CD Projekt gaat herstructureren om meerdere AAA-games tegelijk te kunnen maken

CD Projekt wil meerdere grote AAA-games en -uitbreidingen tegelijk kunnen maken en herstructureert daarom. Daarnaast wil het bedrijf pas later in de ontwikkeling van het spel de marketingcampagne starten en wil het beelden van alle platforms tonen.

Om meer games te ontwikkeling zegt het bedrijf de cto een grotere rol te geven binnen het bedrijf en gaat CD Projekt de ontwikkeling aan de REDengine centraliseren en verbeteren. De ontwikkelstudio wordt daarnaast geherstructureerd in meerdere, interdisciplinaire teams die agile gaan werken. Deze teams krijgen ondersteuning van 'experts' en gaan voor zowel Cyberpunk- als voor The Witcher-games werken.

Met deze veranderingen moet de ontwikkelaar games op een andere manier maken en moet het bedrijf proactiever worden. Hiermee moet het vanaf 2022 mogelijk worden om meerdere games tegelijk te kunnen ontwikkelen. Het bedrijf zegt ook aan een 'duurzame en zorgzame werkomgeving' te willen werken. In onderstaande video zegt het bedrijf stress van werknemers te willen verminderen en burnouts te willen voorkomen. Het moet voor werknemers makkelijker worden om met hoger geplaatsten te kunnen praten, ook krijgen zij workshops die ingaan op mentale gezondheid. Tevens komt er een ondernemingsraad-achtig orgaan.

CD Projekt RED, een afdeling van CD Projekt die verantwoordelijk is voor games als The Witcher en Cyberpunk 2077, gaat games korter promoten. Trailers, demo's en diepteinfo over in-game-mechanics gaat het bedrijf pas dichterbij de release van een spel delen. Het bedrijf sluit echter niet uit om games alsnog vroeg aan te kondigen via kleinere teasers.

De ontwikkelaar wil ook beter omgaan met de verwachtingen van fans, door minder over concepten te communiceren en meer met 'polished' in-gamebeelden. Daarnaast gaat het bedrijf meer beelden delen van alle platforms waarop een spel wordt uitgebracht. Van Cyberpunk 2077 werden alleen beelden van de next-genconsoles of krachtige pc's getoond. Daardoor raakten gamers teleurgesteld toen ze zagen dat het spel op current-genconsoles en minder krachtige pc's er minder mooi uitzag. Op de current-genconsoles waren er andere beperkingen, zoals minder npc's op straat. Dit zorgde volgens gamers onder meer voor minder sfeer.

CD Projekt stopt daarnaast met de vijfjaarlijkse plannen, maar wil in plaats daarvan ieder jaar een roadmap uitbrengen. Om het bedrijf tot slot te kunnen groeien, wil CD Projekt investeren in het verbreden van de gamemerken en meer mediavormen als tv-series, boeken, strips en speelgoed gebruiken.

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-03-2021 • 20:18

86 Linkedin

Lees meer

Reacties (86)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd, na een kanjer als Witcher 3 is CDPR gewoon heel snel heel groot geworden, en werd CP2077 een ultiem voorbeeld van mismanagement en gewoon niet genoeg ervaring met werken op die schaal binnen dat budget.

Ik vond CDPR altijd een tof bedrijf omdat ze gewoon met hele goeie dingen bezig waren, maar CP2077 laat wel echt zien dat ook zo'n bedrijf de plank volledig mis kan slaan.

Hopen dat ze dat nu omgedraaid kunnen krijgen, maar eerst zien dan geloven.
en werd CP2077 een ultiem voorbeeld van mismanagement
Ik weet het niet, hoe veel AAA games worden niet gewoon standaard in die staat opgeleverd? Recent nog de discussie over Anthem, de PC versie van Horizon Zero Dawn bij release, etc. Betekend dit niet gewoon dat CDPR zich heeft aangesloten bij de rest van de grote game bedrijven...
CDPR's hele marketing strategy was toch juist "wij zijn niet EA, wij leveren wel kwaliteit".

Witcher 3 was wel degelijk een op triple-A game die niet zo voorgelogen was als Cyberpunk. Het voelt alsof ze al hun geld aan PR uitgeven ipv developers.
Witcher 3 op release was ook niet in top vorm hoor. Ze hadden op een gegeven moment hun hele quest en craft systeem op de schop gedaan. Als je witcher 3 in huidige vorm speelt, probeer maar een 1.0 versie te downloaden. Je schrikt je kapot hoe ruw de game was.
Ik heb alleen de 1.0 versie gespeeld (80+ uur) Maar uit jouw bericht lees is ik dus dat ik de cd's eigenlijk weer eens in mijn xbox moet steken?

De uitbreidingen heb ik ook nooit gespeeld. Is dat nog een beetje de moeite?
Die uitbreidingen zijn super tof om te spelen zeker de 2de met het verborgen geheim:)
Niet zo verborgen meer als je het benoemt, ;)
Heb er 240 uur ingestoken, en zeker de moeite waard. Beide uitbreidingen zijn uitstekend, als je moet kiezen tussen de 2 zou ik persoonlijk voor Blood and Wine gaan.

Momenteel bezig met de Witcher 1, en hoewel dat een hele andere ervaring is wel de moeite waard voor het verhaal. De wereld die ze daarin gebouwd hebben voelt minder gedateerd aan dan dat het spel is.

Probeer eens een potje waarbij ik mijn saves van 1 tot 3 mee kan nemen. Dat geeft mijn idee straks aan een replay van de Witcher 3 ook wel wat meerwaarde.
Witcher 3 was bij release in dezelfde staat als Cyberpunk was.
Witcher 3 was bij release in dezelfde staat als Cyberpunk was.
Is dat echt zo?? de reviews van the Witcher waren volgens mij vanaf het begin al vrij positief, in tegenstelling tot Cyberpunk

reviews: The Witcher 3: Wild Hunt - Sterk en ambitieus
Er zit een groot verschil in de verwachtingen. Bij The Witcher 3 werd er gewoon een deftige rpg verwacht en kregen we een spel dat al die verwachtingen zwaar overtrof, wat direct een veel positiever gevoel geeft. Bij cyberpunk 2077 werd een absolute top-rpg en één van de beste open werelden ooit verwacht terwijl het spel zelve maar gewoon 'goed'is, wat een teleurstelling met zich meebrengt en dus een negatief gevoel.
De standaarden waren toen ook veel lager, net als de verwachtingen.
Niet mee eens. Want de Witcher 3 gameplay was in fundament gewoon goed. Na alle fixes is het ook een top game geworden, die ik nog steeds om de zoveel tijd speel.
Bij cyberpunk ben ik gewoon continu mijn immersion kwijt door alle quirks, en dat is nog los van de bugs. Volgens mij is dat gewoon niet meer te fixen zonder een volledige remake. En zelfs dan.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 31 maart 2021 15:14]

Niet mee eens. Want de Witcher 3 gameplay was in fundament gewoon goed. Na alle fixes is het ook een top game geworden, die ik nog steeds om de zoveel tijd speel.
Dus zoals ik al zei: "Witcher 3 was bij release in dezelfde staat als Cyberpunk was."
Bij cyberpunk ben ik gewoon continu mijn immersion kwijt door alle quirks, en dat is nog los van de bugs. Volgens mij is dat gewoon niet meer te fixen zonder een volledige remake. En zelfs dan.
Waar baseer je dit op? No Mans Sky was veel erger dan Cyberpunk 2077 en dat spel doet het nu geweldig. Dat spel crashte voor bijna iedereen meerdere keren per uur.
Je noemt 2 games, 'de rest van grote games'? Generaliseren van de fouten binnen cyberpunk is best een populair aspect hier op T.net, altijd grappig dat vergelijkingen naar andere gelijkwaardige games worden afgeschoten, maar vergelijkingen trekken naar compleet andere games in compleet andere staat van ontwikkeling (Anthem is een game van 1,5 jaar werk, CB niet), is dan opeens prima?

No Mans Sky, dan had je een perfect voorbeeld.. verschil, dat is geen groot bedrijf ;)
Grappig, nog voor de release van CB had ik tegen collega's al m'n deja vu gevoel geuit tov No Man's Sky. En ik zie een gigantische gelijkenis tussen de twee: de gigantische marketingmachine die ermee gemoeid ging en uiteindelijk de gecreëerde verwachtigingen niet kon waarmaken. Ik denk dat hier gewoon echt te veel reclame en te veel verwachtingen werden gemaakt. Jammer dat de mond-aan-mond-reclame vooral de schuldige is denk ik.

Overigens: buiten in real life schaken totaal geen gamer, maar toch zijn CB en NMS bekend klinkende namen.
Als CDPR het oplost zoals hello games zouden ze misschien nog wat vertrouwen terug winnen.

Ik ben voor als nog heel blij dat ik nooit de marketing heb gevolgd. Ik zou het een 5/10 hebben gegeven omdat het vooral meh is kwa content en gameplay. Daarna ben ik naar de marketing gaan kijken en zag wat ze "belooft" hadden en zou die score aanpassen naar een dikke vette 2/10.
Witcher 1 was pas slecht toen het uitkwam, volgens mij hebben ze toen een jaar later een hele grote patch ( nieuwe game) uitgebracht.
Zo ben ik toen de tijd bij de Witcher franchise terecht gekomen.
Teveel games worden in slechte staat afgeleverd en dit is in mijn ogen gewoon een erg slechte zaak.CDPR is in mijn ogen gewoon ver onderuit gegaan en zal ook niet snel meer naar een game van hun uitkijken. De enige in mijn toplijstje die overblijft is Rockstar.

Daarnaast over de kwaliteit... ik vindt het niet gek dat de crackscene roodgloeiend staat.
De enige in mijn toplijstje die overblijft is Rockstar.
Naughty Dog, Valve, Nintendo? Veel verder kom ik ook zo 1-2-3 niet meer :/
Square Enix. Hebben volgens mij altijd wel geleverd.
Ook niet altijd. Vond FF15 technisch wel goed, maar de laatste 20% van de main story voelde voor mij als afgeraffeld alsof ze grote stukken van de story line hadden weggelaten om maar op tijd een stabiele game te releasen. Wel een van de weinige games van SE waar ik dat bij had overigens.
Ik merkte dat zelf niet zo, maar het lijkt me dan toch de juiste keuze. Anders krijg je een ‘star citizen/duke nukem’. Ze hebben met downloadable content alsnog veel kunnen gebruiken van wat gebouwd was.
Square Enix heb ik na het SNES tijdperk niet meer aangeraakt, tot dat ze nu met Outriders gekomen zijn. Erg cool dat ze er een demo voor vrij geven, maar het is uiteindelijk ook niet veel meer dan een "meh" titel.
Wat is je punt ... de discussie ging niet over jouw persoonlijke game voorkeur.
Leuk dat je specifiek de PC versie noemt van HZD; het origineel was een van de meest "affe" spellen die ik gespeeld heb op consoles. De meeste AAA singleplayer games op console zijn gewoon af.
HZD is slechts een brakke port (in het begin), CP77 is op alle platformen even gaar uitgebracht. IMHO een wereld van verschil.
cp2k77 is prima als game, ze hadden alleen niet zo vroeg de hype train moeten starten.

door al dat gepush van management is het gewoon te vroeg released.
als ze nog een jaartje de tijd hadden genomen was alles een stuk beter.
Dat zie je nu met de grote patch en changelogs.
idd, ze noemen ook dat ze het verwachtingsmanagement beter gaan doen. Een groot probleem met Cyberpunk, organisatorisch gezien, is dat ze het al in 2012 aangekondigd hebben, en sinds 2018 draaide de marketing machine op volle toeren. Ze moesten het wel uitbrengen omdat ze de verwachtingen zo hoog hadden gezet door de enorm succesvolle marketingcampagne.

Ik vind dat ze pas met de marketing moeten beginnen als ze alle technische problemen en 80% van de game af hebben, zeker de core gameplay. Als ze een jaar voor release al klaar zijn kunnen ze de rest van het jaar besteden om extra content en polijstwerk toe te passen. Maar in principe moeten ze al een versie uit kunnen geven op dat moment.

Bij deze lijkt het alsof alles nog op het laatste moment gefixed moest worden. Ik bedoel, animaties en textures inladen lijkt me iets dat al opgelost is. Als dat al die tijd al stuk was doen ze echt iets verkeerd.
Upscalen is altijd een uitdaging dat vaak onderschat wordt. Het was duidelijk dat dit zo niet kon blijven duren en het is goed dat ze een plan hebben. Hopelijk trekken ze de juiste mensen aan die hen daar bij kan helpen.
Games zijn IT technisch - in de code - te ingewikkeld. Het aantal problemen neemt exponentieel toe bij de mogelijke interacties.
Het is een wonder dat het niet crasht. De code van je bedrijfsapp, je website of je webshop zijn een grap vergeleken met deze games.

Gaming, de moeilijkste sector in de IT.
Dus dan wordt testen dus nog belangrijker.

Medicijnen worden ook steeds ingewikkelder om te maken, dat betekent ook niet dat er een verkeerd product geleverd mag worden.
Maar het betekent wel dat een heel klein verschil een gigantische impact kan hebben, nu meer dan ooit.

En games zijn tegenwoordig zo complex dat het testen ook echt gruwelijk veel tijd in beslag gaat nemen, neemt niet weg dat je een volwaardig product moet afleveren. Maar de tijd van 8-bit games ligt toch behoorlijk ver achter ons en is niet meer te vergelijken met de games van tegenwoordig.
Dit voelt vooral als een poging een oude cultuur weg te managen. Ik denk niet dat ze daarin gaan slagen en al doen ze het wel, dat zal pijnlijk zijn, want dat wordt het altijd. Ze willen meer efficientie maar tegelijkertijd ligt er zoals te lezen ook een opdracht meer tegelijk te gaan doen.

Interessant, mijn vote of confidence krijgt het niet.
Plank is niet echt misgeslagen.....
Van Cyberpunk 2077 werden alleen beelden van de next-genconsoles of krachtige pc's getoond. Daardoor raakten gamers teleurgesteld toen ze zagen dat het spel op current-genconsoles en minder krachtige pc's er minder mooi uitzag.
Dit is toch niet iets wat typisch waar Cyberpunk of CD Projekt zicht 'schuldig' aan maakt? Het lijkt mij logisch dat ontwikkelaars de mooist mogelijke beelden willen tonen. Vergelijk het een beetje met auto reclames. Je ziet altijd een mooie auto met een prijs met dan in kleine lettertjes 'Afgebeeld model kan afwijken en is uitgerust met opties' :) Ik denk dat men soms gewoon teveel verwacht. Hadden ze de 'minder mooie' beelden getoond, was er ook commentaar geweest ;)

Wat wel mooi zou zijn dat ze (en daarmee bedoel ik game ontwikkelaars en uitgevers in het algemeen) er duidelijker bij zouden zetten/zeggen wat je ziet: in-game, next-gen, ...

[Reactie gewijzigd door D-Three op 30 maart 2021 21:32]

Ik denk inderdaad dat men soms gewoon teveel verwacht, maar opvallend was wel dat CD Project bewust geen gameplay beelden liet zien voor de Xbox One/PS4, maar wel iedereen probeerde te overtuigen dat het op alle platformen goed draaide. Ik denk dat er over het algemeen minder commentaar was geweest als ze gewoon eerlijk waren geweest, dat was het grootste probleem.
De beschrijving van Tweakers is niet volledig. Wat er bij hoort is dat a) reviewers alleen toegang kregen tot de PC versie, en b) initiële pre-launch reviews niet eigen gemaakte beelden mochten gebruiken in de reviews, alleen door CD project RED gegeven beelden. Zeker dat laatste is niet standaard gebruik in de gaming wereld.
(Overigens hebben reviewers daar ook een verantwoordelijkheid, die hadden die voorwaarden niet moeten accepteren, bijvoorbeeld SkillUp deed dat niet)
b) initiële pre-launch reviews niet eigen gemaakte beelden mochten gebruiken in de reviews, alleen door CD project RED gegeven beelden. Zeker dat laatste is niet standaard gebruik in de gaming wereld.
(Overigens hebben reviewers daar ook een verantwoordelijkheid, die hadden die voorwaarden niet moeten accepteren, bijvoorbeeld SkillUp deed dat niet)
Wow, dat wist ik nog niet. Dan weet je toch ook al dat er iets mis is, als alleen beelden van de developer gebruikt mogen worden. Ik snap best als ze zouden zeggen dat je feature X of locatie Y nog niet mag tonen, maar over het algemeen mogen reviewers die voor release een review maken toch wel eigen gemaakte beelden gebruiken.
Klinkt als een prima idee. Je ziet aan Cyberpunk 2077 dat al je eieren in één mand leggen gewoon geen goed idee is.
Beter twee kleinere games maken dan één grote. Als het dan faalt is er minder aan de hand, en mocht het goed werken kan je altijd een vervolg maken.
Wat zonde dit na het cyberpunk fiasco staan de aandeelhouders natuurlijk aan de deuren te kloppen bij CDPR. Alles moet in één keer agile en smart. Meer games releasen met minder kwaliteit. Winstmarges verhogen etc. Het zou me niks verbazen als sommige developers uit frustratie daar straks weggaan en voor zichzelf beginnen.
De aandeelhouders reageren momenteel niet echt blij op dit nieuws. Op het moment van schrijven is het aandeel 13% gezakt.
Ik zie het wel goed uitpakken, wat dat betreft een goed moment om aandelen te kopen.
Goede stap van CDPR! Die gasten zitten natuurlijk al maanden in crisis management om Cyberpunk te fixen, met (zo te lezen) een team wat niet georganiseerd is om goed aan meerdere projecten tegelijk te werken.

