TCL introduceert 8k-Qled-tv van 75" met ingebouwde camera voor videobellen

TCL kondigt een 8k-televisie voor de Europese markt aan die gebaseerd is op een Qled-lcd-paneel van Samsung. De X915 krijgt een ingebouwde camera zodat gebruikers de 75"-tv kunnen gebruiken voor videobellen.

De X915 beschikt over drie hdmi 2.1-aansluitingen, wat in ieder geval ondersteuning voor allm, eARC en vrr betekent. Daarnaast meldt de fabrikant dat er ondersteuning is voor de volledige bandbreedte voor 8k en 60fps, al meldt het bedrijf niet of dat betekent dat de volledige bandbreedte van 48Gbit/s beschikbaar is. Bij veel tv's is dat niet het geval.

De 8k-tv beschikt over fald, waarbij TCL spreekt over 120 individuele zones om het backlight te dimmen. Daarnaast zegt de fabrikant dat de X915 videocontent in 2304 afzonderlijke zones analyseert om het contrast en de scherpte aan te passen. De X915 haalt een piekhelderheid van 1000 cd/m² en ondersteunt meerdere hdr-standaarden: hdr10, hlg, hdr10+ en Dolby Vision.

Verder ondersteunt de televisie de av1-videocodec, waardoor het streamen van YouTube in 8k-resolutie mogelijk is. Deze ondersteuning voor YouTube in 8k komt volgens het bedrijf op een later moment, als onderdeel van een latere update die versie 10 van Android TV naar de tv brengt.

De televisie heeft een soundbar die TCL samen met Onkyo heeft ontwikkeld. Er is ondersteuning voor Dolby Atmos, al heeft de soundbar geen omhoog gerichte speakers. TCL gaat de televisie in de komende weken in Europa uitbrengen voor een adviesprijs van 3999 euro.

Daarnaast komt TCL met twee midrange 4k-lcd-tv's, de C815 en de C715. De eerstgenoemde komt uit in 55", 65" en 75" voor prijzen van respectievelijk 899, 1199, en 1799 euro. Dit model krijgt een geluidssysteem van Onkyo. De iets lager gepositioneerde C715 komt uit in 50", 55", en 65" voor respectievelijk 699, 799 en 999 euro. In beide gevallen worden de modellen als Qled-tv's gepresenteerd; het gaat om tv's met va-panelen en quantum dots. Er is geen ondersteuning voor hdmi 2.1 en de tv's draaien op Android TV 9.

TCL X915

Door Joris Jansen

Redacteur

08-05-2020 • 10:05

71

Reacties (71)

Sorteer op:

Weergave:

Leuk voor bedrijven om zo'n TV te hebben met een camera. Maar voor thuisgebruik zie ik hier niet de toegevoegde waarde in. Als ik wil videobellen met mijn familieleden pak ik wel een laptop of een telefoon. Daarentegen is de 8K 60FPS zeer impressive!

Edit: Ook privacy technisch wil ik niet zo'n camera/microfoon in mijn woonkamer hebben

[Reactie gewijzigd door ItsFlokkie op 22 juli 2024 16:13]

Lekker op de bank koffie drinken voegt wat mij betreft wel wat toe zo.
In addition, the X91 Series features a retractable built-in camera, which will ascend and descend automatically when prompted.
Stukje uit de press release, het is vanuit privacy overwegingen wel fijn dat de camera inklapt als hij niet gebruikt wordt.
Daar ging het mij inderdaad om. Het stukje privacy. Als ik de Titanic kijk, wil ik niet dat iemand kan meegenieten van mijn gejank. Logisch toch? :)

[Reactie gewijzigd door ItsFlokkie op 22 juli 2024 16:13]

Ik vraag me af of ouderen 4000,- overhebben voor zo'n TV met camera, ik denk dat het grootste deel dat overdreven veel vindt.
De 3de leeftijd is juist de groep met de grootste koopkracht...
Ja maar ook redelijk verstandig en zien dit gewoon (terecht?) als verspilling.
Er zijn ook ouderen die met een Ferrari rondrijden, maar voor de meeste ouderen is een Ferrari "overdreven".
Deze TV is niet bedoeld voor mainstream Jan Met De Pet.
Hoewel duur, zou ik deze wel kopen. Ben zelf uitgekeken op mijn 60" en de volgende wordt 70 of groter. Zelf een limiet van ~€4000,- in mijn hoofd zitten.

