Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cyberpunk 2077 vereist vanwege raytracing DirectX 12

De Windows-versie van CD Projekt RED-spel Cyberpunk 2077 zal bij de release alleen werken op computers die ondersteuning bieden voor DirectX 12. In de praktijk betekent dit dat het spel niet zal werken op Windows 8, maar wel op Windows-versies 7 en 10.

In een interview met het Duitse PC Games Hardware zegt lead graphics programmer Marcin Gollent dat Cyberpunk 2077 minimaal DirectX 12 nodig heeft, omdat vroeg in het ontwikkelproces werd besloten veel gebruik te maken van DXR. DXR is de raytracingsextensie van de DirectX 12-api.

Door de keuze voor DXR, zal Cyberpunk 2077 niet werken op besturingssystemen die geen DirectX 12 ondersteunen. Windows 10 heeft standaard ondersteuning voor deze DirectX-versie, Windows 7 heeft deze ondersteuning sinds medio vorig jaar. Het nieuwere Windows 8 heeft de benodigde libraries echter nooit gekregen, waardoor Cyberpunk 2077 niet zal werken op dat besturingssysteem.

In het gesprek vertelt de studio daarnaast meer over de het spel gebruikte raytracingseffecten die Nvidia vorige week bekendmaakte. Zo krijgt het spel raytraced schaduwen, waarbij de vervaagde randen van schaduwen beter gesimuleerd kunnen worden. Ook gebruikt de studio raytracing om verlichtingseffecten zoals dat van de lucht en van beeldschermen realistischer te kunnen weergeven.

De studio werkt op dit moment aan raytracingsreflecties. Volgens lighting & fx art director Jakub Knapik was het implementeren van de raytracingseffecten lastig, vanwege de 'ontzettende complexiteit' van Night City en om het 'gelijkwaardig' te kunnen maken aan de CD Projekt RED-engine.

Cyberpunk 2077 staat nu gepland voor een release op 19 november. Naast Windows, komt het spel ook beschikbaar op Stadia, de PlayStation 4 en 5 en de Xbox One en Series X. Het is vooralsnog onduidelijk of de next-gen-consoleversies ook ondersteuning krijgen voor raytracing. De ontwikkelaar zegt tegen PC Games Hardware in de toekomst meer te willen spreken over deze consoles. Tweakers schreef onlangs een preview over Cyberpunk 2077.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

02-07-2020 • 14:04

169 Linkedin

Reacties (169)

Wijzig sortering
Op dit moment draaien volgens de Steam Hardware & Software Survey 91.08% van de maandelijks aangemelde gebruikers op Windows 10 64-bit en 6.18% op Windows 7 64-bit. Samen dus goed voor 97.26% van de gebruikers.

Edit: Zoals @svenk91 terecht opmerkt is het respectievelijk 91.08% en 6.18% van de Windows-gebruikers die op Windows 10 en Windows 7 zit. Van alle gebruikers (dus incl. macOS en Linux) is het respectievelijk 87.12% en 5.91%.

[Reactie gewijzigd door Balance op 2 juli 2020 18:41]

Ondertussen heeft Balance de boel gecorrigeerd :). Wat jij geeft eerst gaf zijn percentages van de Windows gamers die DirectX 10, 11, of 12 gebruiken in hun maandelijkse activiteit.

Het daadwerkelijke aantal gamers op die OS'en zal naar alle waarschijnlijkheid ietsjes lager zitten. Er zijn toch echt wat mensen met Linux of MacOS, of een oudere gpu die geen DirectX 10+ aan kan en/of enkel oudere/niet DirectX 10+ spelletjes spelen. Denk dan vooral ook aan de niet-Tweakers / mensen in armere landen met vaak nog een oude pc.

Nou verwacht ik nog steeds dat het percentage van windows 7+10 gamers erg hoog zal zijn, maar die 97.26% is het niet.

@EnigmaNL, dat klopt idd. Windows 10 x64 = 87.12%, Windows 7 x64 = 5.91%. Samen dus 93.03% van de OS'en op steam. Het aantal systemen dat DirectX 12 aankan in de periode Januari 2019 tot en met Juni 2020 was onder de 81% (de pre-win10 systemen met DirectX 12 capable GPU maakt geen onderscheid of het OS wel/niet DirectX 12 aan kan). Minder dan 81% van de PC's kunnen nu dus Cyberpunk 2077 software technisch draaien in theorie. Dan zullen de zwakkere GPUs het waarschijnlijk ook niet aankunnen.

Allemaal prima begrijpelijk voor zo een AAA game. Ik heb ook niets tegen de technische vereisten. Maar ik wou aangeven dat de cijfers van @Balance niet kloppen bij zijn uitleg en ook weinig zeggen over hoeveel gebruikers Cyberpunk 2077 kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 2 juli 2020 18:58]

Het percentage van alle Steam gebruikers met Windows 10 64bit zit op 87,12%.
Ik ben benieuwd hoe dan de performance gaat zijn met GPU's zonder (hardwarematige) raytracing, als ik dit zo lees, hou ik mijn hart vast...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 juli 2020 14:24]

Het gebruik van DXR raytracing maakt DX12 verplicht, maar het gebruik van DX12 maakt raytracing niet verplicht. Ik ga ervan uit dat je het gewoon kan uitschakelen. "Oude" DX12 hardware gaat dat anders echt niet aankunnen.
Zoals het nu geschreven staat, kan het maar zo zijn dat raytracing bijna benodigd is. Maar goed, we gaan het zien. Natuurlijk hoop ik dat het gewoon uit te schakelen is. Zou best een domper voor mij zijn als dat niet zo was.
Dat heeft hij niet gezegd:
Regarding DX12 Ultimate, Cyberpunk 2077 will work absolutely fine with all DX12-compatible GPUs. What the "Ultimate" feature set does is it allows us to do more if the hardware allows for it. We opted to go with DX12 for two main reasons. Firstly, it is the standard API for the Xbox platforms, and with the game also coming to Xbox One, we naturally wanted to have it implemented as soon as possible. Secondly, it is the birthplace of DXR, and given we had plans to invest in DXR very early on, that made the choice to go with DX12 a pretty straightforward one.
Tweakers heeft het dan misschien wel wat bouder opgeschreven, maar nog steeds lees ik het er niet in. Er staat dat ze DX12 vereisen vanwege raytracing, als in, omdat ze raytracing willen kunnen toepassen. Dat kan niet met een andere DirectX versie.
Lijkt me logisch, het lijkt me ook simpeler en minder werk om maar met 1 directx te werken, ook mogelijk minder kans op bugs.
Maar ik kan het helemaal verkeerd hebben, ik laat me niet tegenhouden door gebrek aan kennis :)
Lijkt me logisch, het lijkt me ook simpeler en minder werk om maar met 1 directx te werken, ook mogelijk minder kans op bugs.
Nou ja, dat ligt er maar net aan hoe de DXR API is. In de basis heb je inderdaad minder complexiteit, je hoeft immers geen verschil te maken tussen DX11 en DX12, wat op zich al heel wat is. Maar dat betekend niet dat het nu een berg gemakkelijker is.
Gezien het ook op de originele PS4 en XB1 zal moeten draaien zal ray tracing op PC ongetwijfeld uit te schakelen zijn.

De eis voor DX12 zal dan ook meer zijn om niet meerdere APIs op PC te ondersteunen.
Bij Control kun je kiezen voor DirectX 11 of 12, en als je DirectX 12 kiest, kun je alsnog zonder RTX opties de game starten...
Xbox draait gewoon directx12.
Het heet een Direct-X-Box, was te raden geweest natuurlijk :D
We hebben 't hier over CD Projekt Red. Uiteraard zal raytracing uit te schakelen zijn.
Er was geen raytracing in de tot nu getoonde gameplay aanwezig, dus daarover hoef je je geen zorgen te maken :)
0Anoniem: 1075425
@CH4OS2 juli 2020 20:22
Is allemaal leuk en aardig. Maar er was voor de launch een aparte xbox console uitgebracht zonder ray-tracing. Dus ik denk dat hier mensen aan het praten zijn die niet echt snugger zijn. Of ze proberen interessant te klinken om ray-tracing te hypen. Beetje dom gelul als je het mij vraagt. Ik zou de bron eens beter gaan bekijken voor dat het hier op tweakers geplaatst word. Ik denk eerder dat als je ray-tracing wil dat je console of windows/DX12 moet ondersteunen en onder Linux met vulkan je ray-tracing moet missen

update:
Vulkan voor stadia / Linux zal er ook in zitten
https://www.reddit.com/r/...upport_in_cyberpunk_2077/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1075425 op 2 juli 2020 20:25]

https://www.bit-tech.net/...acing-is-now-available/1/

Nuja, het is niet alsof Vulkan geen cross-vendor RT ondersteund hoor...
+1Anoniem: 1075425
@Tokkes3 juli 2020 07:45
Nee maar hier spreken ze expliciet dat je DX12 moet hebben.. terwijl stadia het niet ondersteund. dus dan heb je het niet nodig.

En kan iemand mij vertellen waarom er weer weg gemod word? onderbouwing zal wenselijk zijn. anders worden we nooit wijzer.. Deze onzin moet eens stoppen met dat stomme gemod hier op de site. stelletje kinderen dat niet tegen kritiek kan.

En dat vulkan RT ondersteund is alleen maar mooi.. zeker als het een concurrent wil zijn.

En de huidige consoles ondersteunen geen RT moeten die dan maar een nieuwe console kopen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1075425 op 3 juli 2020 08:02]

En de huidige consoles ondersteunen geen RT moeten die dan maar een nieuwe console kopen?
Als we vooruitgang willen die ook echt vooruit gaat, ja ;)

Maar mijn comment was vooral bedoelt op je statement:
onder Linux met vulkan je ray-tracing moet missen
(en even een duimpje omhoog re: je commentaar op het modden. Volgens de regels, hoedanook, krijg je daar sowieso een -1'tje voor dus verwacht je daar maar aan (niet van mij hoor). Ik ben het zelf ook flink moe, dat "gevoelsmodden" en mag, nee, MOET gewoon harder aangepakt worden.)
Dit dus. Gezien de hype rondom Cyberpunk 2077 denk ik niet dat ze alleen de doelgroep willen hebben die een fatsoenlijke RTX opstelling voor zichzelf kan veroorloven. DX12 kan al vanaf de 900-series van Nvidia die toch alweer 6 jaar geleden op de mark geïntroduceerd is.

[Reactie gewijzigd door xMuchux op 2 juli 2020 14:25]

Dx12 werkt tegenwoordig ook op de 400/500 reeks van nvidia en die zijn al 8 a 10 jaar oud😄
Ah had even verder moeten kijken dan. Mag NVIDIA haar website eens updaten :)
Klopt. Want de 2070 en 2080 ti ondersteunen het blijkbaar niet🙀
Lijkt toch anders: downloads: GeForce Game Ready Driver 451.48 WHQL

Hebben gewoon RT-cores toch?
kom nou, @loki504 had echt geen "/s" aan zijn post moeten toevoegen om dat duidelijk te maken...
Ik had het icoontje niet als /s herkent - meer als een uiting van ontsteltenis.

[Reactie gewijzigd door djwice op 3 juli 2020 19:48]

Dan zou ook DX12 niet verplicht hoeven te zijn omdat raytracing een optie kan zijn.
Ze gaan toch geen DX11 en DX12 versie maken, dus het gebruik, optie of niet, can raytracing vereist gewoon DX12.
DX12 heeft wel een aantal andere voordelen dan enkel DXR. Het zit veel "dichter" tegen de hardware aan, is veel meer gericht op multithreading, en zorgt op de juiste hardware echt voor betere en stabielere performance dan de DX11 API.

Lijkt mij logisch voor CDPR om voor DX12 exclusive te gaan, aangezien CP2077 zowat hun nieuwe flagship game wordt.
Games als Metro Exodus maken ook gebruik van DXR, maar geven de optie om DX11 aan te zetten waardoor de optie RayTracing grijs wordt.

Ik denk dat ze in deze game standaard gebruik maken van een vorm van raytracing. Echter zijn er veel verschillende manieren en aspecten waar je dit in kan gebruiken. Global illumination is geloof ik degene (among others) die vrijwel te zwaar wordt zonder specifieke hardware. Er zijn al een paar DXR supported games uit die je bijvoorbeeld op een 1080Ti prima kan spelen met DXR aan.
Het zou best kunnen dat ze een deel van de DXR tools willen inzetten om bijv. realtime lighting/GI en volumetrics toe te kunnen passen. In dat voorbeeld kunnen ze misschien sparse-sampling beter toepassen, wat zorgt voor een lagere load dan wanneer je bijvoorbeeld meer delen van de pipeline middels DXR toepast of en hogere resolutie vereist dan in het voorbeeld van lightnig "nodig" is.

Dit is van mijn zijde puur speculatief, vooral om een potentieel voorbeeld te kunnen geven, vergelijkbare redenen zouden gebruikt kunnen worden voor, bijvoorbeeld, reflecties om op die wijze SSSR te kunnen dumpen (wat op zich ook een resource-hog genoemd kan worden).

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 2 juli 2020 19:52]

Is raytracing dan een verplichting? Ik mag hopen dat dit alsnog optioneel is. Als ik dit niet kan trekken met mijn RX 5700 XT, ga ik zwaar teleurgesteld zijn en valt toch bijna 90% van de gamer populatie buiten boord? Dat lijkt me echt niet realistisch...
het is natuurlijk geen verplichting. Maar het spel gaat er wel veeeeel beter uit zien met raytracing. dat merk ik nu al met alle spellen die het hebben op mijn 2070 super. echt prachtig. true next gen graphics!
het is natuurlijk geen verplichting. Maar het spel gaat er wel veeeeel beter uit zien met raytracing. dat merk ik nu al met alle spellen die het hebben op mijn 2070 super. echt prachtig. true next gen graphics!
Ja, ik denk dat de laatste jaren veel nadruk is gelegd op meer pixels, 4k bijvoorbeeld. Dat vereist heel veel extra rekenkracht, terwijl het uiteindelijk weinig aan de beleving toevoegt. Goed voor de GPU verkopen, dat wel. Ik denk dat raytracing uiteindelijk veel meer brengt voor de beleving/immersion.
Lijkt mij prima realistisch, want de low-end kaarten van Nvidia ondersteunen al raytracing en AMD heeft ook een hele lineup met raytracing in waarschijnlijk september klaar. Dus je zou hooguit moeten sidegraden.
Totaal niet realistisch. Als we de data van Steam gebruiken is er 10% met een RTX GPU. De GTX 1060 *alleen* heeft al meer marktaandeel. Al zou er enkele maanden voor de release meer aanbod komen in GPUs, het als verplichting stellen is echt wel een enorm deel van de markt afkappen.

Het deel van de markt zonder RT-accelerated GPU nemen vast genoegen met een beetje minder fancy licht als de gameplay maar goed zit hoor.
Net als VR wat 5 jaar geleden ook totaal niet realistisch was? Ik vraag mij sterk af of de developer door het stof gaat, om met 2 licht technieken te gaan klungelen, maar wie weet. :)

Weet in ieder geval dat ik m met raytracing ga spelen, zoals de developer het heeft bedoeld.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 2 juli 2020 15:20]

Er is so far 1 grote game die gebouwd is puur op VR en niet zonder te spelen valt. Gemaakt door een bedrijf dat er volledig op vertrouwd, een top-of-the-line VR set heeft gebouwd en het zich kan veroorloven om geen verkoopsknaller te hebben. Ook al is het een sequel op enkele van de hoogst gewaardeerde games.

Men heeft hoge verwachtingen van Cyberpunk, maar me dunkt dat de ontwikkelaar/uitgever hier echt wel meteen aan wil verdienen en de gok niet wil maken om hardware RT support te eisen. Een groot deel van de markt (9/10 PCs, 0 consoles, tegen release de nieuwste consoles wel) heeft op dit moment geen hardware RT. Zeer onwaarschijnlijk.
Nee dat is niet realistisch, je moet het spel ook gewoon met een Gtx 1060 kunnen spelen niet iedereen heeft het geld om te upgraden. Ik verwacht dan ook echt niet dat het een verplichting is dan snijden ze zich behoorlijk in de vingers en ik ken ze goed genoeg dat ze dat echt niet zullen doen. Vooral hun intentie om het voor een breder publiek mogelijk te maken.
Wat voor onzin zeg.

Natuurlijk is ray tracing geen verplichting. Cyberpunk 2077 is gemaakt voor de huidige generatie consoles en PC. In geen enkele trailer was ray tracing te zien, en evenmin in de previews die de pers de laatste week heeft kunnen spelen. Er is geen enkele indicatie of hint dat het raytracing-only gaat zijn op PC. De enige verplichting is DX12. That's it.

Als je denkt dat het realistisch is om een AAA raytracing only spel uit te brengen in 2020, dan ben je gewoon mis. Zo simpel als dat. De afzetmarkt is te klein, en het voegt voor heel erg veel mensen niet veel toe. De meest populaire RTX kaart is de 2060 die eigenlijk amper mee kan voor raytracing en vlotjes 350 euro kost. Die kaart heeft op Steam minder dan 2.5% marktaandeel. Je kan dus nu wel vrolijk zeggen dat meer dan 90% van de gamers even 350 euro moet uitgeven om "mee te blijven", maar dat is gewoon financiële zelfmoord. Ik weet niet hoe ik dit moet zeggen, het is echt gewoon fantasie. Not going to happen.

Het feit dat je denk dat het oké is om van mensen te verwachten dat ze een kaart vervangen die nog perfect mee kan (min 1 feature), is in mijn ogen ongelooflijk grof en elitair. Niet iedereen heeft het even breed, en dat betekent niet dat je die mensen zomaar in de steek moet laten. Nee, een spel spelen is geen recht, maar dat betekent niet dat mensen niet boos mogen zijn en klagen als dit soort asociaal gedrag gebeurt. Dat is wel gewoon hun recht.
Kijk maar naar de agiea physyx kaarten.
Te specifiek dus dat heeft het niet lang gered.
1 essentie van goed verkoop is natuur het zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de massa(vooral tegenwoordig).
Dit doe je niet door bizare eisen te stellen aan een gehyped spel.
Raytracing is nog steeds geen gemeengoed.
En wat ik wel weet, er worden graag situaties gecreëerd waardoor mensen denken dat ze het moeten hebben.

Maar over 2 jaar kan je dit spel ook nog spelen en de kans is groot met veel betere hardware.
Is ook leuker dan weer depri of geirriteerd te worden omdat je mega pc het spel niet goed kan draaien.
Raytracing-only is te kort door de bocht/onrealistisch om platform-agnostisch te kunnnen verwachten, naast dat ik niet snap hoe je op zicht uit zou kunnen sluiten dat DXR niet in bijvoorbeeld hoofdzakelijk lighting/GI-sampling of reflections wordt ingezet.

Je zou kunnen stellen dat DXR dan een resource-hog wordt, maar ik kies dan ook voorbeelden van reeds bestaande resource-hogs om te suggereren dat voor dezelfde resource-investering we mogelijk dingen "anders" kunnen doen; we hebben het hier immers wel over CDPR die in het voorbeeld van Witcher 2 en 3 ook al enorm hun tijd vooruit waren met het integreren van relatief experimentele shader-technieken.
Stel dat het een mogelijkheid blijkt om GI/lighting middels DXR te doen kan ik mij voorstellen dat dit bergen VRAM benut door shadowmaps en I/O benut door AO vrij zou kunnen maken.
Je moet de Digital Foundry analyse van de recente trailer eens kijken. Daar kan je duidelijk zien dat er screen space reflections en GI/ambient occlusion worst gebruikt in bepaalde stukken.

Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat het voor iets wordt gebruikt. Maar het feit dat we heel duidelijke artifacts kunnen zien van niet-DXR algoritmes, en dat marketingsgewijs ze waarschijnlijk wel wat aandacht zouden willen trekken als ze RT in een trailer zetten, doet me heel sterk vermoeden dat we het nog niet gezien hebben.

Nu goed, ik kan mis zijn. Maar dat zou ook gewoon bewijzen dat RT geen absoluut nodige feature is voor dit spel, en dat zou het alleen maar onlogische maken van het enkel op RTX kaarten te laten draaien.
Een flinke bak geld van nvidia om alsnog raytracing in te bakken zou ook een verklaring voor de huidige vertraging in release kunnen zijn. /speculatie
Dat laatste is dus waar je de plank mis slaat; DXR is zodat je niet perse een RTX-kaart nodig heb en is een agnostische benadering van RayTracing (onderdeel van DX12 zelve) :) AMD heeft er ook al demo's van laten zien en de Neon Noir demo is zelfs een voorbeeld dat zowel geen DXR als RTX maar een puur softwarematige aanpak laat zien; er is dus best wel wat mogelijk zonder RTX-kaart :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 3 juli 2020 14:52]

Die AMD kaart is nog niet op de markt, en er is ook nog geen enkel spel dat die speciale Crytek raytracing doet.

Ik wou niet beweren dit een Nvidia-only feature is. Het enige dat ik wou zeggen is dat als je nu, vandaag, real-time raytracing wilt zien in een spel (aan een speelbare framerate), dan heb je een RTX kaart nodig. Later dit jaar gaan we gelukkig meer keuze hebben, maar als je het echt vandaag nog wilt zien dan moet je gewoon die Nvidia kaart gaan kopen.
In geen enkele trailer was ray tracing te zien, en evenmin in de previews die de pers de laatste week heeft kunnen spelen.
Niet waar, zie bv. https://www.youtube.com/watch?v=CeNA4SKoftY .
Ze (een deel?) konden/mochten die beelden niet gebruiken voor hun eigen preview video, maar ze konden zelf wel met raytracing spelen.
Met streaming diensten zoals GeForce Now, ShadowPC etc is high-end gaming meer accesible dan ooit. Die 350 euro kan je lekker in je zak houden. :)
1) die 350 kun je in je broek houden
2) op veel plaatsten is GeForce now door hoge ping / langzaam internet niet te gebruiken. Er zijn niet veel server wereldwijd, in Azië alleen Japan, Korea en "Rusland" (ik weet niet waar precies)
3) GFN is ook niet bepaald gratis.

4) geen enkele uitgever zal denken zoals jij. Ze willen uiteraard een zo groot mogelijk publiek en 90% van de klanten buitensluiten zou gewoon heel dom zijn.
Oh? Valve dacht anders prima zoals ik, met de release van Alyx. :)
Dus volgens jouw is het normaal dat mensen bij elke release een nieuwe videokaart moeten kopen? Dus als je nog een 1080 of 980 hebt draaien kan je die net zo goed in de prullenbak gooien?

Feit is dat een merendeel van de PC gamers niet bij elke release van moeuwe hardware hun PC upgraden. Die sparen hun geld liever op om aan slimmere/betere dingen uit te geven. Tot nu toe zit een groot gedeelte van de PC gamers nog op de 10 series, en een vrij groot deel nog op de 900 series. Beide series zijn nog prima voor de komende 1/2 jaar. Hetzelfde geld voor de AMD kaarten. Als je nog een 700 series kaart draait... Tja dan is het idd tijd om te upgraden.

Claimen dat het "beter" is om de wat oudere kaarten achter te laten slaat echt nergens op. Buiten het feit dat cdpr daardoor heel veel inkomsten misloopt, loop je als high end gebruiker die wel de nieuwste hardware draait niks mis. High end is en blijft high end opties. Dat veranderd niet als je een paar sliders uit het spel gooit. Bovendien valt er ook nog een hoop te zegfen over RT implementaties op de 2060 series.

En je vergelijking met HL:,Alyx....... Je hebt me flink laten lachen. 8)7
Inderdaad, de uitgever die VR-gaming op de kaart wil zetten heeft een ander doel.
Voor die 350 euro kun je als je niet al te hoge eisen hebt, 3-4 jaar van gamen.
Shadow PC is 12,99 per maand.

Tel uit je winst.
Je kan ook eens in de 7 jaar een console kopen, tel uit je winst.
In de tijd van 3DFX en 400 gulden voor een upgrade kon dat nog worden gemaakt.
In de tijd dat upgrades meerdere malen duurder zijn geworden, dan wordt dat een stuk lastiger.
Plus in de tijd van 3DFX had je altijd nog de optie om software modus te draaien. Ja het zag er niet uit, maar het werkte wel.

De tijd zal uitwijzen of het optioneel is of niet. Ik verwacht gewoon optioneel.
Maar in die tijd was het al helemaal specifiek.
Zoveel gamers waren er toen niet(althans mijn ervaring met mijn 14 jaar en een 3dfx voodoo en cyrix 166/200 mhz cpu)

Het is nu een stuk minder niche dan toen.
3DFX was dan ook een enorme sprong voorwaarts. Raytracing is dan meer van....hmmm, hier en daar glimt er wat, ok leuk. Niets baanbrekends. Maar dan wel 1000 euro lappen voor een fatsoenlijk presterende videokaart.
Jammer om te horen dat jij er zo over denkt, ergens wel een beetje egoistisch eigenlijk naar mijn mening maar goed.
Volgens mij is een Gtx 1060 nog aardig bij de tijd, sterker nog gelijk aan een Gtx 980 wat niet zo heel lang geleden nog een high end kaart was. Daarnaast is hij pas 1 generatie ouder dan de huidige...
Mijn vriendin had recent nog een Gtx 680 en kon daarmee gelukkig nog ieder spel nog zonder problemen op 1080p spelen.

Ik ben ieder geval blij dat de devs niet jouw filosofie volgen. Ik gun het allen wel om een spel te spelen, ook al is de kaart een paar generaties ouder. Daarnaast ben ik ook blij dat het kan, multiplayer games zouden maar saai zijn anders. Stel je voor dat je een bepaald spel graag wil samenspelen maar het niet kan omdat je vriend een te oude kaart heeft...
Zou niet weten waarom een oude kaart in 2020 een belemmering is, binnen een paar minuten staat er een GeForce Now, ShadowPC of ander equivalent klaar en kan je lekker gamen voor een beetje geld.

In deze tijd hoeven developers echt niet meer zoveel rekening te houden met een paar low-end of verouderde high-end kaarten.
Dat is omdat als iemand nog prima hardware heeft staan deze persoon niet een streamingdienst gaat afnemen welke op zich alweer allerlei nadelen met zich meebrengt.

Met de hardware is niks mis, het is niet ''verouderd'' omdat het simpelweg niet genoeg perfomance meer heeft om het spel te draaien. Het is verouderd omdat de dev dan zou besluiten dat Rtx vereist is terwijl de kaart dat niet heeft, en dat maakt ook waarom het een onlogische keuze van de dev is en de dev dat dus niet gaat doen. En als je de devs kent dan weet je dat ook.
De vertraging bij die diensten is toch echt te groot om bij snelle multiplayer mee te kunnen komen. Een Warzone o.i.d. ga je echt niet winnen op Geforce Now/Stadia/anders.
Een gamedeveloper gaat echt niet 75% (en dat is nog een voorzichtige schatting..) van de PC-markt laten liggen door een feature te vereisen die de grote meerderheid hardwarematig niet aan boord heeft 8)7

Een gamedeveloper wil juist binnen redelijkerwijs een zo groot mogelijk deel van de markt kunnen bedienen, meer verkopen == meer winst.

@GoT.Typhoon Geef daar eens een voorbeeld van? Ik ken namelijk geen enkele* game die niet te spelen zou kunnen zijn op high-end van de vorige generatie op het moment van release (GTX1070/80) of Mid-range Hardware van de huidige (~GTX1660). Tuurlijk wellicht zul je wat instellingen lager willen zetten maar dat is niks nieuws, het zal me zelfs niks verbazen dat het op lage instellingen ook nog wel werkt op echt oud spul zoals een GTX780 of AMD Radeon HD7970, de 'gewone' PS4 of Xbone hebben effectief immers ook maar een stokoude HD7850 equivalent aan boord ;)

*Met uitzondering van techdemo's of proof of concept achtige spellen of echt oude spellen van voor de Windows XP tijd.

[Reactie gewijzigd door !mark op 2 juli 2020 16:17]

Misschien hebben ze wel een mooie deal gemaakt, wie weet. Het zou niet de eerste keer zijn binnen deze industrie. :)
Wie weet. Wie weet blijf jij ook maar gewoon drogargumenten spuien tot je je gelijk krijgt.

De realiteit is, game developers willen dat mensen hun games daadwerkelijk kopen.

Eens in de 7 jaar een console kopen kan je niet bij lopen noemen, zeker niet in verhouding te elke nieuwe generatie videokaarten highend kopen, wat jij stelt dat best moet kunnen.

Steaming diensten leveren nog niet lang niet de ervaring die een dikke pc geven en zijn daarbij opgeteld helemaal zo goedkoop niet.

En deals, deals met wie? Wie denk je dat bereid is de obscene bak geld neer te tellen die een developer van een AAA titel gaat willen hebben om 90% van zijn verkopen te missen (kwa omzet, tegen de tijd dat mensen het wel kunnen draaien ligt de game voor 10 euro in de voordeelbak), dus het is gezien de titel totaal geen redelijk argument. Dus ja, je moet met oudere videokaarten rekening houden.

Je kan niet verwachten dat mensen zomaar een pc zonder raytracing afschrijven (die voor de rest alles draait) omdat jij dat lowend vind. Net als we helaas jou niet kunnen afschrijven omdat jou argumenten en denkvermogen duidelijk lowend zijn
Ja idd en mensen die met hun portemonnee geopend achter de marketingtermen aanrennen moeten onder financiële curatele gesteld worden. :Y)

Of gewoon eens een keertje uit huis gaan en op jezelf gaan wonen, krijg je andere prioriteiten van.
Aannames, maar bedankt. :) Woon overigens allang op mijzelf. ;)
Dit wordt de opvolger van 'can it run Crysis'... Over een tijdje gaat de meme rond 'can it run Cyberpunk' :)
Nee? Een GT1030 ondersteunt geen ray tracing. Ja in software, dat is gelijk aan ondersteunt het niet.
Een GTX1660 super evenmin.
Dan denk ik dat de optie om hem dan maar niet te spelen, of een console variant een veel grotere optie is.
Voor 1 spel ga ik mijn videokaart niet vervangen. Denk dat dat voor het grootste gros van de pc gamers geld.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Cd project red het zo implementeert dat ze 90% van hun potentiële klanten bij voorbaat buitenspel zetten.
Ray tracing is geen verplichting, alleen DX12.
Volgens diezelfde redenering kan je evengoed eisen dat je een minimaal 64GB RAM, een 12-core CPU en een PCI-E 4 SSD hebt die minimaal 4GB/s doet. Heb je die niet? Heb je geen PCI-E 4? Wat een trage rommel van vorige generatie. Jammer, een game spelen is geen recht.
Die configuraties bestaan nochtans echt wel. Maar jij hebt het niet? Jammer joh. Moet je maar met de tijd mee.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 2 juli 2020 19:23]

Als het een goeie game was, zou ik meteen upgraden of GeForce Now aanzwengelen, echt geen probleem hoor. :)
Welk percentage van de gamers denk je dat eind van het jaar al een GPU met RT ondersteuning heeft? Momenteel is de populairste GPU nog steeds de GTX 1060.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 juli 2020 14:36]

VR is nogaltijd geen gemeen goed en zit nogsteeds redelijk in de early adaptors face.
Dat is zeker, en dat is geen enkel probleem, toch?
Maar met https://riftcat.com/vridge wellicht voor veel meer mensen goed bereikbaar.

Desnoods voor het spelen van Wii games in VR met Dolphin.
VR is niet iets dat je even uit kan zetten als optie. Raytracing wel. Cyberpunk komt ook nog op de huidige consoles uit, dus het kan hoe dan ook zonder gespeeld worden. Het zou dan wel heel vreemd zijn als ze zich op de PC limiteren tot 10% van de markt, of Nvidia moet met een grote zak geld aankomen.
Dat lijkt me totaal onlogisch, daarmee zouden ze voor een game op een dergelijk ontwikkelingsbudget veel te veel potentiële kopers uitsluiten. Die pikken het spel dan hooguit eens tijdens een sale op, zonde van de inkomsten dus.

Raytracing is vooralsnog puur eye-candy. Ik verwacht dat er eerst de nodige kleine- dan wel indie-games zullen komen die het daadwerkelijk in de gameplay zullen integreren, maar zolang het geen gemeengoed is zal het echt geen cruciale impact hebben op de beleving.
Rt-cores blijken heel krachtig.

40-rt cores lijken sneller dan 64-treadripper cpu in bijvoorbeeld Blender Victor benchmark.

En dat gewoon bovenop je cuda cores...
Dus wellicht dat je in Q2@2021 kiest om je gpu te upgraden.

[Reactie gewijzigd door djwice op 2 juli 2020 19:52]

Inderdaad. Mijn GTX1060 6GB kan het bijvoorbeeld niet. (ja, met 4 fps :+ )

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 2 juli 2020 14:14]

voor dit soort reden heb ik een 2060 super aangeschaft... moet nog inbouwen, eerst verbouwing klaar hebben, dus ben benieuwd!!!
Inderdaad. Mijn GTX1060 6GB kan het bijvoorbeeld niet. (ja, met 4 fps :+ )
Precies, ik heb de Geforce GTX 1080 en hoop dat ik de spel wel fatsoenlijk kan spelen, ik wacht op de nieuwe AMD en Nvidia Grafische kaarten voordat ik pas een nieuwe grafische kaart koop, en een nieuwe snelle Grafische kaart zal weer erg duur woorden, zo als de laatste jaren het geval is.
Op 1080p zal ik het spel wel kunnen draaien zonder ray tracing, alleen niet met alle fluore. Prijzen van nieuwe kaarten zijn echter absurd, dus ik ga er geen nieuwe voor kopen.
Op 1080p zal ik het spel wel kunnen draaien zonder ray tracing, alleen niet met alle fluore. Prijzen van nieuwe kaarten zijn echter absurd, dus ik ga er geen nieuwe voor kopen.
Ik heb een 3440x1440 monitor, dat is 4,95 mega pixels, en 1920x1080 = 2.07 mega pixels, dus ik moet 2,88 mega pixels meer aansturen, hoop dat ik hem op High minimaal op 60fps kan krijgen op die resolutie, zonder ray tracing.
heb je quake 2 met raytracing wel eens geprobeerd te spelen zonder gpu die het ondersteund? 1-2 fps. wss bij cyberpunk is het nog veel erger want die is 10x zwaarder. maar goed je kunt het natuurlijk uitzetten he..
ik ga ervanuit dat het uit kan immers heeft niet iedereen geld voor een 2080 super sli setup om op een schamele 40 fps te spelen :+
Raytracing wordt gewoon een feature die je uit en aan kan zetten in de instellingen, net als zoveel graphics settings.
Dit is denk ik meer voor de enigne, om RT mogelijk te maken heb je gewoon DX12 nodig. Lijkt me nogal een gedoe om ook voor DX11 te ontwikkelen.
En om nou RT standaard aan te zetten in de game lijkt me ook niet verstandig, want dan hou je maar een kleine playerbase over.
Waarom zijn mensen huiverig om gewoon DirectX 12.1 te installeren?
Gewoon uitzetten in de grafische settings, dat is het mooie aan pc gaming.
Gaat wel een dingetje worden inderdaad ...

Maar goed, The Witcher3 draaide an sich ook prima op oudere hardware. Coden kunnen ze wel daar, maar we zijn wel een paar jaartjes verder inmiddels. Ben toch bang dat ik mijn goede oude 980Ti moet gaan retiren met de komst van Cyberpunk2077.
Het klinkt nu alsof je verplicht bent om met raytracing te spelen. Dat lijkt me echter niet waarschijnlijk omdat het zo'n enorme performance impact heeft.
Lijkt me eerder dat ze een DX versie willen die raytracing ondersteunt. Dan zit je vast aan 12. Met 11 kan je niemand raytracing bieden. Goede keus dus lijkt me.
De performance impact schijnt flink verbeterd te zijn bij de nieuwe generatie videokaarten (Nvidia Ampere en AMD RDNA2) die in de tweede helft van dit jaar verwacht worden.

Is er gelijk een reden om de hardware te upgraden :P

[Reactie gewijzigd door XWB op 2 juli 2020 14:14]

Het is al beter bij games die er eerder tijdens development met raytracing in eht achterhoofd developed zijn. Control bijvoorbeeld doet fors meer raytracing effecten dan BFV maar draait ook veel beter. Dan met DLSS2 is het zelfs op een 2070 Super met flink wat raytracing effecten aan gewoon vlot.
We weten alleen nog niet wat deze impact is in Cyberpunk, misschien is dat helemaal niet zo erg. Ik heb een 2070 super en een i7-6700k, dus bij lange na niet de hoogste performance hardware die er is, maar ik kan wel bijvoorbeeld Shadow of the Tomb Raider in 1440p spelen met maxed graphics en alle nieuwe opties aan, en toch nog vrij constant 60FPS halen. Met een betere processor en een 2080(ti) zou je hetzelfde in 4K moeten kunnen.

Afhankelijk van hoeveel raytracing er gedaan wordt in de gemiddelde scène kan het heel veel impact hebben, maar het zou ook best kunnen dat het grootste deel van het spel er nagenoeg geen last van heeft.

