Android Auto lijkt in Nederland beperkt beschikbaar te zijn gemaakt - update

Android Auto, de 'companion app' voor auto's die uitgerust zijn met de gelijknamige software, lijkt in Nederland beschikbaar te zijn. Een tweaker meldt dat zijn sideloaded Android Auto-app opgewaardeerd is naar systeem-app en updates via de Play Store krijgt.

De opwaardering naar systeem-app betekent dat de app niet meer zomaar gedeïnstalleerd kan worden. Dat is niet hoe Android en de Play Store zich normaal gedragen bij een sideloaded-app die buiten de region lock zit. Als een app niet beschikbaar is in een land en een gebruiker sideloadt de app in dat land, dan kan hij alsnog geen updates via de Play Store krijgen.

De release lijkt nog wel getrapt te gaan: de tipgever meldt dat hij updates krijgt op zijn Samsung Galaxy S10+, maar de Nokia van zijn vrouw geeft weer nul op het rekest. Een test van Tweakers met een Pocophone F1 leidde tot hetzelfde resultaat: geen Android Auto.

Tweakers heeft om bevestiging gevraagd bij de Nederlandse woordvoering van ontwikkelaar Google, maar tot op heden heeft het nog geen reactie gekregen. Aangezien het op het moment van publicatie zondag is, is snel een antwoord krijgen ook niet gegarandeerd.

Met Android Auto kunnen gebruikers hun telefoon bedienen middels het infotainmentsysteem van hun auto, mits die compatibel is. De Apple-tegenhanger is Apple Carplay, dat al wel in Nederland beschikbaar is. In 2019 heeft de app een grote update gekregen, met een donkere modus, nieuwe, beter leesbare lettertypes en zijn er minder handelingen nodig om functies te bereiken.

Update, maandag: Google-woordvoerder Rachid Finge ontkent dat Android Auto beschikbaar is in Nederland.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

26-01-2020 • 14:06

188 Linkedin

Submitter: Ronald-Jan

Reacties (188)

188
183
68
5
0
100
Wijzig sortering
Ik had hem niet gesideload, niet om gevraagd en toch stond hij er opeens op bij de upgrade naar Android 10 van mijn Samsung Galaxy s10e.

Denk dat het dus iets met Android 10 of Samsung te maken heeft..
Zo moeilijk is het allemaal niet. Tot en met Android 9 is Android Auto een aparte app die niet in de Nederlandse Playstore beschikbaar is en dus via een APK van een alternatieve store geïnstalleerd moet worden. Ik gebruik dit zo al ruim drie jaar in mijn Opel met headsup display en verschillende telefoons en wil het niet meer missen. Het werkt gewoon in het Nederlands zonder noemenswaardige problemen.

Vanaf Android 10 is Android Auto geen aparte app meer maar geïntegreerd in Google Assistant onder de naam Google Assistant Drive Mode.

Ik kijk nog even de kat uit de boom en draai op mijn Note 9 nog steeds Android 9 met de losse app. Mijn zoon heeft ook een Note 9 en heeft die kortgeleden geupdate naar Android 10. Toen we die via BlueTooth en USB aansloten in mijn auto werden automatisch Android Auto en andere benodigde apps vanuit de Playstore geïnstalleerd en alles leek op de vertrouwde manier te werken. Naderhand heeft hij Android Auto gewoon weer kunnen deinstalleren.
Google Assistant Drive mode is NIET Android Auto. Android Auto blijft gewoon bestaan en is het gedeelte wat het scherm in je auto aanstuurt. Alleen voorheen kon je ook Android Auto los op je telefoon draaien. Dit gedeelte is nu los getrokken en dat zou Google Assistant Drive Mode worden. In de tussentijd hebben ze een andere oplossing: Android Auto for phone screens. Deze is niet beschikbaar in Nederland.
Compleet Off-Topic, maar als mede Note 9 eigenaar ben ik wel benieuwd naar hoe je zoon al naar Android 10 heeft kunnen upgraden.

Zou je dat misschien kunnen uitleggen?
Dit weekend binnen gekregen op mijn Note9 via kpn.
Bedankt voor de link.

Dit was het laatste dat ik er een paar weken geleden van had meegekregen:"Vooralsnog gaat het wel alleen om gebruikers van een branded toestel van Vodafone."

Leuk om te zien dat het inmiddels wel mogelijk is voor unbranded toestellen.

Edit: en nee, mijn Note 9 krijgt nog steeds geen update naar Android 10 aangeboden, dus je bericht was voor mij nutteloos en onnodig scherp van toon.

[Reactie gewijzigd door thanalas op 27 januari 2020 09:06]

Bedankt voor de link.....

Edit: en...... ,
dus je bericht was voor mij nutteloos en onnodig scherp van toon.
En dus ga je hem naar beneden modereren.
Wat een slappe houding.
Tweakers zou jou de Moderatie recht af moeten nemen. Jij beslist politiek.
Als je weet dat iemand hier op Tweakers de reacties op zijn eigen bericht niet *kan* modereren, waarom plaats je dan een bericht waarin je iemand valselijk beschuldigd van dergelijk gedrag?
Op mijn Pixel 2 is hij er niet automatisch bij gekomen samen met Android 10. Ik kan Android Auto ook niet in de Playstore vinden.
Dat heb ik inderdaad ook!
Als ik dan in de browser (op mijn S10e) zoek naar Android Auto, krijg ik een link naar de play store en daar stond alleen "updaten".

Hieruit maak ik op dat de app op mijn telefoon moet staan (en na het updaten helemaal), echter kan ik de app niet terug vinden tussen mijn andere apps. In de lijst van geïnstalleerde apps zie ik hem dan wel weer staan...
Android auto was een app die je kon gebruiken om het scherm van je telefoon simpeler te maken in driving mode, maar ook om je telefoon te koppelen aan een Android auto systeem in je auto.

Vanaf deze versie voor Android 10 is de eerste functie weg gehaald en is Android auto alleen nog voor de koppeling met je auto. Daarom heeft dus niet iedereen meer het app icoon tussen je apps omdat je het niet meer zelf kan starten.

Google is working on "Android auto for phone screens" and "Google assistent driving mode". I have no idea why Google has such a weird strategy for the mobile app.
https://www.theverge.com/...lone-app-android-10-users
Android Auto for phonescreens is nog wel te sideloaden vanuit APKMirror. Aangezien deze niet beschikbaar is in NL, lijkt het erop dat dat een functie was die het uitrollen in Nederland tegenhield
Zie het een beetje als de Windows apps die linked naar de AppStore. Ze staan er op maar toch weer niet :(
Bij mijn pixel 3a stond het er ook vanzelf op. Die telefoon heb ik wel in Duitsland gekocht. Hij update ook automatisch en is in de play store te openen. Zowel op een webbrowser met ingelogd google account als op mijn telefoon.
Maar ik kan hem niet op een andere gekoppelde android-telefoon installeren, niet via de telefoon en niet via de webbrowser, dan is hij opeens niet meer beschikbaar in dit land.
Vreemd - op mijn Xiaomi Mi A2 is het met de upgrade naar Android 10 meegeïnstalleerd, all was het mij nog niet opgevallen, maar ik heb dan ook geen auto.
Dito voor de Nokia 6.1.
Android 10 update kwam met de december security patch.
Yep, op Nokia 6.1 gisteren Android 10 en vandaag rond 13:00 ineens een Android Auto update. Fijn na dik een jaar lang side- load en handmatig bijhouden via apk-mirror.
Hetzelfde hier. Met de Android 10 update stond ineens Android Auto op mijn NL S10e. Gelijk uitgeschakeld.

Denk dat ik een van de weinige ben die er niet op zit te wachten. Vroeger wel geprobeerd maar ik zat mij er alleen maar aan te ergeren.
Niet het geval bij de Mate 20 Pro alleszins, en bij de S10 van men schoonzus ook niet. Geen AA zonder sideloaden.
android 10 auto staat er bij mij niet op :O ook s10e
Heb je wel geprobeerd aan te sluiten aan een auto die compatible is? Heb zelf de app ook niet zichtbaar maar verborgen ingebouwd in het systeem. Waardoor i start bij aansluiten.
Klopt. Android Auto is standaard onderdeel van Android 10. Dus het is volgens mij voor iedereen beschikbaar die Android 10 heeft. Ik heb het in ieder geval ook op mijn Samsung S10 sinds de Android 10 update.
Ik had Android Auto op mijn Samsung S8 draaien via APK install.

Ik heb vandaag een Pixel a3 en een Samsung A40 binnen gekregen. Na configuratie stond Android Auto er meteen op. Heb 'm nog niet aan auto zelf gehangen om te kijken of ik ook Waze weer kan gebruiken in mijn Peugeot 5008, zoals op mijn Samsung S8.
Is standaard in Android 10...
Heeft desbetreffende Tweaker geen Androidversie-update gekregen? Heb dit zelf ook al maanden ivm OnePlus 7T Pro en Android 10.
Zelfs met Android 10 was die niet via de store beschikbaar, voor zover ik weet.
Android 10 heeft Android Auto ingebouwd, je hoeft 'm niet uit de Store te halen. Gewoon in je auto pluggen en klaar is Kees.
Hoe dan? Krijg het met geen mogelijkheid gevonden, Nokia 9 stock Android.
Nu dus de APK handmatig geinstalleerd.
Ik heb bij de 2 smartphones hier in huis gelijkaardig gedrag gezien.

- Vrouw heeft een Zenfone 6, zij had voorheen geen Android Auto, na upgrade naar Android 10 startte Android Auto vanzelf op bij het inpluggen in de wagen.
- Ik heb een Mi 9T, ik had al eerder Android Auto via sideloading geïnstalleerd en na upgrade naar Android 10 wordt AA nu ook als system app gezien - ik kan deze nu ook niet meer deinstalleren.

Ik vermoed dus dat het gedrag zoals beschreven in dit nieuwsbericht een gevolg is van upgrade naar Android 10.
Ik heb Android 10 en mijn nieuwe auto ongeveer tegelijkertijd gekregen. Had het daarvoor nooit gebruikt. Het enige dat ik hoefde te doen is m'n telefoon met een kabeltje in m'n auto te pluggen. Alles verschijnt dan vanzelf.
Je gaat het verder niet tussen je apps terugvinden ofzo, zoals voorheen het geval was.
APK er weer afhalen en gewoon in de auto aan het kabeltje pluggen. Zou moeten werken. Bij mij in ieder geval wel. Dus het nieuwsbericht lijkt me ook wat achterhaald... Het is niet 'misschien' beperkt beschikbaar in Nederland. Het is voor iedereen beschikbaar na update naar Android 10.
Je ziet hem niet staan in je app lijst. Gewoon aan een wagen connecteren.
Onder settings - apps staat hij wel nog
-edit-: mijn eerdere reactie was niet juist. Ik heb nu 2 versies van AA op mijn Pixel 2 staan, de versie voor telefoonschermen [side loading] en de systeem versie.

-edit2-: bij de systeemversie, die via de app store wordt bijgewerkt, staat bij mijn versie nog 2 dec 2019, met daarbij als opmerking (in het Engels), dat de nieuwe versie de komende weken zal worden uitgerold.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 26 januari 2020 17:32]

Op Android 9 heb ik het gesideload gedraaid. Daarna gewacht op Android 10. Nu werkt het zonder geinstalleerde app, bij aansluiten van de telefoon. Nadeel is dan een beetje dat je de settings dus niet kan nalopen voordat je de telefoon aansluit. Android Auto met Waze en Podcast Addict werkt als een zonnetje. Whatsapp berichten beluisteren en beantwoorden met spraak werkt ook prima.

-Edit-
Ik zie hier wat klachten mbt de UI. Het is niet ideaal, maar op de snelweg met een autonomie level 2 auto prima te doen. Zeker icm met spraak.

[Reactie gewijzigd door SuperGuest op 26 januari 2020 17:41]

die settings kan je via settings - apps wel doen.
Heb daar afgezet dat hij auto media resumed bvb
Inderdaad. Bij mij ook. Ik heb een OnePlus 6T met Android 10 en een Opel Insignia met Android auto en inpluggen is voldoende. Dan werkt het out-of-the-box. In je browser een adres zoeken en op navigatie klikken zorgt er dan voor dat op het scherm van de auto de route verschijnt. Werkt echt top!
Ik zie hem ook niet in de play store
Dit was inderdaad ook het geval bij mijn OnePlus 6T toen ik de update naar Android 10 binnentrok. ik had hem toen al wel sideloaded op mijn toestel staan.
Inderdaad. Zit al vanaf september op mijn Nokia met Android One. Je kunt de app ook uitschakelen.
Oud nieuws dus.
Interessant... Want ik heb hier een 7T liggen waar de app niet beschikbaar was...

Vreemd dat de 7T pro het dan wel standaard heeft? Heb de 7T uit gewoonte aangesloten op de auto en dat werkte niet, krijg een melding (van Android Auto) dat het niet beschikbaar is in Nederland.

Ook met de Android 10 Android One beta voor Nokia zit het er niet (functioneel) in. Als je op beide toestellen de 50.0.224 versie side-load werkt het wel gewoon.
Waaruit maak je op dat het standaard zou zijn in Android 10? Het feit dat je het op je specifieke device/android combinatie hebt maakt het niet standaard. Het lijkt daarmee wel al eerder beperkt beschikbaar zijn.
Staan drie puntjes achter, dus het was een half open vraag.
Dit omdat ik veel in het Android Auto-topic meelees en die link daar al veel eerder werd gelegd.
Ik heb het al sinds 2018 op mijn telefoon. Zal wel komen omdat ik een Pixel heb? Zoveelste nieuws over Google apps waar ik zoiets heb van "is dit nieuws"? Volgens mij mogen Android oriented journalisten best wel een Pixel van het werk krijgen, dan blijven ze een beetje bij :X
IVolgens mij mogen Android oriented journalisten best wel een Pixel van het werk krijgen, dan blijven ze een beetje bij.
Dit vind ik persoonlijk niet eens zo'n slecht idee.
Of neem de Pixel toestellen in elk geval als baseline voor wat beschikbaar is en baseer daar de releases van andere fabrikanten op. Op mijn Pixel 3 XL staat de app ook al zo lang ik me kan herinneren.
Hopelijk worden dan ook een aantal problemen aangepakt en (wishfull thinking), de oude UI weer terug gezet.
Waar Android Auto tot eind van afgelopen jaar prima en fijn werkte, werden we ineens gedwongen om de app te vervangen voor een nieuwere versie.

Welke totaal debiel die de huidige interface bedacht heeft kan beter een carrière switch maken.
Alles zit nu op minstens 1 a 2 extra menu's verstopt, alles wat je eerst 'snel' kon doen, moet nu gescrolled worden. Lekker veilig als je aan het rijden bent |:(
Wil je iemand bellen, moet je nu verplicht eerst een home knop in drukken, te scrollen naar een telefoon app. Die overigens niet meer standaard je laatst gekozen/ontvangen nummers laat zien, dus weer een extra handeling.
Verder is de spraakbediening bijna gereduceerd naar 0. Contacten via spraak bellen snapt ie niet meer, navigatie doelen inspreken werkt alleen nog maar bij maps, en komt soms met de meest debielen resultaten op de proppen. (eerste 2 hits van tankstations die op 1000+ km van je vandaan zitten)
En probeer je iets van muziek te laten afspelen blijft ie met de melding komen dat 'ze nog aan het leren is'.
Van iets wat best prettig en goed werkte, naar een onoverzichtelijk levensgevaarlijk gedrocht, meer kan ik er niet van maken.
Je kunt toch gewoon zeggen bel . .. ik vind de nieuwe interface juist een grote vooruitgang.
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Zapato op 26 januari 2020 16:51]

"Bel moeders" werkt dus niet meer met de laatste huidige versie. Geen enkele aansturing van de telefoon werkt overigens nog.
Interface ervaring zal dan sterk persoonlijk zijn, maar waar je eerst van 2x blind tikken iemand kon bellen, naar MENU (bolletje linksonder) -> bladeren/scrollen/zoeken naar TELEFOON, FAVORIETEN, scrollen naar de juiste persoon, en dan op de persoon tikken, en dat tijdens autorijden, vind ik gewoon te debiel voor woorden.
Ik vind je commentaar wel apart, want letterlijk iedereen met wie ik het er al over gehad heb vindt het een grote verbetering, en de talloze reviews op vele techsites zijn nagenoeg unaniem positief.

Bellen moet je inderdaad gewoon met voice control doen. Wat eigenlijk gewoon een aanrader is voor de besturing van zowat alles in AA. Geen idee waarom dat bij jou niet meer lukt overigens, hier werkt dat als een zonnetje. Ik herken ook niet je problemen met adressen zoeken, noch met die opmerking over de muziek. Het lijkt me dus dat er in het algemeen iets heel fout is bij jou dat niets met de nieuwe interface te maken heeft, want ik heb nog nergens dit soort problemen gemeld gezien.

Algemeen ben ik net MINDER dan meer aan het tikken nu, het enige waarvoor ik nog wel eens het scherm aantik is om te kijken wat voor berichtnotificaties zijn binnengelopen, en heel soms om even naar de muziekapp te schakelen. Wat dan ook met 1 tik gaat dankzij de shortcut, wat alweer een tik minder is dan vroeger...
Geen idee waarom dat bij jou niet meer lukt overigens, hier werkt dat als een zonnetje. Ik herken ook niet je problemen met adressen zoeken, noch met die opmerking over de muziek. Het lijkt me dus dat er in het algemeen iets heel fout is bij jou dat niets met de nieuwe interface te maken heeft, want ik heb nog nergens dit soort problemen gemeld gezien.
Ik heb al meerdere systemen van meerdere fabrikanten gebruikt en merk wel dat het op het ene systeem veel beter draait dan op andere. Bijv. een week met een Peugeot 2008 (vorige model) gereden met AA en dat werkte voor geen meter, alles reageerde traag en dat was met de vorige versie van AA. Dus ik kan me voorstellen dat als je een infotainment hebt met lage specs of een slecht OS van de fabrikant dat de (vermoedelijk zwaarder geworden) nieuwe versie van AA voor geen meter meer draait
weet niet precies hoe het werkt, maar volgens mij is het hele idee van AA dat het niet via je infotainment werkt. Als ik "he google" roep, dan roep ik dat toch naar mijn telefoon, niet naar de infotainment?
Snap dus niet hoe het uberhaupt trager kan worden behalve dat je telefoon trager is..
en de talloze reviews op vele techsites zijn nagenoeg unaniem positief.
Directe one touch snelkoppelingen weghalen, en alles achter een gedwongen app menu proppen, waarin je moet swipen/scollen on je gewenste functie te activeren, tijdens autorijden is alles behalve positief. En dan kan het allemaal mooi en prachtig uitgelegd worden, feit is dat je nu gedwongen bent om minder naar de weg te kunnen kijken en meer met je bediening bezig te zijn.
En nee, je kunt nu helemaal niet meer met 1 tik je muziek app openen, want als je daarvoor een telefoontje gepleegd had, en maps of waze staat open, is de snelkoppeling verdwenen, mag je via je app menu je muziek app gaan opzoeken (handig als je er 5 van hebt |:( )
Deze UI update, is net als een poosje terug met AndriodTV een faal van jewelste.
"OK Google, Speel mijn afspeellijst "Auto" af" gaat toch ook prima?

Ik heb aan mazda waarin het touchscreen sowieso niet werkt boven de 5km/h en moet dus knoppen gebruiken om opties te kiezen op het scherm, maar ik kan me ook écht totaal niet vinden in jouw minpunten.
[...]
Directe one touch snelkoppelingen weghalen, en alles achter een gedwongen app menu proppen, waarin je moet swipen/scollen on je gewenste functie te activeren, tijdens autorijden is alles behalve positief.
Ja, want de "one touch" snelkoppelingen waren voorheen zo "one touch"? Moest je maar eens in een andere app willen zijn dan die die je doorgaans gebruikt. Minstens 3 tikken nodig en mogelijk nog een swipe.
Nog zo eentje, navigatie starten. Vroeger altijd een tik, want AA startte altijd op het "overzicht" en nooit op de navigatie.
Muziek pauzeren via scherm terwijl je aan het navigeren bent? Eerst naar een ander scherm tikken.
En dan kan het allemaal mooi en prachtig uitgelegd worden, feit is dat je nu gedwongen bent om minder naar de weg te kunnen kijken en meer met je bediening bezig te zijn.
Dat is geen feit, dat lijkt me vooral voort te vloeien uit hoe jij het gebruikt (al dan niet doordat je systeem bugged is om 1 of andere reden).
Hierboven voorbeelden waar het moeten tikken absoluut teruggedrongen is.
En nee, je kunt nu helemaal niet meer met 1 tik je muziek app openen, want als je daarvoor een telefoontje gepleegd had, en maps of waze staat open, is de snelkoppeling verdwenen, mag je via je app menu je muziek app gaan opzoeken (handig als je er 5 van hebt |:( )
Je laatst gebruikte muziek app staat steeds op de bovenste regel. Dus als je de specifieke use cases hebt dat je regelmatig in 5 muziek apps duikt, dan moet je inderdaad tik-eventuele scroll-tik doen.

Wat overigens nog steeds beter is dan vroeger, want als je toen naar een andere-dan-je-laatste muziek app moest, dan diende je eerst naar de muziek tab te gaan (laatste muziek app opent), vervolgens nog eens daarop tikken om het lijstje muziek apps te openen, daarna eventueel scrollen, daarna tik.

Dus we zijn in dat geval van "tik > tik > eventuele scroll > tik" naar "tik > eventuele scroll > tik" gegaan.

Nog steeds winst.
Deze UI update, is net als een poosje terug met AndriodTV een faal van jewelste.
Je houdt het er best bij dat jij vindt dat het een faal is. Naar mijn dagelijkse ervaring voor en na is het net een verbetering, en die mening en/of conclusie zie ik bij de overgrote meerderheid van de reviews (professioneel of niet) terug.
Jij lijkt de update niet te snappen.

De hele update draait erom dat je meer met voice gaat doen zodata je minder knoppen nodig hebt.
Als jouw voice gedeelte niet werkt, tja dan gaat de hele werking onderuit.
Mee eens met Zapato. Grappig hoe je daarover van mening kan verschillen.

Heb het al een tijdje op mijn Maserati Fiatje draaien want via APK Pure ge-sideloaded.
Nu duidelijk te zien dat het een systeem app is want via app info zie ik onderop niet meer de mogelijkheid om te verwijderen. Google heeft dus mijn "illegale" app kennelijk zelf verwijderd/vervangen.
Ben er dolblij mee.
Gebruik het spraakgebeuren nauwelijks, behalve om te bellen.
Jammer wel dat die fysiek op de USB moet zijn aangesloten.
Huib

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 26 januari 2020 17:02]

Ja en nee.

Spraakherkenning werkt allemaal leuk en grappig in het Engels. Als ik tegen Google roep dat deze mijn moeder moet bellen op het thuisnummer, dan appt mijn telefoon de songteksten van Bohemian Rhapsody naar de Braziliaanse ambassade in Ivoorkust.

En die kennen ze ondertussen wel...
herken ik niet echt. waar ik me nog steeds het hoofd over breek is waarom in de auto de voice control anders werkt dan thuis. Als ik: Speel <afpseellijst> roep in de auto werkt dat niet. Alleen als ik "speel <artiest> doe wel.
Heel vaag. snap niet wrom..
Ik moest lachen. Of huilen... want dit is precies hoe ik het allemaal ervaar ;)
Gelukkig kan ik ook de telefoon functie van mijn auto gebruiken als ik Android auto gebruik. Werkt gewoon samen, gesprek via mijn auto zie ik in AA en andersom.
Ook gehad. Update van Google Assistent en accepteren van permissies en bij mij was het opgelost.
Goed punt. Zal het daar eens in gaan zoeken, want hiervoor werkte het verder probleemloos.
Ik herken dit niet echt... De problemen met muziek afspelen wel, maar dat was altijd al dramatisch. Is recent niet erger geworden... Beter helaas ook niet echt.
Ik kan gewoon nog steeds alles spraakgestuurd doen (zonder noemenswaardige problemen, behalve dus soms bij muziek afspelen), en de menu's zijn juist een heel stuk overzichtelijker geworden in de nieuwe interface. Veel minder heen en weer klikken tussen schermen. Bijvoorbeeld dat er onderaan nu geminimaliseerd een app zichtbaar is is een geweldige vondst. De 'debiel' die deze interface bedacht heeft krijgt van mij dus niets dan complimenten.
Misschien moet je de app toch even opnieuw installeren oid?? Want de problemen die je benoemt zijn niet gangbaar.
Gaat google dan ook eens wat meer aandacht geven aan android auto?
Een hoop dingen werken goed maar niet perfect.
Waarom kan ik whatsapp-meldingen niet wegvegen en waarom kan ik die meldingen überhaupt niet uitschakelen tijdens het navigeren?
Hoezo moet ik eerst vanuit mijn agenda een google maps route starten en daarna pas koppelen met de auto, waarom kan dat niet gewoon direct vanuit google maps binnen android auto?
Zet nu eens een keer de puntjes op de i, dit is een cruciaal product waar het levens kost als je je er makkelijk vanaf maakt.
Zoals altijd ontbreekt het aan visie en focus bij google, heel jammer.
Bij instellingen kan je Launcher aanpassen kiezen en Whatsapp afvinken. Blijft die dan toch melden?

Ik kan gewoon bij Maps in AA bestemming zoeken/intikken, en daarbij gaat die netjes langs mijn laatste plekken.
Je kan overigens ook Waze gebruiken in AA.
De auto mag niet rijden, dacht ik....

Zoals altijd ontbreekt het aan visie en focus bij google, heel jammer.

Pfff, denk dat je je vergist :)

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 26 januari 2020 18:35]

Ik wil niet één voor één alle apps afvinken die mogelijk hinderlijke meldingen kunnen geven.
Ik wil een niet-storen optie hebben en een intuïtieve bediening (wegwegen van meldingen in plaats van het precies wegklikken).
Ik ben aan het navigeren en mogelijk totaal niet bekend in de omgeving, het is bijna crimineel dat dit zo omslachtig geïmplementeerd is.

Maps in android auto moet gemakkelijk in m'n agenda kunnen kijken en naar de locatie navigeren. Waarom moet dat handmatig en omslachtig? Dat ding heeft al toegang tot alle data.

Als google visie en focus zou hebben gehad, dan had dit er al lang ingezeten en zouden ze niet zoveel halfslachtige producten uitbrengen en weer afschieten.
Ze lijken het nu puur voor het marktaandeel te doen.
Doe het goed of doe het niet.

Begrijp me niet verkeerd, de functies van android auto zijn erg fijn, op veel vlakken een verbetering op de ingebouwde software, en uiteindelijk komen ze er wel, maar in het verkeer hoort de lat hoger te liggen.
Mijn en de gezondheid van anderen weegt zwaarder dan geeky dingetjes om mee te spelen, en de wens dat whatsapp-meldingen niet meer in de weg zitten als ik in een vreemde stad rijd lijkt me redelijk basaal, nee cruciaal voor een dienst als deze.
In de vorige versies, had je die functie wel. Als ik in de Google agenda een afspraak had staan, bv film van de Vue, dan gaf die dat netjes aan in AA.
Nu heb ik eerder het idee dat hij aan het leren is, waar ik vaak, wanneer naar toe moet. Ik krijg steeds 2 opties waarvan 99% van de gevallen 1 van de 2 de juiste is en het alternatief ook zou kunnen kloppen.

Ik mis wel de communicatie hierover omdat de app natuurlijk niet officieel in NL is uitgekomen.

Waar jij zeker een punt hebt, is dat ze meer er mee kunnen doen, ook qua voice commandes etc. Waarom wel op mijn JBL speaker en niet in je auto.. Lijkt me toch hetzelfde allemaal?
Eens dat veel dingen nog beter kunnen. Maar de dingen die je noemt?
Whatsapp meldingen kun je gewoon wegvegen en je kunt ook instellen dat je geen Whatsapp meldingen wilt. Als ik in mijn agenda bij een afspraak een locatie heb staan dan krijg ik deze in Android Auto direct al als suggestie in Maps? Super handig! En als dat niet goed gaat kan je het alsnog gewoon spraakgestuurd instellen of door op het scherm te typen (voordat je wegrijdt in dat geval natuurlijk!). Ik gebruik Maps op de telefoon eigenlijk nooit meer... Enkel nog de Android Auto versie in de auto.

En het product kost geen levens, als gebruiker blijf je zelf verantwoordelijk. Is het gebruik van het product daadwerkelijk gevaarlijk, dan gebruik je het dus niet.
Ik heb nu inderdaad alle berichtmeldingen maar helemaal uitgezet, in een menuutje in de telefoon terwijl ik stilstond (geen idee of het in android auto tijdens het rijden kan en of dit alle hinderlijke meldingen voorkomt). Beetje jammer want soms is het best handig om berichten voorgelezen te krijgen.
Maar wegvegen van whatsapp-meldingen is voor zover ik weet niet mogelijk, of het werkt niet goed (het bericht wordt dan voorgelezen).

Voor de agendalocaties krijg ik niets te zien in maps, sterker nog, de telefoon-versie van maps werkt niet meer dus ik moet de verbinding met de auto verbreken en dan eerst de route starten, geklooi dus.

De gebruiker is tot op bepaalde hoogte zelf verantwoordelijk, en in dit geval is de kans groot dat de gebruiker actief kiest voor android auto en dus weet waar deze mee bezig is, maar na al die tijd zou het eigenlijk zoveel beter moeten werken (het bestaat al sinds 2015!).

[Reactie gewijzigd door XVI op 28 januari 2020 20:37]

Bijzonder, ik kan al heel lang in Android Auto gewoon alle meldingen (en dus ook whatsapp) gewoon wegvegen uit het scherm... Of je moet iets anders bedoelen dan ik voor ogen hebt? Tegenwoordig staan de meldingen op een apart scherm met alle meldingen (ook bv. herinneringen komen daar te staan). Je kunt ze daar gewoon weg swipen.

Dat van agenda locaties is wel vreemd... Je hebt in de agenda dan wel daadwerkelijk een locatie ingevuld (op een manier waar Google het kan herkennen als zijnde een adres)? Verder kun je vanuit Android Auto ook heel gemakkelijk via zowel typen als spraakopdracht routes opgeven. Ik zou niet weten waarom je dat via de telefoon zou willen...? (en inderdaad kan dat niet: Android Auto gebruikt Maps al, dus die kun je dan niet meer starten op de telefoon). Meestal doe ik het gewoon via spraak: 'Ok Google, navigeer naar adres' of ik noem gewoon een bedrijfsnaam (als ik naar een bedrijf/winkel/etc moet), dan krijg ik ook direct in de Maps interface het adres en aanvullende info te zien, plus de optie om de navigatie te starten. Dus dat 'geklooi', ik herken het echt helemaal niet! Met uitzondering dus van Spotify aansturing. Dat gaat gewoon heel vaak fout.
Kun je hem ook starten zonder dat je hem koppelt? Mijn auto is niet zo lux dat ik hem kan koppelen aan een infosystem..
Ik zie hem ook geactiveerd op mijn Xiaomi Mi 9t Pro, maar hoe zet je dit aan? Want ik wil eigenlijk dat ie aangaat wanneer ik via mijn autp BT verbind.
Via BT gaat dat niet lukken. USB kabeltje wel.

Tenzij je een wagen hebt die wireless AA ondersteunt, maar dat zijn er voor zover ik weet nog niet zoveel.
Nou ik bedoel dus gewoon android auto activeren op mijn mobiel en niet op het scherm van mijn auto. (private lease auto waar smartlink niet is geactiveerd en waar je 220 euro voor betaald)
Aha, dan weet ik het niet. Voor zover ik weet moet je wagen dit ook ondersteunen, ik heb op mijn wagen ook specifiek de optie "smartphone interface" moeten aanvinken om dit mogelijk te maken.

Mogelijk kan een handig iemand met een wagenconnector interface en de nodige software dit voor jou goedkoper fixen maar ik vermoed dat je zonder tussenkomst aan je wagen dit niet zal kunnen gebruiken.
Helaas flink lopen zoeken naar alternatieven voor de activatie, maar nog niets gevonden helaas.
Ik heb een nfc sticker in men auto die de car mode start :)
Wut wut? Dit klinkt als een leuke aliexpress achtige oplossing.

Als je meer informatie hebt graag, ik ben geïnteresseerd :)
Yes, zoiets

https://a.aliexpress.com/_sPQfwJ

En dan geconfigureerd met een appje, NFC tools ofzo. En daarin zet je dan bv Toggle car mode. Bij aantikken start hij hem, tweede keer tikken is afsluiten. Works like a charm.

Als je wil kan ik je wel eentje sturen met de post, da's wat sneller dan alie

[Reactie gewijzigd door zierbeek op 27 januari 2020 20:37]

Ja, dat kan. Voegt alleen niets toe. Kan je net zo goed direct Waze of Maps op je telefoon starten.
Makkelijk te bedienen tijdens het rijden. Grotere knoppen e.d. Makkelijk wisselen tussen navi / muziek / telefoon
Ik heb een auto waar ik zo'n 220 euro voor heb betaald. Android Auto op een oud toestel gegooid en op het dashboard geschroefd. Werkt prima. Beter dan het infotainment systeem in de nieuwe auto van de baas.
jammer Xiaomi Mi9T pro: Deze app is niet geschikt voor een van je apparaten.
Dan installeren vanaf apkmirror.
Bedankt voor je vraag. Ik vroeg me hetzelfde af.

Blijkbaar is de geïntegreerde android auto zoals die in een autoscherm komt te staan in android10 al in het systeem geinstalleerd, maar het weergeven van android auto op je telefoon scherm niet. Ik denk dat dit te maken heeft met de wetgeving die al de reden is dat we android auto niet in nederland via de store kunnen installeren. Als een auto fabrikant het wil integregeren moet het immers wel werken (en is het legaal) maar het weergeven op je telefoon (nog) niet
Op mijn OnePlus 7 Pro installeerde hij automatisch toen ik hem aan mijn auto hing. Android Auto is nergens als app te vinden.

Dit was al in november voor mij...
Je kan hem zien in het apps-overzicht in de systeem instellingen.
Ah blijkbaar is het nog de versie uit december
Toevallig vandaag een update gekregen voor Android auto. Jij ook? Veranderd verder nog niks aan de bruikbaarheid voor mij
De app lijkt nogal verbogen. Ik heb ook Android 10, de app staat niet in mijn app lijst en als ik zoek in de Play Store kan ik niets vinden. Maar als ik via Google ernaar zoeken en dan de play store open, staat er dat de app weldegelijk is geïnstalleerd...
Systeem aps staan toch nooit in de webstore? Of zie ik dat verkeerd.
Bij mij staat die wel in de app lijst. Heb je wellicht Android apps gegroepeerd staan ergens? (my 10 cts)
Wel raarrrr.
als ik zoek op auto komt die ook netjes tevoorschijn
Het raadsel: waarom zou Google Android auto voor Nederland niet uitrollen? De meeste nieuwe auto’s hebben het ook in Nederland inmiddels standaard aan boord en toch kan je alleen iOS toestellen van Apple gebruiken en geen Android auto. Zelfs als we met de Engelse versie moesten werken, dan had bijna iedereen dat liever dan geen Android auto of het sideloaden.
Mja het is voor mij simpel, als ik een navigatie pakket wil kan ik kiezen uit het navigatie pakket wat door de leverancier van de auto meegeleverd word die bagger is en vaak niet uptodate, geen gebruik maken van het scherm in mijn auto en een "ouderwetse" tomtom oid plaatsen, of ik maak gebruik van android auto waarbij ik gebruik kan maken van navigatie die prettig werkt en accuraat is.
Voor mij een makkelijke keuze.
Het zou dan helemaal mooi zijn als Google zijn verleden niet verloochende en navigatie apps van derden zou ondersteunen. Apple (!!!) is momenteel met Carplay opener dan Google met Android Auto...
Je kan in Android Auto niks meer intikken als je rijdt.
Maar je hebt wel een punt met de verkeersveiligheid.
Voor mij is AA een geschenk uit de hemel. de Tomtom of whatever er zit in mijn Fiat is onbruikbaar, want al snel verouderd. Plus een user interface van brrrrrrrrr.....
Zal dan geen TomTom systeem zijn. Die werkt juist wel fijn in mijn Renault. Updaten is wel een drama, moet het sd kaartje dan uit de auto halen en thuis via de PC updaten. Nadeel van TomTom is dat je wel een abonnement nodig hebt voor live-traffic (files en flitsmeldingen). Heb dit bij aanschaf van de auto voor 3 jaar erbij genomen.
Bij nieuwe autos zal dit online geüpdate worden.
Niet bij Renault TomTom systemen. Gaan overigens vanaf 2021 stoppen met TomTom.

Kaartupdates gaan via R-Link op PC/Mac. Deze gaan via Renault ipv rechtstreeks via TomTom en lopen gigantisch achter op TomTom updates.

Live-traffic gaat wel via de simkaart van de auto, net als app updates van het car entertainment system.

Het concern gaat verder met Google navigatie:
https://www.volkskrant.nl...ver-naar-google~b5cc11b9/
Business model van TomTom is outdated. Denk dat de autoproducenten niks betalen voor google navigatie
Hier heb ik ernstige twijfels bij. De meeste Google producten voor enterprise en grote bedrijven zijn helemaal niet gratis. Ze zullen ongetwijfeld wel een aantrekkelijker product aanbieden dan TomTom dat doet
Ja, heb ik al langere tijd op mijn Xiaomi 9t pro.
Dat de app opgewaardeerd werd naar systeem-app is niet nieuw. Ik kan er geen nauwkeurig tijdstip op plakken, maar durf wel zeggen dat ik het enkele maanden geleden al gemerkt heb.

Zelf heb ik een Oneplus 6, met de laatste beta-rom van Oneplus.

Echter, na het disablen(uninstallen gaat dus niet meer). Krijg ik wel niet de mogelijkheid om de app terug te vinden via de Play Store en deze vervolgens weer te enablen of te updaten.
Ik had het op mijn 6T al geinstalleerd staan en zojuist weer eens geüpdatet, maar van een systeemapp weet ik niets. Nou moet ik wel zeggen dat ik geen auto heb met Android Auto, alleen in de huurauto voor de vakantie 2 weken per jaar, en Google-app helemaal uitgeschakeld. Misschien dat dat dus scheelt.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee