Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony verkocht vorig jaar 4,5 miljoen PlayStation 5-consoles

Sony heeft tot eind vorig jaar 4,5 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 verkocht. Het aantal verkochte PlayStation 4-modellen lag toen op 115 miljoen. Sony bevestigt dat de PlayStation 5 onder de kostprijs wordt verkocht.

Sony zegt in de kwartaalcijfers dat het binnen de game- en netwerkdivisie een groei zag van omgerekend bijna twee miljard euro omzet ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Die ging van 4,93 miljard euro naar 6,99 miljard euro. De groei zat deels in de verkoop van games en dlc, maar ook in hardwaresales vanwege de PS5 die in november uit kwam.

Het bedrijf verkocht 4,5 miljoen PlayStation 5-consoles in de periode tot 31 december 2020. Volgens het bedrijf is het nog steeds de bedoeling om eind maart 7,6 miljoen exemplaren van de nieuwe console te hebben geleverd. Daarmee zouden de leveringsaantallen gelijk liggen met die van de PlayStation 4 toen die uit kwam.

Het bedrijf geeft in de cijfers ook officieel toe dat de PS5 onder kostprijs wordt verkocht. Dat gebeurde, omdat het bedrijf besloot de console 'voor een strategisch prijspunt te verkopen', waarbij de prijs lager lag dan de productiekosten. Het verkopen van consoles onder de kostprijs is gebruikelijk bij de release van een nieuwe generatie.

Wereldwijd zijn er sinds de introductie 115 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 verkocht. Daarvan zijn 1,4 miljoen exemplaren in het laatste kwartaal van vorig jaar verkocht. In dezelfde periode een jaar eerder ging het nog om 4,6 miljoen exemplaren. Volgens het bedrijf zijn er 47,4 miljoen PlayStation Plus-gebruikers. Van de PS5-bezitters zou 87 procent zo'n abonnement hebben.

Sony zegt daarnaast ook dat het 103,7 miljoen 'exemplaren van software' verkocht in het laatste kwartaal van 2020. In 18,4 miljoen gevallen ging het om eigen Sony-titels; dat zijn er 2,1 miljoen meer dan een jaar eerder. Iets meer dan de helft van die verkopen waren volledige games die werden gekocht. De rest bestond uit dlc's en accessoires.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-02-2021 • 11:35

123 Linkedin

Reacties (123)

Wijzig sortering
Vind ik nog best veel. IN het artikel staat echt verkocht. Is dat iets anders dan influencers die de dingen weggeven of zouden die ook meegerekend worden?

Ik kan niet wachten om er zelf eentje aan te schaffen maar ik moet geduld hebben. Nergens nog te koop en ik hou zelf niet echt van pre-orders.
Die influencers hebben ze in de meeste gevallen ook gekocht lijkt me (kan me niet voorstellen dat zij die van Sony hebben gehad).
Zo werkt het helaas wel hoor
Waarom helaas.. is gewoon zo goed als gratis reclame voor Sony.
Die influencers bereiken miljoenen vaak.
'Helaas' omdat er toch een grote problematiek is rond influencers/Youtuber's die reviewers pretenderen te zijn, maar in praktijk eerder reclame maken voor de producten die ze gratis kregen. Wat voor een (vaak jeugdig) publiek wordt afgedaan als een eerlijke gebruikersreview, is in praktijk gewoon onverkapte reclame.

Al is het maar omdat die influencers bewust of onbewust beïnvloed worden door het gratis verstrekken van producten.
Als je van jezelf niet kritisch bent, dan ga je ook kijken naar "simpelere" video's over dergelijke dingen zoals jij aangeeft. Een welhaast natuurlijk menselijk gedrag wat ook geëxploiteerd wordt.
Daar hebben we in Nederland de reclame-code commissie voor.

“De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is: wees op social media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders wanneer er sprake is van het bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product. Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.”

Maar goed, de wereld is groter dan Nederland, en de hele wereld spreekt tegenwoordig Engels.
Ik denk dat @brushaway met 'helaas' doelt op de influencers die nul kennis van zaken hebben en hersenloos reclame maken voor een brak product, zoals bijvoorbeeld ook bij Cyberpunk 2077 gebeurd is. Ik zeg niet dat de PS5 een brak product is, maar wat ik wel denk is dat deze manier van reclame maken verraderlijk is en in strijd met journalistieke beginselen. Want zo worden influencers (te) vaak gezien.
Een youtuber is geen journalist, ook niet als hij een review maakt. Een youtuber is meer als een editorial, de boodschap van klant X in de huisstijl van medium A.

Zelfde als Matthijs van Nieuwkerk bij DWDD, elke week/dag was er wel een boek of een bandje en die was zoooooooo geweldig. Beste band <random superlatief>, komt het zien voor het uitverkocht is.

Daarom hoeven ze zich ook niet te houden aan journalistieke beginselen.
En precies dat is de reden dat je bij zeker de helft van de influencers permanent de tekst 'advertorial' in beeld zou moeten zetten. Dit soort 'sociale media' trekken ons hele realiteitsbesef scheef als je niet oppast.
Dat is denk ik precies hetgeen dat @brushaway als helaas ziet, het weggeven aan influencers om zo positieve reclame te oogsten. Anders dan onafhankelijke reviewers zijn influencers in de regel meer een verlengstuk van de marketing afdeling en zijn ze vaak overdreven positief, soms zelfs in zoverre dat je van misleiding zou kunnen spreken.

Denk bijvoorbeeld aan de influencers die massaal moonpods aan het aanprijzen waren, paar voorbeelden: https://www.instagram.com/moonpodsofficial/?hl=en en dan de bijbehorende reviews van klanten die erin gestonken zijn https://nl.trustpilot.com/review/www.moonpods.nl
Vroeger hadden we de zogenaamde enthousiaste mensen bij de Biostabil, bleek gewoon familie van Tineke de Nooij te zijn. Of het enthousiasme bij Amazing Discoveries met Mike, en de BluBlockers bijvoorbeeld, oh wow, ik zie in HD.
Ik zie graag dat iemand met invloed producten eerlijk aanbeveelt. En hoe eerlijk kun je over een product zijn dat je gratis hebt gekregen? Alleen daardoor al is je mening over het betreffende product gekleurd. Die mening van influencers zegt dus helemaal niets en is, zoals je zelf al aangeeft, niets meer dan gratis reclame.

Smuey vindt wel iets van 'influencers', overigens, en dat is zeker niet bepaald positief...
Influencers worden in het huidige klimaat ernstig overschat. Het zijn vooral oudere decision makers en ouderwetse marketing teams die denken dat het nog helpt.
Bovenstaande mensen hebben perfect uitgelegd wat ik bedoel :)
Dank!
Dat het lastig is betekent niet dat hij ook echt niet te koop is.
Ik heb hem besteld nadat hij uit was en na een tijdje wachten komt ie gewoon binnen.
4.5 miljoen is serieus goed. Alleen niet genoeg om aan alle vraag te voldoen.
Dat gewoon binnenkomen is echter maar ten dele waar. Vraag maar aan de mensen die bv’s bij Game Mania en MM op de lijst staan. Ik wacht bv al vanaf 17 october maar er komt maar mondjesmaat iets binnen bij MM en Game Mania .
Bij game mania zal het pas rond juni dit jaar worden.
Dat is idd wel irritant ja. Ik heb half november bij Amazon FR besteld en twee weken later zat ik lekker te spelen.
Hier hetzelfde, ook op Amazon FR besteld. Op release dag waren ze weliswaar binnen 20 seconde uitverkocht nadat ie online kwam. Maar ik heb hem mooi 2 dagen later mogen ontvangen.

[Reactie gewijzigd door Thesander7 op 3 februari 2021 13:57]

Ik denk dat het aantal weggeven consoles te verwaarlozen is op het aantal geleverde exemplaren. Of ik moet een influencer hebben gemist die tienduizenden consoles heeft weggeveen. Gezien de tekorten lijkt het me dat het cijfer geleverd en daadwerkelijk verkocht ook vrij dicht op elkaar zal zitten.
Ook de "weg gegeven" consoles worden geboekt als "verkocht". Namelijk op het promotionele budget van Sony zelf.
Daar is ook verder niks mis mee, want ook die kosten moeten gewoon gemaakt en geboekt worden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door tellavist op 3 februari 2021 17:07]

4.5 miljoen verscheepte exemplaren in het eerste kwartaal is hetzelfde als wat Sony voor PS4 heeft vrijgegeven. Het verschil met toen is dat PS5 in meer landen tegelijkertijd gelanceerd wordt, waardoor er dus minder stock per land beschikbaar is.

Sony vermeldde verder dat ze verwachten voor het huidige kwartaal (januari t.e.m. maart) nog 3 miljoen consoles "extra" te verschepen. Ik ga ervan uit dat ze extra bedoelen bovenop de 4.5 miljoen reeds verscheepte exemplaren van het vorige kwartaal, want dat zou redelijk in lijn liggen met de productie van PS4 destijds.

Overigens is het gros van die 4.5 miljoen consoles naar de USA en de UK gegaan, voor zover we weten uit de cijfers en schattingen die sinds november bekend gemaakt zijn.


Influencers zijn verder slechts van weinig impact hier, je kijkt beter naar de enorm hoge vraag, productielimieten bij TSMC, logistieke problemen door COVID-19 en scalpers die een significant aantal consoles hebben opgekocht om de huidige tekorten te verklaren.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 3 februari 2021 13:29]

Wat er is 'weggegeven' is zijn niet noemenswaarde aantallen op 4.5 miljoen. Wat ik wel nog wel interessant vind is of dit om 'sold through' verkopen gaat (dus die bij de consument terecht zijn gekomen); of dat het om sales gaat aan de retailers. Niet dat dit veel uitmaakt voor de PS5 (want ze gaan als hete broodjes over de toonbank), maar soms lees je financial reports over "X-aantal sales" terwijl een groot deel van de voorraad mogelijk gewoon in een magazijn ligt.
Is super weinig als je beseft dat dit wereldwijd is.
Vind ik nog best veel. IN het artikel staat echt verkocht. Is dat iets anders dan influencers die de dingen weggeven of zouden die ook meegerekend worden?
Heeft Sony echt de hulp nodig van influencers om zijn PS5 te verkopen? Lijkt me vrij sterk, zeker het eerste jaar... de vraag is zo groot namelijk. Bovendien is de Playstation toch wel iets wat zichzelf ook wel verkoopt? Zo'n console komt namelijk wel voldoende in de spotlights.
Ik weet niet hoe ze dat juridisch uitleggen, maar in België is het verkopen onder de kostprijs, dus met verlies, verboden.
Heb er verder geen verstand van maar waarom is het verboden? Toch wel raar dat een bedrijf dat niet zelf mag bepalen.
Mag gewoon, sony maakt het product dus die bepaald de prijs.

Deze wet slaat op winkels etc. Dus winkel X mag de ps5 niet met verlies verkopen zodat je oneerlijke concurrentie krijgt over hetzelfde product.
Dat dus. Vond het al zo raar dat je niet je eigen product met verlies mag verkopen. Anders was de ps5 en xsx stukken duurder wat het niet aantrekkelijk maakt.
Nu weet ik niet of dit natuurlijk voor Sony ook geld omdat er weinig concurrentie is op het gebied van consoles maar grote bedrijven kunnen hierdoor de concurrentie benadelen (vooral kleine bedrijven).

Qualcomm heeft hiervoor ook eens een boete gekregen.
https://tweakers.net/nieu...verkopen-3g-chipsets.html
Qualcomm heeft van de Europese Commissie een miljoenenboete gekregen wegens misbruik van zijn marktmacht. De Amerikaanse chipmaker verkocht zijn 3g-chipsets onder de kostprijs om concurrentie uit te schakelen, volgens EU-onderzoek.
Juist, zo raar zou deze beperking dus niet zijn. Er is weinig concurrentie, maar die is er misschien wel niet omdat het een ander partij niet lukt om voor zo'n lage prijs een console te ontwerpen/bouwen en te verkopen. Als je dus maar groot genoeg bent blijf je monopolist. Zolang je dat blijft kan je weer vet veel geld vragen / verdien met bv de spelen die je erbij moet kopen, want een keuze heb je niet.

Je bent rijk, je houd de concurrentie buiten de deur en je blijft rijk :-).
Sony bepaalT de price setting van hun producten, dat is idd iets anders ...
Is het niet een beetje logisch, geen enkel bedrijf hun doel is verlies maken.
Sony mag wel de PS5 met verlies verkopen maar die compenseren dat met PS+ en andere diensten.
Als tegenargument kun je voeren dat het voor grote partijen met diepe zakken een tool is om snel marktaandeel te veroveren/kopen ten koste van kleinere spelers die het niet kunnen veroorloven hun concurrerende product onder kostprijs de deur uit te doen. Dan zou je kunnen betogen dat het oneerlijke concurrentie is.
Het is een misverstand van de OP. De wet gaat over bedrijven die het product verkopen. Niet over de fabrikant. Dat vond ik dus raar. Er zijn idd redenen waarom een fabrikant hun product met verlies verkoopt. Ze compenseren het toch met andere producten zoals jij al aan geeft.
Maar dat slaat op Belgische winkeliers en die maken er echt wel winst op. Blijft over prijsdumping door de fabrikant maar dat boeit niemand in Europa omdat ze die dingen niet buiten Europa veel goedkoper leveren en een Europese concurrent is er niet dus niemand heeft er last van. Kortom niets aan de hand.
Als het verlies in US wordt verwerkt en aan Sony EU aan een lagere prijs verkocht wordt...
Of ze pakken controller reële kost vs verkoop prijs.
Vergeet niet dat de controller een msrp heeft van 70.
Wel , onder bepaalde voorwaarden
Dat zal wellicht zijn voor producten uit Belgie zelf. Sony en MS doen dit toch al jaren, een console verkopen met licht verlies om het goed te maken met de inkomsten uit online diensten zoals PS online en de games?
Dat hebben ze ook met de PS3 gedaan. En de wet is geldig voor winkels, niet voor buitenlandse producenten.
Ben benieuwd hoeveel consoles daadwerkelijk bij consument is beland en hoeveel bij Scalpers.
Die van Scalpers geraken toch ook bij de consument? :?
Voor de USA alleen ging het al om tienduizenden gescalpte consoles op eBay in november. Ik vermeldde al eerder dit artikel van data engineer Michael Driscoll in mijn tweakblog die de PS5 lanceercijfers besprak. Ook op StockX ging het om tienduizenden consoles die rond launch herverkocht werden, volgens statements tegenover BusinessInsider.
Als die dingen nou wat beter verkrijgbaar waren zouden die cijfers een stuk hoger zijn.
Is elke keer hetzelfde als er een nieuwe console uitkomt. ( Telt voor Xbox ook ) Ze kunnen moeilijk 100miljoen consoles klaar hebben liggen voordat ze beginnen met verkopen.
Ze hadden er ook geen moeite mee om de Ps3 in Europa uit te stellen vanwege dat blue laserdiode tekort. Nu wilden ze per se tegelijk lanceren maar de Ps3 was toen een jaar later en daarna de One een jaar na de Ps4... PS5 hadden ze gewoon moeten/kunnen uitstellen en voorraad opbouwen. Het lijkt me logisch dat je juist bij de launch een voorraadje hebt omdat dan de vraag het grootst is maarja ik zal het wel weer mis hebben.
In tegenstelling tot 14 jaar terug is het vandaag ook veel moeilijker voor consoles om niet gelijktijdig wereldwijd te lanceren. In die tijd had je nog beperkingen zoals PAL vs NTSC die import niet interessant maakte voor de meeste mensen, maar nu we overal HDMI gebruiken is dat geen optie meer. Je krijgt te veel grijze import maar als er problemen zijn gaan mensen wel komen klagen bij Sony die dan geen getraind personeel in de regio heeft, geen supply chain, niets en dan krijg je mensen die op sociale media het merk gaan afbranden omdat ze zo onflexibel zijn.

Nee, dit kan je echt niet meer vergelijken met die tijd.
De situatie nu versus de ps4 staat letterlijk in het artikel. Dit is echt van andere orde.

Edit: Schijnbaar is lezen (en schrijven beste redactie) lastig. Sony zegt eind maart op dezelfde aantallen te zitten als waar de ps4 eind december op zat bij launch. Kijk ook even in de bron.

Meer on topic kan dit niet zijn. Modden blijft ook moeilijk natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door CEx op 3 februari 2021 12:48]

Er staat in het artikel dat het geleverde aantal gelijk is aan dat van de PS4 toe die uitkwam. Welke andere orde heb je het over?
De tijd. In hetzelfde kwartaal had de ps4 bij launch 7.3 mil units verkocht. Nu verwachten ze met de ps5 daar pas eind maart op te zitten.
Dat is niet juist. PS4 had 4.3 miljoen in Q4 2013 en 3.3 miljoen in Q1 2014, in totaal 7.6 miljoen in het eerste fiscale jaar 2013 (dat loopt van april 2013 tot en met maart 2014).

Sony verwacht dat PS5 meer gaat verkopen in dezelfde periode.
11/16/2013(Within 24 hours after PS4 Launch in US/Canada) 1.0 -
12/1/2013 2.1 -
12/28/2013 4.2

Dat is bij mij opgeteld 7,3 miljoen...
Als het shipments zouden zijn zou je het mogen optellen. Maar 4.2 is het totaal aantal verkocht per 28/12/2013. Dus inclusief je eerder genoemde 1.0 en 2.1. Google het eens, het is echt niet moeilijk te vinden.

Het maakt verder niet heel veel uit. Maar je originele punt was dat de levering nu veel trager verliep dan bij de PS4 en dat is dus niet zo. Het is een heel vergelijkbare launch.
Potverdrie, je hebt gelijk het is cumulatief.
Klopt. Maar er dat telt nu voor de hele wereld. Desondanks vind ik het knap dat ze proberen om op hetzelfde te komen in maart als de PS4 release.
Gezien alle verhalen over hoe moeilijk de console te verkrijgen is toch wel verrassend.
Ik kan de cijfers niet meteen vinden maar volgens mij waren er minde PS4 toestellen beschikbaar gedurende de eerste 2 maand toen die uitkwam.
Ongeveer hetzelfde, staat ook in het artikel.
Het bedrijf verkocht 4,5 miljoen PlayStation 5-consoles in de periode tot 31 december 2020. Volgens het bedrijf is het nog steeds de bedoeling om eind maart 7,6 miljoen exemplaren van de nieuwe console te hebben geleverd. Daarmee zouden de leveringsaantallen gelijk liggen met die van de PlayStation 4 toen die uit kwam.
Deze generatie lijkt iets meer gehyped te zijn door zowel MS als Sony. Zeker omdat de hardware praktisch identiek is, maar ze toch beide willen doen alsof ze iets bijzonders maken. Ook zijn consoles nu veel meer in trek met verschillende varianten van een lockdown wereldwijd. Veel meer mensen die thuis zitten en iets te doen zoeken.

Jammer dat het twee vrij rigoureuze keuzes zijn, de consoles qua spellen. Ik had graag een Xbox gehad (stiller, zuiniger, kleiner, koeler en potentieel sneller en stabieler met next gen spellen) met gamepass met hier en daar een Sony exclusive. Met de Xbox controller met de Sony triggers. Maarja, dat zit er natuurlijk niet in.
potentieel sneller en stabieler is natuurlijk je onderbuik. Er is nog helemaal niet zeker welke console nou sneller is. Ze verschillen onderling genoeg van elkaar waardoor het dubbeltje nog beide kanten op kan vallen.

In het algemeen perst Sony er uiteindelijk veel meer uit, kijk ook naar wat de PS4 presteert qua spellen nog op het eind.
Bij een multiplatform game zie je telkens dat de console met de minste specs het slechtste draait. Sony perst er niks meer uit dan Microsoft. Bij de PS5 VS XSX zie je weer dat de XSX wat meer frames en resolutie kan weergeven. Komt door de hardware, niet de software.

Of heb je het over console exclusives? Die zijn namelijk niet te vergelijken. Maar als je bijvoorbeeld the last of us 2 op de Xbox one x (6.0 tflop) zou uitbrengen, dan zal het mooier zijn dan op de PS4 pro (4.2 tflop). Want 6.0 vs 4.2 tflop.
Alleen dat is dus niet zo. Als je de video's van digital foundry erbij pakt dan zie je dat bij veel spellen nou juist de ps5 beter presteert. Maar zoals ik hierboven ook al had genoemd, kan het met software optimalisatie te maken hebben. Of Sony perst er toch meer uit dan iedereen denkt.
Oh, dat lijkt me erg vreemd. De XSX GPU is zo'n 20% krachtiger. De cpu's zijn zo goed als gelijk. Welke games zijn dat dan bijvoorbeeld?
o.a. Valhalla en DMC5. Maar ik lees net dat het vooral aan de tools ligt die Microsoft aan de ontwikkelaars geeft:

https://twitter.com/Dealer_Gaming/status/1352014126323740673

Daar zijn nog meters te maken en ik lees ook dat veel developers nog maar de helft van de cpu gebruiken en niet de volledige RT van de GPU benutten.
Het zou inderdaad goed kunnen dat de shaders niet volledig worden gebruikt. Dan is de XSX in het nadeel:

XSX: 12.16 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz
PS5: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)

DMC5 is een last-gen titel. Het zou kunnen dat per frame het spel onder de 36 CU's gebruikt. Dan zal het sneller op de PS5 draaien omdat die CU's hoger geklokt zijn. Daarboven zou de XSX sneller moeten zijn.

Je ziet dat ook met de 3080 waarbij het aantal shaders is verdubbeld. In complexe games is het verschil groter met de 2080 dan in oudere games.
Klopt en de meeste spelen nu nog steeds old gen games op de next gen machines omdat het aanbod nog gering is. Maar ik snap het wel, de oude games zijn natuurlijk perfect te spelen op de next gen machines met minimaal 60fps.
Ja okay. Maar mijn punt is dus dat de snelheidsverschillen zijn te verklaren aan de hand van de hardware en niet de software :)
Als je pc hardware 1 op 1 vergelijkt misschien wel, maar met consoles is dat lastiger. Omdat beide partijen custom chips hebben met allemaal aanpassingen die moeilijk te vergelijken zijn. En dat is pas te vergelijken zodra veel next gen multiplatform games uit zijn.
Och, je kunt toch ook een 3080 met een 2080 vergelijken? Die verschillen meer van elkaar dan de GPU's van de PS5 en XSX.
Ik heb het over de complete hardware. Niet alleen over de GPU, er zitten zoveel custom chips en controllers in die niet zomaar met elkaar te vergelijken zijn. Dus dat gaat niet zomaar op.
Wat is er custom aan die chips dan?
Dat heet een marketingpraatje. Ik zie daarin niets dat niet in de Xbox zit of op PC al bestaat. Wat uit dat artikel is volgens jou uniek aan de PS5? Op de designkeuzes van de SSD na dan?
Dat heet een marketingpraatje.
Maar op hetzelfde moment probeer je alles in het voordeel van de XSX te gooien, terwijl dat of maar een "theorie" op papier is, of je negeert bewijzen en maakt er zelf een mooi verhaal van. Enige die ik marketing is gestonken is toch echt jij.

Opeens weet je niks meer over "custom" chips. Hou jezelf niet voor het domme of kap de discussie.
Ach @fapkonijntje weet het altijd zo te draaien dat Sony Evil is en Microsoft fantastisch. Door reacties zoals dit:

fapkonijntje in 'reviews: PlayStation 5 vs. Xbox Series X en S - De strijd om...

Nou, ik snap 'm wel. De hardware, software en dienstverlening bij MS is jaren vooruit op Sony. Maar Sony heeft van die hyped up exclusives. Die spellen zijn in de praktijk helemaal niet zo boeiend en meer hype dan kwalitatief goed. Zeker de laatste paar jaar. Maar het zou wel wat zijn voor Microsoft om een paar spellen te hebben met de impact van een MGS. Spellen zoals MGS hebben Sony toch echt op de kaart gezet en dat mis je wel een beetje bij Microsoft. Gears is leuk, Forza ook, maar ze missen de hype van GT en MGS.

Allemaal ongefundeerde berichten die aangeven dat alles wat Sony doet slecht is en al jaren achterloopt. Dat de games van Sony totaal niet boeiend zijn en alleen maar gehyped zijn. Maar goed het marktaandeel zegt op dit moment toch wat anders...

Dit soort berichten levert niet echt een gefundeerde discussie op. Het is allemaal welles en nietes. Ik maak zelf gebruik van beide platformen om alle exclusives te spelen. Beide consoles hebben voordelen en nadelen. Maar om nu alles af te kraken van Sony op deze manier dan heb je echt een Microsoft pet op. Alles wat Sony doet is toch wel slecht...

[Reactie gewijzigd door snefkens op 3 februari 2021 16:58]

Wellicht moet je iets vaker je Microsoft pet af doen. Het gaat er om dat Microsoft en Sony beide veel custom chips er in hebben zitten. Waardoor het lastig is om de performance 1 op 1 te vergelijken. Betekent niet dat het ene goed of slecht is. Maar om direct alles te gooien op marketingpraat vind ik heel erg naïef. Helemaal omdat Digital Foundry hetzelfde zegt.

Maar goed ik geniet van beide consoles thuis (Series X en PS5).
Welke custom chips bedoel je dan? Want zowel de MS presentaties en informatie als die van Sony geven aan dat dat juist niet het geval is. Dus waar haal je die info vandaan? Je linkje zegt er namelijk ook niets over. Heb je het zelf verzonnen?
Hier staat al letterlijk dat het afwijkt van normale componenten die je vindt in pc's:


It's really important to clarify the PlayStation 5's use of variable frequencies. It's called 'boost' but it should not be compared with similarly named technologies found in smartphones, or even PC components like CPUs and GPUs. There, peak performance is tied directly to thermal headroom, so in higher temperature environments, gaming frame-rates can be lower - sometimes a lot lower. This is entirely at odds with expectations from a console, where we expect all machines to deliver the exact same performance. To be abundantly clear from the outset, PlayStation 5 is not boosting clocks in this way. According to Sony, all PS5 consoles process the same workloads with the same performance level in any environment, no matter what the ambient temperature may be.

It's a fascinating idea - and entirely at odds with Microsoft's design decisions for Xbox Series X - and what this likely means is that developers will need to be mindful of potential power consumption spikes that could impact clocks and lower performance. However, for Sony this means that PlayStation 5 can hit GPU frequencies way, way higher than we expected. Those clocks are also significantly higher than anything seen from existing AMD parts in the PC space.

Daarnaast word hier ook aangegeven dat je tflops ook niet zomaar met elkaar kan vergelijken omdat er veel meer componenten in zitten die het verschil kunnen maken.

Not wishing to draw comparisons with any existing hardware past, present or future, Cerny presents an intriguing hypothetical scenario - a 36 CU graphics core running at 1GHz up against a notional 48 CU part running at 750MHz. Both deliver 4.6TF of compute performance, but Cerny says that the gaming experience would not be the same.

"Performance is noticeably different, because 'teraflops' is defined as the computational capability of the vector ALU. That's just one part of the GPU, there are a lot of other units - and those other units all run faster when the GPU frequency is higher. At 33 per cent higher frequency, rasterisation goes 33 per cent faster, processing the command buffer goes that much faster, the L1 and L2 caches have that much higher bandwidth, and so on," Cerny explains in his presentation.
De discussie hier ging over dat er custom chips in de Xbox en PS5 zouden zitten. Dat is niet iets wat dit stuk tekst onderbouwd. Het is zelfs zo dat dit stuk bevestigd dat dat niet zo is. Dat dezelfde hardware in gebruik is maar met een andere configuratie/afstelling. Daar gaan ook al die vergelijkingen over.

Dat er dus een verschil zit in hoe de hardware gebruikt wordt is zeker een feit. Dat de hardware zelf identiek is tussen de consoles is ook hiermee bevestigd.

Niemand ontkent ook dat er geen hogere clocks in de PS5 zitten. Wel dat dit een verhaal van Sony is dat alleen de voordelen belicht van hogere clocks vs. meer CU's. Dat is dus héél erg eenzijdig en wat mij betreft ook nogal dom om als bron te gebruiken natuurlijk. Het marketingpraatje van een Sony medewerker.
Dan heb je met de vele kennis die jij bezit natuurlijk ook een verklaring waarom control "ook" beter draait op de ps5:

https://mobile.twitter.co.../1356977353386315777?s=20
Ik heb ook even Control van Digital Foundry en Cyberpunk bekeken. En het lijkt erop dat de hogere klok van de PS5 GPU inderdaad een gelijk veld trekt met de extra TFlops van de XSX. Daar komt bij dat de XSX blijkbaar last heeft van gestotter in deze twee titels. Of dat software of hardware is, geen idee. Misschien wel het 10GB snelle en 6GB langzame geheugen. Momenteel lijkt de beeldkwaliteit gelijk en de ervaring beter op de PS5. Ondanks de 2TFlop achterstand. Had ik niet verwacht!
Alle games die na launch van beide consoles door DF, NXgamer en andere testers zijn getest, komt de PS5 als snelste uit de bus. Enige game waar de XSX een iets hogere resolutie heeft is in Hitman 3, maar daar is de performance en stutters dan ook weer erger op de XSX in vergelijking met de PS5 versie die nauwelijks stotters heeft en weinig tot geen fps drops.
De PS5 heeft minder CU's in de GPU die hoger geklokt zijn dan de XSX. Daardoor is de PS5 waarschijnlijk sneller met last-gen games en langzamer in next-gen games dan de XSX. In Hitman 3 wordt het hogere aantal CU's aangesproken door de hogere resolutie.
Hoe kom je tot die conclusie dat het langzamer is bij next-gen games? Heb je bewijzen en wat welke games zijn volgens jou niet next-gen?
Dat zei je vorig jaar ook over “dit en dat 12TF console”, maar onderhand is er geen game die de PS5 stof laat happen. Heeft niks met “nadenken” maar eerder weer een slap excuus waar je straks weer met een excuus voor komt dat de PS5 het beter doet en waarom de XSX het in de toekomst weer beter doet.

Ondertussen is er geen enkel bewijs dat de XSX uiteindelijk de betere performer is, refereer je constant alleen naar specs op papier, maar dat zijn geen feiten uit de praktijk.

Bewijs het maar eerst, inplaats van theorietjes als feiten neer te zettenz

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 3 februari 2021 16:41]

De vraag is waarom jij dan altijd dit soort zelfde argumenten rond strooit hier op de frontpage (in meerdere berichten). Zoals Snefkens al zei volgens mij, probeer je de feiten te negeren. Nu ga je woorden in mijn mond leggen, maar het feit blijft dat jij excuses probeert te verzinnen om te doen alsof afgelopen maanden Microsoft met de XSX heeft kunnen deliveren van wat ze zeiden na alle hype een jaar lang omtrent hun console. Na de DF tests en al meer dan 10 games onderhand, is er geen enkel waar de XSX dan maar ook even de PS5 ver achter laat.

En de reden dat ik dat zeg, is omdat jij blijft hameren op de specs op papier, maar de feiten voor een groot deel negeert en je eigen mening er omheen verzint, waarom die tests zo zijn.
Potentieel sneller en stabieler is gewoon de specs van de devices. Je hebt in de Xbox meer rekenkracht en je hebt een vaste clocksnelheid voor GPU en CPU die beide altijd tegelijk op die clock kan draaien.

De PS5 heeft minder rekenkracht én daar bovenop nog dat de GPU alleen de maximale rekenkracht kan gebruiken als de CPU terugclockt en andersom, de CPU kan alleen op max draaien als de GPU zichzelf inhoudt. Dat levert dus in de praktijk een minder voorspelbaar gedrag op en dus een risico op instabiele FPS. Dat dat door een ontwikkelaar natuurlijk afgevangen kan worden zal best, maar by design is dat wel lastiger dan een console die altijd op alle momenten precies dezelfde performance kan leveren.

Dat heeft dus niets met onderbuik te maken, maar gewoon met design van de apparaten. Die specs zijn publiek en door zowel Sony als MS bevestigd.

De consoles verschillen onderling eigenlijk helemaal niet genoeg van elkaar. Er zit zelfs bijzonder weinig verschil tussen. Het enige verschil is dat de Xbox GPU een grotere GPU is die op lagere clocks draait en de PS5 GPU een kleinere is die op hogere clocks draait. Die laatste verbruikt meer stroom en daarom is de clock ook dynamisch en is de PS5 ook warmer en minder stil dan de Xbox. De architectuur is verder volledig identiek. Is allemaal geen geheim overigens. Ja, de SSD maakt wat verschil, maar daar krijg je geen hogere FPS mee.
Met je argumenten waar je nu mee komt, had je misschien een jaar geleleden kunnen komen toen beide nog niet uit waren (heb je toen vast gedaan), maar onderhand is wel gebleken dat wat jij zegt, daarvan het tegendeel onderhand wel is bewezen. Die vaste clockspeed heeft er helemaal niet laten zien dat het beter is namelijk, juist andersom op het moment.

Dit zijn precies "specs op papier" waar je het over hebt. Ondertussen zijn we al bijna 3 maanden verder dan nog met dit argument aan proberen te komen, zijn echt wel onderbuik gevoelens. Ondertussen liegen de bewijzen niet, tenzij je het niet wilt accepteren. Sorry dat ik het zeg, maar ik heb het idee dat sommige xbox fans niet hadden verwacht dat de PS5 het beter zou doen, dan ze hadden gehoopt, en nu met dezelfde excuses komen.

Misschien gewoon accepteren en niet zo blindstaren op de specs die op papier staan van de XSX, en dat het allemaal niks zegt in de praktijk. Even simpel gezegd. Een console kan wel leuk "12TF" zijn, maar als de weg ernaartoe meer hinder veroorzaakt om het eruit te persen dan die van de concurrent, dan heb je je doel nog steeds niet behaalt en dan is de vraag of het design wel zo goed is. Op het moment en wat meerdere devs ook al vaker hebben geroepen is dat de PS5 wel de betere design heeft voor ontwikkeling van games. Mede door de ervaring van Sony met consoles en hun custom hardware/toolsets.
De PS5 heeft minder rekenkracht én daar bovenop nog dat de GPU alleen de maximale rekenkracht kan gebruiken als de CPU terugclockt en andersom, de CPU kan alleen op max draaien als de GPU zichzelf inhoudt. Dat levert dus in de praktijk een minder voorspelbaar gedrag op en dus een risico op instabiele FPS. Dat dat door een ontwikkelaar natuurlijk afgevangen kan worden zal best, maar by design is dat wel lastiger dan een console die altijd op alle momenten precies dezelfde performance kan leveren
Dus dit, is allemaal theorie en het is wel gebleken dat de framerate nagenoeg in alle games stabieler is op de PS5.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 3 februari 2021 14:39]

Naast DiRT 5 is er DMC5 waarbij het stuivertje wisselen is. Op normal mode is de Xbox zo'n 8-10% sneller dan de PS5. Een beetje gelijk aan wat de tflops verschillen. In high framerate mode doet zich raar gedrag voor. Soms is de PS5 sneller in sommige situaties, in andere situaties de Xbox. Met raytracing aan is de Xbox wederom net iets sneller, al is het verschil kleiner. Wat logisch is, want met raytracing helpt het ook dat de shaders op een hogere clock draaien en dat helpt de PS5 het verschil te beperken. Waarbij op 120hz er de nodige nadelen zijn bij de PS5 die de Xbox niet heeft, omdat je op de PS5 geen 60hz mode kunt kiezen. Netto een win voor de Xbox dus. Althans, volgens het gelinkte artikel.

Dan is er Assassin's Creed valhalla die ook op de PS5 niet altijd even lekker draait. Op de Xbox heb je natuurlijk geavanceerde HDMI features zoals VRR waardoor je van de FPS drops op een xbox veel minder merkt. Waarbij het overduidelijk is dat we met forse bugs te maken hebben waar alle consoles last van hebben. Dat dat framedrops op de Xbox oplevert en andere issues op de PS5 is meer geluk dan wijsheid. Valhalla draait sinds 1.1.1 veel beter op zowel de Xbox als PS5 en de verschillen/framedrops lijken weg te zijn.

Het is dus tot dusver nergens gebleken dat de framerate stabieler is op de PS5. Op twee (oude) situaties na; AC Vahalla waarbij het vooral bugs zijn en DiRT5 waarbij de bugs opgelost zijn en er geen verschil meer is. DMC5 geeft meestal de voorkeur aan de Xbox op één specifieke situatie na die überhaupt op beide consoles twijfelachtig werkt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 3 februari 2021 15:48]

Naast DiRT 5 is er DMC5 waarbij het stuivertje wisselen is. Op normal mode is de Xbox zo'n 8-10% sneller dan de PS5. Een beetje gelijk aan wat de tflops verschillen. In high framerate mode doet zich raar gedrag voor. Soms is de PS5 sneller in sommige situaties, in andere situaties de Xbox. Met raytracing aan is de Xbox wederom net iets sneller, al is het verschil kleiner. Wat logisch is, want met raytracing helpt het ook dat de shaders op een hogere clock draaien en dat helpt de PS5 het verschil te beperken. Waarbij op 120hz er de nodige nadelen zijn bij de PS5 die de Xbox niet heeft, omdat je op de PS5 geen 60hz mode kunt kiezen. Netto een win voor de Xbox dus. Althans, volgens het gelinkte artikel.
De PS5 versie heeft hogere texture fillrate, hogere texture quality, betere shadows, drop niet zo laag in resolutie als de XSX versie en heeft een constantere fps in beide modus. Als je het dan toch over "wins" wilt hebben, ziet Dirt 5 er beter uit op de PS5. Dan zijn er nog alle andere games tot aan Hitman 3 (en nee niet alleen Dirt en DMC5 zijn afgelopen tijd getest namelijk). Enige game waar de XSX echt een "voordeel" heeft is Hitman 3, maar moet het ook meteen inboeten over framerate en microstutters die daar meer aanwezig zijn. Dus de vraag is of je dan wel een hogere resolutie wilt hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=t-CalZn1_NY&t=5s
Dan is er Assassin's Creed valhalla die ook op de PS5 niet altijd even lekker draait. Op de Xbox heb je natuurlijk geavanceerde HDMI features zoals VRR waardoor je van de FPS drops op een xbox veel minder merkt. Waarbij het overduidelijk is dat we met forse bugs te maken hebben waar alle consoles last van hebben. Dat dat framedrops op de Xbox oplevert en andere issues op de PS5 is meer geluk dan wijsheid. Valhalla draait sinds 1.1.1 veel beter op zowel de Xbox als PS5 en de verschillen/framedrops lijken weg te zijn.
AC Valhalla draaide vanaf het begin al beter op de PS5 waar VRR niks oploste op de XSX. De patch erna zorgde ervoor dat de game minder draaide, maar nog steeds gemiddeld stabieler dan de XSX versie. Ook hier hogere texture quality.

Misschien moet je verder kijken dan alleen die 2 games, want ondertussen terwijl jij misschien lag te slapen afgelopen maanden, zijn er wel meer games getest. Maar je doet een beetje alsof je van niks lijkt te weten iedere keer en dat is best vermoeiend als je zulke discussies wilt starten.

https://www.youtube.com/user/DigitalFoundry/videos
https://www.youtube.com/c/NXGamer/videos

Voor een 12TF console die het volgens jou zoveel beter moet doen, is het geen win voor de XSX als het nauwelijks tot niet de PS5 kan beaten in test.
Digital foundry heeft toch wel bewezen dat de ps5 op dit moment de games iets beter draait dan de series x. Waarschijnlijk is het optimalisatie die nog niet goed genoeg is bij Microsoft. Maar alleen naar specs kijken zegt tegenwoordig niet zoveel meer. Het is een combinatie van factoren. En software optimalisatie is 1 ding daarvan.
Ik moet even graven welke video's ik had gezien, maar sowieso valhalla draait beter op de ps5:

https://www.youtube.com/watch?v=rzaSrS1fsvc

Devil may cry 5 liep volgens mij ook beter op de PS5.

Maar goed, dat kan ook met optimalisatie te maken hebben. Maar hieruit blijkt wel dat beide consoles aan elkaar gewaagd zijn.

Edit: Ik lees ook dat er vooral nog gewerkt moet worden bij Microsoft aan de tools die ze beschikbaar hebben:

https://twitter.com/Dealer_Gaming/status/1352014126323740673

Daar zit het grootste probleem op dit moment. Hopelijk hebben ze dat snel voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 3 februari 2021 13:16]

Dat is dus niet waar, beide hebben een custom chip die wel degelijk afwijkingen heeft waardoor wat op papier staat in de praktijk heel anders zou kunnen uitpakken. De tijd gaat het leren maar om zo zwart/wit te zeggen dat de een sneller is dan de ander is gewoon nog niet te zeggen.
Dat heb je voor elk apparaat natuurlijk :)
Er zijn 115 miljoen PS4's verkocht. Stel dat 10 procent van de PS4-bezitters graag een PS5 had willen kopen bij de release, was er al een enorm tekort geweest. Tot nu toe heeft maar zo'n 4% dus kunnen upgraden, als je er vanuit gaat dat alle PS5-kopers ook een PS4 hadden. Dat zal niet het geval zijn, dus het percentage ligt nog wel lager.
Ik was tot voor kort van plan om een PS5 aan te gaan schaffen, maar de laatste tijd begin ik te twijfelen of ik nog wel een opvolger voor mijn PS4 wilt.

Ik game steeds minder en het gemis is er alleen als ik met vrienden een avondje aan het borrelen ben.... dan is het wel leuk om een spelletje te spelen.... en daarom neig ik steeds meer naar de Nitendo Switch. Want PS4 is waardeloos met local co-op games.

Denk bovendien dat het nog wel eventjes duurt voordat in Nederland de PS5 normaal aan te schaffen is.
dit gevoel deel ik, ik ben nog niet uitgekeken op mijn ps4.
Als ik vlug kijk zijn er zeker nog wel 20 games die ik wil spelen! dat betekend eigenlijk voor mij dat ik nog wel 2-4 jaar vooruit kan ^^

maargoed alle ps4 games zijn ook speelbaar op ps5 met veel snellere laadtijden en mooiere graphics, dus eigenlijk is de ps5 de beste console voor mijn ps4 games ^^

maar aan de andere kant de ps5 is de meest lelijkste console die ik ooit gezien heb, erg jammer en hoop dat de ps5 slim edition weer terug naar zwart gaat

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 3 februari 2021 17:07]

"Sony bevestigt dat de PlayStation 5 onder de kostprijs wordt verkocht."

Ja, door Sony wel, door scalpers en helaas ook hier op Tweakers zorgen ze er wel voor dat ze boven de kostprijs worden verkocht.... Zal nog wel een paar maanden gaan duren voor ik er eentje voor een normale prijs op de kop kan tikken.
Ik vind de scalpers heel vervelend, maar voor Sony zijn ze verkocht.

Scalpermarkt zakt in als een baksteen als consumenten niet meegaan in de prijzen die gevraagd worden. Als niemand die 800-850 euro betaalt aan de scalpers, gaat de prijs vanzelf naar beneden.

Die consoles komen dus gewoon bij de consument terecht, maar misschien een week of 2 later dan zonder de scalpers.

Gewoon als consument wachten tot ze beschikbaar zijn en die scalpers zitten met een mooie stapel PS5's.
Ik heb nu een PS4 Pro en eigenlijk zijn er weinig tot geen games die daar niet op draaien dus langzaam maar zeker komt al meer het besef dat ik misschien wel wacht op de eerste hardware revisie. In ieder geval ga ik niets meer betalen dan de prijs die Sony vraagt voor het apparaat.
Ja, ik heb ook een PS4 pro, maar ik heb nu juist zoiets van "Ik ga geen games meer op de PS4 spelen, ik wacht liever tot ik ze met een hogere framerate op de PS5 kan spelen."

Gelukkig heb ik ook nog een PC en gigantische backlog dus heb er geen haast mee. Wachten op een eerste hardware revisie klinkt ook wel interessant / sensible ja. Kan best dat ik ook die route ga bewandelen.
Tot nu toe interesseert deze nieuwe generatie gameconsoles mij weinig tot niets qua games aanbod.. Ik denk dat het wachten wordt op een PS5 Pro met hopelijk een beter games aanbod rond die tijd en anders sla ik deze generatie gewoon weer over.. Qua gameconsoles heb ik alleen een Xbox, Xbox 360 en PS4 Pro gehad, voor de rest altijd pure PC gamer geweest.. Xbox en Xbox 360 destijds vooral voor bepaalde racegames die je ook online kon spelen (Project Gotham racing en Forza Motorsport), en de PS4 Pro voor bepaalde exclusieve games (Uncharted series etc) die niet voor de PC uitkwamen..
"Het verkopen van consoles onder de kostprijs is gebruikelijk bij de release van een nieuwe generatie."
Zou zweren dat het bij de vorige generatie wel een paar tientjes op verdient werd.
Ik wacht nog even tot dat ik in die statistieken kom, game aanbod is nog lang niet interessant.
Scalpers zouden 43 miljoen binnen hebben gesleept met hun op valse wijze verkregen ps5’s.

Als je van een gemiddelde van 1200 EU uit gaat per door verkochte ps5.
Kom je toch al gauw rond de 36.000 gescalpte ps5’s.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True