Cyberpunk 2077 krijgt verbeterde minimap en cosmetische dlc via 1.3-update

CD Projekt Red heeft meer bekendgemaakt over de komende 1.3-update van Cyberpunk 2077. Zo krijgt de game de eerste dlc in de vorm van gratis cosmetische content. Daarnaast zullen er aanpassingen aan de gameplay worden doorgevoerd, zoals een verbeterde minimap.

Een van de belangrijkste wijzigingen is dat de minimap beter in- en uitzoomt tijdens het rijden, zo is te lezen in de patchnotes. Tijdens het rijden moet de minimap nu meer uitgezoomd zijn, zodat het eenvoudiger is om te navigeren. Daarnaast komt er een knop bij de skill tree om perkpoints te kunnen herverdelen. Het aantal slots voor autosaves en quicksaves wordt tevens verhoogd tot respectievelijk twintig en tien.

Na het installeren van de update zullen vijanden de speler minder snel of juist sneller op gaan merken, afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad. Vijanden op Easy en Normal zullen de speler minder snel opmerken, terwijl vijanden op Very Hard de speler juist sneller zullen zien. Bij deze laatste moeilijkheidsgraad zullen vijanden ook agressiever zijn als ze op zoek zijn naar de speler.

CD Projekt Red brengt voor het eerst ook extra content naar de game in de vorm van gratis dlc. Het gaat om twee jassen, een voertuig en een alternatief uiterlijk voor Johnny Silverhand. Deze extra's komen beschikbaar nadat de speler bepaalde punten in de verhaallijn heeft bereikt. De ontwikkelaar wil later meer van dit soort dlc uitbrengen.

Gratis dlc werd al langer beloofd aan spelers, maar de ontwikkelaar zegt dat er inmiddels verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van 'streaming' en 'memory management' die dergelijke dlc nu mogelijk maken. Een releasedatum voor de 1.3-update is nog niet genoemd.

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-08-2021 • 12:29

142 Linkedin

Lees meer

Reacties (142)

142
138
67
2
0
17
Wijzig sortering
Nog even en de game is af. :+
Met dit tempo lijkt t nog een paar jaar te duren voordat de game af is. Ik hoop dat er nog significante features naar het spel komen, zoals de optie om je aan te sluiten bij een gang.

we zijn inmiddels 9 maanden verder en na een paar uur spelen in de eerste 2 weken van release heb ik nog steeds geen motivatie om terug te keren naar de beloofde cp2077 wereld. Misschien ben ik gewoon door de hype verpest
Ik had het spel vlak na release gespeeld en uitgespeeld (zonder opgehyped te zijn, en voor ~21 EUR gekocht bij GOG.com via Rusland). Het was leuk, maar ik heb nu eigenlijk geen behoefte om het opnieuw op te pakken. Daarvoor is meer nodig dan enkel wat cosmetisch prul en kleine verbeteringen die in het originele spel hadden moeten zitten.

Er was veel beloofd dat er nog steeds niet in zit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 augustus 2021 12:54]

oh zucht, die lijst weer. Hoeveel keer moet die nog debunked worden voor die stopt met gedeeld te worden?
Een lijst met bronnen (zelfs van PR zelf), open discussies en bijgewerkt, tegenover een oneliner hier dat het 'debunked' is? Goh wie zou daarin betrouwbaarder zijn?
hey, je moet mij niet geloven. Kijk zelf maar eens aandachtig naar die 'bronnen'. En dan bedoel ik dus niet Reddit pagina's waar wat tweets en stukken interview uit de context gerukt worden en al dan niet bewust misbegrepen worden, maar de echte orginele bronnen. Kijk zelf naar de interviews. Kijk naar wat de medewerkers van CD Project Red effectief gezegd hebben. En vergelijk dat dan met die lijst. En kom dan nog eens terug.
Dan houd je nog steeds meer dan de helft van de lijst makkelijk over, diverse punten komen zelfs vanuit hun EIGEN trailers en playthroughs, hun eigen interviews (video) en toelichting op beelden.

Dan kan je nog een schifting maken met 'wat is aangepast' (zoals je background keuze was eerst een tri-principe was), maar als dat ooit werd weergegeven als 'dit komt', en nu niet 'is', dan blijft het nog steeds onderdeel van de lijst.

Secondair, de helft die ik heb gevonden staan er niet eens tussen, zoals niet werkende perks, niet bestaand van bepaalde wapens op bepaalde lvls, de 'locked' state van progressie in de map/NPC's, en nee, deze zijn nooit gefixed, deze werken nog steeds niet.
nu ben je wat in de war.
De lijst is "dit is wat CD Project Red zogezegd beloofd heeft".
Niet "dit zijn de bugs / onvolmaaktheden van het spel"

Je zegt "diverse punten komen zelfs vanuit hun EIGEN trailers en playthroughs, hun eigen interviews (video) en toelichting op beelden". Bedoel je dan die filmpjes waar in koeien van letters staat "Dit is een werk in progress. Alles wat je ziet kan nog veranderen"? Die fimpjes?
Is het niet een beetje flauw om je als organisatie eerst in te dekken en dan specifiek mechanismen te verkondigen die je absoluut uit het spel laat? Ze hadden dus ook gewoon een jpg kunnen sturen van een spel en dan was het goed ofzo? Ze hebben gewoon hele bold statements gemaakt en niet waargemaakt. Het zou de game der games zijn en nu is het gewoon een mooie game met een slechte start. Komt wel weer goed als ze van de fouten leren en niet meer complete nonsens beloften doen. Vroeger zei je gewoon misschien in plaats van absoluut* als je niet zeker weet of je megabeloftes gaat nakomen.
Ik vind het nog steeds een leuk en waard spel.

* niets is waar
Aaah de bekende 'het is een beta, alles kan nog veranderen' discussie.

Nee, daar ik het bij, ga nu rustig eens het Reddit topic doorlezen, inclusief de sub-reddits over de specifieke onderwerpen, daar zijn al genoeg argumenten heen en weer gegooid. Jij bent kamp 'was demo dus alles nu is, is mooi', ik ben kamp 'veel beloofd, nooit gekomen', klaar.
Om heel eerlijk te zijn geef je "jouw kamp" misschien een te kleurrijke naam daar. De hele discussie die jullie twee hier voeren is over of er daadwerkelijk iets beloofd is.

Ik snap de frustratie wanneer devs iets tonen in trailers en het dan niet waar kunnen maken, maar helaas zijn producten die niet af zijn altijd aan verandering onderhevig. Wilt natuurlijk niet zeggen dat ik het eens ben met de gang van zaken, maar het is wat het is.

Wat Cyberpunk betreft wacht ik zeker nog een tijd voordat ik het ga spelen. Kan er alleen maar beter op worden denk ik zo : ) Hopelijk voegen ze nog veel features toe!
Dus je geeft zelf al aan dat de persoon die je quote gelijk heeft, en richting de 50% op de lijst onwaar is :) Alleen aangezien we hier op elkaar reageren we meer gelijk dan elkaar moeten houden. Doe ik ook vaak zat :+.
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat je zeker 50% minimaal op de 'beloofd maar niet gekomen' lijst kan hebben, maar heeft een andere interpretatie van 'wat beloofd is'. En zit nog een wereld van verschil tussen 'debunked' (wat ze niet zijn) en 'dit is een feature, geen bug'.

Veel hebben met name de discussie over de keuze, character-perks (de 'hidden 5th') en dialoog opties, die bv in trailers veel anders waren, maar mogelijk door 'keuzes' zijn vervangen door of simpelere varianten, of gewoon werkende versies omdat de originele gewoon niet goed waren. Die kan je prima wegzetten als 'was beloofd maar is er niet', maar kan je ook wegzetten als 'is er wel, maar in andere vorm'. Dan heb je daarin nog het plukje 'maar die zitten straks in een DLC', waar ik simpel ben: het zit er niet in, punt.

Als ik zeg dat een glas half vol zit met melk, betekend niet automatisch dat de andere helft 'leeg' is, kan ook gewoon gevuld zijn met water.
tl;dr "zoek het zelf uit"
Als het debunked is lijkt mij dat je echt wel kan verwijzen naar een bron die dat doet.
vraag dat de mannen van 'no man sky' :+ wanneer je product koop omdat bepaalde functies aangekondigd zijn, en achteraf niet zo blijkt te zijn [..] voel je je als consument gewoon genaaid, dus prima begrijpbaar dat 'die lijst' weer aangehaald wordt.

heb de game gekocht voor de PC, nu zijn de specs van mijn pc niet super, maar voldoende om de game te spelen. Maar na 2 dagen heb ik m niet meer aangeraakt; het was/is gewoon een fiasco en een aanfluiting te noemen hoe die game verkocht is.

Probeer het over een jaar nog wel een keer, mogelijk dat game-breaking bugs inmiddels hersteld zijn in een solide game ervaring. Maar dit was eens, en nooit meer; koop 0 games nog op release day. (pre-order was ik al van genezen, maar dit 'gold' status .... nee zo kweek je vertrouwen bij de consument.)
Waar is die debunked als ik vragen mag? Want ik check zijn lijst en pak wat random punten en check ze met de links en het lijkt aardig valide.
Neem bijvoorbeeld de 1000 unieke routine npc's die er in zouden zitten, dit is echt beloofd door CD Projekt Red maar ik kan je echt vertellen (ook uit ervaring) dat het er niet in zit...?

