Gigabyte brengt minimalistisch moederbord in B550-serie uit

Gigabyte heeft een nieuw moederbord uitgebracht in de B550-serie. De B550 Vision D heeft een minimalistisch ontwerp dat volgens het bedrijf vooral op ontwerpers is gericht. Aan boord zijn twee gigabit ethernetpoorten en een veertienfasig vrm-ontwerp.

Het nieuwe moederbord van de fabrikant is gebaseerd op de onlangs aangekondigde B550-chipset die met de AM4-socket voor AMD-cpu's wordt gecombineerd. Het moederbord heeft een minimalistisch uiterlijk en is volgens Gigabyte vooral gericht op ontwerpers en 'creators'. Zo is het bord gecertificeerd voor Quadro-kaarten.

Boven de i/o-aansluitingen en op veel andere plekken op het bord zit een witte behuizing. De rest van het bord heeft zelf ook een minimalistisch uiterlijk. De Vision D heeft nergens rgb, wel zijn diverse headers om externe rgb-verlichting aan te sturen aanwezig.

Het bord ondersteunt tot 128GB aan geheugen, en heeft twee m.2-slots en vier sata600-aansluitingen. Het eerste m.2-slot is op de processor aangesloten en biedt pci-e gen4-ondersteuning; het tweede op de chipset aangesloten m.2-slot biedt pci-e gen3-aansluitingen. Ook zijn er drie pci-e x16-slots aanwezig: twee daarvan zijn op de cpu aangesloten en geschikt voor pci-e gen4 mits de processor dat ondersteunt, en de derde is op de chipset aangesloten en ondersteunt enkel pci-e gen3.Het eerste slot is elektrisch x16, het tweede x8 en het op de chipset aangesloten slot is elektrisch x4. Het bord heeft een stroomvoorziening met veertien fasen.

Op het achterpaneel zitten zes usb 3.2-aansluitingen, waarvan twee usb a-poorten van gen 2 en vier van gen 1, en twee usb-c-poorten. Die laatste hebben ondersteuning voor Thunderbolt 3. Ook kan de Vision D DisplayPort alt-modus en power-delivery aan. De Vision D heeft ook twee gigabit ethernetpoorten.

Over de prijzen en beschikbaarheid van de B550 Vision D is nog niks bekend.

gigabyteB550_1gigabyteB550_2gigabyteB550_3

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

11-06-2020 • 16:31

120

Reacties (120)

Sorteer op:

Weergave:

Prijzen zijn al bekend, ze zijn hier te vinden:
https://docs.google.com/s...7EBz0/edit#gid=1652629489

$ 259,99 dus omgerekend inlcusief btw € 277.

[Reactie gewijzigd door A. Ben op 23 juli 2024 21:11]

260$ is 228€ voor zover ik weet
Alleen zit er bij de Amerikaanse prijzen nooit btw bij, denk om die reden de hogere prijs?
Consumenten in Nederland betalen gewoon btw, in de VS zijn de prijzen altijd ex btw vanwege de wisselende tarieven per staat. Bij een conversie moet je die nog zelf toevoegen voor de Nederlandse prijs inclusief btw. Amerikanen rekenen dat een beetje zelf uit denk ik.

CC @A. Ben
Maar €228 * 21% BTW is circa €277 ;)
Misschien dan beter op amazon.de kopen aangezien de BTW in juli naar 16% gaat.
Inderdaad intressant, voor wie nieuwsgierig is:

Als onderdeel van de corona maatregelen is in Duitsland akkoord bereikt over diverse maatregelen. Eén ervan betreft een tijdelijke verlaging van de btw-tarieven. Het 19%-tarief wordt verlaagd naar 16%, het 7%-tarief wordt verlaagd naar 5%. De maatregel gaat in per 1 juli 2020 en eindigt op 31 december 2020.

In Duitsland aangifteplichtige ondernemers (zoals Nederlandse en buitenlandse ondernemers met een Duitse btw-registratie) dienen er wel alert op te zijn dat prestaties vóór 1 juli 2020 vooralsnog onder het huidige btw-tarief vallen.
ACM Software Architect @audiojunk11 juni 2020 16:52
Amazon rekent dat gewoon om naar Nederlandse BTW hoor. Met een beetje pech trouwens pas als je je winkelmandje wil gaan afrekenen...
Mijn ervaring als ik op amazon.fr bestel is dat de BTW inderdaad pas aangepast wordt op het einde als ze merken dat het naar hier moet.
Dan wordt het een ritje naar de mediamarkt
ACM Software Architect @GrooV11 juni 2020 19:43
Als je dicht bij de Duitse grens woont kan dat inderdaad de moeite waard zijn. Vanuit Amsterdam moet je wel vrij dure producten kopen voor dat gaat lonen :)

De dichtsbijzijnde is dan zo te zien Nordhorn, wat zo'n 360km heen en weer is. Met mijn beste verbruik van circa 6,43L/100km en de huidige brandstofprijs van 1,46 euro betekent dat het dan minimaal 33,38 euro winst moet geven. Oftewel, de totale aankoop moet dan minimaal 667,51 euro zijn (1.21x - 1.16x = 33.38 => 0.05x = 33.38 => x = 33.38 / 0.05).

Als je dan ook in Duitsland tankt wordt het natuurlijk nog wel iets gunstiger :P
En dan is het natuurlijk ook nog zo'n 4 uur rijden...
Je kan ook nog ff tanken in Duitsland a 1,01e/l e95.. en drank... ;)
Ben benieuwd waar dan? Volgens mij is de prijs nu 1,24
Laagste prijs bij mij in de buurt (25km) is 1,149. Goedkoper dan ik dacht maar helaas nog geen 1,01
Bij het voorbeeld van @ACM speel je pas quite. Ben je dus nog niets opgeschoten ten opzichte van gewoon online bestellen vanuit Amsterdam.

Volgens anwb.nl is E95 € 1,23 in Duitsland, scheelt dus € 0,23. Stel je hebt een niet al te kleine tank van 70 liter dan kan het theoretisch maximaal € 16,10 schelen als je in Duitsland tankt, maar je bent nog steeds een halve dag aan het autorijden en dan moet het ook nog gunstig uitkomen qua tankinhoud / tankmoment.

Met die 3% BTW-verschil an sich gaat het niet zoveel harder dan anders. Het hangt meer je persoonlijke voorkeur af, wat je een leuk dagje uit vindt. ;) En ja, of je van boodschappen doen in Duitsland houdt. Ik hoor wel eens dat het daar goedkoper is, maar ik woon bijna in Zeeland dus ik vind het echt veel te ver rijden.
Of je kunt er ook een leuke dag van maken toch. Plan je gewoon een dagje in naar WB movieworld of Phantasialand ofzo.
Oke,dat wist ik niet en kan wel kloppen want wou laatst een SSD kopen en in het winkelmandje werd die ongeveer 2% duurder.
ACM Software Architect @audiojunk11 juni 2020 16:57
Yep, straks dus meer duurder :)
Of ze gaan ons nog meer naar amazon.nl pushen natuurlijk.
Je betaalt BTW van het land waarnaar je verzend. Dat is ook de reden waarom de prijzen bij amazon op het einde soms nog varieren (je winkelwagentje is vaak een of twee euro goedkoper vergeleken met de laatste stap voordat je bestelt). Pas in de laatste stap wordt de BTW aangepast.
ACM Software Architect @bertware11 juni 2020 16:59
Je betaalt BTW van het land waarnaar je verzend.
Ik geloof dat dat nog wel een oversimplificatie is; vziw hangt dat van de omzet in het land van de besteller af. Maar uiteraard zit Amazon ruimschoots boven die grens :)
Kijken we naar onze regel(ik ga ervan uit dat het de EU regels zijn). https://www.belastingdien...acommunautaire%20levering.

Dan zal je inderdaad BTW moeten betalen aan dat land. Uiteraard zal dit niet zo snel gebeuren als je een lokale ondernemer belt en vraagt of ze het willen opsturen. Of je gebruikt bv huifkar. Met 5% btw kan dat op sommige producten toch al snel oplopen.
ACM Software Architect @loki50411 juni 2020 17:49
Diezelfde pagina verwijst naar een uitzonderingsregel; en daar gaat het weer over drempelbedragen. De links die de BD daar geeft zijn allemaal nogal circulair, maar het lijkt erop dat het drempelbedrag voor levering aan Nederland € 100.000 is.
Aah die had ik niet gezien.
Hier m.i. iets duidelijker uitgelegd:
https://www.tbw.be/nieuws...ar-betaal-ik-btw-20140115

Puntje 3 natuurlijk.
Ik krijg die vaak via korting alsnog gecompenseerd.
wederom veel te duur voor een 550 mobo, ze maken er eigenlijk een full blown x570 van kwa specs: nics, vrm etc... maar kan je evengoed een 570 kopen

[Reactie gewijzigd door d3x op 23 juli 2024 21:11]

Kan me voorstellen dat ze op dit moederbord meer winst pakken dan op een vergelijkbaar moederbord met een x570
Voor de mensen die per se geen chipset fan willen :P
Klopt idd maarja als je wel goeie VRM's hebt. Kun je toch een eind meekomen zonder de feature set van een x570. Niet dat ik dat zelf zou doen maarja.
€228 * 21% btw = € 47,88
Je bedoelt zeker: € 228 * 1,21 = € 275,88
:+ :+
ah oke, die miste ik even :p
Dat klopt maar dat is exclusief btw.
En voor zover ik weet heeft hij er bij gezet dat hij de omrekening inclusief btw gedaan heeft ;)
Dat is dan wel weer extreem duur, kan je ook de uitstekende MSI X570 Tomahawk voor kopen, wel minder strak maar niet afschuwelijk imho.
Gezien dit bord op een doelgroep richt waar ik professioneel gezien inval, beter nog, ik heb meerdere MSI bordjes gekocht op deze socket echter we zijn er niet super gelukkig over;

Wat betreft het X570 Tomahawk, het heeft geen dual NIC, test omgeving, switch configs etc, als je dual nic nodig hebt dan heb je het nodig waardoor je momenteel direct in de duurste borden mag shoppen.

Een ander punt is het schreeuwerig gehalte en RGB toestanden, het is gewoon not done in een professionele omgeving, al zeker niet als die machine ergens op pakweg een CAD afdeling terecht komt. En ja, je kan het uitzetten maar dan nog is het bord schreeuwerig en zit je met een wifi antenne in dezelfde lijn van design die je ergens extern moet bevestigen waardoor er precies een spoiler op de kast staat. Leg het maar uit als de grote baas binnen wandelt. Maar het zit ook aan de software kant, kom je toe op je bureau, start je u desk op, licht je scherm op in het knalrood met teksten als republic for gamers, again, not done.

Een nog groter issue is MSI die tooltjes injecteert in het OS, zelfs op een clean install, again, not done in een professionele omgeving.

En soms zit het hem in de kleine details, hier zijn alle poorten duidelijk met tekst aangeduid wat ze zijn wat erg gewaardeerd word gezien dit niet perse door iemand die hardware minded is gebruikt gaat worden.

Als het bord dan ook stabiel en betrouwbaar is, voor de beoogde doelgroep is dit een dikke win.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 23 juli 2024 21:11]

Betreft je dual NIC is een normaal bord met 2x Intel NIC via PCI-e nog goedkoper ook, hell, je kan er voor dat geld zelfs 2x10GE in kwijt zowat. En dan heb je fatsoenlijke NIC's.

Ik vind het qua schreeuwerigheid van mijn gigabyte X570 erg meevallen. De meegeleverde tools zijn wat schreeuwerig maar nergens staat 'republic for gamers' of 'gaming' of whatever. RGB zit erop maar met een dichte kast (je gaat toch geen glazen side panel op je cad afdeling zetten? :P ) zie je er niks van.

Bootlogo is vaak ook wel te customizen, bedrijfslogo erop en voila.
Je was me voor met dit commentaar, zijn hele relaas slaat nergens op en hangt vol van onwaarheden en niet logische argumenten.

Boot logo kan je zelfs gewoon uitzetten :+
Wat een hoop nonsense zeg pfoe waar moet ik beginnen.

Nee de X570 heeft een 2.5G nic die dus al sneller is dan twee 1G nics, je hebt ook nog eens full PCI-E 4.0 support en kan dus met gemak een heleboel NICs toevoegen die vaak veel beter zijn dan de goedkope basic onboard NICs en maakt je hele argument dus eigenlijk zinloos.

Punt twee, de tomahawk wordt hier door niemand op werk beoordeelt als "schreeuwerig en gamer" en heeft eigenlijk alleen een kleine RGB strip aan de onderkant die je uit zet en je ziet er niet eens meer wat van. En dan als volgende, welke IT afdeling die serieus bezig is gaat nu zelf pc's bouwen? En zet dan de cases met een open/glas/plastic zijpaneel op het bureau? Dat 'schreeuwt' toch ook 'gamer' en is totaal niet logisch. Dus ook daar blijft eigenlijk zeer weinig van over.

Dan het geneuzel over boot logos, die kan je gewoon uitzetten }:O

Ik heb nu 4 verschillende MSI AM4 borden gebruikt en géén van deze borden "injecteerd tooltjes" dus ik ben eigenlijk wel benieuwd welke zogenaamde "tooltjes" geïnjecteerd worden.

Ook de i/o shield van de X570 tomahawk is gewoon zwart met grijze text bij alles, eigenlijk nog neutraler dan dit witte geval. En ook hier geld, als je al zelf PCs loopt te bouwen binnen een 'professionele omgeving' dan installeer je die dus ook, dus ook hier voor geld weer, non argument.

Ik mag toch hopen dat een bord van bijna 300 euro stabiel is :+
Wat betreft de 2.5G nic, heel leuk maar maar iedereen heeft zijn netwerken gebouwd op 100Mb/1Gb/10Gb/20Gb/40Gb/100Gb. Als voor cliënts 1Gb er reeds ligt, al die switchen gaan vervangen om 2.5 te ondersteunen, dan wil je gewoon meteen 10 met een nog grotere backbone.

BInnen de toepassing voor de 2de nic is de snelheid niet van belang, daar worden devices rechtsreeks aan gehangen voor config. Ze moet gewoon aanwezig zijn en werken.

"welke IT afdeling die serieus bezig is gaat nu zelf pc's bouwen" => zeldzaam maar de IT afdeling zit dusdanig vast geroest in hun standaardisatie verhaal dat de CAD bij ons komt aankloppen want met een U reeks CPU met 8GB zijn ze niets mee en iets anders krijg je niet. Interne keuken waar ik ook niet happy om ben.

Zou het moeten nakijken welke MSI bordjes het juist zijn, in ieder geval stond er plots allerhande MSI tooltjes op na een clean install of het zou moeten zijn dat ze via drivers/windows update zijn meegekomen.

En ja, je kan dat logo gaan uitzetten, en dan? Vervolgens moet je even in de Uefi zijn en zit je weer te kijken op een schreeuwerig menu. Of je moet een quadro kaart steken en de kast ligt even open. Dat staat dan nog los van de vraag van een hoge pief die 5k betaald en met zijn eigen ogen wilt zien wat daar nu zo speciaal is wat daar in zit.

Dat staat dan nog los van het feit dat ik het in een thuis situatie ook niet moet hebben en daarbij vast en zeker niet de enigste ben. Ik heb geen zin tijd te steken in het uitzoeken hoe zet ik de kermis uit.

Wat de shielding betreft, ik heb die notities niet nodig maar ik != iedereen die aan mijn of andere bureau's werkt onder het flex gebeuren.
Wij bouwen onze eigen PC's ook. Maar wij zijn dan vooral picky op welke componenten we willen hebben :+ Niet 'Doe maar iets van een zen2 met 16GB geheugen en 512GB SSD'.

We willen graag de juiste wifi nic hebben en een voorkeur voor Intel NIC's en SSD's dan liefst... enz. :) En iedereen hier kan zelf een PC in elkaar schroeven en installeren, behalve de mensen die dat niet kunnen, die krijgen een laptop :+

[Reactie gewijzigd door Nox op 23 juli 2024 21:11]

Ja maar dan werk je ook in een klein bedrijf, en doen dingen als 'uitstraling' er waarschijnlijk ook minder toe, zo gaat het bij ons namelijk ook gewoon.

Wat er in de kast zit boeit verder niet zo veel dat ziet toch niemand :+
Maar de hele gigabyte vision lijn is high end gemaakt voor rendering/workstation. En dus ook niet echt voor consumenten maar bedrijven. En voor een bedrijf is 277 inc BTW natuurlijk niet veel. Zeker als je er een 600 euro CPU aan hangt en nog eens 128 gb aan ram er in plakt.
Tjah dat is wat de marketing van Gigabyte je graag wil doen geloven, mijn ervaring is dat revit of blender prima werkt op alle hardware ;)
Graag ook in het high-end segment! Dit ziet er toch 100x beter uit dan die schreeuwerige “gamer” borden...
Je realiseert je dat je RGB ook gewoon uit kan schakelen he? En ik vind het niet vreemd als je graag in je computerkast wil kijken, dat je ook wat sfeervolle verlichting wil hebben. Wat natuurlijk een regenboog kan zijn, maar je kan hem ook rood laten gloeien als je dat liever hebt, of wit.
En als je gewoon een dichte kast hebt, dan maakt het al helemaal niet uit hoe je moederbord eruit ziet.
Je realiseert je dat je RGB ook gewoon uit kan schakelen he?
[...]
En als je gewoon een dichte kast hebt, dan maakt het al helemaal niet uit hoe je moederbord eruit ziet.
Dus moet je als klant gaan betalen voor iets wat je niet wilt gebruiken? :? Ik heb een gesloten kast, dus RGB op het moederbord heeft voor mij totaal geen meerwaarde, maar ik moet wel voor de onderdelen en de functies betalen (dan heb ik nog niet meegenomen dat er software voor ontwikkeld wordt, waar ik ook niets aan heb...), want het zit er nu eenmaal op.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 21:11]

Ik reageer op iemand die het erover heeft hoe mooi het eruit ziet, dan ga ik eruit dat diegene naar zijn moederbord wil kijken, wat ik ook expliciet schreef in mijn post (als je dichte kast hebt maakt het geen drol uit). En die RGB ledjes zijn heel wat goedkoper dan wat dit moederbord extra kost.

Overigens uberhaupt de goedkope moederbords hebben hooguit een paar RGB LEDjes. Mijn huidige heeft er volgens mij geen, maar ik ben niet zeker, want ik heb een dichte kast.
Ik reageer op iemand die het erover heeft hoe mooi het eruit ziet...
Hij noemt het "schreeuwerig", dan lijkt het me niet dat je het mooi vind en je het dus niet wilt.
En die RGB ledjes zijn heel wat goedkoper dan wat dit moederbord extra kost.
Dat RGB ledjes weinig kosten is leuk, maar het zijn wel kosten waar je als je het niet mooi vind of het gewoon geen nut heeft, wel onnodige kosten zijn, hoe hoog of laag het ook is.

Ook is er software voor geschreven dat ook onderhouden wordt, waarvoor een medewerker dus ook nog eens betaald wordt, dat zal niet volledig in de kosten meegerekend worden, maar een deel ongetwijfeld echt wel. Voor niets komt de zon op, zeg maar.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 21:11]

Dat RGB ledjes weinig kosten is leuk, maar het zijn wel kosten waar je als je het niet mooi vind of het gewoon geen nut heeft, wel onnodige kosten zijn, hoe hoog of laag het ook is.
Zo werkt de economie dus net niet. Prijzen worden bepaald door een hele hoop factoren, vooral vraag & aanbod, en zeker niet alleen de prijzen van de materialen. Stel dat een fabrikant maar 2 moederborden maakt: identiek, behalve dat eentje wel en eentje geen verlichting heeft. Ze moeten 2 ontwerpen maken, 2 productielijnen aansturen, aparte verpakkingen maken, apart laten certificeren, aparte handleidingen maken, een apart logistiek proces opzetten, winkels moeten 2 sku's in de administratie bijhouden, 2 stapels moederborden op voorraad houden...

Kun je je voorstellen dat het goedkoper zou zijn, om maar 1 moederbord te maken, mét ledjes (en een software-feature om ze uit te schakelen)?

Tesla doet dit met hele auto's. Elke auto heeft stoelverwarming ingebouwd, maar of je het knopje op je virtuele dashboard ziet, is een software-optie. Het is makkelijker en dus goedkoper om maar met 1 type stoel rekening te houden.
Aan de andere kant. Juist omdat het zo in trek is is het goedkoper om te maken. Een simpel bruin of groen mobo is immers ook goedkoper om te maken. Maar juist massa productie is voordelig.
Aan de andere kant. Juist omdat het zo in trek is is het goedkoper om te maken. Een simpel bruin of groen mobo is immers ook goedkoper om te maken. Maar juist massa productie is voordelig.
Dat is allemaal prima, als je het niet gebruiken kan of het niet wilt hebben, zijn het hoe dan ook onnodige kosten, waar je wel voor moet betalen. Ik zie niet waarom massa productie voor ouderwets moederborden niet zou kunnen.
Omdat de meeste toch wel een mooi moederbord willen. En extra productie kosten zijn het niet waard om er een ander bord voor te maken.
Tja, de RGB erop vind ik dus niet "mooi", dus dat is relatief. ;)
Daarom zeg ik de meeste. En uitzetten kan ook gewoon. Eind van de rit is het goedkoper voor. Zelfde met smart en dumb tv's.
Ik vind dit zelfs er qu'à design mooier uit zien dan alle borden dak al heb gezien.
Mee eens, de prijs is echter wel aardig richting high-end moet ik zeggen (259 USD-American Dollars) :)
Helemaal mee eens! :)

Tegelijkertijd denk ik wel: Hoe nerd moet ik (wij) zijn om een printplaatje op zijn uiterlijk te kunnen beoordelen. Kheb geeneens een open kast... :+
Idd, ik had dit eerst op een X570 chipset verwacht.
Wat is er minimalistisch aan :?
Genoeg aansluitingen en voor de prijs heb je ook een X570 bord.

[Reactie gewijzigd door audiojunk op 23 juli 2024 21:11]

Omdat het geen regenboog is. Standaarden veranderen over tijd. Ik ben het ook wel met je eens hoor, het ziet er gewoon normaal/clean uit.
Haha precies mijn gedachte. Verre van minimalistisch, zitten nog genoeg fancy toeters en bellen op. Alleen misschien geen draken, leds en regenboogkleuren. Vroegâh was minimalistisch geen VRM koelblokjes, minder VRM's, 2 ram sloten, minder IO poorten en zeker niet al die afdekplaten. haha wtf?! Misschien hadden ze beter kunnen zeggen sobere uitvoering ipv minimalistisch. :+
Ja, ik dacht een klein en clean bord met weinig poespas maar het betreft full ATX met een hele zwik aan features. Enige wat er dus niet op zit is RGB.
Wordt waarschijnlijk flink geld neerleggen voor dit stukje "minimalisme". ;)
Ja "design" moederbord was hier hier misschien beter geweest.
precies, of "minimalistisch uiterlijk" of gewoon... "strak". Ik vind 'm mooi :)
Jammer dat dit minimalistiche niet gewoon standaard is. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand die code's en letters mooi vind. Gooi de outlay in een manual en klaar.
Er zijn genoeg minimalistische kasten verkrijgbaar, maar toch verkopen die speelhal gevaartes met zwaailichten als een tierelier. Men zal het vast wel mooi vinden.

Dit bord is inderdaad een verademing. Hopelijk laat het aan andere fabrikanten zien dat er markt voor is. Ik wil eind dit jaar richting een nieuwe PC (mijn huidige is van 2011), en hoewel ik niet zo vaak in mijn kast kijk, is het tijdens het bouwen en schoonmaken toch leuk als alles lekker strak uitziet.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 23 juli 2024 21:11]

Code's en letter misschien minder, maar ik ben persoonlijk erg gesteld op kleuren op moederborden. Grijstinten vind ik vaak te droevig. Voorbeeldje:

pricewatch: Foxconn A7GMX-K
Waar is de DP in poort voor?
Ik ben er 90% zeker van dat dat is om video van je dedicated graphics card over thunderbolt aan te kunnen bieden. Sommige videokaarten hebben nu ook een thunderbolt poort en een usb controller, maar dit is dus handig als die van jou dat niet heeft :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:11]

Binnenkort terug naar de VooDoo II :P
Displayport
Dat was de vraag niet, maar waarom er een Displayport ingang opzit. Meestal zijn dat alleen maar uitgangen namelijk.
Ik weet waar DP voor staat.. de vraag is waarom er "in" achter staat in plaats van "out" of niks.
Het moederbord heeft thunderbolt ondersteuning. De displayport-in is nodig om de video-data van een externe GPU door te voeren naar de thunderbolt poort, indien deze is aangesloten.
Wat een ongelooflijk sexy bordje. Ik snap alleen niet waarom er geen 10G nic op zit als het voor creators is.
waarschijnlijk omdat die dusdanig duur zijn, (en de rest van de infrastructuur ook) dat het voorlopig interessanter is om het niet te integreren en als externe kaart aan te bieden, anders zouden ze allemaal te duur worden.
Ze zijn 2,5Gbit volgens mij, Realtek 8125BG (2.5GbE)
edit (of zelfs tot 5 Gigabit speed ondersteuning met multi controllers)

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 23 juli 2024 21:11]

Volgens de link van @A. Ben zit er een Dual Intel i211AT op het bordje.
Volgens de specs van de fabrikant:
- High-bandwidth and low-latency network support by dual Intel® GbE LAN with cFosSpeed
Helaas...
Stukken beter dan de gamingboards die je overal ziet, zou willen dat meer fabrikanten dit deden. De NZXT boards zien er ook fantastisch uit.
Was mooi geweest als die nzxt borden ook goed presteerde. Nu betaal je alleen (teveel) voor de looks (in ieder geval de z370 variant, Z390 durf ik niet te zeggen).
Zelf geen ervaring met NZXT's varianten helaas er is daarentegen vast het een en ander te vinden over de Z390 maar ik gok dat ze ongeveer hetzelfde zullen presteren of de Z390 net iets meer.

iniedergeval 2 video's mocht je het interessant vinden :)

Z370: https://www.youtube.com/watch?v=OkmQw0gnpzQ
Z390: https://www.youtube.com/watch?v=3Xl8LCF6Q_8
Ben ik de enige die de backplate of het gedeelte daar althans op de foto's best groot lijkt, als in: breder dan de gemiddelde kast?
Jep maar ik denk dat het deels door bedrog komt omdat zo'n bijgevoegde inklik-backplate vaak van die opstaande randen heeft om precies in de uitsparing te passen. Daardoor ben je (zeker optisch) misschen alweer 3mm aan elke kant kwijt.
Dit zou letterlijk de meest verkopende boord op de markt zijn als de PCB ook wit was.
Misgeschoten kans, maar vind hem wel erg aantrekkelijk vergeleken met andere zwarte plankjes :D
Genoeg mensen hebben gewoon een dichte kast en zal het aan hun anus kunnen oxideren welke kleur PCB het moederbord heeft. En gaan zeker niet €150 extra uitgeven om een wit moederbord te hebben.

Van degene die wel een open kast hebben, zullen er inderdaad vast mensen zijn die graag een wit moederbord hebben, maar zat mensen zullen ook liever een andere kleur hebben, waarbij het hele voordeel van RGB is dat je in ieder geval de verlichting elke kleur kan maken die je wil.
tegenwoordig zijn 9 van de 10 behuizingen met zicht tot het interieur.
Als je voor een puur wit build gaat heb je maar 1 keuze en dat is MSI titanium momenteel.
Is niet gek toch dat mensen een witte PCB willen?
Enige die zoiets momenteel doet is Galax met hun HOF series.
Witte PCB m.2 SSD's, GPU's etc
"Broaden your horizon" op de afdekplaatjes. Alsof iemand het echt niet kon laten om het toch nog te verpesten.
Het is gelukkig niet zo groot maar inderdaad, best apart dat ze het niet kunnen laten.
"Broaden your horizons", een Aziatische gelukskoekjesspreuk op een Aziatisch moederbord in een klein lettertype.

De Gigabyte silkscreen op die witte heatsink en de Vision insert op het I/O blok vind ik anders een stuk overbodiger. Het ontwerp zou het volgens een minimalistisch ontwerpfilosofie niet nodig moeten hebben om het merk en model op de body panelen te plakken (ik sla de automobiel analogie maar even over).

Ik denk dat de doelgroep nog meer aangesproken is als die elementen (merk en model eerst) van het ontwerp afgaan. Smaken verschillen.
Als ik toch eens mocht, dan zou het hele bord bedekt zijn met een grote plak zilverkleurig aluminium, gaten voor de aansluitingen, klaar.
Heb je al gesolliciteerd bij EK in Slovenië? Hun waterblokken voor grafische kaarten zijn wat kleiner dan wat jij wilt en al best prijzig. Je hebt maar iets van vier of vijf keer groter nodig? Aluminiumoxide zou ik trouwens niet zilverkleurig noemen ;)
Zacht warm zilverkleurig geanodiseerd aluminium, een groot sereen vlak. EK is OK, maar het is mij toch allemaal te druk. Ik had er een dito alu doos omheen gezet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.