Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubuntu 20.10 ‘Groovy Gorilla’ is verschenen voor onder andere Raspberry Pi 4

Canonical heeft de stabiele versie van Ubuntu 20.10 ‘Groovy Gorilla’ vrijgegeven. Het is de eerste versie van de Linux-distributie die is geoptimaliseerd voor de Raspberry Pi 4. Versie 20.10 van het besturingssysteem is gebaseerd op Linux-kernel 5.8.

Canonical legt bij de aankondiging van de beschikbaarheid van Ubuntu 20.10 de nadruk op de komst van Ubuntu Desktop naar de Raspberry Pi. De image voor de populaire ARM-computer draait op Raspberry Pi 4-modellen met 4GB en 8GB geheugen en biedt volgens de makers alles wat een gemiddelde desktopgebruiker mag verwachten. Tot nu toe was alleen Ubuntu Core, een geminimaliseerde versie van de distro, beschikbaar voor de Raspberry Pi. Gebruikers kunnen de Raspberry Pi Imager-applicatie. inzetten om het OS op het computingboard te zetten. Deze app is beschikbaar voor Windows, macOS en Linux en bevat de actuele image van Ubuntu Desktop. Volgens Eben Upton van Raspberry Pi gaat het om een eerste stap op weg naar een Ubuntu LTS-versie met ondersteuning voor lange termijn voor de Raspberry Pi.

Ubuntu 20.10 ‘Groovy Gorilla’ is opgebouwd rond Linux-kernel 5.8, een omvangrijke kernelupgrade met onder andere updates voor Microsofts Hyper-V en voor ARM-cpu's, en het exFAT-bestandssysteem. Daarnaast bevat de release van 20.10 Gnome 3.38, met wijzigingen van de apps-grid en meer mogelijkheden om de weergave van apps te organiseren. Bij de energiebeheerinstellingen staat nu een toggle voor de weergave van het accupercentage en privehotspots voor wifi zijn te delen via qr-codes. Naast de menu-opties voor uitloggen of uitschakelen is nu een restartoptie geplaatst.

Andere wijzigingen betreffen de integratie van Active Directory voor enterprisegebruikers, de aanwezigheid van LibreOffice 7.0,2, een notificatie of de microfoon in gebruik maar gedempt is, en nieuwe wallpapers. Canonical licht de verschillende wijzigingen toe in een webinar. Alle wijzigingen staan op een rij in de release notes. De image van Ubuntu 20.10 heeft een omvang van 2,9GB. Na versie 20.10 volgen in 2021 de 21.04- en 21.10-releases. De eerstvolgende LTS-release is dan 22.04 die begin 2022 verschijnt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-10-2020 • 14:24

69 Linkedin

Reacties (69)

Wijzig sortering
Colleagas vragen zich wel eens af waarom de release notes van een Linux distributie altijd zo magertjes overkomen. Update framework dit en dat, versie nummer zus en zo.

Oorzaak is voornamelijk, omdat Linux decentraal wordt ontwikkeld. de Linux Kernel 5.8 is al een maand uit, GNOME 3.38 is eind augustus van de rol gekomen en LibreOffice 7 (niet vernoemt hier) is al een maand of vier uit. Ubuntu (en anderen) rapen deze componenten bij elkaar, stellen ze af, certificeren ze, en verspreiden ze vervolgens. Dit staat in schril contrast met andere software leveranciers, die vaak veel componenten in-huis ontwikkelen en groot uitpakken door dit allemaal op een PR event aan te kondigen. Canonical medewerkers hebben aan alle bovenstaande systemen bijgrdragen, maar hun werk is opgegaan in het grote geheel en daardoor is er weinig voor Canonical om mee te pronken.

Hier GNOME 3.38:
https://www.youtube.com/watch?v=DZ_P5W9r2JY

Hier LibreOffice 7:
https://www.youtube.com/watch?v=XusjjbBm81s

Toegift. Hier de korte samenvatting van OMG Ubuntu:
https://www.youtube.com/watch?v=r1cHQ9uMbDY

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 oktober 2020 15:03]

Misschien is het wel de verwachting van die collega's. Misschien durven ze er niet echt in te duiken.
Als ik op tweakers sommige software-updates langs zie komen waarin elke wijziging in de code in de readme genoemd wordt en bij wijze van spreken in het tweakers bericht 2 pagina's beslaat dan denk ik wel eens, kan daar niet een samenvatting van gemaakt worden.