Misschien geen main stream, maar mijn inziens is dit nog net betaalbaar. Het kreng gaat normaal gesproken ook vele jaren mee, dus waarom iets van 800 kopen waar je na 1 uur al aan zit te ergeren.

Ps, de 60 inch plasma kostte 10 jaar geleden €2400,-. Toen ook al een fiks gedrag, maar geen moment spijt van gehad.
Wat ik heel erg jammer vind van TV's in dit spectrum is de koppeling met een zogenaamd "high-end" audio systeem. Dergelijke dingen drijven de prijs enorm op, maar zijn echt totaal nutteloos. Als ik een High-end OLED tv koop voor 3K dan zit ik niet te wachten op een matig 2.0 systeempje. Dan heb ik ook nog wel het geld over voor een redelijke Sonos of BlueSound setup.

Ik snap ook nog steeds niet dat er niet meer fabrikanten zijn die een los scherm hebben met een apart kastje met aansluitingen. Samsung heeft er een paar (Samsung OneConnect) en LG de wallpaper series.
Maar dat is het dan ook. Al die OLED en sommige QLED TV's zijn een paar mm dik, maar door die enorme toeter erachter met alle aansluitingen hangen ze toch een paar cm van de muur.

Voor mij een reden om voorlopig met een budget Tvtje aan de gang te gaan en het daarmee eerst een paar jaar uit te zingen.

Ik kijk eigenlijk geen lineaire TV en wil juist iets wat goed werkt voor Online content (Netflix, Plex, Youtube). Heb dan ook geen behoefte aan SmartTV platforms en mega kabel bendes door de muur. Ik vond juist die Samsung "The Frame" wel leuk.
Klopt,
Het enige waar ik mijn TV voor gebruik is beeld.
Alle smartfuncties, het geluid, etc, wordt allemaal niet gebruikt.
Naast de TV staat een HTPC waar alles op geregeld wordt met een dikke Yamaha ernaast voor het geluid en het schakelen van alle HDMI signalen.

Een dom scherm van dit formaat kun je vaak wel kopen, maar dan alleen in de professionele markt waar je de schermen kunt koppelen en zodoende een scherm van 4x4 of 16x16 kunt maken.
Dus voor huis tuin en keukengebruik onzin (en ze kosten nog een flinke duit ook).

Als ik morgen voor een dom scherm kan kiezen met 1 HDMI aansluiting doe ik dat gelijk.
Nouja opzich snap ik die HDMI aansluitingen nog wel, Ik snap alleen niet dat het tegenwoordig niet gewoon in een los kastje kan. Glasvezeltje of ribboncable naar TV en klaar.

De "domme" schermen zijn helaas vak Signage displays die inderdaad bijvoorbeeld gekoppeld kunnen worden (hoewel dit vaak met externe processing wordt verdeelt over de verschillende panelen en de TV zelf daar niet zoveel in uitmaakt). Het probleem daarmee is echter dat deze dan weer gemaakt worden voor industriële toepassingen waardoor ze vaak lomper en zwaarder zijn.

Geef mij maar gewoon zo'n LG oled behangetje met een Samsung Connectbox. Geen gezeik, geen gezeur geen smart. Gewoon een TV die alleen dom beeld weergeeft wat ik er in duw via HDMI.
Mijn LG heeft ook een connectbox.
Zelfs draadloos.
Alleen een voedingsstekker naar de TV.

Helaas is het een waardeloos apparaat die regelmatig de connectie verliest.
Maar het idee is goed.

We zullen zien wat de toekomst brengt.
Voor mij maakt het niet heel veel uit of het scherm nu 1cm of 3cm dik is.
Wat wel belachelijk dat stekkers er af en toe nog steeds haaks uitkomen ;-)
Daarom vind ik 1 draad dan ook niet gelijk een ramp. Is namelijk wel stabiel ;).
Eindelijk lees ik ook eens iets over die absoluut nutteloos 2.0 systeempjes, dat zeg ik ook al jaren dat het de prijs nutteloos opdrijft plus ook die enorme nuttelozen aansluitingen. Alles gebeurd via HDMI, verdere aansluitingen zijn totaal overbodig en kunnen zo ook de prijs verlagen. Nee ze moeten nog altijd 30 jaar oude aansluitingen erbij blijven volsteken dat weer zo'n dikte geeft dat je denkt waarom die drukte om zo dun mogelijk tv uit te brengen als men dan men zo'n hopeloze balk zit.
Ik zou ook niet voor Sonos gaan een deftig 5.1 systeem met versterker en boxen heb je tegenwoordig al voor een goede prijs.
Ja dat lineaire tv nog altijd uitzend in stereo is echt hopeloos. Met al die aankomende streamingaanbieders zullen ze serieus moeilijk krijgen. Amazon Prime Video heeft in England en Duitsland ook prachtig betalend content vooral al die goede series heb je bij hun Prime Video als betalend content, als heel lang vraag ik aan Amazon vraag ik waarom wij van dit model ik geen recht krijgen maar alleen dat ze het zullen doorgeven aan de nodige afdeling krijg ik altijd als antwoordt.
Mijn perfecte plasma Pioneer KRP-500 begint te verslijten die geeft nog altijd zeer mooi beeld en boxen waren destijds optie en ik ga er vanuit dat de meest mensen vanaf 50" toch ook een fatsoenlijk surroundsysteem hebben. Ik kijk uit naar een OLED, de Panasonic geeft gewoon het allerbeste beeld, die halen met hun software het beste beeld uit de LG panel. Maar dat ze nog altijd met die nutteloze 2.0 systemen erin blijven bouwen is mij een compleet raadsel.

[Reactie gewijzigd door KefRef69 op 22 juli 2024 16:13]

Ik vind vooral die “innovatieve” setups met het paneel als speaker zo’n gedoe. Ok voor de r&d is het goed dat mensen zich er mee bezig houden, maar in een highend tv is het gewoon niet goed genoeg. Alles wat je er in stopt is niet goed genoeg.
Maar wordt de elektronische verbinding ook automatisch verbroken? En hoe zit dat met de microfoon? Ik kan me nog heugen dat ik een Samsung TV had gekocht waar letterlijk in de handleiding werd gewaarschuwd om geen gevoelige gesprekken te voeren in dezelfde ruimte als de televisie als deze "gebruik maakt van smart-diensten" (maw is verbonden met internet). Kan uit voorzorg zijn maar het zegt wel wat...
Betere vraag bij smarttv's is ondersteuning. Hoe lang krijg je update, veiligheidsupdates. zo een camera is leuk maar als je tv gehacked wordt omdat de laatste updates niet meer geleverd worden heb je er weinig aan.

Heb een tcl tv met android (model midden 2019) maar updates, daar heeft tcl nog nooit van gehoord.
Ik woon in het buitenland en bel regelmatig eens met het thuisfront. Hiervoor gebruik ik een xbox met een gewone webcam. Ik kan je garanderen dat in de zetel voor TV zitten een heel stuk aangenamer is dan heel de tijd op een laptop of telefoon te zitten staren, een gesprek duurt al snel een uur of langer. Nu hebben we geen 75" TV, maar iedereen wat groter zien dan op een 15" laptop schermpje is ook gewoon wel fijn.

Ik weet niet of ik het echt in de TV zelf zou willen, een webcam kost slechts 30 euro en positioneer je hoe je wilt, voor 80 euro heb je nog betere kwaliteit, hier zit je met de beeldkwaliteit die zij gekozen hebben en het camerastandpunt dat zij gekozen hebben.

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 16:13]

Interessant! Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het een perfecte oplossing is. Echter maak ik mij met dit soort oplossingen een beetje zorgen over de 'ingebouwde' camera. Kan die afgeschermd worden? Zit er een kill switch op. Als het een losse camera module was geweest was het echt perfect geweest in mijn ogen :)
Zorgen? Waarom? Hij klapt immers in als je hem niet gebruikt.

En de webcam op mijn laptop heeft een ledje waardoor je kan zien of ie gebruikt wordt of niet. Al die lelijke klepjes en andere paranoia maatregelen zijn helemaal niet meer nodig.
Dat ledje is natuurlijk alleen een ingebouwde veiligheid wanneer deze rechtstreeks aan de camera zit gesoldeerd en alleen hardwarematig aangaat. Wanneer deze aan een IO bus zit en software moet regelen dat de led aan gaat wanneer de webcam aangaat dan valt dit natuurlijk ook te hacken.

