Intel heeft de stekker van de voeding van het moederbord waarin de nieuwe GPU zit, in het stopcontact gedaan".

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 23 oktober 2020 12:45]

De winkel moet draaien adverteerders moeten hun artikels hebben, redacteurs hun quota.
Is er geen nieuws dan verzinnen we het wel. Opties : geruchten, renders, leaks, anonieme bronnen, ...

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 oktober 2020 12:58]

"Ja hij is aangezet en toen direct weer uit want er kwam rook uit... Oh dat laatste moeten we niet zeggen"
Tuurlijk, elke keer als er een Nvidia of AMD launch in de buurt is, krijg je Intel die zogenaamd iets heeft. Dat gaat nog een hele tijd duren en dan eerst maar eens zien of het daadwerkelijk van een product komt. Begrijp me niet verkeerd, ik zie graag meer concurrentie, alleen steeds die onzin nieuwsberichten vallen nu wel erg op.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 23 oktober 2020 14:27]

Gaat dit een losse GPU worden? Een on-board GPU? Of een APU?

Meer concurrentie is vaak beter voor consumenten.
Oh, hoop dat ze heel snel die dan gaan toevoegen aan hun NUCjes, want tot nu toe de reden dat ik thuis nog niet zo'n NUCje heb is vanwege de bagger GPU die er in zit. Die kleine formfactor is zo geweldig.
Vindt je een Loque Ghost S1 build dan niks? Kan je desnoods een Geforce 3080 in gooien als je wilt. No compromises, chique uiterlijk en goed klein.
het is al wel een vooruitgang ten opzichte van de Fractal Design Define mini uit 2013 die ik nu nog hebt, maar in vergelijking met de Intel® NUC 10 - NUC10i7FNK2 die ik nu op het werk heb is dat nog steeds een gigantische kast. En ik hoef op dit moment nog niet een 3080, ben al tevreden als het een 2060super performance is die ik nu in mijn kast heb zitten. haha. Maar dat zal denk ik dus nog wel even duren.. Alhoewel ik dus op andere sites lees dat deze DG2 chip vergelijkbare performance zou moeten hebben als een 3070.. maar dat neem ik nog wel even met een groot vat zout...
Zijn ze al niet veel langer bezig? Want waarom hadden ze dan 3DLabs/Ziilabs overgenomen :?
Weet iemand of ze een inschrijf programma hebben voor ontwikkelaars of FOSS projecten om gratis (in beperkte VM's) software op hun nieuwe hardware te testen?

Nieuwe generaties videokaarten van AMD en Nvidia geven vaak al genoeg bugs in bestaande software. (GPU switching, hardware versnelling etc)
Het lijkt me dat het voor een nieuwe fabrikant nog sterker geld, Terwijl het juist voor nieuwe spelers extra belangrijk is om door programma's van begin af aan ondersteund te worden, omdat ze anders meteen een slechte naam hebben omdat er niets op draait.
Hebben Intel, Nvidia, AMD en Microsoft zulke programma's?
Grote projecten als Adobe en Blender krijgen waarschijnlijk niet alleen hardware maar ook support. Maar het viel me op dat kleinere projecten vaak op de matige hardware van de programmeurs zelf moeten draaien. (En een groot deel daarvan alleen Linux gebruikt, dus geen windows tests)