Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TCL brengt nieuwe 4k-lcd-tv met miniledbacklight en HDMI 2.1 uit in Europa

TCL gaat dit jaar drie 4k-lcd-tv-modellen in de nieuwe C-reeks uitbrengen in Europa. Deze gaan concurreren met midrangetelevisies van andere fabrikanten. Het duurste model beschikt over een miniledbacklight en HDMI 2.1-ondersteuning.

Het gaat om de C82, C72+ en C72. De C82 beschikt over een miniledbacklight, al is niet duidelijk hoeveel individueel dimbare zones er zijn. Dit model beschikt over vier HDMI 2.1-aansluitingen waarmee 4k120 en vrr worden ondersteund. Er is ondersteuning voor alle belangrijke hdr-standaarden, waaronder HDR10+. Ook Dolby Vision IQ is aanwezig, het systeem om de toepassing van de hdr-standaard Dolby Vision aan te passen op basis van de lichtomstandigheden in de kamer. De opgegeven maximale piekhelderheid bedraagt 1000cd/m².

Daarnaast komt TCL met de C72+ en C72. Deze zullen goedkoper zijn dan de C82. Ze beschikken net als de C82 over een backlight met quantumdots, maar hebben geen miniledbacklight achter de lcd. De C72+ heeft ook vier HDMI 2.1-aansluitingen voor 4k120 en vrr en ondersteunt dezelfde hdr-standaarden, maar TCL geeft niet de maximale helderheid van dit model. Dat laatste geldt ook voor de C72. Dit model moet het doen met drie HDMI 2.1-aansluitingen, maar volgens FlatpanelsHD heeft dit model geen ondersteuning voor 4k met 120Hz of vrr; alleen allm zou wordt ondersteund.

De C82 komt uit in formaten van 55 en 65 inch. Zowel de C72+ als de C72 komen uit met beelddiagonalen van 55, 65 en 75 inch, waarbij er alleen van de C72 ook nog een 50"-versie komt. TCL heeft nog geen prijzen bekendgemaakt van de nieuwe modellen. De C82 komt vanaf juni beschikbaar en de twee overige modellen verschijnen vanaf eind deze maand of begin volgende maand.

Later dit jaar volgen ook de nieuwe high-end modellen van de Chinese fabrikant. Zo moet er een 8k-tv verschijnen die gebruikmaakt van de zogenaamde OD Zero-techniek. Daarmee zou het mogelijk zijn een maximale helderheid van 1800cd/m² te halen en dat te combineren met een miniledbacklight met tweeduizend dimbare zones. Later dit jaar krijgen de nieuwe TCL-tv's overigens ook Google TV, het nieuwe homescherm dat op Android TV is gebouwd.

TCL C82

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

14-04-2021 • 14:44

24 Linkedin

Reacties (24)

Wijzig sortering
De (launch)prijzen zijn als volgt:

C82: 55" €1399 | 65" €1799
C72+: 55" €899 | 65" €1199 | 75" €1699
C72: 43'' €499 | 50'' €699" | 55'' €799 | 65'' €999 | 75" €1299

Bij een Franse webshop bijv. de 65C825. Kan in Nederland natuurlijk anders uitvallen (hoger). Hetzelfde dus, zie Art & Craft.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 14 april 2021 15:48]

+2, toch nog wel relatief hoge prijzen als ik ze afzet tegen een OLED TV van 55" (C82). Qua kijkervaring lijkt me dat een stuk prettiger (dit zal ook zeker niet verkeerd zijn). Maar de markt van TLC zien we als merk nog niet echt binnen Nederland (wel als supplier als ik me niet vergis) en zou dus liever een LG neerzetten (of een ander merk zoals Philips, Samsung, Sony, etc).

Natuurlijk gaat het om launchprijzen, dus wellicht zakken ze nogal flink waardoor mijn vergelijking niet meer opgaat. Ik ben benieuwd naar de reviews!

[Reactie gewijzigd door Kecin op 14 april 2021 15:17]

Ter vergelijking bij een 55'' 2021-model.

- Nano90 €1300
- X90J €1399
- C82 €1399
- U8QG €1490
- Q80A €1499
- B1 €1800

Dat zijn zo'n beetje de tv's waar hij het tegenop moet nemen. Prijs is dus marktconform. Sterker nog qua (hardware) uitrusting zal de TCL het meeste bieden, denk aan mini-leds, aantal dimming zones, multi-hdr, dv IQ, Imax enhanced, webcam, woofer (2.1), 4x hdmi 2,1, bt 5.2 en wifi-6. De aansturing en het uiteindelijke beeld is nog afwachten, maar je krijgt meer waar voor je geld t.o.v. de concurrentie met wellicht Hisense (U8QG) als uitzondering.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 14 april 2021 15:44]

Wat is dat ding boven op de tv? Het lijkt net een camera.
Dat is het ook. Werkt met Google Duo.
Ligt het aan mij of maakt het me ongemakkelijk als er zo'n camera zo duidelijk op je gericht blijft? En dat is alleen om mee te video bellen? Ik neem aan dat het er gewoon los op zit?
Ligt het aan mij of maakt het me ongemakkelijk als er zo'n camera zo duidelijk op je gericht blijft?
Ik denk dat het aan jou ligt als het jou ongemakkelijk maakt. :+

Heb een Samsung 55" LCD hangen van... 8-9 jaar oud? Heeft ook zo'n ding bovenaan en ingebouwd, die je kan wegdraaien. Weggedraaid en de TV nooit aangesloten op een netwerk. Ik hoef geen telescreen in de kamer. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 april 2021 15:21]

Ligt het aan mijn dat ik me ongemakkelijk voel als er ... (moet mijn teksten idd beter nalezen :) )
de camera is magnetisch, het lijkt me dat de camera hierdoor makkelijk te verwijderen/plaatsen is
The Magic Camera
This magnetic 1080P wide angle video camera will unlock the potential of your TV. This camera enables watch and chat applications so that you can stay close to your loved ones or share your experiences on the big screen. Extra functions like gesture control or facial recognition are coming soon so that you can use the best of your TV. With Google Duo*,
https://www.tcl.com/eu/en...t/c82-series/65-c825.html

Daarnaast zie ik op de volgende spec list nog wat interessante dingen staan zoals Wifi6, BT5.2, verder lijkt de 55" 100hz te zijn tegenover 120 voor de 65"https://www.tcl.com/vn/en/products/c825/c825-65.html

Op Art & craft wordt een prijs aangegeven van 1799,- voor de 65C825

[Reactie gewijzigd door CanoCookie op 14 april 2021 15:40]

C82 heeft een prima design.

Toch veel merken gaan ze zich al bezig houden met 8k. Interesting.
ze zullen wel moeten 8k, nieuw nog beter, hoewel er weinig op te krijgen is maar ja marketing doet het dan leuk en zo kunnen ze ieder keer doorgaan beter en mooier te verkopen. Vergelijkbaar megapixel race op je telefoon.
Hm... interesting flauwekul: https://www.televisies.nl...e-kijkafstand-voor-uw-tv/
Dus: je koopt een 80" (2meter) TV en gaat op 80-160 afstand zitten: zeg maar op de halve afstand van de schermdiagonaal, stel je dat maar even voor...
Dan heb je er nog steeds weinig aan om de doodeenvoudige reden dat er momenteel weinig 4k films te krijgen zijn, Hollywood & Co. nog steeds liever op 2K (Full HD) werken. Ja, Netflix en zo werken wel met 4k, maar compressen het beeld dusdanig dat je minder ziet dan op een goede Full HD. Dus 4K is momenteel al teveel, maar goed toekomstbestendig moet je maar denken. Tegen de tijd dat 8K maar half de moeite waard word is de TV die je nu zou kopen ook al weer hopeloos verouderd.

Ik heb zelf een 55" OLED gekocht en het beeld is echt fantastisch, al had ik beter 65" kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 14 april 2021 19:49]

Hm... interesting flauwekul: https://www.televisies.nl...e-kijkafstand-voor-uw-tv/
Dus: je koopt een 80" (2meter) TV en gaat op 80-160 afstand zitten: zeg maar op de halve afstand van de schermdiagonaal, stel je dat maar even voor...
Dan heb je er nog steeds weinig aan om de doodeenvoudige reden dat er momenteel weinig 4k films te krijgen zijn, Hollywood & Co. nog steeds liever op 2K (Full HD) werken. Ja, Netflix en zo werken wel met 4k, maar compressen het beeld dusdanig dat je minder ziet dan op een goede Full HD. Dus 4K is momenteel al teveel, maar goed toekomstbestendig moet je maar denken. Tegen de tijd dat 8K maar half de moeite waard word is de TV die je nu zou kopen ook al weer hopeloos verouderd.

Ik heb zelf een 55" OLED gekocht en het beeld is echt fantastisch, al had ik beter 65" kunnen nemen.
Ja precies, 8k is de grootse onzin die er is, ook aangezien zo goed als niemand een 2 meter grote TV gaat kopen, om het te kunnen zien, en dan op 1,6 meter afstand maximaal, dat mensen nog steeds niet weten dat 8k puur een verkoop truc is.

Ik zelf heb ook een 55" OLED TV, en ja ziet er erg goed uit, en ja ik denk het zelfde, had ik maar de 65" genomen.
Ben benieuwd. Ik heb vorig jaar een via V&A een Sony KD-65XE9005 gescoord, maar twijfelde wel of ik moest investeren in een TV in een overgangsjaar. Het zal van de prijs van deze TCL's af hangen of ik spijt ga krijgen of niet :P Alhoewel, qua beeldkwaliteit heb ik zéker niks te klagen. Top ding.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 14 april 2021 14:56]

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met ondersteuning wat betreft het OS voor TVs? Hoe gaat TCL ermee om om Android up-to-date te houden?
Waarschijnlijk zoals alle updates voor het os en/of apps van tv's. Een jaartje of 2 en dan is het meestal wel klaar met de updates.
Ik heb zelf een TCL (65EC780) tv gekocht als 'tijdelijke' oplossing, maar ben juist enorm verbaasd over de huidige updates (en ook over de kwaliteit van het apparaat). Waar ik bij mijn Premium Sony Android TV in een aantal jaren tijd misschien 4 updates heb gekregen, heb ik bij mijn huidige TCL in een half jaar tijd al 5 updates ontvangen. Zegt uiteraard niets over de toekomst, ze brengen iig geregeld updates uit.
Komen deze TV's ook naar België en Nederland? Komen in Frankrijk veel voor buiten webshops in België deze nog niet gezien in bijvoorbeeld Mediamarkt.

Zou wel eens graag vergelijkingstests zien met bijvoorbeeld een Sony of LG.
50/55 inch als kleinste formaat? Ik heb vorig jaar een 42 inch Samsung gekocht voor de woonkamer en dat is al een enorm bakbeest. We zitten op 2,5 meter afstand, groter wil ik toch echt niet.

Net als telefoons worden als die apparaten steeds groter :'(
Er staat ook een 43" tussen bij de c72.
Ik ben van een 42" plasma (wel met enorme bezel) naar 55" OLED gegaan, was gevoeld eerder kleiner (LG GX, "schilderij model"). Ik heb er ook spijt van, had beter 65" kunnen nemen of zelfs 77". Als je je TV plat tegen de muur hangt i.p.v. op een TV meubel is het gewoon een zwarte plaat. Nog steeds niet mooi in een kleine kamer, maar heel veel minder aanwezig dan op een TV meubel en als je wilt zet je er een haardvuur/aquarium/shilderij o.i.d. op als er visite is.