Google begint met distributie van Android Auto 2019

Google is begonnen met de distributie van Android Auto 2019 met een verbeterde interface en nieuwe functies. In Nederland en België is wel een aantal kunstgrepen nodig om het nieuwe besturingssysteem voor infotainmentsystemen in auto's aan de praat te krijgen.

Gebruikers van Reddit melden sinds dinsdag dat zij de vernieuwde versie van Android Auto hebben ontvangen. In veel landen, waaronder Nederland en België, is het besturingssysteem officieel nog niet beschikbaar, maar kan de software bijvoorbeeld wel worden binnengehaald via een site als APK Mirror. De nieuwste versie 4.5.5928 toont echter niet onmiddellijk de vernieuwde interface en de knop om die te activeren, verschijnt niet bij iedereen. Hiervoor bestaat een work-around, maar ook die lijkt niet bij iedereen te werken.

In landen waar Android Auto 2019 officieel beschikbaar is, verschijnt bij de instellingen de functie 'Try the new Android Auto' met een schakelaar ernaast. Is dat niet het geval, dan kan de gebruiker dit in sommige gevallen als volgt forceren. Ga naar de instellingen van de Android-smartphone, klik door naar 'Apps' en selecteer de app Android Auto. Kies vervolgens voor Geheugen en wis daar zowel de gegevens als de cache van de app. Klik tot slot op 'Nu stoppen' om Android Auto geforceerd af te sluiten.

Als de app vervolgens opnieuw wordt gestart, moet de gebruiker het korte configuratieproces opnieuw doorlopen. Daarna moet de functie 'Try the new Android Auto' in principe wél in de instellingen verschijnen. Op ons testtoestel was dat, zelfs na verschillende pogingen, niet het geval. De taal van de smartphone in Engels veranderen bood geen soelaas. Het lijkt er dus op dat de work-around niet bij iedereen werkt of dat Google het intussen via omweggetjes heeft geblokkeerd.

De opgefriste look van Android Auto 2019 omvat een donker thema, nieuwe lettertypes die volgens Google beter leesbaar zijn en knoppen die wat uiterlijk betreft nauwer aansluiten bij de interface van Android Pie. Ook kan de nieuwe versie van Android Auto beter gebruikmaken van het beeldformaat van grote schermen. Verder zijn in de nieuwe interface minder handelingen nodig om bepaalde functies te bereiken. Zo kan de gebruiker via één scherm bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen opvragen, een podcast terugspoelen en een telefoongesprek aannemen.

Android Auto 2019
Android Auto 2019Android Auto 2019Android Auto 2019Android Auto 2019

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

31-07-2019 • 11:33

298

Submitter: Trackerfire

Reacties (298)

298
287
126
9
0
59
Wijzig sortering
Maar waarom doet Google zo moeilijk om Android Auto niet in Nederland te activeren? Waarom zijn we daar nu in 2019 nog mee aan het hannesen?
Onbegrijpelijk inderdaad. Ze jagen consumenten naar allerlei wazige APK sites om APK's van niet vertrouwde bronnen te installeren. Zet het gewoon in de Play Store met evt een opmerking dat de dienst mogelijk niet werkt in land X.
Ten eerste heb je maar één site nodig en ten tweede is APKMirror een vrij gerenommeerde site.
ik gebruik liever apkpure. Daar is de 'download' link tenminste direct een correcte downloadlink en niet één of andere advertentie, en moet je ook niet nog zitten zoeken naar de juiste versie voor uw device.
Of inderdaad een andere bekende site.
Als ik dit zo lees dan wacht ik nog wel even voordat ik dit ga installeren. Nog teveel haken en ogen om het goed en wel aan de praat te krijgen. Er volgt binnenkort vast een update.
omdat het verboden is in Nederland om je telefoon aan te raken tijden het rijden als je een voertijg bestuurd. daarom is deze app niet in onze store.
Dit is ook de redden dat ze de interface uitschakelen op de telefoon en alleen gaat werken met een intertainment systeem in een auto.

als alternatief komt er wel een google assistant car mode voor voice bediening.
Dat heeft ongeveer drie weken gespeeld toen een agent die misstap deed en de betreffende bestuurde terecht in beroep ging maar alsnog verloor. Vlak na die tijd heeft hij bij het hooggerechtshof(?) alsnog gewonnen.
De nederlandse wet schrijft duidelijk voor dat vasthouden verboden is (ook klemmen tussen je nek of bv hoofddoek) maar bediening in een houder niet.
Artikel 5 is nog altijd wel een optie op het moment dat je tijdens bediening bv gaat slinger of langere tijd aan een op het scherm staart.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door IMarks op 22 juli 2024 19:09]

Nee, het is verboden je telefoon vast te houden... Dat is iets anders dan aanraken.

https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

Overigens mag je nu ook geen andere electrische apparaten meer vasthouden. Wel bedienen, echter als je dan alsnog zwalkend over de weg gaat is het gewoon een artikel 5 overtreding.
Ik denk eerder dat te maken heeft met de strenge RDW keuring in Nederland. Omdat Android onderdeel is van de auto wanneer de dealer hem verkoopt moeten alle updates. Verwerkt worden in het type goed keuring. Daarom zijn auto fabrikant niet zo happig met update van car entertainment systeem.
U mag uw telefoon wel bedienen als deze in een houder zit
https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 19:09]

Het infotainmentsysteem van een auto word niet meegenomen bij de typegoedkeuring, behalve dan dat het net als alle andere zaken in het interieur geen scherpe randen of uitsteeksels mag hebben. Softwarematig mag je er daarom aan veranderen wat je wilt zonder dat dit van invloed is op de goedkeuring en/of toelating op de weg.

Dat autofabrikanten niet happig zijn op updates van infotainmentsystemen is omdat het geen softwarebedrijven zijn maar autofabrikanten. Softwareontwikkeling is dus niet hun sterkste kant.

Daarom zie je steeds vaker dat de infotainmentsystemen in auto's naast de software van de fabrikant ook Android Auto en/of Apple CarPlay ondersteunen. Hoeft de fabrikant alleen maar voor de compatibiliteit van de hardware en bedieningsorganen (touchscreen, knoppen op het stuurwiel, enz.) te zorgen, en word de software verzorgt door softwarebedrijven.
Ik dacht omdat het gekoppeld zit aan de boordcomputer de fabriek aan strengen Veiligheidsregels moet voldoen voor dat ze een auto hier mogen verkopen.
Pin me er niet op vast,maar ik gok dat dat alleen van toepassing is op de can-bus die op de aandrijving zit. Die is afgeschermd van secundaire functies en als ik een gokje mag wagen is een android auto niet verbonden met diezelfde bus.
Ik heb ook geen idee ben geen automonteur.