Als er iets daarbij in de buurt komt is dat nog eerder Red Dead Redemption, ik heb in die korte uurtjes daar meer unieke gebeurtenissen meegemaakt dan bij Cyberpunk.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 18 augustus 2021 13:28]

Hier ook bij release uitgespeeld op PC. Er was eigenlijk niks aan de hand. Erg mooie graphics, dat wel. En een bijzonder goed spel. Me in geen tijden zo goed vermaakt.

Dat gezeur over de bugs en missende features vind ik wat overdreven. Okay, op last-gen consoles draaide het wel erg slecht. Maar missende features moet je gewoon zien als marketing praat voor de release. Met een korreltje zout nemen. Peter Molyneux versprak zich ook wel eens :)
Niet om je aan te vallen, maar zou je dit soort gedrag ook accepteren bij het kopen van een ander product ?( zoals een huis, auto, televisie)

Werkelijkheden iets mooier maken dan ze zijn, dat is inderdaad iets dat bij marketing hoort. Maar ronduit liegen over dingen die in een spel zitten, vind ik toch wel iets dat buiten de categorie marketing valt en recht in het vakje misleiding terecht komt.

Begrijp me goed, ik heb me prima vermaakt met CP2077, maar het gebrek aan bepaalde content die ze toch echt hebben aangeprezen viel behoorlijk op ( interactie met npc's, levende stad, betekenisvolle quests met meerdere mogelijkheden, mate van 'customizability' ).

Ik vind het gewoon een beetje vreemd om de verantwoordelijkheid van het kopen va een misleidend product vooral bij de consument neer te leggen, ipv bij de producent die zijn belofte niet nakomt.

Ben oprecht geïnteresseerd hoe je hier tegenover staat.
De missende features zijn in mijn ogen een kleinigheid. Je krijgt namelijk al ontzettend veel spel voor je 50 euro. Gemiddeld toch 25 uur zie ik.

Je hebt wel gelijk dat het niet helemaal netjes is om dingen te beloven waarvan je niet zeker bent of je het kunt leveren.

Maar de voorbeelden die je geeft zijn wel even wat duurder hè. Een huis!? :)
Doet het terzake of iets duur is of niet? Ik nam het voorbeeld ook om aan te tonen dat je het waarschijnlijk niet zou accepteren in dat soort gevallen. Consumenten een product aanbieden op basis van misleidende informatie is strafbaar en, mijns inziens, niet correct, of het nu om een zak pinda's gaat of een huis.

Waar het in essentie om draait, is dat we geen genoegen moeten nemen met producten die op misleidende manieren verkocht worden. Dat staat los van hoe leuk, duur en hoe groot de misleiding is.
Je moet een onderscheid maken tussen de ontwerp fase en de verkoop van de game.
Ik denk dat ik dat gedaan heb. Gezien je reactie, sta je daar anders in. Ben dan toch benieuwd hoe je opmerking zich verhoudt tot hetgeen ik gezegd heb.
Ik was na 20 minuten al uitgekeken, misschien pak ik het ooit nog eens op maar dit spel boeit me echt totaal niet vergeleken met The Witcher 3
Ik snap je punt helemaal. Ik heb de pc versie van mijn pre-order niet eens uitgespeeld en ergens vlak voor de laatste missie een uninstall gedaan. Wat mij vooral erg tegen stond was dat alhoewel Cyberpunk neer gezet wordt als een RPG de game niet als zodanig aan voelt. Ik vind de skill trees niet erg boeiend, het crafting systeem ook niet en de gear en andere cosmetische dingen zie je praktisch nooit terug omdat het een fps is. Daarnaast waren er momenten dat ik dacht "wat is dit een mooie game" en andere momenten dat ik dacht "wat een lelijke saaie textures en omgevingen".
Cyberpunk had beter 2 jaar later uit kunnen komen wanneer het af zou zijn geweest. Misschien dat ik over een paar updates weer eens een poging waag maar tot nu toe weinig behoefte aan.
Ik heb m zelf nog wel uitgespeeld en daarna nog bijna alle zij missies gedaan op een paar hideouts na, om in ieder geval nog het gevoel te krijgen dat ik geen 60 euro weggegooid had. Maar dat allemaal heb ik gedaan in iets meer dan 60 uur.
Verder helemaal met je eens dat niks boeiend / belangrijk voelt. Daarbij had ik al gelezen dat replay met andere factie compleet onzin is omdat het voor 95% gewoon hetzelfde is op het intro filmpje en afentoe een dialoog keuze na...Waarvan ik meestal de factie optie niet eens koos omdat t nergens op sloeg (nomad)