Bij de unix distributie releases komt er zo'n samenvatting. Wel zo handig. En je moet wat dieper graven om de grote verschillen met de vorige versie te zien. Bij de bundels zijn daar ook de wijzigingen samengevat.

Het is dus ook dat de wijzigingen in hapklare brokken worden geserveerd. En de hapjes waar je geen trek in hebt, die kan je overslaan.

Libre Office 7 is overigens wel genoemd: in de onderste allinea: versie 7.0.2. Uit sinds begin deze maand: downloads: LibreOffice 7.0.2

Het in-huis ontwikkelen en het samenvoegen en afstellen zie ik als vergelijkbaar; Een drivers-schrijver gebruikt code die direct op de hardware schrijft. Een os-schrijver voegt die drivers bij elkaar in een veel groter geheel. Een schrijver van de grafische omgeving gebruikt de abstracie laag die bij het os past om de drivers aan te sturen, zodat ze niet voor elke driver apart hoeven te schrijven. En voor het schrijven van gebruikerssoftware moeten ook component keuzes gemaakt worden. Het is maar net heo je er tegenaan kijkt. De tijden van de ontwikkeling van WordStar en WordPerfect in de jaren '80 van de vorige eeuw was heel anders dan die van tegenwoordig. Toen moest de tekstverwerker wel ongeveer op de grafische kaart geschreven worden, de tussenlagen waren ook nog in ontwikkeling.

(sorry, het is vrijdag middag...)
Ik denk dat het hem vooral aan de PR beleving schort.

Zo kondigt Apple een nieuwe laptop aan:
https://www.youtube.com/watch?v=zWqUaO1AAIk

Zo kondigt Fedora een nieuwe laptop aan:
https://www.youtube.com/watch?v=7BAPQRmElfs

En ja, dat is Matthew Miller, bovenbaas van Fedora Linux.
Minder productiewaarde en views dan de doorsnee Harrie die een laptop-unboxing doet op YouTube. Er wordt ook eigenlijk niks getoond behalve de laptop uitpakken, die er hetzelfde uitziet als alle Lenovo-laptops. Ze verliezen niet eens van grote bedrijven, ze verliezen van de alledaagse gebruikers van nieuwe hardware. Ik heb tieners betere unboxings/demo's van iPads zien doen. Ze moeten iemand als MKBHD, Linus o.i.d. gewoon voor zoiets strikken.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 23 oktober 2020 22:49]

Ik snap je punt, maar in het verleden ben ik bij Debian release evenementen geweest en later, toen Ubuntu uit kwam, ben ik bij meerdere Ubuntu release evenementen geweest. Er werden zalen afgehuurd, externe bedrijven kwamen langs, speeches van mensen, hapjes en drankjes, was echt super gezellig. Dit was (uit mijn hoofd) tussen 2002 en 2006 ongeveer.
Het is niet altijd zo magertjes bij distro's, hoor. Deepin bijv. heeft altijd een keurig overzicht. Ter voorbeeld hier het overzicht van de systeemupgrade van gisteren: https://www.deepin.org/en...ystem-updates-2020-10-22/

En hier het overzicht van de uitgave van de nieuwste versie, V20: https://www.deepin.org/en...20-innovation-is-ongoing/

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 oktober 2020 17:17]

Laatst Lubuntu op een 11 jaar oud Dell laptopje gezet en me verbaasd over wat er allemaal kan. Zelfs met zo'n achterhaald systeempje kon ik vrijwel alles doen wat ik normaal gewend ben op een moderne laptop te kunnen, al is het wat traag opstarten en van app wisselen, maar ja, wat wil je met 3 GB ram en een mechanische hd.

WhatsApp, Spotify, etc draait prima. Zelfs m'n Apple Notes gebruiken ging soepeltjes, omdat er een speciaal appje voor blijkt te bestaan. Handig tijdens het koken, muziekje aan en even dat recept opzoeken zonder je 'goede' laptop onder de bakspetters te krijgen. :)
LXDE (grafische sausje van Lubuntu) heeft ongeveer als doelstelling om op gangbare apparatuur te werken van 10 jaar terug. Daarom een prima keuze voor apparaten die je anders zou afdanken. In de aanname dat je Lubuntu 20.04 hebt, kan jouw laptop dus weer 5 jaar mee voor je er opnieuw naar hoeft te kijken.

@Typhoner Ow, ik zat er naast. Duidelijk een update gemist ergens.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 oktober 2020 15:12]

Lubuntu is al een tijdje overgeschakeld op LxQt. In essentie is LxQt een herschreven versie van LXDE, waarbij de interface niet meer met GTK+ wordt getekend, maar met Qt. LXDE wordt amper nog ontwikkeld. Eén van de redenen is dat dat nieuwe versies van GTK+ complexer waren qua ontwikkeling dan Qt, en geen voordeel meer boden op vlak van performance.
En voor een paar tientjes zit er een SATA SSD in, vaak groter dan de oorspronkelijke HD bij die leeftijd en opstarten van OS en applicaties is ineens ook snel.

Mijn i5-4590 + 16GB + 1080Ti + 2x SATA SSD in stripe systeem met Ubuntu (en custom kernel) werkt soepeler dan Windows 10 op mijn Ryzen 7 2700X + 16GB + 2080Ti + nvme SSD systeem.

3D Games, 3D applicaties en CUDA code draait uiteraard wel flink vlotter op die laatste, maar de UX van Ubuntu is echt super!
Hier snort al jaren een hp-laptop uit 2009 met ubuntu. TIP: een ssd van ruim 100 GB (uit de recycling) en ze kan nog jaren mee.
Overigens, de HP is wel voorzien van 4 GB geheugen en een ssd, maar echt traag komt ze nog lang niet over. En alleen de wifi module wil niet met linux (nooit gedaan), maar gezien haar gewicht en batterij leven komt ze toch niet verder dan mijn buro.
Windows 10 draait anders ook nog steeds prima op hardware van 12 jaar oud.
Ik heb Windows 10 nog redelijk lekker werkend gehad met maar 2GB RAM, ook op een oude laptop.

Ik heb een Raspberry Pi 3B met 1GB werkgeheugen en Raspbian regelmatig binnen een half uur vast zien lopen op Chromium met meerdere openstaande browsertabs.

Mijn conclusie: die aandacht voor wat Linux allemaal nog kan op beperkte hardware is overdreven en eenzijdig. Ook Linux eist tegenwoordig behoorlijk wat van hardware, zelfs als de Linux distributie speciaal voor die hardware is ontwikkeld, zoals Raspbian voor de Raspberry Pi is ontwikkeld.

Het is natuurlijk mooi wanneer je merkt dat Ubuntu op jouw hardware fijner en soepeler werkt dan Windows 10, maar dat vind ik altijd zulke persoonlijke verhalen... Door de enorme variatie in hardware kun je niet zonder meer zeggen dat dit altijd het geval zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 23 oktober 2020 17:25]

Ik heb een Raspberry Pi 3B met 1GB werkgeheugen en Raspbian regelmatig binnen een half uur vast zien lopen op Chromium met meerdere openstaande browsertabs.
Probleem in deze is denk ik dat je op een Raspberry Pi moeilijker met swap kan werken, en swap maakt wel degelijk een groot verschil op systemen met weinig geheugen. Ik zou het ook niet aandurven om zeg maar Ubuntu 20.10 op een systeem met 1 GB RAM te draaien zonder swap. Dat loopt ook snel vast.
DVD/CD-spelertje vervangen door een HDD-bay met SSD erin en je gaat veel vooruit! (of de HDD zelf)
Ongetwijfeld, maar ja, hoeveel tijd en geld ga je nog tegen zo'n oud ding aan gooien? Het beeldscherm is bijvoorbeeld niet te vergelijken, zo matig, in vergelijking met een kwaliteitsmachine zoals een MacBook, zelfs als je even oud zijn.

Voor 'erbij' of backup of zo is het prima, maar als het voor dagelijks gebruik zou zijn, zou ik gewoon iets gaafs kopen. Mijn punt was meer dat de kennismaking met Ubuntu zeer positief was! :)
Uiteraard zal het niet waar zijn nee. Maar goed, wel als je een kleine SSD al had en z'n drivebay kost niets. ;)

Ik vind het alleen nog erg jammer dat je voor bepaalde programma's geen goed alternatief hebt of dat het onder Wine moest draaien.. (o.a. Adobe progs, games)

Verder heel top natuurlijk. En onder de Distro's heb je ook een hele boel lichtere Distro's. ;)
Qua gaming is er tegenwoordig gelukkig heel veel meer mogelijk. Dankzij projecten als DXVK, PlayOnLinux, Valve Steam Play (https://www.protondb.com/) en vele anderen. Maakt het allemaal een stuk eenvoudiger om dingen aan de praat te krijgen.
"Kwaliteitsmachine zoals een MacBook" 8)7

Het beeldscherm glinstert teveel in het licht; d'r zit een vage 'protectie' op waardoor d'r afdrukken van het toetsenbord achter blijven en hoewel het een hogere resolutie is; kan ik niet veel meer kwijt op het beeldscherm.

Bijna elke MacBook die we hier op kantoor hebben is al een keer teruggegaan naar een reparatiecentrum; en een aantal hebben nogsteeds problemen. En ze komen qua performance niet in de buurt van andere laptops in dezelfde prijscategorie; vaak door thermische problemen.

Terwijl ik bij m'n eigen laptop gewoon zelf het RAM/SSD en wifimodule heb kunnen upgraden.
Ram / ssd upgraden zal het probleem niet zijn, maar het is scherm en het trackpad van zo'n Inspiron uit (dacht eerst 2009 maar is dus) 2011 is gewoon echt heel matig, om niet te zeggen ruk.

Dat is ook geen eerlijke vergelijking want die heeft maar € 400 gekost, inclusief btw. Daar kun je ook geen wonderen van verwachten natuurlijk. Die MBP heeft wel vier keer zoveel gekost.

En ja, het scherm van m'n 2013 MacBook Pro had een coating waar je vingers op zag, alleen langs de randen maar toch, en dat scherm is om die reden gratis vervangen middels een terugroepactie.
Mits driver support op orde is, draait Windows 10 ook prima op oude hardware. Minimale systeemeisen zijn vrijwel gelijk aan Vista, en ik vermoed dat Windows 10 zelfs soepeler draait dan Vista op de minimaal vereiste hardware.

Overigens betekend dit niet dat het prettig werken is op low-end hardware van 10 jaar terug. Complexe websites, zoals GMail, Maps etc zijn echt hopeloos traag. Maar daar kan het OS niets aan doen.
M'n zwager wilde 'm juist recyclen omdat het te traag was op W10 en vroeg of ik er nog wat mee kon. Ik wilde 'm eigenlijk hackintoshen maar daar over dit model kon ik niets zinnigs vinden dus toen Lubuntu eens geprobeerd, ook omdat Ubuntu oorspronkelijk ondersteund werd met dit model. (Inspirion N5050).

Helemaal eens hoor, dat het zijn beperkingen heeft, het blijft nou eenmaal een bescheiden laptop, zelfs voor zijn bouwjaar, maar toch viel het me 100% mee wat er allemaal mee kon.

Zelfs Wacom tablets werken er OOB op, zelfs modellen waar nooit een Mac driver voor gemaakt is.
Een Core i5 met genoeg kloksnelheid te traag op Windows 10? Laat me niet lachen. Ik repurpose met regelmaat dit soort "in de hoek lig-laptops" en met een klein beetje ram liefst 4+, zijn die dingen snel zat. SSD'tje er in voor die 12,50 die 128GB tegenwoordig kost en het zijn rappe dingen. Als er iets stilstaat in de ontwikkeling is het wel computerhardware voor de gewone man. Ondenkbaar in 2005 dat ik toen nog een laptop uit 1995 goed had kunnen gebruiken. Terwijl je, zodra je maar een SSD + wat ram hebt, prima een goed model uit 2010 kan gebruiken voor fatsoenlijk internetten.

[Reactie gewijzigd door MsG op 23 oktober 2020 17:00]

Deze heeft een Core i3-2330M van 2.2Ghz, 3M cache. Misschien ben ik verwend, maar dit is toch wel aan de trage kant hoor.

Vast dat hij flink sneller wordt van een SSD / RAM maar ik wil eigenlijk helemaal niet dagelijks werken met dit scherm / trackpad. Het was eigenlijk puur om te kijken hoe ver ik zou komen met Linux. Voor ik de keuken een receptje lezen is het prima, dat wel.
Voor een beetje textverwerken oid kun je daar prima mee uit de voeten. Zeker met voldoende ram en een SSD.
Sterker nog, mijn 10 jaar oude dell4300 was afgelopen dagen mijn ontwikkel omgeving tijdens een cursus omdat de gebruikte R modules niet wilde werken onder. Win10. Met rstudio-server opbdat oude ding ging het heel vlot nog
fan van de distro, maar de gui blijf ik maar lelijk vinden.

#zalmijnsmaakwelzijn.
Dan pak je toch een andere DE? XFCE, KDE, LXQt of iets anders wat je beter bevalt?
Of je past GNOME wat aan :+
:+ Dat gaat wel een beetje voorbij het nut van een distro, maar dat heb ik inderdaad geprobeerd hahaha.

Vind helaas alle genoemde DE's net niets.
xfce heeft een vlotte en prettigste look en feel, maar mist veel functionaliteit.
Gnome is iets beter (ook nog onvolledig), maar de ux :S... stoor mij zelfs al aan hoe mijn muispointer afhankelijk van de context reageert op zaken als een rand pakken etc (hierop alleen al staan 3 bug reports en twee patches van mij trouwens :S ).

Moet toegeven dat ik momenteel windows gebruik (zeer goede ux), development doe ik remote op mijn build pc/server. Eens in de zoveel jaar kijk ik of de DE's beter zijn geworden, maar helaas gaat dit niet zo snel.
Gelukkig is Windows en development op Windows ook geen straf. Zeker sinds WSL is het een feest wat mij betreft.
Inderdaad, windows doet wel zijn best tegenwoordig om developers het leven prettig te maken.

Maar zo snel er een prettig user experience ontstaat op een linux DE dan ga ik volledig opensource, maar vooralsnog lijkt dat minstens een meerjaren traject.
Mag ik vragen wat je precies mist. Met alle beschikbare DEs kan ik me bijna niet voorstellen dat hetgeen jij wil nog niet bestaat of mogelijk is.

Na jarenlang Windows en Mac gebruik run ik nu al jaren op Ubuntu. Van Gnome2 naar Unity en weer terug naar Gnome 3. Over de jaren vind ik het steeds beter worden, en sinds ik het pre-installed kreeg op m'n xps13 is ook de touchpad nu echt top. Naast Gnome heb ik ook wel eens wat andere DEs geprobeerd; LXDE, Deepin en KDE. Maar uiteindelijk kom ik elke keer weer terug naar Gnome.

Maargoed; ik hoor graag wat je nou exact mist.. :-)
Dat is echt te veel om op te noemen, maar zal het omschrijven:

Ik wil een DE kunnen gebruiken, zonder dat ik hoef uit te wijken naar een CLI voor alle taken die ik ook kan uitvoeren op windows zonder cli ZODAT ik mijn niet constant hoef te verdiepen in de werking van cli-applicaties of zelfs de onderliggende architectuur (alhoewel erg interessant, besteed ik liever mijn tijd aan mijn kinderen, gezin, familie en vrienden).

Ik wil dat alle default settings enigzins in het spectrum liggen dat het bruikbaar wordt, voor systeeminstellingen, randapparatuur, netwerk en andere instellingen ZODAT ik niet vrijwel iedere instelling hoeft te wijzigen om mijn systemen enigzins bruikbaar te maken (voorbeeld: microfoons staan altijd te ongevoelig of veel te gevoelig).

Van iedere gangbare DE staan er voldoende features requests en zelfs blocking bugreports langdurig open om dit in detail verder te bekijken.

Heb de omschrijvingen losjes als user stories omschreven, dergelijk user stories zijn ook terug te vinden in de tracking tools van alle gangbare DE's, met daaronder een enorm aantal features requests en zelfs blokkerende bugreports. Dit is issue dat al heel lang erkend is en ondanks grote stappen nog verre van opgelost is.

[Reactie gewijzigd door 2green op 25 oktober 2020 12:02]

Ik zelf hoef bijna nooit iets in de CLI te doen aan instellingen. Alles gaat makkelijk vanuit het settings panel. Maargoed, als je Windows fijner vindt dan is dat ook prima toch.. :-)
Is het mogelijk dat raspberry pi een opmars gaat maken i.c.m. ubuntu in derde wereld landen?

Ik zie namelijk wel mogelijkheden om masaal dit te introduceren.
Je zou denken dat mensen die het financieel minder breed hebben dan Nederlanders om gratis software zitten te springen, maar van in elk geval Oekraïne heb ik vernomen dat de mensen daar het liefst Windows gebruiken en bijna niemand daar van Linux heeft gehoord. Dit weet ik van een collega van mij die getrouwd is met een vrouw uit dat land.

Wat de echt arme landen betreft: ik heb geen flauw idee, maar het zou mij niet verbazen als Microsoft en andere software giganten die mensen daar willen indoctrineren met software tegen bodemprijzen, net zoals scholieren in Nederland worden geïndoctrineerd via Office 365 (gratis Office) en kortingswebsites als slim.nl en schoolspot.nl.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 23 oktober 2020 19:46]

In derde wereldlanden gebruiken ze geen desktops, maar telefoons. Android is daar voor het overgrote merendeel van de bevolking heer en meester.
Wohoo, lees op het internet (https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=286158) dat deze versie ook van USB3.0 kan booten zonder poespas als kernel decompressen etc. Dat is wel heel erg gaaf! Ga vanavond gelijk spelen :)
Dus Etcher of RaspberryPiImager en gaan vanaf een USB zoals het al ging met RaspberryPi OS?
En zoals het al ging met Manjaro en Linux Mint.
Vergeet ook niet je firmware en USB3-drivers van je RPI4 te updaten. Al zijn ze van september, niet iedereen heeft z'n RPi4 al bijgewerkt. Zelf heb ik al een testrun van Ubuntu 20.10 via USB-SATA met een SSD gedaan. Dat gaat best soepeltjes.
Oh, je kan torrents ook dáár voor gebruiken :+

Geintje, cheers!
Elke torrent client gebruikt niet voor niets linux-iso's als screenshot materiaal ;)

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 23 oktober 2020 15:35]

Ja, want ze zouden anders wel eens kunnen gelinkt worden aan illegale praktijken :p

Ik vraag mij eerlijk gezegd oprecht af of de makers van het bittorrent protocol (en consorten als GnuTella) eigenlijk oorspronkelijk bedoeld zijn voor linux distributies te downloaden of dat ze gemaakt zijn om films en series te delen? (Zoals satoshi nakamoto bitcoin maakte als munt om vrienden te betalen, maar uiteindelijk vooral gebruikt word voor drugshandel en andere duistere zaken)
Ik denk een beetje van beide:
https://history-computer....onquering/BitTorrent.html

Zo te lezen was de man wel geïnspireerd door Kazaa, maar was het ook vooral een technische uitdaging die hij probeerde op te lossen.

Heb zelf wel eens meegeholpen aan het fixen van een bug in libtorrent (o.a. in qBittorrent) en mijn motivatie was ook vooral nieuwsgierigheid. Wat betreft netwerking zijn Torrent clients super interessant en er zit best veel optimalisatie in om dat met duizenden verbindingen te laten werken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor verschillende doelen kan worden ingezet.
Jammer, geen hardware acceleration.
Is er al een distro met fatsoenlijke hardware acceleration? De hardware kan HEVC/H265 decoderen maar er is nog geen software die dit kan?

[Reactie gewijzigd door Zackito op 23 oktober 2020 14:37]

Hardware acceleration voor video in de browser neem ik aan? Of in het systeem in het algemeen?

Hier een handig overzicht van de libraries en hun compatiblity:
https://wiki.archlinux.or...eration#Comparison_tables

In de laatste tabel zie je ook applicatie (-frameworks) staan dus dan kun je zien wat je nodig hebt. Houdt er rekening mee dat de meeste spelers standaard HA uit hebben staan om zo beter compatible te zijn voor mensen met oudere hardware.
Excuus, ik heb het hier exclusief over de RPI4.
Er schijnt geen hardware acceleration beschikbaar te zijn voor RPI4.
Waar heb je het over?

Heb je het over je browser of een "reguliere" media speler?
Media players als mpv (fork van mplayer2 welke weer een fork was van mplayer-mt, fork van mplayer) doen al jaren, if not decennia aan hardware decoding van media.

Als je het over je browser hebt is het een andere zaak, maar gezien hoe je reageert kan het alle kanten uit.
https://www.phoronix.com/...&px=Firefox-80-VA-API-X11 (tenzij je een nvidia kaart heb natuurlijk, maar de support van nvidia op Linux is erbarmelijk te noemen... had je maar AMD kaartje moeten kopen :+)
Voor chrome hetzelfde eigenlijk, maar vind je ook vrij simpel met een google of linkje in andere comment paar comments hierboven van himlims_.

"gewone" webgl e.d. achtige constructies is ook al een tiental jaren supported eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 23 oktober 2020 14:53]

enzij je een nvidia kaart heb natuurlijk, maar de support van nvidia op Linux is erbarmelijk te noemen... had je maar AMD kaart moeten kopen :+)
lol .... game/frot al jaren met linux, nodige benchmarks en testen gedraaid.

Maar als iemand wil gamen icm linux adviseer deze altijd nvidia, waarom? De drivers werken gewoon.

AMD is wat liever als gaat om source beschikbaar te stellen en support voor oudere gpu's. Maar anno 2020 komt er geen amd in de gamebak.
Nuja, dit is min of meer serieus offtopic, maar nvidia steekt/doet nog altijd alsof het 2000 is in Linuxland, terwijl iedereen toch "2020" op de kalender ziet staan.
Nu ook voor de 5.9 kernel bijvoorbeeld. De GPU drivers zelf werken wel, maar CUDA/cuvid e.d. support niet. En zal er ook niet zijn tot minimaal november.
https://www.phoronix.com/...=NVIDIA-Linux-5.9-Delayed

Dan heb je ook wayland support welke al jarenlang een pijnpunt is, het feit dat ze geen MESA gebruiken, geen gallium, etc etc etc.
Genoeg developers ook die constant hacks moeten toepassen om toch maar hun software op nvidia kaarten werkende te krijgen waar het "gewoon werkt" op AMD/Intel kaarten.

En dan heb je nog leuke "humor" dingen als deze : https://www.reddit.com/r/...th_mynextgpuwontbenvidia/

Ik zit nu een kleine 20 jaar bezig met Linux op m'n daily machine, en heb doorheen de jaren alle3 gehad en gebruikt.
En ik kan je zeggen dat de drivers niet "gewoon werken" voor m'n huidige build.
Heb nu sinds een klein jaartje een 4K monitor, en zit zodoende op KDE plasma voor hidipi eigenlijk.
Ik kan geen compositing gebruiken want dan loopt het mis na een paar dagen uptime, en dan na het herstarten van de compositing is de CPU usage gewoon erbarmelijk te noemen...
Ben verre van de enige die deze issues heeft, en keer op keer lees je hetzelfde: mensen die "gewoon" een AMD kaart aangeschaft hebben alles "werkt gewoon".
10 jaar terug was het andersom, maar tegenwoordig zou ik niet zo snel meer durven zeggen dat alles "gewoon werkt" voor nvidia.
Om nog maar te zwijgen over de issues met standby/hibernate ofzo.
Ik heb nu nog een NVIdia kaart en ik gebruik ook de gesloten drivers, maar mijn volgende kaart is hoe dan ook een AMD. NVidia heeft best wel goed producten, maar software matig moet NVidia het nu afleggen en dat is uiteindelijk het hele punt van hardware.
kan wel - maar vereist wat handwerk; hier heeft eimand dit uitgelegd afhankelijk van de hardware
Ik heb deze avond een beetje zitten rommelen met Ubuntu 20.10 op de Pi 4 (4GB en geoverclocked) en ik moet zeggen dat het serieus soepel werkt. Er lijkt inderdaad geen hardware acceleration te zijn in Firefox maar videos lijken goed genoeg af te spelen met de software renderer (1080p 30fps getest en werkt prima)