CD Projekt-insiders: te grote ambitie en haast plaagden ontwikkeling Cyberpunk

CD Projekt Red wist van de vele bugs en prestatieproblemen in Cyberpunk 2077 af ten tijde van de release, maar het bedrijf gaf zichzelf simpelweg niet de tijd om deze te verhelpen. Een patroon aan te grote ambities en te veel haast komt voort uit een serie interviews met werknemers, afgenomen door Bloomberg.

Gamejournalist Jason Schreier van Bloomberg sprak met meer dan twintig huidige en voormalige CD Projekt-werknemers, waarvan velen op voorwaarde van anonimiteit. Een van de eerste punten die hij naar voren brengt, is dat CD Projekt-ceo Marcin Iwiński in een recente excuusvideo stelt dat de game 'een groot deel van zijn technische problemen niet vertoonde in de testfase'. De geïnterviewden spreken dat tegen en stellen dat heel veel problemen bekend waren, maar dat er simpelweg de tijd niet voor was om ze te repareren. Er was over het algemeen ook veel hoogmoed bij de hogere lagen van de studio doordat het The Witcher 3, een alom geliefde en zeer grootschalige game, op zijn naam heeft staan.

Ambitieuze doelen snel willen halen

Het stuk schetst verder een beeld van een ontwikkelproces dat om meerdere redenen erg gehaast was. Een van die redenen was de release van de nieuwe generatie Xbox en PlayStation: CD Projekt had graag dubbel indruk gemaakt door de game eerst op de oudere generatie consoles uit te brengen en daarna opnieuw in de schijnwerpers te gaan staan met zijn versies speciaal voor de Xbox Series S/X en PlayStation 5.

Verder zou de studio moeite hebben gehad met het gelijktijdig ontwikkelen van de nieuwe engine voor de game en de content van de game zelf. Een medewerker omschrijft het als 'een trein laten rijden terwijl je het spoor er vlak voor nog aan het leggen bent'. Hij of zij stelt dat dat veel makkelijker geweest zou zijn als de sporenleggers een voorsprong van een paar maanden hadden, maar die hadden ze niet.

De ambitie van de studio leidde ook tot veel crunch, het vaak en veel overuren maken. Officieel was dit vanuit de studio niet verplicht, maar werknemers voelden zich niet vrij om op gezonde tijden het pand te verlaten. Op dergelijke momenten werd bijvoorbeeld gesteld dat 'andere collega's dan maar meer uren moesten draaien' zodat er een op tijd naar huis kon. Daarover publiceerde Bloomberg in december ook al een stuk.

Nieuwe regisseur in 2016, ontwikkelproces 'gereset'

Ook de overstap naar first-person perspective zou een uitdaging geweest zijn voor de studio. Dat zou nieuw personeel, technologie en technieken gevergd hebben. Deze overstap was onderdeel van een grote koerswijziging die de ontwikkeling in 2016 moest maken, onder de nieuwe regie van Adam Badowski, die daarvoor studiohoofd was. Op dat moment werd 'in essentie op reset gedrukt'. Ook het verhaal en de gameplay moesten op de schop. Door meningsverschillen omtrent deze koerswijziging zouden ook meerdere studio-veteranen die aan The Witcher 3 werkten, vertrokken zijn.

Een ander pijnpunt zou de 48 minuten durende demo uit 2018 zijn. Die zou 'grotendeels nep' zijn geweest, omdat de onderliggende gameplaysystemen simpelweg niet af waren. Die beelden zouden dan ook niet echt te omschrijven zijn als gameplay, maar meer als cutscene. De medewerkers stellen dat 'maanden' bespaard hadden kunnen worden als ze die demo niet hoefden te maken.

Om zowel de ambities als de gewenste snelheid te realiseren, nam CD Projekt veel nieuw personeel aan. De geïnterviewden spreken echter van taalbarrières tussen de Poolse en de internationale werknemers en van een algemeen gevoel van desorganisatie, door de rappe groei. Uiteindelijk staan 500 namen in de aftiteling van de game, maar dat is nog steeds weinig vergeleken met de duizenden die bijvoorbeeld aan Grand Theft Auto V werkten, stelt Schreier. Tot slot droeg thuiswerken wegens de coronapandemie ook niet bij aan effectieve communicatie onderling. Daardoor werden de console-devkits die bij de studio lagen, minder benut, terwijl die juist de technische toestand van de game goed weergaven, in tegenstelling tot builds die bij ontwikkelaars thuis op een pc draaien.

CD Projekt vraagt om geduld, werkt aan bugfixes, reageert toch op publicatie

CDPR is momenteel van plan om deze maand nog een nieuwe patch uit te brengen voor de game. In de weken die daarop volgen, moet nog een update komen. Nieuwe content voor de rpg wordt ook uitgesteld om voorrang te verlenen aan het verbeteren van de technische toestand van de game, die op alle platformen met problemen kampt. Dat maakte CD Projekt van de week bekend in zijn tweede excuusvideo. Ter indicatie van de huidige staat van de game: hij is nog niet terug van zijn afwezigheid van de PS Store.

Hoewel CD Projekt officieel niet meewerkte aan het stuk van Schreier, heeft Adam Badowski, regisseur sinds 2016, na de publicatie toch een reactie gegeven. Hij verdedigt de 48 minuten durende demo uit 2018 door te zeggen dat daar het work in progress-watermerk voor is. Over de verhouding tussen scripted scènes en functionerende gameplay, spreekt hij niet. Verder vindt hij dat het overtrokken is om uitspraken te doen over wat 500 werknemers dachten en voelden tijdens het ontwikkelproces terwijl hij er twintig heeft gesproken.

Schreier, op zijn beurt, bedankt Badowski voor de reactie, herinnert hem eraan dat de studio niet wilde meewerken aan het stuk, maar stelde dat ze altijd welkom zijn om daarop terug te komen om meer van hun perspectief te geven.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-01-2021 • 10:05

261 Linkedin

Lees meer

Reacties (261)

Wijzig sortering
Als iemand die enkele jaren heeft meegedraaid in de games industrie zijn veel van deze verhalen helaas erg herkenbaar. Dit zijn allemaal zaken die structureel en (te) vaak mis gaan bij game development:
  • Designers met veels te grote ambities die niet praktisch haalbaar zijn, en die niet bereid zijn om hun ideeën los te laten of compromissen te maken. Of die om de haverklap hun designs overhoop gooien waardoor een lading werk weggegooid kan worden.
  • Een planning die te weinig ruimte geeft voor gedegen vooronderzoek, geen marges bevat voor onvoorziene omstandigheden, en met deadlines die volledig onrealistich zijn.
  • Een tech stack die nog in ontwikkeling is terwijl de game al volop in productie is, waardoor de designers en artists continu aan het mikken zijn op een bewegend doel.
  • Programmeurs die hun werk alleen testen op high-end PC's, waardoor ze volledig blind zijn voor de performance op minder krachtige platforms.
  • Een technisch team dat structureel de uitdagingen onderschat van porten naar een console- of mobile platform.
  • Marketeers die per sé (te) vroeg iets willen tonen aan de pers, wat een hoop development tijd opsnoept en bovendien een misleidend beeld geeft van het eindproduct.
  • CEO's die al helemaal geen idee hebben van de toestand van het project en (te laat) proberen te compenseren door meer mensen aan te nemen, wat de situatie alleen maar complexer maakt.
  • Een cultuur van peer pressure wat impliciet leidt tot de verwachting dat iedereen overuren draait, ook al is het officieel geen bedrijfsbeleid.
Als je een groot deel van de game development studios zowel groot als klein onder de loep neemt, dan zul je waarschijnlijk bij de meesten dezelfde problemen zien. Het is sneu om te constateren dat dit ook bij de grootste en meest ervaren studios nog altijd gebeurt, en bij CD Project Red is het natuurlijk op grote schaal helemaal catastrofaal afgelopen. Game development is en blijft een complex proces en iedere game die uitgebracht wordt is een klein wonder, maar je zou toch verwachten dat we zo langzamerhand dat proces wel wat beter onder de knie zouden hebben.
Game development is en blijft een complex proces en iedere game die uitgebracht wordt is een klein wonder, maar je zou toch verwachten dat we zo langzamerhand dat proces wel wat beter onder de knie zouden hebben.
Omdat ze niet worden afgestraft door ons: shitty DLCs, mtx, zero day patches, season passes, pre order crap, uitmelken formules.

Allemaal troep die bestaat omdat we het blijkbaar pikken en ervoor betalen. Als iedereen een dikke vinger ernaar zou doen en het niet zou kopen, zouden prutsers als Activision, EA en Bethesda allang een pijnlijke dood gestorven zijn.
Het punt is eerder dat gamedevelopment tegenwoordig zoveel resources vraagt, ten opzichte van een 8 of 16-bit spelletje..., dat een triple A title ontwikkelen enorm risicovol is, heeeel veel geld kost, en veel meer mensen hun neuzen dezelfde kant op moeten staan. Als een gamedesigner niks van programmeren af weet en wat het betekent om een mechaniek te ontwikkelen, heb je al de verkeerde persoon aan het roer staan.

Grote luchtkastelen die programmeurs dan waar moeten maken. Dat werkt gewoon niet.

Om die resources later terug te verdienen heb je dus DLC en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 17 januari 2021 14:01]

"Om die resources later terug te verdienen heb je dus DLC en dergelijke."

Als mensen nou eens ophielden deze propaganda van de triple AAA ruk studio's te herhalen.
Games maken winst.. (ieder jaar gewoon terug te vinden in de presentaties en boeken) vooral zonder DLC en alle andere (kul) poes pas eromheen. Als games geen winst zouden maken, zouden ze het vooral niet doen. De rest is pure geldklopperij... bedacht door eikels die zich CEO noemen van de triple AAA studios.. waarbij meedogenloos gebruik wordt gemaakt van verslavende elementen, die buiten deze industrie met harde wet en regelgeving zijn bedwongen.

En gamers moeten stoppen om deze misbruik goed te praten... DLC en alle andere meuk is niet nodig om de ontwikkeling kosten terug te verdienen... het is er puur en alleen voor exorbitante zelfverrijking. Het aller ergste is nog wel dat de enorme winst niet eens wordt gebruikt om de werkomstandigheden te verbeteren of om de hardwerkende programmeurs/testers te belonen... die worden totaal uitgeknepen en meteen na de release buiten de deur geschopt.

Dus hou aub op deze verschrikkelijke kul te blijven verspreiden.
En idem met pre-orders van games die vol bugs zitten of veel minder zijn dan verwacht (zoals bvb C&C4)
Het hele punt van dit verhaal is dat de kosten die men maakt juist veel te hoog zijn, omdat zoveel tijd en moeite verkwist wordt door mismanagement. Het is nogal hypocriet van die mensen om het steeds weer over hoge kosten te hebben terwijl ze donders goed weten dat ze die zelf hebben veroorzaakt. In plaats van er lering uit te trekken gaat men alsnog op dezelfde voet verder.
Bron? Heb al meerdere keren deze bullshit betwist. Geef maar een bron die ik 1-2-3 debunk met feiten. AAA game market verdient dik.
Stoer, alleen je negeert de andere zijde, namelijk dat AAA-game market ook gigantisch geld verliest...