Het is een rpg game zonder de rpg elementen die we allemaal allang gewend zijn van bijvoorbeeld de GTA games. Het zijn de kleine dingen zoals auto's aanpassen, meerdere huizen kunnen kopen, dronken worden in een bar en noem maar op wat er voor zorgt dat je alles wilt ontdekken in de game. En niks daarvan zit in cyberpunk wat het maar een dooie bedoeling maakt en je gewoon stopt met spelen als je de missies hebt afgemaakt.
Ik heb de hele hype gemist en ik vermaak mij uitstekend met deze game op PS5. Ik heb sporadisch een crash gehad en af en toe een GUI bug of een NPC die twee keer een sterfanimatie doet, maar niks dat afdoet aan mijn speelplezier. Ik vind het jammer dat deze game voor veel mensen is verpest door te hoge verwachtingen, want het spel is niet slecht.
Met dit tempo lijkt t nog een paar jaar te duren voordat de game af is. Ik hoop dat er nog significante features naar het spel komen, zoals de optie om je aan te sluiten bij een gang.
Aansluiten bij een gang zat nooit in de scope v.d game, noch in de marketing. De marketing was dat jij een merc bent, in een story-driven game. Het is geen sandbox. Dus lid van een gang worden staat regel-recht tegen over het zijn van een freewheeling mercenary.
op pc genoten 75 uur met de rtx 3070

consoles ok op ps5 en series x
Dat heb ik ook. Gewoon geen zin om het spel te spelen omdat het me best wel tegen viel.
De marketing truck die ze gebruikt hebben wordt letterlijk in het spel uitgelegd en hoe de grote bedrijven er misbruik van maken.
De marketing truck die ze gebruikt hebben wordt letterlijk in het spel uitgelegd en hoe de grote bedrijven er misbruik van maken.
Volgens mij zitten er geen vrachtwagens in het spel.
https://www.gamesatlas.com/cyberpunk-2077/vehicles/

> LIST OF HEAVY-DUTY VEHICLES IN CYBERPUNK 2077:

Guess again }:O
Ik heb het na de release ook gespeeld en ben vast komen te zitten in een van de bugs waardoor ik of een stuk terug moest of helemaal op nieuw moest beginnen. In geen van beide had ik echt zin gezien de vele andere bugs die ik ben tegen gekomen.

Laatst toch maar weer eens gespeeld en ik moet zeggend dat het een flink stuk minder dramatisch is dan het hier voor was. Er zijn nog zat dingen die ik mis en waar ik van denk dat men het eigenlijk gewoon op had moeten lossen maar ondanks dat is het toch best wel een vermakelijk spel met redelijk wat vrijheden en opties en een niet verkeerde verhaal lijn.

Ik hoop wel op de betaalde DLC's die hoop ik een stuk meer content gaan toevoegen, want het hoofd verhaal is een beetje te kort. De vele side missies maken dat voor een deel goed maar het lijkt me toch leuk om nog wat meer te spelen in deze wereld.
Heb de game via stadia en moet zeggen dat ik er meer van geniet dan verwacht.
De minimap was het grootste struikelblok voor mij.
Vooral de sfeer en omgeving in de game vind ik erg tof. Nu had ik weinig verwachtingen vooraf.
Daar ben ik ook op aan het wachten. Had erg zin in deze game maar heb besloten om minimaal een jaar te wachten zodat de grootste fouten eruit zijn.
-75% korting actie op een moment en dan zien we wel weer.
Ik zie dat die 20 euro kost tegenwoordig, misschien is het voor dat geld nog te doen :+
Leuk. Maar waar blijft die Next-Gen update?
Die komt vanzelf wel een keer, maar zolang er geen update is voor de huidige generatie consoles blijf ik van deze game af.
De optimalisaties voor base last-gen consoles zijn zo`n beetje allemaal wel eruit nu als het goed is heb ik ergens gelezen in een artikel van iemand die met CDPR sprak. Ik kan het nu niet tevoorschijn halen.

Dus als het nog steeds niks voor je is, pech. Misschien wanneer je upgrade naar next-gen dat je 2077 nog in de budget pak voor 10 euro kan oppakken, en is gelijk de respectievelijke next-gen update uit.
Met huidige generatie consoles refereer ik naar de PlayStation 5, Xbox Series S en X 😉

Over met iets meer dan 3 weken heb ik mijn Xbox Series X een jaar :9
Beetje offtopic, maar over iets meer dan 3 weken is het de eerste/tweede week van september en de console is toch pas in november uitgekomen? :P
Ik vergis mij inderdaad, maar na 9 maanden is het wat mij betreft geen next-gen maar current-gen :*)
Hehe. je hebt verder helemaal gelijk hoor :)
Eind dit jaar, wanneer de najaar blockbusters allemaal uitkomen dus. Had gedacht dat het wel een leuke game zou zijn voor het voorjaar, maar in Q4 is er wel wat beters te spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 augustus 2021 12:43]

Next-gen update? Je bedoelt de PC code voor consoles? :)

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 18 augustus 2021 13:17]

Deze staat gepland voor later dit jaar. Dus om op je vraag in te gaan blijft deze nog even in ontwikkeling.
Komt er nu bij alle games update een nieuwsartikel op Tweakers, of is het puur omdat deze game hyped is? Nice man maanden na release krijg je een jasje als "DLC" wat een lachertje :+
Ik snap niet zo goed waarom iedereen op deze DLC haat.
CDPR heeft altijd al gezegd dat er, net als in de Witcher 3, kleinere gratis DLC naar Cyberpunk komt en uiteindelijk ook uitbreidingen die wel betaald zijn.

Deze DLC is exact van hetzelfde caliber als in de Witcher 3: de Witcher had een extra item set, Cyberpunk heeft nieuwe jassen. Witcher kreeg alternative looks voor characters, Cyberpunk heeft een alternative look voor Johnny. Zijn mensen dan ook massaal op de Witcher 3 DLC gaan haten? Ik heb het idee dat men alleen nog maar het negatieve van dit spel wil inzien. Wat nou als ze de DLC niet hadden toegevoegd? Dan zou men gaan klagen dat het "weer alleen maar bugfixing is"....

Ik ben blij dat we eindelijk op het punt zijn aangekomen dat ze de vrijheid krijgen om aan deze DLC te kunnen denken. Dat houdt namelijk in dat ze het spel nu voller kunnen maken ipv puur bugfixing, wat het spel alleen maar ten goede zal komen.

[Reactie gewijzigd door ixrobin op 18 augustus 2021 12:45]

Nou, als je meer dan 8 maanden later nog een patch uit brengt met basis zaken als een aanpassing aan de minimap, een mogelijkheid om perks te resetten en wat andere kleine dingen naast een paar minimale cosmetische keuzes, dan krijg je toch het gevoel alsof er alleen nog een handvol stagiaires aan de game aan het werken is.
Ik denk niet dat je de volledige patch notes gezien hebt, ze hebben alleszins wel wat meer gedaan dan enkel die 3 dingen die in de highlights werden genoemd.

Dat er veel tussen zit dat uiteindelijk al af moest zijn bij release, dat is een ander verhaal ;)
Je hebt gelijk, maar ja, dit is wat Tweakers ons voorschotelt en blijkbaar moet je dan zelf weer kijken of er niet veel meer achter zit.
De link naar de patch notes staat in de eerste alinea. Wat had je nog meer gewild dan?
Die is gewoon veeeeels te groot om 1-op-1 over te nemen.
Een tekst die niet doet voorkomen alsof er amper iets gedaan wordt?
Ik ben het deels met je eens, het is raar dat mensen dit soort DLS zo af branden, zelf zou ik het ook geen DLC noemen eerder een leuke extra voor het lange wachten omdat men zo lang bezig is geweest met bug fixing.

Als ik naar de "DLC" kijk dan zie ik voornamelijk de speel ervaring beter worden, de mini-map is iets waar ik me al tijden aan ergerde, op een hoge snelheid is het welhaast onmogelijk om de navigate te vertrouwen omdat je veel te laat ziet waar je af moet slaan. Het verbeteren van de AI om spelers sneller of minder snel te zien en agressiever op zoek te gaan naar de speler vind ik erg goed omdat beide nog al vreemd waren in de vanilla versie van het spel. De AI was erg gemakkelijk voor de gek te houden en te ontlopen als je je gewoon even achter een boom verstopte of zo.

Ik kijk wel echt uit naar de volwaardige DLC waar voor betaald moet worden, ik kan me heel goed voorstellen dat er nog erg veel verhalen te vertellen zijn in het Cyberpunk 2077 universum. Dat ik dat natuurlijk ook graag veel sneller had willen zien lijkt me logisch ik kan me niet voorstellen dat CDPR daar niet precies het zelfde over denkt. Maar men heeft om redenen die achteraf niet goed genoeg waren de game veel te snel de deur uit gedaan en dat is waar door men nu al weer maanden bezig is met bug fixing in plaats van een flinke groep van deze mensen aan de nieuwe DLC te laten werken.
Wat ik dan wel weer erg goed vind van CDPR is dat ze nog steeds bug fixes uitbrengen de beloofde DLC ook op de markt zullen brengen en zo als het er nu naar uitziet niet gewoon hun handen aftrekken van dit project wat ik bij vele andere uitgevers en ontwikkelaars toch wel verwacht had.
omdat men zo lang bezig is geweest met bug fixing.
Het waren niet alleen bugs hoor. De hele balancing was een aanfluiter. Hele subsystemen voor gevechten half of niet geimplementeerd, etc, etc.
Het was duidelijk dat ze een engine hadden opgeleverd maar dat de gameplay nog lang niet af en getuned was. Dat is dus niet enkel een kwestie van bugs maar de hele samenhang van hoe systemen op elkaar inspelen.
En toch heb ik daar zeer weinig van gemerkt... het was anders dan het auto rijden niet echt een vervelende game en de setting is gewoon goed... het is echt de moeite waard om gewoon wat rond te rijden en wat rond te kijken waren het niet dat het rijden erg vervelend was omdat de navigatie zo slecht werkte.

De balancing was af en toe wat raar maar de laatste keer dat ik het speelde leek dat wat mij betreft opgelost. Ik ben de laatste playthrough geen rare situaties tegen gekomen waar ik een tegenstander ondanks dat ik al in de end-game was beland niet kon verslaan, iets dat men daar voor af en toe wel gebeurde.

De missende subsystemen geen idee welke dat zouden zijn ik heb ze niet gemist...

Ik denk dat deze game voor een deel van de "problemen" een slachtoffer is geworden van de enorme hype die ontstaan was rond de release. Zelf heb ik met opzet daar helemaal niets mee gedaan, de game gekocht voor er veelmeer dan een naam bekend was en een dag of wat na launch eens gespeeld zonder dat ik tussen door meer gedaan heb dan zien dat je verschillende richting uit kon met de character die zo wel man als vrouw kon zijn. De rest van de hype totaal niet mee gekregen.
Ja het zal aan mij en die vele duizenden andere mensen liggen die een paar rot centen uitgeven aan een game die hen leuk lijkt op basis van de setting en het soort spel. :+

Natuurlijk kocht ik de game de makers van games als The Witcher die een zelfde soort game in een Cyberpunk setting zouden maken dat was voor mij meer dan genoeg reden om de game te kopen. Ik heb cyberpunk games altijd erg leuk gevonden en de studio had al redelijk wat goede games afgeleverd. Ik zag het wel zitten met de game.

Ik zeg helemaal niet dat de hype niet door het marketing team gecreëerd is. Ik hoop dat dat zo is anders hebben ze bij CDPR veel te veel geld uitgegeven aan de marketing terwijl het uiteindelijk helemaal niet nodig zou zijn geweest. Dat neemt niet weg dat marketing en realiteit nog wel eens wat verder uit elkaar liggen dan het marketing team wil doen geloven.
Zelf ben ik al weer een half jaar bezig met het ontkrachten van wat het marketing team heeft geclaimd. Best lastig als je daar met de CEO van de een of andere multinational zit en je weer de hele uitleg mag geven waarom in marketing materiaal beloofde functionaliteit (nog) niet bestaat in de nieuwe release.

En ja de game is dus slachtoffer geworden van de hype die ze niet konden waarmaken van uit de development kant. Men wilde allerlei geweldige dingen aanbieden maar kwam tot de conclusie dat dat niet ging lukken want niet genoeg tijd. Nog meer uitstel kan ook niet want investeerders willen ook hun centjes zien en dus moet het op een gegeven moment gewoon de deur uit ook als het niet af is. Af ronden kan daarna nog als de investeerders hun centen hebben verdiend, doe je dat niet dan kon je nog wel eens financieel in zeer moeilijk water terecht komen.

Maar het idee dat je een markt verpest door bijvoorbeeld via kickstarter een spel te kopen omdat je de makers van het spel vertrouwd en het spel geweldig klinkt. Ik kan dan alleen maar zeggen Star Citizen. Dat is niets anders dan het kopen van een game in de voor verkoop omdat je de makers van het spel vertrouwd en het spel je geweldig lijkt. Als je vind dat dingen als kick starter en bijvoorbeeld steam green dinges de markt verpesten dan kan ik je alleen maar aan raden om games te kopen van het handje vol grote uitgevers na dat de game of the year versie uit is gekomen en in de discount bak is beland.
Zeer veel games zouden niet gemaakt zijn als mensen niet geld hadden uit gegeven aan het spel voor dat het product veel meer was dan een speelbare demo.
Sterker nog Shareware, een concept dat je waarschijnlijk alleen van naam kent was jaren lang de manier om games zo als Doom en daar mee ID tot een success te maken. Zonder de gretige afname van shareware waarbij je een klein deel van het spel kon spelen (eerste level bijvoorbeeld) en daarna moest betalen voor de rest van de game was er nooit een Wolfenstein of Doom geweest.

Maar goed ik zal het vast allemaal helemaal mis hebben en games kopen voor een reviewer ze goed heeft gekeurd is des duivels werk. |:(
Men wilde allerlei geweldige dingen aanbieden maar kwam tot de conclusie dat dat niet ging lukken want niet genoeg tijd.
'Men' hield tot de release vol dat alles erin zat en dat de game in optima forma was gereleased.
Nuf said.
Maar het idee dat je een markt verpest door bijvoorbeeld via kickstarter een spel te kopen omdat je de makers van het spel vertrouwd en het spel geweldig klinkt. Ik kan dan alleen maar zeggen Star Citizen.
Star Citizen is dan mischien een uitzondering (er zijn altijd uitzonderingen) maar over het algemeen is preorderen een slechte zaak voor de markt. Het heeft meer kapot gemaakt dan Star Citizen kan goedmaken.
En je verpest de markt niet door een keer te pre-orderen. Het gaat om het grote effect, dus als veel mensen veel verschillende games pre-orderen. Dan zie je dus een marktverschuiving en worden games steeds brakker afgeleverd bij eerste publicatie.
Maar goed ik zal het vast allemaal helemaal mis hebben en games kopen voor een reviewer ze goed heeft gekeurd is des duivels werk.
Dat heb ik niet gezegd. Geef je geld uit als het spel werkelijk op de markt is. In dit geval waren ze zelfs zo bijdehand dat ze reviews uitsloten tot de releasedate. Als ze dat niet deden dan hadden veel mensen denk ik hun pre-order teruggetrokken. Het zijn vieze spelletjes bovenop vieze spelletjes.
Sterker nog Shareware, een concept dat je waarschijnlijk alleen van naam kent
LOL, jij kent me ook zo goed, he.
Ik leefde van shareware in die tijd.
Maar shareware is min of meer het tegenovergestelde van pre-orderen.
Shareware is over het algemeen een demo van de volle versie die al op de markt is.
Het is dus erg raar dat je die twee concepten door elkaar haalt.
Als je vind dat dingen als kick starter en bijvoorbeeld steam green dinges de markt verpesten
Die dinges heet Steam Greenlight en het heeft de markt denk ik wel verpest ja. Er kwam een ongelofelijke golf van sh!t op steam waar je je amper een weg door kon banen. Er worden nu soms zo'n 200 games per week uitgegeven op steam waarvan het overgrote deel niet te haggelen is. Tegelijkertijd zijn de prijzen van 'redelijke' games (lees, net boven amateurnivo) vaak veel te hoog. Je krijg bij de meeste games dus heel veel minder waar voor je geld en moet de goede games uit een enorme scummy brei gaan halen. Het is een teringzooi geworden en ik ben grotendeels ook afgehaakt.

En dit alles heeft verder helemaal niks te maken met pre-orderen. Pre-orderen is een appart verhaal. En als je als uitgever of developer een game wilt laten sponseren door toekomstige klanten dan is zoiets als kickstarter inderdaad een beter verhaal. Maar goed, de hoeveelheid games die successvol gefund zijn via kickstarter zijn denk ik op 1 hand te tellen.
Deze DLC is exact van hetzelfde caliber als in de Witcher 3: de Witcher had een extra item set, Cyberpunk heeft nieuwe jassen.
Witcher is een 3rd person game, cyberpunk is een first person game...
Dus? Wat maakt het perspectief nou uit voor de DLC?
Het verschil is dat je bij cyberpunk een cosmetische update krijgt die je 99% van de game niet gaat zien omdat je vanuit 1st person perspectief kijkt... :|
Er zitten ook stats op, het is dus meer dan alleen uiterlijk. Puntje bij het paaltje het is gratis DLC en volgt het zelfde patroon als The Witcher 3.
Er zitten ook stats op, het is dus meer dan alleen uiterlijk.
Volgens elke publicatie op het internet die ik kan vinden is die eerste DLC puur cosmetisch. Het zal qua stats dus niet erg verschillen van je normale kleding.
Puntje bij het paaltje het is gratis DLC en volgt het zelfde patroon als The Witcher 3.
Ja, alleen is witcher 3 dus een 3rd person game waar je nog een beetje kunt genieten van die cosmetische upgrades van je poppetje. In 1st person zie je jezelf en je nieuwe pakje niet. |:(
Dus nogmaals, wat is het nut van een cosmetische upgrade van je poppetje als je jezelf amper ziet in het spel? Mischien voor de cutscenes?
Misschien moet je het spel eerst eens gaan spelen. Je hebt geen gelijk en bent een beetje aan het miereneuken hier.
Ik haat niet op de dlc maar the witcher 3 kreeg een volledige dlc, the heart of stones, na 6 maanden.

wat bedoel je met de game voller maken met deze dlc, de dlc biedt totaal geen nieuwe ervaring of diepgang tot de game?
nope

The Witcher 3 kreeg 16 gratis DLC's en 2 betalende addons, Hearts of Stones en Blood & Wine.

CD Project Red heeft altijd gezegd dat de DLC's van CP2077 zouden lijken op die zoals de DLC's van The Witcher. En dat is ook zo.
Je moet deze denk ik zien als test. Hoe reageren mensen op dit soort DLC in combinatie met Cyberpunk (en de negatieve aandacht die erbij kwam)? Wat zijn mensen bereid te accepteren, etc. Hierna komen óf grotere wijzigingen, of alleen maar van dat soort dingen (gok ik!)
CP heeft "nogal" een historie, dus dit is m.i. meer nieuwswaardig dan een gewone games update.
Gratis dlc werd al langer beloofd aan spelers, maar de ontwikkelaar zegt dat er inmiddels verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van 'streaming' en 'memory management' die dergelijke dlc nu mogelijk maken.
En wanneer gaan we wat aan het spel zelf veranderen zoals het verbeteren van de hersenloze npc/autos?
Dat zit er ook bij, lees de changelog
Waar staat dat? Ik zocht even snel op AI maar kon niets vinden.
Onder het sectie 'Gameplay'

"Introduced various fixes and improvements towards behaviour and reactions of NPCs, and living city in general: "

*Turrets should now have a common target with NPCs.
*Adjusted the NPCs' behaviour when their car is stolen.
*NPCs will no longer react by crouching to every gunshot.
*Fixed an issue where some NPCs wouldn't run away from combat scenes.
*Traffic vehicles will now honk after hitting V.
*Vehicles will no longer get stuck in their position upon saving and loading the game while they're in the air.

En daaronder nog wat m.b.t. NPC combat: "Improved NPCs' behaviour in combat and fixed various issues related to it."
Er is niet 1 Item "Less dumb NPCs", maar als je door alle dingen heen klikt zie je wel dat er behoorlijk wat aan gedrag is gesleuteld.
Ah, zoeken op "behaviour" levert inderdaad meer op, dank!
Na het installeren van de update zullen vijanden de speler minder snel of juist sneller op gaan merken, afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad. Vijanden op Easy en Normal zullen de speler minder snel opmerken, terwijl vijanden op Very Hard de speler juist sneller zullen zien. Bij deze laatste moeilijkheidsgraad zullen vijanden ook agressiever zijn als ze op zoek zijn naar de speler.
We hebben het over NPC's die 'allemaal duiken' bij een bom, een NPC auto die at random gewoon de hoek omgaat of tegen je aan blijft rijden 'omdat rechtdoor', NPC's die hetzelfde rondje nonstop blijven lopen, of na wegrennen van jou bij 180 graden draaien opeens spoorloos verdwenen zijn.

Dat niveau NPC 'hersenloosheid'.
nou nou, wordt er niet warm van
Ik vindt het op zich een interessant spel maar het is heel lastig om op dit bericht te reageren zonder heel zuur over te komen. Als je door de release notes heen gaat zie je dat er gewoon heel veel werk is verricht om de standaard functies werkend te krijgen. De bugs in de perks bijvoorbeeld, dit is acht maanden(!) na de release wel een beetje sneu. Is het een grote update waar veel zaken in zitten ja. Is dit de dikke gratis extra content update bovenop een werkende base game zoals men het doet voorkomen, nee. Op dit moment spelen meer mensen The Witcher 3 dan cyberpunk en dat zegt wel genoeg denk ik. ;)
Update is intussen beschikbaar op PS consoles... een download van ongeveer 40 GB.

[Reactie gewijzigd door eilavid op 18 augustus 2021 12:44]

1.3 is inmiddels live op PC, consoles and Stadia! :) en is 36.28GB op pc

https://twitter.com/CyberpunkGame/status/1427938451761111054

[Reactie gewijzigd door perry op 18 augustus 2021 13:07]

Heb hem net binnen gehaald op de PS5 :-) (update 1.3)
Cosmetisch vind ik altijd zo nutteloos in first person, doe het dan eigenlijk ook nooit.

[Reactie gewijzigd door miknic op 18 augustus 2021 14:26]

Blijft een donders mooi spel los gezien van de bugs.
verhaal was echt mooi en goed gespeelt.

lekker man :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee