Peugeot gaat elektrische versie van 308 SW uitbrengen

Stellantis-merk Peugeot gaat dit jaar of volgend jaar een volledig elektrische versie van de 308 SW uitbrengen. Zo'n elektrische versie moet er ook van de Opel Astra Sports Tourer komen. Deze twee auto's gebruiken hetzelfde platform.

Stellantis, moederbedrijf van onder meer Peugeot en Opel, kondigt bij zijn jaarcijfers aan dat meerdere merken tot 2023 met elektrische modellen komen. Zo komen er twee volledig elektrische Citroëns, een Fiat en een Jeep. Stellantis geeft verder nog geen details. Het bedrijft zegt alleen dat het om passagiersauto's gaat.

Bij zowel Peugeot als Opel wordt echter gesproken over volledig elektrische SW-auto's. Dit zijn stationwagenversies. Zo heeft Peugeot de 308 SW en Opel de Astra Sports Tourer. Opel had eerder al tegen AutoWeek gezegd in 2023 met een volledig elektrische versie van zowel de Astra als de Astra Sports Tourer te willen komen.

De plug-inhybride versie van de Peugeot 308 SW
De hybride plug-inversie van de Peugeot 308 SW

Technische details zijn nog niet bekend. De fossiele versies van de twee auto's gebruiken nu het EMP2-platform. Hiermee worden nu andere elektrische auto's gemaakt, zoals bestelbussen. Deze bestelbussen hebben een accupakket van 50 of 75kWh en een elektromotor die 100kW, of 136pk, en 260Nm levert.

De twee Stellantis-modellen worden niet de eerste volledig elektrische stationwagens in Nederland. Vanaf maart levert MG de 5 Electric in Nederland, die 33.985 euro kost en een actieradius heeft van 320km. Voor 3000 euro meer is er ook een versie die 400km kan rijden volgens de WLTP-norm.

Stellantis-auto's die dit en volgend jaar gepresenteerd gaan worden

Door Hayte Hugo

Redacteur

23-02-2022 • 15:38

166

Reacties (166)

Sorteer op:

Weergave:

Dat viel wel te verwachten na de Astra Station EV. Delen immer vrijwel alles, behalve het ontwerp van het doosje.

Goede zaak. Een SUV willen we niet, dus fijn als er ook gewone stations als SUV komen. Liefst dan nog wel een segment hoger, maar ik kan me voorstellen dat dit verkoopknallers worden.
Ik snap ook niet waarom er zo weinig elektrische stations zijn. Er zijn wel meerdere (plug-in) hybrids te vinden.
Lijkt mij dat je toch best veel ruimte hebt om accu`s kwijt te kunnen.
Omdat iedereen opeens een SUV wil tegenwoordig.
Ik snap die trend echt niet, vooral niet in de binnenstad. Parkeren was al lastig en dat wordt alleen maar lastiger.
Zelf rij ik een station i.v.m. het duiken en mountainbiken.
En als het even kan rij ik met de motor, waar ook nog steeds geen redelijk elektrische alternatief voor is.

Vaak zie je ook hoe groter de SUV hoe minder goed ze kunnen rijden ermee. Vooral in al die kleine straatjes zoals in Ravenstein of in Arnhem.
Ik snap die trend echt niet, vooral niet in de binnenstad. Parkeren was al lastig en dat wordt alleen maar lastiger.
Even gegoogled, één van de populairste SUV van 2021: Nissan Qashqai
Lengte: 4.429 mm

Astra Sport Tourer waar OP het over heeft:
Lengte: 4.642mm

Ik snap je opmerking dus niet goed?

Niet elke SUV is een dikke Range Rover...

[Reactie gewijzigd door Fire69 op 23 juli 2024 18:45]

Volgens mij is het probleem eerder de breedte , als ik in't stad fiets heb ik amper 50cm met zo'n Landrover die nog geen druppel modder heeft gezien met ledere zetels als aftrekpost
Ik snap het ook niet.
Zeker die baby SUVs niet (t-cross, yaris cross, kia stonic, seat arone etc)

Neem dan gewoon de lagere variant ervan, scheelt je geld en je hebt net zoveel ruimte...
En denk dat het de aerodynamica ook ten goede komt wat ook weer in meer range resulteert.
Met die baby SUV`s heb je ook net niks, wel de lasten van een groot ding maar niet de lusten van meer ruimte. Ja je kan comfortabel 4 mensen kwijt in de auto maar dan heb je een achterbak waar nog net de handtas van vrouwlief in pas.
Het zijn dan ook vooral modellen die inspelen op de massale vergrijzing van de maatschappij. Auto's de afgelopen decennia ook lager geworden om een betere luchtweerstand te bewerkstelligen, dat heeft de instap er niet makkelijker op gemaakt voor de ouden van dage. Zie de crossover trend als een correctie hierop.

En geld is voor die generatie sowieso geen probleem.
Makkelijker instappen en beter overzicht. Zeker als mensen wat ouder worden en dit soort hogere auto's gewend zijn, willen ze niet anders.
Mijn vrouw had zo'n 'sexy' Peugeot Partner Tepee, lekker instappen en zitten. Mijn oma wilde alleen nog met die auto op stap. Nu heeft ze zo'n Renault captur, vooral omdat ze niet kon wennen aan lagere instap bij een gewoon model.
De inhoud van een 2008 TOV een 208 is toch echt een heel verschil. Qua kofferbak wint hij ook gewoon van de 308, dus nee je hebt recht niet net zo veel ruimte als in de lage variant.
Van de 208 wel, maar van de 308?

Ik heb zowel de 208 gehad als nu de 2008, maar niet de nieuwe daarvan, maar de eerste versie, maar volgens mij is de kofferbak van mijn 2008 zeker niet groter dan die van een 308 van die generatie...?
Ik bedoel ook de nieuwe generatie van beide
Ik weet niks van motoren maar is daar geen eletrische alternatieven voor?
Een elektrische motor met enigszins range wordt massive. Storm van de TU/e heeft er n reis mee om de wereld gemaakt en dat was een redelijk gigantische tourmotor met accus die te swappen waren zodat ze konden blijven rijden. Uiteraard was die ver van perfect en een grote fabrikant kan het vast efficienter/beter, maar het is een stuk lastiger dan een auto. Ik heb er zelf niet op gereden toen, wel even op gezeten, en hoewel het blijkbaar beter reed dan je zou denken als je m ziet is het gewicht toch niet helemaal ideaal te positioneren zoals bij een auto wel kan.

Ter vergelijk, hij woog ongeveer hetzelfde als een BMW K1600GT, met een (theoretische) range van 380km. https://www.storm-eindhoven.com/STORM_Wave
In het 2 wieler segment zijn vooral fietsen en scooters elektrisch.
En als een motorfiets elektrisch is heeft het maar een range van 100-200km en vaak zien ze er ook nog eens niet uit.
En dan ook nog eens prijstechnisch gezien niet interessant. Waar ik een Yamaha MT-07 kan kopen (kleine naked bike) nieuw voor ongeveer €9.000 kost een vergelijkbaar elektrisch model 15.000+. Met een range waar ik tijdens een motor rit met de club 3-4 zou moeten laden op een dag.
En als je bijvoorbeeld een grote motor wilt zoals de BMW die de politie rijd is er gewoon geen elektrische alternatief.
Meeste motor rijders rijden vanwege de “beleving” -geluid/gevoel/etc-

Tel daar bij op de aanschaf prijs, en het vaak hogere gewicht en dan is het al snel een verloren wedstrijd.

Harley Livewire: alleen traagladen, en realistisch 80-100km bereik….dat is voor de meeste motorduivels geen optie ;)

(Ik rijd zelf kawasaki ZX9r als woonwerk daily, en ondanks dat elektrisch me een leuke(want weinig onderhoud) optie lijkt, is het aanbod om te huilen zo schraal)
Mensen worden steeds dikker, een SUV is gewoon een hatchback for fat people. Schaal een hatchback x1.25 en tadaa, een SUV.
Denk dat het meer met de trend "groot, groter, grootst" te maken heeft dan wat jij aankaart. Vaak hebben ze niet eens zoveel meer ruimte en zijn ze juist lastiger in te komen omdat ze hoger zijn.
Ik noem SUV tegenwoordig gescherend een Senioren Uitstapjes Voertuig, vanwege de hogere instap. Overigens kan ik daar best mee inkomen, die hoger instap heeft mijn combo ook. De privewagen is er een waarbij je jezelf deels moet opvouwen.
Iets met easy entry (zoals dat bij Tesla heet) scheelt al een hoop.
Heb je wel eens flinke stukken in een SUV afgelegd? Het comfort en overzicht is vele malen groter, ook voor niet-bejaarden. Ik rijd zelf erg veel en lange stukken en vindt SUV’s relatief lelijk maar ga nooit meer ‘laag’. Iedereen die ik ken die er een heeft zweert er ook bij. Ik denk dat dit nogal eens onderschat wordt.
Ja heb een tijdje een qashqai gereden voor het werk.
Ik vind de wegligging van dat ding in de bochten verschrikkelijk maar dat ligt meer aan mij.
Heb het gevoel dat hij omvalt in een wat snellere bocht.
Rechtdoor op de snelweg reed hij inderdaad prima.
Vind mijn oude Volvo V40 sport editie toch fijner rijden. Misschien ook omdat ik de oudjes niet op hoefde te halen omdat ze mijn auto niet uit kwamen.
F-Zero geen elektrisch alternatief?
Wat mis je dan? (Serieuze vraag)
Vooral betaalbaarheid.
Voor dat geld kan je 2 vergelijkbare nieuwe ICE motoren halen.

Moet wel zeggen dat de range van de zero mij wel meevalt. Laatste keer dat ik er serieus naar keek was de range nog maar 100-200km en nu al 300+.
Een hogere auto is qua parkeren juist iets handiger. Bij gelijke bagege- en interieurruimte is de MPV of SUV namelijk wat korter dan de lagere wagon. Scheelt zo’n 30cm minder lengte ve. 20cm meer hoogte.

Je moet natuurlijk niet een compacte auto met een grote SUV vergelijken.
Daarnaast zijn al die SUV's ook gewoon echt vervelend als je in een lagere auto rijdt. De koplampen van een normale personenauto verblinden mijn niet van achteren, maar een SUV schijnt vol door de achterruit.
Maar dat probleem had je dan ook al met vrachtwagens en bestelbusjes, toch?
Exact, station zou ik ook wel leuk vinden.
De Aero B van VW (concept) zag er heerlijk uit. Deze zou ook uitkomen in 2023. Natuurlijk valt nog te bekijken hoe de finale versie eruit ziet. De testwagens die gestopt zijn van de sedan versie waren alvast een pak minder leuk :(
Omdat de rest van de wereld geen stationwagons koopt. Daar is het een sedan of een SUV
De belangrijkste eigenschap (voor mij althans) van een station is de bagageruimte. Als die substantieel kleiner wordt vanwege de accu zou ik dat een probleem vinden. SUV heeft dat probleem veel minder, want daar kan de accu onder de vloer en de inzittenden omhoog. Ik ben dus benieuwd hoe Opel/Peugeot dit gaan aanpakken

[Reactie gewijzigd door pdidi op 23 juli 2024 18:45]

Model 3 heeft extra ruimte (ten opzichte van een vergelijkbare sedan) door de ruimte voorin en de subtrunk (waar normaal de benzinetank zit).
Elektrische auto's hebben juist veel meer ruimte dan ICE auto's, omdat 90% van de mechanische onderdelen weg zijn; de accu zit (nagenoeg) altijd onder je voeten, moet ook wel vanwege het gewicht en zwaartepunt.
De nieuwe 308sw benzine versie heeft 608 liter bagageruimte, terwijl de plugin-hybride versie 548 liter heeft vanwege de 12,4 kWh accu. Dus ik ben benieuwd hoeveel de full electric 308sw over gaat houden. De qua afmetingen vergelijkbare MG 5 Electric heeft 479 liter over, wat bijna 25% (129 liter) afname is

[Reactie gewijzigd door pdidi op 23 juli 2024 18:45]

Het zit hem deels ook in de opbouw van zo'n auto. Het batterij pakket zit in de bodem wat al snel een extra dikte van 15 cm toevoegt. Dan heb je dus automatisch een hogere carrosserie wanneer de hoofdruimte ook goed moet blijven.

Eigenlijk is een aantal van de crossover EVs al eigenlijk een soort Wagon of sport tourer. Bij een EV6 denk ik al helemaal niet aan een 'crossover SUV'. De Ioniq 5 is qua laadruimte weer goed vergelijkbaar met de Megane Estate die ik daarvoor had. Alleen loopt de achterruit wat vlakker af. En ook die vind ik totaal niet op een SUV lijken.

Een Enyaq is eigenlijk ook echt wel een ruime station. Veel meer dan een SUV in mijn optiek. ID.4 id... Deze auto's zijn alleen wat hoger dan een typische station die gebaseerd is op een C-klasse hatchback.

Ze noemen tegenwoordig alleen alles een SUV. Maar met de echte SUV

Verder schijnen mensen het prettig te vinden om wat hoger te zitten. Zowel qua overzicht als qua gevoel van veiligheid.
Ik snap ook niet waarom er zo weinig elektrische stations zijn. Er zijn wel meerdere (plug-in) hybrids te vinden.
Ik weet niet of het zo is, maar als ik naar onszelf kijk dan rijden we een station omdat dat fijn is om een paar keer per jaar lekker mee op vakantie te gaan. De electrische actieradius is prima voor de meeste dagelijkse ritjes en als we verder weg moeten of op vakantie gaan dan rijden we lekker langs de pomp. Voor ons een ideale oplossing zo. My best guess: velen andere station rijders denken er ook zo over?
Een echte SUV is wel tof hoor. Denk Toyota Landcruiser. Probleem is dat bijvoorbeeld een Opel Corsa met een liftkit als Mokka door het leven gaat en een SUV genoemd wordt. Terwijl het een Corsa is die een paar cm hoger staat.

Ik zweer overigens ook bij stationwagens, veel Nederlanders, maar we zijn wereldwijd in de minderheid. In veel landen is bijvoorbeeld de sedan heel populair, terwijl een sedan eigenlijk niks meer is dan een minder praktische station.
Een Toyota landcruiser valt niet in de categorie SUV. Dat is gewoon een terreinwagen.
Er zijn mensen die de Prado's SUV noemen, maar ook die hebben een fatsoenlijk 4x4 systeem waar je diffs kunt locken. En SUV proberen het gemis van difflocks op te lossen door wielen die spinnen af te remmen. Werkt redelijk goed maar komt niet in de beurt van een difflock. Want je stopt een hoop energie in het remmen inplaatst van de energie te gebruiken om weg te rijden
Er zijn maar weinig SUV's met permanente 4WD met hoge en lage gearing. De Range Rover heeft het maar dat was het dan wel zo'n beetje. Een Landcruiser is een offroader die ook op de openbare weg mag, geen auto die bang is voor een plasje water zoals de gemiddelde SUV.
De massa pak je in Europa met het C-segment en uiteindelijk wil men ook vanwege eventuele straffen van de EU vanwege het niet halen van CO2 quota vooral zoveel mogelijk elektrische units op de weg hebben.

Ik denk ook zeker wel dat er terzijnertijd een 508 en Insignia gaat komen. Voor zover ik weet zijn dat gewoon verlengde platforms van de 308/Astra.
De massa pak je in Europa met het C-segment
Dat is al lang niet meer zo, compacte (stads)auto's en vooral SUV/crossovers worden veel meer verkocht en dit verschil wordt elk jaar groter.
Dat bevestigt dus m'n punt dat men eerder kijkt naar de compacte klasses, dan naar het D-segment.

Je gelinkte artikel maakt helaas geen onderverdeling tot welk segment de SUV's en crossovers horen. Het gros zal namelijk ook in het C- en B-segment vallen aangezien echte SUV's, zoals de door @Ruw ER aangehaalde Toyota Landcruiser, amper verkocht worden. In de regel zijn het dezelfde auto's die men voorheen reed, maar dan met een hoger onderstel en een hogere marge voor de fabrikant.
En nu ook met de optie om een aanhanger of carvan te kunnen trekken?
EINDELIJK een elektrische stationwagon. Kan iemand die spullen wil vervoeren of een lage vlakke laadvloer wil, zoals ik, ook eindelijk eens over naar een elektrische auto :)
Hoezo eindelijk?
De twee Stellantis-modellen worden niet de eerste volledig elektrische stationwagens in Nederland. Vanaf maart levert MG de 5 Electric in Nederland, die 33.985 euro kost en een actieradius heeft van 320km.
Ja, want het is al maart |:(

Ik bedoel natuurlijk, eindelijk, in de zin van, de elektrische auto is al jaren beschikbaar. Maar voornamelijk als suf en sedan. Heb nog geen station gezien in al die jaren. Niet hip denk ik.
Ofwel mensen die spullen willen vervoeren of niet elke dag zin hebben om spullen over dat vreselijke drempeltje in de kofferbak te tillen, hadden geen keus in elektrische auto’s.
MG, dan noem je ook wat…
Ik denk dat er wel meer modellen dezelfde basis (gaan) delen. Stellantis bestaat namelijk uit Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall.
En een half jaar geleden hebben ze hun strategie gepresenteerd waarbij ze over de gehele linie van klein tot groot op het STLA platform gaan bouwen. (Small, medium, large en Frame) Volgens mij is het doel zelfs dat alle modellen over de gehele linie per 2030 volledig elektrisch zijn.
De markt wacht al 15 jaar op een nieuwe Alfa Romeo station, maar ze willen alleen nog maar SUV's bouwen. :(
Alfa 159-achtige EV sign me up :9 zal er wel nooit komen maar we kunnen hopen
Nou.. nu alleen nog weer een 7-zitter er van maken zoals de 307SW en we hebben een deal. Het aantal 6/7 zitters die volledig elektrisch zijn is echt vrijwel onbestaand, op de (voor de gewone man) veel te dure Model X na. En nee, kom niet aan met een busje of iets busachtigs als de Nissan E-NV200 Evalia. Brrr.
Je hebt er nog eentje gemist, eentje die ik er best wel tof vind uit zien! Ook de Mercedes EQB kan je met 7 zitrijen verkrijgen. Is nog altijd een dure wagen, weliswaar een pak goedkoper dan de Model X.
Kan je die wel krijgen met ruimte voor drie kinderzitjes op de middelste achterbank? Ik ben zelf in de markt voor een auto met ruimte voor drie keer isofix. Maar het lijkt erop dat ik niet verder kom dan een 5008.
3 volwaardige zitplekken op de eerste zitrij is al schaars laat staan inderdaad 3x Isofix zo apart dat vrijwel alle nieuwere modellen gewoonweg 2,5 zitplaats hebben achter of je moet een kind in de kofferbak plaatsen op een van de stoelen daar echter gaat dit weer ten koste van de kofferbak ruimte.

Wij rijden nog in een oude (2005) Honda FR-V rond (2x 3 zitplaatsen waarvan 3x Isofix - 1 voor, 2 achter) die alles behalve zuinig is zodoende zijn wij ook weer aan het kijken, maar lijkt erop dat we sowieso naar 2x Isofix zullen moeten gaan en de oudste op een 'gewone' zitverhoger moeten zetten. Daarnaast zoeken wij naar een occassion bij voorkeur hybride of volledig elektrisch echter qua budget kunnen wij echt niet boven 20k veroorloven.

De Skoda Enyaq is ook een mooie volledig elektrische auto waar je ook makkelijk 3 kinderen op de achterbank kan hebben al is dit ook weer 2,5 zits al lijkt de middelste wel rianter te zijn t.ov. andere auto's, maar die aanschafprijs is echt niet te betalen. Private lease is ook al snel 500-600 euro p/mnd.

De Ford S-Max, Kia Carens, Seat Alhambra zijn ook interessante opties met ook 3 volwaardige stoelen op de achterbank en betrouwbare auto's echter niet bepaald zuinig. Daarnaast is de Seat echt zwaar en mega groot. De Kia is een mooi formaat maar mist net wat ruimte in de kofferbak.
De Citroen C5 Aircross (is er ook met 3 stoelen op eerste zitrij) komt wel behoorlijk uit de reviews dus dit is ook een interessante. Daarnaast heb je natuurlijk nog de hybride Toyota Prius+ die erg betrouwbaar is, maar ook vrij prijzig o.a. daardoor.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog auto's in het duurdere segment (Audi Q7, Volvo XC90, Skoda Kodiaq - overigens weer 6,5 zits) echter ook daar loop je tegen het punt aan dat ze zwaar zijn (wegenbelasting fors) en veelal niet zuinig zijn.

Ik vind de BMC 2 serie Grand Tourer ook fraai en betrouwbaar, maar is ook weer 2,5 zits en 2 in kofferbak en niet perse zuinig.

Andere opties die er nog zijn blinken niet uit in betrouwbaarheid (wat ik lees op basis van gebruikersreviews) denk aan Opel Zafira, VW Touran, Citroen C4 Picasso, Renault Espace.

De nieuwere Peugeot 5008 zou echt voor ons ook ideaal zijn qua zowel kofferbak ruimte als zitplaatsen en daarnaast ook best mooi, maar verbruik is niet heel gunstig en daarnaast lees is qua betrouwbaarheid op Autoweek van gebruikers niet veel goeds. Je kunt overigens ook kijken op de sites: 7zitter.nl of 7zitplaatsen.nl

[Reactie gewijzigd door funrider op 23 juli 2024 18:45]

Zijn er geen brede stations waar je 3 kinderzitjes op de achterste rij kan plaatsen, waarvan de middelste zonder isofix, maar met gordels? Dus voor het oudste kindje?
Het kan in sommige gevallen net (Skoda Superb of Volvo V70), maar meestal zit je dan aardig ingebouwd en je kunt dan een zitverhoger doen.
Dit zijn voornamelijk de 5008's uit 2010-2011 deze hadden veel problemen met de beruchte THP motoren. veel klachten met de distributieketting de bobines en interne vervuiling van de motor. Dit hebben ze in de latere versie/bouwjaren keurig verholpen.
Ik ben nogmaals de reviews doorgegaan en je hebt gelijk dat over het laatste nieuwe model minder klachten zijn al zijn die er echt wel al zijn dat wellicht alleen de eerste auto's van de band/maandag ochtend modellen:
- klepperende motorkap
- traag in reactie navigatie/achteruitrij camera/stoelverwarming (lees o.a. hier)
- technische storingen denk aan telefoon koppelen issues
- niet onthouden laatste gebruikt app na motor uitzetten
- veel te gevoelige active lane assist (is gelukkig uit te zetten)
- de active cruise control kan niet worden uitgezet
- achterklep issues (1 review)
- niet comfortabele stoelen (1 review)
- storing in elektrische circuit (1 review)
- uitvallen dashboard (1 review)

[Reactie gewijzigd door funrider op 23 juli 2024 18:45]

Bedankt voor de analyse die komt overeen met wat ik zelf ook had uitgevonden. Ik heb nu een Passat GTE en dat is qua breedte van de achterbank geen luxe met kinderstoelen.

De oudste zou op een verhoger in het midden moeten. Suboptimaal voor de veiligheid temeer omdat ze nog maar 1.15m is.

Ik heb ook de 5008 gepast en hoewel deze inderdaad drie isofix stoelen heeft is de ruimte tussen de stoelen dan weer zo beperkt dat het inklikken van de gordel erg lastig is. En dat is als de smalle base van de baby op de buitenste stoel zit. Met drie kinderzitjes wordt dus alsnog heel krap.

Een ouder model Toursn/Sharan/Alhambra/Smax/espace gebruiken voor de keren dat we met het hele gezin op pad gaan of huren en dan een kleine (ev) auto voor de andere ritten lijkt de goedkoopste oplossing.
Je kunt de opties enorm uitbreiden door niet gebruik te maken van Isofix, maar een opzetbank a la https://www.multimac.com/home te gebruiken in een standaard auto.

[Reactie gewijzigd door sdktr op 23 juli 2024 18:45]

Ik heb geprobeerd recente ervaringen te vinden van de multimac. Er is weinig te vinden hierover. Het laatste keuringsrapport wat ik in handen heb weten te krijgen is meer dan 10 jaar oud. Daarnaast heb ik ook geen dealer kunnen vinden in NL waar ik langs kan gaan om het een en ander te bekijken en te passen.
Ik vraag me af of ik daarmee een beetje uitkom op onze parkeerplaats. 8-)
daar krijg je dan ook een ov chipkaart reader bij! :P
Eindelijk de 8 deurs uitvoering , het segment dat toch een beetje verwaarloosd was
Dat is inderdaad wel een bizarre auto. Zag hem pas geleden nog staan, kon hem niet eens fatsoenlijk op de foto krijgen zo groot. Ben toen maar gaan stitchen om hem er toch op te krijgen, helaas is de software op mijn telefoon wel nog erg matig.
Jep, hier ook een groot gezin en op dit moment nog 3 kinderzitjes nodig. Vreselijk hoe die autobedrijven allemaal dezelfde elektrische modellen maken. Snap dat die markt het grootste is, maar als iedereen in dezelfde vijver vist lijkt me ook niet heel erg handig.
Yup, hier een gezin met 4 kinderen dus naast de EV (leaseauto) hebben wij ook nog een oude Zafira (90% van de ritten die wij maken zijn niet met het hele gezin).
Gelukkig komen er langzaam ook wat meer 7 zitters in EV vorm aan (7 zits uitvoering van de model Y, EQB, Id.Buzz etc), maar het blijft behelpen plus dat de meeste 7 zitters tegenwoordig in het hogere prijssegment zitten.
Tja.. met 4 kinderen heb je al hogere kosten natuurlijk, maar van de extra kinderbijslag kan in ongeveer 2057 een andere auto betalen. Tegen die tijd hoop ik in een kleinere auto te kunnen. EQB was hierboven ook al genoemd, maar die vind ik ook nog behoorlijk aan de prijs. Ik zou een nieuwe Touran of een elektrische Zafira prachtig vinden. Of de C4 Spacetourer in een elektrische uitvoering. Maar in elk geval in een segment onder de 45K nieuw.
Tja EVs zijn nu nog duurder dan ICE auto’s en volgens mij kan je al nauwelijks een fatsoenlijke ICE auto waar echt 7 personen in kunnen voor minder dan 45K kopen. EV zal dus helemaal nog wel even op zich laten wachten.
Ik woon in Nederland, ik krijg echt geen korting op de belastingen omdat ik 4 kinderen heb hoor.
That's a bummer...
In BE bedraagt dat 14000€/4 kids jaarlijks
https://www.vanoers.nl/ni...ensarbeider-met-kinderen/
Ik woon in Nederland, ik krijg echt geen korting op de belastingen omdat ik 4 kinderen heb hoor.
Ik denk dat gedoeld wordt op de belastingvrije voet (~8500). Omdat kinderen geen eigen inkomen hebben mag je die (ook in Nederland) overhevelen.

[Reactie gewijzigd door trapper op 23 juli 2024 18:45]

"fossiele versies" is een rare beschrijving van de versies met een interne verbrandingsmotor. Niet alle brandstof is fossiel (waterstof, biodiesel, bio-ethanol).
Nou ja, ik heb nooit begrepen waarom mensen het zo nodig vinden om te spreken van een interne verbrandingsmotor, alsof iemand ooit een auto gaat kopen met een externe motor. En dan bij elektrische voertuigen het woord "intern" opeens weglaten, alsof een elektrische auto geen interne elektromotor heeft. :?

De juiste aanduiding is gewoon "verbrandingsmotor". Kort en simpel.
De juiste aanduiding is gewoon "verbrandingsmotor". Kort en simpel.
Zo simpel is het niet. Een interne verbrandingsmotor is een motor waar de verbranding in(tern) in de cilinders gebeurt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stoommachine, waar de verbranding extern plaats vindt. De stoom wordt geproduceerd door verbranding buiten (extern) de cilinder.
Dan is het een taalfout en zou er moeten staan "interneverbrandingsmotor". Als je schrijft "interne verbrandinsmotor" dan slaat "intern" op het geheel dat erna komt, dus je zegt dat de verbrandingsmotor intern is.

Het blijft wat mij betreft overbodig, ik heb nog nooit iemand stoommachines onder de verbrandingsmotoren horen rekenen, je zegt niets extra door het woord "intern" erbij te halen.
Als je schrijft "interne verbrandinsmotor" dan slaat "intern" op het geheel dat erna komt, dus je zegt dat de verbrandingsmotor intern is.
Daar heb je inderdaad een punt.
Het blijft wat mij betreft overbodig, ik heb nog nooit iemand stoommachines onder de verbrandingsmotoren horen rekenen, je zegt niets extra door het woord "intern" erbij te halen.
In de wereld van de autotechniek zal die verwarring wel meevallen :) Maar er zijn meer toepassingen van verbrandingsmotoren.
Ik zeg niet dat fossiele versies misschien niet een wat vreemde aanduiding is, maar inhoudeijk wel correct

verbrandingsmotor
fossie versies

Verbrandingsmotor is minder kort, en simpeler? misschien meer ingeburgerd

[Reactie gewijzigd door Stefke op 23 juli 2024 18:45]

Die lopen toch op fossiele brandstof (en niet op de zaken die jij noemt)

Niet alle brandstof is fossiel, maar de twee auto's die genoemd worden rijden uitsluitend op fossiele brandstoffen (nou ja, ze lopen misschien op biodiesel, dat is niet publiek te tanken (denk ik) )
Nee hoor,
ethanol wordt ook toegevoegd in het goedje en brazilië stopt er best veel in, en je hebt wagens die er helemaal op kunnen rijden.
Je hebt gelijk, er zijn auto's die daar op kunnen rijden, maar over die auto's ging het niet. Deze twee rijden niet op pure ethanol, en fossiele brandstof met een beetje (of veel) ethanol erbij is nog steeds fossiele brandstof, al is het misschien minder fossiel.
Je weet dat jouw EV voor meer dan 80% van de tijd ook op dinosap rijdt?
Groene stroom is toch ook al enige tijd een ding?
Zeker, maar voor het overgrote deel bestaat onze energiemix uit elektriciteit die is opgewekt met fossiele brandstoffen.
Als je (echte) groene stroom afneemt wordt je verbruik in de basis gewoon ergens in NL opgewekt via zon en/of wind.

Dat mensen grijze energiecontracten hebben is gewoon een aanname.
Op papier klopt het; ik heb ook 100% groene stroom uit Nederland, aangevuld met m’n eigen zonnepanelen. Echter komt er op windstille, donkere dagen gewoon grijze stroom uit mijn stopcontact hoor. Dat is de realiteit.
Er komt in die zin altijd grijze stroom uit je stopcontact want die stroom die er ergens in Brabant opgewekt
wordt op een of ander weiland wordt sowieso niet specifiek naar jou huis in Lutjebroek getransporteerd maar gaat gewoon "het net in".
Maar jou gehele verbruik (behoudens dat je een leverancier hebt die dat echt netjes doet) komt gewoon uit het (groene) energie budget van je leverancier.
Of via greenwashing constructies. Maar over het algemeen wordt in Nederland het overgrote deel van de stroom door gascentrales geproduceerd: https://app.electricitymap.org/zone/NL
Tenzij je overdag oplaad op een plek waar je een heleboel zonnepanelen hebt… die plekken bestaan. Dan is het 0% dinosap
Natuurlijk zijn er scenarios denkbaar waarbij het aandeel duurzame energie hoger is. In algemene zin worden EV’s ‘s nachts thuis geladen. Dan is er geen zon en meestal geen wind. Niet voldoende om volledig groen te zijn.

Ik ben voor EV’s hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik stoor me aan ‘dinosap’ en andere neerbuigende kreten over ICE’s, terwijl EV’s zeker niet rijden op volledig duurzame energie. Dat maakt de EV een verbetering door z’n hoge efficiëntie, maar de EV’s in Nederland rijden gemiddeld genomen voor het overgrote deel op fossiele stroom.
Nee, want in de centrale wordt steenkool, biomassa of gas gebruikt, dat is geen sap.
Daarbij laadt ik de mijne op met groene stroom die ik voor een groot deel zelf opweg ;)
Nog altijd beter dan 100% van de tijd op dinosap met 25% efficientie en 75% warmteproductie.

Eigen solar opwek kan overigens rechtstreeks de auto in, 100% groen, wordt met een dino auto toch lastig. Of in Zwitserland bovenop een berg beginnen, 30km rijden en er 70km bij krijgen: https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-3.html
Erg tof dat er nu tóch eens aan de veeleisende (West-)Europese klanten wordt gedacht en men ook elektrische stationwagen gaat leveren. Niet iedereen zit er op te wachten dat hem of haar een cross-over of SUV in de maag wordt gesplitst.

Wat Opel betreft, de overname door PSA (nu: Stellantis) heeft het merk erg goed gedaan. Goed, de puristen zullen misschien even moeten slikken dat de techniek nu hoofdzakelijk Frans is i.p.v. Duits, maar er wordt weer winst gemaakt en de nieuw ontwikkelde modellen zien er m.i. (oké, subjectief) goed uit.Mochten er mensen zijn die willen weten hoe de Opel Astra er uit komt te zien: klik dan.
Fijn dat zo'n modellen eindelijk de markt beginnen insijpelen.
Je kan wel blijven roepen dat particulieren 'verontrustend afwachtend' zijn voor elektrische wagens, maar om dat de veranderen moet er meer keuze zijn dan de idioot dure SUVs of minieme koekendozen die de afgelopen jaren vooral aangekondigd werden.
Bart ® Moderator Spielerij 23 februari 2022 16:04
Eindelijk komen er wat elektrische stationwagons aan! Erg fijn, hopelijk kan ik over een paar jaar dan een mooie occasion vinden :).
Ooit was de 307 SW beschikbaar als 7-zitter. Deze 308 SW zou ik ook als EV overwegen als dat een soort MPV zou worden zoals de 307 SW quasi was (en nu de 5008 nu nog is). Sinds de cross-overs zo populair zijn (waarom? |:( ) vissen wij als groot gezin - letterlijk groot want zoonlief van 10 is vast over 5 jaar ook 2m net als ik - steeds meer achter het net, ook in de EV-transitie.
Ok, het wordt met de ID-Buz van VW misschien ooit weer wat, maar er moet toch een tussenvorm zoals de Zafira/Scenic/C4 Picasso-achtige EV kunnen komen, ooit? :'(
Ik hoef niet zo nodig een bestelbus om 1x per jaar elektrisch op vakantie te kunnen met de hele bups.
Als je maar 1 keer per jaar zoveel ruimte nodig hebt huur dan een grote auto en rijd de rest van het jaar in iets kleiners wat blijkbaar altijd behalve die ene keer volstaat?
Die ene keer per jaar, da's uiteraard overdreven. Zelfs voor de wekelijkse boodschappen ben ik iedere keer weer blij met de laadvloer in die grand Scenic II uit 2007 van me. Maar ook tijdens de vele tripjes tussendoor, 2x verhuizen, stortplaats met zolder vol zooi, de winterbanden achterin, noem het maar op. Ik vind het echt oprecht jammer dat die barrel niet lang meer heeft en ik iets nieuws moet zoeken. Maar EV zit er echt nog niet in voor mijn use case, zeker niet als ik let op de toekomst waar de kids almaar langer worden. Misschien zelf m'n volgende mpv maar electric maken :Y)
Altijd heel tevreden geweest over de 308SW, heerlijke auto, zeer ruime bagageruimte. De huidige ID.4 is toch behelpen op dat laatste vlak. Laat maar komen die elektrische 308SW!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.