Het probleem is simpelweg dat er steeds meer opstartkosten aan een AAA-game komen te zitten, wat allemaal verlies is als dat niet doorgaat.
Oftewel ja men verdient mega-bedragen, maar die hebben ze ook nodig omdat ze aan de andere kant risico op mega-uitgaven hebben.
Risico ondernemen doet *elke* onderneming, als men wil innoveren of experimenteren, kan dat falen.
Dat ene specifieke project staat dan dik in de min. Dus?
Niemand gaat mij wijs maken dat AAA bedrijven het zwaar hebben en op elke mogelijke manier een cent eruit moeten drukken, wanneer game studios *en* publishers, jaar na jaar weer +20-+33% (tov jaar ervoor) "net profit" boeken (in de honderden miljoenen tot miljarden).

[ net nog even opgezocht voor paar willekeurig games van https://www.usgamer.net/a...eo-game-releases-for-2020 ]

Punt is, ze doen het niet omdat het moet of nodig is, maar omdat het kan, en niemand hoeft met ze enige vorm van medelijden te hebben.
Ik heb zo'n onderbuikgevoel dat ze het prima zouden (over?)leven als ze volledige games uit brengen, zonder extra kosten achteraf.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 19 januari 2021 16:53]

Mooie weergave van totaal niet snappen hoe een bedrijf werkt.
Om die resources later terug te verdienen heb je dus DLC en dergelijke.
Och ja, want de CEO van EA vreet gras van de armoede en heeft sinds 2003 geen vaste woon- of verblijfplaats meer. De stakker.
Want EA games hebben geen dlc en micro transacties he?
Je lijkt niet te snappen dat dat bericht ironisch was, maar tegelijkertijd gebruik je zelf ironie als antwoord...
En dat komt weer omdat we zo enorm vatbaar zijn voor marketing en traditie. Kijk naar de hoeveelheid preorders die Tweakers hebben geplaatst omdat het een CDPR game was, "dat kan niet fout gaan".
Oké, maar CDPR had toch ook een aantal fenomenale games afgeleverd?
Dan is het toch meer dan terecht dat je ze durft te vertrouwen?
Consequenties van Cyberpunk zul je pas bij de volgende pre-orders gaan meenemen.
Oké, maar CDPR had toch ook een aantal fenomenale games afgeleverd?
Dan is het toch meer dan terecht dat je ze durft te vertrouwen?
Nee, dat is niet terecht. Preorders zijn consument onvriendelijke praktijken die gewoon heel handig worden verkocht. Als men niet zo blind zou vertrouwen en de reviews hadden afgewacht, dan was dit punt nooit bereikt.
Wat is er zo consument onvriendelijk aan? Men weet toch dat ze een game kopen op belofte basis? Lijkt me een zeer bewuste keuze. Dat je helpt de studio het te laten slagen door alvast geld in het laatje te brengen en zo ervoor zorgen dat het product juist kansrijk wordt lijt me niet een foute keus op zich zelf.
Wat er mis is, is dat de consument zich gedraagt als een verwend klein kind die maar ervan uitgaat dat alles perfect moet en zal zijn en gaat zitten klagen als het niet geheel geworden is wat ze ervan verwacht hadden.

De consument moet leren dat een pre order een investering in een verwachting is die niet 100% gaat ansluiten bij je eigen verwachting vs wachten tot het product af is en dan beoordelen of je het wilt kopen.

Ik vind het toch wel een beetje klagen dat die brommer die je bestelde geen motor bleek te zijn ondanks dat de verkoper had geroepen dat de brommer best als motor te gebruiken was. Wil je zeker zijn, dan even wachten en een proefrit maken. Een pre-order is een sprong in het diepe.

Het grootste probleem is dat ze zulke leuke extras aanbieden voor pre-orders, bedoeld als compensatie voor die sprong in het diepe, maar de consument die niet een risico nemer is ziet het als korting voor een bestaand product.

De verwachtingen kloppen gewoon niet. Van de consument.
Weet je wat een consument vriendelijke manier is om een game te verkopen? Door een hands-on demo aan te bieden. De game industrie creëert haar eigen problemen; Men wilt geen demo uitgeven, maar wel hypen en cashen dan maak je een gok om de klappen te vangen. De game industrie stimuleert de consument om hun game uit te proberen via creatieve wegen.
eens, voor een bestaand product is dat zeker een goede manier. pre orders zijn een investeringsronde voor een nog niet bestaande game. niet vergelijkbaar.
bij kickstarter zie je hetzelfde, wel met korting investeren en als reward een product verwachten, leveren ze niet, laat of eem matig product, dan gaan we klagen.

mensen mogen zich ook wel bewuster opstellen in het leven.
Nee hoor, dit is écht niet de huidige stand van zaken. Je doet overkomen alsof preorders een vorm van investering zijn, maar dat is absoluut niet hoe ze worden geadverteerd. Je geeft zelf al aan dat er bonusjes worden aangeboden, dat is slechts de overtreffende trap. Als je TV en YouTube advertenties erop naslaat wordt nergens uit duidelijk dat je een investering doet. Als dat niet consument onvriendelijk is dan weet ik het ook niet meer.

Ik denk dat je preorders in verwarring brengt met Kickstarter/Indiegogo. Als je als bedrijf de ontwikkeling van je game niet kan bekostigen, kan je altijd nog drie kanten op:

- Je afvragen of je bedrijf gezond is/niet in een wurggreep van een uitgever zit.
- Daadwerkelijk een Kickstarter/Indiegogo traject beginnen.
- Het Early Access model toepassen en transparant zijn in je ontwikkeling.

Neem Larian als voorbeeld, die hebben een combinatie van bovenstaande gedaan: de uitgever gedag zeggen heeft uiteindelijk het bedrijf gered, met een kickstarter haalden ze het budget binnen en door middel van speelbare doch uitgeklede intermediate releases kon de community voor zichzelf zien hoe het stond met de voortgang. Het gevolg is dat het bedrijf gewoon heel gezond is en hij een zeer loyale aanhang heeft. Merchandise verkopen doen het ook meer dan prima. Hij noemt de traditionele relatie tussen uitgevers/aandeelhouders en ontwikkelaars dan ook het zelfmoordmodel.

Snel geld is leuk, maar je loopt uiteindelijk alleen maar voor op de zaken. Uiteindelijk zijn de échte ontwikkelaars (niet het management) de lul, en de klant is weer €60,- lichter. Dat mag je niet afschuiven op de consument als een gevalletje slecht verwachtingsmanagement.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 18 januari 2021 08:38]

Nee je ziet het verkeerd. Pre orders zijn meer een manier van de echte fans om de studio te een beetje te helpen. Ik heb ook Baldurs Gate 3 direct voor de volle mep gekocht, maar nog niet gespeeld, dat ga ik pas doen als die helemaal af is. De game is dan vast een stuk goedkoper, maar ik heb bewust de volle mep betaald.
Om beursgenoteerde bedrijven (en dat is CDPR na Witcher 3 geworden): "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."
Kijk naar de hoeveelheid preorders die Tweakers hebben geplaatst omdat het een CDPR game was, "dat kan niet fout gaan".
Als je echt had geweten wat CDPR was, dan had je juist geweten dat dit een drama zou worden.

CDPR levert een hele tijd na release mooi games op, maar bijv The Witcher 3 was ook gewoon een bug-fest het 1e half jaar.
Jij vindt die DLCs/season passes/pre order rewards en andere dingen misschien niet leuk, maar ik en miljoenen anderen vinden dat dus wel.
Heb zelf ook season passes gekocht voor apex legends of PUBG, en zal me daar nooit slecht bij voelen of het beklagen. Ik heb zo ontzettend veel uren in die spellen gestoken en plezier gehad dat ik de ontwikkelaars dat 10tje een jaar later gewoon nog gun.
Assasin's creed Odyssey heb ik achteraf ook de atlantis DLC gekocht, vond het zo'n mooie extra op de hoofd game en heb me dat heel zeker niet beklaagd.
Zijn de spellen perfect? Nee al helemaal niet als je naar PUBG kijkt, maar dat betekent niet dat ze niet leuk zijn.

Ik weet dat de mening er tegen enorm populair is bij tweakers en men dat graag herhaald, maar jullie zijn in de minderheid. :)
Vroeger heette het Add-on tegenwoordig DLC. Sommige Add-ons waren het geld waard andere niet. Dlc's net zo. Ik zie het probleem niet zo.

Destijds met veel plezier de Add-ons van Battlefield 1942 en Operation Flashpoint gespeeld. De afgelopen jaren ook de nodige DLC's van de moderne Battlefield gekocht.
Apex is f2p en hun verdienmodel draait uitsluitend op cosmetics. Past niet in het rijtje imo. PUBG ligt al gevoeliger, een heel matig ontwikkeld spel achter een paywall waar dan alsnog content in zit waar betaald voor moet worden. Rockstar heeft dat nog een eind verdergezet: AAA prijzen om te spelen en dan keuze tussen onrealistische grinds of heftig geprijsde MTX om genoeg ingame currency te krijgen om compleet geschift geprijsde content te kunnen krijgen.

Het gaat in geen geval de goeie kant op, en dat heb jij duidelijk nog niet begrepen, maar intussen draag je je steentje wel bij.

[Reactie gewijzigd door rdcL.be op 18 januari 2021 10:25]

Allemaal troep die bestaat omdat we het blijkbaar pikken en ervoor betalen. Als iedereen een dikke vinger ernaar zou doen en het niet zou kopen, zouden prutsers als Activision, EA en Bethesda allang een pijnlijke dood gestorven zijn.
Mhua, Activision, EA en Bethesda maken geregeld anders erg leuke en vermakelijke games, dat is het probleem. Als ze continue slechte games zouden maken, dán zou waarschijnlijk niemand hun games kopen.

Neem bijvoorbeeld de laatste Call of Duty Modern Warfare (die uit 2019), een 'return' naar hun hoogtepunt in de COD reeks (COD4MW 2007 en MW2 2009). Alom geprezen (als je de Russische comments negeert): https://www.metacritic.co...rn-warfare/critic-reviews) en voor mij een reden om terug te keren naar de serie.

Of EA's STAR WARS Jedi: Fallen Order, een game met bijna 60.000 reviews op Steam met een "Very Positive" rating: https://store.steampowere...R_WARS_Jedi_Fallen_Order/

Of neem Bethesda's Prey (2017), "Very Positive": https://store.steampowered.com/app/480490/Prey/


Het is jammer dat CDPR zichzelf zo in hun voet geschoten heeft met Cyberpunk.

Als ze gewoon de oude consoles gedropped hadden, en een jaar later alleen voor de PC, Xbox Series en de PS5 de game uitgebracht hadden dan was de release een kaskraker geweest. Maarja, overambitieus, te gierig, en kijk waar we nu zijn..

[Reactie gewijzigd door drdelta op 17 januari 2021 15:06]

[...]
Als ze gewoon de oude consoles gedropped hadden, en een jaar later alleen voor de PC, Xbox Series en de PS5 de game uitgebracht hadden dan was de release een kaskraker geweest. Maarja, overambitieus, te gierig, en kijk waar we nu zijn..
Probleempje : Je hebt niet zoveel programmeurs die wel even een jaar blijven zonder salaris.

Simpel gezegd : Het geld was op. En om dan juist de grootste cash-makers (/de huidige consoles) te laten vallen levert je zeker geen investeerder op.
Precies. En om 1 of andere reden blijven "we" ook nog steeds massaal pre-orderen. Je zou zeggen dat met kennis van het verleden en het feit dat door digitale distributie er nooit een tekort aan games is op dag 1 niemand meer een game maanden van tevoren zou preorderen, maar het gebeurt nog steeds.

Cyberpunk 2077 verkocht op dag 1 volgens mij 8 miljoen stuks(inc preorders). Hoe moet dat CDPR en andere studio's motiveren om het volgende keer anders te doen?
Digitale aankopen brengen ook weer problemen met zich mee. Ik moest en zou FF7R op dag 1 hebben. Digitaal besteld en toen bleek dat hij fysiek al ruim een week eerder in de winkel lag.

Daarnaast ook games gekocht op mijn playstation, die dan weer niet op de 2e ps4 van mijn zoontje werkte omdat je niet 2 x dezelfde account kan gebruiken. Hoop gedoe met meerdere profielen en ps4 constant omzetten naar hoofd console etc.
Shitty DLC heeft niets te maken met "bug" free releasing.

MTX is gewoon een manier om geld binnen te halen en eventuele langer ondersteuning te bieden. Je kan tijden van nu niet vergelijken met vroeger.

Zero day Patch is niets mis mee. We hebben bijna allemaal toegang tot internet. En vroeger werd er ook vlak voor het branden en logistiek traject nog dingen verandert. Nu is logistiek en branden vrijwel weg gevallen en mag je dus zelf op het laatst nog iets binnen halen.

Season pass is gewoon een Expension pack alleen in stukje gedeeld. Omdat je makkelijk delen kan versturen naar mensen. Buiten de naam en delen is daar ook weinig aan verandert. Uiteraard kan de inhoud je niet aanstaan. Maar dat wil niet zeggen dat het slecht is.

Pre order crap. Ja je krijgt wat extra's als je vroeger besluit het aan te nemen. Maar die zijn meestal niet noemenswaardig en kan je prima negeren. Of met een code voor 1 a 2 euro later op een keysite bestellen.


Uitmelk formules. Tja verander je teveel aan je game en iedereen loopt te mekkeren dat het niet lijkt op het vorige deel. Doe je het niet dan melk je het uit. Het is ook nooit goed.


Wat ik voornamelijk zie is een aantal vocale gamers die terug naar de oude tijd willen waarin goede games maken nr1 prio had. En geld verdienen er niet bij was. Maar helaas werkt de wereld niet zo. En moet er geld worden verdient.
Wist je dat horse armor voor Oblivion geld in het laatje bracht?

De spelers willen DLC en microtransacties, hoe meer, hoe beter. Of beter: de spelers geven genoeg uit aan DLC om de kosten van de ontwikkeling ervan te compenseren, en daarom doen de studio’s het ook. Waarom zouden ze een inkomstenbron overslaan enkel opdat de mensen die niet betalen een betere ervaring zouden hebben?
Gelukkig kan er ook voor kiezen om andere dingen met je tijd te verdoen, niemand verplicht je om troep te kopen.
"maar je zou toch verwachten dat we zo langzamerhand dat proces wel wat beter onder de knie zouden hebben"

Dat gaat helaas (bijna) nooit lukken. Ik zie het ook bij het bedrijf waar ik voor werk (groot automotive). Door steeds veranderende staff, lessons learned die niet mee worden genomen, koppigheid, nieuwe leiding. Het is in zekere zin toch vaak het wiel opnieuw uitvinden gek genoeg.
Ik wou net zeggen, ik zie veel van dergelijke punten ook voorkomen in mijn bedrijf (proces/productie apparatuur). Planning en budgetten worden afgegeven door engineering, maar sales snoept er altijd nog een 10-20% van af om het maar te kunnen verkopen. En dan sta je bij de klant alles te installeren, dan blijkt die toch echt beter geholpen te zijn en echt geen probleem te hebben met een iets langere levertijd. Maar ja, alles zo strak mogelijk plannen en inkopen krijgt de inkoper een stijve plasser van he.
En dan sta je bij de klant alles te installeren, dan blijkt die toch echt beter geholpen te zijn en echt geen probleem te hebben met een iets langere levertijd. Maar ja, alles zo strak mogelijk plannen en inkopen krijgt de inkoper een stijve plasser van he.
Dat zegt elke klant op het moment dat de deal is gesloten. Dat wil niet zeggen dat ze de prijs-kwaliteit verhouding niet meenemen, maar geld (en dus uren) blijft een belangrijke factor in het beslissingsproces. Als de deal dan eenmaal beklonken is dan kijken ze er ineens met een heel andere mindset tegenaan.
Maar ja, alles zo strak mogelijk plannen en inkopen krijgt de inkoper een stijve plasser van he.
Tja, het is makkelijk om af te geven op mensen wiens baan er voor zorgt dat een bedrijf daadwerkelijk geld verdient.

Sales en marketing zullen altijd eerder dan R&D en productie een product willen verkopen.

Maar er zal altijd een balans moeten zijn, en CDPR heeft die balans hier overduidelijk niet gevonden.
Klinkt als het oude argument van Sales verkoopt. Maar zonder produkt is er weinig om te verkopen. En als een developer met verstand van zaken aangeeft dat er een bepaalde tijd nodig is, dan kan Sales roepen dat het sneller moet, want anders wordt het te moeilijk om te verkopen....dan zou je ook kunnen stellen dat Sales niet goed genoeg weet te verkopen.

Een te snel opgeleverd produkt levert vaak extra kosten en ongemakken aan zowel de klant als de developers/testers op.

Je hebt echter gelijk dat de producerende kant vaak conservatieve inschattingen maakt. Of inschattingen maakt met te weinig ervaring in het inschatten van hoeveel tijd iets produceren werkelijk kost.

Wat telkens naar voren komt dat Sales en Produktie niet goed genoeg op elkaar zijn ingespeeld en/of elkaar niet voldoende vertrouwen, zodat zowel Sales en Produktie menen het gelijk aan hun kant te hebben.

Nou is dat samenspel moeilijk om voor elkaar te krijgen en vast te houden vanwege personeelswisselingen. En dat houdt je argument in stand.

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 17 januari 2021 19:14]

Het zijn de verschillende verantwoordelijkheden die voor conflict zorgen.

Als een ontwikkel team (mede)verantwoordelijk is voor financieel resultaat, en een sales/marketing team (mede)verantwoordelijk is voor het ondersteunen van klanten die problemen hebben met de producten die verkocht worden.. dan delen ze vergelijkbare doelen, en zullen ze ongetwijfeld beter samenwerken.
Maar zonder produkt is er weinig om te verkopen.
En zonder geld valt er niet lang te ontwikkelen.
Tja, Ik denk dat de symptomen gelden voor elke industrie, marketing creertt torenhoge verwachting bij potentiele klanten, nog voordat er iets van een doorvorste prototype beschikbaar is om de levensvatbaarheid aan te tonen. Je ziet het niet alleen in de game industrie, helaas ook al in the vliegtuigen industrie ( BOEING 737 MAX). Zolang de incentives komen uit meer geld voor hoger managment, zal je met zwaar onder ontwikkelde producten blijven, waarvan de bobo's hun marge halen en op zoek gaan naar de volgende CEOship. Het bedrijf, met al haar medewerkers, achter gelaten wordt met de gebakken peren.
Dit is zelfs erger als er sprake is van hedgefunds die de boel opkopen, in stukken hakken, volstoppen met schulden, en iedereen potentieel laten verzuipen, tenzij met veel effort zo een bedrijf in de zwarte cijfers weet te komen. Dan nog zijn ze er niet want dan verkoopt zo een hedgefund het redenerende bedrijf door, en zijn nieuwe reorganisaties en bezuinigingen weer van toepassing. Dus weten hoe iets beter kan zorgt er niet autmatische voor dat iets beter gaat. dat gebeurt alleen als er geld mee te verdienen valt.
De punten die je noemt hebben allemaal betrekking op slecht projectmanagement en falend management. Vergeet niet dat dev-ers ook fouten kunnen maken die invloed kunnen hebben op het resultaat, de planning of de beschikbare middelen. Dus ja, complex is het zeker om het soepel te laten verlopen.

Ik denk over het algemeen dat iedereen het proces wel onder de knie heeft, maar dat bv de invloed van nieuwe teamsamenstellingen zwaar onderschat wordt. Of bv gebrek aan specialisatie (iets maken wat je al veel vaker gemaakt hebt vs je algemene kennis van een taal toepassen op voor jou nieuwe onderdelen). Dat zou eigenlijk er simpelweg op neerkomen dat je 1 championsleague wedstrijd probeert te winnen met een nieuw team en/of met spelers die niet op de juiste plek staan.
Slecht projectmanagement is één onderdeel ervan, een groot en belangrijk onderdeel weliswaar. Maar vaak genoeg ligt het probleem ook bij de gewone werkers die te veel de oogkleppen ophebben en niet de verantwoordelijkheid kunnen of willen nemen voor het grotere plaatje. Of wat te denken van de onschendbare seniors die te veel vastgeroest zitten in hun eigen verouderde methodes, daarmee progressie binnen het bedrijf tegenhouden, en de meer ruimdenkende jonge talenten wegjagen.

Het is uiteindelijk een kwestie van cultuur. Openstaan voor andermans stem en ideeën, kritisch blijven op je eigen werk, verantwoordelijkheid nemen en je zorgen durven uiten. Het creeëren en vasthouden van zo'n cultuur begint en eindigt wel bij het management.
Los van de specifieke inhoudt herken ik dit in het algemeen bij projectmatig (multidisciplinair) werken.
Programmeurs die hun werk alleen testen op high-end PC's, waardoor ze volledig blind zijn voor de performance op minder krachtige platforms.
Hier zijn zeker niet alleen game development programmeurs schuldig aan, ik start vaak een virtual machine met 1 of 2 cores en zet de CPU clock vast op iets debiels als 1.2 GHz als het dan niet goed werkt kan je overnieuw beginnen.
Nou al die zaken die je noemt zie ik ook bij veel gewone software bedrijven. Gamedevelopment is niets speciaals ten opzichte van andere software.
Het kan een hoop oorzaken hebben, en is dus niet bij elk bedrijf op dezelfde manier op te lossen.
Laat ze voorbeeld nemen aan Larian.
Game development is en blijft een complex proces en iedere game die uitgebracht wordt is een klein wonder, maar je zou toch verwachten dat we zo langzamerhand dat proces wel wat beter onder de knie zouden hebben.
Je zou kunnen zeggen dat sommige bedrijven het enigszins onder de knie hebben, maar dat dan vaak ten koste gaat van creativiteit en ambitie (dat zijn immers risicos). Ubisoft perst er redelijk aan de lopende band bijvoorbeeld Assassins Creed en Far Cry games uit, maar het is wel erg duidelijk vaak dezelfde gameplay in een nieuw jasje. Als de formule eenmaal werkt wijkt men er niet snel zomaar van af (zie ook CoD bijvoorbeeld).
De voorbeelden die jij noemt zijn overigens op elke tak van sport toe te passen. Zij het af en toe in een pararel. Je ziet exact dezelfde problemen in it projecten, logistieke innovaties, woningbouw etc.Niks menselijks is ons vreemd.
Dat was ook enigszins mijn punt. CD Project Red wordt nu specifiek onder een vergrootglas genomen en alle problemen worden door de media uitgelicht alsof ze uniek zijn voor dat bedrijf. Maar niks is minder waar; binnen de games industrie zie je overal dezelfde problemen, en daarbuiten net zo goed. Het voelt daarom m.i. niet helemaal juist dat CDPR nu zo aan de schandpaal wordt gehangen.
Uiteindelijk staan 500 namen in de aftiteling van de game, maar dat is nog steeds weinig vergeleken met de duizenden die bijvoorbeeld aan Grand Theft Auto V werkten, stelt Schreier.
Dan vraag ik me ineens wel af waar al het geld naartoe is gegaan. GTA V had namelijk eenzelfde budget als Cyberpunk 2077 alsook een gelijkaardige ontwikkeltijd met als belangrijkste verschil dat Rockstar de engine niet vanaf 0 moest opbouwen.
De GTA serie is iteratief opgebouwd. Als je de broncode van GTA III en GTA V naast elkaar legt zal je waarschijnlijk veel herkennen. De aanwezige features worden steeds robuuster en efficiënter, terwijl door andere teams nieuwe features worden toegevoegd. CP2077 draait op een volledig nieuwe engine, waardoor het project eigenlijk 2 projecten tegelijk is. Ik vind eerlijk gezegd dat het ontwikkelteam best een knappe prestatie heeft geleverd door de game in zo'n staat af te leveren, gezien de gestelde doelen in zo weinig tijd.
Niet echt, tussen San Andreas en GTA IV werd de gehele engine vervangen (van RenderWare naar RAGE).
Ja en nee. Nieuwe engine =/= geheel herschreven. Werkende code opnieuw schrijven is gewoon geen goed idee en wordt ook bijna nooit gedaan. In de gevallen dat het wel gedaan wordt zie je vaak dat het bedrijf al in het nauw gedreven is en dan maakt een kat rare sprongen.

Vooral features worden niet zomaar herschreven. Neem de willekeurige interacties met voorbijgangers bijvoorbeeld. Deze zitten al in GTA III, maar zijn wel steeds geavanceerder geworden. Waar het een simpele enkele zin betrof in III is dat in GTA V een korte dialoog. In GTA SA bepaalt je conditie (fat/ripped) en je kleding (pauper/pimp/rich) wat voor dialoog je voert met je omgeving. Dit zie je in allerlei vormen terug in de RAGE engine (Nico is zachtzinniger met vrouwen dan mannen als je ze uit hun auto sleept).

Dit soort features, waarvan er zeer veel zijn, zijn zeer bepalend voor de player experience, en staan in zekere zin los van de engine. Dit is dan ook wat je ziet bij CP2077. Als ik de comments hier lees over de terugkerende bugs die zich voordeden in het vroege stadium van Witcher III en nu bij CP2077 kan ik dus aannemen dat ze de pre-witcher III engine gepakt hebben, deze een flinke overhaul gegeven hebben om te moderniseren en dit intern als een 'nieuwe' engine hebben aangeduid.
Nieuwe engine =/= geheel herschreven
In het geval van RAGE moest dus alles wat code was van Criterion (RenderWare) eruit gesloopt worden en opnieuw geschreven worden omdat Rockstar voor hun engine niet afhankelijk wilde zijn van EA. In de praktijk betekent het dus dat hooguit wat code die vrij engine-onafhankelijk is nog hergebruikt kan worden.
Niet te vergeten: Rockstar maakt third person open world driving/shooting/crime games al sinds de jaren '90, ten tijde van GTA III.
Dít dus.
Cyberpunk is een totaal ander beestje dan The Witcher.

Als programmeur kan ik je vertellen wanneer je een bepaald/soortgelijk iets al eerder gemaakt hebt (en de oude code er gewoon letterlijk bij kan pakken als referentie/startpunt) dat volgende iteraties daarop véél sneller uitgestampt kunnen worden.
En elke developer die in 2012 met de ontwikkeling van zo'n game begon had dus alle fijne kneepjes bij hen kunnen afkijken.

Waarom lukt het een kleine developer als Warhorse Studios wél, maar een veel grotere studio als CD Projekt Red waar een veelvoud van het budget beschikbaar is, niet? Ze konden toendertijd al putten uit alle details die je bijv. in GTA, Skyrim, Far Cry, AC etc. terug ziet en hebben naderhand vroeg in het development nog talloze andere open world action adventures als inspiratie kunnen gebruiken die in 2013 en later uit kwamen.

Wat de uitkomst is, is een optisch mooie maar qua levendigheid echt bordpapieren wereld.
Was GTA V niet de duurste game ooit?
Voor zijn tijd? Ja, maar dat was 7 jaar terug. Zowel GTA V als Cyberpunk 2077 hebben rond de 300 miljoen dollar gekost aan ontwikkeling.
[...]
Dan vraag ik me ineens wel af waar al het geld naartoe is gegaan. GTA V had namelijk eenzelfde budget als Cyberpunk 2077 alsook een gelijkaardige ontwikkeltijd met als belangrijkste verschil dat Rockstar de engine niet vanaf 0 moest opbouwen.
Jup, de REDengine 4 is helemaal van 0 opgebouwd. Niet dat The Witcher 1 t/m 3 de vorige versies hadden toch? O-)

Hadden ze maar minder aan marketing en meer aan ontwikkeling/testen uitgegeven.

disclaimer, ik heb me 100 uur vermaakt met Cyberpunk en nog meer met The Witcher 3 dus ben aardig biased..

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 17 januari 2021 10:35]

Niet dat The Witcher 1 t/m 3 de vorige versies hadden toch?
Klopt, Witcher 1 gebruikte de Aurora Engine die we eerder zagen in NWN (2002). ;)
https://youtu.be/cXzxn6uhir0

Random filmpje, maar hier zitten iig geen bugs in :X
dit is denk ik typisch een voorbeeld van te ambitieus en niet de juiste prioriteiten. Dit is een leuk filmpje maar biedt het echt toegevoegde waarde aan het spel? Hoeveel tijd is er door diverse mensen in gestoken om dit mogelijk te maken?

Of prullenbakken met unieke inhoud ipv allemaal gewoon dezelfde texture: https://www.altchar.com/g...berpunk-2077-a1NdP2s2tJn3

Die tijd had beter besteed kunnen worden aan het spel bugvrij maken. En/of dingen toevoegen die echt toegevoegde waarde hebben zoals de campaign wat langer maken.

Ik heb trouwens met plezier het spel uitgespeeld op PC. Maar ik heb geen enkele prullenbak op inhoud gecontroleerd. De scene in bovenstaan filmpje heb ik wel even gedaan maar had ik niet gemist als die er niet was geweest.
We weten natuurlijk niet hoe lang iedereen aan de game heeft gewerkt. Soms bij grote bedrijven pompt men er met 100 man een enorme vracht graphics uit in korte tijd, elders doen 10 man hetzelfde werk maar dan in 3 jaar.
[...]
Dan vraag ik me ineens wel af waar al het geld naartoe is gegaan. GTA V had namelijk eenzelfde budget als Cyberpunk 2077 alsook een gelijkaardige ontwikkeltijd met als belangrijkste verschil dat Rockstar de engine niet vanaf 0 moest opbouwen.
Cyberpunk engine is niet van 0 opgebouwd. Ik ben er haast zeker van dat ze hun bestaande engine gebruikt hebben, zonder alle moderne aanpassingen die de Witcher 3 heeft gekregen mettertijd.

Daarom ook dat er sommige gebreken bestaan in de configuratie (o.a.), en dat sommige problemen van bij het begin van Witcher 3 en dervoren terug actief waren (starten van een gebrekkige basis die niet gelijktijdig gepatcht werd met het actueelste spel dat toen die engine gebruikte).
Anderzijds, na het spelen van Cyberpunk ga ik nooit meer terug kunnen naar een spel als GTA 5. Dat is zo'n lege wereld, geen quests, geen character advancement, weinig tot geen verhaal ivm Cyberpunk, geen goeie dialogen, geen multipele manieren om problemen op te lossen,.... Cyberpunk is gewoon een andere klasse wat mij betreft.

Jammer van de bugs, maar ik heb er alle vertrouwen in dat die opgelost raken.
Ik hoop dat de game pers, en zeker van die Twitter journalisten, niet té veel kapot maken met hun eeuwig herkauwen van de schaamtelijke CP2077 launch, want je moet onderhand wel zot zijn om nog eens een dergelijk ambitieus project te starten: als het niet perfect lukt word je blijkbaar sowieso afgemaakt.

Ik zou CDPR perfect snappen als Witcher 4 een lineaire 3rd person action slasher wordt: ze verdienen er evenveel aan en ze krijgen niet al die Shreiers en co op hun dak.

Edit: typfout

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 17 januari 2021 12:46]

Wauw ook, ik heb echt precies het tegenovergestelde.
Ik ben nu juist weer gta v gaan spelen. Heerlijk die wereld, alle kleine interacties die je hebt met npc's, de nieuws berichten over je activiteiten op de radio. Gesprekken die mensen op straat. De banden die je kapot kan schieten, controle van de voertuigen. Hoe mensen reageren als je begint te schieten.

Elke keer als ik gta v opstart denk ik, zo jammer dat cd project red niet het niveau van een gta v heeft kunnen halen.
Ik stad stiekem gehoopt op een mooie combi van deze games. Verder kan je ze qua verhaal of type game natuurlijk niet echt vergelijken.
Dat is zo'n lege wereld
Wow, dit had ik juist bij Cyberpunk en niet bij GTA V.
Werkelijk elke buurt ziet er anders uit en je leert de weg zoals ik ook een vreemde stad in het echt leer kennen. Supercomplex in elkaar gezet, waar GTA rechttoe, rechtaan voelt ondanks gevoel voor detail.
Naar mijn idee is dat buurten die anders uitzien een heel ander iets dan 'lege wereld' of 'volle wereld'.

Bij GTA V reageren bijvoorbeeld de NPC's een stuk dynamischer wat er gebeurt in de spelwereld dan in Cyberpunk, ook voelt de wereld van GTA V meer 'levendig' dan Cyberpunk door verschillende details die in Cyberpunk afwezig zijn.

Het ziet er ongetwijfeld goed uit en is zeker impressive maar het is net alsof ik door een prachtige ansichtkaart loop waar verder niet veel diepte inzit.
Het is een prima spel, maar van die veel ambitie zie ik niet zo veel terug. Voor de ontwikkeltijd die in het spel zit kan ik niet heel veel bijzonders of ambitieus vinden aan het spel.
De basis elementen zoals AI wat hersenloos rondloopt of autos die gewoon 1 path volgen en als er dan een object in de weg staat niks mee doen. Dat vind ik in zo'n spel echt niet kunnen. Lijkt wel alsof een stagair hier mee bezig is geweest en nooit is afgemaakt.

Er zijn denk ik verschillende afdelingen geweest die elk zo zijn prioriteit en kwaliteits niveau hadden.

Heb het spel inmiddels uitgespeelt en was wel leuk. Maar als er een multiplayer variant komt, hoop ik wel dat de AI verbeterd wordt. Als je GTA5 daarna gaat spelen dan zie je echt een enorm verschil en dan doet GTA het heel goed (voor een spel wat al 8 jaar oud is)

[Reactie gewijzigd door wifikabelhuren op 17 januari 2021 11:13]

Ja ik ging net weer eens GTA 5 spelen (uit nostalgie inmiddels) maar ik was verbaast hoe goed de AI reageert op wat je doet. in Cyberpunk stapt iedereen tegelijk uit de auto en gaat bibberend zitten als je schiet terwijl in GTA er een heel scala aan reacties is. Van krijsend wegrennen tot jou met een groep mensen aanvallen. En bestuurders proberen echt om je heen te rijden als je de weg blokkeert, na een minuut of 2. Je merkt dan echt dat ze het zat zijn dat je daar de weg blokkeert terwijl in Cyberpunk er eigenlijk niets gebeurd.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 17 januari 2021 11:46]

Speel eens Watch dog 2 /3 dat AI zijn best goed!
Vergeet niet dat GTA V al ruim 7 jaar updates heeft gekregen waar er een hoop dingen mee zijn gefixt/toegevoegd of verbeterd.
Cyberpunk krijgt als het goed is diezelfde behandeling dus over een paar jaar zal het hopelijk ook wat meer als een game ogen die goed doorontwikkeld is. En hopelijk worden de functionaliteiten die beloofd waren maar er momenteel niet in zitten vooralsnog wel geïmplementeerd.
Sorry maar de AI in GTA 4 was nog beter ;)
Ja en volgens mij heeft Cyberpunk het dubbele gekost om te maken.
Zelf heb ik het op een flinke PC gespeeld en dan zijn de technische problemen minder aanwezig.
Maar.... De game zelf voelt ook echt niet af. De moeilijkheidsgraad is niet goed getuned, skills en levelling onnodig en oninteressant, vijanden bewegen enorm dom, politie is super makkelijk af te schudden etc.
En wat ik zelf erg teleurstellend vond is dat de typische cyberpunk dingen als hacken en implantaten totaal niet nodig zijn. Het is makkelijk om alles gewoon neer te maaien met kogels.
Ook zijn de quests allemaal heel erg hetzelfde.
Nee, deze game had echt nog heel veel tijd nodig.
De quests zijn juist helemaal niet allemaal hetzelfde. Die zijn net als bij de Witcher 3 voorzien van een leuk/goed verhaal. Tenzij jij alleen de ncpd scanner missies bent gaan doen, dat is wel altijd schiet target x neer voor geld.
Tja, meningen verschillen maar het is mij veel te vaak: ga ergens heen, schiet de boel gort, klaar. En ja, met een beetje verhaal maar de activiteit is wel heel erg hetzelfde.
The Witcher 3 was juist zo goed omdat de quests enorm goed uitgewerkt waren.
In cyberpunk zitten zeker een aantal goede quests maar het algemene niveau is echt te laag naar mijn mening.
Dan vraag ik mij echt af hoeveel major side quests je hebt laten staan of hebt uitgevoerd. Los van waar de game behoorlijk te kort schiet; Goeie side quests is daar niet 1 van. Tuurlijk moet je ergens naar toe gaan en schieten of wat anders doen. Vertaal dat naar de missies van Witcher 3: Ga ergens naar toe en kap iemands hoofd af (of dat van een monster). Zelfde principe andere thema/wereld, als we uit gaan van jou beeld van hoe de quests in elkaar steken. Beetje kort door de bocht.
Ik snap je punt maar vergelijk het eens met bv Deus Ex waarbij je een missie op veel versch manieren kon benaderen, juist ook vanwege de keuzes die je had in het bouwen van je character. Mijn punt is dat dat hier maar heel beperkt mogelijk is en de missies heel veel van hetzelfde zijn wat de gameplay betreft.
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat jij er geen plezier in zou mogen hebben. Alleen maar mooi. Ik persoonlijk vind het alleen erg teleurstellend.
Iets te kort door de bocht deze stelling maar ik begrijp je wel, want dit word veel al bepaald door wat voor een speel style je gebruikt voor de missies.

Je hebt de vrije keuze om alles aan gort te knallen om je doel te behalen en zelfs bij de missies waar gevraagd word om iets te stelen en ongezien te blijven kan je afronden door het tegenovergestelde te doen en toch is de missie succesvol afgerond.

Als het eind doel behaald word vinden de fixers het veel al prima en laten vaak genoeg horen als je een verkeerde aanpak hebt genomen maar sluiten als nog het afgerond contract af.

Missies voelen soms wat simpel en te makkelijk aan voor het offensieve knal werk en dit is vermoed ik meden gedaan om dat stealth en mêlee focussen speel stylen die zelfde missie ook moeten kunnen volbrengen.

*edit - typo's*

[Reactie gewijzigd door Wild Cat op 17 januari 2021 13:01]

Kom kom, zoals je het stelt, is de verhaallijn al duizend keer ingewikkelder dan deze van Doom2. Ik heb toen ook niemand horen klagen over het gebrek aan "verhaal".
Dat was natuurlijk wel een heel andere tijd. https://www.empireonline....s/50-worst-movies-ever-2/
Hier staan films in de slecht beoordeeld zijn die meer verhaal hebben (in mijn mening) dan bijvoorbeeld E.T. en toch wordt E.T. gezien als goede/betere film dus als die website.
De quests zijn er wel. Vele side jobs zijn echt wel een toevoeging en allemaal zijn ze anders. Maar omdat de balance zo ruk is en je al gauw overpowered bent loop je daar te makkelijk 'overheen'. Maar er zit echt veel detail in verwerkt, zeker ook qua rewards is veel vergelijkbaar in kwaliteit met TW3. De uitvoering maakt dat je wel of niet een goede of gewenste uitkomst krijgt. Zo kun jebijvoorbeeld een extra ripperdoc vinden... of geheel missen.

Ook het detail niveau en handcrafted spul is overal terug te zien. Waar de game de plank misslaat is in de progressie, level/content gating (een verkeerde afslag met low level en het kan maar zo daft je ge oneshot wordt terwijl je eerder alles won) de events in de stad en de gameplay die daaruit zou kunnen voortvloeien. Juist niet de vele missies die het wel rijk is...


Het stomme is dat ik enorm vd game heb genoten. De setting en de presentatie maakt veel goed. De immersie is top, de wereld komt geloofwaardig over. Story missions zijn gruwelijk goed. Maar daarbuiten valt de game snel stil terwijl er veel potentie is. Melee speelt erg lekker maar is te OP - of de AI is te karig - Hacken is geinig maar kan dieper; gunplay is redelijk.

Duidelijk iets om over een jaar nog eens te gaan spelen.. zoals dat met bijna alles tegenwoordig gaat 8)7

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 januari 2021 13:02]

moeilijkheidsgraad is een dingetje en slechte leveling systeem. De balans is gewoon slecht, merkt overduidelijk dat CP is ontworpen op de main story line te doen en je hebt side quests niet nodig, doe je dit is het spel uitdagend genoeg. Hoewel als je ervoor kiest ook maar 30-40% van de sidequests te doen ben je overpowered als je eenmaal richting "bossfights" gaat. Heb een Tech sniper gemaakt en die 2 shot gewoon de laatste 2 bosses in het spel.... als ik een power sniper build gebruikt had was het waarschijnlijk 1 degelijke crit headshot en zijn verslagen (maja de meeste enemies in het spel hebben wat? 30-60k hp en als je dan 1 miljoen crits doet en 3 miljoen headshots ga je doel beetje voorbij imo).
Crafting systeem en items die level afhankelijk zijn ook totaal uit balans, mijn sniper kan gewoon open en bloot gaan staan en de gemiddelde dmg per shot is 1-2 op 500hp.
Heb me kostelijk geamuseerd met het spel daar niet van en ben nu aan mijn 3de V bezig en wil nog een vierde fist brawler maken, DLC voegen hopelijk iets toe want de badlands zijn zo onbenut maar bijelkaar anderhalf keer zo groot als NC zelf.
Ik had zo erg getwijfeld om dit game te kopen, maar nu ik dit zo lees.... Dan stel ik Cyberpunk 2077 nog wel uit. Tot er meer dlc's en bugs er uit zijn.
Laat je niet bang maken voor! Als je op PC speelt met goede kaart gewoon spelen! onzettend mooie gaafe game!, tot nu toe heb ik 179+ gespeeld en nog van alles te doen en te bewondern, en over aantal dagen met grote Patch :)
Ik heb een laptop met een AMD Ryzen 7 4800hs, 16gb ram en 1650. Ik hoop dat hij het wel makkelijk zal pakken.

Tot nu toe pakt alles wat ik heb gedraaid op ultra.
Op ultra zal je niet lukken maar voor de rest zal die wel goed draaien denk ik. Ik draai op High op 40-50 fps op mijn GTX 1080 en Ryzen 7 3700X.
Vind trouwens de graphics ook niet heel bijzonder. Oke de close ups zien er wel mooi ui, maar buiten dat valt het wel mee.
De architectuur is erg goed gedaan IMO. Verschillende zones hebben hun eigen gebouwen en infrastructuur. De wereld is precies zo als je zou verwachten in een wereld waar grote bedrijven de macht hebben.

Verder ben ik het met je eens.
Ik hoop dat we al die ambitie het komende jaar beetje bij beetje in het spel zullen zien middels updates and DLC's ect.

Niet zoals geadverteerd, maar goed... ik heb dan ook niet gepre-ordered (al lang mee gestopt). Ik wacht nu eerst de komende updates af tot ik een review zie met die updates die het spel op een acceptable niveau hebben gebracht. Acceptable is persoon uiteraard, we zullen zien...
De ontwikkelaars waren ook een beetje in de war of ze nu een RPG of een Rockstar titel probeerde na te maken met bepaalde ambities, Rockstar is een bedrijf met meerdere studio's met meer dan 2000 werknemers terwijl CD Projekt RED één bedrijf is met 500 werknemers, waarvan er vele pas recentelijk zijn aangenomen
Bedankt voor je onderbouwde mening.
Ben nog steeds niet te spreken over de game. Zonde van mijn geld
Je kon een refund aanvragen. Mijn geld is alvast teruggestort en ik heb de discs mogen houden.
Ik heb de normale ps4, veel bugs en framedrops elke keer er een gevecht begint hebben me doen stoppen... Het is geen slecht spel maar op een normale ps4 onspeelbaar. PRO en PS5 zijn beter dacht ik.
Heb een hele dikke pc maar het loopt flut in de stad op momenten. Heb hem langer dan 2 uur gedaan op steam , refund zit er dan niet in. Na een uur of 3 zit je pas in de stad en kom je de ellende tegen
Heb een hele dikke pc maar het loopt flut in de stad op momenten. Heb hem langer dan 2 uur gedaan op steam , refund zit er dan niet in.
Niet helemaal waar:
Steam: If you purchased Cyberpunk 2077 on PC via the Steam marketplace, you can request a refund here. According to Steam’s refund policy, you must request a refund within 14 days of buying the game, and only if you’ve played the game for fewer than two hours. However, the company notes that it will still consider requests that fall outside of those parameters (which will likely be the case for many Cyberpunk players).
Twee uur is een vuistregel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 januari 2021 10:23]

Hij word gewoon afgewezen na 2 uur
Wijzen op het conformiteits beginsel binnen de EU en ze een redelijke termijn geven de gebreken te herstellen (zeg 2 weken), en daarna de aankoop ontbinden.
Mja het was maar 59 euro. Wil er niet al teveel moeite in steken. Wie weet met de big update dat dingen beter gaan. Dan kan ik hem wel lekker uitspelen :) backloggen
Begrijpelijk, en helaas ook de reden waardoor bedrijven met dit soort gedrag wegkomen ;)

Als zo'n partij nee zegt, en weigert te ontbinden is het meestal toch minstens een aantal keer dreigen met rechtszaken (tip: in de EU mag je een bedrijf dan in jouw thuis kanton gerecht aanklagen in jouw eigen taal, heb daar ooit eens mee gedreigd,"asymetrische oorlogsvoering", kosten voor mij zouden paar honderd euro zijn, kosten tegenpartij enkele duizenden, uitgelegd dat zelfs als ik zou verliezen de kosten waarin ik veroordeeld zou kunnen worden door Nederlands recht ernstig beperkt zouden blijven waardoor de kosten voor hen om zich te verdedigen altijd hoger zouden zijn dan de kosten van de reparatie van de telefoon.)
Vind het knap dat je zo ver bent gegaan :) ik laat het wel bij mijn 59 euro. Wel goede tips.
Ik ben een principiële lul ;)

Ging om een telefoon met een bekend probleem (hadden ze vrij snel erkend).

Dus opgestuurd naar het reparatie centrum van de telefoon fabrikant, die doodleuk eisten dat ik ging betalen omdat er ook een deukje in de achterkant zat en ze een policy hebben om alleen compleet te repareren.
Maar ze hadden zelf al aangegeven dat het los stond van het probleem waarom ik de telefoon in gezonden had, dus ik wist dat ze juridisch al hingen, waarna het spelletje begon ;)
Repareerden ze zelfs je telefoon? Was je deukje plots verdwenen? Er wordt vermeend dat veel techbedrijven je een nieuw exemplaar opsturen i.p.v. effectief herstellen.
Het probleem waarom ik hem ingezonden had hebben ze verholpen, kwam wel met deukje terug (wat uiteraard ook prima was)
Ja, maar bij software is 2 weken dus geen realistisch tijd om gebreken op te lossen.
Belangrijker daarin is hoe redelijk het is om een consument te laten wachten op een deugdelijk product, doorgaans wordt 2 weken aanhouden om de verkoper kans te geven te herstellen niet als onredelijk gezien.
Gaat het iets langer duren, en is dat ook redelijkerwijs te verklaren dan heb je dat als consument ook te accepteren.
Maar het afwachten van ontwikkeltrajecten van enkele maanden is weer niet redelijk. En dan zou je dus als software studio pech hebben.

En terecht, ze hebben het ook grandioos slecht aangepakt.
Zeggen dat je game breaking bugs hebt. Dan nog een keer proberen.
Die optie heb je ook in steam om te selecteren met een refund.
Werkt prima. Heb ook eens een game gekocht waarvan de savegame kapot ging na x tijd en er dus dingen verdwenen na het opnieuw laden van de savegame.

Steam kwam ook met de 2 uur regel en nadat ik aangaf dat het ondeugdelijk product was en het niet te controleren is binnen 2 uur en dat het handig was dat ze zich aan europese regelgeving zouden houden omdat geen enkele advocaat hiermee akkoord zou gaan stond de volgende dag mijn er weer op. Spel was wel weg maar goed...

[Reactie gewijzigd door wampa-one op 17 januari 2021 11:30]

Even serieus. Had je echt gedacht dat je het spel na een refund had mogen houden? 8)7
Nee maar het was niet speelbaar dus had weinig uit gemaakt :)
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit niet klopt. Ik heb meer dan 2 uur gegamed en gewoon mijn geld terug gekregen.
Dan heb jij geluk gehad denk ik. Het duurde ook al meer dan een week voor ik reactie kreeg.
Ik vraag mij dan af waar je tegenaan loopt. Ik heb namelijk ook een "hele dikke PC" (die te koop staat! ;)) en alles gaat zo soepeltjes als maar kan met al ruim 40 uur erin zitten. De tegengekomen bugs zijn op één hand te tellen en nergens meer storend dan grappig geweest.

GPU drivers updaten maakte wel een groot verschil na de eerste paar uur.

[Reactie gewijzigd door rohitpenace op 17 januari 2021 10:38]

Hij loopt prima, het is gewoon boring.

Na een uur of zes is de gameloop geen zier aan in mijn optiek. Ga hierheen, schiet een paar lui, doe wat hack geneuzel etc. etc.
Na een uur of zes ben je amper uit de eerste act. Side jobs zijn echt niet allemaal hetzelfde (misschien zijn er 3 a 4 categorieën, vooral verschillend in termen van verhaallijninvloed). De random missies op straat zijn wel een beetje rinse-repeat, maar er zitten toch wel veel details in die het de moeite waard maken. Spoiler: dat je bijvoorbeeld iemand helpt om wraak te nemen, wat eerst heel simpel lijkt, maar vervolgens de optie hebt om degene die hij wilde vermoorden te bevrienden en aan het kruis te nagelen (messiascomplex). Ik denk dat je dit spel pas goed gaat vinden als je de storyline interessant vindt. Dan doen de bugs en de zwaktes in de level/skill-systemen er ook minder toe.

Ik vind het spel net zo goed, al dan niet beter dan de Witcher 3, mede door het verhaal en de dynamiek met Keanu.
Tja, als je dit al een boring game vind, vraag ik me af wat jij niet 'boring' vind?
Komaan het is toch waar wat hij zegt? Ik was in het begin boos op de PC community omdat ze riepen dat het aan de hardware lag dat de game op console niet was zoals beloofd. Maar naast de slechte graphics kon ik ook enkel maar saaie gameplay terug vinden. Dit moest een vernieuwend spel worden dat de grenzen van gaming zou verleggen. Ik heb het spel een dag of drie gespeeld en ik vond totaal niets vernieuwend terug in het spel. Ik vind het zelfs net het tegenovergestelde er was veel terug te vinden dat je in games van decennia terug teug kon vinden.
1. De graphics zijn op m'n mid range PC fantastisch, echt fantastisch. CD had dit spel gewoon nooit op de originele PS en Xbox moeten releasen, een fout die ze veel heeft gekost.

2. Ik weet niet wat jouw verwachtingen zijn, maar dit is misschien wel de beste open world/storyline game die ik gespeeld hebt. En ik heb door de jaren heen toch behoorlijk wat AAA open-world games gespeeld. Puur kwa mechanics is er niet zoveel vernieuwend inderdaad. Maar wat verwacht je? Dat is toch al jaren hetzelfde? Het idee van combat dmv hacken heeft ook wel wat weg van de watch dogs games. (en ja, die werden ook niet even positief ontvangen. Games die proberen te innoveren met futuristische mechanica worden sowieso nooit super ontvangen :))

Maar er veranderd toch veel als je dieper in het spel komt, je laat meenemen in de storyline. Unieke 'futuristische' concepten kom je pas tegen als je verder in het verhaal zit. En nogmaals, CD had gewoon een PC only release moeten doen in de huidige staat. Maar dat doet niks onder aan de gameplay voor mij. Het is jammer dat ze jaren een reputatie opbouwen om die in 1 dag te vernietigen.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 17 januari 2021 13:14]

Echt? Noem je dit de beste open world game? Sorry hoor, mijn teleurstelling begon net toen ik die open wereld ging ontdekken. De NPC's en auto's deden me direct denken aan een game van meer dan 10 jaar geleden. Het lijkt wat op die ricky & morty aflevering waar ze gevangen zitten in een halfbakken simulatie. De wereld ademt gewoon fake uit.
Op gebied van gameplay, als je echt gaat letten op waar Npcs heen gaan bijvoorbeeld heb je volledig gelijk.
je moet ze niet echt volgen hoor. De stad loopt vol tweelingen bvb. Ook in de auto merk je direct dat de chauffeurs al lang niet meer in een open wereld hebben rond gereden ;)
De meeste openworld games vind ik best leuk, The Witcher 3, Rage 2 en HZD om er maar een paar te noemen.

Deze is an ocean wide en een puddle deep.
Later in de game vond ik HZD ook meer van hetzelfde.
Grappig dat je rage 2 noemt... Die ben ik nu aan het spelen maar daar heb ik juist heel erg zoiets van ga naar icoontje op de map, schiet alles aan gort, ga naar volgend icoontje op de map, doe hetzelfde... ik heb hem op easy gezet om er met een beetje tempo doorheen te vliegen, dan vind ik het nog wel vermakelijk (vooral omdat je dan makkelijker het tempo in de gevechten kunt houden).
Cp echter nog niet gespeeld dus kan niet vergelijken.
Dat klopt, Rage 2 is magertjes, alleen de "loop" van het schieten vond ik gewoon tof om te doen. Helemaal als je wat upgrades hebt.

Voor die 13 Euro ik er voor betaald had, heb ik hem wel uitgespeeld en CP ligt al sinds december op de plank.
Dat klopt inderdaad, het schieten werkt erg goed. Ik speel hem ook maar 'gratis' via gamepass, dan is het best een lekker hapje tussendoor.
Precies. Het ziet er best vet uit als je een beetje een snelle machine hebt, de kleuren zijn vet en de aankleding ook wel.

Het rijden is wat irritant, het vliegen scheelt een hoop. De wapens zijn ook tof.

Kortom: ik vond het echt wel een leuk spel om te spelen, hetzelfde had ik een beetje bij FarCry 4 leuk voor in de aanbieding.
Het internet staat er vol mee. De ene ziet er geen probleem in als een game hard dropt , de ander wel. In ieder geval is de.game zo stuk als kan
Je begint alleen buiten de stad als je kiest voor nomad, voor street kid en corpo begin je gelijk in de stad.

En echt dikke pc's kunnen prima overal een goede framerate hebben, zo heeft mijn pc altijd 80-90fps met ultra preset zonder ray tracing op 2560x1440... (AMD 3900X / 6900XT)
Ja dan moet je wel weten dat je als corpo in de stad begint. Ik heb een Radeon 6800xt taichi , maar het loopt op mijn zoon zijn 3060ti beter met dlss aan... Hoe dan?
Die CPU maakt weinig uit met deze game.zeker op 4k niet of 1440
Dat maakt het wel dus, ik begon met een ryzen 3600, framedrops zelfs nande smr fix op locaties als jig jig street met een 3080rtx op 4K achtige res (5120x1440p). Gpu usage kakt in naar 60% en cpu zit tjokvol op 90 tot 100%, dit verdwijnt meteen met een 3700x vanwege de 2 extra cores en heb hierom een uograde naar een 5900 gedaan.

De game vereist eigenliik gewoon 8 logical cores. Heb je dat niet dan loop je tegen cpu bottleneck aan op verschillende locaties in de stad.
Alles op Ultra ? Dan zit je 10GB tegen het plafond aan gok ik, monitor die GPU VRAM Usage eens goed. bij het spelen zou ik zeggen, Jump van `Ultra` naar `Very High`. En hij is heel erg CPU intensive ja, maar achter de schermen zitten daar ook nog wat issues. CPU uttil. blijft vaak gewoon rond de 80 hangen op alle 16 cores terwijl de game paused is bij bijv. een alt+tab. (Niet altijd, maar meerdere keren ervaren.

Mocht ie ergens een garbage collection nodig hebben in het VRAM gebied, even RT op ultra & DLSS uit.
Even 5 seconde dia show, en weer terug naar de gewenste settings. Dan loopt ie weer als water.

I know.... I know.... *zucht*, het is niet ok ;-)
Nee hoor, 6 a 7GB, daar zit het probleem niet in. Probleem was ook emteen verholpen toen ik van een 6core naar 12core CPU ging. Tussendoor nog van een ander systeem een 8core geprobeerd. *cores is de odnergrens in het geval van AMD om deze drops te voorkomen.
De CPU staat niet op 100 hier. Dus volgens mij absoluut geen bottle. Tevens ziet de game er niet zo aantrekkelijk uit en heeft het bugs tot en met om een 3600 swap te doen. Game is mislukt , staat in elk artikel wat je kan vinden.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 17 januari 2021 10:45]

We hebben inmiddels al established dat jouw hardware simpelweg niet afdoende is, dus dat het er niet mooi uitziet bij jou is dus te verklaren. Het is op mijn hardware grafisch de mooiste game die ik ooit gespeeld heb, een echte next gen experience vergeleken met games zoals Far Cry 5, Call of Duty, Crysis, etc. Textures die zo groot en scherp zijn dat ik m'n ogen niet geloof.
ach , het nieuws staat er vol mee.
Ik vind de graphics op momenten mooi - meer niet dan wel. En ja mijn ogen zijn al gemeten. Zowel op 4k als 144 165hz beide is het maar meh meh. Ieder is anders hoor ;)
2at is je gpu usage en wat is je cpu isage, en op welke lpcaties heb jij je drops. Want als jij je gpu ziet inkakken maar je cpu hangt op 70 a 80% kan dat net zo goed een cpu bottleneck zijn als in een tekort aan thread maar de usage wordt berekent aan de hand van usage geniddeld per core en neemt geen missende threads in acht.

Wat voor cpu heb jij?
ik heb een 3600 die in alle games op high framerate werkt icm de 6800xt Taichi. Waarom zou ik voor deze probleem game een nieuwe cpu moeten nemen? ik bedoel zo spannend is het allemaal niet + alle bugs die je kado krijgt.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 17 januari 2021 10:49]

Cpu bottleneck dus, rdr2 en watchdogs legion presteren ook minder op deze cpu. Deze games houden rekening met 8 logical cores vanwege de consoles en AMDs smt implementatie is minder goed dan intels hyperthreading. In RDR2 kan je dan alsnog een goede fps halen maar die is opeens hoger met een 8core cpu. In cyberpunk niet, gewoon een keiharde bottleneck. Rijdt je door de stad op 80fps met alle settings op ultra, arriveer je bij corpo plazaz halveert in 1 klap vanwege al het traffic en je cpu kan er niks mee.
SMT presteerd eigenlijk altijd beter dan HT. Het is precies ongedraaid. Dit is het makkelijkst te zien met testen zoals Cinebench.
Verder zal je met Intel misschien geen 8 cores nodig hebben omdat deze qua IPC in games nog net wat beter is dan Zen 2. Zen 3 daarentegen is on par.
Hoe CB werkt is niet gelijk aan veel games welke threads meer dynamisch switchen terwijl CB gewoon een hele constante load is van 1 soort taak.

AMD heeft developres dan oko aangeraden om vanaf de octacores SMT uit te laten schakelen in games direct aan de developers.
Ja AMD SMT is zo ver ik weet beter dan iNtel SMT( HT ) maar die oudere Zen heeft mogelijk tov oudere intels Core klok en IPC nadeel dat mee speelt.
En vaak is er hoofd thread waar de werker thread van afhankelijk zijn en dan is single Core en boost ook belangrijk.
Is er ook AMD patch geweest. En het is ook meer nV titel.
Ik heb RDR gister gespeeld na lange tijd maar gewoon 95-115 fps.
Met een ryzen 3700x is de frame 25% hoger. Maar ook doe game laat dus al zien dat de core count een bottleneck vormt. Horizon zero dawn os nog zo'n game. Watch dogs legion en cybeepunk zijn alleen net de 2 games doe de framedrops echt meteen onder de 60fps hebben.

Laten we eerlijk zijn. De 169 euro kostende cpu is geen goede match voor een high end gpu als de 3080rtx of 6800xt. Dit wordt nog erger nu consoles een ryzen 3700x achtige cpu bevatten.
ik heb in hzd gewoon hele hoge fps... die heb ik al 3 x rond gespeeld. en in rdr ook gewoon. Het ligt echt niet aan de cpu lijkt mij als het fora vol staat met klachten. Ik wil best een nieuwe cpu halen gaat ook wel gebeuren. Maar het blijft toch vreemd dat hij op een 2600x+3060Ti beter loopt. Ik ben echt benieuwd als ik een nieuwe dure cpu koop , of je dan niet doodleuk inkakt in het cafeetje in de stad naar 45 fps.

https://support.cdprojekt...-2077-system-requirements volgens hun info moet het genoeg zijn toch? Of lieg ik dan ? Ligt het aan mijn pc ? Nee het ligt niet aan mijn pc volgens mij. In het grakfiek staan niet eens 8 cores afgebeeld als spec. Ik heb er ook rekening mee gehouden dat daar geen minimale spec staat. Dus gewoon misleidend als hij volgens jou op een nieuwere zen 8 core wel goed loopt/.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 17 januari 2021 11:05]

Dat je hoge fps haalt betekent niet dat er een bottleneck is. Maar zoals ik eerdee zei valt dit in cyberpunk enorm op. CD projekt red raadt inderdaad geen 8 cores aan. Maar in de praktijk hebben alle gebruikers met een 3600 gewoon drops. Intel heeft dit met de 6core cpu's veel minder dankzij de betere hyper threading. De drops zouden op een lagere gpu misschien niet eens opvallen. Maar met joiw gpu heb je aan de ene kant momenten met dik 90fps en dan opeens momenten met 40fps wat dan een mega drop is qua gevoel. Overigens heeft de game ook performance issues na verloop van tijd. Na een uur de game herstarten maakt m ook vlotter.
Wacht nog wel wat patches af. Hij staat niks te doen in mijn lijst. Wie weet gaat hij nog eens gemaakt worden. Anders jammer dan.
Toen ik dit product nog speelde had ik op genoemde locaties geen enkel probleem met mijn ryzen 5 3600, 16gb ram en een 6800xt. Altijd 75-100 fps met alles max op 1440p.
Meerdere systemen getest en meerdere posts/threads erover op reddit. Lijkt mij sterk daarom, het is namelijk ook tussen neus en lippen bevestigd door het devteam en de reden dat smt enabled is in de laatste patch voor de 4 en 6 core AMDs
Ja? Dus ik lieg? Of wat is het doel van jouw reactie?
Ik zeg dat het zeer onwaarschijnlijk is omdat de developers zelf indirect hebben toegegeven dat het een probleem is evenals komt dit consistent naar voren uit testen.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 18 januari 2021 11:06]

Ok, dus je zegt dat ik lieg. Duidelijk. Ik weet wat voor fps ik haal en met welke settings, dat is het enige wat telt.
Of gewoon niet correct checked en helemaal niet de cpu en gpu load beroordeelt hebt op de genoemde locaties.
Heb je de GPU en CPU belasting bekeken in die omgevingen en zo ja draait je GPU daar op 100% terwijl je CPU netjes wat ademruimte heeft? Ik kan je garanderen van niet. Ik zeg niet dat je liegt, ik zeg iets over jou onwetenheid. :+
AFAIK kan je na 2 uur speeltijd alsnog een refund krijgen, het is dan alleen niet gegarandeerd dat je je geld terugkrijgt. Aangezien de staat en de grootte van het spel zou valve waarschijnlijk niet moeilijk om dat extra uurtje.
Ik kreeg toch echt na 2 uur mijn geld niet terug.
Ik vraag me toch af hoe het bij jouw dan zo slecht kan lopen hoor.. Op wat visuele glitches na lees je toch zeer weinig over dat het slecht loopt (op pc dan). Met aan AMD3600 en Radeon 5700XT zit ik stabiel rond de 35 fps met maximale settings.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 17 januari 2021 10:52]

Vreemd, Ik heb een PC met een Ryzen 7 3700X en een RTX 3080 en ik heb nergens problemen behalve dan af en toe een zwevend object. Draait echt prima, en helemaal met RTX uit en DLSS aan, lock op 2160p met alles op ultra.

Ik denk dat wij een verschillende definitie hebben van een "hele dikke PC"
Waarom draait het op een 3060Ti van mijn zoon beter dan op een 1000+ euro kaart met een simpele 2600x ? En waarom lees ik er zoveel over....
Zoals je al aangaf in je eerste post, DLSS. Dit is een enorme game changer in dit spel. Ik vraag me ook af hoe ze die next gen update gaan doen op de nieuwe consoles (beide een ati kaart). Enige mogelijkheid die ik zie is dat ze dan de fps cap op 30 zetten met ray tracing. Maar 60 fps met ray tracing aan op een fatsoenlijke reso gaan ze niet halen op die consoles zonder dlss.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 17 januari 2021 11:06]

DLSS is precies niet wat ik wil in een kaart.
Persoonlijke mening. DLSS voegt op hoge reso juist kwaliteit toe. Er zijn zat voorbeelden dat met DLSS graphics er beter uit zien omdat de AI kleine stukjes er scherper uit laat komen.

Klinkt een beetje alsof je niet helemaal weet wat de technologie doet. Leuk dat ati het qua specs en fps is gelukt om op niveau van Nvidia te komen. Alleen DLSS is echt een gamechanger als het neer komt op kwaliteit en fps gains. Als je DLSS “voed” met high quality materiaal, maakt hij het nog scherper en details nog beter.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 17 januari 2021 11:13]

Ik weet wel wat het doet , maar ik wil niet kunstmatig gamen. Vandaar dat ik een amd kaart heb gekozen en van nvidia na mega veel jaren ben afgestapt.
Kunstmatig gamen? Leg uit wat je daarmee bedoelt. Want gamen is sowieso kunstmatig. No flame intended, maar je komt wel een beetje over als “wat de boer niet kent, vreet hij niet” terwijl het nieuwe eten wat voor je neus wordt gezet enorm lekker is.
We gaan offtopic. Lees het artikel eens goed door en bekijk de spec list eens op de site. No flame intended to.

[Reactie gewijzigd door cptbuttlick op 17 januari 2021 11:20]

Zal ik doen, alleen de spec list geeft niet aan wat hun target fps is. Analyzes geven aan dat dit 40/50 fps is en niet de gewenste 60 minimum van veel mensen.
Precies , verborgen vind ik dit. wie wil er nou op 40/50 fps spelen op een pc. 60 doet vaak al zeer aan de ogen van een pc speler :)
Ben ik met je eens, maar er zijn complete generaties opgegroeid met 30 fps (console).
Niemand pikt 40 50 FPS
Jawel hoor, er zijn zat mensen die het verschil niet zien en grafische pracht liever heeft dan fps. Ik ben ook niet van dat kamp, maar er zijn legio mensen die lagere fps niet erg vinden bij offline games.
Als jouw zoon wel DLSS gebruikt en jij niet (en afhankelijk van DLSS settings) zou er misschien een paar situaties ontaan die DLSS het voordeel geeft.

Ik gebruik zelf de Static FideltyFX CAS, omdat ik nog een 1080ti heb. (tegenhanger van DLSS)
(ook heb ik crowd density op medium gezet), dit zou jij ook kunnen overwegen.

[Reactie gewijzigd door Freyaldo op 17 januari 2021 14:05]

dikke PC, beetje wazig en subjectief ook. ik speel CP zelf op een 5930k met een een Vega64 en draait gewoon netjes boven de 60FPS op 1440 mits je grafische instellingen juist aanpast en niet alles vol open trekt. Loop zelf tegen zware GPU bottleneck aan in dit spel en tja ik probeer als sinds launch een 6800XT tegen MRSP te krijgen.
Ik wacht nog steeds op mijn refund op GoG. Bij Steam heb ik nooit problemen gehad met een refund -- dat maakt het duidelijk dat iets via GoG kopen niet altijd een goed idee is.
Klopt. Zelf speel ik op PS5, maar op een aantal irritante bugs en periodieke crashes na (elke 1.5/2 uur) is de game prima te spelen verder.
Ik ga geen refund aanvragen, ik vind dat de ontwikkelaar - ondanks alles - wel gesteund moet worden willen we meer spellen van ze zien in de toekomst, en dat wil ik. Cyberpunk speelt prima op m'n Series X, op m'n One X redelijk en tsja, op de One..zal ik maar niet over beginnen. Voor mensen die alleen op een base One of PS4 spelen begrijp ik het aanvragen van een refund wel. Ik hoop alleen dat ze (mede) daardoor niet in dermate financiële problemen raken dat het het einde van de studio betekend.
Als ze daardoor ondergaan dan is dat zo ... Doe ik niet moeilijk over.
Softwarehuizen komen en gaan en je ziet dat een hoop talent dan snel weer wat anders opstart.
Het is mischien wel goed zelfs dat het stopt want je ziet duidelijk dat het bedrijf anders is geworden en hun visie aan het vertroebelen is. Soms is een einde dan het beste ipv blijven aanmodderen met een besmette naam.
Ben nog steeds niet te spreken over de game. Zonde van mijn geld
Voor 24 EUR op de dag dat die uitkwam, heb ik op de PC er iets van 60 uur plezier van gehad voor een enkel keer door het spel heen. Goed genoeg voor mij.

Wel is te zien dat er veel verborgen potentie in zit. Ik ging er zonder verwachtingen in en het was goed, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 januari 2021 10:23]

24 is redelijk , maar ik heb gewoon 59 betaalt op steam
Ik heb gewoon 24 EUR betaald op GOG.com via een Russische VPN. Voor dat geld was het het wel waard.

Voor 60 EUR zou het het spel het niet waard geweest zijn. Voor dat bedrag verwacht ik kwalitatief echt wel wat meer.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 januari 2021 10:58]

Dat kan inderdaad. Maar wou hem gewoon op steam. Heb al zoveel launchers.
Ik draai het spel gewoon vanuit Steam (Big Picture + streaming). Geen achievements via Steam of ander 'community' spul, maar daar geef ik toch niets om.

Virtuele plakplaatjes zijn mij geen 35 EUR waard.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 januari 2021 10:36]

Tja, wie koopt er nou anno 2020/2021 direct een nieuw stuk hardware of software ??
Met alles wat je koopt heb je te maken met bugs, tegenvallende resultaten en je betaald de hoodprijs.
Je kijkt dus eerst de kat uit de boom.
Het early adopten heeft al jaren geen zin meer.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 17 januari 2021 12:03]

nouja direct hardware kopen doen we graag tegen adviesprijs, is het te krijgen is een 2de :+
Gaat helemaal nergens meer over.
Niet te krijgen
Scalping en je betaald dus te veel
bugs, driver issues ....

Nee, leuk voor Vloggers, Geeks en idioten.
Keek ontzettend uit naar deze game, maar wel gewacht met de aanschaf en daar ben ik nu wel blij mee. De game zal nooit worden wat ik ervan hoopte ben ik bang, maar denk wel dat ik 'm keer zal spelen, maar waarschijnlijk pas als ik een PS5 heb
Keek ontzettend uit naar deze game, maar wel gewacht met de aanschaf en daar ben ik nu wel blij mee. De game zal nooit worden wat ik ervan hoopte ben ik bang, maar denk wel dat ik 'm keer zal spelen, maar waarschijnlijk pas als ik een PS5 heb
Dit geldt ook voor mij. Wilde heel graag het spel gaan spelen, maar na de uitstel in dacht oktober begon ik wel mijn twijfels te krijgen en had ik mijn pre-order geannuleerd.

Hopelijk weten ze de komende maanden er wat te van te maken, waardoor hij alsnog een paar tientjes waard zal zijn om te gaan spelen. En van mij hoeven de graphics op de PS4 echt niet top te zijn (kan je ook niet verwachten, maar hoop op zijn minste een stabiele game.
Jongens jongens jongens, wat zijn we weer mierenneukerig verpest met z'n alle. Zitten een hoop bugs in, maar om daarop alleen maar de game af te branden is wel erg kortzichtig.

Ik vind m nog steeds een pareltje. Wel op een 3080 en 5900X dan...

Er was een tijd dat pong al voldoende was.

Nu moet het GTA overtreffen.

En toen was er VR.....
Die bugs kun je nog mee leven, ze hebben gewoon ontzettend veel steken laten vallen waardoor je binnen 5 minuten exploren niet meer het gevoel hebt in een echte wereld te zitten, maar onderdeel bent van een soort futuristische versie van The Truman Show.
Probleem is dat ons een CyberPunk Witcher is beloofd een GTA kloon hebben gekregen.
Dit spel nu al 40uur aan het spelen.
Wow, in een woord wow.
Zo enorm en gedetailleerd. Honderden side quests.
Veel te groot.
Ze moeten een 2e game maken in deze stad die bug vrij is. De tijd heeft duidelijk in de omgeving gezeten en nu is het spel buggy.
Details, zoals NPC's die urenlang in hun auto blijven zitten als je hun route blokkeert en blijft waar je blijft? Details zoals elke keer dezelfde animatie als je van je motor flikkert? Details zoals 1 animatie voor NPC's met een schotwond, die naar hun kop grijpen als je ze in de voet schiet? Details zoals met een motorfiets een glad vlak naar beneden lijken te rijden als je van een trap af gaat? Details zoals autodeuren en autobanden die niet dicht of open gaan/kapot springen als je er een pistool op leeg knalt? Details zoals NPC's waar je gewoon doorheen loopt als je tegen ze op probeert te botsen? Details zoals bestuurders die enkel verstijfd op de grond hurken of wegrennen als je ze uit hun auto sleurt?

Dat soort dingen zijn gewoon écht gamebreakers IMHO. En niets van dat alles hadden ze zelf hoeven bedenken want het is allemaal al sinds GTA III door Rockstar voorgedaan hoe het wél moet.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 17 januari 2021 21:56]

Je ziet dat de game op de stad wordt geprojecteerd. Dat is niet goed gedaan.
Echter, alle details van de gebouwen, zelfs als je er op gaat staan. De loodsen in de woestijn, de vuilnisberg, de fabrieken de kleine steegjes, alles met Ray tracing etc. Die omgeving staat in de verste verte niet in vergelijking met GTAV.

Ik zie ook wel personages die knipperen of uren voor een een vending machine staan. Of tijdens een missie dat je gebeld wordt terwijl je iemand in de kofferbak hebt liggen en je missie wordt ongevraagd afgebroken. Missies met very high die niet te halen zijn en alle andere buggy shit.
Maar die omgeving is echt een nieuwe standaard.
Een game van die schaal en ambities maken met 500 man is ook gekkenwerk!
Meer dan 100 uur gespeeld inmiddels, en ben er nu wel mee klaar, maar was zeker goeie value voor m’n geld. Ik heb op PC niet zo’n last van instabiliteit gehad, maar wel een hoop grafische bugjes. Maar dat vind ik niet zo’n groot probleem. Wel zonde dat het allemaal wat minder groots is dan is aangekondigd, heb me zeker vermaakt maar ik waande me nooit echt in een open wereld, en de AI van tegenstanders is ook slecht te noemen. Wel goed verhaal, dat wel. Gezien het feit dat ik net meer dan een halve euro per uur heb betaald is het mij de aankoop wel waard geweest.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen ontevreden zijn..
Maar als casual gamer kocht ik CP met een gratis Stadia, wat de investering een pak minder maakt.
Ik heb er ondertussen weinig tijd voor gehad, dus ik profiteer van de komende fixes voor ik meer speel. En het is voor mij een game die ik nog jaren opnieuw hoop te spelen, beetje als Half-life.
En dat kost me het equivalent van een maandje koffie, dus ik ga niet klagen.
Juist ja, heel stuk goedkoper om dan de game te kopen dan de stadia pro set los, want de controller alleen is al net zo duur dan het spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee