Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD bevestigt Ryzen 5000-naamgeving voor Zen 3-processors

De komende desktopprocessors van AMD vallen onder de Ryzen 5000-serie. Dat bevestigt de fabrikant in een aankondiging van een livestream, die donderdagavond om 18:00 uur Nederlandse tijd zal plaatsvinden. Daarin presenteert AMD zijn eerste Zen 3-cpu's.

De Ryzen 5000-processors omvatten de vierde generatie van Ryzen-processors voor desktops en volgen de huidige Ryzen 3000-modellen op. AMD slaat de 4000-serie vermoedelijk over omdat die ook al voor laptops bestaan en omdat dit nummer ook al wordt gebruikt in de Ryzen 4000G-serie van apu's.

Dat AMD de Ryzen 5000-naamgeving zou gebruiken voor zijn nieuwe processors werd al langer gesuggereerd in geruchten, maar het is voor het eerst dat AMD daar nu zelf duidelijkheid over geeft. De processors die AMD donderdagavond gaat aankondigen, zijn gebaseerd op de Zen 3-architectuur en worden net als de cpu's op basis van Zen 2 op 7nm gemaakt.

AMD noemt de presentatie van donderdagavond Where Gaming Begins. Dat wijst erop dat AMD de prestaties van de Zen 3-processors in games zal benadrukken. AMD-ceo Lisa Su zal de processors aankondigen. De presentatie is live te volgen via YouTube.

Update, 12:54: AMD heeft de naam van de video op YouTube gewijzigd. Er staat geen 5000 meer in de titel. De verwijzing naar de 5000-serie is nog wel te zien als de link gedeeld wordt op bijvoorbeeld Twitter. Het is onbekend waarom de naam is aangepast.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-10-2020 • 07:33

206 Linkedin

Reacties (206)

Wijzig sortering
Zal dit nog AM4 socket gebruiken? Of zal dit AM5 worden? Of is er nog niets hierover vrij gegeven?
Dit zullen de laatste CPUs zijn op AM4.
Hierna gaan ze naar AM5 met DDR5 etc.

Deze CPUs zullen ook nog werken in de B550/X470/X570 boards. En volgens mij misschien ook nog in je B450 board.
Dit hoeven niet de laatste te zijn, een van de roadmaps die rondgaan laten ook nog een soort Zen3+ zien (Warhol). https://tweakers.net/i/nV...624224.jpeg?f=imagenormal

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 oktober 2020 08:17]

Kan zijn, maar dat betekent niet dat zen3+ niet op AM5 kan zijn met DDR5 support.
Dat zou inderdaad kunnen, het is echter niet waar de geruchten op wijzen. Die wijzen op DDR5 / PCIE5 support bij Zen 4 in 2022 of (minder waarschijnlijk op het moment) eind 2021.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 oktober 2020 09:52]

Met een andere I/O die kunnen ze de zelfde zen4 chiplets op am4 and am5 uitbrengen. (of deze zen3 chiplets ook op am5 uitbrengen.)

Of ze het gaan doen is een 2de, maar het maakt AMD wel heel flexible. ze kunnen gewoon CPU chiplets blijven maken, en dan afhankelijk van de marktcondities daar een ddr4 of ddr5 I/O chip aan knoppelen.
Klopt, we zullen het wel zien, in iedergeval Zen3 ziet er goed uit, maar ik heb al een Zen2 cpu dus ik wacht tot de cpu het Ddr5 support haha
Het is speculatie; maar mogelijk zit AMD op een tick-tock model:

-Vandaag komt een nieuwe micro-architectuur op vermoedelijk een door AMD reeds eerder gebruikt proces (tok), hoewel er wel mogelijk wel een mini-update is van N7 naar N7P (waarbij de P stond voor Plus, dus een verbeterde DUV variant van N7)

-Mogelijk wordt deze micro-architectuur 'geport' van TSMC N7P (DUV) naar TSMC N6 EUV (tik), deze twee lithografie processen zijn "compatibel". Dus een ontwerp op N7P kan je implementeren op N6 zonder dat er een wijziging in het chip-ontwerp voor nodig is.

In dat geval, bij een gelijk ontwerp waarbij alleen het maak-proces verandert, zou het voor de hand liggen dat het aantal pinnen dus ook de socket gelijk blijft.

[Reactie gewijzigd door kidde op 8 oktober 2020 11:07]

Als het goed is zit zen3 al op 7np. Dat waren wel de geruchten de laatste paar maanden. Volgens mij moet Rdna2 ook op 7np zitten.

Ik denk zelf dat 6nm overgeslagen wordt en er gelijk gestapt wordt naar 5nm euv. En als ik het goed heb heeft AMD wel meerdere keren gezegt dat ze niet willen stoppen met ontwikkelen. Dus als er een zen3+ komt dan denk ik dat die in leven is geroepen door Corona en niet het oorspronkelijke plan was.
Ik ben zeer, zeer benieuwd of deze CPU's nog op de B450 moederborden kunnen draaien. Bij de 3000 serie hadden een aantal bordenbouwers al problemen met de hoeveelheid ruimte voor de bios, waardoor ze versimpelde GUI's gingen gebruiken. Daarnaast werd support voor een aantal CPU's geschrapt. Om die reden zijn ook de MAX borden uitgebracht.
AMD gaat voor B450 en X470 Agesa code vrijgeven die de moederbord fabrikanten kunnen gebruiken voor 'beta biossen', het zal dan aan de fabrikant zijn om deze biossen ook daadwerkelijk uit te geven.
1) We will develop and enable our motherboard partners with the code to support “Zen 3”-based processors in select beta BIOSes for AMD B450 and X470 motherboards.

2) These optional BIOS updates will disable support for many existing AMD Ryzen™ Desktop Processor models to make the necessary ROM space available.

3) The select beta BIOSes will enable a one-way upgrade path for AMD Ryzen Processors with “Zen 3,” coming later this year. Flashing back to an older BIOS version will not be supported.

4) To reduce the potential for confusion, our intent is to offer BIOS download only to verified customers of 400 Series motherboards who have purchased a new desktop processor with “Zen 3” inside. This will help us ensure that customers have a bootable processor on-hand after the BIOS flash, minimizing the risk a user could get caught in a no-boot situation.

5) Timing and availability of the BIOS updates will vary and may not immediately coincide with the availability of the first “Zen 3”-based processors.

6) This is the final pathway AMD can enable for 400 Series motherboards to add new CPU support. CPU releases beyond “Zen 3” will require a newer motherboard.

7) AMD continues to recommend that customers choose an AMD 500 Series motherboard for the best performance and features with our new CPUs.
Zie ook dit comment op Reddit: https://www.reddit.com/r/...s_coming_to_amd_x470_and/

Of alle fabrikanten deze 'beta' biossen voor alle B450 / X470 moederbord zullen vrijgeven is natuurlijk de vraag.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 oktober 2020 09:23]

Laten we het hopen. Ik zou de 5600 (of hoe die ook gaat heten) graag willen :)
one way upgrade :'(
Of die soep daadwerkelijk zo heet gegeten moet worden weet ik niet. AMD zal dat stellen, echter verwacht ik niet dat ze terug flashen van een oud bios onmogelijk gaan maken, enkel dat ze geen support zullen bieden wanneer het mis gaat .
Het is op dit moment al onmogelijk met de laatste beta-BIOS (zie bv. https://www.asrock.com/mb...ller%20SLI/index.asp#BIOS BIOS v5.40)
Die bios 5.40 is een jaar oud en voor Zen 2 support, die heeft niets met Zen 3 te maken :)
Dat lijkt echter geen AMD dingetje te zijn maar een Asrock dingetje, aangezien bij andere X370 mobo's (bijv. MSI) terugflashen geen probleem is bij diezelfde Agesa versie.
Het ging over de mogelijkheid tot terug flashen. Ik vermoed dat Asrock een kleinere BIOS chip gebruikt dan MSI. Desondanks zeer tevreden gebruiker hier ;)
Het ging over de mogelijkheid tot terug flashen.
Dat snapte ik :)
Van belang is echter niet alleen of die mogelijkheid geblokkeerd, maar zo ja, ook door wie.
Als namelijk AMD dat zou afdwingen zou terugflashen straks mogelijk op geen enkel X470/B450 moederbord mogelijk zijn.

Als dit echter, zoals in dit geval het geval lijkt, dit door Asrock gedaan wordt omdat ze mogelijk inderdaad een te klein bios hebben dan kun je hieruit geen conclusie trekken of dit ook relevant is voor moederborden van andere fabrikanten.
Klopt. Je kan altijd de bios terug flashen, maar AMD heeft hiermee duidelijk aan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor fouten of problemen die jij tegen komt. Anders zou het te duur worden door alle support tickets en moederboarden die terug gestuurd zouden worden omdat ze niet meer werken. Dus dit is de enige manier dat ze het financieel mogelijk konden maken, hiermee kunnen mensen met wat technisch kennis toch hun ding doen, maar AMD en moederboard makers zijn beschermd tegen de hordes van terug gestuurde b450 x470 boards.

Als je wilt weten wat een hel grote aantallen terug gestuurde producten eruit ziet hoef je alleen maar de Rtx 3070, 3080 en 3080ti(oh sorry, de 3090.....) te volgen. Board partners zijn zo bang voor terugstuurende hordes dat ze power monitoring chips op het board hebben gezet zodat de gebruiker kan zien wanneer het aan de psu ligt of aan de gpu. De rtx 3000 lijn gebruikt Namenlijk zo veel meer stroom dan de 2000 serie dat mensen met minder kennis een gpu in hun system zetten die de psu niet meer kan poweren.

Sorry voor mijn vrij lange TedTalk, maar in het kort, je hebt gelijk, ik vul alleen de reden even aan!

[Reactie gewijzigd door Micahve op 9 oktober 2020 08:22]

Je zou er goed aan doen om een extra bios chip te bestellen en die te flashen. Wellicht je kun je dan wel gewoon "makkelijk" switchen van bios.
wait what? Kan je een bios chip vervangen?
Chips kun je wel vervangen, maar de vraag is of je een soldeerijzer (of hot air gun) moet gebruiken of dat je de chips uit een voetje kunt lichten. Volgens mij zitten alle BIOS Flash geheugens tegenwoordig wel gesoldeerd.

Ik zou het mooi vinden als je twee Flash chips zou hebben en kunt wisselen. Gigabyte heeft zoiets (Dual BIOS) maar ik weet eigenlijk niet of ze dat ook voor AMD processoren hebben.
Ik ken ook geen AMD bord die dat momenteel heeft.
Maar vraag me niet hoe; als ik m’n bios te ver clock en hij hangt, dan zet ik het bios van m’n GPU om en hoef ik niet m’n Mobo te resetten. Sindsdien heb ik geen schroevendraaier meer in de buurt van m’n pennetjes gehad. 😉

M’n GPU is: RoG strixx rx 5700 xt
ja gigabyte heeft ook dual bios voor AMD. ik heb zelf een X470 Gaming 7 en die heeft dual bios.
welke zelf te wisselen is. of automatisch in geval van problemen bij een flash of overclock.
bij een bios update word ook alleen de huidige bios geflashed. zo draai ik op mijn main bios F51 maar op de 2e nog steeds de stock F2 bios.
dus ik denk dat het dan mogelijk is om gewoon te wisselen? dat zou dan alleen de backup functionaliteit weghalen bij een crash. omdat de nieuwe bios de oude processoren niet meer ondersteund en de oude bios de nieuwe processoren niet.
maar je zou dan denk ik wel kunnen wisselen als je ook gelijk van CPU wisselt. tenzij ze geforceerd beide biossen laten flashen.
Komt er dan geen enkel nieuw moederbord bij voor Zen3? Dat zou betekenen dat ik alsnog met zo'n fan op mijn moederbord zit...
Er zullen zeker nieuwe motherboarden uitkomen die native support voor 5000 serie hebben . maar de vraag is waarom ga je niet naar b550 die hebben geen fan en er zijn motherboards waar de fan gewoon uit staat tot dat deze nodig is dus als je niet veel data over de chipset stuurt
PCIe gen 3 (B550) vs PCIe gen 4 (X570)

Edit: https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3

[Reactie gewijzigd door Jeroen tweak op 8 oktober 2020 10:29]

B550 heeft wel PCI-e 4 voor de GPU en het M.2 NVMe slot. Alleen niet voor de chipset zelf. Dus tenzij je verwacht dat je specifiek de bandbreedte naar de chipset echt nodig hebt, is B550 net zo goed.
Maar ook voor dezelfde prijzen? Ik ben in de B550/X570 markt momenteel en ik heb nog geen B550 board gezien met PCI-e 4 voor een fatsoenlijke prijs.
B550 moederborden met PCI-e 4 beginnen al bij 120 euro, of vind je dat geen fatsoenlijke prijs?
Volgens de pricewatch zijn er 2 zeeeer goedkope B550 maar daarna is het vooral een X570 feestje. Hier heb ik gefilterd op minimaal 1 PCI-e 4 M.2 slot. Omdat die 2 zo goedkoop zijn vergeleken de rest heb ik het idee dat dit niet echt kwaliteit is. Maar misschien doe ik (of de pricewatch) het fout want ik zie geen enkel mobo van rond de 120.

https://tweakers.net/moed...5ib7Qv3o5gsyT1D0tVaIb2_QM

[Reactie gewijzigd door lukjah op 8 oktober 2020 09:09]

Dan doe je inderdaad denk ik iets fout in de Pricewatch ;)

EDIT: of de pricewatch is fout 8)7

[Reactie gewijzigd door Cranx op 8 oktober 2020 09:23]

Pcie 4.0 daar zitten kosten aan verbonden, omdat de signaal kwalitijd gewaarborgd moet worden. Door de hoge schakel frequenties.
Je ziet dat de nieuwe b550 series steeds meer features krijgen van highend x570 als usb c wifi meer poorten betere vrms .. Dat kost allemaal geld.
Is pci 4.0 jou dat waard is de vraag, voor mij niet dus heb ik begin dit jaar een betere b450 gekocht voor 9 tientjes .
Zoals al eerder aangegeven door @TheGiantPotato beginnen B550 bordjes al bij 76 euro, goedkoper dan jou B450 bord..

[Reactie gewijzigd door Cranx op 8 oktober 2020 09:22]

Wat is betaalbaar en welke features wil je hebben?
Ik heb een beter uitgerust model genomen goede vrm usb-c . goede codec veel usb poorten en dvi support was voor mij een must.
Kijk ik kan een upgrade naar 3950x op mijn boardje doen Zonder problemen . bij sommige goedkope modellen is Dat niet verstandig omdat de vrm de cpu zal terug schalen , als er een vrm beveiliging op zit tenminste. ...
Grootste verschil is PCI-e gen4 die B550 wel ondersteunt en B450 niet, maar als je die snelheid niet nodig hebt dan heb je idd genoeg aan een B450 bordje. Met B550 ben je wel meer future proof, 't is maar net wat je wilt voor een paar tientjes meer :)
Ik vind kwalitijd (ivm de hoge schakelfrequenties) wel een leuk gevonden woord van hoge kwaliteit.
Elk B550 moederbord heeft PCI-e 4 voor de GPU en het M.2 NVMe slot, daar zijn geen uitzonderingen in.
Het goedkoopste B550 moederbord is €76, en ik verwacht niet dat dat binnen een jaar veel goedkoper wordt. Ook al is €76 niet zo veel voor een moederbord, goedkoper dan dat en je hebt echt geen goed bord tenzij je er een budget (<€150) CPU in wil stoppen (maar dan heb je de PCI-e 4 waarschijnlijk toch niet nodig).
Ok good to know dat elk 550 bord dit support. Volgens de pricewatch filters niet namelijk maar dan kijk ik wel naar de specsheets. Dat gaat me veel geld besparen. Thx!
B550 heeft ook PCIe gen 4
Hier doel ik op:
https://www.wepc.com/wp-c...020/06/B550-Xs-X570-1.png

Als je bij 1 M.2 blijft is het prima. Dat is alleen niet genoeg voor mij. En dan ga je toch inleveren op snelheid.
M.2 is een aansluiting, niet een snelheidsstandaard. Bij Intel heb je 16 PCIe lanes op de CPU, bij AMD heb je er 20. Wil je meer, dan moet je er óf een hub achter zetten (chipset dus), en daar heb je dus altijd óók een bottleneck. Of je moet een CPU kopen met meer lanes. Dat is bij Intel Xeon of X299 (X299 heeft eigenlijk geen bestaansrecht momenteel), bij AMD heet dat Threadripper of Epyc.

Tenzij je natuurlijk GPU lanes in gaat leveren. Of eigenlijk niet zoveel bandbreedte nodig hebt (en in dat geval is S-ATA prima, of dat nou via een kabeltje of M.2 gaat)
Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je slechts gebruik kon maken van 1 Gen4 M.2 SSD op een B550 bord.
Technisch gezien kan je gebruik maken van vijf, hetzelfde als op x570 "effectief". Dit betekend echter wel dat je je GPU opoffert (voor sommige doeleinden goed, en er zijn bordjes die GPU/IGP-loos kunnen booten). Op x570 kan je er meer aansluiten in PCIe 4.0 >MODE< (de chipset zelf geeft ook een aantal lanes), maar hier moet je je wel realiseren dat álles aan de chipset met maar 4 lanes aangesloten is. Van 4 lanes ineens 20 maken (en ook USB, audio, etc. willen gebruiken...) is niet magisch mogelijk. In principe is alles aan de chipset minder effectief dan aan de CPU zelf. Bij B550 is het stuk ná de chipset PCIe 3.0, maar goed, nogmaals, diezelfde 4x-bottleneck zit er nog in. Overigens moet je wel écht gek met storage bezig zijn wil je daar last van hebben.
Bedankt voor de uitleg!
Bij de Asus ROG Strix B550-F gaming bordjes is er ook de mogelijkheid voor 2x M.2 sloten op PCIe 4.0 alleen offer je daarmee 2 van de 4 SATA poorten op. Vind ik redelijk acceptabel. Dan heb je dus ruimte voor 2x M.2 PCIe 4.0 NVME drives en 2x SATA SSD PCIe 3.0 drives.
Ah dat wist ik niet ! (Staat ook niet in de Pricewatch natuurlijk)
En ik vind dat ook acceptabel, zou voor mij zeker voldoende zijn.
Dank voor de info ! _/-\o_
Helaas moet ik je teleurstellen. Het klopt niet helemaal wat ik zei. Het tweede M.2 slot is helaas wel pci-e 3.0. De rest klopt wel, dus als je de 2 M.2 sloten gebruikt vervallen 2 van de 4 SATA poorten.

Sorry voor de foutieve informatie, soms zie ik zelf ook de bomen door het bos niet meer |:(
B550 heeft PCIe 4.0 van de ryzen chip op eerste PCIe x16 slot en eerste NVME slot
Mijn MSI B550 heeft een PCIe 4.0 slot voor de GPU en ook 1tje voor de m.2 SSD, en dan ook nog wat op PCIe 3.0. Als dat genoeg is is de oplossing duidelijk denk ik :)
waar de fan gewoon uit staat tot dat deze nodig is dus als je niet veel data over de chipset stuurt
Dat is niet waar. X570 gebruikt 8Watt extra op idle. "extra veel data" daar overheen sturen kost je dan minder dan 1Watt extra.
https://youtu.be/48yXEMdiEHY
In deze test is duidelijk te zien dat de fans uit staan tot ze nodig zijn bij sommige modelen. De fan curve kun je in de bios zetten bij div moederboarden niet alle moederboarden hebben deze optie. Dat geeft ik toe . er zijn ook boarden als de gigabyte master extreme, deze heeft helemaal geen fan . Hoe doen ze de chipset stressen een ssd en videokaart volledig belasten in de pci slotsts die aan de chipset zitten.
Dus ... Heb jij misschien een moederboard waar je de fan niet kunt uitschakelen dat kan.
Dus ... Heb jij misschien een moederboard waar je de fan niet kunt uitschakelen dat kan.
Tuurlijk kan je fans uitzetten. En moederbord fabrikanten hadden gewoon 10 euro meer moeten besteden aan een betere passive heatsink.
Maar X570 is gewoon een shit chipset. Heeft niets te maken met meer data verwerken.
Ja wel de chip is gewoon een pci-e switch en als je er veel dada door heen doet duwen dan verbruikt hij meer energie en dat geeft meer warmte af .
De closet is niet shit maar geweldig heeft Intel een chipset die PCI e 4.0 is en je pci slot geeft met pci-e 4.0 lanes? Nee amd geeft jou dat wel heb je dat niet nodig dan kun je b550 chipset gebruikt.
Naast the master extreme is er van Asus een nieuwe versie met passief gekoelde heatsink. .
Tja ze hadden hem met een heatpipe aan de vrm heatsink moeten koppelen had beter geweest maar je we moeten doen met wat we hebben ik verwacht van de andere merken ook nieuwe moederborden
Er zijn nu weinig aanweizigingen dat dat gaat gebeuren. Maar wie weet worden we vanavond verrast.
Asus komt met een passief gekoelde x570

https://www.asus.com/Moth...-VIII-Dark-Hero/overview/
Comprehensive thermal design: Passive chipset heatsink, M.2 aluminum heatsink and ROG Cooling Zone.
Hmmm komen hier nog nieuwe bordrn voor uit dan? Lijkt me wel maar naamgeving e.d ben ik dan wel benieuwd naar .
Ow, Dan moet ik nog maar een generatie wachten op mijn upgrade.
Dat is waarschijnlijk niet waar, Warhol komt in 2021 uit en draait waarschijnlijk ook nog op AM4.
Volgens mij is dit de laatste AM4 socket. Je moest namelijk origneel een x570 hebben om hier naartoe te kunnen. Dat is later veranderd doordat AMD ook voor de B variant bios updates gaat doorvoeren. Mogelijk zonder backwards compatible te zijn.
Ok ik kruis mijn vingers (MSI PC MATE B350).
Upgrade van amd ryzen 5 1600 naar 5600 zou erg leuk zijn.
Ik vermoed dat de B350 serie niet meer ondersteund gaat worden, aangezien de 450-serie alleen maar ondersteund gaat worden via een BIOS-update van de manufacturer. 🤞
Ik vermoed dat de B350 serie niet meer ondersteund gaat worden, aangezien de 450-serie alleen maar ondersteund gaat worden via een BIOS-update van de manufacturer. 🤞
Ondersteuning voor (echt) nieuwe generaties gebeurt altijd via BIOS updates. De kwestie is of er echt iets is dat het hardwarematig onmogelijk maakt 300 series met 5000 series te combineren. Dat lijkt niet echt het geval. Enige reden dan dat er geen updates voor 300 series chipsets zouden kunnen komen is dat AMD het verbied (ongeveer zoals ze PCIe4.0 op pre-500 series verboden) of dat oude 300 series boards die niet meer worden verkocht geen ondersteuning meer krijgen. Als er geen verbod komt zal een of andere fabrikant het denk ik wel doen en als er een over de dam is zullen zich de meeste anderen niet kunnen veroorloven achter te blijven. Dat was tussen 300 en 3000 series ook al zo.
Moederbordfabrikanten hebben een Agesa nodig die zowel de 300-serie als de 5000-serie ondersteunt, de afwezigheid daarvan is wat anders dan verbieden. Dat gecombineerd met de beperkte ruimte in de flashchip op het moederbord, zal zorgen dat moederbordfabrikanten ook niet staan te springen.
Gamer Nexus is hierop redelijk diep in gegaan, het probleem bij de 300 series voornamelijk is dat deze een beperkte bios chip heeft o.a. Dit omdat vele fabrikanten niet "geloofde" in Ryzen en daarom maar "half werk" leverde met de 300 series borden. 1 van de gevolgen is de klein bios chip, die gewoonweg niet alle codes kan opslaan voor de hele AM4 CPU familie. Om ook nog eens de 5000 series erbij te krijgen is denk ik te veel. VOor de 400 series zullen bij borden met een te kleine bios chip support voor Zen 1 waarschijnlijk komen te vervallen.

Er zijn nog een paar punten, maar ik raad aan de video van Gamer Nexus hierover te bekijken.
De VRM's van een 300-series zouden het wellicht niet aankunnen?
Er zijn genoeg borden met een B350 of X370 chipset die betere VRM's hebben dan sommige B450-borden die wél ondersteuning gaan krijgen voor de nieuwe Zen3 chips, dus daaraan ligt het volgens mij absoluut niet.

Zoals Darkstriker zegt, het is een kunstmatige limitering opgelegd door AMD die op hun beurt 'gedwongen' geweest kunnen zijn door grotere OEM's zoals tijdens hun eerste 'schandaal' toen ze aankondigden dat zelfs de 400-reeks moederborden geen ondersteuning gingen krijgen. Effe voor de duidelijkheid, dat was dus ASUS die blijkbaar geen zin had om hun 300- en 400-reeks borden te updaten ter ondersteuning voor Zen3. Andere fabrikanten zagen dat wel zitten, maar omdat ASUS zo groot is konden ze hun macht gebruiken AMD voor schut te zetten en de klanten te benadelen.

Pro-tip: als je consumentonvriendelijk gedrag belangrijk vindt en probeert te mijden, koop dan geen ASUS.
Het is nu al verwarrend met de X470 die niet allemaal ondersteuning gaan krijgen. Kun je je voorstellen dat het voor de B350 ook weer cherry picking gaat zijn over welke wel wat gaan ondersteunen (afhankelijk van VRM implementatie)?
Hoe ga je de consument duidelijk uitleggen dat je de kracht van een Zen3 enkel op een B550 of X570 kunt krijgen (PCIE 4.0, wat ik vermoed met DXR IO belangrijk gaat worden)..

De moederbord fabrikanten ziten tegen limitaties aan van de bios chip size, ze moeten nu al voor sommige moederbord modellen 2 versies uit brengen omdat ze niet alle settings/logica voor alle AMD processoren erin krijgen (a disaster waiting to happen!)

Hoe ga je voorkomen dat SI geen B350 cheapo bord gaan pakken met een zen2, dit super slecht werkt en de users steen en been gaan klagen op forums dat Zen2 instabiel is en er veel problemen zijn?

ik zelf heb een x470 2600x die ik graag wil gaan upgraden naar Zen3, dus ik vind het zeker ook niet fijn, maar ik begrijp de issues die er mee komen wel.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 8 oktober 2020 11:33]

Kun je je voorstellen dat het voor de B350 ook weer cherry picking gaat zijn over welke wel wat gaan ondersteunen (afhankelijk van VRM implementatie)?
Waarom blijf je hameren op die VRM's? Je weet toch ook dat de first-gen Ryzen R7 1800X een relatief monster was en ook goeie VRM's nodig had? Uiteraard is de 3900X en 3950X van een nog zwaarder kaliber, maar je bent nu zeer reductionistisch in je betoog, alsof alle ondersteunde moederborden zijn uitgerust met goeie VRM's en alle niet-ondersteunde mobos dat niet hebben. Dat klopt niet.

Cf. https://docs.google.com/s...yzd1o/edit#gid=2112472504
(blijkbaar hebben ze hun spreadsheet ferm uitgebreid en de dingen zoals VRM-kwaliteit en verwachte compatibiliteit met zwaardere CPU's wat meer naar de achtergrond gesteld, dus het lijkt mij niet zo simpel meer om in één keer te zien wat de kwaliteit is van de powerdelivery circuits - feit blijft dat sommige oude borden beter zijn dan sommige nieuwere borden, iets dat jouw uitleg "VRM's zijn de reden!" kan verklaren)
Imho, je wilt toch niet dat een moederbord fabrikant moet zeggen we ondersteunen Zen3 maar enkel onder TDP van 120.
Het leek me logisch dat moederborden die niet de stabiliteit kunnen geven door welke reden dan ook, geen update gaan krijgen door de fabrikant...

VRM gebruikte ik in dit geval als een umbrella term voor, kan dit bord deze CPU reeks aan zonder issues? Omdat jij het als punt aandraagde dat er zijn B350 bords met betere VRMs dan.. dus waarom zouden ze het niet doen.

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 8 oktober 2020 12:57]

dus waarom zouden ze het niet doen.
Om het bot te zeggen? Planned obsolescence. Ze willen liever geen tijd+geld steken in "oude" producten, ze zouden liever hebben dat je weer dokt voor iets nieuw. Dat lijkt toch de reden geweest te zijn tijdens de eerste keer dat AMD had aangekondigd 300- noch 400-chipset mobo's ondersteuning voor Zen3 te geven. Nu het een afgezwakte versie is van dezelfde reden vermoed ik niet dat enkel louter technische redenen overblijven, er zullen heus nog wel economische redenen zijn om het niet te doen.

Er zijn genoeg mensen met een top-of-the-line X370 mobo van Asus waarbij zeer laat of helemaal geen ondersteuning voor Zen2 is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 8 oktober 2020 13:18]

Ze moeten toch ook niet alle CPUs in de serie ondersteunen. Een 8-core 5000 serie zal waarschijnlijk een stuk zuiniger zijn dan de 8-core 1000 series CPUs dus dat moet echt niet het obstakel zijn.
De X570 en B550 zijn compatible met Zen 3. (zie comment van @White Feather)
(Oops, verkeerde reply, maar wel een interessante post voor meer info over de compatibility.)

[Reactie gewijzigd door TumTum op 8 oktober 2020 08:33]

300 serie krijgt geen Zen3. Zen2 was al alleen maar via Beta BIOS beschikbaar. Zelfs B450 en X470 krijgen alleen op selecte borden een BIOS update in Beta vorm, dus geen volledige ondersteuning.
De volledige 500-serie heeft support voor Zen 3, dus ook A520 en B550.

Dat onderscheid zit dus niet in de B.

Overigens komt Zen3+ volgend jaar nog, waarschijnlijk op de AM4-socket, maar dat is volgens mij niet zeker.

Misschien is de + wel een nieuwe IO-chip met DDR5 en PCI-E 5.0, dan kan dat natuurlijk niet op AM4.
De zen3 architectuur komt op een AM4 socket. De B550 en X570 MoBo’s ondersteunen Zen3.

In de 450/470 is dat niet altijd het geval, check dan de details van het mobo.
Het gros van de 400 serie chipsets zullen gewoon BIOS updates voor de 5000 serie krijgen. De echte vraag is hoeveel 300 serie boards ondersteuning voor de 5000 krijgen. Die zouden eigenlijk ook al geen ondersteuning voor de 3000 serie krijgen (maar uiteindelijk hebben ze het parktisch allemaal wel) maar er staat ondersteuning voor de 5000 ook niet meer in de weg dan toen. En vooral gezien hoeveel A320 boards nog worden verkocht is de kans denk ik aanzienlijk dat ook daarvoor beta-bios verschijnen tenzij AMD dat actief tegenwerkt.
De echte vraag is hoeveel 300 serie boards ondersteuning voor de 5000 krijgen
Voor zover ik weet is er nog geen enkele toezegging voor 300 serie boards gegeven, alleen een toezegging voor enkele 400 versies. Hoogstwaarschijnlijk krijgen de 300 versie moederboards geen ondersteuning
AMD heeft daar inderdaad niks over gezegd. Maar ze zeiden bij Zen 2 ook al dat die niet ondersteunt zal worden voor 300 series chipsets maar als je even kijk zie je dat ze het praktisch allemaal wel doen.

Nu een 300 serie moederbord kopen om Zen 3 te running is natuurlijk bizar, maar ik acht de kans reel dat sommige fabrikanten het alsnog ondersteunen tenzijn AMD het compleet verbiedt. Dat laatste is natuurlijk wel een optie.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 8 oktober 2020 08:27]

Dus precies wat ik zeg “niet altijd het geval”.

En wat je verder schrijft is speculatie, of kan je het onderbouwen met inside info?
Als AMD en de mobofabrikanten het willen kunnen ze het, maar ik denk dat het logischer is om de resterende A320's met goedkope Renoirs te verkopen dan ze geschikt maken voor Vermeer, dan krijg je de onlogica van een high-end recente processor op een budget antiek moederbord.
Je hoeft toch geen 5950X op een A320 board te runnen. Gamers hebben haast nooit iets aan 8+ cores en ook voor huis-tuin-keuken gebruik zouden juist quad-cores uit de 5000 series interessant zijn omdat ze bij de nog altijd cruciale single-core prestaties waarschijnlijk weer duidelijk sneller zijn. Dat zijn beslist geen high-end chips. Het zijn alleen moderne chips en AMD had toch echt 4 jaar ondersteuning belooft. Die belofte is natuurlijk waardeloos als de socket 4 jaar meegaat maar de moederborden alsnog om de twee jaar moeten worden vervangen.

En als je een 5950X met een A320 wilt runnen (mit de power delivery van het board dat aankan), waarzou je het mensen dan onmogelijk maken?

Bovendien is het ook gewoon een kwestie van duurzaamheid. Als alle mensen met een 300 chipset nu hun boards moeten vervangen terwijl die technisch gewoon in staat zijn om 5000 series te runnen is dat ook gewoon een enorme hoeveelheid zinloze vervuiling alleen om de winstmarges van AMD op te proppen. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 8 oktober 2020 14:05]

De beste manier om het te begrijpen is in de huid van de andere partij proberen te kruipen: De Agesa ervoor kost ontwikkelwerk, de moederborden hebben te weinig BIOS dus je moet een BIOS maken waar je ondersteuning voor oude chips verwijdert, de borden hebben mogelijk zwakke energievoorziening en de kwestie blijft: Oud bord met high-end processor.

Of AMD vanavond 4-kerners gaat aankondigen is een veronderstelling, het is niet gezegd dat er Vermeers aan de onderkant van de markt komen.
Hou eens op met die kinderachtige drogredenen. Waar zijn we hier? Op de basisschool?

1. Het zijn niet allemaal high-end CPUs die ze nu aankondigen |:( |:( |:(
2. A320 kon ook prima samen met high-end CPUs (dat is helemaal geen probleem)
3. Het gros van de A320 kan gewoon de 105W 3950X runnen (misschien met iets aan airflow over de VRMs)
4. BIOS updates kosten geld, natuurlijk maar ze verkopen die boards nog actief dus het is echt niet raar te eisen dat ze ze ook up-to-date houden
5. AMD gaat misschien geen 4-kerners aankondigen, maar 6-kerners zijn in AMDs lineup gewoon budget mid-range en die zijn er zeker bij. En dat ze op termijn wel 4-core CPUs met Zen 3 uitbrengen is gewoon zeker.
In a surprising twist, AMD has today announced that it intends to enable Ryzen 4000 and Zen 3 support on its older B450 and X470 Motherboards. This is going to be a ‘promise now, figure out the details later’ arrangement, but this should enable most (if not all) users running 400 series AMD motherboards to upgrade to the Zen 3 processors set to be unveiled later this year.

https://www.anandtech.com...450-and-x470-motherboards
Am4 blijft het gelukkig
Dit wordt de laatste generatie processors op de AM4 socket. AM5 komt volgend jaar (voor zover het mij bekend is)

edit: Als het goed is gaat dat volgend jaar ook tegelijk met de introductie van DDR5 geheugen.

[Reactie gewijzigd door Scorpio616 op 8 oktober 2020 08:07]

Ja, dit hebben ze al een tijdje bevestigd, ze kunnen zelfs in de b450 borden :)
Aangezien ze niet met Zen 2+ komen maar gelijk met de Zen 3. Vind ik het niet vervelend dat ze Ryzen 4000 naamgeving voor de desktop processoren overslaan. Sterker nog ik juich het alleen maar toe.
De 4000 naamgeving hebben ze al aan hun laptop CPU's gegeven. Vandaar dat we direct naar 5000 gaan :)
Dat heeft ze voorheen ook nooit tegengehouden. Ryzen 3000 was ook al gebruikt voor Zen+ APU's en laptop processors. Toch brachten ze toen een Ryzen 3000 desktop processor uit met ZEN 2 cores. Eigenlijk was het met ZEN elke keer zo dat de APU en laptop processors een generatie achterliepen op de desktops met dezelfde serienaam.

Het is te hopen dat ze dat nu wel gelijk gaan trekken inderdaad. Dit was lastig te volgen.
Ja ben blij dat ze t nu rechttrekken. Zeker voor de non expert die een 3000 laptop koopt en niet weet dat dat een oudere generatie is.
Als gamer, zou de 6 core 5800 5600 volstaan, of moet men aan een 8 core denken ivm de zen 2 in next-gen consoles?

EDIT: 5600

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 8 oktober 2020 13:02]

Ligt aan je verwachtingen, wil je nu games spelen met zeg een redelijke high-end grafische kaart 5700 of 1070 Ti? Of verwacht je ook binnenkort een serieuze high-end grafische kaart te kopen in de lijn van 2080, 3070 of Big Navi van AMD af te wachten, dan kan het wel eens interessant zijn om toch te kijken naar 8 cores of zelfs 10/12 cores, dan kan je op een later punt nog een keer je grafische kaart vervangen voordat je CPU de bottleneck word.

Maar niet lullig bedoeld je gebrek aan kennis/zekerheid of je dat nodig gaat hebben doet mij denken dat niet voor de hoogste resoluties en/of de hoogste performance in de markt bent, dus zonder jouw situatie verder te kennen denk ik dat je heel blij word van een 6 core Zen 3. :)
Juist op hogere instellingen is de GPU eerder een bottleneck dan de CPU. 6 cores is ruim voldoende komende jaren.
Klopt voor nu, maar als jij straks een 5080 Super of 8700 XT in je 6 core systeem prikt dan kan je er langzaam vanuit gaan dat je paar jaar oude 6 core het net niet lekker mee wilt doen, 2 cores erbij en je hebt echt meer headroom in de toekomst.

Ik houd voor advies bij gamende vrienden altijd aan, iedere 5/6 jaar een nieuwe PC en iedere 2/3 jaar een nieuwe GPU maar er zijn er bij die nu al in hun 7e jaar (Intel Core i5-4670K) zitten met hun CPU en al een 3e GPU (650 Ti, 380 of 390X, sinds kort 2070 Super) hebben. Als zij destijds gekozen hadden voor een "gewone" i5 CPU vs. een higher-end CPU i5 of sommige i7's dan had hun systeem al veel eerder gebottlenecked geweest.
Je kunt beter kiezen voor een CPU welke je goed kunt overclocken. Dat verlengd de gebruiksduur met enkele jaren. Het aantal cores zegt ook niet zoveel over een CPU bottleneck. Een CPU bottleneck ontstaat namelijk als 1 van x cores op 100% draait. Dat je 6 of 8 cores hebt maakt niks uit. De load wordt namelijk nooit evenredig verdeeld over alle cores. Daarom kan een CPU welke maar 40% load heeft al een bottleneck zijn. Omdat er 1 core op 100% loopt en de rest uit zijn neus zit te vreten.

Voordat 8 cores optimaal gebruikt gaan worden tijdens het gamen zijn we vele jaren verder. En gezien CPU's toch vrij snel elkaar opvolgen heb je tegen de tijd van een 5080 een 8 core CPU welke vele malen sneller is.

Maar uiteraard kun je beter een 8 core kiezen i.p.v. een 6 core maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van het prijsverschil. Echter voor de komende jaren heb je aan 6 cores nog ruim voldoende. Ga je er ook nog dingen naast doen zoals streamen etc ga dan zeker voor een 8 core.
De tijd van een bottleneck op één of twee cores ligt al wel even achter ons, de games waarop we anticiperen zullen steeds meer vrijelijke multi threaden, alle engines worden hierop aangepast en/of ontworpen.

Dat overclocken (in het geval van de 4670k eigenaar wel) is voor de meeste niet weggelegd, en ik ga geen PC overklokken voor iemand waarvan ik niet weet hij wel goed met koeling om weet te gaan. Laatst iemand gehad die zijn 7700k langzaam vond, bleek het ding geen lucht meer door zijn koelribben te krijgen van al het stof, "tijd voor een nieuwe PC" was dus simpelweg tijd voor een wattenstaafje en een stofzuiger, en die 7700k draaide gewoon stock.
Nee hoor, er zijn vrijwel geen games welke 6 of 8 cores volledig benutten. Zelfs de meest recente games niet. Dat zie je ook direct als je benchmarks bekijkt waar 6 cores cpu's evensnel of sneller zijn dan cpu's met meer cores. Bv een 3700x (8c) vs i5 9600k (6c). Multicore heeft op dit moment geen enkel voordeel in games. Wellicht dat de nieuwe consoles daar verandering in gaan brengen.
Ik weet er wel wat van. Het leek me gewoon een interessant discussiepunt.

Ik heb een 3080 als videokaart en game op 4k/60. Momenteel zit ik op een ryzen 1700 op 3.9ghz allcore. Dat is tot nu toe genoeg geweest voor 60hz. Tenzij console bakkers een game op 30fps ontwikkelen en daarbij die Zen 2 cpu volledig benutten. Maar dat zal wel niet, gezien zowat elke game ook op de pc komt en pc gebruikers 30fps niet accepteren. Ze kunnen dan ook geen 1080p/60 of 1080p/unlocked framerate mode aanbieden.

Maar het kan nog spannend worden. Ik heb eens benchmarks gevonden waaruit bleek dat in single core, de nieuwe console cpu's 3x zo snel zijn als de oude. Misschien zijn er wel bottlenecks op de pc die niet op de console zijn. Zou niet weten wat aangezien ze beide DX12U zijn, maar goed.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 8 oktober 2020 13:11]

Ik game echt prima op een 4-core 3300X. Denk dat het vooral aan je eisen/voorkeuren ligt!
Momenteel heb je daar voldoende aan.
Met de nieuwe consoles ligt het wel enigszins voor de hand dat komende games meerdere cores beter gaan benutten. Huidige cpus kunnen met een paar cores de 8 van de huidige consoles voorbij. Dat zal met de komende generatie wel anders zijn. Wellicht dat het dus handig is om alvast een 8 core cpu te pakken als je nu gaat upgraden. Maar de toekomst moet het uitwijzen.
Ik weet niet precies de specs van de nieuwe gen consoles. Maar ik verwacht dat threads beter gaan schalen. En dat AMD daar na de launch van de consoles en console port games de vruchten van kan plukken. Vooral in games die niet meer op de vorige generatie uitkomen.

Als dat zo is zal intel het nog zwaarder gaan krijgen.
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd niet alles heb bijgehouden, maar wat is het grootste verschil tussen de ryzen 3000 series en die 5000 series?

Waaruit blijkt of waarom denkt AMD dat de 5000 series beter moet presteren dan de 3000 series, met name in games?

Is dit gewoon geen ryzen 1700 > ryzen 2700x verhaal?

Alvast bedankt
De stap van Zen 2 naar Zen 3 is een, zoals Intel het begon te noemen, 'tock', waarbij de architectuur van de CPU een upgrade heeft gekregen. Waar het dan voornamelijk dus om gaat is het efficiënter maken van de huidige gebruikte node (7 nm van TSMC). Hoewel er schijnbaar wel gebruik gemaakt wordt van een verbeterde 7 nm node, is het niet echt een zogeheten 'die shrink' ('tick") (7 nm naar 5 nm bijvoorbeeld).

Volgens geruchten zorgt de verbetering van de architectuur voor ongeveer een 15% verbetering op het gebied van IPC (Instructions Per Clock). Dit maakt de CPU dus 15% "sneller" bij dezelfde CPU klokfrequentie t.o.v. de vorige generatie (3xxx). Ook schijnt, door de verbeterde node, dat de CPU hogere kloksnelheden kan halen dan Zen 2 (3xxx). Denk hierbij aan wellicht 200 tot 300 MHz hoger en met, bij de beste chips, misschien een single core boost naar 5 GHz (als we de geruchten mogen geloven).

Dit alles zorgt dus voor een CPU die wellicht Intel bij kan benen als het gaat om single core prestaties (goed voor Gaming bijvoorbeeld) en zorgt er ook voor dat multicore prestaties, die bij AMD al erg goed waren, nog beter worden.

Ik kijk uit naar deze serie maar zit stiekem meer te wachten op de 6xxx serie op Zen 4. Deze zal gebruik maken van de nieuwe AM5 socket en zal hoogst waarschijnlijk DDR5 mee krijgen. De komende tijd beloofd veel goeds voor AMD, hoop ik!

[Reactie gewijzigd door Jhonny44 op 8 oktober 2020 11:15]

Waaruit blijkt of waarom denkt AMD dat de 5000 series beter moet presteren dan de 3000 series, met name in games?
Is er ooit een nieuwe reeks gelanceerd waarbij de prestaties slechter waren dan de vorige generatie?

Daaruit blijkt dat dus. Ze gaan echt geen nieuwe reeks lanceren die het slechter doet dan de vorige.

Het wordt iig meer dan een simpele clockspeed boost. Eén van de belangrijkste veranderingen is het volgende, wat de latency op allerlei fronten (core to core, cache) enorm moet gaan verbeteren:
the AMD Zen 3 based Ryzen 5000 AM4 CPU family, codenamed Vermeer, is designed for use in high-performance desktop platforms & will feature up to two CCD's (Core/Cache Complex Dies) and a single IOD (I/O Die). Unlike the previous generation design where each CCD comprised of two CCX's (Core Complexes), the Zen 3 CCD will consist of a single CCX which will feature 8 cores that can run in either a single-thread mode (1T) or a two-thread mode (2T) for up to 16 threads per CCX. Since the chip houses a maximum of two CCDs, the core and thread count will max out at 16 cores and 32 threads which is the same as the existing flagship AM4 desktop CPU, the Ryzen 9 3950X. Each Zen 3 core will feature 512 KB of L2 cache for a total of 4 MB of L2 cache per CCD. That should equal 8 MB of L2 cache on a dual CCD CPU. Along with the L2 cache, each CCD will also comprise of up to 32 MB of shared L3 cache. For Zen 2, the L3 cache was split between the two CCX's with each CCX having their own separate (Up To) 16 MB cache. The size of the cache remains the same per CCD but now all cores can share a larger number of L3 cache.
Merkwaardige vraag die na de presentatie makkelijk beantwoord kan worden, door jezelf....
Wanneer kan ik een 4x00G kopen dan, nog steeds zijn die nergens te verkrijgen...
Artikel gelezen?

" AMD slaat de 4000-serie vermoedelijk over omdat die ook al voor laptops bestaan en omdat dit nummer ook al wordt gebruikt in de Ryzen 4000G-serie van apu's.
Zeker heb ik het artikel gelezen. Kun jij mij nu een link geven waar ik zo een Ryzen 4000G serie apu kan kopen?
https://nl.hardware.info/...p-bij-webshops-in-benelux

Voor de Ryzen 3 Pro 4350G worden prijzen gevraagd van 160 tot 190 euro. De Ryzen 5 Pro 4650G staat er voor 232 tot 271 euro. Het topmodel Ryzen 7 Pro 4750G kost 341 tot 398 euro.

pricewatch: AMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed

[Reactie gewijzigd door OxWax op 8 oktober 2020 10:45]

Volgens mij zijn de Ryzen 4000 series alleen voor laptops beschikbaar. Voor zover ik weet zijn er geen desktop varianten uitgebracht.
AMD had dekstop APU's aangekondigd onder de namen 4200G en 4700G, in juli al schreven sites er over dat die "binnenkort" kwamen, maar nergens kan ik wat vinden. Ik wil mijn stokoude kantoor server met een Xeon uit 2009 eindelijk eens upgraden.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 8 oktober 2020 09:41]

nieuws: AMD introduceert Ryzen 4000G-serie apu's voor systeembouwers was alleen bedoeld voor systeembouwers. Ik vond ze eerlijk gezegd ook wel interessant vanuit een virtualisatie perspectief. Had wel liever een Ryzen 9 variant gehad dan.
Bah ik hoopte dat ze ook voor de gewone stervelingen beschikbaar werden, maar die hoop moet ik maar opgeven denk ik dan?
Yep, misschien heb je straks meer geluk met de Van Gogh processoren nieuws: Gerucht: AMD Van Gogh-apu's met Navi-gpu verschijnen in 2021
U kunt niet uit de voeten met de pro-variant? De Ryzen 5 4650G (uit het door @jja2000 gelinkte artikel) is te koop (bij een paar winkels). pricewatch: AMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed. Op eBay of Ali staan ze ook wel.
Ik vond de 4200G interessanter omdat die maar 35 watt is, maar ik zal het toch maar eens gaan bekijken. Bedankt voor de info, jammer dat ik jullie geen +1 kan geven.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 8 oktober 2020 11:42]

Hoop zo dat ze Intel voorbij gaan!
Naar mijn mening heeft AMD de afgelopen jaren met de ryzen CPU'S al Intel eraf geblazen. Ik heb de Ryzen 7 3700x, voor die prijs en performance ben je bij Intel nog niet klaar.

Ik ben altijd kritisch geweest tegenover AMD. Nu ik weer na 10 jaar een AMD CPU heb vind ik toch dat ze nu een marktleader zijn geworden in CPU's. Ik vind dat Intel de Apple is in de pc world. Ik kan niet wachten tot dat AMD de nieuwe generatie GPU'S bekend gaan maken. Ik hoop stiekem toch op een RTX 3070/(3080) "Killer" voor waarschijnlijk een mooiere prijs.
Goed dat je kritisch bent op AMD. Marktleider zijn ze echter nog bij lange na niet. Ze gaan de goede kant op, maar op de fronten waar het meest verdient wordt (Server, laptop, prosumer) is Intel nog heer en meester. Het enige segment waar AMD "marktleider" is is zelfbouw.
Tegelijkertijd zijn dat wel de trendsetters, denk ik. Ik ben neem in ieder geval in mijn volgende zakelijke vervangingsronde nadrukkelijk AMD mee, terwijl ik dat altijd heb uitgesloten. Op servers en op pc's.

[Reactie gewijzigd door Chinco op 8 oktober 2020 09:16]

AMD is marktleider op securitie, prijs en performance.
Intel op volume en omkopen hardware fabrikanten

Om de een of andere reden geld het spreekwoord: vertrouwen komt te voet en gaat te paard niet bij Intel.
Hoeveel crap moet er nog ontdekt worden in die CPUs voor het vertrouwen eindelijk weg gaat bij mensen?

En hoeveel generaties Ryzen moet AMD maken voor het echte vertrouwen er is?
Met Rome en Milan is AMD bezig met de servermarkt stilletjesaan over te nemen.

Met Renoir is AMD bezig de laptopmarkt binnen te breken, alhoewel dat inderdaad trager gaat dan de zelfbouwmarkt omdat ten eerste hun Zen2 based APU's pas later beschikbaar waren dan de desktop CPU's en ook omdat de OEM's niet staan te springen om een risico te nemen all-in te gaan op een platform dat even goed over enkele jaren weer volledig instort of waarbij ze niet zo veel support hebben of de kans voor een full-package zoals Intel met hun ultrabook-programma.

Dus ze zijn geen marktleider, maar ze zijn druk aan het werk dat te verbeteren.
Je vergeet in ieder geval nog de HPC-markt , een gevoelig onderdeel van de servermarkt dat al om is. Verder zou ik zelfbouw verbreden tot detailhandel, want ook PC's die kant en klaar gekocht worden zit in meerderheid een AMD-processor. En of je het nu "heer en meester" moet noemen als de concurrent op gebieden waar je wel aan de leiding bent rap aan het groeien is....
Je hebt mij aangevuld! Precies wat jij zegt. Op bedrijfsniveau na lange nog niet inderdaad. Maar voor de particulier, dan gamers, streamers als hoofddoel zijn ze de juiste richting aan het gaan.
Precies. Ik wil een nieuwe game PC bouwen en daar gaat zeker weten een AMD cpu in en hopelijk ook een AMD gpu maar dat zullen we wel zien eind van deze maand!
Naar mijn mening heeft AMD de afgelopen jaren met de ryzen CPU'S al Intel eraf geblazen. Ik heb de Ryzen 7 3700x, voor die prijs en performance ben je bij Intel nog niet klaar.
Wat al eens eerder in discussies naar voren is gekomen, je mag dan wel een berg power hebben voor relatief weinig, maar dat ligt er aan hoe je dat gebruikt. Mijn AMD 4800U levert ook uitstekende prestaties voor wat het doet, prima mee te werken voor dagelijks gebruik. Echter maar heel beperkt geschikt om op te gamen met de integrated graphics. Als ik echter zwaar wil gamen met games die zwaar gebruik maken van de GPU EN de CPU dan presteerd een Intel 10900K toch nog steeds beter dan een AMD 3900X in bv. de nieuwe Flightsim, maar ook andere games die zwaar op de CPU leunen. AMD is erg sterk in meerdere cores en prijs/prestatie, maar games van tegenwoordig zijn nog steeds niet sterk in meerdere cores, wat erg jammer is, maar nog steeds de realiteit. Het is zelfs zo erg dat games/applicaties erg slecht om kunnen gaan met zoveel cores en slecht presteren en/of rare issues krijgen. Right tool for the job en geen van beide merken is de beste keuze voor alle jobs.
Maar waarom zijn ze beter dan? Ik zie in benchmarks nog steeds Intel voor liggen, al is het verschil tegenwoordig heel klein. Je zou dus in het beste geval kunnen stellen dat ze gelijk lopen.
Wat voor benchmarks dan?

Intel heeft nog voorsprong in games (5%) en AI (80%). Alle andere zaken (binnen een zelfde prijsklasse) komt intel vaak niet eens in de buurt.

Als de geruchten over de 15% IPC gain van Zen3 kloppen, is Intel vanavond ook die game voorsprong in ieder geval deels kwijt. Dan blijft AI workloads over.
Ja ik had inderdaad alleen games in gedachte, had ik er bij moeten vermelden. Heb zelf een 3700X en UHD films encoden is eindelijk iets waar ik niet meer meerdere dagen mijn computer voor kwijt ben :P

[Reactie gewijzigd door Ulas op 8 oktober 2020 09:42]

Hoe kom je daarbij? Een i5 9600k is een stuk sneller dan een 3700x in de meeste games en ook nog eens ruim 100 euro goedkoper: https://www.youtube.com/w...wTQ&ab_channel=MAXTesting

Intel komt overigens begin volgens jaar ook met nieuwe CPU's. Ik zou dus niet overhaast een CPU gaan kopen de komende maanden als het niet nodig is.
Omdat de originele context ging over alles behalve games? Als je dus niet gamed is er dus sowieso geen reden om te wachten en als je wel gamed, dan zien we vanavond waar intel tegenop moet.
Vooral meer threads en efficienter voor hetzelfde of minder geld.
Intel moet alles uit de kast trekken om maar mee te kunnen doen met AMD. De i9 10900k verbruikt 200W(!!!).
klopt. Heb hier ook na jaren Intel (2700K) gebruikt te hebben een nieuwe build gemaakt met een Ryzen 3700X. Naar mijn mening is dit de beste CPU qua prijs/performance verhouding.
Een i5 9600k is een stuk sneller dan een 3700x in games en ruim 100 euro goedkoper: https://www.youtube.com/w...wTQ&ab_channel=MAXTesting
Misschien in games onmeetbaar sneller, maar voor de rest veegt de 3700X de vloer aan met de 9600K.
Klopt maar de meeste mensen kopen een dergelijke cpu om mee te gamen.
Dan doet Intel het niet slecht als ze de Apple van de pc wereld zijn. Hun omzet is gigantisch.
mee eens😂 toch AMD heeft zware jaren gehad, nog altijd kopje boven water.
Dat ligt er toch maar net aan wat je met de CPU van plan bent? Als je puur een CPU wilt kopen voor gamen ben je bij Intel toch echt beter uit. Een i5 9600K(f) is een stuk sneller dan een 3700x en ruim 100 euro goedkoper: https://www.youtube.com/w...wTQ&ab_channel=MAXTesting
Ik hoop dat ze net zo goed gaan worden als Intel producten. Dat geeft maximale marktwerking. Dus voor ons de laagste prijzen, terwijl de technishe ontwikkeling maximaal is.
Ik neem aan dat je dit alleen qua gaming bedoelt?
Voor de rest lopen AMD processoren vaak al rondjes rond Intel.

Het wordt juist tijd dat Intel weer wat competitiefs neer weet te zetten, dat geeft pas maximale marktwerking.
Nee het zou voor de marktwerking fijn zijn als AMD dit momentum nog een tijdje vast kan houden.

Qua marktaandeel is het nog altijd David Vs Goliath (was het iets als het R&D budget van Intel is groter dan de volledige omzet van AMD?). Dus als AMD nog even kan doorgroeien en een gezonde financiële situatie kan bereiken dán krijgen we pas maximale marktwerking.
ik denk dat Tjeerd84 dit bedoelt:
Voor gaming Intel, de rest voor AMD met dien verstande dat AMD nu ook(!) op gaming aast, zodat AMD op alle vlakken zegeviert!

Ja en dan heeft Intel het heel moeilijk...
Ik hoop dat ze net zo goed gaan worden als Intel producten.
Ik hoop het niet. Ik hoop dat ze gewoon hun eigen kwaliteit behouden.
Heb je iets mee gekregen van wat cpu bugs zoals meltdown en specter?
dat ligt wel voor de hand, daar ga ik met mijn i9 10900K
Dat hoort er gewoon bij toch?
Uiteindelijk komt er altijd betere hardware uit, wees blij met die mooie 10900K :)

Ik denk dat ik eindelijk mijn 4790K ga vervangen dit jaar
Dat heb ik net gedaan, 4790K op MB GA-Z87-HD3 naar B550 met Ryzen 5 3600 omdat mijn MB kapot ging. Kostte me totaal zo'n 550 euro en ik vroeg me daarna af wat ik nou eigenlijk opgeschoten was. In eerste instantie zag ik weinig verschil, ik speel veel GTA V en doe wat videobewerking. Maar ik heb sinds enige tijd een Hero 8 actioncam met 4K en dan merk je wel verschil! Met het oude MB kon ik nauwelijks scrollen op de tijdlijn in Adobe PP pro en bewerken duurde een eeuwigheid. Ja, het is allemaal wel een stuk beter. De USB poorten aan mijn beeldscherm deden het niet, nu wel. Camera of mobieltje laden via USB in slaapstand ging eerst ook moeizaam, nu perfect. Ik heb mijn Scythe koeler aangepast voor dit MB, op Hardware.info heb ik bij User Builds foto's geplaatst hoe je dit eenvoudig kunt doen. Al met al ben ik blij met Ryzen en dit B 550 MB!
Wat voor videokaart heb je in je systeem zitten?
Ik ben erg benieuwd of er echt een fps verbetering gaat zijn icm mijn GTX1070.
Niet erg bijzonder, RX 580. Die had ik gekocht omdat ik veel met CustoMac bezig ben. Maar de lol is er een beetje af nu het steeds moeilijker wordt met de Hackingtosh. Na elke update zoveel werk. Ik stop daarmee. Ik weet nog niet wat ik nu wil met een nieuwe videokaart.

[Reactie gewijzigd door ExManolo op 9 oktober 2020 09:42]

ja ik ben ook heel blij hoor. die i9 is erg snel merk ik. ik zit nu in 3dmark timespy totaalscore (gpu en cpu 19500 wat erg veel is vind ik). en ik speel flightsim 2020 en rdr2 en control alles ultra met een super fps. dus gaat prima zo (niet in 4k overigens maar 3440x1440p).

[Reactie gewijzigd door hully op 8 oktober 2020 11:50]

Ik zit eigenlijk een beetje in de twijfel modus.
Ik wil een nieuwe gpu, maar aangezien ik nog best wel tevreden ben met mijn Vega64 zit ik eraan te denken om eerst mijn systeem te upgraden (cpu en moederbord) aangezien die naar mijn mening wel aan vervanging toe is. Ik wou met de 1ste Ryzen al HEEL GRAAG een Amd systeem maar kon toen een 8700K + Formula bord kopen voor 500 Euro. Maar die 6 cores is echt te weinig en dat merk ik soms duidelijk. Mijn gpu aan de andere kant kan best nog wel langer mee aangezien ik op 1440p game en meestal toch alleen maar BF1 speel of racegames. En als ik de gpu 2 a 3 maandjes uitstel zijn ook alle videokaarten op de markt inclusief reviews en kan ik dus de beste keus maken.

Twijfel alleen tussen de 5800 en 5900. Beide zullen een mooie upgrade zijn, maar ik vraag me af of ik wel 12 cores nodig heb aangezien ik mijn pc altijd samenstel voor gaming. Ik ga alleen geen peperduur moederbord kopen dit keer aangezien ik mijn cpu toch nooit zelf overklok en de winst minimaal is. Dat overklokken gebeurt vergeleken met mijn huidige cpu toch automatisch bij Ryzen en dat scheelt me veel geld. Dat stop ik liever in een betere cpu.
Ik ga waarschijnlijk mijn huidige computer upgraden. Ik vervang mijn moederbord en processor een i7-6700K (2015).

Als ik ga upgraden neem ik de Ryzen 9 5900X omdat deze waarschijnlijk een hogere boostclock van 5GHz heeft en dat is het belangrijkste bij gamen.
sterker nog dat geldt voor mij ook...

Heb hier nog een ongebruikte EKWB full cover blok voor Vega64 liggen, die ga ik gebruiken in toekomstige custom water build met inderdaad Ryzen 5900X als basis :)
Komt allemaal in een vrijgemaakte Enthoo Primo kast met 2x 360mm rad en een D5 pomp en hard tubes...

Dure hobby ik weet het, maar ik heb het er vor over...
Kan ik weer een ding van mijn lijst schrappen dat ik eens gedaan wil hebben
Nu hopen dat de apu's ook gewoon een 5000 naam gaan krijgen en dit voortaan duidelijk de zen generatie laat zien
Zou wel heel gek zijn als ze dat niet doen nu, niet?
Het is inderdaad irritant dat die twee niet synchroon lopen qua naamgeving.
Ik wacht nu al een tijdje op deze nieuwe processors. Ik hoop dat ze vergelijkbaar/beter zijn dan Intel processors.

't Is denk ik wel een keertje tijd om mijn 2600k te vervangen :+

Ik hoop ook dat ze beschikbaar zijn en dat je ze daadwerkelijk kan kopen!
vervang dan ook gelijk je crt monitor :+
ik zou heel even wachten, maandje of zo. dan heeft het grote publiek de eerste test gedaan, ik verwijs naar nvidia en zijn 3080/3090
Hoe wist je dat ik een crt heb!?

Nee wachten voor een maandje is misschien nog wel te doen, even alle kinderziektes eruit.
inderdaad even de grote test afwachten en kijken wat er boven water komt uit de markt. kan maar zo zijn dat het financieel beter is om de 3950x te kopen, al verwacht ik dat niet.
Of je koopt of pre-ordert zo snel mogelijk. Ik verwijs ook even naar de 3080 :) Kun je altijd nog binnen 2 weken terugsturen.

Het kan zijn dat door corona er aanvoerproblemen zijn en de vraag hoger is dan normaal.

Aan de andere kant, er zijn vaak wat biosproblemen met nieuwe cpu's. Die worden dan pas met een paar maanden gefixt.
of je wacht tot na de kerst en geniet van de manic monday voorraad-wat-tijdens-de-kerst-niet-verkocht is stocking moving uitverkoop. maar inderdaad je hebt natuurlijk de moederborden die nog niet geupdate zijn en met eerste biossen zitten.
Gezien Nvidia er al een potje van gemaakt heeft met hun videokaarten, ben ik ook maar gaan wachten op de nieuwe processoren van AMD.

Wil al een tijdje een nieuwe pc bouwen, mijn Intel i7 930 is nu echt wel aan vervanging toe :P

Slechtere beschikbaarheid als de nieuwe GPU's van Nvidia kan bijna niet, verwacht alleen wel dat ook deze processoren moeilijk verkrijgbaar zijn. Dit was bij de vorige generatie ook het geval, vooral voor de 3700x.
Verschil tussen AMD en NVIDIA is dat ze een andere fabrikant hebben (TSMC vs Samsung) dus misschien heeft AMD veel meer capaciteit.

We gaan het zien
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb ook al een meer dan 10 jaar oude 2600k en zit al een jaar op deze generatie te wachten. Hopen dat het niet tegenvalt, zoals de 30** van Nvidia dat uiteindelijk ook deed na hoge verwachtingen.
Je bedoelt dat de 3080 niet 2x zo snel als de 2080 zoals Nvidia aankondigde? Want hij is volgens reviews wel 70 en 50% sneller in 4k en 1440. Dat kun je toch echt geen tegenvaller noemen.

Of bedoel je de beschikbaarheid? Die is inderdaad enorm ruk. Op videocardz staat dat een grote computerwinkel nu slechts 10% van de orders heeft kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 8 oktober 2020 13:25]

Als dit een mega stap vooruit wordt dan zal de vraag ook mega zijn. Maar als je 10 jaar kunt wachten dan kunnen daar nog wel een paar maandjes bij neem ik aan. Het is niet alsof er de laatste 10 jaar geen goede upgrades voorbij zijn gekomen (8600K,8700K, R5 2600, R5 3600, 10400,10600K).
Als dit een mega stap vooruit wordt dan zal de vraag ook mega zijn. Maar als je 10 jaar kunt wachten dan kunnen daar nog wel een paar maandjes bij neem ik aan. Het is niet alsof er de laatste 10 jaar geen goede upgrades voorbij zijn gekomen (8600K,8700K, R5 2600, R5 3600, 10400,10600K).
De noodzaak voor een upgrade was voor mij niet dermate dat ik voor die genoemde modellen wou gaan. Heb in de tussentijd wat externe drives gekocht en de graka vervangen voor een 1080Ti. De 3900x sprak me op zich al wel aan, maar ik dacht, ik heb al zolang gewacht met een upgrade, dan kan ik ook nog wel wachten op de generatie erna, en dat heb ik dus gedaan. Deze PC is wel aan zijn laatste loodjes bezig nu :+
Ik ben benieuwd of de 5000-serie ook een hogere IF-kloksnelheid aan kan dan de 3000-serie, en dus synchroon sneller RAM dan 3600 a 3800 MHz ondersteunt, bijvoorbeeld 4000 tot 4600 MHz.
Daar is wel op gehint. Dat de IF standaard naar 1900 gaat. Dus direct 3800mhz Ram ondersteunt. Nog even wachten... :P
Ah, tijd om al je RAM weer de deur uit te pleuren dus? :)

3600 kan dan echt niet meer als 3800 het optimum is.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 8 oktober 2020 13:27]

Er komen meerdere en andere dividers, 2:3 zou wel fijn zijn.