Microsoft maakt Nieuws en Interesses voor taakbalk Windows 10 breed beschikbaar

Microsoft is begonnen met het toevoegen van de functie Nieuws en Interesses aan de taakbalk van Windows 10. Het gaat om een gefaseerde distributie, te beginnen met gebruikers die de preview van de cumulatieve April 2021-update doorgevoerd hebben.

In de komende maanden moet Nieuws en Interesses breed beschikbaar komen, meldt Microsoft. Deze functie toont standaard het weer, gepersonaliseerd op basis van de locatie van de gebruiker, met een uitklapmenu voor nieuws en andere gepersonaliseerde meldingen. Links naar berichten opent Windows standaard in de Edge-browser. Gebruikers kunnen hun interesses aanpassen via de MSN-site en de functie is uit te schakelen door te rechtsklikken op de taakbalk. Nieuws en Interesses toont op het moment van schrijven nog geen reclame.

Microsoft meldt dat Windows 10-gebruikers die de April 2021 Cumulative Update Preview draaien de functie als eerste ontvangen, zoals eerder deze week gemeld. Maar in de komende maanden volgen systemen die Windows 10 November 2019 Update of latere versies draaien en die de komende Mei 2021-update installeren. Beheerders van systemen van organisaties kunnen de functie in- of uitschakelen. Microsoft testte de nieuwsfunctie de afgelopen maanden bij Insiders-gebruikers in de Verenigde Staten, Canada, Groot-Brittannië, Australië en India.

Windows 10 Nieuws InteressesWindows 10 Nieuws Interesses

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-04-2021 • 11:44

164

Reacties (164)

164
158
87
11
0
53
Wijzig sortering
Onzin dit soort dingen, niemand gebruikt het en niemand heeft het nodig, sterker nog... een OS is een noodzakelijk kwaad geworden om bij je applicatie te komen... Ik hoop stiekem nog steeds een keer op een super-basic windows versie die wel secure is maar verder zonder ook maar iets erin...
Dan heb ik redelijk goed nieuws voor u. Mocht je nog steeds op zoek zijn naar een Windows zonder bloatware (Al dan niet gewoon een kleinere Windows 10 installatie), er is recent een 20H2 versie van Ameliorated uit gekomen; link: https://ameliorated.info/ (Mocht je zoeken naar een simpele download link, hier is r/win_ame met een guide.)

Het enige dat zich hier laat liggen is dat alles Microsoft Store gerelateerd niet meer werkt.
Windows Updates is ook uitgeschakeld, leuke tip, maar niet echt iets voor dagelijks gebruik dus. Veel van de Windows rotzooi kun je er ook uithalen met het gratis NTLite programma. Ik gebruik uitsluitend met NTLite gecreëerde ISO's voor mijn systemen in combinatie met ShutUp10 heb je een behoorlijk schoon systeem.
Dit is een goede opmerking, en belangrijk om ook naar te kijken. De meeste updates (zo niet alle buiten de upgrade) die Windows krijgt buigen zich over functies/modules in Windows zelf die, zoals u wellicht heeft kunnen lezen, niet meer aanwezig zijn.

Mocht er nu iets fundamenteels fout zijn met de Windows installatie of versie zelf, dan vergt zich dit veelal om lokale aanvallen. De kleine kans die er dan nog over blijft is zeker niet weg te spelen en moet in het zicht blijven. Maar dit betreft over het algemeen enorm veterane programma's die hedendaags goed robuust zijn. In diezelfde zin is het dus niet aan te raden om op gevoelige systemen te installeren, of (mocht de beveiliging juist goed genoeg zijn door het ontbreken van functies/modules) juist wel.

Blijft er twijfel over updates en wilt men zo actueel mogelijk blijven is deze mogelijkheid nog aanwezig maar niet meer via Windows Update. De updates waar u dan ook naar zoekt betreffen dan ook significant minder in aantal. Deze zult u dan zelf moeten downloaden bij Microsoft, en installeren. Ik vermoed dat hier nog verbetering in gaat komen, het is een redelijk nieuwe stap (project) in de wat mij betreft goede richting.
Dat klinkt als een mooie basis om een VDI image mee op te bouwen, hoe minder zaken daarin zitten hoe beter, update mechanisme (en Microsoft store) wil je niet hebben in je image, dan pas je toch het master image aan met SCCM o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Daan_Banaan470 op 22 juli 2024 14:33]

dan kan je lang wachten denk ik. als ze met windows 10 al het een en ander willen weten over hoe windows gebruikt word denk ik niet dat er een nieuwe versie komt wat terug gaat naar een basic OS zoals met windows xp of 7
Dit is een persoonlijke mening en erg kort door de bocht. Ik vind het fijn dat het weer in mijn taakbalk verschijnt. Dit is altijd het eerste dat ik in GNOME en KDE in de menu/taakbalk aanzet. Waarom? Omdat ik "weer" leuk vindt.
Precies. Het volproppen van een OS met allemaal rommel stuit mij ook tegen de borst. Niet alleen Windows maar ook Android en IOS wordt ook steeds voller met overbodige meuk die geen hond gebruikt. Ik ben voorstander van een stabiele coreOS met minimale feature.
Het was te verwachten hè? Ik voorspelde het al jaren geleden. Het blijft een commercieel bedrijf.

Willen we deze zooi niet, dan vrees ik op termijn dat je een ander OS moet gaan zoeken. Voor mij geen probleem, want Windows is voor mij al jaren niet meer mijn hoofd-OS. Ik kan alles met Linux met wat ik nodig heb, inclusief dus mijn werk.

Lekker hoor, geen afhankelijkheid meer van de grappen en grollen van een bedrijf die je ongevraagd steeds meer met rommel opzadelt. :*)
Om het binnen 2-3 jaar weer te verwijderen. Dit gaat hetzelfde worden als de people hub, ook zo'n ongevraagde toevoeging op je taakbalk die later weer wordt verwijderd. Waarom ook niet eerst resources steken in het consistent maken van de UI snap ik niet.
Wat ik me altijd afvraag bij zulke dingen: wie vraagt hier nu om?
Precies! Ik erger me altijd aan al die pop ups en meldingen die ik steeds moet wegklikken. En dan gaat mn tijd weer verloren met in de instellingen zorgen dat het niet meer terugkomt. Tot de volgende update natuurlijk. Mn pc is voor werk. Al die games, weersvoorspellingen en andere zooi, wil ik niet.
Zo'n stuk taakbalk trekt toch weer onbewust de aandacht, al is het alleen maar omdat ik weet dat daar iets staat dat ik daar niet wil hebben.
Instellingen die uit staan die blijven gewoon uit ook na een update, in ieder geval bij de settings menu.
Rare instellingen van telemetrie ofzo waar je tooltjes voor nodig heb wellicht niet.
Er waren genoeg "bugs" die dingen weer aanzetten of iconen terug plaatsten. Daar hebben de mensen het vandaan. Dit verzinnen al die mensen die dit beweren echt niet. Ik heb het zelf ook een paar keer gehad.(zoals bv 3d Objects en suggestions instellingen)

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Ja het is geruime tijd gebeurt maar sinds 1,5 jaar terug niet meer, toen bleven apps die je verwijderde weg en settings menu gewoon zoals je hem had.
Dit is in een mei of een oktober update van Microsoft veranderd al geruime tijd geleden al weer, misschien niet voor iedereen werkt maar dan is er wellicht wel meer stuk/gesloopt in het systeem.
Misschien gebeurd het nu niet meer, maar er is wel een stuk vertrouwen bij mensen stuk gegaan en dat repareer je niet zo makkelijk.
Ook die "rare instellingen" horen gewoon te blijven staan zoals ze zijn. Het zijn niet voor niets instellingen.

En ja: die gaan eigenlijk na iedere update van enige omvang weer aan staan, en moet je dus iedere keer handmatig weer uit zetten.
Een collega heeft en WIndows 10 Home laptop van Dell. Werkt prima, tot de laatste update voor de GPU. Toen wou de laptop niet meer opstarten.

Workaround voor het probleem: in BIOS/UEFI de hard disk als laatse item in de opstart sequentie te zetten. Toen was het weer mogelijk om in safe mode op te starten en die specifieke update terug te draaien.

Microsoft pushed dezelfde GPU update weer naar de laptop. Opstart sequentie in BIOS/UEFI was aangepast, hard disk was weer eerste item.

Dat jij Microsoft's statements over wat zij niet doen als zoete koek slikt, dat is jouw goed recht. Dat jij meent mensen met geheel andere praktijkervaringen de les te moeten lezen...dat is een mindere karaktertrek.
niemand MachIII, niemand vraagt hier om.

compleet nutteloos
Aandeelhouders, die via de extra (advertentie-) inkomsten meer verdienen. Alles draait toch om geld tegenwoordig?
Net als vroeger tegenwoordig.

Geld verdienen is iets waar het in onze kapitalistische wereld al heel lang om draait.
Niets nieuws onder de zon.
Er is ook niks mis met geld verdienen (imho), maar ik durf te stellen dat, met name door de opkomst van social media, steeds meer mensen rijkdom zien en daardoor rijkdom nastreven. Dat was, pakweg 30-50 jaar geleden, een heel ander verhaal hoor.
Dat was 30-50 jaar niet anders.
Alleen was rijkdom niet zo snel te vergaren als nu door social media en andere digitale kanalen.

Daarnaast kun jij dst durven te stellen, maar op basis waarvan.

Ik durf te stellen dat het niet zo is.
Ja, hoe goed was het bevallen tijdens Vista? Toen hadden ze ook al die "hippe" zooi.
Ik ben benieuwd naar cijfers?

Is Microsoft bang om vergeten te worden?
Microsoft is inderdaad bang om vergeten te worden. Het marktaandeel van Windows is in een jaar tijd met ongeveer 5% gedaald. Cijfers van dit jaar zijn nog niet bekend, maar ik verwacht dat de ontwikkeling in de richting van Chromebooks zich doorzet.
Onderschat de m1 van Apple ook niet. Heel veel waar voor z’n geld.
.
Wat ik me altijd afvraag bij zulke dingen: wie vraagt hier nu om?
De marketing afdeling van Microsoft.
Marketing - al dan niet die van MS zelf.
  • Want ze willen meer leveren dan enkel een OS.
  • Want het zet de deur open voor leuke aanbiedingen...
Dat heb ik ook begrepen. Microsoft heeft de focus naar services verlegd. De grootste bron van inkomsten lijkt Azure te zijn. Ik heb begrepen dat er steeds minder in Windows10 wordt geïnvesteerd. Daarnaast doen steeds meer mensen van alles en nog wat op mobiele apparaten (smartphones en in mindere mate tablets). Voornamelijk gamers en tweakers willen nog een krachtige desktop.
De wereld van gebruikers is groter dan jouw vriendenclub....
En dat wil ik graag zo houden.
Meh, waarom moeten er continu live-service, advertentiegedreven, social media dingen in gebruiksvoorwerpen komen? Ik wil niet dat m'n koelkast over 10 jaar de headlines van MSN voor gaat lezen als ik 'm open doe. Of dat ik DLC moet installeren om m'n auto te starten. Heel dat "Nee maar het is tegenwoordig gratis, dus dat is een vrijbrief om het vol te rammen met allerlei bloatware en tracking" fenomeen is een kwalijke zaak :|
Inderdaad, hopelijk is het uit te schakelen. Geef mij maar gewoon een kale Windows, zonder al die meuk.

