Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikanten kondigen AMD B550-moederborden aan

Meerdere moederbordfabrikanten hebben B550-moederborden voor het AM4-platform van AMD aangekondigd. Onder andere ASRock, Asus, Biostar, Gigabyte en MSI brengen moederborden met de nieuwe chipset uit.

De B550-moederborden worden geleverd met socket AM4, en werken alleen met de huidige Ryzen 3000-desktopprocessors of nieuwer. Zo wordt bijvoorbeeld ondersteuning voor de aankomende Renoir-apu's en toekomstige Ryzen-cpu's bevestigd door Gigabyte. De nieuwe chipset biedt onder andere ondersteuning voor pci-e 4.0.

B550 biedt ondersteuning voor huidige Ryzen 3000-cpu's en nieuwer

ASRock komt met twaalf verschillende B550-moederborden in meerdere prijssegmenten. De B550 Taichi is het meest high-end model van het bedrijf, met een zestienfasig vrm-ontwerp en drie pci-e 4.0 x16-slots. Gebruikers kunnen hierin maximaal drie videokaarten plaatsen, waarbij de bovenste twee slots in x8-modus werken, terwijl de onderste aansluiting dan over 4 lanes beschikt.

Het bedrijf komt ook met de B550 Extreme4, Steel Legend en PG Velocita, die ieder beschikken over een stroomvoorziening met 14 fasen. Deze moederborden beschikken alle vier over 2,5-gigabit-ethernet. De fabrikant toont verder twee mini-itx-moederborden: de B550 Phantom Gaming-ITX/ax en B550M-ITX/ac. Eerstgenoemde is voorzien van een wifi 6-radio en bluetooth 5.1-ondersteuning.

B550-moederborden van ASRock

Asus komt op zijn beurt onder andere met moederborden in de Strix-serie. Deze line-up bestaat uit de ROG Strix B550-E Gaming, B550-F Gaming en B550-I Gaming. Hierbij is de eerstgenoemde het duurste moederbord in de B550-line-up met een zestienfasig vrm-ontwerp. De B550-I Gaming is een itx-model met stroomvoorziening van 10 fasen en twee m2-slots. Alle Strix-modellen hebben 2,5-gigabit-ethernet.

De fabrikant komt ook met twee meer betaalbare moederborden onder de TUF-noemer. Het bedrijf toont in deze serie een atx-moederbord en een variant met micro-atx-formfactor. Beide moederborden beschikken over 2,5-gigabit-ethernet en de micro-atx-variant kan optioneel met wifi 6 geleverd worden. Verder komt Asus met vier Prime-moederborden: een atx-moederbord en drie micro-atx-varianten. Deze moederborden hebben gigabitethernet en een relatief eenvoudig ontwerp met minder uitgebreide vrm-koeling.

Enkele B550-moederborden van Asus

Biostar brengt twee B550-moederborden uit: de B550GTA en B550GTQ, die respectievelijk een atx- en micro-atx-formfactor hebben. De twee modellen tonen veel gelijkenissen, hoewel de atx-variant is voorzien van 2,5-gigabit-ethernet. Het kleinere product heeft gigabitethernet. Beide moederborden hebben verder twee m2-slots met pci-e 4.0-ondersteuning en beschikken over acht usb-aansluitingen aan de achterkant van het moederbord.

De B550-moederborden van Biostar

Gigabyte heeft zes verschillende B550-moederborden in de planning, waarvan vijf in de Aorus-serie worden uitgebracht. De hoogst gepositioneerde variant is de B550 Aorus Master, met een zestienfasige stroomvoorziening, drie m2-slots die pci-e 4.0 ondersteunen en twaalf usb-aansluitingen. Gigabyte komt ook met een mini-itx-variant met wifi 6 en twee m2-slots. Alle Aorus-moederborden ondersteunen 2,5-gigabit-ethernet en hebben een geïntegreerd i/o-paneel.

De B550M DS3H is op zijn beurt een relatief eenvoudig micro-atx-moederbord. Zo heeft het moederbord gigabitethernet en geen geïntegreerd i/o-paneel. Wel kan de bios van dit moederbord geüpdatet worden zonder geïnstalleerde processor, gpu of geheugen, meldt Gigabyte. Ook heeft de DS3H twee m2-slots, waarvan er een pci-e 4.0 ondersteunt. Wanneer gebruikers een Renoir-apu installeren, wordt dit teruggeschroefd naar pci-e 3.0.

Enkele B550-varianten van Gigabyte

MSI brengt ook meerdere moederborden uit. De Gaming Pro Carbon lijkt de meest high-end variant van MSI te zijn. Deze beschikt over een vrm-ontwerp met in totaal 14 fasen. Ook is het moederbord voorzien van wifi 6 en een ethernetpoort met snelheden tot 2,5Gbit/s. Onder andere de B550 Tomahawk en B550M Mortar zijn lager gepositioneerd, maar hebben wel 2,5-gigabit-ethernet en een voorgeïnstalleerd i/o-paneel.

Ook brengt het bedrijf twee 'Pro'-moederborden uit, die volgens MSI meer bedoeld zijn voor workstations. De fabrikant toont ook een mini-itx-moederbord met hdmi 2.1-aansluiting, zo schrijft Hardware.info. De m2-aansluiting op dit moederbord is bovendien voorzien van een kleine fan. MSI heeft echter nog geen afbeelding van dit moederbord gepubliceerd.

Een deel van de B550-line-up van MSI

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

24-05-2020 • 17:16

129 Linkedin

Lees meer

Reacties (129)

Wijzig sortering
Niet om het even of zo, maar valt er bij niemand anders ook niet iets ZEER bijzonders op aan het ATX mobo van Biostar?? Onderste slot, is een FREAKING PCI SLOT! WHOOP WHOOP! Klinkt misschien raar, maar als dat zo is, ben ik happy! (Kan ik alsnog mijn Creative X-FI Platinum behouden in nieuwe systeem).

