Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CD Projekt RED belooft drie patches voor PS4- en Xbox One-versies Cyberpunk 2077

CD Projekt RED heeft drie patches beloofd voor de PS4- en Xbox One-versies van Cyberpunk 2077. De ontwikkelaar biedt excuses aan dat het de game niet heeft laten zien op de PS4 en Xbox One, waardoor veel gamers 'op de gok' beslisten de game te kopen.

De eerste patch komt komende week, aldus de ontwikkelaar in een statement. De volgende grote patch volgt in januari en in februari komt er nog een. Die moeten de grootste pijnpunten van de game op de PS4 en Xbox One wegwerken. De game zal er na de patches niet uitzien zoals op een high-end pc of next-gen console, maar wel beter dan het nu is.

Kopers die hun geld terug willen, kunnen dat via de reguliere wegen doen, maar CD Projekt RED wil wel kopers assisteren die daar problemen mee ondervinden. Die hulp zal er een week zijn, tot volgende week maandag. Het is onbekend waaruit die hulp zal bestaan.

Cyberpunk 2077 kwam vorige week uit, maar kende bij de diverse versies veel problemen. Spelers lopen tegen bugs aan en het spel ziet er niet goed uit, zo stelden spelers vast. Tweakers liep bij de pc-versie van de game ook tegen bugs aan.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-12-2020 • 10:35

285 Linkedin

Submitter: Welja

Reacties (285)

-12850276+1102+213+30Ongemodereerd131
Wijzig sortering
Even voor de duidelijkheid, het gaat om de PS4, PS4 Pro, PS5, Xbox One, Xbox One S en Xbox Series S welke momenteel met veel problemen & grootte grafische verschillen kampen.

De Xbox One X, Series X, Stadia & PC versie (afhankelijk van config) zijn goed speelbaar.
(One X met externe SSD zorgt voor een betere ervaring)

Overigens is bij meerdere games er een verschil in ervaring tussen de One X en One/S al een tijd aanwezig, daarom ook nooit de One of S gehaald, De One X mist eigenlijk alleen een ingebouwde SSD maar heeft altijd de beste graphics en ervaring geleverd van alle One versies en speelt eigenlijk hoe je verwacht dat de games horen te presteren op de console.

Waarom de Series S momenteel de slechtere versie van CP2077 afspeelt geen idee....

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 15 december 2020 03:07]

@Jonathan-458 Ik heb thuis ook de Xbox One X staan. Maar op dat platform draait Cyberpunk 2077 dus wel goed? Als dat het geval is, ga ik de game ook maar bestellen.
Mwah laten we het houden op goed speelbaar, zelf wacht ik denk nog een half jaartje.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 14 december 2020 18:09]

Ah, jammer. Ik had zulke hoge verwachtingen van dit spel. Gelukkig heb ik nog genoeg nieuwe games liggen. Jouw advies is dus lekker uitspelen wat ik nog heb liggen en wachten tot de game straks afgeprijsd is en gepatched?
voornamelijk gepatched is, ja. De game is wel echt toff namelijk maar door die rare technische zaken raak je der soms even uit, wat gewoon jammer is.

Visuals op de PC & Stadia zijn momenteel echter flink beter, De One X & Series X hebben momenteel de beste console visuals waarbij de Series X nog een performance / visual modus heeft en natuurlijk nog de Next Gen update zou moeten krijgen. (PS5 krijgt ook die NG upgrade)

Gaf me Andromeda flashbacks....dus terug de kast in, zien het wel weer over een aantal maanden.

edit
toevoeging visuals comment

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 14 december 2020 18:54]

Dat de graphics op PC beter zijn is ook niet raar en zelfs te verwachten. Dat gaat ook nooit anders worden gezien de PC meer render power heeft. Dat ie op de consoles niet stabiel of super lage fps heeft, dat moeten ze oplossen :)
Ja okey, maar in dit geval is het verschil vrij groot en zullen we pas na de "Next Gen" update meer te weten te komen, als echter deze title niet in de buurt komt van PC momenteel zou het een flinke teleurstelling zijn.
Ik heb zelf ook een one x met externe ssd. Zorgt de ssd ook ervoor de framedrops beperkt blijven? Zie YouTube filmpjes van de one x dat de framerate soms onder de 25 zakt.
Het zal misschien wat helpen maar in hoeverre geen idee.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 15 december 2020 01:04]

Zal waarschijnlijk niks uitmaken. De ssd zal zorgen voor kortere laadtijden maar heeft weinig tot geen effect op hoe snel de videokaart het beeld kan renderen.
Alleen de standaard ps4 heeft dit probleem. De pro niet.
Dat is nuttige informatie, Jonathan! Want ik heb afgelopen week nèt op eBay de hoofdprijs betaald voor een Xbox One X Cyberpunk Special Edition, en dit geeft mij na alle negatieve berichten weer moed.
Ik heb het spel nu een paar uur geprobeerd op Stadia en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. De deal (die afgelopen nacht gestopt is) waarbij je er een ‘gratis’ Stadia controller en Chromecast Ultra bij krijgt haalde me over de streep. Als de gameplay op deze manier blijft ben ik over zowel Cyberpunk als Stadia meer dan tevreden.
Ben ook zeer verrast door Stadia. Ik had hem besteld vorige week na aanbevelen van een collega. Die deal was idd goed. Zelfs als de game tegenvalt had ik alsnog een controller en Chromecast voor 60 euro. Maar de game bevalt ook prima. Misschien is het dat ik vorige week pas in de hype train ben gestapt, dus totaal geen verwachtingen erbij had.
Merk alleen wel dat de wereld zelf een beetje dood is. Het is heel mooi aangekleed, uitgebreid en diep. Alleen is er weinig leven, alle NPC's zijn meer bewegende decoratie. Maar zolang het verhaal en stealth actie goed blijft denk ik dat ik het wel uitspeel.
Wow, ik vind juist de wereld zo rijk, en zo gaaf dat NPCs gewoon met elkaar staan te praten (niet plot-gerelateerd), en dat NPCs je aankijken als je dicht bij ze gaat staan, e.d.
Alle NPCs voelen alsof ze een eigen leven hebben.

Even niet van missie naar missie rennen misschien? ALs je een speedrun van het hoofdverhaal doet kom je vooral op rustigere plekken, want tja, shady business gebeurt op shady plekken.

En ook de characters in het hoofdverhaal hebben duidelijk een (gesuggereerd) leven buiten met jou omgaan. Ik ben juist daar ontzettend van gaan houden. Er zit emotie in het het spel. En verlies.
Ik vind de random NPC's juist heel levenloos aanvoelen. Dezelfde dingen gebeuren op dezelfde plekken, en die dronken NPC's die elkaar omhoog houden staan er 3 weken later nog steeds. De prominente NPC's hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid (en leven), maar dit zal je niet zien wanneer je bij ze in de buurt bent. De emotionele verbinding zit hem in het verhaal, de facial animations en de (goede) voice acting. De wereld zelf voelt heel erg scripted en nep aan.
Conversaties voelen wat realistischer aan doordat NPC's stiltes opvullen als je niet snel antwoord. Ze lopen echter niet weg als je dit lang doet, maar het is een effectieve manier om het wat realistischer aan te laten voelen.

Desondanks een leuk spel, zit nu in mijn tweede run (eerste uitgespeeld met mannelijke Corp V, nu met vrouwelijke Street Kid bezig).
Je hebt de complete verhaallijn uitgespeeld in minder dan vier dagen?
Ja, het was een eenzaam weekend :P. Ik ging wel met de snelst mogelijke manier van het spel spelen, door puur combat te gaan. Geen stealth, geen quickhack, gewoon de beste Samurai build (sword, reflexes en cool). Leek me toepasselijk voor hoe ik mijn V wilde hebben.
Hmm jammer, dan is de main quest dus vrij kort (in vergelijking met bijvoorbeeld Witcher 3), al zal er vast nog van alles aan side quests e.d. zijn. Ik heb nu zelf ongeveer 4 uur in de main quest zitten, ik had gehoopt dat deze langer zou zijn.
De main story duurt ongeveer 20 uur. Helaas een stuk korter dan The Witcher 3 idd. Heeeeel wat korter.
Wow, dat is wel echt veel korter dan ik had verwacht. Ik heb niet veel meegekregen van de game, maar ik had wel wat meer verwacht dan maar 20 uur aan main story. Is er dan in elk geval wel veel side-content?
Ik meende dat bewust gebeurt is om een groter percentage gamers te krijgen dat het spel uutspelt. The witcher 3.zal ik bijvoorbeeld nooit uitspelen, cb waarschijnlijk wel.
Ik had het spel gisteren uitgespeeld (street kid, gorilla arms only fist no guns). Via GOG galaxy zag ik dat ik bij de 0,3% mensen zat die het het spel hadden uitgespeeld. Nu bezig met mijn nieuwe personage katana/sniper. Ik vermaak mij kostelijk moet ik zeggen. Daarnaast is de main story vrij kort (ongeveer 30 uur). Nu met mijn second personage alle achievements halen!
Ja dat herhalende merk ik ook wel, daar heb je gelijk in. Bijvoorbeeld als je je eigen flat uit komt beneden op straat, dan zitten er 2 agenten die elke keer precies dezelfde conversatie hebben. Niettemin is dit niet veel anders met vergelijkbare games wat mij betreft. Het stoort hier juist omdat de gesprekken van NPC's wat meer inhoud hebben dan bij andere games.

Maar zodra je een quest oppakt is het elke keer anders.
Misschien dat ik nog meer van de wereld moet ontdekken, ben kwa verhaal ook nog maar bij The Heist. Maar het begon al goed met dat ik in het begin als nomad per ongeluk door de sheriff heen reed. Geen hitbox, geen reactie, niks. Andere NPC's reageerde ook nergens op. Kan een glitch geweest zijn. Ook vind ik dat er weinig verkeer is in de stad. Straten zijn gewoon vaak leeg.
Dat is inderdaad nog het prille begin. Na The Heist opent het spelzich pas en dan is er enorm veel te beleven. Ik raad erg aan om gewoon eens rond te lopen en te rijden en zien wat Cyberpunk te bieden heeft. Wanneer je dat in je opneemt en bedenkt dat die game op een 7 jaar oude console moet draaien, het een uitdaging noemen is bijna een belediging. Persoonlijk was het beter geweest een statement te geven dat een PS4 en XO port niet haalbaar is en hun inspanningen richten op de PS5 Series X/S versies, die het overigens VEEL beter doen. Zelf ben ik aangenaam verrast met de prestaties van de game, Kan het beter? Ja, ongetwijfeld kan CDPR nog wat optimizaties doen maar over het algemeen haal ik 55 a 60FPS op een 1070 met Low/med settings. Vandaag de settings proberen van Digital Foundry en kijken wat doet met mijn performance.
Niet geheel met je eens, de Xbox One en PS4 versies horen gewoon speelbaar te zijn.

Van de Xbox One X en PS4 Pro had je goede visuals en tenminste fixed 30 fps moeten kunnen verwachten.

De Xbox Series X & PlayStation 5 “Next Gen” versies moeten tenminste PC medium tot high settings halen anders denk ik dat men flink teleurgesteld zal zijn.

Er is namelijk momenteel weinig “Next Gen” aan de launches en dit zal zeker niet mee helpen.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 15 december 2020 03:18]

Cyberpunk zet een wereld neer die we nog niet eerder hebben gezien op deze manier en daar komt nogal wat bij kijken. Een game, die gemaakt is voor zowel PC als Console ipv gemaakt voor console en later geport naar PC, dat gaat nooit werken op een PS4/Xbox One uit 2013. Het zijn consoels gebasseerd op een Laptop Chip, uiteraard wel een gemodificeerde variant.

Ja, eens dat het speelbaar moet zijn, en ook dat kan wel, maar is dat het waard? Laten we even een gaming PC pakken uit dat jaar, I5 2500 750TI, zou ji jverwachten dat de game daar lekker op draait? Ik gok dat je een vergelijkbaar resultaat krijgt als een PS4/XO. Ik ben van mening dat CDPR De vorige Gen consoles had moeten skippen en alleen op PC,PS5 en Series X/S moeten uitbrengen en het daar bij laten.
Opvallend is dat de Series S het veel beter doet dan de Xbox One X terwijl de One X meer Teraflops heeft. Waarom? Nieuwere console, Nieuwere architectuur. Het is bizar dat CDPR alsnog de keuze maakte deze release te doen.

Het "Next Gen" in cyberpunk zit hem vooral in hoe de wereld zich neerzet, Grote stad, veel hoogte, enorm en ik bedoel ENORM veel NPC's. In de stad zelf vind je ook nog eens veel auto's en andere voertuigen en heb je plekken waar je dingen ziet als 2 of meer agenten die iemand kapot aan het trappen zijn bijvoorbeeld. Wat je nu ziet met Cyberpunk is het zelfde als wat gebeurde met GTA 5 op de PS3, die prestaties waren ook erg ondermaats. Nu si het effect groter door dat in de laatste paarjaar games op grafisch gebied een enorme vooruitgang boekte en we nu Screen SPace Reflections hebben die de Ray tracing Reflections wil nabootsen en dat is wat ze proberen in Cyberpunk (en ook wat my stoord door de hoeveelheid korrel die dat mee brengt) Wanneer jij SSR aanzet merk je gelij kdat dit alle reflecterende oppervlaktes beïnvloed, dit vergt rekenkracht en hoogstwaarschijnlijk optimizaties door de maker van de hardware waar je op speelt, Drivers, bepaalde hardware optimisaties etc.

Ik ben het eens dat het speelbaar moet zijn, maar dat wil niet zeggen dat we meteen in opstand moeten komen wanneer een console uit 2013 geen games kunnen draaien die laat 2020 worden uitgbracht maar dat we moeten begrijpen waarom dat zo is. Kijk naar de PS5 en Xbox Series X/S, de PS5 heeft voor de meeste gevallen een vaste 60FPS in performance-mode, en een locked 30 in quality mode. Series X heeft de beste graphics volgens Digital foundries en een locked 30 FPS op Quality, performance mode op Series X is niet zo goed als PS5 maar het is meer dan speelbaar.

Ja, het moet speelbaar zijn als een ontwikkelaar iets uitbrengt voor een platform, volledig met je eens. Daarom ben ik van mening dat ze zich alleen hadden moeten focussen op de PS5, Series X/S en PC zodat deze versies wat meer optimizaties konden hebben bij release.

Gelukkig staat CDPR toe dat jij, tot 21 december, direct bij hun je geld terug kan vragen, wil je dat niet, dan hoeft dat niet want je hebt een gratis versie voor zowel de Series X/S als de PS5 mocht je deze willen kopen.
Ik heb SSR maar uitgeschakeld. Die korreligheid was niet te doen voor mij, alsof je naar een mozaiek zit te kijken, of enorme pixels ofzo. Ik vond enorm storend.
Ja precies, ik snap en zie waar ze heen willen maar ik ben kennelijk te gevoelig voor deze SSR implentatie. Als je loopt zie je de korrels in je nabijheid verdwijnen. Als je er recht boven staat is het allemaal prima te doen maar alles in de verte? Nee.. dat is net of er een lading Film Grain over word gegoten. SSR staat bij mij ook uit. Ik probeer t zo nu en dan wel. Helaas word het voor mij pas redelijk op de "Psycho" optie en Digital Foundry heeft in hun tests bevonden dat de Psycho instelling net zo zwaar is als de RT Reflecties. Dus als een RTX kaart heb kan je beter voor RT reflecties kiezen, die zijn vele male beter.

Ik kan dus ook niet wachten tot mijn RTX 3080 binnen is! Cyberpunk ziet er geweldig uit met Raytracing!
Ik heb ook door de sherrif heengereden, maar die was wel echt heel erg raak :P

Maar inderdaad, het is glitchy en willekeuring. In een van de eerste missies en net erna (The Heist) heb ik al:
- 1 game breaking bug waardoor de missie niet begon (kun je dus niet verder in het verhaal), na een reload werkte het wel
- 1 vijand liep door een deur die niet open stond, maar deze vijand moest dood voordat het spel verder ging. Was niet te killen omdat ie aan de andere kant van de deur stond.

Verder een aantal t-poses, clipping issues inderdaad zoals bij jouw sherrif etc.
Hoop dat ze deze en dit soort dingen snel fixen. Al twee potentiele game breaking bugs in een van de eerste missies is wel zorgwekkend.
Wow, ik vind juist de wereld zo rijk, en zo gaaf dat NPCs gewoon met elkaar staan te praten (niet plot-gerelateerd), en dat NPCs je aankijken als je dicht bij ze gaat staan, e.d.
Alle NPCs voelen alsof ze een eigen leven hebben.
Ik wil je jouw enthousiasme niet ontnemen of de grond inboren maar ik ervaar juist echt compleet tegenovergestelde. Alle 'tafereeltjes' zijn hele korte scripts en iedereen blijft daarna maar een beetje suf staan. Een agent die met iemand praat die op een muurtje zit vlakbij je appartement is een dialoog van 3 zinnen, daarna blijven ze elkaar letterlijk dagenlang intens aanstaren. Dit is typerend voor alle (niet plot-gerelateerde) onderlinge NPC interacties in de game.

De (random) encounters die bij GTA en RDR echt natuurlijk overkomen, met een begin en een einde, voelen bij Cyberpunk voor mij emotieloos, nep en gerushed. Net als de mensen die je op straat tegenkomt. Cyberpunk komt niet in de buurt van wat GTA en RDR deden. Dat is jammer, want dat was huiswerk dat af te kijken was van Rockstar.

Ik vind het een leuk spel hoor, fantastisch mooi en vermakelijk. De bulletsponge ellende kan ik ook prima overzien dankzij mijn trusty baseball bat. De game is alleen niet half wat het had kunnen zijn en het is nog veel verder verwijderd van wat CDPR heeft gezegd dat het zou worden.

Wellicht dat patches, updates en DLC's of vervolgdelen wel het spel maken dat het zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Sebben op 14 december 2020 15:05]

Ik vind de wereld helemaal niet dood aanvoelen. Zelfs de simpelste sidequests hebben variatie en dialogen. Dat is wel eens anders met andere open world games zoals GTA en Watch Dogs.
GTA heeft natuurlijk ook niet echt veel side quests zoals TW3/CP2077. De meeste quests moet je wel doen of horen minstens bij het hoofdverhaal. De bijzaken zijn vooral maf of challenges. Daar staat dan weer tegenover dat het hoofdverhaal veel uitgebreider en langer is.
is hij bij jullie op donkere vlakken ook troebel het beeld? en spelen jullie op visual of higher framerate modus?
Ik speel visual op een 5k iMac, dus ik krijg de 1080p stream binnen en die wordt geupscaled. Je ziet wel dat de donkere gebieden niet echt donker zijn, ook in de gamma setting scherm zie je dat terug. Denk dat dat aan de compressie ligt. Binnenkort even kijken als de CCU binnen is. En blijkbaar kan je ook 4k aanzetten op de Mac binnenkort, forceren met Stadia+ extensie kan ook. Misschien dat die iets betere compressie heeft, of minder verlies door upscalen?
ja klopt wat je zegt, op mijn 4k televisie met pc er aan vast met stadia + gaat het beter omdat hij dan de codec forceert, kwam er ook achter dat je HDR beter kan uitzetten, ik merk dat visual wel de juiste FPS geeft met de stadia+ monitor, maar de ervaring is toch echt wel dat het dan vertraging met zich meebrengt, speel daarom met alle opties op ON en op higher framerate, op een 4k resolutie.

ps. tweaken met je gamma correctie helpt ook... en ben net als jou benieuwd naar de ervaring met de ultracast!
Cyberpunk 2077 op Stadia heeft mij ook positief verrast. Ik speel het nu op mijn MacBook in Chrome-browser over wifi en het is uitzonderlijk stabiel. Ik besefte me ook ineens dat ik niet meer hoef te wachten op updates, wat bij de PS4 toch betekende dat hij altijd op stand-by stond.
Al zit Stadia nog wel op de 1.02 versie terwijl consoles al op de 1.04 zitten. Dus ook al hoef je niks te downloaden, je moet nog wel wachten op de updates. Al moet ik zeggen dat ik nog weinig grote bugs gehad heb die de gameplay echt breken.
Meest positieve verrassing was de gratis Chromecast Ultra + controller die je erbij kreeg. Deze actie hebben ze blijkbaar wel al vervroegd moeten stopzetten. https://9to5google.com/20...k-premiere-edition-ended/

[Reactie gewijzigd door Neglacio op 14 december 2020 15:42]

Heb je gewacht tot je ze had om te beginnen?

Ik was al achter de laptop gekropen, en speel het dus met keyboard+mouse.
Nu durf ik eigenlijk niet over te stappen op de controller....

Ik heb schietspellen op consoles altijd al ruk gevonden, overigens. Dus vandaar mijn terughoudendheid.

Ik heb dus behalve het installatieproces nog niks gedaan met de Stadia controller....
Ik was eerst met keyboard+mouse ook begonnen, maar ben zelf niet enorm sterk in het shooter gedeelte. :+
Controller+aim assist gaat perfect voor mij, lekker relaxed van op de bank.
Op de bank zit al iemand te Switchen... Dat helpt ook niet ;)
Klopt, ik ben ook zeer tevreden met Stadia. Cloud gaming is de toekomst en ik zag dit al enkele jaren geleden aankomen. Ik begrijp de hype rondom de nieuwe consoles ook totaal niet. Ja blijkbaar zijn dit mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Er zijn meerdere mogelijkheden als je vanuit de cloud wilt gamen, meerdere aanbieders en het werkt gewoon veel makkelijker, zonder frustraties. Nu je zelfs bij de huidige consoles, als een soort pc, je instellingen zelf moet kiezen is het nog omslachtiger geworden om op een console te gamen. Nee hoor, ik ben helemaal om! Ik game nu zelfs veel meer omdat het zo makkelijk werkt op meerdere lokaties en op verschillende devices. Ok, ik begrijp het wel, men is nu nog onwetend wat betreft cloud gaming maar over enkele jaren willen zelfs de verstokte console gamers niet meer anders.
Ik snap dat het technologische voordelen heeft voor de casual gamer. Met name op gebied van hardware investering. Maar er zitten ook heel veel nadelen aan voor de serieuzere gamer. Denk aan:
  • Eindeloze datamining van wat je allemaal doet ingame
  • Geen modding mogelijk
  • Je bent geen eigenaar meer van de game
  • Lock-in met ondersteunde apparatuur (kan achteraf opeens veranderd worden, zie HBO Go/Ziggo deal)
  • Kwaliteit afhankelijk van de grillen van de provider. Zie bijvoorbeeld Netflix die ten tijde van COVID de kwaliteit omlaag schroefde. Op je eigen PC kunnen ze dat niet doen!
  • Datacenters in de buurt nodig voor lage latency
Dat het 'de toekomst' is voor game verkopers kan ik me wel voorstellen. Het is de heilige graal van kopieerbeveiliging natuurlijk. De beste manier om een game te beveiligen is hem niet te verkopen maar alleen toegang ertoe. Op zich ook niks mis met dat doel (ik koop mijn games) maar er zitten dus veel zijdelingse nadelen aan. Vooral de kwaliteit, monitoring en gebrek aan modding storen me zelf.

Maarja het zal wel doorgedrukt worden.. Ze kunnen het simpelweg opdringen door games alleen nog maar op cloud uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 december 2020 15:32]

Ik denk dat de die-hard gamers niet snel naar de cloud zullen gaan.. En dat zijn toch de mensen die veel geld in AAA games steken.

Zelf overigens een RTX3090 gekocht vlak voor CP uitkwam. Speelt uitstekend op de PC, 4K met alles op Ultra ruim boven de 60fps. Het aantal bugs vind ik ook wel meevallen. Ik hoop inderdaad wel dat toekomstige updates the random NPCs iets minder scripted maken. Ik heb in afterlife al 30 keer hetzelfde gesprek overhoord.

Heb zelf wel een cloud gaming abonnement. Maar gebruik het eigenlijk niet meer sinds de eerste week en denk ook niet dat ik het ga verlengen. Voor de algemene console market is het wellicht anders, console spelers maken altijd al een andere afweging qua kosten/kwaliteit.
Nouja, als de games nergens anders meer op uitkomen dan moeten we natuurlijk wel... Dat is het probleem.

Wel cool die 3090. Ik speel nog steeds op een 1080Ti dus ik moet alle raytracing mooiheid missen. Bovendien heb ik op 4K geen soepele framerates, ik moet echt op 1440p zitten, helaas. Het is niet anders. Ik wacht nog een beetje op de 3080Ti. Of wellicht toch de gewone 3080 als die voor de echte prijs van 700 euro verkrijgbaar wordt. Maar met name dat dubbele geheugen van de Ti vind ik wel belangrijk en daar heb ik wel wat meerwaarde voor over (afhankelijk van hoeveel natuurlijk).
Naja. Dan moet ik maar weer meer boeken gaan lezen als dat de toekomst zou zijn. Is ook goedkoper ;-). Maar voorlopig maak ik me geen zorgen.

De prijs-performance van de 3090 is inderdaad eigenlijk voor een gamer niet te verantwoorden. Was voornamelijk ongeduld.

Wellicht heb ik daardoor ook een wat vertekend beeld van de kwaliteit van CP2077 als ik dit soort berichten lees. :-)
Tja zelf heb ik niet zo'n sterke ruggegraat :) Ik heb ook alweer een Facebook account genomen voor de Oculus Quest 2 |:( ;(

Maar vergis me niet: CP2077 ziet er ook geweldig uit op mijn kaart hoor. Niet zo geweldig als op de jouwe maar het blijft een ongelofelijk mooi spel. De bugs vind ik nauwelijks in de weg zitten, en er komt toch wel een keer een replay als ik een betere kaart heb.
Lock-in met ondersteunde apparatuur (kan achteraf opeens veranderd worden, zie HBO Go/Ziggo deal)
Dat is nou juist iets dat je met cloud-gaming NIET hebt.
Je speelt gewoon in een browser.
Tja, je platform moet een browser kunnen draaien... Dat is tegenwoordig wel zo'n beetje basisfunctionaliteit.
Probeer Stadia dan eens in Firefox te draaien? Oh nee, werkt alleen op Chrome.

Daar begint het dus al.
Dat is geen apparatuur. Dat je om een software product te kunnen gebruiken de _juiste_ software moet hebben lijkt me niet meer dan logisch.

Lock-in met ondersteunde apparatuur, zei je.

Ja, een PC spel moet je een PC voor hebben. Meestal zelfs met Windows.
Goh, voor een PLaystation spel moet je een Playstation hebben. Waaaat? Doet mijn PS4 spel het niet op de PS2? En andersom ook niet? Belachelijk! (Overigens tussen PS4 en PS5 wel backward compatibiliteit)
Dus voor Stadia kan je een Mac gebruiken, een Linux machine, een Windows machine, een tablet, een telefoon. Alles waar Chrome maar op draait, en soms hebben ze een native app (iOS en Android). En dan klaag je nog over lock-in op apparatuur? Waarom, omdat ze geen app hebben op Playstations en Xboxen?
Moet eerlijk zeggen dat de nieuwste generatie consoles op dit moment waarschijnlijk beter presteert dan stadia. Maar het lijkt mij echt wel de laatste generatie consoles. De clouddiensten zijn in opbouw, volgende generatie zal de content en de capaciteit beschikbaar zijn om echt de concurrentie aan te gaan.

Gister kwam ik nog een stuk tegen waarin stadia een mislukt project genoemd werd. Dat zie je op de game sites eigenlijk continue. Pijnlijk en vermakelijk om te zien dat ze niet doorhebben dat die hardcore console gamers een niche van een niche zijn.

Als ik de beste performance wil, koop ik een nieuwe pc.
Cloud gaming is dus NIET de toekomst. Men wil het namelijk niet,....
Denk niet dat dat heel relevant zal blijven. De infrastructuur is voor het gros van de wereld gewoon niet goed genoeg.

Wat betreft niet willen, mensen zeggen nooit een nieuwe technologie te willen. Mensen houden nou eenmaal niet van verandering. Mooie reclame van KPN die goed bij dit “Men wil het niet “ sentiment past.
Hij heeft absoluut een punt wellicht is zijn woordkeuze niet echt optimaal.

Ik zag deze post voorbij komen op facebook dit is precies hoe het voor mij voelt.

https://scontent-waw1-1.x...c48d44ddaf90e&oe=5FFD2836
Waar stond deze deal? Echt balen dat ik die gemist heb :(
Je hebt hem nog niet gemist. Kan nog een paar dagen.

https://support.google.com/stadia/answer/10177658?hl=nl
Het lijkt erop dat ze vroegtijdig met de deal gestopt zijn, in alle regio's.
Hey everyone, due to the overwhelmingly positive reception, we’ve now closed the Cyberpunk 2077 promotion in all countries. If you placed an order before 4 PM PT on December 13, you are eligible for the promotion and will receive a code within 7 days to redeem your Premiere Edition. Thank you all for the support and hope you all are enjoying Night City!
https://www.reddit.com/r/...ion_is_now_closed_in_all/
Oef, 4PM PT is 1 uur 's nachts, ik heb m een halfuurtje ervoor gekocht :D
lucky bastard! Ik had hem de dag voor release gepre-ordered. ik had al vanaf het begin een Stadia abo, maar ik dacht dat het alleen voor nieuwe abo's geld... blijkbaar niet!

Ik denk dat ik de Chromecast ultra gewoon weer verkoop voor 60 euro (had er al één van de founders edition), heb ik de game in principe gratis + een extra controller :P
Pepper deal is helaas afgelopen
"In aanmerking komende gebruikers die Cyberpunk 2077 op Stadia reserveren of kopen tussen 15 oktober 2020 en 17 december 2020 krijgen zonder extra kosten een Stadia Premiere Edition (Stadia-controller en Chromecast Ultra), in overeenstemming met deze algemene voorwaarden (de 'Aanbieding')." staat op stadia in de voorwaarden, dus wellicht dat ze het niet meer promoten maar nog wel afhandelen
Ik meende ook ergens gelezen te hebben "Op = Op"
Kan het zo snel even niet terug vinden.
@sampoo heeft net een stuk geqoute van reddit waarin is aangegeven dat ze eerder zijn gestopt, dus inderdaad een soort Op=Op
Ik weet zeker dat de deal op=op is. Daarom zelf vorige week ook niet besteld.

Stond in de voorwaarden. Was zelfs zo dat je alleen tot 1 december gegarandeerd de chromecast ultra kreeg.
Klopt. Op de game pagina stond inderdaad tot 1 december, maar als je verder de voorwaarden ging lezen (op een andere pagina) stond er wel tot 17 december of zolang er voorraad is.

Ik heb de deal 11 december gekocht, toen stond er nog een kleine header met "krijg Stadia Premiere bij geselecteerde aankopen". 12 december in de avond de code voor Premiere pakket ontvangen en besteld, maar nog niet verzonden. Zo ver ik kan zien krijg ik gewoon zowel de CCU als de Stadia controller.
Vorige week heeft iemand het in het Cyberpunk artikel hier op de frontpage gepost. En bij een nieuw stadia account kreeg je nog eens 10 euro korting (een andere tip in de comments). Verder had ik het zelf ook nergens voorbij zien komen (maar ik volg verder niets van Stadia en Cyberpunk)
De game loopt inderdaad indrukwekkend vloeiend op Stadia in de standaard performance mode.
Niet enkel in de Performance mode. Ook in de Visual mode draait het extreem soepel en mooi _/-\o_
Van de visual mode ben ik zelf minder gecharmeerd. Het ziet er een stuk beter uit maar ik vind de framerates laag en alles ziet er iets te fuzzy uit.
Ik had de game al besteld als fysieke levering, maar begon op het laatste moment te twijfelen of mijn i5-6400 met rx480 het wel enigszins zou trekken. Daarom ook maar eens getest met stadia voordat ik de fysieke game uitpakte.
Ik kon er echt niet aan wennen. De graphics kunnen dan misschien wel op 1080p60 zijn, maar door de h264 compressie bij de gebruikte Bitrate verlies je heel veel detail. Ook schakelt ie soms random terug naar lagere resolutie of Bitrate zonder duidelijke reden.
Bovendien vond ik de extra input lag bij gebruik van de muis echt niet te doen. Met een DS4 controller viel het minder op.
En dat is dan met bekabelde verbinding naar mijn pc met een goede 250mbit Ziggo verbinding.
Na 30 minuten proberen heb ik maar een refund aangevraagd.

Nu de normale GOG versie geïnstalleerd en dan speel ik met gemiddeld 30-40 FPS bij medium instellingen. Zo veel scherper dan via stadia dat ik echt nog niet op cloud gaming wil overstappen.

[Reactie gewijzigd door Raafz0r op 14 december 2020 12:58]

Ik dacht dat die deal enkel voor de US was ? :o
Dat dacht ik ook.... |:(

[Reactie gewijzigd door Dhamit op 14 december 2020 11:07]

De deal is tot 17 december, overigens.
https://support.google.com/stadia/answer/10177658?hl=nl

En ik heb hem ook gedaan, in pre-order tijd :)

Bevalt prima, behalve het gebrek aan slaap dan...

[Reactie gewijzigd door dok33 op 14 december 2020 11:33]

De Aanbieding is geldig zolang de voorraad strekt en is afhankelijk van de beschikbaarheid.
En die voorraad is nu op: https://www.reddit.com/r/...ion_is_now_closed_in_all/
Kan je het eigenlijk ook op stadia spelen als je het voor PC al gekocht hebt? Ik zou het wel eens uit willen proberen (grappig voor onderweg ofzo) maar ik ga de game niet nog een keer aanschaffen natuurlijk.
Kan wel via geforce now maakt dan niet uit of je de steam versie of gog of epic hebt werkt perfect
ik vind het heel vervelend voor de console spelers, maar ben momenteel extra blij dat ik voor de PC versie heb gekozen. De game draait erg goed op een probleempje na dat ik gisteren avond in een keer geen wapens meer kon vasthouden. Even een manuele save weer opnieuw geladen en opgelost.
Idem hier.

Meer dan 30u gespeeld ondertussen, en voorlopig is dit mijn GOTY.
Werkelijk fenomenale graphics, boeiend verhaal, personages en missies, gevarieerde gameplay met veel keuzeopties. Eigenlijk de open world Deus Ex die ik altijd gewild heb.

Het spel zit gewoon boordevol kleine details, die ik nog in geen enkel ander spel ben tegen gekomen.
Bv. tijdens een gesprek kan je rustig wegstappen (wat in bijna geen enkel ander spel mogelijk is trouwens), en de gesprekspartner reageert daarop met "hey how I thought.." en als je dan weer dichterbij stapt dan hervat hij zijn gesprek met "as I was saying,..."

Ik speel de PC versie, geen performance problemen en slechts beperkte, vooral esthestische bugs.

Ik vind het wel erg voor al wie zoveel bugs ondervindt; hopelijk raken ze snel gefixt.
Eigenlijk jammer dat CDP het spel voor Xbox/PS4 heeft uitgebracht. Dat had hen veel miserie bespaard. Ze hadden puur voor PC moeten gaan, en in begin volgend jaar dan de PS5/XSX versies.
Heb laatst ook een clipje gezien van een random NPC die gitaar speelt; de bewegingen komen precies overeen met de muziek. Het klinkt als iets kleins maar zoveel aandacht voor detail zie je niet vaak.
Tot je met een NPC "praat", waarna je ziet dat ze 1 voiceline hebben die je al 20x hebt gehoord, en de mond niet eens beweegt. Ik heb het idee dat deze game echt pareltjes in een hoop stront zoeken is.
Als dat hetzelfde filmpje is als wat ik zag, dan is het leuk qua idee. Een idee dat er in had moet komen, nadat de grotere elementen op orde zijn.
Je ziet ook een paar keer die gitaar uit zijn handen glitchen. Daarnaast zitten de elementen boven de snaren, ook het gedeelte waar hij met zijn slaghand speelt, hoe dan?. Ook heeft hij wel 6 tuners, maar zag ik maar 5 snaren (die allemaal even dik zijn). Tuurlijk het is een gitaar van de toekomst, maar dat is niet een toekomst die mij aan staat ;) Wat dat voor mij vooral laat zien is dat er inderdaad veel tijd aan die gimmicks is besteed, maar dat de basis daarbij een beetje achter is gebleven.
Ik vond het toch wat minder toen ik een poppetje per ongeluk al had doodgeschoten, de liftdeuren dicht gingen en ik zijn accesskey nodig had om diezelfde deuren weer open te krijgen.
Gelukkig maakt de game echt een enorme hoeveelheid auto-saves aan tijdens de grotere hoofdmissies.
We vergeten vaak dat het vroeger nog erger was. Ik kan me herinneren dat ik bij police quest perongeluk het verkeerde intypte en ipv arrestant gooide ik mijn sleutels van de auto weg. Gevolg is dat ik vele savegames terug moest omdat weer ongedaan te maken. Toch heb ik dat nooit als “bug” gezien, maar als speel element.

Als ik op Reddit de filmpjes van de bugs zie is het eigenlijk wel vet. Auto’s die door de lucht vliegen etc.
Heh, ik had gisteravond de baas van een tent neergeschoten, maar toen hij op de grond lag leefde hij nog.
Dus ik denk, heb alleen een katana, quicksave en dan dat zwaard door zijn harses.
Was ik meteen wanted door de politie :D (quickload)
Wanted zijn is nog makkelijker dan in GTA, je loopt even een straatje de hoek om, en klaar. Tenzij daar toevallig een politieagent staat, dan loop je nog een blokje verder.

Als je al een paar agenten neer hebt geschoten, dan zou ik wel even een auto pakken om wat sneller een stukje bij ze weg te komen, dan worden ze iets fanatieker. Maar nog steeds makkie om er weer van af te komen.

Zat gisteren ergens in een gevecht met een bende, en had niet door dat er politie bij was gekomen die het niet okee vinden dat ik met een sniper rifle rondloop op straat. Dus ik schiet alles dat op mij schiet neer, en merk op een gegeven moment dat ze er maar bij blijven komen, en dat ik al vier sterren wanted ben. Toen zag ik dat het allemaal politie was waar ik mee aan het vechten was, en er kwamen al arrestatieteams bij en zwaarder bewapende lui.
Toen maar een auto gepakt en even een halve kilometer verderop gereden... Was nog niet van plan om uit te vinden wat ze gingen doen als ik die mennekes ook in hun hoofd ging schieten.
Bwahahahaha, ik zie er naar uit om de game te saven, flink te slachten en dan te restoren :D
Tsja, de pc versie werkt voor geen meter voor mij -- crasht elke paar minuten. Dus het is echt geen rozengeur en maneschijn in PC-land. Het spel is niet klaar en duidelijk niet goed getest. Een forse tegenvaller en zeer teleurstellend -- zo blijkt maar weer dat het uitbrengen voor de kerst belangrijker was dan het daadwerkelijk functioneel opleveren - met genoeg ruimte om de problemen op te lossen.

En ja, het ligt aan CP2077. Windows bijgewerkt, bios bijgewerkt, nvidia drivers naar de laatste versie. CP2077 opnieuw geinstalleerd. Maakt allemaal niet uit.

Hopelijk fixen ze het voor ALLE versie, want wat ze hier opgeleverd hebben is niet acceptabel.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 14 december 2020 18:42]

Wat gek, ik heb in 22 uur speeltijd nog geen crash gehad. Heb Ryzen 5 2600 met 32GB + 1080Ti met Windows 20H2.

Maargoed dat soort dingen zijn altijd nogal mysterieus ja. Ik heb ook wel eens flinke problemen met software gehad die voor anderen uitmuntend werkte.
Probleem dat jij nu hebt als PC gamers is dat door de backslash die ze nu krijgen over de console release heel wat resources op de console versies zullen zetten zodat het nog een tijdje duurt voor de PC versie. Ik vind het dan ook jammer voor alle gamers hoe deze launch is verlopen
Ik ben echt blij dat ik niet de console versie heb gekocht. Heb nu 10 uur er in zitten en na 1.04 zijn er nog een paar kleine bugs in zoals het issue met ultra wide screens. Verder ziet het er goed uit.
Ja gelukkig zijn de meeste glitches zo al op te lossen.. Heb meerdere keren een quest gehad die vast zat (waaronder de "Talk to vic" waar veel mensen last mee hadden). Maar dit werkt bijna altijd, slechts 1 keer heb ik een stukje opnieuw moeten spelen.

Ik vind de buggyness erg meevallen op PC. Had niet langer willen wachten op een bugvrije versie. Zoals het nu is, is het prima en verbetering is alsnog welkom.
Deze game had gewoon nogmaals uitgesteld moeten worden. Ik snap de druk die erop ligt om het spel zo snel mogelijk uit te brengen maar de imagoschade die ze op deze manier oplopen is mijn inziens groter dan wanneer ze het spel nogmaals uit hadden gesteld en vervolgens een compleet werkende game af hadden geleverd.

Ik wacht voorlopig nog even af met het aanschaffen van de game.
Deze game had gewoon nogmaals uitgesteld moeten worden.
Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen de PC en console versies. De PC versie heeft zeker bugs, maar voor de meeste mensen breken die het spel niet (gezien de hoge cijfers op o.a. Steam). Het is in ieder geval niet erger dan de release van Horizon Zero Dawn.

Console spelers lijken het een stuk erger te hebben, en dan met name de oudere generatie. Crashes komen vaak voor. Ook de vele klachten over prestaties (op de XB1/PS4) doet vermoeden dat de consoleversie gewoon nog niet klaar is.
Ik snap de druk die erop ligt om het spel zo snel mogelijk uit te brengen maar de imagoschade die ze op deze manier oplopen is mijn inziens groter dan wanneer ze het spel nogmaals uit hadden gesteld en vervolgens een compleet werkende game af hadden geleverd.
The Witcher 3 was vergelijkbaar slecht bij de release. Als zij het spel goed weten te patchen dan komt het wel goed. CD Project heeft aangetoond dat zij het kunnen met hoe zij TW3 hebben opgelapt. Als Hello Games het kan met No Man's Sky, dan kan CDPR het met Cyberpunk 2077.
Ik wacht voorlopig nog even af met het aanschaffen van de game.
Ik heb het spel gekocht bij GOG Rusland voor 24 EUR. Voor dat geld heb ik er veel plezier van, ondanks de bugs.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 december 2020 10:57]

The Witcher 3 was vergelijkbaar slecht bij de release. Als zij het spel goed weten te patchen dan komt het wel goed.

Dit, ik heb de witcher ook bij de release gespeeld en toen was het. zo te horen, nog erger. Ik liep toen tegen quest breaking bugs aan. Ik kon ze wel negeren en later (nadat ze gepatched waren) afmaken.
Quest breaking bugs zitten ook in cyberpunk hoor... Een npc die je tegenhoudt bij de deur bijvoorbeeld terwijl je een andere NPC juist moet volgen die wel wordt doorgelaten.
Precies, in de eerste 5 minuten zat ik met mijn auto (nomad storyline) vast op een steen (bij het bord bij de radio toren).

Als je dit vergelijkt met een game als GTAV dan hadden de opties zoals hierboven allemaal aangegeven, die al 7 jaar gemeengoed zijn, er gewoon in moeten zitten.
Ik heb een refund gedaan op steam, het voelt heel leeg aan (zowel de straten en de stad, heel leeft niet, het broeit niet), heb geen gevoel of binding met het karakter en de AI voor de NPC's voelt voor mij heel ouderwets aan.

[Reactie gewijzigd door Revres op 14 december 2020 16:16]

Ook op de PC zonder last van bugs voel je gewoon aan veel dingen dat het spel niet af is en veel features mist die geschrapt zijn.

Het meest simpele is dat je nergens naar de kapper kan, je piercings wijzigen of je look wijzigen, ik kan wel een nieuw oog implanteren maar m'n haar blond verven kan niet? Ook bij het creëren van je karakter kan je niet je lichaamsbouw wijzigen.

De brain dance afleveringen/cassettes die je overal vindt maar allemaal een "not compatitable with your device" melding hebben. Tijdens de campaign krijg je zelfs een brain dance device voor thuis die je zelf kan gebruiken. Vervolgens gebruik je dat ding alleen in de campaign missies. Al die bd cassettes die je vindt in de wereld zijn nu filler.

AI van verkeer is volledig afwezig, al het verkeer rijdt op rails en als er een obstakel op de weg zit blijft het verkeer gewoon stilstaan. Zelfde met de politie, die spawnt gewoon achter je omdat er geen AI is die snapt hoe ze naar je toe zouden moeten komen rijden.

Zo zijn er nog veel meer kleine dingetjes die wel in het spel zitten maar gewoon niet uitgewerkt zijn omdat het spel de deur uit moest. Ik verwacht dat bovenstaande zaken als mooie gratis DLC aangekondigd gaan worden terwijl dit gewoon in het spel had moeten zitten.
De PC versie draait ook behoorlijk slecht, zelfs bij mensen met een flinke gaming rig.

Het spel is niet af en had gewoon niet in deze vorm uit moeten komen, het is in de verste verte niet vergelijkbaar met The Witcher 3 toen die uit kwam. TW3 was veel verder "af" toen het uitkwam, ja er waren wat problemen maar niet op het niveau van CP2077.

Ik zal de link nog maar eens posten: https://old.reddit.com/r/...features_quality_of_life/

Een lijst met alle gebreken van het spel, op alle platformen. Als je de lijst zo bekijkt ga je je toch afvragen waar ze de afgelopen 7 jaar mee bezig zijn geweest. Zelfs zoiets simpels als een minimap die uitzoomt als je aan het rijden bent hebben ze niet voor elkaar gekregen 8)7 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 december 2020 11:06]

De PC versie draait ook behoorlijk slecht, zelfs bij mensen met een flinke gaming rig.
Op een i7-8086k met een GTX1080 (videokaart van +4 jaar oud) op 1080p draait het spel op high met een paar kleine aanpassingen soepel sinds dag 1. Dat het niet 4k@120 Hz draait met een RTX 3090 maakt het nog niet dat het in alle configuraties slecht draait.
Ik heb een RTX3080 en het spel kan niet eens op de hoogste settings goed draaien op 1440p. Met RT aan is het gewoon janken (dan zit je zeker in drukke gebieden praktisch altijd onder de 60fps).

Na de hex edit draait het wat beter maar nog steeds is de performance niet in verhouding met hoe het spel eruit ziet. Het moet veel beter, dit is gewoon erg jammer.

Er zijn heel veel klachten over de performance, dat het toevallig bij jou wel goed gaat wil niet zeggen dat er geen grootschalige problemen zijn. Mensen klagen niet voor de lol.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 december 2020 12:04]

Ray-tracing is ook wel een van de meest veeleisende settings. Als je dit wil gebruiken is DLSS zo'n beetje verplicht.

Kijk anders even naar deze video van Digital Foundry, die hebben onderzocht wat de beste settings zijn in termen van FPS/Graphics:
https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs
DLSS is al snel verplicht met dit spel om een beetje fatsoenlijke frame rate te halen zelfs zonder ray tracing.

CP2077 is gewoon broddelwerk, het is jammer maar waar. Zo lang in ontwikkeling en dan dit voorgeschoteld krijgen is toch wel een flinke domper. Ik speel het spel wel uit maar er zijn zoveel dingen in de game die me er aan herinneren wat het had kunnen zijn...

Ik hoop dat CDPR er van leert en een No Mans Skytje doet (oftewel de game fixt na release).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 14 december 2020 13:21]

Welke CPU heb je?

Bij mij draait hij goed speelbaar op de RTX3080, met raytracing aan, uiteraard wel met DLSS op quality aan. Ik draai een AMD 3900x, 64GB geheugen.

Geen idee of de hex edit voor mij wat gaat verbeteren, nog niet geprobeerd.
Ik draai de meeste opties op Medium detail zonder FSAA, wel QHD resolutie op een GTX 1070 (en Ryzen 5 2600 CPU). Haal zo rond de 40 FPS. Niet ideaal maar wel gewoon speelbaar. Misschien ben ik gewoon niet veeleisend genoeg?
De definitie van speelbaar is voor iedereen anders:P. Een shooter op minder dan 60fps is voor mijn niet acceptabel.

40fps met die hardware op medium vind ik overigens ook niet acceptabel, het spel is zeer slecht geoptimaliseerd.

Heb je de hex edit uitgevoerd? Daar boek je veel prestatiewinst mee met een AMD processor.
Ja, dat is ook zo, als ik eensmaal gewend ben aan hogere fps wil ik denk ik ook niet meer terug. Bedankt voor de tipvoor die Hex edit, ga ik vanavond eens proberen!
Werkt best goed op een Xbox series x. Ik zou er oude consoles van maken.
Werkt best goed op een Xbox series x. Ik zou er oude consoles van maken.
Ook de vele klachten over prestaties (op de XB1/PS4) doet vermoeden dat de consoleversie gewoon nog niet klaar is.
Vind hem op de Xbox one X ook niet slecht spelen. Tot nu toe maar 1 keer een vastloper. textures die later ingeladen worden heb ik niet. Spel staat op een externe schijf
The Witcher 3 was vergelijkbaar slecht bij de release.
Heb je hier voorbeelden van? Ik heb The Witcher 3 namelijk op release gekocht en gespeeld en ben geen bugs tegengekomen van het zelfde niveau als in Cyberpunk.
The Witcher 3 was vergelijkbaar slecht bij de release. Als zij het spel goed weten te patchen dan komt het wel goed.
Maar hier beaam je ergens ook het punt van @P-aul.

Laat ik vooropstellen dat ik verwacht dat CDPR hier weer een meestwerk van maakt. En ik zeg van maakt, omdat het zeker nog niet afgeleverd is. Daarom heb ik ook zeer bewust gekozen mijn aankoop (voor PS5 denk ik) uit te stellen.
O.a. vanwege Witcher 3 gebeurde, wat ik nog steeds een van de beste games van de generatie vind.

De laatste berichten rondom 2077 deden al vermoeden dat er wederom problemen zijn. Dan kijk ik met plezier een Digital Foundy analyse en dat is eigenlijk nog erger dan verwacht.
Ik ben verre van een FPSlet. Die nieuwe obsessie/eis van 120fps vind ik voor het gros van de games onnodig.. Maar rond de 20 fps op PS4 en de Xbone die er zelfs onder duikt?... Sorry, dan lever je geen game af maar een slideshow... of.. een soort powerpoint presentatie.
Ik zou als bedrijf zijnde niet echt happig zijn op nog meer uitstel als het volgende gebeurd na de afgelopen keer uitstellen:
https://www.theverge.com/...-death-threats-game-delay
Liever uitbrengen en de veiligheid en welzijn van je medewerkers kunnen garanderen dan dit.
Misschien moeten ze er gewoon van leren en geen datum van oplevering noemen tot ze er echt zeker van zijn dat die gehaald gaat worden. Ik heb liever dat er over een maand ineens een spel uitkomt die ik nog niet had verwacht, dan dat iets 3x wordt uitgesteld en we al een jaar verder zijn dan de eerste datum die genoemd was.
Uit je reactie maak ik op dat jij niet in een functie zit die te maken heeft met development. Ik snap dat je dat zegt, en klinkt ook logisch. Maar bij zo'n groot project als dit is het onmogelijk om exact te pinpointen wanneer het 'af' is. Immers wanneer is iets af? Bugs zul je namelijk altijd blijven houden, is het dan niet 'af'?

En daarnaast snap je denk ik ook wel dat je als bedrijf niet kan kiezen voor geen datum. Zeg maar dag tegen je verkopen dan;) Die paar fanatiekelingen die wel op de hoogte zijn en het dan kopen weegt niet op tegen alle gratis marketing die ze nu ontvangen, positief of negatief.
Toevallig zit ik in de sales van software (maar je hebt gelijk, niet bij de developers) ;)
Tuurlijk kun je kiezen voor geen datum en pas een datum te communiceren die haalbaar is. Wij noemen geen datum tot het moment dat het zeker is dat wij de software ook daadwerkelijk klaar hebben voor om en nabij die datum.
Ja er staan features op de roadmap en die zijn gepland voor 2021. Wanneer in 2021? Geen idee nog, dat bekijken wij elk kwartaal wat wij daadwerkelijk dat kwartaal kunnen leveren. Jaren geleden riepen wij ook wel eens dat een feature op een bepaalde tijd in de toekomst zou uitkomen en bleek later dat we dat niet konden halen, daarom doen we dat nu niet meer. Krijg je veel meer positieve klanten van. Ze weten wat er geleverd wordt, wanneer het komt en dat het dan ook daadwerkelijk geleverd wordt.

In dit geval hebben ze na de eerste trailer jaren geleden ook geen datum geroepen. Die kwam pas jaren daarna. Dan mag je er wel van uit gaan dat je op het punt zit dat je daadwerkelijk kan aangeven wanneer je hem gaat leveren. Kun je dat niet, communiceer het dan niet. Als je in december gaat zeggen dat je game in maart uitkomt, dan kan het echt niet zo zijn dat een jaar later de game uitkomt maar echt zeer slecht in elkaar steekt voor de oudere consoles. Dat was het target ontwikkel platform.

En ja, bugs heb je altijd. Maar zoals het nu opgeleverd is, praat je bij veel zaken echt niet meer over bugs. En de negatieve marketing van het verzetten eerder het jaar zorgde wel voor een hype. De negatieve marketing die ze nu hebben echter zeker niet meer. Kans is groot dat grote getale xbox one en ps4 spelers de game terug gaan brengen en hem niet meer kopen tot ze een nieuwe console hebben over een paar jaar (als ze hem al opnieuw gaan kopen na de slechte ervaring)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 14 december 2020 14:05]

Patch 1 volgt in januari, niet volgende week. Dit zal waarschijnlijk een hotfix zijn net als 1.04. Kan je natuurlijk ook beschouwen als patch maar dat doet CD Projekt Red blijkbaar niet :)
Op consoles kan je niet zomaar hotfixes eruit duwen, patches moeten door een flinke certificering process bij MS/Sony en dat duurt tijd, en de patch moet dan ingeplanned worden. Op PC kunnen ze hoe ze het willen zaken de lucht inslingeren.

Ik weet nog in 2012 dat er hele ophef was dat er veel kosten gebaat gingen bij deze mandatory re-cert en dat develoeprs daar vanaf wouden. Geen idee hoe dat nu zit met kosten maargoed. Als je in de full story geintreseerd bent kan je dat zelf Googlen.
Bij playstation hoeft een hotfix volgens mij niet goedgekeurd te worden door Sony. 1.04 was er ook een dag eerder voor playstation dan voor xbox. Bij Microsoft dient er wel goedkeuring op te komen.
Inmiddels 15 uur in de PC versie zitten en ik ben geen noemenswaardige bugs tegengekomen! Game is tot nog toe een geweldige ervaring en imo staat mooi in lijn met de gameplay in The Witcher 3.
Same here. Via Stadia welliswaar. De enige "bug" die ik ben tegengekomen was een auto die 1 seconde in laag detail te zien was. Letterlijk 1 seconde. Ca 5 uur gespeeld.
Echt top game. Het enige nadeel wat ik kan benoemen is dat het te ingewikkeld is en eigenlijk matige UI, waardoor je je continue moet googlen om te begrijpen wat er nu eigenlijk allemaal mogelijk is.

Ze hadden de console versie wellicht uit moeten stellen?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 14 december 2020 11:12]

Zelf speel ik op de PS5; veel crashes naar dash wat waarschijnlijk te verwachten valt bij een nieuwe console + software bedoelt voor andere hardware.

De bugs die ik tegen ben gekomen bestaan vooral uit naast een auto instappen en scripted scenes waarbij gedode mensen weer opstaan, de eerste keer was ik enthousiast over de twist voor het verhaal maar toen bleek ook dat een bug :+
Haha dat is wel een mooie, ventje die weer op staat. Ik ben wel al vaak in- en uitgestapt, zonder problemen. Erg raar dat dat soort dingen per platform verschillen. Je zou verwachten dat dat gewoon hetzelfde script zou zijn in de source code :?
Ik heb af en toe de bug dat ik in scan modus zit, en dan een telefoontje of bericht ontvang, en dan niet meer uit scan modus ga. Dan kan je echt een hoop niet meer. Als ik dan kan saven doe ik dat en laad de save, en kan weer verder, maar als dat midden in een gevecht gebeurt of tijdens een andere lange missie waar je niet mag saven, dan is het heel vervelend.

Op Stadia dus ook.

En natuurlijk wel af en toe iets van clipping of tegengehouden worden door een stapeltje papier ofzo, wat elk spel wel heeft
Dat jij ze niet hebt, betekent niet dat er geen problemen zijn. Ik heb een 3070 en ik vindt niet dat de game vlotjes draait (Medium settings, RTX uit en DLSS aan). Vooral in voertuigen dalen de frames naar 20-30 fps.

EDIT: draai het op 1440p.

[Reactie gewijzigd door japie06 op 14 december 2020 11:22]

Welke resolutie run jij de game? en heb je een amd processor? want ik heb een 3060ti en run alles op ultra (rtx uit en dlss aan (quality)) @ 1440p en haal rond de 80 / 90 frames

je kan een fix doen als je een amd processor hebt en aardig wat performance winst behalen
https://www.tomshardware....rformance-bug-fix-testing

[Reactie gewijzigd door Plnda op 14 december 2020 10:57]

dan doe je ook iets anders fout, tenzij je op 4k draait natuurlijk. dan heb je gewoon de verkeerde videokaart. een 3070 is goed te doen op 1440p.
Daar klopt iets niet aan. Ik speel met high textures en dan medium-high settings en red 40-60fps met een 5700XT en 3700X. Hierbij nog geeneens de hex aangepast en dit is update 1.0 dus ik vermoed dat er bij jou iets verkeerd ingesteld staat aangezien de 3070 stukken beter is dan de 5700XT.

Ik speel op 3440x1440.
Dit zeg ik ook niet :)
Da's ondermaats. Welke resolutie, welke CPU?
Leuk die 3070 maar de rest van je pc? Ik haal namelijk op 1440p ultra met rtx en dlss tussen de 60 en 70 fps en ik gebruik een 2080Ti met een ryzen 3700x
Op mijn 3080 kan ik op 1440p met RTX medium en DLSS op quality mode zo’n 70-80 FPS halen. Er is ook weinig verschil te merken tussen in de auto toeren en op straat lopen.

Ik denk dat je ergens een bottleneck hebt zitten.
Ik heb het ook dat in bepaalde scenecs mijn fps dropt naar 20fps voor 5-10 seconden, geen idee waarom. 3700X + 3060ti en ondertussen met SMT fix.
Is dat op een 4K monitor? En staat je DLLS op Performance of Quality? Je moet ook even met de settings spelen maar 20-30 fps zag ik alleen voorbijkomen met RTX aan op en 5120x1440 monitor met een 2070s. Meeste settings heb ik op High staan met DLSS op performance en haal gemiddeld 60fps. Dit was voor de AMD fix update heb nog niet met AMD fix gespeeld. Wel heb ik iets apart sinds 1.04 patch zie ik overal bugs die ik bij 1.03 niet voorbij zag komen.
Ik ongeveer eenzelfde tijd (ook op PC; i7-6820HK/GTX1070/32GB RAM), maar ben er al wel wat tegen gekomen. Zoals
  • zwevende objecten (telefoons, koffiekopjes, stoeptegels),
  • auto's die spontaan niet verder willen rijden zonder duidelijke reden,
  • mensen die in een muur/object vast komen te zitten (al dan niet door een shotgun/granaat),
  • of daar juist dwars doorheen kijken (zit je in een Thievery missie, wordt je opeens dwars door de (solide) muur gespot...),
  • AI die midden in een gevecht gewoon stil blijft staan (doet letterlijk niks, tot je ze een keer raakt),
  • health die niet boven 0 uit wil komen (gelukkig werkten de bloody-eyes-effecten wel nog steeds, save reload loste het op),
  • en zelfs een quest die niet afgerond lijkt te willen worden (maar ik denk dat ik daar gewoon iets verkeerd doe :D lijk m'n gratis reward niet op te kunnen halen bij een ripperdoc)
Desondanks ben ik het volledig met je eens dat het een geweldige ervaring is, en een ontzettend gaaf, groot en uitgebreid spel. Op The Witcher 3 na nog niet eerder een spel gespeeld waar ik zoveel tijd kwijt ben met de side quests ipv de main story line, gewoon omdat ook die boeiend en pakkend zijn. En de personages hebben ze ook goed verschillende karakters (met impact in de uitkomst van missies hoeje met ze omgaat) mee gegeven.

Ik hoop dat deze (en andere) bugs nog wel gefixt worden, maar gelukkig zijn ze tot dusver niet game-breaking, en treden ze niet al te vaak op. :)
Gratis reward bij de ripperdoc kun je vinden door naar het koopscherm te gaan, dan naar arm (of hand.. weet ff niet meer welke van de 2) en daar zie je dan een 0 euro tattoo die je kan plaatsen.
(duurde ook ff voordat ik het door had)
Daar heb ik inderdaad al gekeken, maar ik kon 'm niet vinden. Bij de meeste andere rewards zag ik ook netjes een soort geel bolletje/sterretje er bij staan (dat je die moest hebben), dat was hier niet, en alles had een prijs. (9.000 voor de smart link, de tattoos 750 als ik het goed weet. Ben daarna maar gewoon verder gegaan met het idee 'komt later wel' :D)
Maar toch bedankt voor de tip, vanavond nog maar eens kijken. :)
Hoe is de AI op de pc versie?
Afwezig. Verkeer heeft letterlijk geen AI (auto's rijden op rails en kunnen niks ontwijken, alleen stoppen voor obstakels). In gevechten doen tegenstanders maar wat, nooit het idee dat ze iets van een plan hebben, vaak staan ze stil of te wachten, soms komen ze op je af rennen en soms houden ze wel netjes cover. Maar niks voelt als een reactie op wat jij op dat moment doet.
Ais nemen gewoon dekking, je hebt enkele die je zullen hacken, sommige zijn melee gericht en rennen op je af. Er is genoeg variatie dus. Ze zijn misschien niet extreem intelligent (het is niet , als ze weinig HP hebben dat ze voorzichtiger worden oid), maar ik vind het prima zo. Om te zeggen geen AI vind ik te ver gaan. Als je op straat loopt, wordt er getoeterd, als je aan gereden wordt stopt de auto etc.
Ja leuk dat ze dekking zoeken, als je zelf een Tech wapen hebt en dwars door cover heen schiet (waar ze vervolgens niet op reageren).

Oh en trap lopen doen ze ongeveer 50% van de tijd, teleporteren is namelijk makkelijker ;p
Dus eigenlijk in lijn met The Witcher 3 wat dat betreft..
Ben weing auto's tegengekomen in The Witcher 3.... :+
och, of het nou een 'dorpsbewoner op een paard' is of een auto; beiden erg beperkt :P
Dat is wel diep triest voor een game anno 2020. Alleen daarom al zou ik het spel een onvoldoende geven.
in mijn geval varierend van goed tot heel slecht
Met alle respect, maar de game is zo buggy als iets. Dat jij geluk hebt wil nog niet zeggen dat de game bug vrij is. Heel internet staat vol met de meest grappige bugs, echter zijn er ook veel mensen die op de consoles continue crashen, zelfs op de pc. Zelf heb ik al bijna 20 uur erin zetten en heb ik menig NPC zien glitchen en auto's random in zien spawnen en ontploffen. De game is echt in een stuk slechtere staat dan de Withcer 3.
Ik heb er ondertussen 'nog maar' 5,5 uur inzitten, maar ben al zeker het een en ander tegen gekomen. Van karakters die achterblijven, terwijl je ze nodig hebt voor de volgende quests tot vehicles die een veel te grote hitbox hebben waardoor je er niet langs kan en de gehele stad om moet rijden.
Daarnaast heb ik ook al enkele andere bugs uit mijn directe omgeving te horen gekregen dat er bijvoorbeeld geen optie was om een deur te openen, terwijl je er toch echt door moet. De game zit dus echt nog steeds vol met probleempjes.

Daarentegen hebben ze het makkelijk gemaakt om je game te saven en die saves makkelijk terug te halen. Daardoor kan je makkelijk om die bugs heen om zo toch nog verder te kunnen.
Ik snap niet dat mensen dit vergelijken met The Witcher 3.

De sidequests zijn allemaal dertien in een dozijn. Weinig inspiratie en grijpen niet bepaald in op de 'main story'.

Ik vind dat de combat mechanics ook wel wat te wensen overlaat. Af en toe heb ik het gevoel dat ik 5 jaar terug de tijd in ga.

De stad is ook niet levend. Je kan alleen praten en dingen doen met de mensen waarvan de developer heeft gezegd waar je interactie mee 'mag' doen. Ik vind dat RDR2 dit beter voor elkaar had.

Tot noch toe ben ik niet blown away.. main story is wel prima.

[Reactie gewijzigd door robbertg91 op 14 december 2020 11:39]

Precies dit,

had er meer van verwacht. Het is dat het verhaal boeiend en Night City mooi gemaakt is maar voor de rest voelt alles totaal niet af.
In mijn optiek had de spel nooit moeten uitkomen op de PS4, PS4 Pro, Xbox One en Xbox One X. Hiermee hadden de devs veel tijd kunnen besparen en de perfecte next-gen game kunnen maken voor de PC en next-gen consoles.

Waarschijnlijk gaan ze het wel rechtzetten, maar dat wordt even wachten...
Jah, enkel had het spel wél al in april moeten uitkomen, toen er nog helemaal géén next-gen consoles waren. Oh, en is de next-gen versie nog niet uitgebracht, die staat op de planning voor 2021. De next-gen consoles draaien nu namelijk de base versies.

Het lijkt me ook sterk dat ze bij de ontwikkeling geen rekening houden met het feit dat, ondanks de nieuwe generatie consoles, er nog 200+ miljoen klanten op last-gen consoles zitten. Zou me dus een rare strategie lijken om dat publiek niet aan te spreken.

Daarnaast nog eens het feit dat er héél wat games, die in 2020 zijn uitgekomen maar ook in 2019 en zelfs 2018, die er met momenten beter uitzien & gewoon supersoepel draaien. Ja, je kan het dan over scope of grootte van ontwikkelteams zeggen maar laat ons eerlijk zijn; CDProjekt is geen kleine, indie-ontwikkelaar meer met de budgetten die tegenover de ontwikkeling van het spel stonden. Daar mag je gewoon dezelfde base kwaliteit & polish van verwachten zoals bij andere AAA-titels. En het mag helemaal al geen excuus zijn om een onafgewerkt product uit te brengen.
Het lijkt er bijna op alsof de release van de next gen consoles ze nog een beetje gered heeft. Kan me niet voorstellen hoe de ontvangst geweest zou moeten zijn als elke console player een PS4/XBO player was...
Het lijkt me ook sterk dat ze bij de ontwikkeling geen rekening houden met het feit dat, ondanks de nieuwe generatie consoles, er nog 200+ miljoen klanten op last-gen consoles zitten.
Maar die last-gen users die gaan vroeger of later over naar de current-gen en velen zullen het spel dan alsnog kopen. Ik verwacht niet dat ze veel klanten zouden verliezen door dit current-gen only te maken, alleen waren de verkopen dan over een grotere tijd verspreid. Als het spel goed is, dan blijft het lang na release verkopen, zie b.v. GTA5. Het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat de slechte PR als gevolg van de brakke last-gen versies meer klanten kost.
Ja, vroeg of laat wel - binnen 12 of 24 maanden is de marktsituatie wellicht anders. Maar is dat dan een excuus voor de release nu, wanneer dit nog niet het geval is? Met die gedachte kan je even goed zeggen dat ze het spel nu al bagger uitbrengen maar wanneer de PlayStation 6 in 2027 (?) uitkomt, het wel soepel zal draaien hoor (OK, ik rek het in het belachelijke maar je snapt m'n punt)
Maar is dat dan een excuus voor de release nu, wanneer dit nog niet het geval is?
Nee, da's nu net mijn punt: breng het alleen uit voor current-gen en laat last-gen liggen. De current-gen consoles gaan als warme broodjes over de toonbank dus met dat marktaandeel komt het wel goed.
Enkel uitbrengen voor de next-gen consoles zou commerciële zelfmoord zijn geweest. Dan verruil je een install base van rond de 150 miljoen (PS4 en Xbox One samen) voor eentje van 2 a 3 miljoen. Als je 7 jaar een grote groep ontwikkelaars en artists aan zo'n game hebt laten werken dan kan dat niet uit.
Vooral de PS4 is 110 miljoen keer verkocht. Ik snap het wel, ondanks dat je merkt dat de vorige generatie consoles het niet meer kan bijbenen. Voorheen was dat probleem er niet, nieuwe console, nieuwe spellen en waren niet backwards compatibel.
Nou, NIET uitbrengen. Gewoon een half jaar later uitbrengen on last gen consoles.
De ontwikkelaar biedt excuses aan dat het de game niet heeft laten zien op de PS4 en Xbox One, waardoor veel gamers 'op de gok' beslisten de game te kopen.
CDPR denkt: "mooi geld is in het laatje", dan kunnen we nu wel wat excuses maken. Als ze beelden hadden laten zien van hoe de PS4/Xone versie er echt uit zag en hoe de performance was, hadden ze veel en veel minder verkocht.

Schandalige manier van met je klanten omgaan.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 14 december 2020 10:39]

Mijn theorie is dat het management wilde cashen voor het kerst seizoen waar iedereen toch (veel) thuis zit met deze pandemie. De devs wisten dat de game nog niet helemaal af is.
Maarja we trappen er ook weer massaal in met zijn allen.
Aardig wat bugs en ik zou aan string search en replacen moeten gaan doen om mijn AMD cpu volledig benut te laten worden... lekker Beta testen voor CDPR dus.
Na de release en de berichten heb ik besloten om de game ergens volgend jaar te kopen, als de grote bugs en prestatie issues eruit gepatched zijn.

Aan de andere kant: de game is al meerdere malen uitgesteld dus ik kan me voorstellen dat we allemaal dachten (verwachtten) dat het nu wel in orde zou zijn.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2020 12:00]

Op PC zijn er geen mega bugs te vinden, als op console. Althans die heb ik niet ervaren. Vage visuele glitches wel. Mogelijk meer bugs maar in mijn 6+ uur heb ik niets game breakend meegmaakt. Die zal er zeker wel in zitten, maar zal zeldzaam zijn. De game krijgt nu een reputatie dat het helemaal kapot is, niet speelbaar etc. en dat is zeker niet het geval op PC. Ik geniet alvast.

Btw, TW3 heb ik rare bugs gezien (bijv. dat gezichten binnenste buiten werden), Skyrim ook en meerdere waar ik nu even niet op kom. Sommige waren gamebreakend, betekent dat ik een save moest loaden om weer te kunnen spelen. Heeft voor mij toen de plezier niet gedempt. Als dat nu gebeurd, zal dat zeker ook niet gebeuren. Maar...ik ben ook een mega sucker voor games als dit (open wereld RPG's).
Nochtans zag ik meer bugs in de gameplay beelden van PC dan ik er al tegenkwam op console. Op console is vooral de graphics het grote probleem.
Ik heb in mijn korte speelsessies toch al een aantal game brekende bugs gehad.
Eerste was de missie waarbij je moet praten met Victor, na de cutscene moet je dan verder kunnen, maar de game blijft maar zeggen dat je met Victor moet praten.
Dit is dan wel op te lossen door een oudere safe game te laden, maar toch niet echt handig.

Ook heb ik al meegemaakt dat bij een van de side-quest je een taxi kapot moet maken door hem hard aan te rijden, maar dan ineens glitched de taxi naar de andere kant van de map en kan je weer opnieuw beginnen.

Auto's willen nog wel eens vast komen te zitten op een grasspriet of lijk o.i.d. met geen enkele manier om je auto dan los te krijgen.

Soms willen quests niet starten omdat de juiste prompt in een gesprek ontbreekt.
Die komt dan pas als je een andere quest gedaan hebt, terwijl de quest wel gewoon gekozen kan worden uit je journal.

Misschien niet direct gamebrekend, maar wel enorm irritant: het navigatiesysteem in de auto.
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de navigatie je ergens de snelweg op leidt, maar dat het punt waar je zou moeten zijn, zich beneden of naast de snelweg bevind.
Uiteraard zit er op de snelweg daar geen afrit, dus dan moet je zelf maar zien te achterhalen hoe je op het juiste punt komt.

Door UI bugs heb ik al een keer gehad dat ik een quest niet kon voltooien omdat een prompt achter een ander UI element terecht kwam.

En dat is dan nog los van alle grafische glitches die je soms enorm uit het spel halen en de extreem vage manier van hoe het audio volume geregeld is.
Soms kan ik het hoofdgesprek niet volgen omdat iets anders ineens super hard is.

Al met al is het nog een buggy geheel, ook op de PC.

Ik had in ieder geval liever gezien dat het nog een tijdje door ontwikkeld was i.p.v. nu uit te brengen.
Ik wacht nog wel even tot een maandje verder als er wat meer grote patches geweest zijn.
Aardig wat bugs en ik zou aan coderingen moeten gaan doen om mijn AMD cpu volledig benut te laten worden...
Dat is echt geen coderen hoor die string search en replacen :>

Ben het er wel mee eens dat er een hoop beter kon/kan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 december 2020 11:51]

Aangepast. :)

Ik doelde er maar op dat dit soort wijzigingen, naar mijn mening, niet nodig zouden moeten zijn...
In een cpu heavy game die op meerdere cores/threads schaalt.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2020 12:02]

Snap er toch helemaal niks van, mensen leren letterlijk helemaal niks, ik koop nooit een spel die net uit is, ik wacht altijd vele maanden tot ik pas een spel ga kopen, dan zijn de meeste fouten er uit, en als bonus is de spel een stuk goedkoper, als iedereen of de meeste mensen dat zouden doen, brengen ze eindelijk geen Beta of Alpha spellen meer uit, nu doen ze dat omdat er toch VEEL mensen de spel bijna meteen kopen als hij net uit is, en scheelt hun weer geld, aangezien ze niet een lange Beta test moeten doen.
Ik vraag me af of het alleen cashen is, dat is altijd de makkelijkste roeptoeter reactie. Kan me ook voorstellen dat nog langer uitstellen gaat zorgen voor tegenvallende verkopen omdat de de hype voorbij is en er niet veel meer rek zit in de marketing pot. Kiezen tussen twee kwaden zeg maar.
Dat is dus wel degelijk cashen. Nu toch maar te vroeg uitbrengen om geld in het laatje te krijgen, omdat NU het moment is om die verkopen binnen te halen. (Begin) volgend jaar krijg je mogelijk minder binnen.
Tuurlijk is het cashen. Je kan niet zeggen dat ze niet wisten dat het spel zo slecht ontvangen zou worden op console anders hadden ze trots gameplay laten zien en dan geschrokken van de reacties. Ze hebben bewust gameplay beelden van de console achtergehouden omdat het anders anulaties zou regenen. Nu hebben ze mooie download cijfers die ze kunnen voorleggen en naast hun "200 awards" kunnen hangen.
Ik heb het even opgezocht en kennelijk is CDPR zowel eigen studio als uitgever. Dus disc press, distributie en marketing doen ze allemaal zelf. Naast de ontwikkeling. Dat zal misschien wel wat opleveren, omdat de uitgever een percentage van de omzet vraagt. Maar is het niet denkbaar dat ze afspraken hebben met toeleveranciers? En dat als ze nog langer wachten de contracten met die toeleveranciers verjaren en nieuwe (wellicht duurdere) tarieven gaan gelden? Een triple A game op de markt brengen is meer dan een spelletje maken en cashen natuurlijk.
Meer dat gamers al maanden aan het drammen waren. Maart 2021 was ook prima geweest.
sowieso ga je toch niet vertrouwen op marketing materiaal maar wacht je toch reviews af als je je daar zorgen om maakt?
Het zei al genoeg dat reviewers de game moesten reviewen op de PC.
Op de pc komen ook veel mensen bedrogen uit.
Massaal geld uitgeven aan "4K" videokaarten en dan komt Cyberpunk 2077 uit :P
Wat is dit nou voor onzin. Je kan 2077 prima op 4K draaien met 60FPS ook al zou je een 2080TI hebben.

Je moet gewoon niet alles domweg op ultra zetten, er zijn genoeg settings met enorm grote diminishing returns kwa hoe dingen eruitzien vs performance. Vooral in CDPR games, als ik kijk naar Witcher 2 met zijn Ubersampling bijvoorbeeld. Wat geen enkele single-GPU destijds niet aankon, en voor een goede reden als je leest wat het daadwerkelijk doet. Het was gewoon een futureproof optie om W2 er nog steeds goed uit te laten zien 2 GPU generaties later.

De tijden dat PC gamers settings tweakten om op de optimale performance voor hun PC uit te komen zijn ver voorbij zo te lezen. Men klaagt direct dat systeem x niet x fps op x resolutie aankan als men direct alles op de ultra preset zet, en dat de game dan "slecht geoptimaliseerd is" - onzin. Het is veels te moeilijk voor ontwikkelaars om alles onder 1 kam te zetten voor zoveel PC's in een handjevol presets. Presets moet je zelf aanpassen naar gelang dat nodig is. Dat is immers de "luxe" die je hebt op een PC t.o.z een PS4 of xbox. Sinds wanneer is het een schande om bepaalde settings op high en/of medium te zetten om je 4K te halen?

https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs Zie hier een filmpje van Digital Foundry over optimale visuele settings voor 2077. De volumetric clouds bijvoorbeeld, is 9 FPS winst van Ultra->medium, maar het heeft 0 impact op de visuals. Dan zet je die toch op medium? Zo zijn er nog een paar andere settings met zware diminishing visual returns voor de performance.

Daarnaast voel ik me absoluut niet bedrogen met m`n 3080 Gaming Trio X. Doet op 3444x1440 op m`n 21:9 monitor met 10700K rustig 70-80 FPS gemiddeld, tot 90 indoors. Rond de 60 in indoor scenes met enorm veel RT scenes (lizzy's club) - dit met de standaard ultra preset die de game voor mij uitkiest. Dus 4K is geen stretch als ik een paar settings omlaag knal. Helaas geen 4K monitor, ik blijf bij 21:9, 3440x1440 144hz.
http://www.overclock3d.ne...and_optimisation_guide/12

Nog meer performance tweaks, ook aardig wat CPU info en een tweak daarvoor.
Ik zie hier medium presets en ruim minder dan 60 fps met een 2080ti... dus wat is nou onzin?
Iedereen met een 2080ti mag dus verder dan de medium preset naar beneden tweaken voor 60fps @4K.

De 2080ti is een kaart van 1200+ Euro's en voor een 3080 betaal je ook al richting de €1000.
De laatste doet het dan natuurlijk wel een flink stuk beter... mag ook wel voor dat geld.
Zelfs een 2060 schijnt met een 1080ti mee te komen in deze game, als ik de review mag geloven.

Ik ben een pc gamer uit de tijd dat de eerste FPS uitkwamen.
Ook ik heb veel getweaked om Quake, Half-Life en Crysis games optimaal te laten presteren.
Je kan in mijn 2 zinnen niet lezen dat het anders is.

Overigens is deze game dus inderdaad slecht geoptimaliseerd in het geval van de pc en AMD cpu's.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2020 12:20]

Dat, en dat er bij de reviews alleen stock materiaal gebruikt mocht worden welke aangeleverd werd door CDPR.

Dit zijn twee major red flags die bij mij de haren rechtovereind lieten staan. Ik heb genoeg game launches meegemaakt met uitgevers die dit soort fratsen uithaalden, en altijd was het om iets te verhullen. Dat blijkt nu ook maar weer...
Er waren geen enkele preview/review builds uitgegeven voor Doom Eternal en dat draaide op launch als een zonnetje. Dus dit hoeven geen red flags te zijn.
En die geven die game dan allemaal een 8 of 9 terwijl het zo buggy als hel is. Dus daar kan je ook al niet meer op vertrouwen.
Ik stond op punt om het aan te schaffen voor mijn Xbox One tot ik de beelden zag, wat een boeltje was dat zeg. Iedereen weet dat het nooit zo mooi kan zijn als op de next-gens maar zoals het nu is, is het best beschamend.
Zowel Sony als microsoft geven refunds aan klanten m.b.t. deze game als zij hiernaar vragen. Lijkt mij heel sterk dat CDPR doodleuk kan zeggen 'nee je krijgt je geld niet terug' dan schieten ze zichzelf in voet wanneer Sony en Microsoft in de toekomst zeggen "wij doen geen zaken meer met jullie".
Ik heb gelukkig zelf niet zo veel probleem met het spel op een paar... interessante bugs (vegetation is door alle andere textures heen te zien) maar ik vind het toch wel knap dat ze het spel al een aantal keer flink hebben uitgesteld en het vervolgens nog steeds voor een groot gedeelte niet helemaal af lijkt te zijn. Hadden ze toch beter nog even een halfjaartje kunnen wachten wat mij betreft.
Driver update doen om de vegitation bug op te lossen :) Het spel heeft wel een flink aantal bugs en dingen die nog niet af zijn en missen, maar voor mij heb ik daar niet minder plezier om.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het spel verder hartstikke leuk! het zijn ook vooral visual bugs bij mij. Maar de drivers zijn al up to date en het probleem speelt nog steeds. Ik zag wel zojuist dat er een patch is gedownload, misschien dalijk in de pauze maar even checken of dat geholpen heeft.
Driver 460.79 van Nvidia loste bij mij het probleem van vegitation op (er vanuitgaand dat je Nvidia hebt).
Zeg dat maar tegen die mannetjes in hun kostuum die op de hoogte verdieping zitten :)
Die mannetjes op de hoogste verdieping verdienen ook niks meer als de klanten niet tevreden zijn hoor. Ik neem aan dat ze dat zelf ook wel inzien. En wat denk je van het geld wat weer uit de laatjes getrokken wordt middels de refunds die aangevraagd worden.
Gamers zijn luidruchtig op internet als iets tegenzit maar zelden echt principieel met geld volgens mij. (als in, games die ze graag willen spelen links laten liggen)
Kijk naar EA, iedereen haat EA, en toch zijn ze de grootste. Rara politiepet.

Ik vind het niet zo raar dat ze dachten dat ze hier wel mee weg gingen komen.
Ik vind het jammer dat ze al die goodwill die ze gekweekt hebben met met name Witcher 3, en principiële DRM vrije releases zo te grabbel gooien door toch een buggy zooitje te releasen en die dan langzaam te patchen.
Dat is echt wel een ziekte in een modern release schema. Ze zijn verre van de enige die dit doen.

En ze hebben ook nog een leger mensen die voor ze in de bres springen. Het stikt op twitter van de "Playstation 4 is gewoon te oud, ben je dom ofzo" commentaren. En je de ironie van die opmerkingen gaat aan diezelfde mensen voorbij.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 december 2020 10:52]

Met een pc met 8 jaar oude componenten ga je ook moeite hebben met Cyberpunk 2077 spelen :D
Dus er zit wel een waarheid in die commentaren.
Het rendement van grafisch geweld op een console werkt anders dan op een PC. Kijk naar games als Death Stranding, Horizon, God of War, allemaal bloedmooie titels die op diezelfde antieke hardware werken.
Is gewoon optimalisatie.
Niemand vraagt om een game op de PS4 die er uit ziet alsof hij loopt op een hedendaagse High End PC. Maar er kan echt wel (veel) meer uit dan wat er nu gepresenteerd wordt in cyberpunk.
Als ik hem installeer op mijn PC met grafische kaart uit 2014 gaat hij ook prima werken. Op medium natuurlijk, in het meest gunstige geval, maar evengoed prima.

En dat hele idee dat Cyberpunk een next gen game is is ook kolder.
De game zou oorspronkelijk releasen voordat de PS5 überhaupt was aangekondigd. En de eigenlijke PS5 optimalisaties krijgen we volgend jaar pas.
Hardware van de PS4 is gewoon geen factor hier. Ze hebben gewoon niet genoeg tijd gehad voor een deftige release.
En die game spelende snap ik echt wel de schaal waar ze mee werken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 december 2020 11:06]

Het spel is toch gewoon voor de PS4 uitgekomen. Dan mag je verwachten dat hij daarop ook gewoon te spelen is. Anders hadden ze geen release op de PS4 moeten doen.

Dit is niet te vergelijken met een PC. Bij een PC kiest de gebruiker zelf welke componenten hij gebruikt. Als de game hier niet op draait ligt een deel van de verantwoordelijkheid bij de gebruiker zelf. De PS4 is een commercieel apparaat, voor de meeste een black box. De eigenaren boeit niet wat erin zit, als ze er maar mee kunnen gamen. Als je hier een spel voor uitbrengt is de ontwikkelaar volledig verantwoordelijk dat het ook werkt.
Nee, eigenlijk niet. De game is namelijk ontwikkeld voor de PS4 en XBOX One. De originele release stond ook gepland, op het moment dat de wereld nog niets wist van de PS5 en Xbox series S|X. MEn heeft eigenlijk geluk dat de next gen zo snel is dat het daar wel enigszins op draait, maar niet vlekkeloos, terwijl het super had moeten gaan... omdat het ontwikkeld is voor de voorlaatste generatie.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 14 december 2020 11:28]

Tja als je het dan speelt op een PS4 en XBOX One of een pc van 8 jaar oud dan kan je gewoon verwachten dat je in fps & grafische details concessies terug ziet.
Bugs, crashes, etc dat is gewoon een ander verhaal en dat vind ik zowieso een kwalijke zaak, onafhankelijke van op welke hardware (console/pc) deze game draait.

Vandaag eindelijke een mooie review gevonden wat een duidelijk beeld geeft van hoe zwaar deze game voor cpu en gpu is.

http://www.overclock3d.ne...and_optimisation_guide/13

Het (60 fps / weinig verschil in grafische details vs huidige pc gen) houdt een keer op voor oudere consoles, dat is gewoon een gegeven.
Een mooi voorbeeld vind ik hoe Rainbow Six Vegas en FEAR draaien op een Xbox 360.
Zo'n 30 fps vind ik gewoon veel moeilijker met een controller, terwijl ik er op 60 fps nog aardig mee overweg kan (ik speel met controllers op een pc @ 60 fps).
Het is maar net wat men "prima" speelbaar vindt

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2020 11:35]

Maar als je een game ontwikkelt voor een bepaalde console dan, welke je zo hped, dan mag je toch verwachten dat het grafisch is zoals je op die console mag verwachten. Er zijn games die er veel beter uit zien, dan nu met Cyberpunk 2077. Vooral karakters zien er veelal niet uit, daarnaast is de AI ook niet wat je mag verwachten, ook dat heb ik veel beter gezien op de voorlaatste generatie consoles.

Inmiddels geeft men het ook toe en het is niet voor niets dat men nu wel heel makkelijk refunds gaat accepteren, waar dat normaalgesproken nog wel eens een dingetje is met software.
Ik ben dan wel benieuwd of het echt een software issue is (tijdgebrek/optimalisatie/etc) of dat de hardware het gewoon niet trekt.

Als er games zijn die er beter uit zien dan verwacht ik zelf dat de PS4 een cpu bottleneck heeft.
Dual core 4 modules...
Wie weet.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 14 december 2020 11:40]

Als het dat laatste is dan zou ik zeggen dat er absoluut geen beperkingen mogen zijn op een refund, zowel digitaal als fysiek aangeschaft. Echter hoop ik ook voor een ieder dat men het kan gaan oplossen in de software, het is alleen een beetje jammer dat in bepaalde gevallen er al 58GB aan patch data gedownload moet worden, op een game van 70GB.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 14 december 2020 11:40]

Day one patch was voor console 43GB en later nog een patch van 15GB naar het schijnt. Terug te vinden in de artikelen hier op de frontpage. :)
Weet jij toevallig ook iets of het AMD SMT verhaal op de pc gepatched gaat worden?
Ik ben inderdaad bekend met dit fenomeen, maar geen idee waarom men dit heeft gedaan en of het iets is dat men wil gaan patchen.
Men wist 7 jaar lang met welke specs (van de PS4 en Xbox One) men te maken zou krijgen bij de release van dit spel. Dat kan dus onmogelijk een excuus zijn.
Het stikt op twitter van de "Playstation 4 is gewoon te oud, ben je dom ofzo" commentaren.
Tjah, eerlijk is eerlijk. De Playstation 4 is in de tussentijd al gewoon ernstig verouderd. Als je naar de performance in Tflops kijkt dan loopt de PS5 mijlen vooruit (1,84 Tflops vs 10,28Tflops). De specs voor PC zijn net zo goed behoorlijk te noemen (GTX 1060 (4,38Tflops) voor 1080p op high en dat terwijl ik regelmatig games op 1440p high speel met een GTX 1070 zonder problemen). Persoonlijk denk ik dat ze het spel nooit voor de PS4 en xbox equivalent uit hadden moeten geven. De PS4 pro had dan nog wel gekund.

Disclaimer: ja ik weet dat Tflops niet zo een op een te vergelijken is en dat PC veel meer configuraties heeft waar rekening mee moet worden gehouden. Daarbij lijkt mij wel dat een performance gat van dermate grootte lastig te overbruggen wordt met performance optimalisaties.
Ze releasen op een PS4, ze moeten zorgen dat het goed loopt op een PS4.

Verder om niet in de herhaling te vallen heb ik hier inhoudelijk gereageerd op die gedachtegang:

Polderviking in 'nieuws: CD Project Red belooft drie patches voor PS4- en Xbo...
Als jij 30 fps goed genoeg vind dan loopt het waarschijnlijk in de toekomst "goed" op een PS4.
Het nut van hoge framerates piekt, en houd direct ook weer op, bij snelle reactieve online games.
30 fps als bodem is een prima framerate als je gewoon loopt te lantefanteren in een single player RPG, zeker als dat dan de grote concessie is op oudere hardware.
Ik snap dus niet waarom je dat tussen aanhalingstekens zet.

Verder het gaat het hier om veel meer dan alleen framerates. Als je denkt dat het probleem alleen daar zit dan heb je niet echt door wat er allemaal schort aan de console releases van cyberpunk op base hardware.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 14 december 2020 11:51]

Mwah. Het gaat ze vaak om de eerste verkopen, waar Paul in de podcast van afgelopen donderdag het ook al kort over had. Ik denk dus, dat dit voor lief genomen wordt, zeker als je kijkt wat er nu al is omgezet op de game, ook al is deze extreem buggy en op sommige platformen gewoon niet te spelen.
Heb zelf een refund aangevraagd bij Playstation. Hopelijk honoreren ze dat, zeker gezien deze enorme hoeveelheid bugs. Zelf, op de PS5, best kunnen spelen, maar vier keiharde crashes gehad... daarbij ook best wat progressie verloren. Ik was er bij de derde keer echt klaar mee... toen nog 1x geprobeerd, bam... spel verwijderd, saves verwijderd en na het bericht op twitter van CD Project Red vanmorgen, een refund aangevraagd.

De game ga ik zeker nog spelen, maar ik koop 'm ergens volgend jaar na meerdere patches en wanneer de next-gen versie er is wel opnieuw.

Cyberpunk 2077 heeft echt wel potentie.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 14 december 2020 10:56]

Je hebt toch gespeeld, waarom zou je een refund krijgen?
Bij bijvoorbeeld Steam kun je een refund krijgen zolang je minder dan 2 uur hebt gespeeld. Bij een spel met zoveel problemen (lage framerate, bugs, crashes), is het toch niet zo gek dat je een refund vraagt? Je kunt een product als een game immers niet testen zonder het te spelen.

Hier de informatie over Steam refunds:
You can request a refund for nearly any purchase on Steam—for any reason. Maybe your PC doesn't meet the hardware requirements; maybe you bought a game by mistake; maybe you played the title for an hour and just didn't like it.

It doesn't matter. Valve will, upon request via help.steampowered.com, issue a refund for any reason, if the request is made within the required return period, and, in the case of games, if the title has been played for less than two hours. There are more details below, but even if you fall outside of the refund rules we’ve described, you can ask for a refund anyway and we’ll take a look.
https://store.steampowered.com/steam_refunds/
Omdat de game stuk is. Simpel. Harde crashes en progressie verliezen schaar ik onder een slecht product. Als een muis halfbakken werkt stuur je m ook terug.
1 2 3 ... 6