Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CD Projekt RED brengt patch 1.1 met bugfixes uit voor Cyberpunk 2077

CD Projekt RED heeft de eerste Cyberpunk 2077-patch van zijn 2021-roadmap uitgebracht. Patch 1.1 is volgens de ontwikkelaar gericht op bugfixes en stabiliteitsverbeteringen. De update legt daarnaast 'de basis voor toekomstige patches'.

Patch 1.1 is inmiddels beschikbaar voor alle platforms waarop de game is verschenen, zo schrijft CD Projekt RED op zijn website. De update optimaliseert onder andere het geheugenverbruik van de verschillende versies, wat de stabiliteit van de game moet verbeteren. Ook worden verschillende crashes en bugs opgelost, zo blijkt uit de patchnotes. De PS4 Pro en PS5 moeten beter presteren wanneer er veel npc's in beeld zijn en de ontwikkelaar stelt dat meerdere crashes op de reguliere PS4 zijn opgelost. De verschillende Xbox One-consoles krijgen verdere geheugenoptimalisaties in de nieuwe update.

CD Projekt RED komt ook terug op een probleem met savebestanden. De game kampte met een probleem waardoor savebestanden onnodig groot werden wanneer gebruikers veel gebruikmaakten van het crafting-systeem. Daarbovenop werden bestanden die groter dan 8MB waren permanent onbruikbaar. De studio verhoogde de maximale grootte van save files al in hotfix 1.06 om dat te voorkomen. In patch 1.1 worden verdere optimalisaties doorgevoerd, waardoor savebestanden minder groot worden. De bestandsgroottes van bestaande save files worden met patch 1.1 ook verkleind, maar bestanden die voor hotfix 1.06 gecorrumpeerd zijn geraakt, blijven verloren.

Ontwikkelaar CD Projekt RED komt in de komende weken met patch 1.2 en later volgen gratis dlc's en next-genupdates

De komst van patch 1.1 werd eerder al aangekondigd. De ontwikkelaar introduceerde vorige week een nieuwe roadmap, waarin het meldde dat er in de komende weken twee updates uitkomen. Patch 1.1 is daar een van, waarbij de ontwikkelaar al meldde dat deze update voornamelijk gericht zou zijn op het oplossen van bugs en het verbeteren van de stabiliteit. In 'de weken daarna' volgt patch 1.2, die volgens de studio groter is en meer significante veranderingen meebrengt. In de tweede helft van 2021 volgt een next-genupdate voor de PlayStation 5 en de Xbox Series X en S.

Cyberpunk 2077 verscheen op 10 december 2020 en werd vervolgens bekritiseerd vanwege de bugs en technische problemen die in het spel zitten. De game kampt op alle platforms met bugs, maar op de reguliere PS4 en Xbox One zijn de problemen het grootst. CD Projekt RED is inmiddels door investeerders aangeklaagd vanwege vermeende misleiding omtrent Cyberpunk 2077 en ook de Poolse marktwaakhond onderzoekt de situatie. De ontwikkelaar zou niet eerlijk zijn geweest over de staat van de PS4- en Xbox One-versies van het rollenspel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

23-01-2021 • 17:09

267 Linkedin

Submitter: ChopperGunnerNL

Lees meer

Reacties (267)

Wijzig sortering
Ik weet niet hoe representatief dit filmpje is voor iedereen maar ik ben er toch ontzettend van geschrokken. Dit lijkt niet iets wat je even met een paar updates fixt en je vraagt je af wie bedacht heeft om het spel in die staat uit te brengen.
https://youtu.be/omyoJ7onNrg?t=110

[Reactie gewijzigd door sampoo op 23 januari 2021 18:23]

Een video vol met extreme zaken opgestuurd door net die ene speler die het meemaakt. Ja, de game heeft bugs, maar dit is echt totaal niet representief. Het grootste gezeur en miljoenen weergaven komt helaas grotendeels van mensen die de game niet hebben
Jij hebt volgens mij niet eens de moeite gedaan om de video volledig te bekijken. De helft van de video gaat niet over bugs maar over AI, gameplay en beloftes die nooit waar zijn gemaakt. Zoek alle stukjes op waarin CP77 wordt vergeleken met games va 10-20 jaar oud, waar je autos kapot kunt slaan, waar je banden en koplampen stuk kunt schieten, waar de politie je helpt wanneer iemand je aanvalt, waar politie je probeert te arresteren ipv eindeloos blijft schieten, ik kan nog wel even door gaan. Dan nog niet te beginnen over de pathfinding van NPCs die gewoon 50m lopen, zichzelf omdraaien en weer terug lopen, etc.

Ik heb hem op PC gespeeld, al deze issues spelen daar ook gewoon.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 24 januari 2021 16:34]

Ja, lekker selectief vergelijken met games van 10-20 jaar oud. Er zijn veel dingen die missen (en dat is fout). Maar er zijn natuurlijk duizenden zaken die van een nieuw niveau zijn. Cherrypicking is het. De free roam is gewoon niet goed genoeg, maar er zijn natuurlijk veel meer beloftes wel dan niet goedgemaakt. Ik heb het nu zo'n 1,5x uitgespeeld op PC en herken me, naast de grote NPC/politie issues, amper in de video.

Toevoeging: ik probeer niet goed te praten dat de game in deze status is uitgebracht, absoluut niet. Maar overdrijven is ook een vak bij velen

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 24 januari 2021 17:07]

Oprechte vraag: welke zaken vind je van een nieuw niveau?
Heb je de stad gezien? De vele prachtige ads? Holographics? Braindances, sommige erg disturbing. Bepaalde side missions, sommige ook weer behoorlijk disturbing (true detective style).

Zijn genoeg dingen die ik niet eerder in andere games heb meegemaakt. Visueel staat deze game op eenzame hoogte.
Ik vond het fucking vet hoe je johny silverhands gitaarwerk 1 op 1 kan naspelen.
In theorie kon dat in games van tien jaar geleden ook al; motion capture is niet nieuw, mocap met vingerbewegingen ook niet. Dat ze het gedaan hebben is prima, maar het lijkt alsof ze dit soort verdieping / details hogere prioriteit gegeven hebben dan basis zaken als het inladen van assets en de AI van NPCs.
Ben wel benieuwd naar de zaken die wel volgens jou van een nieuw niveau zijn?
.

[Reactie gewijzigd door JackJack op 24 januari 2021 22:53]

puntje van NPC omdraaien gebeurt in GTA5 ook. als je bij de snelweg in de stad kijkt, boven op de brug lopen ze op en neer. de oprit en afrit van de snelweg kunnen ze niet oversteken.
Dat deel lijkt in dit spel ook te gebeuren.
Snap heel de hype niet van de game, het trekt me totaal niet. Hoop dat gta6 keer uit komt
Het verschil is echter dat Rockstar niet beloofde dat GTA V duizenden NPC's met een realistisch dagelijkse routine zou krijgen. Dat is wat CDPR kwalijk wordt genomen, er is van alles beloofd en dan zijn de NPC's en veel andere zaken nog minder realistisch dan in GTA V(I) en nog oudere spellen.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 26 januari 2021 13:16]

Ik was in de running voor deze game, maar wat ik er nu allemaal van gezien heb is het weggegooid geld en zal het zeker niet aanschaffen. Ik twijfel er namelijk aan of het nog wel te herstellen is naar de game welke men in 2018 aankondigde. Er mist zo enorm veel aan mechanics in deze game.

Ik wacht liever nog een aantal jaar op Star Citizen dan dat ik hoop heb voor Cyberpunk 2077. Star Citizen nogaltijd in ontwikkeling biedt kwa mechanics en graphics al zoveel meer dan Cyberpunk 2077 en deze is nog volledig in ontwikkeling. Cyberprunk 2077 had zeker nog minimaal een jaar extra ontwikkeling kunnen gebruiken, als het er niet 2 a 3 hadden moeten zijn, om iets van de belofte waar te maken.
Compilatie video, zo kan je altijd wel een stok vinden om mee te slaan. Je kan een 4 jaar lange compilatie maken van wat de (belgische) regering allemaal fout heeft gedaan laatste jaar.
Wederom iemand die niet goed gekeken heeft. De helft van de video bestaat uit vergelijkingen met 10-20 jaar oude games welke bepaalde simpele functies wel al hadden welke nu nog steeds niet in CP zitten. Denk aan banden kapot schieten, koplampen kapot schieten, NPCs die hetzelfde rondje van 50m lopen en dan netjes omdraaien en opnieuw beginnen, iedere NPCs die exact dezelfde animatie gebruikt bij gevaar, auto’s die gewoon voor eeuwig stoppen als je hun weghelft blokkeert, etc. En dan is er nog het legio aan beloftes die nooit waar zijn gemaakt, zoals een levende stad, praktisch ieder gebouw kun je in gaan, je kunt bij alle kraampjes eten kopen, etc. Zit er allemaal niet in en daardoor ervoer ik de game niet als immersive, te veel limieten en gebreken welke in oudere games zoals GTA4 of zelfs GTASA niet aanwezig waren
Ik heb die videos ook bekeken en schrok idd wel. Basis features, als water effecten/physics die gewoon niet aanwezig zijn. Je mag van een AAA game vandaag de dag toch wel een splash verwachten als je met je auto het water in rijdt. Of rollen als je uit een rijdende auto kunt springen.

Ben benieuwd wat de patches brengen en of ze het allemaal kumnen fixen. De game blijft op mijn radar, maar in de huidige staat ligt hij links goed.
Dit is totaal niet representatief hoe de game bij mij ervaren is :) full AMD systeem heeft geen kik gegeven en buiten enkele T-models liep alles en klopte alles grotendeels.
Het filmpje gaat volgens mij vooral over gemaakte beloftes vs realiteit, niet over stabiliteit.
Nee, het filmpje gaat over bugs en meeste zijn daarvan praktisch console exclusieve. Op pc werkt alles prima.
Werkt alles prima?
Doe die roze bril eens af, deze game is zo kapot op zo veel gebieden.
De ai is echt van een kinderlijk niveau.
Schiet eens in de stad, iedereen reageert hetzelfde.
Cops spawnen achter je, al sta je boven op een flat.
Vijanden die je 'zien' terwijl je in stealth achter een schutting zit.
Npc's die vast zitten in muren.
Npc's die verdwijnen als je de camera draait.
Je kan geen banden kapot schieten.
Performance in de stad is echt een drama en heeft moeite om de 30fps vast te houden.
Je carrière pad die 1 grote illusie is.
Dit allemaal ervaren op een pc.
Als ik jou zo hoor dan had je van cyberpunk 2077 een grote sandbox verwacht.

Waarom? TW3 was geen goede sandbox, en ik ben het met je eens dat cp2077 dat ook niet is. Het is wel een enorme game met onwijs gave opties en de gescripte verhaallijnen en sideverhaallijnen blazen wat mij betreft bijna alle games van deze decennia voorbij.

Ik vond het persoonlijk erg jammer dat je in act 3 zelfs op very hard super op werd, en de stad zelf voelt idd niet levend.

Maar wat voor mij echt pluspunten was was een dijk van een beleving. Alsof je een ongekend spannend avontuur aan het bekijken bent. Ik zal geen spoilers plaatsen maar vlak voor het eind van het act 1, damn de suspensie en de pure wanhoop die je krijgt terwijl alles afspeelt. Woah. Next level.
Ik had er in ieder geval veel meer van verwacht.
Denk dat ik vooral een hoger kwaliteitsniveau had verwacht.
Dat ze beter hun best hadden gedaan om richting het niveau van een Rockstar te gaan. Zeker qua levendigheid van de stad.

De main story is best goed.
Er zitten een paar goede quest lijnen in, dat klopt zeker.
Echter zijn dat wel alleen de 'grote' sidequest die van een goed niveau zijn.

Maar om te zeggen dat dingen mij hebben weg geblazen nee, wel gruwelijk geirriteerd. Dalamain quest anyone?
Zelfs zo irritant dat ik in m'n 2e playthrough niet eens meer m'n auto ophaal.
Bokswedstrijdjes die niks toevoegen. Continue gebeld worden dat je weer ergens een auto of motor kan kopen/jatten of wat dan ook. Dat is een groot gedeelte van je sidequest lijst en in mijn ogen totaal nutteloos. De gigs waren best dan wel best leuk om te doen. Maar over het algemeen vind ik dat er echt te weinig te doen is, ook nutteloze dingen, zoals een kapper of kledingwinkel of pimpen van je appartement.

Ik ben vooral teleurgesteld, waar ik had gehoopt op een echte next gen rpg die een nieuwe standaard zou neer zetten op het gebied van graphics, citybuilding en de immersie. Die hype hebben ze heel goed weten op te bouwen.
In plaats daarvan krijg je een game die een schim is van wat het zou moeten/kunnen zijn met alle shit die het met zich mee brengt.
90% van de dingen die je zeggen zijn geen bugs maar design keuzes. Dat cops spawnen is zo designed that is geen bug. Hetzelfde met de AI. Dat is niet kapot. Zo hebben ze het eenmaal geprogrammeerd. Dat ze de T posering doen is een bug (heb ik zelf maar 1x meegemaakt). OF dat de game crash, dan kan je zeggen dat het kapot is.

NPC vast zitten in muren heb ik niet gezien. Dat ze verdwijnen ook niet (dat komt juist voor bij de consoles, waarschijnlijk door ram tekort). Banden kapot maken is geen bug nog maals, gewoon een keuze van de makers. Zelfde met je carriere.

Performance moeite 30FPS? Ik heb zelden performance zo laag gezien. Alleen op hele specifieke plekken. Heb een ryzen 5 1600 / Vega 56. NIet de allernieuwste of krachtigste rig. Speelt de game echter prima.

Kijk dat de devs nalatig zijn en veel dingen gerushed hebben is duidelijk. Is het echter storend? Nee, niet voor mij. Cops hoor je niet te aggro'en, NPC's boeiend niet als je van side missions naar side missions hubt, zelden ben je bezig om voortuigen te vernielen. Geloof nooit buiten wellicht 1 missie (Delamain gone rogue missie).

Persoonlijk boeit mij het TOTAAL niet hoe de AI van NPC gedragen of hoe de cops gedragen. Het verhaal is enorm gaaf. De verhalen van de side missions zijn daarbij gewoon gruwelijk, het niveau wat ik verwacht van CDPR. Het evenaart echt de side missions van TW3, als sommige niet daar over heen gaan zelfs (zoals met de farm, dat was even true detectives style verhaal-ervaring).

[Reactie gewijzigd door Sankara op 24 januari 2021 20:45]

Sorry hoor, ik heb de game helemaal uitgespeeld en the witcher 3 een aantal keren en volgens mij ben jij echt van het padje als je beweert dat deze game qua side quests beter is dan de witcher 3. Kan natuurlijk zijn dat deze setting je beter bevalt dan de setting van the witcher 3 maar the witcher is by far beter dan cyberpunk. Waarom denk je dat mensen massaal hun geld terug willen en die zelfde mensen the witcher 3 de hemel in prijzen?. je kan wel dood leuk zeggen dat banden niet stuk kunnen een design keuze is maar dat is natuurlijk bullshit, het is er gewoon niet in gestopt , het spel is onaf op de markt gegooid. Je kan een next gen game waarvan je vooraf zegt dat het alles gaat overtreffen niet uitbrengen met zulke 'design keuzes'. Zelfde geld voor NPC zoals politie, die horen niet naast je te spawnen op een dak dat snap je toch zelf ook wel. Ik vond mezelf altijd wel een fanboy van cdpr maar daar is met cyberpunk wel verandering in gekomen. ik heb lang dingen die krom zijn recht proberen te praten omdat ik een groot Fan ben van de witcher 3 maar cyberpunk 2077 is echt om te huilen. Ik vond bepaalde dingen in het verhaal zeker tof maar heel veel dingen ook echt raar en niet goed. Ook de relaties die in de games voorkomen waren in de witcher leuk uitgewerkt met bv leuke acties van de dames als ze er achter kwamen dat je met beidde bezig was. in cyberpunk beland je in een kamer vol dildo's, smijten ze wat geslachtdelen in beeld en VOILA. echt een afgeraffelde zooi is het. ik hoop nog steeds dat ze het weten te fixen en dat ik in de toekomst een keer de cyberpunk 2077 kan spelen die ze ons beloofde.
Wat ik bedoel is, het is niet kapot. Het is geen bug oid. Ze hebben het er gewoon niet in geprogrammeerd. Iets is kapot als het er pas is en niet werkt toch? Veel dingen zijn er idd gewoon niet in gestopt. Dat maakt echter de game niet kapot. Wat kapot is, is vooral op console. Op pc enige bug wat ik meemaak is dat de game vast zit in de map menu. Dan moet ik alt F4 doen om eruit te komen. Daarnaast heb ik tijdens een chase gehad dat een ai zich klem reed en niet goed zichzelf eruit reed.

En de side missions zijn echt wel bruut. Die van River bijv. Is geweldig gedaan. Als de Peralez. Hele gave side quests. Witcher quests waren geweldig ja maar de enige die echt bij me is gebleven is met die stel waarbij de vrouw dood ging en een demoon werd.

Ik zeg btw niet dat CP beter is dan TW3 hè. TW3 is wellicht m'n meest favoriete game. Ik zeg alleen dat bepaalde side missions het niveau van TW3 hebben en in mijn ogen soms zelf een stapje verder gaan, zoals die met River en "Peter Pan".
''design keuzes'' Met dat argument kan je alle stront wel goed praten. :)
Bij mij op de console (Xbox Series X) valt het ook ontzettend mee met de bugs. Wellicht dat het op de last-gen consoles anders is.

De beelden uit het filmpje zijn totaal niet representatief.
Als je er niet op let, valt het misschien niet op. Maar heb jij mede-weggebruikers gezien die fatsoenlijk rijden, physics in het water gezien (reagerend op objecten, lichamen, kogels en explosies), NPC's die reageren op jouw voertuig op de stoep, realistische auto damage (banden, ramen, bashing damage), physics als je uit de auto springt of 1 van de andere voorbeelden die ze geven? Ik niet namelijk.

Dit zit al 10 jaar in andere games. CDPR beloofde de kwaliteit van RDR en GTA te overstijgen. Het komt nieteens in de buurt. Als ik te hoge verwachtingen had, is dat omdat ze die zelf zo gecreëerd hebben.
ik denk dat het gevalletje no man sky word en over 3 jaar bij hun beloftes komen :)
Dat kun ik alleen maar hopen. Ik had ook niet van CDPR verwacht dat ze deze game zo hebben uit durven brengen. Zoals de roadmap er nu uit ziet voelt het voor mij alsof ze zeggen ‘en dan doen we nog even een revamp van de console versies eind dit jaar en klaar.’ Ook budgetair gezien ben ik benieuwd of ze een No Man’s Sky’tje kunnen pullen. Denk dat we dan over hele andere producties praten. Kan me niet voorstellen dat er momenteel nog veel in de kas zit.
Ook budgetair gezien ben ik benieuwd of ze een No Man’s Sky’tje kunnen pullen. Denk dat we dan over hele andere producties praten. Kan me niet voorstellen dat er momenteel nog veel in de kas zit.
Ik denk dat ze meer dan voldoende geld hebben binnengehaald aangezien ze de grootste digitale launch van een game ooit hebben met Cyberpunk 2077:
Cyberpunk 2077 had the biggest game launch of all time based on digital revenue and digital units sold (10.2M)*. A successful marketing campaign and the reputation of The Witcher 3: Wild Hunt provided the hype necessary for the CD Projekt Red title to break records despite issues including performance problems on consoles, widespread glitches and the indefinite removal of the game from the PlayStation Store. An extremely high share of digital sales (80%) were on PC, likely due to the delisting on PlayStation and overall state of the console versions. Regardless of the short-term financial success, the critical backlash means the developer will now have to invest significant resources fixing the game in order to rehabilitate its image before the launch of its next title.
bron: https://www.superdatarese...ide-digital-games-market/

Zo'n 8 miljoen verkopen op PC waarvan een flink deel via GOG is gegaan waarvan CDPR 100% van de opbrengst ontvangt. Dus wat budget betreft zit het wel snor.

Daarnaast lijken veel mensen te vergeten dat The Witcher 3 bij launch nou ook niet bepaald bug vrij was. Niet om dat goed te praten, maar CDPR heeft wel een reputatie dat ze hun games na launch goed blijven ondersteunen. Balen als je een PS4 of Xbox One hebt zeker. Maar op PC valt het echt wel mee allemaal en is het vergelijkbaar met de launch van The Witcher 3. Aangezien de meeste aankopen ook op PC zijn gedaan is het vooral de luidruchtige minderheid die, geheel terecht, zijn beklag lijkt te doen wat op de korte termijn voor de nodige reputatieschade zorgt.

De vraag is dus of CDPR Cyberpunk deugdelijk gaat fixen voor die consoles en andere platformen en of ze weer leuke gratis en goed geprijsde DLC gaan uitbrengen (lees: veel waar voor je geld). Wat dat laatste betreft zijn er niet veel games die het veel beter hebben gedaan dan The Witcher 3.
Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van CDPR kijken, ik kan alleen maar schattingen maken obv. informatie die ik heb. Maar als CDPR in videoboodschappen verontschuldigingen gaat maken naar consumenten waaraan je ruikt dat ze niet de volledige waarheid vertellen, kan ik mij alleen maar voorstellen dat zij zich indekken bij investeerders. 'We had no idea about the issues on PS4/XBOX' is de grootste leugen die ik iemand met een stalen gezicht heb zien verkondigen op camera. Als je 'voldoende geld' hebt dan zou je daar een eerlijker verhaal hebben gehoord.

Paar punten op een rij:

- Dat ze zoveel hebben verkocht via pre-orders wil niet zeggen dat dat winst is.
- Ze hebben een groot team en al die mensen moeten betaald worden, dat zijn ook niet de goedkoopste.
- Investeerders trekken hun handen er van af.
- De verkoopprijs van het spel is inmiddels gehalveerd.
- PS4 / Xbox verkopen zijn teruggedraaid
- Er komen een aantal rechtszaken aan
- Ze zullen een deel van het team het komende jaar nog draaiende moeten houden om alles te fixen. Zonder nieuwe grote bronnen van inkomsten.

Daarnaast vind ik CDPR verdedigen obv voorgaande successen zoals The Witcher 3 ook een beetje makkelijk. Puur omdat je een goede associatie hebt bij die game zegt niks over je volgende creatie. 'Je bent zo goed als je laatste wedstrijd.' Op de een of andere manier heeft W3 ondanks een buggy start bovendien hele andere scores gekregen vanaf het begin.

Geloof me, ik wil Cyberpunk 2077 heel graag gaan spelen. Maar enkel met alle beloftes die zij de afgelopen jaren hebben gemaakt. Dat zijn beloftes die niet opgelost worden met bug fixes. Er zitten simpelweg dingen niet in de game die ze wel hebben gepresenteerd. Als ik die game nu zou kopen dan zou ik met mijn volle bewustzijn iets aanschaffen wat niet de afspraak was.

Het is hetzelfde als wanneer iemand adverteert dat hij een mok met oor verkoopt. Maar na wat gebruikersreviews te hebben gelezen blijkt de mok helemaal niet met oor te worden verkocht. Ondanks dat ga ik toch over tot koop. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dan alsnog geld in de zak van die verkoper te stoppen.

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 25 januari 2021 12:32]

Het is nogal opvallend dat dit zo'n stap achteruit is op The Witcher 3, veel NPCs staan in TW3 ook gewoon stil of lopen ook gewoon van punt a naar b en terug. Maar CDPR had veel werk gestoken in de wereld te bevolken met handgeplaatste NPCs met routines en jobs om te doen, het land bewerken, kleren wassen, kruiden plukken, kinderen die spelen, mondane gesprekken dat je kan horen enzovoorts..., gingen netjes naar huis als het nacht werd, zodat de wereld levend lijkt en de NPCs lijken een leven te hebben. Niet bepaald hoogstaande AI maar het maakte het spel wel immersief, tenzij natuurlijk je plots 3 maal de exact zelfde random NPC je passeerde en exact zelfde zinnetje uitspuugde.

Nu, als je een bommetje in een groep NPCs smijt in TW3 reageren ze even debiel als in CP77, ik vermoed dus dat AI eigenlijk weinig veranderd is, maar doordat er zo weinig te doen is voor de NPCs in CP77 valt de illusie als een kaartenhuisje ineen.
Draait ook prima op m'n Xbox One X. Sporadische crashes en wat grafische glitches zijn zowat de enige problemen die ik heb, en die worden met elke patch minder.
Ik heb 'm al een tweetal weken niet meer thuis gespeeld ( eveneens XoneX) maar heb hem ook niet als gamebreaking ervaren en heb een kleine 100 uur aan mijn 1e playtrough besteed.

Gisteren wel bij een maatje nog even een uurtje op zijn PS4 original, maar heb het idee dat 't ook daarop speelbaarder wordt. Je merkt echt wel dat het bufferen van de wereld en het inladen van de volgende segmenten als je in een snelle auto zit behoorlijk veel van de console vergt. Maar minder storend dan een maand geleden.

Ik ben nu wel bewust een 2de playtrough aan het uitstellen in de verwachting dat ze die progressie volhouden en er over een tijdje een wat lekkerder te spelen game is, en hopelijk ook de perks/stats wat beter geherbalanceerd ... want ik kan nu bijna niet dood, tenzij ik op een mijn/ontploffende fles ga staan.
Het filmpje gaat overduidelijk niet alleen om bugs
Ik zie beloftes over een "bustling city with thousands of NPC's with daily routines" en vervolgens NPC's die letterlijk 100m heen en weer lopen, slechte pathfinding, waardeloze rijvaardigheden en een stad die niet half zo tof is als ze beloofden.

Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat je geen bezwaren hebt tegen de staat van de game. Zeker versus de beloftes. Ik speel deze game ook met plezier hoor. Maar als je even stil gaat staan om van het plaatje te genieten, of buiten de missies rondwandelt, valt het houtje touwtje gehalte toch best snel op waarmee dit in elkaar geknald is. Daarnaast zijn er gewoon veel dingen gescrapped om de release te pushen.
Vreemd, mijn ogen bedriegen mij of het filmpje toont hoofdzakelijk PC gameplay. Ook meen ik mij veel interview en marketing materiaal te zien, dat over features spreekt die niet in de game zitten of zo simplistisch zijn uitgevoerd dat veel oudere games het stukken beter doen. Maar ja, het kan aan mij liggen.

Even serieus, Ongeacht ijzersterke storywriting en characters, is CP77 ver verwijderd van het beloofde "next gen open world game".

[Reactie gewijzigd door broketm op 23 januari 2021 23:57]

Daar is niets van waar. In de eerste 15 minuten had ik lantarenpalen die verdwenen naarmate je dichterbij kwam, in plaats van dat ze verdwijnen als je meer afstand neemt. 10 minuten later een gigantische schaduw van een gebouw die meedraaide met mijn auto.
Ik zie toch echt een hoop valse beloftes en achterhaalde, onderontwikkelde game mechanics.
Jij hebt niet gekeken volgens mij
Klopt. Maar de eerste zin van sampoo's comment was mijn reactie.
Je moet in deze tijden niet alles geloven. Ultra settings nu-uh, zoek zelf even naar cyberpunk op ultra pc settings en je ziet dat wat er voornamelijk getoond werd ps4 footage en bugs is. Wat ook letterlijk een bugfest is.

Voldoende streamers die normale pc gameplay laten zien.
De PC-versie heeft duidelijk minder grafische problemen dan de PS4-versie maar het bedenkelijke niveau van de achtergrond NPC's en de voertuigen zal toch niet wezenlijk verschillen? Nu is dat voor iemand die vooral bezig is met de main quest misschien niet erg hinderlijk maar wie vooral houdt van de spelwereld verkennen komt al snel bedrogen uit. Maar ik zal binnenkort eens een streamer gaan bekijken.
De bewegingen van mensen en voertuigen kan een processor wel belasten, dus misschien dat ze daarvoor ook beperkingen hebben aangebracht bij de PS4-versie.
Nee op PC reageren ze even debiel als in deze video.
Hmm niet best.

Toch wel interessant dat sommigen zeggen weinig last te hebben gehad van alle bugs.
Dit zijn geen bugs, dit is gewoon hoe het spel gebouwd is. Dus CDPR heeft de game op deze manier geprogrammeerd. Daarom is het zo kwalijk. Ze hebben de meest immersive game beloofd en de AI van de NPCs doet onder voor GTA San Andreas.

De bugs zijn zaken zoals dingen die niet inladen, npc’s die t-posen, etc.
helemaal gezien en boy o boy wat hebben al die mensen die kritiek hebben gelijk.
Ik ben een echte fan van CD project Red maar na het zien van al die niet waargemaakte beloftes zijn ze voor mij net zo goed/slecht als EA.

Vind het wel vrij interessant om een vergelijking te maken met bijv Star Citizen ik denk dat dat spel ook nooit echt helemaal af gaat zijn met wat er allemaal belooft is wat er in gaat komen.
Kwam laatst toevallig op de Star Citizen subreddit terecht waar iemand postte dat ze een of andere 30k error kregen en al hun verzamelde materialen kwijt waren geraakt. Ik toen in de comments gevraagd wat er aan de hand was want ik speel zelf geen Star Citizen. Daar werd mij netjes uitgelegd dat het een server crash is en dit heel erg regelmatig gebeurt en al een hele lange tijd speelt, en ja dan raak je alles kwijt. Toen gevraagd waarom dit niet gefixt word en waarom ze dit pikken.

“Oooh ja nee ach ja kan gebeuren weet je, ergens halverwege dit jaar zal er een fix komen, dus nog maar een paar maanden wachten, SC is ook meer een spel om met coole schepen rond te vliegen, voor de gameplay moetje het niet spelen dus die crash waarbij je alles kwijt raakt is niet zo erg hoor.”

Eeuuuh... okay dan.
Euuh.. okay dan.

alles kwijt raken is meer in de vorm van als je een vol schip met merchandise hebt je dat kwijt kan raken. 30K disconnecties omvatten alles wat een disconnect veroorzaakt. Server chrash of een client disconnectie. bugs die client disconnect veroorzaken zijn merendeels opgelost dus over het algemeen zijn het server chrashes. er moet nog een hele hoop infrastructuur komen in Star Citizen. Het is technisch ook nog geen spel maar jawel een 8 jaar oude alpha. een van de betere updates is dat je nu in game geld kunt verdienen en in game schepen kunt kopen en die blijven persisten gedurende updates. dus 300 dollar neerleggen omdat je met een ander schip wilt vliegen is niet meer noodzakelijk. als je meer dan 50 euro wil inleggen is dat alleen maar support aan de game in ontwikkeling.

De meeste mensen weten dat het nog aan alle kanten schort en het echt nog geen volledige game is. Daarom koop je het ook nog steeds niet maar pledge je x aantal geld voor je starter package of advanced package. sommige zeggen dat het nog enkel een tech demo is maar dan is het wel een ontzettende gave techdemo waar toch behoorlijk wat gameplay in zit. en met een groepje helemaal. zoals een idris capital schip jatten en naar een planeet vliegen en daar in atmo vechten tegen andere spelers. ja die idris cap ship is in principe alleen toch te vliegen door AI maar mensen glitchen erin en nemen het schip over en kunnen het toch besturen. If anything else, wat er nu "speelbaar' is laat menig persoon zien dat het uiteindelijk een behoorlijk high tech spelletje kan worden.
Veel van die dingen heb ik toch niet gezien ingame ( PC ), zelfs niet toen ik initieel eerst de minder legale versie had. Ik vond het spel, op wat sporadische bugs na, zo tof dat ik het toch nog legaal ben gaan halen. Ik werd in dit spel gewoon ingezogen en speel het nu opnieuw om de 3 type karakters eens geprobeerd te hebben. Mijn laatste 2 legaal gekochte spellen waren Diablo 3, Doom 2016, Escape from Tarkov en Doom Eternal ( die laatste vind ik echt helemaal niets meer, dat terzijde ).
Ik rerollde omdat ik een dom kapsel had en er geen kapper was. Toen kwam ik er achter dat die drie life paths echt niks voorstelden. 25 minuten gameplay en wat flavour text. Toen was de illusie van keuze meteen kapot. Blij dat ik het spel niet heb gekocht.
Lmao totaal niet zo ervaren.
Dacht even naar een pre-alpha te kijken gezien de graphics.
Is dit een ps3 ofzo? Nee bij mij was het na de vorige patch perfect speelbaar.
Geen bug gezien.
Niet de volledige video bekeken dus, de helft ging niet over bugs en graphics maar over de gameplay en AI. Die is op alle platform hetzelfde, ik heb hem ook op PC gespeeld en de “levendigheid” van de stad is om te janken, weinig immersion.
Dat ziet er inderdaad ook niet uit als een current- of next gen game. Zoveel fouten en rare zaken... Ik ben er wat doorheen geskipped, maar dit is echt wederom een bevestig dat dit geen product was/is dat klaar afgeleverd is.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 januari 2021 18:44]

Speel hem op PC en draait aardig goed hier.
Uiteraard niet perfect maar ongeveer net zoals andere open wereld games.

Wat zonde dat de versies op de PS4/XB1 zo slecht zijn, de game is echt fantastisch.

Sommigen zijn boos omdat het niet de game-der-alle-games ooit is geworden..
Maar geloof me het is echt een pareltje.

Ijzersterk verhaal, geweldige karakters, heerlijke gameplay. Echt heel erg goed allemaal.
Thanks voor de link. Ik vind het een geweldig filmpje. Zelfs al zijn er nu mensen die zeggen dat het niet representatief is, dat was hun eigen content ook niet. Koekje van eigen deeg dan.

Of content mag enkel mis zijn als het in hun voordeel is?
Op consoles weet ik dat het voorkomt dat de areas niet snel genoeg laden, maar om dit op een PC te bereiken heb je echt hardware van 2010 nodig.
Dit is echt onzin, geen idee wit dit soort filmpjes maakt.
Zie hier een realistischer filmpje van gfn vs Stadia na 12uur testen.
https://www.nvidia.com/en...nk-geforce-now-vs-stadia/

Npc's zijn te simpel, maar dat is geen bug helaas.
De game is gewoon niet af, maar vermakelijk en prima te spelen. Je moet alleen niet de premium verwachten die ze je proberen te verkopen. Die verwachting wordt de afgelopen 10 jaar hoe dan ook al niet meer waar gemaakt (voor mijn gevoel).

Ik heb nadat ik CP heb uitgespeeld (60h+ playtime) deze voorbij zien komen op Reddit en er smakelijk om gelachen: GTA 5 is better than Cyberpunk 2077
Voor €45,- vond ik het wel een redelijke prijs/vermaak verhouding.
Ik heb het spel op de PS5 uitgespeeld. Niet alle side missions want bij 1 missie waar ik op den duur met Johnny moest praten, verdween Johnny en is nooit meer terug gekomen op die plek..

Hiernaast heb ik wel echt heel erg veel plezier beleefd aan dit spel en ik vind het concept echt ontzettend gaaf! Ik hoop echt dat ze dit spel nog lekker weten op te poetsen voor de officiële PS5 release en dan ga ik hem gewoon weer opnieuw spelen. Ik heb best weinig van de bugs gemerkt en bij mij liep het spel best normaal, op wat random crashes na.

Ik moet wel toegeven dat ik na het zien van de video van 40 min mijn empathie een beetje verloren ben voor CDPR. Als je kijkt naar wat ze allemaal hebben beloofd, zoals de NPC's die een eigen leven zouden hebben, de verschillende verhaallijnen naar mate welke afkomst je kiest en welke keuzes je maakt, de "briljante" AI... Hiermee zijn we echt heel hard voorgelogen. Het spel is gewoon echt nog niet af en had nooit gereleased moeten worden in deze staat. Zelfs al heb ik veel plezier aan het spel (gehad), vind ik dat wel echt een shitshow.

[Reactie gewijzigd door Grootsnor op 24 januari 2021 00:28]

Ik nam.tot nu toe de bugs voor lief, maar na deze update loop ik tegen een game breaking bug aan. Er zit nu een fout in waardoor het telefoontje van Takemura blijft hangen en het hele spel blokkeert, ik lees dat velen hier last van hebben. Eerdere saves helpen ook niet. Behoorlijk teleurstellend
Klinkt alsof het testbeleid een tandje beter kan.
De QA afdeling de schuld geven deed het management van CDPR ook al, maar dat is onterecht. De QA afdeling logt deze bugs en vele andere echt wel. Er is gewoon niet genoeg tijd ingeruimd om de bugs te fixen op een solide manier. Dan krijg je patches met ductape fixes.

De engine zelf is ook een puinhoop, objects met 2 verschillende hashtypes, veel duplicate code, soms in dezelfde functie (2-3 keer dezelfde variabele ophalen/processen), en dat komt niet door inlining want de engine stikt van de

mov rax, [someaddress]
ret

functies.

Er is performance gewonnen maar dat is ten koste gegaan van de LODs. De mainquestline gaat wel, de bugs/glitches zijn redelijk minimaal (behalve enkele game breaking bugs daargelaten die ze nu hebben geintroduceerd) maar de side quests zijn bijna allemaal zo buggy als wat. (Ik speel op PC).
Is de engine open source dan?
Nee maar als je camera mods maakt zoals ik moet je de engine reverse engineeren, dus disassembleren en code analyseren
Het spel is voor mij nu ook volledig onspeelbaar geworden. Bij mijn meest recente save files loop ik ook tegen de infinite takamura call aan en bij eerdere save files loop de boel helemaal vast. Ik had het spel al sinds eind december niet meer aangeraak met het idee weer te beginnen als er een fatsoenlijke patch kwam. Ik heb de hoop inmiddels wel een beetje opgegeven en voor nu het spel maar gedeïnstalleerd. Eén grote teleurstelling!
Ik zou zeggen probeer als nog een refund te krijgen, er wordt gewoon niet geleverd wat verwacht mag worden. Zelfs niet na meerdere patches...
Los van de instabiliteit was het toch ook redelijk teleurstellend hoe beperkt interactie met de omgeving mogelijk is?

Ik heb een paar reviews op YouTube gezien waar vrij overtuigend getoond werd hoe een oud spel (GTA-V) dat vele malen beter doet.
Het spel heeft zeker zijn mankementen maar een teleurstelling is het zeker niet, althans niet voor mij.
Het probleem van Cyberpunk is, is dat het geen Witcher is. Witcher 3 wordt door velen als beste RPG ooit gezien. Natuurlijk een enorme kluif om dat maar überhaupt te evenaren.

Los van de technische problemen mogen ze zeker werken aan de volgende dingen:

- AI van de tegenstanders (i.e. stealth is redelijk broken het is vrij basic, alsof ik metal gear solid 1 aan het spelen ben).
- Moeilijkheidsgraad, spel is veel te makkelijk ook op very hard. Het enige aan "moeilijkheidsgraad" wat ik heb gemerkt dat je veel sneller dood gaat.
- RPG karakter upgraden/perks. Op een gegeven moment maakt het niet uit elke perks je hebt als je hoog genoeg gelevelt bent dan kan je in principe elke speelstijl spelen. Het zou leuker zijn als je zou moeten min/maxen naar een build, zeker als je de hoge moeilijkheidsgraad speelt.
- Heritage/Lineage mag wel wat gevarieerder. Je kan kiezen uit Corpo/Nomad/Streetkid los van de eerste beginmissie had er wel wat meer variatie gemogen in de missies totdat je in "main" verhaallijn komt.
- RPG keuzes. Er zitten veel keuzes die je kan maken in het spel maar het maakt voor het einde niet veel uit los van een paar grote side quests die je doet voor de main characters. Dan heb je keuzes uit 4 eindes. De keuze uit 4 eindes komt bij iedereen wel tenzij je iets echt verknald.
- Nog wat kleine dingen zoals barbershops om je uiterlijk had ik wel graag willen zien, etc.

Dit kan wel allemaal met DLC gefixt worden en ik heb ook vertrouwen in dat ze dit doen.

Maar de hamvraag heb ik me verveeld bij het spel? Totaal niet. Ik heb meer er meer dan 110 uur in zitten en ik heb me zeker goed vermaakt.

- De combat is heel afwisselend en het speelt goed. Net alsof je Destiny 2 / COD speelt. Je hebt veel variaatie in wapens en je kan situaties aanpakken zoals je het wilt.
- Missies zijn interessant en leuk om te doen je wilt echt verder in het verhaal.
- de Characters waar je mee om gaat zijn ook heel goed uitgewerkt en je voelt echt met ze mee.
- 4 eindes die je allemaal een ander perspectief geven.
- Night City is het paradepaartje. Hele mooie stad en super immersive. Zelfs na 100 uur kan ik gewon stilstaan op straat en naar de architectuur om me heen kijken en ervan genieten.
- OST/ Soundtrack. Niemand heeft het hier over, maar die vind ik ook heel goed. Zitten echte vette tracks tussen die speciaal voor Cyberpunk zijn gemaakt om je nog meer deel van die wereld te laten voelen.

Ik weet zeker dat CDPR Cyberpunk gaat maken zoals ze dat in hun gedachten hebben. Als je het spel speelt dan voel je ook hoe een enorm project dit nog steeds is.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 23 januari 2021 21:00]

Wat CDPR nu rest is wellicht net zoals de ontwikkelaar van No Mans Sky gewoon een halfjaar of een jaar keihard aan het werk. Dan moeten de financiële afdelingen en de managers zich er maar niet zo mee bemoeien, dan moet de volgende Witcher maar iets uitgesteld worden: het spel kan veel beter. Dit komt van iemand die dit spel zeker in de top vijf beste spellen ooit heeft staan. Vooral het verhaal maakt veel goed imo.
Ik snap niet hoe je night city immersive vindt, omdat de npcs zo nep voelen en het gebrek aan interactiviteit zo enorm is dat je er telkens aan herinnerd wordt. De stad ziet er alleen mooi uit, that's it.
Bugs tot daar aan toe.. Het onderliggende probleem van CP2077 is en blijft er gewoon en zal denk ik niet met enkele patches gefixed worden:
https://www.youtube.com/watch?v=2zfrcc52ACg
Mag ik vragen waarom dit teleurstellend is? Ja meer features is zeker een pluspunt, maar serieus mis je dit?

Er komen ook zoveel nieuwe games uit waarbij ene oudere/andere game een bepaald systeem beter doet.
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op de missende features die beloofd waren. meerdere appartementen kunnen hebben, keuzes die echt impact hebben op de verhaallijn waardoor iedere spelers-ervaring uniek is. Dat soort dingen.
Ik heb de game gekocht na het lezen van de vele positieve reviews (o.a 8,5 op metacritic en 7,5 op Tweakers) waarbij werd geschetst dat als de bugs en crashes opgelost waren er een prima game over bleef. Maar ik verwacht niet dat de game in zijn huidige staat volledig nieuwe game mechanics en reworks gaat krijgen.

Als ik zelf kijk waarom ik teleurgesteld ben in de game en een refund heb aangevraagd is vooral door de afwerking en basis game mechanics. Verschillende ontbreken, zijn slecht uitgewerkt of repeterend. Zie mijn eerdere post hieronder. Het is jammer want het had een prima game kunnen zijn als alle elementen er wel in hadden gezeten. Geen 8 of 9 maar zeker een (ruim) voldoende.
In grote lijnen ziet het er inderdaad goed uit, maar juist als je op details gaat letten of afwijkt van de main story zie je dat Cyberpunk steken laat vallen. De immersie vond ik daardoor juist een stuk minder dan andere games, ze laten steken vallen op verschillende gebieden (AI, destruction, interactie met npc's, AI van het verkeer, repetitiveness in animaties, de politie :o en wat er te doen is in op de map naast de main story)'. Dat het er op de PC, PS5 en Series X beter uit ziet maakt het niet een minder broken game, nog buiten beschouwing gelaten dat ik op de PC (RTX 2080, 9900KF) ook de nodige bugs (lees: veel) ben tegen gekomen

GTA 5 (een game uit 2013!!!!) vergeleken met Cyberpunk.
https://www.youtube.com/watch?v=PsBrkLq31eM
https://www.youtube.com/watch?v=1IPRjzrHvak

Physics:
https://www.youtube.com/watch?v=yhuatbYdrr8

Sommige mechanics vergeleken met GTA SA (uit 2004):
https://www.youtube.com/watch?v=g3Nvx8zhq2A
jdh009 in 'nieuws: Poolse marktwaakhond onderzoekt Cyberpunk 2077-situatie'

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 januari 2021 20:03]

Ik denk dat mensen het spel verkeerd spelen/ verwachtingspatroon hebben. GTA is al jaren bekend om gewoon los van de verhaallijn te rellen en te ouwehoeren in de openwereld. Cyberpunk is vooral goed als je storyline volgt, en die is erg emmersive als je ook precies dat doet!
keuzes die echt impact hebben op de verhaallijn waardoor iedere spelers-ervaring uniek is. Dat soort dingen.
Ik denk overigens dat dit soort beweringen de komende jaren nog niet serieus genomen moeten worden. Puntje bij paaltje is het altijd zeer beperkt, en al zeker niet een unieke speel ervaring voor elke gamer, helaas.
Als het onderdeel is van je marketingmateriaal maar het blijkt niet eens in de game te zitten, dan mag je dat wel degelijk serieus nemen. Dat is een van de redenen waarom er zoveel ophef is ontstaan.

[Reactie gewijzigd door Luca op 23 januari 2021 18:22]

Zeker, en ik snap best dat mensen dat doen. Ik ken alleen geen enkel spel die het ooit echt serieus heeft waargemaakt (behalve x aantal mogelijke eindes, wat klein branches in het, simpel clan/hearts minds systeem enz). Of ik heb het gemist.

Als je kijkt naar de huidige technologie en dan dergelijke beweringen krijgt van een developer (Spore anyone?) voor een single player spel dat een van A tot Z main storyline heeft en side quests, dan is de kans nog steeds helaas heel erg groot dat het uiteindelijk om minimale invloed gaat die je als gamer hebt op het spel en de storyline, wat ze ook of van de daken schreeuwen als developer. Zeker niet netjes uiteraard als developer overigens en het creëert zeker verkeerde verwachtingen.

Ik denk gewoon dat het realistisch gezien echt nog een hele tijd gaat duren voordat we echt serieuze dynamische verhaallijnen gaan krijgen waar je écht invloed op kunt uitoefenen als gamer, hoe groot de geuite ambities/beweringen ook zijn van een studio. Net zoals de meeste marketing bewering in Gillette reclames vaak de reinste onzin zijn etc. En tot die tijd, eerst zien, dan geloven.

Gelukkig heb ik dus heel weinig van de marketing van deze game gevolgd (omdat ik er blanco in wilde gaan), en vooralsnog wacht met de aanschaf totdat de boel een beetje op orde is.
Goh, Ik denk toch dat dit toch mogelijk is, het is geen technische beperking maar een praktische. Hoe meer keuzes met impact, hoe exponentieel veel meer werk en complexiteit er bij komt om dit allemaal te onwikkelen. Het kan, maar in een modern triple-a game waar zo veel van het werk in presentatie gaat is daar gewoon geen capaciteit voor over. In bijvoorbeeld een text-based adventure is dit perfect te doen.
Ik geloof ook wel best dat het mogelijk is, alleen valt het niet te accepteren dat zo iets basics niet op release datum al beschikbaar is.
Denk dat de meeste mensen lezen dat er staat dat elke speler zijn eigen verhaal door speelt, terwijl er in de praktijk staat dat je keuzes kan maken en daardoor je ervaring uniek wordt. Het eerste is op dit moment hartstikke onmogelijk of je krijgt de unlimited loot options functie van ?diablo 2013? waardoor je een kruisboog krijgt met compleet onzinnige stats. Alleen dan qua missies en verhaal lijn.
Maar je hebt ook meerdere appartementen. Je koopt ze niet, maar je verdient ze door de game te spelen en bevriend te raken met mensen die je vervolgens de sleutel van hun pad geven. Je appartementen, ala hideouts zijn aangeven met witte huis icoontjes. Ik heb er volgens mij nu 5 ?

Daarnaast is het in mijn vriendenkring iig al lang & breed duidelijk dat ieder z`n gamesessie anders is.
Ik ga er niet op in met voorbeelden want spoilers, maar je reis van begin naar eind in de game is wel degelijk best anders en gevarieerd. Dat je start en einde misschien niet wild verschillend is waarbij er letterlijk 1 miljard eindes mogelijk zijn, dat is natuurlijk te verwachten. Je moet als storywriter immers wel een bepaald einde willen hebben in je framework van het verhaal dat je verteld.

Mensen die ooit tabletops hebben gespeeld/gerunned en/of nog steeds spelen weten dit als geen ander.
En voorganger GTA IV had weer een betere schademodel in verhouding met 5.

Net even gedaan op Stadia auto's die door vangrail ineens rijden, alle auto's reageren het zelfde voorbeeld als je weg blokkeerd ze blijven gewoon netjes staan in GTA rijden ze om je heen of gaan ruzie zoeken
Soms als je pech hebt, rijden ze je over in GTAV :P

Cyberpunk heeft veel potentie maar helaas. Echter is dat spel niet mijn favoriet want futuristic.
Probleem is dat je gewoon voelt en ziet dat het niet is afgemaakt. De focus lag op het verhaal en gaandeweg is daar een ooen world omgeving overheen gelegd. Er was geen tijd meer om die wereld ook echt te vullen met meer dan de assets zelf.

Dit zue je ook terug aan hoe verschillend de AI binnen en buiten missies reageert. Binnen is er coverbased gameplay en komen verschillende vijanden redelijk uit de verf. Buiten is het een warboel van vreemde spawns, raar wanted systeem zonder enige diepgang (het dient alleen maar om je sessie te beeindigen als je NPCs gaat afknallen) en andere mechanics die weer veel te overpowered blijken of waar vijanden slecht op reageren.

Het hele progressie systeem is ook broken onder andere doordat open world je ver overlevelt voor de story missions en de schaling gaat compleet nergens over.

Kortom CDPR liet zich verleiden tot het toevoegen van GTA aan Cyberpunk maar was even vergeten dat dat een gigantische scope aan het project geeft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 januari 2021 18:07]

Niet helemaal waar natuurlijk - CDPR heeft niet GTA aan cyberpunk toegevoegd want het was vanaf dag 1 de bedoeling dat Cyberpunk 1 van de grootste open world role playing games werd.

Dus het was GTA- maar nog uitgebreider en gewoven met iets als Deus Ex.

Pas later toen ze zagen dat ze het niet gingen halen hebben ze het teruggeschroefd naar een "story driven game".
Heb je daar een bron bij? In mijn beleving is nl precies andersom geweest en dat rijmt met wat je in de game terugziet.
En waar is jouw bron? Of alleen op basis van je gevoel?
Een bonnetje is dat de twitter bio van Cyberpunk terug is geschroefd van "open world rpg" naar "adventure action game".
Ik zie juist in de missies ook domme NPC's die als kanonnenvoer dienen of die je gewoon voorbij kunt rennen zonder dat ze ooit achter je aan gaan. Volgens mij speelt er iets heel anders: gebrekkige collision detection waardoor NPC's niet echt in de wereld 'zijn', maar er slechts in voorgeprogrammeerde paden doorheen bewegen. Dat is bij GTA duidelijk anders. Daar zijn de NPC's zich 'bewust' van hun omgeving.
Zelfs slechter als spellen uit 2002.

https://www.reddit.com/r/...ames_from_2002_cyberpunk/

Edit: Wat is hier ‘ongewenst’ aan? Dit is gewoon een daadwerkelijke visuele vergelijking van games uit 2002 en Cyberpunk 2077.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 januari 2021 18:00]

Die nergens op slaat. Games uit 2002 hadden trouwens ook nog geen raytracing enz.
Dus beetje appels met peren vergelijken. Oftewel, een slang is ook geen paling. 8)7
Maakt het uit hoe het bereikt wordt? Als er fancy truukjes en technieken gebruikt worden maar het ziet er slecht/matig uit dan is het toch gewoon ook dat.
Ik vind het er prima uitzien hoor. Er verschijnen regelmatig prachtige foto's waar games uit 2002 toch echt niet aan kunnen tippen!
Ik denk dat mensen hier en daar ook wel een beetje doorslaan in het afkraken.
Maar goed, niet iedereen heel dezelfde ervaringen, dus het blijft een persoonlijk dingetje.
Je moet toch ook wel toegeven dat de schaduw die je ziet bij het zwemmen bijvoorbeeld echt niet kan?

Die had bij GTA4 al niet gekunnen, in cyberpunk vind ik het echt de immersie breken.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 januari 2021 19:59]

Ray-tracing is op dit moment ook nog redelijk een nice. Hier op Tweakers zullen er de nodige personen zijn met de juiste grafische kaarten, maar als je naar de next-gen consoles kijkt wordt het daar ook nog maar beperkt toegepast, omdat de hardware niet aanwezig is om er echt volledig gebruik van te maken. Nee kwa features en mechanics stelt Cyberpunk 2077 erg terleur en doet een game uit 2002 het inderdaad beter.

De beelden die je in dat filmpje ziet zijn gewoon geen goede reclame voor Cyberpunk 2077. Uit een rijdende auto stappen en dan gewoon op twee voeten tot stilstand komen alsof er niets aan de hand is. Totaal geen damage systeem als je op een auto staat in te hakken, dan kan je gewoon niet meer mee aankomen zetten anno 2020/2021. Bij een game waar een aantal jaar juist dergelijk beloften over gedaan zijn.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 januari 2021 18:37]

Dus omdat een game ray tarcing gebruikt mag je het ineens niet vergelijken met games zonder raytracing? Dat slaat pas nergens op. Het zijn beide open world games en dat filmpje laat gewoon zien dat sommige aspecten van Cyperpunk 2077 echt ondermaats zijn. Wat is het nut van fancy raytracing als je dat gebruikt om de schaduw in de vorm van een houten pop te renderen? Om maar een voorbeeld te noemen.
Wat heeft ray tracing met de video erboven te maken? Het toont vooral de interactie van de hoofdpersoon met de wereld. Een van de voorbeelden uit de video: De autos in CP zien er leuk uit maar er zit amper afwisseling in de modellen, een niet realistisch schademodel, slechte besturing en als je het water inrijdt (of schiet, of er een body in gooit) komt er geen plons en kun je nog doorrijden op de bodem.
Want raytracing fixed:

Corrupte saves?
Building clipping?
Stuck models?
In game physics, of in dit geval gebrek aan

Nee raytracing zorgt er voor dat het er wat leuker en beter uitziet.

En dan zijn we weer op punt graphics over gameplay.
Dat is nog steeds een mening die je weergeeft en geen feit. Echter kan ik me er wel in vinden dat het bedroevend is wat CD Projekt Red hier heeft gemaakt.
hebben ze niet een foutje gemaakt en moest dit dan niet Cyberpunk 1977 zijn.
Ik heb de hoofd verhaal lijn uitgespeeld. vrij kort en niet bijzonder memorabel.
Je hebt relatief weinig invloed op het geheel, en de mods en hacking kun je volledig overslaan.
Een beetje rond sneaken en mensen neerschieten, meer had ik niet nodig.

Mensen zeggen van Assassins creed dat ze het een melk koe vinden, maar ik ben nu bezig met valhalla en wil graag het verhaal doorspelen, daarvoor moet ik skills upgraden, mn loadout upgraden, dorp upgraden voor bonussen en sidequests die relevant zijn.

Vrijwel alle sidequests in cyberpunk waren geinig, maar niet meer dan dat. Hadden zeer beperkte meerwaarde voor het verhaal.

Daarnaast rijden auto's voor geen meter, volgt de politie je niet in een auto, en zijn de NPC's mega dom, en reageren ze soms allemaal EXACT hetzelfde als je een schot lost.

GTA5 is 7 jaar oud, maar die hele wereld was zo meer interactief en levendig. Ik was echt ENORM teleurgesteld in cyberpunk.
Ik denk dat meerderheid AC melk koe vindt puur vanwege microtransacties voor een game van ~40 euro.
Ik heb tot nu toe alle delen wel gekocht, sommige bij launch, sommige wat later afgeprijsd, maar ik heb nog nooit iets hoeven kopen? Dat zijn dan hooguit cosmetische dingetjes. Geen paywall of pay2win achtige constructies.
Gaat erom dat het überhaupt aanwezig is in een game van ~40 euries.

Je kan dus niet alle content verkrijgen zonder te betalen/veels te veel uren in steken om een bepaald kleding te krijgen.
Even los van Cyberpunk (dat heb ik nog niet gespeeld): waarom zie ik hier en in andere Cyberpunk-gerelateerde nieuwsposts dat altijd de vergelijking gemaakt wordt met GTA 5, alsof dat het referentiepunt is voor open world games?
Er zijn zoveel betere open world games die je als voorbeeld kunt gebruiken.
Zeker als je GTA 5 single player beschouwt bij release, dus zonder de multiplayer en de updates die ze later hebben toegevoegd (en dus ook zonder de mods en de roleplaying servers die tegenwoordig zo populair zijn).
Ik heb GTA 5 gespeeld en dat is een goed spel ja, ik ga zeker niet zeggen dat het slecht is, maar zo bijzonder vond ik dat echt niet.
Het voelt allemaal zo oppervlakkig Amerikaans, heeft weinig echte inhoud, veel filler content. Een beetje de Michael Bay films van de game wereld.
Hetzelfde had ik met GTA 4. Een "is dit het nou?"-gevoel.
Ik had graag her en der een deurtje meer open willen doen of een NPC met inhoud gesproken. Maar wat wel echt heerlijk was/is/blijft, is dat wanneer je zoekt je ook daadwerkelijk beloond wordt. Na 150 uur bleef het leuk om op een richel te komen waar dan een random dooie ligt met een briefje.

Ben je Big Smoke en CJ tegen gekomen? Of de World Aid Vote waar gestemd kan worden om de NL en BE vluchtelingen geld te geven omdat onze landen overstroomd zijn?

[Reactie gewijzigd door TimSeve op 23 januari 2021 20:33]

Beetje selectieve vergelijkingen. Ik heb GTA jaren gespeeld en kan het moeilijk eens zijn met de stelling, letterlijk overal gebeurd wel wat in CP
En ik blijf het maar vreemd vinden om 2 verschillende games met elkaar te vergelijken alsof die precies hetzelfde zouden moeten zijn.

Hoeveel games worden tegenwoordig hierom 'afgekeurd'?
Is Hitman 3 ook een slechte game omdat er geen bullet-time in zit, iets wat een oudere game (Max Payne) wel heeft?

Cyberpunk heeft gewoon een te vroege start gemaakt. Is niet helemaal af of niet helemaal wat beloofd was wat het zou zijn. Dat weten we nu wel.
Wat het wel is: een game met een goed verhaal en een toffe setting (al is dat laatste persoonlijk).
Het spel heeft zeker nog de potentie om iets goeds te worden, maar daarvoor moet er nog wel een hoop gebeuren. Met deze patch is daarvoor een basis gelegd en zoals ik het begrijp wordt pas bij de volgende patch meer verandering/verbetering duidelijker merkbaar.

Nog ff geduld dus.
Pardon? Je koopt een game niet om 'potentie om iets goeds te worden', en al helemaal niet wachtende op patches dat het verder brengt dan de basis. Stop met het goedpraten van dit soort praktijken.
Ik praat niks goed, maar het is wat het is. En we kunnen alleen maar hopen dat het nog beter wordt.
Verder hoop ik dat heel veel mensen hiervan hebben geleerd om geen games meer te pre-orderen. Want dat is ook iets wat nergens op slaat. Laat een game zichzelf eerst maar bewijzen!
Verder hoop ik dat uitgevers hier van hebben geleerd. Altijd de oorzaak van dit soort zaken neerleggen bij de mensen die onwijs uitkijken naar een spel en vertrouwen hebben in een bepaalde uitgever d.m.v. een pre order te plaatsen.

Nu is het dus een wijze les voor de mensen met pre orders en vervolgens mogen we hopen op dat het spel ooit nooit wordt zoals beloofd?

In mijn ogen de wereld op zijn kop. Terecht dat het spel al in de budget bakken te vinden is en massaal refounded wordt. Het is gewoon een wan product, het is geen wijn die hoort te rijpen. Anders hadden ze het wel als een service game verkocht en niet als een blockbuster single player game.

En ja mijn mening is precies hetzelfde als voor EA, Ubisoft etc. Het is geen goed doel wat enige goodwill heeft. Is en blijft een commercieel bedrijf dat ervoor gekozen heeft om trouwe fans zo ontzettend te misleiden en voor te liegen.

Mijn klanten zien mij al aankomen zodra ik producten oplever die aan alle kanten niet volgens verwachting is en zelfs half werkt. Ja sorry klant maar hey we doen ons best kan gebeuren ......hadden jullie maar niet vooruit moeten betalen!
Het spel IS al goed, alleen niet helemaal wat er beloofd is misschien.
ik ben pas wat trailres gaan kijken vlak voor het spel uitkwam en ben dus niet vroeg op de hype train gestapt, dus een aantal dingen waar veel mensen over vallen mis ik niet omdat ik niet wist dat ze beloofd waren.

Ik vermaak me al bijna 100 uur ontzettend goed met het spel. De verhalen zijn leuk en sommige ontzettend goed en de setting is goed uitgewerkt. Elke verbetering met patched is mooi meegenomen.
Eerder helemaal niet wat er is beloofd
de potentie om wat goeds te worden is voornamelijk gebaseerd op de kwaliteit van de eerdere games van dit bedrijf. Maar die mensen zijn grotendeels weg door de nieuwe richting waarin dit bedrijf is gegaan. En de eerste resultaten van deze nieuwe richting en deze nieuwe lichting is dus een erg slechte release. Ik ben er niet van overtuigd dat dit product nog veel meer potentie heeft met die inzichten.
Nee, de potentie is gebaseerd op wat de game nu op dit moment is, op wat we al hebben.
Ik denk niet dat de nieuwe lichting bestaat uit mensen van het niveau uitzendkracht, maar dat zien we vanzelf. Daar kunnen we nu nog niks over zeggen.

Vergeet niet dat het de schuld van de hogere bazen is dat dit spel te vroeg op de markt kwam, de programmers kunnen hier niks aan doen.
Vergeet niet dat het de schuld van de hogere bazen is dat dit spel te vroeg op de markt kwam, de programmers kunnen hier niks aan doen.
Een uitspraak waar totaal geen bewijs voor is. Het kan ook zijn dat het ontwikkel team gewoon onwijs veel beloftes richting het management heeft gedaan en dat uiteindelijk het management o.b.v. wat de ontwikkelaars gecommuniceerd hebben het spel uitgebracht hebben.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 23 januari 2021 18:56]

Ik heb de video gezien en is vrijwel identiek aan de video van Ubisoft. Dit is onderdeel van het stukje damage control. Wat hadden ze dan moeten doen? Iemand van het creatieve team een speech moeten laten houden met wat er mis is gegaan? Tuurlijk is de enige die het goed kan praten een CEO waarbij er veel sorry wordt geroepen en wat er allemaal fout is gegaan. Die met uitmuntende gekozen woorden alsnog een soort good will wilt winnen?

Uiteindelijk zijn het bij mij de daden die spreken en zeker niet de woorden en al helemaal niet dit soort woorden die door een team bij elkaar geschreven is waaronder meerdere juristen :)
Die video zegt op dit gebied helemaal niets. Je gaat als bedrijf niet openlijk je medewerkers afbranden, dat is pr suïcide en zal geen vertrouwen geven in een komende oplossing, patches en uitbreidingen. Daarnaast kan dat ook nog een extra run op refund veroorzaken.

Je neemt als bedrijf en ceo (eindverantwoordelijke) de verantwoordelijkheid op je. Van deze release zal vast wel een keer een documentaire gemaakt worden met medewerkers aan het woord. De uitspraken van @marco-ruijter zouden nog steeds (deels) kunnen kloppen.

Al met al krijg ik het idee dat ze gewoon te ambitieus zijn geweest en een wijziging waardoor deels het roer om ging heeft daar niet bij geholpen. Daarbij kwam nog eens de druk om te releasen (klant en aandeelhouder) en je krijgt deze shitshow.

Ik vrees dat ze dit niet kunnen gaan fixen met 2 patches. Het spel is naar mijn mening te broken qua mechanics (buiten de main missie om) om met 2 patches te fixen komende maanden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 januari 2021 20:07]

"Vergeet niet dat het de schuld van de hogere bazen is dat dit spel te vroeg op de markt kwam, de programmers kunnen hier niks aan doen."

dat maakt voor de gamers niet uit wie de oorzaak is.
De klant is de dupe..en daar door mogelijk ook het bedrijf.
Ik denk dat dit de beste samenvatting is wat Cyberpunk is!
Doorgaans gaat het over downgrades van nieuwere games ten opzichte van de game die ze opvolgen: https://www.youtube.com/watch?v=GWVtZJo-HqI
En ik blijf het maar vreemd vinden om 2 verschillende games met elkaar te vergelijken alsof die precies hetzelfde zouden moeten zijn.
Of het feit dat ze een sandbox game met decennia doorontwikkeling (want GTA V is op veel vlakken een doorontwikkeling van GTA IV en die weer van GTA III, etc) vergelijken met een role-playing game waarvoor alles buiten het inventory systeem en NPCs (want die had CDPR eventueel uit The Witcher 3 over kunnen nemen) geheel vanaf de grond moest worden opgebouwd.
Ik was net klaar met RDR2 op PC, volverwachting startte is Cyberpunk op.. Teleurstellend dat het vervolgens een dode wereld is. Los van het feit dat je iedere NPC kom je elke 10 nog een keer tegen komt.
Precies hetzelfde en heb het spel dan ook gerefund. Ik was in het begin best positief, maar de lege wereld, verschrikkelijke AI en alles eromheen maakte het niet leuker, probeer het over een jaar nog wel een keer.
Ik heb het niet gerefunded, gun CD project nog wel een kans. The Witcher 3 was namelijk meesterlijk. Als ze niet ten onder gaan aan de rechtzaken vertrouw ik erop dat ze er nog een redelijk spel van maken.
Ik geloof niet dat ze die onderdelen die ze beloofd hadden nog gaan toevoegen. Of het bestaat niet of het is dermate kapot/niet af dat het teveel tijd kost om nog te implementeren.

Druppel voor mij was de E3 2018 gameplay reveal die dus nep was, ik vind dat gewoon niet kunnen.
Zeker waar. Ook al fixen ze al de bugs, is dit spel nog absoluut niet goed genoeg in mijn optiek.
Vermoed dat mensen soms ook onredelijk zijn.

ik bedoel er zijn bugs (best veel). Zijn ook veel dingen echt goed in dit spel.

Maar ik denk dat er veel mensen zijn, die niet met de allerbeste hardware dit spel proberen te spelen. En dat het systeem niet de gewenste resultaten kan halen. en dat hun nog bozer maakt.
In dit geval denk ik niet dat mensen onredelijk zijn. Het is CDPR dat de verwachtingen heel hoog heeft gezet om dan met een spel af te komen dat gewoon veel te veel problemen heeft. Iedereen begrijpt dat er wat bugs zijn, maar zoals je zelf al aangeeft zijn het er best veel. Combineer dat met alle hype die er rond het spel is geweest en je kan beginnen zien wat het probleem is.
Ik heb het met een 3060TI gespeeld, en dankzij DLSS met de settings op max, en hield ik er een nette 65FPS aan over. Voor een singleplayer RPG zat.

Ze hebben de game gehyped alsof het een futuristische GTA 5 qua open wereld is, SKyrim qua vrijheid in verhaal en spelen, met next gen graphics. En op alle fronten is het het gewoon net niet.
Vind het juist een enorm mooie experience, de stad ademt een heel hoop sfeer, de characters zijn ontzettend mooi neergezet etc. Ik kijk er juist zo tegen aan dat het een verhaal heeft wat ik serieuzer kan nemen dan GTA5, een omgeving heeft wat beter ingevult is dan Skyrim en dat met graphics welke nog in first person werken.

Vind het juist bizar dat Cyberpunk zo hard wordt aangepakt, ja er zijn visual bugs, maar op PC heb ik in de eerste week toch dik kunnen genieten zonder gamebreaking gebeuren. Fallout, Skyrim etc allen games welke tot op heden nogsteeds tjokvol bugs zitten welke nooit gecorrigeerd zijn. Maar deze games krijgen een free pass.
Ach natuurlijk. ZeroNine heeft een week zonder problemen kunnen spelen, dus dan is het echt bizar dat andere mensen kritiek leveren. Heb je onder een steen geleefd of heb je de beelden van de Xbox One/PS4-versie niet gezien? Ik heb de game ook op de pc gespeeld en dat was prima te doen, maar even wat filmpjes kijken op YouTube geeft je een heel ander beeld van wat voor wanstaltig werk CD Projekt Red heeft afgeleverd.

Daarnaast ziet de game er mooi uit, maar wel zolang het personages zijn die bij het verhaal zijn betrokken. Voor de rest is het een wereld waar eigenlijk alles stilstaat zodra jij de hoek omloopt. NPC's die bij het minste of geringste hurken of wegrennen, de lijnen die de auto's rijden zodra er ook maar iets anders is dan normaal is simpelweg lachwekkend slecht, politie die uit het niet achter je staat en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De verhaallijn is aardig, echter vind ik het voor de rest nogal karig voor een game die een 'next level'-ervaring zou moeten bieden. Maar ik ben in ieder geval blij dat dit soort praktijken genadeloos worden afgestraft op het financiële vlak, want dat verdienen de topmensen van deze studio ook daadwerkelijk.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 januari 2021 19:21]

Ach natuurlijk. ZeroNine heeft een week zonder problemen kunnen spelen, dus dan is het echt bizar dat andere mensen kritiek leveren. Heb je onder een steen geleefd of heb je de beelden van de Xbox One/PS4-versie niet gezien? Ik heb de game ook op de pc gespeeld en dat was prima te doen, maar even wat filmpjes kijken op YouTube geeft je een heel ander beeld van wat voor wanstaltig werk CD Projekt Red heeft afgeleverd.
Dat zeg ik niet, maar er wordt gepretendeerd alsof het spel helemaal niet speelbaar was. Misschien wel o de base PS4 en Xbox One. Waar de signalen gemixed zijn. Sommigen zeggen dat het ondanks de lagere framerate (waar games als RDR2 in steden als Saint Denis ook problemen hadden) okay is waarbij andere claimen dat het onspeelbaar is. Waar was de kritiek toen GTA5 op de last gen consoles als PS3 uitkwam bijvoorbeeld. Ik vind dat dus enigzins selectief. Er waren binnen een week 2 hotfixes welke de major bugs gesquashed hadden.
Daarnaast ziet de game er mooi uit, maar wel zolang het personages zijn die bij het verhaal zijn betrokken. Voor de rest is het een wereld waar eigenlijk alles stilstaat zodra jij de hoek omloopt.
Dat kaartenhuis valt op dit moment bij elke openwereld game in elkaar. Vrijwel alle NPC's hebben maar een enkel script dat zij doorlopen.
olitie die uit het niet achter je staat en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Dit is 1 van de echte issues waar ik het mee eens ben. Ga er wel uit van dat het gefixed wordt. Maar vind dat verre van gamebreaking.
De verhaallijn is aardig, echter vind ik het voor de rest nogal karig voor een game die een 'next level'-ervaring zou moeten bieden. Maar ik ben in ieder geval blij dat dit soort praktijken genadeloos worden afgestraft op het financiële vlak, want dat verdienen de topmensen van deze studio ook daadwerkelijk.
Mijn punt is voornamelijk dat mensen hier niet consequent in zijn. Skyrim wordt bijvoorbeeld nogsteeds opnieuw uitgebracht en heeft fouten er in zitten welke op dag 1 niet verholpen zijn. Maar er zijn een hoop gamers dat het 1 van de beste gamers allertijden noemen bijvoorbeeld.

Waarom ik CB2077 wel enorm tof vindt, het is eindelijk eens weer een immersive wereld wat er qua vibe wel weer eens uit springt, met characters waar ik in ieder geval wel enigzins (naar gaming normen) om ging geven. Ik ga er in ieder geval wel meerdere playthroughts mee doen zodra new game+ er komt.
Kan misschien aan mijn persoonlijke ervaring liggen, maar in Skyrim en Fallout 4 samen heb ik minder bugs dan dat ik in Cyberpunk heb gehad. Ik kan Cyberpunk geen 10 minuten spelen zonder 'n bug tegen te komen.
Ik vind het juist wel een mooie combinatie van actie en rpg. Ik ben het totaal niet met je eens "dat het op alle fronten net niet is". Ik heb me prima vermaakt en ik vind op bepaalde punten dit spel beter dan alle andere openwereld games van bijvoorbeeld Rockstar en Bethesda.

Ik vind dat mensen onnodig zeuren. Het had beter gekund maar het is zeker geen slechte game en zijn prijs meer dan waard.
Skyrim, vrijheid in het verhaal? Roze brillen, enzo... Skyrim is zo liniear als de pest. Alle questlijnen gaan gewoon van A tot Z, je hebt daar niet zo heel veel over te zeggen. Er zijn alleen heelveel verschillende questlijnen...

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 23 januari 2021 22:41]

Nja er is ook veel beloofd aan de spelers en dit is er niet uitgekomen. Los van de brakke ai.
Maar het is niet alleen de graphics. De AI is ook brak. Daarnaast leeft de stad niet echt. Het voelt allemaal erg steriel.
Heb je de video van CrowbCat gezien?
Sorry hoor maar sommige beloofde dingen zijn echt maar een empty shell gebleken. Vind de kritiek niet meer dan terecht. Ben heel benieuwd hoe Keanu Reeves er nu over denkt.
Keanu Reeves voegt echt 0,0 toe aan de game. Zonde dat ze hier veel geld aan hebben uitgegeven.
Inspiratieloos ingesproken allemaal. Ik had liever een onbekend iemand gehad in deze :)
Kijk eens dit filmpje van Crowbcat op YT over Cyberpunk. Dan zal je zien dat mensen alles behalve onredelijk zijn.

https://youtu.be/omyoJ7onNrg

[Reactie gewijzigd door iFap op 24 januari 2021 01:38]

Het lijkt er op dat je link niet helemaal klopt... :)
Lol, heel raar.. geen idee hoe ik aan die link kom.
Vandaar dat er zoveel bugs zijn op een oudere PS4 en de nieuwe PS5 ook al. Vooral omdat die laatste eigenlijk geen cent kost.

Vreemd is dat jij dit denkt, maar niet aan kan tonen. Deze bijdrage heeft dan in mijn ogen geen enkele waarde.

De klachten zijn van dien aard, dat wat jij dus denkt totaal irrelevant wordt op alle platforms waarop dit spel speelbaar is.
Forums staan al weer vol met grote problemen met betrekking tot deze patch. Mss is cdpr toch niet zo geweldig als iedereen (waaronder ikzelf) dacht. Erg teleurstellend.
CDPR en cyberpunk is het mooiste voorbeeld van "vertrouwen komt te voet en gaat te paard"

Alles wat ze zorgvuldig opgebouwd hadden in heel veel jaren hebben ze in enkele dagen volledig teniet gedaan met 1 release.

Ze zullen dit spel nog heel lang gratis en bovengemiddeld (nms?) moeten ondersteunen willen ze het vertrouwen weer terug verdienen. Gaat wederom vele jaren zijn.

Wat dat betreft doet een EA het veel beter, vertrouwen is er totaal niet maar de verkopen zijn er niet minder om blijkbaar.

En gamers... tja het zijn een hele hoop zure zeikerds bij elkaar die bij het minste of geringste vinden dat er vreselijk onrecht wordt aangedaan. Dus ik vraag me af of het überhaupt de moeite waard is om van dez groep consumenten het vertrouwen te winnen.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 23 januari 2021 17:24]

CDPR en cyberpunk is het mooiste voorbeeld van "vertrouwen komt te voet en gaat te paard"

Alles wat ze zorgvuldig opgebouwd hadden in heel veel jaren hebben ze in enkele dagen volledig teniet gedaan met 1 release.

Ze zullen dit spel nog heel lang gratis en bovengemiddeld (nms?) moeten ondersteunen willen ze het vertrouwen weer terug verdienen. Gaat wederom vele jaren zijn.
Wel de verkopen zijn nog altijd prima. En de communicatie is op dit moment ook in orde naar mijn idee. Ik denk dat je volledig overschat hoe spelers de link tussen een game en de publisher/developer weten te leggen. Hier op tweakers weet een beperkte groep die link wel te leggen maar op de groep app waar mijn neefjes actief zijn heb ik het net gevraagd. Niet een persoon kon vertellen wie de ontwikkelaar was van de drie games die ze in 2020 het meest gespeeld hebben. Niemand, en het zijn echt hardcore gamers.

Als games publisher die al 30 jaar actief is, weet ik dat ook. Bij een kleine, zeer vocale groep, heeft de volgende titel veel te maken met de vorige (goed of fout). Maar dat is echt een zeer kleine groep, tweakers, hardcore fans. De producten die wij uitgeven worden ALTIJD door veel reviewers bekeken, vaak met YT vids die 250k views krijgen in de eerste paar weken (daarna maakt het echt niets meer uit). Maar de invloed daarvan is zeer beperkt. Steam ratings daar en tegen, zijn superbelangrijk. Het verschil tussen een 60% en 70% positieve rating kan makkelijk een kwart miljoen omzet schelen.

Maar geloof me, wat tweakers er van vinden maakt op je omzet gewoon niets uit. Mensen die niet happy zijn zie je online, mensen die geen problemen hebben kopen en spelen. Die zie je niet. De zichtbare mening is daarom bij definitie negatief.

Persoonlijk? Cyberpunk is een van de leukste spellen die ik in drie jaar gespeeld heb. Bugs? Tuurlijk, je ligt soms dubbel als je iets ziet. En soms maakt het dingen moeilijk. Maar als gamers gaan klagen dat het 'schade model' niet correct is moet ik wel heel hard slikken. Rij je eigen auto maaer eens tegen een vangrail zoals je dat in een game doet en kijk hoe je Peugot het daarna doet. Bedenk daaarna dat elke moderne auto een 4.5 G shut-off switch heeft. Denk daarna eens hoe immens fragiel super of hyper cars zijn.
Denk dat het wel impact op toekomstige titels heeft. CP krijgt een slechte reputatie en de hype die opgebouwd werd is niet meer op te bouwen voor de volgende titel. Ook al bepaalt maar een relatief klein deel van de spelers deze reputatie.
Eens! Inderdaad, internet staat vol met 'zeikers'. Realiteit is dat de verkoop van dit spel op pc en next-gen aardig op orde is. Ja er zijn fouten gemaakt, maar ik speel alsnog een fenomenale game. De groep die gewoon speelt en plezier heeft hoor je amper.
Het heeft ook te maken met de verwachtingen. Ten tijden van de release had The Witcher 3 ook de nodige issues. Echter werd toen CDPR nog gezien als relatief kleine en nieuwe ontwikkelaar. Mensen vergeven dan sneller fouten. Plus, The Witcher bouwde langzaam de groep gamers op en kon daardoor nog veel van de problemen oplossen.
Ik zie veel mensen het argument gebruiken dat The Witcher 3 ook bugs had. Hoewel dat klopt, is dat in de verste verte niet te vergelijken met de issues waar Cyberpunk mee kampt. Ik heb The Witcher 3 sinds release met een grote groep vrienden toentertijd gespeeld en het viel behoorlijk mee qua bugs en andere issues daar.
Witcher op consoles had voornamelijk last van pop in, de game liep geen 11 fps met constante crashes en game breaking bugs over het algemeen.
Sorry maar je spreekt jezelf wel erg tegen. De 1e 2 alinea's ben ik volledig met je eens. Maar dat het ze schaad en vervolgens geef je een voorbeeld dat dat volledig tegenspreekt? En is het niet terecht dan? Dat gamers zeiken als een bedrijf zo'n slechte release doet. En jij voelt je blijkbaar niet bij deze groep gamers horen? Of game je niet en geef je je mening vanaf de zijlijn..
Ik denk dat hij in het algemeen bedoelt dat de doelgroep, gamers, en redelijk misselijke groep consumenten is welke het gevoel hebben overal recht op te hebben, enorm kritisch zijn, en altijd de wijsheid in pacht hebben.

Vraag gewoon je geld terug en ga verder met je leven ipv doodsbedreigingen naar de ontwikkelaars en helemaal loco gaan op Social media.
Dat valt ook weer allemaal terug te winnen, een goede voorbeeld is No man's sky geweest. Volledige verprutste start maar nu is de game wel erg goed moet ik zeggen. Hoop dat ze bij Cyberpunk (ze proberen in ieder geval hun best) dit ook uiteindelijk goed weten te maken. Ik wacht in ieder geval even met kopen. Als reviews wat positiever zijn ga ik het wel proberen.
Ik weet niet of vertrouwen 'te voet' komt'. CDPR heeft één succesvol spel neer gezet en iedereen prijst ze helemaal de wereld in. Blijkbaar is vertrouwen snel gewonnen.
Zover ik weet waren The Witcher, The Witcher 2: Assassins of Kings, en The Witcher 3: Wild Hunt allemaal prima ontvangen. Vond ze zelf allemaal zeer vermakelijk. Drie games die elke keer net wat meer en ambitieuzer waren en een goed verhaal. Van de eerste twee delen (wel gespeeld) kan ik me de launch niet meer herinneren maar deel drie had bij lange na niet zulke fouten (bugs, glitches en ontbrekende game mechanics) in de game zitten bij de launch als CP nu heeft. Ik zeg hiermee niet dat het probleemloos was maar zeker niet in deze staat. Ze dus vanaf 2007 een naam aan het opbouwen. Je kunt iig nu wel zeggen dat in in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst een prima toevoeging zou kunnen zijn voor een preview van een spel.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 januari 2021 21:24]

... en Gwent en Thronebreaker :)
Ook heel vermakelijke games van CD Project Red.
En gamers... tja het zijn een hele hoop zure zeikerds bij elkaar die bij het minste of geringste vinden dat er vreselijk onrecht wordt aangedaan. Dus ik vraag me af of het überhaupt de moeite waard is om van dez groep consumenten het vertrouwen te winnen.
Geen idee wat je juist bedoelt, maar in het algemeen mag een consument best wel een deugdelijk product verwachten voor het geld dat die spendeert.
Het heeft ook even geduurd tot the Witcher een goede stabiele game was, het is CDPR’s ding een beetje.

Daarnaast kwamen volgens mij niet alle versie tegelijk uit zoals nu.

De hype rond Cyberpunk zorgt er echter voor dat iedereen en alles er over struikeld, vergelijkbaar als ME:A debacle of NMS.

Ik wacht rustig tot volgend jaar om de titel een kans te geven.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 januari 2021 17:27]

Goed punt, ik heb overigens the Witcher 3, ME-A en CP2077 vanaf release met veel plezier gespeeld. Wel op PC, en een best aardige.

Dat is het ook een beetje, je kan van een Trabant niet verwachten dat ie 180 rijd, laat staan comfortabel. Wat de PS4 en XBONE aangaat, die hadden ze gewoon niet moeten releasen. Imo in ieder geval.
Jou laatst opmerking slaat eigenlijk nergens op. Cyperpunk 2077 is in de basis ontwikkeld voor Pc, met in het achterhoofd de current-gen consoles (PS4 en XBONE). Ik zeg expres current-gen want next-gen is gewoon niet verkrijgbaar. CDPR heeft het zelf al toegegeven, ze hebben voornamelijk de release op de PS4 en XBONE gewoon verknalt en hebben pasrtners en aandeelhouders voorgelogen, maar daarmee ook de consument.

Dit is typisch een game die gewoon een jaar te vroeg de markt op gegaan is, men wilde alleen te veel door op alle platformen de game beschikbaar te stellen, current en next-gen console en Pc. Was de game een jaar uitgesteld, dan was deze mogelijk niet eens meer op current-gen uitgekomen, maar had men natuurlijk wel weer een probleem met pre-orders gehad. Daarom, pre-orders een slecht idee als het aankomt op een dergelijk product en het zover voor release gekocht kan worden.

Het meest droevig is juist dat het zo slecht draait op de PS4 en XBONE, aangezien het hier om een specifieke set aan hard- en software gaat, had men dit uitstekend kunnen testen. Met name dit lijken ze overgeslagen te hebben... of wat management eigenlijk aan toegegeven heeft, genegeerd.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 januari 2021 18:14]

Het blijft altijd lastiger programmeren voor een console dan voor de PC.
Dit omdat de PC de resources veel krachtiger uiteindelijk kunnen worden, en bij de console, blijft dat hangen.
Is zoiets als Crysis, die draaide ook niet op hoogste kwaliteit, omdat de tech nog niet eens zo ver was.
De bugs daarin tegen, is zoals al bekend is, een foutieve aannamen van de organisatie van CDPR. De developers hadden al gewaarschuwd dat de tijd die ze hadden, niet voldoende was om een goed werkende game te krijgen, dus naja, je kan de developers geen schuld geven, maar de hoge piefen die dachten dat het wel allemaal prima was.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 23 januari 2021 18:22]

Het blijft altijd lastiger programmeren voor een console dan voor de PC.
Dat lijkt mij niet waar; van console ken je de kracht en mogelijkheden volledig op voorhand, want er is geen ‘moving target’ zoals bij PC's.

Wat ze hadden moeten doen, is vóór de release hun spel proberen spelen op de oude consoles en constateren dat het onaanvaardbaar slecht of traag loopt. Dat had genoeg moeten zijn om te besluiten de game nog niet te lanceren voor die platformen.
Dat lijkt mij niet waar; van console ken je de kracht en mogelijkheden volledig op voorhand, want er is geen ‘moving target’ zoals bij PC's.
Ik doelde meer dat je, net zoals vroeger met SNES en dergelijke consoles, binnen de lijntjes moet werken.
Hierdoor wat bijvoorbeeld op de PC prima draaide, draait dan wellicht kudt op een console, omdat ze moeten comprimeren van textures, en lagere settings moeten gebruiken, waardoor er van alles stuk kan gaan die gekoppeld waren aan physics bijvoorbeeld.
Misschien had ik het ietsjes verkeerd gezegd ?
Ze hadden sowieso de oude consoles niet moeten gebruiken voor hun release, maar gewoon direct naar PS5 moeten gaan, en voor de Xbox ook de nieuwste systeem die eraan kwam of was, zodat ze alleen op 2 consoles zich hoefde te focusen, en wellicht de sub versies van die systemen.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 24 januari 2021 11:01]

Ah, dus je bedoelt vooral gewoon dat het lastig is om te programmeren voor de XBone en PS4 omdat ze zo traag zijn, eerder dan omdat het consoles zijn? Daarmee ga ik wel akkoord, want volgens mij halen die consoles niet eens de prestaties van de systemen in de minimum requirements van de PC-versie van het spel.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 24 januari 2021 16:41]

Dat is precies wat ik bedoelde.
Mijn excuses als het niet helemaal correct overkwam.
Soms ga ik ervan uit dat de persoon die mijn tekst leest, wat ik bedoel.
Als we elkaar begrepen hebben is al de rest bijzaak. }>
Geef het genoeg tijd en iedere game studio verandert in een fabriek. Ik heb in de ~32 jaar dat ik games mag spelen veel favoriete labels gedag moeten zeggen, soms met pijn in mijn hart. Zelfs publishers zoals Virgin Interactive, die waren toch wel verantwoordelijk voor een flinke hap uit mijn jeugd. Het zien van het logo bracht veel vreugde - vooral als de development gedaan werd door Westwood natuurlijk.

Eigenlijk de enige naam die ik vanuit de oudheid tot nu in leven heb gezien is Team 17, maar ook de development tak daarvan werd uiteindelijk een fabriek die niets anders deed dan Worms games uitspugen... iets wat nu weer een nieuwe doorstart aan het maken is.
En Blizzard Entertainment, maar goed laten we reeel wezen sinds die samen met Activision zijn gegaan is het niet veel soeps meer
Ik weet niet over welke "Vroegah" jij spreekt, maar "Vroegah" werd een game gewoon kompleet afgeleverd en was er zelfden een patch nodig, zeker op consoles, maar ook op Pc. Er was toen geen breedband verbinding om even patches binnen te halen.

De games waren toen ook niet zo groot, echter je kunt het "toen" prima met het "nu" vergeliijken, want toen waren die games groot en complex voor die tijd. Nu wordt een goede infrastructuur/ breedband internet, als excuus gebruikt om een halffabrikaat op de markt te zetten, om vervolgens een game extra te downloaden om uiteindelijk te krijgen waarvoor je betaald hebt.
Mijn "vroegah" is eind jaren '90 beginjaren '00. Op consoles geen idee, maar op PC waren er zeer veel games die patches nodig hadden. Er waren ook regelmatig games waar fouten in zaten die nooit werden opgelost. Ik weet het fijne er niet van in het geval van CP2077, maar naar mijn idee is een game waar veel bugs in zitten bij de launch niet een nieuw fenomeen.
Het lijkt de laatste "jaren" steeds erger te worden, zo erg dat sommige mensen het "gewoon" gaan vinden, terwijl er helemaal niets "gewoons" aan is. Mijn vroegah gaat iets verder terug overigens, maar ook rond de door jouw aangegeven periode kwam ik veel minder "game breaking bugs" tegen dan tegenwoordig.

In het geval van Cyberpunk 2077 zijn het niet alleen de bugs, maar ook het feit dat er niet geleverd is wat "verkocht" werd. Het product voldoet op practisch geen enkel punt aan de gemaakte verwachtingen.

Niets een een deel is daadwerkelijk waar gemaakt. Het is absoluut niet de "Nieuwe vooruitstrevende game" geworden die werd voorgeschoteld in de aankondigingen. Dan wat er uiteindelijk is geleverd zo enorm slecht draait op veel systemen...
Wellicht dat de druk om een game uit te brengen groter is geworden tegenwoordig. Het gaat nu ook om veel grotere bedragen dan vroeger. Dan gaat marketing en het moment van uitbrengen zwaarder wegen dan de kwaliteit van het product als je het uitbrengt. Een game leent zich natuurlijk als product ook ideaal om uit te brengen zonder dat het af is. Je kan het immers op een later moment oplappen, upgraden, afmaken. Denk dat bij CD Projekt Red marketing de overhand heeft gekregen en technical leads niet hard genoeg op de rem hebben getrapt.
Vroegah moesten in ieder geval console-games gewoon af zijn als ze uitkwamen, want toen hadden de consoles nog geen internet om bugs later te kunnen patchen ;)
Waarschijnlijk een downvote, maar de mensen zijn gewoon meer zeikerig geworden omdat er zoveel keuze etc is. Ook over het algemeen zijn de mensen meer zeikerig geworden. Kijk maar in de wereld. De mensen lopen over alles te zeiken... maar kijken helaas niet naar hun zelf en hebben geen geduld meer.. Ze denken dat alles maar zo *POEF* wordt gemaakt, maar ze vergeten dat hoe mooier het spel, hoe meer er wordt geimplementeerd, hoe moeilijker de code daarvoor is, en dat betekendt, desto meer kans op foutjes, dit is normaal... maarja, de mensen begrijpen dat gewoon niet meer. Is treurig, maar helaas leven heel veel mensen zo...
Tuurlijk er kan een bug ingeslopen zijn, maar als we nu naar Cyberpunk 2077 gaan kijken, dan is dit echt een product dat bij lange na niet af is. Het is nog enigszins acceptabel op Pc, maar zeker geen AAA game predicaat waardig. Helemaal niet als jij kijkt wat er belooft is en wat uiteindelijk opgeleverd is, daar is inmiddels wel genoeg bewijs voor geleverd en ook erkend door CDPR zelf.

Daarnaast hoe durf je mensen zeikerds te noemen als men klaagt over het feit dat hun een product is verkocht, wat niet af is, wat niet voldoet aan de verwachting die men mag hebben na de uitspraken van de ontwikkelaar zelf. Zelfs naar meerdere patches nog niet voldoet aan deze verwachtingen. Het is best bijzonder dat men maar een beperkte periode heeft gegeven voor een refund. Als na een tweede of derde patch het nog niet beter is geworden, dan zou het niet vreemd zijn om gewoon het geld terug te betalen voor een dergelijk product.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 januari 2021 17:55]

Dit had gewoon hotfix 1.07 moeten zijn. Had er meer van verwacht, maar dat moet ik ook niet meer doen bij CDPR.
Nou ja eigenlijk versie 0.7
Het nummer is toch gewoon boeiend. Als hadden ze er Hotfix 18.3 van gemaakt.

Het gaat erom dat ze een buggy game uit hebben gebracht en nu de insecten aan het pletten zijn.

Benamingen/benummeringen zijn totaal irrelevant.
Final patch is scheduled for mid 2077
Ho Ho...dan gaat ie uit de Alpha-fase...niet te snel op de zaken vooruit lopen.
Meh, ik speel de PC versie op een overkill PC. Moet zeggen dat ik niet echt zware bugs tegenkom die het spel onspeelbaar maken maar vooral rare en domme bugs.

Maar ja, die bugs heb ik ook gezien bij GTA 4, GTA 5, Battlefield 4,1 en 5.

Het enige dat jammer is dat het spel dusdanig niet geoptimaliseerd is dat ultrawide spelen op 3840x1600 met DLSS en raytracing op een 3080 niet werkt. Dus ik speel zonder raytracing.

[Reactie gewijzigd door PulsatingQuasar op 23 januari 2021 20:06]

Met een 3090 wordt op 4k gemiddeld nog geen 60 FPS gehaald op de hoogste settings. Dit is inclusief DLSS dus ook nog upscaled naar 4k. Op sommige monitors is DLSS ook echt wel goed te zien en grafisch zeker een achteruitgang.

1440p wordt er geen 90FPS gehaald incl DLSS.

Dit is in mijn ogen bij lange na overkill.
Een overkill pc voor cyberpunk bestaat op dit moment niet in mijn ogen.

Edit: Bron, toms hardware benchmarks

[Reactie gewijzigd door Scamid op 23 januari 2021 18:54]

Leuk voor Tom's Hardware, maar ik haal dat toch echt met mijn RTX 3090.
Leuk voor Tom's Hardware, maar ik haal dat toch echt met mijn RTX 3090.
Misschien nu wel met de performance updates, maar niet bij release.
Ook tweakers komt net niet aan de 60fps (3840x2160 Ultra + RT) met een 3090 in hun benchmarks (bij release).
Is 2160x1600 jouw native resolutie?

Ultrawide op 3440x1440 met DLSS en Raytracing op mijn 3080 werkt namelijk gewoon super.
Whoops. Moest 3840x1600 zijn.
Ik vind het erg vervelend dat mensen zeggen dat PC perfect loopt. Ik draai deze op PC maar kom toch afschuwelijk veel bugs tegen, niet alleen visueel.

Het blijft toch triest dat je als dev 6 jaar hebt gewerkt aan een spel met weken van 80+ uur en dat management maar gewoon even besluit om het in een nog niet eens Alpha status uit te brengen. Daar gaan je bloed zweet en tranen, daar gaat je project om trots op te zijn.
Het is ook niet waar dat het op PC prima loopt. Mijn PC zou zonder enig probleem dit spel moeten kunnen spelen, maar langer dan 15min zonder crash heb ik het niet kunnen spelen. Alle drivers bijgewerkt, opgeschoond, etc. Twee en een half uur om door de corpo intro te komen.

Geld terug gevraagd van GoG en na een maand wachten eindelijk gekregen. De eerste en laatste keer.
Toch raar. Ik speel de game op een minimum requirement pc, op high, en ben nu met mijn 2e playthrough bezig. Al die tijd op zijn hoogst 5x game crash gehad. Natuurlijk hier en daar af en toe een glitch gezien, mensen zonder benen, character die boven auto de auto uitsteekt af en toe maar niks game breaking of onspeelbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True