The Witcher 3 met raytracing voor pc en consoles komt in tweede helft 2021 uit

De 'next-genupgrade' voor The Witcher 3 komt in de tweede helft van dit jaar uit en wordt gemaakt door Saber Interactive. De verbeterde versie krijgt onder andere ondersteuning voor raytracing. Het gaat om een gratis update voor wie de game al bezit.

Saber Interactive, de studio die de Nintendo Switch-port van The Witcher 3 heeft gemaakt, is ook verantwoordelijk voor de PlayStation 5- en Xbox Series X- en S-versies van de game. CD Projekt RED heeft het maken van de next-genupgrade uitbesteed aan die studio. Saber maakte eerder ook al de 4k-update voor The Witcher op de Xbox One X en PlayStation 4 Pro.

CD Projekt RED zal de verbeterde versie van de game opnieuw uitbrengen voor de pc, Xbox Series X en S en de PlayStation 5 en dat moet in de tweede helft van dit jaar gebeuren. De ontwikkelaar noemde dat bij de aankondiging van zijn herstructurering.

Vorig jaar was al bekend dat er een upgrade zou komen, maar werd nog geen releasedatum genoemd. De pr-manager van de Poolse studio benadrukt op Twitter dat de de upgrade voor The Witcher 3: Wild Hunt later dit jaar verschijnt. Een exacte datum is nog niet bekend. Ook de next-genupgrade voor Cyberpunk 2077 verschijnt in de tweede helft van dit jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-03-2021 • 07:59

126 Linkedin

Reacties (126)

Wijzig sortering
Netjes, ik moet de DLC's nog spelen wacht ik daar even mee totdat deze update uit is.
Witcher 3 is overigens -80% op Steam op het moment 9,99 euro inc de DLC's; Blood and Wine en Hearts of Stone. (5 euro zonder de DLC's)
Ben wel benieuwd of je de savegames over kunt zetten... Ik heb de base game ook al klaar en de DLC staan op de backlog, en hoewel het een supertof spel is en zeker geen straf om nog een keer helemaal door te spelen, weet ik niet of ik daar de tijd voor kan vinden. Eerste playthrough zat al dik over de 150 uur namelijk :+
De DLC is enorm dus bereid je inderdaad maar voor. Het is echter een genot om die DLC door te spelen. Toen ik de map zag die erbij kwam in de DLC 'blood and wine' viel ik bijna van mijn stoel.
Volgens mij is er een optie om New Game starten met een Gerald die hoger level is en equipment heeft om Blood en Wine mee te starten. En misschien staat je save game nog wel in de cloud.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 31 maart 2021 15:43]

new game plus idd, dan begin je met het lvl waarmee je je eerste game eindigde in de main story, om dus de game opnieuw te spelen maar dan van de get go met alles wat je had, alle equipment levels abilities etc. Maar de monsters zijn dus ook mee geleveld.
Dat geeft je de optie om dus door te levelen en letterlijk alle skills te max levelen.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 31 maart 2021 23:31]

Er is ook een andere optie als je nog geen save hebt om met een hoger level te starten en wat gear zodat je direct met de DLC bezig kan, ipv eerst de base game door te spelen.
Als je de saves gewoon in de cloud hebt staan kan dat zonder problemen ja, ook als je ze nog ergens lokaal hebt opgeslagen.

Zelf heb ik er 410 uur (met beide DLC's, laatste run-through op New Game+ Deathmarch & enemy upscaling settings) op zitten, en blijft een juweeltje om te spelen, zeker als hij dus blijkbaar nog maar € 9,99 is....
Was eigenlijk de eerste keer nog leuker op Blood & Broken Bones, omdat in de NG+ ik zulke zwaar overpowerde gear en specs heb dat het toch wel lukt, of anders genoeg tijd heb om weg te komen :+

en @Michaelr1 Als je er een tijdje uit bent geweest, ga je toch lekker weer even terug naar een lager level gebied om weer even in te komen, kan je daarna terug om wat echte gevechten aan te gaan ;)
De DLC is ook echt genieten, vooral blood and wine. Daar ga je nog uren plezier mee beleven.
Ja jammer dat die pas eind van de rit beschikbaar kwam naar al meer dan honderd uur, waardoor de honger een beetje minder werd, die was zoveel verfijnder qua verhaal en gameplay.
Je hebt de optie direct bij b&w te beginnen.
Ja maar dat doe ik nooit. Gewoon netjes beginnen met de standaard quest. Achteraf kom je pas echt achter de verbeteringen omdat je het spel dan al goed gespeeld hebt. Ik bedoelde eigenlijk ermee: jammer dat dit kwam nadat het meeste van de honger al gestild was. Ook de moeilijkheid ging gelijk omhoog.
Is daar nog een beetje op in te stappen als je het spel al een poosje niet hebt aangeraakt? Heb hem voor het laatste gespeeld rond de Switch release, dus zal zeker roestig zijn.

