Cyberpunk 2077 staat weer in PlayStation Store, met waarschuwing voor PS4-gamers

Sony heeft Cyberpunk 2077 weer in de PlayStation Store beschikbaar gemaakt. De game was daar een week na de release uitgehaald, vanwege de vele bugs. Sony zegt wel dat het niet aan te raden is om de game op een PlayStation 4 te spelen.

Het was al duidelijk dat Sony de game terug zou zetten in de PlayStation Store en dat het bedrijf aanraadde om een PlayStation 4 Pro of PlayStation 5 te gebruiken om het spel te spelen. Nu de game daadwerkelijk terug is in de digitale downloadwinkel, blijkt dat er ook een waarschuwing bij staat die het standpunt van Sony duidelijk maakt.

Zo staat in de Nederlandse PlayStation Store: "BELANGRIJKE MEDEDELING: Gebruikers blijven problemen ervaren met deze game. Het wordt niet aanbevolen om de game voor PS4 aan te schaffen. Speel Cyberpunk op PS4 Pro of PS5 voor de beste ervaring op PlayStation."

Vorige week bracht ontwikkelaar CD Projekt RED nog een patch uit voor de game, met daarin onder andere cpu-optimalisaties voor de consoleversie. Verder bevat de patch diverse bugfixes voor quests. Specifieke verbeteringen voor de PlayStation-versie waren er volgens de patchnotes niet.

Sony verwijderde Cyberpunk 2077 snel na de release uit de PlayStation Store, omdat het spel met name op de PlayStation 4 veel prestatieproblemen en bugs vertoonde. Sony zei destijds dat de maatregel 'tot nader order' was genomen. Het spel was nog wel te spelen op PlayStation-consoles en te koop als fysieke versie.

Cyberpunk 2077

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2021 • 14:02

127 Linkedin

Reacties (127)

Wijzig sortering
Gebruikers blijven problemen ervaren met deze game. Het wordt niet aanbevolen om de game voor PS4 aan te schaffen.
Goh. Dat is zover ik weet toch wel een unicum. In je eigen winkel een melding plaatsen dat je klanten het beter niet kunnen kopen! Het moet niet gekker worden.

Laat het product dan geheel weg uit je winkel (digitaal of niet).

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 21 juni 2021 14:10]

Waarschijnlijk kunnen ze in de store geen onderscheid maken tussen PS4 en PS4 Pro. Aangezien het spel (blijkbaar) op laatstgenoemde wel nog te spelen is hebben ze wellicht voor dit compromis gekozen.
Daarnaast is het ook tegen het beleid. Sony heeft altijd beloofd dat er geen PS4 games komen die niet goed draaien op de PS4 en waar je dus eigenlijk een Pro voor moet hebben.
In dat geval had ie helemaal er niet in mogen staan, want dat is wel wat er nu gebeurd is: wel te spelen op ps4 pro maar niet op ps4 volgens Sony zelf.
Prima dat ze het oplossen met een waarschuwing in mijn ogen trouwens, ik heb daar geen iessues mee, maar het verschil bestaat dus vanaf nu wel, er zijn spellen die niet op de ps4 te spelen zijn (door problemen) maar wel op de ps4 pro.
Tja wat is niet speelbaar. Ooit ARK survival gespeeld op de Nintendo Switch? Het speel is te spelen, maar de framedrops zijn niet om naar huis te schrijven. Ook lijkt het spel erg muddy en de draw distance is vergelijkbaar met Turok op de N64: https://www.youtube.com/watch?v=O6kN73PuygI

Persoonlijk denk ik dat je blij moet zijn dat je Überhaupt Cyberpunk 2077 op de PS4 kan spelen. De PS4 is namelijk zo goed als afgeschreven. Je kan nu verwachten dat een current gen game niet optimaal werkt op last gen console. Dat moet er niet voor zorgen dat mensen met een PS4 Pro niet mogen genieten van de game.

Wel zou Sony, Nintendo of Devs in dit geval er verstandig aan doen een demo uit te brengen. Dan kun je ervaren hoe goed het loopt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 21 juni 2021 16:02]

We moeten niet blij zijn dat het op de PS4 en Xbox One te spelen is, ik denk dat dit zeeën van development tijd heeft opgeslokt terwijl het eigenlijk gewoon niet echt haalbaar was. Wel mede de "schuld" van Sony en MS, die dwingen af dat als een spel wordt uitgebracht op PS4 Pro en Xbox One X, dat ook de oudere versie van de consoles moeten worden ondersteund. (Dat beleid heeft ook veel voordelen uiteraard.)

Uiteindelijk blijft het echter de verantwoordelijkheid van CDPR om te zorgen dat als ze een game uit brengen, dat die goede kwaliteit heeft, op alle platformen. En daarin hebben ze gewoon zwaar gefaald. :( Ze hadden het gewoon nog 1,5 jaar moeten uitstellen, en alleen uitbrengen op Next Gen (inmiddels Current Gen) consoles en PC.
eens. vraag me ook af of er nog een staartje aan dit verhaal komt.

Met deze waarschuwing geven ze toe dat de game niet naar behoren functioneert op de PS4. De vraag is dus vooral in hoeverre de belofte "Alle spellen voor de PS4 Pro zullen ook op de PS4 speelbaar zijn" als misleidende marketing gezien wordt.

ik denk zelf niet dat dit een serieuze zaak wordt, maar zou niet verbaasd zijn als iemand iets van een rechtszaak probeert aan te gaan.
Je moet aannemelijk kunnen maken dat je een nieuwe PS4 gekocht hebt om Cyberpunk te kunnen spelen en dan een advertentie uit die periode kunnen vinden waar die tekst nog staat, wat in theorie mogelijk moet zijn, want die belofte stond er met name bij ten tijde dat de PS4 Pro uitkwam en toen was Cyberpunk ook al in ontwikkeling. Er zullen vast mensen boos genoeg zijn om daar werk van te maken....
Ja mee eens. Het is dan ook een uitzonderlijke situatie. Hopelijk schept het geen precedent voor de PS5 Pro straks. Ik ben daar wel bang voor, aangezien veel mensen het heel logisch vond dat een modern spel niet meer de op de 'oude' PS4 draaide.
Leuk en principieel, maar het punt is en blijft dat de pro rondjes draait om de gewone PS4.
Dan kun je:
- Ofwel de boel terugschroeven, wat Sony dus kennelijk dus standaard doet, ik begrijp niet waarom dat bij dit spel niet lukt, teveel moeite om dat nu nog erin te zetten en te testen?
- Ofwel dat spel helemaal niet voor PS4 toelaten, alhoewel de pro het wel draait: wie schiet daar wat mee op?
- Ofwel water bij de wijn doen en het spel toelaten vanaf de PS4 pro. Uiteindelijk is de nieuwe generatie er al, om nu nog te eisen dat het met hangen en wurgen ook op de originele PS4 draait lijkt me weinig zinvol...

Dus, ja er zullen wel mensen teleurgesteld, bedroefd en boos zijn, maar ik zou in Sony's plaats hetzelfde hebben gedaan.
Sony zelf ontwikkeld de game natuurlijk niet en kan zelf niet realiseren dat een game teruggeschroefd wordt.

Ik vind het zelf wel netjes dat ze de game gewoon uit de store hebben gehaald en pas terugplaatsen nu hij in ieder geval speelbaar is (ook al geld dat misschien alleen voor de PS4 pro)
APB Reloaded, Lichdom battlemage en nog vele andere PS4 games die niet goed draaien maar toch altijd beschikbaar waren in de PS store. Dat beleid maakt absoluut niks uit.
Waarschijnlijk kunnen ze in de store geen onderscheid maken tussen PS4 en PS4 Pro.
Wel apart dat Sony toch toestaat dat er een spel wordt aangeboden wat in feite alleen op de pro of 5 gespeeld kan worden. Maar Sony zal zich wel hebben gebaseerd op wat CDPR er over heeft gezegd - wat vermoedelijk meer kwam uit de koker van marketing dan van techniek. Hopelijk zijn daar over en weer lessen geleerd.
Lukt Xbox prima overigens
Als mensen het willen kopen ondanks de waarschuwing en het feit dat het goedkoper is via een retailer. Wat is dan precies het probleem?
Er is geen onderscheid tussen de versie voor de PS4/PS4 Pro/PS5 omdat je in principe de PS4 versie aanschaft. Er is nog geen echte PS5 versie uitgebracht dus als je het spel op PS5 wilt spelen zal je de PS4 versie moeten kopen. Waarschijnlijk is hij daarom wel beschikbaar maar wordt afgeraden hem te kopen als je van plan bent het op een PS4 te spelen.
Nou inderdaad. Het moet zeker niet gekker worden. Alsof je een auto koopt zonder bougies.
Tot zo ver de kwaliteitscontrole van Sony.
Dit spel had nooit mogen uitkomen op de PS4.
Dit is toegeven dat ze gefaald hebben.
James Stephany Sterling heeft een hele reeks rants gemaakt over de PlayStation store, met Life of Black Tiger als voorbeeld van hoe Sony lang niet altijd kwaliteit op de eerste plek heeft gezet. Dat was onderhand jaren geleden. Nogal negatieve rants enzo, dat is nu eenmaal de stijl, maar het punt blijft dat je op de een of andere manier (vriendjes binnen Sony?) complete troep op de store kan krijgen en Sony doet daar verder weinig mee.

Ik snap ook niet dat CDPR gekozen heeft om de PS4 als target te behouden, misschien was het een eis van de aandeelhouders ofzo. De hardware is simpelweg niet in staat om te doen wat de makers van het spel willen doen. Hadden ze het ding direct uitgebracht voor de PS5 in plaats van aan de PS4 te blijven hangen, dan hadden ze een stuk minder problemen gehad.

Ik denk dat ze gedacht hebben dat de PS4 Pro het spel wel aankon, en dat ze dan maar dat als target hebben genomen, om er vervolgens achter te komen dat Sony je niet een spel laat vrijgeven voor alleen de PS4 Pro.
Cyberpunk is heel wat jaren in ontwikkeling geweest, met toen nog de PS4 en Xbox One als de primaire consoles (nieuwer was er nog niet). Dat de uiteindelijke game daar slecht op draait is dus des te treuriger. Die consoles waren niet slechts bijzaak, hoewel ze dat misschien wel zijn geworden naarmate de ontwikkeling vorderde.

Dat CDPR het spel toch op de PS4 wilde uitbrengen lijkt mij een geldkwestie: er zijn meer dan 100 miljoen PS4's in omloop en nog geen 10 miljoen PS5's. Dat is nogal een doelmarkt dus, die CDPR vast voor geen goud zou overslaan.

Het meest jammer vind ik nog wel dat de ambities ook niet volledig zijn waargemaakt. Als Cyberpunk nu echt een nieuwe standaard zou zetten qua levende open wereld, interactie met NPC's en omgeving, en uitgebreidheid van mogelijkheden, dan zou ik nog wat begrip hebben voor de slechte performance op de oude consoles. Dan konden we concluderen dat een spel als deze simpelweg echt niet meer op die oude machientjes zou kunnen draaien. Maar helaas is dat niet het geval; veel aspecten van de gameplay zitten juist een tandje onder wat andere open-wereld-games hebben neergezet, soms zelfs al op de PS3.

Gelukkig is het al met al alsnog een heel aardige game, op het juiste platform met de juiste specs en na de updates. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Het is een treurige geschiedenis en het is hopen dat het spel nog lang wordt opgepoetst en uitgebreid. En dat de volgende CDPR-titel beter is bij lancering. Anders verliezen ze, terecht, het vertrouwen van gamers compleet.
Dit spel had nooit mogen uit komen op welk platform dan ook, op elk platform draaide die gewoon voor geen meter.
Microsoft heeft spel in de store gehouden en geeft je jou geld terug steeds, bij Sony hebben ze gedacht we geven huidige geld terug en halen spel tijdelijk uit de store.
Op Windows draait het prima hoor, in elk geval een maand na release. Ik heb slechtere game launches meegemaakt.

Als het op consoles aankomt ben ik het met je eens, de consoleversie is en was gewoon niet af.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 21 juni 2021 14:47]

Sinds Day 1 plezier mee gehad, draait inmiddels wel flink beter. 1 gamebreaking bug gehad die met een reload weg was. Woopie. Gemiddelde AC game heb ik meer issues mee.
Draaide prima op mijn RTX2070 - i7-8700. Zit nu bijna 100 uur in en de patches hebben het alleen maar beter gemaakt.
Af en toe bugs uiteraard, maar heb véél erger meegemaakt...
(AC: Unity als echt de aanvoerder in deze)
Series X draaide die wat framerate betreft zonder enig probleem. Wel wat andere rare glitches maar die waren meestal opgelost door het spel opnieuw op te starten.
Speel hem op de Series X en had hem met release, en heb toch wel een positieve ervaring. Ja er waren wat bugs, nee die hebben voor mij geen grote problemen opgeleverd, nee dat zou niet moeten gebeuren en nee je zou niet een Series X nodig moeten hebben voor een Xbox One spel, maar ja het speelt prima.
Consolebouwers doen geen kwaliteitscontrole - er is een certificeringsproces, maar dat is geen garantie van kwaliteit. Er word niet gekeken naar gameplay bugs, maar meer naar bugs waardoor de console niet meer opstart bijvoorbeeld.
Als een ontwikkelaar een slechte game wilt uitbrengen dan mag dat.
Sony had in het verleden best een strenge kwaliteitscontrole, niet zo streng als bv Nintendo. Maar het was er wel. Vandaar dat je vroeger op de PS3 bv soms weken moest wachten op patches en de kwaliteitscontrole ook elke patch voor de ontwikkelaar geld koste.

Om dit process te versnellen en ook de consoles beter beschikbaar wilde maken voor kleine indies en zelfs homebrew, hebben ze die kwaliteitcontrole praktisch uit het raam gegooid.

Beide heeft zo zijn voordelen en nadelen.
Op de Switch staan inmiddels "games" die rechtstreeks van de Unity Asset Store (tweede video) komen. Ik zou Nintendo niet beschuldigen van strenge controles :+
Ik had het ook over Nintendo in de verleden tijd, maar was allicht niet helemaal duidelijk.

Microsoft en Nintendo zullen om vergijkbare redenen de kwaliteitscontrole teruggeschroefd hebben.
alsof pc beter is lol.
Steam is een absolute shithole van een platform, 95% zijn assetflips en games zonder executables.
Oprechte vraag: hoe doe je aan kwaliteitscontrole als er nog een day 1 patch uitkomt die nog veel bugs moet oplossen of nieuwe features moet toevoegen?

Ik heb het nu niet specifiek op Cyberpunk, maar het wordt toch stilaan de norm dat games niet af zijn op releasedatum? Dan kan je volgens mij ook geen kwaliteitscontrole doen.
Patches worden ook eerst gecontroleerd door de platform houder voordat ze live gaan ;)
Maar de klanten die de DVD gekocht hebben kunnen zonder die patch nóg slechter spelen.
Is dat wel zo? Elke patch voor elke console game wordt nog eens getest door Sony, MS of Nintendo?

Hoe kunnen er dan patches met gamebreaking bugs uitkomen?
Microsoft, Nintendo en Sony doen geen Q&A testing qua gameplay. Ze testen bijvoorbeeld of de code geen vreemde/ongewenste dingen doet met het systeem, APIs en netwerk.
Doet Sony wel aan QA, zoals een Apple dat doet met apps en games die op haar platform uitkomen, voor games die zij beschikbaar stelt in de Playstation store?

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 21 juni 2021 14:13]

Daar wil ik weleens aan twijfelen.
En niet alleen met Sony, als ik kijk wat beide Sony en Nintendo weleens toelaten in hun stores, vraag ik mij af wat die "QA" wel niet inhoudt, als het er überhaupt al bestaat.
Is dat (dat Sony kwaliteitscontrole doet) iets wat bij PS store geclaimed wordt? Ik denk helemaal niet dat dit een onderdeel is van console stores, even los van of apple en google het goed doen op dat vlak. Maar volgens mij doen zowel MS als Sony helemaal geen kwaliteits controle op de console stores. Het is veel meer een zaak van, de licentie kosten zijn hoog genoeg, dus als je een game uitbrengt op een engine waar je flink voor betaald, of zelf hebt gebouwd, is het je eigen risico of het flut is of niet.
Precies wat het ID@Xbox verhaal afwijkend maakte, begelijding van indie's zodat ze naar consoles konden releasen, iets wat daarvoor te ingewikkeld en duur was.
Dat doen ze wel, want er zijn toch regelmatig wel (kleinere) game releases geweest die vanwege QA controle niet of later in de PS stores verschenen dan op andere platforms of meermaals worden uitgesteld omdat er toch steeds net nog wat mis is.

Het zijn dan vooral zaken als je echt vast komt te zitten in een spel (save bug, de game überhaupt niet uit kunnen spelen) of wat meer randzaken (store omschrijving achtige dingen, gebruiken van te oude API, aanwezigheid / haalbaarheid trophies, hoewel dat laatste ook nog wel eens mis gaat volgens mij). Ik denk dat het vroeger veel meer getest werd (denk aan 'Nintendo Seal of Quality), maar dat is tegenwoordig geen doen meer door het grote aantal games en de enorme complexiteit van die games (open world, ontelbare situaties). Plus, bij grote uitgevers wordt nog wel wat vaker wat door de vingers gezien als het gaat om releases waar een enorme marketing campagne aan vast zit, zoals Cyberpunk.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 21 juni 2021 15:00]

Ik denk dat hierbij ook wel een beetje vertrouwen in zit dat de patch op release (net voor release) een hoop oplost.

Ook is het probleem voor hun natuurlijk dat als je te veel games niet uit laat komen met andere consoles dan heb ze natuurlijk de kans dat ze geld verliezen omdat ze dan bang zijn dat het op andere consoles gespeeld wordt. Als Sony dus 30 van de 100 spellen later uit gaan brengen gaan mensen over op Xbox, Stadia of PC want dan kunnen ze eerder spelen ook al is het nog niet perfect. Vooral games met lootboxes zal het een grote verlies zijn. Tenzij de grote bedrijven (Sony, Microsoft, Google, Steam, ect) hierover gaan samenwerken en de game niet releases voordat elke bedrijf een akkoord geeft verwacht ik niet dat hier dus snel verandering in komt. En dan heb je natuurlijk nog het probleem van fysieke winkels of eigen webshops.
Ach net zoals bij windows zijn de eindgebruikers de uiteindelijke (beta) testers.
Ik kan me voorstellen dat sommige publishers/dev's op een whitelist staan en daarom niet (uitvoerig) gecontroleerd worden.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een telefoon en console. Een telefoon heeft meer functies, gebruik je op meer manieren dan alleen spellen spelen en hebben meer gegevens opgeslagen. Dus de risico's zijn hier veel groter en moet er dus op veel meer punten gecontroleerd worden. Ook hebben ze geen last van 1day patches of boze klanten als de game uitgesteld wordt op de laatste dag (maar wel uitkomt op de andere computers).
De apps bij een telefoon zitten in een sandbox en kunnen zonder hele rare hacks juits niets kapot maken. En Apple test ook op dingen als "is de UI goed", "crash het", "hebben ze het over andere betalingsmogelijkheden", dat soort dingen. Android kijkt alleen of het evil virussen heeft en dat was het dan.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 21 juni 2021 17:54]

Er zijn genoeg dingen die apps kunnen doen. De klembord uitlezen, contactenlijst versturen, browser geschiedenis doorsturen, locatie verzenden, ect. En ja soms vraagt een app bijvoorbeeld toestemming voor contacten maar dat betekent niet gelijk dat iedereen beseft dat deze data dan doorgestuurd kan worden. Hier hebben consoles geen last van.
Haha, alsof Apple echt aan kwaliteitscontrole doet.
En in dit geval gaat het puur om de base versie van de PS4, op de Pro en 5 draait die blijkbaar gewoon goed.
Misschien een beetje off-topic, maar in hoeverre kan iemand dit spel eigenlijk aanraden? Ik weet wat de tekortkomingen zijn; niet alleen qua bugs, maar ook de gameplay elementen die niet echt lekker uit de verf komen.

Is het daar buiten om wel een leuk spel om te spelen? Leuk verhaal bijvoorbeeld? Leuke stad om je in te begeven? Enz..

Ik heb een Series X, dus daar zal die wel speelbaar op zijn. Zag dat het spel nog rond de 40 euro is, is dat het waard? Ik ben iemand die best wel een voorliefde heeft voor B-films, dus wellicht valt dit er ook wel onder?
Ik heb het uitgespeeld (op PC) eerste 2 weken na release, 120u. Alle main quests gedaan en redelijk wat side quests. Ik vond het absoluut top, zowel story als graphics. Geen noemenswaardige bugs tegengekomen die mij verhinderden het spel te spelen. The usual stuff; eens tegen deur leunen en een elleboog die er aan andere kant door lijkt te komen.

Krijgt wat mij betreft ★★★★☆.
Helemaal mee eens.
Niet uitgespeeld maar zit al op meer dan 50 uur en heb er echt wel lol aan.

Weinig bugs gezien en prachtige sfeer in de game. Ook missies zijn prima hoewel sommige echt wel in herhaling vallen. Als je de game als shooter speelt is hij erg makkelijk maar als je meer stealth wil spelen dan is het pittiger.

Framerate is dikke prima btw.

Wat me opvalt is dat zelfs mensen die de game nooit gespeeld of gezien hebben graag bitchen.
Bij vorige CP bericht las ik iets als "deze game is een groot bugfest en is dramatisch om te spelen, ik zal hem dan ook nooit kopen" kortom niet gespeeld wel mening klaar.
Hier op dit moment nog druk bezig met de campaign 24 uur in.. Bewust gewacht op de 2 grote patch rondes om te gaan spelen (en niet de volle mep te hoeven betalen). De bugs zijn overkomelijk, maar zo heel af en toe kom je wat irritante dingen tegen. Laatst had ik een auto die uit het niets op straat verscheen uit de grond en me overhoop reed.. niet chill als je net van de andere kant van de stad komt sinds je laatste save.

En soms zitten er gewoon wat visuele zaken in zoals @wouterds aangeeft waarbij zaken in de omgeving clippen. Niet super irritant, maar imo wel echt belachelijk bij de main story line characters... Daaruit blijkt dat het spel gewoon echt veel te weinig getest is voor release. Ik denk ook niet dat dit zaken zijn die nog opgelost gaan worden overigens.

Maar eens met de 4 sterren.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 21 juni 2021 15:49]

In mijn ogen is het spel alleen nog de moeite waard op PC, daar kun je met wat aanpassingen in de settings nog redelijke framerates behalen.

Op een Series X zal de ervaring wel prima zijn, als is het natuurlijk belachelijk dat je een next gen console nodig hebt voor een generatie eerder game, puur omdat deze zo slecht draait.

40 euro vind ik hem daarom ook niet waard, de 20 die ik voor een GOG key kwijt was kan ik nog eigenzins goed praten.
Het was ''leuk'' maar niet meer dan dat. Het is verre van het spel wat ze geïmpliceerd hadden dat het zou worden maar gewoon een 1 in dozijn fps shooter naar mijn mening. De hele hype-train eromheen heeft hier wellicht ook aan meegeholpen.
Ik irriteerde mij wel mateloos aan de instant spawn politie en missies welke ik niet kon afmaken, en ben halverwege dan ook gestopt met de intentie om het ooit weer eens na vele patches te gaan spelen. Ondertussen vernomen dat dit opgelost zou zijn maar ik hoop eigenlijk op wat grotere updates wat meer toevoegt aan de ''obvious gescripte wereld'' want naast missies vond ik vrij weinig te doen in de wereld.
In hoeverre het speelbaar is op de Xbox durf ik geen uitspraak over te doen, aangezien ik het op de PC gespeeld heb. In vrijwel alle bugs en issues waar over gesproken wordt heb ik eigenlijk weinig van gezien. Draaide bij mij gewoon stabiel met vrijwel geen bugs.

Qua inhoud gameplay is het wel een hele interessante game, komt niet echt in de buurt van andere games en het was zeker vernieuwend. Flink wat uur er in gezeten, maar op een gegeven moment wordt het ontzettend herhalend en raakt de lol er vanaf. Al met al wel een leuke game.
Ik heb hem ook op de Series X gespeeld. Raakte wat snel verveeld aan de game. Verder op zich geen klachten, idd de suffe bugs (leuk dat je de stad vol helling ontwerpt maar je auto parkeren op een helling terwijl hij horizontaal blijft ziet er dan echt suf uit). Maar ik heb tot noe toe geen issues gehad.
Hij draait prima met stabiele fps etc. Ik heb de Xbox Series X op een Tv met hdmi 2.1 op 4k 120hz en VBR via Freesync premium support. Ik weet niet of dat uitmaakt.
Het is een leuk spel maar verwacht geen GTA/RDR verfijning. De binnenstad is heel mooi weer gegeven mits je een SSD heb anders zou je net als op de oude consoles popup krijgen.
Ik vond het zelf totaal niet de moeite waardt. Weinig interessant verhaal en een ontzettend dode spelwereld. Ik ben op 75% ergens gestopt met spelen omdat ik me toen besefte dat ik het vooral voor het verhaal wilde spelen (want gameplay was totaal niet spannend) en me toen bedacht dat ik het hele verhaal eigenlijk ook veruit onvoldoende onderhoudend vond.

Voor mij echt de flop van het jaar geweest, bijzonder grote teleurstelling ook na eerst the Witcher uit dezelfde "fabriek" te hebben zien komen
Verhaal is wel leuk. Zou 'm niet aanraden op consoles - op de vorige generatie draait ie niet goed en dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren, en de beloofde current-gen upgrade blijft uit.
Voordat je "onzin" gaat typen, graag eerst onderzoek doen.
Het is "algemeen" bekend en makkelijk te vinden als je Google o.i.d. gebruikt, wanneer je de current-gen update mag verwachten.

Dus tussen NU (21-06-2021) en 2022 mag je Free DLC en Free current-gen updates verwachten

Zie de website van Cyberpunk zelf.

https://www.cyberpunk.net/en/news/37298/our-commitment

[Reactie gewijzigd door toxict op 21 juni 2021 14:19]

Deze update was aanvankelijk voor begin dit jaar beloofd.
Klopt...

En op 15 april 2021 hebben ze de roadmap geupdate.
Modders, even.... Iemand vraagt om meningen over dit spel qua kwaliteit en speelbaarheid en die worden gegeven op een nette en respectabele manier en zijn on-topic want dit item gaat over dit spel en de kwaliteit daarvan. Dat de update voor begin dit jaar was beloofd is relevant in die zin en verdient +1. Dat het verhaal leuk was maar op de consoles geen aanrader is on-topic. Dat updates niet dit jaar te verwachten zijn is ms een mening, maar een onderbouwde aangezien hij nu expliciet wordt afgeraden voor PS4 en de roadmap al eerder niet gehaald is. Niet zo snel naar de 0 grijpen aub.
Eh volgens mij zijn ze daar op terug gekomen. Ze hebben de free dlc omgezet naar free dlc * (cosmetics) dus dat is dan een of andere bril of zo maar geen inhoudelijke story dlc.
Moet zeggen... Nog niet veel uur erin zitten omdat ik meer in Warzone zit. Voor 25euro kon ik hem niet laten liggen (ps4 versie) die ik op de ps5 speel. Merk niet veel van bugs. Behalve dat ik 1x opnieuw moest opstarten omdat hij een ding niet kon oppakken. Verder prima game... Echter wacht ik op de ps5 update zodat ik in volle glorie kan spelen.
Het is decent. Graphics zijn goed maar daartegenin ook irritante bugs. Story en gameplay zijn niet heel speciaal tbh. In zijn huidige staat nog niet echt de prijs waard.
Gespeeld direct na release op PC wat prima ging. Top verhaal incl side missies. Af en toe een zwevend object daar bleef het bij. Een collega gaf aan dat het op de series X ook prima te doen was.
Graphics en bugs daargelaten is het een heel erg middelmatig spel. Een lege openwereld zonder al te veel diepgang in zijn RPG elementen. Class keuze heeft nul invloed op het spel. Het verhaal eindigt altijd op dezelfde manier. Inhoudelijk is de mainstory erg meh.

Het spel veinst al zijn 'goede' eigenschappen en mensen trappen er met open ogen in. Net als bij The Witcher 3.
een spel als cb2077 moet je ook gewoon niet willen spelen op oude meuk als de ps4. Je kan simpelweg niet verwachten dat je een goede spelervaring krijgt op zon machine met een echte next-gen game. Daar kan je cb2077 niet echt de schuld van geven
Het is heel simpel wat mij betreft; wanneer iemand een spel uitbrengt voor een bepaalt platform hoort het daar gewoon goed op te draaien, no excuses.
Anoniem: 702616
@Bor21 juni 2021 17:26
Je weet dat de makers van dit spel Cypherpunk, nog niet uit had willen brengen? maar dat het kwam door de vele bedreigingen die ze kregen omdat het zo lang duurde.
Cyberpunk 2077 is uitgegeven doordat ze bedreigd werden? Hah, management heeft gewoon besloten de game ondanks de staat uit te geven. Iets wat men niet van CD Project verwacht had.
Dit is een goede quote voor de maker van Cyberpunk. Door John Romero

"It's incredibly important that your game can always be run by your team. Bulletproof your engine by providing defaults upon load failure."
En dat "platform" is de de PS4 in al zijn varianten? Zelfs als de pro duidelijk krachtiger is? In feite dwing je dan de ontwikkelaars de kracht van de pro maar gedeeltelijk te gebruiken, voor een iets beter beeld, want anders "mag het niet". Je kunt of dat spel alleen op de PS5 toelaten, of op de PS5 - leverproblemen en al -en de PS4 pro. Ik denk dat deze keus terecht is, ook al gaat hij tegen een belofte in.
FB heeft bij de Quest 2 wel duidelijk gemaakt dat er spellen komen die niet meer op de Quest 1 draaien, dat had Sony wat mij betreft ook beter kunnen stellen, dan kan het spel met maximale performance rekenen i.p.v. voor ouder varianten te coden.
Zo enorm zonde hoe het heeft gelopen voor CD Project. Veel spelers keken met smart uit naar de release van Cyberpunk 2077. Het moest een (game)technisch hoogstandje zijn, maar faalde als een baksteen. Ik hoop van harte voor CD Project dat ze Cyberpunk 2077 nog enigszins kunnen redden na alle negativiteit.
Ja, erg jammer. Ik denk dat de meeste mensen met Cyberpunk 2077 minimaal de kwaliteit van de Witcher 3 van CD Project hadden verwacht. Persoonlijk denk ik dat Cyberpunt een jaar te vroeg is uitgebracht.
Het moest een (game)technisch hoogstandje zijn, maar faalde als een baksteen.
(Korte termijn) winst is winst. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 juni 2021 14:22]

Ja, het is wel winst, maar het heeft ze wel een klap imagoschade opgeleverd. De prijs wordt mogelijk betaald bij de volgende game. Maar ik heb soms mijn twijfels over het lerend vermogen van gamers met betrekking tot presales. Dus misschien heb je gewoon gelijk :)

Edit:
reactie van Zep is later genuanceerd

[Reactie gewijzigd door Sebben op 21 juni 2021 14:46]

The Witcher 3 was ook een bug fest bij release; en klaarblijkelijk heeft dat geen blijvende imago schade aangebracht.
The Witcher 3 was gewoon een pareltje qua verhaal en de details in de wereld. Er is een reden dat de game zo goed ontvangen werd. vooral de sidequests waren bijzonder diepgaand en de DLC waren even goed als het normale verhaal. Het spel had zeker een aantal problemen, maar de basis was ijzersterk.

Het probleem bij Cyberpunk is niet alleen dat het veel bugs heeft, maar dat ook de rest van de gameplay lang niet zo goed is als er verwacht werd. Een bugfest is een stuk moeilijker te accepteren wanneer de game niet uitblinkt op andere vlakken.
Om dezelfde reden was Skyrim populair. Het was een enorm bugfest, maar de game was erg sterk en heeft een nieuwe mijlpaal neergezet. Witcher deed dat ook, maar CP2077 is zelfs zonder bugs een vrij matige game.
Die release staat me niet (meer) bij, maar was die destijds ook zo extreem gehyped met beloftes die totaal niet waargemaakt werden? Ik denk dat daar geen A-list acteurs bij betrokken waren om te vertellen hoe geweldig het spel is.
Ik heb Witcher 3 pas vrij laat gekocht en een vrijwel perfecte game gespeeld met slechts een enkele non-gamebreaking glitch: per saldo voor mij voldoende reden om CD project een boel credits te geven bij een volgende game. Ik ben blij dat ik mijn zinnen gezet heb op een PS5 met Cyberpunk, welke ik beide nog steeds niet heb :)
Ja, dat kan wel zijn, maar de betrouwbaarheid van jou als ontwikkelaar is wel ernstig beschadigd. Dit heeft ze desondanks een hoop kopers gekost. Een 'fiasco' wat voorkomen had kunnen worden als de game iets langer uitgesteld had geweest of enkel de PS4/Xbox One versie uitgesteld was geweest.
De game is financieel gewoon een succes te noemen waarbij de ontwikkelkosten er al uit waren door de preorders. De grootte van de reputatieschade valt nog te bezien en kun je denk ik pas echt goed meten wanneer ze hun volgende release uitbrengen. Ik gok op minder preorders maar als het uiteindelijk kunnen ze het tij gewoon keren. Zeker omdat er nog best een grootte groep is die de staat van het spel acceptabel vond.

De drop in beurswaarde zal ze alleen een probleem geven mochten ze van plan zijn nieuwe aandelen willen uitgeven. Al is het wel even afwachten wat er uit de rechtszaak komt die is aangespannen door een deel van de aandeelhouders.

Uiteindelijk is de kans groot dat ze er gewoon mee wegkomen. EA, Ubisoft en Blizzard komen er namelijk ook gewoon mee weg (met slechte releases en andere klantonvriendelijke zaken).

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 21 juni 2021 14:34]

Nou ja faalde, er zijn er toch genoeg van gekocht blijkbaar. Het faalde op de PS4 potato en Xbox VCR. Op PC en series X was ie prima te doen.
Als je deze game op PS5 wilt spelen, moet je systeem mogelijk worden geüpdatet naar de nieuwste systeemsoftware. Hoewel deze game op PS5 kan worden gespeeld, zijn bepaalde functies die op PS4 beschikbaar zijn mogelijk afwezig. Zie PlayStation.com/bc voor meer informatie.
Een nukkigheid van Sony of daadwerkelijk functionaliteitsverlies van de PS5 t.o.v. de PS4?
Standaard tekst. Staat bij elke PS4 versie van een game, die je wilt downloaden op je PS5.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er een functionaliteit niet werkte op een PS4 versie van een game op mijn PS5.
Je kan toch met enige zekerheid zeggen dat Sony heeft besloten de beslissing aan de klant over te laten met een eerlijke waarschuwing. Kan je stellen dat ze het moeten weren want "dit en dat, zus en zo". Nee, niet, nogmaals: keuze. Ook dat is service.
Voor wat ik begrepen heb was Sony het beu dat CDPR op eigen houtje (en terecht) had bepaald dat klanten hun geld terug konden krijgen. Maar gezien de betalingen via het platform van Sony verlopen (voor de PS4 en PS5 uiteraard) had Sony hier ook een aardige kluif aan. Of het een gerucht of feit is weet ik niet zeker, maar meehelpen zal het niet hebben gedaan.
Sony geeft een waarschuwing voor de PS4... doet Microsoft dit ook voor de Xbox One? Of draait hij daar wel goed?
Nee, Microsoft geeft klanten gewoon geld terug als ze daarom vragen.
Doet Playstation ook.
Probeerde het laatst bij Sony met RDR 2, nog geen half uur gespeeld, maar Sony bleef onverbiddelijk. Game is gedownload en gespeeld en geen geld terug. Microsoft gaat daar veel soepeler mee om, maar dan moet je er geen potje van maken.
Maar het spel draait toch wel gewoon?
Dat je het spel niet leuk vind is erg jammer, maar het is wel conform hun eigen voorwaarden. Zodra een spel gedownload is, Dan vervalt je recht.

Ik zeg niet dat dit netjes is, maar het is helaas wel hoe hun eigen regels in elkaar steken. (En helaas ook conform de wettelijke regelgeving zijn omtrent het leveren van digitale goederen)

Dat andere bedrijven hier beter mee om gaan is alleen maar lof richting deze bedrijven. Voor mij is dat ook een van de redenen dat ik van mijn PS4 pro straks over stap op de Xbox series x zodra deze een beetje verkrijgbaar is.
Microsoft gaat daar toch soepeler mee om en zoals ik al aangaf, mocht het één keer voorkomen dan krijg je zonder gezeur je geld terug.
RDR2 moet je ook niet refunden maar gewoon spelen.
De reactie van Wolfos over Microsoft gaat waarschijnlijk alleen over Cyberpunk 2077

Maar waarom wil jij je geld terug van een willekeurig ander spel?
En wat is het probleem met, in dit geval, RDR2?
Misschien dat die het spel niet leuk vond het draaide verder prima, ik had hem op dag1 volgens mij en geen problemen gehad op de ps4 pro.
Officieel doen ze het altijd bij technische problemen, maar volgens mij doen ze het gewoon altijd als de speeltijd niet te lang is.
Wat een fiasco zeg... je zit die patch 1.23 met "optimalisaties" wat eigenlijk een ding inhouden: minder NPCs en details als je rijdt.
Als je de game wilt spelen, dan is een goede internetverbinding en laptop/tablet en een aankoop via Google Stadia voldoende. Is misschien niet de pure PS ervaring die je wil, maar het werkt als het goed is met een PS4 controller

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee