Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ryzen 4000-laptopprocessors bezorgen AMD goede kwartaalcijfers

AMD's Ryzen 4000-processors voor laptops zijn de succesvolste laptop-cpu's van het bedrijf tot nu toe. In het afgelopen kwartaal leverde AMD meer laptop-cpu's dan het ooit deed in een tweede kwartaal. De omzet steeg met 26 procent ten opzichte van vorig jaar.

Hoeveel laptopprocessors AMD precies leverde, maakt het bedrijf niet bekend, maar AMD-ceo Lisa Su benadrukt in een teleconferentie over de kwartaalcijfers dat de 7nm-laptopprocessors het goed doen. De ceo verwacht in de tweede helft van dit jaar nog meer groei uit de verkoop van laptopprocessors.

Volgens AMD zijn er nu 54 laptops met Ryzen 4000-processors op de markt en is een 'tweede golf' op komst, bestaande uit meer dan 30 nieuwe modellen. Daarbij gaat het om dunne premiumlaptops en om gamelaptops. Ook komen er in de tweede helft van 2020 meer zakelijke laptops met Ryzen Pro 4000-processors uit.

Mede door het succes van de Ryzen 4000-laptop-cpu's steeg de kwartaalomzet van het Computing and Graphics-bedrijfsonderdeel naar 1,37 miljard dollar. Dat is 45 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook desktop-cpu's voor consumenten vallen in dit segment. De kwartaalomzet uit consumenten-cpu's was volgens AMD het hoogst in twaalf jaar.

Su benadrukte verder dat de productie van RDNA 2-videokaarten, Zen 3-cpu's en de socs voor de PlayStation 5 en Xbox Series X op schema ligt. Deze nieuwe producten moeten eind dit jaar verschijnen. In het afgelopen kwartaal is AMD begonnen met de eerste productie en levering van de chips voor de next-genconsoles.

De totale kwartaalomzet van AMD kwam uit op 1,93 miljard dollar, een stijging van 26 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst bedroeg 157 miljoen dollar. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was dat 35 miljoen dollar.

AMD Q2 2020

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2020 • 09:39

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Volgens AMD zijn er nu 54 laptops met Ryzen 4000-processors op de markt en is een 'tweede golf' op komst, bestaande uit meer dan 30 nieuwe modellen.
Dit snap ik niet, ik zie nu al meer dan 90 modellen in de pw staan, en 54 + 30 is nog steeds minder.
Meestal hebben bijvoorbeeld een MediaMark en een BCC indentieke laptops, maar worden ze door die winkels apart als bulk ingekocht, waardoor ze wel een ander artikelnummer krijgen.
Wat natuurlijk ook weer heel handig is voor de "Laagste prijs garantie" gezien je niet hetzelfde artikelnummer (en dus product) voor een andere prijs zult vinden.
Omdat een hoop laptops hetzelfde model zijn maar dan in een andere ocnfiguratie zoals meer schijfruimte, beter scherm etc.
Misschien dat ze minimale verschillen in configuraties niet meenemen? En misschien dat die 90 modellen in de PW niet allemaal daadwerkelijk leverbaar zijn, maar dat sommigen als een soort "pre-order / dit komt eraan" in webshops zijn opgenomen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 29 juli 2020 09:59]

Sowieso tellen ze toetsenbordverschillen niet mee (azerty, qwerty soorten,...)
Dat lijkt me logisch idd, maar met alleen qwerty zijn het er alsnog 86.
Met modellen bedoelen ze voor zover ik weet normaliter de designwins, niet iedere sku gebaseerd op hetzelfde design.
Misschien hebben ze het daar over aparte modellen en tel je in de pricewatch ook de verschillende uitvoeringen van die modellen.
54 + tweede golf bestaande uit "meer dan 30" nieuwe modellen.
Niet alles staat in PW, her staat daar alleen als een webshop betaald voor een listing. En daarna komen de producten pas in PW.

Het loont vaak verder te kijken dan alleen de PW ;)
Dat is niet helemaal waar: Tweakers voegt vaak zelf ook zelf producten toe om zo te kunnen zien wanneer iets beschikbaar is in een betalende webwinkel. "Wordt verwacht"

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 juli 2020 12:46]

Das juist mn punt, ik hoop dat AMD wereldwijd spreekt, maar als alleen al in de PW er bijna honderd staan verbaast het me dat AMD 54 noemt. Weredwijd lijkt me dat aantal namelijk nog groter, en niet alleen omdat er een ander toetsenbord op zit.
Mijn laptop staat niet eens in de PW, maar wel een model met 1 cijfer anders in de SKU/typenummer. Die van mij heeft een iets betere cpu dan wat te krijgen is in NL. Dan krijg je dit. Het is 1 model maar er zijn 9 configuraties te krijgen globaal.
Dit ziet er allemaal mooi uit voor AMD. Toch denk ik dat zowel AMD als Intel zich schrap zetten voor wat er later dit jaar uitkomt bij Apple. Ik doel op de Apple SOC op basis van ARM in Macbooks. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Als video's zoals https://www.youtube.com/watch?v=oSck51LDqoM waar zijn, dan blaast Apple straks alles en iedereen omver in termen van performance en batterijduur. Als ze het vervolgens competitief prijzen (dat zou moeten kunnen met eigen spul) dan verwacht ik een enorme toeloop van consumenten en bedrijven.

Ik heb geen Apple fan, maar gewoon neutraal kijkend naar de hardware markt en deze bijzondere ontwikkeling denk ik dat het er volgend jaar heel anders uit kan zien voor Intel en AMD, en partijen zoals HP, Asus, Acer en Dell.
Ik denk dat Apple niet zomaar hun MacBooks naar beneden gaan schroeven qua prijs. Je kan nu een laptop kopen vanaf € 400,- met Windows. Daarbij zijn mensen ook echt gehecht aan hetzelfde systeem/interface, basis handelingen zo CTRL+C werkt dan ineens niet, voor Tweakers/IT-ers meestal geen issue maar basic users kiezen daarom automatisch Windows, de kans dat een Windows gebruiker na 10 jaar met Windows te werken overstapt is al enorm klein. En ze zouden echt een stuk goedkoper moeten worden, er worden gigantisch veel laptops verkocht in het segment van 300 tot 600 euro.
Eens dat Apple geen laptops in de € 300 - 600 range zal uitbrengen. En dat je dat voor dat geld prima AMD gebaseerde laptops kunt kopen, zoals die nieuwe Lenovo Flex. Mijn gevoel zegt me dat ze met een €900 euro als goedkoopste model MacBook gaan komen, dus net onder de magische €1000 grens. Dus wellicht is de ontwikkeling bij Apple eerder een risico voor de middenklasse en topklasse laptops met Core i5 en Core i7 CPU's.
Ja alleen werk dit met Mac OS.
En daar moet je van houden.
Ik vind Mac egt om te huilen maar dat is mijn mening.
Apple en competitieve prijzen, serieus? Denk niet dat we dat ooit gaan zien, past simpelweg niet in hun strategie als je het mij vraagt.
Intel zal er niet blij mee zijn, maar AMD zal er geen traan om laten. AMD levert geen desktop CPUs aan Apple en GPU's... nou, laten we daar maar niet over beginnen. ;)

En hoewel er best wel wat Apple gebruikers zijn, is het in het grote desktop/laptop plaatje een marginale speler (7.5% marktaandeel, en dalende). https://appleinsider.com/...e-pc-market-share-shrinks

De meeste consumenten zitten niet te wachten op een PC die dubbel zo duur is als een prima Windows machine met dezelfde hardware. Creatives roepen "Maar het design!" en ze maken mooie dingen, maar andere PCs zijn tegenwoordig ook mooi genoeg. Puristen roepen "Maar het OS!". Kwestie van smaak, voor mij lijkt MacOS gemaakt voor melaatsen. Voor de gemiddelde consument maakt het geen flikker uit of ze hun browser starten op Windows of op MacOS. Alleen op Windows "kost het maar half zo duur".

Tenzij Apple iets niet-Apples doet en hun nieuwe CPU ook aan andere gaat leveren, zie ik de rol van Apple niet groter worden, en AMD en Intel niet bibberen om Apple.

*edit* typo

[Reactie gewijzigd door FalconerHG op 29 juli 2020 18:59]

Niet flauw bedoeld, serieus niet , maar ........

"Als ze het vervolgens competitief prijzen (dat zou moeten kunnen met eigen spul) dan verwacht ik een enorme toeloop van consumenten en bedrijven."

Dat is in de afgelopen 10 jaar nog nooit gebeurd en zal ook de komende tijd niet verder komen dan een mooie droom, waarvan Marco al eens zong dat ze bedrog zijn :)

Als die nieuwe ARM-socks voor de komende Macbooks werkelijk zo goed worden als verwacht, dan zal dat eerder tot nog meer winst-maximalisatie voor Apple gaan leiden denk ik. Kost nog minder om te maken en levert nog meer op :P .

We gaan het zien!
je vergeet er effe bij te zeggen dat het merendeel van de consumenten er niet aan denkt om aan een ander OS te beginnen ook al mag dat zoveel beloven kwa performantie, enkel met giga prijsverschil krijg je ze misschien over de toonbank en laat ons nu eerlijk zijn daarin is Apple net het tegenovergestelde. Ik ken meerdere die ooit een MAC gehad hebben als algemene keuken/huis/tuin gebruiker en al snel terug een Windows systeem gezet hebben omdat ze dit gewoon zijn.
Ik zie niet hoe die hardwarefabrikanten zoals HP, Dell, Acer en Asus kunnen gaan concurreren anders dan door verbeterde versies te leveren van apparaten met Intel en AMD chips die ze nu al verkopen.

Er waren tot nu slechts enkele laptops met Snapdragon chips en Windows 10, die niet zijn aangeslagen. Tenzij de hardware krachtiger wordt en de ervaring met Windows 10 beter wordt, heeft Apple weinig te vrezen van de toekomstige producten van deze bedrijven.
Tjonge, wat maakt dit veel reacties los! We gaan het zien eind dit jaar en begin 2021 hoe dit uitpakt. Mijn vermoeden blijft dat in het midden en hoge segment het aandeel van Apple groter zal worden. Vooral mensen die nu al een iPhone of iPad gebruiken en waarvan de Windows PC aan vervanging toe is, kan deze move net dat zetje zijn om ze ook een laptop van Apple te laten kopen.

En vergis je niet hoor, ik heb er niets mee, dat MacOS. Ik vind het ouderwets, lelijk, stug en ik snap de bediening niet. Maar het gaat hier om de grotere groep.

Nogmaals, we gaan het meemaken.
Gezien de slechte leverbaarheid van degelijke Ryzen 4000 laptops verbaast mij dit bijna. Ik had in februari besloten om voor mijn volgende notebook te gaan voor een Ryzen 4000 serie. Aangezien het om een zakelijke laptop gaat mocht dit geen middenmoot zijn (lees: ondermaats scherm, slechte behuizing of slechte koeling). Vanaf februari ben ik bijna obsessief wekelijks tot aan dagelijks allerlei notebook nieuws websites gaan bijhouden. Nu bijna 6 maanden later, verwacht ik volgende week een Thinkpad T14S met een Ryzen 7 Pro 4750U.

Als je kijkt naar wat voor prestaties de mobile Ryzen 4000 serie neerzet zou Intel zich mogen schamen. Echter gaat AMD qua levering en het aanbod van degelijke notebook modellen (in mijn ogen) helemaal de mist in. Het lijkt alsof Intel nog steeds een flinke vinger in de pap heeft bij alle grote jongens.

[Reactie gewijzigd door Vaenir op 29 juli 2020 10:43]

Ze zitten op een redelijk vaste hoeveelheid productie en kunnen niet zo snel opschalen omdat ze daar afhankelijk zijn van TSMC. Ze hebben beide next-gen consoles gewonnen en die chips moeten nu ook volgens een contract geleverd worden, bijvoorbeeld.

Zowel MS als Sony hebben een verwachte 20 miljoen chips besteld voor de eerste golf. Die consoles moeten over 3 maanden kant en klaar bij de distributiecentra liggen. Dat zijn 40 miljoen chips die niet in laptops of andere applicaties kunnen.

Aan de ene kant hebben ze een architectuur die ze kunnen knippen en plakken voor een heel scala aan toepassingen, waardoor ze veel minder verschillende onderdelen nodig hebben als Intel. Aan de andere kant heeft Intel net zoveel productiecapaciteit als heel TSMC en TSMC heeft honderden klanten. AMD moet dus steeds keuzes blijven maken waaraan ze hun waardevolle productiecapaciteit bij TSMC willen besteden.
> Aan de ene kant hebben ze een architectuur die ze kunnen knippen en plakken voor een heel scala aan toepassingen, waardoor ze veel minder verschillende onderdelen nodig hebben als Intel.

Het probleem is ook dat de Mobile / 4000G series geen chiplets zijn maar monoliet CPU's zoals Intel. En dat beïnvloed ook de schaalbaarheid van AMD. Het zijn volledige CPU's dat op 7nm gemaakt worden.

