Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Poolse marktwaakhond onderzoekt Cyberpunk 2077-situatie

CD Projekt Red wordt onderzocht door de UOKiK, de Poolse marktwaakhond. De studio moet onder andere de problemen rondom de game Cyberpunk 2077 verantwoorden. De studio kan een maximale boete van tien procent van zijn jaaromzet opgelegd krijgen.

De UOKiK heeft naar eigen zeggen CD Projekt Red benaderd vanwege de 'verwarring' over de release van Cyberpunk 2077, zo schrijft de Poolse krant Dziennik Gazeta Prawna. De marktwaakhond heeft onder andere om een verklaring voor de technische problemen van de game gevraagd. De UOKiK wil weten welke stappen de studio heeft gezet om deze problemen op te lossen.

"We zullen nagaan hoe de ontwikkelaar updates en fixes doorvoert om het spel te laten werken op verschillende consoles, maar ook hoe het bedrijf om gaat met personen die ontevreden zijn over hun aankoop omdat ze de game niet kunnen spelen op hun hardware", vertelt een woordvoerder aan het Poolse dagblad.

De Poolse marktwaakhond zal de uitleg van CD Projekt Red afwachten en daarna vervolgstappen zetten. De UOKiK kan bijvoorbeeld een boete van maximaal tien procent van CD Projekt Reds jaaromzet opleggen. De marktwaakhond kan CDPR ook vragen om digitale bonussen te verstrekken aan gamers die de game op een last-genconsole hebben gekocht.

Cyberpunk 2077 werd op 10 december uitgebracht en werd vervolgens bekritiseerd vanwege de bugs en technische problemen die in het spel zitten. De game kampt op alle platforms met bugs, maar op de reguliere PS4 en Xbox One zijn de problemen het grootst. CD Projekt Red is inmiddels door investeerders aangeklaagd vanwege vermeende misleiding omtrent Cyberpunk 2077. De ontwikkelaar zou niet eerlijk zijn geweest over de staat van de PS4- en Xbox One-versies van het rollenspel.

Cyberpunk 2077

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

11-01-2021 • 20:04

126 Linkedin

Submitter: AR3D

Reacties (126)

Wijzig sortering
Ik heb op 12 december een refund-verzoek gedaan. Op 16 december kreeg ik de vraag of ik het goed vond als het aankoopbedrag in de vorm van Wallet-funds aan mij gerefund werd. Ik heb daarop gereageerd dat ik dat niet wil en gewoon mijn geld terug wil. Met Kerst kreeg ik de mail dat het drukker is dan normaal bij hen. Inmiddels zijn we een maand verder en ben ik nog altijd niet geholpen. Helaas heb ik met iDeal betaald en kan ik het geld niet terugclaimen wat ik eerder wel eens gedaan heb met PayPal.

Niet alleen een enorm droevige spelervaring voor mij maar ook nog eens een enorm droevige klantenservice. Leuk als je 30-day-refund zegt maar dat zegt niet zoveel als je vervolgens ook meer dan een maand nodig hebt om überhaupt iets te horen van ze.
Droevige spel ervaring? Ik vind het allemaal erg overtrokken. Als je gewoon een highend en stabiele pc hebt, dan is het erg kicken. Verwacht niet dat je met een 2060 ti op 4K of 2560 kan spelen of met een PS4 of oude Xbox op Full HD, daarvoor is het gewoon te zwaar.

Cyberpunk is nu eenmaal geen continu snel schietspel, maar als je het leuk vind om door deze grafische pracht en praal af en toe wat actie te hebben, dan is het een top game.
En bijvoorbeeld het sturen van de auto's werkt veel beter dan bij GTA, Far Cry of Battlefield. Ik verwacht nog steeds dat dit een klassieker word die meer en meer gewaardeerd gaat worden.
Want het heeft een groot aantal elementen uit de toekomst die zeker over 50 jaar nog wel eens zouden kunnen uitkomen.

[Reactie gewijzigd door groene henk op 11 januari 2021 22:59]

Ik heb een flink gamesysteem ( I9 9900k @5.2GHz, 2080Ti OC'ed) Maar dat voegt helaas te weinig toe aan de belabberde spelbeleving ongeacht de fantastische graphics met raytracing. Er zijn gewoon te veel elementen die net niet lekker lopen waarvan het besturen van voertuigen het verschrikkelijkste is. Ik speel al de door jouw bovengenoemde games. Waarvan ik persoonlijk de besturing van voertuigen prima vind. Ook de minimap van cyberpunk is ondermaats aangezien de schaling onhandig is zodat je geen enkele afslag met je auto kan nemen.

Het rijden op een motor is al helemaal een verschikkelijke ervaring. Het lijkt erop dat CDPR bij het toevoegen van de mechanics van motoren alle natuurwetten aan zijn laars heeft gelapt
Persoonlijk vind ik op de Xbox (oneX) de motoren minder slecht bedienbaar dan de auto's.
Misschien zit het tussen mijn oren maar het in de bochten hangen geeft me iets meer referentie met wat ik nu aan input aan het geven ben met m'n joystick. Bij zowat alle auto's ( vooral de snellere zijn zo zenuwachtig als wat) heb ik al 4 lantaarnpalen en 2 voetgangers omgelegd voordat ik de bocht uit ben.

