ASUS weerspreekt klantenservice en geeft AMD 400-mobo's Zen3-ondersteuning

ASUS verduidelijkt dat zijn 400-serie-moederborden begin volgend jaar een biosupdate krijgen naar de Ryzen 5000-cpu's. Eerder deze week kreeg een klant van ASUS te horen dat zijn ROG Crosshair VII Hero-moederbord de update niet zou krijgen, maar dit blijkt niet juist te zijn.

In een verklaring gestuurd naar Tweakers zegt ASUS het besluit van AMD te volgen om de 400-serie-moederborden van ondersteuning voor Ryzen 5000 te voorzien. In januari 2021 zijn de eerste bèta-biosupdates van ASUS klaar, uiteindelijk moeten alle ASUS-moederborden met X470- en B450-chipset de update krijgen.

De verklaring volgt nadat eerder deze week een Reddit-gebruiker berichtte over zijn contact met de ASUS-klantendienst. Volgens de technische afdeling waren er geen plannen om zijn ROG Crosshair VII Hero-moederbord met X470-chipset via een biosupdate met ondersteuning voor Ryzen 5000-processors te voorzien.

Eerder dit jaar gaf AMD aan met moederbordfabrikanten samen te werken aan biosupdates voor B450- en X470-moederborden om Zen 3-processoren te kunnen ondersteunen. Met de update vervalt mogelijk wel de ondersteuning voor oudere processoren, vanwege de beperkte spi-rom-capaciteit van veel moederborden uit de 400-series. Dit zal per moederbord verschillen, zei AMD bij de presentatie van de Zen 3-cpu's. MSI kondigde al aan dat zijn 400-serie-moederborden de Zen 3-ondersteuning zullen krijgen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-10-2020 • 12:42

41

Reacties (41)

41
39
26
1
0
11
Wijzig sortering
Klantenservice van verschillende bedrijven is nu niet echt een bron van correcte informatie, zeker niet als het om toekomstige plannen gaat.

Medewerkers kunnen hier zelf vaak niks aan doen omdat zij vaak als laatste en soms niet eens juist geïnformeerd worden.
Hier waren meer afdelingen bij betrokken dan enkel klantenservice. De poster van het Reddit bericht schreef dat die in eerste instantie telefonisch contact had met de klantenservice. Daar werd hem verteld dat de 400-serie-moederborden geen Zen3 ondersteuning zouden krijgen.

Hij twijfelde of deze informatie klopte en heeft daarom gevraagd om bevestiging van de technische afdeling. Vervolgens krijgt hij een email waarin staat dat er volgens de 'engineers' geen plannen zijn voor ondersteuning van de 5900X op de Crosshair VII Hero.
I initially called their customer service number and asked about this. The rep I spoke to was foreign, but very polite. He stated that it would not be supported, which I was hoping to be the "misinformed rep" situation. I requested the inquiry to be escalated to their engineering department for confirmation, hence the response with a case number.
edit typo

[Reactie gewijzigd door Munchie op 25 juli 2024 09:21]

Precies, dus nu is de vraag of de klantenservice gewoon wat heeft verzonnen, de engineers iets hebben gezegd waar ze niks over wisten, of het eigenlijke plan inderdaad was om die ondersteuning niet te brengen en na de backlash van gisteren opeens wel. Geen antwoord is vaak beter dan een fout antwoord.
Vooralnog kan zo'n KS dan inderdaad beter aangeven dat ze het niet weten OF "nee, gaat niet gebeuren"
Als later blijkt dat het wél kan, kan het script worden aangepast.