Dat terzijde is en blijft het zo dat je een modern AAA-spel niet zomaar kan draaien op verouderde hardware, dus het is ook niets meer dan logisch dat ze DirectX 12 afdwingen en dat hele kleine percentage spelers dat nog hardware gebruikt die hier niet mee overweg kan uitsluit
Tot dat je ziet dat die 40 RT-cores sneller renderen dan 2.500 cuda cores of een 64-threatripper...
Maar je kan het toch ook gewoon niet gebruiken / aan zetten?
Al helemaal op de huidige consoles, het is gewoon niet aanwezig...
Klopt, maar ze zullen geen DirectX 11 implementatie meeleveren
Maar je kan het dan wel gewoon spelen lijkt me.
Als je OS en videokaart DirectX 12 ondersteunen wel.
Alle videokaarten die DirectX9 ondersteunen, ondersteunen ook DirectX12 (weliswaar met minder features). Het heeft dus geen invloed op de hardware-eisen. Je zult wel aan de minimumeisen voor het spel moeten voldoen, dus niet iedere DirectX12 GPU gaat ook werken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 juli 2020 15:06]

niet geheel correct, met Dx10 en Dx11 kwam fundamentele eisen erbij (zoals texture groottes kwa support, en geometry/tesselation/hull shaders enzovoorts) Wat wel correct is, is dat alles dat Dx11 support, ook Dx12 support, aangezien Dx12 basically het feature model van 11 heeft maar dan met een lower level implementatie, Dx12 komt daarnaast met een boel extensions die bijv Raytracing en Mesh Shaders leveren (onder andere..) deze zijn optioneel om te supporten.

Dus de vraag is eigenlijk..
Kan de game op feature level 12_0 draaien? of eist het een hogere feature level omdat raytracing bijv niet uit te zetten is? (waardoor je 'per se' een RTX kaart nodig hebt bijvoorbeeld)
Heeft Windows 8 nog een significante market share?
NetMarketShare zegt 3% volgens Hexus. Ik schat dat de impact van deze keuze onder gamers nog kleiner is, maar dat is een onderbuikgevoel gokje. Of die 3% gamers zijn valt namelijk nog maar te bezien. Waardoor het volgens mij een prima keuze is om een zo kleine markt links te laten liggen. Zeker als je voor zo'n kleine groep de kwaliteit van je game niet op het uiteindelijke niveau kan tillen van wat je wilt bereiken.
Ik heb Windows 8. Nu speel ik vooral indie games en dergelijke waarbij het allemaal niet zoveel uit maakt, maar er is één AAA game waar ik wel echt naar zat uit te kijken... je raadt het al...
Maar waarom ben je dan 5 (!) jaar geleden of in de periode daarna niet gratis overgegaan op Windows 10? Afgezien van directx 12 lijkt het complete gebrek aan security updates me een belangrijkere reden voor die upgrade 😋
Alleen Windows 7 is toch zonder support? Of 8 ook al?
Beveiligingsupdates zijn er, zoals lezzmeister aangeeft, nog wel. Natuurlijk was het handig geweest om het de updaten, maar Windows is een beetje het "alleen voor games"-OS dat ik naast mijn primaire OS (Ubuntu) draai en waar ik niet zoveel naar omkijk. Kennelijk onverstandig. :-)
Ach, je kunt nog steeds gratis upgraden naar windows 10 als je wilt.
In principe vind ik de stap naar DirectX 12 een positieve. DirectX 12 is in potentie een redelijk low level API met weinig overhead. Helaas wordt Vulkan naar mijn mening nog altijd veel te weinig gebruikt, maar dat is een andere discussie.

DirectX 12, mits goed geïmplementeerd, is wat mij betreft een stuk positiever dan gebruik van DirectX 11. Raytracing of geen raytracing.
Zal het ook soepeler lopen op een Nvidia kaart? omdat het lijkt of er sterk wordt samengewerkt met ze.
Ja. Nvidia heeft specifieke raytracing hardware op de rtx kaarten
En hoe zit het met Vulkan? Of staat dat los van DX12?

(sorry, maar ik begrijp de verschillen nog niet zo goed, buiten dat ik wel begrijp dat het 2 verschillende Libraries zijn en Vulkan over het algemeen sneller zou zijn).
Vulkan is een apart systeem vergelijkbaar met DirectX. Staat er dus los van.

Vulkan is echter wel efficiënter en voor meerdere besturingssystemen te gebruiken
Ondersteunt Vulkan ook RT? Heb er verder niet veel verstand van, maar ik weet wel dat Doom 2016 en Doom Eternal fantastisch draaien op Vulkan, ook op bijvoorbeeld m'n GTX1060 met hoge settings.
Sinds maart wel zie ik, zijn nog geen games die het gebruiken, voor zover ik het kan vinden. Zou wel fijn zijn als Vulkan vaker wordt gebruikt, want de performance is inderdaad erg goed.
🐬 gebruikt vulkan.

[Reactie gewijzigd door djwice op 2 juli 2020 20:18]

Kleine correctie, de officiele ray tracing extensie van Khronos bestaat sinds maart. Ik heb er niet heel aandachtig naar gekeken, maar volgens mij is deze bijna 1-op-1 hetzelfde als NVIDIA's oude VK_NV_ray_tracing vendor extension maar dan dus officieel opgenomen in de Vulkan specificatie. NVIDIA's ray tracing Vulkan extensie bestond zelfs al een paar maanden voordat Microsoft's DXR API uitkwam. Het wordt op het moment alleen niet heel veel gebruikt buiten wat tech demos. De enige games die deze extensies gebruiken die ik zo kan bedenken zijn Wolfenstein: Youngblood en Quake II RTX.
Denk dat ondanks de betere optimalisatie dan de eerste lichting games het toch een vrij zwaar effect gaat worden binnen de senery van Cyberpunk, super veel licht effecten en shiny surfaces. Denk dat dit echt Geforce 2080TI niveau performance nodig is om er vol van te kunnen genieten.
Apart aangezien ze ook naar stadia gaan zou je denken dat vulkan ook ondersteund zou moeten worden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True