Off-topic~ish:
Wat mij trouwens wel opvalt is de zure reacties onder dit artikel, man man man. CDPR was een van de hoogst aangeschreven developers die “niks verkeerd kon doen” (althans zo was het sentiment voordat Cyberpunk uitkwam).

Ja, ze hebben een suboptimale launch gehad, voor een overhypete game met torenhoge verwachtingen die ze niet allemaal waar hebben kunnen maken... maar maakt ze dat per definitie een slechte dev?

Ze hebben toegegeven dat het spel niet af was, een uitgebreide roadmap gemaakt met fixes en je kon zelfs een refund krijgen voor je game. Daarbovenop zijn ze ook aan het kijken om de organisatie te verbeteren.

Tegelijkertijd geven we studio’s als EA, Bethesda en Ubisoft tientallen kansen, terwijl bijv een Ubisoft met de launch van AC Unity oogkleppen op deed en alleen wat gratis dlc weggaf en simpelweg zei “Ja maar we wisten het écht niet”.

CDPR gaat al maanden door het stof en als ik hier de reacties lees zit iedereen nog steeds in z’n eigen sop gaar te koken dat Cyberpunk niet af was toen die uitkwam. Er zijn genoeg games waar we ook 60-70eu aan uitgeven die net zo brak zijn en waar je bijna niemand over hoort.

Ben blij dat ze het fixen, als ze echt een zo’n gigantische pre-order cashgrab gedaan hadden, dan hadden ze de game links laten en verder gegaan.

Kijk voor je, niet achter je ;)
Hopelijk komt er uit alle nativiteit rond Cyberpunk launch toch nog iets positief.

Dit zou een les moeten zijn voor iedere persoon, ieder organisatie en ieder bedrijf. Blijf nederig. Als je ego te groot wordt en je denkt dat je alles kunt, heeft het universum de neiging om je houding te "corrigeren".
Ik adviseer iedereen om voor de zekerheid ven de laatste (versies) van de games die je Library op GOG.com staan downloaden.

Qua game ontwikkeling heeft CD Project veel goed te maken en het zal me niet verbazen als de GOG.com tak (CD Project Blue) verkocht wordt om projecten van CD Project Red te bekostigen :)

Edit: BTW er is (eindelijk) weer (eens) een giveaway bij GOG. Maar enkel Windows (en Wine) gebruikers hebben wat er aan.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 30 maart 2021 21:51]

Dat platform zal een stuk meer opbrengen dat t qua onderhoud kost. Waarom zou je in een markt zoals game ontwikkeling je steady cash income de deur uit doen? Die kan er juist voor zorgen dat je minder afhankelijk bent van de hits en niet teveel van release naar release moet leven.
Waarom zou men juist datgene willen verkopen wat ze een mooie cashflow oplevert? Valve is natuurlijk al een stukje verder met Steam, maar het is Steam wat bij Valve de schoorsteen doet laten roken en ongeveer alle projecten bekostigd. 'nadeel' is dat het misschien zelfs teveel geld oplevert en men niet de noodzaak heeft om eens een HL3 uit te brengen ;) Maar ik kan me voorstellen dat CDP een soortgelijke constructie wil hanteren.
Gelukkig heb ik de games die ik op gog.com heb ook op disc.

De GOG versie was om de bezorgtijd van de fysieke versie te overbruggen.
ik zou zeggen, zorg eerst maar dat cyberpunk 2077 goed werkt voordat je je op andere projecten gaat inzetten...

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 30 maart 2021 20:23]

Misschien eerst maar eens focussen om 1 AAA game te maken, want dat is ze de laatste tijd in ieder geval niet gelukt.
Quizje: Welke belangrijke software ontwikkeling rol wordt niet genoemd in de nieuwe Agile team beschrijving (vanaf hier)?

Antwoord: [spoiler=title] Tester [/spoiler]

Edit: He jammer, ik mag blijkbaar geen tags gebruiken in artikel-reacties.

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 30 maart 2021 21:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee