Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony stelt PlayStation 5-exclusive scifishooter Returnal uit naar 30 april

Sony en ontwikkelaar Housemarque hebben de scifishooter Returnal uitgesteld naar 30 april. Met de extra tijd wil de ontwikkelaar het spel oppoetsen naar 'een niveau dat van Housemarque kan worden verwacht'. Het spel zou aanvankelijk op 19 maart voor de PS5 verschijnen.

Sony geeft in het Twitter-bericht verder geen details over het uitstel. Returnal werd in juni aangekondigd, in december gaf de ontwikkelaar nog aan het spel op 19 maart te kunnen uitbrengen. Destijds zei de ontwikkelaar wel dat Returnal 'het meest ambitieuze project' van de studio tot nu toe is. De ontwikkelaar heeft in het verleden voornamelijk arcade-achtige spellen gemaakt.

Returnal is een third-person-scifishooter waarin de speler de rol van Selene aanneemt. Selene is een ruimteverkenner en crasht alleen op een planeet vol met vijandige wezens. Het spel is roguelike; wanneer de speler sterft begint het spel opnieuw bij het crashen op de planeet. Bij het respawnen verandert de spelwereld en lijkt de planeet Selene beetje bij beetje over te nemen en bijvoorbeeld herinneringen aan te passen. Doel van het spel is om deze cyclus van sterven en respawnen te doorbreken. Spelers krijgen een wapen met verschillende schietmodi en de Finse ontwikkelaar noemt platformelementen als een groot onderdeel van het spel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

28-01-2021 • 20:06

79 Linkedin

Submitter: Bas170

Reacties (79)

Wijzig sortering
Lijkt me een goede zet.. beter langer wachten om het goed te maken dan te gehaast met veel bugs en fouten..

Door de problemen met release Cyberpunk 2077 heeft Sony een les geleerd? Is een andere ontwikkelaar maar toch.

[Reactie gewijzigd door Brainy1978 op 28 januari 2021 20:51]

Wanneer heeft Sony een game uitgebracht die dezelfde staat had als cyberpunk? Daarnaast is het toch een hele andere ontwikkelaar. Welke les moet Sony hierover geleerd hebben? Volgens mij zijn bijna alle games die Sony released op de releasedatum van erg hoge kwaliteit.
Ik denk dat elke gamestudio hier van geleerd heeft. Ongeacht of ze het altijd goed hebben gedaan of niet. Men wil niet in het hetzelfde straatje komen als cdproject.
Veel games worden uitgesteld. Nu vooral door covid. Maar ik denk niet dat deze game is uitgesteld met cyberpunk in het hoofd. Helemaal niet omdat het maar een maand is. Waarschijnlijk laatste puntjes op de i die nog nodig zijn.
Covid gebruiken ze vaak als excuus.
Ik vraag mij af of jij hier bewijs voor hebt? Tijdens covid moet iedereen thuis werken, samenwerken gaat toch wat anders. In het begin moest iedereen wennen. Overal loopt er vertraging op. Om dan te stellen dat het een excuus is....
En door mede-tweakers de Cyberpunk excuus wordt ook vaak gebruikt. :)
Telkens als een game wordt uitgesteld krijg je weleens de 'sjah als je ziet wat er met CP2077' is gebeurd.
Uitstellen is nog steeds geen garantie, want ook Cyberpunk is een paar keer uitgesteld.
Precies, daarom neem ik Cyberpunk ook als voorbeeld en niet een Halo 5
No man sky ging via Sony
Die hebben gewoon hun marketing gefunded en daarom ook timed exclusive dacht ik.
Wanneer heeft Sony een game uitgebracht die dezelfde staat had als cyberpunk?
No Man’s Sky kwam aardig in de buurt. Alleen waren het geen bugs die frustreerden, maar ontbrekende beloofde features.
Wel gepublished door Sony. De fysieke release althans. Ze hadden flink wat geld in Hello Games geinvesteerd.
No Man’s Sky kwam aardig in de buurt.
Nee.
In termen van anticipatie komt de game niet in de buurt van CP2077.
In termen van sales niet
En zekerrrr niet in termen van gebroken staat.

De game had enorm veel last van confused positioning.
En ik ben eigenlijk verbaasd dat zo weinig mensen dat zagen aankomen.
Kan me alleen Brandon Jones (Gametrailers/Easy Allies) herinneren, die hier veel vraagtekens bij had.

NMS heeft het nieuws gehaald, maar komop? CP2077 niveau? No way.
Volgens mij zijn bijna alle games die Sony released op de releasedatum van erg hoge kwaliteit.
Zo jij hebt duidelijk geen Days gone op launch gespeeld. Dat was een groot bugfest (zie mijn Posts in het DaysGone topic voor voorbeelden)
Zeker wel, ik heb hem ook binnen een paar weken direct uitgespeeld. En ik heb hier eerlijk gezegd geen grote problemen mee gehad.
Aah dan heb je geluk gehad!
Best een leuke titel maar had aan het begin niet de polish van een Sony titel, werd wel redelijk snel gepatched overigens.
We hebben het over CP2077 niveau toch??
Komop zeg.

Dan moet het toch wel minimaal in de buurt komen van een Fallout 76 ofzo.

Witcher 3 was buggies dan Days Gone en W3 komt ook niet in de buurt van CP2077
Nou Cyberbug is wel heel extreem natuurlijk.

Days Gone was simpelweg niet zo als de andere Sony titels, geen Cyberpunk maar zeker buggy.
Sony was de publisher van No Man's Sky en de drijvende kracht achter die versie.
Zeg niet dat Sony C2077 heeft gemaakt maar dat spel draait wel oa op hun platform. Is een boel gedoe om geweest. Kan me goed voorstellen dat Sony niet dezelfde fout wil maken. Beter later dan te snel dus..
Het is niet dat Sony pas een paar jaar ervaring heeft in deze markt. Ik denk niet dat Cyberpunk enige aanpassingen gaat doen op basis van wat er bij CDprojectred is gebeurt.
Volgens mij drijven we een beetje af van Housemarque, de maand vertraing en relatie met CP2077... Een game die niet alleen niet af is, maar gewoon gebroken.

Let wel: zelfs PC spelers die relatief weinig bugs hebben gehad, claimen dat de game gewoon niet 'af' voelt. Ik denk niet dat dit nog een geheim is in de industrie. Er is het compleet gebroken niveau (wat gewoon onacceptable is) en het onaf gedeelte (wat de game gewoon minder goed maakt).

Gebroken of onaf ga je met 1 maand niet oplossen.
Bovendien kon Sony de les van 'onaf' dus al uit No Man's Sky halen, want die game krijgt nu dus zeer grote waardering. Het was gewoon totaal iets anders bij launch.

Je hebt CP2077 niet nodig om te concluderen dat je een auto de straat niet op moet sturen zonder remmen, motor of slechts 3 wielen. Dat gaat niet goed aflopen.
Batman Arkham Knight...
Je reageert op mijn reactie waarin ik stel welke game had Sony uitgebracht die in dezelfde staat was als cyberpunk. Jij zegt dan batman. Mijn punt is dat dit geen Sony game is.
Akkoord maar. Op ‘t eind van de dag heeft Sony nog steeds het laatste woord van wat er op de PS gelanceerd wordt of niet ook al zijn ze niet de publisher.
Die invloed is redelijk beperkt. Ze doen alleen een check of de game de playstation niet brickt. Maar kijken niet naar bugs etc. Dat is de verantwoordelijkheid van de uitgever zelf. Veel meer dan dat doen ze niet. Dus daar ben ik het niet met je eens.
Dat weet ik, dat was ook de oorzaak dat Cyberpunk 2077 initieel zijn weg naar de digitale store en fysieke markt gevonden heeft. De vraag is moeten we dat aanvaarden en is dat QA proces dat Sony en idem dito Microsoft en Nintendo handhaven voldoende... ?

Zitten we te wachten op zo een situaties? Is dit acceptable voor een console platform waar je zelf niks kan tweaken/modden (we hebben enkele Bethesda games bij grote uitzondering die mods mogelijk maken). Uiteindelijk denk ik dat we moetn vaststellen dat het QA proces van de fabrikanten ontoereikend is. Dat wil niet zeggen dat ze al deze tests zelf moeten uitvoeren. Er zijn meer dan voldoende manieren om die info te consolideren en checks and balances te voorzien in het QA proces van de developer dat inforamtie voorziet naar de verantwoordelijke van 't platform. Dat was het punt dat ik wenste duidelijk te maken.

Uiteindelijk waarom speel ik liever op console dan pc. Omdat ik gewoon wil ontspannen. Ik heb geen zin om patches te zoeken, settings te tweaken en ga zo maar verder. Ik wil gewoon gamen en de keuze tussen een performance of quality mode vind ik nog kunnen maar meer moet het voor mij echt niet zijn. Ik zit professioneel al meer dan voldoende te sleutelen en andermans rommel uit te pluizen. ;)

[Reactie gewijzigd door BitJager op 29 januari 2021 09:36]

Hoe vaak komt dit voor in de afgelopen 20 jaar? Ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is. Ik denk dat Sony niet verantwoordelijk is voor games die de uitgevers uitbrengen. Enige wat Sony checkt is of de console niet defect raakt. Sony is ook niet diegene die nu moet boeten maar dat is cdprojectred.

Een console is alleen een platform, net zoals de pc is. Daar worden games op uitgebracht en de uitgever is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de game. Als ze elke keer een slechte game uitbrengen gaan ze vanzelf failliet.
Sony boet mee hé. Op ieder game dat verkocht wordt op hun platform vangen ze revenue. Bij een situatie zoals Cyberpunk 2077 doet dat extra pijn.

Dus zomaar zeggen dat ze daar niet van wakker liggen is veel te kort door de bocht.
Ik vind het ook wat kort door de bocht dat Sony nou echt wakker ligt van 1 game. Ze ontvangen revenue en met 13 miljoen verkochte exemplaren heeft Sony hier genoeg revenue voor ontvangen.
De certificatie proces van de console makers is geen uitgebreide QA screening. Ze checken alleen of de game voldoet aan een lijst van voorwaarden die de console makers hebben opgesteld. Zoals of de game savegames goed opslaat en naar de cloud stuurt, of de UI de juiste knoppen laat zien, of de game goed vanuit slaap modus start enzovoort. Ze gaan niet opzoek naar bugs die tijdens het spelen voorkomen of kijken naar de performance daar is de uitgever is verantwoordelijk voor.
Ik snap niet waarom je -1 krijgt maar je hebt wel gelijk.
Liever uitstellen dan een game met hinderden bugs.
Ik denk dat veel ontwikkelaars leren uit de fout van CDPR met Cyberpunk 2077.
Ze mogen ook wel een keer de deadline halen he? Dat opschuiven gaat wel erg makkelijk tegenwoordig.
De vraag is wie de deadlines zet. Ik heb het idee dat dit de marketingstrategen zijn en de beslissing van een release eerder marketing tactisch is dan kwalitatief.
Dit is een onderbuikgevoel, ik zal eens googelen of ik dit kan aantonen
Maar als ze toch uitbrengen op de deadline en het zit vol met bugs dan gaan mensen weer klagen omdat de game niet speelbaar is.
Liever wachten dan geklaag.
Dat is precies het punt wat ik wil maken... dank je ;)
Ik denk dat veel ontwikkelaars leren uit de fout van CDPR met Cyberpunk 2077.
Ik denk dat de meeste ontwikkelaars/developers heel goed weten wat de staat van het spel is. Het is vaak de uitgever die de deadlines bepaalt (want die betalen vaak ook de ontwikkelkosten). Alleen in het geval van CP77 was CD Projekt natuurlijk zelf ook de uitgever.
Juist omdat ze weten wat de staat zou de uitgeven moeten luisteren naar de ontwikkelaars.
De -1 komt waarschijnlijk omdat hij het laat klinken alsof Sony de schuldige was van de slechte Cyberpunk 2077 release (ook al staat het er niet precies). Een les leren klinkt alsof je iets fout gedaan hebt en ervan geleerd hebt. Maar Sony was niet verantwoordelijk voor Cyberpunk 2077. Dus hooguit dat Sony dus iets geleerd heeft van de ervaring van een ander. En de laatste regel van zijn post er volgens mij niet vanaf het begin bij stond.
Zal eerder te maken hebben met verkoopcijfers maximaliseren, zoals ik het begrijpt wordt dit spel alleen voor de PlayStation 5 uitgebracht.
Gezien consoles maar mondjes maat worden verkocht door overbelasting bij TMSC, is dat niet meer dan logisch!
Want Sony is de uitgever van Cyberpunk?
Hoewel CDPR natuurlijk vooral moet leren van de release zullen andere uitgevers dat ongetwijfeld ook doen. De stelling van Brainy kan misschien daarop doelen.

Maar over het algemeen herinner me ik geen Sony games de afgelopen 11 jaar (waarvan ik de meeste heb gehad) met grote technische problemen op DriveClub (met kapotte servers op launch en weinig content) en ModNation racers (zeer leuk maar echt lange laadtijden). Resistance, Killzone, Uncharted, The Last of Us, Gran Turismo, Spider-Man, Ratchet & Clank, Horizon waren allemaal uitstekend. Days Gone had wel wat meer last van glitches en performance issues op dag 1 maar minder dan een Fallout 4, Skyrim en waren al vrij snel opgelost.
Ja, de lat voor first-party games ligt doorgaans (flink wat) hoger. De exclusives zijn de games die uiteindelijk het platform moeten verkopen. En het platform is zelf weer een trojaans paard met een ingebouwde store, al dan niet aangevuld door de verschillende soorten extra abonnementen die je kan afsluiten :)
Nee maar die willen natuurlijk niet dezelfde ellende meemaken door iets te snel uit te brengen.
Cyberpunk is ook een aantal keer uitgesteld, dus geen garantie dat het bij andere games wel goed gaat.
doet me denken aan de film Edge of Tomorrow
En natuurlijk groundhogday!
Al zit er wel een verschil in dat Edge of Tomorrow de dag altijd hetzelfde begint. Hier zijn wel veranderingen als je dood gaat (volgens de artikel).
Of zouden ze wachten tot er meer mensen zijn die een ps5 hebben kunnen kopen?
Precies de gedachte die ik ook had. Door te wachten op meer playstations in handen van consumenten kan je het spel veel beter releasen qua marketing etc, anders loop je het risico dat de aandacht voor dit spel al weer verdwenen is na release voordat veel mensen een console hebben.
Zou ook een optie zijn maar denk toch eerder voor de finetuning.

Alhoewel, met 5 - 6 miljoen PS5's in gebruik is de afzetmarkt voor een echte PS5 exclusive niet al te groot momenteel. Nu zullen de verkopen waarschijnlijk met 1 miljoen exemplaren per maand door blijven verkopen wat dus toch 1,5 miljoen potentiële extra kopers kan geven tijdens het launch window van Returnal door 6 weken uit te stellen.
Ik gok eerder dat ze aan de software sales en aangemelde systemen kunnen zien dat een relatief groot aantal PS5's nog bij scalpers zit te wachten op een koper. De afzetmarkt is op dit moment kleiner dan het aantal verkochtte systemen. Ik zeg hier wel bij dat ik geen idee heb hoeveel systemen op dit moment nog bij scalpers op kopers zitten te wachten.
In die aantal weken zal de groei niet zo groot zijn. Sterker nog ik verwacht bij de uitstellen de risico groter is dan bij nu uitbrengen (mits de game echt al goed zou zijn). Nu komt de inkomsten later binnen en hebben ze nog geen rente van de inkomsten. De mensen die in deze tussentijd de ps5 kopen en geïnteresseerd zijn in deze game zullen het evengoed wel kopen dus daar verliezen ze niets.

Het is wel altijd een nadeel een game exclusief op een nieuwe console uitbrengen. Hierdoor kunnen ze niet echt aan de verkoop cijfers zien hoe populair het spel nou eigenlijk echt is aangezien genoeg mensen dit spel misschien wel zouden willen spelen maar nog geen console hebben. Al verwacht ik wel dat ze hiervoor gecompenseerd worden door Sony om het exclusief te maken voor de ps5.
Uitstellen is inderdaad beter als er toch geen consoles te koop zijn om de game op te spelen.
Precies dat. Nog altijd geen console kunnen kopen...
Dus mensen die wel een PS5 hebben moeten ook maar wachten?
Zal die echt een delay zijn om het spel op te poetse ??

19 maart naar 30 april.

daar zit het drukken van disk en transport over de wereld dan bij ingerekend?

zou maximaal 2 weken extra zijn

of is het spel al gold, en word het een day one patch waar het opgepoestst stuk bij zit..
6 weken naar achter schuiven betekent ook 6 weken later kunnen beginnen met drukken ten opzichte van de eerste deadline. Dus dat zijn gewoon genoeg mandagen om het één en ander te polijsten voor een team als dat van Housemarque. Een Day 1 patch zul je zelfs met de vertraging waarschijnlijk ook kunnen verwachten want de tijd dat dat niet meer nodig is lijkt voorbij. Alhoewel je perfect God Of War, Horizon, FF7 en TLOU2 kan spelen zonder day 1 patch.
Moet ik wel eerst een console hebben. In mei 2020 ge-preorderd. en nog steeds niets.
De game kan je nog steeds spelen op het moment dat je de console hebt. Het is niet dat de game ineens verdwijnt. Consoles zijn op dit moment gewoon enorm populair. Meer dan dit kunnen ze op dit moment gewoon niet produceren. Daarnaast heeft AMD ook problemen met de productie door tekorten bij toeleveranciers.
De game zal niet verdwijnen maar er zijn wel andere dingen waar het invloed op heeft. De eerste weken / maanden zijn normaal gesproken wel de belangrijkste periodes. Vaak zie je berichten van binnen zoveel dagen zoveel verkocht. De verkoopcijfers zullen nu toch wel lager uitvallen (in vergelijking met over bijvoorbeeld een jaar) omdat niet iedereen dit nu niet gaat kopen omdat ze het niet kunnen spelen. Over een jaar is de game al ouder en dus misschien goedkoper, wordt er minder aandacht aan gegeven dus valt de game minder en zal er ook bijna geen reclame, review of veel over gesproken worden. En dan heb je nog genoeg andere games die ondertussen gereleased zijn/eraan komen waar ze dan mee moeten concureren.
De game zal niet verdwijnen? Ik ken genoeg games die opeens verdwijnen en die of terug getrokken worden wegens licentie problemen.
Zal dit echt een delay zijn om het spel op te poetse ??

19 maart naar 30 april.

daar zit het drukken van disk en transport over de wereld dan bij ingerekend?

zou maximaal 2 weken extra zijn

of is het spel al gold, en word het een day one patch waar het opgepoestst stuk bij zit..


of komt er binnekort een andere game uit waar ze op afwachten kwa release?

kena komt ook dan toch?


verbazend dat je bij normale vragen al min krijgt 😂😂

[Reactie gewijzigd door killzonex op 28 januari 2021 20:47]

Ik ga er ieder geval van uit dat het allemaal zit in de patch. Ik verwacht dat er al een hoop discs klaar liggen en zou zonde zijn om die allemaal weg te gooien en nieuwe maken terwijl op de dag van release waarschijnlijk evengoed wel een update zal zijn.

Ik weet niet welke spellen allemaal uitkomen maar voor hun is het natuurlijk gunstiger om niet tegelijk met een andere game te releasen. Hoe minder games er tegelijkertijd gereleased worden hoe meer focus ze kunnen krijgen van mensen (die op dat moment een nieuwe game zoeken).
En wanneer komen de consoles uit Sony ? 😅
Na de game haha
Deze gameplay ziet er heerlijk uit om mijn AHDH te verhogen. Zit er een doosje pillen bij de game?
Geeft me een Lost Planet gevoel qua looks en feel allene dan niet midden in een sneeuw desert

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True