EDIT: Zojuist de datasheet doorgelezen, en daarin tevens vermeldt: • 1 x PCI Slot :9 O+

[Reactie gewijzigd door markdepoes op 24 mei 2020 18:42]

Is mijn sarcasme detector nu net kapot gegaan hierdoor? Ik bedoel, bij mijn weten zit dit nog op elk moederbord, altijd minstens 1 want pci is een relikwie, net als de ps/2 poorten. Daar kom je niet aan. Ook al gebruikt niemand het meer.

Een geluidskaart lijkt mij daar ook een rare reden voor. Tenzij je je geluid bewust anders routeerd heb je geluid via de hdmi op je grafische kaart en ik heb ook geen idee waarom ik vandaag nog een aparte geluidskaart nodig zou hebben en al zeker niet op pci?

Ik vraag het maar want ik heb het gevoel dat ik ferm verkeerd kan zitten.
check de post net boven je welke ik zojuist neer heb gezet. Ik was al lang en breed over gegaan als ze een equivalent van die kaart en haar aansluitingen hadden uitgebracht.

Enige wat ik gevonden krijg met een soortgelijk type aansluitingen, -en dan juist op het externe station-, zijn er wel, maar dan zit je over de 800 euro, en zit je met een studio-paneel.
spec linkje nogmaals voor u: :) pricewatch: Creative X-Fi Elite Pro
Is mijn sarcasme detector nu net kapot gegaan hierdoor? Ik bedoel, bij mijn weten zit dit nog op elk moederbord, altijd minstens 1 want pci is een relikwie, net als de ps/2 poorten. Daar kom je niet aan. Ook al gebruikt niemand het meer.
Whut?

Ik bedoel, PS/2, maybe, want die heeft nog gewoon bestaansrecht omdat het de superieure aansluiting voor muizen/toetsenboarden voor gaming is, maar PCI? Ik zou dat denk ik als uitsluitcriterium zou gebruiken. Voor de allermeeste gebruikers die zelf bouwen is PCI inmiddels overbodig. En dan is het gewoon een verspilling van ruimten op het MB (waardoor je weer eerder moet upgraden) en grondstoffen aan iets dat je nooit gaat gebruiken.
Dat mensen denken dat geluidskaarten overbodig zijn verbaast me niks, maar het feit is wel dat een goede geluidskaart duidelijk beter klinkt dan wat er in het moederbord geïntegreerd zit. Dat heb ik toevallig laatst nog getest met mijn Xonar D2X en (toegegeven, oude) P67-moederbord. Dit verschil wordt bij duurdere speakers, die ik niet heb, alleen maar hoorbaarder.

Hoe grafische kaarten hiermee vergelijken weet ik niet. Maar ik wil maar zeggen dat je niet alle DACs aan elkaar gelijk kunt stellen.
Dat is niet raar hoor, PCI geluidskaarten zijn nog steeds niet obsolete en als ze nog werken is het zonde om ze weg te moeten doen bij een upgrade. Hetzelfde gevoel heb ik met muizen en toetsenborden met een PS/2 aansluiting. Mooi dat zulke moederborden nog worden gemaakt.
PCI is best oud.
Hoe zit het met de driver-ondersteunig van die kaartjes?

En ik had eind 2016 op m'n nieuwe pc nog een ps/2 toetsenbord nodig om usb-drivers te installeren.. 8)7
Die van mij werkt nog naar behoren met Windows 10, nu nog even aankijken met de komst van de nieuwe 10x, maar denk dat dat ook wel goed gaat komen. Tis nogal zonde dat Creative niet wat 'creativer' is geweest, door eenzelfde type audiokaart met PCI-e uit te brengen tezamen met zo een externe station als bij die de x-fi Elite Pro. Dan was ik al lang en breed overgestapt.

product link: pricewatch: Creative X-Fi Elite Pro
Even een 'blast from the past'
Microsoft "killed" PC Gaming audio when they got rid of the audio HAL and DSP effects with Vista when they got rid of DirectAudio. Suddenly games had to use their own software audio solution, and hardware "gaming" sound made less sense. (yes, there are workarounds like OpenAL for older soundcards, but...)

So, these days, there is no need for DSP anymore, as game devs are forced to do everything in software. This essentially tuns the sound card into nothing but a DAC.

Truth is PC audio is not dead though. It's just moved on. The people who are really into good sound on their PC's have since noticed that inside their PC's on a PCIe bus filled with gigahertz noise is the worst possible place for a DAC, as it winds up being noisy (hearing your hard drive, mouse movements, or water pump through your speakers/headphones)

That is why those who are serious about audio use external DAC's these days. I - for one - am VERY happy with my Schiit Modi Multibit DAC hooked up to my old X-Fi Titanium HD using toslink optical, and playing through my Schiit Jotunheim headphone amp on my Sennheiser HD650's

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 mei 2020 03:08]

Bedankt voor de info sdk1985. Zal daar eens verder op in gaan lezen. Vooral op de Schiit kastjes, wat ik er kort over heb gelezen, zou dat wel eens als oplossing kunnen gaan werken. Dubbele audio output aan de pc hangen. 1x receiver voor alles vanaf de bank, e.g. video/streams, audio. En 1x z5500 set voor alles wat ik achter de pc zelf doe.

Eens kijken wat die kastjes van hun aan oplossingen zouden kunnen bieden.
Bedankt voor de post. Ik heb een jaar of 3 terug een Creative Soundblaster Z gekocht in de hoop betere audio te krijgen, maar dat liep uit op een pure teleurstelling. Enorm veel noise precies op de manier zoals in je geciteerde stuk gemeld werd.

Sindsdien heb ik m'n koptefeloon maar weer gewoon aan het moderbord hangen, en de luidsprekers worden door de Denon AVR gevoed, welke z'n signaal via HDMI krijgt.
Ik heb mijn Creative X-Fi Elite Pro 'vervangen' met een Creative AE-9. Het enige wat ik mis is de midi poorten maar dat kan opzich ook via een andere interface. Ik ga denk ik volgend jaar een nieuwe PC kopen en dan gaat deze AE-9 daarin en gaat de Elite Pro weer terug in deze PC.
Dat zal per geluidskaart sterk verschillen, maar ik zie dat Creative Soundblaster Live kaarten uit 1999 met wat moeite op Windows 10 kunnen draaien. Onder Linux wordt het al makkelijker. PCI kaarten worden volop ondersteund en je kan zelfs ISA kaarten nog aan de praat krijgen.
Goed punt, voor mij ook een reden om er een aan te schaffen!
Nice, scherp opgemerkt!
Wauw, dan hoef ik mijn geluidskaart (ESI Juli@) niet te vervangen!

Ik twijfel alleen of Biostar wel net zo goed is als een ASUS/MSI.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 24 mei 2020 20:06]

Nu nog een moederbord met PATA/IDE aansluiting vinden zodat ik mijn oude schijven kan wissen :/ De converters naar SATA werken niet bij mijn moederbord. Liefst ook iets met hoge prijs/performance.

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 24 mei 2020 19:17]

Als het enkel om het wissen en mogelijk het kopiëren van de data gaat, waarom neem je dan geen USB naar pata adapter?
Als het enkel om 'wissen' gaat, en gezien de leeftijd van die interface, zou ik eerder aan een hamer en/of boormachine denken.

Ja, je data is niet 'weg', maar dat nog terughalen is vele malen duurder dan de data waard is... (gezien het gegeven dat je dit hier post :P
https://azerty.nl/product...ryDAd_scssTBoCrwcQAvD_BwE

Eenvoudig en goedkoop toestel om oude hd (ide) aan te sluiten.
Ik heb persoonlijk eerder de voorkeur voor een hoge performance/prijs verhouding /mierenneukmodus

Oude schijven die je toch niet meer wil gebruiken kan je natuurlijk ook - waarschijnlijk zonder extra investering in hardware die je daarna niet meer gebruikt - wissen met een boormachine, slijpschijf of een stevige hamer...
Nail(ed) it! ;-)
schroevendraaier door de platters heen en het is klaar
Gewoon de blender in.
Opendraaien, stroom erop, scroevendraaier tegen de schijf en klaar. Wissen kan op vele manieren.
Ik vraag me af wat nou nog het grote verschil is tussen x570 en b550. Het feit dat er geen fans op de chipset zitten zou mij er nu meer toe bewegen om voor een b550 te gaan.
De uplink tussen de CPU en het moederbord is gebaseerd op PCIe 3.0 en bij de X570 is dit PCIe 4.0. Dit is overigens vergelijkbaar met de B450, die hebben een PCIe 2.0 uplink (ipv een PCIe 3.0 uplink bij de X470 en de B550).

Het aantal USB 3.1 Gen 2 aansluitingen op de chipset zijn lager bij de B550 dan bij de X570.

Der verwachting is dat de B450 chipset geen Ryzen 4xxx CPU's die in het najaar gelanceerd worden zullen ondersteunen itt de X570 en de B550.
"De uplink tussen de CPU en het moederbord is gebaseerd op PCIe 3.0 en bij de X570 is dit PCIe 4.0."

Precies dit is iets wat ik niet snap? Wat houdt dit precies in? En wat is de impact?
Ik denk dat het plaatje op Gamer's Nexus het meteen duidelijk maakt - voor mij wel in ieder geval. Het gaat dus vooral om de apparaten zoals de USB en SATA peripherals (en da's nog zonder de USB 3 10 Gbps verbindingen).
The chipset downlink remains PCIe Gen3 x4 because the chipset doesn’t extend any PCIe Gen4 lanes to other devices, so the extra downlink bandwidth found on X570 is unnecessary.
Valt volgens mij onder het kopje "lekker belangrijk" - zolang je die PCIe lanes niet nodig hebt natuurlijk. Of als je alle SATA SSD's en USB poorten tegelijk gebruikt (yeah, right).

Zowel de video kaart als de M.2 sloten vallen erbuiten - die gebruiken gewoon PCIe 4.0 met directe connectie naar de CPU / geheugen. Wel heb je dus 2 x PCIe met 2 lanes of 1 x PCIe met 4 lanes voor je M.2 SSDs. Da's wel weer jammer (maar een PCIe uitbreidingsbordje kan prima helpen mocht het nodig zijn).

[Reactie gewijzigd door uiltje op 24 mei 2020 19:21]

Dat hangt af van hoe je je systeem belast denk ik. Als je meer data wil stouwen dan de ×4 link van chipset geeft omdat je nogal wat aan je chipset heb hangen, dan is de dubbele bandbreedte van een pcie versie hoger wel fijn. Nu zal het publiek op tweakers daar doorgaans eerder tegenaan lopen dan het grote publiek maar dan nog, de cpu kan het hebben.

Kun je zeggen maar X570 maar ik ben extreem allergisch voor chipsetfans. Dan toch de B550.
als je unraid of freenas gebruikt dan zit die bandbreedte van de sata zo vol hoor, helemaal als je ook nog 10gbit lan erbij drukt.
Der verwachting is dat de B450 chipset geen Ryzen 4xxx CPU's die in het najaar gelanceerd worden zullen ondersteunen itt de X570 en de B550.
Daar is amd dus op teruggekomen. Amd zal de microcode aan mobo fabrikanten geven, het is aan hen om de ondersteuning via een bios update mogelijk te maken.

In de praktijk wil dat zeggen dat je dus wel ondersteuning krijgt, tenzij je echt een extreem goedkoop moederbord nam.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 mei 2020 21:42]

Alle MSI max bordjes zouden alle 4000 cpu's gaan ondersteunen.
Der verwachting is dat de B450 chipset geen Ryzen 4xxx CPU's die in het najaar gelanceerd worden zullen ondersteunen itt de X570 en de B550.
Volgens mij dus weer wel via BIOS update. Zou eerst niet zo zijn, maar veel mensen waren aan het klagen.

https://www.reddit.com/r/...s_coming_to_amd_x470_and/
Ja en let op, je kunt dan niet een downgrade uitvoeren, daar werd voor gewaarschuwd. Mocht je het bord willen doorverkopen, vermeldt het erbij.
B450 heeft ook een pci-e 3.0 4x-uplink, net als B550: https://www.notebookcheck...450-chipset.320106.0.html

Er zijn nu meer links vanaf de chipset en nu op 3.0 ipv 2.0 bij B450/X470.

En niet alleen de uplink bij X570 is 4.0, ook alle links vanuit de chipset.
Dan is de x570 toch beter dan?
Goede vraag. x570 lijkt me alleen nog interessant als je een oudere processor hebt.

Wat betreft PCIe Gen4
https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3

so PCIe Gen4 on the CPU will run directly to the primary PCIe x16 slot and primary M.2 socket. That means B550 motherboards, unlike their predecessors, will officially support PCIe Gen4 for up to two devices

Maar dus geen PCIe Gen4 connectie met de chipset.

[Reactie gewijzigd door olson op 24 mei 2020 18:31]

Wat houdt dit in? Wat is de impact hier van? (Pcie gen3/4 connectie met chipset)
volgens een bericht hier onder minder verbruik, en dus minder warmte, en dus geen fan...
Minder (snelle) PCIe lanes... Hoe zich dat precies uit zie je straks aan de specificaties van je moederbord. Gaat waarschijnlijk alleen uitmaken voor echte powerusers.
Absoluut! Ik ben nooit fan geweest van actief gekoelde moederborden.
Ik vind dat dat argument wel erg overdreven is. Veruit de meeste mensen denken dat die fan geluidsoverlast veroorzaakt alleen maar van horen zeggen omdat bij de release van X570 een aantal mensen schreeuwden dat zo 'n kleine fan op 1000RPM lawaai maakt zonder ook maar iets gelezen te hebben van hoeveel RPM die draait en hoe vaak die draait etc..

Ik heb de fan op mijn Asus Strix X570-E nog nooit gehoord en mijn case staat op mijn bureau strak tegen mijn muismat aan.
Heb hetzelfde moederbord, en inderdaad nog nooit een chipset fan gehoord.
Ben erg van de stille computers, dus dan zou zoiets wel opvallen. Staat ook op het bureau naast de monitoren.

Vond 2 weken met de stock AMD koeler al lang genoeg, want die maakt dus wel (voor mij dan) teveel geluid (duidelijk hoorbaar). Was blij dat de waterkoeler er weer op kon nadat de AM4 bracket binnen was.
Hoe heb je die waterkoeling geregeld dan? Over het algemeen hoor ik namelijk dat waterkoeling niet per se stil is (hoewel je 3 120mm fans natuurlijk op een figuurlijke 10 RPM kan laten draaien in verhouding met stock koeler).
Had al een NZXT X61, maar standaard geen AM4 bracket. Die werd gratis toegestuurd.
Verder Noctua fans erop, met een stil fan profiel.

Ja je hoort deze wel iets als je de pc gaat belasten, maar wel stukken minder dan stock koeling.
Het is uiteindelijk afhankelijk van welk moederbord je koopt lijkt me. Ik kon mij herinneren dat er modellen waren waarbij mensen wel aangaven dat de fans luid waren (Thread op reddit). Daarnaast zou ik het liefst een moederbord hebben met zo min mogelijk bewegende delen. Alhoewel ik ergebs wel vertrouwen heb in de bouwkwaliteit van de fans die gemonteerd zijn. (Het gaat immers om high-end moederborden) Maar misschien is het voor mij persoonlijk toch meer een peace of mind dingetje :)

[Reactie gewijzigd door Geitenslachter op 24 mei 2020 21:25]

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem met een MSI X570 Unify. De eerste die ik binnen kreeg heb ik retour gestuurd omdat die fan voluit draaide en niet reageerde op de instellingen in het BIOS. 6000rpm is echt niet fijn, alsof een bladblazer naast je aan het blazen is. De tweede die ik nu een paar dagen heb gaat alleen aan bij het opstarten pre-post, dus ik weet dat hij werkt. Maar ook bij zware benchmarks heb ik hem nog niet aan zien gaan. :)
Ik zou zelf nu ook voor de b550 gaan. Ben licht allergisch voor het tupperware fannetje op de x570. Ik wacht nog even op de 4000 serie van amd, wellicht komt dan ook gelijk de x670 chipset, even afwachten wat dat gaat brengen.
Maar. Wat let je om die fan te disablen? Met goede airflow kan je zo’n ding in principe gewoon demonteren want dat helt dan verder ook niks.
Nou... als ik de specs zo zie, dan staan die borden met 16-fasen stroomvoorziening van Asus en Gigabyte mij wel aan. Met 2 of zelfs meer M.2-sloten heb ik voor het dagelijks gebruik niet eens meer een harde schijf nodig. (Wellicht dat ik harde schijven blijf gebruiken voor "domme" opslag: FLAC-bestanden van mijn muziekcollectie en foto's.)

Het lijkt erop dat de aankomende Ryzen 4000 CPU's ook ondersteund worden (Ryzen 4950X... ?)

Een van die hoger geplaatste borden zoals de ROG Strix Gaming-E of de Aorus Master zie ik wel in een computer terecht komen tegen het eind van dit jaar. CPU erin, 1-2 SSD's in de M.2-sloten, mijn oude GTX 1070 erop (want ik speel nauwelijks spellen), en dan nog enkel een niet te grote kast en een voeding.

Het belangrijkste in die computer is:
- Zoveel mogelijk cores
- 2GB RAM per core
- Niet te hoge temperaturen onder full load
- Moet zonder problemen runs kunnen doen van 24 uur non stop full load (stabiliteit dus)

Ik hoop dat deze borden de moeite waard zijn volgens de reviews. Als AMD met Ryzen 4000 ook nog de trage PEXT / BMI2-instructies weet op te lossen dan ben ik helemaal blij.
Als AMD met Ryzen 4000 ook nog de trage PEXT / BMI2-instructies weet op te lossen dan ben ik helemaal blij.
Volgens de Dolphin ontwikkelaars zijn deze instructies in microcode geïmplementeerd, waardoor ze 289 keer zo langzaam zijn. AMD zou ze dus inderdaad maar beter in hardware kunnen implementeren. Ik vraag me af of er een andere manier is om zulke code te versnellen op Zen processoren.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 25 mei 2020 09:28]

Tja; ik heb het al in eerdere topics genoemd. Nu heb je zelf ook nog een link geplaatst naar iets dat dagelijks gebruikt wordt (een browser) en niet iets meer esoterisch als een schaakprogramma (chess engine). Heel lang waren schaakprogramma's en andere 'engines' in hetzelfde veld (Go, Reversi, Othello, etc...) de enige die BMI2 en PEXT gebruikten, maar als nu ook browsers het gaan gebruiken, dan wordt het hebben van een AMD-CPU nadelig, als softwaremakers hier niet specifiek rekening mee houden.

Ik wil graag een 12+, liever 16 core CPU op een "andere" chipset dan de Intel X299 (oud) of AMD X570 (wil absoluut geen fan).

Dat betekent dus een 10920X, 10940X of 10980X op een opvolger van de X299 (die is er nog niet), of een 3900X of 3950X op een (waarschijnlijk) B550 / X670.

Hetgeen waarvoor ik mijn privécomputer het meest gebruik op het moment is het schrijven van een schaakprogramma en andere software die met vergelijkbare concepten werkt (ik denk bijvoorbeeld eraan om een computer-versie te schrijven van Cartagena en Santorini, in de hoop dat iemand anders er een leuke UI bovenop kan zetten).

Dit soort software wordt sneller van PEXT en BMI2-instructies in vergelijking tot POPCNT.

Bijvoorbeeld, NPS (nodes per second) in een schaakprogramma. Het is lastig om snel verschillen te zien met getallen in de honderden miljoenen (nullen tellen :p) Daarom normaliseer ik de Intel 6700K POPCNT even naar een score van 1.000.

Huidige CPU, Intel 6700K (alle 4 de cores in gebruik)
POPCNT: 1000
BMI2: 1050
PEXT: 1100-1200

Als ik zou upgraden naar een AMD 3950X, dan wordt dit de verwachting op alle 16 cores (naar aanleiding van benchmarks die ik online heb gezien; Verscheidene benchmarks nemen bijvoorbeeld het schaakprogramma Stockfish mee als test):

POPCNT: 4300
BMI2: 2.500
PEXT: 2.600

Argh...

Als PEXT en BMI2 zouden zijn geïmplementeerd zoals bij Intel, dan waren dit de waardes geweest:

POPCNT: 4300
BMI2: 4500
PEXT: 4730+

De huidige implementatie is dus gewoon zonde. In plaats van 5-10% tot potentieel 10%+ te winnen, verliest een AMD-cpu 40-50% snelheid als een programma PEXT of BMI2 gebruikt. Die instructies zijn dus gewoon nutteloos, en enkel aanwezig om te zorgen dat een programma met PEXT of BMI2 erin draait en niet crasht.

Ondanks dat de 10940X duurder is dan een Ryzen 3950x én 25% trager is, zou ik hem toch kopen als ik een nieuwere chipset kon krijgen dan de X299. Waarom? Omdat brute snelheid hier niet het probleem is. De 6700K is ook al snel genoeg voor alles wat ik doe. Hetgeen ik nodig heb, is méér cores; 12 of hoger. (Dan kan ik meer verschillende engines tegelijk testen: 1 per core. Snellere cores leveren natuurlijk wel kortere testtijden op.)

De Intel 10940X heeft echter het voor mij hele grote voordeel dat geldt: "betere instructies == sneller programma", en dat is bij AMD niet het geval. Het gevolg is dat ik niet betrouwbaar kan testen of een aanpassing WEL of NIET sneller is geworden als ik de "beste" instructieset gebruik.

Dit soort programma's wordt uiteindelijk altijd getest op snelheid met de beste/hoogste instructieset die op het moment beschikbaar is. Als een aanpassing voor PEXT / BMI2 10% winst oplevert, die echter met een POPCNT compile 3% verlies betekent, dan is dat maar zo. De snelste versie is wat telt; de rest ... "will fall where they may." (Behalve als ontwikkelaars regels aanhouden zoals "een verbetering moet een verbetering zijn voor alle compiles, anders komt hij er niet in", of iets dergelijks, of specifiek code-paths maken voor specifieke CPU's; maar eigenlijk wil ik daar niet aan beginnen.)

Met de Ryzen CPU's is de beste en nieuwste instructieset niet de beste en snelste. De enige oplossing is om enkel te testen met POPCNT, en dan te hopen dat een aanpassing die op AMD de POPCNT-compile sneller maakt, ook de PEXT / BMI2-compile op Intel sneller maakt; die laatste kan ik dus niet testen.

Dat is de reden waarom ik ook na het uitkomen van de B550 nog steeds twijfel over een AMD Ryzen; omdat ze een nadeel (handicap) hebben NET OP HET SPECIFIEKE PUNT waarvoor ik mijn privécomputer het meest gebruik.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 mei 2020 14:20]

Van AMD Zen weet ik dat PEXT en PDEP in microcode gebeurt. POPCNT is in hardware, dat was een voorwaarde van de NSA :P

Wat probeer je overigens te berekenen waar deze instructies voor nodig zijn? Ik neem aan dat je bitboards gebruikt? Is al weer lang geleden voor mij.

edit: gevonden

P.S. het zou zo maar kunnen dat Bulldozer BMI2 wel in hardware heeft, er staat me iets bij dat het een beslissing was van het Zen ontwerpteam om het deze generatie in microcode te doen.

[Reactie gewijzigd door xorpd op 25 mei 2020 21:18]

Wat probeer je overigens te berekenen waar deze instructies voor nodig zijn? Ik neem aan dat je bitboards gebruikt? Is al weer lang geleden voor mij.

[small]edit: gevonden
Ik ben bezig met een "ouderwets" schaakprogramma. (Zie hieronder bij *).

Als ik iets wijzig, wil ik niet 5 dagen over een test doen. Dan wil ik zoveel mogelijk versies en wijzigingen tegelijk naast elkaar gaan testen. Met 4 cores kan ik dus maar 8 versies tegelijk draaien (om-en-om, 2 per core), en met 16 cores kan ik er 32 draaien. Snellere cores verkorten ook de testtijd.

Dus ja, zoveel mogelijk cores, maar wel nog betaalbaar, is voor mij het belangrijkst. De snelheid per core is minder belangrijk; maar sneller is beter, want kortere testtijd (of hogere zoekdiepte). De Ryzen biedt dat... maar het slecht ondersteunen van 2 instructies die ik wil gaan gebruiken op termijn is een zeer grote handicap. Magic bitboards kan ik nu nog gebruiken met POPCNT; BMI2 levert een boost van iets van 5% op. PEXT bitboards werken echter enkel met PEXT.

Dat is ook de enige reden waarom ik Magic Bitboards als eerste heb geïmplementeerd; zelfs als ik PEXT bitboards inbouw, dan moeten de Magic Bitboards (gecompileerd met POPCNT, niet BMI2) erin blijven zitten, speciaal voor AMD. Immers, als die engine zou gaan meedoen aan toernooien mettertijd en de computers in dat toernooi draaien op AMD CPU's, dan zou het programma met PEXT bitboards vleugellam zijn. Het zou met 50% snelheidsachterstand beginnen.

(Hetzelfde geldt voor elk ander programma dat gebruik maakt van bitboards en vergelijkbare zoektechnieken; eigenlijk elk zero-sum spel met perfecte informatie vanaf boter-kaas-eieren tot en met Go.)

===

*
Ik ben al sinds ik 10 jaar oud ben bezig met computerschaak en het volgen daarvan.

Als tiener heb ik een superlam schaakprogramma geschreven in Borland Pascal. Wat wil je; 14-15 jaar oud, geen boeken behalve wat er in de bibliotheek van je dorp te krijgen is, en geen internet... maar het werkte. Het speelde legaal schaak (meestal). Iedereen die wist hoe de stukken liepen en standaard kennis had van een paar schaakmatpatronen kon het verslaan :p

Sinds die tijd staat het schrijven van een eigen, "echt" schaakprogramma al op mijn lijst van "things to do", maar shit happens... en het is altijd vooruit geschoven; eerst vanwege school, toen vanwege studie, toen vanwege werk, en andere hobbies.

Ondertussen zijn er heel veel open source schaakprogramma's, maar de meesten zijn geschreven in C, en van elkaar afgeleid; en dat wilde ik ook niet. Ik vind Rust een hele mooie taal die ik al jaren in het oog houdt, en toen die Edition 2018 bereikte, heb ik besloten de knoop door te hakken en aan een dergelijk programma te beginnen.

Ik ben in augustus 2019 begonnen, maar in november 2019 was het weer een gevalletje van "life happened", en dus heeft het weer stil gelegen tot begin februari 2020. Daarna weer een spurt gemaakt met een uurtje of 2 per avond. Ik ben nu op het punt van het implementeren van de search en het communicatieprotocol, maar dat ligt alweer 2 weken stil omdat het druk is op mijn werk, enz....

Als die search en het protocol echter af zijn, dan heb ik eindelijk een spelend programma dat ik daarna kan gaan verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 mei 2020 21:57]

Ik heb ook nog steeds mijn laptops met Intel 6700HQ en 7700HQ en ben voorlopig niet van plan om Ryzen aan te schaffen. Het heeft voor mij net zoals bij jou pas nut bij 16 cores en volledige ondersteuning voor AVX-512, omdat ik code wil ontwikkelen voor AI/ML en wil kunnen vergelijken tussen code die draait op de CPU en op de GPU.

AMD Ryzen is prima voor veel zaken, maar nog net niet voor de echt veeleisende gebruiker/programmeur. Daarnaast is het goed om te weten dat PEXT/BMI2 niet goed ondersteund wordt op Ryzen processoren, want daar was ik me voor jouw reacties nog niet bewust van.
Ik heb een 6700K in de desktop en een 6700HQ in mijn (backup) laptop.

Zelf denk ik ook dat ik, als er voor PEXT en BMI2 geen verbetering komt voor Ryzen 4000, ik AMD (helaas) aan me voorbij moet laten gaan bij een upgrade. Ze zijn qua prijs/performance, en qua prijs/core wel echt heel aantrekkelijk.

Aangezien ik toch heel lang doe met een computer, is het wellicht de moeite waard om een 10980X op een topklasse X299 bord te zetten waar een third-party zoals Asus de ontbrekende dingen zoveel mogelijk heeft toegevoegd, ondanks dat de chipset oud is.

Maar ja, de 10980X is een paper launch. Die is er al sinds november 2019, maar nergens te krijgen. Voordat die daadwerkelijk verkrijgbaar is, is het ding al bijna een jaar oud. Misschien is er dan wel al een 11980X met een nieuwe X599 chipset (die zingt ook al 1,5 jaar rond in geruchten)... en intel te kennen, gaan ze die nieuwe chipset niet van dezelfde socket voorzien. Dan kan het zijn dat de 10980X het bijna-niet-of-nooit-verkrijgbare eindstation wordt van de X299. (Volgens mij is X299 al met de 7-de generatie geïntroduceerd, maar dat doe ik uit mijn hoofd; weet dit niet helemaal zeker.)

En ja, een 10980X met een goed X299 bord is schreeuwend duur in vergelijking tot een 3950X met een goed B550 bord... ik hoop dan ook echt serieus dat AMD met die Ryzen 4000 die BMI2 en PEXT instructies aanpakt, maar ik denk het niet. Dat hoopte men namelijk met Zen 2 ook al...

Dus mogelijk zit ik nog wel een tijdje met deze 6700K. Een 109900K is uiteraard een verbetering qua cores, met het steekt dan wel om te weten dat er een 16-core te krijgen is (voor ongeveer hetzelfde bedrag denk ik) die gewoon meer kernen heeft en sneller is... behalve op dat ENE punt waarvoor ik hem zou willen aanschaffen :(

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 mei 2020 22:06]

Wat ik vaak jammer vindt is dat die 2 M.2 sloten vaak 1 snelle PCIe is die ook SATA doet, en en een tragere die alleen PCIe doet. Terwijl mijn aansluitbehoefte juist andersom zou zijn. (of dat vervolgens uitmaakt is een tweede :P)
trager met alleen PCIe? Ik dacht juist dat SATA trager was? Het is toch vaak een PCIe + SATA M.2 slot en een SATA-only M.2 slot?
Meestal is het een PCIe x4/SATA slot (van de CPU), en een PCIe x2 only slot van de chipset.
Ik vraag mij nu een beetje af, of je nu een B550 of B450 pc samen gaat stellen (met een 3300x), waarom zou je voor een B550 gaan?
Als je belangrijkste motivatie je upgrade mogelijkheden is dan is dit toch maar mager. DDR5 komt er toch enigszins aan volgend jaar waardoor de B550 mij eerder een beetje een overgangsfase lijkt. Je nieuwe moederbord zal dan maar een heel beperkt aantal nieuwe CPU's aankunnen want ik ga er vanuit dat nieuwe CPU's volgens jaar met DDR5 compatibel zijn.

Of ben ik compleet nonsens aan het spreken?
Ja je bent compleet nonsense aan het praten want DDR5 voor consumenten komt OP Z'N VROEGST in 2022 pas op highend bordjes. GamersNexus heeft dit al meerdere keren bij de AiBs naar gevraagd en die zeggen nog steeds "somewhere 2022".

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 24 mei 2020 19:04]

En tegen dat je het kan DDR5 kan kopen voor dezelfde prijs als DDR4, dan spreken we eind 2023. AM4 gaat best nog enkele jaren leven ( langer dan mensen denken ).

De grote vraag zal ook zijn of AMD DDR4/DDR5 compatibel CPU's zal lanceren. Maar dan loop je op de socket issue. Gaan we AM5 moederborden zien met DDR4 en AM5 moederborden met DDR5 ( aangezien DDR5 niet pin compatibel zal zijn met DDR4 )?

Het zal me niet verbazen dat AMD hun Zen 4 een dual memory controller CPU zal worden ipv een volledige switch naar DDR5.
PCIe 4.0 en USB 3.2 Gen2. Of je daar zoveel aan hebt dat is de vraag. Zal ook van de prijs afhangen.
Hangt helemaal van de prijsstelling af natuurlijk, maar als je straks een nieuw systeem samen stelt, waarom zou je dan niet voor de nieuwe gaan? Je weet zeker dat de bios goed is voor zen 3, PCIe4.0, 2,5 Gbps nics op een aantal borden... Hangt van de prijzen af natuurlijk maar als ze niet veel duurder worden, waarom niet.
De prijzen die op THG stonden van de Asus lijn, zijn verontrustend. Denk dat het simpele Asus 450 bordje dat nu zo een 75 is, voor de 550 variant snel 120 a 130 wordt. Dat maakt de keus hardstikke moeilijk.
Maakt dat echt zoveel uit? Ik verdien zelf bepaald niet dik, maar of een mobo (waar ik tot nu toe telkens 5+ jaar mee doe) 50 euro meer of minder kost is nauwelijks een factor voor me over zo'n afschrijvingstermijn. Dat is een tientje per jaar.

Als die B550 moederborden uit zijn ga ik wel de reviews checken, maar als ze qua prijzen genoeg onder de X570 zitten, verwacht ik wel een moederbord met dikke VRM's te kopen en ruim in M.2 en USB aansluitingen. Dat vind ik belangrijker dan of het bord 120 of 200 euro kost.

Maar voor mij wordt het mijn main game-pc waar ik weer 5 jaar mee vooruit wil, voor andere projecten zou ik wel weer goedkope(re) bordjes willen.
Correct me if I'm wrong, maar er lijkt nu vrijwel geen reden te zijn om een x570 te kiezen met deze borden. Ze zijn op een hoop aspecten vergelijkbaar of zelfs beter. Ik verwacht dat ze qua prijs dan ook eigenlijk gelijk geplaatst zullen worden.
De b550 heeft zelfs 14 fasen en 2,5 gb ethernet ten opzichte van de x570 steel legend die ik vorige week gekocht heb.. Ben benieuwd wat de prijs doet
De asrock b550 taichi is zelfs 16 fasen
mijn post is een beetje onduidelijk maar ik vergeleek x570 steel legend met de b550 steel legend. Ik verwacht dat de b550 taichi ook 200+ zal gaan kosten, maar mocht de b550 steel legend 140/150 worden voelt 210 betaald hebben vorige week voor een x570 wel een beetje zuur.
stuur je het bordje toch retour. ;)
nah ;) zo ben ik liever niet. En hij bevalt ook wel, zeuren over een fan vind ik nonsense als je er vervolgens een dikke gpu met 3 fans boven op plakt :P
x570 meer usb en heeft overal pcie4.
Ipv b550 die alleen pcie4 heeft op CPU geconnecteerde slots
Die nieuwe Strix bordjes zien er wel érg luxe uit voor een "budget chipset", er is zelfs een Thunderbolt header aanwezig!.
Even de reviews afwachten en dan bepalen of er een Ryzen Refresh of 4000 serie op komt O+
X20 chipset is budget. X50 is voor het gross imo en de x70 is enthousiast. De b550 is ook voor 90% meer dan genoeg. Vraag maar eens aan de meeste die een x70 mobo hebben of ze het verschil daadwerkelijk nodig hebben en gebruiken, snap waarom men het koopt om status.
De Strix bordjes zijn erg stevig uitgerust voor B550, 16 phases op de Strix-E! Menig entry level X570 heeft niet eens zoveel.
Sterker nog, de meeste high-end X570 hebben geen 16 phases.
MSI Ace, MSI Unify, ASRock X570 Creator 14, ASRock X570 Phantom Gaming X allemaal 14 Phases, zelf de ASRock X570 Aqua van €900,- heeft er maar 14.
Misschien een ietwat domme vraag, maar wat ik niet snap is wat ze bedoelen met passieve koeling op deze moederborden iit tot een fan in de x570 reeks. Hoe gaan ze dat doen?
De chipset is niet gelinked met de CPU over PCIE 4, maar over PCIE 3. Blijkbaar scheelt dat vermogen en dus kan men passief koelen.
Ah duidelijk, bedankt!
Een belangrijke reden zal ook zijn dat het feit dat de IO-die en chipset één en dezelfde zijn wat nadelen heeft voor het energieverbruik. De B550 hoeft bijv. geen infinity-fabric te ondersteunen, de transistoren die daarvoor in de X570 aanwezig zijn kunnen geschrapt worden.
B550M-ITX/AC eindelijk kan ik tenminste mijn mini itx kast van antec volbouwen.
Slim van ze, kost een 1x PCIe uplink en je hebt iets wat de anderen niet hebben. Er zijn wel PCIe -> PCI adapters, maar probeer zo'n geluidskaart nog maar eens in je systeem te krijgen...
Uitdaging, maar ik ga weer voor het eerst in vele jaren een pc bouwen haha.
Zelfde hier. Nu nog een toffe ITX-kast vinden die netjes gebruik kan maken van van de USB3.2 Gen2 Type-C front header.
Nice, ik ga voor de Asrock B550M pro4. ITT tot B450 kan deze generatie wel 6 SATA + 1M2 aan. Heb nu een x470 als home server maar wil iets kleiners en hopelijk ook zuinigers.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 24 mei 2020 18:40]

Ja ik heb deze nu in de B450M uitvoering. Prima bord, ben er zeer tevreden mee.

Denk dat ik voorlopig niet ga upgraden, ik wil wel een Ryzen 4600 (heb nu een 2600) gaan kopen, maar dat zou moeten kunnen zonder upgrade.

Hoop dat de 4000 serie nu eens komt. Maar dat zal nog wel even duren omdat er eerst nog een Zen2 refresh schijnt te komen :'( nieuws: 'AMD komt in juli met Ryzen 3000-refresh op basis van Zen 2'

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 mei 2020 19:35]

Verwacht dat het in of na september zal gebeuren.
Alle Strix-modellen hebben 2,5-gigabitethernet.
Ik hoop echt dat er vanaf nu langzaam gewerkt kan worden naar hogere snelheden. Het is best gek dat de opslagmediums steeds sneller worden, maar de ethernet verbindingen nog altijd vastzitten op doorgaans 1GbE max. zowel zakelijk als thuis. Upgrades naar hoger zijn ontzettend duur, maar mogelijk zet dit een goede betaalbare eerste stap naar 2,5GbE als min. standaard.
De m2-aansluiting op dit moederbord is bovendien voorzien van een kleine fan. MSI heeft echter nog geen afbeelding van dit moederbord gepubliceerd.
Het nut ontgaat mij een beetje van die extra fan, kan je niet beter de temperaturen in je kast laag houden met een goed ontwerp en heatsink die daarmee de warmte afvoeren?
Dat gaat over een mini-itx moederbord. Daar zit meestal het m2 slot op de achterkant en daar is de airflow niet zo optimaal. Ook als ie voorop zit dan nog is het bij ITX soms een beetje krapjes en kan het zeker helpen.
Ja dat viel me ook al op, n hele hoop 2,5Gb. Is dat in de B550 geintegreerd oid?
edit: Hier lees ik dat het allemaal losse Intel I225 / Realtek RTL8125B chips zijn.
iig blij dat er stappen gezet worden naar goedkoop sneller ethernet, nu de switches nog.
Beetje offtopic, maar voor wie niet wilt wachten, sommige hobbyisten stappen voor betaalbaar snel netwerk over op tweedehands Infiniband, ipv ethernet.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 24 mei 2020 22:24]

Momenteel heb ik een x370 mobo inclusief een x3700 cpu
en ik vraag me af welke voordelen je zou hebben bij een b550 mobo ?
200% zekerheid dat 4000 cpu's gaan werken. Verder wat meer bandbreedte voor USB apparaten, denk dat je er dan zowat bent.