Maar hoe lezen en communiceren car entertainment systeem en ook Android dan Bijv met Je banden spanning meter en andere boordcomputer functies die gestuurd worden door je boordcomputer.

Ik dacht echt oprecht dat Het uitblijven van updates van car entertainment systemen hier mee te maken had.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 19:09]

Zoals ik zei, zijn dat secundaire functies. Die werken ook via een communicatie bus (wellicht zelfs ook gewoon CAN), maar die is niet verbonden met de aandrijvende CAN-bus vanwege veiligheid.
De boordcomputer/ entertainmentsysteem moet wel e-mark (UN-ECE-R10) gecertificeerd zijn, maar v.w.b. de homologatie van het voertuig zelf zijn er geen eisen m.b.t. de functionaliteiten van een dergelijk systeem.
Ja, er is een koppeling van het infotainment-systeem met de boordcomputer via een Controller Area Network, ofwel de CAN-bus. Echter, dit is hoofdzakelijk om (storings)meldingen via het infotainment-system aan de bestuurder door te geven (kapotte lamp, lage bandenspanning/oliepeil, enz.).

Hierbij is het niet zo dat het infotainment-systeem direct zaken aanstuurt die via de CAM-bus verbonden zijn. De controller op de bus is en blijft de boordcomputer.

Verder draaien alle belangrijke functies niet op 1 enkele boordcomputer. De motor heeft z'n eigen computer (ECU, engine control unit), de automatische versnellingsbak heeft z'n eigen computer/controller, de veiligheidssystemen (ABS, ESP/stabiliteitscontrole) hebben hun eigen computer/controller, enzovoort...
Het entertainment system maakt geen deel uit van de keuring.
In mijn auto is Android Auto volledig te besturen met een besturingwiel.
Naar links en rechts scrollen door te sturen ja? :+
Als dat de reden zou zijn, dan moeten ze alle navigatie apps uit de Play Store halen, ook hun eigen Google Maps. Android Auto maakt het rijden net veiliger, ik gebruik het nu zelf al een half jaar. Voordien zat ik meer bezig op mijn telefoon (als ik stilstond), via AA worden mijn berichten netjes voorgelezen door de Google Assistant en hoef ik dus niet meer aan mijn telefoon te komen.
Dan is Apple car play ook verboden, en dat werkt gewoon wel, hoeft niet eens geïnstalleerd te worden.
niet mee eens.
telefoon in een carkit houder en als je die bedient is niet strafbaar.
de wet gaat puur over het vasthouden van toestel. telefoon in houder of je radio zelf is wettelijk toegestaan.
gebeurt er iets kan je direct alles loslaten en de controle nemen.
met telefoon in je hand kun je niet direct met 2 handen aan het stuur komen zonder dat je toestel valt.

wet is puur eigenlijk dat je ten alle tijden je handen vrij moet hebben.
Onzin argument. iOS carplay werkt precies hetzelfde en is wel beschikbaar in Nederland.
Niet helemaal, iOS carplay heeft geen versie die op de smartphone zelf draait. iOS carplay werkt alleen met een head-unit. Al denk ik niet dat het de reden is, aangezien andere (EU) landen hetzelfde geldt, namelijk vasthouden (of zelfs in houder) is het bedienen van je smartphone niet toegestaan en daar is Android Auto wel toegestaan/officieel te downloaden.

Overigens zal binnen kort Android Auto niet meer op de smartphone werken, deze functionaliteit zal verder gaan in de Google Assistant driving mode. Misschien dat daarna Android Auto wel naar Nederland komt.
Ah dus je kan op de iPhone ook Carplay starten zonder deze te koppelen aan een head-unit?
Dat AA zonder head unit kan.
Omdat AA zonder head unit kan zit AA niet in de NL play store, om gebruik van AA op de telefoon tegen te gaan.
Of het interessant is of niet, maakt voor dit verhaal niet uit. Het komt er op neer dat Apple CarPlay en Android Auto niet 100% hetzelfde werken. Alleen verbonden met een headunit, wordt de werking vrijwel identiek. Overigens kan je nog wel je toestel gebruiken als hij verbonden is in AA stand (dmv een swipe-up), weet niet of dat bij de iPhone ook zo is.

Verder vind ik zelf AA op de smartphone wel degelijk nuttig. Ik gebruik deze stand op de motor en het is toch sneller schakelen tussen navigatie, info scherm en muziek dan moeten schakelen vanuit het homescherm.
In de huidige iOS kan schakelt het scherm van de telefoon uit. Maar in de nieuwe iOS13 hebben ze het vrij gegeven en kan je je telefoon ook voor andere dingen gebruiken.
Maar de werking is dus niet hetzelfde voor de Nederlandse wet.

Bij Apple kan je de smartphone niet meer gebruiken en hoef je hem ook niet vast te houden tijdens CarPlay gebruik. Bij Google kan je de smartphone wel gebruiken (moet dit zelfs als je AA gebruikt op de smartphone zelf) en dat werkt vast houden in de hand.
Hier kan de Nederlandse wet misschien moeilijk om doen en is de werking dus niet identiek, aangezien ze bij Android Auto NIET kunnen garanderen dat de smartphone niet gebruikt gaat worden tijdens rijden.
Dan nog is het grote verschil tussen CarPlay en Android Auto dat de laatste ook op de smartphone kan draaien en het gebruik (en vasthouden) in de hand (no pun intended) werkt. Maar goed, zolang Google (of de overheid) niet vertelt wat de echte reden is, blijft het natuurlijk giswerk.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 19:09]

het is zeker NIET verboden om een telefoon tablet of ander comunicatie-device aan te raken, als je dat denkt moet je de wet maar eens goed lezen.

het is wél verboden het toestel vast te houden, dan maakt het verder niet uit of het ding aan staat, uit staat of in gebruik is.

Het bedienen van android-auto is dus gewoon toegestaan mits hij op de juiste manier (in een houder) is geïnstalleerd.

Verder gelden er dezelfde regels als bij een autoradio, een pakje sigaretten of een pen en een agenda. Zodra je betrapt wordt op het creëren van een gevaarlijke situatie ben je je rijbewijs kwijt art. 5 wvw: Dat kan door het rollen van een peuk, door het gevaarlijk lang kloten met je autoradio of door een gesprek te voeren via whatsapp (zelfs met je toestel in de daarvoor bestemde houder), zodra je er gevaar mee veroorzaakt ben je af.
Ik snap ook niet waarom Google zo moeilijk dit met dit soort dingen.
Hetzelfde geldt voor de basisfunctie 'routines' in Google Home, wat voor de Amerikanen al meer dan een jaar beschikbaar is, maar voor ons nog niet. Slaat eigenlijk helemaal nergens op.
helemaal eens, het doet me denken aan W6.4 daar installeerde je altijd cab's.
Maandje terug mijn Mondeo ontvang en daar hadden ze een a4 tje waar precies op stond hoe AA te installeren. Je moet alleen goed opletten dat je op de juiste links klikt, lezen en bewust klikken is het makkie.
Maand geleden gedaan en net de APK 4.5 erover gezet, dat ging nog makkelijker, gewoon update van de app. Hoe deze er nu uitziet, zie ik morgen. Dan zal ik er weer eens mee rijden. Dark mode ziet er goed uit, dat kan ik hier wel zien. Hoe dat op mijn radio eruit ziet horen jullie. ga ik morgen avond bekijken.
Apple carplay is wel legaal. Dit komt omdat Siri hier in zit en je dus niet fysiek je telefoon hoeft aan te raken om Apple Carplay te besturen. Bij Android auto zit er volgens mij nog geen voice-besturing op en is het om deze reden nog niet legaal.
Android auto luistert gewoon naar ok Google.
Als ik onderweg ben en zeg "ok google, ik wil graag tanken bij een Tango tankstation" krijg ik direct een aantal opties in de buurt om aan de route toe te voegen.
android auto is perfect met stem te bedienen
Oh dat is nieuw voor mij. Ik heb Android Auto op mijn telefoon staan om onze klanten (zit in de auto branche) te helpen met het activeren hiervan. Maar ik kan de app niet gebruiken met mijn stem...
Hey Google, bakker de bakker:
Ok, overschakelen naar waze

En voila
De "Hey Google" of "Okay Google" moet dan toch wel aanstaan op de telefoon?
Standaard werkt dit bij mij ook niet namelijk, maar wel als ik natuurlijk op het microfoontje klik rechts bovenin óf op het stuur..
Hey Google staat aan, maar denk dat hij het opvangt via micro in auto
Omdat het om controle gaat en de bijbehorende inkomsten - daarom staan ze ook nog altijd apps als Flitsmeister of andere navigatie apps niet toe op Android Auto... :(

In mijn beleving zou die hele Auto-app niets anders moeten zijn dan een scherm replicatie naar het ingebouwde scherm in de auto waarbij je op het ingebouwde scherm dan ook de apps kan bedienen natuurlijk. Als ze je dan de mogelijkheid geven om zelf je scherm samen te stellen van wat je in de Auto modus wilt zien dan zou dat het gewoon moeten zijn. Binnen apps zou het fijn zijn als ze de interface zo maken dat het overzichtelijk is en met knoppen van voldoende grote. Ik las onlangs een Flitsmeister blog waarbij ze aangeven dat ze er klaar voor zijn maar dat Google nog altijd de toelating blokkeert.

Uiteraard kan ik me voorstellen dat het wenselijk is om social media apps (FB / Twitter / Instagram etc) en video apps (YouTube / Netflix etc) te blokkeren maar uiteindelijk is en blijft de automobilist de eindverantwoordelijk van wat hij/zij achter het stuur doet.
Omdat het om controle gaat en de bijbehorende inkomsten - daarom staan ze ook nog altijd apps als Flitsmeister of andere navigatie apps niet toe op Android Auto..
Wat een onzin. Waze doet het wel gewoon en daar staan ook gewoon flitspalen en trajectcontroles in.
Waze is van Google...
Inderdaad - dat is precies wat het is, Google laat vooralsnog alleen maar eigen applicaties toe en gooit het (nog) niet open voor andere gelijksoortige apps. Dit is trouwens wat er op de support pagina van Flistmeister staat:

Werkt Flitsmeister al met Android auto?

Ja dat vinden wij dus ook een goede vraag. Helaas is Google niet zo happig op het toelaten van apps. Inmiddels heeft Apple wel navigatie-apps toegelaten tot hun systeem. Laten we hopen dat Google ook snel volgt met Android Auto! 😉

https://support.flitsmeis...0met%20Android%20auto?/nl
ben met je eens, alleen op aftermarket radio werken ze met een extern handrem signaal kabel.
idieaal direct aan massa leggen en je kan alles tijdens het rijden gebruiken.

wil mee zeggen dat wij de dingen moeten kunnen doen of niet.
in een tesla kun je ook gewoon youtube kijken en dergelijke.
dus dat het in nl niet mag is best dom. het kan, het wordt gedaan en als het rijden wordt beinvloed kan je atrikel 5 nog eens krijgen.

je moet wel slim genoeg zijn om te weten wat je wel en niet kunt doen.

ik ben van mening dat als wij gsm met beugel vast kunnen maken kunnen we alles doen op gsm wat we willen.
op orgineel radio moet dat dan ook kunnen. tuurlijk youtube dat ze dat niet doen snap ik. maar dingen zoals externe navigatie programma's moet gewoon kunnen. diverse muziek apps werken wel. al krijg ik bij spotfiy wel geluid en bij andere app totaal niet
Inderdaad. En het mocht ook wel eens tijd duren voor deze update zeg, wat heeft het allejezus lang geduurd voor hij uit was.
Enige reden is zogenaamd: tjdens het besturen mag je niets doen dat je af zou kunnen leiden. Ook geen appel eten of een cola drinken... Het ligt aan de wet en niet aan Google (voor deze ene keer ;) )
Waarom zou dat niet mogen? Immers is Apple Carplay al sinds 2015 in Nederland te gebruiken. Waarom zou Apple dan wel toestemming hebben gekregen?
Voor zover ik weet, maar correct me if I am wrong, is Apple Carplay onderdeel van iOS en wordt dus standaard meegeleverd met iedere iPhone terwijl Android Auto een losse app is in de App Store.

EDIT:
Dat wil dus zeggen dat Apple Carplay niet(moeilijker) verboden kan worden dan Android Auto.

[Reactie gewijzigd door Fjupski op 22 juli 2024 19:09]

Dit zou uiteindelijk hetzelfde werken als bij Google, afhankelijk van het ingestelde land voor gebruik is het dan in/uitgeschakeld.

Uiteindelijk zijn het maar gewoon vinkjes aan Google's zijde, land x wel, land y niet, land z wel.

[Reactie gewijzigd door Yannick97 op 22 juli 2024 19:09]

Dat wil dus zeggen dat Apple Carplay niet(moeilijker) verboden kan worden dan Android Auto.
Als burgers laten we onze wetgevers natuurlijk niet door zulke kleinigheden beinvloeden. Als wij willen het niet mag, dan mag het niet en past Apple de boel maar aan. De macht ligt bij de burger en haar overheid.
you are wrong, Nergens is er wet of regelgeving die android auto verbiedt, je mag een toestel namelijk alleen niet vasthouden maar wel (kortstondig) bedienen. het kan zijn dat google (om vriendjes te worden met de EU) besluit om verder te gaan dan de wet, met vernieuwende veiligheidsmaatregelen maar die zijn dus zeker niet wettelijk verplicht.
Hoor dit argument vaak, maar waarom kan Apple carplay dan wel?
Wat Fjupski ook al zei, bij apple is het een onderdeel van IOS en bij Android is het een losse app die je moet installeren. Volgens de wetgever ben je wanneer je Android auto gebruikt bezig met het bedienen van een App en dat mag niet onder het rijden... Heel krom maar ja zo staat het in de wet.
Je mag wel degelijk een app bedienen onder het rijden, zolang de telefoon maar in de houder zit. Wat het verschil is, is dat Apple carplay niet op de telefoon zelf werkt (er moet een head unit bij). Bij Android Auto werkt het wel op de telefoon zelf. Misschien dat het daarom niet toegestaan wordt, omdat men bang is dat het in de hand werkt dat mensen hun telefoon in de hand houden (wat niet mag).

Maar vreemd is het wel aangezien andere landen AA wel officieel beschikbaar is en men er ook niet de telefoon mag bedienen tijdens het rijden.
Binnen een bepaalde tijd wordt het geen app meer die je op je telefoon kan bedienen dus die argument gaat straks niet meer op.

@kryptonice snap wat de wet zegt, maar waarom mag ik als mij telefoon in de houder zit wel apps gebruiken dan? Zoals Navigatie of muziek.
Krom toch.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 19:09]

Krom is het heel erg zeker. Slaat natuurlijk ook nergens op.
Maar dat er dan een reden voor Google zijn om het dus niet te doen is nog gekker.
Zeker te bedenken dat iedereen het toch wel gebruikt..
Klopt, zei ik eerder ook al dat we straks Google assistant drive mode krijgen en deze functionaliteit wordt weg gehaald uit AA. Ben benieuwd of het dan ook officieel naar Nederland zal komen of dat het toch afhankelijk is van andere dingen, bv goeie assistant ondersteuning in de Nederlandse taal.
Wat overigens best wel gek is.
Gezien het feit dat je je smartphone niet mag gebruiken, maar tegenwoordig dus wel mag aanraken als deze in een houder zit. Dus ook je navigatie gewoon kan blijven gebruiken.

Dat zou voor Google genoeg reden moeten zijn om de app TOCH te lanceren.


In Android Auto zitten, naar mijn idee, genoeg features ingebouwd dat, als je aan het rijden bent, je een groot deel niet kunt gebruiken en geen voorbeelden ziet van berichten.

[Reactie gewijzigd door kryptonice op 22 juli 2024 19:09]

Voor zover ik weet heeft dit niks met de Nederlandse wet te maken, Apple werkt immers wel en is vergelijkbaar.
Je telefoon gebruiken (zelfs in een houder) mag in andere landen ook niet (zoals UK en Frankrijk) maar daar is Android Auto wel officieel te downloaden.
Het gaat hier niet om kunnen denk ik.. eerder om het doen ;)
Apple doet het dus wel, Google dus niet.
Heb je daar een bron van? Lijkt me zeer sterk
Waarom zou het niet mogen van de wet?
U mag uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem niet vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. U mag uw telefoon wel bedienen als deze in een houder zit. Bijvoorbeeld als uw navigatiesysteem vraagt een alternatieve route te accepteren. Ook mag u spraakbediening gebruiken.

Bellen in geparkeerde of stilstaande auto mag?
U mag wel elektronische apparatuur vasthouden als u met uw auto stilstaat. Bijvoorbeeld in de file, voor een verkeerslicht of op een parkeerplaats.
https://www.rijksoverheid.../mag-ik-bellen-in-de-auto

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 19:09]

wat maakt het voor google uit of het mag van nl wet of niet.
enige rede denk ik dat google assist niet goed werkte voor nederlands taal
en dat android auto nog beta status heeft.(of is dat al weer over)
omdat er geen nederlands was in het begin was de app nog niet klaar voor de nl markt

want het is stom dat externe apps niet mogen of toegelaten worden
alleen waze kan. maar offline app als tomtom, navigon syc die niet.
zelfde als windows pc kopen en alleen je internet explorer kunt gebruiken. dat is wettelijk niet toegestaan in EU
Even een gouden tip voor iedereen:

Als je de nieuwe android auto 4.5.5928 apk heb geinstalleerd op je toestel ziet het er nog het zelfde uit.
Zodra je connectie maakt met je auto via de kabel krijg je een popup te zien in het scherm van je auto mediaspeler, dat er een nieuw interface beschikbaar is.
Ik heb een VPN gemaakt naar US (new-york) en dan de aangegeven stappen uitgevoerd.

Dit werkte direct!!!
Bij mij ook! Zodra ik hem aansloot op de auto gaf ie op het display van de auto aan dat er nieuwere versie beschikbaar was en of ik die wou uitproberen (echt wel).
- Had idd cache ed weggegooid na installatie.
- Nederlands talig Android (auto)
- taal scherm auto, Nederlands
- Samsung A5 (2017)
- Honda Civic 2018

[Reactie gewijzigd door pruygje op 22 juli 2024 19:09]

Ik zou willen dat je gelijk had. Bij mij werkt het niet ;(
Oh dat is gek, dus alles op een rijtje gezet:

1. Cache + gegevens wissen
2. App verwijderen
3. App 4.5.5928 installeren
4. Connect met je auto

Dit heb je uitgevoerd?
Yep..allemaal uitgevoerd, maar ga het nogmaals doen

Heb jij engelstalige of nederlandstalige Android draaien ?
Nederlandstalige Android Auto.

Succes!
Ik krijg niets nieuws te zien. Inmiddels al 4x geprobeerd. Heb jij ook een Samsung S9 ?
Oh dat is raar...
Nee de Samsung Galaxy S10.

Zojuist ook bij een collega van mij geprobeerd, en daar werkt het wel.
Hij heeft de S9+

[Reactie gewijzigd door zazadanger68 op 22 juli 2024 19:09]

Ik snap dr helemaal niks meer van. :X

iig bedankt voor je hulp. Als je nog een idee help, verneem ik het graag.
Hier hetzelfde hoor Cliootje, krijg ook met geen mogelijkheid de nieuwe vormgeving. Geen optie, geen popup, gewoon de oude omgeving.
Thx voor je bericht lohost.

Begon me een beetje Remi ( 'Alleen op de wereld' ) te voelen.
Inderdaad. Betreft bij mij trouwens een Nokia 9.
Ik heb (sinds gisteren al) net als jullie - na installatie van de laatste apk van apkmirror- meerdere malen de delete cache/data + force close geprobeerd maar de optie blijft afwezig.

Stock Galaxy S10 + laatste juli update + taal in NL (zowel telefoon als Google Assistent)

Het lijkt (zelfs buiten de systeemtaal veranderen) toch iets anders te zijn waardoor de optie wel of niet naar voren komt.

Hopelijk een kwestie van tijd, ben erg benieuwd naar de nieuwe interface.

[Reactie gewijzigd door Kappade op 22 juli 2024 19:09]

Wat ik heb gedaan is android auto geopend met de nieuwe update geinstalleerd.
Hierna naar de instellingen en dan de app. En dan gewoon gegevens wissen. Cache is hierna standaard geleegd.
dan forcerend afsluiten. en hierna android auto opstarten. Onder instellingen staat probeer de nieuwe android auto. Ik heb het nu op 3 telefoons gedaan waaronder een S10. Werkt bij allemaal.
Dank voor de uitleg. De volgende stappen doorlopen en het werkte direct.
1. APK installeren
2. Instellingen/ Apps/ Android Auto
3. Gegevens wissen
4. Geforceerd afsluiten
5. Android Auto opstarten en stappen doorlopen.
6. Bij settings staat nu "Try the new Android Auto".

Zometeen nog wel even proberen in de auto.
*edit: Getest en inderdaad een nieuwe interface.

[Reactie gewijzigd door Dwarlor op 22 juli 2024 19:09]

Even een gouden tip voor iedereen:

Als je de nieuwe android auto 4.5.5928 apk heb geinstalleerd op je toestel ziet het er nog het zelfde uit.
Zodra je connectie maakt met je auto via de kabel krijg je een popup te zien in het scherm van je auto mediaspeler, dat er een nieuw interface beschikbaar is.

1. Cache + gegevens wissen
2. App verwijderen
3. App 4.5.5928 installeren
4. Connect met je auto
Oh dan maar even in de auto proberen! Die heeft vrouwlief alleen op dit moment...
Met een Oneplus 5 op Android 9 dus onmogelijk.
Wat voor toestel gebruik jij?
Hier met een LG G7 Thinq.
Hoe kan ik aan android auto komen? Ik heb ook de LG G7.

APK mirror, dus gevonden. Krijg alleen niet de melding "Try the new android auto"

[Reactie gewijzigd door Vinpaq op 22 juli 2024 19:09]

Via APKMirror een veilige bron van officiele APK bestanden
Hoezo is dit onmogelijk op een OnePlus 5?
Deze stappen heb ik ook genomen op een OnePlus 6 /Android 9 en ging gewoon prima.
Ik krijg het niet voor elkaar.
Heb de stappen meermaals doorgenomen maar krijg de optie niet.
Oh zo, ik dacht dat je de stappen al niet lukt. Maar heb je na het resetten wel de telefoon verbonden met de head-unit van je auto? Aangezien je alleen op dat scherm de nieuwe layout krijgt en niet op de telefoon zelf.
Nee de stappen lukken, geen probleem.
Ik heb de nieuwste versie van Android Auto maar krijg de optie gewoon niet beschikbaar.
Verder nog niet in de auto geprobeerd, maar ik ga er vanuit, dat als de optie "Try the new android auto" er niet staat dat het ook niet gaat werken.
Klopt. Staat bovenaan de instellingen lijst.
Bij mij werkte AA altijd totaal niet in mijn Clio. Verschrikkelijk stroperig beeld.

Nu heb ik de oude AA verwijderd, daarna de nieuwe geinstalleerd en het werkt.
Misschien dat het op die manier ook wel gewoon lukt?
OnePlus 5 hier met Android 9.0 en werkt perfect.

- Nieuwe app geïntalleerd over de oude
- Bij instellingen, apps, Android Auto: gegevens en cache gewist
- App opnieuw opgestart en dan staat er bij instellingen: Probeer het nieuwe Android auto

Als je dit aanvinkt ga je wel pas verschil merken op je auto scherm, niet op je smartphone.
Ik snap er dus helemaal niets van waarom ik op mijn OnePlus 5 geen nieuwe interface krijg..
Uiteraard doe ik gewoon alle stappen zoals jullie maar helaas
Op mijn Oneplus 6 helaas niet
Lukt mij ook niet op mn OP5
In dat geval vraag ik mij echt af wat écht het verschil is tussen de OP5 en OP6.
Volgens mij zijn de Android en OxygenOS exact gelijk.
Het kan land gerelateerd zijn, ik gebruik onder meer een Amerikaans google account, dus misschien dat het daarom bij mij wel werkt.
Net gedaan op mijn Oneplus 5. Werkt perfect!
Hoe heb je het precies gedaan?
Zoals de stappen hierboven?
Ja zoals de stappen hierboven. De gegevens wissen zit wel een beetje verstopt bij de app instellingen. Maar inderdaad.

Updaten
App instellingen open via android os. Cache en gegevens wissen.
Geforceerd stoppen
Android Auto open en de configuratie volgen. Dan bij instellingen staat bovenaan probeer de nieuwe android auto 2019!

Vervolgens naar je auto lopen en je telefoon aan de usb zetten en tadaaa
Dan is het bijna wel zeker dat het gewoon om een server-side uitrol gaat.
Ik heb dus ook een Oneplus 5 en doe exact hetzelfde, maar krijg geen extra optie.

Waarschijnlijk zal ik gewoon geduld moeten hebben...
Ah balen. Komt vanzelf!
Het is inderdaad een server-side uitrol.
Een aantal mensen heeft een paar weken geleden in de vorige versie van android auto al plotseling de interface gekregen (per abuis).
Bij mij staat nummer 6 wel in het instellingen menu van Android Auto maar geen nieuwe interface. Telefoon: Galaxy S9 met pie
Geen nieuwe interface in de auto? Er staat specifiek bij "For car screen only".
Ik heb het ook nog niet in mijn auto gecontroleerd. Ga ik later vanmiddag doen.
Gelukt met mijn S10e.
OnePlus 6 . Werkt hier ook niet :-(
Top, werkte perfect!
Top voor het uitleggen van de stappen. Was zelf ook al een poosje een het proberen. Vinkje aangezet, straks maar even opnieuw koppelen in de auto.

OnePlus 6T
Many thnx, worked like a charm. _/-\o_
Ik had nog AndroidAuto v4.1 op m'n toestel, maar gewoon 4.5 overheen gezet.
Daarna de stappen van Dwarlor gevolgd.
Samsung A7 met Android 8
Lukt niet op een One Plus helaas.
Ik heb een OnePlus 6 en met de oude AA altijd gezeik gehad.
Nu de nieuwe gedownload en werkt perfect.

De nieuwe interface is natuurlijk wel alleen zichtbaar op het scherm van de auto zelf.
Hier exact dat geprobeerd, met een Oneplus toestel, maar tevergeefs.
Ik heb het met een OnePlus 7 wel werkend maar op een OnePlus 6 niet :(
Was dit in de Android auto app, op je telefoon, of op het scherm van je auto zelf?
in de android auto app op mijn telefoon.
Bekijk je het op je telefoon zelf, of op het scherm van je auto? Ik had namelijk gelezen dat het op je telefoon zelf namelijk niet anders eruit zal gaan zien. Ze gaan de app helemaal uitfaseren voor op je telefoon zelf (alleen nog maar voor het verbinden met je auto).
Ik heb inmiddels wel de nieuwe interface en tijdens het rijden is mijn scherm gewoon gelocked, dit is ook de default instelling in Android Auto.

Voor de Samsung S9 bezitters is het goed om te weten dat na de laatste update (juli security update) eindelijk ook weer de nacht weergave weer werkt in Waze. Wanneer je mobiel nu gekoppeld is aan je auto en Android Auto is ingesteld om de Auto te volgen in dag/nacht modus dan zal je thema nu op Dark gezet worden wanneer de auto de verlichting heeft aan gedaan...
Dat je scherm is gelocked zal wel, maar wat zie je als je nu de Android auto knop aanklikt zonder dat je met de auto verbonden bent?
Eindelijk zou ik zeggen. 1 van de dingen waar ik me aan irriteerde omdat die nachtkaarten er niet zo goed uitzien.
Klopt, in de plaats daarvan komt er voor de telefoon een soortvan Google asistent automodus versie.
Dat klopt, maar het activeren van de instelling 'probeer de nieuwe interface' is wel op de mobiel. (android auto heeft ook geen instellingen menu)
Je hebt gelijk, ik heb de optie nu ook bij de instellingen staan, en er staat nadrukkelijk bij dat het alleen voor autoschermen veranderd is, niet voor je telefoon zelf. Ik kan het helaas morgen pas testen op mijn autoscherm. Ben benieuwd.

Edit: ik heb wel de allernieuwste versie gepakt, er staan er namelijk 2 versies op apkmirror, beide van 30 juli.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 22 juli 2024 19:09]

Oow! uitfaseren? ik gebruik die constant op de smartphone. mijn wagen is nu 3,5 jaar oud en heeft ook in de nieuwe versie geen ondersteuning. Bij het vertrekken met de wagen zet ik mijn smartphone in de brodit houder en via bluetooth herkent hij de wagen, en start direct android auto op.
Ideaal voor in de auto, duidelijke interface en grote knoppen.
wat moet ik dan gaan doen?
Ook ik gebruik hem op deze manier, en zou inderdaad jammer zijn als het uitgefaseerd wordt.

Hiervoor gebruikte ik Automate, wellicht dat de ontwikkelaar van die app het een en ander gaat aanpassen.
Ik kijk wel eens naar een Android autoradio maar dan oriënteer ik me een beetje op het laatste nieuws, lees ik dit soort berichten en dat Android Auto in Nederland officieel nog steeds niet uit is.

Ik begrijp wel dat er workarounds zijn maar ik heb weinig trek om iets te kopen waarvan ik bij voorbaat al weet dat gedoe gaat geven. Als ik een nieuwe autoradio koop, wil ik na het installeren niet hoeven klooien. En bij elke update weer Russisch roulette.
Een autoradio die op Android draait is anders dan een systeem waarmee je Android Auto kunt gebruiken (vaak bij auto's op het fabrieksaf ingebouwde systeem met display).
Maar je kan je android autoradio wel verbinden met je foon door op je radio "headunit reloaded" te installeren ;) heb ik ook gedaan omdat mijn el cheapo android radio beetje te weinig geheugen heeft. Spotify + navigatie word hem niet
Vreemd dat het zoveel niet lukt. Hier met de workaround in één keer op een Xiaomi Mi A2. Nog wel even straks proberen in de auto uiteraard.
Net de APk geladen, en de stappen voor het stoppen en geheugen legen gave mij meteen de optie om het in te schakelen. Ik kreeg de optie niet tijdens het proces, het is nu de bovenste optie bij instellingen. Ben heel benieuwd, over een half uur onderweg naar huis.

Het lijkt me een geweldige update trouwens die er al veel eerder moeten zijn. De combinatie van de apps is super.want zeker bij dagelijks gebruik voor woon-werk verkeer heb ik liever spotify open met een kleine balk voor de navigatie. Dan luister ik onderweg naar de discover weekly en kan ik eventueel een track liken als ik dat wil.
Hoi. Waar heb je de apk vandaan gehaald? Ik van apkmirror maar krijg het niet aan de praat🤨
Die van Apk Mirror, al jaren trouwens :)
Ik heb ook de nieuwe optie niet.

Ook een S10 laatste update en in het NL staan.
Mja blijft raar. Ook kan ik nog steeds geen nieuwe stem van de Google assistent kiezen
Open de android auto app zonder deze te verbinden met je auto, en kijk of je via de instellingen van android auto kan kiezen voor de vernieuwde interface te gebruiken. Als je deze optie niet zie dan weet ik het ook niet direct.....
Huawei P20 lite hier met Android P, helaas nog niet de optie...probeer het zo nog eens als ik hem verbonden heb met de auto...
wat je ook nog kan proberen is eerst de dev. instellingen te unlocken door 10 keer op "Versie" te klikken in instellingen. Bij mij verscheen daarna de probeer het nieuwe android auto toggle. Daarnaast kan je bovenin naar ontwikkelaarsinstellingen en extra opties aanvinken.
Kan het zijn dat de ondersteuning uitgebreid wordt?
Ik heb een van de nieuwere high-end toestellen gekocht (Huawei P30 Pro) maar helaas zonder Android Auto support.

Ik hoop dat ze nu eindelijk eens fatsoenlijk support gaan inbouwen.
Of ligt dit aan Huawei?
Hier een p30 Pro, Android Auto werkt hier gewoon perfect. Ondersteunt jouw auto wel AA?

Je moet de app wel downloaden natuurlijk om AA werkende te krijgen ;).

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 19:09]

http://imgur.com/JsWCeFkl.png

Incompatible :-(
@kryptonice Nope, eigenlijk altijd iOS gehad.
Ook OnePlus toestellen, maar toen geen AA geprobeerd.

Edit: Image blijkt niet te werken, kak imgur.
Maar was een screenshot van Playstore op desktop waar staat dat de app incompatible is met mijn devices. En dan een lijst met devices (dropdown) met daarin o.a. mijn Huawei VLOG 40 (Huawei P30 Pro)

[Reactie gewijzigd door jesse! op 22 juli 2024 19:09]

Je moet hem ook niet via de playstore downloaden ;). Hij is officieel niet uit in Nederland (meeste weten dit) , dus daarom zegt hij ook niet compatibel.
Download hem via deze site:
https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

(doen de meeste die AA in Nederland gebruiken).

En daarna installeren.

Laat maar weten als het gelukt is!

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 19:09]

Oh wauw. Dat wist ik echt niet.
Alle artikelen die ik bekeek waren engelstalig. Waarschijnlijk allemaal uit landen waar het wel beschikbaar is.

Heb hem installed, en draait nu op mijn telefoon.
Binnenkort proberen in de auto (Auto van mn moeder heeft al dat pakket)
M'n eigen golf moet ik dan even langs de dealer brengen als het lekker werkt om Android Auto en Carplay te unlocken

Many thanks :)
Top, fijn dat ik kon helpen!

Houd er rekening mee om AA UP to date te houden. Dit betekent om de zoveel tijd eens checken of er een nieuwe versie is (1 keer in de maand ofzo).
Langs de dealer? Als er geen fysieke aanpassing nodig is zou ik kijken of je niet beter naar een tuning-bedrijf toe kan gaan :)
Vreemd genoeg heb ik hem gewoon prima kunnen installeren vanuit de Play Store op m'n OnePlus 3 en krijg ik er ook updates. Ik draai echter wel LineageOS en Opengapps (nano, dus zonder AA inbegrepen of systeemaanpassingen), dus misschien maakt dat al uit.
Kan er aan liggen dat je hem of in een ander land had gedownload (waar het beschikbaar is), daardoor blijft het in je Google account staan en kan je hem ook in Nederland downloaden.

Of in lineageOS (playstore) staat/stond niet als Nederlands geregistreerd ingesteld.
Ik kan je afbeelding niet zien, maar ik denk dat je dan een verkeerde versie probeert te downloaden.
De architectuur moet volgens mij, op jouw telefoon, arm64-v8a zijn.
Jesse probeert het via de playstore te downloaden, maar dat kan dus niet on Nederland (nog niet). Dus moet hij het via APKMirror doen (downloaden en instaleren).
Op mijn OnePlus 7 Pro werkt Android Auto perfect overigens
Dat zou op de Huawei p30 gewoon moeten werken, dus dat ligt denk ik aan geen van beide.
Al eerder een Android Auto koppeling gemaakt met een ander toestel?
Misschien stomme vraag, maar is een kabel nog steeds verplicht om Android Auto te gebruiken?
Ja, Bluetooth heeft niet de bandbreedte om Wireless te werken, en AA over Wifi werkt alleen in andere landen, en met een specifieke telefoon.

[Reactie gewijzigd door Spinez0r op 22 juli 2024 19:09]

@4Reload heeft dit al aangegeven:

Alleen met de volgende toestellen kan je draadloos

Pixel or Pixel XL
Pixel 2 or Pixel 2 XL
Pixel 3 or Pixel 3 XL
Nexus 5X or 6P

Android Auto wireless is currently available in the US, Canada, and Mexico.

https://support.google.co...69125154796-1523651175961
[Reactie gewijzigd door 4Reload op 31 juli 2019 12:13]

[Reactie gewijzigd door jeppekroezen op 22 juli 2024 19:09]

Ligt aan de auto, Android Auto ondersteund gebruik via Wifi Direct maar dan moet je auto dit wel ondersteunen, Volkswagen doet dit bijvoorbeeld niet.
Kan AA nu ook via bluethooth werken ipv een kabel te vereisen?
Alleen met de volgende toestellen

Pixel or Pixel XL
Pixel 2 or Pixel 2 XL
Pixel 3 or Pixel 3 XL
Nexus 5X or 6P

Android Auto wireless is currently available in the US, Canada, and Mexico.

https://support.google.co...69125154796-1523651175961

[Reactie gewijzigd door 4Reload op 22 juli 2024 19:09]

En je auto moet er voor geschikt zijn, de meeste auto's kunnen alleen met kabel AA of carplay afspelen.
Je vergeet alleen te vermelden dat de auto ook AA Wireless moet kunnen ontvangen.

A car or aftermarket receiver that is compatible with Android Auto Wireless.

A Pixel or Nexus phone with Android 8.0 (Oreo) or higher as follows:
Pixel or Pixel XL
Pixel 2 or Pixel 2 XL
Pixel 3 or Pixel 3 XL
Nexus 5X or 6P
Overigens is het niet via Bluetooth, maar WiFi direct en het is absurd dat het gelockt is op toestel en regio.
Onze auto (Mazda) heeft een onofficiële variant van Android Auto, deze versie heeft ook een draadloze mogelijkheid ingebouwd die zo ver ik weet met elk toestel werkt. Maar weet niet hoe dat met andere automerken zit.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de restricties zijn. In het vorige artikel zie ik enkel het volgende staan

"Android Auto 2019 komt 'later deze zomer' uit voor alle wagens die het besturingssysteem ondersteunen. Dat zijn volgens Google intussen meer dan vijfhonderd modellen van ruim vijftig fabrikanten"

Wat voor mij nou niet duidelijk is, zitten er restricties aan de toestellen en android versie's die ondersteund worden? Aangezien het uiteindelijk dit toestel is dat de Android Auto app draait en als het ware naar het infotainmentsysteem wordt "gecast"

ik kan daar verder geen info over vinden.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 22 juli 2024 19:09]

Ja er zitten restricties aan toestellen. Mijn collega is groot fan van die goedkope chinese merken smartphones met de nieuwste android. Echter werkt geen enkele met zijn Android Auto. De usb aansluiting moet een bepaalde doorvoersnelheid hebben om te kunnen werken.

Met een goedkoop kabeltje krijg ik mijn Android Auto ook niet aan de praat.


Wel is het mij zojuist gelukt met de workaround om de nieuwe interface te activeren!

Het aansluiten en starten van Android Auto is het eerste wat ik doe als ik in de auto stap. Zo'n fijn systeem :)
Dat is waar ik op doelde inderdaad, heb uiteindelijk alleen het volgende op de website gevonden

"An Android phone running Android 5.0 (Lollipop) and up with a data plan. For best performance, we recommend Android 6.0"

Maar als ik jou reactie zo lees zijn er meer restricties. Mogelijk dat het ligt aan custom firmware op die toestellen?
Ik had dat laatst ook.. bleek dat het kabeltje alleen geschikt was om mijn toestel op te laden en data verbinding was niet mogelijk. Toen het standaard Samsung kabeltje geprobeerd en AA werkte meteen.
Laadkabeltjes zijn een stuk goedkoper want hebben maar de helft koper (2 aders vs 4 aders)

Al die chinese smartphones van hem werkte ook niet met de kabels die ik gebruik voor AA.
Waar heb je het over? Als je telefoon nu AA ondersteunt dan gaat hij dit met de nieuwe AA ook doen. In feite is alleen de design verandert.
Bij mij werkte het eerst ook niet. Heb 3x de stappen gevolgd die hierboven werden beschreven.

Na de app een keer helemaal verwijderen + de nieuwste versie daarna opnieuw installeren heb ik de optie wel gekregen!

Samsung Galaxy S9 in 't Nederlands.
Ik heb het net voor de 4e keer gedaan, en ik heb de optie nog steeds niet ( Start Android Auto-> Linksboven 3 streepjes->Instellingen).
Ook ik heb een S9 op NL.

Zo heb jij het ook gedaan ? Onder welk kopje staat de nieuwe optie ?
idd 3 streepjes > instellingen. Dan moet het direct de bovenste optie zijn.

Heb je wel de goede apk gedownload? versie 4.5.5928
Heb je de nieuwste versie van google play services? Dat speelt soms ook mee..
Ik snap er niets van: correcte APK (ARM-8a) en Google Play services 17.7.85

En nog steeds wil hij niet.
Ik heb versie 18.7.16...
Mmmm...

Op de S9 van mijn vrouw gekeken. Zij heeft versie 18.3.
Nou, hier geïnstalleerd. En wat denk je....nada noppes: geen nieuwe instelling.

Ben flabbergasted.... :-(
Dit heeft bij mij inderdaad ook geholpen -> App volledig verwijderen, opnieuw installeren en dan komt de optie wel naar boven.
Ze gaan helaas wel de Android Auto App interface voor op telefoon uiteindelijk stoppen.
Wordt vervolgens vervangen voor een Google Assistant based iets..

Jammer

Edit: voor iedereen die minnetjes geeft: https://www.androidpolice...y-assistant-driving-mode/

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 22 juli 2024 19:09]

Bron? Anders is het gewoon onzin wat je roept.

Edit: Tsjah als je het fundament van je comment verandert kun je niet ook gaan klagen over de minnetjes die je al had verzameld met je niet onderbouwde verhaal.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 22 juli 2024 19:09]

Iedereen kan wel gaan minnen.
Maar lees eens dit artikel..

https://www.androidpolice...y-assistant-driving-mode/
Iedereen kan wel gaan minnen.
Maar lees eens dit artikel..

https://www.androidpolice...y-assistant-driving-mode/
Daar staat volgens mij toch wel net iets anders. Daar noemen ze dat de Android Auto app niet meer op je telefoonscherm zelf zal werken, maar alleen als hij gekoppeld is aan de in-car mediasysteem en ook alleen op dat scherm dus.

Nu kun je het ook los op je smartphone scherm uitvoeren, en bijvoorbeeld je smartphone in een houder plaatsen. Dat laatste zal komen te vervallen en daarvoor in de plaats komt de assistant.
Dat is ook wat ik bedoelde, ik zie in dat m'n comment het niet helemaal duidelijk weergaf.
Kan Android Auto inmiddels nu met dual sim omgaan? Was in de vorige versie erg irritant.
Helaas nog niet, is inderdaad super irritant dat je een default sim moet aanwijzen voor het bellen.
..... dat je een default sim moet aanwijzen voor het bellen.
Dat moet toch altijd, als je geen default SIM toewijst? Of dat nou Android OS is, of de Android Auto App, dat moet altijd, dus zo "anders", of "meer irritant", kan je dat niet ervaren.
Niet helemaal waar. Als ik geen standaard sim kies, word mij bij elke oproep gevraagd welke simkaart ik wil gebruiken.
In AA werkt dat niet, en word er gewoon geen gesprek opgezet.
Alleen op je toestel krijg je de vraag welke sim je dan wilt gebruiken (of heb je in sommige gevallen een knopje op het belscherm die schakelt tussen sim 1 en sim 2). Als je belt via Android Auto, komt deze vraag nog steeds op het toestel en niet op je Android Auto scherm.
.... Als je belt via Android Auto, komt deze vraag nog steeds op het toestel en niet op je Android Auto scherm.
Okay, die had ik nog niet geprobeerd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.