Dus zo'n led geeft alleen veiligheid wanneer deze echt hardwired is. En dat is in de meeste gevallen niet zo!

De oplossing bij deze TV, de camera inklappen, geeft dan wellicht meer veiligheid.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 16:13]

Welterusten. Een hele hoop van die LEDjes zijn 'software controlled'. Met andere woorden: je bent 1 backdoor op je laptop verwijderd van iemand die je ongemerkt bespioneren kan.

Persoonlijk vind ik het ook niet mooi staan, maar voor de privacy is het echt wel beter.
Nu nog iets vinden op de microfoon ;)
Het is een inklapbare camera dus hij zal niet 24/7 je naakt door het huis zien kunnen lopen.
Voor langere gezelschapsbeeldsessies is het ander wel erg handig. Op de telefoon en laptop voelt het toch nog altijd aan als bellen. Maar twee huiskamers met elkaar verbonden via de grote tv in de woonkamer, geeft toch een stuk meer het gevoel van een fysiek bezoek. Dat gaat ook een stuk beter met kleine kinderen, die al gauw van alles buiten beeld aan oma of opa proberen te laten zien wanneer je met je telefoon belt.
Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt..
Het geeft je ook meer het gevoel dat je ergens in zit. Hier kijk ik ook weleens series op mijn laptop en dat geeft toch een andere sfeer dan bij een vriend van me die een tv voor zn bed heeft staan... Je kan jezelf gewoon veel beter in die ruimte inbeelden met een groter scherm.

Side note: werkt alleen als je er recht voor zit. Ik heb zelf ook een tv maar daar kijk ik schuin naar onder naar, dan mis je wel die beleving. Een tv-kastje past helaas niet op die plek 😂
Ik zie er wel iets voor.
Met kleine kinderen via laptop of telefoon willen ze die steeds nemen.
Ook voor oudere mensen is het een oplossing.

TV hebben ze maar smartphone / tablet of laptop niet.
En na een paar jaar wordt de ondersteuning voor de camera gestaakt en gaan de skype e.d. apps ervan af. Dit is al eerder gebeurd met onder andere Samsung en LG tv's, heb je helemaal niks meer aan je (al dan niet ingebouwde) camera.
Voor ouderen is het inderdaad een oplossing. Maar de markt waarin er ouderen leven zonder smartphone krimpt een beetje. De nieuwe generatie komt eraan (momenteel de 60/65 jarige) en die hebben wel laptops, tablets en smartphones.
Waarom alleen aan ouderen denken?
Echt, voor gezinnen ook. Het is veel laagdrempeliger om 'even' te videobellen met zijn allen voor de tv dan op het piepkleine mobielscherm, of om met z'n allen voor de laptop te gaan staan.
Ik had het zelf ook graag gewild, zo'n geintegreerde oplossing voor de woonkamer.
Was een directe reactie op het bericht van @Wren. Voor hele gezinnen kan het ook zeker! Je hebt gelijk wat betreft het kleine laptop beeldscherm. Toch zou ik dan liever een laptop bij de TV zetten en deze vervolgens aansluiten. But that's just me :)

[Reactie gewijzigd door ItsFlokkie op 22 juli 2024 16:13]

Geen probleem.
Prik een webcam in je android tv en voila :-)
Of koop de meest domme TV en zet er een Android kastje naast. Een TV gaat 10 tot 15 (20?) jaar mee. De achterliggende software of ondersteuning misschien maar 3 a 5 (als je geluk hebt).
Prik een webcam in je android tv en voila :-)
Naar wat ik begreep, worden USB webcamera's standaard niet ondersteund door Android TV.
Je moet het casten, of via een Android box / Xbox doen.
Of heb jij andere info? :)
Ik zou het eens uit moeten proberen :)
Volgens deze website wel

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 22 juli 2024 16:13]

Ja, dat zeg ik: via een Android box wel, maar niet rechtstreeks in een smart tv te pluggen ;)
En deze TCL heeft een geintegreerde, wegklapbare webcam... geen gehannes met boxen en draadjes, en aparte controllers, snap je? :)
In 2017 misschien.
Nu in 2020 lijkt het gewoon te werken
https://youtu.be/r2clOZ48mHQ
Als ik het goed heb, zit in die video ook gewoon een Android box achter de tv geschroefd op de VESA schroefpunten :) Let ook op de interface op het scherm, typisch een Android box met Wi-Fi sterkte icoon en een standaard file browser.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2024 16:13]

Mijn meeste interesse zou uitgaan naar de C815 omdat ik maximaal 55" wil (denk ik).. Maar ik heb uit de presentatie niet kunnen opmerken of het nu met dimmingzones is. Of iets van een indicatie van max nits..
Moet ook eerst nog eens op de markt komen.. !

Net even gegoogled : C815 has an edge LED LCD panel whereas C715 has a slim direct LED LCD panel. The TVs do not have local dimming capabilities

C815 has a maximum brightness of 400 nits.. Dus zoals in de video ook gecatogoriseerd wordt door TCL C715 en C815 is voor gewoon "Best Value" categorie..
Heb je "high Expectations" dan moet je omhoog naar de TCL X10. Die is dan vanaf 65 inch.. Maar wat wil je met high (BIG) expectations.

https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1588846229

[Reactie gewijzigd door belmonde op 22 juli 2024 16:13]

Ik was ook benieuwd naar deze modellen. Maar zoals je aangeeft enkel edge/direct led modellen en een beperkte piekhelderheid. Naast de multi-hdr ondersteuning dus weinig impact of toegevoegde waarde bij hdr-beelden.

Ik zou de Hisense U7QF en U8QF in de gaten houden. Beide met VA-paneel, quantum dot filter, multi-hdr, 4x hdmi (ipv 3) en als kers op de taart FALD. De U7QF heeft een 60Hz paneel met naar het schijnt 72 zones voor de 55'' en 90 zones voor de 65''. De piekhelderheid zou op 600 nits liggen. De U8QF komt met een 120Hz paneel met 132 zones voor 55'' en 180 zones voor de 65''. De piekhelderheid ligt hier op 1000 nits. De 55U7QF staat al op Amazon voor €599 en de 55U8QF voor €899.

De TCL's lijken wel eerder beschikbaar te komen. Ze staan al in de PW en zelfs al flink in de aanbieding bij de buren.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 22 juli 2024 16:13]

Ja, je hebt gelijk. Overigens zie ik in de PW alleen de 65 inch C815 voor 1.116 euro. Niet de 55 inch vooralsnog. Maar ja de Hisense beloofd meer.. Prijzen ??
D etcl c815 heeft dan wel een soundbar eronder.. maar die is ook slecht 2 x 10 watt !! Ik zie ook geen wooffer/bass . Dus totaal 20 wat. Je vraagt je af.. Tis ook geen soundbar.. Maar gewoon de boxjes naar voren gericht i.p.v. uit het zicht naar onderen.. De samsung Q90r/q90t hebben 60 watt..
Kansloos dus.. Misschien voor iemand die in een winkel of internetaanbieding deze TCL's voor de helft zonder voorkennis aanklikken..
Maar is het een 8K camera? Want als je het doet, dan moet het ook echt in vol 8K zichtbaar zijn aan beide kanten.. Elke pukkel, elke puistekop en mee-eter moet zichtbaar zijn voor beide kanten ;-)
het is maar een added feature. Voor deze prijs kan je dat niet verwachten, net zoals ze op hdmi 2.1 hebben bespaard. Ik snap dat 4000€ veel geld is, maar dit moet je eerder zien in conferencerooms of bij rijke mensen thuis en is niet echt bedoeld voor mensen die ervoor gaan sparen.
Ik ben niet rijk, maar vind dit zeker wel een interessante tv. Spreidt die 4000 uit over het aantal jaar dat je 'm gebruikt en het valt wel mee.
Mooi man! Ik stel voor dat mijn collega's en ik deze televisies van de baas krijgen, kunnen we ieder rimpeltje en puistje super helder en uitvergroot zien!

Maar even zonder gekheid, ik zie hier 2 interessante dingen.

Allereerst een samenkomst van de technologie: naarmate meer mogelijk wordt, krijgen apparaten steeds meer functionaliteit van elkaar. de (Smart)TV, computer en telefoon beginnen steeds meer op elkaar te lijken in dit opzicht. Bij de televisies maak ik me echter wel zorgen over de updates. Men doet immers doorgaans langer met een TV dan met een smartphone.

Daarnaast zien we hier wederom een nieuwe start van een productlevenscyclus. Volgens mij is er nog niet zoveel echte 8K content en zitten we nog in de fase voor de early adapters. Interessant is nu echter om te zien hoe snel de markt voor content dit kan bijbenen. De stap van HD naar 4K is wat mij betreft nog niet helemaal afgerond. Om bijvoorbeeld volledig in 4K te kunnen gamen (zonder marketingtrucs dus) eb je nog steeds hardware uit het topsegment nodig. Nu bij een verhoging van de resolutie de benodigde rekenkracht exponentieel toeneemt, wordt het interessant om te zien wat er gaat gebeuren. Was dit wellicht misschien te vroeg?
Ik zie het nut van 8K films echt niet en al helemaal niet op 60fps, vond het al verschrikkelijk om The hobbit in HFR te zien, leuk voor een registratie van een theatershow, maar niet voor een film, ik hoef dat 'realistische' beeld niet te zien als ik lekker wil ontspannen..
En dat voor €3999. Eigenlijk ben ik in de markt voor een 65 OLED, de LG OLED65W9PLA.
Maar ondanks dat de TCL geen OLED is en ik Samsung QLED niet super mooi vindt, is dit wel een echt mooi product voor een redelijke prijs.
Als de TV strak aan de muur gemonteerd kan worden dan is dit mijn volgende TV.
Voor €4000 kun je ook een 77” OLED kopen.
Beter beeld dan deze TCL en nog 2” groter ook! ;)
Welke OLED is dat dan?
En heeft die een 'geïntegreerde' soundbar en is die ook plat aan de muur te hangen?
LG OLED 77 inch, model 2019 voor €4000.
Het 2020 model is net uit en kost nu nog zo’n €4500.
Die kun je plat aan de muur hangen, geïntegreerde soundbar zit er niet in, wel goed geluid.
Mooi apparaat, maar om nou € 4000,- uit te geven om mijn oma wat beter te kunnen zien bij het videobellen, dat gaat me wat ver! Bovendien is er nog nauwelijks aanbod in 4K resolutie, laat staan 8K...
Vooral de opmerking
Deze ondersteuning voor YouTube in 8k komt volgens het bedrijf op een later moment, als onderdeel van een latere update die versie 10 van Android TV naar de tv brengt.
schiet mij in het verkeerde keelgat. Het is met dit soort trucs dat tv-producenten mensen de kop gek maken om ze tot aankoop van hun producten aan te zetten!

Mijn advies: Laat je niet gek maken en wacht nog een jaartje totdat de boel wat goedkoper is geworden. En vooral: Koop nooit het nieuwste van het nieuwste, voordat je zeker bent dat de kinderziekten eruit zijn en totdat duidelijk is welk nieuw systeem tot algemene standaard is verheven. Scheelt je klauwen vol geld!
Mooie prijzen voor die 4K televisies!

Heb nu een 55" LG oled en dat is nu al te klein voor mij. Die 1200€ voor een 65" is een zeer mooie prijs. Maar mijn TV altijd upgraden lijkt mij een beetje teveel van het goede :)
Is het nu de TCL X918k of de TCL X915??
In het plaatje staat X918k en in de tekst staat X915.
Tot dat ze de ondersteuning stopzetten. Wat Samsung deed met mijn tv door Skype ineens te verwijderen.
Ze blijven het proberen met die camera’s op tv’s...zomaar even wat voorbeelden...https://www.homecinemamagazine.nl/2016/06/gehackte-smart-tv-filmt-koppel-tijdens-seks/

nieuws: Kijkers Samsung Smart-tv's waren te bespioneren via camera
Zo kan ik natuurlijk ook een artikeltje plaatsen over mensen die een geslachtsziekte van sex hebben opgelopen... Dus dan maar stoppen met sex?
Daar heb je dan weer condooms voor...maar waar ik doel is dat ik voor TCL hoop dat ze hier leer uit hebben gehaald en dat het wel goed beveiligd is al dan niet via firmware updates.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.