Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony neemt gameontwikkelaar Bluepoint Games over

Sony heeft de gameontwikkelaar Bluepoint Games overgenomen. De developer staat bekend om de remakes van Demon’s Souls voor de PS5 en Shadow of the Colossus en Uncharted: The Nathan Drake Collection voor de PS4. De ontwikkelaar wordt onderdeel van PlayStation Studios.

Uit een interview dat IGN had met Marco Thrush, de ceo van Bluepoint Games, blijkt dat de studio zich in de toekomst gaat richten op het maken van eigen games. "Voor ons volgende project zullen we werken aan originele content", stelt Thrush. "Dat is de volgende stap. Al onze medewerkers hebben die drang om een originele game te ontwikkelen en met de steun van Sony kunnen we tonen wat we waard zijn. We zijn immers geen ontwikkelaars die enkel opgeleid zijn om remakes en remasters te maken."

Er deden al eerder geruchten de ronde over een potentiële overname van Bluepoint Games door Sony. Toen Sony in juni aankondigde dat het de Finse ontwikkelaar Housemarque overnam, plaatste de Japanse afdeling van het bedrijf per vergissing een afbeelding op Twitter die verwees naar Bluepoint Games, in plaats van naar de Finse studio.

Dit is de vierde overname van Sony dit jaar. In juni nam het bedrijf Housemarque over, in juli kwam daar de Nederlandse studio Nixxes bij en in september werd de overname van VR-ontwikkelaar Firesprite aangekondigd. Andere bedrijven in deze groep zijn onder andere Naughty Dog, Guerrilla Games, Insomniac Games en Santa Monica Studio.

Aankondiging Sony over overname Bluepoint Games

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

30-09-2021 • 20:19

72 Linkedin

Submitter: rlkz

Reacties (72)

Wijzig sortering
Enorme sloot overnames de laatste tijd. Als het nog even doorgaat is alles straks exclusief.
Dit is een overname na een lange samenwerking. Microsoft daarentegen is agressiever en neemt studio's over die voor alle platformen games maakten (Bethesda) Sony naar mijn weten neemt alleen studios over die nog redelijk klein zijn en waarvan de games quasi exclusief van waren.
Kunnen we die hele Sony kumbaya insteek alsjeblieft laten varen zeg. Men doet altijd net alsof Sony het enige bedrijf is dat weet hoe ze een studio tot zich moeten binden. Microsoft en Bethesda hebben ook al een aardige geschiedenis maar die wordt voor het gemak van je narrative maar aan de kant geschoven.

Sony heeft al meermaals studios de nek om gedraaid om vervolgens hetzelfde personeel weer in huis te halen die een doorstart hebben gemaakt. Het is niet alsof alle developers die Sony binnen haalt gezellig met zijn allen om een kampvuurtje zitten, het is net zo goed keiharde business.

Dus ja Sony sluit ook net zo goed first party studios na een lange samenwerking. Zo zou het leuk zijn als na Deck 13 Zipper Interactive niet gesloten zou zijn. Of Psygnosis Limited welke gewoon met WipeOut altijd kwalitatief goede games afleverde (gelukkig is het personeel nu weer opgekocht door Sony en kan de spirit hiervan wat voort bestaan).

My point being dat die hele consensus dat Sony haar studios vanaf nul nurtured tot de studios die ze nu zijn is gewoon bullshit en Microsoft heeft echt wel geleerd in de loop der jaren van aankopen zoals Rare. Je ziet dat ze sinds Mojang / Minecraft een veel betere understanding hebben van wat developers doen tikken en ze laten ze dan ook vooral autonoom hun ding doen en halen de financiele onzekerheden en zorgen weg zodat er meer gefocussed kan worden op games.

Het is duidelijk in gameland dat het een buyers market betreft met alle aankopen van niet alleen Sony en MS die geregeld diep in de buidel tasten maar een Koch Media, Embracer group, Tencent en the list goes on.

Het zou leuk zijn als we kunnen stoppen met het praisen van iedere Sony acquisition als het beste wat gamers ooit is over komen t.o.v. Microsoft die gewoon ook haar gewicht in de strijd gooit maar altijd hierop wordt afgerekend. En als ik kijk naar ecosysteem, platform en policies doe mij dan maar Microsoft any day of the week.
Ik denk dat het hele iedereen en allemaal een klein groepje mensen is in het wereldje waar je je in begeeft. Acquisities is iets van jaar en dag en zal ook nooit verdwijnen.

Mijn pijnpunt met microsoft is dat ze al een jaar of 8 beloftes verkopen. Wanneer kan ik Avowed, Fable, Elder Scrolls, Starfield spelen. Die laatste hebben we een voorlopige datum van die maar liefst twee jaar na lancering in de xbox geschoven kan worden. Nu chargeer ik wel een beetje maar je kunt niet ontkennen dat het op vlak van exclusives al een paar jaar zwaar kut is.

Sony koopt net als microsoft zn studios maar Sony heeft gewoon meer vertrouwen van de consument omdat die simpelweg exclusives blijven uitbrengen. Dat kun je gewoon niet zeggen van Microsoft.

De cijfers in de markt liegen niet. Van alle multiplatform games verkoopt de xbox 10-20% en sony 70-80%. Het zal best dat microsoft aan de weg aan het timmeren is en goed bezig is maar dit sentiment in de markt veranderd echt pas als er echt exclusieve titels te koop zijn. Dat heeft ook nog minstens 2 generaties nodig voordat ze weer op gelijke voet komen met Sony.
Het probleem is niet zozeer het hele kumbaya gebeuren van 'fanboys', maar men zich merken 'vermenselijkt' (bij gebrek aan een betere term), wat natuurlijk waanzin is. sony, microsoft, apple, samsung, google etc. etc. zijn natuurlijk geen mensen of vriendjes van ons.

Het zijn bedrijven, of zelfs comglomeraten, met megawoekerwinsten en een kasreserve waartegen je U zegt, met maar één doel: meer winst, bij voorkeur alle winst. Daarin onderscheidden ze zich in de strategie, maar het doel blijft hetzelfde.
Daar geef ik je helemaal gelijk in, mooi om te zien dat mensen het nog een beetje in perspectief kunnen bekijken. Het vermenselijken daar zal ik zelf ook deels schuldig aan zijn, ik heb ook een overduidelijke voorkeur verder dat zal ik niet ontkennen maar het hele meten met twee maten als het een directe Sony - Microsoft vergelijking betreft vind ik gewoon overduidelijk en dom en de mainstream game media doet hier nog steeds hard aan mee mijn inziens. Ik heb alle platformen van Sony gehad en bij MS vanaf de 360 ingestapt maar mijn mening lijkt het tegenovergestelde te zijn van de algemene consensus ben ik bang.
De creatieve spirit van Minecraft heeft ms helemaal om zeep geholpen. |:(
De game had naar mijn mening de potentie om uit te groeien tot nog veel creatievere hoogten
Microsoft heeft ook een lange historie van samenwerken met Bethesda. Het enige verschil is dat Microsoft niet al met zakken geld aan het smijten was om games exclusief te maken. Sony deed dat gewoon al veel langer en nu als zij de studio werkelijk kopen is het ineens niet erg want ze waren al heel lang met zakken geld aan het gooien, nee dan is het ok. Ja ik weet het, de Sony fanboy noemt het bij Sony natuurlijk samenwerken, maar denk je nou echt dat als Sony daar geen zak geld bij zou doen dat al die games dan exclusief gebleven waren?

Microsoft had juist de opvatting dat exclusives niet goed waren voor de industrie, maar ja als je dan jaren lang door vele gamers belachelijk gemaakt wordt omdat je niet genoeg exclusives zou hebben, tja op een gegeven moment wordt het if you can't beat them, join them. Dus ja, nu koopt Microsoft ook exclusives is, en al die mensen die voorheen riepen dat de Xbox niet interessant was want geen exclusives schreeuwen nu moord en brand. You reap what you sow.

Edit: en trouwens, exclusief is ook relatief want Microsoft brengt in principe sowieso alles naar Xbox en pc (vaak zelfs Steam tegenwoordig). Waar het zinnig is komen games zelfs ook wel naar switch. Alleen Sony op uitzonderingen na niet natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 september 2021 22:08]

Bethesda heeft niet de afgelopen 5 jaar exclusief voor MSFT gewerkt, dus ik snap niks van die vergelijking. Waarschijnlijk hebben ze meer verdiend aan Sony.

Maar maak het eens concreet dan. Want ik weet het serieus niet. Waar heeft Sony letterlijk met miljarden gestrooid om games weg te kapen van andere platforms?
Vrij recent nog wat Square Enix games zoals Forspoken, FF-16, de wurg contracten voor Persona exclusiviteit, deathloop, ghostwire tokyo. Alleen vorig jaar al hebben ze zo'n 330 miljoen neergelegd voor third party exclusivity, iets waar een MS altijd voor gecondemned wordt maar vanuit Sony vaak gezien wordt als een goede move voor gamers :')

Leuk hoe er altijd gemeten wordt met twee maten als het op Microsoft aankomt terwijl ze veel meer vriendelijke initiatieven hebben zoals Play Anywhere, MS Rewards, Game Pass Rewards, Game Pass ansich. Ik snap die gun factor gewoon niet zo gezien ik zelf altijd heel wat te stellen heb gehad met Sony haar hardware, reparaties binnen garantie en mogen bij betalen, nou geweldige service bieden die zeg. En dan ben ik nog niet eens begonnen over digitale purchases van classic ps1 / ps2 games die niet mee worden genomen naar een nieuw platform.
Ja maar komop zeg. Hebben we het nu over studios overnemen en miljarden smijten of gaan we alweer afzwakken naar exclusieve deals? En we hebben het niet over een paar 100 miljoen, maar enkele miljarden.

En hoe kom je erbij dat MSFT voor al die exclusieve deals wordt 'gecondemned' dan?? Ori en Cuphead hebben bakken met lof gekregen. Crackdown 3 niet... Nee.. omdat dat gewoon een matige game is. En MSFT is zelf degene die Crackdown 3 keer op keer maar weer tijdens E3's iedereens strot in duwde. Als je een hoge boom maakt, kun je ook die blowack krijgen.
Aan Sonys kant heb je ook gewoon een Godfall en Destruction Allstars en nog wel een paar middelmatige games. Maar die games hebben gewoon veel minder podium gekregen en tegelijkertijd waren daar Demons Souls, Spiderman en R&C. Maar neem No Man Sky. Die game is compleet verguisd zelfs.

En exclusieve deals op games moet je niet vergelijken met een Bethesda acquisitie. Die is groter dan alles wat Sony in de afgelopen 10 jaar (of misschien wel 20) heeft gedaan? Gokje hoor.
En het was ook heel bewust MSFT's doel om hiermee te forceren. Dat is echt geen liefdadigheid. Het is een pakket waar helemaal geen exclusiviteit op zat. Dus daarmee snij je wel een doelgroep af. Dat kun je niet vergelijken met nieuwe IP's zoals Forspoken.... Of Persona, wat gewoon nagenoeg GEEN relatie heeft met MSFT.

Maar waar jij die gunfactor voor Sony vandaan haalt?? Ik denk dat dit veel meer het tegenovergestelde is. En dan heb ik niet over fanboys, maar de meer neutrale fans in gaming podcasts enzo.
Maar kijk ook naar eigen opsomming, waarin je eigenlijk Game Pass verkoopt. Game Pass is geen liefdadigheidsinstelling of geste van klantvriendelijkheid. Game Pass is met afstand MSFT's meest aggresieve strategie om de game industrie voor zich te winnen. Dat is niks anders dan business. Datzelfde MSFT wilde ook de Xbox live prijs verdubbelen. Hier is snel een 180 op gedaan, omdat de commune helemaal los ging en MSFT niet die 'wij zijn de klantvriendelijke knuffelbeer' imago in gevaar wil brengen. Want dit doet Phil goed hoor. Hij verkoopt het echt heel goed.
Laat ik voorop stellen dat de Xbox One generatie vanuit MS redelijk summier is geweest maar wel een periode waarin MS een hernieuwde focus heeft weten te vinden. MS is zeker gecondemned voor exclusivity deals zoals de "Rise of the Tomb Raider" deal destijds. Ik heb het dan voornamelijk dus over third party exclusivity deals. De Ori franchise is van Microsoft dus dat is niet perse een exclusivity deal maar gewoon een samenwerking tussen Moon Studios en Microsoft.En ja sinds Phil Spencer aan het roer staat is er duidelijke communicatie en wordt er gewerkt aan good will kweken binnen de industrie.

Ever since de PS4 is Sony net zo aggressief qua third party content deals als MS tijdens de 360 era. Denk aan een Call of Duty, Destiny en nu met de PS5 gaan ze voor een jaar lang exclusiviteit voor een hoop games. Dat er dan vervolgens door MS wordt besloten om een complete uitgever op te kopen is dan een logisch gevol mijn inziens. Maar zodra MS haar gewicht even rond gooit dan schreeuwt een bepaalde vocale meerderheid altijd moord en brand... Net zoals er moord en brand geschreeuwd werd om de Xbox Live pricehike waar toch zeer snel en adequaat op gereageerd is, anders dan de 80 euro pricehike voor games waar wel degelijk mensen iets van vonden maar Sony gewoon skitta heeft aan haar trouwe klanten.

De gun factor van Sony is gewoon overduidelijk aanwezig op social media, mainstream game media en ja ook op gaming podcasts en youtube-kanalen. Deels terecht vanwege hun portfolio maar ook mijn inziens deels vanuit een bepaalde ignorance. De PS5 mist sinds launch gewoon cruciale features zoals VRR en Sony dacht het wiel qua GUI ook weer opnieuw uit te moeten vinden. PlayStation als platform is wat mij betreft redelijk regressief sinds de PS4, tijdens de PS3 durfden ze tenminste nog risico's te nemen.

En dan aangeven dat ik Game Pass probeer te verkopen, nou nee dat is niet het geval dat moet iedereen lekker zelf weten, ik concludeer alleen uit eigen ervaring dat ik vanuit MS beter ben behandeld sinds de 360 era dan door Sony ever since the PS1 en discman era. Dan heb ik het zowel over het repareren van hardware tot het honoreren van aankopen over meerdere generaties. En vanuit dat perspectief snap ik die eindeloze lof voor Sony niet zo goed. Zo snap ik nog steeds niet waarom aankopen op de PS3 van PS1 of PS2 games niet beschikbaar zijn gemaakt op de PS4.

Een console is voor mij meer dan het handjevol exclusives wat dat aan gaat en laat ik eerlijk zijn dat de first party exclusives van Sony het voor mij persoonlijk niet doen. Dat heeft w.s. meer met mijn voorkeur voor games met degelijke skill loops en replayability te maken dan de zoveelste third person feels generating weekend fillers. Maar goed zolang ze een greep hebben op de Persona franchise zal er toch altijd nog wel een PlayStation in huis komen t.z.t. En dan zal mijn verbazing weer net zo vers zijn hoe mensen een Playstation als hoofdplatform kunnen prefereren.

En ja Phil Spencer verkoopt het Xbox platform deels en dat doet hij ook goed, het andere deel is gewoon het platform wat voor zichzelf spreekt wat mij betreft. En als ik dan de pros en cons qua van ieder platform tegen elkaar afsteek dan vind ik de keuzes en opties die MS biedt vele malen beter dan de bedrijfsvoering die Sony er op na houdt met de stikken of slikken mentaliteit.
Beide Ori's zijn zowel timed exclusive als exclusief PS, dus ik weet niet precies waar je het over hebt. Cuphead was ook timed exclusive. In ieder geval op console (wat die op Steam?? weet niet meer).

COD en Destiny zijn toch helemaal geen exclusieve games of mis ik iets? Dat gaat toch alleen om wat aanvullende content? Wat de 360 ook had? Weet het niet meer precies hoet dit zat. Speel die games ook niet.

Ik snap echt niet waarom Bethesda wegkapen ineens de logische volgende keuze is. Waarom je dat vergelijk maakt. Maar whatever, maakt ook niet uit.

Vocale minderheid btw. Niet meerderheid.

Door MSFT beter behandeld vanaf 360 era? Komop zeg. Ik was er vanaf de 360 bij en ben echt compleet afgehaakt einde van die generatie. Toen ze plots Nintendo geld probeerde na te jagen met die Avatast en Kinect crap. En met de Xbone generatie hebben bijna de hele generatie op pauze gestaan. Niet overdrijven.

NU heet MSFT zn draai weer gevonden. En ik gun het ze van harte. Want dit gaat waarschijnlijk ook wel een keer toffe games opleveren. Mij hoef je echt niet te overtuigen. Ik pak ze denk ik wel op PC, niet meer op Xbox consoles. Ik heb ook totaal geen moeite met die Bethesda aquisitie. Ik zeg alleen dat je dit never nooit in a lifetime kan vergelijken met wat losse exclusiviteits deals. Als je dat niet ziet, ja dan is dit echt een zinloze conversatie.

Ben ook totaal niet met je eens dat die opportunistisch Xbox Live prijs adequaat is opgepakt. Als EA zoiets doet, dan staat de hele industrie op zn achterpoten, omdat ze gewon hun ware aard weer eens laten zien. MSFT is gewoon snel gaan back paddelen omdat ze juist NIET in de EA en ActiBlizz klappen hoek willen zitten. Dat zou hun hele strategie in de weg zitten. Maar dat is in de basis niet customer centric, dat is gewoon je eigen hachje redden en hopen dat mensen het snel vergeten.
En NEE, omdat ik dit aanstip zeg ik niet direct dat Sony ALLES goed doet. Helemaal niet. Daar is deze discussie ook helemaal niet om gestart. Die ging gewoon over een acquisitie van een killer studio, die hele gaf dinge kan.

Ik snap jou punt van die eindeloze lof voor Sony ook totaal niet. Welke socials volg jij? Welke game podcasts?? Want op Tweakers, en dat zie je in dit kanaal ook, staat het bol van het gezeik. En ook echt kneiter domme opmerkingen zoals Demon Souls Remake tot een port terugbrengen.
Sony krijgt continu kritiek. En soms terecht. Ik heb ook toaal geen eindeloos lof voor Sony. Ja voor de individuele games, als het meesterwerken zijn. En vooor Demons Souls Remake heb ik ook de volle pond betaalt. Returnal, die ik ook echt graag wil spelen, heb ik geen 70,- voor over. Dus dan wacht ik tot die game goedkoper is. Moet ik dan moord en brand schreeuwen? Geen idee.. Heb daar zelf niet echt de energie voor.

Maar zullen we niet een eindeloze discussie aan gaan over 'waarde' van games. Want nu ga je ook al smaak erbij halen. Weet ook niet precies hoe jij Persona in een weekend heb gespeeld, want nummer 5 heb ik volgens mij 150 uur in zitten. Daar krijg ik niet in een weekend geperst. Zal wel aan mij liggen.
Microsoft heeft mij afgelopen generatie in laten zien dat ze mijn aankopen in ieder geval respecteren. Games die BC gemaakt zijn werden automatisch toegevoegd aan mijn library. Ongekend in console land wat dat aan gaat waar je altijd maar weer wordt geacht een rerelease te kopen voor je nieuwe platform.

Begrijpend lezen is denk ik moeilijk in jouw geval gezien ik ook al aangeef dat Sony in heeft gezet op exclusive content bij third party games zoals CoD en Destiny, nergens heb ik het daar over complete exclusiviteit van een game...

Die pricehike van Live nogmaals is gewoon binnen 24 uur op geacteerd, een EA of Activision zijn bedrijven van een hele andere aard en niet te vergelijken wat mij betreft. En daarin is gewoon geluisterd naar de backlash van de community, iets waar Sony steevast gewoon schijt aan heeft mijn inziens.

Daarnaast bedoel ik wel een vocale meerderheid, ik ben mij er van bewust dat er vaker over de vocale minderheid wordt gesproken maar dat is niet wat ik bedoel dus beter laat je mijn woorden in zijn waarde. Mijn intentie was het over de schreeuwlelijken op een youtube/twitter/reddit/ of andere vormen van social media in de commentsecties te hebben en die zijn in mijn belevenis dus echt wel beter vertegenwoordigd door Sony Only Ponies t.o.v. een beetje objectieve multiplatform gamers. Mijn nieuwsbronnen en media outlets rijken verder dan een Tweakers en de eerder genoemde platformen though. Dat er hier op Tweakers nog wat objectief naar gekeken wordt wil niet zeggen dat dat de beste representatie van het onderwerp is.

En om dan nogmaals op het begrijpend lezen aan te komen spreek ik qua weekend first party games over de third person feels generators die een goed weekend in beslag nemen, Sony's first party games doen wat dat aan gaat inderdaad weinig voor me en dat is inderdaad een smaak kwestie. En overigens refereer ik nergens naar Persona als een Sony first party franchise. Je hoeft mij wat dat aan gaat niks over de Shin Megami Tensei franchise te vertellen die ken ik als mijn broekzak, spin offs zoals Persona daarbij inbegrepen. Maar leuke poging om mij als een onnozele ranter neer te zetten.
Ja ik ben wel klaar met deze zinloze discussie eigenlijk. Nu gaan we ook weer BC erbij betrekken. Ik ben jou echt helemaal kwijt. Je hebt grote woorden over begrijpen lezen, maar je maakt er zon zooi van door echt alles erbij te betrekken wat maar positief is voor Xbox en NIET te reageren op het hele vertrekpunt.

Het ging heel concreet over deze Bluepoint acquisitie en de vraag om verduidelijking waar Sony dan letterlijk met miljarden heeft zitten smijten. Jij breekt in en hebt eigenlijk helemaal geen antwoord op die vraag gegeven. We drijven af naar het niveau van COD content en voor het gemak is Ori ineens geen exclusive meer is en weet ik wat allemaal. Het komt hoofzakelijk neer op een opsomming waaruit moet blijken Sony = kut en MSFT = tof. En Sony krijgt nog steeds veel teveel lief. Bleh. Stom. Gemeen Sony.

Ik zou willen zeggen, ga eerst maar eens die claim van die vocale meerderheid hard maken, maar tegelijkertijd... who fkn cares. Ik heb helemaal geen zin in een Sony vs MSFT, want het interesseert me echt geen ruk. Zullen we anders ook Nintendo heirin meenemen? Als ik mezelf een fanboy zou noemen, dan 100% Nintendo. En ik uit continu kritiek op ze.

De reden waarom jij me hierin meezeult is omdat ik iets zeg over MSFT en Xbox. En dat is niet de bedoeling. Jij wil hier perse zon winnaar discussie van maken en die gaat al heel lang niet meer over Bluepoint. Dusse... Ik vind het wel best zo.
Ik geef meteen aan dat afgelopen jaar Sony zo'n 330 miljoen heeft uitgegeven aan exclusive third party deals. Doe dat meerdere jaren of een generatie op rij en je komt wel aan de miljarden die je in je oorspronkelijke vraag uitgelicht wilt hebben. Vervolgens geef ik aan dat er met twee maten gemeten wordt als het op Sony en MS aankomt wat betreft overnames en exclusieve deals en vanuit daaruit babbelen we beide lekker weg...

Maar goed Nintendo is altijd de Zwitserland in gamediscussies dus lekker veilig. Ik hoef een discussie of punt niet te winnen verder ik wil het er gewoon over hebben en het van beide kanten bekijken that's all. Ben al sinds de psx / N64 gewoon multiplatform georiënteerd en kritisch op bedrijven hun beslissingen die mij als consument niet aan staan...

[Reactie gewijzigd door bazchillin op 1 oktober 2021 16:20]

Waar heeft Sony LETTERLIJK miljarden gestooid -> ja.. nou.. uhm.. ze hebben wel iets van 330 miljoen uitgegeven aan 'deals'??...

Volgens mij maak ik vrij duidelijk dat dit niet het antwoord op de vraag is ennnnn.... "Laat ik voorop stellen dat de Xbox One generatie vanuit MS redelijk summier is geweest maar wel een periode waarin MS een hernieuwde focus heeft weten te vinden." en de rest van die hele rant van je.

En dan moeten we voor het gemak nu weer even met die 330 miljoen terug rekenen... hahaha, ja zo lust ik er nog wel een paar. Hoe deed jij vroeger wiskunde op school joh? Ja als we maar lang genoeg teruggaan in de tijd, dan kom je vanzelf wel een keer aan de 8 miljard. Als ze ook daadwerkelijk jaarlijks 330 miljoen zouden uitgeven. Wat een kansloos verhaal zeg.
Of kom met concrete cijfers en ik neem direct mijn woorden terug of... reageer gewoon niet. Finraziel reageert ook niet, omdat hij het antwoord gewoon niet heeft.

Nintendo is Zwitserland??.. LOL!!!
Ben jij daadwerkelijk een gamer of zeg je gewoon maar wat in je opkomt?? Nintendo is echt bij uitstek de meest briljante en tegelijkertijd weirde en soms gewoon kneiter domme van het hele stel. Alle comments overal ter wereld omtrent Nintendo zijn altijd 2 dingen tegelijk. Haat+Liefde. Er is NIKS, maar dan ook NIKS veilig aan Nintendo. LOL! Dat was wel de leukste comment van de dag trouwens.
Geen uitnodiging tot verder discussie.

Anyway, later man. Ik ga afsluiten en het weekend in.
Je opmerking slaat kant nog wal.

Laten we Rise of the Tomb Raider als voorbeeld nemen. Gewoon ontwikkeld, zonder direct samenwerking met Microsoft of Sony, is door Microsoft tijdelijk exclusief gemaakt op Xbox. Dat heeft ze $ 100.000.000 gekost. Sony maakt al jaren exclusieve games puur voor PlayStation, maar negen van de tien keer komen die uit studios die al bij Sony horen.

Overigens zie ik exclusives niet als slecht in de game industrie, ze zijn zelfs nodig. Je moet als bedrijf je platform toch interessant maken. En... ik snap dan überhaupt niet dat er altijd alleen geklaag te horen is over Sony en Microsoft. Nintendo is de grootste Exclusive boer die er is, en niemand die daar mee lijkt te zitten.
Enerzijds heb je wel een punt, maar het verschil zit hem waarschijnlijk in de nuance dat de meeste van die exclusieve titels van Nintendo door hen zelf gemaakt worden, dus ze kopen slechts weinig studio's of IP's op van derden, als je het vergelijkt met de andere twee partijen.
Maar dat is precies wat Sony ook al jaren doet. Ze hebben al heel lang PlayStation Studios waaruit Naughty Dog, Santa Monica, Insomniac, etc. onderdeel van uitmaken. Dat je daar studios aan toevoegt waar je al jaren zaken mee doet, is toch geen issue? Hoe meer AAA Sony titels hoe beter voor hun PlayStation brand en console.

Overigens brengt Sony ook steeds vaker games naar PC, wel later dan Console release, maar voorheen was dat ook ondenkbaar bij Sony, dus ze willen wel degelijk een grotere groep gamers aanspreken.
Ik vind het persoonlijk ook geen issue, daarom heb ik er ook niet in algemene zin een eigen reactie over geplaatst. Alle drie de partijen nemen ontwikkelaars over.

Ik wilde alleen even het verschil aanduiden betreffende Nintendo, en dat verschil is er nog steeds, ook al komen studio's uit Sony voort: dat is nog steeds niet Sony zelf, wat bij Nintendo natuurlijk wel het geval is.

Overigens ben ik het wel eens met wat sommigen hier zeggen, dat er wel vaak met twee maten wordt gemeten, waarbij overnames door de ene partij doorgaans geweldig en goed worden gevonden, en de andere partij wordt er nagenoeg altijd voor afgebrand. En dat geldt dan meestal alleen voor Microsoft en Nintendo.
Ja oké, wat je eigenlijk bedoeld is Nintendo is eigen ontwikkelaar op alle facetten, waar Sony PlayStation Studios heeft, maar die bestaat uit individuele ontwikkel studios. Fair enough.

Overigens ben ik Sony PlayStation gamer, maar ik heb niets tegen Microsoft of Nintendo. Voor mij zijn de AAA titels van Sony de games waar ik de meeste voldoening uit haal. Een Switch staat hier zelfs op de wenslijst i.v.m. onze kinderen (en zelf vind ik het ook stiekem wel leuk). Een Xbox Series X wil ik ook op termijn, vanwege Game Pass.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 1 oktober 2021 10:23]

Dat dus, inderdaad. :)
Moet toch ook niet uitmaken op welk platform je games speelt? Zolang we er normaal en/of redelijk over kunnen praten zonder console fanboy gedrag of PC elitism, is het prima, lijkt me. Ieder platform heeft zo zijn interessante titels, dus je moet lekker kopen en spelen wat je interesseert.
Ik heb ik het idee dat Nintendo zich door de totaal ander soort games een beetje het Zwitserland is van de console oorlog. Waar een PS fanboy zijn handen niet wilt vies maken aan een xbox controller en andersom vind vaak niemand het erg om wel gewoon een Nintendo aan te schaffen als ze die games willen spelen.

Een tijdje terug heb ik ingezien dat zn beetje alle exclusives altijd games zijn die ik 1x uitspeel en daarna nooit meer aanraak. Hoe mooi ze ook zijn vond ik dat het niet meer waard om alleen daarvoor een console aan te schaffen, dus heb ik gewoon een pc gebouwd.
Nu pak ik de xbox exclusives vaak direct mee in de gamepass en playstation exclusives staan deze tijd ook vaker op de planning om naar pc te komen.
Hoewel ik er altijd een hekel aan heb gehad kan ik het nu eindelijk zelf zeggen :+ PC master race haha
Ik snap je punt. Toch verkies ik het gemak van een Console boven een PC waarvoor ik perse naar een andere plek in huis moet ;)
Mijn punt is dat als Microsoft Bethesda niet gekocht had maar de komende jaren duidelijker met ze samen was gaan werken en bijna alle Bethesda games worden alsnog exclusives... En dán kopen ze Bethesda pas... Hoe zou dat anders zijn? Niet toch? Maar dat is wel exact hoe mensen zeggen dat Sony anders is, want dat is wat Sony doet.

En voor de duidelijkheid, ik heb daar ook helemaal geen problemen mee. Het stoot mij alleen tegen de borst dat Microsoft er zo voor afgefakkeld wordt terwijl het volgens mij niks anders is dan wat de concurrentie doet.
Eens. Het is gewoon bedrijfsvoering en volledig te begrijpen. Het is wel grappig dat één van de betere exclusieve games op PlayStation een Microsoft game is, volgens de reviews dan: Deathloop 🤣
MS brengt dan nog wel games op Xbox, PC en cloud/mobiel uit en van de eigen studiod ook day one op gamepass, dus je hebt niet perse een console nodig. Dat is dan wel weer een voordeel.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 30 september 2021 22:12]

En de Xbox classic had geen exclusive games? Volgens mij is Microsoft er ook gewoon day one mee begonnen hoor.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 30 september 2021 22:15]

Ontwikkelaar betreedt een markt waar exclusives gemeengoed zijn en doet hetzelfde.

Shocking..
De reus is wakker gemaakt, de market cap van microsoft zal niet in de weg zitten evenals de azurestack en record winsten ook dankzij corona.

Ik ben benieuwd welke overname binnenkort microsoft bekend maakt, op internet en twitter gonst het al weken van de geruchten.
Sony begon juist met het hele exclusives spelletje. Vooral veel timed exclusives de laatste tijd. Dan kan Microsoft niks anders dan daarop antwoorden, waarop Sony dus nog meer exclusives koopt en we gaan zo door...

Alleen de games van de grote uitgevers blijven nog cross platform.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 september 2021 21:00]

Is het niet dat MS recent een grote uitgever heeft gekocht dus dat verhaal gaat niet meer op.
Klopt maar dat was dan weer toevallig één die ook op het punt stond om te verkopen. Hoop dat de rest lekker zelfstandig blijft. Exclusives heeft niemand wat aan.
Exclusives heeft niemand wat aan.
Niet helemaal mee eens. Exclusives zijn vaak het uithangbord van het merk. Hierbij spelen vaak andere belangen vergeleken met multiplatform publishers wat impact heeft op budget, ambities, creativiteit en kwaliteit.
Daar staat tegenover dat je een tweede console moet kopen. Dat is toch al snel 300 tot 500 euro voor een apparaat dat vrijwel hetzelfde kan als wat je al hebt.
Niets "moet", je hoeft natuurlijk niet per sé al die games te hebben of te spelen, dus dat is een vrije keuze die je kan maken.

Dat zou een beetje hetzelfde zijn als zeggen dat je Netflix, Amazon Prime, Disney+, Videoland en ook nog HBO plus moet hebben omdat je per sé al die series en films "moet" zien... ;)
Met die logica hoeft er ook maar 1 supermarkt te zijn die alle merken aanbiedt; 1 auto die voor iedereen geschikt is, 1 broek en 1 trui die iedereen aan kan trekken, etcetera. Puur functioneel gezien is dat natuurlijk "prima" (ik bedoel; in Noord-Korea of het China van de vorige eeuw was dat al redelijk zo), maar mensen hebben verschillende smaken, willen verschillende dingen, en bedrijven willen daarop inspelen, en omdat men zich focust op een specifieke doelgroep (en dus niet de brede markt aanspreken) is verbinding met hun product belangrijk want men moet zich immers zien te onderscheiden van de rest (en er wat geld aan verdienen :P)

In het geval van de consoles wil men dat je een Playstation of Switch of whatever koopt; zodat er in jouw huiskamer een apparaat staat waarbij men je ook weer varia abonnementen kan aanbieden en via de store probeert te verleiden met deals en aankopen. Exclusives zijn een van de middelen om het product te onderscheiden.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 1 oktober 2021 12:05]

Als niemand iets aan exclusives had zouden ze niet uitgebracht worden.
Microsoft wilde uiteindelijk van console exclusives af dit is mede waarom na het success van de X360 de One zo hard worstelde,

Pas in het midden van de One’s levens fase is Microsoft agressief studios gaan overnemen en gekomen met GamePass omdat de eerdere strategie hard faalde.

En Microsoft heeft het voordeel dat op het merendeel Windows staat, hierdoor heeft het Sony geforceerd om nu ook een aantal exclusieves ook uiteindelijke uit te brengen op Windows.

Microsoft grootste faal is dat het BioWare niet heeft overgenomen toen zij dit kon.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 1 oktober 2021 00:08]

Je bedoelt Nintendo…
Exclusives verkopen, niet voor niks dat de xbox one veel marktaandeel heeft verloren t.o.v. Xbox 360. Dit is wat gamers willen, kwalitatief goede games.
Alleen de games van de grote uitgevers blijven nog cross platform.
Grote uitgevers kunnen ook opgekocht worden ;)
Je ziet het wat rooskleurig. Sony is bereid gamestudios te betalen om exclusief te worden. Dat is niet hetzelfde als een bedrijf nurturen. Het is het tegenovergestelde. Het is een erg cheap manier om te polsen hoe goed een bedrijf is voordat ze het overnemen.

Microsoft daarentegen is veel minder onzeker over bedrijven naar andere platformen te laten gaan.
Is het nog exclusief, als Bluepoint er juist om bekend staat dat ze games die op PlayStation zijn uitgekomen omtoveren tot een goede PC port?
Dit zijn geen developers met een grote portfolio maar meer developers met een bepaalde specifieke expertise.
Microsoft daarin tegen koopt juist developers op met een groot portfolio om deze games zsm Microsoft only te maken. Dan vind ik de wijze van Sony toch iets chiquer.
Klopt t dat Kojima studios nu wel bij Microsoft hoort? Die was eerder ook van Sony toch? Ik herinner me t mooie verhaal omtrent de decima engine nog <3
En waaruit concludeer je dit precies? Omdat Sony bluepoint heeft overgenomen? Kojima is onafhankelijk.
Er zijn al wat langer geruchten dat MS de nieuwe Kojima game financiert; maar van overnames is volgens mij geen sprake.
De nieuwe kojima game lijkt gewoon weer Playstation exclusief te gaan worden:

https://www.neogaf.com/th...-kojima-new-game.1619167/
ik denk niet dat 4chan-screenshots een betrouwbare bron zijn ;)
Kojima werkt met iedereen die zijn project financiert.
Net zoals praktisch elk bedrijf.
Zoals de baas altijd zegt:
"Zolang de klant netjes alle uren betaald, is het mijn beste vriend."
Was te verwachten, maar dit soort overnames vind ik helemaal prima. Jaren lange relatie doorzetten. Ik kijk uit naar een volgende overname voor PlayStation Studios. Misschien een Supermassive Games of Quantic Dream?
Foto was al een keer gelekt toch??of dit bericht in ieder geval.

Anyway, wat een killer studio. Metal Gear Solid Remake lets goooo!

Remakes van SOTC en Demons Souls zijn zo belachelijk goed.
Ik zou behoorlijk was dick zuigen voor een geweldige next gen MGS remake :P
Heb je het artikel goed gelezen?

1. Er wordt inderdaad gezegd dat de foto al gelekt was, per ongeluk.
2. Ze werken aan eigen originele content i.p.v. remakes
Precies dit.
En hun laatste project is gewoon een waar meesterwerk, dus echt een catch voor Sony. Die ook al best lang in de lucht hing.

Wat mij betreft hoeft zeker niet alles exclusief te zijn, maar een aantal studios is best prima.
Laat ze maar uit 1 platform persen wat eruit te persen is.

De Noclip van Demons Souls laat ook heel mooi zien hoe belachelijk efficient Bluepoint kan werken.
Ben benieuwd naar de nieuwe game van Bluepoint, was te verwachten dat Sony hun ging overnemen na al die mooie remakes die er goed uitzien.
Sony is druk bezig met overnames. De overname van Bluepoint Games was dan al gelekt en ook niet zo ver gezocht, maar blijft een goede keuze.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bluepoint_Games
Ik zie dat je het sarcastisch bedoelt maar nee het klopt toch niet dat het slecht is voor de xbox eigenaren. Ze hebben lang geleden 2 games uitgebracht die niet voor specifiek Sony De Metal Gear Solid HD collection is ook voor de xbox 360 (maar ook de ps3) gemaakt. En Titanfall hebben hun een port van gemaakt voor de xbox 360. Verder vanaf al 2014 alleen maar Sony dus er zal weinig veranderen voor andere computer systemen.
Nah die port games mogen ze houden hoor :P
Kan jaloerser kijken naar studio’s als Naughty Dog of Santa Monica.
Volgende product krijgen ze schijnbaar vrijheid voor een nieuwe IP.
Leg mij even opnieuw uit hoe een port uit 2009 er beter uitziet dan nagenoeg elke game in de industrie??

Ben gewoon zo benieuwd wat voor troll antwoord je daar op gaat verzinnen.
Ach ja oude wijn in nieuwe zakken. Het zag er idd goed uit maar het bleef dezelfde game die ik al gespeeld had.
Slaat de plank ook weer grotendeels mis. Het origineel uit 2009 gaat anno 2021 nooit de impact maken die het toen deed. Dit is al net zo zinloos als bij elke Nintendo game zeggen dat alles toch alleen maar om gameplay gaat. Alsof je bij wijze van een kale tech demo zou kunnen spelen. Dat is pertinent incorrect. Audio/video voegt enorm veel toe aan je totale game ervaring.

De ambiance van DS Remake sterker dan ooit, juist vanwege die 'nieuw zak' van jou. Dat maakt de game niks minder dan fenomenaal. Dit is precies hetzelfde bij Resident Evil 2. Daarom zijn dit ook twee van de hoogst gewaardeerde games van de afgelopen tijd.

Dus jaj... blijf lekker met woorden slingeren als ports en oude wijn. Het komt vooral erg dom over. Voor echte fans zijn deze games niks minder dan goud.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True