Je zou bijna LTSC gaan installeren om van al die troep af te zijn.
Ja, het is uit te schakelen, zie afbeelding 2 van het bericht
Neen. Correct antwoord zou ALTIJD moeten zijn: Het is in te schakelen.

We moeten van opt IN de standaard maken. Niet van opt OUT.
Het zou al enorm schelen (en is misschien realistischer) als Windows bij installatie vraagt wat voor gebruiker je bent, een casual consument of poweruser/enthusiast, en in dat laatste geval zulke zaken opt-in maakt.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 22 juli 2024 14:33]

Net als die awards onzin in het configuratie scherm...
Je mist best veel optimalisaties op een LTS kanaal. Dat is voor eindgebruikers niet zo heel interessant. Wat beter werkt, al lijkt het misschien wat destructief, is Win10Debloater Github link. Het automatische process werkt in principe voor de meeste gebruikers prima maar ik kan toch wel aanbevelen om zelf even kritisch te kijken naar wat je wel en niet wilt houden. Wat overblijft is dan voornamelijk Windows als besturingssysteem en alles wat daarbij hoort.
Inderdaad en soms heb je toch nog weleens een store app nodig, dat is het nadeel. Maar mijn laptop is inmiddels 4 jaar oud bijna. Mijn volgende wordt denk ik een Chromebook. Ik heb Windows 10 eigenlijk nog nooit iets gevonden, al sinds dag 1 van release niet en het is niet beter geworden, enkel slechter naar mijn idee.
Microsoft volgt de trend. Deze onzin is al jaren normaal op elke smartphone. Swipe op je homescreen van je iPhone of Samsung van links naar rechts en tadá.

Ik vind het jammer dat Microsoft niet zijn eigen ding doet en de markt negeert, maar het is wel begrijpelijk dat ze dit soort onzin toevoegen.

Gelukkig kan je het gewoon uitzetten.
Zijn er dan ook mensen die dit soort dingen actief gebruiken, of is het enkel een groot bedrijf dat _denkt_ dat we dat (zouden moeten) gebruiken, waarna andere grote bedrijven volgen?

Software-ontwikkeling op de manier van "laten we iets maken, en dan hopen dat andere mensen het willen gebruiken" werkt niet. Dan krijg je brakke zooi.

Een stuk software wordt gemaakt om een probleem op te lossen, en als het dat doet, dan zullen mensen het gebruiken. (En ja, een computerspel kan ook een probleem oplossen: het kan gebruikt worden om tijd in te vullen en jezelf te vermaken.) Software zoals deze... tja. Ik zie het mezelf niet gebruiken. Windows 10 zit al stampvol met allerlei diensten die ik meestal wanhopig probeer uit te zetten, of indien niet mogelijk, te vermijden.
Volgens mij gaat het fout omdat men in Amerika niet veel oog heeft voor de wensen van zijn gebruikers in Europa. Al hun software is geoptimaliseerd voor de gebruikerservaring van hun eigen land met 300 miljoen inwoners. Nederland is gewoon te klein om echt rekening mee te houden, dus daarom worden we meegenomen in hun ontwikkeling en krijgen we msn nieuws opgedrongen terwijl iedereen er een hekel aan heeft, afgezien van een paar huismannen/vrouwen die overal op klikken. In amerika de optimalisatie van hun nieuwsbronnen en app store veel beter ingericht en mogelijk ook niet zo vervelend.
De gemiddelde Amerikaan kan net aan Europa vinden op de wereldkaart, laat staan Nederland.
De grootste fout is echter dat er te veel mensen, ook Nederlanders gewoon die reclameshit vreten en er op klikken en er van alles mee doen.
Als je het echt niet wilt hebben, dan ben je een minderheid, en als tweaker zou je wel moeten kunnen uitvinden hoe je die reclameshit kan blokkeren. (Kleine hint: "hosts").
Swipe op je homescreen van je iPhone of Samsung van links naar rechts en tadá.
Daarvan ken ik eigenlijk niemand die het gebruikt. Sommige hebben het aanstaan omdat ze niet weten dat het uit kan (als het al kan) en dan hoor je ze vloeken als ze weer te ver naar links gaan. Maar ik denk dat gesponsorde content daar zeker wel wat geld in het laatje brengt, anders zou men dit niet doen. Een extra nadeel voor dit soort zaken is dat men altijd moet zien wat men denkt dat men wil zien. Anders levert het minder geld op. Een bubbel is dus altijd nodig.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Idd. Op mijn telefoon gebruik ik de google news feed best vaak.
Heb het persoonlijk niet nodig op windows.

En als ze het toch doen. Dan zou ik graag een business component zien.
Waar je als bedrijf bv een newsfeed kan publiceren.
Daar zou ik nog wel denken van dat zou handig kunnen zijn.
Erg kwalijk. Ook al betaal je voor een product, het lijkt niet mogelijk om te ontkomen aan constant reclame die door je strot gedouwd wordt.

Windows ís al niet gratis. Het kost gewoon €145 los en reken er maar op dat de OEM de prijs van Windows al heeft inberekend voor je apparaat.

Android - liggend aan welk merk apparaat je koopt krijg je nog steeds reclame of diensen door je strot gedouwd.

Zelfs voor een peperdure Audi mag je nu méér gaan dokken om alle features te "unlocken".
Zo moeilijk is het niet om te ontkomen aan die reclame, gewoon uitzetten of niet aanzetten.
Hoe dan? Er zijn veel setings die allemaal wel wat uitzetten, maar echt uitschakelen is mij nooit gelukt.. of bedoel je enkel bij Audi?

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Het ging me vooral om Windows. "Nieuws en interesses" kun je gewoon uitzetten straks. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Android (voor de telefoons waar reclame op getoond wordt). Het geldt natuurlijk niet voor reclame op websites en dergelijke, al kun je dat met adblockers wel weer tegenhouden.
Ik heb op geen van mijn Windows apparaten nog reclame gezien buiten wat je online tegenkomt. Je hebt alleen wat apps die standaard aanwezig zijn of die naar de Store verwijzen om ze aan te schaffen. Maar die verwijder je een keer en je bent er van af.
Het ging me vooral om Windows. "Nieuws en interesses" kun je gewoon uitzetten straks
Dat is vaak juist het probleem. Dat kon bv ook met reclame in file Explorer en in het startmenu en in de notificaties. Elke keer weer nieuwe settings die weer alleen een deel uitzetten...
Reclame in file explorer? Heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Net als in het startmenu of de notificaties. De enige plek waar ik een soort reclame zie is in instellingen, om mijn browserinstellingen te "optimaliseren", oftewel Edge als standaard instellen (heb ik al), en een snelkoppeling op de desktop neer te zetten (wat ik gewoon niet wil).

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 14:33]

Bijvoorbeeld

of
In this Windows 10 guide, we'll walk you through the steps to reduce the number of annoying advertisements on your device for a less irritating experience.

Remove ads from the Lock screen
Remove ads for the Start menu
Remove ads from the Windows Ink experience
Remove ads from Action Center & Notifications
Remove ads from the Cortana search box
Remove apps advertisement
Remove ads from app Live Tiles
How to stop Windows 10 displaying targeted ads

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Die eerste heb ik nog nooit gezien, ook zonder Onedrive te gebruiken.
Die app suggesties vind ik nog niet eens zo'n probleem, die zijn ook eenvoudig uit te schakelen zoals dat artikel ook zegt. Zelfde geldt voor Spotlight.
Het stukje over Groove music is al verouderd, maar het artikel is ook uit 2017, dus hoe relevant zijn al die punten nog?
Klopt het veranderd steeds. Dat is just een extra probleem:
Momenteel zijn het voornamelijk deze regs:

FeatureManagementEnabled
OemPreInstalledAppsEnabled
PreInstalledAppsEnabled
PreInstalledAppsEverEnabled
RotatingLockScreenEnabled
RotatingLockScreenOverlayEnabled
SilentInstalledAppsEnabled
SoftLandingEnabled
SubscribedContent-310093Enabled
SubscribedContent-338387Enabled
SubscribedContent-338388Enabled
SubscribedContent-338389Enabled
SubscribedContent-338393Enabled
SubscribedContent-353694Enabled
SubscribedContent-353696Enabled
SystemPaneSuggestionsEnabled

Maar ook die zetten niet alles uit. Daarnaast zij de meesten makkelijk uit te schakelen maar je moet ze wel allemaal doen er komen steeds weer nieuwe bij en oudere vallen weer af.

Edit:
Missed ScoobeSystemSettingEnabled en UserProfileEngagement en waarschijnlijk wel meer

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Sowieso is het nieuws op msn.com niet van bijzonder hoge kwaliteit.
Dus allemaal die meuk op de taakbalk, thanks, I hate it.
Voor minder zou je Linux, Free BSD of Mac OS overwegen... Die oude Stallman had het jaren geleden al uitstekend in het snotje.
99% van de gebruikers is geen Tweaker...En er zullen genoeg gebruikers zijn die dit soort zaken, plu and play, erg handig vinden.

Of leef je in de veronderstelling dat MS een OS alleen voor nerds maakt?
Ja, precies, dat is precies wat ik denk /s

Tuurlijk kun je altijd alles zo uitleggen, maar laten we eerlijk zijn; MS doet dit niet (alleen) omdat het handig is, maar ook om marketing te kunnen pushen naar mensen die het toch wel slikken.
Microsoft is ook geen liefdadigheidsinstelling... Net zomin als de bakker.

Iedereen maakt gebruik van de marketingmiddelen die ter beschikking staan. Over spandoeken en reclameborden langs het voetbalveld of shirt reclame heb ik nog nooit veel bezwaren gehoord en via Google en cs geven we alle info volledig gratis weg...
Yay nog meer bloatware die we uit moeten schakelen en de grootte van windows nog meer uit te pan laat rijzen.
Het is te gek voor woorden dat windows van 5.5/7 GB stripped vista/7 naar ruim 23 GB gegaan is zonder dat er nog echt veel uit te strippen valt omdat alles gelinked is en dat je met 16 gb ram standaard op de 3gb ram gebruik zit terwijl ik na een handmatige ram clean ronde en het uitschakelen van ruim 120 processen op nog maar 600 MB zit. En dat zonder enige voor mij relevante functionaliteit te verliezen maar wel veel minder microstutters in mijn games heb.
Ik denk dat MS eens een patch ronde op all die optimalisaties en een ENORME lijst met vinkjes moeten gaan werken waardoor de gebruiker makkelijk al deze onzin die hij/zij/het nooit gebruik kan uitschakelen of beter nog verwijderen.
En daarna een patch ronde aan een custom install van windows waar je deze lijst al tijdens de install krijgt. Alles weer loskoppelen zodat er geen gedeelde resources zijn zal ook een hele verbetering zijn en als positief effect hebben dat als 1 bestand een probleem heeft er niet meteen 5 functies lam gelegd worden.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2024 14:33]

Met de Windows van 5.5/7 GB bedoel je zeker XP. Vanaf Vista is er naast 32 bits ook dll's voor 64bits bij gekomen. Er draait nog veel op 32bits. Als alles over kan op 64bits dan wordt Windows een stuk kleiner.
Voor de consument en kantoor maakt die paar GB echt niks uit.

Wat betreft ram. Meer ram gebruik is beter alles steeds van disk laden is langzaam.
Totaal niet eens met je ram gebruik statement.

Windows heeft de vervelende habbit om ram te cachen voor applicaties die je NOOIT gebruikt. dit veroorzaakt vaak zelfs microstutters in games en dat allemaal voor iets dat je nooit zal gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan cortana dat niet volledig uit te zetten is of delen van de windows store. Windows gooit dit uit de ram cache door bijvoorbeeld een video edit sessie (of chrome 5 tabs :+ ) die meer geheugen nodig heeft en vervolgens kan je een game gaan spelen waar je maar de helft van je ram nodig heb en windows dus doodleuk weer cortana in gaat laden terwijl je er niet om gevraagd heeft en het nooit gebruikt met een stutter in je game als gevold.
Er is totaal geen reden om ook maar iets in het geheugen te laden wat je werkelijk NOOIT gebruikt.
laag ram gebruik is altijd beter tenzij je zelf in kan stellen wat je wel en niet wil cachen in je ram.

Dat is inefficient en veroorzaakt dus merkbaar problemen.
Heb je dan niet te weinig ram, of misschien is de CPU niet snel genoeg? ik heb nog nooit problemen gehad in games. In ieder geval niet merkbaar.
En zoals je zelf al zegt, als je maar de helft van je ram nodig hebt, kan Windows het vrije deel zelf weer invullen. Dat moet geen problemen opleveren.

Hoe kun je zien of Cortana je resources nog gebruikt trouwens? Ik zie die niet in taakbeheer of broncontrole staan.
Wat @computerjunky bedoelt is dat RAM onder Windows niet efficient is. Ik draai Linux distro's op 4GB of minder zonder enige problemen of vertragingen, en macOS werkt echt prima met flink wat zware toepassingen met 8GB.
Als ik bij de opdrachtgever op een Windows laptop zit dan is die 8GB gewoon veel te weinig terwijl ik daar dezelfde toepassingen op draai. En eigenlijk nog minder omdat de boel anders gewoon krakend tot stilstand komt. En je hebt ook geen idee welke processen er allemaal op de achtergrond bezig zijn, maar ze vragen waanzinnig veel resources.
Ik heb juist precies een andere ervaring met een Macbook Air en een Windows laptop, beide met 256GB opslag en 8GB ram en een vergelijkbare CPU. Die Macbook Air wordt vrij snel traag als ik veel open heb staan, waar de Windows laptop nog lekker snel blijft. Als ik op die Macbook Air switch tussen een game en de browser (Edge en Safari), dan is die browser eerst vrij traag. Op mn Windows laptop met dezelfde game en Edge blijft het snel, en reageert Edge ook gewoon gelijk snel.
Zou het kunnen zijn dat het aan de GPU ligt? Die is erg ondermaats in de Air. Wellicht dat de cpu ook gaat throttlen aangezien je aangeeft dat je aan het gamen bent. De Air is een fantastisch ding maar met spelletjes trek je hem compleet onderuit is mijn ervaring.
Ik had in die Windows laptop ongeveer een zelfde integrated graphics zitten als in de Macbook Air. Maar ik game er gelukkig niet zoveel op, daar heb ik een desktop en een betere laptop voor. Mijn ervaring met gamen op die Macbook is dat zelfs games als Half Life 2 (die echt uitstekend draaien verder) ervoor zorgen dat de Macbook heet wordt.
Ongebruikt RAM is inderdaad een schande. Het is echter aan de gebruiker om dit te vullen met redelijke software voor de taken die hij/zij met hun computer uit willen voeren. Dat lijkt mij de meest redelijke gang van zaken.

Echter, doordat er zo lui en/of sub-optimaal word geprogrammeerd tegenwoordig (vooral in Windows), is het steeds meer de prgrammeur die bepaalt hoe RAM gebruikt word en daarmee de eindgebruiker berooft van resources. Daar zit de crux/apex/pijnpunt/bottle-neck/zwaartepunt van dit probleem.
Wat ik vervelend vind aan dit soort toevoegingen aan Windows 10, is dat MS het voor je instelt en de bal bij de eindgebruiker wordt gelegd om het OS weer in te stellen naar de eindgebruikers smaak.

Vrolijker zou ik worden van één Wizard bij eerste start-up na een schone installatie of nieuwe iteratie van W10 waarin je kunt aangeven welke opties je wél wilt.
Wél MSN-nieuwsberichten in je start-menu? Prima. Een extra 'Interesses'- bulletin in je start-menu? Gaan we doen. Niets van dit alles en Wizard afsluiten? Eén klik en klaar.
Net als vroeger, bij het installeren van 98, een zo kaal mogelijke installatie. Ik zou ervoor tekenen, een besturingssysteem moet niks anders doen dan de computer besturen, daar is het een besturingssysteem voor. Geen nieuws, geen interesses, ik heb die computer gekocht om onder andere dat soort dingen zèlf op te zoeken. Wat ik wil en wanneer ik het wil, niet omdat Microsoft (of wie dan ook) dat wil.
Ja dan wordt het tijd om weg te bewegen van Microsoft. Windows is het enige desktop-OS dat dit soort fratsen heeft en het wordt elk jaar erger.
Ik ben al jaren geleden, na alle ergernis met Vista, overgestapt op OSX (MacOS tegenwoordig) en dat is gewoon clean, zonder fratsen. En als er iets nieuws bij komt dan kun je dat gebruiken, maar als je dat niet wil komt het ook niet opdringerig op de voorgrond.
Als je MacOS niks vindt kun je ook nog een Linux distro zoals Ubuntu installeren. Ik gebruik Linux voor alle servertoepassingen maar ook op de desktop kan je de meeste taken prima uitvoeren. zeker nu alles meer en meer met cloudtoepassingen werkt.
Ja dan wordt het tijd om weg te bewegen van Microsoft. Windows is het enige desktop-OS dat dit soort fratsen heeft en het wordt elk jaar erger.
Ik ben al jaren geleden, na alle ergernis met Vista, overgestapt op OSX (MacOS tegenwoordig) en dat is gewoon clean, zonder fratsen. En als er iets nieuws bij komt dan kun je dat gebruiken, maar als je dat niet wil komt het ook niet opdringerig op de voorgrond.
Zo werkt het bij Windows ook. Wil je het niet dan zet je het uit.
Vandaar dat er op internet verschillende tools en uninstall-scripts te vinden zijn om niet-verwijderbare dingen toch uit Windows te kunnen halen. En bij elke update kan je opnieuw checken wat er ongevraagd terug is opgezet.
Dat laatste is vooral een probleem. Dat je zelf e.e.a. moet uitzetten is zo erg nog niet, maar dan moet het ook uit blijven staan na updates. Tenzij het misschien een keer écht niet anders kan, maar dan moet MS maar een schermpje laten zien zodat je weet wat je terug moet uitzetten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:33]

[...]

Zo werkt het bij Windows ook. Wil je het niet dan zet je het uit.
Dat is 'opt-out', wat nooit te prefereren is over 'opt-in'. Scheelt je een hoop extra geinstalleerde software/opslagruimte, minder aanvalsvectoren en een heleboel meer.
Misschien bestaat er wel zoiets in de open source wereld
Onhandige reactie, want daar kan je Visual Studio, Adobe CC en Office draaien.
Gamen laat ik in het midden, maar je kan het doen op Linux.

Ik draai Linux, ik bedoel Ubuntu en ik heb bovenstaande programma's niet nodig.
Naast Linux is wellicht Ameliorated een optie voor u: https://ameliorated.info/ (r/win_ame guide)

Persoonlijk haal ik hier veel plezier uit. Het, voor mij, enige negatieve is dat Microsoft Store compleet niet meer werkt. Het werkend maken is de moeite niet waard, gezien men vrijwel eindigt met een vanille Windows installatie.

Enig twijfel? Trek een USB uit de la (of maak een aparte partitie) van redelijke grote en probeer het daar eerst op.
Je maakt een grap, toen wij in 1998 onze splinternieuwe IBM aptiva aanzette, overleed het arme beestje bij het eerste keer opstarten van Windows 98 van alle themes die aanstonden.
Daar ben ik het volledig mee eens. Het is wel leuk dat er allerlei fratsen (oogsnoep) beschikbaar is, maar je zou ze zelf moeten installeren. Persoonlijk prefereer ik Kubuntu over Windows10 (dualboot). Sommige mensen gebruiken veel widgets. Ik gebruik het hoognodige in mijn Start/taakbalk. En het liefst zo min mogelijk pictogrammen op het bureaublad. Als ik het weer wil zien (Windows10), even op de Startknop drukken en de Weer tegel is beschikbaar. De taakbalk is voor veelgebruikte apps en systeeminformatie. Ik ben vanaf oktober 2014 tot oktober 2020 Windows Insider geweest en buiten het ontvangen van Insider Builds is dat volstrekt zinloos. Ze doen bijna niets met feedback.
Ik ga er vanuit dat bij instalatie dat wel langs komt, of minimaal bedenken dat dat wel langs moet komen.

Ik ben wel van mening dat we op een later tijdstip zo een wizzard nog wel een keer mogen uitvoeren. Dan kunnen daar ook nieuwe zaken in, langskomen, die nu opgemerkt nooit aangezet worden.
Mijn interesse is een besturingssysteem zonder toeters en bellen. Dus als ze die interesse goed invullen ben ik tevreden.
Mee, eens. Er staat veel te veel in wat ook nog eens niet verwijderd kan worden.
Dat ben ik helemaal met je eens.

Dat is voor mij een reden om na Windows 8, 8.1 en 10 te hebben gebruikt Microsoft te laten vallen.
Wat een compleet geflopte, tablet-achtige UI.

Waar Windows 7 gewoon super functioneel was zijn de versie's er na echt het tegenovergestelde gaan doen.
Super omslachtige menu's, 2 configuratiepanelen waarvan er eentje normaal werkt en de ander gewoon heel veel functie's simpelweg niet heeft tov. de andere, super veel bloatware van zowel Microsoft zelf als van andere bedrijven/diensten.

Nee bedankt, ze hebben sinds de release van Windows 8 eigenlijk tegen de mening van de gebruikers in dingen veranderd en "verbeterd" en ik heb eigenlijk niemand in mijn omgeving vol lof horen spreken over die versie's.

Credit where it's due; de prestatie's die Windows 10 levert ten opzichte van Windows 7 is wel een enorme verbetering.

Maar voor mij doen die prestatie's er niet zo veel toe als de rest van het besturingssysteem super ontoegankelijk en niet gebruiksvriendelijk is ingericht.
Welke Linux distro gebruik je?
Eigenlijk verlang ik stiekem een beetje terug naar Windows 2000, dat was een heerlijk stabiel en to-the-point OS. Maar ik kwam toen van Windows ME dus misschien is mijn blik wat vertekend....
Grappig dat je Windows 2000 noemt, dat was des tijds inderdaad veruit de beste waar ik nog heel lang op gezeten heb... daar na geloof ik heel even XP en toen Windows 7 en 10, alles er tussenin overgeslagen vanwege de afkorting die we er voor hadden (Windows M(eer)E(llende)).
Windows 2000 is de laatste versie die ik als hoofdbesturingssysteem op mijn computer gebruikt heb. Daarna heb ik nog wel Windows 7, 8.1 en 10 gebruikt op mijn werk, maar altijd met een minimum aan geïnstalleerde applicaties en de rest in een Linux VM.
Dat belachelijke startmenu zit al vol met toeters, bellen en veel te grote tegels.
Gewoon alles lekker compact en de toeters, bellen en andere grafische opsmuk alleen opotioneel installeren voor wie het wil. Ik krijg wel eens de indruk dat men bij Microsoft een OS als een kerstboom met van alles en nog wat wil versieren.
Tegels hoef je niet te gebruiken he.....
Als je ze gewoon niet gebruikt kun je je startmenu gewoon smaller maken en heb je alleen een lijst (zoals bij oudere windows versies).
Daar heb je ook geen andere software of iets voor nodig.

[Reactie gewijzigd door his.dudeness op 22 juli 2024 14:33]

Ik weet dat je veel "elende" weg kunt halen. Daar gaat het ook niet om.
Microsoft zet standaard steeds meer toeters en bellen in een OS. Naar mijn mening hoort een OS er gewoon voor te zorgen dat een computer de programma's kan draaien die je nodig hebt. Alle visuele grappen en grollen nemen alleen maar resources in beslag die je liever voor meer nuttige taken zou willen inzetten. Een computer is voor velen een werkpaard en alle ongevraagd toegevoegde opsmuk weghalen is zonde van de tijd.
Microsoft mag al die toeters en bellen best toevoegen, maar bied dan de keuze of je een minimalistisch "workstation" of een fancy OS wilt. Ga niet al die rommel tot standaard maken en laat het de gebruikers verder maar uitzoeken hoe ze de onnodige rommel weer uit beeld kunnen krijgen en tegelijkertijd resources voor eigen gebruik vrij kunnen maken.
Naar mijn mening hoort een OS er gewoon
Ja maar kijk, jij en ik kunnen dingen uitzetten, maar de gemiddelde gebruiker kan niet zomaar ff features toevoegen aan hun OS. Dus zo werkt het wel beter als je bewust bent dat de meerderheid van mensen geen computer nerds zijn.
Voor mij is een beetje group policy en een regeltje powershell geen probleem, en zelfs als je dat zelf niet al kent maar weet waar je naar zoekt kun je het alsnog makkelijk vinden zolang je een beetje computer kennis hebt.
Daarom zou er gewoon een keuze moeten zijn.
Nu heeft zelfs de Pro versie van Windows standaard veel te veel toeters en bellen. Het ziet er misschien wel leuk uit (al gaat het wel vervelen), maar het kost extra muisbewegingen en extra tijd. Het weghalen van de opsmuk kost ook tijd. Als iedereen dat tijdens werktijd moet doen, heb je het wel over een kostenpost. Het standaard Windows 10 menu is daarmee gewoon een paar procent duurder in gebruik dan het oude Windows XP menu.
Voor de thuisgebruikers is het standaard Windows 10 menu misschien leuk en maakt een paar minuten extra gebruikstijd niet veel uit. Een uurtje tweaken is voor de nerds soms best leuk. Dan is het niet erg om wat overbodige zaken weg te halen of juist leuke dingen toe te voegen. In een zakelijke omgeving is het uiterlijk toch echt ondergeschikt aan de efficiëntie en een groot deel van de computers wordt toch voornamelijk zakelijk gebruikt.
Op kantoor word het gewoon automatisch ingesteld door sys-admin, dus op je werk hoef je niet perse tijd te verspillen eraan. Ook hoef je het maar 1x te doen, ik heb gewoon een backup van mijn group policy edits, en ik kan het in 2 seconden meteen op een nieuwe windows installatie importeren.
Het standaard windows 10 menu is gewoon een normale windows menu met als optie om tiles te gebruiken; doe je dat niet, dan kan je het gewoon als smalle traditionele lijst gebruiken zonder moeilijke opties te moeten gebruiken.
In een zakelijke omgeving heeft een system admin dus alles al voorgebakken en kan die dat op afstand zelfs automatisch op alle computers instellen zonder het steeds opnieuw te hoeven doen.
Wij zijn maar een klein bedrijfje (12 man) en een sysadmin kunnen we ons niet echt veroorloven. Ik moet dat er maar een beetje bij doen. Elk jaar vervangen we een paar computers en/of laptops. Helaas verschillen die dan weer te veel van elkaar om met standaard installaties te werken. Als je elk jaar een paar computers installeert heb je wel een standaard werkwijze en gaat het nog redelijk vlot, maar een installatie en het "lean and clean" maken van het OS kost me gewoon anderhalve dag. Het scheelt dat ik er dan twee of drie tegelijk doe.
De medewerkers willen ook niet anders (liefst laten ze hun privé computer ook zo installeren). Voor het bedrijf betekend dat een computer (zeker desktops) een jaartje langer mee kunnen en dat de productiviteit hoger is. Dat is eigenlijk precies het beleid van Apple. Relatief bescheiden hardware, maar door een "lean and clean" OS kan een mac toch gemakkelijk meekomen met een Windows computer die van snellere hardware is voorzien. Een mac van vier jaar oud draait behoorlijk vlotter dan een even oude, gelijkwaardige Windows PC.

De opsmuk is vaak een persoonlijke keuze, maar helaas wil Microsoft ons die keuze niet aanbieden, maar alleen met wat moeite (en extra kennis) naar de diverse instellingen laten zoeken. Ik vind het jammer (en in het kleinbedrijf zijn er meerderen die er zo over denken) dat Microsoft er voor kiest om een zo veel mogelijk onderdelen en visuele dingetjes te installeren ipv twee of drie keuzes aan te bieden of gewoon een overzichtelijk overzicht waarmee je vlot een redelijk op het gebruik afgestemde omgeving kunt maken.
Wij zijn maar een klein bedrijfje (12 man) en een sysadmin kunnen we ons niet echt veroorloven.
Dat is begrijpelijk, maar dan hoef je alsnog niet steeds per pc in group policy opties te gaan zoeken.
https://docs.microsoft.co...le/grouppolicy/backup-gpo
https://docs.microsoft.co...e/grouppolicy/restore-gpo
Hopelijk heb je hier wat aan.
Een workaround kan zijn om OpenShell te gebruiken.
Leer omgaan met de Group Policy Editor in Windows.
Kun je van alles (permanent) in en uitschakelen.
Ware het niet dat een heleboel GPO features in Windows 10 Home en Pro simpelweg genegeerd worden.

https://docs.microsoft.co...se-and-education-editions
klopt, maar das wel een kort lijstje
Ik hoor eigenlijk vooral (ook op andere fora) dat mensen zich druk maken over fix eerst dit en dat voeg dan pas dit soort dingen toe waar niemand op zit te wachten. Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat windows nog winst kan maken zonder extra trackers enzo. gesponsorde content zal er dan ook zeker deel van uitmaken en dan is een bubbel helaas belangrijk. We betalen bijna niets meer voor het product. Het is echt dit of een abbo (wat uiteindelijk er ook zal komen vrees ik). Ze maken het niet voor liefdadigheid

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Ik betaal ze graag opnieuw 100 euro als ze mijn volledige controle geven zonder trackers en andere bloatware en ik kan installeren wat ik NOOIT gebruiken zal en ik toegang heb tot mijn gehele operating system zonder rare fratsen.
Windows 10 is verre van optimaal en ze maken het steeds slechter wat mij betreft. dus ik betaal ze graag wat maar dan moeten ze het wel voor mij laten werken. Nu is het net of ik voor Microsoft werk en het OS bruikbaar moet zien te maken zonder ergernissen en resource verspilling na de installatie.

Mijn windows 10 install heeft inmiddels meer als 300, reg edits, deletes, installs van 3rd party paas en andere aanpassingen voor de kiezen gehad om het voor mij enigszins bruikbaar te maken zonder tabs, tracking, reclame, een slechte store, een functioneel start menu, geen slechte ribbon en dergelijke. Ik ben van ruim 160 processen naar 40 gegaan en daarvan zijn er nog 10 die ik niet nodig heb maar bij uitzetten gaat windows gewoon kapot omdat dat bewust zo gedaan is.
Ik ben het 100% met je eens. Ik heb er al scripts voor die heel veel aanpassen (zoals een waslijst met regs) voor ik uberhaupt het gevoel heb snel en overzichtelijk er mee te kunnen werken. Maar ik vrees dat 100euro niet genoeg zal zijn... Al is het maar vanwege de koppelingen naar andere betaalde producten van MS die ze dan zouden missen

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Zou je dat script willen delen? :)
Kan zeker, er zijn er ook genoeg te vinden ik heb het meeste ook bij elkaar geschraapt. Omdat het naar persoonlijke smaak is, bouw ik er wel even wat optionele vragen in. Ik heb je profiel in mijn bookmarks gestopt en ik zal je een mp geven met het script

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 22 juli 2024 14:33]

Wellicht is een draadje op GoT een optie als je zover bent :)?

Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd namelijk :)
Geen behoefte aan maar je kunt het uitzetten en hopelijk deinstalleren zodat het geen ruimte op mijn drive inneemt, vind ik het best. Het ontgaat me een beetje waarom je dit op een TAAKbalk zou willen hebben. Het doet me een denken aan de "uiterst succesvolle" (NOT) gadget sidebar van Vista.
dat verwijderen van je schijf kan je denk ik wel op je buik schrijven. MS heeft daar nou niet echt een goede naam in. uitschakelen kan je met eventuele compromissen altijd wel het is immers een relatief open systeem. maar alle bestanden zitten in elkaar verworven sinds windows 10 en dat maakt het verdomde lastig en windows 10 zo bulky.
Als je namelijk 1 klein bestandje nodig heb moet het een bestand laten met data voor 15 applicaties en functies ipv alleen dat wat strict noodzakelijk is.
Op papier vreet dit iets minder ruimte op je schijf en in het geheugen maar in de praktijk vreet het juist meer omdat er onnodige resources ingeladen worden.
Hetgeen waar ik me over verbaas is dat je betaald voor Windows, maar er wel nog dit soort onzin bij krijgt. Als MS vind dat ze er niet genoeg mee verdienen of uberhaupt niet aan verdienen, maak het OS dan duurder. Ja, je jaagt dan klanten weg. Of maak het OS gratis en duw iedereen reclame en meuk door hun strot. Maar nu betaal je iets en krijg je het alsnog.
Welkom bij windows 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.