Opel zet autoproductie in Duitse fabriek stop vanwege chiptekorten

Opel zet de autoproductie van zijn fabriek in het Duitse Eisenach stop wegens een tekort aan chips. Volgens een woordvoerder van het automerk zal de productielijn tot ten minste eind oktober stilliggen. Ongeveer 1300 werknemers zijn hierdoor tijdelijk werkloos.

In de fabriek van Eisenach wordt de Opel Grandland X-wagen geproduceerd en deze productie zal tot ten minste eind oktober tijdelijk worden overgenomen door een fabriek in het Franse Sochaux. Daar is een Peugeot-fabricagelijn gevestigd. Moederbedrijf Stellantis kampt met wereldwijde productieproblemen door het tekort aan chips. Het concern verwacht volgens Reuters hierdoor 1,4 miljoen wagens minder te produceren.

Eerder dit jaar moesten Ford, General Motors en Audi ook al tijdelijk hun productie stilleggen. In het geval van Audi werden de productielijnen van Audi Brussels begin februari en vorige week stilgelegd door het gebrek aan chips. In de Belgische fabriek worden de elektrische Audi e-tron en e-tron Sportback gemaakt.

Opel Grandland X
Opel Grandland X

Door Jay Stout

Redacteur

30-09-2021 • 21:17

92

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Tja waarom zou een chipfabrikant nog inzetten op die 10-15 jaar ouwe meuk van autofabrikanten als ze dure chips kunnen verkopen aan fabrikanten van mobieltje, tablets en laptops?
Dat heeft er in grote lijnen mee te maken dat deze oudere procedés waar veel automotive componenten, met name in de driveline en safety systemen, een hogere maturiteit hebben. Voor automotive is betrouwbaarheid een extreem belangrijk aspect. Daarnaast is de kans op fouten door bijvoorbeeld bit flips groter naar mate de structuren op een chip kleiner worden. Als dit gebeurt in een CPU van een smartphone is er niet veel kans op letsel, als dit gebeurt op het verkeerde moment in bijvoorbeeld een TSC systeem, kan dit wel vervelende gevolgen hebben. Hierdoor is de automotive industrie een stuk terughoudender in het overstappen naar nieuwere, kleinere procedés.
Het bit flip verhaal geldt voor ruimtevaart, niet voor auto's. Die rijdne hier op aarde, waar de atmosfeer de kosmische straling blokkeert.

Automotive is een conservatieve wereld, waar maar weinig capaciteit beschikbaar is om nieuwe chipsontwerpen te valideren. Corona heeft die capaciteit nog verder teruggeschroefd.
Automotive is inderdaad een erg conservatieve wereld. Men grijpt steeds terug naar dezelfde leveranciers die de nodige certificatie op hun hardware hebben laten lopen en compatibiliteit met allerhande legacy stacks garanderen. Bijna niemand heeft de kennis in huis die nodig is om zelf een hele hardware/software stack te bouwen en onderhouden.

Uitzonderingen zijn sommige Chinese fabrikanten en Tesla.
En een ander groot voordeel: Een stabiele inkomstenstroom.
Als je met een chipje in een bepaald type auto zit weet je grofweg hoeveel van die dingen je per jaar kunt/moet leveren en dat voor vele jaren. Auto's blijven namelijk jaren in productie, inclusief afgeleide (model updates) soms 10 jaar.
Chips voor mobiele apparatuur hebben een veel korte cyclus. Aangezien er elk jaar nieuwe ontwerpen op de markt komen is het elk jaar hopen dat de Apple's, Samsungs, ... jouw chipje in het design meenemen.
Die processen zijn toch niet zomaar uit te wisselen? De ene (mobieltje, tablets en computers) is een vrij nieuw/modern superklein process en de ander een oud en groot process (meerendeel van de chips in de auto).

Die rollen zelden uit dezelfde fabrieken (fabs) en zijn niet zomaar op dezelfde productielijn te maken. Wel kunnen productielijnen omgebouwd worden natuurlijk.

Het infotainment-systeem in een auto gebruikt vaak wel chips die je ook in tablets/telefoons ziet, dat zijn namelijk in essentie ook gewoon tablets :p

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:05]

Ik heb het vermoeden dat de chips tbv infotainment in automobielen vrij strikt ( lees: volstrekt) gescheiden zijn rest van de auto.
In de luchtvaart zie je dat ook... Tot op heden gaat het je niet lukken om de besturing van het vliegtuig over te nemen met de bediening van het beeldscherm in de stoel voor je.
Dat neemt niet weg dat de gebruikte chips vermoedelijk wel veelvuldig uit dezelfde fabriek komen.
Mocht ik de plank hier misslaan dan hoor ik dat uiteraard heel graag.
10 a 15 jaar oude meuk? Wanneer heb jij voor het laatst in een nieuwe auto gezeten? Juist alles is elektronisch in een auto. Waarom zou dat oude technologie zijn? Leg eens uit.

(De reden waarom mijn auto al maanden bij de garage staat zijn puur software gerelateerde problemen, de motor draait prima).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 22 juli 2024 15:05]

Vrijwel alle chips in auto's zijn oudere technologie, misschien dat het infotainment wat nieuwe is (al zijn die vaak zo langzaam dat die vast ook een paar jaar oud zijn.) Die worden nog met een ouder procedé gemaakt, chipfabrikanten geven smartphone fabrikanten voorrang omdat ze aan die nieuwe socs waarschijnlijk meer aan verdienen.
Natuurlijk niet, gaat toch niet om technologie, gaat om contracten wie er wat krijgt. In een auto zitten veel sensoren met een eigen chip.
Beetje raar dat een andere fabriek wel de productie kan overnemen, mij lijkt er toch wat meer achter te zitten, want blijkbaar zijn er wel chips, die hadden ze dan toch over kunnen brengen naar de fabriek in duitsland. Zal wel goedkoper zijn om de auto in frankrijk te fabriceren, en onder het mom van 'we hebben te weinig chips in duitsland' sluiten ze tijdelijk dan die duitse fabriek.
In Frankrijk zullen een aantal modellen door elkaar worden gebouwd, dus 1 Peugeot, 2 Opels, 2 Peugeot, 1 Opel.
Hierdoor hoeven zij niet de hele fabriek stil te leggen en kunnen zij wel alle auto's produceren.

In Duitsland zal 1 type worden geproduceerd, dus kunnen zij beter daar de fabriek stilleggen.

Ook kijken ze natuurlijk naar het personeel. Ik weet de aantallen niet, maar kan mij voorstellen dat zij liever een fabriek met 1000 personen tijdelijk sluiten, dan een fabriek met 5000 personen.

Al met al draait alles natuurlijk om de minst mogelijke schade. :)
We weten natuurlijk ook niet welke chips voor welke modellen nodig zijn.

En chauvinisme kan natuurlijk ook een rol spelen in de keuze welke fabriek stil te leggen. De Franse overheid is ook aandeelhouder van Stellantis, via BPIFrance Investissement SAS.
Het lijkt mij dat ze gewoon niet genoeg chips hebben om beide fabrieken op volle kracht te laten draaien. Ik kan me voorstellen dat ze liever één fabriek plat leggen dan twee fabrieken op halve kracht laten draaien.
Gaat tijd worden dat Bosch zijn splinternieuwe Duitse fabriek eens op volle toeren laat draaien om de chips te leveren voor de industrie. :)

Die was immers gebouwd speciaal voor de automotive branche.
Ik verwacht dat de Opel onderdelen tegenwoordig vooral bij Franse toeleveranciers (zoals Faurecia) vandaan komen en niet bij Bosch. Aangezien PSA Opel heeft overgenomen en het feitelijk gewoon Peugeots zijn met een ander logo op het stuur en de motorkap. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk. ;)
Dan moet ST in Frankrijk zijn fabriek eens gaan uitbreiden ;) .

Nog steeds nemen de Franse merken veel af bij Bosch, ook zij zullen niet altijd het wiel opnieuw uitvinden als je het gewoon kan inkopen.
Bosch maakt amper zelf chips (of zelfs niet). Ze bouwen stuurdozen, en gebruiken chips van Infineon, Texas, etc.
Wacht... de productie in Duitsland wordt stopgezet omdat ze geen chips hebben. De productie wordt overgenomen door een fabriek in Frankrijk... die wel chips hebben? Waarom niet gewoon de chips naar Duitsland brengen? Je neemt ook niet zomaar op 2 dagen een productielijn van een compleet ander model over 8)7

Klinkt me eerder als een move van Stellantis om Fransen aan het werk te houden en Duitsers op de werkloosheid te zetten.
Als je maar genoeg chips hebt om de fabriek op maar op de helft van zijn capaciteit te draaien dan is het niet rendabel. Zet het dan maar liever tijdelijk stil om dan over een paar weken op volle toeren te draaien. In de andere fabriek wordt wat meer geproduceerd als ik het goed heb dus daar zal het wel aan liggen, mogelijk ook met een Frans nationalistisch tintje eraan.

Mogelijk heeft Tweakers ook een fout gemaakt, als ik zo een paar andere bronnen er bij trek hebben ze het nadrukkelijk er over dat hij daar ook al geproduceerd wordt. Productie zet je inderdaad niet zomaar eventjes op.
Dit geeft maar weer aan dat al die moderne electronische vernieuwingen helemaal niet perse beter zijn. Nog los van de bekende storingsgevoeligheid van fijne electronica, is dit ook snel een groot pobleem. En dit probleem wordt ook makkelijk groter omdat alle andere onderdelen in auto's van plastic, metaal en stoffen door veel meer bedrijven gemaakt kunnen worden dan chips, en daar ook nog es minder zeldzame grondstoffen voor nodig zijn. Ik ben zowiezo voorstander van niet al teveel electronica in auto's, iig niet meer dan wat in de jaren '90 en 2000 normaal was.
Dus je vind dat we terug moeten naar auto’s van jaren 90? Ben ik benieuwd welke. En bedoel je dan de midden kladders of van het hogere segment?

Veel auto’s hadden geen ABS, ESP. Vaak ook geen stuur bekrachtiging.

Nu zijn er een stuk meer auto’s op de weg in de jaren 90. Die veiligheids systemen hebben chips nodig. Ik denk niet dat de weg veiliger wordt door veiligheids systemen te verwijderen. Zoals automatisch remmen wanneer een kind oversteekt vanachter andere auto’s vandaan. Of esp uit de auto halen op de drukkere snelwegen en vaak ook natte herfst. Lekker over de weg glibberen.

Ik zou het eerder met je eens zijn als je duidelijker bent in wat je pressies uit de auto’s zou weg houden en waarom.

Om te stellen dat er maar chips uit auto’s gehaald moet worden. Ja chips zouden verminderd kunnen worden als ze meer dubbel taken zouden krijgen en net zo snel zouden reageren. Bepaalde systemen zou je kunnen verminderen die niet bij dragen aan de veiligheid, maar wel aan de comfort van de auto.
De systemen die je noemt zijn handig maar niet meer dan een extra luxe. Kijk eens bij bv busjes als een Renault Kangoo of Ford Transit etc. Die zijn nog kaal verkrijgbaar met bv een DIN radio (vervangbaar) zonder alle extra poespas. De goedkoopste uitvoeringen hebben niet eens elektrische spiegels. En dat rijdt ook.
Ik vind ABS of esp geen extra luxe. Maar een noodzaak.

Zonder deze systemen zouden er veel meer ongelukken zijn op de snelweg. Maar ook meer met voetgangers.

CC is aardig. ACC helpt ook ongelukken voorkomen dat niet iedereen ACC even geweldig vind is een ander punt. Maar je merkt wel dat door ACC er voldoende afstand tussen de auto’s blijft waardoor bij een noodstop ongelukken voorkomen worden.

Al red 1 van die hulpsystemen maar 1 leven al dan niet wel of geen rolstoel of erger. Dan vind ik iig dat auto bouwers deze systemen moeten inbouwen.

En daar gaat het om. Veilig van plek a naar plek b komen op een veilige manier. Voorkom je daarmee ongelukken dan is het een toevoeging.
En dat moeten ze ook, want zover ik weet, zijn ABS en ESP tegenwoordig verplicht op de auto. (op een paar kleine automerken na die hier een uitzonderingspositie hebben) Een deel van de electronica qua veiligheid is simpelweg verplicht voor fabrikanten. Daarnaast is het niet mogelijk om de emissie-eisen te halen als we in het motormanagement allerlei chips en aansturing gaan verwijderen. Dan hebben we nog de electrische auto's die ook nog eens genoeg chip nodig hebben om te kunnen rijden en veilig de accu te laden/ontladen.

De enige plekken waar chips bespaard kunnen worden is in de comfort regio's. Regensensoren, lichtsensoren bijvoorbeeld . Die hoeven er niet op te zitten, het is een kleine moeite om met een hendeltje dat zelf te bedienen. Parkeersensoren zijn handig, maar niet noodzakelijk. En zo kunnen we een aardig deel van de chips in auto's besparen, de vraag is alleen of de klant daarmee akkoord gaat. ;)
Hoe vaak ik mensen in de schemering zonder licht zien rijden. Is verbazingwekkend.

Naar mijn mening is dat ook een veiligheids component. Wel ben ik van mening dat je componenten kan delen. Nunspeet voor bijna elk component een eigen pcb gemaakt met eigen chips. Terwijl dezelfde chips worden gebruikt voor andere aansturingen.
Ik heb op mijn huidige daily ook regen-/lichtsensoren. En toch let ik er altijd op dat in slechte lichtsituaties de lampjes gaan branden voor dimlicht. Ook met sensoren kan je makkelijk op je dashboard controleren of het aan is en anders zelf ingrijpen.

In hoeverre pcb's, chips en dergelijk gedeeld kunnen worden voor aansturing durf ik niet te zeggen. Zover ben ik er niet in thuis.
Tuurlijk, daar heb je gelijk in. En wat ze doen met die technologie.. Niet altijd even handig.
Maar op en duur gaan die chips wel levens redden. (Doen ze al)

Een mens maakt fouten. AI ook nog. Maar AI valt tenminste fatsoenlijk te trainen. ;-)
heel veel simpele bedrading terug en minder bussysteem. kan ik gewoon een trekhaak met stekker omder m'n auto hangen zonder 'm te moeten programmeren
Als je een trekhaak koopt voor jouw model auto, waarom en hoe zou je hem dan moeten programmeren? Voor zover ik weet is het bij alle systemen zo dat het plug-and-play is. Zelfs als je auto beschikt over een canbus systeem.
Auto's hebben sinds je jaren 70 Chips aan boord (injectie).
Klopt :) Maar de electronica was destijds niet zo verfijnd en dus meer 'hufterproof'. Ook zat niet in elk ding een chip. Electrische ramen werken gewoon met een fysieke schakelaar, ventilatie met kabelsystemen. Eenvoudiger en storingsvrijer kan bijna niet. Ook stukken goedkoper dan al die fijne gecomputeriseerde electronica. Dat is precies wat ik bedoel met dat er niet zoveel chips in auto's nodig zijn voor rijden en veiligheid. Een goede rijschool en mentaliteit zorgt nog altijd voor meer veiligheid dan welk electronisch ingrijpend systeem dan ook :)
Dat mag zo zijn, maar als toen de productie was gestopt hadden ze ook een probleem. Zelfs een mechanische injectie als K-jet heeft in het brandstofrelay een 555 zitten.
Waarom 1990-2000? Waarom niet 1960? Of 1980? Of 1940? Het schijnt dat in die laatste periode vrijwel iedereen met een hamer en een schroevendraaier een auto kon repareren. Beste tijd ooit!
Wat een boer niet kent. Maar het mag wel
iets simpeler ja, zit nu al te kijken welke auto ik wil houden van toen voor later. Een Celica of een Corrado of een Honda ofzo, toen 120pk nog veel was met een 1.6 16v erin.
Een starlet! :-) Liefst de nieuwere.. 1996 ofzo. Wat een heerlijk koekblikje.
Ja die waren zelfs al lastig te krijgen een aantal jaar geleden.
Mn moeder rijdt al sinds 1999 haar 1997 model.
"minder zeldzame grondstoffen"
Welke zeldzame stoffen zitten er in chips? svp niet aankomen met rare earth metals want die zijn niet zeldzaam. Ondanks de (foutieve) naam. Maak een keuze:
Y Yttrium
La Lanthanum
Ce Cerium
Pr Praseodymium
Nd Neodymium
Pm Promethium
Sm Samarium
Eu Europium
Gd Gadolinium
Tb Terbium
Dy Dysprosium
Ho Holmium
Er Erbium
Tm Thulium
Yb Ytterbium
Lu Lutetium
Maar er zijn de mining van rems is maar in een handvol landen waarvan verreweg de grootste de US en China. En de vraag stijgt enorm. Dus niet zo voorhanden als het lijkt.
Dat ben ik ook niet met je oneens. Er wordt echter gesteld dat er sprake is van zeldzame grondstoffen. Ik ben even benieuwd welke dat dan zijn. Dat bepaalde landen om geopolitieke redenen op hun voorraad gaan ziten, maakt een stof nog niet zeldzaam.
nou ja, voor de markt natuurlijk wel, als ik alle diamanten van de wereld bezit en ze niet verkoop, worden ze zeldzaam. Ook al zjn er enorm veel. Maar goed, dat is meer een theoretisch standpunt. Hopelijk komt er wat meer schot in het recyclen van materiaal van smartphones.
Ik denk zomaar dat wij een verschillende definitie van het woord zeldzaam hanteren :)
De opmerking " en daar ook nog es minder zeldzame grondstoffen voor nodig zijn." suggereert in mijn beleving dat die grondstoffen er nauwelijks zijn en dat we de aarde en het nageslacht van haar zeldzame grondstoffen beroven. Terwijl ze niet weg zijn. Ze zijn er nog. Alleen willen bepaalde landen ze voor zichzelf houden.
Je onderschat duidelijk waar er tegenwoordig allemaal elektronica in zit en wat het doet. Dit is zeker niet alleen het fancy touchscreen wat je tegenwoordig vaker ziet maar ook daadwerkelijk belangrijke dingen. Nogal onzinnig en onwetend om zoiets te roepen.
Dus als we een staal tekort hebben dan was het beter toen we nog in koetsen reden (die voornamelijk van hout waren)?

Storingsgevoeligheid van elektronica is toch minder erg dan houtrot of roest omdat je dit niet kunt 'uitlezen'?
Als de rot of het roest onderhuids zit, weet je van niets. Een storing kan complex zijn maar dankzij de toename van elektronica gebruik, kun je nu de boel op afstand uitlezen.
En als een systeem meer mogelijkheden heeft dan neemt inderdaad de kans op een willekeurige storing toe. Maar de kans dat je niet kunt rijden is dan ook niet meteen hoger. Als de radio niet werkt dan rijdt de auto nog wel. Als een houten wiel afbreekt door houtrot dan is de koets niet meer zo bruikbaar.

In onze huidge staat van ontwikkeling is het ook onrealistisch om te verwachten dat we minder elektronioca gaan gebruiken. Zelfs een 'simpele' lamp met draaifitting heeft al een draadloze verbinding.tegenwoordig.
Wat een gigantisch gemis van omzet. De overweging om minder IC's te gebruiken moet toch steeds aantrekkelijker worden?
Hoe? De vraag is naar meer features in de auto's en de fabrikanten volgen de trent
Ik ga er van uit dat men liever een minder aantrekkelijke auto verkoopt, dan niks? Al die onnozele friemeltjes die na een aantal jaar kapot gaan hoeven voor mij iig niet.
Tegen de tijd dat ze die auto's ontworpen hebben is de chip-crisis al lang voorbij, bovendien zijn al die chips nodig voor functies die mensen willen, of zelfs verplicht/noodzakelijk zijn om aan de veiligheids- en uitstooteisen van tegenwoordig te kunnen voldoen.
Hier bij Audi in België ligt het ook weer anderhalve week stil...
Helaas is Opel frans tegenwoordig, zit genoeg franse troep in...vooral mediaschermen in franse auto's niet vooruit te branden..
Er zijn helemaal geen nieuwe autos nodig op dit moment. De modellen van dit jaar verschillen alleen van die van vorig jaar in uiterlijk. De auto industrie probeert steeds weer dezelfde truck: je bebt een fantastisch avontuurlijk succesvol leven met de nieuwste iteratie. Gaap. Die productie kan best omlaag.
Er zijn natuurlijk wel ontwikkelingen in de electrische auto's, maar dat is het dan ook wel.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 15:05]

Zo werkt de auto markt niet. Een auto ontwikkelen is een duur en lang proces en een nieuwe auto heeft een levenscyclus van ongeveer 8 jaar met tussentijds meestal wat kleine updates, over die productiejaren moet ook de ontwikkeling terugverdiend worden, en geld verdiend worden voor het ontwikkelen van een nieuw model, er is werkelijk geen enkel automerk welke elk jaar een compleet nieuwe auto neerzet, aan de andere kant is vroegtijdig stoppen met een model soms een directe reden om geen vervolg meer te maken van zo type auto. Als producten geen auto's meer kunnen verkopen is er minder geld voor ontwikkeling en loopt zo merk series risico om ingehaald te worden door de concurrentie.
Daarbij hebben autobezitters de afgelopen 1,5 jaar over het algemeen een fractie gereden van wat ze voor corona deden waardoor de huidige auto prima een jaartje langer mee kan gaan.
Jammer voor de fabrikanten die hun omzettargets niet halen maar persoonlijk lig ik er niet wakker van, wat voor een flink aantal Duitse werknemers natuurlijk niet geldt.
Mja. Ze worden per iteratie zuiniger, luxer, groter, en dan heb je nog alle verplichtingen waar je als fabrikant wettelijk aan moet voldoen: rijhulp zus, verbetering zo…
Jij wil er hier een soort Havana van maken zodat we oneindig lang met dezelfde oude wrakken rond blijven rijden? Er is ook zoiets als een vervangmarkt, nieuwe verkoop als een auto versleten is.
Zou een leuk argument zijn als we allemaal in autos van vorig jaar reden, maar helaas is het grote onzin.
Nou ga ik meteen twijfelen of ik moet wachten op Alder Lake of zijn dit specifieke auto chips?
Dit zijn specifieke chips voor de automotive industrie.
Deze worden vaak op oudere productieprocedes gemaakt (denk 30nm en groter).
Maar tegenwoordig zitten er overal meerdere chips in, Dus is de vraag veel groter dan de productiecapaciteit, zelfs voor chips op oudere productieprocedes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.