Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD geeft B450- en X470-chipsets toch ondersteuning voor Zen 3-cpu's

AMD gaat samen met moederbordfabrikanten werken aan biosupdates die het mogelijk maken om toekomstige processors met Zen 3-cores te gebruiken op B450- en X470-moederborden. Daardoor vervalt wel ondersteuning voor oudere cpu's.

AMD komt hiermee terug op een eerdere beslissing. Bij de introductie van het B550-platform maakte de fabrikant bekend dat komende processors die op de nieuwe Zen 3-architectuur gebaseerd zijn, alleen werken op moederborden met de B550- en X570-chipsets of nieuwer, ondanks dat de nieuwe cpu's dezelfde AM4-socket gebruiken.

Veel gebruikers hadden kritiek op de beslissing en daar reageert AMD nu op met een upgradeplan voor gebruikers van B450- en X470-moederborden. Er zullen bètabios-updates komen die ondersteuning voor Zen 3-cpu's toevoegen. Omdat de spi-rom-capaciteit van veel moederborden uit de 400-series beperkt is, vervalt daarmee wel ondersteuning voor 'veel' oude processors. Ook zal het niet mogelijk zijn om de bios-update terug te draaien.

AMD zegt dat de bios-update alleen beschikbaar zal zijn voor 'geverifieerde klanten' met een moederbord uit de 400-series en een Zen 3-processor. Hoe AMD dat wil controleren is nog niet duidelijk, maar de fabrikant zegt op die manier het risico te willen beperken dat gebruikers hun moederbord van een bios voorzien waardoor hun cpu niet meer werkt.

Verder laat AMD doorschemeren dat de bios-updates vermoedelijk niet direct bij de release van de eerste Zen 3-processors beschikbaar zullen zijn. Hoe lang er zal zitten tussen de introductie van de nieuwe cpu's en de beschikbaarheid van de updates, is niet duidelijk. AMD benadrukt ook dat moederborden uit de 400-serie in de toekomst geen updates zullen krijgen voor eventuele nieuwe processorgeneraties.

Schema dat AMD toonde bij de B550-introductie. AMD komt daar op terug en geeft de X470- en B450-chipsets Zen 3-ondersteuning.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-05-2020 • 18:07

103 Linkedin

Submitter: Gaming247

Reacties (103)

Wijzig sortering
Even een praktijkervaring met Gigabyte op het werk: Gigabyte was de enige fabrikant die een flinke lijn servers op de markt zette voor de Epyc en je kon/kan amper om Gigabyte heen als je serieus iets met Epyc doet. Die servers hadden een BIOS-chip van 16MB. Toen de Rome op de markt kwam, bracht Gigabyte van iedere server een nieuwe revisie uit met een BIOS-chip van 32MB. Wilde je Rome, dan moest je de A00-revisie hebben, anders werkte het niet.

Maar in de loop der tijd bleek dat er toch wat voorraden onverkoopbaar werden. En dus zijn inmiddels dan toch Rome BIOS'en voor de oude 100-revisie verstrekt.

Moraal van het verhaal: Moederbordfabrikanten hebben hier een grote stem in. Ik sluit niet uit dat de beweging die we nu bij de B450 en X470 zien was omdat moederbordfabrikanten het wilden, maar nu moederbordfabrikanten toch redenen zien om Zen3 BIOS'en uit te brengen voor de B450/X470 (oud bord langer in produktie houden?).

Wat is de rol van AMD? AMD levert aan BIOS-fabrikanten een bibliotheek om de BIOS-functies wat betreft de processor uit te voeren: de Agesa. Ik denk dat AMD in zijn Agesa voor de B450/X470 Zen3-ondersteuning moet inbouwen en moederbordfabrikanten zijn dan in staat om een BIOS te maken wat Zen3-compatibel is.
Moraal van het verhaal: Moederbordfabrikanten hebben hier een grote stem in. Ik sluit niet uit dat de beweging die we nu bij de B450 en X470 zien was omdat moederbordfabrikanten het wilden, maar nu moederbordfabrikanten toch redenen zien om Zen3 BIOS'en uit te brengen voor de B450/X470 (oud bord langer in produktie houden?).
Inderdaad. Ik denk dat je niet mag onderschatten wie er inspraak heeft op deze beslissing.
AMD dient zijn partners ook nog wat tevreden te houden uiteraard..

Bij Intel is het gewoon elke keer kassa kassa bij nieuwe generaties. Bij AMD concurreer je met je eigen in moederborden van de vorige generatie in feite. Consumenten passeren ook minder vaak langs de kassa omdat de ondersteuning zo goed is.

Verder moeten de moederbord partners nu aan de gang en middelen steken in biossen te schrijven en testen voor 'oude meuk' waar ze geen euro meer voor krijgen, maar mogelijks wel een slechte naam als het mis gaat of ze ze niet voorzien, wat ze kunnen missen als kiespijn. Weinig te winnen, veel te verliezen!

Nu dat AMD de kar toch keert moeten alle partners natuurlijk springen want anders ben jij die partner welke slechte service geeft en lig je er zo uit gezien de heisa die hier al ontstaan over is. Denk dat ze daar aan het vloeken zijn :)
In andere woorden, mobo fabrikanten krijgen 2 opties

optie 1: Kort durende winst met als gevolg reputatie schade als de fabrikant die scheit heeft aan de consument.

optie 2: minder winst maar een betere reputatie waardoor zij misschien wel meer klanten in de toekomst zullen grijpen, maar natuurlijk kan je dat niet in je kwartaal boekje plakken.
MSI heeft expliciet reclame gemaakt voor hun MAX-boards met de mededeling dat ze Zen 3 ondersteunen. Die zouden heel wat klanten schadeloos moeten stellen als ze dat niet kunnen waarmaken, én met voorraad blijven zitten. Denk niet dat die er moeite mee hebben om 400-series boards voor de nieuwe generatie voor te bereiden met BIOS-updates.
Hoe kan het dat in een tijd waar bijvoorbeeld microSD kaartjes al 1TB kunnen huisvesten bij de chips op moederborden nog gesproken wordt over MB's? Alles wordt steeds kleiner maar kan wel meer kwijt, behalve hier lijkt het.
Het is vooral vanwege de achterlijke manier waarop Windows boot dat dit nodig is. Windows verwacht namelijk dat de CPU microcode door het BIOS ingeladen wordt. Daarom moet je voor alle ondersteunde type CPUs de microcode in het BIOS hebben en dat past nu dus niet meer.

Linux laadt gewoon de CPU microcode bij het booten. Je zou daarom gewoon generieke CPU microcode door het BIOS laten zetten en het OS gewoon de meeste recente CPU-specifieke microcode laten inladen. Een grotere BIOS chip is dan helemaal niet noodzakelijk.
Windows laad ook gewoon microcode in bij het booten, net als Linux. Microsoft levert zelfs op deze wijze security patches voor Intel cpu's waarvan de moederbord fabrikanten geen support meer leveren. Waardoor je op PC's met die moederborden toch de laatste microcode kan gebruiken en dus beveiligd kan zijn.

Zie bijvoorbeeld hier: https://support.microsoft...f-intel-microcode-updates voor een lijst met Intel Microcode updates gedistribueerd door Microsoft.

Je moet trouwens sowieso, in ieder geval bij AMD, de benodigde microcode (bij AMD Agesa) in de bios hebben anders doet het moederbord al niets en valt er dus ook geen OS te booten. Probeer maar eens een Bristol Ridge cpu op een AM4 300 of 400 series moederbord met recentie bios, de cpu is officieel supported, maar zal op de meeste mobo's niets doen.
Je kan niet eerst booten en dan pas microcode laden lijkt me? Je kan hem misschien wel updaten na het booten
Daarom zeg ik ook: generieke microcode in het BIOS met een feature set die goed genoeg is om te booten op iedere CPU.
De 16 MB chip's worden massaal gebruikt en is daarom zeer goedkoop. Verder had AMD niet de reputatie wanneer ze de ZEN architectuur hadden geleased om een duurdere chip van 32 of 64 MB te vragen. Voor meer info: https://www.youtube.com/w...l8&ab_channel=GamersNexus
daarnaast blijkt ook nog eens uit de followup op dat filmpje ( https://www.youtube.com/watch?v=T5X-8vZtml8 ) dat het gros van AMD's cpu's niet eens biossen groter dan 16MB kan aanspreken zonder noodgrepen toe te passen.
Afaik kunnen alle Zen en Zen+ CPU's maar 16MB aanspreken. Pas met Zen 2 is dit 32MB geworden.
Om oude CPU's te ondersteunen is een 32MB BIOS opgedeeld in 2 partities, zoals bijvoorbeeld bij MSI B450 Max mobo's. Hierdoor moet alles behalve Zen 2/3 specifieke microcode nog altijd in 16MB passen.

De 16MB BIOS was al te klein om Zen(+) volledig te ondersteunen. Dus er was sowieso al een probleem voor de Aziatische markt (lees: Chinese Zen 1). AMD had voor deze markt beter een A420 bordje verzonnen en verder Zen 1 ondersteuning geschrapt voor B450/X470 na 2020.
Maar goed dat ik voor mijn dochter een MSI 450B Gaming MAX gekocht heb met een Ryzen 2600 die bij Alternate voor 99,-- in de aanbieding was, kunnen er nog 2 generaties Ryzens op :9
Omdat de CPU terwijl hij aan het opstarten is niet meer kan gebruiken, de reden dat de BIOS van 32MB niet werkt met de oudere CPUs is dat de CPUs niet meer dan 16MiB kunnen gebruiken dus waarom een grotere chip?
Wil je toch een grotere chip gebruiken en meer features dan kom je meteen in moeilijk vaarwater terecht qua ondersteuning van oudere CPUs.
Vandaag nog een interessante deep-dive over gezien op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=T5X-8vZtml8
De cpu moet ook die hoeveelheid opslag kunnen aanspreken. Denk ook dat bios chip opslag ietsje anders is dan reguliere SSD opslag. volgens dezelfde logica is cache geheugen van een CPU ook erg klein vergeleken met de vooruitgang de afgelopen decennia, L1 en L2 cache is ook amper groter geworden vergeleken met mijn pentium I (welke dezelfde grootte cache heeft als een huidige 3900X en zelfs groter dan L2 dan mijn 5930k per core)
Het mooist zou gewoon een dual BIOS zijn
Met een Switch te bedienen 'natuurlijk' ;)
Maar in hoeverre werkt het dan? Is het een houtje touwtje oplossing of is het echt 100% compatible?

Bedoel meer of je als het ware bij de 3000 series kan blijven, omdat je gewoon merkt dat de zen 3 architectuur gemaakt is voor de 500 chipset? Dat je bepaalde features dus mist, dat je uiteindelijk alsnog het beste kan upgraden naar een moederbord met een 500 chipset?

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 19 mei 2020 18:16]

Dit zou vergelijkbaar moeten zijn als bij Zen2 op 400 borden.
Je kan de bios ook niet zo maar downloaden. Je moet bewijs leveren dat je een Zen3 cpu hebt dan krijg je de bios. Dit is om te voorkomen dat mensen met een niet Zen3 cpu toch die bossen flashen (oude cpu support moet er namelijk uit km ruimte te maken)

Ik ben heel erg blij dat AMD geluisterd heeft. Ze communiceren nu ook een stuk duidelijker namelijk: Zen3 is de laaste upgrade voor 400 chipsets.

Hopelijk down ze dit in de toekomst meteen. (Bv bij AM5)
Gewoon veel grotere flash of minder rotzooi in de bios steken (gfx enzo eruit)
Achteraf was dat inderdaad de oplossing.
Maar wat Gamers Nexus er over te zeggen heeft is wel terecht.

Toen AMD met Ryzen kwam hadden moederbord fabrikanten geen vertrouwen in Ryzen. AMD had het jaren lang slecht gedaan. Die wilde niet veel investeren in de moederborden. AMD kon toen moeilijk eisen gaan stellen aan de bios rom's. Die grotere chips waren duurder. Intel borden hadden allemaal die kleine 16mb rom's (was ook genoeg want een Intel bord gaat maar 2 generaties mee)

Nu fabrikanten wel vertrouwen hebben is het makkelijker voor AMD om voor AM5 wel een eisenlijstje op te stellen waar moederborden aan moeten gaan voldoen. Op die manier kunnen ze er voor zorgen dat 3 generatie chips makkelijk op de eerste generatie AM5 borden kunnen werken.
Nu maar afwachten of ze dat ook gaan doen.
Maar wat Gamer Nexus dan wel weer mooi overslaat is dat vroeger sockets veel langer ondersteund konden worden. Socket 775 werd 7 jaar lang ondersteund en AM3 CPU's konden op AM2/AM2+ sockets, dus die konden ook enorm lang mee.

En dat kon omdat moederbord fabrikanten vroeger niet hele hoop meuk in hun BIOS'en deden. Voornamelijk het belangrijkste microcode en data stond op die borden. De BIOS zag er oerlelijk uit, maar dat maakte verder niet uit. Ze waren functioneel.

Tegenwoordig moeten er allemaal flashy graphics in met in-BIOS RGB instellingen en een muisdriver in. Dat gaat allemaal ten kosten van geheugen. Toen B450 en X470 uitkwamen wisten mobofabrikanten dat Zen 3000 en 4000 ondersteund moesten worden. Waarom zorgde ze er toen niet voor dat er genoeg plek zou zijn? Nadat Ryzen 1000 zich bewezen had wist je dat verdere Ryzen systemen een succes zouden worden.
Dat van de 775 socket klopt toch niet helemaal, de cpu support was ronduit verwarrend in die tijd. Het past er fysiek op maar kon niet omgaan met de fsb, etc.
Zie ook:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/LGA_775
Grotere flash is lastig. Recentelijk heeft Steve Burke van Gamers Nexus hier een video over gemaakt. Hij verteld dat de ROMs 16mb zijn van de eerste en tweede gen ryzen moederborden, en dat die generatie CPU's niet echt om kunnen met 32mb ROMs, de 3xxx serie kan dat weer wel.

Wat betreft "rotzooi", zit er niet echt in. De grafische kwaliteiten zou inderdaad wat terug geschroefd kunnen worden maar dit brengt het risico dat mensen en reviewers daar over gaan klagen, aangezien het nu al jaren zo is en het gemarkeerd word als achteruitgang.

Hier is de video: https://youtu.be/T5X-8vZtml8
Wat is er mis met good old text based menu? Werkt toch prima? Al die grafische opsmuk is echt nergens voor nodig in zo'n omgeving vind ik persoonlijk. Muis support mag er ook uit wat mij betreft. Lekker lean and mean.

[Reactie gewijzigd door dhrto op 19 mei 2020 19:04]

Juist. De mensen die daadwerkelijk in de bios of uefi komen kunnen in de regel met een tekst scherm prima uit de voeten. Maarja, net als die RGB zut zal er wel een bepaalde aantrekkingskracht zijn voor een schijnbaar grote groep.
Op zich heb je gelijk, tekst is genoeg om alles te doen wat nodig is die paar keer dat je wat met een bios moet, maar anderzijds is het toch wel prettig als er een beetje gui en muisondersteuning is.

Laat Intel en amd gewoon zorgen dat cpu’s bij wijze van 4gb kunnen aanspreken bij het booten. Dat zal misschien een paar euro schelen op een moederbord van 100 euro of (heel veel) meer, lekker belangrijk. Dan krijg je de komende tijd in elk geval niet meer van dit soort situaties.
Ja die video heb ik gezien en de EUFI blijft meer en meer rotzooi aantrekken, zwier die RGB rommel er al eens uit en wat minder grafische pracht en praal. Had een tijdje geleden een mobo te pakken waar een os op de bios zat :/ had wrs een aparte flash chip naast de bios maar dan nog :/
Ik denk dat een paar tientallen kB hier en daar aan graphics en extra UEFI libraries niet opweegt aan de vele MB's die de BIOS moet bevatten voor initalisatie en tuning van elke generatie CPU (microcode).

Niet voor niets wordt support voor oude Ryzen's (of zelfs de AM4 Ahtlon's?!) waarschijnlijk geschrapt, zodat er meer ruimte is voor nieuwe processors.
Dit was nooit nodig omdat Intel jarenlang de koning was en er maar max 8 verschillende CPU's in een BIOS hoefde. Gezien je bij Intel toch elk jaar een nieuw mobo moet kopen.
Bij Intel heb je nooit iedereen jaar een nieuw mobo moeten kopen, iedere Intel chipset heeft sinds het uitkomen van de Core cpu's op het consumenten platform altijd support voor 2 generatie cpu's per chipset en per socket.
Daarnaast heeft Intel per generatie een stuk meer dan "8 verschillende cpu's".
Iedere Intel chipset support voor twee generaties is een beetje kort door de bocht. Socket 1156 P55/H55 heeft het toch echt met één generatie CPU's moeten doen, tenzij je Lynnfield (Core i5/i7 700/800) en Clarkdale (Core i3/i5 500/600) als andere generaties beschouwt. Maar dat waren gewoon andere segmenten, de eerste waren quadcores zonder iGPU, de tweede dualcores met iGPU. Als je een P55 met Lynnfield CPU had gekocht, kon je nergens naar upgraden.

En praktisch hetzelfde met socket 1150, daar had je Haswell, Haswell Refresh (noemen we toch geen nieuwe generatie, ook al had je toen ook al een hoop gedoe om een Haswell Refresh op 80 serie moederbord werkend te hebben) en Broadwell, wat nauwelijks een desktop release heeft gehad en eigenlijk ook geen upgrade was als je een Haswell i5 of i7 had, tenzij je echt die Iris Pro GPU wou.
Lynnfield en Clarksdale zijn inderdaad verschillende generaties naast dat het inderdaad ook grotendeels verschillende segmenten zijn. zo is Lynnfield een 45nm cpu en is Clarksdale 32nm, ook heeft clarksdale AES-NI support wat Lynnfield niet heeft. Zijn geen enorme verschillen, maar het is ook zeker niet dezelfde generatie.

Bij S1150 zou je dat argument sneller kunnen maken vind ik, echter uiteindelijk is Broadwell toch een aparte generatie, hoe minimaal ook en ook Haswell-R wordt regelmatig als eigen generatie benoemd, al ben ik het daar eigenlijk niet mee eens. Haswell-R op een 80 serie mobo was trouwens geen enkel probleem in mijn ervaring, meerdere systemen daarmee gehad en eigenlijk nooit problemen gezien, heb er zelfs nog een draaien.
2 generaties meestal en dan was het nieuwe chipset maar zelfde socket :
reactie daarop is natuurlijk: "whats with this basic Bios, what year is is this? 2001?" GN Steve zijn artikel was heel goed.
Bewijs leveren dat je een Zen3 hebt? Ik heb geen idee hoe dat bij AMD werkt, maar controleert de update software niet ff van tevoren of de gedownloade bios compatible is met de proc die je op je mobo hebt?
Als je een Zen3 op een huidig moederbord zou prikken start hij überhaupt niet op. Je zult moeten flashes met je oude processor, na een reboot is er niets meer, Nieuwe processor erin en weer gaan. Gelukkig kun je wel veel meer borden flashes zonder processor.
Heeft een cpu dan geen failsafe-terugval oid?? Dus dat je tenminste nog iets kan doen...

[Reactie gewijzigd door Sjah op 19 mei 2020 19:18]

Dat is in dit geval nu juist de uitdaging. De oude cpu info gaat er uit. Dus terug opstarten met een oude cpu gaat niet meer. Simpel gezegd, de cpu en het mobo verstaan elkaar niet meer. De tolk is er niet meer. er is enkel nog een tolk voor de Zen3. En die verstaat geen Zen2.
Het lijkt mij sterk dat ze de ondersteuning voor Zen2 gaan verwijderen, Zen, Zen+ en wellicht wat AM4-Athlons zijn de meest logische kandidaten voor verwijdering. Je kunt dan een Zen2 als brugprocessor inzetten die zowel met oud als nieuw BIOS opstart en dus een moederbord weer tot leven kan brengen. Moet je wel een Zen2 hebben natuurlijk, wat voor eindgebruikers wat lastiger is, maar nog steeds een uitkomst voor de PC-handel.
Dat is in dit geval nu juist de uitdaging. De oude cpu info gaat er uit. Dus terug opstarten met een oude cpu gaat niet meer. Simpel gezegd, de cpu en het mobo verstaan elkaar niet meer. De tolk is er niet meer. er is enkel nog een tolk voor de Zen3. En die verstaat geen Zen2.
O.a. MSI hebben een speciale USB poort waarmee je zonder cpu de bios kunt flashen.
Denk dat dat een beetje lastig gaat op het moment dat je de bios versie die de nieuwe processor werkend maakt nog niet geïnstalleerd hebt. Ik vraag me zelf ook wel af hoe ze het willen doen, maar ik denk niet op die manier.
Ah ja, dat klinkt eigenlijk best logisch
Nee, want je moet dus met je oude processor de BIOS updaten, omdat de nieuwe niet ondersteunt wordt (behalve als je kan flashen zonder CPU natuurlijk, zoals op sommige MB kan). Daarna moet je de processor wisselen, omdat dan juist de oude niet meer werkt als daarvan de ondersteuning weggehaald is.
Nee die flasht hem gewoon en daar na boot je bord niet. Zo geafanceerd zijn die bios flash tools niet. Wellicht kunnen ze wel zo iets maken dat weet ik niet.

Maar je kan aan de hand van een SN natuurlijk aantonen dat je een Zen3 cpu hebt. Hoe AMD dat straks gaat doen is nog niet duidelijk. Maar ze hebben ook nog een half jaar voordat het zo ver is. In de tussentijd kunnen ze bedenken hoe ze dat gaan doen.

Nu is het in ieder geval veel mis gegaan. In Azie gebruiken ze nog veel Gen1 en 2 cpu's en als je dan de nieuwste bios er op zet wordt die support bij 300 en 400 borden nog wel eens geschrapt om ruimte te maken voor Gen 3 support. Vervolgens boot je PC niet meer.
Wij tweakers zijn gebruikers met relatief veel verstand van de materie er zijn ook mensen die amper weten wat ze aan het doen zijn en toch maar wat proberen. En dan kan het mis gaan.

Maar daar zijn ze nu dus mee bezig om een herhaling van bepaalde problemen met 300 en 400 serie borden bij de Ryzen 4000 launch te voorkomen.
Ik hoop dat in de toekomst een chipset gewoon 2 generaties meegaan, en dat is het. Dat is een stuk duidelijker, en dat moet wel passen op zo'n ROM chip.
Deze gaat toch 3 gens mee :+ ZEN (1000 serie), ZEN+ (2000 serie) ZEN2 (3000 serie)
Yes maar daar moest al moeilijk voor gedaan worden. 2 gens is nog steeds beter dan Intel, en goed te doen voor AMD zonder veel gedoe. Ik zou zeggen dat dat de gulden middenweg is.
Huh?

Mijn oude Asus bord kun je gewoon biossen van downloaden die Zen2 support hebben? Ik draaide de laatste versie die de 3000-serie gewoon ondersteunde en zelf draaide ik op een 1800X dus support voor de oudere CPU's zat er ook gewoon in :?
Sommige fabrikanten halen oude support er uit. Andere weer GFX en features.
Maar AM4 betreft ook niet Ryzen CPU's die voorheen wel support hadden en die support is mogelijk wel geschrapt.
Ryzen 1, 2 en 3000 support en full GFX en features.

Wellicht dat ze voor wat oude A-serie CPU's de support geschrapt hebben maar op een bord van €200+ is dat denk geen ramp. Punt was meer dat het wel gewoon kan om alles netjes te supporten als je niet bezuinigd op onderdelen (de fabrikant dan)
Nee maar op goedkopere borden wel. Hier in de EU en USA ook niet echt maar vooral Azie waar grote aantallen verkocht worden schijnen wel interesse te hebben in oudere CPU's.

En om Zen3 support mogelijk te maken moet er mogelijk ook Ryzen1 en 2 support geschrapt gaan worden. En dan wordt het wel wat meer een issue.
Het probleem was dat er domweg niet genoeg plek meer was op de bios chip van de meeste moederborden. Het kan dus wel, maar alleen door support van oudere cpu's er uit te knikkeren. Dat gaan ze nu dus doen, maar je moet heel voorzichtig zijn dat die bios dan niet terecht komt op moederborden bij mensen die wel nog die oudere cpu's gebruiken.

En hier lijkt dat niet zo'n groot issue, maar in andere delen van de wereld worden nog veel meer oudere modellen cpu's gebruikt.

Het kost wel ook extra ontwikkeltijd terwijl veel moederbord fabrikanten al niet veel bios ontwikkelaars in dienst hebben (soms zelfs maar één persoon, volgens Steve van Gamersnexus). Theoretisch zou het dus wel kunnen dat niet beide versies door ontwikkeld worden bijvoorbeeld, of dat het gewoon langer duurt. Maar op zich als de bios beschikbaar is en je weet zeker dat je die bios nodig hebt dan zou het volgens mij gewoon even goed moeten werken.
En hie zit het dan met de MAX variant moederborden voor zen2 van MSI?

Die hebben meer BIOS geheugen aan boord en zijn out of the box geschikt voor zen2.
Is even afwachten wat de fabrikant er van maakt, maar de moederborden met 32 MB chips zou ik inderdaad verwachten dat het moet kunnen zonder oude support er uit te knikkeren. Voorheen was het AMD die het gewoon volledig blokkeerde, waarschijnlijk om verwarring te voorkomen. Nu doen ze dat niet meer en is het aan de moederbord fabrikant.
Of naar het mogelijk 600 chipset upgraden ¯\_(ツ)_/¯
Ik gok eigenlijk dat 600 chipsets voor AM5 gereserveerd zal zijn. Met zen 3 eind dit jaar, zal zen 4 pas in (begin) 2022 uit komen, en dan zal het tijd zijn voor DDR5.
Dat verwacht ik eigenlijk niet, denk dat een boel partners er niet vrolijk van worden wanneer er geen refresh komt bij de release van Zen 3. Juist dat soort releases zijn drijfveren voor moederbord verkopen in het hogere segment (en dus met meer marge), ik verwacht echt niet dat de moederbord fabrikanten dat willen laten liggen.
Het is geen houtje touwtje oplossing, het is meer er staan nu in het bios data voor om deze CPU's te ondersteunen. Als het een goedkopere bios rom met minder ruimte is, wordt er dus een aantal van de andere CPU's verwijderd om weer ruimte te maken.

De chipset, socket etc zijn 100% compatible. Alleen je hebt geen extra PCI express 4.0 ondersteuning etc.
Features zal je niet echt missen mede omdat tegenwoordig veel in de CPU zit verwerkt (USB controller, PCI, memory controller). Je zal alleen dingen missen die je moederbord niet ondersteund, maar buiten PCIe 4.0 kan ik mij eigenlijk niks bedenken wat dat dan zal zijn.
Nee, het komt er op neer dat veel b450 borden support voor de oudste cpu's gaan schrappen, zodat er ruimte komt in de bios voor de nieuwe series. Bijvoorbeeld de am4 athlons en zen 1st gen code worden verwijderd uit de bos, en zen 3 support code komt er voor in de plaats. Je hoeft niet te denken aan minder prestatie, dat zeggen ze alleen maar omdat ze liever hebben dat je een b550 bord koopt, dat was in eerste instantie ook de reden dat ze opeens zeiden dat zen 3 support op b450 niet doorging, meer winst voor amd en moederbord fabrikanten als mensen verplicht van b450 naar b550 moesten gaan, maar de backlash was te groot.
Of mss bleken er genoeg b450/70 moederborden en/of onderdelen nog te bestaan. Of mss is de winst marge nu nog groot op de 400 serie borden. En riepen de mborden fabriekanten, is prima zo amd bied dit maar aan.
Ik heb het zelfde gezien bij HPE Blades, waarbij je een CPU upgrade kon doen maar eerst de BIOS moest upgraden. Hierdoor werden wel een aantal Xeon modellen niet meer ondersteund. Was met name in de tijd van de Gen5 en Gen6 series. BIOS update vertikte het ook wanneer er een Xeon in zat die niet in de nieuwe BIOS werd ondersteund. Moest je goed plannen, want wanneer je dan naar een te hoge versie ging dan was die niet meer compatible met het enclosure en moest HPE langs komen.
Ik vind het persoonlijk een slecht besluit, dit gaat (wederom) vragen zijn om problemen...
Persoon A upgraded zijn B450 mbr omdat hij er zijn 4700X op wil maar besluit 3 maanden later dat hij er dan toch ook wel dat 1337 X570 bord bij wil.

Persoon A zet zijn B450 bord vervolgens op marktplaats, en persoon B koopt dat bord en zet er een 2600 op die vervolgens niks doet, en er is weer een topic geboren met "K*t AMD bord werkt niet, alles geprobeerd", borden die eerst wel met een bepaalde CPU werken moet je niet opeens die functionaliteit kunnen laten strippen, dat is vragen om een heleboel heisa in de 2ehands markt, en dat gaat ten koste van de fabrikant zijn reputatie, want de eindgebruiker heeft natuurlijk nooit iets fout gedaan.
Ja dat ga je zeker krijgen.. Maar het voordeel daarnaast is wel dat de X470 mobos met de nog oudere bios veel meer waard gaan worden.. Omdat de rest er allemaal een Zen3 bios erop heeft gezet..
Dus als je in de toekomst nog aan een 2ehandse x470 mobo wilt komen met een oudere bios versie, gaat dat denk ik behoorlijk lastig worden.

Zelf ga ik mijn X470 mobo niet verzien van deze nieuwe bios, aangezien het de verkoop waarde verminderd. Wat een koper met dit bord doet moet die lekker geheel zelf weten.

Overigens als je langer op AM4 wilt blijven is het verstandiger om dan toch overstag te gaan met een pci-e 4.0 moederbord. Aangezien snelle storage nog wel eens belangrijk gaat worden in de toekomst. Zie ps5 en xbox x series.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 19 mei 2020 20:40]

Denk dat het geen donder uitmaakt voor prijs, zullen zat mensen zijn die hun cpu er 6 a 8 jaar in laten, en dan (met) de orig. bios verkopen.
Ik mag hopen dat iemand die genoeg weet van IT om z'n moederbord te flashen om een nieuwere generatie te ondersteunen ook weet dat die dat bij het doorverkopen van zijn moederbord dat er even bij moet melden. Of heb ik dan teveel vertrouwen in de medemens?
je kan mijn B350 bord kopen met de 1700 erop.

Volgens Asus kan je er ook nog een 9350 opprikken.

[Reactie gewijzigd door Jermak op 19 mei 2020 22:19]

MSI heeft het best netjes gedaan met hun MAX borden, grote kans dat die een Ryzen 5 2600 en ook een 4700x ondersteunen tegen die tijd, dankzij de 32mb bios chip.
Ik ben geen kenner, maar wel van plan om op korte termijn een nieuwe upgrade aan te schaffen.

Hoe zit het met de VRM’s? Ik lees in (bijna) alle reviews en reacties in andere posts dat je mbt de VRM’s nu al beter kunt/moet kiezen voor een X570 chipset I.c.m. Ryzen 9 3900x.

Om die reden (compatibel met Ryzen 9 en VRM) ben ik nu van plan om een moederbord met X570 aan te schaffen.

Dank alvast voor jullie hulp.
Het hangt meer af van de fabrikant die de moederborden maakt dan de chipset. Zo kan het ene bordje voldoende vrm's hebben terwijl het andere bordje tekort schiet. Dit ligt geheel bij de fabrikant en is per bord verschillend. De chipset van de borden kunnen wel hetzelfde zijn.
Mja, mij niet gezien, kloten met een beta bios (waarvan het nog maar de vraag is of de fabrikant van je mobo het uberhaupt beschikbaar maakt), waarvan je niet meer terug kan, en dus de praktisch waarde van je mobo vernaggelt (niet meer doorschuiven met een budget CPU als je zelf toch upgrade), en waarschijnlijk zullen de fabrikanten wel allerlei "op eigen risico" disclaimers er bij zetten en garantie proberen te ontduiken

Leuk dat ze hiermee straks op een beperkt aantal 400 serie borden zen 3 "ondersteunen", maar dit ga je toch niemand aanraden?

Persoonlijk blijf ik dus vrolijk tot minstens het 2e jaar AM5 lekker op mijn 2600 zitten, door deze move is de 2e hands markt voor zen 2 straks aardig verstoord (veel vraag, weinig aanbod), en zen 3 op B450 ga ik niet wagen
Voordat ik zoiets zou flashen zoek zou ik zeker eerst ervaringen van anderen proberen te vinden, maar als die geen problemen zien met hetzelfde type mobo dan zou ik niet weten waarom je die bios dan niet zelf zou kunnen flashen. Ik heb op mijn x470 bord ook verschillende beta biosen van ASRock geflashed omdat ik tegen allerlei problemen in de 'officiele' versies aan liep, zonder problemen. Die bios versies vind je ook niet zomaar opde ASRock website maar heel moeilijk is er niet aan te komen, en je kunt altijd wel weer terug naar een vorige bios.

Volgens mij gaat het ook alleen maar om de AGESA code die mobo fabrikanten uberhaupt al niet kunnen aanpassen, en alleen maar voor de CPU support zijn, dus als AMD gewoon zorgt dat ze hun werk goed doen (wat toch al moet, ook voor X570/B550 en nieuwer) dan zou ik niet weten waarom zo'n 'beta bios' voor B450/X470 riskant zou zijn om te flashen...
Die grafiek is hoe AMD het eigenlijk wilde regelen. In de realiteit kan je gewoon een ryzen 3000 chip op je B350 en X370 moederbord gebruiken en ik heb vernomen dat sommigen het zelfs op A320 te werken hebben gekregen (weet ik niet zeker, geen bronnen). Je hebt natuurlijk wel een bios update nodig, maar dat is het zeker waard.

Ik ben benieuwd of AMD niet beter zoiets voor de 4000 serie had kunnen doen, vooral omdat het meeste gezeur vanuit de kampen kwamen van mensen die al een B450/X470 bordje hebben.
Je kan gerust de 3000 reeks op oude A320 borden gebruiken. Alleen gaan de VRM's daarbij niet zo heel optimaal zijn zodat als je een 3900 of hoger installeert je bordje vrij toasty gaat zijn waarna de CPU terugclockt om de stability toch enigzins te waarborgen.

Hardwareunboxed had dan ook blender getest op zo'n "ultra cheap" B350 bord, het werd zo warm dat het systeem crashte, en dat zonder overclocks en/of PBO. Met PBO was het gewoon onwerkbaar.

Dacht dat ze ook een A320 board gedaan hadden maar kan die video niet meer terugvinden.

Andere techtubers hadden hetzelfde (alsook op A320) gedaan en kwamen eigenlijk tot dezelfde conclusie : "Don't do it!".

Als je bij een 3700x blijft is het nog min of meer doenbaar maar het is echt de kantjes opzoeken.

Deftige X370 of B350's zouden misschien nog lukken maar dan moet je al gaan kijken dat je VRM's zeker up to the task zijn als je niet wil dat je hele build opsmoort.

Er zijn VRM tier lists te vinden op reddit van 300/400/500 moederborden waarop je kan kijken of een upgrade naar een nieuwere range wel een goed idee is.
Bijvoorbeeld in image vorm : https://i.redd.it/2iwdy5wrrly31.png
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan doen. Kan je straks bv aanvinken welke processoren je wil hebben. Want het lijkt een of andere tabel te zijn.

Maar verder wel een mooie zet dan werkt uiteindelijk alles. Maar ik hoop wel dat winkeliers dan ook waarschuwen.

Ik heb wel eens meegemaakt dat ik een heel systeem kocht en een foutje maakte met de spullen (een voeding die niet in de kast paste) waarbij ik snap dat ze het verschepen, maar een berichtje dat past niet was fijn geweest.
Er komt een 'Beta' bios beschikbaar. Deze bios zal uit het zicht gehouden worden voor de doorsnee gebruiker om problemen te voorkomen.
Top echt te gek van AMD betekend afhankelijk van welke moederbord 4 generaties processoren worden ondersteund. Ook verwacht ik weinig issues met VRM's aangezien er genoeg mensen zijn die 3950X op b350 en 450 laten draaien. Daar kan Intel nog wat van leren!
Dat was ook het eerste wat ik dacht! Intel gaat nog één stuk verder en introduceert ook bij elke nieuwe generatie een incompatible socket, waardoor je moederbord helemaal nutteloos wordt/vastzit aan de CPU-serie.

Ik denk dat deze zet AMD toch wel weer een tik is richting Intel, al denk ik ook dat moederbord-fabrikanten een beetje huiverig zullen zijn omdat ze geen/minder nieuwe borden zullen verkopen.
Ik denk dat deze zet AMD toch wel weer een tik is richting Intel, al denk ik ook dat moederbord-fabrikanten een beetje huiverig zullen zijn omdat ze geen/minder nieuwe borden zullen verkopen.
Ja dat vraag ik mij dus af want je zou ook kunnen redeneren omdat juist cpu's langer ondersteund worden dat meer mensen voor een luxer model gaan. stel normaal geef je 150 euro voor een moederbord zou je nu kunnen redeneren oke cpu gaat 4 generaties mee inplaats van bij intel 2 keer 1 bord voor 150 euro pak ik nu die luxere van 400 euro (ik verwacht dat de marges hoger zullen op die borden).
Ik denk dat deze zet AMD toch wel weer een tik is richting Intel, al denk ik ook dat moederbord-fabrikanten een beetje huiverig zullen zijn omdat ze geen/minder nieuwe borden zullen verkopen.
Dat vraag ik me af, AMD heeft hier bij veel mensen echt krediet verspeeld, ook nu ze er op terug komen. En dat zijn juist de mensen die AMD altijd hoog in het vaandel hadden, ook toen het slecht ging.

Nee, ik verwacht niet dat AMD zich hier een grote dienst bewijst. AMD heeft het geluk dat Intel de komende jaren niets heeft, waardoor dit in de praktijk waarschijnlijk weinig impact zal hebben. Echter het is wel een deukje in het image, AMD heeft nu laten zien dat ze ook gewoon een multinational zijn en niet het braafste jongetje van de klas dat de consument altijd voorop heeft staan aan iedereen die daar nog over twijfelde (en dat waren er best wat als je o.a. de AMD reddit de laatste week gevolgd hebt).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 19 mei 2020 23:02]

Dat ligt meer aan de fabrikant, heb een MSI x570 bord gehad voor mijn huidige ROG bord, waarbij de VRM's niet opgewassen was voor de 3900x. En deze CPU en Mobo werd als set geleverd via alternate.

Zeker goedkopere borden blijken nog wel eens moeite te hebben met de 105w ryzens (HardwareUnboxed heeft hier nog een heel leuke stuk over gemaakt, waarbij MSI de tekortkomingen toegaf, en TomHardware iedereen die er over klaagde een trol noemde, omdat ze zelf niet het probleem tegen kwamen met een :O 65w CPU, ja DUH!!!!!!)

Maar goed dit waren de eerste x570 borden geproduceerd voor de Ryzen9 specs uitwaren en daar te licht voor waren. MSI was igg zo grootmoedig om hierop te reageren en deze borden uit de handel genomen. Kreeg ook van MSI netjes een ander bord aangeboden of geld terug)

[Reactie gewijzigd door ArranChace op 19 mei 2020 22:38]

> Ook verwacht ik weinig issues met VRM's

Heb een 3900X op een B350 gedraaid en dat ging goed. Maar ... ik had ook een topdown cooler ( waardoor de VRM's extra gecooled werden ). De reden waarom je een 3900X/3950X kan draaien op een B350 met brakke VRM's is omdat de meeste mensen nooit alle cores op 100% draaien.

Het gevolg is dat je VRM genoeg koeling hebben omdat je CPU maar 30 a 70W gebruikt ipv de 150W+ bij alle cores. Als je echt al je cores op 100% zou draaien voor een lange periode, zou me echt niet verbazen dat je PC ineens "crasht" op onverwachte momenten.

Persoonlijk dat ik constant het gevoel van "is er genoeg koeling". Ik voelde mezelf beter wanneer ik een X570 gekocht heb met overdreven VRM's ( dat ook een pak energie zuiniger zijn op lage load ). De VRM's waren een extra, wou gewoon 2de NVME slot ( ITX ).
Super! Ik heb zelf een B450 bord met een Ryzen 5 3600. Dus van mij mag de support voor 1000 series en 2000 series CPUs best vervallen tbv 4000 series support.

Die controle is natuurlijk meer om de officieel kanalen schoon te houden en voldoende waarschuwingen te geven. Dat ze kunnen zeggen; via onze site had je dit kunnen weten. Het gevaar is wel dat dit soort BIOS verzies dan vervolgens elders word aangeboden, met misschien wat extra ongewenste code ingebakken... Dus je moet het als AMD/bord partners ook niet te moeilijk maken om aan de gewenste BIOS verzies te komen ...
> Dus van mij mag de support voor 1000 series en 2000 series CPUs best vervallen tbv 4000 series support.

Probleem is de 2de handse markt. Het word lastig wanneer mensen moederborden verkopen en de koper afkomt "het is kapot want mijn 1XXX, 2XXX werkt er niet op".

Omdat je geupgrade hebt naar een 3000/4000 bios ( je hebt geen idee of de koper van plan is om een 1/2xxx te draaien ) ... en de ellendige discussies want niet iedereen verstaat het probleem ( zelf als je X schrijft in je omschrijving, is het soms nog altijd boel ).

Heb al genoeg ervaring met kopers via ebay om te weten dat problemen makkelijk voorkomen. Zelf mensen dat een stock image ( enorm duidelijk!! stock image van fabrikant ) gebruiken als excuus want het keyboard is niet AZERTY zoals de stock image, terwijl in de omschrijving duidelijk staat dat het QWERTZ is. Of andere toestanden dat je gewoon hondsdol draaien.

Ik zag ook op mijn B350 moederbord, dat de fabrikant neerschreef dat je niet terug kan naar een lagere bios eenmaal dat je de 3000 series bios flasht. Dat zal ook fun worden.

Ik begrijp AMD hun positie hoe lastig deze situatie is. Het is verlies, verlies in beide gevallen.
Slimme beslissing. Eerst de mindshare van consumenten krijgen en nadien volgt de marketshare wel. Ja wij zijn de nerds en vertegenwoordigen slechts een klein deel van de markt. Maar wij bepalen wel wat al onze vrienden en familie kopen die zich niet bezighouden met websites zoals Tweakers.net. Vandaag nog iemand aanbevolen om een Max moederbordje te kopen omdat er nu toch Ryzen 4000 ondersteuning zal zijn. Als ze in de eerste DDR5 chipset slechts 2 generaties ondersteunen ( in plaats van 3-4 ), gaat geen kat daar meer iets over zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True