Het is typisch zo'n wereld die je mist en waar je graag nog een keer in zou duiken. Maar dan wel met frisse content.
100% waard om aan te beginnen wanneer de base game een tijd niet gespeeld hebt. De blood and wine dlc voelt bijna aan als een gehele vrijstaande game!
Thanks voor de tip dat het spel maar een tientje is op Steam. Dadelijk eens kopen. Zodat ik die kan spelen zodra ik ooit een keer mijn 3070 binnen krijg. Zonder een nier te hoeven te verkopen.
Dit is de eerst en tot nu toe ook nog energie game waar ik ooit DLC voor heb gekocht. Heb daar absoluut geen spijt van gehad. Het is een erg vermakelijke game en de DLCs borduren daarop voor. Wanneer de update uit is duik ik er ook weer in!
Beide DLC’s zijn fantastisch!
Thanks voor de tip, gelijk gekocht :*)
Het is nu ondertussen al vaker gezegd, maar het is maar zelden dat ik mij zo vermaakt heb met DLC. Zijn geld meer dan waard. Weer een flinke sink-hole aan uren. Bereid je maar voor. Zelfs als het €20 was zijn geld meer dan waard.
Kijk nu al uit naar raytracing. Vind het spel nu al mooi, laat staan dan!!!

Ook fijn dat het gratis is, heb ook alle dlc's en als ik dan nog meer bij moest betalen voor het spel zou het me eigenlijk een beetje te gek worden.
HD reworked mod al geprobeerd is absoluut een aanrader. Niet alleen HD textures maar ook meer polygons met nauwelijks performance impact.

https://m.youtube.com/watch?v=2Ybogggyl0Y

https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/1021

Edit: youtube link veranderd naar een beter voorbeeld

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 31 maart 2021 17:11]

Nee, eerlijk gezegd me nooit echt bezig gehouden met mods. Zal eens checken thx!!
Samen met de aangekondigde update in het artikel ook deze mod meenemen voor m'n volgende playthrough, bedankt! Wilde hem weer eens spelen op volle graphics nu ik een RTX3070 heb weten te krijgen.
Inderdaad! Het verschil is enorm :-)
Misschien ben ik de enige. Maar niet echt een vooruitgang. Ik keek even snel. Maar de zonneschijn door de bomen bijvoorbeeld is een stuk mooier dan de HD mod. Dit merkte ik overal niet echt een vooruitgang.
Dat filmpje is inderdaad niet behulpzaam. Ik zag in meer dan de helft van de gevallen niet eens een verschil. Pas als het ging inzoomen op een bepaalde texture dacht ik: "ah ja... als je er zo extreem op inzoomt, dan is het inderdaad iets anders."
Maar in dit filmpje is het niet een verbetering. Het is een beetje anders soms.

Waarschijnlijk had een 4k filmpje hier nuttiger geweest. :)
Oh sorry zou idd kunnen het verschil is heel duidelijk zichtbaar maar heb ff snel een YouTube link mee gedeeld zal een betere delen
daarom game ik ook op 4k :)
Die video geeft een vreselijk vertekend beeld - wat een slechte kwaliteit is dat joh.
Als ik puur die video zou bekijken zou ik concluderen dat original er beter uitziet dan de mod.
Ik kijk er naar uit. Het spel ligt al tijden 'digitaal stof te vangen' op mijn computer. Ik heb het spel een tijd laten liggen omdat ik het er niet zo goed uit vond zien en ik daar op de een of andere manier niet aan kon wennen. (en dat terwijl ik geen probleem heb met het spelen van oude 8bit games). Ik verwachtte er meer van en ging me aan van alles irriteren gek genoeg ... ik kan de vinger er niet op leggen wat het was, maar er miste iets. Hopelijk is dat straks opgelost.
Het is een dijk van een game, een van de beste games die ik persoonlijk ooit gespeeld heb.

Vooral de fantastische quests zijn een must om te spelen. Iedere side quest of activity voelt aan als een volwaardige verhaallijn.

Ik hoop dat je er wel in kan komen met raytracing :)
Combat liet te wensen over. Een echte RPG is het niet, zoals het pretendeert te zijn. Item systeem is bagger. Het spel is een grote ludonarratieve dissonantie. Main storyline is zeer matig. Het is zeker geen slecht spel, maar die overdreven lofzangen zijn niet nodig.
De combat was idd wat rommelig (Zelda, Dark Souls, Demon Souls etc hebben inderdaad een stuk betere combat, maar wel veel beter dan bijvoorbeeld de belabberde combat van Skyrim). Maar waarom is het geen echte RPG dan? En wat is een “echte” RPG dan?

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 31 maart 2021 15:12]

Och ik vond combat geweldig, zeker de manier waarop je aanvallen van monsters en of mensen kunt ontwijken of juist met een juist getimede parry meteen terug kunt toeslaan.

Voor mij geldt ook, één van de beste games welke ik heb gespeeld, ooit.

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 1 april 2021 09:14]

zal het nooit meer doen leraar nederlands :) :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig doe met Nederlands, en al helemaal met spelling. Voor het werk schrijf ik alleen maar Engels.

Excuus, ik zal volgende keer wel een spellingschecker gebruiken.

- Game
iemand sereius nemen is al een gave op zich :P
ik neem de meeste hier zoiezo niet heel serieus maar met een enorme korrel zou ;) :P :D :D
Hier het zelfde.. iedere keer weer opstarten en dan toch pakt het me niet. Wanneer iedereen zo lyrisch is over een spel en jijzelf komt er maar niet in is dat lastig te accepteren. Het zelfde als Ghost of T op de ps4 ook dat pakt me dat niet. Terwijl ik een bagger game zoals Farcry Primal helemaal heb kapot gespeeld. |:( |:(
Waarom lastig te accepteren? Ieder z’n ding toch? Ik heb dat met letterlijk álle online shooters, je krijgt me er gewoon niet enthousiast voor. Kansloos knallen op repeat.

Ik overweeg zeker om over 1 of 2 jaar The Witcher voor de derde keer te gaan spelen met deze upgrade. Tweede keer was ik na 1,5 jaar zoveel vergeten van de verhaallijn en details, en je kan zoveel kanten op. Meest replay waardige game die ik me kan herinneren. :)
Vergeet hd reworked v12 mod niet.
Ik ben inderdaad ook heel enthousiast over die HD Reworked mod. Ben er zelfs min of meer afhankelijk van. :p Ben nog bang dat de upgrade ervoor kan zorgen dat de mods niet meer naar behoren werken (en het dus per saldo een downgrade wordt). Iemand daar ideeën over?
Ik vond hem zelf ook niet geweldig om eerlijk te zijn. Ik heb hem helemaal uitgespeeld, want het verhaal en de quests zijn wel echt top, maar de gameplay vond ik gewoon niet lekker spelen. Uiteindelijk halverwege Blood & Wine toch maar gestopt, vanwege de constante kleine irritaties (vooral het paard vond ik echt waardeloos in de besturing. Je kan hem wel automatisch een pad laten volgen, maar dan loopt hij constant tegen bomen aan of achter muurtjes/hekjes waardoor je weer even om moet keren. Maar ook zaken als de camera besturing in kleine ruimtes was gewoon niet fijn).
Is saber interactive ook niet van snowrunner?
Yep, Heerlijk spel vind ik het..
Ook de next-genupgrade voor Cyberpunk 2077 verschijnt in de tweede helft van dit jaar.
CP2077 heeft toch al ondersteuning voor raytracing en alle grafische pracht en praal van de laatste grafische kaarten ? Of is het een verbetering hiervan voor oude consoles e.d. ?
Verbetering voor de consoles. Je kunt het spel wel spelen op de PS5 en Series X/S in compatibility mode maar nog niet geoptimaliseerd...

[Reactie gewijzigd door LarsonNL op 31 maart 2021 08:21]

Er zijn nog geen 'native' PS5 / XSX|S versies, je speelt momenteel in principe via backwards compatibility. Dit brengt wel enkele voordelen met zich mee maar de game maakt verder geen gebruik van de capaciteiten van de nieuwe consoles, je speelt in principe gewoon de 'last-gen' versie.
Fijn dat ik de game nog niet heb uitgespeeld en straks dus met nog meer pracht en praal kan genieten!

En super dat het gratis is natuurlijk, dat is tegenwoordig niet zo standaard meer. Ze hadden er ook een 'remastered' van kunnen maken net als andere spellen de hoofdprijs ervoor kunnen vragen. Blij dat dit niet zo is.
Ook al had je het uitgespeeld, je kan het makkelijk nog een keer spelen. De keuzes die je dan maakt kan voor een compleet ander ervaring en verhaal zorgen. Erg goed uitgewerkte RPG.
Gratis updates zijn niet verkeerd. Ze kunnen wel wat goede PR gebruiken nu.
Denk niet dat dat veel impact zal hebben. Piraterij heb je geen toegang tot de code nodig. Mogelijk dat er copycats komen, maar dat zullen schimmige zaken uit China zijn.
Daarbij zijn hun games via de eigen GOG launcher te verkrijgen zonder DRM, dus piraten konden vanaf dag 1 het spel al spelen, mits ze ergens de GOG versie vandaan konden halen.
Leuk dat ze mensen die het spel al hebben een gratis upgrade geven, daar kunnen andere studio's nog wat van leren. Ik heb helaas nog een "oude" pc dus aan raytracing zal ik niet veel hebben. Maar mochten graphic cards ooit weer beschikbaar worden voor consumenten lijkt het me zeker leuk om deze game met nieuwe graphics te gaan spelen. Huidige graphics zijn trouwens ook best wel oke om je goed mee te vermaken wat mij betreft overigens.
Het gaat om een gratis update voor wie de game al bezit
Kijk, dat zijn de betere berichten.
Dat zouden ze bij meer games moeten doen, ipv de boel verder uitmelken en weer veel geld vragen voor "minimaal werk".

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 31 maart 2021 08:05]

Goed dat ze het hebben uitbesteed gezien de situatie van Cyberpunk.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 31 maart 2021 08:14]