Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vermeende adviesprijzen van losse AMD Ryzen 4000G Pro-apu's verschijnen online

Er is een slide met de adviesprijzen van enkele AMD Renoir-apu's voor desktops verschenen. De afbeelding toont mogelijke dollarprijzen van zes Ryzen 4000G Pro-modellen. Het is nog niet duidelijk wanneer de chips los beschikbaar komen.

De slide met de vermeende adviesprijzen werd gedeeld door Twitter-gebruiker momomo_us, die vaker vroegtijdig informatie over hardware naar buiten brengt. De afbeelding toont de dollarprijzen van enkele Ryzen Pro-modellen, die onder andere extra beveiligingsfuncties bieden ten opzichte van de 'normale' varianten. AMD komt met Ryzen 4000G- en GE-modellen, die respectievelijk een tdp van 65W en 35W hebben. Alle Renoir-apu's beschikken over een geïntegreerde Vega-gpu met maximaal acht compute units.

Volgens de slide worden de Ryzen 7 Pro 4750G en 4750GE de duurste modellen, die beide een adviesprijs van 309 dollar krijgen. Omgerekend en met btw komt dat neer op ongeveer 322 euro. Zoals al is aangekondigd, krijgen die apu's acht Zen 2-cores met simultaneous multithreading. De 4650G- en GE-varianten met zes cores en twaalf threads krijgen op hun beurt een adviesprijs van 209 dollar. Dat komt neer op 218 euro inclusief btw. De Ryzen 3 Pro 4350G- en GE-apu's met vier cores en smt moeten 149 dollar gaan kosten. Dat is omgerekend en met btw ongeveer 155 euro. Van de reguliere 4000G-chips zijn nog geen adviesprijzen bekend.

AMD kondigde de Ryzen 4000G-apu's eerder deze week aan, maar brengt deze vooralsnog alleen uit voor systeembouwers. Het bedrijf bevestigde toen al wel dat de chips later ook los in de verkoop gaan. De 4000G-apu's zijn vergelijkbaar met de Ryzen 3000-cpu's voor desktops, los van de geïntegreerde gpu. Verder hebben de Renoir-chips minder cache en ondersteunen ze enkel pci-e 3.0.

Momenteel staan de Renoir-apu's al te koop bij een Nederlandse webshop. De 4750G staat al in de Pricewatch voor Onbekend. De Ryzen 5 Pro 4650G kost op het moment van schrijven 255,31 euro terwijl de Ryzen 3 Pro 4350G voor 180,29 euro te koop staat.

Afbeelding via momomo_us op Twitter

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

24-07-2020 • 13:18

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
Scherp opgemerkt! Ik heb die prijzen voor de volledigheid in het artikel verwerkt.
Zo te zien gaat de 4000 serie dus ook in Nederland betaalbaar worden en zit er niet meteen 20% bovenop.
Dank dus voor het melden van de prijzen bij Max. :)
Bij componenten is Nederland zeker niet een duur land. Bij veel populaire dingen zoals CPU's zijn we regelmatig aardig goedkoper dan de VS bijvoorbeeld. Alleen veel mensen vergelijken de prijzen daar ex VAT met inclusief BTW prijzen hier en dan ga je een scheef beeld krijgen.
Bij Max ICT is het wel waard om even de shopreviews te lezen dus ik zou die prijzen niet als aannemelijk aanschouwen.
Hoe vaak heb je zelf bij MaxICT besteld? Ik krijg het idee vrij weinig tot niks. Ik bestel er regelmatig iets en heb nooit problemen. Maar zoals altijd geld pas als er problemen zijn wordt er een review geschreven. Van de bijvoorbeeld 1% met problemen schrijft een heel groot deel reviews, terwijl van de 99% van de mensen zonder problemen bijna niemand een review schrijft. Overigens doet CentralPoint het een stuk slechter volgens de shopreviews en zijn die een flink stuk duurder. Wat betreft de prijzen van de CPU's die zijn gewoon juist en een stuk realistischer in vergelijking met andere webshops die de komende weken ongetwijfeld nog komen.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 24 juli 2020 15:52]

Voor mij ook NOOIT maar dan ook NOOIT meer Max ICT. Op de website vermelden dat iets op voorraad is terwijl dit helemaal niet waar is. Vervolgens kun je na je betaling wekenlang wachten. Helpdesk die vrijwel niet bereikbaar is etc. Ik betaal wel een paar euro extra.