Ik snap je comment over de natuurwetten wel... Je kunt met je motorfiets zonder te vertragen een lantaarnpaal omrijden, maar als je tegen een camera op een statief aan rijdt is het net of je een betonnen bunker torpedeert met een driewieler ...

Verder heb ik wel genoten van de game, ca 90 u. ( waarvan ca.40 nog bewuste detours en submissies na het point of no return" en nu uitgespeeld. Echt uitnodigend om daarna verder te spelen is het niet. Dat was bij the Witcher 3 wel beter.

Getoetst aan mijn ervaring is heel veel kritiek wel erg overtrokken maar kan me wel voorstellen dat e.e.a. behoorlijk tegenvalt.
Heb je voorbeelden van de door jou genoemde elementen? Ik ben hier zeer benieuwd naar, want ik zie ze niet. Het verhaal van de main story is prima en het acteerwerk is goed (behalve van Keanu Reeves, die vond ik juist als enige tegenvallen). Ik heb alle GTA games gespeeld die zijn uitgekomen voor de PC en meerdere versies van Battlefield en vond dat die qua besturing juist beter waren dan de besturing in Cyberpunk.

Zoals ik in een andere post al aangaf zijn er genoeg voorbeelden basiselementen die niet zo goed zijn geïmplementeerd (zeker als je het vergelijkt met wat er beloofd is):
jdh009 in 'nieuws: Poolse marktwaakhond onderzoekt Cyberpunk 2077-situatie'

Cyberpunk is grafisch een mooi spel (speelde op ultra) met een vermakelijke main story, echter wegen de nadelen voor mij niet op tegen deze pluspunten en scoort deze game een onvoldoende. Buiten de main story om is de stad gewoon saai en is er weinig tot niets te doen/beleven.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 12 januari 2021 14:04]

Als je gewoon een highend en stabiele pc hebt, dan is het erg kicken.
Ik heb een gloednieuwe 5800X met 3080 en 32GB RAM gebouwd met een verse Windows 10 installatie. Laatste drivers, alle updates, standaard settings. Systeem blijft netjes binnen redelijke temperaturen: iedere 10-30 minuten een crash to desktop. En ik ben zeker niet de enige met deze problemen.

Andere games hebben hier geen last van op dit zelfde systeem.

Animatie bugjes kan ik mee leven. Verhaal lijkt cool, zou graag verder willen spelen maar zo is het gewoon onspeelbaar.
Blijkbaar verschilt dit dan nogal per PC. Want ik draai op een 'oude' Ryzen 3600X en een AMD 5700XT.

Zie wel af en toe de befaamde glitches, maar een crash naar desktop heb ik nog niet een keer gehad. Wellicht dat dit ten dele op dit moment veroorzaakt wordt door ray tracing?
Heb GTA, Far Cry en Battlefield niet gespeeld, maar t besturen van auto's was echt slecht in CP2077. En die gps op kaart was te ver ingezoomd waardoor je pas weet dat je een aflsag moet nemen wanneer t te laat is.

Spelervaring via Stadia. Spel overigens uitgespeeld en goed van genoten, maar auto rijden was maar met geluk dat t zo leeg op de wegen was
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zowel FarCry GTA V en Battlefield (BF1 en BFV) gespeeld en heb nog nooit een game gehad waar het besturen van een voertuig zo beroerd aanvoelde als in cyberpunk (Ik speel wel op pc. ik weet niet of dit iets uitmaakt) de besturing voelt ook een soort van houterig en niet echt dynamisch. helemaal als je op een motor zit.

De geintegreerde minimap is wat dat betreft ook ondermaats. die hadden ze veel beter kunnen laten scalen aan de hand van de snelheid van je voertuig want het is inderdaad momenteel onmogelijk om een afslag te nemen zonder dat je een u turn moet maken omdat je hem al voorbij bent gereden
Het hangt heel erg van het vervoermiddel af. de Porsche bv is verschrikkelijk.

Ik vraag me wel af wat nu precies de reden is voor de gigantische afwijkingen die men onderling ziet. Jij schrijft: lege straten.

Ik denk: wtf? leeg? Er zijn veel plekken in de stad dat ik echt tussen het verkeer door moet zigzaggen waardoor ik nog steeds eigenlijk alleen maar de motor gebruik.
En op weg buiten de stad, behalve paadjes achteraf, is het ook allesbehalve leeg.

Voor de rest is de minimap inderdaad te ver ingezoomd als je volgas rond wil knallen. inderdaad.

Met uitgespeeld bedoel je dat je de main quest hebt gedaan. Er zitten zoveel sidequests in dit spel... ik weet niet of ik die ooit allemaal ga doen..
Ja alleen main quest en 2 side stories (van mogelijke romances). Was lvl 26 toen ik de credits zag voorbijrollen (Daarna nog een keer gedaan voor alternatieve einde)

De sidequests etc laat ik wel tot er meer bugfixes zijn en wellicht ook gelijk DLC.

Vind de straten echt super leeg gegeven wat je verwacht in een stad. Alleen bepaalde 'drukke' plekken hebben veel auto's, maar grote wegen zijn zo leeg dat je plankgas kan geven. Leuk maar niet realistisch als je t mij vraagt.
De lege straten had ik ook veel last van, zeker als je hard rijd zie je dat andere voertuigen soms wel erg laat ingeladen worden. ik was met m'n motor flink aan het trappen en op een gegeven moment zie je echt niks meer op straat. Auto's voetgangers etc alles blijft weg
Je moet maar eens op youtube zoeken naar vergelijkingen tussen Cyberpunk en andere open-world games. Het enige wat Cyberpunk heeft, zijn de graphics, dat je je penis groter kan maken en Keanu Reeves.

Voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=g3Nvx8zhq2A
Dat 2e punt kan ook prima in Conan Exiles :)
Maar wel een heel ander type spel (wel leuk!)
maar het is niet overtrokken, vandaar ook de claims en verwijderen uit stores etc etc....

op recommende specs, niet minimal specs.....is de game niet speelbaar en ziet het er niet uit.

op de ps4 en xbone, had het spel nooit verkocht mogen worden, ook onspeelbaar en ziet er niet uit.

lijkt wel een ps 2 game.

ze hebben gelogen, dus ze moeten zwaar gestraft worden,

dit kun je gewoon een scam noemen, mensen geld aftroggelen of iets te kopen dat niet werkt.


en ja als je het dan op een 3080 speelt zo als ik gedaan heb......dan nog!!!!
blijft het een triest kutspel, buiten de scene's die ze lieten zien. en waarmee ze iedereen verwachtingen hebben geven, is de game gewoon kaal, en zonder verhaal.

+punten
-eerste missie redden vrouw/trauma
-ontmoeting Maelstrom
-ontmoeting dexter + einde

en dat was het, en dat waren ook de stukken die ze lieten zien,
dus zelfs op de beste hardware is de game gewoon een kutgame!!!

ziet de wereld er mooi uit, ja .....als je met 1 oog vlug kijkt.
kijk je verder en ga je op onderzoek uit, is de game gewoon slecht
En bijvoorbeeld het sturen van de auto's werkt veel beter dan bij GTA...[]
Ik hoop dat dit een grap is?
Cyberpunk is nu eenmaal geen continu snel schietspel, maar als je het leuk vind om door deze grafische pracht en praal af en toe wat actie te hebben, dan is het een top game.
Niet mee eens. Het spel zelf, dus als je de bugs buiten beschouwing laat, is enorm middelmatig. Balans is ver te zoeken en de AI is droevig. Op het amateuristische af.
De omgevingen kunnnen mooi zijn en de mocap en voice acting in cutscenes zijn ok maar de core gameplay is kwalitatief niet echt hoog.
Wie geeft er ook maar iets om AI? 😂 De AI is slecht dus het spel is slecht lmao.

Klagen mensen bij Call of Duty ook over de non existente AI van de NPC's?
Wie geeft er ook maar iets om AI? 😂 De AI is slecht dus het spel is slecht lmao.
Eeh, ja?
Als interacties met die AI een groot deel van het spel beslaat dan geef ik er wel om ja.
Klagen mensen bij Call of Duty ook over de non existente AI van de NPC's?
Hoe kom je erbij om cyberpunk 2077 te vergelijken met een online shooter als CoD? :?
Het is gewoon 1 van de beste games van de afgelopen 10 jaar, moet je wel door wat schoonheidsfoutjes kunnen kijken.

Een minimap stoor me ik me echt niet aan.
De besturing van voertuigen is verschrikkeling in CP maar dat was voor mij niet eens het echte probleem.
Daarnaast heb ik een 1080ti die CP prima kan draaien op 1440p.

Het probleem wat ik heb is dat ik geen emotie merk in het spel. Niet van de AI op straat, niet van mijn eigen karakter. Het is allemaal zo klinisch. Zo leeg. Zo doods. De karakters boeien me daarom geen drol. Om de haverklap komt er weer een dialoog of cinematic. Ben ik aan het spelen of ben ik een film aan het kijken? De dialogen gaan eindeloos door over hetzelfde zeurende onderwerp. Dan denk je; 'ah een dialoog dus ik ga maar even wat drinken pakken' en dan kom je terug en dan is je dialoog niet verder gegaan omdat je blijkbaar opeens F in moet drukken om te gaan zitten of te gaan staan voordat de dialoog verder gaat. Nou, dat mag het spel dan ook nog wel voor me doen.

Ik had hetzelfde met Battlefield 3. Daar heb ik echt megaveel uren in zitten. Zo ook in BF4. Toen kwam Battlefield 1 uit en het klopte gewoon niet. De balans tussen de wapens, de wapens die je per class kreeg, de mappen die OF defendergericht waren of attackergericht waren. Dan kan het er allemaal nog zo mooi en prachtig uitzien. Als het een mooie lege huls is blijft het aan de binnenkant nog steeds leeg.

Ik heb overigens vele uren in Witcher 3 zitten dus het is niet dat ik niet van spellen houdt met weinig actie of met dialoog.

Sommige kritieken zullen ongetwijfeld overtrokken zijn maar voor wat het spel had mogen zijn, en misschien had moeten zijn, mag het geeneens in de schaduw er van staan dus ja.

Ik vind het tof voor jou dat je er zo mee vermaakt. Ik had dat voor mezelf ook gehoopt maar het kan me gewoon niet boeien. En dan wil je contact met hun klantenservice en dan krijg je die na een maand nog steeds niet te pakken omdat ze het zo druk hebben. Droevig dus.

[Reactie gewijzigd door Thunderstrucker op 13 januari 2021 09:39]

Ik riep dit ook in het begin Henk, wacht maar tot de roze bril afgaat.

Bij mijn tweede playtrough werd het me duidelijk dat het Keanu Reeves/Johnny Silverhand verhaal er op het laatste moment in verwerkt is. Wat overeenkomt met de geruchten dat de game meerdere malen een 'reset' kreeg in het ontwikkelingsproces.
Maar vooral technisch érg slecht, zelfs de GTA 3/Vice City/San Andreas games doen het op veel vlakken veel beter.
Want het heeft een groot aantal elementen uit de toekomst die zeker over 50 jaar nog wel eens zouden kunnen uitkomen.
Kom op Henkie niet zo mal doen. Ik denk dat je de film 'Idiocracy' eens moet kijken, valt je tegen hoe origineel de makers van Cyberpunk 2077 zijn.
https://www.imdb.com/title/tt0387808/

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 15 januari 2021 01:00]

Ik heb gisteren een mail gekregen waar ik mijn PayPal in kon vullen voor de terug betaling.

De daadwerkelijke terug betaling kan tot feb/maart duren volgens het e-mailtje.

[Reactie gewijzigd door schumi1986 op 12 januari 2021 16:57]

Voor welk platform was dit? Bij steam was het bij mij zo geregeld.
Het gaat om een fysiek exemplaar voor de Ps4.
Bij wie heb je een refund verzoek gedaan?
Bij GoG zelf, de gameclient van Projekt Red. Daar heb ik het spel ook gekocht en zij hebben een 30-day-refund-policy ongeacht hoe lang je het spel gespeeld hebt. Aangezien ik nog maar 5 uur gespeeld heb kom ik daarvoor in aanmerking. Als ze het niet doen heb ik het in ieder geval geprobeerd. Laat in ieder geval wat weten maar zelfs dat is al te moeilijk voor ze blijkbaar.
Hoe dan ook. Op de pc vind ik het nog steeds een hele gave game, natuurlijk zijn er veel imperfecties en bugs maar niet game Breaking. Met de tijd wordt dit opgelost.

Dan alsnog de verhaallijn is super. Nogmaals ik spreek over de pc versie.
Ik ben alsnog van mening dat het niet de schuld van de devs is maar echt van de aandeelhouders. Alsof devs hun passie graag 20 uur per dag rushen om het spel perse voor een deadline te releasen.

Ik hoop dat aandeelhouders hard aangepakt worden maar de klappen vallen natuurlijk gelijk naar de devs.
Liever 10 keer uitstellen dan dat je nu allemaal populaire advocaten en andere instanties op je dak krijgt om in de media te komen.

Ok de game is niet goed op sommige consoles, gaan er mensen dood nee. Geld terug mogelijkheid ja. Klaar.
Sommige willen nu compensatie voor hun "leed" belachelijk.
Niets naar de aandeelhouders te maken hoor, het is het management van CDPR die het gefucked hebben. Dus technisch gezien wel de devs, maar de producers en CEO, niet de programmeurs en artists.
Ja klopt, maar de artiesten, ontwerpers etc worden onder druk gezet waardoor het zo buggy is.jammer.
Niets naar de aandeelhouders te maken hoor, het is het management van CDPR die het gefucked hebben.
Als het management een meerderheidsaandeel heeft wel, maar zo niet dan hebben de aandeelhouders de grootste invloed.
Bij aandeelhoudersvergaderingen wordt beleid zoals kosten-baten afweging mbt releases bepaald, en daar is het letterlijk één aandeel één vote.
natuurlijk zijn er veel imperfecties en bugs maar niet game Breaking.
Niet game breaking, maar wel ontzettend immersion breaking.
Tja ik hoop dat ze dat snel oplossen maar een schadeclaim vragen wat sommige advocaten willen doen slaat nergens op
Nou, die advocaten hebben wel gelijk hoor.,. dit gaat om aandeelhouders en er is een enorme discrepantie tussen wat CDPR publiek heeft geroepen over de toestand van het spel en de eigenlijke toestand van het spel bij uitkomen. Mensen hebben in CDPR geinvesteerd op basis van hun publieke uitspraken en willen nu verhaal halen. Zeker nu Sony ze eraf heeft gegooid en CDPR geld terug moet betalen.
Maar de aandeelhouders wilde dat deze game voor de kerst gereleased werdt. De echte ontwerpers zijn niet voor de lol gaan crunchen.
Maar de aandeelhouders wilde dat deze game voor de kerst gereleased werdt.
Ik geloof dat CDPR al zo'n 2 jaar geleden verkondigde dat het spel af was en dat het alleen nog wat puntjes op de i zetten was.
Slechte zaak. Hoop dat ze snel alle bugs eruit werken. Het is echt een gaaf spel

[Reactie gewijzigd door F5544 op 14 januari 2021 21:02]

Wie het tegendeel beweerd, (dat het een prachtig spel is) toont geen enkele respect voor de ontwikkelaars en verdient het dan ook niet om dit spel te spelen, maar dezen zijn meestal huichelaars en weten dus vooral niet over wat ze het hebben. :-D
Ik speel het nu voor de 2de keer als ander personage en daarna nog een keer. Dat sluipen en hacken is echt gaaf gedaan
:)
Tegen de lente zal het spel hopelijk optimaler zijn, en krijgt waarschijnlijk ook nog extra DLC's.
Geniet ervan joch!
Ergens hoop ik dat we over bijvoorbeeld een jaar kunnen zeggen 'Cyberpunk 2077, dat spel wat zo'n slechte start had en wat nu zo vet is' en dan schaf ik het wel opnieuw aan en probeer ik het nog eens.
Ja, dat hoop ik ook inderdaad. En dan ook met een betere gpu. Wel een beetje jammer dat ik het in deze toestand alsnog gespeeld heb maarja..
Bij de PC versie 1.06 heb ik geen enkele hard crash gehad (na 40u gameplay). Juist een paar glitches die ik heb ervaren:
  • Zwevende iPads of pistolen wanneer de NPCs zijn weg gewandeld
  • V of passagier die soms een fractie van een seconde boven op de auto worden gezet ipv erin
  • Tooltips die blijven staan (enkel weg te krijgen door een save/load)
Voor de looks en de performance... het is een heavy game. Met een 5950x + RX480 was het enkel op 1080p low te doen, en dan zag het er niet uit. Toen de RTX3090 erin geswapped werd 4K rt ultra (DPSS quality) mogelijk, en dan ziet het er prachtig uit. Ook de beleving is een stuk anders, door de lagere kwaliteit van textures, grotere drawing distance, meer auto's en NPCs die vanalles doen in de stad, terwijl bij low het toch heel leeg aanvoelt.

Een RX470 is de minimum spec voor 1080p low, wat misschien het toch wat te licht is aangezien mijn RX480 toch net op het randje aanvoelde. En met de RX480 er in als bottleneck deed de 5950X bijna niks, dus ik heb de neiging om te denken dat hun i5-3570K in de minimum spec niet eerder een bottleneck zal worden dan de GPU. Een vriend met 3700X en GTX1060 speelt het op 1440p op high (met sommige settings lager), wat ook in lijn ligt met de system requirements.

Het is moeilijk is om PC hardware met console hardware te vergelijken, en al zeker met de nuance hoe goed/slecht een spel geoptimaliseerd is voor die hardware. Om toch een poging te doen, als ik dan kijk naar de specs van de PS4 hardware, en naar de teraflops kijk van de GPU, zou ik die ergens tussen de RX470 en RX480 plaatsen. En als ik kijk naar een Youtube filmpje van de PS4 beleving, ziet dit er heel gelijkend uit aan mijn beleving op de PC op 1080p low.

In conclusie vind ik "onspeelbaar" dan een veel te zwaar woord. Op minimum requirements hardware is het een minimale ervaring, maar bij welke AAA title is dat anders? Hadden we dan ook allemaal een refund moeten krijgen toen Crysis uitkwam?

En over de kwaliteit, open-world ervaring, verhaallijn en side-quests... Dit is niet slecht, maar ook niet in dezelfde klasse als b.v. Witcher 3. Ook dit is toch ook niks nieuws, sommige AAA titles zijn ook een flop. Anders ontvang ik ook graag mijn refund voor Duke Nukem Forever :Y)
Ergste wat ik heb meegemaakt was dat ik naar een missie reed dat eindigde in eengarage waar een auto op me hoorde te wachten. Alleen spawnde die pas toen ik naar binnen reed, daardoor was er een dikke Biem en lag de auto op zn dak. Probleem was toen dat ik moest instappen en ik hoopte dat er dat filmpje oid kwam en alles weer goed zou zijn. Was niet zo, de hele auto rit was op zn kop xD zag er echt niet uit.
Gelukkig na de auto rit werd het wel weer gewoon en kon ik verder spelen
Misschien was het verstandig om de game eerst alleen op de PC te releasen. Kijk maar naar Rockstar, eerst console en later de PC. In deze situatie dus andersom.

Ik verwacht dat het allemaal goed komt, maar de schade is al geleden
Op de series x draait het ook prima en ps5 ook begrijp ik. Het zijn met name de oude consoles.
In grote lijnen ziet het er inderdaad goed uit, maar juist als je op details gaat letten of afwijkt van de main story zie je dat Cyberpunk steken laat vallen. De immersie vond ik daardoor juist een stuk minder dan andere games, ze laten steken vallen op verschillende gebieden (AI, destruction, interactie met npc's, AI van het verkeer, repetitiveness in animaties, de politie :o en wat er te doen is in op de map naast de main story)'. Dat het er op de PC, PS5 en Series X beter uit ziet maakt het niet een minder broken game, nog buiten beschouwing gelaten dat ik op de PC (RTX 2080, 9900KF) ook de nodige bugs (lees: veel) ben tegen gekomen

GTA 5 (een game uit 2013!!!!) vergeleken met Cyberpunk.
https://www.youtube.com/watch?v=PsBrkLq31eM
https://www.youtube.com/watch?v=1IPRjzrHvak

Physics:
https://www.youtube.com/watch?v=yhuatbYdrr8

Sommige mechanics vergeleken met GTA SA (uit 2004):
https://www.youtube.com/watch?v=g3Nvx8zhq2A

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 11 januari 2021 21:10]

Ondanks dat beiden afspelen in open werelden is het toch wel een totaal ander genre, dus het is wel een beetje appels met peren vergelijken en als je op zoek ben naar een GTA clone, dan is cyberpunk 2077 geen game voor jou. Watch Dogs is eerder te vergelijken met GTA.
Ik zie niet echt wat het genre met bovenstaande voorbeelden te maken heeft? Als de AI belabberd is kun je dat volgens mij niet goedpraten door te zeggen dat dit bij dit genre normaal is. Cyberpunk heeft rpg elementen in de skills en het schademodel van de personen, maar daar gaan de voorbeelden niet over. Die gaan o.a. over de AI, uitwerking van de spelwereld en hoe de spelwereld met het personage interactie heeft. Allemaal elementen die dus niet genre afhankelijk zijn. genoeg voorbeelden van de marketing afdeling van CD Project Red die hier uitspraken over hebben gedaan die niet overeenkomen met de huidige staat van dit spel.
Ik vind het toch jammer dat de physics engine in GTAV niet als benchmark in de game industrie gezien word. Toen GTAV uitkwam hoopte ik stiekem dat dat naar elke game waar je dit soort physics kan gebruiken zou vloeien. Maar het stop echt bij GTAV op dat vlak, jammer, niet?
De dingen die jij beschrijft hebben niets te maken met de problemen die onderzocht worden. Het gaat hier alleen om de onspeelbaarheid van de game, niet om if je t wel of geen goede game vindt.
Als ik het orginele artikel (vertaald) lees hebben ze het ook over misleiding van de investeerders.
Onderzoekers moeten nagaan of het investeerders heeft misleid en dus niet tot financiële verliezen heeft geleid.
Tweede alinea uit de gelinkte bron in het artikel. Er is aan de aandeelhouders wel meer beloofd dan een niet crashend spel, dus het is wel degelijk van belang voor het onderzoek. Er is van alles beloofd qua mechanic wat er niet in is gekomen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 11 januari 2021 21:10]

Bedankt voor de links. Het verschil is enorm.

Deel 3: https://www.youtube.com/watch?v=c1bKkUsrs_c

Je post verdient een +3 score want dit is eigenlijk walgelijk om aan te zien voor een spel dat 7 jaar in ontwikkeling was en gelauwerd werd als een "spel van het jaar" door "professionele" reviewers.
Niet alleen door professionele reviewers, ook door heel veel spelers. Het is duidelijk niet voor iedereen maar zo te zien wel voor veel. Ikzelf heb mij geamuseerd met GTA5, met die echt nog eens opstarten :), maar ik amuseer mij nu ongelooflijk met Cyberpunk.
Je bent een van de weinigen.
Een maand na de release is 91,7% van alle spelers op Steam al afgezakt.

Er zijn nu dagelijks nog ca 83.000 spelers online.

Het is gewoon een erg oppervlakkig spel op heel veel vlakken. Prima en gelukkig dat mensen zich hiermee alsnog kunnen vermaken, maar een nextgen spel is dit zeker niet.

CDPR heeft gewoon teveel hooi op de vork genomen. Dit is het duurste spel dat ooit ontwikkeld is, en dat kun je er zelfs met de beste wil in de wereld niet aan af zien
Single player :) beetje logisch dat na een maand dit zo veel lager staat. Zelf al speel je 120 uren dit spel aan 4u per dag, na een maand is het gedaan. Is geen multiplayer speel he. Ik vond die headlines dan ook zo hilarisch fout.
Toch is het bij andere singleplayer games, ook die van CDPR zelf langzamer gegaan.

Witcher 3 halveerde pas na 3 maanden
mwa, 3-4 jaar in daadwerkelijke software ontwikkeling. Dat praat het niet goed, maar het is wel een verschil.

Rewrites op het laatste moment, een budget waarvan het merendeel naar marketing en Keanu is gegaan, niet opgevulde vacatures en deadlines hebben de ontwikkeling niet geholpen.

De game is heel tof en loopt prima (PC) maar het open wereld gedeelte en alles wat @jdh009 noemt valt erg tegen.
Er was toch geen next gen versie? Is dan de ps4 versie op de ps5. Ik wacht tot de ps5 next gen udate beschikbaar is. En als ik dat zo lees vast voor een laag bedrag 2e hands te regelen ;)
Er was toch geen next gen versie? Is dan de ps4 versie op de ps5.
Klopt. Hetzelfde geldt voor de Xbox. Dat de backward compatibility modus performance verbeteringen met zich mee brengt is ook de enige reden dat het op de nieuwe generatie consoles beter draait dan op de vorige.
Ik wacht tot de ps5 next gen udate beschikbaar is. En als ik dat zo lees vast voor een laag bedrag 2e hands te regelen
Tenzij je per se een goedkopere game wilt hebben, kan je ook gewoon de huidige versie kopen en dan wachten. De next-gen versie is namelijk gratis voor diegenen die de game al voor de Xbox One/PS4 hebben gekocht.

Zelf heb ik nog geen spijt gehad van m'n aankoop van de game voor de Xbox One. Ik speel het op de One X en dat is, op wat crashes na (wat met patch 1.06 bijna geheel verleden tijd is), prima te doen.
Nou, op de PS5 heb ik de nodige, ernstige crashes gehad. Drie daarvan dusdanig dat er progressie verloren ging. Dat vind ik echt onacceptabel. Immortals Fenyx Rising crashte ook een paar keer, maar daar verloor ik geen enkele progressie. Dat vind ik vervelend, maar kan ik mee leven. Sony heeft mij de game gerestitueerd vorige week. Bagger spel, in de opgeleverde staat. Ik wacht tot de game 2 jaar oud is en koop 'm dan wel inclusief alle DLC en patches 😊
Agree,

heb nog geen enkele hard crash gehad. Ik wordt ook zot van games met hard crashes en ik snap hen wel. Ik zou da spel + console/comp door de ruit smijten :)
Ik moet héél erg denken aan een situatie op het werk waar ik me uit de naad aan het lopen was om ontstane problemen te fixen - wat al met al ook lukte - en onderwijl daar bijna vanaf getrokken werd omdat het management op de hoogte gebracht wilde worden van de situatie..

Prima om mee te kijken als marktwaakhond. Maar het bedrijf is toch van alles aan het regelen - zowel de verbeteringen in de software als de terugbetalingen voor wie dat geduld niet heeft? Is het echt effectief daar op dit moment bij in te stappen? Houd je de zaak niet alleen maar op?

(Klinkt als hoe PayPal soms al het binnenkomende geld vasthoudt van een winkelier die één klacht heeft gehad. "Want we vertrouwen niet dat u over voldoende liquiditeiten beschikt." Afijn.. na drie maanden alle inkomsten van zo'n shop vastgehouden te hebben gaat hij over de kop en zegt PayPal: "zie je wel" :( )
Als ik tussen de lijnen doorlees, lijkt mij de volgende te spotten

Argument:
Een overheidspartij moet onderzoek staken/niet oppakken

Constaterende dat:
- marktpartij in kwestie het druk kan hebben
- een vroegtijdig onderzoek en andere inzet van resources kan de marktpartij's reactie op levering problematiek niet ten goede komen


Voorstel:
- doe het later(achteraf)


Het kan zijn dat ik het niet goed opgevat heb hoor, maar mocht dit toch correct zijn, dan zou ik graag aan willen kaarten dat de verschillende lagen van dit bedrijf maar als de wiedeweerga verantwoording aan de consument, maar vooral aan de overheid waar het gevestigd zit aflegt.

Mochten ze het toch te druk hebben, ik weet zeker dat ze van de vele miljoenen wel een team van 5-10-15 goedbetaalde advocaten, managers en professionele communicatie personen neer kunnen zetten om 1-2 jaar de focus te leggen op het meehelpen met het onderzoek.

Ik vind het persoonlijk een rare oproep om een overheids entiteit hun onderzoek in te perken want 'de onderzochte partij heeft het vast druk zat!'
Niet alléén druk zat. Juist, zo op het oog, druk zat met het héél actief en eigenlijk best prima fixen van de fout(en). Je moet m.i. als overheidsentiteit vooral onderzoeken wanneer er iets mis is en niet goed opgelost lijkt te worden. Deze actie oogt nogal populistisch: makkelijk en arbitrair scoren.

Vergeet niet dat zo'n bedrijf er ook geen baat bij heeft dat dit gebeurd is. Wat voor verantwoording is er op dit moment nodig dan? Waarom denk je dat de neuzen niet dezelfde kant op staan? (En dat er nog miljoenen op het schap liggen?)

Edit: zie ook de reactie van @WinterX iets naar onder!

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 11 januari 2021 20:37]

Ik vind niet dat je overtuigende argumenten geeft. Als je als bedrijf de indruk wekt marktregels te overtreden dan kan het je misschien niet uitkomen dat je je moet verantwoorden maar dan had je het dus ook niet zover moeten laten komen. Vervelend voor het bedrijf en de klanten? Misschien. Maar dat komt niet perse door de marktwaakhond die doet waarvoor het opgericht is.
Waarom gebeurd dit nu met Cyberpunk, en waarom is dit niet gebeurd met Nomans sky? of heb ik wat gemist?
No mans sky was gewoon een normaal functionerende game?
Als ik het me goed herinner waren toen de klachten dat maar een heel klein deel van de beloofde features daadwerkelijk in het spel zat terwijl wel de volle prijs werd gevraagd
Klopt, maar dat werkte wel op de consoles waar hij voor uitgebracht was. Technisch werkt CP2077 gewoon niet op de consoles. Op de PS5 crasht hij ook zo goed als elk uur nog steeds en op de PS4 .. tja.. gewoon niet bruikbaar voor velen

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 11 januari 2021 20:44]

No Man Sky werkte bij release niet op "oudere" AMD CPUs. Als in, je kon de game überhaupt niet opstarten ivm (naar mijn weten) ontbrekende instructie set bij deze CPUs. Dat was destijds namelijk de reden voor mijn refund.
Dat moet je aan de Britse marktwaakhond/mededingingsautoriteiten vragen.
Het zal onder druk van investeerders zijn geweest... Na diverse keren uitstel zullen die ook langzamerhand wel een keer gedacht hebben waar blijft ons rendement... Geld wordt niet vanzelf meer waard met de huidige rente standen dus er zal een bak druk op gezet zijn vanuit die hoek lijkt me. Devs kunnen ook maar x werk verzetten en als de bedrijfsleiding zwicht voor de druk van investeerders krijg je dus zulk soort resultaten.
ze hadden die game gewoon helemaal niet moeten uitbrengen voor de oude consoles.

dit is gewoon een echte next gen game, die ook gewoon goed draait op next gen hardware. de minimum specs om de game te draaien zijn gewoon een veelvoud van de maximum performance die de oude consoles kunnen leveren.

investeerders zullen wel gepushed hebben om t spel zo nog (sneller)meer te laten opbrengen. maar als ik al zie hoe games met vergelijkbare gameplay van tig jaar terug er op de oude consoles uitzien(watchdogs/gtaV) dan vind ik dat al zeer triest. laat staan een game die qua graphics en inhoud minimaal dubbel zo veel vergt van de hardware op ultra low settings.

dat gaat gewoon niet werken.
Ik heb geen idee hoe het zit met aandeelhouders en het contact dat ze hebben met het bedrijf waarin ze geinvesteerd hebben.Maar voordat ik als groot investeerder ga lopen brullen het moet nu gereleased worden,had ik mijzelf wel even een Ps4/Xbox voor mijn neus gezet en even gekeken of het allemaal wel enigzins aardig draait.Zoals al gezegd is,is het ook een gebrek aan interesse van investeerders in het produkt waarin ze investeren.
En dit is het juist. Er heerst maar 1 ding bij de investeerders en dat is €, $, £. Het spel moest voor de feestdagen in de schappen liggen.
Maar voordat ik als groot investeerder ga lopen brullen het moet nu gereleased worden,had ik mijzelf wel even een Ps4/Xbox voor mijn neus gezet en even gekeken of het allemaal wel enigzins aardig draait.
De meeste aandeelhouders zijn niet zo betrokken bij de praktijk, hun realiteit bestaat uit geld, niet uit kwaliteit vh product en zoiets als banen verlies door productie te verhuizen naar lage lonen landen.
Ook de Poolse regering heeft extra geld geïnvesteerd in Cyberpunk 2077.

https://www.gry-online.pl...cje-polskich-gier/z818d29

"Niemal 10 milionów złotych przeznaczone zostanie na technologię City Creation, czyli narzędzia do stworzenia wielkiego, żyjącego miasta zarządzanego sztuczną inteligencją"

Extra geld om AI te verbeteren. LOL
Investeerders wisten al dat het op consoles nog niet goed werkte, maar cdpr beloofde dat het wel goed zou komen voor de release.

Na de shitstorm op 10 december kwamen er echter al snel geruchten naar buiten dat het al veel langer bekend zou zijn binnen cdpr dat Cyberpunk op vorige generatie consoles nooit goed zou kunnen draaien. Vandaar dat investeerders juridische stappen nemen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True