'Cyberpunk 2077-patch is uitgesteld doordat medewerkers niet op hun vpn kunnen'

Onlangs meldde CD Projekt Red dat de tweede grote patch voor Cyberpunk 2077 wordt uitgesteld tot de tweede helft van maart en volgens Bloomberg heeft dit mede te maken met het feit dat medewerkers niet op het vpn van de ontwikkelaar kunnen inloggen.

De anonieme bronnen waar Bloomberg zich op baseert, zeggen bekend te zijn met de materie en melden dat de meerderheid van de medewerkers geen toegang heeft tot hun workstations. Dat zou samenhangen met de eerdere weigering van CD Projekt Red om losgeld te betalen, nadat er eerder sprake was van een cyberaanval. Als gevolg hiervan kunnen medewerkers niet inloggen op het vpn van het bedrijf, waardoor ze de benodigde tools en systemen niet kunnen gebruiken. Er zijn volgens Bloomberg weliswaar medewerkers van de Poolse ontwikkelaar die ter plekke op het kantoor in Warschau werken, maar de meerderheid werkt vanuit huis als gevolg van de coronapandemie.

Bij de hack kregen de aanvallers toegang tot interne netwerken van CD Projekt RED en werden servers van het bedrijf besmet met ransomware. Ook kregen ze de broncodes van games als Cyberpunk 2077 en The Witcher 3 in handen. Deze zouden inmiddels zijn verhandeld. De anonieme bronnen melden nu dat de aanvallers wellicht ook toegang hebben gehad tot persoonlijke informatie, zoals paspoortdetails en Poolse indentificatienummers. Dat zou ertoe geleid hebben dat het bedrijf zijn medewerkers heeft gevraagd hun accounts op te schorten en hun computers naar de it-afdeling te sturen, zodat de apparaten gescand kunnen worden op malware.

Cyberpunk 2077 verscheen op 10 december en kreeg meteen flinke kritiek vanwege de vele bugs en prestatieproblemen die in het spel zaten. Deze problemen spelen op alle platforms, al waren de meeste issues te vinden bij de PS4 en de Xbox One. Om de problemen te verminderen of weg te werken, bracht CD Projekt Red vorige maand al patch 1.1 uit, die voornamelijk bestond uit bugfixes en stabiliteitsverbeteringen. De volgende patch had in de weken daarna moeten uitkomen, maar deze patch 1.2 is onlangs uitgesteld tot de tweede helft van maart.

Cyberpunk 2077

Door Joris Jansen

Redacteur

25-02-2021 • 08:12

132

Lees meer

Reacties (132)

132
120
63
9
1
38
Wijzig sortering
Ik vind het op zich wel eng dat Bloomberg hier over rapporteert. Een beetje zoals het FD die opeens reviews gaat doen van nieuwe games. Een vooraanstaande financiële krant die verslag doet over het feit dat een game developer een update niet kan doen. Laat toch duidelijk zien dat alles om Cyberpunk heen een resultaat is van druk door investeerders die mogelijk geen enkel idee hebben over wat game development is.
Sinds enige tijd is Jason Schreier werkzaam bij Bloomberg, omdat ze zich ook willen toeleggen op games reporting. Aan de ene kant omdat het een steeds grotere business wordt, maar ook omdat er steeds meer games bedrijven beursgenoteerd zijn. Het prettige is dat Jason Schreier vanuit de games journalistiek komt, en dus ook veel contacten en inside informatie heeft. Zeker binnen CDPR heeft hij een aantal betrouwbare contacten, en heeft hij al meerdere dingen aan de kaak kunnen stellen. Ik snap dan ook niet waar je de correlatie vandaan haalt dat als Bloomberg iets rapporteert dat de mislukking dan wel moet komen door investeerders. Er zijn meerdere stukken beschikbaar (o.a. ook van Jason Schreier) waar duidelijk wordt dat de studiohoofden crunch als normaal en noodzakelijk zien om een top game te maken, en ook te vaak van mening veranderen waardoor ontwikkeling lastig wordt voor developers.
Niet echt, hoor. Bloomberg richt zich al langer op o.a. Games en de belangen die hierbij horen. En niet alleen het financiële plaatje.

Daarbij is de artikel-schrijver Jason Schreier ook een gerespecteerd journalist, ook al zijn de meeste game corporaties geen grote fan van hem omdat hij heel veel werk heeft verzet om de excessen in de industrie te belichten. Schreier heeft o.a. de verhalen over de extreme crunch-cultuur, de giftige werksfeer bij Ubisoft, en de shitshow dat de Cyberpunk development/launch is op de voet gevolgd en doorbelicht.

Bloomberg heeft hem vorig jaar binnengehaald om hun hoofd-reporter te zijn omtrent alles wat er in de game-industrie speelt. Van nieuwe games, tot alle slechte dingen

Schreier heeft zelf aangegeven dat één van de redenen dat hij is overgestapt naar Bloomberg is omdat hij bij Kotaku vaak tegen het probleem aanliep dat er bij de directie meer focus was om grote game-bedrijven niet in het harnas te jagen en lief te blijven, in plaats van echte journalisme te kunnen bedrijven.

Bloomberg is daar niet zo aan gebonden omdat het niet leeft op game journalisme en de gratie van de game-industrie. Dus Schreier heeft meer ruimte gekregen om de kritische noot te zijn die de industrie hard nodig heeft.
Echter is het nu dus 1 stem die zich kan beroepen op anonieme bronnen die niet te verifieren zijn. Schrijft dat het een giftige shitshow is binnnen CDPR. Mijn schoonbroer heeft er vrienden werken die het, ondanks alle media, allemaal wel prima hebben ondanks de duidelijke problemen die het spel heeft.

Als je een enkele journalist de boel laat bestieren dan komt er al snel afhankelijkheid en mogelijk zelfs (markt)beinvloeding bij kijken.
Om zomaar een journalist te diskrediteren omdat hij zijn bronnen niet vermeld is natuurlijk kwats. Bronnen zijn juist onder anonimiteit beschermd om deze mensen te beschermen van vergelding.

edit:
Het gebruik van anonieme bronnen word al decennia lang gebruikt in alle vormen van journalistiek, en het is een recht voor bronnen om anoniem te blijven in het Nederlandse strafrecht, maar ook het Amerikaanse strafrecht. Het gebruik van een anonieme bron is daarom ook nooit een reden geweest om een artikel als vals te bestempelen, en het is ook een recht dat beschermd moet blijven worden.

Er zijn ook meerdere manieren om verhalen te checken, en professionele journalisten zorgen er altijd voor dat een bron betrouwbaar is, voordat zij ook echt het verhaal de wereld in helpen. Een professional zoals Jason Schreier zou ook nooit dit artikel gepubliceerd hebben (en een grote krant zoals Bloomberg had het nooit laten plaatsen) als de gebruikte bronnen niet betrouwbaar genoeg waren gebleken.

Op diezelfde voet kan ik evengoed jou en je 'schoonbroer die vrienden heeft' diskrediteren omdat je niet een directe bronvermelding geeft over wie die vrienden nou werkelijk zijn. Evengoed kan ik zeggen dat ik koffie heb gedronken met een bekende van de koning en deze bron vertelde dat Wim-Lex vandaag rode sokken aanheeft. (Of mijn oom werkt bij Nintendo en die zegt dit en dat zijn de cheatcodes van Pokémon)

Omdat een bron niet vermeld is maakt de journalist of zijn artikelen niet per sé onbetrouwbaar. En Jason Schreier heeft met meer dan 10 jaar ervaring in de games industrie genoeg reden om hem op de woorden van zijn anonieme bronnen te vertrouwen.

En omdat je zwager's kennissen goede ervaring hebben met het werken bij CDPR, betekent dat niet dat iedereen hetzelfde kan zeggen en dat het een perfecte werkgever is met geen enkel smet. CDPR is een werkgever met meer dan 1100 werknemers, en er zijn meer afdelingen.

Tot slot is CDPR is het al door meerdere journalisten en bronnen aangegeven dat het daar stinkt op de werkvloer qua crunch-cultuur en een management dat de fouten en kritiek meteen afschoof op de Q&A department i.p.v. zelf het boetekleed aan te trekken.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 25 juli 2024 21:32]

Op diezelfde voet kan ik evengoed jou en je 'schoonbroer die vrienden heeft' diskrediteren omdat je niet een directe bronvermelding geeft over wie die vrienden nou werkelijk zijn.
Er is hier natuurlijk wel een verschil tussen iemand die een comment op Tweakers plaatst en een journalist die een miljoenen bereik heeft.
Je moet de rapportages wel in perspectief lezen.

Als men het heeft over een giftige shitshow dan bedoelt men niet per se dat 100% van alle medewerkers die giftige shitshow ook meekrijgen.

Een beetje manager houdt de shitshow die er op hoger nivo plaatsvind weg bij zijn medewerkers zodat die gewoon door kunnen werken, alleen dat doet niets af aan het feit dat er nog steeds een giftige shitshow gaande is.
Dus Schreier heeft meer ruimte gekregen om de kritische noot te zijn die de industrie hard nodig heeft.Kan hij even Star Citizen door lichten!
Er gebeuren in deze industrie zo veel dingen die niet door de beugel kunnen maar gamers accepteren het.
Spellen waar je voor betaald maar die nooit gepatched worden zijn helaas geen uitzondering. En die worden gewoon nog gewoon verkocht.
Dit wist ik niet - thanks voor het delen. En slimme keus van Jason! Heb ook met heel veel plezier zijn boek Blood Sweat and Pixels gelezen. Aanrader!
Daarbij is de artikel-schrijver Jason Schreier ook een gerespecteerd journalist, ook al zijn de meeste game corporaties geen grote fan van hem omdat hij heel veel werk heeft verzet om de excessen in de industrie te belichten. Schreier heeft o.a. de verhalen over de extreme crunch-cultuur, de giftige werksfeer bij Ubisoft, en de shitshow dat de Cyberpunk development/launch is op de voet gevolgd en doorbelicht.
Dat is niet helemaal waar, Schreier staat ook te boek als iemand die ergernis aantrekt, wat deels zelf is veroorzaakt. Crunch-cultuur is een bekend fenomeen, en Schreier heeft jarenlang Kotaku hoog aangehaald, totdat Bloomberg langs kwam. Toen was Kotaku ook een issue.

Daarnaast staat Schreier er om bekend op Twitter tegen heel wat heilige huisjes te schoppen, maar alleen als hij het doet. Doen anderen het, of doen anderen het bij hem, dan wordt je gelijk geblokt.
Het feit dat het FD erover rapporteert betekent gewoon dat het financieel belangrijk is, of iig dat het publiek van het FD er interesse in heeft. En dat is ook niet zo gek; games zijn big business. Zo simpel is het.
Rare opmerking. Met grote games zijn grote financiële belangen gemoeid.
Als ik me niet vergis zijn ze beursgenoteerd. Dus zo gek is het niet.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 25 juli 2024 21:32]

Ik heb (buiten mijn eigen belastingaangifte en salaris) weinig verstand van financiele producten. Maar zo gek is het niet lijkt me dat dit uit een financiele hoek komt. Vrijwel alles wat met games te maken heeft is big business. De tijd dat een paar liefhebbers in hun vrije uurtjes iets in elkaar draaiden dat en masse gespeeld werd (een zekere mod van Half Life bijvoorbeeld) ligt al enkele jaren achter ons.

Grote titels hebben grote budgetten(of die juist worden ingezet laat ik in het midden, ik heb daar geen verstand van noch inzicht in) en dus moet je investeerders aantrekken. Die investeerdes willen natuurlijk weten hoe het er voor staat want ze gaan natuurlijk niet als Paardje Schijtgeld "for teh lulz" geld tegenaan gooien. Dus financiele media houdt zich hiermee bezig.

Op zich vind ik het niet eens zo verkeerd, want een niet game-gerelateerde instantie zal met veel minder emotie naar een spel kijken. Ze houden zich niet bezig met dingen als "Diablo II best game evah!" of "platform X is zoveel beter dan platform Y".

Ik ben wel nieuwsgierig naar dit spel trouwens, maar heb nog geen PS5. En ook niet zoveel haast, dus ik zie wel wanneer ik dit spel kan/ga spelen.

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 25 juli 2024 21:32]

Hoewel je grotendeels gelijk hebt, komen er af en toe toch nog pareltjes van games langs die door een klein, zelfstandig team of slechts een paar mensen zijn ontwikkeld. :)
Jazeker! Ik wil ook de indie scene en kleine ontwikkelaars niet marginaliseren hoor :) Het ging me er meer om dat met een dergelijke grote titel het niet gek is dat een financiele instantie er op duikt. Voor investeerders zijn games natuurlijk niet veel anders dan grondstoffen, vakantieparken en panden enzo :)

Heb ook erg veel bewondering voor mensen die met minimale resources een geweldig eindprodukt kunnen neerzetten.
Gisteren een spel uitgespeeld uit 1999. De eind credits had minder dan 50 namen :o
Ja maar dat is dus een typisch voorbeeld van de uitzondering die de regel bevestigd. :)
Bovendien heeft CDPR zelf toegezegd dat de aandeelhouders en investeerders geen aandeel hadden in dit debakel, maar dat de directie zelf heeft besloten het zo aan te pakken.
Niet dat ik een hoedje op wil zetten... maar dat zou ik zelf ook zeggen om de investeerders te beschermen. Don't bite the hand that feeds you.
Najah, de keuze het uit te brengen is hun keus geweest, meer woorden werden er gewoon niet aan besteedt. Je kunt dan nog steeds last hebben van druk van investeerders.
Het blijft tenslotte een bedrijf met veel werknemers. Als er geen geld binnenkomt dan kan de tent dicht.
Hun laatste game is van 2015 met twee DLC`s waarvan de laatste uitgebracht is in 2016.
Dat is 6 jaar sinds hun laatste nieuwe product. Niet vreemd dat er veel druk op de ketel staat.
En zo gaat de ellende maar door voor dit bedrijf met deze game. Ik heb er al lang geen vertrouwen meer in dat het goed komt met deze game. Ik heb spijt dat ik hem tijdens een aanbieding van GameMania heb gekocht. Alleen hoe ga ik dit fysieke exemplaar terugbrengen met deze tijdelijke sluiting van winkels? 1e wereld problemen...

Heb de game nog steeds niet geïnstalleerd. Het folie zit er nog om....wachtende op een PS5 patch. :O

[Reactie gewijzigd door atomix9 op 25 juli 2024 21:32]

Ik denk dat je je teveel laat beinvloeden door de negatieve reviews.
(en achteraf had je het waarschijnljik veel goedkoper kunnen krijgen als je gewoon even gewacht had)

Het spel is prima speelbaar, een paar bugs en rare glitches voor lief nemen.
Het zal nooit perfect worden, maar is nog steeds een super spel ondanks de issues.
Ik zou voorstellen het gewoon te installeren,. Enige patches naderhand zijn een leuke bonus.
Het is prima speelbaar is wel iets anders dan "de meest revolutionaire game die de wereld van gaming totaal gaat veranderen". Vergeet niet dat het verkocht werd als iets dat we nog nooit gezien zouden hebben. Op de console was dat inderdaad het geval, daar hadden we zoiets nog niet gezien. Voor de PC weet ik niet want daar zal wel veel ergers verschenen zijn. Eindresultaat is een game geworden waarvan men zegt dat die prima speelbaar is geworden. Ik vind dat toch al iets anders dan "de game die iedereen gespeeld moet hebben"
Mag ik daar een citaat van? Ik heb namelijk alles gelezen wat los en vast zat, maar groot gedeelte is wel white space invullen met wensdenken door gamers met weinig verstand van ontwikkelen die daardoor de mogelijkheden en complexiteit al snel ernstig overschatten.

Ik zit op dit spel te wachten sinds 2013, en hoewel er bugs zijn vermaak ik me sinds dag 1 echt meer dan prima.
Ik sluit mij daarbij aan. Zelfs op de xbox. Meer dan 120 uur in zitten en nog steeds zijn er side quest te vinden die leuk zijn om te doen. Er is zoveel te ontdekken en er zijn zoveel details. En de bugs die af en toe voorbij komen zijn in principe hilarisch. Ik vermaak mij kostelijk met Cyberpunk.
E3 demo 2018 anyone? Ik snap dat men niet alles kan waarmaken, maar wat daar werd vertoont, en nadien consequent als een wortel werd voorgehouden, is verre van het eindproduct.

Fijn dat jij je vermaakt, maar dit was niet een gevalletje wensdenkende gamer, maar developer hell wat heeft geleid tot een stripped-down game. Alleen die traffic AI al... treurig.
:z
Bijna alles wat daar in zit zit 1:1 in het spel, maar soit.
Er wordt inderdaad een hoop gebitched omdat ze willen zeiken. Ik heb de game ook gespeeld en het draait prima op pc. De game is echter behoorlijk zwaar waardoor deze op menig oude hardware maar amper vooruit komt. Ik ben bang dat veel gamers hier van balen en het af reageren op de ontwikkelaar. Ik heb wel wat bugs gezien maar over het algemeen is het prima speelbaar op mijn i9 met 980ti videokaart. Natuurlijk niet op max settings maar dat neem ik voor lief
Op oude hardware amper vooruit komt? Ik heb een topmodel van de 1080 TI serie, en op de laagste settings (low preset) is het vaak nog (in ieder geval voor het gevoel) onder de 30 FPS. Verre van soepele gameplay die ik met zo'n kaart op low settings toch wel verwacht (de rest van mijn systeem is ook snel zat).

Ik vermaak me er echter nog prima mee, maar door de lage fps schiet ik vaker mis dan raak. Het zorgt ook voor een hoge inputlag. Maar ik vraag mij ook af of het enkel een grafisch dingetje is, op hogere settings merk ik niet zoveel méér verlaging in FPS, maar het wordt er niet beter op. Ik zou haast zeggen dat iets anders bottlenecked.
vreemd. ik heb een 1070ti and hij draait als een tiet hier. wel een i7-7700K en ik draai nieuwe spellen alleen van SSD.

Misschien valt daar nog wat winst uit te halen?
Vergeet niet dat het verkocht werd als iets dat we nog nooit gezien zouden hebben.
Ergens hebben ze daar wel aan hun woord gehouden. Bedoel, ik heb persoonlijk nog nooit eerder zo'n catastrophale release gezien van een videogame. :+
No Man Sky of Fallout 76 vergeten? :+
Nee, maar dit was beduidend erger.

Als Ms en Sony mensen voor jou gaan reïmbursen en de game van het platform trekken doe je het niet goed.
Nee, maar dit was beduidend erger.
Zeker niet, en ik neem iemand die dit claimt ook niet serieus.
No Man's Sky en FO76 hadden veel meer bugs bij launch, al helemaal grafisch. No Man's Sky crashte regelmatig en het kopen van de CE maakte het zelf onmogelijk om de tutorial af te maken. FO76 had (heeft) de standaard bugs die je kent van Fallout 4 en klanten die de CE kochten zijn meerdere malen genaaid met trage/geen leveren van het product of foutief geadverteerde items (canvas tas, whiskey fles).

De enige reden dat MS en Sony mensen direct gingen reïmbursen en het spel van het platform haalde is omdat FO76 en No Man's Sky ze bang maakten voor eenzelfde situatie.

Cyberpunk 2077 is misschien teleurstellend, maar volledig speelbaar. Iemand die denkt dat FO76/NMS minder erg waren dan dit heeft simpelweg niet die games gespeeld.
naja als we zo gaan beginnen.
Cyberpunk 2077 is misschien teleurstellend, maar volledig speelbaar.
Zijn veel bugs bekend waardoor dat niet het geval is.

https://www.theverge.com/...workaround-cd-projekt-red

[spoiler]
Daarnaast heb je nog de "talk to viktor" bug, een no-clip bij arasaka leader en uiteindelijk ook een bug aan het einde waar basically je hele historie wordt genegeerd: https://www.forbes.com/si...-the-entire-story-for-me/[/]

oh en met betrekking tot crashes: https://www.gamesradar.co...-fix-improve-performance/

Dat soort dingen gebeuren dus ook gewoon.

Speelbaar is echt een groot woord.
Zijn veel bugs bekend waardoor dat niet het geval is.
Vreemd. Zat mensen geven toch aan dat ze het spel hebben uitgespeeld met een minimaal aantal crashes en bugs. Minstens 30.3% hebben het spel uitgespeeld gebaseerd op achievements.

Ja er zijn bugs, maar zeggen dat het erger is dan FO76 of No Man's Sky is gewoon een leugen.
Mwah ik denk dat dat subjectief is.


Voor wat betreft uitspelen, met fallout is dat toch ook het geval? Aan de achievements kunnje denk ik niet veel afleiden. Mensen die voor de 1.1 patch de boel al hadden uitgespeeld hadden ws ook geen last van de toen geïntroduceerde bugs die voortgang belemmerden.
Voor wat betreft uitspelen, met fallout is dat toch ook het geval? Aan de achievements kunnje denk ik niet veel afleiden. Mensen die voor de 1.1 patch de boel al hadden uitgespeeld hadden ws ook geen last van de toen geïntroduceerde bugs die voortgang belemmerden.
Mijn punt was meer dat het spel niet onspeelbaar was, wat het geval zou moeten zijn als het spel erger was dan FO76 of No Mans Sky.
Ik heb nog de vanilla versie van no mans sky (torrentje ja :+ ).
Maar het verschil tussen toen en nu is nagenoeg als dag en nacht.
De oude versie van NMS was gewoon vreselijk.

Nu met CP77 denk ik dat het niet echt beter zal worden. Het spel is speelbaar ja, maar de verfijnde details zijn dingen die opvallen. Hoe de NPC’s zich gedragen, hoe de omgeving “leeft”.
Ik heb nog de vanilla versie van no mans sky (torrentje ja :+ ).
Maar het verschil tussen toen en nu is nagenoeg als dag en nacht.
De oude versie van NMS was gewoon vreselijk.

Nu met CP77 denk ik dat het niet echt beter zal worden. Het spel is speelbaar ja, maar de verfijnde details zijn dingen die opvallen. Hoe de NPC’s zich gedragen, hoe de omgeving “leeft”.
Heel leuk dat no mans sky nu heel goed werkt en heel goed is, maar zo hoor je niet met mensen omgegaan die je spellen kopen, je spel hoort goedwerkende en klaar afgeleverd te woorden als hij net uit komt, niet VELE maanden of jaren later pas, maar is het tegenwoordig normaal dat spellen half af uitkomen, en dat letterlijk de kopers van de spellen de Beta/Apha testers zijn en dat er bergen patches uit moten komen om de spel te maken zo als hij hoort te wezen, en de overgrote gros accepteert dat blijkbaar, en ik zeg zelf dan, nee dank je moet niks meer hebben van zo een bedrijf, ik koop de spel wel als hij dan voor bijna niks aangeboden woord over een paar jaar of zo.
Ik denk dat je uitspraken van de uitgever verward met de uitspraken van game "journalisten" en cdpr groupies.

Je legt een hoop uitspraken in de mond van cdpr die niet door hun gemaakt zijn volgens mij.

En ik heb hem overigens volledig uitgespeeld in ruim 60 uur op een base ps4 en mij er prima mee vermaakt.

Verschil is is dat ik niet met de hype ben meegegaan en niet de verwachting had het allerbeste spel ooit te gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 25 juli 2024 21:32]

Waar ze voor mij vooral de plank hebben misgeslagen is dat het een open wereld game zou worden met veel interactie met de omgeving. Juist de interactie met de omgeving ontbreekt mij op veel momenten en doen anderen open world games gewon stukken beter.
Ik raak ook best geïrriteerd door mensen die maar blijven zeggen; "Het is een prima game"; "Ik heb me vermaakt": "Los van een paar bugs heb ik echt genoten" etc. Ze hebben gehypet en beloftes gebroken. Naast de pre-orders had de game eigenlijk massaal geboycot moeten worden. Als EA dit geflikt had was dit hoogstwaarschijnlijk wel gebeurd.

Er is gewoon gelogen voor het geld. Maakt niet uit vanuit welke hoek dat komt.
Anoniem: 562971 @bbr25 februari 2021 09:44
Het spel is prima speelbaar, een paar bugs en rare glitches voor lief nemen.
Dat zou best kunnen, maar het overgrote gros voelt zich toch enigszins genaaid. Doelende op wat CDPR ons jarenlang voorschotelde met filmische trailers maar wat achteraf een gedrocht van een game bleek.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 562971 op 25 juli 2024 21:32]

Helemaal mee eens, ik ben zelf pas een maandje geleden eraan begonnen, want toen werd mijn nieuwe PC geleverd. En ik moet zeggen dat ik nauwelijks bugs tegen kom, in ieder geval niet meer dan een andere doorsnee game. Af en toe zie ik een visuele bug, ik heb denk ik 1 scene gehad waarbij dat de muziek op de achtergrond bleef doorspelen terwijl dat niet de bedoeling was.

Maar al met al vermaak ik me nu al een maand prima met de game, visueel is het echt een pareltje. Het wordt tijd dat de reviews nog eens herzien worden, want in ieder geval op PC is het echt zo slecht niet als men doet voor komen.
Dus je vind de game ruk terwijl het hem zelf nog niet eens geïnstalleerd hebt? 8)7
Met alles wat nu bekend is kun je prima een conclusie trekken, dat het niet geworden is wat je van de game (het product) had mogen verwachten na uitspraken van de ontwikkelaar, bij aankondiging. Daardoor voldoet het product niet aan de verwachtingen en kan het gewoon geretourneerd worden. Zeker als deze nog gewoon in seal zit.
Wat voldoet er precies niet aan de verwachtingen?
Precies wat @Anoniem: 100997 zegt, het spel is echt prima te spelen. De leugen die ze verspreid hebben vanaf dag een, zo gaat de game nooit worden. Maar zoals hij nu is met alle patches, is hij echt prima te spelen. Ik heb de game zonder al te veel bugs/glitches uitgespeeld en ik heb mezelf er erg mee vermaakt.

Waarschijnlijk kan je het spel toch niet meer retourneren (teveel tijd verstreken?) en kan de PS5 nog wel even duren, dus ik zeg haal de folie eraf, installeer de game, doe de update en enjoy. Het is echt niet zo erg als sommige mensen zeggen.

[Reactie gewijzigd door Lorenzo. op 25 juli 2024 21:32]

Tsjongejonge doe niet zo moeilijk man. Ik heb 80 uur op de PC gespeeld, hier en daar een zwevend object, ok de AI is niet de brlijantste en zo zijn er nog wat dingetjes die niet af zijn. Verder een topverhaal, heb me echt uitstekend met de missies vermaakt. En CD Project Red kennende, dit spel wordt sowieso gepatched tot niveau No mans sky.
"Alleen hoe ga ik dit fysieke exemplaar terugbrengen met deze tijdelijke sluiting van winkels?"
Mag ik nog producten komen omruilen?
Vanwege de aangescherpte maatregelen is het niet mogelijk om zomaar langs te komen om een aankoop te retourneren in ruil voor cash geld of een waardebon. Het is wel mogelijk om het te ruilen voor een ander product. Hiervoor dien je dit andere product eerst te reserveren via de website. Indien je niet van plan bent om een ander product mee te nemen, vragen we je om telefonisch contact op te nemen met de winkel om een afspraak met tijdslot te maken.
https://www.gamemania.nl/...virus-covid19-maatregelen

Je kan het gewoon terug brengen (dan wel op afspraak als je het volledige aankoopbedrag cash terug wilt)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 25 juli 2024 21:32]

Dat staat er niet. Het is mogelijk om, als je niet wilt ruilen, telefonisch een afspraak te maken.
Indien je niet van plan bent om een ander product mee te nemen, vragen we je om telefonisch contact op te nemen met de winkel om een afspraak met tijdslot te maken.
Je kan het gewoon terug brengen (dan wel op afspraak als je het volledige aankoopbedrag cash terug wilt)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 25 juli 2024 21:32]

Ik zou niet wachten op een PS5 patch maar een PS5 fysieke release waar alles gewoon netjes inzit.. In theorie koop je nu gewoon een enorm dure onderzetter want als je deze game ooit nog eens wilt spelen (laten we zeggen over 10+ jaar omdat het echt een toffe game is?) en PSN is offline voor de console heb je geen patches en dus ook echt iets onspeelbaars :-(
Nee, niet echt. Hier worden in huis nog genoeg games gespeeld die van die leeftijd zijn. Wat dat betreft is dat gewoon ook een grote manke voor games die servers vereisen van de ontwikkelaar. Terwijl het geen multi player games zijn.

Tegenwoordig met de halffabrikaten die Game ontwikkelaars soms op de markt zetten, waarbij day one patches soms net zo groot zijn als de gehele game, dat maakt de herspeel mogelijkheid gewoon slechter als de ontwikkelaar stopt met support op een dergelijke game.

Cyberpunk 2077 is daar gewoon een mooi voorbeeld van, daar is nu inmiddels zoveel GB's aan patches voor het Internet op geslingerd. Het mogen duidelijk zijn dat deze game gewoon in geen velden of wegen af was bij release.

Meer belachelijke is dat je een single player game over tien jaar niet meer zou kunnen spelen. Als ik een systeem heb waar het op zou kunnen draaien, dan zou dat gewoon moeten kunnen. Echter zou je in dit geval alle patches zelf ergens moeten gaan opslaan, wat mogelijk bij een Pc versie nog zou kunnen, maar bij consoles een issue wordt.

Voorbeeldje, mijn neefje en nichtjes hebben grote lol met de Sega Mega drive die nog bij mijn ouders staat, welke van mij en mijn broertjes is geweest... werkt nog uitstekend en in Europa uitgebracht in 1990. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 juli 2024 21:32]

Ik heb de game op pc. Ik vind het een top spel! Bugs, zijn er wel, maar last heb ik er niet van.
Weinig bugs tegengekomen maar vindt het geen top spel, daarvoor is het te weinig gepolijst.

Waarom kun je je uiterlijk niet veranderen in het spel? Mods tonen aan dat het spel het wel aan kan.

Waarom zijn zoveel outfits niet draagbaar voor jou? Mods tonen aan dat ze wel draagbaar zijn.

Waarom zijn skins voor auto's en wapens niet te selecteren/kopen? Mods tonen aan dat het spel wel om kan gaan met skin aanpassingen.

Waarom als ik kogels maak zie ik niet hoeveel kogels ik heb en de max of krijg ik geen waarschuwing dat ik de max heb bereikt?

Waarom zitten er zo weinig achievements in het spel. 1 collectible waarvan je ook nog eens de locatie ziet op de kaart.

Waarom hebben de kleding winkels geen thema? Op de straathoek en in een duur pand, dezelfde beperkte items.

Ze hebben er evenlang aangewerkt als er aan een GTA of Red Dead Redemption wordt gewerkt met een heel groot team maar het is vergeleken met deze spellen zeer basaal.

De wereld ziet er mooi uit maar hoeveel vendor machines van 1 type kan een stad in godsnaam bevatten.

Het verhaal is leuk maar waarom kun je de AI in het spel niet vragen hoe het is om een AI te zijn voor dat je moet besluiten om een AI te worden? Dat is de hele crux van het verhaal en het wordt niet echt onderzocht.
"Ze hebben er evenlang aangewerkt als er aan een GTA of Red Dead Redemption wordt gewerkt met een heel groot team maar het is vergeleken met deze spellen zeer basaal."
Da's natuurlijk niet correct.
CD Project Red is begonnen met development van CyberPunk 2077 in 2016.
Rockstar is bezig aan GTA games sinds 1997 (of dacht je dat die na elke versie al hun kennis en resources weggooien?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_2077

Cyberpunk 2077 was announced in May 2012.[48] Trailers for the game were released in January 2013,[102] at E3 2018,[103] and at E3 2019.[104] The game was initially confirmed for Microsoft Windows,[105] with PlayStation 4 and Xbox One announced at E3 2018.[103] Stadia was announced in August 2019.[106]

Waar haal jij 2016 vandaan?
interviews, documenten...
Ja, ze zijn begonnen met story drafts, artwork, concept uitwerking....
Maar development (dus code tokkelen) is pas begonnen in 2016.
Met andere woorden het daadwerkelijke ontwikkelpad is veel te kort geweest, men had de game in deze staat gewoon nog niet op de markt moeten brengen. De ontwikkeling/development was gewoon nog niet af. Wat inmiddels ook zeker duidelijk mag zijn.

Door dat alles uiteindelijk enorm gerushed is, is het gewoon niet geworden wat men had voorgesteld. Wat men nu doet is plijsters plakken. Echter de game die het had moeten zijn zal het niet meer worden. Daarvoor heeft men al te veel shortcuts voor gemaakt.
Vergeten dat The Witcher 3 uitkwam in 2015 en daar ook nog verder aangewerkt moest worden inclusief DLC?
Want een bedrijf kan maar een ding tegelijkertijd doen. Dat jij nou niet kan multi-tasken.
En CDPR werkt al jaren aan the Witcher games. Je vergelijking is erg scheef. Er zit letterlijk 0 kennis en code van de 2D GTA games in moderne GTA games. Het zou me verbazen als er nog iets is overgebleven van de GTA 3 afgeleiden, die zijn gemaakt in tijden dat alles nog op een fixed function pipeline draaide. Te oud, niet herbruikbaar.
Vreemde vragen enkelen. Omdat ze dat niet willen?
Waarom denk je dat iedereen zijn uiterlijk wil veranderen? Dat heeft me werkelijk nog nooit geinteresseerd.

Waarom zijn zoveel outfits niet draagbaar voor jou?
Wat?

Skins voor auto's? Hoezo?

Maargoed, het zal allemaal wel. Schijnbaar zijn er door de grootte van de game erg veel verschillende verwachtingen ontstaan.
Ik ben nooit uitgegaan van een cosmetische game in ieder geval.
Dit werd echter wel allemaal benoemd of gesuggereerd in de eerste trailers en reclame uitingen, daarmee schept men verwachtingen. Technisch is het ook gewoon mogelijk, alleen blijkt nu dat men de planning niet op orde had. Pas in 2016 daadwerkelijk is gaan ontwikkelen en uiteindelijk alles heeft gerushed en daardoor waarschijnlijk deze zaken heeft laten liggen.

Bottom-line is men heeft de niet geleverd wat voorgesteld is en heeft de ontwikkeling ondanks een start in 2013 uiteindelijk gerushed en zaken laten liggen.
Uiterlijk, kleding, skins. Achievements. Allemaal zaken die je wel of niet interesseren. Ik mis ze niet.
Desondanks GTA SAN Andreas één van mijn favorieten was vond ik dat daten, sporten en eten too much.

Als het iets is waar je wel voor gaat, dan valt Cyberpunk idd wat tegen.
Ik hoor mensen om me heen ook vaak zeggen, oh Cyberpunk, ja nogal geflopt he?

Zelf op PC nu 60 uur speeltijd er in zitten en enkele bugs gezien, stuk of 4 crashes, maar prima speelbaar. Heel erg mee vermaakt tot nu toe. Probleem is dat de ontzettend slechte performance op de 7 jaar oude consoles de game in zijn geheel een slechte reputatie geven.

Ze hadden hem alleen op PC en daarna next-gen consoles moeten houden. Zullen de aandeelhouders het waarschijnlijk niet mee eens zijn geweest... :X
Er is denk ik een veel te grote druk geweest om het gelijk op te laten gaan met de next-gen console launch.

Als het alleen op PC geweest was, hadden we echt 80-90% van deze shitstorm aan gejammer niet gehad.
Hier hetzelfde, de vrienden die hem na mijn review toch gekocht hebben zijn ook onder de indruk.

Het is niet het beste spel ooit, het is niet het meest gepolijste spel ooit. Ik vind het wel gewoon een top game!

Enige bugs die ik heb hebben te maken met mijn ultra wide resolutie, maar niets onoverkomelijke.
Broncode, HR gegevens, netwerkverbindingsinfrastructuur... Iets zegt mij dat professionele segmentering bij CDPR ontbreekt.

Verder natuurlijk wel ironisch dat het bedrijf zo 'cyberpunked' wordt, hoewel dat het natuurlijk niet goed praat.
Segmentatie gaat je niet altijd helpen ;) Heb je weer zo'n user die het een goed idee vind om o.b.v. een SSH Key connecties te maken naar een jumphost waar weer SSH Keys zijn bewaard om de hop verder te maken ;)

Segmentatie is leuk, zeker ook nuttig maar nooit de security feature die je gaat helpen de boel veilig te houden
Segmentatie is leuk, zeker ook nuttig maar nooit de security feature die je gaat helpen de boel veilig te houden
Niets is de beveiligingsfunctie die je gaat helpen om de boel veilig te houden. Segmentering is een beveiligingsfunctie die je gaat helpen om de schade te beperken wanneer iets gecompromitteerd is.

In de meeste moderne organisaties is er geen reden om het kantoorautomatiseringsdeel van de organisatie (inclusief HR) volledig bloot te stellen aan de automatiseringszaken voor de primaire processen en andersom. Idealiter houdt je die gescheiden, zodat bij een crisis in het ene het andere door kan gaan. Anders heb je een dubbele crisis.

Natuurlijk is er een kruisvlak (IdM), maar ook dat kan je via een beperkte (éénwegsverbinding) vanuit HR 'voeden'.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 21:32]

Ligt maar net aan wat voor organisaties. Genoeg kleine bedrijfjes met zeg <50 man waar iedereen overal bij kan. Die hebben geen speciale afdelingen voor het een of ander
Ligt maar net aan wat voor organisaties. Genoeg kleine bedrijfjes met zeg <50 man waar iedereen overal bij kan. Die hebben geen speciale afdelingen voor het een of ander
Ook genoeg grote bedrijven die het niet op orde hebben. Grootte van de organisatie maakt 't geen excuus. ;)
Mwah, beetje kort door de bocht. Als je met een kleine KMO zit met pakweg 25 werknemers.. waarbij elke werknemer wel 2-3 hoeden heeft is segregation of authority niet zo makkelijk. Vaak zijn mensen backup als iemand ziek is of vakantie heeft... Je kunt moeilijk voor iedere ziekte een special access aanvragen.
Zeker als deze door een extern bedrijf gedaan wordt.

En Datasilo's zijn outdated.. datalakes is waar elke grote corporatie naar toegaat. Tis eerder dat elke werknemer de waarde van de data moet kunnen inzien en weten dat ze allemaal data stewards zijn op een of andere manier.
Je hoeft ook niet net zo beveiligd te zijn als de CIA. Hackers gaan net zoals 3D inbrekers voor het laagste fruit. Maak het ze moeilijk en ze stoppen en gaan op zoek naar een andere prooi. Zeker als het ze puur om geld te doen is.
Om even in de haken op de ironie... vergeet niet dat een game, welke draait om de systematische misbruik van macht en technologie, vervolgens zichzelf schuldig maakt aan misleidende reclame en het voorliegen van aandeelhouders :X

- https://www.gamesindustry...77-from-playstation-store
- https://arstechnica.com/g...r-cyberpunk-2077-debacle/
Je kunt het niet eens zijn met de kritiek, maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze zelf die onrealistische verwachtingen hebben gezaaid. In hoeverre mensen daar extra hype op hebben gekweekt is zeker wel een beoogd doel geweest.
Prima, kom maar eens met een uitspraak van cdpr dan.

Je hebt het over de gaming industrie en de cdpr groupies die het hebben opgeblazen.

De eerste groep heeft duidelijk een eigen belang voor een hype, ieder artikel wordt gretig aangeklikt en gelezen ondanks dat er amper nieuws in staat, en de 2 de groep, tja game groupies zijn sowieso vrij ernstig in de war waar het om realiteit gaat.
Prima, kom maar eens met een uitspraak van cdpr dan.
Ik ben niet iemand die op de hype train is gesprongen of de ontwikkeling van het spel op de voet heeft gevolgd, maar met een paar minuten googlen kom je al een heleboel tegen.

https://www.youtube.com/w...&ab_channel=Cyberpunk2077

"We've greatly enhanced our crowd and community systems to create the most believable city in any open-world game to date. The city's streets are bustling with crowds of people from all facets of life, all living their lives, with a full night and day cycle."

In werkelijkheid is de AI van NPC's op straat erg rudimentair, de politie spawnt vaak naast je en NPC's in auto's lijken geen enkele vorm van AI te gebruiken.

En dan hebben we het nog niet eens over de performance op Xbox One en PS4.

“Of course, [the performance is] a bit lower than on pros, but surprisingly good, I would say, for such a huge world,” Kicinski revealed. “So, bit lower, but very good. That’s the answer.”
Man man man, oke. Reactie/excuus van de CEO gezien? Hij zegt het letterlijk.
Ik lees daarin geen beloftes of hyperspecifieke uitleg van elementen van de game die wel "eruitgeknipt" zouden zijn volgens velen op reddit en hier :')
Hot damn, my bad. Ik dacht dat het ging over een ander reactiedraadje hier. Mijn reactie slaat hier inderdaad nergens op.
En Sony zo te lezen want die hebben het product uit de schappen gehaald...en de aandeelhouders, want die zijn een rechtszaak begonnen omdat het product duidelijk niet kon wat de fabrikant beloofde. Consumenten hebben vaak onrealistische verwachtingen, maar als winkels het product uit de schappen halen omdat het duidelijk niet werkt, dan is het niet alleen consumenten die voor een ongewenste verwachting kwamen te staan.

Volgende keer op een bron klikken misschien :+
Ik weet dan niet welke demo's en trailers jij hebt zitten kijken, maar er is weinig van terecht gekomen. Ook nu naar de zoveelste patch is het niet het product waar je aan zou denken door de reclame uitingen. Ja, dergelijke uitingen zijn gewoon rechtsgeldig en als je die niet nakomt is dat gewoon strafbaar.
Echt, alles zit gewoon in het spel. Fake trailer? Ja, maar wel met game content en zit gewoon 1:1 in de game. Schier oneindige complexiteit? Gaat niet gebeuren. Gewoon wat realiteitszin zou gamers goed doen. Net als wat minder dubbele standaard. Niet uniek voor gamers, maar gamers die zichzelf hypen hebben vooral zichzelf daarmee, keer op keer.
Alles wat ze beloven zat in de game dan? Waar zijn dan de:

- NPC's die een dag/nacht cycle hebben?
- uitgebreide romance functies?
- Een monorail systeem (nouja die zit er wel in als je cut content meetelt)
- Diepe romance opties zoals in de Witcher
- Complexe story missies waar je heel veel keuze hebt (er zijn maar een paar missies waar je keuzes er echt om doen).

En dan hebben we het nog niet over de algemene minpunten zoals de enorm onhandige UI/mainmenu (b.v het crafting systeem wat erg slecht is) of het feit dat Pacifica maar half afgemaakt is.

Don't get me wrong. Cyberpunk is op zich een prima spel. Maar het is geen klap beter dan de gemiddelde Assasins Creed. Terwijl CDPR de game zat op de hypen alsof het de Half Life 1 onder de RPG's zou worden (sterker nog, ze zeiden zelf dat Cyberpunk ''the most advanced RPG'' zou worden). En zeker bij CDPR voordat Cyberpunk gereleased werd hadden gamers enorme verwachtingen omdat CDPR een naam had om hoog te houden.
Sorry, maar er zijn veel betere games en dan boedoel ik niet zozeer grafisch maar kwa mechanics en AI. Met name dat laatste loopt Cyberpunk 2077 gewoon achter op veel andere games die ook nog veel ouder zijn.

Zelfs zoiets als een Star Citizen wat nog geen enkele release heeft gehad, gebruikt al betere mechanics dan Cyberpunk, wat ook gelijk mijn standpunt is, Cyberpunk had op geen enkel platform al beschikbaar moeten komen. De ontwikkeling was/is gewoon nog niet zover als men de eigen uitspraken na had willen komen.
tja dat een game dev die grote bedrijven laat zien als de machthebbers aandeelhouders voorliegt zal me persoonlijk echt worst wezen, en lijkt me prima in lijn met een wereld waarin bedrijven elkaar bestrijden. "arme aandeelhouders" redden zich echt wel.
Ik ben zelf aandeelhouder geweest van dit bedrijf, en ik denk dat de meesten niet kunnen klagen, want de koers is afgelopen 10 jaar flink gestegen en de koers/winst verhouding is al jaren gigantisch, qua fundamentals is het bedrijf al lang overgewaardeerd. Ja er is sprake van grote beloftes die niet helemaal waar gemaakt zijn, maar kijk maar naar hun peer group, daar is het veel erger en Cyberpunk was de bestverkochte game in 2020 by far. Dit is de eerste grote simultane launch van CDPR geweest op console/pc, aandeelhouders hadden rekening kunnen houden met het risico dat dit rommelig zou gaan. Slechte media berichten en onzinnige rechtszaken bieden wat mij betreft in de toekomst misschien weer een koopkans als de koers ver genoeg zakt, het zou voor mij zeker geen trigger zijn om te verkopen.
Je kan hier weinig zeggen over segmentering. Het hangt er echt van af hoe men is binnengeraakt en hoe men die toegang heeft bekomen. Zolang je 1 netwerk hebt zijn er altijd punten in dat netwerk die toegang hebben tot alles. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of je een dev bent, van HR bent of het netwerk beheerd, je moet aan je mailbox kunnen, dus de mailserver moet met al die segmenten kunnen communiceren.

Of je kan het ook anders bekijken: alles wat men heeft zijn in essentie documenten. Misschien heeft men toegang gehad tot de fileservers waar alles op staat. Dan moet je niet noodzakelijk over verschillende segmenten gaan.
Heb gister avond eens de gok gewaagt om te gaan spelen, op de Xbox One X, maar dacht al voor ik begon dat ik iets miste, zag inderdaad nog versie 1.1 staan.

Maar goed, heb een uurtje gespeeld, de sfeer is goed, poppetje en schieten vind ik vrij stroef, maar dat kan natuurlijk zijn dat het door je personage te upgrade anders gaat worden. Bugs slechts 1 meegemaakt, poppetje begon even van zelf te lopen, voor de rest nog niks gezien.
dat heet stick drift :P
Dat weet ik, alleen tot heden nog nooit last van gehad, maar het gebeurde ook alleen in de VR trainings missie, dus ging al van een bug uit :D
volgens mij ook eerder iets van gezien idd :D scheelt weer gezeur met controllers omruilen etc.
Ik wacht altijd minimaal een half jaartje tot 1 jaar met spellen dan is het goedkoper en zijn de grootste bugs er wel uit en in algemeen de performance stukken beter.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 juli 2024 21:32]

Als je al die verschillende soort gegevens allemaal in 1 hack te pakken krijgt. Zit alles in 1 LAN soms? Pfft. Hoe zijn ze erin gekomen dan via de gasten WiFi? :P

Erg jammer allemaal, had potentie...
Het zou te maken kunnen hebben met thuiswerken, VPN naar kantoor, en dan je thuis PC niet voldoende hebben beveiligd waardoor je in theorie je kantoor netwerk kunt besmetten via de VPN.
Realiseer je dat het een dreigement is he, zo'n bericht is nog geen bewijs dat alles wat ze roepen ook daadwerkelijk buitgemaakt is. Hackers weten hoe gevoelig zulke informatie kan zijn, en dat dat helpt om bedrijven te manipuleren in betalen voor hun gegevens.

Ik heb geen idee overigens of de hackers daadwerkelijk alle gegevens buitgemaakt hebben die ze in dat bericht zeggen te hebben.
Lijkt me raar. Nieuwe firewall neerzetten en client VPN configureren is binnen halve dag klaar. Hang er een schone file server aan restore backups ernaar toe. Binnen 2-3 dagen moeten mensen toch alweer deels kunnen werken.
Moet je waarschijnlijk wel bij je netwerk kunnen. En als mensen laptops moeten inleveren om te scannen, kun je ook niet meer bij je files (tenminste, je wilt niet nog meer risico nemen om BYOD toegang te geven)
Ik moet bij de berichtgeving over dit spel altijd aan Lemmings denken. Nu weer.
Ik dacht dat ze juist weigerden om losgeld te betalen.
Klopt. Er kwam een statement naar buiten dat ze het niet gingen doen.

Verder vraag ik me af of ze ondertussen al gepakt zijn en hoe ze nou zoveel schade hebben kunnen aanrichten. Ik denk dat hier namelijk wel een case te maken is om dit als voorbeeld te gebruiken voor bedrijven over wat wel en niet te doen en waarom het zo belangrijk is om de maatregelen te nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.