Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ASUS introduceert Crosshair VIII Dark Hero met passief gekoelde X570-chipset

ASUS heeft zijn Crosshair VIII Dark Hero-moederbord aangekondigd. Dat moederbord beschikt onder andere over een passief gekoelde X570-chipset. Ook komt het bedrijf met een Strix B550-XE-moederbord, die een iets ander uiterlijk heeft dan zijn voorganger.

De Crosshair VIII Dark Hero toont grote gelijkenissen met zijn voorganger, de reguliere Crosshair VIII Hero, hoewel de nieuwe variant wel enkele upgrades meekrijgt. Zo wordt de X570-chipset op de Dark Hero passief gekoeld. Doorgaans wordt de X570-chipset op moederborden gekoeld middels een kleine fan. Verder gebruikt het moederbord een vrm-ontwerp met 14+2 fasen. Daarvoor worden 90A DrMOS-stages gebruikt. De huidige Crosshair VIII Hero gebruikt 60A-stages.

Het uiterlijk van de Crosshair VIII Dark Hero is ook iets veranderd ten opzichte van de reguliere Crosshair VIII Hero. Laatstgenoemde had enkele zilverkleurige accenten, maar de Dark Hero is vrijwel volledig zwart. Verder krijgt het moederbord Wi-Fi 6-ondersteuning mee, net als de Crosshair VIII Hero Wi-Fi.

De Crosshair VIII Dark Hero (links) tegenover de Crosshair VIII Hero. Afbeeldingen via ASUS

De fabrikant komt ook met een ROG Strix B550-XE-moederbord. Dat moederbord is in grote lijnen gelijk met zijn voorganger, de Strix B550-E. Wel is het uiterlijk iets aangepast. Zo is de shroud boven de i/o veranderd. Ook zijn de koelblokken voor de vrm's iets groter geworden.

ASUS laat op Reddit weten dat de Crosshair VIII Dark Hero een adviesprijs van 400 dollar krijgt in de VS. Omgerekend en inclusief btw komt dat neer op ongeveer 409 euro. De huidige Crosshair VIII Hero Wi-Fi staat in de Pricewatch voor € 415,05. Van de ROG Strix B550-XE is vooralsnog geen adviesprijs bekendgemaakt. De huidige B550-E kost € 229,95. Beide moederborden worden vanuit de fabriek geleverd met een bios-versie die compatibel is met de komende Ryzen 5000-cpu's.

De nieuwe ROG Strix B550-XE (links) en huidige Strix B550-E. Afbeeldingen via ASUS

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

10-10-2020 • 14:58

67 Linkedin

Reacties (67)

Wijzig sortering
Hopelijk komt passieve koeling binnenkort ook beschikbaar in het goedkopere segment, want dat is qua geluidsproductie en betrouwbaarheid wel een punt met de X570.

Ik heb nu een Asus ROG Strix X570-E op het oog, die ik met €260 al behoorlijk prijzig vind. De Crosshair VIII Dark Hero voegt voor mij verder niet veel toe, en voor de passieve koeling alleen heb ik geen €150 over.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 10 oktober 2020 17:26]

Ik heb een X570-E, en heb die fan nog nooit gehoord. Dan moet je echt heel veel I/O door de chip sturen wil dat gebeuren. Was er in het begin ook een beetje bang voor, maar is dus onnodig.
Ik heb een X570-E, en heb die fan nog nooit gehoord. Dan moet je echt heel veel I/O door de chip sturen wil dat gebeuren. Was er in het begin ook een beetje bang voor, maar is dus onnodig.
Ik heb ook een X570-E en die fan heb ik na een paar maanden van het mobo afgesloopt. In het begin was 'ie stil ja maar uiteindelijk ging ik hem horen (soort van ratelend geluidje). Ik dacht eerst dat de pomp van mijn waterkoeling niet goed meer was, maar het bleek de chipset fan te zijn. De shroud eraf gehaald, chipset fan eraf en zolang er maar airflow van mijn videokaart over de heatsink van de chipset gaat, gaat het uitstekend. :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 10 oktober 2020 18:00]

Dan is die fan dus stuk.

