Lead gameplay designer van Cyberpunk 2077 verlaat CD Projekt RED

De lead gameplay designer van Cyberpunk 2077, Andrzej Zawadzki, verlaat CD Projekt RED. Zawadzki was bijna acht jaar in dienst bij de gamestudio. Hij begon als QA-tester bij het bedrijf, waarna hij ruim vier jaar aan Cyberpunk heeft gewerkt.

Zawadzki kondigt zijn vertrek aan op Twitter, waar hij schrijft dat zijn tijd bij de studio er na acht jaar op zit. "Het is tijd voor het nieuwe avontuur", meldt de ontwikkelaar. Zawadzki begon in 2013 als QA-tester bij CD Projekt RED en werkte sinds 2016 aan Cyberpunk 2077. Hij begon bij dat project als junior gameplay designer en werd gaandeweg gepromoveerd tot lead gameplay designer.

De ontwikkelaar maakt niet bekend bij welk bedrijf hij in de toekomst aan de slag gaat. Zawadski meldt op Twitter dat hij eerst een lange vakantie neemt. Dat doet hij tegenover Kyle Rowley, die voorheen ook aan Cyberpunk heeft gewerkt, maar tegenwoordig de director is van een onaangekondigde game van Control-ontwikkelaar Remedy Games.

Cyberpunk 2077 kwam op 10 december uit en ontving veel kritiek vanwege bugs en technische problemen. Alle versies van de game kampen met bugs, maar de originele PS4 en Xbox One hadden de meeste problemen. Ontwikkelaar en uitgever CD Projekt RED is onder andere aangeklaagd door investeerders, die vinden dat de studio niet eerlijk was over de technische staat van de game. Het bedrijf is bezig met het oplossen van de problemen, en brengt later deze maand Patch 1.2 uit.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

24-03-2021 • 18:33

109 Linkedin

Lees meer

Reacties (109)

109
105
62
12
0
32
Wijzig sortering
Ik blijf mij verbazen hoeveel mensen klagen. Ik krijg het gevoel dat mensen gewoon elkaar papegaaien zonder zelf de game te spelen. De aantal bugs die ik na 15 uur ben tegengekomen is op een hand te tellen (XSX).

Mensen creëren zelf een hype waar geen game tegenop kan en vervolgens allemaal gaan huilen omdat hun eigen hoge verwachtingen niet waar gemaakt kan worden.

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 25 maart 2021 08:55]

Het gaat eerlijk gezegd niet eens zo om de bugs, die had de Witcher 3 ook. Wat bizar is is dat er basis dingen ontbreken zoals AI en dat er niets waargemaakt is van de beloftes over diepgang en de mogelijkheid tot het maken van betekenisvolle keuzes.
Niet alleen dat, maar de gameplay en game wereld is gewoon verschrikkelijk mager. Van de dingen die er zijn is een groot deel gewoon niet boeiend, of gewoon niet eens uitgewerkt.
Ondanks de bug heb ik me prima vermaakt en heel mager vond ik het niet. Hoeveel uur had jij er in zitten toen je het had uitgespeeld?
Tja feature creep terwijl de game snel af moest want lekker snel cashen voor de aandeelhouders. Gaf ze nog 1 jaar extra dan was de game veel beter gepolijst.
Als aandeelhouder had ik veel liever gehad dat ze het eerst fatsoenlijk af hadden gewerkt, dit is een ramp geweest voor de aandelen |:( (en ja, dat vond ik ook al voor de release)
Zo denken de meeste aandeelhouders niet helaas, snel cashen.
Dat is natuurlijk een vreemd iets om te zeggen. Net of alle aandeelhouders hetzelfde zijn.....
Of ben jij de woordvoerder van alle aandeelhouders? Hebben ze zo'n uniforme mening?

Daarnaast, er zal best druk zijn geweest om de game uit te brengen maar dit komt puur omdat de developer zelf die verwachtingen heeft afgegeven. Er is dus niemand hier 'schuldig' anders dan CD Project red zelf.
"meeste" diegene die denken op de lange termijn hebben liever gewoon inderdaad een game dat af is. Maar hier kun je wel duidelijk zien dat er echt gepushed is om de game zo snel mogelijk af te maken. Dat komt niet omdat de devs er zelf snel van af willen, dat komt van hogeraf.
Dan kun je nog niet zeggen dat dit door de aandeelhouders afgedwongen is. Zeker niet als diezelfde aanhouders een rechtszaak starten tegen hetzelfde bedrijf:
https://arstechnica.com/g...r-cyberpunk-2077-debacle/

Dus de 'meeste' aandeelhouders hebben afgedwongen om het spel te releasen maar nu starten ze een rechtszaak op omdat ze zijn misleid..... Jaja....
En 5x een CTD per avond is ook niet fijn voor m'n ps4 pro en haalt het plezier uit een game al heel snel weg.
de beloftes over diepgang en de mogelijkheid tot het maken van betekenisvolle keuzes.
Lacht in Bioware
Ik had laartst nog een nieuwe game gestart. Na de missie met de scavs word je achtervolgd door een busje met scavs en moet je ze doodschieten om zelf niet dood te gaan. Niet dus.

Zelfs al doe je niets, het busje is gescript om uiteindelijk toch wel tegen een muur aan te crashen. Je hoeft niet 1 schot te lossen. Arme jackie. Hij weet niet dat alles wat hij zegt niet procural is maar gescript.
Ik heb hem met veel plezier uitgespeeld op de PC. Niet vanaf dag één, maar een paar weekjes later.

Maar:
- op de Xbox One en de PS4 draait hij beroerd met inferieure graphics. Hij is zelf uit de PS store gehaald (en nog niet terug).
- De wereld voelt niet levend.
- Het verhaal voelt niet helemaal af. Met een kop en een staart en alles. Ik heb het idee dat ze hier flink in hebben gesneden.
- Quests krijg je bijna allemaal via de telefoon. Misschien niet on-realistisch, maar het neemt bij mij enorm de immersie weg.
- Ik vind het ook niet super uitgebreid qua quests. Main quests + Romances en daarnaast blijft er niet heel veel over.

Toch een erg leuk spel, maar het voelt wel alsof er iets mist.
Ik vond de game juist draaien om de side quests.
Mensen creëren zelf een hype waar geen game tegenop kan en vervolgens allemaal gaan huilen omdat hun eigen hoge verwachtingen niet waar kan maken.
Weet je niet hoeveel hypemateriaal CDPR zelf door de jaren gemaakt heeft of negeer je dat voor het gemak even? CDPR heeft het spel zelf heel lang verkeerd neergezet, het zou een diepgaande RPG worden maar uiteindelijk hebben ze een looter-shooter met lichte RPG elementen op de markt gezet.

Acht jaar lang heeft CDPR gezegd dat Cyberpunk 2077 trouw zou blijven aan de pen & paper RPG maar dat is niet waargemaakt, het spel bevat nauwelijks elementen uit de pen & paper RPG.

In eerdere demo's was het hacken ook veel uitgebreider, daar vind je in het uiteindelijke spel bijna niets van terug.

Ze beloofden dat er echte AI in het spel zou zitten en dat burgers op straat een dagelijkse routine zouden volgen, dat is ook niet waargemaakt. NPC's op straat hebben geen AI en lopen gewoon rondjes, verder niets. Het verkeer is zelfs nog dommer.

Als klap op de vuurpijl beloofde ze dat het spel soepel zou draaien op alle platformen waar het op uit kwam. Dat bleek ook een leugen.
Hoezo? Vergelijk het eens met GTA 5 die al 8 jaar ontzettend populair is, of een ander hoogstandje rdr2!

Grafisch is dat prima, maar qua techniek is het echt een game van 20 jaar geleden

[Reactie gewijzigd door moonlander op 24 maart 2021 20:57]

Heb meer het idee dat er papegaaien effect is bij de 'er zijn toch amper bugs', daar gaat het 90% van de mensen al maanden niet meer om. De hele game is leeg, liniair, revamped, en puur weggezet tegenover wat CDPR ZELF gezegd heeft in de game te zou zitten, dat is weinig hype of verwachting, dat is gewoon luisteren naar wat CDPR zelf aangaf de game zou hebben.
Ik wil hier toch even op in springen... Ik ben na 15 uur namelijk wel wat meer dan op èèn hand te tellen bugs tegengekomen. Het kon niet op, elke 10 - 15 minuten kwam er wel wat vreemds voorbij.

Random vliegende en exploderende auto's, als je door een raam probeert te klimmen bounce je 300 meter weg, clipping issues, random naakt T-posen als je op een motor zit, random de lucht in vliegen, zomaar dwars door de map heen vallen, enemies die een quest item moeten droppen die door de grond heen zakken waardoor je de quest nooit meer af kan maken etc.

Mensen zitten zeker niet elkaar te papegaaien hoe jij het noemt, het is bijna alsof je dit goed probeer te praten. De hype is niet eens zo zeer veroorzaakt door de games, maar er zijn talloze beloftes gemaakt die niet waargemaakt zijn.

'Next generation RPG', 'Immersion', 'Cops in ghettos behave differently' , en nog het allerbelangrijkst 'every choice you make matters'. Hiermee werd er op de E3 weergegeven dat bij elke story, elke keuze het als kleine golfjes doorvloeien in je verhaallijn, en elke keuze die je maakt gevolg zal hebben.
Absoluut niet waar... Compleet gelogen, alleen de eerste quest krijg je keuzes en daarna komt het nooit meer terug tot je laatste mainquest war je 1 minuut voor het einde letterlijk je einde kunt kiezen.

Voor de duidelijkheid, dit heeft niks te maken met 'onrealistische hype', ik was zelf zeer reëel wat de game had kunnen zijn. Maar alles hierboven werd gepresenteerd in de E3 demo.

Exploration zou ook een groot ding moeten zijn, omdat Night City enorm verticaal is (maar vergeleken met The Witcher 3 een kleinere map) werd er belooft dat je dus veel verticale exploration zou kunnen doen.... Iemand al opgevallen dat letterlijk elke deur in de game locked is? Er is nagenoeg geen exploration, althans je kunt door de stad heen crossen in een voertuig en gebieden verkennen, maar erg belonend is het niet. Daarover gesproken trouwens, het is beter om te lopen dan in een voertuig te rijden, want de voertuig handeling, op PC althans is niet de beste dat ik gezien heb.

CDPR heeft dan ook de game gemarket als een RPG, maar de genre een dag voor lanceerdatum veranderd naar een 'open-world, action-adventure story'. Even in context geplaatst, dat komt er een beetje op neer alsof je een auto koopt, en bij aflevering zegt de dealer, 'ja het is toch een motorfiets geworden, maar ja, we hadden haast dus je motorfiets heeft maar een halve motor en 1 wiel, dankjewel voor je 20.000 euro fijne dag verder he!'

Hoe erg ik het ook zou willen dat de game 10/10 zou zijn, voelt het voor mij erg aan als een Ubisoft game zoals The Division met een uitgebreider verhaal erachter. Daar is niks mis mee verder, The Division kan een leuke game zijn met vrienden en een biertje erbij, maar zo is de game niet gepresenteerd en de game voelt erg uitgekleed en mager aan.

https://www.youtube.com/watch?v=omyoJ7onNrg
https://www.youtube.com/watch?v=LoIIhms1M4M&
https://www.youtube.com/watch?v=8J8bPiVDoC4&
https://www.youtube.com/watch?v=xEGpwAReGho
https://www.youtube.com/watch?v=K7JGQ3sCIl0
Er zit een behoorlijk verschil tussen niet aan een hype kunnen voldoen of gewoon een niet fatsoenlijk afgemaakte game uitbrengen..
Ze kunnen zichzelf altijd nog redeemen. Kijk maar naar no man's sky. Ook enorm gehyped en had enorme feature creep. No man's sky anno 2021 is echt geweldig nu.
Je koopt een spel nu, niet om dat spel jaren later te spelen. Dan kunnen ze het beste nog 2 jaar verder ontwikkelen, echter dat wilt men niet, want men wilt nu geld zien.

Zo werkt het niet in de echte wereld. Gelukkig hebben ik het spel praktisch gezien gratis gekregen (Stadia Premier actie: Chromecast Ultra + controller). Anders had ik het spel nooit gekocht, want ik pre-order mij spellen niet meer.
Ik zit er aan te denken om No Man's Sky nu te kopen. Volgens mij is er een Steam sale. Als de bugs gefixt zijn, is dat een mooi moment.

Cyberpunk speel ik over een jaar of twee wel.
GTA heeft ook elke keer de hype waargemaakt. Ik heb het spel 3x gekocht op 3 verschillende platforms. Dus het kan. En dat is bij de vorige delen ook wel gebeurd.

Nu met de MP zal dat zeker niet meer het geval zijn dat ze de hype waar maken vermoed ik. Maar het kan gewoon de hype waarmaken. Je moet alleen een sterk product neerzetten, en dat was dus niet het geval bij CP2077.
Klopt maar Rockstar heeft ook nog als een van de weinig studio’s niet de greedy way van geld verdienen door een unfinished product de deur uit te trappen.

Zij doen nog wat iedereen vroeger deed:

When will game x be released, grote uitgevers vroeger, when it’s done.

Nu is het we hebben een deadline en die kunnen we wel zeker een jaartje rekken maar daarna gaan de aandeelhouders bokken.
Rockstar niet greedy? Lol... GTA online is een grote melkkoe en de single play dlc die was beloofd is niet gekomen
Wat schijnbaar werkt want het product is af. Er wordt nog aan gewerkt om dingen uit te breiden, maar de basis versie van GTA V staat als een huis.
Ik denk dat Spoek bedoelt, niet zoals aandeelhouders denken en pushen.
Rockstar is zelf de baas, doordat ze zo succesvol zijn.
Zij brengen echt een game pas uit wanneer zij dat willen en vinden dat die af is.
Rockstar is gewoon beurs genoteerd en is een subsidiary van take two. De shark cards zijn er gewoon om goedkoop geld te verdienen voor de aandeelhouders. Laten we niet doen alsof dat om een andere reden gebeurd.

Misschien goed om eens het financial report erbij te pakken.

https://ir.take2games.com...bb-4fce-ac78-146292ee7e25

Staat allemaal het allemaal keurig in.

Our stellar results were driven by the outstanding performance of NBA
2K20 and NBA 2K19, Grand Theft Auto Online and Grand Theft Auto V, Borderlands 3,
Red Dead Redemption 2 and Red Dead Online, The Outer Worlds, WWE 2K20, WWE
SuperCard and WWE 2K19, Social Point’s mobile games and Sid Meier’s Civilization VI.
Net revenue grew 16% to $3.09 billion and Net Bookings grew to $2.99 billion.
Ja dat snap ik.
Maar ik bedoel wat anders.

Aandeelhouders zijn gretig op geld verdienen, en gebruiken hun macht om te pushen, vaak maximaal.

Als je echter een trackrecord hebt als Rockstar, dan hoef je je daar veel minder druk om te maken is wat ik bedoel.
Rockstar maakt fat stacks voor de aandeelhouders, zefs meer dan wie ooit had kunnen dromen.
En dus hebben ze zelf veel meer macht dan kleinere/minder sucessvolle ontwikkelaars richting de aandeelhouders.

Er is vertrouwen. Als Rockstar iets doet, dan is het 99 van de 100 keer goed, en gaat je winst opleveren.

Beter laat je ze met rust en doen wat ze nou eenmaal goed doen.

Edit:
Om terug te komen op het orginele punt:
Als Rockstar zegt, ‘leuk hoor aandeelhoudertje, maar wij gaan deze game gewoon een jaar later uitbrengen’, ‘probeer jij maar lekker een meerderheid te regelen’, dan zal dat gewoon geaccepteerd worden.
Want super sucessvol.

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 25 maart 2021 11:01]

Rockstar doet het liever online uitmelken dmv sharkcards :9~
Ik denk dat je echt vergist. Want GTA online is de melkkoe van GTA geworden. En laat dat dus ook in de nieuwe GTA voorbij komen.

Ik denk sowieso dat het dus niet de hype gaat waar maken als compleet pakket.
Rockstar heeft het voordeel dat ze kunnen doorbouwen op eerdere games. De AI van mensen en voertuigen hebben ze steeds kunnen aanpassen en verbeteren. Zelfde met physics, die hebben ze ook steeds kunnen verbeteren.

Het is niet zo dat Rockstar iedere keer het wiel opnieuw hoefde uit te vinden, wat CDPR wel heeft moeten doen.

Dat gezegd hebben, CDPR heeft de lat veels te hoog gelegd en waren totaal niet realistisch.
Dat gezegd hebben, CDPR heeft de lat veels te hoog gelegd en waren totaal niet realistisch.
Kan je dit uitleggen? Hoezo hebben hun de lat hoog gezet. Want ik denk dat de mensheid dat heeft gedaan toch. Ik bedoel mensen kennen The Witcher games inderdaad, dus die verwachtingen gaan ze aan. Maar wat heeft CDPR nog meer gedaan ''om de lat hoog te zetten''
De game is gewoon niet af. En daar de volle mep voor moeten betalen lijkt op oplichting. Daar kan wat mij betreft niet genoeg over geklaagd worden. Ik heb zelf 15 euro voor de game betaald en dat is een redelijke prijs, vind ik.
Ik blijf mij verbazen hoeveel mensen klagen. Ik krijg het gevoel dat mensen gewoon elkaar papegaaien zonder zelf de game te spelen. De aantal bugs die ik na 15 uur ben tegengekomen is op een hand te tellen.
Nou ja dat is ook toevallig, dit is precies het gevoel wat ik heb over de gamers die de bugs ontkennen.

Maar buiten de enorme rits met bugs was de game simpelweg niet af en miste het features die wel waren aangekondigd.

Leuk dat het op een High-End pc “te doen” was maar op de consoles was het een drama.
Het gaat niet om napraten, heb de game uitgespeeld maar het mist zo belachelijk veel basic features. De AI is retedom, de gevechten daardoor zijn saai en eentonig, politie is na 5 seconden de achtervolging zat, de sidemissies zijn eentonig en niet heel spannend, de auto's en motoren rijden belabberd, de wereld leeft niet zoals beloofd... Etc etc etc.
Ze hebben geclaimd iets te kunnen zonder te kunnen leveren. Domme actie en CDPR kan wta mij betreft de Rambam krijgen totdat ze volledig d e game fixen en overhaulen.
Nee, zo'n slechte game is het ook weer niet, maar de verwachtingen waren super hoog.
Ik denk dat ik nog wel van deze game ga genieten, zodra we eindelijk de next-gen update krijgen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 maart 2021 20:53]

Uhm gelukkig spreek ik altijd uit mijn eigen ervaring. Maar nu doe je net alsof mensen klagen om wat bugs en dat de hype alleen door gamers zelf tot stand is gekomen.

De hele beloftes van CD Projekt Red zelf hoe dit zo een unieke open wereld game zou gaan worden met van alles dat mogelijk is.

Vervolgens leveren ze een game waar de auto's letterlijk op rails rijden, je amper interactie hebt met de wereld zelf. En zodra je in de lucht schiet de hele wereld hetzelfde reageert.

Dus dat mensen elkaar zitten te papegaaien zou best kunnen, maar nu doe je net alsof al het kritiek maar komt doordat mensen elkaar na papegaaien, zeker niet terecht in mijn ogen.

En ja pc gamers hebben minder bugs, maar hoe vooral PS4 de game toonde was gewoon onacceptabel.

En of het nu EA, Ubisoft of in dit geval CD Projekt Red....zodra je een game uitbrengt krijg je gewoon een shitshow en dat is volkomen terecht. Ik vind het juist bijzonder en vooral irritant dat mensen dit goed praten en doen alsof het aan de gamer ligt....ja moet je maar niet day one kopen, ja nee pas over een jaar kopen....eigen schuld. Dat vind ik zelf pas krankzinnig qua denkwijze.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 24 maart 2021 20:59]

Bugs tot daaraan toe. Ik heb Fallout 3 met release gespeeld en dat was een en al drama, maar toch vond ik het een leuke game.

Maar de AI bij Cyberpunk is zo dramatisch dat de hele sfeer wat mij betreft verpest wordt. Ik heb nu al een paar keer proberen te spelen maar het lukt mij gewoon niet om de uitermate bedroevende AI te negeren.

Ik vind vooral schaamtevol als je ziet dat bijvoorbeeld GTA 3 betere AI heeft. En de hype is door de ontwikkelaars gecreeerd niet door de gamers zelf.

[Reactie gewijzigd door n3z op 24 maart 2021 21:11]

Ik blijf mij verbazen over mensen die beweren dat andere mensen elkaar gewoon na papegaaien zonder zelf de game te spelen, omdat zij toevallig géén bugs ervaren hebben.

Ik heb de game tig keer proberen te spelen en het is gewoon treurig hoe het spel in elkaar zit en hoeveel bugs het bevat. Ik ben blij voor jou dat je amper bugs hebt. Dat is goed en leuk voor je, maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn.
Anoniem: 508592
@FireBladeX24 maart 2021 22:08
Mee eens. Heb de game met heel veel plezier gespeeld gelijk bij de release. Ben zeker wat bugs tegen gekomen maar niks was game breaking en de game liep echt rock solid.
Ik heb hem uitgespeeld, maar als je stil staat en is goed om je heen kijkt zie je echt veel meer bugs. Als je voornamelijk een focus hebt op de missies dan zie je veel minder. Ze hebben een belofte gedaan en die is verre van wat ze gezegd hebben.

[Reactie gewijzigd door Ferio op 24 maart 2021 20:52]

Op de PS4 is het nochtans een waar drama. Visuele glitches, rendering die pas gebeurt als je er quasi tegen aan staat, crashes, clipping, rare textures, enz enz. Komt er nog bij dat de open wereld even realistisch aanvoelt als die van GTA3. De besturing van auto's is een aanfluiting (en opnieuw ruimschoots voorzien van bugs). Het verhaal valt mee maar daarmee is ook alles gezegd. Vergelijk dit maar eens met een pareltje als RDR2.
In mijn ervaring komt een willekeurige Assassins Creed nog beter uit de bus dan CP77
Zeker. Ik had er enorm veel zin in (vanwege het cyberpunk gegeven) maar het is op zoveel vlakken teleurstellend dat je je afvraagt waarom ze er zo lang aan gewerkt hebben. The Witcher was geweldig maar dat pleit ze niet vrij voor deze miskleun.
Nee dat is zeker niet waar. Het probleem is, bij het spelen zie je het potentieel. Maar elke paar minuten komt er weer een auto mens of motor uit de lucht vallen, moet je wachten tot de wereld is in-gerenderd, kun je bodies niet looten omdat ze door de wereld geen zijn gevallen, ben je zelf door de wereld gevallen en moet je opnieuw laden, de kun je mensen niet “aanspreken” waardoor je complete missies (en verhaal lijnen) niet kunt afmaken, en dat is nog maar het begin. Dan heb in het nog niet over het glitches van je karakter iedere keer als je naar inventory gaat, dat sommige acties (zoals camera wisselen in auto’s) soms wel meer dan 1 hele minuut kan duren tussen dat je op de knop drukt en uitzoomt, soms de game helemaal freezed, en daarna weer los komt, wat 99% van de gevallen betekent dat je geflatlined bent ondertussen en dat sommige dialogen volledig wegvallen waardoor karakters soms een minuut in het niets staan te kijken. En daarnaast crasht de hele game 2-5x per avond.

En laten we eerlijk zijn, als je ‘s avonds in “night city” rondrijdt hoop je toch in ieder geval wel 1 auto tegen te komen. Maar je moet goed zoeken wil je verkeer zien. Beetje vreemd voor zo’n miljoenen stad, en staat haaks op het effect wat ze middels het verhaal willen bereiken, dat het een stad is waar altijd iets te doen is.

Alles laat zien dat deze game niet voor de PS4 is gemaakt, alles werkt log en traag, en niet zoals het moet. Ik wil iedere keer bij het spelen de game zo graag tof vinden, maar het is zo verschrikkelijk buggy en constante frustratie op dat soort dingen, dat het heel heel moeilijk is om er van te houden.

[Reactie gewijzigd door Bezer op 25 maart 2021 08:10]

Ik ben blij dat je zelf weinig problemen hebt. Maar deze game is gewoon kapot.

Heb de game nu een week en sindsdien een uur of 10 - 15 in zitten. Ik speel op de ps5 met de ps4 versie van de game en hij crasht ieder uur. Het is bijna knap, je kunt je klok er op gelijk zetten.

Dingen die de game laten crashen:
  • Te snel openen van telefoon na behalen nieuwe perk of level
  • Een ander gebied in rijden
  • Na laadscherm op npc aflopen (claire bij race)
Heb veel plezier in de game wanneer hij draait maar de crashes zijn te veel en te random. Quicksaves zijn hierin gelukkig een redding.
Ik heb de game op de Xbox One X gespeeld en had wel last van bepaalde fouten, zoals ik ook al in mijn blog schreef was ik met dat in mijn achterhoofd wel aan begonnen en wist ik wat ik kon verwachten, ik wacht nu gewoon even op de komende update en geef de game dan nog gerust nog eens de kans, en anders wacht ik gewoon totdat ik een Xbox Series X of Playstation 5 heb. Mijn Gaming Laptop zou hem ook eventueel aan kunnen, maar weet niet of hij daar vloeiend op loopt.
De betreffende game studio heeft in het verleden laten zien dat ze prima games kunnen maken, daar kwam de hype grotendeels vandaan. Maar Cyberpunk kwam uiteindelijk niet eens in de buurt.

In het geval van physics, AI en detailwerk doen zelfs de oude gta games het beter. Games die (bijna) twee decennia oud zijn.

Wat betreft inhoud en gameplay tevens teleurstelling, ook hier wordt het niveau van een 15 jaar oude game als Elder Scrolls Oblivion niet gehaald.

Je hebt de game nog maar 15 uur gespeeld, wacht maar tot de roze-hebnetietsgekocht-bril afgaat.
Plus, wat ook eerder al is aangegeven in de comments, de studio zelf heeft de torenhoge verwachtingen zelf gewekt met uitspraken over wat er allemaal in de game zou zitten.
Nee hoor, het is gewoon schandalig dat ze het spel in die staat hebben uitgebracht, dat jij dat prima vind is schokwekkend.
Had niet eens heel hoge verwachtingen.... Niet helemaal mijn type game namelijk. Maar heel blij dat ik de game niet gekocht heb (was ik oorspronkelijk wel van plan). Wel gespeeld bij een ander, was niet te doen! Zo verschrikkelijk veel gekke bugs en zulke enorme missers in de gameplay. Weet niet in hoeverre zaken sindsdien verbeterd zijn, maar zoals het de eerste maand na release was zou ik hem zelfs in de euro-bak nog laten liggen...
Nou, dan heb je waarschijnlijk niet vanaf dag één gespeeld en je mist veel. Dan heb je geluk, ik zie helaas wel alle foutjes.
Neemt niet weg dat het gewoon een vet spel is met tekortkomingen. Hopelijk gaat dat na meerdere patches beter.
wees blij dat voor jou meeviel..

ik had hem op dag 1 ps5

niet opstarten...
bij 1 van de begin missie dat je je auto kan oproepen.... gebeurde er niks hij kwam niet...

politie die binnen 2 sec achter je spawnde en je killde

heb denk ik in 1 uur zn 4 keer onder map gezeten

auto die uit zichzelf ontplofte

bij missies waar je wapen moet gebruiken opeens geen wapen meer in je hand hebben.

enz enz enz
Wel interessant dit.

De technische kant van de game kan niet direct aangerekend worden aan de designers/devs: Hier was simpelweg meer tijd nodig voor optimalisatie, of een beslissing om de game niet meer op de oude consoles te releasen. Dit reken ik upper management aan.

De gameplay kant echter? Daar zou ik deze persoon toch wel voor verantwoordelijk houden. Natuurlijk was er ook een gebrek aan tijd, maar daar kun je alle problemen toch écht niet aan wijten.

- De looter shooter economy in de game is gewoon bar slecht en had er nooit mogen zijn. Dit is een kwestie waarbij iemand een groot fan van Destiny was (of een vergelijkbare game) en het wilde 'shoehornen' naar Cyberpunk, waarbij de hele design ethos van dit soort gameplay werd genegeerd: Het werkt alleen in een multiplayer game waarbij mensen honderden uren aan hetzelfde karakter besteden, terwijl CP77 een singleplayer game is waar mensen in de regel worden verwacht tussen 15-50 uur eraan te besteden. Echt een super bizarre beslissing. Dit deel van de game voelt als een goedkope en slechte F2P shooter aan, en niet een singleplayer game.
- 'Ludonarrative dissonance' - Een leuke term die hier 100% van toepassing is. Het hele idee van een ubisoft-style "checkbox" map werkt gewoon niet in de context van de game, zeker niet waar het doel een 'living world' zou moeten zijn. De manier waarop sidequests worden getoond en aangeboden en hoe map clearing werkt is futloos, saai en gewoon slecht: Dit is geen kwestie van 'tijdgebrek', maar een indicatie van hoe dit soort design van vroeg af aan geïmplementeerd is. Een roofoverval die weken op de map blijft staan? De helft van de sidejobs moet 'nu' opgelost worden zodra je na 6 maanden ingame tijd - Wanneer je al lang dood had moeten zijn - even langs komt rijden? En dat zijn maar kleine voorbeelden.
- Auto's kopen als quests in plaats van 3-4 locaties in de game als dealers aanwijzen. Het is niet alsof er een gebrek aan plek is hiervoor.
- En nog veel meer.

Dit soort dingen reken ik deze persoon toch wel aan (tenminste, voor zover ik begrijp is hij hiervoor hoofdverantwoordelijk geweest). De combat is passabel, maar wordt enorm gehinderd door de looter shooter mentality op wapens en kleding. Het hele customization/style selling point van de game is ook zwaar negatief hierdoor beïnvloedt: Cyberware en kleding zijn checkpoints op een shopping lijst geworden, of zelfs random loot, in plaats van een manier voor de speler om zich te onderscheiden.

Ik zie het vertrek van deze persoon niet als een nadeel. Sterker nog, ik heb de (wellicht ijdele) hoop dat dit een subtiele aankondiging is van grote veranderingen en verbeteringen.
Het lijkt bijna alsof ze deze game gewoon de nek om moeten draaien en beter door kunnen gaan met iets anders.
ik denk het wel eerlijk gezegd. Er zij een hoop bugs te fixen e.d het verhaal is prima maar de game mist gewoon een hele hoop core features waar mensen op hadden verheugd, dit achteraf implementeren is lastig maar goed niet onmogelijk, echter verwacht ik er niet teveel van. Als je ziet wat er allemaal is gefixt in 1.2 is het naar mijn mening erg triest, zeker omdat ze er ook nog eens een video over maken. Het is jammer ik zat er helemaal klaar voor
welke core features zouden er dan nog absoluut bij moeten? Ik heb de hype volledig gemist en weet dus niet wat er allemaal beloofd is geweest.

Heb ondertussen het spel toch maar gekocht voor de pc en in mijn ogen is het spel absoluut goed te noemen, met natuurlijk iets te veel grafische glitches (toch die eerste 12 uur die ik er al aan besteed heb). Het verhaal sleept me goed mee en qua sidequest ben ik zeer tevreden dat het niet weer meerdere keren 5 ratten uit iemand zijn kelder afmaken is. Het enige wat me echt stoord is dat de minimap zich niet aanpast aan je snelheid waardoor je vaak te laat ontdekt dat je eigenlijk een afslag moest nemen.
welke core features zouden er dan nog absoluut bij moeten? Ik heb de hype volledig gemist en weet dus niet wat er allemaal beloofd is geweest.
Alstu.
Die lijst is hoogst subjectief lezen van dezelfde interviews gedurende de laatste acht jaar. Ik heb ze ook gelezen, en het spel in zijn huidige vorm is precies wat ik verwachtte op basis van dezelfde informatie.
Als in interviews gesuggereerd wordt dat bepaalde zaken erin zullen zitten en ze zitten er niet in, dan is daar niets subjectiefs aan.

"-Immersive police involvment changing with the area where you commited the crime"
"- NPC unique daily routine and AI"

Nope.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 maart 2021 19:29]

Wat ik heel belangrijk vind in een open-world RPG is dingen ontdekken. Die gigantische stad is je speelveld, maar geen enkele deur kan open, op wat questgerelateerde ruimtes na. Dat vind ik toch wel een doodszonde. Ontdekken heeft zo geen zin en daarvoor speel ik geen open-world games :)
Weer zo iemand die nog in de "ik heb de game net aangeschaft en ben wel tevreden" gemoedstoestand verkeerd.

Start eens een ouwe Gta of Elder Scrolls game op. Zelfs kleine budget games als Outer Worlds doen het beter.
Hoe weet jij wat er allemaal in 1.2 gefixt is? De patchnotes zijn nog niet eens uit?
En die 4 filmpjes zijn maar een deeltje van alles wat in 1.2 zit.
Je mag aannemen dat het filmpje in ieder geval de belangrijkste fixes aanstipt, waarom anders een filmpje maken?
Omdat het de meest verwachte changes zijn, omdat het de meeste visuele changes zijn, omdat het quasi onmogelijk is om de -ik zeg maar iets- 40 questfixes visueel voor te stellen, omdat filmpjes maken van performance issues ook niet handig is,...
Ik zal wel flink neergemodereerd gaan worden omdat ik niet de populaire mening heb, maar CP2077 is wel echt het ultieme voorbeeld van mismanagement. CDPR heeft met de Witcher-serie laten zien dat ze echt enorm veel in huis hebben, maar met CP2077 hebben ze alleen maar de scope verkleind (geen first person, geen uitgebreidere parkour opties), de deadline meerdere keren verplaatst en dan ook nog eens een heel brak product geleverd dat nu, maanden na release, nog steeds voor veel mensen amper speelbaar is (en gewoon niet goed is).
Het spel zelf heeft echt potentie, want het is een interessante wereld met een redelijk oké verhaal, fijne graphics en een nette gameplaybasis, maar er zijn zoveel details die nog niet goed zijn en zoveel problemen mee dat ik niet zie hoe ze dat ooit recht gaan trekken, helemaal niet nu de hype weg is en ze dus ook geen grote berg inkomsten meer kunnen verwachten.

Maar goed, hopen dat ze in ieder geval hun best doen en voor de mensen die het een kans willen geven in ieder geval het aankoopbedrag het waard maken. Ik hoop vooral dat dit geen indicatie is van wat we van een eventueel vierde Witcher-spel kunnen verwachten, want dat zou toch wel heel jammer zijn.
Sorry maar dit is toch "de" mening die bijna iedereen heeft? Dit is wat iedereen al vanaf dag 1 ligt te roepen, wat bedoel je precies met je eerste zin?
Zo'n zelfde mening heb ik op steam gezet en daar werd ik vrij snel door meerdere mensen afgezeken :D
Denk dat hij daar vooral op doelt. Er is een clubje extreme fans die geen enkele kritiek op "hun" game duld.

Ik heb zelf het spel op basis van de hype gekocht, maar voornamelijk toen ik de missie gespeeld zag worden waarbij je de naakte vrouw aan een futuristische ambulance voor de rijken af levert. Ik kreeg een beetje een bladerunner/altered carbon achtig gevoel. Dat leek me super vet. Vervolgens had de rest van de game die sfeer bijna totaal niet...
Mwah, er zijn toch wel erg veel mensen die (nu nogsteeds) absurd positief blijven over dit spel, alsof ze zich schamen voor het meedoen aan de hype (wat m.i. helemaal niet nodig is, want het beetje info dat we hadden voor release leek ook gewoon helemaal super).

Ik vind het altijd wel jammer als je zo'n splitsing hebt, zeker wanneer er toch overduidelijk wat fout gegaan is. Hier op Tweakers valt het dan nog mee (al is het hier ook wel aanwezig), maar je hoeft op Reddit of Steam bijvoorbeeld écht niet te proberen iets negatiefs te zeggen over CDPR of CP2077.
Het spel is gewoon prima, alleen nog steeds een spel. Mensen doen alsof ze hypercomplexiteit die pas over tien jaar op deze schaal te doen is verwachtte en voelen zich bedrogen omdat dat technisch gewoon flink moeilijker is.

"De hype, die maak jij" zou dan ook meer de les kunnen zijn.
Grappig. Op hun eigen forum is het net omgekeerd :)
Daar is iedereen super negatief. Tot ver in het absurde.
Ik zal wel flink neergemodereerd gaan worden omdat ik niet de populaire mening heb, maar
*gaat verder met het spuien van de meest populaire en voorkomende mening*
Het lijkt bijna alsof ze deze game gewoon de nek om moeten draaien en beter door kunnen gaan met iets anders.
Wat ze ook kunnen doen is de broncode (zoveel mogelijk) openbaar maken, maar niet de assets. Zo moeten mensen het spel alsnog kopen om het (legaal) te spelen, maar kan de community de bugs oplossen, in ieder geval voor de PC versie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 maart 2021 20:45]

Jammer. Ik had nog zo gehoopt. Maar zo te zien wordt Cyberpunk een Anthem en geen NMS. RIP.
Waarom denk je dat?
Patch 1.2 is nog niet eens uit. Laat staan alle dlc's en verdere updates, fixes, patches...
De patches hebben al een zelfde soort tijdstraject als het spel zelf..
Kijk mensen, hier is ons schema... owh, we halen het niet, het wordt wat later... owh, we halen het weer niet... kijk hier is de patch.. sorry hij is nog wat buggy.

Ik weet niet wie daar de marketing en planning doet.. maar ze kunnen beter geen tijdslijnen meer geven voor zaken die ze niet morgen al kunnen uitbrengen.

Neemt niet weg dat ik mij verheug op de nextgen patch, al vermoed ik dat die pas in 2022 gaat komen en ik daarna eerst nog moet wachten op een patch om het speelbaar te maken.

En ja, ik heb het spel gespeeld, zit al meer dan 100 uur in.. om daarna volledig vast te lopen omdat de side missions niet meer spawnen.
Dit zal niet veel effect hebben op het spel zelf. De gameplay ga je niet meer zwaar aanpassen lijkt mij. Ik lees vooral over technische bugs en niet direct over gameplay bugs.
Ik lees vooral over technische bugs en niet direct over gameplay bugs.
Uhhh...

Je leest veel over technische bugs omdat dat de eerste bugs zijn waar men tegenaan loopt als men het spel speelt (met name op de consoles). Als die opgelost zijn, zal je meer klachten zien over gameplay bugs en missende zaken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 maart 2021 20:53]

Het gaat erom wat er beloofd is en wat er geleverd is. Als daar een gat tussen zit zo groot als de grand canyon, is het "papegaaien" compleet terecht.
Just my 2 cents:
Kijk het is toch duidelijk. Heel veel mensen vinden het een top game, veel mensen een goede game. Daarnaast veel mensen vinden het een ultraslecht game of een slecht game.
Bovenstaande spelers zal iedereen horen.
=> Ophemelen tot het hoogste niveau, CDR kan niets verkeerds doen
=> Afbreken tot het laagste niveau, CDR kan niets goed doen

En daarnaast heb je de middenmoot (XX%, vul zelf in) die helemaal niets zegt en zich daar niet mee bezig houdt. Ze genieten van de game, ze missen een aantal features, gaan niet mee op de hype of de ANTI-HYPE en doen gewoon hun ding. Ze hopen dat het spel alleen maar beter wordt. Ik hoop met hen mee.

Sommige hebben 20u en andere tot 200u gespeeld. Als de volgende grote update uitkomt zullen veel van hen dit opnieuw doen.

Eerlijk, ik ben zelf in het eerste team en vond het een super game anders zou ik dit hier niet schrijven. :) maar een beetje zin voor realisme is duidelijk nodig. Het is niet zwart of wit, dit is duidelijk een trend in deze periode. Voor of tegen, zwart/Wit, ja/nee maar het grootste gedeelte is gewoon grijs maar die hoor je niet.
Dit gaat net zoals Anthem worden, beloven alles te fixen of veranderen en uiteindelijk gewoon de stekker eruit.
Waarop baseer je dat? Dat hebben ze toch nooit aangegeven? Integendeel!
Snoop Dogg vond al die bugs ook maar niks.
https://www.youtube.com/watch?v=ioiU3dtuc9k
En dat is 1. And many will follow
Spellen worden gewoon te groot om het boeiend te houden. Ipv spellen groter maken, kun je beter gedoseerd nieuwe belevingen aanbieden in die spelwereld.