CD Projekt heeft zelf 30.000 keer geld terugbetaald aan Cyberpunk 2077-kopers

Gameuitgever CD Projekt heeft dertigduizend Cyberpunk 2077-klanten hun geld teruggegeven voor de game. Het gaat om klanten die direct bij de uitgever om een refund hebben gevraagd; spelers die bijvoorbeeld via een winkel om een refund hebben gevraagd, vallen hier buiten.

Het cijfer van dertigduizend noemt cfo Piotr Nielubowicz in een gesprek met investeerders. Het gaat om klanten die via het Help Me Refund-programma van CD Projekt om een refund hebben gevraagd. Dit programma kostte CD Projekt zo'n 1,8 miljoen euro. Van alle toegezegde terugbetalingen is vijf procent nog niet terugbetaald, 'vanwege de complexiteit van verschillende betaalsystemen'.

Tegen GamesIndustry.biz bevestigt een woordvoerder dat het alleen gaat om de terugbetalingen via het Help Me Refund-programma; klanten die via een winkel hebben besteld vallen hier dus buiten. Zowel Microsoft als Sony verruimden hun terugbetalingsregelingen voor Cyberpunk 2077. Sony haalde het spel zelfs uit de PlayStation Store. De game is momenteel nog niet in de webwinkel beschikbaar.

Nielubowicz's sprak met de investeerders in het kader van CD Projekts jaarcijfers. Daaruit blijkt dat de uitgever in 2020 13,7 miljoen exemplaren van Cyberpunk 2077 heeft verkocht. Daarmee is het volgens de uitgever het grootste spel van CD Projekt RED ooit. Het spel was ook verantwoordelijk voor de flinke omzetgroei van het bedrijf. In 2020 had CD Projekt een omzet van 478 miljoen euro; bijna vier keer zoveel als in 2019. De bedrijfswinst lag op 259 miljoen euro, ruim vijf keer zoveel als een jaar eerder.

In het gesprek met de investeerders zegt CD Projekt verder dat bijna driekwart van alle Cyberpunk 2077-exemplaren digitaal is verkocht. Slechts 27 procent van alle verkochte kopieën in 2020 waren fysiek. Uit de cijfers blijkt ook dat de meeste spelers, 56 procent, Cyberpunk 2077 voor pc kochten. Ook Stadia valt hieronder, maar onbekend is wat de verkopen op Googles platform waren. PlayStation-gamers waren goed voor 28 procent, de rest waren exemplaren voor Xbox-consoles.

Ook voor The Witcher 3 was 2020 een goed jaar, schrijft Nielubowicz in een persbericht. Het zou om het beste jaar sinds de release gaan. In totaal zijn er nu dertig miljoen exemplaren van The Witcher 3 verkocht. De games binnen de trilogie zijn nu vijftig miljoen keer verkocht.

CD Projekt-president en mede-ceo Adam Kiciński geeft in het jaarrapport nogmaals toe dat er fouten zijn gemaakt en dat Cyberpunk 2077 onderdelen kent 'waar we niet trots op zijn'. De ontwikkelaar belooft deze onderdelen te blijven verbeteren en zegt dat Cyberpunk 2077 net als The Witcher 3 belangrijk blijft voor het bedrijf.

Door Hayte Hugo

Redacteur

23-04-2021 • 11:03

111 Linkedin

Lees meer

[Multi] Cyberpunk 2077 Forumtopic van 26 januari 2023 7.422
[Multi] The Witcher 3: Wild Hunt Forumtopic van 8 februari 2023 9.076

Reacties (111)

111
106
50
9
0
43
Wijzig sortering
vind het aantal van 30000 eigenlijk best wel laag, als je alle commentaar lees, alle mensen die moord en brand schreeuwden dat ze het geld terug wilden.
Omdat de grootste problemen zich vooral op de consoles voordeed. Ik vind dit praatje van CD Projekt RED dan ook heel hard trekken op het promopraatje dat ze deden voor de release van Cyberpunk. Mijn terugbetaling zit al niet de cijfers want die gebeurde via Sony. Wie een schijfje kocht kocht het via een winkel en moesten zo hun geld krijgen en wie het online kocht kocht via het PSN. Dus we krijgen nu de cijfers van terugbetaling van het platform met de minste problemen.

Ik vraag me dus af of mijn aankoop die uiteindelijk een terugbetaling werd bij die 13 miljoen verkochte exemplaren wordt gerekend. Ik ben bijna zeker van wel
Al zou dat zo zijn, ze hebben wel een omzet en een winstrecord. En daar zit jou terugbetaling 100% wel in.

Ik heb het spel zelf uitgespeeld op PC bij release. Vond het zelf een prima spel, maar mijn verwachtingen waren ook niet zo torenhoog (en ja ik weet, console waren de problemen veel en veel groter). Moet daarbij ook zeggen dat ik The Witcher 3 drie keer heb uitgespeeld en Cyberpunk 2077 na 1x uitspelen niet meer heb aangeraakt. TW3 vind ik toch een beter spel.
Ik neem aan dat Sony gewacht heeft tot ze alle terugbetalingen gedaan hebben om CD project RED de rekening te presenteren en vermits de terugbetalingen van Sony niet zijn meegerekend is die rekening nog niet gepresenteerd of is ze mooi onder een stapel gelegd om dat slechte nieuws pas het volgende kwartaal mee te geven. Dat de terugbetalingen via Sony niet meegerekend zijn geeft toch duidelijk aan dat mijn terugbetaling 100% niet in dit kwartaal is meegerekend.
De grootste als in "dit is onspeelbaar" wel, maar ook verder voldoet de game geheel niet aan wat in marketing is geschetst.

Heb de game uitgespeeld maar wel vrij snel. Uurtje of 7. Verder wat exploratie in de stad waarin je heel snel ontdekt dat de hele open wereld een facade is. Het RPG element bestaat uit heel veel markers aflopen en de progressie is qua balans en concept compleet vd pot gerukt. AI is slecht. En alle patches tot nu toe toe onderschrijven alleen maar hoe diep dat probleem in het spel zit.

Een zeer slecht gemanaged project met dito release. Met deze argumentatie kreeg ik ook na het verstrijken van de termijn mijn volledige 59,99 terug in Gog store credit zoals ik zelf had voorgesteld. Mijn geld mogen ze houden, maar het voelt ontechtvaardig om hier niet een compensatir voor te krijgen en kennelijk is het beleid bij CDPR ook als zodanig opgesteld.

Dat zegt mi meer dan voldoende. Over de game, maar ook vooral over de mea culpa van CDPR. Ik blijf een fan want ruiterlijk fouten toegeven verdient wmb groot respect. Zeker als je er ook naar handelt. Als CBP nog een dijk van een GTA open wprld kloon weet te worden, koop ik de game opnieuw. Want de immersie en zo, die zat echt wel snor.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 april 2021 14:50]

Ja daarom dat ik er vanuit ga dat het aantal terugbetalingen op PSN en waarschijnlijk ook de schijfjes via de winkel torenhoog moet zijn. Het ging inderdaad niet over problemen maar over onspeelbaar. Op de base PS4 was het onspeelbaar en van wat ik te zien kreeg op de PS4 Pro moet het zowat één van de meest primitieve games zijn die ooit op de PS4 is verschenen. Voor een spel met die marketing was het gewoon oplichterij. Ik kan me voorstellen dat er veel slechtere games zijn verschenen voor de PS4 maar die heb ik nooit te zien gekregen. Dat heeft vooral met te marketing van het spel te maken.
30.000 mensen die moord en brand schreeuwen is best luidruchtig hoor.
Maar ja, die 18 miljoen stille mensen, die hoor je niet.

Zo gaat het toch altijd? Een voetbalstadion met 50.000 mensen, en 100 relschoppers zorgen dat iedereen door een haag van M.E. loopt, en het nieuws weer berichten over gevechten brengt.

Hard schreeuwen en dingen stuk schoppen, altijd goed voor veel aandacht.

Er zijn ontzettend veel mensen gewoon erg tevreden over die game. Maar die gaan niet met spandoeken bovenop opgeworpen barrieres staan om dat te roepen. Zou ook een zootje geven zeg.
Ik ben ook erg positief over het spel. Heb er 80 uur in zitten en heb enorm genoten van het verhaal.
Maar ik raad m'n vrienden met een 'mindere PC dan ik' het af om het spel te halen. Alleen als je een Series X, Playstation 5 of een redelijk goede PC hebt en je van goede verhaallijnen houdt en je je niet teveel ergert aan bugs die je geheid zal tegen komen, dan kan je het proberen.

Maar mensen die een "GTA V in cyberpunk setting" verwachten moeten dit écht niet doen.
Al die vrienden met een 'mindere PC' hoeven alleen maar een Chrome browser te kunnen draaien om het spel te spelen. Ik heb het zelfs op een iPad in de browser gedaan (heel even maar, omdat ik geen muis/toetsenbord er aan had).

Stadia is echt een oplossing voor oude hardware.

Gratis account, en het spel kopen voor normale prijs. 150 uur gespeeld al.
Interessant.
Nu ben ik totaal geen fan van Stadia, maar het is even een manier van spelen die mij compleet ontschoten was.
Dat zijn er komende tijd echt weinig omdat bijvoorbeeld PS5 slecht leverbaar is.
Tja, laten we het nou niet downplayen, want de schade is gewoon fors.
But Help Me Refund is only a small part of the cost of refunds. The company also revealed in the same report that $51.2 million (including Help Me Refund) was the real cost of refunds in 2020. CD Projekt said those expenses are, “provisions for returns and expected adjustments of licensing reports related to sales of Cyberpunk 2077 in its release window, in Q4 2020.”
Ok, laten we het eens uitrekenen dan:

1,8 miljoen rechtstreeks teruggegeven aan 30.000 spelers. 60 per persoon.

51,2 miljoen delen door 60 is dan 853.333 spelers.

853.333 van de 13,7 miljoen is dan 6.2%

Laten we het dus vooral niet upplayen...
Bijna 13 miljoen mensen hebben geen refund aangevraagd.
De verwachting is dat de minderheid van de refunds direct naar CDPR zijn gegaan. Normaalgesproken ga jij naar jouw leverancier en dat is normaalgesproken CDPR niet, maar een Microsoft, Sony, Steam. Vermoedelijk liggen daar de refunds een stuk hoger. Ook een Gamemania heeft refunds geaccepteerd. Die 30K van CDPR zelf is waarschijnlijk de minderheid.
Bijna, maar niet helemaal. M$, Sony, Steam, etc. verkopen dat product niet voor niets. Stores pakken toch iets van 20% of 30% op de omzet?

Dus als dat $ 51,2mln (€42,3mln) heeft gekost in totaal, waarvan €1,8mln direct via CDPR, zijn dat idd die 30k users + een onbekend aantal, afhankelijk van de winstmarges op die shops. 42,3-1,8 = €40,5mln = $ 49mln.

Die $ 49mln vertegenwoordigt de netto-verkoopprijs van het product. Als we gemakshalve even uitgaan van 30% (Apple, Google, etc.), dan is de netto verkoopprijs 42$ (7/10 van 60$). Dan heb je het in totaal over 1.166.666 gebruikers. Zeg, ruim 1 mln. + die 30k, +/- 1,1mln. Waarbij ik geen rekening heb gehouden met BTW. Hoe hoog is die in de USA? (hun grootste afzetmarkt)

Daarom; bijna. Maar dat scheelt toch zomaar 250k gebruikers.
13,7 - 1,1 = 12,6, ofwel een ruwe 8%. Wat ergens wel realistisch klinkt overigens, .m.i.
Wellicht zelfs iets meer, afhankelijk van de BTW (want die $51,2mln is uiteraard zonder BTW)

ps. Om hetzelfde trucje uit te halen met omzet:
Omzet ging x4, winst x5.
The Witcher 3 boekte een recordjaar.
Blijkbaar doet CDPR niets anders dan die 2 games (+ alle spin-off merch).
Wat betekent dat mínstens 2/3 van de omzet van Cyberpunk afkomstig is. Want ik kan mij niet voorstellen dat The Witcher 3 nu ineens 2x zoveel verkocht is als vorig jaar, lijkt me eerder een stijging van 20% tot 25%. Harde cijfers kan ik zo niet vinden, in hun financial statement.

Omzet: € 478mln (ps. netto, zonder TVA/BTW of hoe dat ook mag heten in Polen).
2/3e Cyberpunk: +/- € 320mln
Refund: € 42mln
Dat is toch significant. Dan heb je het over een omzetverlies van 11,6%
(Meer, als -een deel van- die Refund nog steeds in de boeken staat als reserveringen)

Stel dat de omzet voor Cyberpunk rond de € 360mln lag, voor die 13,7mln verkopen. Dan is de gemiddelde netto-verkoopprijs dus ergens rond de 26€. Ga ik naar Amazon, dan kan ik daar ergens wel inkomen.Consoles: 28€, 30€, 44€ voor de PC versie.

Lijkt me dat ze wel hebben moeten toegeven op hun initiële verkoopprijs: Die lag blijkbaar op 60$ / 50€, maar is nu een stuk minder. Wat dus eigenlijk betekent dat ze nog een stuk meer zijn misgelopen dan die $ 51,2mln (€ 42,3mln); de imagoschade heeft hun verkoopprijs wellicht ook een schop gegeven.

Als ik daarop voortborduur, denk ik dat ze gemiddeld zo'n 3 tot 4€ hebben moeten toegeven op de verkoopprijs. Stel dat 2 à 3€ daarvan de imagoschade is (de rest zijn kortingen die op termijn ontstaan?), dan hebben ze dus ook nog eens zo'n 25 tot 40mln aan extra omzet gemist. Mochten games normaliter het eerste jaar niet in prijs dalen en dus dat volledige verlies hierop kan worden toegeschreven, dan heb je het zomaar over 50mln aan extra omzet die ze zijn misgelopen.

Anders gesteld: het sloppy werk heeft ze mogelijkerwijs zo'n 90 à 100mln aan omzet gekost. Maar goed, als je omzet x4 gaat en je winst x5, dan ga je dáár natuurlijk niet over lopen zeuren, wel?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat er zitten veel haken en ogen aan mijn berekeningen hierboven. Het wordt echter steeds minder (of juist meer) boeiend. LoL }:O

[Reactie gewijzigd door Timoo.vanEsch op 24 april 2021 23:19]

Ik vind 8% van de gebruikers die een refund aanvragen toch niet zo hoog, ten opzichte van het percentage schreeuwende negatieve reacties overal. En het spel heeft echt wel zijn technische problemen, en ze hadden echt gewoon geen current-gen console versie moeten maken. Maar het is geen slecht spel, zoals wel veel geroepen wordt. En al helemaal niet het slechtste ooit ofzo.

Ik blijf er bij dat negatieve mensen harder en vaker schreeuwen, en dat positieve mensen gewoon rustig zitten te genieten. Kortom, het lijkt allemaal veel erger dan het is.

Maar bedankt voor het nog gedetailleerder met bedragen versterken van mijn punt ;)

[Reactie gewijzigd door dok33 op 30 april 2021 15:26]

Oh, absoluut. Ik was het er ook volledig mee eens.
Wilde enkel de berekening even recht zetten [en verzandde vervolgens in cijfertjes] :9
prima spel verhaal hield me erg geboeid. heb letterlijk non stop gespeeld tot ik hem uit had
Omdat er ook heel veel mensen zoals ik een refund zijn geweigerd omdat we net over de 2 uur zaten in steam.
Als je nieuwsbericht leest zie je dat de 30.000 alleen refunds direct bij CD Projekt zijn. Refunds via andere verkoopkanalen vallen hierbuiten, dus ook Steam. 1e alinea ;)
Hoe deze opmerking in alle discussies over dit nieuws niet bovenaan staat, is mij een volledig raadsel. Iedereen roept maar wat. Reddit staat vol met "zie je wel, de meesten vinden het een fantastische game!. En dat terwijl de game met name op de consoles echt erbarmelijk slecht was (en soms nog steeds is). Die refunds tellen hiervoor niet mee. Het spel staat potverdorie nog steeds niet op de PS Store. Dat is niet omdat er een 'schreeuwende minderheid' was...
Hoe deze opmerking in alle discussies over dit nieuws niet bovenaan staat, is mij een volledig raadsel. Iedereen roept maar wat. Reddit staat vol met "zie je wel, de meesten vinden het een fantastische game!. En dat terwijl de game met name op de consoles echt erbarmelijk slecht was (en soms nog steeds is). Die refunds tellen hiervoor niet mee. Het spel staat potverdorie nog steeds niet op de PS Store. Dat is niet omdat er een 'schreeuwende minderheid' was...
Precies, het aantal dat geld terug gekregen hebben is veel hoger, ook omdat de consoles niet mee gerekend zijn, en ook Steam niet en ga maar zo door.

Ik hoop ook dat CD Projekt dit niet weer gaat doen met ze andere spellen, een halve spel uitbrengen, en mensen die de spel gekocht hebben lekker Beta testers laten zijn, maar ben bang dat dit met de volgende spel in ieder geval weer zo woord, aangezien Cyberpunk 2077 in 2020 €470,3 miljoen verdiende, daarvan was volgens de projecties ruim €253,7 miljoen nettowinst, dus ben bang dat dit normaal gaat woorden bij CD Projekt, en dat ze het zelfde zijn geworden als EA en Activision, en nog een paar.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 april 2021 05:17]

Die twee uur is eigenlijk schandalig.. bedoel je komt daarmee geeneens de tutorial door. (Lees een zwaar gescript deel van de game ) en kan daarmee de game zelf niet echt testen
Heb toevallig cyberpunk zelf net geïnstalleerd en heb regelmatig crashes lees dat tutorial daar al wat meer last van had dus hoop dat als ik er eenmaal doorheen ben dat het dan wat afneemt. Wel zit ik hierdoor al boven die 2 uur .

Hoop dat de EU die regels eens aanpakt want op dit moment maken te veel publishers hier misbruik van
Hoop dat de EU die regels eens aanpakt want op dit moment maken te veel publishers hier misbruik van
Tja en als de tijd te lang is maken de gebruikers er weer misbruik van. Denk dat er geen winnaars zijn dus beide beetje verlies pakken
Ik vind een game 2 uur kunnen uitproberen al een win. Het kan zijn dat je er later achterkomt dat je alsnog een miskoop hebt natuurlijk.
Idd, het is een luxe. Dat was vroeger wel anders, met een beetje geluk kon je een (uit de doos beschadigde) cd omruilen voor een nieuwe, maar dat was het dan toch echt wel.
Precies, maar dat is met alle werken zo (films, boeken, games), leuk is subjectief, hoe kun je daar in godsnaam garantie op gaan eisen? En verder hebben we toch talloze reviews, en zelfs complete playthrough videos om onze aankoop op te baseren?

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 24 april 2021 16:14]

ja veide verlies pakken is fair maar nu is het zwaar in het voordeel van de publisher
2 weken bedenktijd zoals alle andere producten die je koopt op afstand gaat het niet worden maar
2 uur na de tutorial zo redelijker zijn dan ben je uit het zwaar gescripte deel van het spel en krijg je dus een beter beeld van hoe het spel daadwerkelijk is.
Als het al twee uur moet duren voordat je daadwerkelijk aan de game begint, mag je daar ook zo je vraagtekens bij zetten. Een heel grote terleurstelling voor mij was bij CP2077 ook de rechtlijnigheid. Het maakt niet uit wat je kiest in reacties het komt steeds op een bepaalde reactie aan, voordat je verder kunt.
Twee uur is prima om te kijken of het goed werkt, daar gaat het om.
De twee uur is een tegemoetkoming voor onze wetgeving "Recht op een deugelijk product". Als je troep koopt terwijl je wat goeds verwacht, moet je dat op een normaal termijn weer kunnen inruilen. Zo kon ik vroeger mijn poepaankopen van games bij de Bart Smit, Free Record Shop of Intertoys tot 2 weken na aanschaf komen inruilen voor winkelkrediet als deze al geopend was.

Valve geeft ons 2 uur. 2 uur kan gewoon niet voldoende zijn. Als een spel wel vermakelijk is, maar je verwacht een mooie storyline of een paar dozijn uren aan gameplay, maar je bent na 2,5 uur spontaan klaar ... heb je pech.

No Man's Sky was ook een mooi voorbeeld en veel meer games doen dit tegenwoordig. Die rekken de early game uit zodat je daar minstens 2 uur mee bezig bent voordat je er achter komt dat dat alles is wat het spel eigenlijk te bieden heeft (NMS is tegenwoordig beter, maar zo werd het wel gereleased!). Valt in mijn ogen gewoon onder een miskoop en ik baal er van dat we veel consumentenrechten (nu was die 2 weken van de fysieke winkels een coulance en niet wettelijk) hebben ingeleverd in de stap naar digitaal. Net als het kunnen verkopen van je troep op de tweede hands markt "Shit, 60 euro uit gegeven aan deze troep, gelukkig kan ik het voor 45 euro verkopen op marktplaats", liever 15 euro verlies dan 60, toch?

Deze 2 uur regeling kregen we ook pas nadat Valve op de vingers werd getikt door de Duitse consumentenbond.
Ja de 2 uur is om te testen of het deugdelijk is, oftwel of het werkt. Of een spel vermakelijk is heeft niks met deugdelijkheid te maken.
Ja de 2 uur is om te testen of het deugdelijk is, oftwel of het werkt
Deugdelijk? Ik mag hopen dat het hele spel deugdelijk is en niet alleen de eerste 2 uur. Het gaat er juist om of je het spel leuk vind en niet per ongeluk een te ingewikkelde RTS heb gekocht of een gedrocht van een buggy game die pas na 2 uur begint te crashen.
Nee, dat is niet de bedoeling van het recht op een deugdelijk product (wettelijke garantie). Je haalt nu twee dingen door elkaar. Dit recht geeft jou de garantie dat je een product zonder problemen kunt gebruiken binnen de levensduur van een product, en is niet bedoeld om te bepalen of je het leuk vindt. Het geeft in eerste instantie recht op vervanging of reparatie, en niet op terugbetaling. Mocht een spel na 2 uur niet meer speelbaar zijn dan zou je daar aanspraak op kunnen maken, ook al is dat in de praktijk lastig. Deze wet staat boven de voorwaarden van Steam.

Niemand geeft jou het recht om een product van te voren uit te proberen om te bepalen of je het product bij jou past. Als dat bestaat is het een extra service. Misschien ben je in de war met het herroepingsrecht, dat bij kopen op afstand het bekijken in de winkel vervangt. Hierbij heb je het recht om een product te gebruiken zoals je dat ook in de winkel zou doen. Digitale producten kun je ook in de winkel vaak niet uitproberen, dus dat hoeft thuis ook niet. Net zo min geeft dit jou bij de aankoop van een stofzuiger het recht om je hele huis te stofzuigen, ook dat gaat ver buiten wat er in de winkel gebeurt. Bovendien heb je vooral bij games tal van beschrijvingen en reviews om te bepalen of het iets voor je is. Ik mis de tijd ook dat iedere game een demo had, en ik ben voor een langere probeertijd op Steam, maar dit is nu de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 april 2021 17:03]

Leuk gesproken maar meer een beetje recht lullen wat krom is. Misschien is de politiek iets voor je. Je moet alleen nog een beetje schaven aan je tegenstrijdigheden binnen je eigen tekst met je uitspraak van de langere probeertijd waardoor het niet leuk vinden toch een argument is op een mogelijke terugbetaling ongeacht het bewijs. Maar wettelijk gezien (de wetten van Steam) heb je helemaal gelijk.
Ik vertel je alleen hoe het werkt want je schijnt het niet te begrijpen. Misschien is de politiek iets voor je als je kritiek hebt op de wetgeving, daar heb ik niks mee te maken. Nogmaals, recht op deugdelijk product heeft niks te maken met het leuk vinden van een product. Het herroepingsrecht is ook niet van toepassing op digitale content. Dat je bij het herroepingsrecht zonder opgave van redenen kunt annuleren wil niet zeggen dat het de bedoeling is om een product net zo lang uit te proberen tot dat je weet of je het leuk vindt. Voor sommige producten kan dat in de praktijk wel omdat de bedenktermijn zo lang is en het product geen waardevermindering ondervindt. Dit recht is echter bedoeld om het verschil te verkleinen tussen kopen in de winkel en op afstand, en als je dus in de winkel een spel niet 4 uur kunt spelen, waarom zou je dat dan bij een koop of afstand wel moeten kunnen? Om nog maar niet te spreken over het nadeel voor webshops, uitgevers, en het potentiële misbruik (en DRM) door een dergelijke verplichte regeling voor digitale content.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 24 april 2021 15:08]

Ik vertel je alleen hoe het werkt want je schijnt het niet te begrijpen
Je vertelt mij hoe het werkt maar in de praktijk werkt het niet met je deugdelijk ambtenaar dat je bent. Dus je kunt wel heel wijs hoog van de toren blazen maar het is allemaal slap gezwets van je.
Als ik bij de Intertoys speelgoed koop voor de verjaardag mijn nichtje en ze vind het na een paar dagen niet leuk, kan ik er mee terug en mag ik het inruilen.

We hadden vroeger veel meer "rechten" dan dat we nu op Steam (en andere stores) hebben! We hebben er veel mogen inleveren zodat het digitaal geworden is.
Iets met appels en peren..
Het verschil in 'rechten' heeft vooral te maken met de beperkingen en risico's van het digitale medium vs het fysieke speelgoed. Hoe moet de Intertoys zorgen dat het digitale speelgoed wordt geretourneerd zonder dat jij een kopie houdt? Fysieke CD-ROMS en DVD's (verzegelde producten) gekocht in de winkel zijn ook niet te retourneren om die reden, ze zijn zelfs uitgesloten van het herroepingsrecht bij kopen op afstand. Als je bedenktijd gaat eisen zal de kleine speelgoedwinkel failliet gaan omdat ze geen DRM platform kunnen betalen en uitgevers daarom niks meer willen leveren. Het is allemaal niet zo makkelijk als je misschien denkt. En hoe ver wil je gaan? Als jij het einde van een film niet leuk vindt, dan wil je je geld terug? Hoeveel bedenktijd heb je bij een spel wat maar 6 uur duurt vs een spel van 60 uur? En hoe bepaal je de speeltijd?

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 24 april 2021 15:30]

Maar dan moeten ze geen scripted tutorials van meer dan 2 uur er in maken. Indirecte manier om het te omzeilen. Dan moet je het misschien per game gaan definiëren zoals tutorial + 2 uur = x uur.
Geen idee maar kan je niet gewoon een creditcard gebruiken, en dan aangeven dat je opgelicht bent?
Wat je hier oppert is simpelweg aanzetten tot fraude.
Hoezo, het product heeft toch problemen, en bij veel kaarten ben je half jaar of soms nog langer verzekerd voor van alles en nog wat.
Ik ken geen creditcard die je verzekert voor klanttevredenheid. Als je dan bij de CC-maatschappij moet gaan liegen over de reden, dan is dat fraude.

(Moet er bij zeggen, ik ken niet alle CC-maatscbappijen en voorwaarden).
Hoe kom je aan die onzin over liegen.
Lees die zin heel goed.
Zie je het al.

Hint: kijk vooral naar het eerste woord.

(Wellicht zie je dan in hoe onzinnig je reactie is).
Als je een iets koopt heb je een bedenktijd en kan je gewoon je geld terug vragen zonder rede, nu zijn er wel een paar uitzondering maar als het product ondeugendelijk is en zelf erkend door de leverancier dan moet je gewoon je geld terug krijgen.
Zo niet dan wordt je opgelicht, hoe moeilijk is dat te begrijpen.
Niet bij een spel waarbij een hele reeks cutscene bij horen.

ze skippen is ook niet prettig testen he...
maar deze cijfers gaan nu net over mensen die het bij CD Project zelf hebben gevraagd, niet bij Steam.
Meeste waarschijnlijk via GOG.com, dat platform is van CD Project, daar heb ik het spel ook gekocht (geen refund, vermaak me nog steeds goed met het spel).
Zelfs met een tien of honderdvoud is dit toch echt een flinke minderheid van de spelers.
Was bij mij geen enkel probleem. 3 uren gok ik. Wellicht 4.
Opzich opmerkelijk, steam heeft een kant en klaar ijskoud antwoord voor je klaarliggen, meer dan 2 uur gespeeld, STIK ER IN. dat is echt het antwoord wat je krijgt ongeacht redenatie, het interesseert ze gewoon niet.
dat is via het automatische refund systeem, dat systeem kijkt of je < 2 uur hebt gespeeld, zo ja, refund.
Als je een cyberpunk refund via een ticket had gevraagd, had je -zeer waarschijnlijk- wel gewoon een refund gekregen. Tenzij je je 30+ uren oid hebt gespeeld natuurlijk
Dan was ik lucky, en wellicht net tijdens de rel om SP.

Is me met een andere game ook eens gebeurd. Dus zo strikt is die 2 uren niet.
Maar wie weet had ik gewoon geluk.
Is nog steeds beter dan bij Sony 8)7
Ik wou een spel refunden zeggen ze doodleuk ja dat is pech voor je je hebt het spel al gedownload
Dat antwoord krijg je omdat er een AI is die het beoordeeld. Als je een mail had gestuurd naar CD project red hadden de mensen die de game gekocht hadden gewoon een refund kunnen krijgen, ongeacht welk platform ze het hebben gekocht.
Ik heb je niet gemodereerd, maar ik vind persoonlijk wel je post erg hard gesteld met Steam woorden in de mond leggen als "STIK ER IN" en dat het ze niet zou interesseren. Je presenteert het ook als een feit. Het strookt echter niet met mijn bevindingen (of die van joene1972), waar Steam juist wel coulant was. Nu moet ik wel zeggen dat ik best een flinke Steam library heb en maar 2 keer in mijn leven een refund aangevraagd heb, wellicht weegt dat ook mee.

Verder zou ik me niet te druk maken om moderatie, het is inmiddels al weer bijgetrokken.
Deze post van mij verdient officieel trouwens niet meer dan een -1 of 0 (ongewenst/offtopic).
30k is inderdaad enorm laag gezien de aantal verkopen. Mooiste is en dat zie ik vooral op Steam met vele andere games zoals bijvoorbeeld ook Rainbow 6 Siege. Mensen die allemaal schreeuwen dat alles aan het spel verkeerd is, maar ondertussen wel zeker 4 uur per dag het spel spelen volgens hun statistieken.
Kortom zo erg vinden ze het nu ook weer niet.

We leven tegenwoordig gewoon in klaagcultuur, maar weinig mensen die zelf op zoek gaan naar oplossingen voor het geen waar om ze klagen, zoals bijvoorbeeld gewoon een refund vragen en een andere leuke game uitzoeken om te spelen.
Dankzij het internet is klagen ook stukken makkelijker omdat het grotendeels anoniem is. Soms betrap ik ook mensen er op dat ze meerdere accounts aanmaken om te lopen trollen en te klagen, waardoor de aantallen nog hoger lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn.
En tevens zal je tevreden mensen minder tegen komen op de forums, want die besteden hun tijd in de game en niet op de forums.

Betreft Cyberpunk, ik heb het spel gekocht en nog steeds in bezit en heb geduld met het wachten op patches die de problemen er uit gaan halen en zal het spel over enkele jaren eens oppakken.
Ja want je koopt echt een game nu om pas over een aantal jaar te gaan spelen. Rare redenering is dit.
Helemaal niet raar als je nu een game koop dat te vroeg is uitgebracht, daardoor niet stabiel is, dus je tussentijds maar andere games gaat spelen. Zo iets heet geduld hebben (zeldzame menselijke eigenschap), maar ondertussen de developer wel zijn inkomsten gunnen, in de hoop dat ze mijn goed vertrouwen eren.
Kijk naar No Mans Sky... mooi voorbeeld.
Ik ben het volledig met je eens dat mensen voornamelijk klagen zonder zelf te willen kijken naar een oplossing. Maar dat staat los van het feit dat ze een product hebben geleverd dat nog niet af was.

Dat jij het spel nu koopt (voor de release prijs) en wilt wachten totdat alle problemen zijn opgelost (en dus de prijs ondertussen is gezakt) is eerder uitzonderlijk dan dat het de 'normaal' moet worden. Je kunt gewoon niet een game lanceren als die nog niet af is.

Zelf heb ik gewoon 'door de bugs heen' gespeeld en me prima vermaakt. Vond 't niet zo'n geweldige game maar dat heeft meer te maken met de setting, besturing, en gemis van third person camera.

Mensen die het toch spelen ondanks dat ze klagen is natuurlijk nog steeds valide. Het feit dat ze het 'toch spelen' maakt geen drol uit. Voorbeeld; Hoezo moet jouw aangeschafte auto het goed doen? Je rijdt er toch elke dag in rond met alle mankementen!? Updates volgen wel...

[Reactie gewijzigd door DoodVuurtje op 23 april 2021 11:41]

Dit al de nieuwe normaal voor veel games alleen noemen we het dan meestal Early Access. CDPR heeft gedaan alsof ze het spel al af hadden, dat was dom van ze :D
Ben het wel met je eens. Ik zit er niet mee dat de game niet af is. Het ligt in de kast te wachten tot de volledige ps5 versie uit komt. Ik vind het niet erg om €55 aan CDPR te geven om ze te steunen in het door ontwikkelen van deze game. Ik vind het een erg toffe developer. En ja ze hebben beloftes gemaakt wat ze door druk en tijd niet hebben kunnen waarmaken, maar dit was idd ook het geval met No Mans Sky. En dat laatste is nu een van de leukste games ooit voor mij.

Ik begrijp de mensen die een refund willen ook wel. Vooral als je de game op de last gen hebt aangeschaft.
Dat heeft niks met geduld hebben te maken, maar met hoop, of vertrouwen op in het verleden behaalde resultaten.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 april 2021 12:49]

Ik denk dat dat regelmatig gebeurd. Dankzij o.a. de steam sales zijn mensen spellen gaan sparen. Als zo'n spel dan super gehyped is zullen er echt wel mensen zijn die het 'alvast' aanschaffen, ookal zijn ze nog niet direct van plan het te gaan spelen.
[/quote]
Betreft Cyberpunk, ik heb het spel gekocht en nog steeds in bezit en heb geduld met het wachten op patches die de problemen er uit gaan halen en zal het spel over enkele jaren eens oppakken.
Hier snap ik echt helemaal niets van. Je mag toch een goed spel verwachten? Is toch niet zo dat anderen dan zeuren omdat ze niet jaren willen wachten?
Ik heb als PC gamer (Nvidia) niet echt last gehad van de paar glitches. Vond het persoonlijk wel een vrij korte game (~48h) voor het geld vergeleken andere games (Skyrim, Witcher, RDR, Horizon Zero Dawn, GTA).
Ik ga het over een jaar nog wel een keer spelen, hopelijk met uitbreiding, wel erg genoten van de setting van de game.
Ik begreep dat 'de community' vroeg om een kortere game. Ze vonden de Witcher bijvoorbeeld te lang waardoor vele mensen de game niet uitgespeeld hadden.

Persoonlijk heb ik liever een veel langere game, maar goed. De meest vocale personen representeren helaas vaak 'de community'.

Heb me laten vertellen ze dat zelfs het verhaal hebben ingekort om aan deze wens te voldoen.
Beetje off-topic maar ik vind 48u voor een korte game juist weer veel te lang. Ik kom daar nooit doorheen met 3-4u max game tijd per week.

Een base game van 8-12u met expansions van ieder ook zo'n duur zou een uitkomst zijn. Koop je dan de meeste luxe game dan heb je alles en ben je 50+ uur zoet, de basic versie alleen 8-12u. Zoiets. Hoop dat we daar ooit heen gaan.

[Reactie gewijzigd door Juggernaut1987 op 23 april 2021 12:04]

48 uur? Dan heb je zéker niet alle sidequests gedaan.

Maar CDPR had inderdaad wel aangegeven dat de hoofd verhaallijn een stuk korter was dan die van the Witcher 3.
Neemt niet weg dat ik zo rond de 130 uur zat met mijn eerste CP2077 playthrough.
Dat wordt misschien nog meer bij een tweede playthrough, maar daar wacht ik uiteraard nog even mee.
Ik had geen pin meer op de kaart staan. Maar ik speel EZ mode met cheats (elke game), dus vergelijk mijn 48h met de 80h die ik nodig had voor RDR2, 120 voor The Witcher 3, 110h voor Skyrim, GTA weet ik niet meer, en HZD ben ik nog mee bezig :)
Ik speel ook op makkelijk (geen cheats deze keer, niet nodig bij dit spel), maar zit al ruim boven de 150, maar probeel wel alle quests te doen. Met 48 uur geloof ik niet dat je het heel spel al gezien hebt.
Inmiddels heb ik wel nog wat extra uren in random rondrijden gestopt, maar ik zit op 84%, en ik zat op 78% na 48 uur ofzo.

Die laatste 15% zijn waarschijnlijk van die bizarre achievements, en ik heb geen 100% drang. Als het missies, storylines, sidequests, vehicles en alles op de kaart aan komt heb ik 100% wat bij betreft.

https://tweakers.net/foto...fEiPObU7RhdnLWFzIE7nl.png
Het gaat om klanten die direct bij de uitgever om een refund hebben gevraagd; spelers die bijvoorbeeld via een winkel om een refund hebben gevraagd, vallen hier buiten.
Ik gok zomaar dat het via de stores om een veelvoud kan gaan - dat is toch hoe de meeste mensen hun spellen kopen.
Dit is alleen via de uitgever zelf hè, niet via de normale kanalen. Op Steam heb je sowieso altijd al een aantal procent die z'n geld terugvraagt. Of de game nou goed werkt of niet.

Eén Youtube kanaal stelt zelfs (naar aanleiding van een enquete) dat het er in totaal wel twee miljoen zijn.
De realiteit is dat de mensen op het internet toch vaak een vocale minderheid zijn. Ik ben benieuwd naar cijfers van andere stores, maar ik denk dat een grote meerderheid het spel gewoon gehouden heeft of later opnieuw aangekocht (na patches).

Het is nog steeds de meest succesvolle CDPR titel, ondanks dat dezelfde vocale minderheid The Witcher 3 als 1 van de beste games allertijden noemt.
Ik had de game ongeveer 20 uur gespeeld.
Toen kwamen er problemen met de savegame en was ik er helemaal klaar mee.
Kreeg pas 2 maanden later mijn geld terug.

Vraag mij dan ook oprecht af of je deze game wel kan repareren.
En belangrijker.. is het de moeite wel waard?
Je speelt een game 20 uur en vraagt dan je geld terug? Veel triple A games komen niet eens aan 20 uur speeltijd.
Hieronder zijn wat triple A games met de tijd dat het kost om ze uit te spelen. Best leuke stats al zeg ik het zelf. Deze zijn uiteraard onder de 20 uur:

Doom Eternal: https://howlongtobeat.com/game?id=57506
Call of Duty: Black Ops Cold War https://howlongtobeat.com/game?id=82091
Star Wars Squadrons: https://howlongtobeat.com/game?id=80090
Wolfenstein Youngblood: https://howlongtobeat.com/game?id=57504
Rage 2: https://howlongtobeat.com/game?id=58031
Die save game probleem is sowieso al opgelost.
Had daar ook in het begin last van, maar gelukkig had ik naar verschillende save bestanden gedaan, zodat ik de vorige sessie nog kon herstellen, en in de nieuwe save structuur zat, waardoor het geen probleem meer was.
Het is fijner als je meerdere save-punten hebt, dan 1 enkele save punt auto-save doet.
Ik bewaarde op bepaalde tijden mijn savegame naar een apart bestand, dat had me gered, anders was ik er ook kapot van.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 23 april 2021 11:26]

Wow, ga je ook naar de bioscoop, en kom je na anderhalf uur naar buiten en zeg je dat je je geld terug wilt?
Of stuur je 1 slice van je family size pizza terug naar de pizzeria om ze te laten weten dat de pizza koud is aangekomen?

20 uur spelen en dan toch je geld terug hebben gekregen. Ik vind het superieure klantenservice, eerlijk gezegd.

En om je vraag te beantwoorden: Ja, enorm de moeite waard.

Als je het voor elkaar kan krijgen om eens te kijken en luisteren, zonder negatief te doen, check dan de reddit sub r/LowSodiumCyberpunk Daar kan je leren waarom.
En toch heb ik me prima vermaakt met Cyberpunk op mijn Series X. Bugs en glitches heb ik nauwelijks gehad. Ik snap dat lang niet iedereen die ervaring heeft gehad, maar ik kan niet wachten op de "next gen" upgrade en de DLC om er nog een keer doorheen te spelen.
tja op de PC had ik ook weinig last van bugs, wat kleine schoonheidsfoutjes en de engine die het net niet trok (popup van airco's en andere detail versieringen).

Maar verhaal was mooi, de side quests waren interessant.

Denk dat veel mensen zich hebben laten opgeilen tot ze een GTA game gecloned met Deus EX (het orgineel) en een verhaal van Obsidian maar dan vele malen beter voor zich zagen.

Ik heb serious iemand zien klagen dat een NPC een bak noodles uit zijn achterzak haalde... tja dan ben je toch echt wel van de pot gerukt met je verwachtingen. Of het bedrijf dit allemaal echt beloofd hebt weet ik niet, houd me verre van dat soort discussies omdat online mensen echt de gekste dingen bedenken op 1 zinnetje.

Het was een leuk spel dat wat netter had gekund.

Nu de DLC.
Ik heb serious iemand zien klagen dat een NPC een bak noodles uit zijn achterzak haalde... tja dan ben je toch echt wel van de pot gerukt met je verwachtingen.
Dat komt omdat het spel onder een gigantisch vergrootglas lag en iedereen mee wilde doen in het bashen van Cyberpunk.
Natuurlijk zou ik ook 'huh? wat was dat nou' denken als ik het zou zien, maar om er nu openbaar over te gaan klagen? Nah.... ik speel liever het spel.
Begrijp best dat The Witcher 3 dit boekjaar goed verkocht is, komt natuurlijk door oa de Netflix serie en dat ze deze met behoorlijke kortingen verkocht hebben, heb em zelf pas geleden ook maar aangeschaft toen de complete versie nog geen 9 euro was.
En tja Cyberpunk, je hoort de schreeuwers natuurlijk wel behoorlijk, maar toch zijn er ook hele volksstammen die er wel enorm van genoten hebben. Fijnste zou zijn natuurlijk als ze alle problemen zo snel mogelijk nog steeds proberen op te lossen. Maar ik koop em, net zoals The Witcher 3, wel weer eens als die onder een tientje is, want ik vind het wel mooie spellen, maar het is toch niet echt zo mijn ding.
Cypberpunk was echt onspeelbaar voor mij. PC en artifacts. (1080TI) Wellicht deed ik zelf iets verkeerd. Iig netjes mijn geld terug gekregen en ik koop hem later nog wel eens.

Witcher 3 was al heel populair voor Netflix, en gewoon een leuke game. Netflix overigens prima
karakter gevonden als hoofdrolspeler. Heel knap. Wil geen azijnpisser zijn en dat hebben ze toch wel goed gedaan.
Als dit azijnpisser modus is, wil je wel eens blij zien. Vond je redelijk positief :)
Heb het best lang aangekeken maar nadat ik door een update helemaal niet meer kon spelen (hij bleef in een telefoongesprek hangen) was ik er klaar mee.

Bij Xbox werd mijn digital download ruim na de normale termijn zonder probleem teruggenomen.
Aangevraagd met wat onderbouwing omdat ik echt laat was maar werd vrijwel direct geaccepteerd.Moet haast wel auto-accept zijn geweest want was secondewerk.

Toch wel zonde hoor, leuke game maar het was gewoon echt te erg. Ik hoop dat ze het waar gaan maken maar ik vrees dat het Anthem gaat volgen.

[Reactie gewijzigd door Edwin op 23 april 2021 11:12]

Toch wel zonde hoor, leuke game maar het was gewoon echt te erg. Ik hoop dat ze het waar gaan maken maar ik vrees dat het Anthem gaat volgen.
Waarom denk je dat?
Niets wijst daar op, integendeel!
Ze blijven patches uitbrengen en willen net dit lange tijd ondersteunen om een grote playerbase op te bouwen.
Bij Anthem is er ook van alles beloofd en hadden ze plannen.

De tijd zal het leren, ik hoop dat ik ongelijk heb.
Ik heb mij prima vermaakt met CP'77. Ja er zaten wat bugs in maar verder vond ik het prima. Ik heb mijn geld wel eens aan slechtere dingen uitgegeven dus CDP mag mijn geld houden.
Op de een of andere manier werkte hij prima bij mensen op de PC. Maar ik (PC) zag continu bosjes in mijn scherm die er niet waren. Of hoorden te zijn.
Meeste PC mensen werkte het prima, sommigen konden het echt helemaal niet spelen...

Stadia werkte altijd prima. Ja, sommige in-game glitches, maar niks meegemaakt waardoor je game echt verstoord werd. Tuurlijk gek als je auto spawnt in een andere auto die dan ontploft, net iets te dicht bij jou. Hup laatste savegame, en door.

Die momenten waren echt niet meer aandacht waard dan dat. Terwijl de wereld en het verhaal wel ontzettend de moeite waard zijn.

Kon het _nog_ beter, vooral technisch gezien? Ja hoor.
Was het zijn geld waard? Absoluut!
(zeker met die gratis Chromecast Ultra en controller)
Hopelijk krijgen ze in de toekomst al deze kopers terug. Zelf wacht ik tot er genoeg aan is gesleuteld incl content patches en dan speel ik hem weer opnieuw uit.
Hopelijk krijgen ze in de toekomst al deze kopers terug.
Dat hoop ik ook wel.
Ik heb bewust gewacht,net als met Witcher 3. Dit keer heeft CDPR wel echt met vuur gespeeld... Ik hoop dat ze hier van leren.

Maar tegelijkertijd hoop ik echt dat ze hier bovenop komen, want de games van CDPR verdienen het. En ik zou ze ook niet willen missen in de industrie.

Het is wel jammer CP77, zelfs al hebben ze het straks helemaal op orde, per definitie met een raar smaakje de boeken in gaat. Terwijl op voorhand deze game al bijna in de Hall of Greats was geparkeerd.
Ze hebben er dan wel echt een potje van gemaakt maar toch ook netjes op de blaren gezeten. Ik heb het zelf op mijn PS4Pro prima kunnen spelen ondanks enkele crashes gedurende 1,5 maand spelen. Vond het een erg gave game met gave setting en verhaal. Hoop dat het een tweede kans krijgt voor mensen die wel serieuze problemen hebben gehad.
De meest buggy game die ik ook heb gespeeld , maar dat deed weinig af aan het plezier. Al dat gedoe was een beetje overdreven. Klachten over de performance van grafisch misschien wel de mooiste game ooit, op videokaarten van bijna 5 jaar oud (1070, 1080 GTX), dat sloeg ook nergens op.