Maar de redditpost spreekt een heel ander relaas, dan de beknopte titel/vertaling die we hier lezen

En al helemaal de titel "weerspreekt" - klinkt als "Nee de KS liegt keihard, dan doen we écht wel"
En al helemaal de titel "weerspreekt" - klinkt als "Nee de KS liegt keihard, dan doen we écht wel"
Dat is toch het standaard clickbait-niveau hier.
Dat case nummer heeft weinig relevantie met elevatie of engineers.
Het is niet alsof ze nog weten wie je bent bij een klantenservice, dus elke correspondentie krijgt een casenummer (zodat als je antwoord, de volgende rep meteen die case erbij kan pakken en ziet waar het over gaat zonder door alle eventuele andere correspondentie te moeten gaan zoeken, of überhaupt niet doorheeft dat er eerdere correspondentie is). Beetje afhankelijk van de klantenservice in kwestie hoe ze daar exact mee omgaan, maar dat is hoe het ongeveer gaat.
Kan dus net zo goed een medewerker zijn die bericht ziet, en ziet dat de klant naar bevestiging van 'engineers' vraagt. Vraagt het aan de medewerker die naast hem zit, nee gaan we niet ondersteunen. Antwoord: onze 'engineers' zeggen dat we het niet gaan ondersteunen.

Daarmee zeg ik niet dat het zo is, maar de reactie ziet er wel erg als een standaard antwoord uit om van iemand te komen die veel tijd en moeite heeft gestoken om een antwoord op de vraag te vinden.
Klantenservice spreekt namens een bedrijf en is daarmee juridisch gezien wel degelijk een correcte bron van informatie.
Beetje verschil tussen hoe de wereld zou moeten werken, en hoe de echte situatie eruit ziet.

In de ideale wereld is inderdaad iedere servicemedewerker perfect op de hoogte van hun product, weten ze precies hoe de roadmap per product eruit ziet, en hebben ze verstand van de techniek van elk individueel product.

In de realiteit is het een student die nog net het standaard script afgerond krijgt, omdat veel bedrijven niet meer dan minimaal voor de klantenservice willen betalen.
Een bedrijf is gewoon aansprakelijk voor wat de klantenservice zegt en doet, of het nou een scriptstudent of doorgewinterde xs4allfreedom-er is doet er niet toe.
Klopt, maar wat heb je aan aansprakelijkheid als er foutieve informatie wordt doorgegeven? Wat ga je doen? ASUS aanklagen omdat de customer service een foutief antwoord heeft gegeven?
Als ik daardoor aantoonbaar schade heb geleden, zeer zeker
Was het maar zo simpel. Er zijn aardig wat extra stappen nodig om een bedrijf of instelling aansprakelijk te kunnen stellen voor opgelopen schade door uitspraken van een klantservice. Zo is onder meer van belang of iemand het opzettelijk doet en wordt er ook van jou als klant wel het een en ander gevraagd. Ik ben wel heel benieuwd of je wat praktijkvoorbeelden hebt waarbij dit soort dingen spelen? Alle zaken die ik vanuit mijn werk heb meegemaakt zijn op niets uitgelopen.
Zeker, klanten die eigenhandig glasvezel (FTU!) aansloten en daarbij de vezel braken nadat een overenthousiaste medewerker vertelde dat dat wel kon waren aan de orde van de dag. Kosten liepen in de honderden zo niet duizenden euro's per stuk.

Medewerkers die bij de verkoop van electra/gas, maar kan me voorstellen dat dit voor elk product geldt, verkeerde prijzen communiceerden (excl. btw voor consumenten bijvoorbeeld) waardoor de klant onjuist voorgelicht is waren tot men op papier om verificatie van het contract vroeg ook aan de orde van de dag.

Als jij als verkoopmedewerker bijvoorbeeld suggereert dat AM4 mobo en een i9 cpu goed samengaan en de klant heeft twee defecte producten, reken maar dat de baas dat vergoed.

Ik kan nog wel even doorgaan als je wilt, maar volgens mij snap je de strekking al wel.
Er zijn wel een bepaald aantal zaken juridisch dichtgetimmerd hoor, 1e lijns kan maar raak lullen he? 2e lijns, dan wordt het anders, IIRC. Corrigeer gerust :)
Een bedrijf is gewoon aansprakelijk voor wat de klantenservice zegt en doet, of het nou een scriptstudent of doorgewinterde xs4allfreedom-er is doet er niet toe.
En daarom heeft de KS niet alle informatie.
Pas op de dag zelf krijgen ze nieuwe scripts op de schermen.

Zelfs al meegemaakt bij een externe klant, dat er een medewerker aan het bellen was en niets over het onderwerp kon zeggen, terwijl bij de volgende call er ineens een nieuw script tevoorschijn kwam, met popup - beware, instructions adjusted - new info available -
De persoon schakelde direct over op het nieuwe antwoord.

Navraag bij hem, gebeurde vaker, deal with it ...
Er is een verschil tussen het beantwoorden van een vraag en zeggen dat je iets niet weet. Pop-ups met nieuwe info weet ik alles van, ik verstuurde ze voorheen met enige regelmaat.
Het geheel is gebaseerd op een verhaal uit 3e hand, ook wel 'ik heb gehoord dat'
En in geheel Tweakersstijl uit zijn verband getrokken alsof het een enorme scoop zou zijn.

Bel de gemiddelde KS, en stel dezelfde vraag op andere manieren, en je krijgt elke keer een ander antwoord.
Hoe is het gesteld, WAT is er exact gevraagd, en heeft de medewerker KS het wel zo begrepen.
En dan nog, is het verhaal van de oorspronkelijke redditor wel helemaal getrouw weergegeven ?

Ik vind het iig niet echt nieuwswaardig, dat een KS niet 100% op de hoogte zou zijn, en/of dat besluiten worden omgedraaid, omdat het toch lijkt te kunnen
Dan moeten ze gewoon de klantenservice instrueren te zeggen dat ze het niet weten of daar geen uitspraken over kunnen doen. Echt supersimpel. In dit geval zei de klantenservice dat het zelfs bij engineers was nagevraagd dus dan mag je daar wat meer waarde aan hechten. Weten we in ieder geval dat je voor klantenservice niet bij Asus hoeft te zijn :)
Inderdaad een correcte bron van informatie, maar dat maakt het geen bron van correcte informatie.
Dat is helaas een understatement. Toen ik nog voor de servicedesk van Online werkte, werd er plompverloren op een ochtend gezegd "1000 klanten hebben sinds enkele dagen een nieuw modem, verwacht daar telefoontjes van - de instructies en info kan je vinden op x en x", nou - je kan wel raden hoe dag eruitzag en de rest van de week "Doet nie", "incompetente klootzak", "jullie weten niet veel" - dat was mentaal erg... vermoeiend.

Niet de 1e keer ook, bij andere bedrijven vaak exact hetzelfde gezeik. De 1e persoon die ze bellen als laatste informeren hoort een no-go te zijn.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 25 juli 2024 09:21]

Ik herken dit helaas en dan bedoel ik niet als consument.
Na mijn ervaringen bij online (toen nog wanadoo overigens) als medewerker had ik gezworen nooit meer helpdeskwerk te zullen doen, maar ik ben zo blij dat ik 10 jaar later alsnog een poging heb gedaan bij wat toen nog XS4ALL was :-)
Anderzijds worden door negatieve feedback nog vaak genoeg plannen bijgesteld. Zou heel goed kunnen dat dat hier ook het geval is.
Klantenservice (meestal callcenters) krijgen vaak informatie veel te laat, als zij het al krijgen.
Ik vermoed dat dit een gevalletje verkeerde woorden gebruiken. Medewerker had beter kunnen zeggen dat er nog geen informatie hebben ontvangen over 5000 series ondersteuning voor 450/470 chipset moederborden.

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 25 juli 2024 09:21]

Klantenservice moet en mag ook helemaal niets zeggen over toekomstige plannen, zeker als die nog niet gepubliceerd zijn. Het beste is dan ook om KS niet te informeren over roadmaps voordat deze formeel zijn gepubliceerd.
Eens, maar ook ruim op voorhand trainen/informeren wanneer de plannen ook het groene licht hebben gekregen. Dat gebeurt te vaak gewoon niet, nog minder voor externe partijen die dit regelen.
In theorie zal dit wel gaan lukken bij de Hero VII want die hebt dubbele geheugen voor toekomstige bios updates..

Heb zelf een Hero VII en volgens mij nog nooit zo'n goede Mobo gehad.
Totaal mee eens !!
Dat je ASUS afschrijft omwille van iets dat nog aan gewerkt wordt is flauw moet ik zeggen. Heb altijd al een ASUS mobo gehad, en ik moet zeggen dat ik nooit een reden kon vinden om van merk te veranderen.

ASUS op zich, en vooral hun ROG/Strix series zijn i.v.m. hun kwaliteit, betrouwbaarheid en prestaties ongeëvenaard!
(Dit is mijn opinie, maar ik geloof dat de meeste kenners hier mee eens zullen zijn)
Gelukkig maar.

Want AMD heeft beloofd dat ook de 4 en 5 series het krijgen de BIOS update.
Dan kan ik mijn MSI Mini-itx 450 systeem voorzien van een AMD 5000x series CPU.
Dit is pas je klanten tevriend houden. En dezelfde TDP als before alleen maar toejuichend.
Lekker dan. Koop ik een dure B550 omdat die 450 het niet zou ondersteunen.
Als je gewoon de slides had gezien tijdens het evenement. Dan had je gezien dat de 400/500 series gewoon een bios update krijgen. Ik ben erg tevreden.

Dan kan ik mijn MSI mini-itx CPu voorzien van een 5000x series CPu.
Wanneer was dit evenement dan?

*edit* never mind, ik zie het al. Nooit gezien. Er werd geadverteerd met B450 ondersteunt geen Zen 3. Pure misleiding dus.

[Reactie gewijzigd door djs909 op 25 juli 2024 09:21]

Helemaal geen misleiding. Op dit moment doet hij het ook niet ondersteunen en of het in de toekomst gebeurd hangt af van de mobo leverancier.

En geheel zonde is het bestellen van een B550 niet, B450 ondersteund geen PCI-E 4
Ondersteund niet met huidige BIOS niet nee. Maar de update die in January 2021 uitkomt ondersteund het dus wel. En dan kaaablam kopen die handel.
Slides voor een evenement zijn niet per se het eerste waar je naar zoekt. Zeker als het eerst niet het geval was, en de 550 geadverteerd wordt met Zen3 support.
AMD today is reversing its decision to limit the BIOSes on the 400-series chipsets. To cut a long story short, the TL;DR mantra from AMD is:

‘We’ve heard our audience, and we understand the concerns. We are going to work out a way to support Zen 3 on our 400-series chipsets between now and launch – we’re still working out the what and the how, but we will update you closer to Zen 3 launch’.
bron: https://www.anandtech.com...450-and-x470-motherboards
https://overclock3d.net/g.../2020/10/11091758679s.jpg

dit was getoond, dan mag je er toch van uit gaan dat dit gewoon klopt. Anders is het mis communicatie, misverstand veroorzaken. En laat nou net dit een lekkere case zijn voor advocaten in USA om miljoenen te claimen etc.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 juli 2024 09:21]

Dit wordt dan voor mij ook mijn eerste en laaste Asus moederbord. Sommige lower end sku kregen beter support dan de C7H!!

[Reactie gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 25 juli 2024 09:21]

Nice ik heb een B450 TUF mobo; goed om te weten dat ik ooit kan upgraden mocht ik dat willen.
Hoezo speculatie molen?

Dit is letterlijk wat er in het nieuwsbericht staat:
ASUS verduidelijkt dat zijn 400-serie-moederborden begin volgend jaar een biosupdate krijgen naar de Ryzen 5000-cpu's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.