Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte en MSI maken prijzen van AMD B550-moederborden wereldkundig - update

Gigabyte en MSI hebben de prijzen van hun B550-moederborden bekendgemaakt. De goedkoopste modellen van Gigabyte en MSI kosten respectievelijk 94 en 119 dollar. De duurste modellen van beide fabrikanten kosten 279 en 219 dollar.

Fabrikanten kondigden eerder deze maand hun B550-line-ups al aan, waaronder Gigabyte. De verschillende bedrijven maakten echter geen adviesprijzen bekend. Gigabyte en MSI hebben inmiddels de adviesprijzen van zijn B550-producten gedeeld. In een spreadsheet worden daarnaast de verschillen tussen de Gigabyte-moederborden duidelijk gemaakt.

Een deel van de B550-moederborden van Gigabyte

Het duurste B550-moederbord van de Taiwanese fabrikant is de B550 Aorus Master, met een adviesprijs van 279 dollar. Dat is met btw zo'n 303,96 euro. Gigabyte heeft daarnaast ook een B550 Vision D, die omgerekend en met btw 283,26 euro kost. De Aorus Pro AC is iets lager gepositioneerd, en heeft een adviesprijs van 189 dollar, wat neerkomt op 205,91 euro inclusief belasting. De B550 Aorus Pro en B550I Aorus Pro AX kosten beide ongeveer 195 euro met btw.

Het minst hoog geprijsde Aorus-model is de B550M Aorus Elite. Deze kost omgerekend 118,75 euro. De twee goedkoopste B550-moederborden van Gigabyte, de B550M Gaming en B550M DS3H, krijgen een adviesprijs van respectievelijk 99 en 94 dollar. Omgerekend en met btw komt dat neer op 107,86 en 102,41 euro.

Een deel van de B550-line-up van MSI

Prijzen van de line-up van MSI rangeren tussen de 249 en 129 euro. Het duurste model is de B550 Gaming Carbon WiFi, met een adviesprijs van 249 euro. De B550i Gaming Edge WiFi kost op zijn beurt 209 euro, terwijl de variant zonder wifi 199 euro kost. Het atx-variant van het Gaming Edge-model kost ook 199 euro. De B550 Tomahawk kost verder 199 euro.

Het meest betaalbare MSI-moederbord in de gaming-line-up, is de B550M Bazooka. Deze krijgt een adviesprijs van 155,00 euro. De B550M Pro-Dash is het laagst geprijzde B550-model van MSI. Dit moederbord heeft een micro-atx-formfactor en kost 129,00 euro. De B550M Pro-VDH WiFi kost daarnaast omgerekend 139 euro.

Moederborden met de B550-chipset worden op 16 juni verwacht. Op die datum zou AMD volgens geruchten ook een refresh van zijn Ryzen 3000-desktopprocessors met hogere kloksnelheden aankondigen.

Update, 18:35 uur: MSI heeft ook adviesprijzen van zijn B550-line-up bekendgemaakt. Deze zijn toegevoegd aan het artikel.

Moederbord (Gigabyte) Adviesprijs (excl. btw) Europrijs (omgerekend, incl. btw)
B550 Aorus Master 279,00 dollar 303,96 euro
B550 Vision D 259,00 dollar 283,26 euro
B550 Aorus Pro AC 189,00 dollar 205,91 euro
B550 Aorus Pro 179,00 dollar 195,01 euro
B550I Aorus Pro AX 179,00 dollar 195,01 euro
B550 Aorus Elite 159,00 dollar 173,23 euro
B550 Gaming X 139,00 dollar 151,44 euro
B550M Aorus Pro 129,00 dollar 140,54 euro
B550M Aorus Elite 109,00 dollar 118,75 euro
B550M Gaming 99,00 dollar 107,86 euro
B550M DS3H 94,00 dollar 102,41 euro
Moederbord (MSI) Adviesprijs (dollar, excl. btw) Adviesprijs (euro, incl. btw)
B550 Gaming Carbon WiFi 219,00 dollar 249,00 euro
B550i Gaming Edge WiFi 199,00 dollar 219,00 euro
B550 Gaming Edge WiFi 189,00 dollar 209,00 euro
B550 Tomahawk 179,00 dollar 199,00 euro
B550M Mortar WiFi 169,00 dollar 189,00 euro
B550M Mortar 159,00 dollar 179,00 euro
B550 Gaming Plus 149,00 dollar 169,00 euro
B550-A Pro 139,00 dollar 155,00 euro
B550M Bazooka 139,00 dollar 155,00 euro
B550M Pro-VDH WiFi 129,00 dollar 139,00 euro
B550M Pro-Dash 119,00 dollar 129,00 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

31-05-2020 • 17:15

166 Linkedin

Submitter: P3TER_

Reacties (166)

Wijzig sortering
@AverageNL

Msi heeft zijn prijzen ook bekent gemaakt in een livestream.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/grl5in/comment/frzl727

Iemand in de comments heeft er al een lijstje van gemaakt.
Scherp opgemerkt! Ik voeg het toe aan het artikel. Ik moet nog wel de prijzen omrekenen, maar het wordt zsm doorgevoerd :)
Is er ook nog een linkje naar een overzicht van de nieuwe MSI moederborden, net zoals voor de Gigabytes?
Die had ik ook al gevonden. Maar ik hoopte op iets overzichtelijks. :)

Op de MSI site kan ik bv niet achterhalen wat het verschil is tussen de MAG B550M MORTAR en MAG B550M BAZOOKA.

De prijzen vallen (licht) tegen. Ik hoopte op een 2.5Gbps LAN mobo voor ~120 euro om een File/Plex-servertje in elkaarte zetten icm een 3200G of zo.

Ik zit op dit moment te kijken hoe ik het makkelijks mijn netwerk thuis om kan zetten naar Cat6. De originele kabels zijn 10jaar geleden gelegd voordat de vloer er in ging, en ik ga niet mijn laminaat & parket er uit halen om netwerkkabels te vervangen.

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 31 mei 2020 20:36]

Aah op die fiets. Nee die heb ik ook nog niet voorbij zien komen. Wel per moederbord op de site zelf. Met bij behorende data sheet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 31 mei 2020 20:34]

Misschien die kastjes waarbij je je lichtnet gebruikt als drager? Powerline adapters. Daar hoef je niks voor aan te passen.
hij hoopte op 2.5Gbps. die powerline adapters zijn leuk voor je 100 mbps verbinding. Maar wil je 2,5Gbps dan zal je echt bedraad moeten gaan.
Net even snel gekeken, kom inderdaad niet tot 2,5, maar wel in de buurt.
https://www.coolblue.nl/p...2000-mbps-2-adapters.html
Zelfs als dat accuraat zou zijn (is het niet, is theoretisch maximum wat je hooguit misschien in laboratorium condities haalt en afhankelijk van de conditie van je interne stroom kabels haal je waarschijnlijk echt veel minder)... Er zitten gewoon gigabit poortjes op die dingen dus daar ga je sowieso niet overheen. WiFi zou in theorie hoger kunnen maar ook daar haal je dat in de praktijk nooit. Dit kan dus gewoon niet sneller zijn dan een reguliere gigabit ethernet verbinding.
Die getallen zijn theoretisch, in de praktijk haal je vaak maar een fractie van de snelheid. Ik heb ook van die adapters gehad die zogenaamd 500mbit/s konden, maar ik was blij als ik 10mbit/s haalde
Powerline is "wel grappig" maar niet echt vergelijkbaar met een verbinding via netwerkkabel. Zie: https://www.smallnetbuild...ilders-powerline-faq-2015
Hoezo CAT6? CAT5e kan prima 2.5Gbps doen.
kabeltrekkers... iedere bouwmarkt heeft ze in diverse diameters...
my2cts
Heb ze tijdens de livestream ook in euro's genoemd hoor O-)
Ik zie het inderdaad, bedankt voor het melden! De livestream doorspitten heeft even gekost, maar de europrijzen van MSI staan inmiddels in de tekst. Gelukkig verschillen de omgerekende prijzen en de daadwerkelijke europrijzen in de meeste gevallen slechts enkele euro's :)
Ja sorry, gewoonlijk zou ik ze in een tabel zetten en als slide laten zien. We kregen echter pas tijdens de livestream een berichtje van AMD dat we ze mochten onthullen dus moest even improviseren :+
https://wccftech.com/amd-...msi-asus-asrock-gigabyte/

ASRock staat er nu ook bij.
B550 Taichi $299.99 US
B550 PG Velocita $219.99 US
B550 Phantom Gaming-ITX /ax $199.99 US
B550 Extreme 4 $184.99 US
B550 Steel Legend $179.99 US
B550M Steel Legend $154.99 US
B550 PRO4 $134.99 US
B550 Phantom Gaming 4 /ac $124.99 US
B550M PRO4 $114.99 US
B550 Phantom Gaming 4 $114.99 US
B550M-HDV $79.99 US
B550M-ITX /ac $129.99 US N
Wow! De B550M DS3H met 2x een onboard M.2 slot voor NVMe SSDs is wel erg top! En met onboard WiFi, PCIe 4 en nog meer goodies. Mijn Asus A320M-Gaming (die ik net heb geïnstalleerd) kan mooi de deur uit.
Helaas is het tweede M2 slot met slechts 2 lanes verbonden via de chipset.
Dat maakt dat slot nogal beperkt voor NVME SSD's.
En btw, WiFi ontbreekt op dat bord.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-rev-10/sp#sp

Ze schijnen nog 2 Micro ATX bordjes te hebben, B550M Aorus Elite en B550M Gaming.
Maar die staan helaas nog niet op hun site, dus kan ik die specs nog niet inkijken.

[Reactie gewijzigd door Cerebro op 1 juni 2020 01:29]

Oh! Ja, dat is niet handig inderdaad als de M.2 slot zo 'traag' zijn.
En WiFi; ik ging uit van wat er in de spreadsheet staat: Intel AC1368 1x1. Foutje dus.
Ja maar meer kan toch ook niet?
Als ik me niet vergis, 16× naar de gpu, 4× naar nvme, 4× naar chipset als standaard, met restricties op het uitsplitsen van de gpu lanes.
X2 over PCI-E 4.0 is nog steeds PCI-E 3.0 op X4 speeds. Dus als je daar 2 NVME's in duwt die read/write van om en nabij de 2500MB p/s doen dan zit je effectief toch op 5000MB p/s....

Bedoel waar heb je dat nu nou echt voor nodig. Voor de meeste workloads kom je prima weg met een S-ata 600 SSD'tje hoor.
Mijn rig is dual boot: een NVMe SSD met OpenCore en een insteek PCI-e kaart met daarop een andere NVMe voor Windows 10. Een WiFI-bluetooth PCI-e combo kan er dus niet meer bij aangezien de videokaart de 3e PCIe slot bezet houdt. En ik wil zowel op macOS als op Windows 10 snel opstarten en werken.
Er werd inderdaad al in verschillende reviews die ik op YouTube had gezien gewaarschuwd van de tamelijk hoge startprijzen. Men deed er vooral de suggestie dat de hoge prijs verantwoord was vanwege het nog kleine verschil met de x570 (een te lage prijs zou de meerprijs van x570 niet meer kunnen verantwoorden) en de vrij grote upgrade tov B450.

Ik ben wel benieuwd wat dit zal betekenen voor de prijs van de B450 borden. Die zouden dan logischerwijs toch naar beneden moeten gaan. Wie gaat er immers nog een duur B450 bord kopen als je toch een B550 kan kopen? Daarnaast zal de stock op moeten van die "oudere borden".
Een vrij groot verschil tussen B550 en B450? Behalve PCIe 4.0 zie ik geen noemenswaardige verschillen.
En laat nu net PCIe 4.0 totaal overkill zijn:
  • Voor GPU's is het overkill omdat ze de extra bandbreedte t.o.v. PCIe 3.0 totaal niet kunnen benutten (bron)
  • Voor SSD's is het overkill omdat ook hier de extra bandbreedte niet benut wordt. Een Samsung 970 Pro (PCIe 3.0) is nog altijd sneller dan eender welke PCIe 4.0 SSD (bron). Daarenboven zijn er maar weinig usercase scenario's waar een PCIe-SSD t.o.v een SATA-SSD tot zijn recht komen, laat staan een PCIe 4.0 SSD. Het verschil in snelheid is vaak enkel meetbaar, maar niet merkbaar.
En tegen dat er GPU's en SSD's zijn die de bandbreedte van PCIe 4.0 wel kunnen benutten, is AM4 a lang EOL en is je ZEN2/3 CPU of DDR4 de bottleneck in combinatie met zo'n GPU of SSD.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 31 mei 2020 23:23]

Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe consoles impact gaan hebben op je statement. Gezien beide merken zeggen veel meer van de SSD te gaan lezen. Helemaal omdat Sony zegt dat geen enkele drive die nu uit is voldoet aan hun minimale specs.

En de 970 pro is sneller dan de huidige consumer pcie4 met een halfbakken pcie4 controller ja.
Samsung enterprise heeft al een pcie4 ssd die rondjes loopt om de 970 pro.

Ik denk dat het handiger is om even te wachten op de nieuwe Samsung SSD's en dan te vergelijken.


In ieder geval zou ik voor een moederbord gaan met PCIe4 storage. Helemaal als je 2+ jaar met een moederbord doet wat waarschijnlijk het meerendeel van de mensen doet.
Hoe dikwijls ga je deze reactie posten? Ik ben het ondertussen al 3 keer tegen gekomen. 1 keer vond ik informatief genoeg. :P
Zolang ik reacties lees waaruit blijkt dat mensen denken dat ze daadwerkelijk iets hebben aan PCIe 4.0 op een B550/X570 moederbord en dat een voordeel vinden t.o.v. B450, voel ik me verplicht dat even recht te zetten. Best bang for the buck zijn momenteel B450 moederborden want die zullen dezelfde CPU's ondersteunen als B550/X570 en aangezien PCIe- 4.0 wellicht pas bij een volgende generatie cpu's (ZEN4, AM5, DDR5, B650/X670) zal renderen, koop je beter een fatsoenlijk, goedkoper B450 bord en heeft het zeker geen zin om up te graden als je dat al hebt.
Echt zet je helemaal niets recht. Je uit gewoon je mening. Mijn laatste upgrade is 7-8 jaar geleden (ik draai nog een i7 4930K) en ik heb toen ook specifiek gewacht op PCIe 3.0 voor ik mijn oude CPU inruilde. En daar ben ik achteraf erg blij mee. Dus nee, PCIe 4 is nu nog niet zo nuttig, maar niet iedereen koopt elk jaar iets nieuws. Over 8 jaar zijn de mensen die dit platform dan nog draaien waarschijnlijk beter af met PCIe 4 dan zonder.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 1 juni 2020 15:50]

Het is gewoon nog even afwachten tot de borden op de markt zijn. Dan is pas echt goed te bepalen of je voor bang for the buck (B450 die nog verder in prijs daalt) of wat meer future proof (B550/X570) kunt gaan.

Als je naar de CPU roadmap kijkt, kun je natuurlijk beter voor de B550 kiezen, zeker wanneer je net als ik een bepaalde upgrade-strategie volgt (zie onder).

Wanneer je voor een biggest bang for the buck CPU gaat (bijv R5 3600) ben je op dit moment met de B450 wel lekker goedkoop uit en kun je evt later weer een heel nieuw systeempje bouwen dat weer een paar jaar mee zal kunnen. Als je niet al te hoge eisen stelt (beetje surfen/videootje kijken/simpele spelletjes) zelfs wel een jaar of 7. Er zijn altijd wel mensen die een upgrade-setje zoeken dus het mobo en cpu zijn vaak prima in Q&A te verkopen na een (paar) jaar.

Meestal verloopt het upgraden bij mij als volgt:
-Nieuw systeem (mid/high end)
-GPU upgrade, oude GPU/hardware schuift door naar ander systeem
-geheugenuitbreiding/upgrade
-opslag
-evt 2e hands CPU upgrade (hoger model tegen zacht prijsje)
-GPU upgrade

Dan:
-Nieuw systeem waarbij oude GPU weer gebruikt wordt.
-oude systeemonderdelen schuiven door en een systeem wat onderaan overblijft geef ik aan minder veeleisende kennissen/minder bedeelden (meestal ouderen). Of ik zet de oude meuk in Q&A voor een zacht prijsje, maar geef het vervolgens gratis weg.

Ik wacht nu met upgraden op de Ryzen 4000 serie en zal waarschijnlijk voor de 7 of 9 gaan. Voor het eerst sinds lange tijd weer AMD. Was het eigenlijk al eerder van plan, maar die paar maanden kan ik ook nog wel wachten.
640k ought to be enough.
Dat zeg ik nergens, dat is wat jij er van maakt.
O.a. op VRM gebied, een van de belangrijkste zaken op een moederbord, zijn er toch flinke verschillen, maar ook op detail gebied, zo zie je veel meer USB-C terug komen op de B550 worden.

Als ik kijk naar de populaire B450 Tomahawk Max en de nieuwe B550 Tomahawk zie ik toch redelijk significante verschillen die (vrijwel) allemaal de prijs zullen opdrijven. Denk aan: Betere VRM, Front USB-C, Extra M2 slot, meer PCIE sloten, 2.5GbE nic en 1GbE nic, betere onboard audio en nog wat kleinere zaken.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het zin heeft om reviews van een jaar oud te posten, als je kijkt wat de Xbox en met name de PS5 gaat doen met PCIE4.0 SSD's dan is wel duidelijk dat er op dat vlak wat staat te komen.
Kleine opmerking: front USB-C is onafhankelijk van het moederbord. USB-C is de connector, en die zit vast in je behuizing. Deze sluit gewoon aan op een USB3 header op het moederbord.
Bij mijn kast zijn ze wel verschillend, mijn kast heeft bijvoorbeeld een USB-C connector naast de standaard USB3 type A aansluitingen en de C connector kan ik niet gebruiken omdat deze connector fysiek anders is en mijn huidige moederbord geen header heeft waar die connector op past.

Misschien dat die connector in bepaalde gevallen ook voor type A poorten gebruikt wordt, dat ben ik echter nog niet tegen gekomen. De moederbord fabrikanten adverteren het ook als een "Type C header"
Zie bijvoorbeeld: https://www.msi.com/Mothe...50-TOMAHAWK/Specification of https://www.asrock.com/mb/AMD/B550%20Taichi/#Specification

Voorbeeld hoe asrock het adverteerd:
- 1 x Front Panel Type C USB 3.2 Gen2 Header (Supports ESD Protection)

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 juni 2020 14:44]

Als jij je pc maar 3 jaar gebruikt zal je inderdaad niks aan pci-e 4.0 hebben. ;)
Dat AM4 dan EOL is maakt dan geen ene *** uit. Want dan heb je het bord toch al in bezit, en wil je het toch wel een jaar of 5 wel minstens gebruiken. Of je tegen die tijd aan pci-e 4.0 of 5.0 zitten maakt niks uit.. Zet liever een pcie 5.0 M.2 ssd dan liever op een pci-e 4.0 bord en dan maar een `beetje` verlies hebben.. Dan met een pci-e 3.0 zitten en flink je pci-e 5.0 ssd naar beneden haalt.

De nieuwe standaard is overigens niet voor videokaarten waarom het steeds sneller is, maar wel voor snellere storage. Ik geloof best dat na 3 a 4 jaar jou sata ssd het best wel eens moeilijk kan gaan krijgen, en je dan alleen nog maar je games op sneller M.2 storage wilt hebben.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 1 juni 2020 01:47]

Een deel van de winst zit hem erin dat je half de lanes nodig hebt voor dezelfde performance. Dus meer devices kwijt kunt waarbij het delen van lanes een minder groot probleem is dan nu.

En ja inderdaad, voor de gemiddelde desktop op dit moment is dat geen enkel probleem. Nu nog niet. Ook ik blijf waarschijnlijk nog jaren mijn PCIe3 B450 bordje gebruiken, ookal heb ik een PCIe4 CPU en GPU erin zitten.
+1Anoniem: 1350842
@ShaiNe1 juni 2020 13:02
Alleen is natuurlijk baseren of iets nuttig is op of het nu overkill is niet perse de beste manier. Want wat als het over 2 jaar wel nodig is, dan hoef je nu dus niet je moederbord te upgraden om gebruik te maken van die nieuwe techniek, en ben je toch blij dat je die overkill hebt.
Uiteindelijk heeft niet iedereen de luxe om natuurlijk iedere keer zijn hele PC te upgraden, juist future proofen lijkt me een hele nuttige toevoeging, want je weet namelijk niet hoe het gaat. Jij presenteert het als feit dat het nog lang gaat duren en dat AM4 dan EOL is, maar gebaseerd op wat? Uiteindelijk weet niemand het, maar ik denk zeker qua EOL dat je als consument daar niet zomaar wat over kan zeggen.
Het verschil in prijs is echt substantieel groot tussen b550 en b450. Boardjes worden 30-40 euro duurder dat is Zo groot dat ik echt denk van dat het verschil met X570 gewoon te niet gedaan wordt. Msi tomahawk zal rond de 160- 170 euro uit komen. Dan leg ik liever 3 tientjes bij en koop x570
Dus ik zie het nut ook niet in van b550. Het zit tussen b450 en X570 in gesandwiched. Ik heb nu 2 450 boarden die dadelijk ook de zelfde ryzen cpus ondersteunen....
De X570 borden begonnen ook erg duur en de meeste zijn wel in prijs gezakt.
Ik verwacht dat de B550 borden wel duurder blijven dan de gelijke B450 maar daar krijg je dan ook wel. Iets betere vrms, pcie 4.0 en andere features voor terug.

Maar dese adviesprijs betaal je over een maand of 3 denk ik niet meer. Hopelijk krijg ik gelijk :)

Al houd ik zelf mijn B450 Gaming pro AC Carbon. Gezien die nu waarschijnlijk netjes Zen3 support krijgt.
Wat is het voordeel van een duur B550 tegenover een evenredig geprijsd X570 bord?
Het ontbreken van een chipsetkoeler en dito verbruik.
Die Chipset cooler is precies waarom ik nog niet op Ryzen zit.

Ben van plan weer zo'n 6-7 jaar te doen met mijn hardware, en heb geen zin in een kapot 40mm ventilatortje na een jaar of 2.

Zit alleen nu maar weer te wachten op Ryzen 4000 omdat dat niet ver weg is.
Zucht, iedere maal moet ik er op wijzen dat de chipset cooler NIET draait op een goed geventileerde case. Het zijn geen 10.000 rpm chipset coolertjes zoals in 1980, dat op volle 100% draaien. Het zijn net zoals je systeem fans/cpu fan, een cooler dat gecontroleerd met een temperatuur sensor.

> heb geen zin in een kapot 40mm ventilatortje na een jaar of 2.

Het zal niet kapot gaan na 2 waar want het draait bijna nooit!

Net zoals je grafische kaarten, voedingen, enz hebt waarbij de fans uitstaan als de temperatuur onder een treshhold blijft, doet de chipset cooler exact hetzelfde.

Ik draait de Gigabyte X570 ITX ... Fan springt aan: Bijna nooit! Enkel wanneer ik op de NVME (chipset nvme ) een paar terrabyte aan data erdoor sluis zal het draaien. En het draait op +- 2000rpm.

Nu zal je denken, 2000rpm, zo luid. Nowp ... Het is zo STIL dat je niet eens weet dat het draait, als je geen fan monitor software draait.

En tussen haakjes, mijn PC is een open case ( waar enkel de Noctua 800rpm CPU fan draait ), op de vloer op +- 1m van mij. Ik werk in het midden van de nacht, 02 / 03h ... Geluid? Geen enkel geluid want de CPU fan die al doodstil is, is luider dan de chipset fan.

Ik ben het zo lang beu van mensen dat uit hun nek praten omdat ze als kind/tiener een slechte ervaring hadden met oer oude PC hardware. PC hardware is geëvolueerd en fabrikanten zijn niet zo dom om een 10.000rpm 100% fan op een 200+ Euro Moederbord te smijten.

Als er mensen zijn dat klagen over chipset fan, dan is het de eerste batch van X570 fabrikanten dat hun bios nog niet op punt hadden ( zoals vergeten de chipset fan curve in te stellen of op auto te zetten ).

Extra verbruik: 0.00X ... de meeste mensen hebben pvd systeem fans dat meer gebruiken dat die chipset, zelf als het constant zou draaien op 2000rpm. Gans die argumenten dat ik constant lees, doet me wonder of we op tweakers zitten of op reddit. Je zou verwachten dat mensen toch eerst effen hun research doen ipv basisloze berichten constant zitten te posten.
Het zal niet kapot gaan na 2 waar want het draait bijna nooit!
Bij een fan is het normaal gesproken het lager dat als eerste de geest geeft en ja, als een lager bijna nooit draait is het net zo min goed voor de levensduur als dat die lager continue draait.
Gans die argumenten dat ik constant lees, doet me wonder of we op tweakers zitten of op reddit. Je zou verwachten dat mensen toch eerst effen hun research doen ipv basisloze berichten constant zitten te posten.
Feit is dat het een extra bewegend onderdeel is in de PC. Nog een feit is dat bewegende onderdelen (alsmede slechte condensators) doorgaans als eerste kapot gaan.

Een ander feit is dat die fan bij de meeste borden precies onder de videokaart zit, en dus opgewarmde lucht aanzuigt uit de heatsink van de videokaart. Wat de effectiviteit van dat kleine fannetje bijzonder matig maakt als de videokaart ook belast wordt.

Nu kun jij het persoonlijk onzin vinden dat mensen die kleine chipset fannetjes als de pest willen vermijden, maar dat is slechts jouw mening. De argumenten tegen zo'n fannetje zijn wellicht overbodig/overdreven, maar ze zijn in het geheel niet basisloos.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 31 mei 2020 23:07]

"als een lager bijna nooit draait is het net zo min goed voor de levensduur als dat die lager continue draait."

Dat geldt voor gesmeerde lagers, waar de smering uitzakt. Maar dat verwacht ik niet bij deze fans. juist omdat vantevoren bekend is dat ze alleen piekbelasting hoeven koelen kun je als ontwerper kiezen voor een lager dat daarvoor geoptimaliseerd is.
Smering is één ding maar een stationaire stand een tweede; i.v.m. constante druk op hetzelfde punt.
Kijk maar eens naar een lager van een wiel, waarbij het voertuig lang heeft stil gestaan.

Desalniettemin denk ik dat het geen drol uit maakt in het geval van een computer(onderdeel) ventilator.
En dat het soort lager en de smering belangrijker is :)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 1 juni 2020 10:42]

Die fan zit er omdat het vebruik hoger is. En ondanks dat ik je geloof... Ook ik wil nooit en te nimmer een fan, eender welk formaat, op m'n moederbord. :+
Je kan het mooi goedpraten. maar de goedkoopste AMD bord dat passief gekoeld is komt al gauw richting de 750 euro.

Ik heb ook lekker weer voor een vertrouwde Intel gekozen :)
Dat komt dus omdat je dan het maximale wat de chipset ooit zou kunnen verbruiken passief moet kunnen koelen, en liefst ook als het 35 graden is. Dus als je alle PCI-E lanes continu vol aan het belasten bent. Dat komt zo goed als nooit voor... En daarom blijft de fan ook als die er wel op zit in de praktijk dus vaak uit. Maar ze kunnen hem niet weglaten want als je wél het maximale vraagt van de chipset dan is hij op dat moment wel nodig.
Dat fannetje was DE reden om voor Intel te gaan? 8)7
Hij betaald graag meer voor minder.
Bedoel je niet smurfT?
geniaal. wat zitten mensen toch vol met verrassingen.
Wat zijn we toch allemaal vermoeiend met onze onwetendheid terwijl je het toch al duidelijk eerder hebt uitgelegd! Waarom lezen we niet allemaal gewoon al jouw comments!?

Anyway, bedankt voor deze toelichting, ik zou nu wellicht toch een X570 moederbord overwegen, maar vraag me wel af of alle moederborden dit zo netjes doen of dat dit dan weer per merk of model verschilt.
Ik heb sinds kort een MSI Unify X570 en ik kan bevestigen dat ook die fan nooit aan gaat, ook niet als ik een uur prime95 stresstest.
Dan vervang je hem eventueel toch met een random 40mm fan?
Of je vervangt hem direct door een stille Noctua 40mm fan en dan heb je er 6-7 jaar geen omkijken naar...

Persoonlijk vind ik het verbruik vervelender, want meer verbruik betekend meer warmte. Die PC koelen is het issue niet, de zolder waarop deze PC staat is een heel stuk lastiger te koelen...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 31 mei 2020 18:24]

Zolang AMD cpu's minder gebruiken dan de intels, zou ik alsnog voor amd gaan. De intel tdp is bij base, amd bij boost.
Dat is bij AMD al een tijdje niet meer, AMD cpu's gaan (flink) over hun TDP tegenwoordig, zo verbruikt een 3700X tussen de 85 en 90W op Stock settings, (TDP is 65W) en de 105W TDP Sku's gaan zelfs richting de 140/150W

Intels verbruiken vrijwel altijd alleen meer dan AMD cpu's wanneer overklokt (al dan niet zonder dat de gebruiker het weet, doordat de moederbord fabrikant wat trucjes uithaalt). Zie bijvoorbeeld deze tabel: https://www.gamersnexus.n...w/11_power-blender-nt.png waar je het verbruik ziet tijdens een rendertest van 5 minuten, waar dat de stock resultaten van belang zijn. Je ziet dat de verbruikswaarden voor Intel cpu's eigenlijk constant dichtbij hun TDP specificaties zitten, terwijl veel van de AMD cpu's boven hun TDP zitten. Wat je wel ziet bij Intel cpu's is dat ze zeer korte tijd meer kunnen verbruiken dan hun TDP, tijdens boosts, echter is dat niet heel interessant voor het stroomverbruik over langere periodes (tenzij je gaan overklokken en de cpu's dus permanent in boost verblijven).

Neemt niet weg dat de meeste AMD cpu's momenteel efficiënter zijn dan de Intel tegenhangers, maar in absoluut verbruik op stock settings verbruiken AMD cpu normaliter meer dan hun Intel tegenhangers. Daar staat echter ook betere prestaties tegenover, waardoor ze nog steeds efficiënter zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 juni 2020 10:22]

Zie bijvoorbeeld deze tabel: https://www.gamersnexus.n...w/11_power-blender-nt.png waar je het verbruik ziet tijdens een rendertest van 5 minuten, waar dat de stock resultaten van belang zijn. Je ziet dat de verbruikswaarden voor Intel cpu's eigenlijk constant dichtbij hun TDP specificaties zitten, terwijl veel van de AMD cpu's boven hun TDP zitten. Wat je wel ziet bij Intel cpu's is dat ze zeer korte tijd meer kunnen verbruiken dan hun TDP, tijdens boosts, echter is dat niet heel interessant voor het stroomverbruik over langere periodes (tenzij je gaan overklokken en de cpu's dus permanent in boost verblijven).
Verbruik per seconde (vermogen) is inderdaad zeer gewaagd bij Intel en AMD, maar vergeet er niet bij dat een AMD CPU een pak sneller klaar is met zijn taak bij een gelijkaardig opgenomen vermogen, waardoor AMD dus significant minder energie heeft verbruikt om dezelfde taak te voltooien.

Om jouw cijfers erbij te halen: de 3950X en 10900K verbruiken allebei ongeveer 130-135W in Blender, doch heeft de 3950X maar 61% van de tijd nodig waarna die weer terugvalt naar idle met bijhorend lager verbruik terwijl de 10900K vrolijk verder blijft stoken.

Interessanter is om te kijken hoeveel AMD vs Intel verbruikt in games, want daar spreek je van een vrij vaste load ipv alle cores volledig leeg te persen.
Zolang AMD cpu's minder gebruiken dan de intels, zou ik alsnog voor amd gaan.
Dat ligt heel erg aan welke Intels en welke AMDs, hier trekken de Intels minder stroom dat de AMDs @Idle: reviews: Ryzen 3 en het B550-platform - De 3100 en 3300X getest

De vraag is natuurlijk hoe efficiënt een systeem is bij gebruik x. Mijn werkstation staat veel aan, maar staat meestal dicht bij een Idle toestand (een hoop openstaan vreet niet veel CPU verbruik). Dan is het leuk dat een AMD efficienter omgaat met hoge load en dus sneller klaar is, maar als dat niet opweegt tegen het veel meer idle verbruik schiet het nog niets op...

Ik zit momenteel niet te springen om een nieuw werkstation (i7-5820K werkt nog prima), maar het is zeker iets waar ik naar zal kijken bij de aanschaf van een nieuwe met der tijd.
Dat is ook nog een optie ja.
Niet iedereen wilt iets vervangen nieuw bij aankoop of na x periode.
Tja mijn fanloze S2011-3 moederbord ging ook semikapot na iets van 5 jaar.
D
Nu een x570 moederbord met fan. Als die het 7 jaar volhoudt is dat al een stuk beter als de vorige. En wel repareerbaar.
Nu maak je ons wel nieuwschierig, wat is semi-kapot?

Ik heb weleens een semi-kappotte videokaart gehad (random bluescreens) die ik heb gefixt met een dremel, extra koelribben en een fanduct. Bedoel je zoiets? :)
Klopt. Maar als er iets na 2 jaar kapot gaat is een fan op je chipset het minste om je zorgen om te maken. En makkelijk te vervangen. Een sata poort die het niet meer doet. Of ram slots die het niet meer doen. Zijn een stuk lastiger te vervangen(dan wel niet onmogelijk voor 99% van de mensen).
In de jaren 90 was dit zo, maar of dit nu ook nog zo is? Iemand dit al bekeken of de fan van deze X570 moederborden te vervangen is?
Ik zie her en der op Youtube hoe je hem moet vervangen. Dus het is zeker mogelijk.
Och heb die van mij gewoon eraf gehaald en een oude chipsetcooler van Thermalright erop gezet.
http://www.thermalright.com/product/hr-05-sliifx/

Lelijk? Ja. Maar houd de zooi lekker koel en ik hoor niks.

Moet wel erbij zeggen dat ervoor ik het ding ook nooit hoorde omdat de chipset nooit warm genoeg werd.
Deze past precies op een Asrock X570 mobo hier, ik moest alleen zelf schroefdraad verloopbussen maken, en mobo ontdoen van de shield meuk wat toch al ellende met toegang tot componenten geeft, maar goed, dat ding gekocht om de PCIe sloten, niet al die andere troep als RGB (had een hoop kunnen schelen in aanschaf als ze eens nokken met die b.s).

-Massieve Alu stang ~6x1000mm ingekort met 2x 6x12mm o.d
-Paar kunststof ringen tussen PCB en Alu.
-M2 boutjes t.b.v pass through PCB
-M3 boutjes meegeleverd met blok een stukje inkorten
-Boren/Draad tappen M2/M3
Bestaande dikke coolsheet er tussen gelaten(tolerantie met aandraaien boutjes).

[Reactie gewijzigd door CHBN op 1 juni 2020 00:31]

Zit alleen nu maar weer te wachten op Ryzen 4000 omdat dat niet ver weg is.
Zen 4 = 5000 dacht ik :?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 31 mei 2020 19:42]

Ik vind 7 maanden nog aardig ver weg in computer land.
Gelukkig heb ik er geen haast mee, want ik speel de laatste 1,5 jaar alleen maar oude games.

Vandaag was Redneck Rampage aan de beurt :*)
Ik zit ook nog op een heel oud systeem wat nog steeds genoeg performance heeft, maar ik vraag me af of ik misschien toch niet moet upgraden, die kosten haal ik er in een paar jaar dan weer uit doordat de nieuwe cpu's veel zuiniger zijn dan mijn huidige, computer wordt veel gebruikt.
het verbruik haal je er echt wel uit via je 7nm CPU. :)
Je bedoeld die zelfde 7nm die dus net zo goed in een zuiniger B550 moederbord gestopt kan worden en dus hoe je het ook went of keert zuiniger is :P
hm? Ja, nu wel. Maar dat heeft wel even geduurd. :)
Ten opzichte van de B450 biedt de B550: PCIe 4.0 voor GPU en M.2-opslag, USB 3.2 gen 2 en dual graphics card support. De X570 heeft dat natuurlijk ook, en biedt t.o.v. de B550 als extra PCIe 4.0 op alle PCIe-sloten.
Kan je dan zeggen dat de B550 een budget versie is van de X570 of kan je dat niet zo zeggen?
In eerste instantie was de B550 bedoeld als toekomst zekere opvolger van de B450, die ook de komende Zen-4 ondersteunt. Nu AMD ook Zen-4 ondersteuning aan de B450 gaat toevoegen, is het inderdaad een low-cost X570 geworden. Want wie zit er op PCIe 4.0 op alle slots te wachten?
Je bent in de war met Zen 3 (4000 reeks). Zen 4 wordt 5000 en hoogstwaarschijnlijk een nieuwe socket.
Ik denk dat dat een eerlijke vergelijking is. De kloof tussen B450 en X570 is best groot: niet alleen PCIe 4.0, wat met de huidige grafische kaarten en SSD's niet echt belangrijk is, maar vooral dat de B450 chipset alleen PCIe 2.0-aansluitingen heeft, waarbij op X570 en B550 een eventueel tweede M.2-slot wel minimaal PCIe 3.0 x4 ondersteunt.
B450 heeft gewoon PCIe 3.0 als ik het goed heb.
De verbinding tussen B450 en CPU is PCIe 3.0 x4, net zoals bij B550. De verbindingen die de B450 chipset aanbiedt aan de rest van het moederbord - extra PCIe-sloten, een tweede M.2-slot - zijn echter PCIe 2.0.

Zie bijvoorbeeld de specificaties van de MSI B450M Mortar Max:
  • 1 x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E1)
    • Supports x16 speed [...]
  • 1 x PCIe 2.0 x16 slot (PCI_E4, supports x4 mode)
    • PCI_E4 slot will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot.
  • 2 x PCIe 2.0 x1 slots
    • PCI_E2 slot will be unavailable when an expansion card is installed in the PCI_E3 slot.
De MSI B450 Tomahawk Max heeft iets vergelijkbaars, maar dan zonder een tweede M.2 slot:
  • 1 x PCIe 2.0 x16 slot (PCI_E4, supports x4 mode)
    • PCI_E4 will run x2 speed when installing devices in PCI_E2/ PCI_E3 slot.
  • 3 x PCIe 2.0 x1 slots
Op B550-borden worden al deze extra PCIe-sloten naast de hoofd-x16 ook PCIe 3.0, zoals bijvoorbeeld de MSI B550 Tomahawk, wiens M.2_2-slot PCIe 3.0 x4 ondersteunt als PCI_E2 en PCI_E3 leeg worden gelaten:
  • 1x PCIe 4.0/ 3.0 x16 slot (PCI_E1)
  • 1x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E3), supports x4 speed
  • 2x PCIe 3.0 x1 slots
    • When installing devices in M.2_2, PCI_E2 & PCI_E3 slots at the same time, PCI_E3 slot will be unavailable, and M2_2 slot only supports PCIe x2.
Niet zo sterk als een X570-moederbord, maar voor een standaard setup met één videokaart en twee M.2 SSD's heb je veel meer bandbreedte naar de tweede SSD ten opzichte van B450. Ik vermoed dat daarom de B550-borden ook ietwat hoger geprijsd zijn dan B450: voor veel consumenten is het aantrekkelijker.

[Reactie gewijzigd door LanTao op 1 juni 2020 19:02]

Ik doelde meer op "maar vooral dat de B450 chipset alleen PCIe 2.0-aansluitingen heeft" maar is dus meer een beetje slecht verwoord.

Echt veel hoger zijn B550 naar mijn mening niet (maar voor sommigen het niet waard neem ik aan), prijs zal wellicht ook nog wel wat zakken. B550 is wel meer futureproof dan B450 lijkt me.


(2 maand geleden zelf B450M bordje gehaald, misschien toch maar moeten wachten.... hmm)
Je hebt wel gelijk, ik zei het iets te stellig in mijn oorspronkelijke post. Ik bedoelde dus downstream. :)

B450 is nog steeds een prima chipset in mijn ogen, zeker als je niet van plan bent 'n Optane-stick in het tweede M.2-slot te duwen ofzo.
Volgens de specs van Asrock B450 Steel Legend gaat dit hele verhaal toch niet helemaal op:

"AMD Ryzen series CPUs (Matisse, Summit Ridge and Pinnacle Ridge)
- 2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1: x16 mode; PCIE4: x4 mode)*
AMD Ryzen series CPUs (Picasso, Raven Ridge)
- 2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1: x8 mode; PCIE4: x4 mode) (If you use Athlon 2xxGE series APU, PCIE1 slot will run at x4 mode.)
AMD Athlon series CPUs
- 2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1: x4 mode; PCIE4: x2 mode)*

- 4 x PCI Express 2.0 x1 Slots
- Supports AMD Quad CrossFireX™ and CrossFireX™**

*Supports NVMe SSD as boot disks
If M2_1 is occupied, PCIE4 will be disabled."

Ik heb dus slot PCI_E1 volledig als PCIe3.0 x16 en mijn Slot PCI_E4 of M.2_1 als PCIe3 x4 tot mijn beschikking.

Dus Zowel je GPU als SSD kunnen op PCIE Gen3 draaien. Dus de meerwaarde van B550 op dit punt is voor mij verwaarloosbaar.
Het ging om de aansluitingen op de chipset, niet die direct op de CPU.
Klopt. Op het gedoe met de PCIe na, heb je ook nog wel andere netwerk/wifi/bluetooth modules, meer/snellere USB poorten en componenten die beter geschikt zijn voor overclocking, maar niet zaken die je altijd nodig hebt. Ikzelf heb een 570 gepakt vanwege de netwerkkaart (2,5gigabit is toch wel handig voor de toekomst en betere componenten, plus ik wilde PCIe4 ondersteuning en dat was er vooralsnog niet bij de overige borden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 31 mei 2020 20:36]

Mijn b450 heeft ook gewoon usb 3.2 gen 2: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Of is dat via een losse chip en niet via de chipset?

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 31 mei 2020 19:46]

Een duur B550 bord zal betere componenten hebben dan een goedkoop X570 bord doorgaans, zeker op het gebied van VRM. Ook zijn de licentiekosten voor een B550 bord lager voor de fabrikant dan voor X570.
Ik denk dat het wellicht ook scheelt dat je niet PCIe-4.0 naar alle sloten hoeft te voeren en dat zoiets ontwerp-technisch of qua productie een minder grote uitdaging is.
Pci-e 4.0 lanes van het B550 bord komen alleen uit de processor, de `chipset / pcm` heeft alleen 3.0 lanes.

Dus alleen je videokaart slot kan dan op 4.0 met een ryzen 3rd gen processor.
En het bovenste slot m.2 doet Pci-e 4.0 x4.

Voor de rest is alles gewoon 3.0.
Waarschijnlijk het aantal features.
Ligt aan features vs kwaliteit van het bord. Onmogelijk om die vraag zo te beantwoorden.
Wordt het alsnog wel een dure grap zo'n AMD Ryzen 3 combo, als je geen budget moederbord wilt. Een Ryzen 3800X met een semi highend B550 of X570 moederbord, zit je al voorbij de 500 Euro. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen, muziek afspelen en sporadisch wat foto- of video-editting en ga nu liever voor een higher end Z490 moederbord gecombineerd met een I5 10600KF.
Wordt het alsnog wel een dure grap zo'n AMD Ryzen 3 combo, als je geen budget moederbord wilt. Een Ryzen 3800X met een semi highend B550 of X570 moederbord, zit je al voorbij de 500 Euro. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen, muziek afspelen en sporadisch wat foto- of video-editting en ga nu liever voor een higher end Z490 moederbord gecombineerd met een I5 10600KF.
Waarom, gezien je "Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen, muziek afspelen en sporadisch wat foto- of video-editting " ?
De I5 10600 presteert net iets beter bij het gamen dan een Ryzen 7 of lager. Ik weet dat encoding enzo beter gaat met een Ryzen, zelfs een 3600, maar dat boeit mij niet. Ik heb liever 10 frames meer tijdens het gamen.
Ik zou zeggen nog even wachten en kijken wat de IPC/clockspeed verhoging voor impact heeft.
Ik denk dat het simpele Gigabyte DS3H bordje voor veruit de meeste mensen voldoet.

En met nog best wel wat leuke features voor rond de 100 euro, zoals BIOS flashing zonder CPU, addressable RGB. Ik heb jarenlang een overclockte i7 920 op een toendertijd spotgoedkoop bordje van Gigabyte gedraaid. Gaf geen krimp, meerdere jaren rocksolid gedraaid. Natuurlijk, de audiochip is niet het meest high-end, er zit geen WiFi op, en het heeft geen heatsinks van meerdere cm dik erop. Maar heb je dat eigenlijk echt nodig?
Ja die heb ik ook op oog, dan nog vind ik 100 veel, voor een Ryzen 3300X die over maand 120euro zal zijn.
En nog iets, heb laatst gelezen dat Gigabyte op bepaald bord met een 3900 er niet in slaagde de fan stil te krijgen (hij spinde bij de minste belasting op). Is dat een ommissie van hun bios (?) ik bedoel Asus kan dat wel goed op de energiezuinig-stand.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 31 mei 2020 20:10]

Je hebt toch ook gewoon non budget b450 borden? De tomahawk max en de mortar max zijn geweldige mobo's waar je gemakkelijk een 3800x in kan draaien.
Nette prijzen, zeker in vergelijk met X570-boards. Daarnaast zit hier geen chipset fan op.

Van deze 11 boards is alleen de Aorus Pro AX in mITX-formaat. Jammer genoeg ondersteunt die niet USB-C intern, dus voor de voorzijde van een case. Dat weet bijvoorbeeld Asus met de ROG Strix B550-I Gaming wel voor elkaar te krijgen.
Geen nette prijzen vergeleken met B450 borden. Het mini itx bordje is zo'n 70 euro (56% !) duurder dan de 450 variant :/
Nee, maar als je aan B450 genoeg hebt, heb je ook geen B550 nodig. De X570 biedt echter nauwelijks wat meer dan de B550.
Op toekomstige Ryzen 5xxx ondersteuning na en PCI express 4 (vooral voor storage misschien een game changer als we de PS4 super snelle SSD moeten geloven).
Geen nette prijzen vergeleken met B450 borden. Het mini itx bordje is zo'n 70 euro (56% !) duurder dan de 450 variant :/
Introductie/adviesprijs (B550) versus reguliere prijs na verloop van tijd (B450)? Mogelijk wordt het verschil snel kleiner.
Als de voorraden van de B450 op zijn, dan zal de prijs van de B550 wel gaan dalen. Voorlopig zal de B550 duur moeten blijven om de X570 niet uit de markt te prijzen.
de msi b550 mortar is bijna 100% duurder dan de b450 mortar, denk dat ik toch maar een b450 haal.
Inmiddels staat er nog een ITX bij die het ook heeft :)
Ligt het aan mij of zijn de prijs hoog?
Ook op reddit klagen mensen dat de prijzen hoog zijn en dat de prijzen bijna hetzelfde zijn als een x570.
Ja wat is te hoog. Ik vind zowel pci-e 4.0 op zowel je GPU als op je SSD voor 100 euro best aardig.

Vergeet niet dat dit mooi tussen de b450(60/70 euro) en de x570(140/150) in. Al zou het mij niet verbazen als er ook nog een A550 en x670 komt. Om de b450 en x570 te vervangen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 31 mei 2020 18:12]

Het is de bedoeling dat dit de b450 vervangt, niet ermee tussen zit.
Vandaar dat ik A550 ook noemde. Maar blijkt dat de A520 ook late 2020 komt.
Is verstaandbaar, komt hoogswaarschijnlijk door pci 4.0, effe een premium. Ik verwacht hetzelfde voor moederborden met ddr5 geheugen in de toekomst
Wat een bizarre hoeveelheid borden, 11 stuks is wel wat veel voor de 'budget' variant.
Mja ik snap het ook niet helemaal. De verschillen zijn vaak minimaal. Mij maakt het niet uit of er nou 3 verschillende usb snelheden geleverd worden en er niet 8 maar 10 poorten op zitten. Het is een beetje wazig. Verder heb je ook weer dat de borden op bepaalde vlakken weer verschillen waardoor je niet kunt zeggen dat de ene beter is dan de ander. Gewoon anders. Beetje een puinhoop dus en maakt het voor de consument niet makkelijker. Die hoeft volgens mij ook helemaal niet 11 stuks. 3 vind ik (per merk) al genoeg eigenlijk.
Ja precies, en met een beetje specialisatie zou je misschien aan vijf of zes borden komen. Maar zo maak je het voor consumenten inderdaad wel lastig, zeker ook omdat er doorgaans niet echt een duidelijk overzicht van de verschillen aanwezig is.
Ter vergelijking de prijzen van de goedkoopste moederborden:

B450: €63
X570: €146

Iets meer dan €100 zit er mooi tussenin en gezien je hiermee wel PCI-Express 4 op zowel je videokaart als je SSD hebt gaat dit een interessante chipset zijn voor veel tweakers.
en als je dat nu enkel op je SSD wenst? (niet gamer)
Dan moet je nog steeds een 500 series chipset op je moederbord hebben (B550/X570).

Het zou eventueel nog steeds kunnen dat de A520 (de echte budget chip) óók PCIe 4.0 gaat ondersteunen, alhoewel de algehele consensus is dat dat niet waarschijnlijk is, maar het is wel apart dat die (zoals het er nu uitziet) samen met Zen3 (Ryzen 4000) geintroduceerd gaat worden in (waarschijnlijk) September dit jaar, dus dat geeft het nog enige kans dat die ook ondersteuning krijgt.

Anders zou je de introductie eerder verwacht hebben tegelijkertijd met de Zen2 Ryzen 3000 refresh van aankomende 16 Juni.

[Reactie gewijzigd door zion op 31 mei 2020 20:24]

Damn...(en bedankt voor de info _/-\o_ )

[Reactie gewijzigd door OxWax op 31 mei 2020 20:16]

PCIe 4.0 is totaal overkill.
  • Voor GPU's is het overkill omdat ze de extra bandbreedte t.o.v. PCIe 3.0 totaal niet kunnen benutten (bron)
  • Voor SSD's is het overkill omdat ook hier de extra bandbreedte niet benut wordt. Een Samsung 970 Pro (PCIe 3.0) is nog altijd sneller dan eender welke PCIe 4.0 SSD (bron). Daarenboven zijn er maar weinig usercase scenario's waar een PCIe-SSD t.o.v een SATA-SSD tot zijn recht komen, laat staan een PCIe 4.0 SSD. Het verschil in snelheid is vaak enkel meetbaar, maar niet merkbaar.
En tegen dat er GPU's en SSD's zijn die de bandbreedte van PCIe 4.0 wel kunnen benutten, is AM4 a lang EOL en is je ZEN2/3 CPU of DDR4 de bottleneck in combinatie met zo'n GPU of SSD.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 31 mei 2020 23:24]

Kan iemand mij uitleggen waarom bijv. MSI 11 verschillende mATX modellen uitbrengt, alleen op de B450 chipset gebaseerd?

Het lijkt met de B550 wederom die kant op te gaan. Als je dan kijkt naar onderlinge verschillen, zijn die vaak verwaarloosbaar of iig zou je zo 2 of 3 modellen in één uitvoering kunnen stoppen. Waarom zoveel keus?
MSI kan u daar vast een antwoord op geven (ik gok op "marketing" )
https://www.msi.com/support/