[Reactie gewijzigd door jdevries189 op 24 juli 2020 21:41]

Eens, een waardeloos bedrijf. Lijkt gewoon een drop shipment bedrijf zonder eigen voorraad. Meerdere bestellingen in het verleden gedaan en elke keer gezeik over geen voorraad en weken wachten.
Dat is inderdaad precies wat ze doen. Dozenschuiven, maar dat uit de hele EU. En daarvoor moet je ze ook gebruiken.
Inderdaad. Moest 3 weken wachten, maar toen had ik wel een Tai Chi voor een vriendenprijs!
Als mensen alleen een review schrijven als ze iets te klagen hebben, verklaar de hoge scores van andere winkels dan maar es.
Heel simpel die vragen allemaal massaal om een review te schrijven en promoten dat met bijvoorbeeld kans op een cadeaubon of iets dergelijks. Om de hele simpele reden die ik hierboven al gaf. Mensen met een negatieve ervaring schrijven extreem veel vaker een review dan één waarbij het prima loopt. Daarnaast zeg ik niet dat MaxICT de beste service heeft van alle webshops, maar bagger zijn ze sowieso niet.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 24 juli 2020 16:44]

Nouja, "allemaal" dat is niet waar. Sommige doen dat idd wel. Maar zijn er ook die niet zo aggressief zijn, en toch positief scoren. Ik denk echt dat de reviews best kloppen, al moet je ze natuurlijk gewoon met een korrel zout en je eigen gezonde verstand nemen.

Zo heb ik laatst ook wat bij Max ICT besteld, maar wel met achteraf betalen (met Billink). En dat ging prima. Het risico delen tussen consument en webshop vind ik een prima oplossing in zo'n geval.
Bestel dan eerst zelf eens en kom dan terug met je conclusie. Want er is al uitgelegd hoe het kan dat ze veel meer slechte reviews hebben dan goede. En dat is niet omdat het meestal verkeerd gaat...
Uit je berichten, lijkt alsof je daar werkt of aandelen hebt ;)

Waarom je een webshop zo zit te verdedigen terwijl veel verschillende mede Tweakers negatieve ervaringen delen, verbaast mij enigszins.
Ik weet het, niet iedereen wil feiten of een goed onderbouwde mening horen. De meeste mensen willen gewoon dingen horen die past bij hun beeldvorming ongeacht of die klopt of niet. Maar ik wil mensen liever informeren en niet gewoon populaire onzin verkopen.

CentralPoint heeft immers een nog slechtere beoordeling op Tweakers, maar daar valt niemand over omdat dat niet populair is om te zeggen.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 25 juli 2020 09:58]

Heb jij aandelen daar toevallig ?
jij weet wel veel van maxICT; connectie mee toevallig?
Mijn connectie met MaxICT wordt letterlijk vermeld in het bericht waar je op reageert...
Bij mijn laatste aankoop heb ik een advocaat in arm moeten nemen voordat er geleverd werd.... Maxict schijnt er een handje van te hebben lage prijzen te hanteren en je dan na aankoop te bellen met “leverancier kan niet meer leveren voor die prijs, ik kan u wel aanbieden...”.
Koppelingen tussen leverancier en webshop gaan automatisch. Op het moment dat bijvoorbeeld 2 personen op verschillende webshops hetzelfde laatste product kopen dan zal één van twee niks krijgen. Als een andere leverancier datzelfde product verkoopt voor meer kan het idd zijn dat je bij moet betalen. Zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken. Dan kun je er een probleem van maken of gewoon het product ergens anders kopen. Die keuze moet iedereen zelf maken. Persoonlijk zou ik er geen probleem van maken, omdat zulke dingen gewoon onmogelijk te voorkomen zijn. Iedereen bestelt immers bij MaxICT voor hun lage prijs, niet voor hun geweldige service waarvoor je dik betaald. Zelf heb ik trouwens meermaals een zeer goedkoop product bij hun gekocht die gewoon geleverd werd.
Een koopovereenkomst is rechtsgeldig. Het prijsverschil in jouw voorbeeld is dan voor maxict, niet voor de koper. Dat vond mijn advocaat ook, en na de formele brief en sommatie tot levering draaide maxict direct (Binnen een uur (!)werd ik gebeld) bij en leverde binnen een dag na de brief alsnog. De snelheid waarmee dat ging doet vermoeden dat ze heel goed wisten dat ze ongelijk hadden. Alles rook naar “geplanned” en niet naar “foutje”. Maar hard kan ik dat niet maken natuurlijk.
Een koopovereenkomst is pas rechtsgeldig als beide partijen het eens zijn. Prijsfouten komen daarbij regelmatig voor. Een bedrijf mag dan gewoon achteraf vragen of je als klant bij wilt betalen of dat je alsnog van de koop afziet. Dit gebeurd vooral wanneer prijzen te mooi om waar te zijn waren.

Nu weet ik even de details niet van jouw ervaring met deze specifieke casus, maar als het verschil een paar tientjes was (als voorbeeld) en er ergens iets stond dat ze korting hadden, dan is het inderdaad ondernemers risico. ;) De vraag vanuit MaxICT zelf is dus op zich gewoon een prima vraag, dat je het als klant er niet mee eens bent is dan ook gewoon menselijk. ;)
Het betrof een aanbieding van 325,- waarbij andere aanbiedingen op of net onder de 380,- bleven. Dus niet een tv van 1000,- voor 9,99 :-)

Het was een goede aanbieding, maar niet onwaarschijnlijk.

Er werd door maxict aangeboden voor 380,- te leveren. Daar was ik niet mee akkoord. Vervolgens werd de bestelling door maxict, zonder aankondiging geannuleerd (direct na het telefoontje).
Ook heeft maxict nog iets van een dag lang de prijs heen en weer laten jojo-en tussen de 325,- en de 380,- waarbij de 325,- een aantal keren opnieuw is neergezet (dus nadat ze mij hebben gebeld en aangeboden hadden voor hoger wel te willen leveren maar niet voor 325,-). Telkens met voorraad van 5 (of zo, kan ook 10 zijn geweest, in elk geval zelfde voorraad).

Hiervan heb ik screenprints gemaakt (net als bij de koop, nogmaals, ik was al gewaarschuwd).

Volgens mijn advocaat was dit een duidelijke schending van de koopovereenkomst.

[Reactie gewijzigd door redherring op 28 juli 2020 13:13]

Een bedrijf mag sowieso nooit enkelzijdig annuleren.
Natuurlijk is het niet geplanned. Welke webshop gaat nu express zijn klanten pesten? Dat kost juist geld. Zoals al uitgelegd gaat het automatisch en als daar iets mis gaat dan klopt de voorraad niet.
Pesten ? Welnee, het is een manier om omzet te maken.Het potentiële verdienmodel is gegadigden voor een product wegtrekken van andere shops met een aanbieding. Kopers krijgen dan te horen “kan niet blabla, wel voor deze prijs blabla”. Als je niet goed bekent bent met je rechten mbt koopovereenkomsten denk je al snel ach, nog steeds een ok prijs en bam, maxict verkoopt waar “Bijna beste-deal shop” en soms “Beste-deal shop” naar kopers kunnen fluiten. Nogmaals, kan het niet hard maken, maar al veel voorbeelden van deze praktijk op de forums gezien en toen ze een prachtige prijs hadden voor een product wat ik via pricewatch volgde was ik, ondanks de waarschuwingen, toch zowat de volgende. Gelukkig wat het in mijn vakantie en nam ik de tijd om mijn rechtsbijstand polis af te stoffen.
Op mijn werk bestellen we nooit meer iets bij Max ICT. Dat een aantal maal gedaan waarbij het redelijk ging, hoewel de levertijden altijd aanmerkelijk langer waren, vermoedelijk door grijze import vanuit het buitenland. Daarna ging het regelmatig mis. De laatste keer op hun advies een configuratie besteld, omdat degene die wij vroegen niet meer leverbaar was. Na ontvangst bleek het geen werkend geheel te zijn. Aanschafwaarde ruim € 3.000,-. Ze wilden het na veel aandringen “wel” terugnemen, voor een credit van € 250,-.

Dus Max ICT fout advies gevgeven en daarna de klant bijna € 3.000,- minder teruggeven om je eigen fout te herstelklen. Dat was dus direct de laatste keer dat we daar zaken hebben gedaan,

De prijzen die zij dus voor deze CPU’s geven moet je niet alleen met een korrel zout nemen, maar zien als een verkapte manier van grijze import, waarbij ze het elders voor minder inkopen dan een partij die het via de officiële Nederlandse kanalen doet. De marges die Max ICT vraagt lijken op papier kleiner te zijn, maar onder aan de streep verdienen zij er meer aan. Het is een doorn in het oog van vele fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Neo_revisited op 25 juli 2020 04:47]

Het is een echte dozenschuiver idd. Die moet je niet voor advies gebruiken want dat zal niet goed zijn. Zelfde geld overigens ook voor webshops met hele goede beoordelingen hier op Tweakers die geven je ook stuk voor stuk slecht advies. Ik zie het hier op GoT ook regelmatig voorkomen. Vraag ze maar eens een goede voeding aan te raden voor je systeem, komt bijna altijd een slecht advies.

En als het dan een speciaal voor jouw op maat gemaakt product is dan vervalt de 14 dagen bedenktijd, die volgens mij sowieso volgens de wet alleen voor consumenten is en niet voor bedrijven.

Is overigens geen grijze import, komt gewoon uit andere EU landen, waar vrij verkeer van goederen is.
Inmiddels kun je op Youtube ook al de nodige reviews vinden bij bepaalde Aziatische (Koreaans?) kanalen.
lijkt me sterk dat een 4750G goedkoper zal zijn dan een 3700x. Tenzij het sterk verminderde cache een hele grote impact heeft op de cpu prestaties.
Vaak wel, tegenwoordig staat een CPU vaak te wachten op het geheugen (veel trager dan een instructie) en een cache helpt dan veel, zie bv. http://norvig.com/21-days.html#answers . Verder is cache niet goedkoop (bv. https://www.cs.utexas.edu/users/mckinley/352/lectures/21.pdf om een gevoel te krijgen).

[Reactie gewijzigd door stlgamer op 24 juli 2020 13:36]

inderdaad, één van de sterktepunten van veel ryzen cpu's was de hoge cache. In verhouding is 12 dan best weinig, al staat het wel in verhouding met hoe eerdere ryzen APU's opgebouwd waren. De eerdere APU's waren relatief zwakke quadcores, men kocht die over het algemeen niet omdat ze een snelle cpu nodig hadden. In het geval van deze 16 threat cpu's kan die factor belangrijker zijn.
Een van de redenen waarom Ryzen zo'n hoge cache heeft is omdat de geheugen latency, door het chiplet ontwerp, beduidend hoger is als bij intel.

Bij deze APU's zit de geheugen controller weer on-die, en heeft daarmee ook een lagere latency, waardoor de L3 cache kleiner kan zijn.

Wat het beste werkt zal liggen aan je workload.

[Reactie gewijzigd door Countess op 24 juli 2020 15:13]

Ook laten gelekte benchmarks OC resultaten zien van 4.5 ghz all core met de 4750g.

Terwijl ryzen 3xxx normaal bij 4.2-4.3 ghz tegen een muur aan loopt.

Renoir heeft de potentie echt disruptief te zijn. Als OEM's ze daadwerkelijk serieus zouden toepassen. Wat bij bijna alle laptop bouwers vooralsnog vies tegenvalt.
Daar gaat nu mogelijk wel wat verandering inkomen, zo zijn de 4000G series APU's de eerste periode exclusief voor OEMs en SI's.

Dat Renoir tot op heden nog niet veel in OEM systemen (laptops) naar voren komen vind ik opzich niet onlogisch, ze lijken immers amper leverbaar en dat is OEMs dat niet prettig vinden en als je ziet dat Intel al niet aan de vraag kan voldoen, is het niet vreemd dat AMD met een productie capaciteit die momenteel misschien op zo'n 15-20% van die van Intel ligt het ook lastig heeft om aan die vraag te voldoen.

Dat zou beter moeten worden in H2 van dit jaar wanneer AMD meer wafers zou moeten krijgen bij TSMC (Apple gaat immers deels over naar 5nm, TSMC mag niet meer produceren voor Hisillicon (Huawei) en ook is TSMC de capaciteit van haar nodes nog aan het opvoeren. De vraag is echter hoeveel van die wafers AMD "vrij te besteden" zal hebben, een (aanzienlijk) deel zal immers naar de consoles gaat.

Een ander punt is dat AMD's support (richting OEM's / Software developers e.d.) nog niet op het niveau van Intel lijkt te zijn wat ze ook design wins lijkt te kosten c.q. minder design wins heeft opgeleverd in het verleden. Denk hierbij aan support op het gebied van hardware integratie, software onwikkeling, maar ook bijvoorbeeld marketing en marketingbudgetten. AMD heeft nog niet de (financial) horsepower om op al die gebieden met Intel te concurreren.

En dat brengt de situatie waarin we nu in lijken te zitten, AMD heeft veelal technisch gezien de beste producten, op veel gebieden zelfs ruim de beste producten echter is dat niet direct voldoende om Intel op alle gebieden volledig uit de markt te krijgen, het hele apparaat daarachter moet ook "werken" en zelf dan zal adoptie langzaam maar zeker gaan. Echter zolang Intel blijft prutsen, wat ze zeker nog even blijven doen gezien de earningscall van gister zal de adoptie van AMD producten steeds verder gaan accelereren.
"Dat zou beter moeten worden in H2 van dit jaar wanneer AMD meer wafers zou moeten krijgen bij TSMC (Apple gaat immers deels over naar 5nm, TSMC mag niet meer produceren voor Hisillicon (Huawei) en ook is TSMC de capaciteit van haar nodes nog aan het opvoeren. De vraag is echter hoeveel van die wafers AMD "vrij te besteden" zal hebben, een (aanzienlijk) deel zal immers naar de consoles gaat."

In ieder geval zal dit leiden tot een aardige sales boost voor AMD. Namelijk vrijwel elke Zen 2 chiplet of renoir APU die ze maken is vrijwel direct verkocht.

Ik wil ook niet dat AMD Intel uit de markt duwt. Ik heb liever de gezonde concurrentie die we nu zien. Echter hoop je uiteraard ook dat de betere speler van het moment daar ook daadwerkelijk van kan profiteren en dat valt vooralsnog nog een beetje tegen
20 dollar goedkoper dan de officiële launch price van de 3700x. Maar dat mag en kan toch gewoon? En ander voordeel voor ons is de sterk verbeterde igpu.
Heeft de 3700x een igpu dan?
Nee, ok :p "Een ander voordeel voor ons is de aanwezigheid van een igpu die ook nog eens sterk verbeterd is" was misschien handiger geweest.
Maar sterk verbeterd ten opzichte van wat?

Hoe interessant zijn deze chips anders dan voor beetje casual gaming? Triple a games van tegenwoordig vragen best veel. Maar potje fortnite moet natuurlijk geen issue zijn.

Volgens mij zijn de chips met name bedoeld voor desktop werk. Maakt het dan überhaupt uit wat de prestaties daadwerkelijk zijn?
Ligt er maar net aan wat je wilt spelen.

2 jaar geleden een PC voor me pa in elkaar gezet. Hij speelt af en toe graag een potje F1 2019. Met een Ryzen 2400G draait dat prima op 1080p high.

Voor de high end (game) markt is die igpu niet interessant. Maar voor zaken die vooral op de cpu leunen is zo'n igpu wel weer handig, bespaart de kosten en stroomverbruik van een dgpu. Wat bij AMD toch wel echt een nadeel is dat niet elke cpu een igpu heeft, vooral in het lagere segment.
MAar is die 2400G dan ook de baseline voor deze APU verbeteringen of gaat het dan om een andere GPU?

Ik snap dat er markt voor is (game zelf op een laptop dus zit ook met dit soort units opgescheept), maar wat is dan de doelgroep? Welke categorie aan prestaties mag ik verwachten?
De "Intel UHD Graphics 620" staat op plek 19 in de Steam meest gebruikte GPU (~1%). Omdat niet iedereen de optie heeft om een dedicated videokaart te gebruiken; bijvoorbeeld in een laptop.
Volgens mij zou de iGPU van de 4700G vergelijkbaar zijn met een Geforce 950, dat zou betekenen dat je een 4 keer sneller GPU zou krijgen dan die Intel iGPU. De 4750G zou nog sneller zijn.
Dit betekend dat je zelfs op een doorsnee laptop nog zou kunnen gamen, wat voor iedereen die een spelletje wilt spelen wel prettig is lijkt mij.
Ja precies. Beetje casual gaming dus.

Ik verwacht hier echt geen 2080TI UHD ultra prestaties van, maar af en toe een potje LoL, AOE2DE, RocketLeague, AC:O, CS:GO, Fortnite, APEX. dat soort dingen.

Maar ik vraag me nog steeds af wat dan de baseline is geweest voor het statement van @Xfade

Het is nu een beetje als "het verschil tussen een dood vogeltje."
Ik ben positief verrast door wat er op draait. Nu speel ik niet de laatste grafisch hoogstandjes, maar bij mijn vorige laptop was er bijvoorbeeld geen denken aan dat ik bijvoorbeeld Cities Skylines op de geïntergreerde GPU kon draaien, dat waren echt vooral 2D-spellen. De Radeon in de 4800H draait ze zonder problemen en dat schept toch nieuwe mogelijkheden: Ik zie dit als "casual" voorbij, dit zijn op zich serieuze spellen en die kun je op dit soort laptops rustig op batterijen in de trein spelen.

Voor de echt grafische hoogdstandjes zit er een GTX1660 in de laptop en die zal nog steeds met regelmatig gebruikt worden, maar lang niet zo vaak als ik de discrete GPU in mijn vorige laptop nodig had.
De gemiddelde speler op Steam heeft een Geforce 1060 (~12%), zover ik kon zien heeft 1/3 een snellere GPU en de rest een tragere. Sneller dan een Geforce 950 komt al redelijk in de buurt van een Geforce 1060. Ga ik uit van de Steam survey Juni-2020: https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Ik verwacht wel dan enthousiaste gamers waarschijnlijk een dedicated GPU kopen omdat dit gemiddeld altijd nog sneller zal zijn dan een iGPU. Maar deze iGPU's maken de noodzaak al iets kleiner. Mogelijk dat AMD nog steeds een SLI-achtige optie heeft waarbij je een AMD GPU kan koppelen aan de AMD iGPU. Zo heb je alsnog een voordeel van de iGPU als je uitbreid met een AMD GPU.
De noodzaak kleiner maken voor een dedicated GPU is natuurlijk alleen goed als AMD binnenkort met een nog sneller dedicated GPU uitkomt. Anders valt er minder te kiezen en zijn de prijzen minder aantrekkelijk.
Hoe telt de Steam Survey dat echter? Staat die iGPU op plek 19 omdat die mensen die GPU daadwerkelijk gebruiken of omdat iedereen met een 7xxx/8xxxU serie zo'n iGPU heeft. Ik heb bijv. een zakelijke laptop met HD620 chip, maar ook een dGPU ernaast. Die HD620 zou voor gamen nooit gebruikt worden, toch zal een eventuele steamsurvey deze detecteren.
Dat is een goede vraag. Heb het aan Steam support gevraagd maar die wisten het ook niet echt (zeiden dat het waarschijnlijk alleen de gebruikte was).
Het lijkt me dat ze inderdaad beide tellen omdat ze niet kunnen zien welke actief gebruikt wordt. Mogelijk filteren ze bij het vinden van een iGPU en een GPU alleen de GPU, maar kan me voorstellen dat ze dit niet doen omdat ze lijken te tellen welke hardware mensen bezitten en niet zozeer hoeveel ze die harware gebruiken.
Heel simpel gezegd is de huidige sterkste Ryzen APU met een kleine OC vergelijkbaar met een 1050 (non-Ti versie). De verwachting is dat de sterkste nieuwe APU de 1050Ti moet evenaren. Daarmee is prima te casual gamen op 1080p :)

Het is verdomd indrukwekkend om die performance uit een redelijk simpele low voltage chip te halen. Maar, eerlijk is eerlijk, met een simpel of 2ehands systeempje kun je beter gamen. Maar das niet zo zuinig of klein :)
Hele verbetering, dus :+
Sterk verbeterde igpu vraag ik me af, ik hoop het wel, maar ik verwacht geen grote verbetering, mede omdat de stock frequenzy al zo hoog is dat ik verwacht dat je ze niet veel meer kan overclocken, de 2200g overclocked bijvoorbeeld makkelijk van 1100mhz naar 1600mhz, dat is een flinke overclock, of de igpu van de nieuwe APU'S moet overclocken naar ~2.5ghz, maar dat verwacht ik niet.
Afwezigheid van pci-e 4.0 is wellicht ook een kostenbesparing voor AMD
En het ontbreken van de (Wraith Prism) koeler.

Edit:
Kennelijk is er ook een variant me koeler voor een tientje extra.
Foto van cpu en koeler: https://tweakers.net/i/l-...TBh1tuRRRkON1OmmTdiyJ.jpg

[Reactie gewijzigd door Munchie op 24 juli 2020 14:12]

Dit zijn geadviseerde verkoopprijzen (list price), de 3700x is natuurlijk al een tijdje uit en heeft al een aardige prijsdaling erop zitten. Dus zo vreemd zou ik het niet vinden.

Videocardz spreekt overigens over "AMD confirms".
Waarom lijken de nieuwe APU's een lagere model graphics te hebben? Betekend dit dat ze langzamer zijn dan bestaande APU's?
Er zitten domweg minder Vega cores in.
De 3400G had een Vega 11, de nieuwe heeft er niet meer dan 8.

En mijn 3400G trekt Civ6 op lage settings al slecht ivm warmte, met een Noctua er op :/

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 24 juli 2020 14:02]

De clock snelheid van die 8 CU's is wel beduidend hoger. namelijk: 2.1 ghz voor de 4750G.
50% hoger als de 1.4ghz van jouw 3400G iGPU.

Same met de sneller CPU levert dat gemiddeld gezien toch een aardige performance winst op in games.

[Reactie gewijzigd door Countess op 24 juli 2020 15:13]

Maar gaat geen goed doen voor de warmteonwikkeling vrees ik, en daar throttlet en crasht mijn systeem op :/
In laptops loopt die GPU ook toch ook op 1.75 ghz (4900H), en is hij veel koeler als vergelijkbare intel laptops ondanks de 'sabotage' aan de koeling vanuit de OEM's.

Het herontwerp dat AMD gemaakt heeft voor de 7nm versie van de vega iGPU kan duidelijk veel hoger klokken zonder hoog verbruik en warmte ontwikkeling.

En wat de 3400G betreft... weet je zeker dat alles klopt?
want hier
https://www.techspot.com/review/1878-amd-ryzen-3400g/ (de geschreven versie van Hardware unboxed)

hebben ze het erover dat hij met de stock koeler niet hoger komt als 59 grade in blender, en bij gamen op 45 grade blijft steken. (of 48 met PBO + autoOC)

Dan moet een nuctua het toch ook wel koel kunnen houden zou je zeggen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 24 juli 2020 15:33]

Ik trek hem net met Blender 2.63 naar een whopping 86°C graden.
Maar eens open schroeven en koelpasta vervangen, bedankt voor de tip!
De Vega graphics zijn ook verkleind naar het 7nm process, hierdoor kunnen ze hoger geclocked worden vergeleken met Vega in 3x00 APU's en kunnen ze met minder CU's de zelfde/net beetje meer performance leveren.
Dit worden de nieuwe "office kampioenen"?
Geen idee, maar dit zijn wel de E varianten. De clocks single core zijn niet echt hoger geworden zo te zien. Dit is puur de indruk voor iemand die Ryzen niet op de voet volgt. ;)
In vergelijken met de vorige APU zeker wel.
in vergelijking met desktop ryzen 3000 niet, maarja het is ook de zelfde core (maar nu met minder L3 cache, maar wel weer een on-die geheugen controller)
Pffff hopelijk gaat Intel snel beter presteren (maar gezien de laatste nieuwsberichten lijkt dat er niet op) om de druk bij AMD er op te houden; wat uiteindelijk positief is voor de consument. De 3700X en de wat duurdere processoren mogen best wat goedkoper worden. Bij Intel is de i7-9700 nu 310 euries, met integrated graphics. Ik game niet dus deze is best interessanst. Als ik nu een 3700x koop ben ik zo 75 euro kwijt voor een fatsoenlijke kaart die meerdere monitoren ondersteund. Dus dan al snel een kleine 100 euro meer dan bij Intel..
Waarom nog naar die oude Intels kijken? de nieuwe zijn al te krijgen en ondanks eerdere berichten zijn er hier toch 2 intels die er goed uitzien als je kijkt naar presaties per Watt:
https://nl.hardware.info/...tie-gaming-prestatiescore

Ik ben zeer benieuwd hoe de nieuwe AMD's straks presteren. Ik zit zelf nog in twijfel met een update. Aangezien de nieuwe benchmarks degelijke game performance tonen voor de i5 en zeer zuinig!
De AMD 3600 vond ik ook erg interessant, maar is op dit moment minder zuinig en presteert slechter per Watt. Wie weet wat de nieuwe AMD's zonder graphics processor straks gaan doen..
AMD heeft nog een lange weg te gaan om serious marktaandeel van intel af te snoepen buiten de DIY markt. Dus we hoeven echt nog lang niet bang te zijn dat AMD achterover gaat leunen.

Wat mij betreft mag intel nog wel een paar jaar flink falen zodat het marktaandeel van beide meer gelijk komt te liggen, en intel's enorme 'meet comp' warchest leeg raakt (die ze toch alleen inzetten voor misleiding en afkopen).

Alleen dan hebben we kans op langdurige eerlijke concurrentie op de CPU markt.

[Reactie gewijzigd door Countess op 24 juli 2020 15:39]

En dan nog is die 9700K een slechte deal. Z370 en Z390 moederborden zijn veel duurder dan een instapmodel B450. Komt nog eens bij dat een 3700X véél beter presteert in multithreaded workloads.
AMD is helemaal weer terug van weggeweest.

Vroeger liepen ze achter en nu zijn ze vooruitstrevend. :)
Ze zijn altijd vooruitstrevend geweest.

ze hadden echter vaak last van het feit dat ze een process node achter liepen op intel, en met bulldozer hadden ze daar last van in combinatie met dat ze daar iets te vooruitstrevend waren.
Wat is er precies vooruitstrevend aan een CPU met iGPU? Ik vind dat het eerlijk gezegd vrij lang duurt voordat de highend AMD CPU’s een iGPU ingebouwd hebben. Nu is de Vega architectuur een stuk beter dan die van Intel, maar vaak heb je ook niet neer nodig.
De upgrade mogelijkheden zijn bij AMD inmiddels goed voor elkaar.
Iemand met een budget kan prima met een goedkope case en een moederbordje beginnen met een 3000G (komt daar nog een nieuwe variant van? ), vervolgens naar zo'n soort snellere APU upgraden, dan externe GPU erbij, cpu upgraden enz enz
Heb een 4750G gisteren besteld voor in mijn Asrock A300 ter vervanging van de 3400G. Wil wat meer gaan doen met de mini PC en extra CPU power is welkom. Iets meer GPU ook wel.

Ben benieuwd of het gaat werken... wellicht nog een bios update nodig.
Als je op de site van ASRock kijkt zie je dat het niet werkt. De vraag is ook of en wanneer de support er wel komt. Technisch gezien is er geen probleem, doordat alleen maar APU's worden ondersteund is er meer dan genoeg ruimte beschikbaar op de 16MB firmwarechip.
Hoop dat het wel gaat werken, maar klopt dat het er niet staat. Zag wel een beta bios... Las ook dat ze met een nieuwe Deskmini gaan komen, de X300 waarin deze renoir CPUs wel ondersteund worden.
Beste volgens mij gaat het niet werken Asrock is een nieuwe deskmini aan het maken. Ik had het op reddit gelezen maar kan de link even niet zo snel vinden.
Ja ik zag ook zoiets op andere sites.

Ik hoop op een nieuwere bios de komende tijd.
In Duitsland zijn ze ook begonnen met adverteren: https://geizhals.de/amd-r...6540.html?hloc=at&hloc=de

Volgende week leverbaar (volgens de dealers).
Zou Adobe Premiere met dergelijke iGPUs nu ook AMD gaan ondersteunen?
Die kans zit er wel in, volgens mij Adobe AMD's dGPU's ook al gewoon gebruiken.
Het kan wel zijn dat het voor specifieke optimalisaties ook ligt aan de support die AMD wil / kan leveren aan Adobe. Dit zie je Intel bijv. ook doen, die hebben uit mijn hoofd meer software engineers in dienst dan AMD totaal aan personeel heeft.