Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cyberpunk 2077-dlc verschijnt later en next-gen upgrade in tweede helft 2021

CD Projekt RED begint later met het uitbrengen van dlc voor Cyberpunk 2077. De ontwikkelaar zei dat dit begin 2021 zou gebeuren, maar dat wordt uitgesteld om patches voorrang te geven. De grote next-gen update komt pas in de tweede helft van dit jaar.

Binnen tien dagen krijgt Cyberpunk 2077 een nieuwe update die bugs en crashes moet oplossen en 'in de weken daarna' volgt een grotere patch met significante veranderingen, meldt CD Projekt RED. Inhoudelijke details over de patches geeft de ontwikkelaar nog niet, maar de aankondiging ervan wordt genoemd in een bericht dat gepaard gaat met een videoboodschap, waarin Marcin Iwiński, een van de oprichters van de studio, uitgebreide excuses maakt voor de staat van de game zoals die is uitgebracht op consoles.

Op een gepubliceerde tijdlijn staan de komende patches aangeduid als versie 1.1 en 1.2. Eerder uitgebrachte patches werden aangeduid als hotfix. De next-gen update voor de game, waarmee het spel de capaciteiten van de PlayStation 5 en Xbox Series X en S volledig moet benutten, komt in de tweede helft van 2021 uit volgens de tijdlijn.

Na de twee komende patches volgen er gedurende het hele jaar nog meerdere updates met verbeteringen, maar de planning daarvan is nog niet bekend. CD Projekt RED zei voor de release van het spel dat het vanaf begin 2021 gratis dlc voor de game zou uitbrengen, maar nu zegt de studio dit uit te stellen, om bugfixes prioriteit te geven. Wanneer er dlc uitkomt is nog niet bekend. De gratis dlc zal gaan om kleine uitbreidingen, de studio is ook van plan om op termijn grote betaalde uitbreidingen uit te brengen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-01-2021 • 07:36

220 Linkedin

Submitter: doobieters

Reacties (220)

Wijzig sortering
Fijn voor iedereen dat er patches zijn om beter te maken, maar inmiddels zijn er veel video's van Youtubers die GTA5 vergelijken met Cyberpunk 2077.
En ook omdat Cyberpunk 2077 ontwikkelaar het game adverteert als meest interactieve wereld ooit vooraf, is dit al compleet vernietigd.
Waar GTA4 en GTA5 nog steeds superieur is op details en vele mogelijkheden, interactie en hoop mini games in de wereld, goede physics, AI NPCs, verkeersgedrag, staat Cyberpunk 2077 al lijkbleek kilometers achter.

Het enige waar het uitblinkt is prima soundtrack, verhaallijn en graphics, maar de rest van de wereld is gewoon lachwekkend en niet echt te pruimen.

Onder ons zijn er gamers die ook op kleine dingen letten. Want daar kunnen ze meer van genieten en ontdekken wat het spel allemaal kan, ik ben er eentje van die ook let op kleine dingen. Games zoals Black Desert Online zijn geweldig dankzij open world en erg veel variatie in de landschappen. Je kan echt gaan "schatzoeken" naar verborgen plaatsen en grotten.

Dus ja, als je gamer bent die alleen snel A tot Z (dus snel eindgame halen) is Cyberpunk 2077 niet zo'n probleem, maar ga je rustig rondlopen en meer andere dingen wil uitproberen, even met NPCs spelen, dan zal je teleurgesteld zijn. GTA4 en GTA5 kunnen dat beter.

Het is ook heel jammer dat Cyberpunk 2077 pas in half 2021 met extra dingen komt, zoals casino. Tot die tijd zal Cyberpunk 2077 matig blijven in speelbaarheid (weinig variatie mogelijkheden) en zal velen het alweer opzij leggen en betere spellen doen.
Voor de aardigheid vergelijking video's zoeken van Cyberpunk 2077 en Far cry 5
Dan zie je dat (speel) details ook mogelijk zijn in een mooie wereld.

bdo <3
Ben benieuwd of we ook AI updates gaan krijgen want dat is toch wel enorm bedroevend. Zelfs GTA 4 heeft betere AI en die game is uit 2008.

Zie ook deze geweldige post hierover (en met name wat er is beloofd):
https://www.reddit.com/r/...7_an_indepth_look_at_the/

[Reactie gewijzigd door n3z op 14 januari 2021 12:44]

Dat is dan toch wel mosterd na de maaltijd als je in bv september pas de next gen update uitbrengt. Wellicht bij een volgende game toch eens overwegen om te leren plannen.
Dan speel je toch lekker de game pas als de next-gen versie uitkomt? Ik zie het probleem niet.

De 'game community' moet echt eens volwassen worden en het pubergedrag achter zich laten. Enerzijds wordt geklaagd dat de game te vroeg is uitgebracht, maar als de ontwikkelaars vervolgens langer de tijd nemen voor een (hopelijk correct functionerende) next-gen update dan is het ook weer niet goed...
Mwha toch vind ik dat je de release van Cyberpunk 2077 echt niet mag wegschuiven als "Speel de game lekker pas zodra de next-gen versie uit is" en "game community moet echt eens volwassen worden"

Je mag toch ergens verwachten dat na drie keer uitstellen het wel iets beter zou werken op de PS4/Xbox? Dit heeft niks te maken met lekker wachten op een next-gen versie waardoor er nu geen probleem is? Ze hebben investeerders keihard voorgelogen dat het spel "boven verwachting" draaide op de PS4 en Xbox. En kijk vervolgens wat voor een rage (volkomen terecht in mijn ogen) het teweeg brengt.

Tuurlijk is een spel en vooral een openwereld spel nooit perfect en met bugs at day one, maar Cyberpunk release op PS4 en Xbox was echt niet alleen maar niet speelbaar omdat er hier en daar een bug in zat. Ze wisten dat dit niet speelbaar zou zijn (defect product) en alsnog ervoor kiezen om aandeelhouders voor te liegen en hun vooral trouwe fans zo op deze manier behandelen.

En zo zie je maar dat ze echt alleen heel goed waren in de Witcher 3, met Cyberpunk hebben ze toch weer laten zien dat ze nou ook weer niet zo goed zijn. Hetzelfde als een soort artiest die bekend is om twee nummers :)

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 14 januari 2021 09:04]

Ik zie elke keer The Witcher 3 voorbij komen als voorbeeld dat ze het zo goed gedaan hebben. Ik heb tijdens release van The Witcher 3 veel meer klachten gehad op PC dan bij Cyberpunk 2077 launch.

Mensen zijn compleet vergeten hoe The Witcher 3 was tijdens launch en dat was ook niet voor iedereen een pretje.
Ik kon bijv. toen bij de Witcher 3 het spel niet eens spelen toen ik maanden later het op andere schijf had geïnstalleerd dan waar ik hem de eerste keer op had.
Het enige wat ik namelijk kon zien waren bomen, bosjes en Geralt zijn haar maar zijn model zelf miste en ik kon geen landschap zien. Dit kon ik fixen door wel op de oude schijf te installeren.
Ook was de performance niet heel goed bij release, stond Roach elke keer waar ie niet hoorde te staan en nog vele andere bugs.

Wat ik probeer te zeggen is als mensen nou de echte trackrecord van CDPR hadden bijgehouden hadden ze ook kunnen weten dat dit spel problemen zou hebben bij release. Later is het pas een absolute parel. CP2077 is op dit moment nog een ongeslepen diamant. Maar in mijn opinie wel een hele leuke ongeslepen diamant.
Op PC is het inderdaad prima speelbaar. Zonder te veel crashes, soms een paar hilarische bugs.
Op de PS4 en Xbox one is het een ander verhaal, schijnt. De game crasht er bijzonder veel. Maar als het goed is dat ondertussen aangepakt.
copy that - hier op pc (zwaar onder de maat hardware) maar het bugs fiasco vind ik niet zo aanwezig; tuurlijk gat er wel eens iets verkeerd, maar game-breaking bugs heb ik nog niet ervaren

console daarin tegen is echt om te janken na een sessie bij kennis
Ik heb het op de pc gespeeld, maar het predicaat 'prima speelbaar' gold niet. Geen enkele boss had AI, dus geen uitdaging in die gevechten en verschillende main quests waren zonder cheats niet uit te spelen. Ik noem: een uitgeschakelde robot die steevast mijn doorgang blokkeerde zodat ik niet verder kon, een savegame die was gesaved op een locatie waar ik onder stroom kwam te staan zodat ik bij het laden instant dood ging, of een NPC die niet verscheen in de save die ik had. Totaal broken dus.
Op de PS4 waren er zo goed als geen problemen met W3 en was het spel perfect speelbaar.
De GOTY edition van Witcher3 zitten vandaag nog steeds behoorlijk wat bugs in, zelfs als ik die nu speel op PS4 heb ik iedere week wel een crash. Qua verhaal / gameplay een prima game, maar qua stabiliteit komt Witcher3 zelfs 5 jaar na de release nog niet in de buurt van een AC game oid.
Ik ben het gedeeltelijk eens met je punt. De hype om de game heen hebben ze zelf gemaakt, maar deze fout hoeft niet gelijk te betekenen dat ze zijn afgeschreven. Het is zeker aan hun om het vertrouwen van de consument terug te winnen, maar wij kunnen ervoor open staan.

That's my two cents :)

Ik hoop dat ze van deze ervaring leren, want het zijn zeker getalenteerde developers.
Ik betwijfel het sterk. De crunch die toch weer nodig was wijst gewoon weer op 1 ding: Het management is moeilijk slecht.
Crunching is een enorm kwalijke gewoonte in de industrie. Ik ben voorzichtig optimistisch dat ze hun les nu hebben geleerd. Ik weet namelijk (door voor tv te werken als junior editor) hoe makkelijk het kan zijn om iets wat niet het meest mensvriendelijk is toch te doen omdat "iedereen het doet" en daar hoef je geen bewuste kwade bedoelingen bij te hebben. Gelukkig krijgen ze nu publieke backlash en dat uit zich ook in de verkoop en refunds etc.
Dat zijn meerdere redenen om deze les serieus te nemen, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door sheogorath19 op 14 januari 2021 11:06]

En zo zie je maar dat ze echt alleen heel goed waren in de Witcher 3
Ik denk dat ook veel mensen zijn vergeten hoe slecht de initiele console release was van de Witcher 3.
Frame rate was een drama en er waren ook wat quality of life patches nodig om het de goede game te maken die het uiteindelijk is geworden.
In de naam van nostalgie vergeet men dit soort dingen allemaal.
Ik heb benamingen voorbij zien komen als Glitcher 3 :D
Jullie hebben beide gelijk. CPR had deze game nooit zo uit mogen brengen voor de consoles. Dat is misleiding en we gaan zien wat hier uitkomt gezien er voldoende rechtszaken lopen. Ik hoop ook dat ze hiervoor bestraft worden zodat dit een duidelijke boodschap overbrengt aan andere ontwikkelaars.

Games moeten ook niet lopen te klagen. Ze hadden gewoon de reviews moeten afwachten. Die waren duidelijk genoeg dat het huidige product zijn geld niet waar is (op consoles).

En zo zie je maar dat ze echt alleen heel goed waren in de Witcher 3, met Cyberpunk hebben ze toch weer laten zien dat ze nou ook weer niet zo goed zijn. Hetzelfde als een soort artiest die bekend is om twee nummers :)
Ik kan hier niet over oordelen gezien ik Cyberpunk nog niet kan spelen maar ik vind deze uitspraak wel raar. The Witcher 3 heb ik namelijk wel kort na de release gespeeld (na de reviews) en ook deze zat ook vol met bugs. Hetzelfde excuses (open spel wereld, onmogelijk om alle bugs te vinden, blabla) kwam toen ook langs maar er zaten gewoon quest breaking bugs in. Het waren side quests en ze werden wel gefixed (na maanden) maar het viel gewoon duidelijk op dat het nog niet klaar was...

Het is een dunne lijn tussen onwerkbaar en irritant en blijkbaar heeft management van CPR gekozen om de boel zo te releasen. Ik hoop dat dit zorgt voor veel rumoer en verbetering in de gamewereld.
Dat staat me ook bij van de derde Witcher en zelfs de tweede. Diverse bugs, soms aardig vervelend maar niet "game breaking". Ik vind het bizar dat er zovelen zijn die dit niet hadden zien aankomen en dat dit het einde van de wereld is. Ik ben niets anders gewoon van CDPR. Geef ze wat tijd en ze strijken die plooien glad en je krijgt naderhand nog nette content erbij. Ik spreek dan weliswaar voor de PC. Waar CDPR altijd focus op gegeven heeft, en bij de gelijktijdige console release stelde ik me wel vragen van hoe goed dit ging gaan. Jammer dat dit nu uitdraaid is op een game die voor vele console spelers niet speelbaar is.
CDPR producten waren altijd al als rode wijn.

Ze hebben even tijd nodig te maturen.

Blijft hoe dan ook wel pijnlijk als je zo’n immense hype creëert, blijkbaar ook nog aandeelhouders verkeerd informeert en eigenlijk alleen maar een enigszins werkend product voor de PC oplevert.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 14 januari 2021 10:17]

TW3??? Ze hebben een enorm goede game gemaakt daarvoor TW2. Door de positiviteit zijn ze enorm gegroeid en hebben ze kunnen groeien en daarmee ook gelijk een marketingafdeling die de hype voor TW3 heeft gemaakt.

Maar met een hype moet je ook kunnen presteren en je beloftes juist beter na komen omdat je een verwachting schept. Blijkbaar hebben ze daar niet van geleerd bij TW3 (overigens een van mijn favoriete game).

En het voorliegen van kan ik nog niet begrijpen waarom je dat zal doen. Net als dat ze ergens ooit gezegd hebben op deze dag gaan we de game releasen. Ze hadden het beter als demo naar partners/reviewers kunnen sturen en de feedback afwachten voordat je een datum opgeeft.

Of zitten de aandeelhouders achter. Dat ze aangegeven hebben dat de game maar moet opschieten en dat CD project Red met een datum is gekomen (de eerste keer dat ze een release datum opgaven) uit "dwang" om maar funding te houden voor de game.

Als ontwikkelaar (dev maar ook de studio) wil je toch iets maken wat goed werkt. Je gaat niet iets half gebakken maken en dan later oplossen. Dat geeft alleen maar een negatieve naam.
Ik vind het ook wel een beetje overtrokken... de PS4 release heb ik echt veel zien crashen, maar op m'n series X speelt het perfect, amper bugs...

Speel ik het vervolgens op m'n xbox one s, dan hapert het, heb ik geen frames, soms een load stutter en eens in de 2,3 uur een crash.

Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar ik speel het vaak zat op zolder even op m'n oude xbox omdat beneden de TV in gebruik is en dan heb ik nog steeds lol... onspeelbaar is het in ieder geval echt niet.
Door mijn soort types? Dat snap ik niet helemaal. Ik kan prima gewoon een jaar wachten, maar ik zal altijd kritiek hebben op uitgevers die het spel pushen en de consument gewoon voorliegen. Maar nu is dus de trend dat zodra een uitgever een niet werkend product aflevert het door de koper komt die eigenlijk eerst een jaar moet wachten tot aanschaf? In mijn ogen een volstrekt absurte denkwijze waar ik mij nooit in zal kunnen vinden.

Als ik een Volkwagen Polo koop en er mankeert van alles aan, dan is het niet de fout van Volkswagen maar van de koper die uitkijkt naar het product? Erg bijzonder en kortzichtig. Rockstar gooit ook pas spellen eruit zodra ze klaar zijn, tuurlijk horen daar bugs bij. Zal een Rockstar een game uitbrengen die gewoon echt onacceptabel draait op consoles, never nooit!
"Of koop gewoon een pc of wacht en als je aan komt zetten maar ik speel het op pc dan ben je wel de laatste die mag janken omdat het onspeel baar is op de consoles.."
Ik speel de game op de PC, weinig bugs tegen gekomen. Betekent het dan dat ik geen kritiek mag hebben? Kan ik dan alleen maar in jouw wereld ja knikken en alles maar slikken als zoete koek? Toen ik na 17 uur al de credits voorbij zag komen wist ik dat er meer aan de hand was met dit spel. Een "RPG" met deze omvang zou minstens 40 uur moeten duren (storyline) en vooral wat betreft spellen van deze omvang. The Witcher 3 draaide misschien alleen slecht in het begin, het zat wel gelijk vol content. waar ik vanaf day one al ruim 50 uur in de storyline heb gehad. Daarnaast is de wereld een hele lege schil waar je normaal pas na x aantal uur echt pas door hebt dat het een schil is. Bij Cyberpunk was na 30 minuten al te zien dat naast een best oke story line er eigenlijk helemaal niks leeft en doet in NightCity.

Met bovenstaande conclusie zie je gewoon dat ze tegen hun eigen limiet aan zijn gelopen van kunnen, het werd ook onwijs zelf door hun opgehyped dat het een gamechanger zou zijn. En zodra je hard blaast kan je ook wind terug verwachten. Dat ik nu wordt weggezet als een jankert die maar zijn mond moet houden vind ik niet thuis horen in een wereld waar je vrij mag spreken. Anders had ik wel in Noord-Korea gewoond als ik graag mijn mening laat onderdrukken.
.. mischien eens leren geduld te hebben mensen maken fouten en inversteerders zijn niet voor gelogen ze zijn niet weg gelopen ze zijn er mee bezig als ze gelogen hadden waren ze er alang vandoor gegaan
Dat is compleet niet waar wat je zegt. Er zijn inmiddels rechtzaken aangespannen omdat CD Projekt Red daadwerkelijk heeft gezegd dat op toen current gen boven alle verwachtingen liep. Waarom zou een investeerder weglopen zodra je hoort dat het goed gaat? Pas zodra het spel uitkomt kom je erachter dat het product tegendraads is met wat CD Projekt Red gezegd heeft. Kijk maar eens naar de CD Projekt Red stocks, wat jij suggereert dat er niks aan de hand is bij de investeerders slaat echt helemaal nergens op.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 14 januari 2021 19:42]

Dit komt doordat het management eerst geen PS4 / XB1 versie wilde en koos voor 'next-gen', toen men erachter kwam dat dat best veel sales kon kosten, 'toch maar' weer PS4 /XB1 support ingebouwd, in een game die dat qua ontwikkeling eigenlijk al voorbij was. Het management heeft hier fout op fout gestapeld en ook reeds excuses hiervoor aangeboden, maar velen, waaronder ook aandeelhouders, voelen zich bedrogen.
Wat een onzin, deze game was al in ontwikkeling toen was er nog niets bekend over next-gen. CP2077 is in de basis ontwikkeld voor current-gen. Men heeft echter geluk dat de current-gen versie van de game nog enigszins draait op de next-gen en Pc. Die hebben blijkbaar de overcapaciteit om dit te doen, maar de game zou in de basis voor current-gen zijn ontwikkeld, dus de XBOX ONE en PS4.
Wat een onzin, deze game was al in ontwikkeling toen was er nog niets bekend over next-gen. CP2077 is in de basis ontwikkeld voor current-gen.
DIt is net zo goed onzin. Dat een game al in ontwikkeling was, maakt natuurlijk niets uit voor een shift in focus, of ben je Duke Nukem Forever vergeten? Het management heeft zelf aangegeven dat men gaandeweg de focus verlegde naar next-gen en de current-gen te droppen. Later verschoof de aandacht naar meer sales en moest current-gen er wel weer bij. Dat hoef je niet te geloven, maar genoeg berichten die het allemaal bevestigen.
Men heeft echter geluk dat de current-gen versie van de game nog enigszins draait op de next-gen en Pc.
De grootste problemen die de game heeft, zitten bij de PS4 en XB1 versies van de game (mede doordat de focus van het project steeds wisselde). De PC versie en de PS5 en XSX/S versies kennen (gelukkig) veel minder problemen. Het debacle gaat in elk geval verder dan dat je momenteel denkt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 januari 2021 12:43]

We mogen met elkaar ook realiseren dat de PS4 en de Xbox One 7 jaar oude consoles zijn die qua Tflops performance zo rond een GTX 750 ti a GTX 760 zit, Dat dit ook AMD cores uit 2013 zijn, en dat ze 5400RPM HDD's hebben. Dat maakt het aardig zwakke machines vandaag de dag. We mogen dan best verwachten dat er een kans is dat het niet lekker gaat werken. Ik ben nog steeds van mening dat CDPR Cyberpunk als PS5, Xbox Series en PC exclusive had moeten bestempelen. Dan hadden ze ook meer tijd gehad voor deze platformen.

Daarnaast ben ik ook echt niet te spreken over hoe een groot aantal mensen hier mee omgaan. Ze gedragen zich enorm kinderachtig en wijzen alleen maar vingers en kraken CDPR volledig af. Ja ze hebben een grote blunder gemaakt, maar het zijn ook mensen dit gebeurt en dat ze nu achteraf beseffen dat het niet handig was is een hele menselijke reactie. Management was hoopvol en geloofde stellig dat ze die versies werkbaar konden krijgen en gingen daar vol voor en dat was een keuze die ze de nek om draaide en dat hebben ze door. sinds die tijd hebben ze hun best gedaan om deze mensen te helpen maar mensen zien dat weer als pleister op een bloedende wond en gaan daar ook weer over klagen. Er word gejankt dat ze hulp willen en dat het fixt moet worden maar wat er dan wordt aangeboden word de grond in geboord, je kan in game development niet heksen. Is wat ze doen perfect? Nee, maar ze doen wel hun best met de middelen die ze hebben. We hebben het hier nogsteeds over een videospelletje, niet over een primaire levens behoefte. En dat er platformen zijn die geen refund policy hebben is ook de schuld van CDPR niet als ik heel eerlijk ben. Bij sony was dit al jaren algemene kennis en had de koper moeten weten, haalt dit CDPR uit de wind, nee, maar we kunnen niet alle schuld afschuiven op een bedrijf, Jij als koper hebt nogsteeds verantwoordelijkheid over jouw geld. Je had bijvoorbeeld een paardagen kunnen wachten op reviews voor de base consoles, toch? Sinds wanneer gaan wij als Community ineens uit wat de maker van het spel zegt? Deden we dat ineens omdat het CDPR is? Dat is wel Naief.

Ik bekijk dit soort dingen graag objectief en eerlijk. Beide kampen hebben deze situatie beter kunnen en moeten behandelen. Een beetje begrip mag wel, ongeacht welke studio het is. Iets met respect enzo.
Men is 7 jaar aan het ontwikkelen geweest, voor in eerste instantie Pc met de huidige generatie consoles in het achterhoofd (XBOX ONE en PS4). Kwa consoles is dit een zeer beperkte set hardware waar je op moet testen. Het lijkt er gewoon op dat men dit niet heeft gedaan.

Men heeft als eerste al de fout gemaakt alles uit de Pc te willen halen om vervolgens te down scalen naar console. Dit is een slechte keuze gebleken die men zelf ook reeds heeft erkend.

Als een game op een bepaalde platform beschikbaar wordt gesteld, dan mag jij als consument verwachten dat deze ook functioneerd en presteerd aan de hand hoe dit verkocht is. Uitspraken van verkoper en/of ontwikkelaar zijn ook wettelijk bindend.

Met name het management van CDPR heeft hier enorme steken laten vallen en dit is niet de eerste keer, dat zij dit doen, dat hebben we bij de release van de Witcher 3 ook kunnen zien. Daarnaast tel andere ontwikkelaars mee die het de laatste paar jaar oko flink bont kunnen maken. De gemiddelde gamende consument begint dit ook gewoon enigszins zat te worden.

CDPR heeft aan de eene kant pech dat zij nu deze consument over zich heen krijgen, maar aan de andere kant hebben zij dit ook over zichzeldf afgeroepen door een game op de markt te brengen die eigenlijk een kerst later het daglicht had moeten zien.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 15 januari 2021 19:57]

Slaat nergens op. Indien er een spel uitgebracht wordt voor jouw console, verwacht je dat je het kan kopen en spelen. Geen game breaking bugs.
Als je de eerste bent die een product gebruikt/probeert, onafhankelijk van wat dit product is, dan neem je het risico dat er fouten zijn.
@Rossi46 Dit is meer het geval in beta/alpha testing. Hierdoor zijn stream reviews binnen deze versies ook getagged zodat er geen slecht beeld komt door bepaalde bugs in beta. Game was echter uitgekomen.
Snap de bootlicking niet.
Ik heb het spel voor PS4 gekregen met kerst. (ik heb nog gewoon de oude eerste ps4)
Ik heb niet zo veel tijd dus pas een uur of 8 er in zitten, waarvan 1 sessie van een uur of 3, maar ik heb nog geen game-breaking bug gezien. Wat ik tot nu toe heb gezien is mijn maat die een lift in gaat zonder dat de deuren openen. En 1 keer een quest waar ik 3 keer dezelfde vraag kreeg en pas verder kon nadat ik een ander antwoord gaf. Pas daarna waren vervolgopties beschikbaar. Daar had ik bijna het idee dat ik naar een save-game terug moest.

Dat ik ze nog niet ben tegengekomen betekent niet dat de game-breaking bugs er niet zijn. Zo heb ik nog niet met hoge snelheid in een auto gezeten en meer gelopen om zo ook meer te kunnen zien.

Ik heb me in de uren die ik er mee gespeeld heb wel vermaakt. Ik begon het spel met de horror verhalen van onspeelbaar in mijn hoofd maar tot nu toe ben ik dat nog niet tegengekomen. Dus de vraag is of het allemaal wel zo erg is als dat mensen roepen.
Ik heb de main story uitgespeeld, incl de side stories van judy, panam, delamain. En wat losse sidequests hier en daar. Een uurtje of 45-50 erin zitten. Gespeeld op de xbox series x. Daar was de game zeker speelbaar hoor. Maar je ziet links en rechts dat veel zaken gewoon nog niet af waren.

Echt (heel) veel visuele glitches, zoals zwevende items, mensen/objecten die door elkaar bewegen, mensen die praten en de gezichten bewegen niet, mensen die lopen (schuiven) zonder te bewegen, mensen die dwars door dichte hekken lopen etc etc. Niet game breaking, maar dit zit er wel bizar veel in.

Tijdens mijn playthrough heb ik een stuk of 5 keer een eerder save moeten laden, omdat ik niet meer verder kon, bv doordat ik ergens achter vast zat en niet meer los kon komen. Missies die afgerond zijn maar niet triggeren dat ze klaar zijn. Of missie stappen die klaar zijn maar blijven staan en je tegelijk dezelfde stap krijgt.

En ook bv cyberpsycho gevechten waarbij de "boss" bv door een trap zakt en daarin vast zit, zodat die niet meer terug kan vechten.

De verhalen van de npc's/auto's op rails e.d. hebben we ook wel gehoord inmiddels.

De performance op de xsx is redelijk, maar zeker niet goed. De 60fps mode dipt constant onder de 60fps, waardoor dat super schokkerig speelt als je geen vrr/freesync scherm hebt. Ik heb daardoor maar in de 30fps mode gespeeld. De kwaliteit van de graphics haalt het niet bij pc (dit is natuurlijk nog zonder next-gen patch die pas 2e helft 2021 komt...... auw....)

Al met al heb ik me echt wel vermaakt met de game hoor. Vond het verhaal leuk om te spelen. De sidequests zijn goed. De gunplay/hacking play is goed. Maar al met al is de game gewoon echt niet af.
Heb vrienden waarvan de game letterlijk crashte en bij een ander waar het wat beter werkte, beide ps4.
Maarja, er moet wel gezegd worden wat er speelt, is niet per se meegaan op de hate train.
Ik heb ook echt het gevoel dat mensen vaak denken dat ze het spel bij release meteen “moeten” spelen. Dit is echt niet zo want die game gaat nergens heen hoor. Als je de eerste bent die een product gebruikt/probeert, onafhankelijk van wat dit product is, dan neem je het risico dat er fouten zijn.
Ik word echt moe van dit soort misselijk reacties. Het lijkt wel een godszonde te zijn om een game op de dag van release te spelen. Een bug hier en daar kan best voorkomen, maar we hebben het over een game die op de PS4 en Xbox One nagenoeg onspeelbaar waren. Maar blijkbaar is dat heel normaal, aangezien je het 'risico' neemt door de game direct te willen spelen. Echt de omgekeerde wereld.
Ja echt, ik vindt het ook belachelijk dat mensen zo bereid zijn om de schuld af te dienen op de klant. 'Had je maar moeten zien aankomen', wat een onzin zeg. Spel wordt gewoon geleverd terwijl het niet eens af is, dan is het echt niet de fout van de consument dat ze de trailers hebben geloofd. CDPR heeft alle haat gewoon verdiend met deze actie, en een game hoort inderdaad ook gewoon op dag 1 speelbaar te zijn.
Ik word misselijk van dit soort reacties ze zijn er nog mee bezig ik hoor niemand over die domme dpullen die rockstar verzibd om geld te verdienen toch? Laten we zeggen een jacht van 6 milion ingame dollar dat bijna onmogelijk is te krijgen zonder shark cards en je hebt er ook nog eens niks aan maar als een spel gereleased word en zitten bugs in gelijk haat terwijl ze ervan door hadden kunnen gaan met het geld zijn ze ermee bezig mischien leren dat het mensen zijn en die maken eenmaal fouten ja kun je 2 dingen doen rechtzetten of compleet aan de kant zetten en ze kiezen ervoor om het recht te zetten alsof jij perfect bent toch? Ze gunnen mensen gratis content ernaast en dan is het ook niet goed en ja als je een gane op release koopt heb je 9 van de 10 keer met bugs te maken.
Een bug hier en daar had geen probleem geweest. Fouten worden inderdaad eenmaal gemaakt.

Maar zo simpel is het niet bij cyberpunk, die game is gewoon objectief gezien nog early access. De staat waarin het gereleased is is echt compleet belachelijk, vooral op de PS4 en XbOne, maar zelfs ook op de PC en next gen consoles voelt het spel gewoon niet af.

Als er allemaal mooie dingen worden beloofd en er uiteindelijk zo goed als niks wordt waargemaakt dan verdien je gewoon alle terugslag. Een cdpr rep had nog niet lang voor de release date nog vrolijk getweet over hoe het spel prima draait op ps4/xbone. Wat een grap.

Dat ze iedereen hun geld teruggeven is inderdaad een stap in de goede richting, maar dit spel had eigenlijk gewoon niet uit mogen komen in deze staat. Zelfs na 6 hotfixes is het nog een bende vol bugs.

p.s ik weet niet hoor, maar ik hoor juist best wel veel mensen zeuren over de richting van gta online en hoe belachelijk duur alles is, dus misschien beetje slechte vergelijking.

[Reactie gewijzigd door SpaghettiCake op 14 januari 2021 19:41]

Vertaal dat eens naar een ander product. Wel een risico hoor om een nieuw model auto te kopen. Je mag er wel rekening mee houden dat ie stopt met rijden.

Als je product op de markt, mag je er vanuit gaat dat fatsoenlijk werkt. En niet dat het er uit ziet als Minecraft.
Oh maar iets dergelijk hebben wel al! Kijk maar naar de ID3 van volkwagen. Daar was de software ook niet af.
Maar die rijd wel. Een aantal bugs in een game vind ik ook niet zo'n punt. Maar op de PS4 is het gewoon niet te doen. Dat zou betekenen dat de ID3 maar amper te rijden zou zijn.
Zeker, maar dat is meer uitzondering dan regel. Boeing kan er bijvoorbeeld ook wat van trouwens. Bij games moet het vooral niet normaal worden dat je 'nieuwe auto vierkante wielen heeft'.
Het lijkt wel of het meer regel dan uitzondering is dat een game vol met bugs zit (tot het onwerkbare aan toe) bij de release. Wanneer is het punt daar dat het echt niet meer geaccepteerd gaat worden? Er is echt een verschil tussen 'schoonheidsfoutjes' en onwerkbaarheid.
Wanneer iedereen kapt met miljarden uitgeven aan preorders voor een game die nog niet eens reviewed is.
Als je gewoon voor games je geld kan terugkrijgen als je kapotte bagger krijgt / de game de beloftes niet nakomt dan stopt het ook. Zo werkt dat ook met andere producten.
Dat blijkt in de praktijk wel vaker dan eens lastig, vooral met pre-order van digitale keys/downloads.
Een pre-order geeft nog wel eens leuke extra's (die vervolgens na een paar jaar als upgrade uitkomen) Zo heb ik ooit Neverwinter Nights 2 ge-pre-ordered en dat kwam in een leuk doosje met een kaart, een speelfiguurtje, een paar extraatjes in de game (lawful good bonus ofzo) en een shitload aan bugs.

Mijn kids spelen nog steeds wel eens met dat figuurtje, maar eerlijk gezegd was het niet het geld waard.
Als je product op de markt, mag je er vanuit gaat dat fatsoenlijk werkt. En niet dat het er uit ziet als Minecraft.
Tenzij het product dat je uitbrengt, Minecraft is natuurlijk.
Ander product oke samsung note 7 goede voorbeeld 🤣 vertel jij dan eens van een game die bug vrij is bij release van het afgelopen 5 jaar dan praten we verder
Bugvrij hoor je mij niet over. Maar op de ps4 amper speelbaar is een ander level.
Inderdaad, de FOMO is behoorlijk sterk bij veel mensen. Ik heb de game al sinds release op mijn bureau staan en nog niet eens geïnstalleerd. Daarmee ga ik geduldig afwachten tot ik nieuwe hardware heb weten te bemachtigen (en meer patches released zijn) voor een optimale ervaring. Op dit tempo hebben de current-gen console spelers nog eerder het spel gespeeld dan ik. :+

[Reactie gewijzigd door Bumz op 14 januari 2021 08:49]

Waarom heb je hem dan wel al gekocht? Wellicht is hij straks gewoon in de aanbieding als je hem wilt spelen? Ik zelf heb hem met de Stadia deal gekocht en daar niet echt tegen bugs aangelopen, dus wellicht dat de PC-versie sowieso een stuk minder bugs heeft en je eigenlijk niet hoef te wachten op nieuwe hardware ;-)
Voornamelijk vanwege de voorpret eigenlijk. Ik wist al zeker dat ik het spel toch ging spelen zodra het kon. Wat nieuwe hardware betreft: mijn pc is dringend toe aan upgrades en die vallen na het uitstel van CP2077 toevallig ruwweg samen met de release van dat spel.
Maar fomo wordt ook wel een beetje gemaakt door de marketing. Ik kijk al jaren uit naar cyberpunk en dat komt mede door cdpr zelf. Zij gaven elke keer weer content weg waar we lekker gemaakt door werden.

De verwachtingen (mede door The witcher) lagen ook ontzettend hoog. Daarnaast is elke week dat je later begint met spelen kans op spoilers.

Nu kan ik zelf wel door de MVP heen kijken en neem ik de bugs graag voor lief maar ik kan me voorstellen dat menig last gen bezitter zich beetgenomen voelt. Verder word ik ook wel blij van de dlc en patches die er nog aan zitten komen.

Maar beter was geweest als ze die game gewoon next gen hadden uitgebracht en later een backport naar last gen. Dan hadden ze er misschien nog wel een leuke deal met Sony/MS uit kunnen slepen. Want het next aanbod is sowieso wat matig.

Maar wat betreft de game zelf. Ik vind hem echt in mijn top 5 beste games ooit. Heb er nu zo'n 70 uur inzitten. De sci-fi setting is wel zo gruwelijk goed weggezet. Elk moment in night city is weer genieten.
Tsja, FOMO he?
Als iedereen het erover heeft en je weet niet waar t over gaat...
FOMO, maar ook angst voor spoilers. Er zijn nou eenmaal spellen die heel erg verhaal-heavy zijn en als je die dus niet meteen speelt, wordt het lastiger en lastiger om een twist in het verhaal niet te zien. Sommige mensen maken er zelfs een sport van om spoilers te plaatsen op plekken waar je ze niet verwacht, dus het argument "maar dan houd je je toch weg van fora/subs die over game X gaan" gaat niet op.

Een spel als RDR2 had ik nooit nu pas willen spelen, omdat het verhaal gewoon links en rechts al gespoild zou zijn.
Rdr2 nog steeds niet gespeeld, ik vind t nog steeds te duur voor wat t is. Zoals alles van Rockstar.

k weet ook geen zak van t verhaal af. Zit toch dagelijks op fora/Reddit.

t kan dus wel ;)
Te duur voor wat het is? In Rockstar games zitten honderden uren aan content....
ik denk dat t gewoon aan mij ligt, ik heb iets tegen de manier waarop rockstar games in elkaar zitten. ik vond (en ik ben me bewust dat ik een hele kleine minderheid ben) bijvoorbeeld GTA 4 en 5 helemaal niks.
Als er 1 game het waard is om te halen dan is het RDR2 wel en al zeker voor het verhaal. Helaas als je dit te duur vind dan ga je nooit een nieuwe game kopen dat is jou insteek hierin denk ik dan? RDR2 is het geld waard. Maar goed, dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.
Zo geweldig is het niet ze doen niks meer met de single player en online word alleen gebruikt zodat mensen gold kopen denk maar aan mobiele apps verhaal vond ik niet zo goed van rdr2 maar ja je moet van western houden het is en blijft rockstar ze maken goede games maar het zijn een stelletje dieven waar vele intrappen de rockstar van vroeger bestaat niet meer bethesda is die kant ook op gegaan zolang er nog studios zijn die nog games maken en nadat je de game gekocht is dat jij kan genieten van de game zonder extra kosten erna moet je koesteren
Een single-player van minimaal 60 uur (en dan sprint je er doorheen) niet goed genoeg? Sommige mensen zijn nooit tevreden.
Moet je jezelf voorstellen. Je gaat een dagje naar de Efteling of Disneyland en bent 60 euro kwijt. Je hebt een dag lol en napret om erover na te praten.

Een game waar je complete dagen of misschien wel weken van kunt genieten is dan met 40 euro te duur voor wat je krijgt... Tsja dan ben jij niet de doelgroep waar ze rekening mee hoeven houden.
Pak eens een andere vergelijking.

Zelf heb ik stapels games van 10-30 euro waar ik honderden of zelfs duizenden uren in heb zitten. Gratis games waar duizenden uren in zitten. En dure AAA titels zoals Anno 1800, BF1, BF5, etc. waar ik niet voorbij de 100 uur kom, sommige zelfs op enkele uurtjes zijn blijven steken.

Dan is enkele 100den uurtjes niet zo heel speciaal voor een 40-60 euro game.
Of je gaat naar de bioscoop voor minder dan 6 uur
RDR2 te duur voor wat het is? Dat spel is soms voor EUR 30/40 te vinden en dan nog steeds te duur?

Ik heb het 2 keer gekocht op meerdere platformen en het is lang geleden dat ik mij zo vermaakt hebt met een immersief spel. Maar goed, smaken verschillen.

Het heeft mij in totaal zo'n 300 uur spelplezier bezorgd :).
Ik heb RDR2 een paar maanden geleden voor het eerst gespeeld en echt nergens last van gehad. Wel gebruik gemaakt van een paar quest-guides wanneer ik vast zat of iets echt niet kon vinden. Sowieso is RDR2, en 2077 en bijv. Fallout4 enorm groot waar je echt zelf je pad bepaald (als je niet voor de 100% explored alle questes gedaan, helemaal 100% uitgespeeld maar gewoon lekker gespeeld gaat).
RDR2 is voor mij best ironisch, de game die ik wegzette als belachelijk lineair en fixed, maar na deze game ik zo veel respect voor heb gekregen hoeveel zij wel goed hadden gedaan in de game. Van mechanics, AI, skills, reactie van NPC's (fun detail, die hebben echte daily routines), schrap het verhaal en je hebt 2 games die bijna dag en nacht zijn met elkaar.
RDR2 lineair? Heb je alleen de main-story gespeeld? Goed dat je door hebt wat voor een prestatie RDR2 is, wel een beetje raar dat je daar eerst een k.u.t game voor moet spelen omdat in te zien. Maar zo hebben we allemaal wel iets ;)

Speel cyberpunk overigens met enig plezier, maar het is werkelijk waar een erg slecht product.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 15 januari 2021 00:53]

FOMO was bij mij meer vanwege de collector's edition.. maar die is ook nog steeds te krijgen haha.

Dat gezegd hebbende, het spel is bij lange na niet zo buggy als een Fallout 3 op de consoles, maar de klagers roepen steeds meer en harder lijkt wel

[Reactie gewijzigd door chimnino op 14 januari 2021 09:29]

Precies dit.

Ik heb Cyberpunk ook gekocht en even gespeeld op de PS5 maar door de problemen heb ik het even naast me neer gelegd. Ik heb nog andere games om te spelen en pak dit over een paar maanden wel weer op, dan zullen hopelijk de meeste kritieke problemen wel verholpen zijn.
Zo heb ik lang getwijfeld om Cyberpunk wel of niet te halen. Na de eerste verhalen toch maar besloten te wachten tot de eerste bug fixes en tot nu toe geen spijt van..

Op de Xbox Series X speelt het nu prima. Tuurlijk is het jammer dat de Next-Gen versie nog even op zich laat wachten, maar ik verkies speelbaarheid boven graphics. Dus ik ben blij dat de fixes voor gaan nu.
Maar dat komt denk ik door de enorme hype die gecreerd is rondom Cyberpunk. En waarom? Bij Deus Ex had je ook niet zulke hypes en Cyberpunk is gewoon net zo'n soort spel. Als dat je ding is, dan zit je goed. Toevallig is het mijn ding en geniet ik dus ook vollop van de game.

Het in de hypes trappen is iets waar gamers goed in zijn, moeten ze niet doen. :)
Op zich mee eens hoor. Maar hoe je het ook draait, de release van deze game is wel één groot drama. Als je nog ongeveer een jaar na release nodig hebt om de game af te maken, dan moet je dat m.i. gewoon nog niet uitgeven.
Bij sommige games is dit wel zo omdat de online community snel verdampt als het jaar erna bijvoorbeeld een nieuwe versie uit komt. Denk aan COD waar 80% van de community naar de nieuwe versie springt als die uit is en de 'oude' versie dus onspeelbaar word door een gebrek aan spelers.

Wil je er dus het meeste uit halen moet je meteen spelen anders heb je problemen met games vinden ket genoeg spelers. Zeker hardcore is hier heel erg in omdat de meeste mensen liever met bullet sponges spelen...
Sterker nog: hoe meer mensen een spel direct na de release aanschaffen, des te meer druk vanuit de aandeelhouders op een snelle release, en des te meer fouten bij release. Zo zou het natuurlijk niet moeten zijn, maar zo werkt het in de praktijk wel. Gewoon nog niet direct kopen dus, leren de bedrijven het vanzelf af om half-gerede ramsh op de markt te pleuren.
Ik heb het nergens over een probleem maar een game als vorige generatie releasen op de huidige generatie moeten we dan gewoon normaal gaan vinden. En een game dan voortaan maar een jaar later gaan spelen ook? Je mag toch gewoon verlangen dat iets bij release al in orde is?
De 'game community' moet echt eens volwassen worden en het pubergedrag achter zich laten.
Ja wat wil je. Heel veel gamers zijn ook gewoon pubers die A: vaak een onrealistisch verwachtingspatroon hebben, en B: zeer vocaal zijn (zeker sinds social media een ding is). Dus dat probleem gaat zich niet zomaar oplossen.

Wat er moet gebeuren is dat zowel ontwikkelaars als investeerders veel meer op hun strepen moeten gaan staan als het op "it's done when it's done" aankomt.
De studios werken hier net zo hard aan mee. Zeker over cyberpunk hebben we inmiddels al jarenlang allerlei interviews gehad waar ze praten over wat voor fantastische dingen er allemaal wel niet mogelijk zijn in de game.

Ik snap dat je in development niet altijd alles voor elkaar krijgt wat je voor ogen hebt. Maar beloof dan niet eerst de hemel
Is dat nou echt zo? Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van 'de gamer' hoger dan je nu stelt.
Inderdaad, ik heb erg veel respect voor de developers en het team maar soms gaat alles niet als gepland en kan je niks aan doen. Enige wat je kan doen is rustig afwachten totdat alles beter wordt en dan spelen. Ik zie mensen hier zeuren alsof het dan uit het niets opgelost wordt.
Ik denk eerder dat de gemiddelde gamende consument het wel een beetje zat wordt, dat er steeds weer halve producten op de markt worden gezet. Dat is namelijk onnodig, zeker als het om een console versie gaat. Met consoles heb je maar een beperkte hardware set waar je op hoeft te testen.

CDPR heeft bij de Witcher 3 ook laten zien dat ze het blijkbaar niet kunnen, een dergelijke open wereld game in eenmaal goed op de markt te zetten. Je zou denken dat men heeft geleerd van de vorige keer.
Dat is niet helemaal correct. Want wat koste de game nu? En wat kost de game eind dit jaar? En eventuele sales?

Maargoed. Ben blij dat ik CP niet gekocht heb, pak hem misschien ooit in de €10 grabbelbak.
Volgens mij heeft iedereen de kans gekregen om z'n geld terug te krijgen. Sterker nog, op een gegeven moment kon je de game niet eens meer kopen in de PlayStation Store. Dus dat argument gaat mijn inziens niet op.
Volgens mij heeft dit ook te maken met de verwachtingen die worden geschept door de studio's. Verwachtingen in de trailers, screentjes, nieuwtjes etc. waar men nu, zo blijkt, niet aan kan voldoen. Dan kan je tegen de 'game community' wel zeggen dat ze volwassen moeten worden maar aan de andere kant mag je ook wat van de studio's vinden/verwachten.
Tuurlijk, CDPR heet enorme steken laten vallen. Hier hebben we het over 10 jaar nog over, als voorbeeld hoe het vooral niet moet.

Maar gamers zijn op alle mogelijke manieren gecompenseerd. Althans, daar is de mogelijkheid toe geboden. Dus nu is het rustig afwachten totdat de game wèl af is.

In de tussentijd zijn er zat klasse games die wel aan de verwachtingen voldoen om te spelen.
Ik zie niet meer zoveel gepraat over de hevige problemen van TW3 hoor
Eens. Dat doe ik dus ook. :)

Enige waar ik een beetje bang voor ben zijn de lawsuits. Ik zou niet willen dat het spel kapot gaat door dat stomme gekibbel, waarna ik het niet meer kan spelen. Want volgens mij is het onder de streep best vet...
Wat een high horse stelling.
Stel je voor dat je een afgewerkt product verwacht.
Dit klopt op zoveel fronten.

In het 'normale' leven leer je door fouten te maken, gaat iets 1,2,x keer fout en dan leer je daarvan door dat op een andere maaier te doen in de toekomst (hopelijk :+ ).

Games worden tegenwoordig zó vaak half brak uitgebracht dat je daaruit eigenlijk al zou moeten leren dat een spel op dag 1 en de periode daarna gewoon brak is, draait en het even duurt voordat alles is opgelost. Maar nee we pre-orderen alles blind zodat we op dag één gezamenlijk kunnen klagen dat het niet goed werkt 8)7

Ik wil Cyberpunk ook graag spelen maar ik weiger nog iets blind te pre-orderen en wacht eerst de reviews af, die waren duidelijk over de bugs dus wacht ik lekker af tot eea. opgelost is en het prima draait. Geen FOMO hier, over een half jaar, jaar, twee jaar is het spel nog steeds leuk.

Stop gewoon met klagen en stem met de enige manier die duidelijk is en dat is met je portemonnee. Pas als duidelijk word dat mensen een game kopen als hij af is gaan ontwikkelaars hier op reageren, nu hebben ze 0 motivatie want mensen kopen het blind.

En natuurlijk weet iedereen altijd hoe het wel moet en hoe het anders zou moeten maar hoeveel van die mensen hebben daadwerkelijk inzicht in de processen die leiden tot dit product. Gevalletje 'beste stuurlui staan aan wal'.
Eens! Ik had hem gepreordered om ze te supporten, en ik heb oprecht ALLE vertrouwen in ze. Of ik het nou vandaag speel of over een jaar gaat de pret niet bederven. Sterker nog ik prefereer spellen die al een tijdje uit zijn om ze dan pas te spelen omdat ze dan zijn uitontwikkeld.
Dat is zeker waar, maar een ontwikkelaar / uitgever creëert ook een hele hype rondom een game, en wil graag dat de consument het liefst zo vroeg mogelijk een pre-order plaatst. Als daar dan ook nog een beetje positieve media aandacht aan toevoegt wekt dat wel een bepaalde verwachting bij de consument.

Daarnaast betaal je als consument ook wel even volle mep voor zo'n game, dan maar daar ook wel iets tegenover staan.
Lekker kort door de bocht. Als een studio een released 'When its ready.' mag je er op zijn minst wel van uit gaan dat het op zijn minst speelbaar is op dat platform. De game issues met missende content die wel aangekondigd is wat vager maar staat ook niet erg mooi.

Het pushen naar een vlotte release en dan de boel na release werkelijk afmaken wordt een beetje te gebruikelijk. Je mag een studio daar best aansprakelijk voor houden.
Ga toch weg man, heb je het spel wel eens gespeeld op een Xbox One X? 30 FPS is een unicum en het ziet er uit alsof het een Xbox 360 spel is. Dit kan je echt niet zo verkopen. Had dan gewoon alleen de PC versie voorlopig uitgebracht. Heeft met conformiteit te maken.
De uitgever wilde gewoon extra verkopen terwijl dat eigenlijk nog niet kon.
Ik vind het anders behoorlijk schokkend dat een gta5 op hele simpele dingen veel betere physics heeft.
Dit is gewoon lariekoek. Ze voeren de hype op en brengen een malfunctionered product uit. Als ze echt een commitment to quality hadden, zoals ze ons ten onrechte voorspiegelen, hadden ze de console versie uitgesteld.

Ik speel de pc-versie met veel plezier en amper bugs, persoonlijk ben ik niet ontevreden. Maar de gang van zaken rondom de console-versie is overduidelijk het gevolg van druk door investeerders en heeft niks met een commitment to quality te maken.

Dit is een kristalhelder voorbeeld van hoe een game niet uitgebracht mag worden en is simpelweg schadelijk voor de game community, omdat CDPR in het verleden duidelijk heeft bewezen weldegelijk kwaliteit te kunnen leveren, maar nu toch mooi met de broek op de enkels betrapt is zijnde wéér een ontwikkelaar/uitgever waar in plaats van kwaliteit de investeerder op de eerste plaats staat. Terwijl we er daar al genoeg van hadden.
Dit is overigens in de infographic in dit artikel ook zichtbaar, door gebruik van de term 'free'. Dat zegt alles over het verdienmodel en niks over kwaliteit.

Wat mij betreft is alle kritiek zeer terecht.
Het is met Cyberpunk te kort door de bocht om te zeggen dat de gamer community volwassen moet worden. Cyberpunk is een opeenstapeling van fouten dankzij mismanagement bij CDPR zelf. Verdiep je daarom even in het verhaal alvorens een betoog te doen dat de game community eerst volwassen moet worden.
Het probleem is dat ze bepaalde dingen beloven, je op basis van die beloftes een spel koopt, en ze dan die beloftes breken. Dat zou reden moeten zijn om de koop te ontbinden naar mijn mening.

Ik heb hetzelfde gehad met beloftes van OS updates die niet werden nagekomen met een telefoon (een beloofde OS upgrade kwam niet en beveiligingsupdates stopten daardoor ook vroeg), dat waren wel beloftes op basis waarvan ik het toestel kocht destijds. Het betrof een Sony Xperia Play als je het wilt nazoeken.

Met games snap ik ook wel dat je het spel nu koopt voor een eerste play-through, en dan over een tijdje met de beloofde next-gen graphics wil spelen. Als die belofte dan gebroken wordt is dat toch echt de uitgever te verwijten. CD Project Red wist ook prima wat ze belooft hebben en wat ze hebben uitgebracht, de gamers zijn de benadeelden en de ontwikkelaar moet je niet als zielig zien. Die hebben gewoon het risico afgewogen, met The Witcher 3 lukte het ook om een buggy spel uit te brengen en er een verkoopsucces van te maken, dus die volgden doodleuk hetzelfde playbook.
Dat sluit toch juist precies op elkaar aan? De game is te vroeg uitgebracht, want de update komt pas in 2e helft van het jaar. Hadden ze, gezien de huidige staat van de game dan niet beter tot dan kunnen wachten met uitgave?
Met cyberpunk is het allebei, 7jaar gewerkt. Dacht ik te lezen. Maar nog steeds gekke bugs in. Dan denk ik wat heb je al die tijd gedaan.
Bugs zijn dingen als dat medespeler spontaan achterstevoren in de auto zit tijdens splitscreen. Dat verwacht je niet van een game van 7jaar ontwikkeling.

Wat wel kan is dat op intel cpu is gebouwd en met de nieuwere amd cpu niet lekker multithread kan doen. Dat je daar een fix voor uitbrengt is te begrijpen
Nee @Rossi46 , @Lekker Ventje zegt dat, niet de gehele 'game community'. Zo trok ik ook die conclusie, maar inmiddels wel door dat het wat roeptoeters zijn op internet fora. De rest is daadwerkelijk aan het gamen ;)
Waarom? Ik wacht gewoon op patch 1.1 om te spelen, genoeg andere games.
Ik op mijn nieuwe 3d kaart tegen redelijke prijs. 😝

Game is speelbaar, maar fps is kut, wznt mijn kaart is echt oud. En ja, heb nog een serieuze queue aan andere games, dus heb wel wat tijd.
Mensen met een next gen console kunnen het spel tenminste spelen. Maar betreft je opmerking over het leren plannen, dat zouden ze zeker moeten doen! :)
Dat excuus van op next gen spelen gaat echt niet op. Op next gen is het nog steeds de last gen console versie en die verschilt heel veel van de PC versie. Je speelt op de PS5 nog steeds niet de versie die je op PC speelt.

Het is wel duidelijk hoe ver men achter ligt. Eigenlijk had die game dus pas in de herfst van 2021 mogen verschijnen. Het had waarschijnlijk op de PC een veel beter game afgeleverd ook.
Het is geen excuus, het is een feit. Ik heb het dan niet over hoe goed het draait ten opzichte van de PC versie, die overigens ook slecht draait tenzij je een monster bak van een pc hebt. Het is de vraag net als bij vorige gens of de PS5/Xbox versie dezelfde versie zal zijn op PC gezien een PC meer kracht heeft.

Het is zeker duidelijk hoe ver de game achter ligt, mijn reactie was dan ook vanwege het feit dat de PS4 en Xbox One versie zo dramatisch zijn terwijl het wel het gros van de verkopen was van de game. Ik ben zelf een PC gamer, maar dat het in de huidige staat voor current gen consoles was uitgebracht is gewoon niet recht te praten.
5900x, 32GB ram, 3080. ~48fps @4k/60hz Met dips naar 22 tijdens gesprekken.

Dus ook monster bakken hebben t moeilijk als je alles aan zet.
5900x, 32GB ram, 3080. ~48fps @4k/60hz Met dips naar 22 tijdens gesprekken.

Dus ook monster bakken hebben t moeilijk als je alles aan zet.
Dat is zeker een monster bak, maar dan vraag je ook wel wat van het spel hoor. 4k/60hz is ook niet een makkelijke opgave. Hopelijk zullen de 2 patches performance increases doorvoeren ook voor PC. Ik zat op 15 fps met mijn set up, maar die is dan al weer een paar jaar oud.
RTX uit, problem solved :)
de ultieme definitie van "1st world problems"

:P
Yup. Ook met de 30xx serie is RT nog steeds geen standaard. Moet alleen ook toegeven dat het spel er niet erg next-gen uitziet zonder RT met mijn Rtx 2070 super, 1440p en alles op Ultra.
Er zijn games die er zonder RT een stuk mooier uitzien.
Ja eens. Grafisch is het niet consistent. Sommige delen zijn prachtig maar ook veel vlakke grijze massa hier en daar.
Maar dan kan je het evengoed op de PS4 Pro spelen. Of is het zo dat dit spel enkel goed is met heel goede graphics? Ik ergerde me meer aan de gameplay dan aan de graphics zelf. Dat zelfs de graphics niet on par zijn met wat je van een last gen console mag verwachten is dan ook letterlijk de druppel op de hete plaat.

Wat je vandaag op de PS5 speelt is nog steeds niet het spel dat ze zolang beloofd hadden. Ik ben wel blij dat ik nu een timeframe heb gekregen wanneer het spel echt uitkomt. De demo viel alleszins zwaar tegen
Ik heb het niet over graphics gehad, tenzij je met graphics een goede fps bedoeld en als je dat bedoelde dan jazeker een spel is alleen goed als speelbare fps haalt.

CDPR heeft veel fouten gemaakt, ze waren te ambitieus en dat heeft hun veel gekost. Ik heb het spel zelf dan ook terug gebracht en wacht tot ik een betere PC heb en dat er wat is gedaan met de gameplay, want de gameplay van het spel in zijn algemeen is niet wat ons beloofd was. Ik hoop dat ze het spel kunnen 'fixen' want ik keek al 7 jaar uit naar het spel.
Ik kan het prima spelen tot nu toe op een PS4 (geen pro) en ben nog geen game-breaking bug tegengekomen. Wel wat schoonheidsfoutjes.
Dan ben jij een van de weinige, maar geniet er van! :D
Monster bak? Ik vind 50 fps met RT medium en DLSS op 1440p voor een 2700x en 2070s zeer redelijk
Alles onder de 60 fps is onacceptabel. Ik zou altijd een hogere framerate verkiezen boven eye candy. Heb zelf ook een 2070s in combi met een 7700k maar bij mij blijft RT gewoon uit in Cyberpunk 2077.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 14 januari 2021 20:30]

Ben ik het wel mee eens. Bij deze game heeft het management toch echt gefaald. Pas het laatste jaar of 2 hard eraan werken, werkt niet.
Ik vind een dergelijke schuldbekentenis als bestuur toch wel chique. natuurlijk loopt CDPR door deze affaire reputatieschade op. Ze hebben zich een beetje vergaloppeerd op dit ambitieuze project. Dat overkomt de beste. Bij het volgende project gaan we zien of ze ervan geleerd hebben.
Komt goed uit want dan is de nieuwe console toch ook pas leverbaar haha :+ :*)
plannen is altijd moeilijk, maar zeker over meerdere jaren heen en als je begint met een idee, welke dan in de loop van de tijd behoorlijk aangepast wordt.
hadden ze niet beter gewoon even kunnen wachten met uit brengen van het spel? En gewoon alles in een keer goed doen
Inderdaad. Als ze alleen al de PS4 en Xbox One versie een 2-3 maanden hadden uitgesteld, zou probleem rondom Cyberpunk er niet eens zijn.
Nou dat hebben ze al tich keer gedaan. Het spel heeft uitstel na uitstel gekregen.
Het eerste bericht, hier op Tweakers, over Cyberpunk 2077 was in oktober van 2012!:
nieuws: CD Projekt RED kondigt Cyberpunk 2077 aan

Vervolgens beginnen de berichten over uitstel van de game in januari 2020
nieuws: CD Projekt RED stelt Cyberpunk 2077 met vijf maanden uit

Daarna word de game nogmaals uitgesteld:
nieuws: CD Projekt Red stelt release Cyberpunk 2077 uit tot november

Om tot slot nogmaals uitgesteld te worden:
nieuws: Cyberpunk 2077 is uitgesteld tot 10 december

Ik denk niet dat ze nog een keer hadden kunnen uitstellen. Na de derde keer waren heel veel mensen er al wel een beetje link over..
Snap nog steeds niet bijvoorbeeld "The Witcher" wel gewoon speelbaar was direct bij de release, en met wat hotfixes het verbeterde.

Maar deze game dus totaal niet. Draait het op een nieuwe engine? Wat is er anders. Daarnaast vindt ik dat de game gewoon niet op de oudere last-gen consoles uit moest komen. En gewoon de focus op next-gen moest zetten. De aandeelhouders hebben gewoon een grote fout gemaakt om CD Projekt daar toe te dwingen om "meer verkopen" te genereren terwijl ze volgens mij echt wel wisten dit gaat de verkeerde kant op. Want nu krijgt CD Projekt een slechte naam. Niemand praat meer over the "The Witcher" hoe goed de game is.
Ik heb er ondertussen 63 uur opzitten in de PC versie en heb geen noemenswaardige bugs gehad. Ik ben begonnen met spelen de dag na de release of zo. Er was 1 dag later al een patch dacht ik, maar ik was nog niet ver genoeg om problemen te hebben. De bug toen was dat je wel eens naakt te zien was dacht ik. Misschien dat het op consoles een ander verhaal was.

Investeerders verwachten dat games hun release halen voor de kerst en de ontwikkelaars gaan dan vaak gedurende lange tijd in crunch time modus. Zolang deze druk blijft bestaan gaan we in zulke situaties terecht komen.

Het is goed dat ze eerst patches uitbrengen en de DLCs wat naar de achtergrond schuiven.

De game zelf vind ik op zich niet slecht, maar het blaast me ook niet van mijn sokken. Een deel van de sfeer wordt gemaakt door het filmische aspect van de gameplay, maar deze maakt het natuurlijk ook wat trager. Anders zou je ook vrij snel door de content gaan denk ik. Benieuwd wat ze met multiplayer gaan doen. Kudos ook dat ze niet met microtransacties werken en dat je de hele game koopt.
Xbox series x, ook direct bij release.
Voorbeeldje van wat ik ben tegengekomen;
  • Vastlopen, force-close
  • Items die onder de grond vallen. Je ziet ze maar kunt ze niet oprapen.
  • Zelf vast komen te zitten. In gebouwen, op stijgers, in/onder vrachtwagens. Enige uitweg laatste save herladen.
  • Audio/visuele eigenaardigheden. Geen spraakgeluid, pulserend omgevingsgeluid, ragdol loopjes, soms wat haperingen
  • Besturing & gedrag voertuigen is echt waardeloos vergeleken met GTA/Forza.
  • De minimap die zo klein is dat je elke keer je afslag mist als je er wat vaart in hebt zitten
Het is een leuk spel en het boeit me echt maar soms gaan de bugs echt frustreren.
Vastlopen heb ik nog niet gehad en ik ben ook bespaard van je audio/visuele eigenaardigheden.

Ik moet eigenlijk wel toegeven dat ik eerder het gevoel heb op een paard te zitten en niet in een auto. Die mini map is inderdaad mini. Je moet eigenlijk ook naar je target kijken en de afstand tot daar om in te schatten wanneer je afslag eraan komt. Je kan natuurlijk ook wel op voorhand even naar de grote map kijken.

Daarentegen is dit de eerste game waar je bij races wel heel goed kan zien waar je heen moet. Bij andere games moet je eigenlijk al bijna het parcours kennen om een race te kunnen winnen.

Zelf ben ik nog niet komen vast te zitten. Die items onder de grond heb ik ook nog niet meegemaakt, maar ze zijn soms wel moeilijk te pakken en dan wil ik het wel eens opgeven als het item niet veel waard is. Het is me al overkomen dat ik een lijk verplaats om makkelijker een item te kunnen oprapen.
Hier dezelfde ervaring. Ja, er zitten wat kleine bugs in, maar ik heb geen game-breakers gezien. Een missie trigger die niet goed ging, even een save van een stapje terug laden en gaan. En als je op plaatsen komt waar men je _echt_ niet had verwacht wil daar eens een texture surface ontbreken.

Vind het er, ook met een oudere videokaart (1060), allemaal mooi uitzien. Er is duidelijk veel oog voor detail geweest. Gameplay is prettig en ik vermaak me er prima mee. Eerst voor het verhaal op moeilijkheidsgraad 'normal', nu ik weet het hoe werkt op 'hard' bezig. So far so good :-)
The Witcher III had anders ook redelijk grote problemen. De release daarvan was tevens alles behalve perfect.
De problemen van Cyberpunk zijn alleen veule malen groter .
Zeker. Ik denk dat ze het te groot hebben geprobeerd te maken. Ze proberen de nieuwe GTA te maken in schaal, met nog eens veel meer plekken waar je naar binnen kan gaan, met zo ongeveer de helft aan mensen die eraan werken.
Wellicht hetzelfde als de next gen versie van gta 5? Maar goed, zolang ze de grootste problemen zoals de brein dode AI en zo goed als alle features niet oplossen blijft het nog steeds schijt met glitters
Ik denk dat het eigenlijk andersom is, gezien dat ze zoveel jaren voor "Old Gen" hebben ontwikkeld, had het wellicht beter geweest om het juist niet bij launch voor de huidige gen te releasen. Mijn vermoeden is dat ze juist door de keuze om toch naar de huidige gen te gaan veel fouten hebben gemaakt en alles hebben overhaast.
De aandeelhouders beslissen niet, het bestuur beslist. En het bestuur is daarom eindverantwoordelijk.

Ik denk idd ook dat ze op teveel platformen naast elkaar zijn gaan bouwen. Ondersteuning op 4 verschillende consoles + PC. Dat is i.i.g. 2 platformen meer dan de Witcher 3. En dan heb ik niet eens paraat of de witcher 3 op playstation / xbox beschikbaar was, en of dat meteen bij release was of pas later.
Newsflash voor je, bij dit soort game-bedrijven beslissen de aandeelhouders wel.

Het is gewoon heel simpel bij dit soort partijen, het bestuur heeft tegen release geen geld meer.
Oftewel of je moet de game releasen, of je moet geld krijgen van je aandeelhouders.

Het is geen EA die even 20 game-studio's aan het werk heeft en hun geld wel even via een andere game binnenkrijgt terwijl ze deze uitstellen. Deze game is al 3x uitgesteld en dat betekent gewoon dat er al die tijd (buiten aandeelhouders) geen geld is binnengekomen.
Ik begrijp best dat het bestuur zich onder druk gezet voelt,

Dat doet er niet aan af dat ze formeel gewoon de verantwoordelijkheid dragen. En hun beslissingen moeten verantwoorden.

Het is lekker makkelijk om als bestuurder de aandeelhouders de schuld te geven. Het bestuur gaat over de planning en realiseren van de ambitie. Goed bestuur betekent dat je jezelf niet voorbij loopt. En als dat wel dreigt te gebeuren dat je dan tijdig ingrijpt.

Dat is hier niet gebeurd.

In plaats daarvan zijn ze stug doorgegaan, zoals je bij heel veel game bedrijven ziet, ook bij de grote, en ook bij de kleinere. Omdat voor die mensen niet alleen gaat om een commercieel project maar ook om een visie, een stuk kunst. En dat moet op hun manier, en niet anders, want dan is het niet goed meer.

Als bestuurder heb je die optie niet. Je moet realistisch en commercieel zijn. En anders moet je geen bedrijf runnen maar een stichting oprichten.
Nope, the witcher crashte en had zwevende nps's and paarden (oa), soms werden vijanden onverslaanbaar en quests waren geregeld gebroken.

Dit zijn enorm complexe games, nog steeds bestaan er community patches voor the witcher 3 en die zit op versie 1.32 .
Maar deze game dus totaal niet. Draait het op een nieuwe engine? Wat is er anders. Daarnaast vindt ik dat de game gewoon niet op de oudere last-gen consoles uit moest komen. En gewoon de focus op next-gen moest zetten.
Bij aankondiging wist men niet eens wanneer de nieuwe generatie consoles zou aanbreken, PS5 was echt geen sprake van.
Heb jij het spel wel gespeeld op een last-gen console, of roep je wat de hardste roepers roepen?
Ik ben in 8 uur spelen op een gewone PS4 nog geen gamebreaking bug tegengekomen. Er zal vast wel wat mis zijn en er zullen vast wel manieren zijn om bugs te genereren. Misschien speel ik te langzaam en loop ik te veel?
De Witcher 3 zat bij release ook vol problemen. Veel mensen hebben deze gewoon nooit bij release gespeeld en hun eerste herinnering is van de GOTY editie met alle bug fixes en dlc's erin.
Op je vraag, "wat is er anders?" Het is echt een ander soort game met een andere engine. Kijk eens een filmpje waarbij je met een voertuig door stad heen rijdt en vergelijk het met de Witcher. Het zijn totaal verschillende engines. Ik speel de game nu en dan valt pas op hoeveel verder de GTA 5 engine is en hoe ontzettend veel detail daar in zit. Ze hebben onderschat hoeveel werk een dergelijke open wereld engine is.

De focus op de next gen heb je technisch een punt, maar om in 2020 een spel uit te brengen die niet naar de ps4 en xbox one gaat, moet je wel heel rijk zijn. En daar komt nog bij dat tijdens de start van de ontwikkeling deze consoles spik-splinternieuw waren.

Het filmpje van 'CD PROJEKT’s co-founder’s' is wel interessant.
https://www.cyberpunk.net/en/news/37298/our-commitment (edit: staat blijkbaar ook gewoon in het artikel)
Hier wordt duidelijk wat ze verkeerd hebben gedaan: Het uitgangspunt is dat ze met de engine het maximale uit de PC wilden trekken wat mogelijk was en dan de engine terug schalen naar de consoles. Dat is heel moeilijk. Meestal is het andersom, dat het spel ontwikkeld wordt voor de console en opgeschaald wordt voor PC.

[Reactie gewijzigd door claudior op 14 januari 2021 11:09]

Moest het ook niet. Dat is het hele punt. Want dan waren het ander verhalen. Dit moest van dag 1 gewoon een PC of next-gen game zijn. Daardoor hoef je minder focus op oude hardware te hebben. En misschien de engine sneller aangepast hebben.
de beste stuurlui staan aan wal, dat idee.

Het is nu eenmaal gebeurd, nu is het een kwestie van hoe het beter kan.

Volgens mij hebben ze een prima plan daarvoor.
Cyberpunk 2077 is als een fles wijn:
Rijpen en stof verzamelen - na een jaar of twee openen.

On topic:
De next gen update voor de tweede helft van dit jaar is natuurlijk belachelijk. Dan is de game al lang doodgebloed.

Ondertussen heb ik hier de PS4 disc edition liggen EN heb ik gisteren de refund van CDRP ontvangen.
Ik heb nu dus de game en de refund?!?! :?
Cyberpunk ís al redelijk snel aan het doodbloeden. Zie de statistieken hier bijv.
Het is een singleplayer game, natuurlijk zijn dan de spelersaantallen verre van stabiel en valt dit altijd na de eerste hype. In het begin speelt iedereen het, na een paar dagen beginnen mensen het te spelen zodra ze kunnen en geen tijd vrij te maken om het te kunnen spelen.

Daarnaast staat Cyberpunk nog steeds in de top 10 op de voorpagina van Steam Charts, als enige spel dat 0 online mogelijkheden heeft.

Notitie: Ik ken Wallpaper Engine niet, maar ik gok dat deze moet draaien om de achtergronden te kunnen zien, dus vandaar dat die er waarschijnlijk tussen staat.

Edit: Voor eenzelfde grafiek als bij Cyberpunk, raad ik aan om naar die van Fallout 4 te kijken.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 14 januari 2021 08:38]

Ik heb zelf de game de eerste twee weken na release helemaal doodgespeeld. Heb er nu 88 uur in zitten en heb dan ook echt alles gedaan wat er te doen valt. Daarna het spel niet meer aangeraakt.

Is ook niet zo gek dat het spel doodbloed als je het één keer écht kan ervaren en daarna maar wat gaat aanklooien met nieuwe builds met een nieuwe character. Dan is de lol er vaak ook wel van af, eerlijk gezegd.

Zodra er DLC uitkomt dan schiet het weer de lucht in, was met The Witcher 3 idem het geval. :)
Een Single player game die op PC weinig grote issues heeft waar je de main story kan uitspelen in 50 uur (ga je voor alles zit je zo op het driedubbele). Die kun je echt wel in een paar weken (met kerst /Nieuwjaar) in lockdown uitspelen!

Voor consoles (voornamelijk old gen) verwacht ik inderdaad dat dat anders ligt.

[Reactie gewijzigd door 1superheld op 14 januari 2021 08:43]

Euh het is singleplayer, wat verwacht je?
Beetje off-topic, maar heb je die idiote Cookie notificatie gezien van Steam Charts?
https://imgur.com/a/4W95Fw3

Goede rede om Firefox Protection Settings op 'Strict' te zetten en om Ublock Origin te gebruiken.
Het is een single player game, die hebben een lager replay value. Volgens de statistieken (achievements) hebben al 26.6% van de mensen het verhaal uitgespeeld. Voor mij is het ook een van de paar spellen in de afgelopen jaren dat boeiend genoeg bleef om uit te spelen (en als je alleen kijk naar open rpg's dan de enige). Bij veel andere games haakte ik af omdat het saai werd. Bij cyberpunk wil ik zelfs voor een tweede playthrough gaan, iets wat ik normaal echt nooit doe. Maar hiervoor wacht ik eerst tot de eerste gratis dlc's binnen zijn.
On topic:
De next gen update voor de tweede helft van dit jaar is natuurlijk belachelijk. Dan is de game al lang doodgebloed.
Rockstar heeft iets vergelijkbaars gedaan GTA en dat werkte voor hen wel. De PC versie kwam pas een jaar na de console versie.
Ja dat was een goed idee de Console versie en jaar na de PC versie. Ow wacht dan krijg je al die jankerds weer dat de PC versie eerst verschijnt.

Heb goed genoten van het spel met niet al te veel problemen maar in de tijd van nu verwacht iedereen penta ster games. Bedoel GTA V was ook na een jaar of wat dat het later uit kwam op de pc ook niet de beste versie van zichzelf en moesten er ook ontiegelijk veel dingen recht gestreken worden met patches.

Maar ja zoals alles en altijd vergeten we dat soort zaken altijd meteen.
Omdat GTA een compleet ander kaliber game was, veel core aspecten waren compleet, werkten, hadden daadwerkelijk nut, de lijst is enorm groot aan verschillen als je die 2 tegen elkaar zet, zelfs als je de last-last-gen console versie pakt.
Ze hadden beter zich kunnen richten op enkel PS5/xbox one series en PC. Meer rekenkracht in de huidige consoles dan in consoles uit 2013. Maar ze hadden ook open mogen vertellen dat het crappy werkt op een base PS4 en xbox one of s. En zelfs op een PS4 pro en xbox one x werkt het pas lekker na de eerste paar patches.

Ondertussen heb ik er 100 uur op zitten in Cyberpunk via Stadia. Kom ik bugs en glitches tegen? Ja, zo nu en dan. Oppoppende voertuigen aan de horizon en als je dat punt benadert verdwijnen ze in rook op kan natuurlijk niet. Npc's in de stad die tien keer gekloond zijn en als je je omdraait weg zijn is raar. Politie die achter je spawnt zelfs al zit je in een onbereikbare hideout is onlogisch.

Maar waarom ik nu tegen de 100 uur in de game heb zitten? Het verhaal van de diverse gigs/sidequests per personage. Die zijn briljant uitgewerkt, al is het hoofdverhaal recht toe en recht aan. Blijf express in act 2 nu zitten, zoals ik bij RDR2 heel lang in chapter 2 bleef hangen. Want als ik wil kan ik zo het hoofdverhaal hebben uitgespeeld. Maar dat wil ik niet. Ik heb teveel lol met dan een sneaky stealth approach met quick hacks. Dan met full on Rambo/Leeeeeeroy Jenkins benadering gigs en ncpd sites clearen.

Is het dus vernieuwend? Nee, dialoogopties ala Mass Effect, een stad ala GTA met diverse soorten klusjes, hacken ala Watch Dogs en qua verhaal een beetje the Matrix idee. Maar het is de combinatie die het mooi maakt ondanks de bugs. Note: heb het nooit gespeeld op een PS4 slim of xbox one, dus ja 20fps met dips is niet fijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. Na een of twee hotfixes was het spel perfect speelbaar op PC-hardware die het spel aan kon, en de rest van de patches hebben alleen dingen verbeterd. Consoles hebben een light-ervaring gekregen omdat de hardware niet in staat is te doen wat CDPR wil doen.

Ik denk dat de fout was dat ze in 2012 al begonnen waren, toen de PS4 en de XBOne de krachtigste consoles waren, en CDPR sindsdien steeds maar meer wilde toevoegen aan het spel waardoor hun originele target hardware het spel niet meer aan kon.

Op de extra krachtige PS4 en XBox ('t is net alsof het PC's zijn tegenwoordig) is het spel al wel speelbaarder, alhoewel ik niet denk dat ik op de framerates die ik soms voorbij zie komen fijn zou kunnen spelen. Het verschil zit hem duidelijk in de rekenkracht.

Ik vraag me af of het verstandig is geweest om een PS4/XBone-versie te verkopen. Misschien hadden ze beter hun moeite kunnen steken in het ontwikkelen van het spel en de boel releasen met de nieuwe console-generatie.

Wat ik me ook afvraag is wat er nog zo lang duurt voor het uitbrengen van de versie voor nieuwe consoles. De nieuwe hardware heeft een flinke bak rekenkracht die volgens mij de graphics zoals deze in de PC-versie zitten toch wel aan moeten kunnen. Natuurlijk moeten er dan nog wat optimalisaties worden toegevoegd om gebruik te maken van de speciale hardware in de console, maar ogenschijnlijk zou het toch genoeg moeten zijn om die features pas later in te bouwen om de teleurgestelde mensen die nu de vorige generatie draaien op nieuwe hardware een beetje te pleasen.
Als ik zo kijk naar de verschillen tussen Cyberpunk en GTA5 (die intussen ook alweer een jaar of 6 meegaat) dan vraag ik me echt af of ze ooit op gelijke hoogte kunnen komen.
https://www.youtube.com/results?search_query=cyberpunk+gta

Dan heb ik het niet alleen over bugs maar ook details die wel voorkomen in GTA maar niet in Cyberpunk, van realistische effecten (interacties met NPCs) tot simpele dingen als schaduwen die totaal niet kloppen in Cyberpunk.

Voor mij is Cyberpunk toch wel de afknapper van het jaar geworden helaas.
Een pas uitgebracht spel vergelijken met een spel dat inmiddels 6 jaar aan bugfixes en andere updates heeft gehad, is dat niet zoals dat ene spreekwoord met die appels en die peren?

edit: Ik ontken met die vraag overigens niet dat CP2077 veel bugs bevat, het gaat mij erom hoe die vergelijking met GTA5 precies gemaakt wordt. Als YouTubers de huidige versie van GTA5 vergelijken met CP2077-release-versie is dat naar mijn mening niet helemaal eerlijk. Maar goed, dat blijft een lastige kwestie.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 14 januari 2021 10:00]

Nee hoor, ik kan geen gedachte lezen maar ben overtuigd dat hij doelt op zaken die bij launch gewoon al in GTS V zaten zoals:

Npc’s die veel logischer reageren als ze onderschot worden genomen zoals in paniek raken, uit een auto vluchten, je proberen te overrijden of zelfs zoveel paniek veroorzaken dat de hele straat begint te rennen en schreeuwen (in cyberpunk staren ze maar wat voor zich uit TOT je ze schiet)

Glas wat realistisch breekt als je het in slaat of beschiet (in cyberpunk versplintert het glas gewoon volledig)

Uit een rijdende auto springen betekend dat je er ook echt uitsprint/rolt/valt... auw.... (in cyberpunk sta je direct met beide pootjes stil op de grond)

En zo kan je nog wel even doorgaan met zaken die 6 jaar geleden erg indrukwekkend waren maar inmiddels toch wel bij een immersive world mogen horen.


Oh en als ik gta V in mijn ps3 gooi zonder updates kan ik gegarandeerd de hele game proper spelen van begin tot eind :)
Precies dit bedoel ik inderdaad.
@PCG2020 Dus het is geen appels met peren vergelijken als je puur naar de open wereld logica kijkt.
Daarbij heeft GTA4 al NPCs die logischer reageren dan de NPCs in CP2077. Bijvoorbeeld NPCs of verkeer welke gewoon verdwijnen *plop* als je met een wapen schiet in CP2077 of Politie die op een zelfde manier verschijnen *plop* als je iets doet wat niet mag. Dat heeft niets met bugs te maken maar zijn gewoon niet goed geimplementeerd en dat doet behoorlijk af aan de immersie. Dat is heel erg jammer.
Ik zou zeggen, bekijken de video's eens die ik heb gelinkt dan snap je welke kant ik op denk.

Ik bedoel het overigens echt niet om te bashen (want ik zie dat mijn eerste reactie hierboven nogal veel ongewenste moderaties (-1 tot 0) krijgt. Ik was juist erg enthousiast over dit spel.. totdat ik meer en meer materiaal te zien kreeg (zoals het schieten in water, de schaduwen of uberhaupt de open wereld logica en NPCs) dat ik als snel een nare smaak kreeg. Waarom? Omdat ik dit soort open wereld games juist speel, niet om het verhaal, maar om de wereld te verkennen en leuke dingen te ontdekken. Zoals in GTAx (eender welke) waar je gewoon uren rond kan lopen en gekke dingen kan doen...heerlijk tijdverdrijf.
Oh, ik ben het zeker eens met het feit dat CP2077 allerlei rare bugs en andere dingetjes bevat die er niet in horen te zitten. Ik volg een aantal YouTubers die play-throughs van CP2077 doen en daarin valt mij met name het gedrag van de AI op. NPC's lopen bijvoorbeeld soms dwars door het spelerpersonage heen wanneer die ergens op de stoep stil staat. En ja, de dingen die jij noemt heb ik ook voorbij zien komen. CDPR heeft nog heel wat werk voor de boeg om die bugs te pletten.

Ik wil CP2077 te zijner tijd ook wel spelen, maar dat komt wel zodra ik een computer heb die geschikt is om het spel te draaien. Dat kan nog wel even duren, dus dan heeft CDPR nog een tijdje om CP2077 helemaal bug-vrij te krijgen :+

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 14 januari 2021 09:46]

Ik heb veel van die filmpjes gezien en het gaat hierbij niet zozeer om updates en bugs maar meer om de gameplay en uitwerking van de spellen. Kijk bijv. naar hoe de AI reageert op acties van de speler (peds aanvallen, auto's blokkeren, auto's beschieten, etc.). Dan valt Cyberpunk redelijk hard door de mand
Maar dat zijn toch geen zaken die onder game-breaking bugs vallen?
Ik denk dat dit natuurlijk per persoon verschilt. Als jij de game alleen in story modus speelt en daarmee klaar, dan zullen de meeste dingen je niet eens opvallen waarschijnlijk en dan heb je absoluut gelijk.
Ik speel open wereld games zoals GTA eigenlijk meer als verkenner, ik vind het heerlijk om uren door te brengen en gewoon door het spel te lopen/rijden/vliegen en allerlei dingen te ontdekken. Daarnaast neem ik dan af en toe een missie mee om wat voortgang in het spel te krijgen.. maar ik speel niet alleen de storymodus en dan klaar. En als je op die manier naar de game kijkt is het wel zonde dat dit totaal niet lijkt op hoe GTA, bijvoorbeeld, in elkaar steekt. Als je naar de filmpjes kijkt zie je pas echt goed hoeveel energie Rockstar in details heeft gestopt. Kleine details die net wel het verschil in gameplay maken.
Dat soort filmpjes moet je niet al te veel waarde aan hechten. Het klopt allemaal, het is duidelijk dat er heel veel zaken op de todo-lijst niet het spel hebben gehaald (animaties bijvoorbeeld) en daardoor lijkt het soms wel een game van 10 jaar terug.

Maar als je eenmaal speelt, is het niet echt belangrijk. Tenminste, voor mij niet.
Ik kan dit spel redelijk spelen op de ps4 pro (geen heftige bugs en ok performance). Juist na verschillende patches begon ik wat kleine bugs te zien. Op de pc heb ik het ook getest. Daar leek het ook mee te vallen (getest tor aan patch 5). Al die overdreven filmpjes op YouTube zijn een mooie verzameling. Weet alleen niet waar deze vandaan komen?

Anyway een goede reden om pas later de ps5 te kopen (wanneer deze gewoon weer te koop is) en dit spel is uitontwikkeld. Hopenlijk weten ze dit spel op het niveau te krijgen van alle verwachtingen. Die waren al hoog, nu sky high.
Uit het filmpje: "The next update will be dropping in 10 days"
Dus die 1.1 komt deze maand nog. Benieuwd wat voor verbeteringen dat brengt!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True