AMD haalt lagere omzet maar verwacht flinke groei door Ryzen- en Epyc-cpu's

AMD heeft een lagere omzet geboekt, vooral door mindere prestaties bij de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de Ryzen- en Epyc-cpu's. Bij de cijfers zijn de verkopen van de Ryzen 3000-processors en Navi-videokaarten nog niet meegenomen.

De omzet van het Computing and Graphics-segment, waar Ryzen-cpu's en Radeon-gpu's onder vallen, kwam in het tweede kwartaal van dit jaar uit op 940 miljoen dollar. Dat is een daling van dertien procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. AMD schrijft deze omzetdaling toe aan minder gpu-verkopen, wat deels werd gecompenseerd door de verkoop van processors en de verkopen van gpu's voor datacenters.

Volgens AMD was de gemiddelde prijs per verkochte cpu hoger dan vorig jaar, maar lager dan tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. De fabrikant schrijft dat laatste toe aan een grotere mix van mobieleprocessorverkopen. De gemiddelde verkoopprijs van gpu's was ook hoger dan een jaar geleden; dat werd veroorzaakt door de verkoop van gpu's voor datacenters.

Het bedrijfsonderdeel dat onder meer verantwoordelijk is voor de Epyc-serverprocessors, Enterprise, Embedded and Semi-Custom, haalde ook een lagere omzet. Die daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 met twaalf procent tot 591 miljoen dollar. Dit segment haalde wel een hoger operationeel inkomen van 89 miljoen dollar. In het vorige kwartaal en het tweede kwartaal van 2018 kwam dat nog uit rond de 69 miljoen dollar.

De totale kwartaalomzet van AMD kwam uit op 1,53 miljard dollar, een daling van dertien procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018. De nettowinst bedraagt 35 miljoen dollar, terwijl dat cijfer in dezelfde periode vorig jaar nog op 116 miljoen dollar uitkwam.

AMD-ceo Lisa Su zegt dat ze tevreden is met de financiële prestatie, waarbij ze direct verwijst naar 'drie 7nm-productgroepen'. "We hebben een belangrijk keerpunt bereikt voor ons bedrijf, aangezien onze nieuwe Ryzen- Epyc- en Radeon-producten het meest concurrerende productieportfolio in onze geschiedenis vormen. We zijn goed gepositioneerd om flink te groeien in de tweede helft van dit jaar", aldus de topvrouw.

Voor het komende derde kwartaal verwacht AMD een omzet van ongeveer 1,8 miljard dollar, wat zou neerkomen op een stijging van negen procent ten opzichte van een jaar eerder. In het afgelopen tweede kwartaal konden de opbrengsten van bijvoorbeeld de inmiddels uitgebrachte Ryzen 3000-processors en de RX 5700-videokaarten nog niet worden meegenomen; het tweede kwartaal liep tot eind juni.

Door Joris Jansen

Redacteur

31-07-2019 • 12:55

86 Linkedin

Reacties (86)

86
79
39
8
2
32
Wijzig sortering
"De totale kwartaalomzet van AMD kwam uit op 1,53 miljard dollar, een daling van dertien procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018. De nettowinst bedraagt 35 miljoen dollar, terwijl dat cijfer in dezelfde periode vorig jaar nog op 116 miljoen dollar uitkwam."

Dat verschil in omzet met vorig jaar kan ik nog enigszins begrijpen, maar dat de winst zo enorm is gedaald vind ik erg bijzonder. Daar lees ik dan weer helemaal geen verklaring voor.
Daar is dan weer een verplicht 10-Q formuliertje voor, lees mee op p31: (@sdk1985 zit er al aardig dichtbij):
Unit shipments were flat due to an increase in Ryzen processor and datacenter GPU sales, offset by lower demand for our Radeon channel products caused primarily by the decline in blockchain-related demand
Computing and Graphics operating income was $22 million for the three months ended June 29, 2019, compared to operating income of $117 million for the prior year period. The decline in operating income was primarily driven by lower sales and higher operating expenses.
Gedeeltelijk minder inkomsten door BitCoin en hogere uitgaven.

De uitgaven worden weer verder gespecificeerd:
Research and Development Expenses
Research and development expenses of $373 million for the three months ended June 29, 2019 increased by $16 million, or 4%, compared to $357 million for the three months ended June 30, 2018, primarily due to an increase in stock-based compensation expense as well as product development costs in both the Computing and Graphics and Enterprise, Embedded and Semi-Custom segments.
Het lijkt erop, dat het R&D volk voor een deel in aandelen is 'uitbetaald'.
Marketing, General and Administrative Expenses
Marketing, general and administrative expenses of $189 million for the three months ended June 29, 2019 increased by $47 million, or 33%, compared to $142 million for the three months ended June 30, 2018, primarily due to an increase in go to market activities in both the Computing and Graphics and Enterprise, Embedded and Semi-Custom segments.
Aha, het 'go to market' was erg duur!

Er is $20 miljoen meer uitgegeven aan R&D, en $47 miljoen meer aan marketing; het naar de markt brengen van de nieuwe 7nm-producten.

De conclusie is, dat de verlaagde winst tov zelfde kwartaal vorig jaar komt door:
-Afnemende Bitcoin-verkopen (Radeon),
-Hogere R&D uitgaven, betalen van R&D volk in aandelen,
-Hoge marketing-kosten van de 7nm-product-porfolio's, dit lijkt me een eenmalige uitgave. Bijvoorbeeld het sturen van processors naar allerlei review-websites wereldwijd, waaronder Tweakers; en het geven van de keynote op Computex in de allergrootste (en allerduurste?) zaal.

[Reactie gewijzigd door kidde op 1 augustus 2019 01:17]

Er is $20 miljoen meer uitgegeven aan R&D, en $47 miljoen meer aan marketing; het naar de markt brengen van de nieuwe 7nm-producten.
Volgens mij herhaal je daar inderdaad hetgeen ik rond 23h heb gepost. Form 10Q stond toen overigens nog niet online :+ . Ik moest het doen met het quarterly earning report http://ir.amd.com/static-...6e-4edb-9690-4bdab97e2776

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 augustus 2019 03:14]

Je hebt vaste kosten die betaald moeten worden (personeel, gebouwen, …) en variable kosten (grondstoffen, energie, …).
Als je nu minder verkoopt, moet je minder produceren dus dalen je variabele kosten mee.
Je vaste kosten blijven echter doorlopen en je hebt minder producten verkocht om deze over te spreiden.
Zo kom je dus op een onevenwichtige verandering tussen omzet en winst :)
+ 7nm chips zijn waarschijnlijk duurder om te maken, maar werden nog niet verkocht.
Ze zaten hier ook in volle aanloop naar de release van Ryzen 3000 reeks, dus extra kosten voor magazijn etc,..
(Ik ben geen boekhouder maar) volgens mij wordt dat opgevangen in de boekhouding. Ofwel hebben ze een positief cijfer voor de opgebouwde, maar nog niet vekochte inventaris, ofwel rekenen ze die variabele kosten pas aan in het kwartaal dat van de verkopen.

-> kosten en omzet zijn niet gelijk aan cashflow. de eerste zijn puur boekhoudkundige principes.
Deels correct.

Deel zal pas tijdens verkopen terugkomen als de artikelen daadwerkelijk worden verkocht, namelijk de kostprijs.

Echter kosten in de fabs, kantoor(zoals salarissen) etc. zullen al wel in de kosten zitten. Deel van het productie proces zal ook al als kosten zijn genomen, want niet alles is terug te rekenen als variabele kosten en als voorraad verhogend.
Het zou kunnen dat de kosten redelijk gelijk zijn gebleven, wanneer er dan zo'n 200 miljoen minder binnenkomt dan gaat dat ten koste van je winst. AMD zal dit (gok ik) niet zo erg vinden omdat ze weten dat de omzet binnenkort weer gaat stijgen met hun nieuwe producten.

Dan kan je betere een korte dip in winst hebben dan dat je voor iedere fluctuatie in omzet meteen je aan je kosten gaat hannesen.
Wat ik uit het rapport kan opmaken is dat de 'Operating Expense' met $63 miljoen is gestegen naar $562 miljoen vergeleken met $499 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Ik zie alleen nergens in de highlights of summery in dat rapport staan waarom dit het geval is.
Daar ben ik dus voornamelijk benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 31 juli 2019 13:24]

Ik zou gokken dat dit te maken heeft met de kosten van de productie ramp up voor de nieuwste producten. Ze zullen dit kwartaal relatief veel chips produceren, testen, verschepen naar leveranciers, marketing kosten maken, etc.

Maar het is inderdaad wel interessant om te weten wat de stijging precies veroorzaakt, ik weet ook niet wat de verwachte verkoopaantallen van AMD zijn.
Dat gecombineerd met de terugloop bij hun custom chips vanwege de levensfase vd consoles is al een groot stuk en best verklaarbaar
Veel R&D en marketinggeld gealloceerd voor Zen2 denk ik.
Denk dat R&D bij dergelijke ondernemingen altijd wel een stabiele kostenpost is.
Enerzijds moet onderzoek gedaan worden naar nieuwe producten/verbetering van bestaande producten (research) en anderzijds worden onderzochte producten/verbeteringen ontwikkeld (development). Dat heeft verwacht ik een vrij stabiele cyclus, maar de verhouding tussen onderzoek en ontwikkeling kan best behoorlijke impact hebben op de boekhoudkundige winst. Boekhoudkundig is de verwerking van onderzoeks- en ontwikkelingskosten namelijk heel anders. Onderzoekskosten moeten direct als kosten worden genomen (drukt meteen de winst), want het is nog onzeker of het onderzoek gaat leiden tot toekomstige opbrengsten. Ontwikkelkosten mogen (moeten wellicht zelfs) geactiveerd en afgeschreven worden (kosten worden over meerdere jaren verspreid) over de levensduur van het te ontwikkelen product.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 31 juli 2019 14:36]

Ligt beetje aan de productgroep. Als ze een grote nieuwe klant krijgen in de custom range dan kan het zijn dat ze veel investeren om later terug te verdienen. Als je bijv zowel Microsoft als Sony als klant hebt voor een idee waar alleen de fine tuning verschilt is het bijna een "sure bet"
Winsten houd je in een bedrijf juist zo laag mogelijk. Over afschrijvingen, investeringen en reserveringen hoef je geen belastingen te betalen, terwijl je dat over winst wel moet ;)

Bedrijven hebben niks aan hoge winstmarges. Zelfs al klotst het geld tegen de plinten wordt er gezorgd dat de winstcijfers laag zijn.
Winsten wil je alleen fiscaal zo laag mogelijk houden. Bedrijfseconomisch wil je veel winst, omzet en vermogen laten zien. Dat is goed voor de aandeelhouders, kredietverschaffers en de koers van de aandelen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 31 juli 2019 14:40]

Een winst van iets meer dan 2%, wat aan de lage kant. Vorig jaar was het iets meer dan 6,5% wat redelijk is voor de branche.
Ik denk dat R&D veel van het budget in neemt. De winst kort na het uitbrengen van een nieuwe CPU zal lager zijn maar de toekomstige kosten zullen lager zijn door de nieuwe ontwikkelingen.
Winst is boekhoudkundig te sturen, dit heeft ook invloed op de belastingen die geheven worden. Cashflows binnen een termijn zijn vaak een betere maatstaf.
Waarschijnlijk omdat veel mensen de boot af hielden omdat zowel nieuwe Processors als Videokaarten waren aangekondigd. Een daling in verkopen is dan ook goed te verklaren.
Precies de nieuwe generatie gpu en cpu waren al heel vroeg aangekondigd/gelekt.
Waarschijnlijk hebben ze meer geïnvesteerd. Je hebt niet zoveel aan winst als het toch alleen maar op je rekening staat of uitgekeerd wordt aan aandeelhouders; in AMD's positie zoals die nu is willen ze markt winnen en daarvoor moet je je winst weer uitgeven.
Het verkopen aan een nieuwe markt (en Intel heeft er heel veel verschillende) is er meer nodig dan een stuk hardware. Deze nieuwe eisen worden echter pas verteld als de hardware voldoende goed is, dus AMD is nu als een gekke aan het investeren. Kost geld.
Terechte vraag want het lijkt niet proportioneel. Het te verklaren verschil is een daling van 116 naar 35 = 81 miljoen. Zou de marge volledig proportioneel zijn met de omzet dan verwacht je een daling naar 102M en niet naar 35M. Dus het echt vreemde deel is 67M.

Dus dan maar even aan de kosten kant kijken en ja hoor:
R&D +16M (+16%)
Marketing +47M (+33%)
Totaal: +63M

De verklaring is dus dat AMD een beetje meer is gaan uitgeven aan R&D en veel meer is gaan uitgeven aan marketing. Ik heb nog geen advertenties gezien dus als we ineens bekende youtubers in een ferrari zien rijden dan weten we waar dat heen is gegaan :+ .

Het wordt eens tijd dat AMD de cpu en gpu cijfers apart gaat vermelden. Het is haast niet voor te stellen dat Ryzen 2 zo slecht liep dat ze zelfs nu het niet voor elkaar krijgen om te groeien. Vergeet niet dat Intel nog altijd tekorten heeft en de retail markt niet goed kan voorzien. Wellicht gaat het bij Ryzen super goed maar ligt Radeon op zijn gat. Maar doordat de cijfers tegenwoordig op één hoop worden gegooid weten we niets.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 31 juli 2019 22:57]

Da's niet zo moeilijk. De winst is lager omdat de investering in een een beter procedé, en een lager nm procedé meer gekost heeft. Wat ze nu als het goed is flinke windeieren gaat opleveren tegenover Intel bijvoorbeeld.


Edit is .

Omdat deze berekening nog niks(beter gezegd nauwelijks) te maken heeft met Trump zijn acties.
En ook niks te maken heeft met de invloed van alles buiten AMD business.

AMD heeft zeer veel geld neer gelegd voor een beter procedé, niet meer en. Niet minder.

Wacht gewoon de full year omzet en netto winst af.

EIEREN !

[Reactie gewijzigd door Extrema op 1 augustus 2019 01:43]

De tegenvallende resultaten zijn aan 2 zaken te wijten: Trade war, Trump heeft de deal met JV geblokkeerd waardoor er minder inkomsten uit IP zijn en de verkopen in China sowieso minder zijn.

En ten tweede: semi custom omzet is gedaald met 30% ipv de voorziene 20%. Dit omdat zowel de Playstation en XBox aan het einde van hun cyclus zitten. 20% was verwacht maar het is 30% geworden.

Vooruitzichten van het 3e kwartaal komen op 1.83 miljard en het vierde kwartaal op 2.2 miljard... Verre van slecht, wetende dat dit nog maar het begin is en dat NVidia met een marketcap welke 3x hoger is een omzet van rond de 2.5 miljard zal hebben (hun marges liggen wel aanzienlijk hoger).

Goed bezig AMD !
Trade war, Trump heeft de deal met JV geblokkeerd waardoor er minder inkomsten uit IP zijn
Volgens AMD's SEC-rapport is dat helemaal niet waar, heeft u daar anders een betere bron voor? Waarschijnlijk niet, want ik kan me eigenlijk geen betrouwbaardere bron bedenken dan wat AMD wettelijk verplicht is aan aandeelhouders te melden, maar goed misschien snap ik het allemaal niet.

Lisa Su heeft al aangegeven dat het een 'eenmalige deal' was, en 10-Q Q2 '19 meldt het volgende:
In February 2016, the Company licensed certain of its intellectual property (Licensed IP) to the THATIC JV for a total of $293 million in license fees payable over several years contingent upon achievement of certain milestones. The Company also expects to receive a royalty based on the sales of the THATIC JV’s products to be developed on the basis of such Licensed IP. The Company classifies Licensed IP income and royalty income, associated with the February 2016 agreement, as licensing gain within operating income. The Company recognized $60 million as licensing gain associated with the Licensed IP during the six months ended June 29, 2019. .
Het geld lijkt 'gewoon' binnen te komen, een vijfde van het totale bedrag komt dit halfjaar binnen. De ontwikkeling van de producten is kennelijk nog niet klaar, dus omdat er volgens plan nog helemaal geen royalties binnen komen omdat de producten simpelweg nog niet bestaan, kunnen er ook niet 'minder royalties' binnenkomen door een handelsoorlog.
Verder schijnt het dat THATIC verlies maakt (wat wel logisch is omdat er nog geen product is), en AMD geeft aan dat ze daarvoor niet hoeven betalen (0 dollar); omdat ze niet verantwoordelijk zijn voor het financieren van de JV.

In hetzelfde 'halfjaar' vorig jaar, was er 0 aan licentie-inkomsten. Nu 60 miljoen. Dus nee, die inkomsten zijn niet gedaald, maar juist gestegen!!!

De 'zwarte lijst' wordt genoemd, maar AMD vermeld niet dat hierdoor minder inkomsten binnenkomen of verwacht worden:
In June 2019, the U.S. Commerce Department’s Bureau of Industry and Security added five Chinese entities to the Entity List, including THATIC and the THATIC JV. As a result of the Entity List designation, the Company is complying with U.S. law pertaining to the Entity List designation.
Dat is dus ook allemaal wel logisch, want het IP werd in licentie gegeven in februari 2016 tijdens het presidentschap van Obama, Trump werd pas president in januari 2017; bijna een jaar later dus.

[Reactie gewijzigd door kidde op 1 augustus 2019 01:41]

Aan de trade war dacht ik ook als een van de oorzaken. Ik vraag mij wel af wat de impact van die war op Amerikaanse bedrijven en samenleving zoal is, maw hoe schadelijk die is. Ik las al over een garbage crisis, gedupeerde consumenten van Huawei consumenten die geen volledige service meer kunnen krijgen, minder gezonde concurrentie op 5g e.a. vlakken, android is een heel belangrijke partner verliest, China die nog meer inzet in de ontwikkeling van eigen cpus enz, maar uiteraard zijn er vele dingen die zich in de achtergrond afspelen.

Helaas word ik massaal gedownvote als ik deze vraag op reddit stel, met vooral antwoorden als Amerika can handle it, zonder bronnen te vermelden.
China heeft geen eigen CPU's. Intel, AMD en ARM zijn allemaal Amerikaanse bedrijven.
Er zijn wel een groot aantal Chinese processor fabrikanten welke op basis van een ontwerp (vaak ARM) met een 'eigen' chip komen..

Je kunt je je afvragen wat de impact van de huidige tradewar is. Maar heb je je weleens afgevraagd wat voor effect de outsourcing naar China betekend voor Europa en de VS? Vrijwel alle lage lonen banen verdwijnen hier waardoor minima het steeds lastiger krijgen. De computer techniek gaat heel erg snel. Vroeger kon men de technologische wijzigingen goed opvangen in de maatschappij. Het verdwijnen van banen is er altijd al geweest, alleen gaat het nu veel en veel sneller. Vooral staten aan de Amerikaanse westkust zitten in een soort van race waarbij ze het hoogste minimumloon voorstellen. Het resultaat: fastfood restaurants zijn nu versneld met keukenrobots bezig, maar steeds meer benzine stations worden onbemand. Enig idee hoeveel studenten achter het loket van een benzine station zitten en als het wat rustiger is, bezig zijn met hun studie?

Maar in 2020 zal China bij de VN de status van derdewereldland verliezen. Op dat moment kan Ali Express niet meer voor een appel en een ei producten versturen naar Europa of de VS en moet ineens de prijzen betalen welke wij al jaren de andere kant op betalen..

Daarbij is het handelsoverschot belangrijk voor China. Dat beperkt immers de deflatie. Het overschot van Amerikaanse dollars wordt omgezet naar Yuan en vervolgens gebruikt om de eigen economie te versterken. Nogmaals als je geld bijdrukt zakt de waarde van de munt omdat de dekking van de munt zelf niet wijzigt, maar China verhoogt die dekking middels het inkomen uit de VS..

Daarnaast speelt ook verplichte technologie overdracht en IP diefstal een groot punt bij de onderhandelingen.

Overigens heeft Trump zowel Republikeins als Democratisch ondersteuning bij het aanpakken van China. De democraten zouden alleen willen zien dat Trump wat minder bot overkomt..
Zie onder andere dit Amerikaanse artikel uit mei: https://www.cnbc.com/2019...mid-tariff-trade-war.html

Op dezelfde manier dat de Nederlandse politiek geen kritiek op misdragende asielzoekers durft te geven om Wilders niet in de kaart te spelen, zo durf de EU momenteel ook Iran niet aan te pakken ondanks dat ze meer Uranium verrijken dan toegestaan en ze zelfs Britse schepen enteren (piraterij)..

De tradewar gaat over nu, de deal gaat over hoe de komende 40 jaar eruit komt te zien..
Dank voor je antwoord, maar dat gaat wel diep in op politieke punten die enkel China als het probleem (en hoe Trump het beschrijft: vijand) bestempelen, terwijl dit een issue is met globalisering waarbij dergelijke contrasten in verloning zich overal op de planeet voordoen. Ook in Europe is er geklaag over verhuis van bedrijven naar het goedkope Oost-Europa (in België is bijvoorbeeld vanhool, bedrijf die o.a. bussen maakt, al lang bezig met de productie van België naar ergens in Oost-Europa te verhuizen. Zij durven zelfs zo ver gaan om te zeggen dat de Belgen werkschuw zijn tegenover x [ben naam land in Oost-Europa vergeten]).

Ook hebben we als Europa veel last van de zware concurrentie van de VS (daarom dat die transatlantische trade act ook zoveel kritiek veroorzaak) omdat daar de minimumlonen en belastingen lager zijn, we kopen dus ook liever daar onze vliegtuigen, straaljagers of importeren van Amazon.com omdat het goedkoper is. En die Amerikaanse multinationals komen dan in Europa zetelen en betalen nauwelijks belasting. Als we als Europa er dan iets aan proberen te doen (Apple moet miljarden belasting betalen), dan bemoeit zelfs de hoogste politieke macht zicht ermee om Apple te beschermen. Het is dus geen China probleem, maar knelpunten met hoe de globalisering op bepaalde manier werkt. Ik heb dan ook nog niets gezegd over hoe de VS massaal geld blijft bijprinten om die super hoge kosten aan defensie, economie enz dat ze maken te blijven vergoeden. Wat Trump met deze trade war doet is protectionisme en het verspreiden van (leugenachtige) propaganda. Want zaken die worden aangeklaagd (overheid China verdedigt Huawei), doen ze helemaal hetzelfde. Dat neemt uiteraard niet weg dat er geen valide kritiek wordt geven over China, aangezien zij ook een groot deel van het probleem uitmaken.

Weg van de politiek en over het verliezen van jobs. Hoe dat je het ook draait of keert, de loonkost is de grootste focus van bedrijven en zij proberen ze dan ook alles aan te doen om die te verlagen. Of ze verhuizen hun productie naar lageloonlanden of ze robotiseren processen. Dat laatste gebeurt sowieso, zonder dat China daar iets mee te maken heeft, in sneltempo en zal ook de grootste uitdaging zijn met AI. Als die robotten dan enkel in China gemaakt worden (zoals al onze zonnepanelen), zitten we natuurlijk wel met een groot probleem.

Je zegt dat ze geen cpus hebben, maar dat klopt niet. Met arm (Brits bedrijf met Japanse eigenaar trouwens) hebben ze al het IP om cpus te maken, wat ze ook al lang doen en blijven doen. Ze hebben het al beschikbaar. Daarnaast met Risc-V en alternatieven openen er nog meer mogelijkheden. Ze hebben ook al een deel van AMD hun IP gelicenteerd en hebben ook al x86 cpus ter beschikking. Gaan ze volgens mij ook lekker blijven doordoen zelfs als hun licentiedeal is stopgezet.

Ik blijf toch nog benieuwd hoe groot de schade van die trade war is, die ook een kettingreactie veroorzaakt naar andere landen. Daarnaast interesseert mij ook wel hoeveel jobs vanuit China naar de VS zijn gekomen. Verschillende bedrijven (zoals Apple) die zeiden deel van productie naar de VS te verhuizen, maar of dit ondertussen al (gedeeltelijk) gebeurd is heb ik nog nergens gelezen

[Reactie gewijzigd door Aardbol_23564 op 31 juli 2019 17:32]

China als de vijand zien is wellicht een politiek standpunt maar vooral door hun economische opstelling ingegeven. Daarin verschillen ze ook van andere plekken op de wereld die je noemt als plaatsen waar je dezelfde tegenstellingen kunt vinden. In China is het beleid (politieke keuze) van de CCP om zich daar op een bepaalde manier in op te stellen.
Denk niet dat de Belgen werkschuw zijn dat is maar om te verdoezelen dat ze weggaan vanwege de machtige vakbonden
Heb je de 'Made In China 2025' manifest weleens gelezen? Overigens was de kritiek op China al onder Obama gestart, alleen heeft Trump het een en ander in een stroomversnelling gebracht..

Wat betreft de belastingen in Europa. Dat is de schuld van Europa zelf. Europa heeft zelf de regel gemaakt dat je een belasting maar in 1 EU land hoeft af te dragen. Ook de IC* constructies zijn een Europese regeling. Vond men allemaal jaren goed, want was goed voor de groei van Europa en de globalisering.

Nu gaat Frankrijk ineens een extra omzet belasting heffen. Logisch dat de VS daar bezwaar tegen maakt. Wat ik eigenlijk erger vind, is dat de EU zich afzijdig houd in deze discussie, terwijl hetgeen Frankrijk (en 5 andere landen overwegen te gaan doen) een bom onder het Europese belastingstelsel legt.. Want blijkbaar kan elke EU lidstaat een belasting verzinnen en toch omzet belasting innen..

ARM is inderdaad Brits/Japans, alleen gaan zij niet het risico lopen dat Trump een import verbod oplegt op ARM processors. Aangezien vrijwel elke telefoon/tablet een ARM processor heeft, zal dat zo'n vaart niet lopen. Kijk maar eens hoe diverse Europese bedrijven hun activiteiten in Iran hebben terug gedraaid nadat de VS de sancties weer hadden hersteld, ondanks dat de EU een soort van oplossing heeft. Echter verkoopt Mercedes in de VS veel meer auto's dan in Iran, dus zij hebben de plannen voor een fabriek in Iran in de koelkast gezet.. Een ARM zal geen risico's willen gaan lopen..

Overigens gaat het niet alleen om de schade van de tradewar. Het verschil in de handelsbalans is slechts 1 van de issues, maar denk ook aan de schade van IP diefstal en de schade vanwege technologische overdracht. Maar als Trump zowel support heeft van Democraten en Republikeinen, dan weet je dat er veel meer speelt dan dat Trump zijn zin niet krijgt. Er zijn maar weinig onderwerpen waarbij beide politieke partijen op dezelfde lijn zitten..

Het verdwijnen van lage lonen banen is inderdaad deels een gevolg van de globalisering. Echter vroeger stond tegen het verdwijnen van banen daar weer nieuwe banen tegenover. Vooral sinds de WO2 zijn Europa en noord Amerika technologisch sterk vooruit gegaan. Probleem is dat er nu al grote groepen in de maatschappij zijn, welke niet mee kunnen of willen. Bij veel (grote) AH vestigingen vestigingen kun je niet alleen zelf je boodschappen scannen, je kunt vaak ook zelf afrekeningen bij een zelf-help kassa. Achter de kassa zitten is prima als bijbaantje, maar voor sommige is het daadwerkelijk een baan. Deze banen zullen in een rap temp verdwijnen, maar zonder schooldiploma zullen er geen nieuwe banen voor je terug komen. Waar vind je die nieuwe banen wel? In de ICT, engineering, consultancy en management. Banen waarvoor je minimaal HBO dient te hebben. Vroeger zat ik in de installatie techniek (airco's, CV installaties, elektro installaties, water/gas leiding werk, etc) en tegenwoordig dien je voor veel van die zaken certificeringen te hebben. Over 15 jaar doe je met alleen een V(M)BO opleiding gewoon niet meer mee..

Echter hebben veel mensen in achterstandswijken alleen deze beperkte opleidingen. Dan kun je als overheid problemen om laag opgeleid te hernoemen naar praktisch opgeleid, maar daarmee los je het probleem niet op. Feit is dat over 15-20 jaar er complete wijken zijn waar niemand werkt heeft. De VS zit al een flink aantal jaren op dat punt. Maar je kunt niet ineens 40% van je bevolking voorzien van extra opleidingen. Terwijl dat wel nodig is. De maatschappij blijft evolueren, alleen kan een steeds groter deel van de bevolking deze ontwikkelingen niet meer bijhouden..
Nee die heb ik niet gelezen. Maar wat betreft de kritiek op China, gaat dat volgens mij nog verder in het verleden, waarschijnlijk met als beginpunt waar China een opkomende wereldmacht werd en onze industrie naar daar verhuisde. Nu is dit maar mijn gedacht, maar waar ik wel zeker over ben is dat het ook niet met Obama begon.

Wat je zegt over Frankrijk en de nieuwe belasting die ze willen introduceren voor grote techbedrijven, is wel wat anders met wat Europa met Apple uitvecht. Apple heeft gewoon illegaal veel belastingen ontweken door afspraakjes te maken met Ierse politici. Europa wil daar helemaal niets van hebben, want dit geeft Ierland en Apple onrechtvaardige voordelen tegenover andere Europese landen en andere bedrijven.

Dat ARM en andere Europese bedrijven hun handel met Iran stopzetten omdat de VS iets beslist toont des te meer aan hoe de VS schadelijk kan zijn voor onze economie. Zij zeggen A en iedereen moet volgen of er volgen sancties, ongeacht of er Amerikaanse componenten in die producten zijn. Zo werken ze wel. Die bedrijven willen gewoon geen handel met de VS verliezen omdat de VS een heel belangrijke afzetmarkt is. In België lijden bepaalde delen van de landbouwsector grote verliezen omdat ze hun fruit niet meer mogen verkopen aan Rusland, omdat Europa gehoorzaam naast de VS stapt.

Dat Trump zowel steun krijgt van de Republikeinen als de Democraten is niet anders dan logisch. Dit gaat over jobs in de VS houden en creëren. Omtrent dat onderwerp zijn zelfs extreem rechts en extreem links bij ons in België de beste vrienden.
IP diefstal zal waarschijnlijk een van de valige argumenten zijn die de VS maakt, maar vergeet niet dat ook zij dit bij ons doen. Denk maar aan het bespioneren van Airbus. Dus weeral hier heb je niet de goeie mensen en de slechte mensen. Het is een kwestie van wat en hoe.

Ik ga mee in je laatste argumenten. Vooral als gevolg van de digitalisering zie ik ook hoe weinig mensen eigenlijk mee zijn met de vernieuwingen en ik heb het dan zeker niet alleen over de oudere mensen. Ik zie vele jonge mensen die zelfs nog niets de basics kennen van hoe het internet werkt, laat staan hoe een webbrowser juist werkt. Mensen die niet het verschil tussen een echte (van heel gekend bedrijf) en valse phishing url kunnen maken. En dat zijn dus de mensen die het binnen zoveel jaar zouden moeten overnemen in een nog meer gedigitaliseerde wereld?
Maar wat je zegt over banen die verdwijnen omdat we zelf beginnen te scannen enz. Is dit niet juist wat we willen? Het moet alsmaar sneller en sneller gaan en het moet goedkoper zijn, daarnaast mensen verliezen hun sociale behoeften en vaardigheden en leven meer in een virtuele wereld dan de echte. Waar is in zo'n wereld dan nog vraag naar een kassierster?

Als laatste wil ik nog aan bod brengen dat we als Europa weer heel verdeeld zijn geraakt door de schade die de VS aan ons heeft toegebracht met hun huizencrisis. In plaats van naar hen te kijken als het probleem en hoe hun systeem zo corrupt is als iets, kijken we liever naar Zuid-Europese landen, buitenlanders, vluchtelingen, de Chinezen en de Russen. Dit is niet de eerste keer dat ze ons dit aandoen. In het verleden bracht hun crisis al verdeeldheid bij ons, wat een van de aanleidingen was waardoor extreem rechts in Duitsland aan de macht kwam. En dat heeft voor andere dingen gezorgd.
Ik ben heel benieuwd wat de cijfers gaan aangeven zodra de verkopen van de Ryzen 3000-serie en de Navi-GPU's er wel in meegenomen worden. Als ik de reviews/previews moet geloven kan AMD daar wel eens een flink marktaandeel mee heroveren, met de nodige (gunstige) financiële gevolgen van dien.

Ik gun het ze in ieder geval van harte!
Ze hebben voor het eerst sinds de Athlons een voorsprong. Hopelijk weten ze het deze keer te benutten en door te zetten. Na 10 jaar zit er eindelijk weer beweging in de vooruitgang van processors.

Persoonlijk vind ik dat Intel wel even duidelijk afgestraft mag worden door hun wanpraktijken en het stilleggen van de ontwikkeling. Gezien ze pas in 2020/2021 misschien een antwoord hebben, is de kans aanwezig dat ook de langlopende zakelijke contracten onder druk komen te staan.
Intel is duidelijk enorm afgestraft.

Alleen hebben ze dat vrij diep in hun resultaten verdoezeld, maar voor wie graaft (potverdomme nog geen enkele journalist / analist gezien die onderstaande info naar boven groef; en ik als amateur kan het wel !?!?) is er geweldige info, je lacht jezelf kapot!!!

Zie pagina 27 voor de mokerslag die Intel op server-gebied (waarschijnlijk door AMD???) gehad heeft:

De (data-tak) winst daalden van $2700 miljoen naar $1800 miljoen! Praktisch een miljard minder winst, de afname van winst is zelfs 2x zoveel als AMD uberhaupt aan datacenter-CPU's verkoopt (!), dus gigantisch in het kwadraat. Maar ja, als dat door AMD komt, hoe verdoezel je zoiets voor je aandeelhouders en de analisten?

Welnu, hier de onnavolgbare beweringen van de cabaretiers van Intel:
DCG experienced challenges as cloud customers absorbed capacity and the enterprise and government TAM declined.
Als dit geen WTF-momentje meer is, weet ik het ook niet: Intel beweert hier met droge ogen in een officieel stuk voor de beurswaakhond, dat de totale servermarkt voor bedrijven / overheden is geslonken!!!. De gehele markt, dus ook de markt die normaal gesproken door de concurrentie bediend wordt. En niet zo maar een beetje, nee, met 33%!

Heel raar, allerlei dure analisten verkopen rapporten aan beurs-typen waarin juist beweerd wordt dat die markt met 12% per jaar groeit, of 19%?!?! Maar nee, die analisten zitten er faliekant naast en hun broddelwerkjes kunnen in de prullenbak, in plaats van 3%-4% groei per kwartaal volgens meerdere beroeps-analisten, daalt deze dus met 33%, aldus Intel.

Nu zakt toch echt mijn broek af. Als dat zo zou zijn, dan zou dat betekenen dat Dell, HPE en Lenovo in een keer 33% minder servers zullen kunnen verkopen aan bedrijven. Dus hun resultaten moeten behoorlijk onder druk staan. Het zou grappig zijn om eens contact met HPE op te nemen (beursgenoteerd) om te vragen, of ze het met Intel eens zijn dat 33% van hun markt zomaar toevallig in Q2 2019 'verdwenen' is.

Het wordt nog lachwekkender wanneer Intel zichzelf in de voet schiet, namelijk bij de verdeling van de 'verdwenen $900 miljard':
(465) Lower gross margin from platform revenue
(240) Higher period charges, primarily associated with the initial ramp of 10nm
(205) Higher DCG operating expense
Dat 10nm geld kost, oke. Dat is overigens raar, want CCG maakt juist $500 miljoen meer winst, omdat ze niet meer in 10nm hoeven investeren volgens hetzelfde document, maar OK, misschien is 10nm voor laptop-onderdelen klaar en voor servers (Ook discrete server-GPU's waarschijnlijk???) nog niet.

En ja, er zijn $200 miljoen meer kosten ('higher operating expenses'), want om het aantal cores van AMD bij te houden, moet Intel meer cores in hun eigen CPU's stoppen, zonder dat ze dat allemaal kunnen doorberekenen aan de klant.

Maar het schokkendste is toch echt het half miljard aan 'lagere marges'. Terwijl in hetzelfde document ook nog met droge ogen beweerd wordt dat er tekorten waren (voor goedkope meuk, dat wel).

Dus grofweg eenvierde van de winst van de data-tak is foetsie, waarschijnlijk door AMD (en Rome is nog niet eens uit!), maar nee, dat komt niet door competitie, maar omdat de 'totale server-markt' met 33% is gedaald. Jahoor, tuurlijk Intel!!! Grapjas-van-de-maand award zeker voor hun!

[Reactie gewijzigd door kidde op 1 augustus 2019 02:12]

Erg mooie post. Misschien solliciteren voor Tweakers als journalist de volgende keer dat ze weer mensen zoeken? :) Dit is een nieuwsbericht op zichzelf waard.
Na 10 jaar zit er eindelijk weer beweging in de vooruitgang van processors.
Desktop processors*

Want Arm heeft de laatste jaren al flinke stappen gezet in het mobiele segment en staat het punt om ook op de laptop en server markt flinke stappen te zetten. AMD en Arm zitten in de lift terwijl Intel hier voorlopig niets tegenover kan zetten.
Wat ik mij afvraag is wat Apple op termijn van plan is. Die hebben zo langzamerhand ook een hele CPU en GPU divisie, en nu ook de 5G modems van Intel overgenomen.

Het kan zijn dat ze alleen voor hun eigen producten blijven produceren, geen idee wat de plannen van Apple op de lange termijn zijn, iPhones en Macs en iTunes zijn op een gegeven moment geen grote groeiers meer. Ze lijken best veel te investeren in design en productie van eigen silicon.
Men zegt nu al jaren dat ARM de X86 markten in gaat maar voorlopig stelt dat nog bar weinig voor. Een paar ultra budget apparaten waar je weg kan komen met een opgevoerde tablet klasse processor is het succes tot nu toe. Voor de server zijn al een aantal pogingen gedaan maar zonder grote afname. Ik zie het eigenlijk niet meer gebeuren dat een ARM fabrikant de moeite gaat nemen.
Toch is het nu zo ver. Apple ruilt in 2020 zijn intel processoren in voor processoren die gebaseerd zijn op het chipontwerp van Arm. Ook kun je al een tijdje kiezen voor Arm Chromebooks. En de ontwikkeling van Arm chips gaat veel sneller dan die van Intel op dit moment. Voorlopig zie ik Arm niet concurreren op de high end desktop markt, maar daar wordt het nu ook dringen geblazen door de progressie in chipdesign door AMD.
de managers maken het wel weer kapot... door te gaan bezuinigen om zo meer winst te maken.
Dan moeten we vooral hopen dat AMD grote klanten als HP en Dell binnenharkt die hun producten goed gaat promoten.

En vergeet niet dat eind dit jaar (hoogstwaarschijnlijk) Intel hun videokaarten op de markt gaan brengen. Dat kan ook een verschuiving betekenen.

Maar laten we hopen dat AMD meer geld binnenkrijgt om goed door te kunnen ontwikkelen en veel langer een groot aandeel pakt. Op zowel Intel als Nvidia
Dan moeten we vooral hopen dat AMD grote klanten als HP en Dell binnenharkt die hun producten goed gaat promoten.
AMD levert al processoren voor HP en Dell thinclients in de zakelijke markt bijvoorbeeld. Dus ze hoeven het echt niet alleen van de consument te hebben.
Die gaat dan de producten van AMD afnemen als het niet de consument is?
Over het algemeen vallen zakelijke gebruikers niet onder consumenten. Dus inderdaad, de zakelijke gebruiker gaat dan ook de producten van AMD afnemen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 1 augustus 2019 12:38]

AMD heeft natuurlijk ook nog de consoles in handen (behalve de Switch dan). Hier halen ze misschien niet superhoge marges op, maar als het maar vaak genoeg herhaalt blijft worden dat het AMD is, is dat natuurlijk ook positieve reclame.
Maar daarmee winnen ze niet de markt. Zoals.je aangeeft. De marges zijn klein...Maar zolang ze verkopen komt geld binnen.
En de nieuwe XBOX en PS hebben ook weer AMD volgens geruchten.
Mee eens, alleen gunstiger voor de consument!

Ik wacht en hoop in de tweede helft dit jaar een nieuwe build te kunnen maken. :D
Dat zal wel weer rechtgetrokken worden met de nieuwe 3000-serie en Navi-GPU's. Als ik alle verhalen hoor, is iedereen hier zeer lovend over en nog een stuk goedkoper dan Intel/nVidia.

Stiekem nog de hoop op een prijzenoorlog O-). Laat ze maar concurreren
Ze verwachten een omzetstijging van 9%? Lijkt me gezien het grote succes van vooral hun nieuwe CPU's maar ook GPU's erg milde voorspelling. Tijd voor aandelen? O-)
Ik hoop voor AMD dat dit waar is: https://amp.tomshardware....-cpus-amd-epyc,40045.html

Zelfs als het bij een overweging blijft is dat een serieuze wake-up-call voor Intel voor zover er die nog niet was.
Van mij mag AMD weer een paar jaar winnen.
Kan ook een 'truuk' zijn om Intel onder druk te zetten en een betere deal te ritselen.
Ik vraag me af of ze dan direct de winst vanuit de CPU's kunnen investeren in de GPU's, om daar vervolgens ook meer winst te kunnen behalen, waardoor je een soort van snowball effect krijgt.
Klein beetje offtopic, maar het valt me op dat er geen nieuws-item is geweest over dat de Ryzen 9 3900X wereldwijd is uitverkocht. Ik wou die een week geleden te bestellen, maar hij was overal uitverkocht.
Zelf vond ik dit best wel opmerkelijk nieuws. siliconangle kon uit de mond van enkele analysten wel wat oorzaken noemen die best voor de hand lagen:
AMD met expectations for the quarter, but took its forecast down based on softness in the game console market,” said Patrick Moorhead, an analyst with Moor Insights & Strategy. “I believe this softness is driven by consumers getting excited for the next generation consoles from Microsoft (Scarlett) and Sony (PS5) and delaying purchases
en
Moorhead also pointed to the lack of blockchain graphics processing unit revenue, which made up over $100 million of AMD’s revenue in the same period a year ago, as another reason for its overall revenue decline.
Met de PS5 en toenemende verkoop vanaf dit kwartaal ben ik wel benieuwd hoe 't er volgend jaar bij staat!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee