CD Projekt neemt studio van Bioware- en Relic-veteranen over

CD Projekt heeft de Canadese gamestudio Digital Scapes overgenomen. Het Poolse bedrijf werkte al sinds 2018 met Digital Scapes samen, onder andere aan Cyberpunk 2077. De studio droeg ook bij aan de ontwikkeling van Dying Light.

In een persbericht schrijft CD Projekt, het moederbedrijf van ontwikkelaar CD Projekt RED, dat Digital Scapes een flinke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 en aan de optimalisatie van verschillende features. Met de overname krijgt CD Projekt RED er een studio bij in Vancouver met zo'n twaalf ontwikkelaars. De studio heet voortaan CD Projekt RED Vancouver.

Digital Scapes werd in 2012 opgericht door veteranen van BioWare, Radical Entertainment en Relic en werkte behalve aan Cyberpunk 2077 en Dying Light ook mee aan de ontwikkeling van Company of Heroes, Dead Rising, Mass Effect en Prototype. De studio gaat nu een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe titels van CD Projekt RED, zegt de ontwikkelaar.

Voor CD Projekt RED is het bovendien een goede kans op het binnenhalen van meer ontwikkeltalent. De ontwikkelaar heeft nu gamestudio's in de Poolse steden Wrocław, Krakau en Warschau. Canada is een belangrijk land voor de gamesindustrie, met onder andere studio's van EA, Ubisoft, Square Enix en tientallen indiestudio's. Alleen al in Vancouver en het nabijgelegen Burnaby zijn 46 studio's gehuisvest.

Dinsdag maakte CD Projekt bekend te gaan herstructureren, zodat het in de toekomst verschillende grote AAA-games en -uitbreidingen tegelijk kan uitbrengen. Ook gaat het bedrijf meer tijd steken in de ontwikkeling van zijn REDengine.

CD Projekt Red Vancouver

Door Stephan Vegelien

Redacteur

31-03-2021 • 13:59

37 Linkedin

Reacties (37)

Wijzig sortering
Denk dat we dit enkel maar kunnen toejuichen :)

Wat ik ervan, persoonlijk, opmaak is dat CDProjekt toch wel echt de handen in elkaar slaat en positieve stappen zet om te vermijden wat er allemaal is misgelopen bij Cyberpunk. Dit met gerichte investeringen, met herstructurering en dergelijke zaken.

Laten we nog even afwachten en zien wat de komende maanden brengen, ik juich het alvast toe.
Eerst al de herstructurering, nu deze aankondiging. CDP(R) voelt de CP2077 nasleep en lijkt hiermee in elk geval hun leven te willen beteren.

Men zegt dat CDPR deze studio aan nieuwe games laat werken, maar dat strookt natuurlijk niet met de herstructurering. Ik zie deze aankondiging daarom ook meer om de kennis en expertise die de studio heeft opgedaan ten aanzien van CP2077 in-house te willen hebben, in plaats van bij een derde partij te laten, ook gezien hoe CP2077 verder verliep.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 maart 2021 14:12]

Het strookt prima met de eerder aangekondigde herstructurering. Er komen meer verschillende ontwikkelteams, en daar zijn meer (ervaren) mensen voor nodig.
Met de overname komen dit hele team in eigen handen, en hebben zij meer vrijheid om deze mensen op bepaalde manieren aan te sturen en in te zetten.

En het is inderdaad goed om te zien dat deze studio alle kritiek erg serieus neemt en er mee aan de slag gaat :)
Enige wat ze dan niet in de hand hebben, zijn mensen die vertrekken door deze overname en kennis en ervaring alsnog de deur uit loopt. Of CDP(R) moet met een goed verhaal en opties komen voor medewerkers. :)
Een herstructurering is niet hetzelfde als het ontslaan van veel mensen, soms gaat dat hand in hand maar dat hoeft niet. Ik zie niet in waarom dit niet zou stroken met de herstructurering. Dit past er juist goed bij gezien men gelijktijdig wil werken aan meerdere triple-A games en al weet wat men in huis haalt met de studio. Gezien de meerdere samenwerkingen is dit goed verlopen, anders zou men de studio ook nooit overnemen.

Hoewel Cyberpunk 2077 de nodige problemen heeft vindt ik het nogal overdreven om te zeggen dat ze hun leven willen beteren. De game had gewoon niet zo uitgebracht moeten worden, maar het geschreeuw van gamers zelfs is mede de oorzaak. Bij elke verschuiving van de release date schreeuwde men moord en brand.

Cyberpunk 2077 is niet mijn type game, maar wat mij betreft mogen ze maar al te graag een nieuw deel van The Witcher ontwikkelen. Meestal speelde ik vooral shooters en adventure games, maar na het spelen van The Witcher 3 ben ik toch verkocht aan dat type games. Maar hoe geweldig The Witcher 3 ook was, het zag er ook heel anders uit dan belooft. De game is ook erg gedowngrade omdat het anders niet speelbaar was. Ik hoop dat men met de gratis next-gen versie ook de modellen en een grafische kwaliteit kan behalen dan de e3 trailer in 2014.
Een herstructurering is niet hetzelfde als het ontslaan van veel mensen, soms gaat dat hand in hand maar dat hoeft niet. Ik zie niet in waarom dit niet zou stroken met de herstructurering. Dit past er juist goed bij gezien men gelijktijdig wil werken aan meerdere triple-A games en al weet wat men in huis haalt met de studio. Gezien de meerdere samenwerkingen is dit goed verlopen, anders zou men de studio ook nooit overnemen.
De herstructurering strookt niet met de overname, in die zin dat zonder de overname de herstructurering anders niet mogelijk zou zijn. Daarnaast kan een herstructurering voor genoeg reuring binnen het bedrijf zorgen. Mijns inziens hadden de twee berichten tezamen gemoeten. ;)

Er zullen vast wel medewerkers weg gaan, omdat ze zich niet kunnen/willen aanpassen aan de nieuwe situatie, toch al weg wilden, of weet ik veel welke reden nog meer. Herstructurering betekend niet direct ontslagen, maar de kans is er groot op, onzekerheid onder de medewerkers zal vast groot zijn, dus ook niet vreemd dat medewerkers uit zichzelf gaan vertrekken.

Daarnaast is de overname voor CDPR vooral een zekering om de door studio Digital Scapes opgedane ervaring en kennis met zowel Cyberpunk 2077 als de REDengine niet verloren te laten gaan.
Hoewel Cyberpunk 2077 de nodige problemen heeft vindt ik het nogal overdreven om te zeggen dat ze hun leven willen beteren. De game had gewoon niet zo uitgebracht moeten worden, maar het geschreeuw van gamers zelfs is mede de oorzaak. Bij elke verschuiving van de release date schreeuwde men moord en brand.
CDP(R) heeft wel degelijk wat goed te maken danwel recht te zetten. Natuurlijk ook naar de gamer, maar des te meer naar de investeerders, die ook rechtszaken hebben aangespannen omdat ook zij zich voorgelogen voelen en er een game opgeleverd is dat totaal niet aan de verwachtingen voldeed.

De (nieuwe) investeerders zullen daarom vast zekerheid willen, vandaar de herstructurering en deze overname, je gaat mij in elk geval niet wijs maken dat het niet naar aanleiding van Cyberpunk 2077 is. Naar de investeerders toe zal commitment zeker nodig zijn om een en ander recht te breien, dat gaat alleen met investeringen en zorgen dat opgedane kennis en ervaring (zowel met Cyberpunk 2077 als de REDengine) niet verloren gaan. CDP(R) kiest ervoor om beiden te doen. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 maart 2021 21:55]

[...]
De herstructurering strookt niet met de overname, in die zin dat zonder de overname de herstructurering anders niet mogelijk zou zijn. Daarnaast kan een herstructurering voor genoeg reuring binnen het bedrijf zorgen. Mijns inziens hadden de twee berichten tezamen gemoeten. ;)

Er zullen vast wel medewerkers weg gaan, omdat ze zich niet kunnen/willen aanpassen aan de nieuwe situatie, toch al weg wilden, of weet ik veel welke reden nog meer. Herstructurering betekend niet direct ontslagen, maar de kans is er groot op, onzekerheid onder de medewerkers zal vast groot zijn, dus ook niet vreemd dat medewerkers uit zichzelf gaan vertrekken.
Hierin zou je gelijk hebben als de herstructurering plaats zou vinden omdat er te weinig middelen zijn zoals geld. Dat is echter nergens vermeld en is waarschijnlijk ook niet een directe aanleiding voor de herstructurering. De slechte kwaliteit en het mismanagement van hun laatste game zal de grootste reden zijn.

Er gaan dagelijks ook zonder directe reden werknemers weg. Je loopt met jou veronderstellingen erg op de zaken vooruit en we weten helemaal niet wat deze herstructurering nu precies inhoud. Dit kan ook gewoon zijn dat er een andere structuur komt binnen het bedrijf, dus meer kleiner teamverband met een leidinggevende in plaats van grote teams van 20+ mensen.
Daarnaast is de overname voor CDPR vooral een zekering om de door studio Digital Scapes opgedane ervaring en kennis met zowel Cyberpunk 2077 als de REDengine niet verloren te laten gaan.
Hoe kom je bij deze redenering? Men geeft aan dat ze aan meerdere triple-A games willen werken gelijke tijd, daarvoor heb je meer personeel nodig. En dat heeft men met deze overname verkregen. Dat men al bekend is met hun engine en de manier van werken is een groot pluspunt, maar het is niet alsof deze samenwerking was verdwenen als de studio niet overgenomen zou worden. Er van uit gaande dat er geen andere gegadigden waren voor een overname.
CDP(R) heeft wel degelijk wat goed te maken danwel recht te zetten. Natuurlijk ook naar de gamer, maar des te meer naar de investeerders, die ook rechtszaken hebben aangespannen omdat ook zij zich voorgelogen voelen en er een game opgeleverd is dat totaal niet aan de verwachtingen voldeed.

De (nieuwe) investeerders zullen daarom vast zekerheid willen, vandaar de herstructurering en deze overname, je gaat mij in elk geval niet wijs maken dat het niet naar aanleiding van Cyberpunk 2077 is. Naar de investeerders toe zal commitment zeker nodig zijn om een en ander recht te breien, dat gaat alleen met investeringen en zorgen dat opgedane kennis en ervaring (zowel met Cyberpunk 2077 als de REDengine) niet verloren gaan. CDP(R) kiest ervoor om beiden te doen. :)
Dit klinkt wel iets minder dramatisch dan het verbeteren van je leven.
Natuurlijk doet men dit na aanleiding van het Cyberpunk debacle. Het ontwikkel team is zo drastisch gestegen in aantallen sinds The Witcher 3 dat men deze herstructurering misschien wel eerder had moeten doen.
Ook al was de release van Cyberpunk 2077 beter geweest, de kans dat men een herstructurering had gedaan was heel groot. Bij zo'n toename aan personeel en de spoed waarbij personeel aangenomen is, plaats je nooit direct je juiste personen op de juiste plaats of neem je personeel aan die je wilt houden.
Ik ben benieuwd of we hier iets van gaan zien in Cyberpunk 2077 en welke mechanics we van Dying light gaan terug zien in future games.
Mensen van Relic :) denk ineens weer aan homeworld wat een game is dat :)
Ik hoop dat de nieuwe Company of Heroes er niet onder gaat leiden. CoH2 was leuk maar ook alweer redelijk gedateerd, het cover systeem vind ik nog steeds heerlijk bij CoH. Relic heeft echt wel pareltjes.
Is er een nieuwe in de maak waar ik nog niets van af weet?!
Is nog speculatie, maar Relic is informatie aan het verzamelen of er potentie is. Tijdje terug verschillende surveys geweest. https://youtu.be/dApZCAeo9g0?t=212. Wie weet na de release Age of Empire IV dat ze dat gaan oppakken :). Na AoE IV hebben ze namelijk niet echt iets op de planning zover ik op hun site zag.
Of aoe IV voor de Xbox, al lijkt mij dat eerder aanpassen. Daar zijn er ook genoeg geruchten voor waar er nergens bewijs van is een
KOm maar op met dying light 2
...Eh, die game is van Techland, niet van CDPR.
En volgens Techland komt Dying Light 2 Z.S.M.; https://www.youtube.com/watch?v=DRM2Tc84rb8
Canada is een belangrijk land voor de gamesindustrie, met onder andere studio's van EA, Ubisoft, Square Enix en tientallen indiestudio's. Alleen al in Vancouver en het nabijgelegen Burnaby zijn 46 studio's gehuisvest.
Vanwegen belastingvoordelen ja, dat was al toen ik in de VFX industrie werkte.
Want met 9 vrouwen kan je ook een baby in 1 maand maken?
Hoewel ik hier hard om moest lachen, is dat natuurlijk een “one woman job” ;)

En bij games is het gewoon wel zo dat hoe meer mensen en geld er tegenaan wordt gegooid (mits juist ingezet) dat het veel beter wordt..
Hoewel ik hier hard om moest lachen, is dat natuurlijk een “one woman job” ;)

En bij games is het gewoon wel zo dat hoe meer mensen en geld er tegenaan wordt gegooid (mits juist ingezet) dat het veel beter wordt..
Dit klopt gewoon niet. Dat is dan ook precies het concept van "The Mythical Man-Month" (en gerelateerd aan het 9-vrouwen-1-maand):
"adding manpower to a late software project makes it later."
Ja zo, maar ik bedoelde gewoon in t algemeen, niet over een falend of vertraagd project waar telkens maar nieuwe mankracht bijgezet wordt om maar brandjes te blijven blussen :)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 31 maart 2021 16:55]

Ik moest er ook om lachen maar hij heeft een goed punt. Er is een beroemde quote die zoiets gaat als "wat één programmeur in één maand kan doen, kunnen twee programmeurs in twee maanden". Dit geldt ook voor de sommige aspecten bij het ontwikkelen van spellen. Er is een moment waar extra programmeurs toevoegen geen zin meer heeft want dan moeten ze vaak op elkaar wachten.
nee maar wel 1 per maand als moeder natuur zich aan de normale planning houdt :9

hoop alleen dat ze terug meer naar de structuur gaan dat een bedrijf van programeurs is ipv accountants en aandeelhouders

[Reactie gewijzigd door Xeon_1 op 31 maart 2021 15:34]

Dat kan eigenlijk niet.

Het fundament is zoals het is, dan heb je het hoogstens over bug fixes.

Maar echt gameplay veranderende zaken, forget about it.
Daar is de onderliggende structuur, de hele opzet van het spel, domweg niet voor gemaakt.
bepaalde zaken zouden ze naar kunnen kijken die niet echt bugs zijn maar een keuze

- despawnen van meuk als je je omdraaid
- NPC AI in autos
- NPC AI in algemeen

dat heeft niks met gameplay te maken wel met hoe "levendig" de wereld aanvoelt
Volgens mij zijn al die dingen nou net in de laatste patch aangepast.
Dat zeggen ze inderdaad. Filmpjes en streams laten anders zien.
Daar merk ik nogal weinig van.
Alleen het gedrag van NCPD is ietsje anders, maar om nou te spreken van een echte verandering... nee.
Jammer. Ik heb het nog niet getest. Na de eerste anderhalve playthrough was ik er voorlopig klaar mee. Aan de ander kant heb ik nooit last gehad van spawnende politie. Ik gedraag mij anders in dit spel dan bv GTA.
Waar ik het meeste op had gehoopt was een iets meer natuurlijke/realistische reactie bij de NCPD, niet alleen tegenover de speler maar ook tegenover vijandige NPC's, maar het blijft nogal knullig, met NCPD die nog regelmatig in het zicht gespawned word.
Voorbeeld; NCPD sidequest vlak bij de eerste ontmoeting met DeShawn, waarbij er wat NCPD staan te schieten op wat Tiger Claws, en er meer NCPD letterlijk uit het niets komt vlak naast je.
Dit was op een nieuwe savegame en een nieuwe install van het spel (want ook ik was vrij snel klaar met het spel; twee volle playthroughs en toen gaf ik de moed op).
Ja want al je toekomstige plannen laten vallen voor 1 spel is een slimme beslissing..

Neen, ze zijn op dit ogenblik goed bezig wat betreft structuur aan te brengen en in feite meer mankracht ook te hebben voor het ontwikkelen van games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee