Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony neemt ontwikkelaar PlayStation 5-game Returnal over

Housemarque is onderdeel geworden van Sony's PlayStation Studios. Dat betekent dat Sony de studio heeft overgenomen. Sony werkte al lang nauw samen met Housemarque. De recentste titel van de Finse studio is PlayStation 5-game Returnal.

Sony verwelkomt Housemarque bij zijn PlayStation Studios door middel van een bericht op het PlayStation Blog. Details over de overname zijn niet bekendgemaakt. Zo is niet duidelijk wat Sony betaalt voor de Finse studio. Volgens Sony heeft de studio met Returnal bewezen in staat te zijn om memorabele games te creëren, die in de smaak vallen bij de community.

Returnal was de grootste game tot nu toe van Housemarque. De titel viel in de smaak bij zowel recensenten als gamers. De PlayStation 5-exclusive heeft op Metacritic een score van 86 punten uit reviews en een gebruikersscore van 7,2. Tweakers publiceerde een review van Returnal en merkte daarin op dat de game met name interessant is voor gamers die van een uitdaging houden. Returnal is een roguelike shooter, waarbij doodgaan en delen opnieuw spelen deel uitmaken van het spel.

Housemarque is opgericht in 1995 en had vorig jaar zo'n tachtig werknemers. De studio kwam voort uit een fusie van Bloodhouse en Terramarque. Eerstgenoemde is de maker van Amiga-games Stardust en Super Stardust. Sony werkte voor het eerst samen met Housemarque aan Super Stardust HD voor de PlayStation 3. Die game kwam in 2007 uit. In 2013 volgde Resogun, als launchtitel voor de PlayStation 4. Housemarque bracht in 2017 met Nex Machina nog een game uit die niet exclusief op PlayStation-consoles verscheen. Dat spel is ook beschikbaar voor Windows.

De directeur van Housemarque zegt op het PlayStation Blog dat de overname betekent dat de studio een 'duidelijke toekomst' heeft, en de mogelijkheid krijgt om nieuwe games te ontwikkelen en daarin te experimenteren met nieuwe methoden om een verhaal te vertellen. De studio zegt onder de vlag van Sony een 'eigen koers' te blijven varen en blijft zijn werk verrichten vanuit de Finse hoofdstad Helsinki.

Gameplayvideo van Returnal

Sony heeft mogelijk ook Bluepoint overgenomen

Mogelijk heeft Sony ook Bluepoint Games overgenomen. Dat is de Amerikaanse studio die verantwoordelijk is voor de PlayStation 5-remake van Demon's Souls. Sony Japan plaatste bij het bericht over de overname van Housemarque een afbeelding op Twitter waarin Bluepoint wordt genoemd, in plaats van de Finse studio.

Bluepoint Games werkt de laatste jaren exclusief voor Sony aan remakes van games. Zo is de studio verantwoordelijk voor Uncharted: The Nathan Drake Collection, Gravity Rush Remastered en de remake van Shadow of the Colossus. Vanwege die nauwe samenwerking gaan er al langer geruchten over een overname door Sony. De PlayStation-fabrikant heeft dat nog niet officieel bevestigd.

Sony Japan toont Bluepoint-overname in afbeelding.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-06-2021 • 14:18

65 Linkedin

Submitter: Ghost babel

Reacties (65)

Wijzig sortering
Als PC gamer zie ik liever dat Microsoft developers overneemt dan Sony. Al de Bethesda games krijgen een PC versie, zelfs bij release. Sony laat 'ons' jaren wachten, als er al een PC port komt.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 29 juni 2021 15:39]

Net alsof Bluepoint games en Housemarque voor de overname wel pc games hadden uitgebracht? Door deze overname veranderd er helemaal niks.
In 2017 bracht Housemarque Nex Machina zowel op de PS4 als de PC uit. Dat is nu waarschijnlijk verleden tijd. En dat is jammer, want Nex Machina heeft 'very positive' op Steam: https://store.steampowered.com/app/404540/Nex_Machina/

Spellenlijst van Housemarque: https://en.wikipedia.org/wiki/Housemarque
Dat is de enige in de afgelopen 10 jaar. De rest was allemaal niet pc.
Het is niet alsof Bethesda al geen games uitbracht voor de pc. Het is niet eens direct een winst/verlies voor PC/xbox gamers.

Het kan nog steeds zo zijn dat er een pc release nu sneller komt.
Ach gossie!!! Ik vind het zo zielig voor “ons” pc-gamers! :+
Dit lijken toch vooral defensieve overnames te zijn om te voorkomen dat Microsoft er met zn vingers aan komt. Wat gezien de afgelopen paar jaar waarschijnlijk niet onverstandig is ;)

En dat is dan eigenlijk ook gelijk het meest zorgwekkende punt, een erg groot percentage van de hele gaming markt is nu in handen van Microsoft, Sony of Tencent. Er zijn niet veel voorbeelden te vinden van markten waar een dergelijke situatie positief voor de consument heeft uitgepakt.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet dat dit een defensieve overname is. Sony doet dit al jaren zo, eerst kijken of een studio de kwaliteit kan halen die Sony wenst. En dan pas na meerdere games een studio overnemen. Het is niet dat ze dit nu anders of sneller doen dan eerst.

Statement van Herman Hulst:

‘We’re very selective about the developers that we bring in. Our last new acquisition was Insomniac [for $229 million in 2019], which has worked out very well. I’m always looking for people that have a similar set of values, similar creative ambitions and work very well with our team that we can further invest in and help grow as creators. It’s not like we’re going around and just making random acquisitions.’

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 30 juni 2021 10:34]

Microsoft heeft in de afgelopen 2 jaar als ik me niet vergis 3 studios over genomen die aan PlayStation exclusives werken. Dat is natuurlijk niet iets waar Sony blij mee is.
Het hoofd van PlayStation studios weet ook wel hoe het spel gespeeld word, dus ik geloof dat ik er niet ver naast zal zitten.

Alternatieve theory die ik nog wel mee kan zien hebben gespeeld is dat de overname een bedankje is voor het snel afkrijgen van Returnal omdat PS5 op dat moment heel hard een grote titel nodig had omdat enkele andere grote titels meer tijd nodig hadden. Dat zou kunnen verklaren waarom er wat herspeelbaarheid voelde te missen na het afmaken van het verhaal.(je kan wel doorspelen maar er is weinig incentive)
Maar volgens mij waren dat dan studio's die over het algemeen gewoon multiplats uit brachten maar ook eens een game hadden waar Sony de exclusieve rechten van gekocht had. De enige die ik zo even op het vizier heb zijn Deathloop en GhostWire: Tokyo.
Dit geval is wel anders, Housemarque was al echt bekend als een studio die PlayStation games maakte. Toevallig dus blijkbaar ook een keer iets op pc gereleased, maar niks voor Xbox.
Ook wel eens voor xbox hoor, die angry birds game bijvoorbeeld en nog een paar dingen.
Maar natuurlijk wel voornamelijk games voor Sony.

Zowel Housemarque als Bluepoint zouden logische aankopen zijn voor Sony die passen bij hun strategie wat dat betreft zoals Ghost babel ook aangeeft.
Zoals @Finraziel hier al aangeeft dat zijn studios die altijd al multiplat spellen uitbrachten. Nu had Sony voor een paar games een tijdelijke exclusive gekocht. Want het waren niet eens volledige exclusives. Na een jaar zou deathloop en Tokyo Ghostwire gewoon naar de Xbox komen.

Sony heeft een andere strategie, die koopt alleen studios die zich vooral focussen op Playstation, zoals insomniac, bluepoint, housemarque. Al die studio's hebben weinig games gemaakt voor andere platformen. Dus het is niet meer dan een formaliteit om die studios over te nemen.
Insomniac is enige die volgens mij voor xbox een game heeft gemaakt, maar xbox neemt ook veel studios over waar hun veel mee samen hebben gewerkt. Zenimax, bijvoorbeeld en forza horizon studio.
Housemarque heeft meerdere xbox games gemaakt. Bluepoint games ook (onder andere de titanfall port voor de xbox gemaakt).

Vaak worden dit soort studios gewoon ingehuurd door een publisher om iets te maken en blijft de studionaam een beetje achterwegen (volgens mij denkt iedereen bij Titanfall alleen aan respawn als studio bijvoorbeeld).

Maar bij alle zag je zeker de laatste jaren wel een hechtere samenwerking met Sony. Insomniac eigenlijk altijd wel heel hechte samenwerking gehad met kleine uitstapjes hier en daar.

Zenimax heeft natuurlijk ook zat met Sony samengewerkt, wat dat betreft voelt dat iets minder logisch aan als je met die bril er naar kijkt. Voor MS natuurlijk wel een goede aankoop om het portfolio in 1 klap flink te vergroten.
Wist ik niet dacht dat deze studios echt veel met sony werkte vooral bluepoint en housemarque heb ik niet echt wat mee dus niet helemaal thuis in hun games.
Klopt wat je zegt over zenimax maar die werkte al met xbox voordat ze met sony samen werkte, en als ze dan verkopen vind ik het logisch dat ze bij xbox zijn.
Voor de mensen die alleen een ps kopen en geen xbox is het een verlies, ik zelf heb beide dus het maakt me persoonlijk niet uit maar xbox had ip nodig en goeie studios.
Omgekeerde wereld praat je..
Microsoft neemt een bedrijf die multiplatform spelen maakt zeg je niks over de verlies.
Nu neemt Sony een maker van ps spelen over, praat je over een defensie move van wat.. weetje zelf ook niet echt.
Sony neemt al jaren studios tot zich waar ze al een lange productieve relatie mee hebben. De inlijving is vaak dan ook een logische en niet schokkend. Hooguit dat ze er meer vaart achter zetten en sneller de knoop doorhakken.
Je vergeet Nintendo.....

Wat Microsoft en Sony doen, deed Nintendo al jaren. Veel exclusives, zodat je onderscheidend bent. Alleen Nintendo heeft zelden een bestaande IP overgenomen. Nintendo creëert er veel, en het maken ervan besteden ze soms uit naar gamedevelopers (goed voorbeeld Metroid Prima, door Retro). Of wat dacht je van Starfox Adventure en Perfect Dark door Rare (nu in handen van Microsoft).

Dit geeft ook direct een zorg aan, ze jatten meer IP's dan dat ze deze zelf bedenken. Wat dus ook kan betekenen dat Sony of Microsoft een IP verpest.
Nintendo creëert toch geen nieuwe IP's meer? Ze borduren voort op de sterke IP's die ze hebben. Ik kan me niet heugen wanneer Nintendo voor het laatst een nieuwe IP heeft uitgebracht... dat kan uiteraard ook aan mij liggen.
Je hebt grotendeels gelijk, het laatste wat er in me opkomt is Splatoon en dat is ook al weer een paar jaartjes geleden. Maar ergens in mijn geheugen prikt een artikel die zei dat Nintendo juist weer aan wat origineel spul wil gaan werken.
Splatoon, Mario maker, arms, Nintendo labo en er zijn er nog veel meer hoor
Nintendo creëert toch geen nieuwe IP's meer? Ze borduren voort op de sterke IP's die ze hebben. Ik kan me niet heugen wanneer Nintendo voor het laatst een nieuwe IP heeft uitgebracht... dat kan uiteraard ook aan mij liggen.
Ja hoor. Niet bij iedereen bekend. Maar Splatoon is een bekende recente, maar nog recenter en ook niet onbekend: Arms of 1,2, switch Nintendo Labo, Ring Fit Adventure. Of wat dacht je van alle spellen op de Wii die te maken hebben met Amiibo's, Wii Sports.
Daarnaast zijn er ook nog exlusives, die Nintendo niet bedenkt, maar wel zelf uitgeeft, zoals
Astral Chain, Daemon X Machina, Bayonetta, Snipperclips.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 29 juni 2021 18:49]

Ah kijk, een aantal tweakers die er toch zo een heel aantal op kunnen noemen!
Nintendo heeft imo een beetje een aparte status, de spellen waar zij vooral groot mee zijn zijn niet te vergelijken met die waar de andere platformen hun verkopen mee halen. En die IP's zijn ze dan inderdaad ook extreem zuinig op.
Metroid. Echt waar ja?? Net nadat Dread is aangenodigd na... 19 jaar!? |:(
Weet je hoe hongerig de Metroid community is?? Prime 3 komt uit 2007... Ik weet niet hoor. Intussen hebben we 10 Forzas en Assassins Creeds gehad? 20 CODs en weet ik wat voor standaard copy/paste franchises

Nintendo komt, naast succesvolle formules, met genoeg nieuwe IPs, zoals verschillende comments al hebben opgesomd.
En dat Splatoon met deel 2 al op meer dan 12 miljoen stuks zit, is niks minder dan indrukwekkend. Dat is bijna net zoveel als Spiderman op PS4. De nr6 van dat platform.

Niet zo zeuren.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 30 juni 2021 01:09]

Wat lul je nu dom? Ik reageer op de reactie: "Alleen Nintendo heeft zelden een bestaande IP overgenomen. Nintendo creëert er veel". Dat is pertinent niet waar. Nintendo heeft er veel gecreëerd in het verleden. Maar tegenwoordig komt er weinig noemenswaardig nieuw uit dat NIET gerelateerd is aan een Mario, Link, Samus etc. Een nieuw IP creëren dat aanslaat en miljoenen verkoopt is moeilijk en risicovol.
Doe jij even kalm aan piet.

Dat je Metroid meeneemt in dat rijtje is gewoon achterlijk. Die franchise levert allereerst te weinig op om 'op te teren', is lifetime niet eens zo heel veel mee gedaan en recent zelfs bijna niks.

Dan terug naar het punt. In plaats van een eind heen te schreeuwen, kom dan met daadwerkelijke argumenten. Waar is jouw lijst met IPs die Nintendo heeft overgenomem/gekocht??

In termen van IPs creeeren zijn
er verschillende posts geweest met allerlei voorbeelden. Nintendo komt elke generatie met nieuwe ideeen en IPs. Sommige weird, sommige niet zo goed en anderen erg tof. Soms succesvol en soms totaal niet. Splatoon absoluut wel.

Ergens op teren is je hele business model op 1 of enkele IPs draaien. Ow wacht! Dat is wat Activision doet met COD. En recent zelfs officieel naar buiten gebracht. Iedereen moet nu CODs maken....

Dat wil overigens niet zeggen dat Nintendo perfect is. Verre van. Ze doen cash grabs, low effort games en andere dingen die ik minder tof vind.

Anyway, die quote waar jij zo over zit te janken zit er helemaal niet ver vanaf. Maar goed deze discussie is de moeite niet eens waard.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 juli 2021 10:17]

Je lult nog steeds dom :O
wat zeg dat sinds 2007 we 6 uncharted's games hebben gehad.
en sinds 2002 17 ratchet and clank games
klopt sony maakt veel nieuwe games maar melkt bepaalde series ook uit, god of war, uncharted en ratchet and clank, verder maken ze veel nieuwe ip's klopt.
Maar vaak zegt men dat sony geen ip uitmelkt dat klopt niet helemaal altijd.
Denk dat alle uitgevers uitmelken en ook nieuwe ip's maken.
Vergeet niet dat er ook weer nieuwe studios opgericht worden van ontwikkelaars die opstappen bij de gevestigde uitgevers als EA, Activision-Blizzard en Ubisoft. Zo is Ken Levine, bedenker van de Bioshock games, een nieuwe studio begonnen, Jade Raymond heeft een eigen studio opgericht en ex-veteranen van o.a. Destiny hebben Firewalk Studios opgericht. Ook is de bedenker van de Dead Space games bezig met een nieuwe spirituele opvolger onder een nieuw eigen label.

Zo heb je een beetje de circle of life rond: succesvolle onafhankelijke studios worden opgekocht door een grote publisher > op den duur zijn een aantal developers het niet eens met de richting waarin die publisher op gaat (vaak als gevolg van beursnotering en winstmaximalisatie t.b.v. aandeelhouders) > ze stappen op en beginnen met een groepje developers van een andere grote publisher die ook om dezelfde reden weg zijn gegaan samen een nieuwe studio > rinse & repeat :P
volgens mij doet nintendo het niet slecht. Daarnaast heb je nog vele andere platformen, uitgevers en grote developers. Steam, gog, ea games, activision, google, amazon, facebook, take two interactive, Warner Bros, sega, capcom. epic, etc etc Lijkt me genoeg competitie op de gaming markt
Zeker een prima aanwinst voor Sony. Mochten de geruchten waar zijn dat MS in zee gaat met Kojima ben ik persoonlijk wel een tikkie meer jaloers op het MS kamp :P
Wat heb ik gemist? Kojima is na z'n vertrek bij Konami door Sony met open armen ontvangen en kreeg van Guerrilla zelfs de broncode van hun Decima engine om Death Stranding te maken, wat is dit voor rumoer dat hij ineens naar MS zou gaan?

[Reactie gewijzigd door Armselig op 29 juni 2021 21:56]

Het is nog altijd een gerucht maar: https://www.psx-sense.nl/...-en-kojima-is-bijna-rond/
ik denk dat Kojima zich niet in een keurslijf laat gooien, dat kent ie nog wel van Konami. Daarom was het ook een keiharde eis in de onderhandelingen met Sony dat Death Stranding er ook voor PC zou komen, en Guerrilla dus een port moest maken van de engine naar windows.
Van mij mag Kojima naar het playstation kamp. Ik vind zijn spellen namelijk niet te spelen over het algemeen. Metal Gear is wat mij betreft lang niet zo ' briljant' als de meeste fans claimen.
ik heb metal gear nooit goed kunnen hebben, maar bijvoorbeeld zijn 'take' op castlevania weer wel. Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Ik zou er niet rauwig om zijn als Kojima naar Playstation komt, definitief (want dat is mijn kamp :-p), maar ik denk persoonlijk dat Kojima daar te slim voor is, en zich niet meer wil laten vastbinden door wie dan ook. Dat gebeurde bij Konami, en dat beviel hem niet goed.
Dead Nation en Resogun heb ik helemaal grijs gespeeld. Wat een fantastische games zijn dat!

Misschien moet ik Returnal dan ook maar een kans geven, want die studio kan echt goede shooters maken (hetzij side scrolling, iso metrisch of 3D)...
Het is voor mij tot nu toe GOTY. En ze zijn goed bezig met het toevoegen van quality of life updates. Ik zie mezelf het spel de komende jaren nog wel (af-en-aan) spelen, net zoals ik af en toe nog Binding of Isaac opstart.
Hmmm, door dit soort reacties word ik alleen nog maar meer nieuwsgierig naar Returnal haha. Thanks for sharing!
Voor mij was het Alienation... Waarschijnlijk de game waar ik (als meer Xbox gamer) de meeste PlayStation uren in gemaakt heb.
Ik heb volgens mij dead nation nog eens in een sale opgepikt maar nooit meer aan toegekomen.
Resogun vond ik wel leuk maar had daar niet zo'n gevoel van progressie en dan verlies ik meestal al snel de interesse.
Beide studio’s droegen al het logo van PlayStation Studio’s, dus het is niet heel verrassend.
Wel benieuwd of Bluepoint nu ook originele games gaat ontwikkelen of dat ze het bij ‘remakes’ houden.
Why not both :) (dat zou ideaal zijn).
Precies, koop gewoon beide consoles, ben je nog goedkoper uit dan een gamepc
Goede strategische overname. Zowel Housemarque en Bluepoint zijn al een geruime tijd aan Sony verbonden en hebben meegewerkt aan ijzersterke games. Ik denk dat Sony hiermee veel kennis en expertise binnenhaalt.
Ik denk dat Sony hiermee ook wil voorkomen dat Microsoft of een Apple / Google deze bedrijven overneemt.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 29 juni 2021 14:35]

Mooi nieuws.... Returnal is inderdaad een prima game... Niet mijn ding zo'n roguelike maar de eerste probeersels in de game vallen niet tegen. Schiet heerlijk en ben nog niet gefrustreerd geraakt na doodgaan en weer opnieuw moeten beginnen.
Laat ze ook maar een third person adventure maken....kijk er nu al naar uit
Ontwikkelaar dat toffe games maakt. Mijn favoriet is toch wel Nex Machina!
Nou, kom maar weer door hoor met een nieuwe Alienation/Resogun/Dead Nation. Voor mij 1 van de ontwikkelaars waarbij ik niet lang hoef na te denken om de portomonee te trekken!
Mooie zet van Sony, ook Bluepoin lijkt overgenomen te zijn.