Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam-gamers speelden 50 procent meer en kochten 21 procent meer in 2020

Cijfers van Valve over het gebruik van Steam tonen aan dat gaming in 2020 een flinke groei heeft doorgemaakt. Het totale aantal speeluren van alle gebruikers samen was 50,7 procent hoger dan een jaar eerder en er werden 21,4 procent meer games verkocht.

Steam had in het afgelopen jaar pieken van 120,4 miljoen maandelijks actieve gebruikers en 62,6 miljoen dagelijks actieve spelers, meldt Valve. Vorig jaar was het aantal maandelijks actieve gebruikers nog 95 miljoen. In 2020 zijn er niet alleen veel gamers bijgekomen, maar hebben bestaande gebruikers ook meer tijd besteed aan games. Valve stelt dat Steam al een groei zag aan het begin van 2020, nog voor de coronapandemie uitbrak, maar toen dat gebeurde en mensen steeds meer thuis bleven door lock-downmaatregelen, gingen de cijfers drastisch omhoog.

Ook haalde Steam een nieuwe piek van aantal gelijktijdige spelers, van 24,8 miljoen. Per maand waren er 2,6 miljoen gebruikers die voor het eerst een aanschaf deden op het gamesplatform. De totale speeltijd van alle gebruikers in heel 2020 bedraagt 31,3 miljard uur en dat is 50,7 procent hoger dan de totale speeltijd een jaar eerder. Het aantal aangeschafte games was 21,4 procent hoger dan het voorgaande jaar. Door de groei steeg het dataverkeer van Steam flink, tot 25,2 Exabyte voor het hele jaar. Met de release van Cyberpunk 2077 werd een piek gemeten van 52Tbit/s.

Er kwamen op Steam 1,7 miljoen nieuwe VR-gebruikers bij in 2020 en de omzet uit VR-games steeg met 71 procent. Dat is grotendeels te danken aan Half-Life: Alyx, die game was goed voor 39 procent van de omzetgroei. Er werden in het hele jaar 104 miljoen SteamVR-speelsessies gehouden en die duurden gemiddeld 32 minuten. De totale speeltijd was 30 procent langer dan vorig jaar.

Steeds meer spelers gebruiken een controller om Steam-games te spelen. Er zijn 46,6 miljoen gebruikers met een controller, eind 2019 waren dat er 31,8 miljoen. In 2020 werden er 1,68 miljard gamesessies gestart met een controller, een groei van 66,6 procent ten opzichte van het vorige jaar.

De Steam Game Festivals, waarin gratis demo's speelbaar zijn, worden ook populairder. In het voorjaar werden er tijdens zo'n evenement 0,6 miljoen demo's geactiveerd, in de zomereditie waren dat er 3,1 miljoen en in het najaarsfestival 5,1 miljoen.

Steam-statistieken 2020

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-01-2021 • 08:10

68 Linkedin

Reacties (68)

Wijzig sortering
Als je de grafiek van data delivery zonder context bekijkt zal je je echt af vragen wat er in 2019 gebeurt is waardoor een zo'n drop was 2020 is gewoon netjes in lijn met de eerdere groei.
Ja en zegt het iets over het aantal verkochte games of over de grootte ervan? 120GB Call of Dute doet gaat een stuk harder dan het CD grote Need for Speed Underground of Stronghold.
Als je de grafiek van data delivery zonder context bekijkt zal je je echt af vragen wat er in 2019 gebeurt is waardoor een zo'n drop was 2020 is gewoon netjes in lijn met de eerdere groei.
Leg er maar een liniaal naast. De groei in 2020 is echt wel fors groter dan 2016 / 2017 / 2018. Blijft natuurlijk de vraag waarom er een afname in de groei was in 2019.
Ik heb zelf het idee dat er in 2019 amper goede games uit kwamen. Kan het me in ieder geval niet heugen. Ik heb echt een enorme hiaat wat aankopen aan gaat sinds het aanbod op Steam niet meer zo sterk is.
Dan vraag ik mij toch af hoeveel % van de stijging "thuiswerkers die niet aan het werk zijn" zijn. Ik weet dat ik er 1 van ben.
Ik merk sinds ik thuis werk pas hoeveel tijd er op kantoor verloren ging aan de waan van de dag, langslopende collega's, nutteloze overleggen en gesprekken.

Je houdt meer tijd over.
Het zal per beroep, werknemer en bedrijf verschillen wat de winst en het verlies van thuiswerken is. Wat ik in mijn vak heel erg mis is wat soms wel 'social equity' heet. Kort door de bocht, als ik koffie voor je haal betrek jij mij bij je project. Dat kan heel veel vormen en gradaties hebben maar is een mechaniek wat met het thuiswerken toch verloren gaat omdat je het opbouwt en uitgeeft buiten je normale taken om. Het klinkt altijd wat vies maar kantoorpolitiek hoort er nu eenmaal bij.
Absoluut. Waar mijn baas niet wil dat wij thuiswerken omdat hij bang is voor productiviteitsverlies, kan ik garanderen dat ik thuis productiever ben. Eigen kantoor, geen collega's die 20m doen over een vraag die per mail in 5m kan, geen afleidende situaties die uitgebreid met collega's besproken worden terwijl ze er helemaal niet toe doen...

Helaas, veel bazen zijn er nog niet klaar voor. Onze IT ook niet overigens...
Dat is uiteraard een ideale situatie, maar er zijn ook die geen eigen bureau hebben of wel storende factoren rond hen hebben (kinderen). Voor hen is thuiswerk minder ideaal.
Daarom geloof ik erin dat je als leider het aan je teamleden zou moeten overlaten. Wil je liever 1 of meerdere dagen op kantoor? Bespreek dat en maak dat mogelijk (alles coronaproof uiteraard).

Wil je nu en 'na covid' vaker thuiswerken? Maak het bespreekbaar. Regel het. Het gaat om de output en het resultaat, wat dat resultaat dan ook mag zijn... Niet om: je moet 8 uur hier op een stoel zitten 100% productief te zijn..
Niet om: je moet 8 uur hier op een stoel zitten 100% productief te zijn..
Mijn baas zei toen we begonnen met thuiswerken (dus ergens in februari of maart) dat hij 110% inzet verwacht, om te zorgen dat het bedrijf kan blijven draaien. Opzetten van een fatsoenlijke werkomgeving moesten we maar in onze vrije tijd doen. Ondertussen is een kwart van de developers weg of gaat binnenkort weg (en alsnog was de baas hier verbaasd over). Een cultuur als dit is absoluut niet fijn om in te werken.

Waren er niet ook al onderzoeken geweest die hadden aangetoond dat als iemand 6 uur per dag werkt, hij/zij ongeveer hetzelfde gedaan kan krijgen?
Ik heb twee kleine kinderen; productiviteit en thuis werken zijn bij ons wederzijds exclusief...
Ik denk dat je vrijwillig thuis werken niet moet verwarren met "door lockdown geforceerd thuis werken met kinderen thuis omdat ook de kinderen thuis moeten zijn"
Kleine kinderen; dus jonger dan vier jaar.

Dat de scholen gesloten zijn maakt voor hen dus weinig uit. De oudste is net drie jaar, de jongste is net drie maanden.

Dat de kinderdagverblijven dicht zijn merken we wel maar dit biedt maar een gedeeltelijke oplossing...
Klopt, thuis vind ik ook productiever maar dan wel afgewisseld met af en toe een kantoordag. Anders is mijn ervaring dat thuis ook niet meer zo productief is.
Dit. Ik merk dat bepaalde dingen gewoon lekkerder gaan als je op kantoor bent en andere juist beter als je thuiszit.
Dit dus. Ik zit de laatste maand volledig thuis en daarvoor was ik nog 2 dagen per week op kantoor. Ik merk toch dat ik op een gegeven moment afgelopen maand veel minder productief werd.
Dat heb ik ook, thuis werk ik veel effectiever. Ik denk 95% van mijn uren zijn werkuren. En 5% voor ff wat te drinken pakken, even naar buiten kijken of toilet :9 .

Dat haal ik echt niet op kantoor...
Ik zit nu te werken (jajaja, ik weet het, ik moest even wat opzoeken) Naast mij zit er één uit groep 3 te bellen met de juf, onze tweede zit Play-Doh taartjes voor me te makenen mijn vrouw probeert de jongste in slaap te krijgen. Zo heb ik een Teams vergadering... Ik ben benieuwd hoe dat gaat... Mijn productiviteit is op z'n best gehalveerd.

Gelukkig heb ik een hele toffe werkgever die stelt dat het gezin voor gaat en dat het werk mag wachten. Het is me op het hart gedrukt om niet 's avonds aan het werk te gaan en vooral me thuis happy moet voelen.

Natuurlijk gaat er tijd verloren aan geouwehoer met collega's, maar in mijn geval is het er niet echt op vooruit gegaan.
Waar werk jij 😂 bij ons is het alleen maar drukker geworden. Ik ben een engineer, maar tegenwoordig bestaat 50% van m'n dag uit meetings en wordt wel verwacht dat ik blijf leveren.

Daarnaast lopen er migratie trajecten waar contact met je klant gewoon van uitzonderlijk belang is en nu dat weg valt, merk je dat communicatie veel moeizamer verloopt. Verschillende mensen reageren verschillend op de situatie. Sommigen werken enorme overuren, anderen zijn bijna niet meer te vinden, omdat toch niemand het werk controleert.
En reistijd ! 1 uur per dag o.i.d. in de prullebak.... natuurlijk ook soms ontspannend, dus dat moet je dan thuis anders inhalen. Ik merk dat ik langere dagen maak, maar met meer en soms grote pauzes voor een wandeling o.i.d. bevalt beter en is in veel opzichten net zo productief als vroeger. Ook na COVID zal dat zo blijven, maar dan krijg je in veel gevallen de keus tussen thuis/kantoor ... het beste van 2 werelden!
Ik denk dat dat meevalt. Uiteindelijk moet je toch werk opleveren, en vind ik zelf, als leidinggevende in de IT, dat het veel meer om de output gaat dan de input. Als iemand overdag wil gamen moet hij dat lekker doen, zo lang hij/ zij zijn werk maar doet. Wanneer is niet mijn punt (wel voor meetings, etc. natuurlijk).

Ik denk eerder dat de stijging komt doordat veel andere dingen (de kroeg, uit eten, vakanties) gewoon niet of minder mogelijk waren. Ik heb zelf ook weer mijn PS4 afgestoft die ik al even niet had gebruikt, meer games gekocht dan in 2019 en véél meer netflix gekeken.

[Reactie gewijzigd door KoningL op 14 januari 2021 08:20]

Wij werkten voor de pandemie al grotendeels van thuis uit, en dan merk je toch dat het zowel soms lastig is om de balans te houden als dat je toch automatisch minder met dingen buiten werk bezig gaat zijn. Soms heb je wel zo'n week dat je door heel wat Netflix heen gaat en niet zoveel werk gedaan krijgt, maar aan het einde van de dag wil je toch gewoon af hebben wat je af moet hebben.

Ik ga vooral 's ochtends naar YouTube, zet alle filmpjes van kanalen waar ik op geabonneerd ben in tabbladen, en kijk die door de dag heen. Richting 4-5 uur ben ik daar doorheen en dan maak ik meestal m'n werk volledig af, en zo rond een uur of 6 ben ik daar klaar mee.

Het maakt werkdagen minder efficiënt en langer in hun geheel, maar maakt de tijd die je écht met werk bezig bent juist efficiënter en korter. Ik krijg gewoon betaald op basis van 40 uur per week en ik haal ook zeker wel de output die van mij verwacht wordt (met complimenten zelfs), maar het maakt het soms wel stressvol als je je gewoon een dag niet kan motiveren om aan het werk te gaan en dan aan het einde ineens meer moet inhalen dan gepland
Toen ik je bericht las moest ik meteen aan dit filmpje denken https://m.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU

Ik leid er ook aan }> .

Wat betreft motivatie helpt het thuis werken niet. Je mist de rit van en naar het werk, die zorgen voor de mentale aan en afschakeling. Daarnaast heb ik bij mezelf en meerdere collega’s gemerkt dat het sociale isolement ervoor zorgt dat je een vorm van erkenning mist en daardoor je werk doelloos begint te lijken. Nu is dat laatste sterk persoonlijkheid gedreven. Merkte dat een dagje op kantoor, ondanks dat er maar weinig directe collega’s aanwezig waren, genoeg was om weer gemotiveerd te raken.
Wel grappig want had het niet zo van mezelf verwacht.
Die scheiding kan je wel zelf proberen te maken. Ik kleed mij elke ochtend aan, zet koffie en nadat ik mijn zoon heb afgezet in de opvang ga ik aan het werk op de laptop van het werk. S'avonds gaat die ook uit en is mijn werkdag voorbij. Privé zaken gebeuren op een eigen toestel.
Ik vond het ook heel fijn om net die afwisseling te hebben tussen thuis en kantoor. Ondanks de vele sociale interactie kon ik op kantoor een hele berg wegwerken, wat de druk thuis wat minder maakt en daarmee de productiviteit hoger houdt. Thuis is er niemand die mij raar aan kijkt als ik al een halfuur niks getypt heb, terwijl ik op kantoor probeer in ieder geval bezig te zijn. Het niet hebben van vier beeldschermen en (meestal) geen audio maakt het op kantoor ook een stuk moeilijker om afgeleid te zijn.

Ik heb dat filmpje geopend, zal die straks een keer kijken |:(
Precies. En het wegvallen van reistijd levert velen ook een aantal uren per dag extra op.
Dit. Normaal was het wekker om 6:00, op kantoor om 7:00, werken tot 15:30 en dan rond 16:15 thuis. Nu gaat de wekker om 6:45, werk ik in één stuk door tot 15:00 (pak m'n lunchpauze dan pas, eet soms even snel tussendoor en anders inderdaad pas zo laat) en dan ben ik klaar en thuis. Scheelt me op die manier twee uur per dag, en dat zou meer geweest zijn als de normale files er gestaan hadden.
Het is minder dan twee uur reistijd, komt neer op pak 'm beet 1:15 totaal. Maar 's ochtends vertrek ik wat eerder om op tijd binnen te komen, en 's middags plak ik als ik thuiswerk m'n lunchpauze achter m'n werkdag aan in plaats van dat ik rond 12:00 ga lunchen. Dat bij elkaar is al drie kwartier.

Los daarvan is het geen 100% keus. Het aantal banen in mijn werkrichting vlak om me heen is beperkt, en de afstand naar plaatsen waar die banen wel zijn is alle kanten op minstens 20-25 km in (buiten corona om) filezware routes. Mijn vorige werkgever zat op 25 km en in een gunstige richting (15-20 minuten rijden, en de enige kant op waar eigenlijk zelden file staat), maar is overgenomen door mijn huidige werkgever. De keus om reisitjd te beperken zou dan zijn om te verhuizen, maar ik woon hier prima. Ben sowieso niet zo van 'achter het werk aan' verhuizen.

Het laatste jaar heb ik vrijwel alleen maar thuisgewerkt, ben sinds maart misschien 20 dagen op kantoor geweest, en vermoedelijk blijft dat ook als alles weer een beetje 'normaal' wordt (groten)deels in stand. Eén of twee dagen per week naar kantoor rijden is dan prima te doen.
Het is niet zo dat iedereen daar altijd zelf maar over beslist. Vaak is het ook gedwongen om X redenen.
Wie niet werkt, krijgt geen loon. Wie geen loon krijgt, koopt geen eten en wie niet eet gaat dood.

Een zekere dwang om te werken is er wel ja. En heb je eenmaal een beroep gekozen dan is het verdacht lastig om te wisselen.

Ik heb wel geprobeerd om simpeler werk te doen. Krijg je te horen dat ze je niet willen omdat je overgekwalificeerd bent. Tja...

[Reactie gewijzigd door GenGF op 14 januari 2021 15:06]

En vooral geld overschot door niet die reis te gaan :-)
Issue #1, weinig goede leidinggevende in de field. Ik denk dat ik de aantal goede in ons bedrijf, op een hand kan tellen, vaak omdat dit mensen zijn die gepromoveerd zijn zonder enige training of begeleiding.
Wat dacht je van al die werknemers die niet aan het werk zijn, omdat de winkels, horeca of andere zaken gesloten zijn. Of mensen met een 0 uren contract die gewoon niet meer ingezet worden, omdat de hoeveelheid werk gewoon drastisch vermindert is. De scholen die gesloten zijn zal vast ook genoeg doen. Dit is allemaal niet alleen in Nederland het geval.

Hoewel het beeld wat jij schetst ook vast gebeurd denk ik dat je daardoor niet de grootste stijging ziet. Mensen hebben gewoon veel meer 'vrije' tijd, gaan niet constant bij jan en allemaal op bezoek, feestjes gaan niet door, zoals verjaardagen. Dan blijft er genoeg tijd over om even een spel te spelen.
Als je met doelen werkt kan je wel niet werken, maar dat valt dan toch op. Ik ik merk soms ook dat ik meer of minder productief ben. Maar uiteindelijk moet ik iets produceren en belangrijker moeten mijn teams iets produceren. Het valt ook wel op dat er opeens in een bepaalde hoeveelheid tijd minder voor elkaar gekregen wordt.

Ieder zijn ding, maar het lijkt erop dat jij misschien beter functioneert op het kantoor.
Ik heb altijd een haat/liefde verhouding met Steam gehad maar maak er zeker intensief gebruik van.
Wat ik me wel afvraag is hoe dit volgehouden kan worden, is er ooit een eind aan deze regen van aanbiedingen e.d.?
Ze smijten werkelijk met aanbiedingen in mijn ogen, echt ongelofelijk.

Is hun verdienmodel niet gedoemd om op termijn te mislukken? En mocht het bedrijf over de kop gaan, hoe zit het dan met je spellen?

En dan is er nog altijd het issue met contracten e.d., zoals ze al eerder met GTA 3 hebben laten zien dat er muziek is verwijderd uit de game.

Ik geef nog altijd de voorkeur aan de ouderwetse DVD install en waarbij je ook geen online controle nodig hebt, al snap ik best dat dit steeds meer gewoon wordt.
Ik betaal graag voor een game, maar wil wel meer controle houden en dit laatste daar heb ik steeds minder vertrouwen in.

Die online check vind ik echt verkeerd, maar dit is niet alleen Steam, maar ook game uitgevers doen dit zelf zoals DCS.
Onlangs heb ik Rfactor 1 weer geinstalleerd maar de online activatie werkte niet meer omdat het bedrijf de server had uitgezet. Nu kon ik de maker nog mailen om dit voor te leggen en ik kreeg gelukkkig een steamkey om de game weer te starten.
Als dit niet was gebeurd dan had ik dus een game gehad die ik niet meer kon spelen terwijl ik er wel voor betaald heb.
Serieus, ik vind echt dat klanten meer rechten en opties zouden moeten hebben.
.... Wat ik me wel afvraag is hoe dit volgehouden kan worden, is er ooit een eind aan deze regen van aanbiedingen e.d.? Ze smijten werkelijk met aanbiedingen in mijn ogen, echt ongelofelijk ....
Ik denk dat die aanbiedingen juist meer geld opleveren. Normaal gesproken gaat het zo: Als een spel wordt uitgebracht is dit altijd voor de volle prijs, zelfs als het wordt uitgebracht tijdens een 'sale'. Het kan wel dat er een kleine korting op zit in het begin, maar dat is dan om in het begin de verkoop te boosten. Pas na een half jaar ofzo, komt het spel met echte kortingen.

Het idee is dat de meeste verkopen gebeuren in de eerste paar maanden, of zelfs eerste week. Dan is er het meeste te verdienen. Daarna zijn de verkopen een stuk lager. Als je dan daarna het spel aanbiedt met korting, zeker tijdens zo'n 'sale' omdat er dan veel aandacht voor is. Kun je meer verkopen van je spel krijgen. En ook al wordt het spel dan met korting, dus voor minder, verkocht, het wordt wel (veel) meer verkocht. Dus het is mogelijk dat er dan alsnog meer verdient wordt aan dat spel in die stage van zijn levensloop, dan dat het spel 'gewoon' zonder extra aandacht en voor de volle prijs wordt verkocht.

Er zit een aanname in deze stelling, want ik heb geen echte cijfers om dit te ondersteunen. Maar als ik zie hoe gevoelig mensen zijn voor korting, kan ik me zeker voorstellen dat er uiteindelijk meer voor minder verkocht wordt, en dit alsnog meer geld kan opleveren.
Ik dank dat steam Heeeel veel geld heeft en daardoor ook juist die aanbiedingen kunnen hebben.
Steam betaalt het verschil tussen de standaard prijs en de korting niet aan de uitgevers/developers he?
Steam vangt gewoon hun standaard percentage op de verkoop prijs, dus ze vangen iets minder per sale op een spel in de aanbieding, maar het blijven inkomsten. Gezien die aanbieding doorgaans gedaan wordt met het idee het verschil in prijs te compenseren in volume wordt zowel Steam als de publisher/dev er beter van.
Ik moest hun posts drie keer lezen, maar volgens mij denken ze echt dat steam dat kortingsverschil betaalt aan de uitgever, of zo. Misschien zijn ze in de war met epic die betaalt voor exclusiviteit, maar dat is heel wat anders.
De ontwikkaars en uitgevers bepalen op Steam volledig zelf of ze deelnemen aan een aanbieding, en hoeveel procent korting ze willen geven op hun games. Het is dus niet zo dat Valve die kortingen uit eigen zak compenseert.
Was er niet een keer commentaar op steam met een summersale dat ze teveel korting gaven? dacht dat ik dat een keer ergens had gehoord en dat uitgevers daar niet zo blij mee waren.
Ik weet niet of het ooit anders geweest is, maar tegenwoordig zijn kortingen op Steam niet verplicht:

Q: Are promotions mandatory on Steam?
A: No. We might invite you to take part in a special event or promotion, but there is nothing that you are required to participate in.

Bron: https://partner.steamgames.com/doc/marketing/discounts

Een jaar of twee geleden hebben verschillende devs en uitgevers hun games wel tijdelijk weggehaald uit de Epic Game Store omdat Epic zonder hun toestemming een korting aanbood via coupons.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 14 januari 2021 16:40]

Ik denk dat als je hier echt antwoord op wilt hebben, je beter op het GoT forum terecht kunt.
Ik denk het ook ;-) Ik maakte wellicht wat misbruik hier om even te ventileren. Dank !
Als je dat zo belangrijk vindt moet je eens GoG.com bekijken. Die verkopen alleen DRM vrije games, dus mits je het installatie bestandje goed bewaard kan je die altijd installeren en spelen, zelfs als heel het internet dood gaat. Even er vanuit gaande dat de Windows versie of het OS wat je draait het spel nog ondersteund.
Ja idd, GoG ken ik. Ik heb daar ook wat games gekocht, mooie site.
Vertaald meer games verkocht ook in meer omzet?

De waarde van games lijkt bezig met een 'race to the bottom', waar free to play of 10 euro al veel is voor een game. Waar je GTA V en Celeste gratis in de Epic Games Store hebt (samen met 40+ andere ongespeelde games in je library).

De enige die zich sterk houdt in deze prijsgekte is Nintendo, die hun games ook een jaar na release alleen voor full price verkopen.

Ik begrijp het wel, soms wil de artiest liever dat zijn werk erkend wordt dan dat het iets meer geld oplevert. Bijvoorbeeld het eerste deel van Ni No Kuni die soms voor €4,99 verkocht werd omdat ze wilden dat het in de handen van meer mensen kwam.

Ik vermoed dat deze stijging van 21% aantal games verkocht zich vertaald naar maximaal 10% meer omzet voor Steam (mogelijk minder).

Overall is de gameindustrie als de muziekindustrie - sommige breken door en voor de rest is het bijstand. Daarbij is het ook technologisch de zwaarste IT sector: een bedrijfsapp is een grap vergeleken met de functionaliteiten van een game (hiermee stoot ik vast mensen tegen het zere been).
Vergeet de DLC niet, en microtransacties. Inkomsten zijn een stuk complexer geworden voor spelmakers de afgelopen 10 jaar.

[Reactie gewijzigd door GenGF op 14 januari 2021 09:16]

Guilty! Voor mij is Slay the Spire de perfecte game om windowed te spelen naast een 'productiever' tabblad.
Had Half Life 2 nog ergens op schijf en nooit uitgespeeld. Nieuwe pc in huis gehaald eind oktober en dacht laat me HF2 weer gaan proberen.
Bij installatie van de game werd Steam automatisch geinstalleerd maar had er verder nooit aandacht aan besteed.

Half december dacht ik....laat mij eens kijken hoe dat Steam verder in elkaar stak....We zitten nu in half januari en ben ik 6 aangekochte games verder en vraag ik mezelf af waarom ik nooit eerder aan Steam ben begonnen.

Toegegeven....die winter sale heeft er ook aan bijgedragen...spotgoedkope games onder de 10 euro waar ik tot nu toe veel plezier aan beleef om de corona-tijd te doorkomen.

Mijn favo's zijn toch wel Dirt 4.0 en Titanfall 2 waarbij de laatste heel veel van mijn tijd in beslag neemt nu ik ook online aan t knallen ben. The game reminds me a lil bit of the good old UT'99 days. Tussendoor ook Fear 2 : Project Origin...Quake 4 zie ik als een miskoop....Crysis 3 zal ik waarschijnlijk mee beginnen als ik Fear 2 heb uitgespeeld...en Assetto Corsa zie ik ook nog wel.
Haha. Je hebt gelijk. Door Corona neem je veel bedrijven extra omzet maken, maaaltijd bezorgers, thuis werkplekken, ecommerce shoppen. De vraag is kunnen ze de vergrote omzet dit jaar vasthouden. Wat ik wel geniaal vind aaan het spel is dat de aankopen min of meer vanzelf gaat. Ze verantwoord het voor jezelf als een " need". Briljant opgezet door de makers.
Making a note here… "huge success"
Voor diegene die deze zin niet snappen, het komt uit de (zeer mooie en fraaie) aftitelings-song van Portal.
Ik heb geen een spel gekocht op Steam. Wel op battlenetz call of duty. Het is maar wat voor games je speelt. En momenteel speel ik alleen modern Warfare of cold war via battlenetz.
Gelukkig gaat niet al het extra verkeer dus extra naar PornHub.. ;)
Uhm, heb jij geen 2 schermen dan? O-)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True