Circa 1 week na de release in NL van mijn x570 bord van gigabyte draait die 24/7 "geluidloos". Ik hoor hem wel wanneer ik de zijkant eraf haal en er vlakbij ga zitten. Mja onder de tafel is ook zo onhandig computeren dat dit geen praktijk situatie is.

Mja om een x570 bord de schuld te geven dat een defecte fan geluid maakt is wel een beetje krom.
Ik geef dat bord ook niet de schuld. Ik zeg alleen dat van mijn X570-E de chipset fan na een tijd een soort ratelend geluid begon te maken. Deze heeft dus een tijdje prima gewerkt dus zolang de fan niet defect raakt is de fan van een X570-E inderdaad stil.

Dit is één van de argumenten tegen zo'n klein chipset fannetje. Een normale fan is simpel te vervangen als er iets mis mee is, deze kleine rotdingetjes praktisch niet zonder het hele moederbord ter reparatie op te sturen. Vandaar dat ik in mijn geval dus de chipset fan heb verwijderd, want ik heb gemerkt zolang er maar airflow van mijn videokaart over de heatsink van de chipset gaat, de chipset temperatuur prima binnen de perken blijft. :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 11 oktober 2020 09:43]

in plaats van het hele mobo op te sturen kan je even een mailtje naar de fabrikant sturen met beschrijving en er is een grote kans dat ze gewoon een fan naar jou sturen zonder kosten (heb ik al eerder meegemaakt bij onderandere ASUS)
Zou best kunnen, maar ik ga echt geen chipset fan terug plaatsen nu gebleken is dat de chipset koel genoeg blijft zolang ik er maar airflow overheen heb lopen vanaf de fans van mijn videokaart :P

Wellicht dat ik wel even contact opneem om het op voorraad te hebben voor tegen de tijd wanneer ik ooit het moederbord verkoop. Kan ik zo een nieuwe terugplaatsen dan. :)
Met een modded BIOS is het hier gelukt om de PCH fan settings te "unlocken" en hiermee is de controle instelbaar om op deze manier een silent PC te hebben (immers had ik niet voor niks alleen maar Noctua fans ingebouwd). Ik ben persoonlijk ontzettend gevoelig voor (high) pitch geluiden, en de PCH fan begon echt annoying te zijn.

Met de juiste curves voor de PCH fan is het prima om meer geluid te produceren als het echt nodig is (bijv. bij gaming of intensieve taken), maar is de PC wel vrijwel silent tijdens normaal browsen en andere lichte taken: ideaal!

Dat ze de PCH fan controller niet beschikbaar maken is echt bizar (want het zit dus wel in het BIOS, maar deze settings worden bewust hidden gelaten), maar gelukkig is er nog een open community.
Goed om te weten! Een vriend van me heeft een Gigabyte X570 Aorus Pro gekocht omdat deze chipset fan curve instellingen heeft, maar is teleurgesteld in de rest van de UEFI instellingen.

Ik hoor hier en daar dat Asus ook een dergelijke instelling heeft, maar heb hier geen concreet voorbeeld van gezien. Enig idee of dit het geval is? Ik weet wel dat je case fans e.d. kunt instellen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 10 oktober 2020 17:40]

Net even gekeken in de instellingen, maar kan geen optie vinden om die curve van de chipset fan in te stellen. Verder wel alle fans uiteraard.

Je moet wel een heel slechte airflow in de kast hebben, wil die hoorbaar worden.
Ben zelf best wel kritisch op geluid vanuit de pc, dus een eventueel hoge toon zou mij erg storen. Tot nu toe hoor ik alleen de videokaart en andere eigen fans opspinnen.

Zou mij over die kleine fan geen zorgen maken, tenzij je alle PCI-e lanes vol gaat stampen de hele dag.
Heb je de nieuwste BIOS? Ik heb de Master en in de eerste revisies kon je de PCH-fan niet zelf regelen, in latere revisies hebben ze dat toegevoegd. Ik verwacht dat de Pro dat ook gekregen zal hebben. Ik hoor de PCH-fan ook vrijwel nooit, de rest van m'n PC is ondertussen watergekoeld en dat is de enige fan die er nog is. Het staat ooit op m'n lijstje om de PCH ook te waterkoelen maar met normaal gebruik hoor ik 'm nooit. Eigenlijk alleen maar een seconde of 3 bij het aanzetten van de computer, als alle fans even maximaal gaan draaien.
Hij was voor mij in de instellingen van zijn Asus ROG Strix X570-E nagelopen, geloof ik. De Gigabyte X570 Master zou inderdaad PCH-fan curve instellingen moeten hebben, maar heb gehoord dat de rest van de BIOS een beetje tegenvalt, en alles meegenomen vind ik het uiterlijk ook niet echt geweldig.

Fijn dat de fan qua geluidsproductie in ieder geval niet zo'n probleem is als sommige doen beweren. De betrouwbaarheid zal nog moeten blijken, maar ik heb hier een rek vol koelribben en ventilators, dus als de fan stuk gaat, weet ik vast wel iets te knutselen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 12 oktober 2020 04:31]

Helemaal mee eens, ik heb een asus x570-PRO en ik heb de fan nog nooit gehoord. Ook niet heel veel I/O of zware belastingen zoals videobewerking.
Die curve is verschrikkelijk. Mijne revved constant na 2 seconde, je kan die timer niet hoger zetten.
Dit is dan een Gigabyte of een Asus X570?
Gigabyte. Elke keer als ik bijv in Word ergens op klik gaat de koeler voor een seconde of 2 sneller hard blazen. Ik heb echt uren met de curve geexperimenteerd, curves van anderen overgenomen, maar het blijft zo gevoelig :(
Ik heb dat dus ook, lees vaak die chip set fan zo'n lawaai maakt, maar ik heb zelf een ROG Crossair Formula VIII bord, met een full custom loop, alleen 3 fans voor de radiator, 1 voor de PSU en de fan voor de chipset, menig luchtgekoelde of AOI gekoelde PC heeft meer fans, waarbij de 3 fans op mijn radiator fluisterstille fans van Aerocool zijn ook nog eens, je die hoor je haast nier, enige fan die ik hoor is de PSU.

Zelfs leg ik mijn oor half in mijn case (Heb een Core P7, open showcase, dus 0 geluidsisolatie, en 0 Airflow) hoor ik dat fannetje niet.

En levensduur... schat die in ongeveer even lang als een gemiddelde kwaliteits fan, denk voor deze versleten is en lawaai gaat maken, ik ondertussen al een nieuw bord heb gekocht, en dit is niet echt een fan die je "meeneemt" naar je volgende zelfbouw PC, dus gebruiks duur is ook korter als een gewone case fan die je universeel in een kast kan zetten..

Dan kwaliteit verschillen, zeker lijkt me wel een puntje, nu zal er op een Topsigment bord van 400/500+ euro wel een betere geplaatst zijn als een budgetbord van een paar tientjes, toch geloof ik niet dat het zo'n enorm verschil zal uitmaken, zeker in begin, en zal voornamelijk over duur het verschil te merken zijn tussen budget en topsigment door snellere slijtage door goedkopere materialen, toch lijkt me dat te verwaarlozen als reden om puur voor passief te gaan.
Ik heb dit bord en de koeling is erg stil.
Ik heb een MSI MEG X570 UNIFY, maar ik heb die fan echt werkelijk nog nooit gehoord en ik heb hem nog denk 2/3 maanden.
Zelf de Asus tuf gaming x570 pro en hoor die fan ook niet. Maar ja, als de rest geluid staat te maken zal het wel meevallen. :p
Op aardig wat moederborden is die fan *niet* regelbaar. En op de meeste borden zal deze ook altijd draaien, al zal het niet altijd op volledige snelheid zijn.
Dus er komt geen nieuw moederbord chipset uit voor de 5000 series Amd cpu's?
Er is door AMD gezegd dat de volgende generatie CPUs (5000) de laatste zijn voor AM4. Daarna komt de volgende socket.
Wat voor mij een reden zou zijn als je nu wilt upgraden om er een snel mogelijke CPU op te prikken zodat je er langer mee kan doen (dus geen 5600X maar een 5900X b.v.).. Op zich geen probleem want we zijn het van Intel gewend dat het moederbord ook altijd mee moest met een upgrade.. Alleen de prijzen van tegenwoordig, ruim 400 euro voor een moederbord, zijn wel even wat anders..
je hebt het dan wel natuurlijk over de high end bordjes met alle poes pas die je vaak ook niet nodig hebt of gebruikt en de meerwaarde van de duurdere componenten is ook maar minimaal.
Een goed B550 bordje zoals de B550 Aorus of B550 Asrock B550 Extreme zijn al meer dan genoeg om alles behalve misschien de 59xxX de draaien (maja als je dan toch al €700+ uitgeeft aan je CPU kan die €400 voor dat moederbordje er ook wel vanaf schat it) :+
Mijn grens lag altijd rond de 200 euro max voor een moederbord.. Mijn huidige Intel i7 6700K zit op een Asus Z170 Pro Gaming die destijds iets van 150 euro kostte.. Ik heb me er nog niet echt in verdiept wat er tegenwoordig allemaal te koop is.. Ik ga het de komende tijd wel eens goed uitzoeken aan welk moederbord ik genoeg heb voor een AMD R9 5900X, want dat is de CPU waar ik nu naar kijk als opvolger.. Eerst nog even de benchmarks etc afwachten begin november en ik neem aan dat dan ook wel bekend is welke moederborden het beste ermee werken..
Die Strix B550(huidig model) van Asus kost anders ook al €230. Veel geld voor een budget (B550) chipset. Je zou verwachten dat die rond de €120 zit. Die prijzen van componenten worden tegenwoordig almaar duurder.
De Strix B550-E is naar mijn mening alles behalve budget ongeacht de chipset die ze gebruiken, wil je iets goedkoper zonder Wifi is de B550-F er ook.
Mogelijk, er komen misschien ook nog een stel meer van dit soort 'refresh' borden. Hopelijk belanden die ook snel genoeg bij de reviewers en gaan ze er ook (goed) naar kijken.
Mja, als je wat meer uitgeeft aan een cpu gebruik je dat meestal wel op de een of andere manier (meer fps e.d.), meer uitgeven aan een moederbord vaker niet dan wel met een dure. Natuurlijk moet je bord toereikend zijn voor de fan aansluitingen, ssd's etc.
uiteraard moet het moederbord goed met geheugen kunnen omgaan, voldoende VRM en de koeling van deze onderdelen. Fan aansluitingen vind ik op vandaag een minder belangrijk issue zolang er maar voldoende USB 2/3/C op het moederbord aanwezig is, kan nog altijd een fan controller gebruiken. de duurdere moederbordjes zijn gewoon beter uitgerust om mee over te clocken. zoals ik al zei, een B550 mobo is al ruim voldoende voor de meeste.
Meeste extra's op al die dure moederborden heb ik ook niet nodig.. Standaard hoeveelheid aansluitingen voor fans en opslag etc is voor mij altijd wel genoeg.. Een onboard-GPU hebben de AMD chips niet dus hoef ook niet meer naar te kijken of er wel een displayport aansluiting op zit etc (wel nog een dingetje trouwens want moet dan voor andere videokaart backup zorgen).. Ik geloof dat een goede stroomvoorziening het belangrijkste is tegenwoordig en goede ondersteuning voor geheugen, vooral op de AMD borden.. En voor mijn headset is een goede geluidchip met versterker ook wel handig, maar anders zet ik gewoon weer mijn oude Asus DGX geluidskaart over, dus ook geen probleem..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 oktober 2020 16:44]

Mja ik zou als je zo'n 5900 pakt, ook alleen een moederbord pakken wat wel even mee kan. Dus met goede USB en netwerkaansluitingen. Niet een standaard 10/100/1000, maar dus met 2500, 5000 of 10000 erbij (die laatste is wel takke duur, maar 2500 is al een mooie stap bv). En genoeg M2 aansluitingen
Als je niet gaat overclocken, alle fancy LED en instelmogelijkheden niet nodig hebt, dan kan je een moederbord pakken in de Prime reeks. Kosten ronden de 150 euro. Kwalitatief even goed.
Niet overclocken en dan ben je nog steeds 150 euro kwijt? Bij Intel heb je zeer degelijke OC moederborden voor die prijs. De prijzen beginnen echt de pan uit de ryzen ;) 450-500 euro voor een 5800x is echt duur en de performance gain is waarschijnlijk verwaarloosbaar als je alleen gaat gamen op 1440P en hoger.
Asus heeft Prime moederborden voor Intel als AMD, die kosten allemaal ongeveer hetzelfde en bieden ook ongeveer dezelfde functionaliteit. Prime moederborden kan je overclocken en tweaken, maar verder als een paar basis parameters kom je niet.

We hebben het over een moederbord in de ROG lijn, welke ook zowel voor Intel als AMD beschikbaar zijn. Weer met vergelijkbare functionaliteit en prijsrange. Die zijn gemaakt voor overclocken. Voornamelijk dat je er meer stroom doorheen kan jassen en instellingen hebt voor extreem overclocken zoals LN2. ROG moederborden hebben naast de 8pin EPS ook een extra 4pin EPS connector waardoor je een totaal aan 400W aan vermogen door je CPU kan gooien. En zo heb je heb nog meer van dat soort dingen, zoals ingebouwde connectoren voor een thermokoppel, meer vermogen voor je fans, een display welke foutcodes laat zien zodat je makkelijker kan debuggen, meer aansluit punten voor dingen als LED's, fans en andere apparatuur.

Of in andere woorden, je hebt overclocken... en je hebt overclocken.

Ik heb een ROG Strix X570 PRO-E en die kost 250 euro, je hebt ook de ROG Strix X570 PRO-F, zelfde moederbord maar dan zonder ingebouwde WiFi en die kost 210. Tussen de Prime tot het moederbord waar we het hier over hebben heb je een heel bereik aan functionaliteit. Je kan het zo goedkoop of duur maken als jezelf wil. En dat is van toepassing op zowel Intel als AMD.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 10 oktober 2020 19:48]

Ik ging er vanuit dat je overclocken in het algemeen bedoelde. En ik kijk niet alleen naar ASUS maar ook andere merken. ROG is sowieso best overpriced in vergelijking met wat je er voor krijgt. Met hun GPU's zie je hetzelfde. Je betaalt voornamelijk voor het merk. Hoewel het verder natuurlijk prima producten zijn.
Wat is overclocken in het algemeen volgens jou?

Jij gaat een moederbord die speciaal is gemaakt voor overclocken, die is gemaakt om veel vermogen te leveren zonder dat de sporen of VRM doorbranden, bedacht is op ruimte voor extra koeling of een LN2 pot, extra probe punten heeft om temperatuur te meten of om te tweaken.

Dat ga je vergelijken met een standaard moederbord. Jah, wat wil je dat ik zeg.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 11 oktober 2020 12:14]

Een normaal MB met wat betere kwaliteit VRM's welke geschikt zijn voor hogere OC's. Zo lopen veel recente Intel CPU's vrij makkelijk op 5 GHZ. Heb zelf een Gigabyte Aorus Z390pro voor 170 euro. Een van de betere mobo's voor OC.

Qua temp sensors heb ik nog nooit meegemaakt dat extra sensoren nodig zijn. CPU en VRM temp blijft het belangrijkste en dat heeft elk mobo wel. LN2 is echt uitzonderlijk gebruik. Die extra 4pin power voor je CPU heb je ook niet nodig voor een OC.

Is ook afhankelijk van de chipset. De chipset van AMD is sowieso een stuk prijziger.
Off-topic: natuurlijk dan wel een 5950X dan. Die 16 cores komen ooit wel van pas :o
De 5950x zal in verhouding te duur zijn voor wat hij extra biedt.. Voor een high-end gaming PC zal de sweetspot voor mij qua prijs/prestatie bij de R9 5900X liggen vermoed ik.. De R5 5600X zal wel weer de beste prijs/prestatie hebben voor een gaming PC in het algemeen, maar is de vraag hoe lang die mee zal kunnen met 6 cores en z'n lagere kloksnelheid.. 250 euro extra heb ik nog wel over voor wat meer "future-proofing", maar geen 500 euro extra.. Het is altijd zoeken naar een balans, want ondanks dat ik het allemaal makkelijk kan betalen tegenwoordig wil ik niet het gevoel hebben onnodig veel geld uit te geven aan zaken die ik eigenlijk niet nodig heb.. Ik leef wat dat betreft nog steeds een beetje zoals toen ik nog echt op de centjes moest letten.. :D

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 oktober 2020 19:05]

Tegenwoordig moet je wel de resolutie erbij vermelden. En hoe lang je met een systeem wilt doen. De prijs/kwaliteit verhouding van een 5900x voor een "high-end" game PC op 4K is anders als voor een high refresh rate 1080p game PC. Maar zelfs dan is de prijs/kwaliteit verhouding van een 3900/5900 voor gaming vergelijkbaar met dat van een RTX3090 voor gaming (in euro per frame).

Met een goede GPU zoals de 3080 is de CPU niet meer belangrijk. Met de Zen-series kan iedereen over een goede betaalbare gaming CPU beschikken. Op 4K ultra settings levert een 3900x van 450 euro gemiddeld 1-3% meer performance op vergeleken met een 3600 van 190 euro. Maar zelfs op 1080p ligt het verschil slechts rond de 5%.

De prijs/kwaliteit verhouding van een 3600/5600 is zelfs nog beter omdat je ook geen duur moederbord meer nodig hebt. Het verschil is dan meer dan 350 euro voor maximaal 5% performance op 1080p en nog minder op 4K.

Zie ook https://www.tomshardware....re-cpu-scaling-benchmarks. En wat betreft cores, 90% van alle Steam gebruikers heeft op dit moment 6 (26%) of minder (64%) cores. Ik denk dat je met 6 nog wel even vooruit kunt, helemaal met de relatief hoge kloksnelheid van een 5600x.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 11 oktober 2020 00:10]

Als je een hoge refresh pc will bouwen (240hz) Dan Ben je gebaat bij zoveel mogelijk single core performance, laat de 5900x daar nu net de beste in zijn( op de 5950x die wel erg duur is) dus als jij met een 3080 240 fps wilt Halen zal je dus wel een sterke cpu nodig hebben...of de 5900x of een i9 max overgeklokked, met een r5 3600 ga je dat echt niet trekken..
Hoe hoger de resolutie hoe minder belangrijk de CPU inderdaad, maar ook daar zit wel een grens aan en ligt ook sterk aan de game.. Als ik b.v. kijk naar Farcry 5 en Shadow of the Tombraider op 1440p Ultra in die benchmarks van Tomshardware dan zie ik verschillen van 30 tot wel bijna 40% in minimale fps tussen een R5 3600 en een i9 10900K.. Dat zijn best grote verschillen en 1440p Ultra is niet echt op de meest lage resolutie en instelling.. Ik zit zelf op 3840x1600 nu, ongeveer tussen 1440p en 4K in maar meer richting 4K dan 1440p.. Dus ik kan best een R5 5600X erin zetten straks, maar denk toch dat ik met een R9 5900X nog wat langer zal kunnen doen, zeker als er later een RTX 4080 of zelfs 5080 in komt (of welke videokaart dan ook het beste is over 3-4 jaar tijd).. Beetje hetzelfde verhaal als met de i5 6600K en i7 6700K 5 jaar geleden, die i5 had nu niet meer meegekund, de i7 nog wel.. We gaan het wel zien volgende maand in de benchmarks, als het verschil echt heel klein is dan kan een 5600X altijd nog, scheelt toch weer +/- 250 euro..
Dat staat anders niet in de bron van AMD zelf..

Dit is wat ze erover zeggen:

Q: How long will Socket AM4 last from here?
A: This will depend on the schedule of industry I/O technologies. Such technology changes typically require adjustments to the pin count or layout of a processor package, which would necessitate a new socket. We have no specific details to share concerning this roadmap or timing right now, but we know it’s important to keep you updated—and we will.

Dan vermoed ik niet dat als `Warhol` uit zal komen deze een nieuwe socket perse nodig zal hebben bij een Zen 3 Refresh.
Niet aangekondigd, waarschijnlijk niet. Het voldoet namelijk aan alle laatste standaarden, PCI express 4, DDR4 etc. De volgende chipset komt waarschijnlijk zodra DDR5 komt.
Die 90A power stages zijn vrij overbodig met Ryzen, zeker in deze hoeveelheid :/ Ben benieuwd of die dingen (waarschijnlijk Intersil of Infineon/International Rectifier) überhaupt hun piek qua efficiëntie kunnen halen... Ach ja, leuk voor de spec sheet en LN2 :)
Wat is LN2? Vloeibare stikstof?

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 oktober 2020 19:08]

Asus had hun Sabertooth bordjes weer moeten terughalen en dan gewoon Alluminium heatsinks als cover gebruiken over het moederbord om componenten passief te koelen.
heb altijd met genot gekeken naar mijn Asus Sabertooth P67.

[Reactie gewijzigd door Richo999 op 10 oktober 2020 15:53]

Een X570 zonder fan...dat is zeer interessant voor mijn aankomende Ryzen 5000 build :D
Wel he, twijfel nu tussen deze en de RoG b550 E.
Dit moederbord ziet er heel goed uit maar pfoe wat een geld ten opzichte van de 3 jaar oude Crosshair VI (€235). Wel meer features maar niet meer prestaties voor een zelfde CPU. Vanaf volgend jaar pas updates voor sub500 moederborden en dan is het nog maar de vraag of er een beta bios komt voor X370. Dat geld kan ook bij een andere upgrade.. Wishful thinking.
Oeh ik zou mijn chipset fan graag eruit slopen vanwege de herrie, maar atx gaat helaas niet passen in mijn Ncase M1.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door raugustinus op 10 oktober 2020 15:35]

Koop gewoon dan B550. In feite geen verschil op ITX formaat.
Nee op de chipset niet, maar op de VRM wel ;)

Tenzij ze bij Asus wat anders bedoelen met "active VRM heatsink" en dat dammetje er voor de grap op zit.

[Reactie gewijzigd door sapphire op 11 oktober 2020 12:00]

Asus moederborden hebben mijn voorkeur, maar met alleen 1 usb3 connector op het moederbord hebben ze aan mij echt geen klant. Ik heb de Lian Li Dynamic XL en die heeft 2 paar usb3 poorten aan de voorkant van de kast die elk een eigen connector hebben. Die wil ik wel beide kunnen aansluiten.
Nu nog even hopen of bestaande EKWB Momentum monoblock C8H compatibel is met dit bord...
Dat zou het voor mij perfect maken...

Dat wordt namelijk mijn nieuwe custom water loop build met hard tubes
400 dollar krijgt in de VS. Omgerekend en inclusief btw komt dat neer op ongeveer 409 euro.

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

zal wel 1:1 worden maar op zich zou het 338 euro moeten zijn als je toevallig in de VS zit.
Prijzen in de US zijn al sinds het begin der tijd zonder BTW. Dat is ondertussen wel een bekend feitje lijkt me, dus inderdaad als je 21% bij 338 optelt zit je op ongeveer 409 euro, precies het bedrag wat wordt vermeld.

De sales tax is in de US verschillend per staat, daarom wordt het bij product aankondigingen nooit genoemd, het heeft gewoon geen zin. Het verschilt namelijk tussen de 0 en 10%.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.