In tegenstelling tot de 3000 series dat 7nm chiplets en 12nm IO ( wat 50% van de grote is van de "CPU"). De CPU's van de consoles zijn chiplets?

TSMC heeft plaats beschikbaar want blijkbaar heeft Huawei zijn order van 7nm chips geannuleerd wegens de problemen ( bans in landen, IP bans enz ). Er was spraken dat Intel die capaciteit wou overnemen en AMD in gevecht is met Intel om die extra plaats in te pakken.

Its good to be TSMC, de echte winnaar op dit moment ;)
Ik deel de mening en zit in precies dezelfde situatie. De high-end processoren zijn op papier verkrijgbaar maar terugvinden bij OEM leveranciers, ho maar. Daarintegen lees ik op reddit /r/amdlaptops dat in China de situatie totaal anders is. Daar vliegen de zakelijke laptops met de high-end processors over de toonbank, ook meer aanbod.
middenmotor
Ik gok dat je https://nl.wiktionary.org/wiki/middenmoot bedoelde, want een middenmotor is juist meestal *wel* tof. https://en.wikipedia.org/wiki/Mid-engine_design

Anyway, een t41s is een toffe laptop voor zover ik zie, maar ben toch wel bang welke toffe features er kwijt zijn geraakt sinds m'n huidige t440s.

[Reactie gewijzigd door killercow op 29 juli 2020 10:29]

Je hebt gelijk! Ik heb schijnbaar koffie nodig. Ik wou zeggen dat het grootste gemis voor mij dat er geen Thunderbolt aansluiting op zit. Maar die heeft een T440s ook niet zo te lezen. Je kan in ieder geval nog wel je accu makkelijk vernieuwen. :+
Het is ze gegund! Jammer dat ze weinig laten doorschemeren over de 4000 desktop processors; er ging een gerucht dat de lancering vertraagd was, maar AMD ontkent dit. Een roadmap voor de komende maanden hebben ze tijdens de toelichting echter niet gegeven.
Nee AMD heeft het dit jaar ondertussen al 6 keer moeten herhalen dat het niet is uitgesteld. Eind 2020 komen de 4000 desktop processoren.
Hebben ze dat inmiddels bevestigd dat dit specifiek de desktop sku's zou betreffen? Vziw ging alle communicatie die ik gezien heb over "Zen 3 on track", wat dus desktop chips kunnen zijn, maar ook Epyc of threadripper.

Daarnaast zou het ook nog een paperlaunch kunnen zijn met beperkte beschikbaarheid bij launch en meer volume een paar weken later. Wat vaker en vaker gebeurt.

Dat er Zen 3 producten eind dit jaar komen is wel duidelijk, welke dit zijn en in welke volumes in volgens mij nog niets officieels over naar buiten gebracht.
De laatste keer had AMD het specifiek over client processors
So, what’s next for AMD in the PC space? Well, I cannot share too much, but I can say our high-performance journey continues with our first “Zen 3” Client processor on-track to launch later this year. I will wrap by saying you haven’t seen the best of us yet…
Wat vaker en vaker gebeurt.
Volgens mij heeft AMD geen paper launches gedaan met zen. Hooguit dat de vraag ver boven verwachting was en daarom het aanbod ver oversteeg, zoals met de 3900x.
Ik denk bijvoorbeeld aan de 3300X, na maanden nog steeds geen fatsoenlijke beschikbaarheid, tenzij dit in mijn vakantie ineens anders geworden is.
Ook een voorbeeld van de vraag die het aanbod ver overstijgt.

Je kan ze gewoon krijgen, ze zijn er, ze worden in ruimte maten gemaakt, maar je moet geduld hebben omdat je in de rij moet staan.
Dat is iets anders als een paper launch.

Bij de paper launch is er gewoon helemaal geen product, of extreem weinig, zo weinig dat practice niemand ze heeft.
En dat is bij de 3300x gewoon niet het geval, nog bij de 3900x toen.
Hoop dat deze 2e golf ook wat goed gebouwde gamelaptops met RTX 2070+ kaarten gaat bevatten dan :)
Volgens mij heeft AMD gezegd dat er in 2020 geen zen2 laptop komt met een gpu sneller dan een 2060.
Volgens mij door een deal tussen Nvidia en Intel
Dat lijkt mij toch concurrentiebelemmering?
ik vraag me dat eigenlijk wel af, AMD kan immers zelf ook gpu's sneller dan een 2060 leveren. Ik zou eigenlijk veel liever zien dat AMD haar eigen producten zou pushen en juist zo min mogelijk business gunnen aan Nvidia
Beetje vaag dat Nvidia en Intel zo'n deal zouden kunnen maken gezien zei niet de laptopbouwers zijn, ze leveren alleen componenten.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 29 juli 2020 19:32]

Het is nog eens zo heel lang geleden dat intel er voor kon zorgen dat AMD niet eens 1 miljoen GRATIS CPU's aan HP kon geven.

HP kon ze niet accepteren, want dat zou ze hun intel rebate kosten, wat ze veel meer zou kosten als de AMD CPU's ze zou opleveren.

Dus zo ver gezocht is het helemaal niet dat intel zoiets voor elkaar zou kunnen krijgen in de OEM markt.

Maar, dat gezegd hebbende, ik denk niet dat dat het geval is deze keer. Het zijn gewoon OEM's die nog huiverig zijn om AMD in de laptops in het hele dure segment te stoppen. onder andere ingegeven door dat pre-builts met AMD boven een bepaalde prijs ook niet goed verkopen.
Wat van de andere kant ook weer een rare vergelijking is, want bij pre-builts heb je het alternatief om het zelf te maken. laptops heb je geen keuze.
Het is goed nieuws dat AMD meer van deze processoren weet te leveren maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze nog steeds erg moeilijk verkrijgbaar zijn. Ik zoek op het moment een laptop met een 4800u/h processor en deze zijn nog erg moeilijk verkrijgbaar. Ik neem aan dat meer mensen hier naar op zoek zijn, het middensegment met 4500/4600u laptops is aardig gevuld maar high-end laptops, zeker met een 4K scherm, zijn bijna niet te krijgen.

Ik denk dat hier voor AMD nog zeker veel meer omzet in te behalen valt.

[Reactie gewijzigd door Blackboard op 29 juli 2020 10:07]

AMD kan mooie chips hebben, OEM moeten er nogsteeds laptops omheen bouwen. en laten we wel wezen, AMD is heel lang niet te vinden geweest in high end laptops.

Ik kan me best voorstellen dat OEM's wat voorzichtig zijn met een high end AMD laptop bouwen.
Ik zou zeggen dat een OEM zoals Asus toch aan zijn verkopen van moederborden kan zien dat de vraag naar Ryzen er echt wel is. Het wordt/werd hoog tijd dat er goede laptops rond een AMD chip worden ontwikkeld in plaats van dat het Intel design weer wordt hergebruikt wat ten koste gaat van de de AMD laptop.
Ik zoek iets in de regio van 1500-2500 euro, maar ga dat geld absoluut niet neerleggen voor een (trage) Intel laptop als ik in diezelfde prijs range een betere AMD laptop kan krijgen. Gezien het voor werk is wil ik een laptop die tegen een stootje kan, snel is (8c/16t), veel opslag (min 1TB) heeft en veel geheugen (min 32GB) heeft; videokaart maakt me niet bijster veel uit. Liefst zou ik een Dell XPS of equivalent willen, alleen wat nu het beste in de buurt komt zijn de Lenovo Legion 5 en HP Omen 15; helaas hebben die maar 16GB geheugen.
Ik baal er enorm van, ik heb een nieuwe laptop nodig en wil een AMD laptop gezien de AMD GPU beter presteert dan die van Intel met goede linux compatibiliteit. Daar waar ik veel ellende heb met de nvidia drivers. En ik kan nergens iets vinden dat mij bevalt, allemaal slechte schermen, slechte touchpads, etc. Waarom kan ik voor de prijs waar ik in 2014 een geweldige laptop voor kocht geen fatsoenlijke AMD laptop kopen? Ik ben dan maar aan het wachten tot ik tegen iets fatsoenlijks aan loop.
Mja, als ik weer een laptop aanschaf, grote kans dat dit een AMD GPU gaat worden.
nVidia is echt kak aan het worden als je een OS als Linux wilt gaan gebruiken.
Slechte driver support, proprietary zooi, en nog steeds lastig doen over alles.
Laat staan de RayTracing wat totaal weggegooid geld is, tenzij je veel met water reflecties wilt gaan werken, die minecraft raytracing kun je ook doen zonder raytracing, maar goed, het verkoopt en levert nVidia $$$'s.

Als Alienware nou ook eens goede AMD CPU's levert voor hun laptops, zou ik ook zo overstappen, of laat staan een grotere en betere keuze voor AMD GPU's.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 29 juli 2020 11:33]

Zit er ondertussen al 3 maanden op te wachten, elke keer worden de daadwerkelijke leveringen opgeschoven.
Best wat laptops met AMD 4000 series processoren leverbaar momenteel.
https://tweakers.net/lapt...dV4lMa86mpzv1_1mZ1bTCklG4
Heb je het over de Ryzen 4000 Desktopserie of de laptopserie? Want ja, de desktopserie is al een tijd uitgesteld, maar de laptopserie komt eraan zover ik weet.
Er is niks uitgesteld, eind 2020 is er gezegd, einjd 2020 gaan deze komen voor de desktops.
Ze zijn er al.
Ik heb er al een laptop mee besteld :)
-

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 29 juli 2020 16:04]

Ryzen 4000 Mobile is gebaseerd op Zen 2 architectuur en deelt dat met Ryzen 3000 Desktop. Zen 3 moet nog eind dit jaar uitkomen. Maar zal voorlopig alleen desktop processoren zijn. Ze zullen vermoedelijk vallen onder Ryzen 4000 Desktop reeks.
Ja de Ryzen 4000 Mobile is gebaseerd op Zen 2 architectuur en niet op de Zen 3 architectuur, de Ryzen 3000 desktop is gebaseerd op Zen 2 architectuur, de Ryzen 4000 desktop woord wel gebaseerd op Zen 3 architectuur.

Ze gebruiken oudere architectuur voor de Ryzen 4000 Mobile, erg jammer, snap niet waarom AMD dat gedaan hebben, erg jammer maakt het allemaal HEEL onduidelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=cLtOMpJx-T4


Aangepast naar Zen 3, bedankt goDiegogo

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 juli 2020 00:57]

Er is of komt geen Zen2+, Ze gaan van Zen2 naar Zen3.
Bij de eerste generatie Zen is er wel een + geweest.
Goed voor de aandelen, mocht je nog Intel hebben, verkopen en amd kopen! Hoewel deze vorige week al zo’n 15% wisselde in koerswaarde.
Ik denk dat niet zo veel succesvolle investeerders aandelen op hun piek aankopen. Het Intel aandeel is ook afhankelijk van veel meer sectoren dan waar AMD actief is.

Een vriend van mij ging hard op AMD aandelen in 2015, ik dacht "die man is gek". En nu heb ik al 2 generaties van team rood in mijn pc.
Ach ja, sta al op 70% je hoort mij niet klagen. Had ook veel tesla, maar door advies van anderen verkocht op 400, moet je nu eens kijken. Het gaat ook om het potentieel en daar zit nog behoorlijk veel groei in! (Overigens is tesla op dit moment enorm overgewaardeerd)
Wel, zelfs de ceo gaat met die statement akkoord. Dus ja.
De nieuwe die size van Intel loopt ook weer tegen problemen aan en is al uitgesteld. Volgens mij hadden ze zelfs over 2022. 2021 blijft nog 14nm op de U en Y-series na.

Tegen 2022 kan CPU land er heel anders uitzien. Ook de ontwikkelingen van RISC CPU's en Apple die ARM naar zijn desktops and laptops brengt. Worden interessante jaren.
Als AMD de productie op gang kan krijgen gaan ze een paar vette jaren tegemoet.
Als het goed is zag je aankomen dat Intel het in verhouding minder goed doet, misschien niet eens wat betreft winst hoor, maar wat betreft techniek die stil lijkt te staan.
Ook zag je aankomen dat AMD het nu weer beter gedaan zou hebben en dat het vrij snel met Big Navi, Zen 3 en alle console chips gaat komen.
Ik heb sinds Zen uit zou gaan komen het idee gehad dat ik misschien wel aandelen moest kopen in AMD en nog steeds heb ik nooit uitgezocht hoe dat nou eigenlijk moet.
Nou ja, dan maar hopen op crypto winst
Kopen via DEGIRO.nl is het goedkoopst, daar handel ik wekelijks (hobbymatig).
De prijs van de aandelen is meestal voorwaarts kijkend. Het afgelopen kwartaal, waar deze cijfers over gaan, zal hoogst waarschijnlijk al in de prijs verwerkt.
ja vandaar dat ik vandaag weer 12% pak :) Echt de beleggers zitten op hun geld en als er ergens een kans is.... zie vandaag en bij tesla!
Goed voor AMD. Een sterke positite op de laptopmarkt is een aardige uitdaging met hoe dominant intel daarin was. Met vertragingen bij Intel ziet het er voor AMD behoorlijk rooskleurig uit.