Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TCL levert vanaf mei lcd-televisies in Nederland

Het Chinese elektronicabedrijf TCL brengt in mei lcd-televisies uit op de Nederlandse markt. In de line-up van dit jaar zit onder meer een topmodel met een 8k-resolutie, hdmi 2.1, quantum dots en een relatief hoog aantal dimbare zones op basis van minileds.

TCL heeft tijdens de IFA Global Press Conference nog geen concrete prijzen of levertijden van de verschillende modellen bekendgemaakt voor de Nederlandse markt, maar Frederic Langin van TCL's verkoop- en marketingafdeling in Europa heeft wel bevestigd dat de lcd-televisies vanaf een moment ergens in mei beschikbaar komen. Alle tv's die in 2019 uitkomen hebben Android TV versie 9 als besturingssysteem, blijkt uit de slides van een presentatie die Hardware.info heeft gepubliceerd.

De fabrikant komt onder meer met de X10S, het topmodel dat over 20.000 minileds beschikt. Dit zijn geen lichtemitterende diodes zoals oleds of microleds; minileds zijn een beeldtechnologie die als backlight worden ingezet. Omdat ze relatief klein zijn, kunnen er veel verschillende zones worden toegepast, wat in theorie moet leiden tot hoogwaardige fald en dus een relatief goed contrast. Ook de kijkhoeken zouden relatief groot moeten zijn. TCL meldt dat de X10S een piekhelderheid heeft van 1500cd/m² en verder over 1000 dimbare zones en quantum dots beschikt. Daarnaast is hdmi 2.1 aanwezig en worden zowel hlg, als Dolby Vision en hdr10+ ondersteund. Het 75"-model van de X10S heeft een 8k-paneel, terwijl de 65"-versie over een paneel met 4k-resolutie beschikt.

De overige televisie hebben beeldformaten tussen 65" en 28". In totaal komt TCL met zeven 4k-televisies, waaronder high-end lcd-tv's die niet over minileds beschikken, de EP68 en EC78. Deze beschikken beiden over Dolby Vision en een brede kleurenruimte, al zijn de exacte specificaties nog onduidelijk.

Het werd precies een jaar geleden al duidelijk dat het Chinese TCL ergens begin dit jaar de Nederlandse markt zou betreden. De fabrikant was al actief in delen van Europa, waaronder Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Polen. Dit jaar komen daar naast Nederland onder meer Ierland, Portugal, Oostenrijk en Bulgarije bij. TCL is al aanwezig op de Belgische markt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-04-2019 • 16:46

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Kom maar op met nog meer concurrentie op de televisiemarkt!
Met concurrentie suggereer is dat er keus is.

De werkelijkheid is dat de televisie-markt redelijk uitontwikkeld is. Er wordt geconcurreerd op prijs.

Aangezien er maar een paar grote partijen zijn die dit soort schermen produceren waaronder Samsung, LG, TCL
en allemaal nauw verbonden zijn met overheden hoef je weinig innovatieve concurrentie verwachten.

Dat deze partijen elkaar de markt uit concurreren is praktisch onmogelijk. Ze zullen werken naar een nieuwe status quo ten koste van bestaande kleinere merken.


De vraag is welke partijen het onderspit zullen delven. Sony levert nog toestellen, Medion doet nog sporadisch mee, je hebt semi-turkse merken als Grundig.


Ik verwacht weinig goeds van dit soort megalomane partijen.
TVs uitontwikkeld? Ik denk dat jij geen idee heb waar jij het over hebt. TVs zijn technisch gezien verre van perfect.
Of een TV heeft wel last van burn-in met beeld met veel statische elementen, het gehele paneel degradeert relatief snel, en is niet helder genoeg voor een optimale HDR ervaring of een zon verlichtte huiskamer (OLED).
Of het heeft last van slechte kijkhoeken, IPS glow, VA glow, blooming, slecht statisch contrast, vaak fabricage defecten zoals clouding en BLB door misalignment van edge-lit backlight en LCD (LCD).

Een MiniLED backlight zal veel van de problemen van LCD verhelpen, en ik denk dat het voor de gemiddelde woonkamer een betere ervaring zal zijn dan de pitch black mancaves waar OLED heerst (al zitten de meeste mancavers recht tegenover hun paneel, waardoor ik denk dat zelfs daar VA + MiniLED een betere algehele ervaring zal bieden).
Echter zal MiniLED nooit alle technische limitaties van LCD kunnen fixen.

Wanneer MicroLED panelen op de markt zijn, of ooit QD-LED (ja, dat was een paar jaar terug een korte hype totdat Samsung erop vast liep in het kunnen commercialiseren daarvan), en een TV:
  • perfecte kleuren en contrast heeft vanaf alle kijkhoeken
  • pixel response tijden heeft die 'retina'-like zijn voor menig oog en brein
  • panelen semi-transparant zijn, of tenminste geluid doorlatend, zodat je net als bij een projectiedoek speakers achter kan plaatsen (noodzakelijk als muur vullende schermgroottes uiteindelijk een feit zijn en betaalbaar zijn)
  • schaalbaar is naar wens (losse modulaire tegels, i.p.v. monolithische panelen)
  • 24-bit kleurdiepte kunnen weergeven (i.e. genoeg wat onze ogen kunnen waarnemen)
En daarbovenop voor de gamers:
  • 4k of 8k kan draaien met esports CS:GO niveau input lag, en dat op chroma 4:4:4 (dus zonder game modus)
  • 144 Hz of meer, en dat op 8k
En allicht zullen er andere technieken komen om TVs te verbeteren, technieken waar we nog niet aan hebben gedacht.
Helemaal mee eens, kom maar op met die TV die de CRT kan vervangen! Tot nog toe zou alles een verbetering zijn, maar de werkelijkheid is dat we pandora's box geopend hebben.

Ik hoop oprecht dat iemand het OLED patent weet te omzeilen, kunnen we eindelijk weer verder. LCD was een transitie naar de digitale standaard, nu zitten we op het punt dat we weer kwaliteit van beeld/kleur missen.
Plasma was anders ook een erg goede opvolger op CRT, maar: schaalbaarheidsproblemen voor grotere schermen, en problemen met het opschroeven van grotere pixel dichtheden waardoor monitoren en 4k TVs buiten de boot vielen. Maar imo plasma had ook last van slechte reclame, of eerder het ontbreken daarvan. OLED heeft een grote hype, omdat het publiek er meer bekent mee is, omdat het tegenwoordig in menig telefoon zit, en omdat Samsung jarenlang de massa heeft gebombardeerd met reclame voor de techniek (is nota bene zelfs een liedje voor geschreven).
Plasma was/is absoluut een mooie techniek, maar ook daar waren gewoon teveel haken en ogen aan.
  • Voornamelijk het inbranden was juist i.c.m. met een computer een zeer reëel scenario.
  • Echt zwart was ook niet helemaal haalbaar
  • Het verbruik was eigenlijk niet omlaag te krijgen, wat betekent dat een grotere TV dus nog meer zou gaan gebruiken. In een tijd van energielabels, zou dat gaan opvallen. :)
  • Net als OLED zat Plasma goed in de patenten.
  • Verder zijn plasma fabrikanten gamers te weinig tegemoet gekomen, sommige van die plasma Tv's hadden meer als 100ms lag! En dat terwijl de techniek zelf (net als OLED) 0ms zou kunnen halen.
Ze blijven maar ploeteren en worstelen, terwijl gewone monitors het al lang kunnen. Is freesync echt zoveel gevraagd op een TV van meer als duizend euro?
"Wij denken dat wij weten wat de mensen willen, wij hebben onderzoek naar de markt gedaan"

Ik vind het vreemd dat er in de monitor markt verwacht word dat we veeleisend zijn, maar in TV wereld zouden we genoegen moeten nemen met minder, dat is gewoon plagerij.
Wat inbranden en verbruik betreft zat er nog best wat ruimte in. Dat kun je onder andere zien aan de verschillen tussen de merken bij de laatste generaties plasma. LG was bijvoorbeeld zuiniger dan Panasonic.
Helemaal mee eens, kom maar op met die TV die de CRT kan vervangen!
Dit snap ik niet. Ik heb vaker mensen horen zeggen dat CRT heel veel voordelen had? Maar zijn de LCD schermen niet zoveel beter dan het oude CRT?
Op gebied van monitors is er vooruitgang geboekt, maar TV's helaas weinig.

Belangrijke voordelen van een CRT:
  • Analoge aansturing = 0.0ms input lag (nul!)
  • Zwart is zwart
  • Hoog kleurcontrast
  • Hoge pixeldichtheid
  • Hoge verversingssnelheid
Bedenk hierbij dat zelfs de goedkope TV's/monitors toen allemaal die eigenschappen hadden, de prijs had voornamelijk invloed op het beeldformaat en de nauwkeurigheid van het beeld.
100Hz televisies hadden echter ook input lag, en ik denk bepaalde luxere 50Hz chipsets ook, maar dat was inderdaad een uitzondering.

De pixeldichtheid van een CRT zat rond het einde wel een beetje tegen het maximum aan te hikken, met een klein voordeel van schaduwmaskerbuizen ten opzichte van aperturegrillebuizen. De kleinste diagonaal gemeten pitch zal ergens rond 0,21mm gelegen hebben.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 28 april 2019 20:08]

Hij bedoelt waarschijnlijk dat televisies markttechnisch een commodity zijn geworden. Voor normale doeleinden volstaat de stand van de techniek van een jaar of 10 geleden (full HD en gemiddeld tot goede beeldkwaliteit), en daar voldoen de goedkope toestellen nog steeds aan, maar dan minder duurzaam.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 april 2019 14:52]

Op een gegeven moment is de rek er uit, dan is goed ook goed genoeg. Je ziet dan dat mensen niet iedere paar jaar een nieuwe kopen. Dat punt heeft de smartphone eindelijk bereikt, met Apple als (hetzij duur) voorbeeld. Wat mij betreft probeert men iets soortgelijks met software op de TV maar ik trap er niet in. HDMI kan trouwens geen 144 Hz, en het is ook overkill. Als je kijkt naar de input lag die een moderne computer heeft, dan lag die vroeger vele malen lager (bron).
TVs uitontwikkeld? Ik denk dat jij geen idee heb waar jij het over hebt. TVs zijn technisch gezien verre van perfect.
Tja als jij een lijstje maakt met nog niet vervulbare wensen weet ik er nog wel een paar. Feit is dat de laatste vier jaar er amper vernieuwingen zijn en dat Iblies schrijft de prijs (en de grootte) de enige factoren lijken te zijn.
Het punt is dat mensen nog steeds toestellen kopen die featuretechnisch gezien een jaar of 10 oud zijn en dat die voor hen nog prima volstaan. Daar is geen winst meer op te behalen omdat de ontwerpen tot op de laatste cent uitgeperst zijn (en de levensverwachting dus ook laag is). Dat liefhebbers en enthousiaste gebruikers wel de nieuwste stand van de techniek willen hebben, doet daar niet aan af.
Dat zijn eigenlijk helemaal geen TV-zaken maar puur paneel-specifieke eigenschappen.
En zo lang je niet betaald voor de naam 'kuch' Panasonic 'kuch' zal de prijs van dit merk reuze meevallen :)
Hopelijk met de modellen bestemd voor de usa markt. Dat is echt value for money. De tot nu toe binnen de Europese markt beschikbare modellen waren slechts slappe aftreksels van de Amerikaanse modellen.
Wat kost een beetje tv in dollars dan?
Waar positioneert het zich in Nederland?
Wij hebben hier (VS) voor in de slaapkamer een TV gekocht van TCL (in 2017). Ding speelt prima, ook geluid is best OK. Wij betaalden 140 dollar voor een 32" smart TV met Wifi.
De TV's van TCL ondersteunen (ROKU TV) en dat systeem werkt echt prima! Ontzettend veel en vooral bruikbare apps! Zoveel maal beter dan de smartfunctie van Samsung of LG...
De TCL 50S425 50inch 4K TV kost momenteel 280 dollar! (+6% tax). Maar elektronica is hier over het algemeen een heel stuk goedkoper.
Hangt er van af wat voor elektronica je wil kopen, ik ben 3 weken in Florida geweest en de prijzen van de A merken zijn toch vergelijkbaar als die in Europa.
In Nederland nog niet. Maar de modellen die bij o.a bij de Oosterburen te koop zijn lijkt allemaal budget spul. Wat je wil is zoiets:

https://youtu.be/7P56QEcFUuE
Ik heb zon model van de Oosterburen gehad. 1 dag wel te verstaan. Ik vond het zo bizar slecht dat ik er terug mee ben gegaan naar Duitsland. (met name: ondermaatse proc/soc, erg slechte upscaling.)

Hopelijk idd de USA specs, maar geef het weinig hoop. De iets duurdere modellen van TCL binnen de Europa lijn zijn wel interessant.

Bij de echte goedkope zou ik weg blijven, Beeld is verder prima voor het geld, wil je echter iets in je menu doen bij een native 4k stream ofzo, dan gaat die processor erin echt huilen (RETEtraag, vastlopers, etc)

[Reactie gewijzigd door junneh op 26 april 2019 20:11]

Yep. Lijkt of we hier in Europa alleen de instapmodellen hebben gehad, ipv de goede modellen voor instapprijsjes. Er is overigens wel een klein issuetje met de higher end modellen. Voor de USA markt heeft het merendeel ingebouwde Roku support..Dat is in Europa een.. Niet bestaand iets. Dus, men zal op firmware danwel chipset vlak aan de slag moeten, en dat hebben ze naar mijn weten nog niet gedaan. Zullen ze specifiek voor de NL markt ook niet gaan doen mee dunkt..Dus ik vrees op korte termijn niet veel verbetering.
Gevonden op een andere site:

In the US, TCL TVs will be based on the Roku system whereas they will run Android TV in Europe. In Europe, TCL will be switching from MediaTek chipsets to Realtek. The company also said that the Android TVs will have version 8 (Oreo) pre-installed, with Android 9 coming via a later update.
Top! Als je de website nog kan linken.. Dat kan interessant zijn voor degene die het nieuw hieromtrent in de gaten willen houden. ;)
Zou Realtek qua prestaties en support altijd verkiezen boven Mediatek dus dat is op zich al stap 1, Android TV kan met een beetje effort ook gewon goed uit de verf komen mits gekoppeld met de juiste hardware dus we zullen het af moeten wachten. De potentie is er in ieder geval.
Het is alweer even geleden, maar volgens mij was het deze:
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1547222434

;)
Geen probleem, thanks for the follow up. _/-\o_ Weer een website om in te gaten te houden dus. :)
De reden dat Amerikaanse modellen relatief goedkoop zijn (trouwens minder goedkoop dan je zou denken, er komt nog 21% BTW bij die daar niet geadverteerd wordt), is dat de kwaliteit daar traditioneel evenredig slechter is. In plaats van standaard 2 jaar garantie mag je na 6 maanden een juridische strijd aangaan op basis van de citroenwet of door het aanspannen van een gemeenschappelijke rechtszaak als er veel ontevreden klanten zijn. Ik zou zeggen: 'be careful what you wish for'.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 28 april 2019 19:51]

Zolang er US modellen op de Eu markt komen, dan zullen deze moeten conformeren aan de EU wetgeving. Dus garantie e.d. maak ik mijzelf dan niet al te druk over..
Verder hebben we het hier niet expliciet over super hypermoderne game-changing tv toestellen met super features maar gewoon tv's die, in ieder geval over de hele linie op de US markt, onwijs veel value for money bieden. Net als bijv. een hoop Chinese smartphone makers dat tegenwoordig doen in Europa t.o.v. de traditionele merken. Meer concurrentie is altijd goed - voor de consument dan.
Je zegt "zolang" alsof het iets actueels is. Komen er op dit moment dan US modellen op de EU markt? Dat lijkt me sterk, maar ben altijd benieuwd naar voorbeelden die mijn ongelijk bewijzen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 30 april 2019 01:03]

"Wanneer" was allicht een gelukkigere woordkeus. Alhoewel hetzelfde natuurlijk ook opgaat voor andere merken die allicht ook gewoon 1 model maken voor een EU en een USA markt.
De grote vraag blijft dan: Krijgen wij uiteindeijk ook de amerikaanse modellen? Daar hebben ze bijvoorbeeld een model met FALD en hoge helderheid voor een hele leuke prijs (a 700 dollar). Hier zijn het toch een beetje dertien in een dozijn tv's.
De TCL-TV die wij hier hebben gebruikt een interne voeding en werkt bijgevolg niet op 230V.
Dus puur dezelfde toestellen naar Europa verschepen zal niet kunnen.
Dat zie je niet vaak, met de geschakelde voedingen van tegenwoordig is het vaak een bereik van 110-230V 50-60Hz.
De oude transformatoren werken sowieso niet, want die doen aan “spanningsdeling” door de wikkelverhouding.
Het is goedkoper om een TV specifiek voor de Amerikaanse markt te maken, dus zowel qua voeding als qua ontvangstnormen moet je er niet op rekenen dat je een willekeurig Amerikaans toestel zomaar hier kunt gebruiken.
Zeer duidelijke slides, ze willen EU veroveren en als ik de specs mag geloven brengen ze mooie producten mee. Eerst zien dan geloven natuurlijk!
Als het net zo goed is als mijn TCL 32 inch TV heb ik er vol vertrouwen in }> .

Ach wat mag je verwachten voor een tv onder de 150 euro die ik nu heb? Hoewel via Ziggo digitaal gaat prima, zelfs met de kaart erin, ethernet alleen voor softwareupdate werkt ook, guide gaat prima, beeldkwaliteit is beetje erg boel slecht, etc. In de basic is het prima, nu de rest nog.
Als ik tvratings mag geloven zijn hun top modellen concurerend met Samsung.
Ik zie ze graag komen als goedkope optie voor n moeder of oma.

[Reactie gewijzigd door SecondGuess op 26 april 2019 17:14]

Tja ik hoop persooonlijk beter. Ik vind de beeldkwaliteit van Samsung echt belabberd en zo slecht af te stellen dat ook niet te fixen is and i tried...
Zie zelf liever lg met een natuurlijkere kleur en zo voorts.
TCL maakt ook de TV's voor Samsung. :o

Net zoals TPV Philips TV's maakt, en AOC gaming monitors.

[Reactie gewijzigd door HMC op 26 april 2019 17:31]

TPV is het moederbedrijf van AOC (of sterker nog, TPV komt waarschijnlijk voort uit het oorspronkelijk onder Amerikaans bewind opgerichte AOC) en TP Vision (merklicentie Philips) dus dat is nogal wiedes. Een vergelijking met iiyama zou meer voor de hand liggen, dat is een onafhankelijk bedrijf dat monitoren inkoopt bij TPV.

Maar los daarvan, jij zegt dus dat Samsung televisies inkoopt bij TPV. Dat heb ik nog nooit geconstateerd dus als dat klopt is het hooguit iets van de laatste jaren. Heb je daar verwijzingen van of concrete modellen? Het is gezien het businessmodel van Samsung tamelijk onwaarschijnlijk, dus ik ben erg benieuwd of het wel klopt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 28 april 2019 19:55]

Volgens mij zijn TCL TV's al een hele poos verkrijgbaar bij de Real,- net over de grens.

Je krijgt gigantische beeldformaten voor een scheet en drie knikkers. Beeldkwaliteit zag er prima uit.
Ik heb er 2 jaar geleden één gekocht bij de bcc. 40 inch en 4k. Weet de prijs niet meer, maar was niet duur in elk geval.
En ondanks dat velen zeggen dat 4k op 40inch geen zin heeft, is het aanmerkelijk lekkerder kijken dan mn vorige fhd.(Sony)


Was reactie op titan_fox

[Reactie gewijzigd door Knijper1962 op 26 april 2019 18:28]

Vooral minileds is veelbelovend. Maar duurt voorlopig nog wel even voordat die volop leverbaar zijn en tegen betaalbare prijzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True