Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'TCL's 65"-miniled-lcd-tv komt eind dit jaar in Europa uit voor 2500 euro'

TCL gaat de 65"-versie van zijn X10-4k-lcd-televisie naar verluidt eind dit jaar in Europa uitbrengen. De X10 is een miniledtelevisie op basis van een lcd, waarbij een relatief groot aantal kleine leds de backlight vormt.

TCL zou van plan zijn de 65"-versie van de X10 in november of december in Europa uit te brengen voor 2500 euro, schrijft FlatpaneldHD. Deze 4k-lcd-tv komt in de VS ook uit met beelddiagonalen van 75" en 85", maar in Europa zou alleen de 65"-versie beschikbaar komen. Vincent Teoh van HdtvTest komt met vergelijkbare informatie en zegt op basis van zijn bevindingen van de IFA dat de Europese release van de X10 waarschijnlijk ergens halverwege november plaatsvindt. TCL zegt dat de 65"-versie van de 4k-miniled-tv 'eind dit jaar' beschikbaar is.

Volgens Teoh betekent dat voor Europa een uitstel van ongeveer twee maanden, terwijl deze televisie in de VS met de naam 8-series binnenkort moet uitkomen. Het Europese uitstel heeft enerzijds te maken met het gebruik van een andere laag quantumdots in het Europese dan in het Amerikaanse model, waarbij volgens Teoh nog wat finetuning nodig is op het vlak van de helderheid van het Europese model. Volgens hem is er ook nog wat werk nodig bij het afstellen van het algoritme voor de fald. De rest van de hardware bij het Europese en het Amerikaanse model zou identiek zijn.

De 65"-versie van de X10 heeft in totaal 15.360 leds en bij de 75"-versie loopt dat op naar meer dan 25.000. Het gaat echter bij de 65"-versie nog altijd om 768 individuele dimbare zones; de leds kunnen nog niet individueel in of uitgeschakeld worden, zoals bij microledschermen of oled-tv's. Mede door het hoge aantal leds zou de X10 beter dan andere lcd-tv's in staat zijn om het bloomingeffect te minimaliseren, waarbij zwarte gedeeltes zwarter blijven, en de heldere delen en de kleuren overtuigender worden weergegeven.

Op de IFA toonde TCL al wel een miniled-lcd-tv met een 8k-resolutie en 5000 dimbare zones, waarbij een actieve matrix wordt toegepast. Dat laatste is duurder; bij de X10 wordt nog een passieve matrix gebruikt. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat het aantal dimbare zones bij de X10 nog niet boven de duizend uitkomt. Bij lcd's staat een passieve matrix voor verschillende draadjes die de pixels aansturen, terwijl dat bij een actieve matrix door condensators geschiedt. Overigens zegt TCL dat het in het tweede kwartaal van volgend jaar een 8k-miniled-tv van 75" uitbrengt met 25.200 leds, een helderheid van 1200cd/m² en 900 individueel dimbare zones.

De X10 komt in Europa op de markt met een geïntegreerde 2.2-kanaalssoundbar die als het ware de voet van de tv vormt. Dolby Atmos, Dolby Vision en hdr10+ worden ondersteund en verder haalt de tv een helderheid van 1500cd/m². De X10 draait op Android TV.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-09-2019 • 13:04

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Het Europese uitstel heeft enerzijds te maken met het gebruik van een andere laag quantumdots in het Europese dan in het Amerikaanse model, waarbij volgens Teoh nog wat finetuning nodig is op het vlak van de helderheid van het Europese model. Volgens hem is er ook nog wat werk nodig bij het afstellen van het algoritme voor de fald. De rest van de hardware bij het Europese en het Amerikaanse model zou identiek zijn.

Altijd enorm irritant als fabrikanten dit doen. Zo weet je niet meer of een review van een US website nog wel enigzins representatief is voor de Europese modellen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden hiervan. Waarom een andere aanpak en laag dan in het US model. Heeft dat met wettelijk gebruik van bepaalde materialen te maken?
Heeft dat met wettelijk gebruik van bepaalde materialen te maken?
Ja, Europese richtlijn RoHS.
Bepaalde (giftige) stoffen zijn in de EU verboden in (consumenten)goederen. Bij bepaalde quantum dots wordt 'standaard' cadmium gebruikt. Dat mag niet in de EU, dus de EU-modellen hebben cadmiumvrije quantum dots.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 september 2019 16:04]

Het kan er mee te maken hebben dat noord Amerika 110v 60Hz gebruikt en Europa 220v 50Hz. Al zou je verwachten dat een goede transformator dat ook wel op kan lossen.
Transformators worden echt niet meer gebruikt tegenwoordig met de huidige koperprijs en wettelijke eisen voor energieverbruik.

Er zal gewoon een SMPS voeding jn de TV zitten en dan maakt het dus niet uit of je op 120V 60Hz draait of op 230V 50Hz.

Standaard framerate voor TV signaal: 50Hz vs 60Hz, zou misschien een reden kunnen zijn, maar als dat de reden is dan zou ik de TV absoluut niet kopen want dan moet je je afvragen hoe goed die werkt op andere refresh rates.

Eigenlijk is dit dus gewoon nog steeds een LCD TV met microdimming, ook al is de dimming van een nog iets hogere resolutie, is dit nog steeds niet echt interessant ivm vergeleken met OLED of een echte MicroLED TV.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 september 2019 17:12]

SMPS voedingen voor de Amerikaanse markt kunnen vaak alleen 120V aan. Dat is net weer 3 cent goedkoper om te maken ofzo.

Redenen om een toestel voor de ene markt eerder uit te brengen dan voor de andere, kan bijvoorbeeld marketing zijn. In Amerika zijn grotere toestellen vaak "cheap and cheerful", terwijl hier de toestellen vaak iets duurder en de consumenteneisen iets anders zijn.

Dat kan een reden zijn, er kan ook nog een andere marketingredenatie achter zitten, of misschien gewoon logistiek.

P.S. ivm betekent in verband met, dus dat maakt je zin een beetje wazig (niet helemaal fout in dit geval maar ook niet duidelijk). Voor wat je waarschijnlijk wilde schrijven is er geen afkorting en schrijf je "vergeleken met".
Dat maakt niet zoveel meer uit, er zit gewoon een interne voeding in de tv (net als bijv je laptopadapter) die dat verschil wegpoetst.
Een transformator versneld de net frequentie niet. Dat zou dan eerst naar een hoge DC voltage zijn en daarna dmv transistoren en filtering terug naar 50Hz geracht kunnen worden. Alla Frequentie regelaar.
(Daarom zijn die apparaten altijd zo duur, als de frequentie ook mee genomen moet worden).
Gezien een TV "van binnen" gewoon DC gebruikt schat ik niet dat daar het verschil in zit.

Ik verwacht eerder dat het te maken heeft met bepaalde materialen die in europa zijn getest, en niet verboden zijn. Ik durf overigens niet te zeggen welke. Ik heb alleen verstand van de electro :P
50Hz of 60Hz is volkomen irrelevant voor schakelende voedingen. Er hoeft ook zeker niets "terug gebracht" te worden naar 50Hz. Er gaat gewoon een gelijkrichter en een PFC-converter in en dan heb je gelijkspanning die vervolgens op ongeveer 100kHz omlaaggetransformeerd wordt naar de gewenste laagspanningen. Net als in een computervoeding eigenlijk.
i know ;)
ik probeer uit te leggen dat voor de apparaten die er wel last van hebben, een trafo niet altijd de oplossing is.
Deze texhniek is toch de OLED killer? Dan valt de prijs mee. 65 inch ook nog.
Nee, deze techniek is zeker geen OLED killer. Dat heet MicroLED ipv MiniLED. Het hier genoemde MiniLED gaat over de backlight techniek achter een conventioneel LCD paneel. In dit geval gaat het om 15.360 LEDs achter het LCD paneel van 65" met 8 miljoen pixels. Die 15.360 LEDs zijn verdeeld in 768 individueel dimbare zones. Dit is 'gewoon' FALD techniek op een iets luxere wijze uitgevoerd en kán heel erg goed zijn, maar nooit zo goed als self emissive displays zoals OLED als het om zwartwaardes en blooming gaat. Waarschijnlijk licht de maximaal haalbare helderheid wel veel hoger in vergelijk met OLED TV's.
Ik heb dubbel gevoel over MiniLEDs, namelijk de 'clouding' effect. Een voorbeeld: een wit rond balletje dat door het scherm dwaalt en zie je dus een soort van staart achter het balletje.
Maar wanneer kijk je op TV naar witte balletjes op een zwarte achtergrond?

Mijn ervaring met QLED is dat het beeld gewoon fantastisch is de momenten waarop je bleeding zou kunnen zien echt heel spaarzaam zijn en dan eigenlijk alleen als de woonkamer donkerder is dan eigenlijk comfortabel is.

Ik heb bewust nog niet voor OLED gekozen omdat ik ook veel een mediacenter (met foobar) aan heb staan en toch bang ben dat dit op termijn retentie gaat geven in het beeld.
Omdat de uitleg zo makkelijker is. En ik vind het wel storend in content als films want zulke dingen zie ik niet over het hoofd. En QLED is wat anders dan MiniLED.

Ik heb bewust voor OLED gekozen omdat ik van plasma vandaan kwam en mijn ouders hebben een LED IPS tv dat ik nog uitproberen en die viel snel af. Ook bekijk ik alleen content op mijn OLED en tv zenders met een felle logo heb ik geblokkeerd waaronder TLC en Veronica. En ook omdat mijn tv kamer donkerder is.
Je kijkt toch niet 24/7 non stop naar die zender?
Nee, maar als ik een avondje lekker muziek ga luisteren, dan staat die interface op de TV (Windows) en heb je grote kans dat dit inslijt. Met de QLED tv hoef ik me daar niet druk om te maken.
Ikzelf heb een oled, en je kan scherm op zwart doen voor dat soort gelegenheden ;)
Ik maak vaak gebruik van
Nee zeker niet. Ik ben gewoon heel voorzichtig. Heb de OLED tv nu precies een jaar en heb nog geen retentie kunnen zien en hoop dat ook zo blijft.
Retentie kan geen kwaad, maar jij doelt waarschijnlijk op een permanent issue, ik zal het niet uitspreken hier ;)

Wat bedoel je eigenlijk met het veel gebruiken van een mediacenter met foo(t)bar? Bij het afspelen van media heb je die bar ook nog continue in beeld?
Ik doel op Foobar2000, een muziekspeler die de hele avond dan aanstaat met een statisch beeld.
Dat maakt het een stuk duidelijker 😏
Normaal gesproken dimt het scherm vanzelf na verloop van tijd, indien een gebruiker niet actief is met zijn randapparatuur. Ook indien er continue muziek wordt afgespeeld met beeld. Ik gebruik Foobar weliswaar niet, maar bij gebruik van Kodi als muziekspeler, dimt het Oled scherm ook na verloop van tijd. Dat zit in de tv zelf.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 11 september 2019 18:51]

Kodi dimt inderdaad dat klopt, maar voor muziek gebruik ik Foobar met een ASIO verbinding naar mijn DAC. Ik hoef met mijn huidige TV geen truken uit te halen.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 11 september 2019 18:58]

Kodi dimt niet (al is dit wel in te stellen), dat doet mijn TV zelf (zoals ik al schreef).
Ik vind bijzonder om daar je tv keuze van af te laten hangen. Muziek kan je namelijk op 1000 en 1 manieren afspelen. Ook zonder beeld.

Niet dat QLED het slechtste is wat je kan kopen maar toch ;)
Muziek is mijn hoogste prioriteit, ik luister veel vaker muziek dan dat ik tv kijk of een film, dus heel bijzonder is het niet.
Ik heb zelf een Sony XE93 die destijds in reviews ook de hemel in geprezen werd en vrij goed zou meevallen qua local dimming artefacts. Valt dat toch behoorlijk tegen, eerlijk gezegd. Het is toch wel regelmatig dat ik dit zeer goed kan zien en soms zelfs storend is.

En dat is dus niet in prototypische blooming situaties als een witte bol op een zwarte achtergrond, maar ook soms heel onverwacht. Een simpel voorbeeld is gewoon het home screen van de PlayStation 4. Als je door je horizontale lijst van games scrollt, zie je de klok rechtsboven heel duidelijk dimmen of helderder worden omdat dus een stuk lager content van die horizontale game bar al dan niet aanwezig is.

Ik ga niet zeggen dat ik spijt heb van mijn keuze (want heb toen doelbewust niet voor OLED gekozen omwille van de prijs en het risico op stilstaande beelden met kinderen in huis) maar soms wou ik toch echt dat ik een OLED heb.

Nu, met 768 dimming zones (vs de 72 die mijn TV heeft) zou ik wel verwachten dat dit soort problemen al een pak beter onder controle zijn.
De verticale "resolutie" van enkel het backlicht licht daarmee al hoger dan conventioneel SD tv signaal. Daarmee komt het akelig dicht bij perfectie wat betreft backlight bleeding. Als je het LCD paneel weg zou laten en zwartwit beeld zou tonen op enkel de backlight zou je al een heel redelijk beeld krijgen.

Ik las een verticale resolutie van 768 pixels, maar het gaat om 768 zones. Dan nog is dit een hele stap vooruit!

[Reactie gewijzigd door Fairy op 11 september 2019 13:42]

In een goed verlichtte kamer maakt zwartwaarde minder uit, terwijl zaken als de weergave van algemene helderheid (zeer heldere beelden zoals je die bijv. vaak in natuurdocumentaires ziet worden op OLEDs enorm teruggeschaald in helderheid) beter weergegeven kunnen worden.

In dit geval gaat het nog over een lagere resolutie dat achter het paneel zit. Maar Panasonic presenteerde op IFA een concept waarbij tussen het achterste paneel dat TCL gebruikt, en het paneel waar de gebruiker naar kijkt, nog een extra paneel zit met volle resolutie. Op deze manier regelen ze per pixel de backlight. Qua contrast zou volgens Sim in het IFA-item er geen verschil zijn met OLED.

In kamers met bijv. grote ramen waar veel overdag gekeken wordt, of voor mensen die veel content met heldere/felle beelden kijken (of veel statische beelden vertonen) zou dit concept in wel degelijk het betere alternatief vs OLED zijn dan. En in de Panasonic-vorm zou je zelfs in meer algemene termen kunnen spreken. Al is het altijd afwachten wat tests opleveren.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 11 september 2019 14:01]

Micro LED idd. Best wel geniepig om deze mini LED te noemen. Dat geeft de impressie dat het iets soortgelijks is.
Dan moet het aantal dimbare zones aanzienlijk hoger dan 768 worden, voordat het een OLED killer wordt...

Lijkt me wel een vette techniek verder. Het beste van twee werelden:
Levensduur en helderheid van LED en de zwartwaarden van OLED.
Wat veel interessanter is, is de Dual Layer LCD techniek, waarbij er een zwart/wit LCD paneel achter het gebruikelijke paneel geplaatst wordt. Elke paneel heeft een contrast van 1.000:1 (IPS techniek), maar deze mag je met elkaar vermenigvuldigen waardoor je op een native contrast van 1.000.000:1 uitkomt! Dit kan wel eens een hele mooie OLED tegenhanger worden zolang MircoLED nog niet commercieel inzetbaar is. Hisense is hier al mee bezig en met succes ook. Panasonic heeft onlangs ook deze techniek getoond. De enige barrière is op dit moment nog het stroomverbruik.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1567697397
moet je dan niet een heeeeel erg sterk backlight hebben met bijbehorende warmte ontwikkeling en energieverbruik. Je licht moet immers 2x door een LCD substraat en 2x zo vaak gepolariseerd worden.

Tevens komen we dan weer bij dikkere schermen uit.
Jep. Sony heeft hier calibratiemonitor vannop de markt gebracht dir in de Filmstudios worst gebruikt.je kan er best eentje kopen voor 32.000 euro
Met slechts 768 dimbare zones houdt je een glow rondom felle objecten op een donkere achtergrond. Overgangen zullen nooit echt strak worden. Heb ik toch echt liever zwarte pixels tot op een pixel nauwkeurig.
Misschien moet je even kijken waar je op reageert, want ik heb het hier niet over de genoemde TCL TV met MiniLED backlight, maar over een andere techniek genaamd Dual Layer LCD. Daarbij wordt in feite ook elke pixel een dimbare zone.
Wat zei ik in mijn originele comment:
"Dan moet het aantal dimbare zones aanzienlijk hoger dan 768 worden, voordat het een OLED killer wordt..."

Het ging me dus juist om het aantal lichtpunten achter de pixels ter voorkoming van (lokale) backlight bleed/glow. Wat jij omschrijft is het hele idee achter microled. Een raster van lampjes/microleds (die aan of uit kunnen staan; zwart of wit dus) gelijk met het aantal pixels. Niet een statische backlight (zoals bij conventioneel LED) maar een backlight die uit elementen bestaat die afzonderlijk aan/uit kunnen. Noem het dual layer led, noem het micro led, het principe is hetzelfde. In het artikel boven kunnen we slechts spreken van gedeeltelijk microled, omdat het aantal lichtpunten niet gelijk is aan het aantal pixels. Uiteindelijk zal dit aantal gelijk gaan worden in toekomstige modellen.

Edit: Het zou me niet verbazen als "microled" de term van Samsung term is en "dual layer led" de Panasonic term voor in feite dezelfde techniek.

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 11 september 2019 22:12]

Nee dual layer LCD is aanzienlijk anders en heeft niks met MiniLED of MicroLED te maken. Het zijn letterlijk 2 LCD panelen over elkaar gelegd, waarbij het achterste paneel alleen licht doorlaat (van een sterk backlight, waarschijnlijk meerdere LEDs) in grijstinten. Dit gebeurt in feite ook met enkele LCD panelen zoals nu het geval is, maar als 1 paneel minimaal 0,1 cd/m² licht doorlaat, dan heb je met 2 panelen over elkaar 0,1 x 0,1 = 0,01 cd/m² en dát is de kracht van Dual Layer LCD techniek. Achter de 2 LCD panelen zit nogsteeds een backlight welke nu meer lichtopbrengst moet hebben om een hoge piekhelderheid te halen en dat kost veel energie. Op dit moment is 1.000 cd/m² dan ook de max, maar dan wel gelijk full screen, waar OLED op dat vlak niet verder komt dan maximaal 200 cd/m².
Thanx voor de opheldering. Moet de lichtbundel wel erg evenwijdig zijn om niet uit te zaaien naar naburige pixels...
OLED killer lijkt me wat sterk. Qua contrast gaat OLED nog steeds een stap voor hebben op dit soort schermen, omdat het nog steeds niet over individuele pixels gaat.

Microled panelen zouden dit oplossen, maar die zijn nog niet klaar voor massaproductie. Dus dat wordt nog wel even wachten.

Op zich is de prijszetting wel een opsteker voor mini/microled.
Maar miniled/microled zal hoogstwaarschijnlijk een stuk duurzamer zijn. Ik durf nog geen OLED tv als monitor te gebruiken.
Het gaat hier nog steeds om een LCD, alleen dan met een betere backlight.
Nee, dat is microled, waarbij de pixels zelf LEDs zijn.
iniled-lcd-tv met een 8k-resolutie en 5000 dimbare zones
Dimbare zones, waar is dat voor nodig? Elke pixel is nu toch een led? Die ook gewoon uit kan?
Het is een miniled-lcd-tv.
Dus het is LCD met een backlight dat is opgebouwd met minileds.
Ik vind wel dat het artikel verwarring zaait door het in de titel miniled-tv en verderop nog een keer miniledtelevisie te noemen.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 11 september 2019 13:26]

Dankje. Ik snapte al niet hoe TCL deze technologie (mini led tv's) in godsnaam klaar voor productie kon hebben. De meeste andere partijen zijn er nog een paar jaartjes vanaf.

Alsnog een mooie ontwikkeling, ik kijk uit naar de reviews.
De term waar je mee in de war bent is MicroLED. Dat zijn schermen waarbij anorganische LEDs de invididuele pixels vormen zoals organische LEDs dat doen in OLED schermen.
Maar deze verwarrende term is er al jaren, aangezien LCD's aangemerkt worden als LED-televisies op basis van de overstap van CCFL naar LED-backlight.
Nee, het gaat over led backlights, de pixels zelf geven geen licht.
Dus gewoon een LCD TV met local dimming LEDs. Fabrikanten weer lekker creatief met de naampjes... Toch jammer dat Tweakers mee gaat met de onjuiste informatie aangeleverd door een fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Abom op 11 september 2019 13:26]

Dit is weer te weinig eer voor wat het is. We noemen LCD-televisies al 'LED-televisies' en in dit geval is de innovatie dat het grid van LED's dat de backlight verzorgt aanzienlijk groter is. Dus 'mini-LED' is dan helemaal geen verkeerde term.
En ja, 'LED-TV' was pr-ingegeven om te suggereren dat het ging om een heel ander paneel. Maar zeker deze industrie zit vol met manipulatieve naamtechnieken inclusief het kiezen van dezelfde naam als een toekomstige techniek (QLED bijv.; Probeer maar eens te googelen naar wat het van origine was/is).

Feit is gewoon dat het zo heet. Wat moet je dan van Tweakers? Dat ze een heel eigen naam verzinnen?
nee hoor ze gebruiken hele kleine ledjes, miniLEDs. Dat is net wat anders dan wat ze tot nu toe gebruikten. Zo kunnen ze zones veel kleiner maker en komen tot 10 tot 100 meer zones.

wat info_
AUO Mini LED will be used in the company's product lines targeting niche markets. It aims to refine the brightness, dynamic contrast, and grayscale of those products with Mini LED backlights. Paul Peng, Chairman at AUO, pointed out that the development of Mini LED just began and the production cost is relatively high.

In terms of making backlights, the number of Mini LEDs used is more than that of standard LEDs in a module. The average cost of Mini LED backlights is thus higher, and so is the power consumption. It requires more advanced technology to resolve the disadvantages.
https://www.ledinside.com...d_vr_applications_in_2h18
Dat is toch MicroLED? Bij miniled werken de ledjes in dit geval als backlight met erg veel dimbare zones, maar nog niet 1-op-1 zoals bij microled.
De 65"-versie van de X10 heeft in totaal 15.360 leds en bij de 75"-versie loopt dat op naar meer dan 25.000. Het gaat echter bij de 65"-versie nog altijd om 768 individuele dimbare zones; de leds kunnen nog niet individueel in of uitgeschakeld worden, zoals bij microledschermen of oled-tv's.
Zie mijn reactie hierboven. MiniLED is geen MicroLED en gaat alleen om de backlight achter het conventionele LCD paneel. MicroLED is net als OLED self emissive, maar niet van organische aard waardoor inbranden hoogstwaarschijnlijk niet meer voor zal komen.
OLED (Organic Light Emitting Diode) heeft pixels die zelf licht geven en dus volledig uitgeschakeld kunnen worden. Bij een LCD is elke pixel een filter (eigenlijk drie, rood/blauw/groen), welke meer of minder licht door kan laten. Vroeger werd één grote achterlamp gebruikt die door alle filters heen scheen, met mini-LED wordt de enkele achtergrondlamp vervangen door heel veel kleine achtergrondlampjes, die individueel te dimmen zijn, maar nog steeds door het raster van LCD pixels heen schijnen.