Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TCL brengt twee Android-tablets uit in Benelux voor 200 en 250 euro

In navolging van smartphones brengt TCL ook tablets uit in de Benelux. De Chinese fabrikant introduceert de Tab 10S en de 10 Tab Max. Beide tablets zijn voorzien van een MediaTek-soc en draaien op Android 10.

TCL Tab 10S

TCL presenteert de Tab 10S als een tablet voor kinderen en thuisonderwijs. Het 10,1"-scherm heeft een resolutie van 2000x1200 pixels en TCL levert een capacitieve stylus mee. De tablet heeft een interface voor ouderlijk toezicht, waarbij tijdslimieten ingesteld kunnen worden en er zijn opties voor het whitelisten van apps en websites.

De Tab 10S weegt 464 gram en is 8,3mm dik. Er zit een 8000mAh-accu in die volgens TCL met de meegeleverde 18W-lader in 3,8 uur is opgeladen. Aan de voorkant zit een 5-megapixelcamera en aan de achterkant een 8-megapixelexemplaar. De tablet draait op een MediaTek MT8768-soc, ofwel de Helio P22T, met acht Cortex-A53-cores.

TCL 10 Tab Max

TCL 10 Tab Max

Volgens TCL is de 10 Tab Max een multimediatablet. Dit model heeft een 10,4"-scherm met een resolutie van 2000x1200 pixels. De camera's hebben een hogere resolutie en dit model heeft meer ram en opslagruimte dan de goedkopere Tab 10S. De accu heeft een vergelijkbare capaciteit van 8000mAh.

Beide tablets hebben een zogenaamd Nxtvision-scherm. Dat is een marketingnaam die TCL aan zijn tablets met lcd geeft. Dit betekent onder andere dat de helderheid automatisch aangepast wordt en dat er een waarschuwing getoond kan worden als de tablet op minder dan 25cm afstand van de ogen wordt gehouden.

TCL Tab 10S TCL 10 Tab Max
Scherm 10,1", 1920x1200xp 10,34", 2000x1200px
Soc MediaTek Helio P22T
8x Cortex-A53
MediaTek MT8788A
4x Cortex-A73, 4x Cortex-A53
Ram 3GB 4GB
Opslag 32GB, uit te breiden met Micro-SD 64GB uit te breiden met Micro-SD
Accu 8000mAh 8000mAh
Besturingssysteem Android 10 Android 10
Camera's voor en achter 5Mp, 8Mp 8Mp, 13Mp
Dikte 8,3mm 7,7mm
Gewicht 464 gram 485 gram
Inclusief stylus Ja Nee
Adviesprijs 200 euro 250 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2021 • 12:49

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Belangrijk; Widevine L1, of blijven streaming diensten beperkt tot SD kwaliteit?
Ook al heb je Widevine L1 support op je tablet is het nog steeds maar de vraag of je Netflix in FHD kan kijken. Mijn Lenovo M10 Plus heeft wel Widevine L1 certificaten aan boord maar Netflix heeft een eigen whitelist van gecertificeerde apparaten waar hij niet op staat. Staat ie daar niet op, dan geen FHD. Gelukkig biedt een gemodificeerde app uitkomst ;)
Ben ik nu de enige die het spijtig vind dat er quasi geen Android tablets met zijn met 4:3 schermverhouding?
5 jaar geleden vlogen de chinese iPad klonen je rond de oren, waren goede toestellen, maar nu niets meer lijkt het.

Edit: was niet bedoelt als reactie op jouw post.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 21 juni 2021 13:00]

Ooit een iPad Mini, Xiaomi MiPad 2 en Asus Zenpad S8.0 in mijn bezit gehad. Allen gekozen omdat ze een 4:3 verhouding hadden. Neen je bent niet enige :P Maar de markt voor tablets is klein geworden en de vraag naar 4:3 nog kleiner. Ik vind het ook een ideaal formaat om te lezen en te browsen.

De enige 'china tab' op dit moment met met 4:3 verhouding is de Chuwi HiPad Plus, die tegenwoordig Android 11 heeft. Naar het schijnt komt Xiaomi binnenkort terug met een tablet maar daar is weinig over geweten.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 21 juni 2021 22:13]

Tja, ik vraag me af wie er überhaupt nog tablets gebruikt. Ik zag ze een aantal jaar geleden nog wel vaker bij mensen, maar tegenwoordig zelden. En de zogenaamde Ipad-scholen zijn erachter gekomen dat tablets helemaal niet goed werken in het onderwijs: ze zijn bezig die tablets weer af te schaffen (wat bleek: kinderen raakten afgeleid doordat ze ook andere dingen op het apparaat konden doen! O, en een schermpje is veel minder overzichtelijk dan een aantal boeken en schriften naast elkaar hebben liggen; en je kunt er niet lekker in bladeren zoals in een boek).
Ik gebruik mijn tablet toch nog meermaals dagelijks: groter scherm dan phone, kleiner/lichter dan laptop.
Boek/strip lezen doe ik niet graag op mijn telefoon wegens het kleine scherm (ook al is dat al veel groter dan dat ik 5j geleden had)
Goede websites vallen wel vlot te lezen op telefoon, hoewel sommige toch nog altijd beter te lezen zijn op tablet.
Films zijn beter op tablet, hoewel ik daar dan weer meestal TV of computer verkies.
Batterij duur van tablet is beter dan laptop.
Android geeft me meer mogelijkheden dan iPad, hoewel iPad onovertroffen is voor muziek/teken applicaties.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 22 juni 2021 14:08]

Maar ik geef direct toe dat ik een boek liefst op papier lees.
Echter kost het verkrijgen van dat boek dan meer (verzendkosten) en is lezen in het donker wat handiger met tablet.
Ik lees zelf vaak boeken op mijn telefoon, vind dat eigenlijk prima gaan. Maar dan gaat het wel om romans, niet om schoolboeken. Het belangrijkste voordeel is dat ik hem altijd bij me heb.

Een ander voordeel is natuurlijk dat je heel makkelijk woorden op kunt zoeken vanuit de ereader-applicatie.
Voor mij hangt het echt af van het boek.
Een eenvoudige roman of thriller: geen probleem.
Bij Engelstalige SF met wat moeilijkere beschrijvingen (William Gibson, Neal Stephenson) vind ik het wat moeilijker om electronisch te lezen. Dan vind ik papier handiger.
Telefoon is eigenlijk alleen goed mogelijk als tekst niet x karakters breed moet zijn of tekeningen bevat.
Gibson heb ik ook gewoon op mijn telefoon gelezen. Ik vind het juist handig dat ik lang op een word kan drukken en dat er meteen een vertaling of uitleg oppopt.
nee, ik vind dat ook jammer. Ik heb voor mijn werk een surface 7 pro die weer3:2 is.maar ik vind 3:4 voor tablets de sweetspot
Samsung galaxy tab A met s pen. Draait op oude Android 7 software.
Medelijden met de mensen die hier in trappen. Zou echt verboden moeten worden om dit soort apparaten die bij launch al zwaar achterlopen qua software nieuw in de winkels te mogen leggen.

Ookal is de instap ipad verre van perfect met zijn mono speakers en niet gelamineerde scherm, je kan echt beter die 100 euro erbij leggen en voor 350 een ipad 2020 kopen. Doe je een stuk langer mee.
Snap daarom de nieuwswaarde ook niet echt. Ja het zijn nieuwe tablets, maar nu een tablet uitbrengen met Android 10 terwijl 12 om te hoek staat te kijken is gewoon slecht.

Had en zou verwachten van Tweakers dat ze of hier ook iets over zouden zeggen en wellicht zelfs een kleine disclaimer erbij in plaats van puur en alleen het persbericht overtypen en plaatsen.
Dit verteld je al genoeg over het updatebeleid van deze fabrikant. Niet doen dus.
Dat was al heel lang duidelijk. Met Alcatel heeft TCL nooit updates geleverd, zelfs geen beveiligingsupdates, en met de BlackBerry KEY2 hebben ze alleen beveiligingsupdates geleverd - de beloofde upgrade naar Android 9 is nooit gekomen.
Alhoewel ik Anti Apple ben ga ik volledig met je akkoord, voor die 100€ koop je beter een oudere iPad.
Ik heb zelf nog een oude iPad 2 die ik nog gebruik als wekker en om licht te browsen, films te kijken die op mijn Nas staan lukt ook nog best. en voor zijn leeftijd gaat de batterij nog heel lang mee.
Ik zou ook gaan voor een ipad in dit geval. Je weet dat je een veel sneller apparaat krijgt met betere apps gericht op een tablet en daarnaast nog eens zeker 5 jaar support.

Je moet wel heel erg van Android houden om deze dingen te halen.
Ik ben niet religious als het om platforms ga, ik gebruik alles door elkaar. Maar voor tablets is iPadOS de enige die doet wat ik wil. Android op een smartphone is meer dan prima, daar ga ik geeneens iOS proberen. Maar ik heb ook ooit Android op een tablet gebruikt en dat was echt vreselijk in vergelijking met iPadOS.

Dus inderdaad: je moet wel erg van Android houden om dit te gaan doen. Om meerdere redenen...

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 21 juni 2021 13:38]

Wat ik mis op iPad's zijn de losse micro SD kaartjes. Dus voor mij Android... En dat werkt verder prima...
Android is inderdaad een ramp op tablets, maar ik vind iPadOS niet heel veel beter. Als ik écht moest kiezen tussen die twee, dan zou ik inderdaad voor een iPad gaan, maar ik vind niet dat het de beste keuze is. Momenteel is Ubuntu Touch m.i. veel fijner op een tablet, en met Anbox heb je ook wat ontbrekende Android-apps. Maar de interface en native apps zijn keurig aangepast aan tablets, beter nog dan op iPadOS naar mijn mening.
Tja de spoeling qua android tablets is dun atm. Dit is het enige met android 11 in de pricewatch op het moment:
https://tweakers.net/tabl...ZaYo2QVrWRoYWxoohRbW1sLAA

Dus of een 166 euro samsung met een 800p scherm, of meteen dik 700 euro voor een flink betere samsung. Maar ook die zou ik persoonlijk laten en een ipad air nemen. En het enige wat ik van Apple in bezit heb zijn aandelen, ben qua gebruik kamp android.
dit is een beetje een nadeel van de pricewatch omdat die de Android versies weergeeft van het moment van release, De Samsung Galaxy Tab A7 ontbreekt hier nu, terwijl dat best een redelijke tablet is en vorige maand netjes Android 11 erop kreeg.
Point taken. Die zou ik ook altijd pakken ipv zo'n TCL. Toevallig vorig jaar aanbevolen aan een collega voor haar kind die A7.
Zeker dat het apparaat sneller is? Vergeet niet dat het een CPU is van 7 jaar oud.

edit: Never mind, ik dacht dat het over de Air 2 ging, de iPad 2020 zal inderdaad sneller zijn. ;)

Wat voor mij eigenlijk ook een groot breekpunt is, is dat de goedkoopste van de twee nog micro-USB lijkt te hebben.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 21 juni 2021 21:20]

bedoel je dan android 10 ipv 11? wat loopt er zwaar achter?
,

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juni 2021 08:07]

Medelijden met de mensen die hier in trappen. Zou echt verboden moeten worden om dit soort apparaten die bij launch al zwaar achterlopen qua software nieuw in de winkels te mogen leggen.
Android 10 zwaar verouderd? Dat valt volgens mij wel mee. Maar een Mediatek SOC, dat betekent op de hele bovenverdieping geen WiFi-signaal (wel met Snapdragons en Apple) en in het vorige huis was dat niet anders. En als het een 4G-tablet is, betekent dat ook in het halve huis (bovenste verdieping) geen 4G-signaal. Dat soort tablets zijn naar mijn mening volledig onbruikbaar.
Ookal is de instap ipad verre van perfect met zijn mono speakers en niet gelamineerde scherm, je kan echt beter die 100 euro erbij leggen en voor 350 een ipad 2020 kopen. Doe je een stuk langer mee.
Ik ben geen fan van de bediening van de iPad (we hebben er twee in huis, de oudste zoon kreeg er een toen hij naar het middelbaar ging (stond toen al het lesmateriaal van school op) maar binnen 4 jaar is hij aan zijn derde bezig. De jongste heeft er een van februari vorig jaar. Wat mij opvalt is dat de volumeknoppen en vooral de standby/aan/uit-knop moeilijk in te drukken zijn. Ook zou je twee apps tegelijk op het scherm moeten kunnen zetten (doe ik dagelijks op mijn Android 10 phone) maar ik krijg dat niet gedaan. De instructies op de Apple-site hebben denk ik alleen betrekking op de Ipad Air en Pro.

Ook erger ik me iedere keer aan het niet kunnen versturen van foto's en bestanden naar andere apps, zoals de print-app van de Samsung Printer. Ook Hangouts (gebruikt de school van de jongste) staat blijkbaar alleen communicatie toe met andere leerlingen, niet met de ouders. Zelfs versturen naar de Ipad van de oudste gaat alleen maar in bepaalde situaties/formaten. Dat ding is geen walled garden, het is een gevangenis.
Ik heb ook een ipad gehad, dat 2 apps tegelijk openen, wat een verschrikking ja. Ik kwam er maar niet uit, en ik vet eigenwijs van, ik ben geen debiel ik weet dat het kan ik kan hier achter komen. Uiteindelijk toch google erbij gepakt, wat bleek, enkel een select aantal apps kan je naast elkaar openen. Bijvoorbeeld mail en safari. Maar niet safari en youtube. Het schijnt nu met ipadOS beter te zijn, maar ik vind iOS ook echt onwerkbaar beperkt.

Android 10 vind ik overigens niet kunnen. Ik ben van mening dat een nieuw product de nieuwste software bij launch moet draaien en minimaal 3 jaar ondersteund wordt. Eigenlijk minimaal 5, maar ik snap dat dat jammergenoeg te veel gevraagd is.
En, heren Tweakers, we denken dat we hier geen Android 12 op kunnen krijgen?

Zijn wij Tweakers, of niet?
Gezien het MediaTek is acht ik de kans miniem. Een tablet voor 200€ leek me wel interessant maar 64GB opslag en 4GB RAM is toch het minimum wat ik momenteel nog zou aanschaffen, dus dan wordt het al 250€. Helaas MediaTek en gezien daar amper custom ROM's voor te vinden zijn, vallen ze dus beide af. Zeker als ze al op de markt komen met een verouderd OS.
--- oops sorry ---

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 21 juni 2021 16:01]

De tablet heeft een interface voor ouderlijk toezicht, waarbij tijdslimieten ingesteld kunnen worden en er zijn opties voor het whitelisten van apps en websites.
Dat zit toch gewoon in Android ingebakken?
TCL bevestigt hiermee hoe Android op tablets een mega-faal is. Bij introductie al voorzien van een verouderd besturingssysteem dat overduidelijk ook niet of nauwelijks van updates voorzien gaat worden. Sowieso vind ik Android op tablets al niet lekker, omdat de apps veelal opgeblazen telefoon-apps zijn.
Eigenlijk is momenteel Samsung de enige fabrikant die Android op tablets nog een beetje serieus neemt. En het gebrek aan werkelijke concurrentie zie je terug in de prijzen die Samsung voor zijn tablets durft te vragen.

Ik roep het al vaker: als ik in de markt zou zijn voor een tablet, dan zou ik acuut bij Apple gaan shoppen. Gezien de lange ondersteuningsduur hoeft het nog niet eens een spiksplinternieuwe te zijn. Wat mij betreft ben je met de I-Pad veel beter af dan met welke Android tablet dan ook. Apps schalen stuk voor stuk veel beter, de bediening is een eitje en de ondersteuning op het gebied van updates mag je met recht ondersteuning noemen. Op tablet gebied vind ik Android een zooitje.

En dat zegt iemand die een verstokt gebruiker is van Android telefoons :)
“En het gebrek aan werkelijke concurrentie zie je terug in de prijzen die Samsung voor zijn tablets durft te vragen.”

In dat geval is er zeker ook gebrek aan concurrentie op smartphones? Want een high-end Samsung-smartphone is net zoals een high-end Samsung-tablet aardig aan de prijs.
Android 10?! What the f. Dus deze tablets draaien een inmiddels al bijna 3 2 jaar oud besturingssysteem?! 8)7

[Reactie gewijzigd door Luca op 21 juni 2021 13:27]

Alsof de gemiddelde persoon die interesse heeft in dergelijke tablet daar iets om geeft. Zo lang je maar Candycrush en Facebook kan opstarten is het toch goed.
Groot gelijk heb je. Ik heb nog een tab s op Android 6, draait ook Facebook en Netflix. Dat is nog beter dan die low budget troep van tegenwoordig. Niks ga je voorruit. De prijs en mensen met rommel opzadelen. Denk je die nieuwe is beter. Daarom smijt ik nooit iets weg. Je koopt tegenwoordig niks dan nest. Dan ding heeft amoled en alles. Heeft me 700€ gekost werkt nog als een klok. Gloednieuw. Je oude devices houden is nog altijd beter dan nieuw kopen. Dit is nog eens het zoveelste bewijs.
Nou nou, ik snap je punt maar overdrijven is ook een kunst.
Android 10 release date: September 3, 2019
Ofwel nieteens 2 jaar oud.

Los daarvan compleet met je eens dat het alsnog te oud is om in nieuwe producten te doen.
Was niet bewust overdreven, verkeerde cijfertje gebruikt :)
De tablet is waardeloos. Een hogere resolutie met een waardeloze soc en een recentere Android versie. Kijk op Amazon. Al mag zo n 2de hands oude software draaien heeft deze nog betere Hardware voor een betere prijs. Je hebt geen Android 12 nodig om wat te netflixen. Tcl is rommel. Goedkoop is dure koop op lange termijn.
Waarom zou je twee verschillinde schermen kiezen voor zulke overeenkomende groottes. Of is het 10.1 inch scherm van andere kwaliteit? Lijkt me flink duurder voor een bedrijf om 2 ipv 1 type lcd op voorraad te hebben. Onderscheid tussen de 2 is wat vaag. Ze lijken beiden deel uit te maken van Tab 10 serie, al heet de een Tab10 en de andere 10 Tab, ze hebben een minimaal afwijkende schermmaat, en een andere behuizing. Volgens mij heeft productmanagement hier wat onduidelijkheden laten ontstaan, of heeft tweakers wat info niet overgenomen

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 21 juni 2021 12:57]

Denk dat dit komt vanwege de pen ondersteuning.
De informatie in het artikel is zo te zien niet helemaal juist... de resolutie van de Max is nl. 2000x1200, dat verklaart de iets afwijkende diagonaal van het scherm. @Xtuv

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 21 juni 2021 13:54]

Ik zie het, helemaal overheen gekeken. Aangepast :)
bij het kopje scherm van TCL 10 Tab max staat dat het scherm 19200x1200px is. moet dat niet 1920x1200px zijn?
Mediatek rommel
Slecht updatebeleid
Na een jaar niet meer te gebruiken van wege te zwakke chips.
Geen amoled
Geen qualcomm soc of exynos soc
Een 2de hands Samsung galaxy tab s voor het zelfde gebruik is nog beter.

Niet kopen dus.
Banggood heeft momenteel de Alldocube neo x met een 2K Samsung super amoled scherm en een Snapdragon 660 voor slechts 176 euro verzonden vanuit verschillende eu landen.

Een betere bestaat niet wat mij betreft alleen al vanwege het scherm. Lenovo, Samsung en Aldocube zijn tot op heden de enige die tablets hebben met een oled scherm. De rest is allemaal cheapass LCD schermen inclusief Apple.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 22 juni 2021 15:05]